Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.633 views
@cold_as_ijs Ja, uiteindelijk. Maar als je vlak voor ze het komen verwijderen weer een contract hebt moet ik het ze nog zien doen. Als ze aankloppen zeg je gewoon dat je een contract hebt en ze hem niet weg kunnen halen.
Er komt zelfs een fonds om dit soort mensen te helpen. Wat is makkelijker dan ze toestaan om tijdelijk niet te gebruiken om de kosten uit te sparen. Dat bedoel ik.
Ze proberen er zelf echt wat aan te doen. Help ze daar mee.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
Als ik even heel slecht ga denken, dan lijkt het mij dat de energiemaatschappijen veel geld gaan rekenen voor het 'afsluiten'.
Maar nu denk ik natuurlijk veel te slecht.

Edit:
Daarmee bedoel ik dus dat ze extra veel gaan rekenen omdat er nu een fonds is waar zij ook uit willen graaien.

[ Voor 26% gewijzigd door annespruit1980 op 13-09-2022 15:59 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-11 09:02
insomniac schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:46:
We zijn weer een stapje verder.
13-09-2022

[...]

Zoals ik het lees, is bij DeltaEnergie het kwartje gevallen en ben ik daar klaar met gas. Nu nog afwachten hoe de correspondentie met Stedin gaat worden.

dossier bijgewerkt.
Man man, ze draaien de procedure gewoon om. :F
Als het gascontract wordt beëindigd bij de gasleverancier, dan wordt via automatische berichten tussen de energieleverancier en netbeheerder de ATO ook opgezegd. Als je het protocol van dat berichtenverkeer uitpluist, gebeurt dat op de 20e dag ná opzegging (van de 30 dagen opzegtermijn). Uiteraard kan je nog extra aangeven bij opzegging dat je van je energieleverancier verwacht dat hij de ATO opzegt bij de netbeheerder, maar heel officieel hoef je dat niet te doen.
Geen energieleverancier voor gas => geen ATO ;w

Bovendien hebben ze het over "als de meter niet meer actief is"; is dat verwijderd, of gaskraan dicht waardoor de meter niet meer telt, of een slotje? Maar misschien komt dat door de communicatie van @insomniac met "niet meer actief" als insteek; "geen gas meer gebruik" was mogelijk een betere term geweest... ;) Nope, @insomniac heeft aangegeven dat zijn gaskraan dicht staat. Het is dus (ook nog eens) een foute aanname/interpretatie van de energieleverancier! :O
En in de regel daarna: "zodra de meterstand uitgelezen is"; dat gaat nogal lekker als de meter verwijderd is, hè?! 8)7 |:(

kortom, weer een in elkaar geprutste fabel van de energieleverancier... :X :z

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 14-09-2022 09:01 ]

the older I get, the better I was...

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Een goede kennis van mij heeft vanaf 9 september een warmtepomp, heb hem wat op weg geholpen met het opzeggen van zijn gascontract en beëindiging van de ATO bij Innova energie.

Ben zo vrij geweest om een gedeelte van de mail te gebruiken van @KaasOmelet
Beste mensen van Innova Energie,

Gisteren was het zover: mijn gaskraan ging definitief dicht, de warmtepomp is een feit, de inductiekookplaat is geïnstalleerd.

Mijn gasverbruik is dus ten einde. Willen jullie daarom mijn gascontract en ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) bij de netbeheerder voor mij opzeggen?
Hierbij machtig ik jullie voor deze handeling.
Graag ontvang ik van die opzegging een bevestiging. Een korte reply op deze mail volstaat daarvoor.

Uiteraard blijf ik als tevreden klant verder mijn energie (nu uitsluitend in de vorm van elektriciteit) bij jullie afnemen!

Hartelijke groeten,

P
vandaag kwam het antwoord (13-9)
Geachte heer P

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wanneer de netbeheerder de gasaansluiting heeft verwijderd geven zij dat door aan de leverancier zodat de leverancier het contract voor gas kan beëindigen. Wij hebben nog geen melding gehad. İndien u daar een bewijs van heeft dat de gasaansluiting is verwijderd ontvangen wij dat graag.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
D
Afdeling Klantenservice
Zoals bekend verspreiden enenrgie leveranciers in opdracht van Netbeheer Nederland consequent dit soort misleidingen.
En dus maar weer een mail terug
Beste klantenservice,

Deze misleidende reactie had ik niet van een partij als Innova Energie verwacht. Graag zie ik de ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) per direct opgezegd, zoals ik verzocht en daarvan ontvang ik dan graag een bevestiging.

Zie: art. 52b, lid 7 Gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."

Met andere woorden: de energieleverancier (Innova Energie) moet binnen 30 dagen mijn verzoek tot opzegging gascontract inclusief ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) verwerken.

Er is geen enkele wettelijke basis voor een verplichte verwijdering van de gasmeter. De aansluiting is tot en met de meter eigendom en verantwoordelijkheid van Enexis. Daarover heb ik niets te zeggen. Ik laat de keuze om de aansluiting al dan niet te verwijderen dan ook geheel aan Enexis.

Als Enexis hier een probleem van maakt dan zal ik die punten met hen afhandelen.

Ik herhaal nogmaals dat ik als tevreden klant mijn energie (nu uitsluitend in de vorm van elektriciteit) bij jullie afneem.
Graag zie ik mijn gascontract en ATO per direct opgezegd, zoals ik verzocht en daarvan ontvang ik dan graag een bevestiging.

Doet Innova Energie dit niet dan stel ik Innova Energie aansprakelijk voor alle gemaakte kosten die ik gemaakt hebt en nog moet maken sinds dertig dagen na de eerste opzegging (de opzegtermijn)

Vriendelijke groet,

P

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:15
@GZ53 Stuur je ook een klacht naar de ACM en even een PM naar @onetime zoals hier beschreven:
onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
GZ53 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:19:
Een goede kennis van mij heeft vanaf 9 september een warmtepomp, heb hem wat op weg geholpen met het opzeggen van zijn gascontract en beëindiging van de ATO bij Innova energie.

Ben zo vrij geweest om een gedeelte van de mail te gebruiken van @KaasOmelet

[...]

vandaag kwam het antwoord (13-9)

[...]

Zoals bekend verspreiden enenrgie leveranciers in opdracht van Netbeheer Nederland consequent dit soort misleidingen.

[...]
Goed bezig @GZ53. Diep triest wat Innova Energie weer laat zien. Ik heb nog geen antwoord van Innova op mijn mail van vorige week.

[ Voor 4% gewijzigd door KaasOmelet op 13-09-2022 22:54 ]

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-11 22:32

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier ook bij pure energie, altijd echt altijd binnen dag antwoord, nu na vorige week na weer opzeggen gascontract nog steeds geen antwoord.
2 maanden geleden ook al opgezegd., en toen kon het niet. Nu reageren ze nergens meer op.
Zal ook klacht indienen en morgen wat uitgebreider mailen. Want kost me voor niets meer dan 20€per maand.
Had voor week 36 voor het verwijderen van de aansluiting ingevuld tijd geleden, niemand gezien en niets gehoord of afgezegd
@K van k Alsnog reageren op de reactie dat het niet kan, dat 30 dagen na jouw opzeg-email het gascontract is geëindigd, en je ze aansprakelijk stelt voor alle kosten die het gevolg zijn van het niet correct verwerken van de opzegging?
Maak van jouw bovenstaande post even een dossier, met de betreffende emails, zowel van jou als de antwoorden. En had je toen een vast contract of was dat al afgelopen?
In verband met een eventuele opzeg vergoeding...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

pentaw1nz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:13:
[...]

Ik snap je ergens wel, maar je bent nu wel heel erg principieel. Je haalt er niets meer of minder uit nu. Die klantenservice nedewerker waar jij nu iets duidelijk wil maken snapt de signalen toch niet en gaat ook niet voor verandering zorgen. De gasaansluiting wordt kosteloos verwijderd zonder dat jij opdracht geeft. Dat is toch het hele doel van iedereen in dit topic ? Met de hoop dat ze ooit volledig eerlijk en transparant handelen.

Dat zo iemand op de klantenservice in dit laatste mailtje naar jou om "akkoord" vraagt trek je nu wel heel erg ver door imo.
Heb je mijn beide dossiers ook al doorgelezen?

En die van een aantal willekeurige andere Tweakers uit dit topic? Te vinden via de openingspost van dit topic.

Ik trek dat akkoord helemaal niet ver door. Dit verzoek tot "akkoord" op een voor mij onduidelijk omschreven voorstel komt van dezelfde medewerker die één mailtje eerder nog liep te beweren dat in de Tarievencode Gas zou staan dat Enexis bij mij kosten in rekening mag brengen. En ik heb intussen geen excuses ontvangen.

Misschien loop je hier nog niet zo lang mee, maar er wordt al jaren door de netbeheerders héél bewust een spel gespeeld om alle verantwoordelijkheid te ontlopen en kosten bij derden in rekening te kunnen brengen. Ik doe niet mee met dat spel.

[ Voor 25% gewijzigd door Ivow85 op 14-09-2022 07:08 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 13:17
@Kees-Jan
en dan krijg je 's avonds een mailtje, waar dan doodleuk in staat, dat de ATO automatisch opgezegd wordt als je je contract opzegt. Ze weten het dus wel. ;)

Dit is de mail van afdeling contracten, ondertekend door de directeur energie himself.
Beste meneer Insomniac,

Wij hebben bericht ontvangen dat de levering van gas door DELTA op uw adres mijn adres stop moet worden gezet per 13-09-2022. De gasaansluiting is namelijk komen te vervallen. We zijn blij dat we u van energie mochten voorzien. In de toekomst kunt u natuurlijk altijd weer bij ons terecht voor de levering van 100% groene stroom en gas.

We hebben de beëindiging van uw contract voor de volgende producten van DELTA verwerkt:
Product/dienst Startdatum Einddatum
DELTA Gas variabel 01-04-2022 13-09-2022
Met de opzegging van uw energiecontract bij DELTA stopt tevens de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) voor hier stond mijn adres.
Voor de volledigheid ontvangt u van ons een laatste productoverzicht van uw producten en diensten bij DELTA.

Wat kunt u nog van ons verwachten?
Met deze e-mail bevestigen we definitief de beëindiging van uw energiecontract bij DELTA. Wat rest is uw eindnota. We zetten even op een rijtje wat u nog van ons kunt verwachten.

Op de dag dat uw meteraansluiting wordt weggehaald wordt ook de meterstand genoteerd. Deze eindstand wordt gebruikt om uw eindnota te bepalen.
Op basis van die meterstanden stellen we uw eindnota op. Die ontvangt u binnen zes weken nadat uw contract bij DELTA is beëindigd. Afhankelijk van uw verbruik krijgt u een bedrag terugbetaald of moet u nog een bedrag betalen.
Ik vind dat laatste stuk wel erg amusant.
Binnen 6 weken nadat het contract is beëindigd krijg ik de eindnota. Dat is dus vanaf 13-09 gerekend.
Maar de eindstand wordt pas doorgegeven als de meter is verwijderd 8)7
Beweren ze nu dat binnen 6 weken de meter is weggehaald?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Kees-Jan
insomniac schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:38:
Ik vind dat laatste stuk wel erg amusant.
Binnen 6 weken nadat het contract is beëindigd krijg ik de eindnota. Dat is dus vanaf 13-09 gerekend.
Maar de eindstand wordt pas doorgegeven als de meter is verwijderd 8)7
Beweren ze nu dat binnen 6 weken de meter is weggehaald?
tja, mooi man; geweldige communicatie; lekker duidelijk ook. Logisch nadenken blijft moeilijk. :*)
Je hebt je gascontract opgezegd. Binnen 6 weken krijg jij de eindnota. Of je meter nu weggehaald is of niet heeft daar niets mee te maken. De energieleverancier krijgt so-wie-so een meterstand door tenzij je nog een analoge meter hebt, dan moet je de meterstand zélf doorgeven. ;)

ow ja: binnen 2 weken krijg je dus de "dreigbrieven" van de netbeheerder. >:) :P
Netjes op reageren; er staan voorbeelden genoeg in de start-post of in de reacties...

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 14-09-2022 09:50 ]

• insomniac
Je zou haast gaan denken dat de standaardbrieven gebaseerd zijn op de misleidende procedure die ze aanhouden. /sarcasme

Ik verwacht ook niet dat de eindnota erg lang op zich laat wachten.

Maar de communicatie zou idd beter kunnen.
een korte samenvatting van de mailtjes:
1 eerst de meter weglaten halen, dan je contract opzeggen.
2 je contract wordt opgezegd, je nota maken we en regel de rest maar met stedin
3 je contract is opgezegd, de nota maken we pas als de meter is weggehaald.

Waarom kan dat niet gewoon via een normale procedure?
We moeten allemaal van het gas af, en zodra je dat doet wordt je aan alle kanten tegengewerkt en misleid.
Alleen maar omdat de netbeheerder anders de kosten op een andere manier moet inboeken, en de energie leveranciers doen gewoon met dit toneelstukje mee.

In dit Topic weten we hoe het zit, maar er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die met het verhaal meegaan.

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 07:00
Goedemorgen,

Inmiddels ook hier het gascontract opgezegd bij de energie leverancier en net een brief van Liander dat ik hem gratis kan laten verwijderen.

voor het verwijderen van de gasaansluiting op uw verzoek betaalt u tijdelijk geen kosten

[ Voor 4% gewijzigd door fragtor op 14-09-2022 10:30 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik hoop dat ik ook z'n brief ga krijgen, scheelt weer wat ruimte in de meterkast

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• CurlyMo
fragtor schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:04:
voor het verwijder van de gasaansluiting op uw verzoek betaalt u tijdelijk geen kosten
Ik heb even de adder onderstreept.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CurlyMo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:08:
[...]
Ik heb even de adder onderstreept.
En dat naast de niet kloppende grammatica (voor het verwijderen)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Kees-Jan
fragtor schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:04:
Goedemorgen,

Inmiddels ook hier de gasaansluiting opgezegd bij de energie leverancier net een brief van Liander dat ik hem gratis kan laten verwijderen.

voor het verwijderen van de gasaansluiting op uw verzoek betaalt u tijdelijk geen kosten
Je bedoeld waarschijnlijk "Inmiddels ook hier de gascontract opgezegd bij de energie leverancier" :+

• Kees-Jan
The-Source schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:06:
Ik hoop dat ik ook z'n brief ga krijgen, scheelt weer wat ruimte in de meterkast
je hoeft niet te wachten op zo'n brief, hè?
je kan gewoon de verwijdering aanvragen via https://nietmijnaansluiting.nl/ 8)

• Freee!!

Freee!!

Kees-Jan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:22:
[...]
je hoeft niet te wachten op zo'n brief, hè?
je kan gewoon de verwijdering aanvragen via https://nietmijnaansluiting.nl/ 8)
Dat kan, persoonlijk zou ik niet zitten te wachten op de risico's van het opdrachtgeverschap.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Kees-Jan
Freee!! schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:25:
[...]

Dat kan, persoonlijk zit ik niet te wachten op de risico's van het opdrachtgeverschap.
Snap ik, maar ik reageerde op de post van @The-Source ;)

• Freee!!

Freee!!

Sorry, slordig verwoord, aangepast.

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 07:00
Voor de geïnteresseerden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB2KL8OwRAt_u6OwlngfF72L1PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkoDFn2gZDFKjLIKMlpaZmAN.jpg?f=fotoalbum_large

• Kees-Jan
Ze vergeten consequent:
Optie 4: U wilt geen gas meer gebruiken: De netbeheerder mag zélf besluiten wat er met zijn eigendommen gebeurt
U hoeft niets te doen. De netbeheerder neemt minimaal 5 dagen van tevoren contact met u op om een afspraak te maken wanneer het u gelegen komt om de aansluiting, inclusief de gasmeter, te verwijderen.
Uiteraard zijn er geen kosten verbonden aan deze werkzaamheden.
:+ O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 14-09-2022 10:48 ]

• The-Source
Als je naar de Liander site gaat, de laatste stap: dit doet u: u betaald... ( Formulier lijkt op basis van electra maar toch)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
Dat is voltooid verleden tijd, hoef je dus niet meer te doen. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Freee!!

Freee!!

RichieB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:05:
[...]
Dat is voltooid verleden tijd, hoef je dus niet meer te doen. :+
Ben bang, dat dat gewoon de zoveelste leugen van Liander is ;)

• Kees-Jan
Freee!! schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:29:
[...]

Ben bang, dat dat gewoon de zoveelste leugen van Liander is ;)
ze verzinnen ze waar je bij staat... :O

• KaasOmelet
Het was alweer een week na mijn duidelijke mail aan Innova Energie. In deze mail beschuldig ik Innova van misleiding en vraag ik nogmaals met klem om mijn gascontract en ATO per direct op te zeggen.

Niets meer van Innova gehoord. Ik had er genoeg van en wilde niet meer wachten. Heb daarom vandaag de telefoon gepakt. Medewerker van Innova wilde mijn gascontract in eerste instantie niet opzeggen want; "dat zijn niet de procedures meneer. Liander moet de opzegging doen." En "Weet u dat u een hoge boete van Liander kunt krijgen als u dit doet?"

Hierop wees ik hem op de gaswet art. 52b, lid 7 en dat het beleid van Liander en Innova in conflict is met de gaswet. Een boete van Liander los ik wel op met Liander. Hierop ging de medewerker van Innova in overleg met een collega.

Na ongeveer 5 min wachten kwam het antwoord: "We kunnen uw gascontract opzeggen. Echter u ontvangt dan wel een opzegboete van 50 euro wegens het eerder opzeggen van het jaarcontract. Maar als Liander namens u opzegt dan krijgt u geen boete."
Toen werd ik heel boos maar aan de telefoon heb ik het beleefd gehouden en gaf aan dat het niet eerlijk is dat ik de rekening betaal omdat Liander een personeelsprobleem heeft.

Medewerker: "Wilt u Liander niet toch nog een keer bellen met de vraag of u uw de gasmeter administratief uit kunt laten zetten, want ik weet dat andere mensen dit ook hebben laten doen. Als de gasmeter, volgens Liander, administratief uit staat dan krijgt u geen opzegboete."

Grrrrrrrrrr! Administratief uitzetten?! Waarom zegt Innova dit niet gelijk?! Met duidelijke instructie op de website van Innova en Liander. :( :X :X 8)7 |:( ging het door mijn hoofd. Maar altijd netjes blijven bij dit soort instanties.

Hierop heb ik praktisch gehandeld en nogmaals aangegeven dat ik mijn gascontract wil opzeggen en, onder voorwaarde, de boete van 50 euro accepteer. Wel zou ik nog een laatste keer met Liander bellen om een zogenaamde 'buitengebruikstelling van de gasaansluiting' te regelen.

Zie schriftelijke bevestiging van gesprek met Liander:
Geachte heer,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u deze e-mail.

Hierbij bevestig ik u dat wij vanaf 30-09-2022 zullen stoppen met leveren voor het gas. U zult hier een opzegboete voor ontvangen, tenzij dit word doorgegeven door de netbeheerder. Dan zullen wij geen opzegboete in rekening brengen.

Met vriendelijke groet,
D
Afdeling Klantenservice
Hierop gelijk Liander gebeld. Dit is nu een principekwestie. Niemand krijgt zomaar 50 euro van mij. Innova al helemaal niet. Na 35 min in de wacht eindelijk geholpen. En ja hoor mede dankzij mijn aanvraag van 31-05-2022 op mijnaansluiting.nl kon ik inderdaad een buitengebruikstelling krijgen van Liander.

Hierop stuur ik onderstaande bevestigingsmail aan Innova:
Hallo D,

Dank voor je mail en het gesprek van vanmiddag. Ik waardeer het zeer dat je meedenkt met mijn situatie. Na ons gesprek heb ik gebeld met Liander.

Liander heeft direct een formulier buitengebruikstelling voor mijn gasaansluiting aangemaakt. Wat ik begrijp is dat dit gelijk staat aan het administratief uitzetten van Liander's gasmeter in mijn woning. Feitelijk komt dit neer op een opzegging van mijn aansluiting door Liander.
Binnen vijf werkdagen, dus rond 21 september, zou de buitengebruikstelling van deze gasmeter zichtbaar moeten zijn in de administratie van Innova Energie. Volgens de medewerker van Liander gaat dit allemaal elektronisch.

Als bovenstaande succesvol is dan begrijp ik uit je mail dat Innova Energie mij geen opzegboete zal opleggen. Klopt dat?

Ik kan zelf niet zien wanneer mijn gasaansluiting buitengebruik is. Ik heb een analoge meter en moest vertrouwen op het woord van de medewerker van Liander. Zou jij, of je collega, mij op de hoogte kunnen houden van ontwikkelingen rondom de buitengebruikstelling voor mijn gasaansluiting? Alvast hartelijk bedankt.

In de bijlage een foto van de gasmeter met mijn definitieve eindstand: 8435 m3.

Vriendelijke groet,
KaasOmelet
Nu hopen dat de communicatie tussen Liander en Innova helemaal goed gaat.

Daarna komt de uitdaging met het verwijderen van de gasmeter en gasleiding uit mijn woning en wat de aannemer hiermee wil gaan doen. Er zijn meerdere woning in mijn complex die allemaal nog op aardgas aangesloten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 14-09-2022 23:15 ]

• paQ
  • Laatst online: 23:32

paQ

Mijn gasmeter staat me eigenlijk heel erg in de weg, zeker nu midden in renovatie van de hele gang.
Ik heb er voorlopig omheen gestuct, en was eigenlijk voornemens er een ombouw omheen te maken.

Echter, nu ineens in een stroomversnelling komt er binnen enkele weken een wp en wpb en demonteren we de CV ketel. Enerzijds ben ik huiverig om de meter te laten verwijderen, anderszijds is het een doorn in het oog. (keer geïnformeerd om te verplaatsen, was 870 euro)

Wat is nou wijsheid? :?

Ik las ergens dat ik tot eind dit jaar 'recht' heb om hem gratis te laten verwijderen, maar 'dus' vanaf komend jaar niet meer?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Freee!!

Freee!!

paQ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:27:
Mijn gasmeter staat me eigenlijk heel erg in de weg, zeker nu midden in renovatie van de hele gang.
Ik heb er voorlopig omheen gestuct, en was eigenlijk voornemens er een ombouw omheen te maken.

Echter, nu ineens in een stroomversnelling komt er binnen enkele weken een wp en wpb en demonteren we de CV ketel. Enerzijds ben ik huiverig om de meter te laten verwijderen, anderszijds is het een doorn in het oog. (keer geïnformeerd om te verplaatsen, was 870 euro)

Wat is nou wijsheid? :?

Ik las ergens dat ik tot eind dit jaar 'recht' heb om hem gratis te laten verwijderen, maar 'dus' vanaf komend jaar niet meer?
In jouw geval zou ik heel pragmatisch om verwijdering vragen. Principes zijn leuk, maar er zijn grenzen.

@paQ Maak gebruik van de mogelijkheid en vraag verwijdering aan. In jouw geval zou ik het risico nemen.

• paQ
  • Laatst online: 23:32

paQ

onetime schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:32:
@paQ Maak gebruik van de mogelijkheid en vraag verwijdering aan. In jouw geval zou ik het risico nemen.
Maar voor wanneer moet ik dat doen? Uiterlijk 31 dec?
Of in het ergste geval: Als Enexis zegt: We komen onze meter halen! :Y) , dan ben ik verplicht mee te werken neem ik aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

@paQ Als je het aanvraagt kan je zelf een wens datum aangeven.

edit: als je weet wanneer je geen gas meer nodig hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 15-09-2022 00:07 ]

• insomniac
En ik dacht dat ik klaar was met DELTA, en dat de volgende leugen van Stedin zou komen:
Beste Insomniac,

Enige dagen geleden hebben wij een bericht gestuurd naar Stedin met de mededeling dat u de gasmeter wilt laten weghalen.

Stedin geeft aan dat de gasmeter weggehaald kan worden als u een aanvraag hiervoor indient. Dit kan niet via de leverancier.

De aanvraag kunt u indienen via www.mijnaansluiting.nl. Dit is de website van Stedin betreft alle wijzigingen van meters en aansluitingen. Op uw verzoek is de levering van het gas bij DELTA opgezegd.

De netbeheerkosten blijven doorlopen zolang u de meter en aansluiting niet laat verwijderen door de netbeheerder. Meer informatie vindt u via hun website.

Met vriendelijke groet,
mijn antwoord op deze mail:
Beste,

u schrijft dat ik de gasmeter wil laten verwijderen, dit is niet juist. Nergens heb ik gevraagd om de meter te laten verwijderen.
Het enige wat ik aan DELTA heb gevraagd, is het stopzetten van het gascontract, en daarmee tevens de ATO op te zeggen.
Wat reeds gebeurd is, waarvoor mijn dank.

De meter is, zoals u zelf schrijft in uw vorige reactie, de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Dit is juist, want de meter en het aansluitpunt zijn niet van mij, en ik ben ik dan ook niet de persoon om een verwijdering aan te vragen.

Stedin kan met mij een afspraak maken op redelijk termijn, wanneer ze willen komen om de meter en het aansluitpunt te verwijderen. Ik zal ze dan toegang verschaffen zodat zij hun werk kunnen doen.
Er is geen enkele verplichting voor mij om die aansluiting te laten verwijderen of te laten verzegelen want, nogmaals, die aansluiting is van Stedin en alleen de eigenaar bepaalt wat er met zijn spullen gebeurt. De rechter heeft daarover inmiddels meer dan eens een uitspraak gedaan en daarvan is Stedin vast en zeker ook van op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
ik wacht de brief van Stedin wel af.
Klopt het dat ze de kosten van de meter door mogen laten lopen?

• Kees-Jan
insomniac schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:28:
En ik dacht dat ik klaar was met DELTA, en dat de volgende leugen van Stedin zou komen:

[...]

mijn antwoord op deze mail:

[...]

ik wacht de brief van Stedin wel af.
Klopt het dat ze de kosten van de meter door mogen laten lopen?
Nee, natuurlijk niet. Er is geen gascontract meer met de energieleverancier, dus de ATO is ook niet meer "actief" en dus is er ook geen overeenkomst meer met de netbeheerder en dan mag er niet "zomaar" geïncasseerd worden door de energieleverancier vwb de netbeheerder voor alles dat iets met gas te maken heeft. Geen overeenkomst is geen reden voor betaling.

Complete BullShit weer van Delta.

Dus weer een energieleverancier die niet de waarheid spreekt en zijn klanten niet serieus neemt :(

• GZ53
  • Niet online

GZ53

vervolg van mijn post op 13-09

Het kan wel goed. deze keer hulde aan Innova Energie:
Geachte heer P,

Jammer dat wij afscheid van u moeten nemen! Wij beëindigen uw energiecontract en de levering voor de volgende aansluiting(-en) onder klantnummer 1234567 op 17-09-2022.

Binnen acht weken na beëindiging van het contract ontvangt u van ons een eindnota. Hiervoor hebben wij uw meterstanden nodig.

Meterstanden
Indien u een slimme meter heeft die wij op afstand kunnen uitlezen, dan versturen wij u geen meterkaart. Indien u geen slimme meter heeft ontvangt u rond de einddatum een verzoek om uw meterstanden aan ons door te geven. Indien u de meterstanden al heeft doorgegeven dan kunt u het verzoek als niet verzonden beschouwen.

Opzegvergoeding
Houdt er rekening mee dat als u het contract vroegtijdig beëindigt wij u een opzegvergoeding in rekening brengen. Uiteraard geldt dit niet als u een nieuw leveringsadres bij ons aanmeldt.

Uw gegevens
Bedrijfsnaam:
Naam: P
Leveringsadres: Adres, Woonplaats
EAN-code elektriciteit: n.v.t.
EAN-code gas: 00000000000000000

Wij danken u hartelijk voor het gebruikmaken van onze diensten en hopen u in de toekomst eventueel opnieuw te mogen verwelkomen.

Met vriendelijke groet,

Team Innova Energie
Nu wacten op de brieven van Enexis

• KaasOmelet
GZ53 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:04:
vervolg van mijn post op 13-09

Het kan wel goed. deze keer hulde aan Innova Energie:

[...]

Nu wacten op de brieven van Enexis
Maar krijg jij nu een boete van 50 euro omdat jij je gascontract eerder opzegt?

• GZ53
  • Niet online

GZ53

KaasOmelet schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:46:
[...]

Maar krijg jij nu een boete van 50 euro omdat jij je gascontract eerder opzegt?
Bij variabel contract geldt de opzegboete niet. :)

• insomniac
Gisteren, 17-09-2022, de standaardbrief van stedin mogen ontvangen.
Uiteraard met de waarschuwing dat afsluiten geld gaat kosten, en ik opzoek moest naar een leverancier en uiteraard de 2 optie's:
optie 1: De gasaansluiting in zijn geheel verwijderen
optie2: De gasaansluiting opnieuw aansluiten

Waarbij bij optie 1 staat dat
Mogelijk betekent dit dat we graafwerkzaamheden moeten uitvoeren op uw perceel. Als dit het geval is, maken wij uw perceel na de werkzaamheden weer in orde.
Is dit nieuw?
Voor mij niet echt relevant, ik ga toch geen keuze maken, voorbeeld brief 1b is ingevuld en uitgeprint.
edit:
brief van stedin met de twee optie's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWfqVoASCfGRO0X6uSJuwm4a2Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaXwtMRkbHxsejoFaD1bUSK0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door insomniac op 18-09-2022 18:23 ]

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:40
Afgelopen week met wat tegenstribbelingen van de energieleverancier ook mijn contract voor gas opgezegd. Ik ben benieuwd of er vervolgstappen gaan komen vanuit Enexis.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:29
@insomniac dat is volgens mij de eerste keer dat ze dit op papier zetten. Misschien beginnen ze het toch te leren ;)

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
Iemand ervaring met opzeggen (gas)contract bij Vattenfall? De website geeft aan bellen, appen, of een formulier invullen. Gezien dit topic en de verschillende ervaringen zet ik het liever op de mail.?

• Bert_gasloos
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
@Fromz vorig jaar mijn gascontract bij Vattenfall opgezegd. Dit heb ik telefonisch gedaan, geen problemen gehad. Begin maart 2021 had ik de verwijdering aangevraagd dat zou in de 2e week van april zijn. Vattenfall adviseerde dit af te wachten, dan stopte ook het gascontract automatisch zonder opzegboete. Liander kwam hun afspraak niet na en kon bij Vattenfall probleemloos het gascontract stopzetten. Mijn contract liep af op 30 april 2021.

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
@Bert_gasloos bedankt, jij hebt dus wel specifiek voor verwijdering van de unit aangegeven?
@insomniac Dit lijkt mij een brief na het zelf vragen om tijdelijke afsluiting voor een jaar. Als dat zo is, dan kan het zo zijn dat je inderdaad een keuze moet maken, hangt af van de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan in dat geval.
Is het een slotje dat ze destijds / ooit zonder voorwaarden, voor onbepaalde tijd, hebben geplaatst? Dan kan je ze het beste erop wijzen dat ze voorwaarden aanvoeren waar jij niet mee akkoord bent gegaan.

Mocht dit toch een gewone contractloos-brief zijn, dan vindt ik hem een beetje vreemd...

• insomniac
@onetime Ik heb geen slotje op de meter, en heb daar ook nooit naar gevraagd. Ook de verwijdering heb ik niet aangevraagd.
Net even een belletje gedaan naar stedin, waar het volgende beweerd wordt:

- Je kan de ATO niet eenzijdig opzeggen
- Totdat de meter is weggehaald lopen de netbeheerkosten gewoon door.

De beste meneer verteld dat dit niet correct is, en dat ik volgens de gaswet wel de ATO kan opzeggen, en dat ik dan geen overeenkomst meer heb met de netbeheerder. Daardoor is er geen basis meer voor het opvoeren van kosten.

Zijn antwoord:
Nou, met zo'n instelling gaan we hier niet uitkomen.
Voor de rest wel een vriendelijke meneer hoor.

Dus voorbeeldbrief 1b gaat gewoon de deur uit.

• Bert_gasloos
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
Fromz schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:40:
@Bert_gasloos bedankt, jij hebt dus wel specifiek voor verwijdering van de unit aangegeven?
Ik neem aan dat je de gasmeter bedoeld? De verwijdering hen ik zoals gezegd begin maart 21 aangevraagd. Mijn gascontract liep af op 30 april 21. Het lukte Liander niet om voor die datum de gasmeter te verwijderen. Volgens Liander was ik verplicht een contract te hebben tot de verwijdering. Dat heb ik uiteraard genegeerd en vervolgens bij Vattenfall probleemloos het gascontract stop gezet. Begin juli 21 is mijn aansluiting verwijderd. Liander is niet meer teruggekomen op het feit dat er geen "wettelijk verplicht" gascontract was.

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
insomniac schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:46:
@onetime Ik heb geen slotje op de meter, en heb daar ook nooit naar gevraagd. Ook de verwijdering heb ik niet aangevraagd.
Net even een belletje gedaan naar stedin, waar het volgende beweerd wordt:

De beste meneer verteld dat dit niet correct is, en dat ik volgens de gaswet wel de ATO kan opzeggen, en dat ik dan geen overeenkomst meer heb met de netbeheerder. Daardoor is er geen basis meer voor het opvoeren van kosten.

Zijn antwoord:
Voor de rest wel een vriendelijke meneer hoor.

Dus voorbeeldbrief 1b gaat gewoon de deur uit.
Ongelooflijk, wat een stoethaspels bij Stedin. Ze kennen óf de wet niet (niet geloofwaardig) óf ze liegen glashard (zeer waarschijnlijk).
Dit verdient een klacht, maar nog beter een handhavingsverzoek richting ACM om Stedin wegens foutieve en misleidende informatieverstrekking op de vingers te tikken. Het staat nu een beetje op de radar bij ACM, dus extra druk kan helpen.

Edit: Zojuist het volgende bericht naar het twitter account van Stedin (@Stedin):
Ik lees in een tweakersforum, dat er onjuiste, misleidende info wordt verstrekt aan aangeslotenen:
Beide niet waar en in strijd met de wet.

Wellicht goed dit aan de collega's die deze misleidende info verspreiden door te geven ter correctie. Dit is klachtwaardig richting ACM. Zie ook: https://t.co/FQLPhQgYUX
Edit 2; antwoord van Stedin:
Goedemiddag, ik kan me voorstellen dat je vragen hebt. Mag ik je NAW gegevens in een privébericht?
En mijn reactie daarop:
Ik heb geen vragen, ik wijs @stedin op het feit, dat er onjuiste en misleidende info wordt verstrekt. Zie Gaswet en bijbehorende codes, of eerder gezonden link naar Tweakers forum.
Uiteraard ga ik geen gehoor geven aan een communicatiekanaal buiten hun Twitter account om; dan zou dat buiten beeld blijven van de andere volgers.

[ Voor 33% gewijzigd door Rommelzolder op 19-09-2022 19:58 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• insomniac
@Rommelzolder Ik heb bij de ACM ook een klacht ingediend hierover, met link naar m'n dossier.
mogen alle beetjes helpen.

Zojuist brief 1b de deur uitgedaan.

• CurlyMo
Rommelzolder schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:55:
[...]
Edit: Zojuist het volgende bericht naar het twitter account van Stedin (@Stedin):

[...]
Ik blijf niet bezig met het opzoeken van je tweets... ;)

Je kan ze gewoon embedden hier op tweakers zoals ik de vorige keren heb laten zien.

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-10 19:48
GZ53 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:19:

[...]
Zelfde verhaal bij Frank energie. Ik heb dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de mail tekst en wacht hun reactie rustig af.

[ Voor 15% gewijzigd door Marnix17 op 19-09-2022 15:39 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Ik vind de volgende tekst bij Enexis:
Vraag uw energieleverancier dan om het contract om te zetten in een contract zonder verbruik. Met dit contract betaalt u maandelijks een vast bedrag voor administratiekosten, beheer en onderhoud van de aansluiting.
Weet iemand wat de kosten hiervan ongeveer zijn? Zou het eigenlijk de leverancier moeten vragen, maar ik heb altijd zo'n hekel aan die telefoon wachtrij.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cybermaus schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:24:

[...]

Weet iemand wat de kosten hiervan ongeveer zijn? Zou het eigenlijk de leverancier moeten vragen, maar ik heb altijd zo'n hekel aan die telefoon wachtrij.
Waarom zou je dat willen weten?

• Rommelzolder
CurlyMo schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:35:
[...]

Ik blijf niet bezig met het opzoeken van je tweets... ;)

Je kan ze gewoon embedden hier op tweakers zoals ik de vorige keren heb laten zien.
De volledige tekst van hetgeen naar @stedin is gestuurd (om 12:44) staat in mijn bericht van 11: 55 Daarmee hoeft niemand Twitter te raadplegen. Eventuele antwoorden en reacties daarop voeg ik ook hier weer toe.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

[...]

Waarom zou je vrijwillig blijven betalen voor iets wat je toch niet meer gebruikt.

Gewoon je gas opzeggen. Daarna is het aan Enexis om te bepalen wat ze gaan doen én om de kosten van hun beslissing over hun eigendommen te dragen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:55:
[...]

Ongelooflijk, wat een stoethaspels bij Stedin. Ze kennen óf de wet niet (niet geloofwaardig) óf ze liegen glashard (zeer waarschijnlijk).
Dit verdient een klacht, maar nog beter een handhavingsverzoek richting ACM om Stedin wegens foutieve en misleidende informatieverstrekking op de vingers te tikken. Het staat nu een beetje op de radar bij ACM, dus extra druk kan helpen.

[...]

Edit 2; antwoord van Stedin:

[...]

En mijn reactie daarop:

[...]

Uiteraard ga ik geen gehoor geven aan een communicatiekanaal buiten hun Twitter account om; dan zou dat buiten beeld blijven van de andere volgers.
Berichtenverkeer met @Stedin bijgewerkt, zie Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
insomniac schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:46:
[...]
dat ik volgens de gaswet wel de ATO kan opzeggen, en dat ik dan geen overeenkomst meer heb met de netbeheerder. Daardoor is er geen basis meer voor het opvoeren van kosten.

Zijn antwoord:
[...]
Tuurlijk, de wet is een "instelling".. 8)7 Wat een stelletje idioten daar bij Stedin.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-11 09:45
dit is hier offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 21-09-2022 08:22 ]

liever niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 21-09-2022 08:23 ]

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
205Gutmann schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:37:
Afgelopen week met wat tegenstribbelingen van de energieleverancier ook mijn contract voor gas opgezegd. Ik ben benieuwd of er vervolgstappen gaan komen vanuit Enexis.
Je gaat een brief krijgen gericht "aan de gebruikers van gas" waarin ze aangeven dat er geen contract voor de levering van gas bekend is en dat je die moet gaan afsluiten.
Die brief ontving ik zelf ook 7 september (met dagtekening 2 september). Het advies bij Enexis is om daar wel op te reageren. Daar heb ik een van de voorbeeldbrieven voor gebruikt.
Ben inmiddels bijna een week verder en daar heb ik nog geen reactie op ontvangen. Brieven staan onderaan in mijn dossier.

[...]

Dat lijken mij de standaard netbeheerkosten + het vast recht van de energieleverancier. Als je geen gas gebruikt waarom zou je dan de vaste kosten nog blijven betalen? Tenzij je denkt over een maand o.i.d. weer gas te gaan gebruiken. Als je er helemaal vanaf bent gewoon dat leveringscontract en de ATO opzeggen.

Dat Enexis graag wil dat je blijft hangen met een contract is niet netjes maar snap ik omdat ze zo de inkomsten blijven houden voor het dividend onderhoud van het netwerk.

[ Voor 32% gewijzigd door s_schimmel op 20-09-2022 07:49 ]

• Marnix17
Marnix17 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:37:
[...]

Zelfde verhaal bij Frank energie. Ik heb dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de mail tekst en wacht hun reactie rustig af.
Nou dat heeft geholpen!
"Dank voor je mail. Conform je verzoek heb ik per morgen (21-09-2022) je gasaansluiting opgezegd. Hierna zul je binnen ongeveer 6 weken de eindafrekening van Frank Energie ontvangen."
Nu zien hoe Stedin gaat reageren :P.

• Rommelzolder
Marnix17 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:40:
[...]

Nou dat heeft geholpen!
"Dank voor je mail. Conform je verzoek heb ik per morgen (21-09-2022) je gasaansluiting opgezegd. Hierna zul je binnen ongeveer 6 weken de eindafrekening van Frank Energie ontvangen."
Toch nog wat slordig taalgebruik. Ik vermoed dat je gasleveringscontract is opgezegd, ipv je gasaansluiting.

• Kees-Jan
Rommelzolder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:27:
[...]

Toch nog wat slordig taalgebruik. Ik vermoed dat je gasleveringscontract is opgezegd, ipv je gasaansluiting.
Nee joh, tegenwoordig vragen de energieleveranciers zélf de afsluiting aan bij de netbeheerders... :+

• Rommelzolder
Kees-Jan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:49:
[...]

Nee joh, tegenwoordig vragen de energieleveranciers zélf de afsluiting aan bij de netbeheerders... :+
Zou eigenlijk wel een handige zijn. Bij het aangaan van een leveringscontract sluit de energieleverancier als service op de achtergrond ook de OTA af voor de klant. Bij definitief beeindigen - zonder verhuizing! - wordt tevens de OTA opgezegd, én de verwijdering in gang gezet zonder dat de klant nog wordt lastig gevallen met brieven of emails vanuit de netbeheerder. Als klant hoef je dan alleen nog toegang te verlenen, uiteraard na een van te voren op tijd gemaakte afspraak.

• Kees-Jan
Rommelzolder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:01:
[...]

Zou eigenlijk wel een handige zijn. Bij het aangaan van een leveringscontract sluit de energieleverancier als service op de achtergrond ook de OTA af voor de klant. Bij definitief beeindigen - zonder verhuizing! - wordt tevens de OTA opgezegd, én de verwijdering in gang gezet zonder dat de klant nog wordt lastig gevallen met brieven of emails vanuit de netbeheerder. Als klant hoef je dan alleen nog toegang te verlenen, uiteraard na een van te voren op tijd gemaakte afspraak.
Ik vraag me alleen af hoe dat gaat bij huurders.
En ik denk dat de energieleveranciers hun vingers niet willen branden aan deze "taak".

Maar het is wel de weg. Contact loopt toch via de energieleverancier?

• Rommelzolder
Kees-Jan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:33:
[...]

Ik vraag me alleen af hoe dat gaat bij huurders.
En ik denk dat de energieleveranciers hun vingers niet willen branden aan deze "taak".
Het afmelden van de ATO gaat via geautomatiseerd berichten verkeer. Als je daar éen vinkje aan toevoegt, namelijk "klant wil definitief geen gas meer", dan kan de netbeheerder verwijdering in gang zetten. Voor huurders ligt dat inderdaad lastig; die kunnen worden gedwongen het gehuurde in oorspronkelijke staat op te leveren bij einde van de huur, dus inclusief gasaansluiting. Verwijdering is dan weliswaar (nu nog?) gratis, maar heraansluiten wordt natuurlijk de hoofdprijs.
Idee: wettelijk vastleggen, dat eenmaal van het gas af zo blijft, dus verhuurder kan wat betreft gasaansluiting niet meer eisen dat die wordt hersteld.

• Freee!!

Freee!!

onetime schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:37:
Maar het is wel de weg. Contract loopt toch via de energieleverancier?
FTFY ;)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rommelzolder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:24:
[...]

Het afmelden van de ATO gaat via geautomatiseerd berichten verkeer. Als je daar éen vinkje aan toevoegt, namelijk "klant wil definitief geen gas meer", dan kan de netbeheerder verwijdering in gang zetten. Voor huurders ligt dat inderdaad lastig; die kunnen worden gedwongen het gehuurde in oorspronkelijke staat op te leveren bij einde van de huur, dus inclusief gasaansluiting. Verwijdering is dan weliswaar (nu nog?) gratis, maar heraansluiten wordt natuurlijk de hoofdprijs.
Idee: wettelijk vastleggen, dat eenmaal van het gas af zo blijft, dus verhuurder kan wat betreft gasaansluiting niet meer eisen dat die wordt hersteld.
Dus inplaats van beetje beton in de riolering, nog even de gasaansluiting opzeggen voordat je de huurhut gaat verlaten. :+

• Marnix17
Rommelzolder schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:27:
[...]

Vermoed ik ook. Maar dan ligt de bal nu bij Stedin.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-11 14:26
Wij hebben een woning gekocht in Rendo gebied. Ik heb de verkopers gevraagd om hun gascontract op te zeggen en ook hun ATO. Omdat ze het ingewikkeld vonden hebben ze contact gezocht met Rendo.

Die geeft aan dat het niet nodig is om de ATO op te zeggen en dat de aansluiting gratis zou worden verwijderd op verzoek van mij als koper. Ik dacht natuurlijk: 'daar trap ik niet in'. Maar tot mijn grote verbazing is het echt beleid. Als ik geen gas wil wordt de aansluiting op verzoek gratis verwijderd zonder kosten.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArnoudN schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:25:
Wij hebben een woning gekocht in Rendo gebied. Ik heb de verkopers gevraagd om hun gascontract op te zeggen en ook hun ATO. Omdat ze het ingewikkeld vonden hebben ze contact gezocht met Rendo.

Die geeft aan dat het niet nodig is om de ATO op te zeggen en dat de aansluiting gratis zou worden verwijderd op verzoek van mij als koper. Ik dacht natuurlijk: 'daar trap ik niet in'. Maar tot mijn grote verbazing is het echt beleid. Als ik geen gas wil wordt de aansluiting op verzoek gratis verwijderd zonder kosten.
Als je dit topic doorleest weet je ook waarom dat wel of geen goed idee is.

• cold_as_ijs
@ArnoudN ja dat is het gevolg van dit topic. Maar er zitten nog wel een paar haken en ogen aan. Ten eerste als jij opdracht geeft tot verwijdering, dat betekent dat je tekent dat jij verantwoordelijk bent voor eventuele schade. Nu is dit maar een papieren waarheid, want bij de rechter houdt het niet stand en tot op heden wordt de schade vergoed en meestal netjes afgehandeld. Ten tweede is het niet gratis, jij betaalt dan niet de kosten maar ze worden doorberekend aan de overige gasverbruikers. Als je geen opdracht geeft moet het uit de winst komen. Nu zal je zeggen broekzak vestzak, maar wat onze visie is in het topic is dat wanneer het door de achterblijvers wordt betaald zal er geen reden voor de netbeheerders om de verwijdering kosteneffectieve op te pakken. Bewijs is dat aansluitingen nu per huis worden gedaan ipv gebundeld over meerdere adressen in de straat. Door het uit de winst te laten komen heb je aandeelhouders die gaan klagen dat hun buitensporige dividend lager wordt.

Algemene advies geld: zit de meter niet in de weg en heb je geen probleem met boze brieven dan hoef je niks anders te doen dan geen controle af te sluiten voor gas. Zit hij wel in de weg of over enige tijd in de weg (3-9 maanden) vraag verwijdering aan.

• twain4me

twain4me

waarom zouden de verkopers iets moeten doen? Laat die mensen met rust. Jij moet gewoon geen nieuw gascontract aangaan. dan zullen ze uiteindelijk na enkele of meerdere brieven gaan verwijderen zonder dat jij opdracht geeft en dat is gratis. Uiteraard kan je ook opdracht geven tot verwijderen en dat is ook gratis.
@twain4me Mooie reactie. Jammer van de laatste zin. Zie de reactie van @cold_as_ijs boven jou.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41

De ATO is een gevolg van een energiecontract en ook daaraan gekoppeld. De ATO van de vorige bewoners heb jij dus niks mee te maken en hoef je ook niks mee te doen.

Ik jou geval als je geen gas gaat gebruiken is het een kwestie van geen gascontract afsluiten. Het enigste wat je afsluit is de gaskraan ;)

Opdracht geven voor "gratis" verwijdering kan maar is zeker niet verplicht, ook al probeert de netbeheerder en leverancier je dit wel wijs te maken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• twain4me

twain4me

onetime schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:49:
@twain4me Mooie reactie. Jammer van de laatste zin. Zie de reactie van @cold_as_ijs boven jou.
Wat is er mis mee dan? Er is niets aan gelogen. de afweging wat en waarom men kiest is aan een persoon zelf en niet aan jou of mij.

Mijn mening is nog steeds dat als je de boel weg wil hebben je gewoon opdracht kan geven, ondanks eventuele angst voor "schade" of uit welk potje het geld komt.
Het uitgangspunt (wat regelmatig vergeten lijkt) van de strijd waar dit topic over ging was immers wel dat mensen in eerste instantie de aansluiting helemaal niet weg wilde hebben.
Inmiddels lijkt die oorsprong dus een beetje vergeten te worden en mensen die gewoon opdracht willen geven wijs gemaakt dat als ze dat doen ze moreel heel verkeerd bezig zijn zonder ook maar 1 keer te vragen wat hun uitgangspunt nu eigenlijk is. mij aanspreken op mijn laatste zin is wat dat betreft dus ook niet nodig, ik zou eens beginnen met mensen aanspreken die de uitgangspunten vergeten lijken te zijn en daar eigenlijk de kar trekkers, die we veel verschuldigd zijn, mee in de bek schoppen.

• cybermaus
Op dit moment, als iemand er geen bezwaar tegen hebt, is het verwijderen gratis ook bij opdracht. Ik heb echter horen zeggen dat deze regeling eindig is en er tegen 2023 een nieuwe regeling verwacht word. Is dit correct?

In hoe verre is de verwachting dat dit dan niet meer gratis is. Of anderzijds, in hoe verre is de verwachting dat de gasleiding straks gewoon mag blijven zitten?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
cybermaus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:
Op dit moment, als iemand er geen bezwaar tegen hebt, is het verwijderen gratis ook bij opdracht. Ik heb echter horen zeggen dat deze regeling eindig is en er tegen 2023 een nieuwe regeling verwacht word. Is dit correct?

In hoe verre is de verwachting dat dit dan niet meer gratis is. Of anderzijds, in hoe verre is de verwachting dat de gasleiding straks gewoon mag blijven zitten?
Dan moet eerst de wet worden aangepast en als dat echt gebeurd zou je vlak voor de wijziging nog kunnen aanvragen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Kees-Jan
Het uitgangspunt (wat regelmatig vergeten lijkt) van de strijd waar dit topic over ging was immers wel dat mensen in eerste instantie de aansluiting helemaal niet weg wilde hebben.
Nee, het uitgangspunt was (en is) dat gasverlaters die hun gascontract opzeggen niet willen betalen voor de verwijdering van de gasaansluiting. De netbeheerders vonden dat normaal terwijl de gasverlaters vonden dat het contract (ATO) met de netbeheerders opgezegd was bij het beëindigen van het gascontract en er daarmee dus geen reden meer was om te betalen voor de verwijdering.

• ArnoudN
Kees-Jan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:49:
[...]

Nee, het uitgangspunt was (en is) dat gasverlaters die hun gascontract opzeggen niet willen betalen voor de verwijdering van de gasaansluiting. De netbeheerders vonden dat normaal terwijl de gasverlaters vonden dat het contract (ATO) met de netbeheerders opgezegd was bij het beëindigen van het gascontract en er daarmee dus geen reden meer was om te betalen voor de verwijdering.
Als dat het uitgangspunt is dan is de oplossing van Rendo toch een mooie oplossing? Ik begrijp de reacties hierboven niet allemaal.

Bij mijn huidige woning (ook gasloos) heb ik best een strijd moeten voeren om de gasaansluiting weg te laten halen. Deze zat in een woning die we gingen slopen en zat dus best in de weg. Nu kopen we een andere woning en was ik voorbereid op een lange strijd, maar verloopt het proces erg soepel. Erg vriendelijk zelfs.

Wie er betaald voor het weghalen? Uiteindelijk zijn dat altijd de blijvers. Of het nu openlijk gebeurd of via een omweg, de totale kosten voor het net worden toch opgebracht door de aangeslotenen.

• Kees-Jan
ArnoudN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:40:
[...]

Als dat het uitgangspunt is dan is de oplossing van Rendo toch een mooie oplossing? Ik begrijp de reacties hierboven niet allemaal.

Bij mijn huidige woning (ook gasloos) heb ik best een strijd moeten voeren om de gasaansluiting weg te laten halen. Deze zat in een woning die we gingen slopen en zat dus best in de weg. Nu kopen we een andere woning en was ik voorbereid op een lange strijd, maar verloopt het proces erg soepel. Erg vriendelijk zelfs.

Wie er betaald voor het weghalen? Uiteindelijk zijn dat altijd de blijvers. Of het nu openlijk gebeurd of via een omweg, de totale kosten voor het net worden toch opgebracht door de aangeslotenen.
Nee, bij verwijdering zónder aanvraag door de (voormalige) klant of bij verwijdering zonder dat er ooit een gascontract is geweest, bij verhuizing, zijn de kosten voor de netbeheerder en is de winst dus minder hoog. Bij verwijdering op aanvraag worden de kosten verdeeld over de gasblijvers omdat die de kosten voor het gehele netwerk moeten dragen en worden dus jaarlijks die netbeheerkosten verhoogd.

Doel is natuurlijk, op termijn, dat de verwijdering per buurt/wijk/dorp/stad uitgevoerd gaat worden omdat iedereen van het gas af moet...

• ArnoudN
Kees-Jan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:08:
[...]

Nee, bij verwijdering zónder aanvraag door de (voormalige) klant of bij verwijdering zonder dat er ooit een gascontract is geweest, bij verhuizing, zijn de kosten voor de netbeheerder en is de winst dus minder hoog. Bij verwijdering op aanvraag worden de kosten verdeeld over de gasblijvers omdat die de kosten voor het gehele netwerk moeten dragen en worden dus jaarlijks die netbeheerkosten verhoogd.

Doel is natuurlijk, op termijn, dat de verwijdering per buurt/wijk/dorp/stad uitgevoerd gaat worden omdat iedereen van het gas af moet...
Verschil is duidelijk, maar het lijkt mij toch dat als de winst lager wordt het volgende jaar de netbeheerkosten ook worden verhoogd?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

cybermaus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:43:

Of anderzijds, in hoe verre is de verwachting dat de gasleiding straks gewoon mag blijven zitten?
Dat is te hopen, erg fijn voor de nieuwe bewoners mochten die toch op gas willen koken o.i.d. Sterker nog, met 't prijsplafond in het achterhoofd, ben ik ineens heel blij dat ik deze stap niet genomen heb.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Marnix17 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:40:
[...]

Nou dat heeft geholpen!
Ze weten dus prima hoe het echt zit, maar handelen in eerste instantie dus willens en wetens in strijd met consumentenwetgeving (een opzegging van een consument dient op eerste verzoek te worden verwerkt in de administratie).

• cybermaus
silverball schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:44:
Sterker nog, met 't prijsplafond in het achterhoofd, ben ik ineens heel blij dat ik deze stap niet genomen heb.
Ik heb dik geïnvesteerd in solar+wp. Ik denk dat ik maar doorzet. Daarbij is het ook om van Rusland los te raken. Nu is mijn aansluiting maar een druppel, maar het is dan toch een druppel de goede kant op.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:35
ArnoudN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:39:
[...]

Verschil is duidelijk, maar het lijkt mij toch dat als de winst lager wordt het volgende jaar de netbeheerkosten ook worden verhoogd?
Niet zonder meer, dat tarief is gereguleerd, en mag niet zo maar omhoog.

• cold_as_ijs
ArnoudN schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:39:
[...]

Zo lang nog 50-60 % van de winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders is er nog geen reden voor de ACM om de tarieven te verhogen dor teruglopende winsten.

• Joosje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Goedemiddag, Ik heb het topic grotendeels gelezen (het is veel maar wel heel heel erg goed gedaan) 👍.

Begin oktober heb ik geen gas meer nodig door zonnepanelen (via wbv), airco die ook verwarmd, heetwaterkraan in de keuken en een e-smart elektrische boiler ipv CV-ketel. Kleine eengezinswoning, 2 volwassenen.

Ik heb toestemming van wbv om de CV-ketel te vervangen door de elektrische boiler mits ik alles bewaar en terugplaats zoals het was bij een eventuele verhuizing.

Ik mag dus absoluut NIET geheel van het gas af!!! De gaskraan en dergelijke moeten blijven zitten.

Verzegelen en na max een jaar weer aansluiten kost €253 (Enexis).
Dat is € 21 per maand en heeft alleen zin als de vaste kosten van het gas hoger zijn dan € 21. Daar heb ik nog geen zicht op.

Per 8 oktober (7 oktober loopt mijn vaste contract af) heb ik een variabel contract bij Powerpeers. Ik weet mijn nieuwe voorschotbedrag ook nog niet.

Wat is nu wijsheid ten aanzien van het gascontract (en de ATO??) opzeggen?

Ik heb Powerpeers al gemaild maar het is daar nu natuurlijk t#€%^eringdruk.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• cold_as_ijs
@Joosje denk dat je het beste voor een leegstandcontract kan gaan. Betaal je nog wel netwerkkosten, maar geen gas. Dit is als het goed is goedkoper dan jaar verzegelen.
Andere optie zou zijn om in je huurcontract te duiken om te zien of je werkelijk verplicht bent om een gasaansluiting te behouden. Kan zijn dat dit niet is dichtgetimmerd juridisch. Maar er bestaat een kans dat je bij vertrek uit de woning alsnog gezeik hebt met evt een rechtzaak aan je broek.

• Joosje
@cold_as_ijs Bedankt voor je antwoord.

Ik wil geen mot met de wbv. Ze zijn altijd heel vriendelijk, coulant en komen snel als er wat gerepareerd moet worden. Dus die weg wil ik niet bewandelen, daar voel ik me niet goed bij.

En wie weet mag het in de toekomst wel, als ze (wbv) deze huizen toch collectief van het gas af gaan halen.

Zo'n leegstandscontract loopt dan via Powerpeers neem ik aan?
Ik miste nuance en achtergrond die je nu wel geeft en waar ik naar verwees.

Speciaal het onterecht de gasblijvers met de kosten opzadelen, terwijl er al voor verwijdering is betaald.

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 14:14
Joosje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:39:
Goedemiddag, Ik heb het topic grotendeels gelezen (het is veel maar wel heel heel erg goed gedaan) 👍.

Begin oktober heb ik geen gas meer nodig door zonnepanelen (via wbv), airco die ook verwarmd, heetwaterkraan in de keuken en een e-smart elektrische boiler ipv CV-ketel. Kleine eengezinswoning, 2 volwassenen.

Ik heb toestemming van wbv om de CV-ketel te vervangen door de elektrische boiler mits ik alles bewaar en terugplaats zoals het was bij een eventuele verhuizing.

Ik mag dus absoluut NIET geheel van het gas af!!! De gaskraan en dergelijke moeten blijven zitten.

Verzegelen en na max een jaar weer aansluiten kost €253 (Enexis).
Dat is € 21 per maand en heeft alleen zin als de vaste kosten van het gas hoger zijn dan € 21. Daar heb ik nog geen zicht op.

Per 8 oktober (7 oktober loopt mijn vaste contract af) heb ik een variabel contract bij Powerpeers. Ik weet mijn nieuwe voorschotbedrag ook nog niet.

Wat is nu wijsheid ten aanzien van het gascontract (en de ATO??) opzeggen?

Ik heb Powerpeers al gemaild maar het is daar nu natuurlijk t#€%^eringdruk.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Zo te lezen zit je gehuurd. Jij mag dan denk ik niet zelf beslissen om de gasmeter weg te halen en de verhuurder zal hier toestemming voor moeten geven. Volgens mij mag jij wel gewoon je gascontract opzeggen en op die manier het verwijderen een probleem van de verhuurder maken. Mits er natuurlijk niet in je huurcontract staat dat je verplicht bent om een gascontract te hebben. Enige nuance zal vast in bovenstaande zinnen ontbreken dus gasloze tweakers verbeter mij maar als ik het fout heb.

• Joosje
Hoi RagEnigma. Ja klopt, het is een huurhuis. Ik mag alleen de elektrische boiler laten installeren (alles op eigen kosten). Verder mag ik niets (veranderen).

Ik ga het niet op de spits drijven. Ik vind het niet erg mocht ik toch een paar tientjes moeten blijven betalen voor de netbeheerkosten. Ik vind het namelijk sowieso een fijn idee dat ik straks geen gas meer afneem.

Ik heb een fijne relatie met de (opzichters van de) woningbouw en dat wil ik graag zo houden.

• KaasOmelet
Weer een week verder en vandaag (22-09) gebeld met Innova Energie. Want was de opzegging van de gasaansluiting wel goed doorgekomen van Liander naar Innova Energie?

En ja hoor dat was gelukt! Per 30-09-2022 betaal ik geen vastrecht meer en staat mijn gasmeter administratief uit. Krijg er echter wel een opzeg boete bij van Innova Energie..... :(

Terwijl ik vorige week zwart op wit van Innova Energie de toezegging heb ontvangen dat als de afsluiting zou worden doorgegeven door de netbeheerder (Liander). Dat ik dan geen opzegboete zou ontvangen. Zie ook onderstaande mail van Liander waar dit letterlijk in staat:
Geachte heer,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u deze e-mail.

Hierbij bevestig ik u dat wij vanaf 30-09-2022 zullen stoppen met leveren voor het gas. U zult hier een opzegboete voor ontvangen, tenzij dit word doorgegeven door de netbeheerder. Dan zullen wij geen opzegboete in rekening brengen.

Met vriendelijke groet,
D
Afdeling Klantenservice
De medewerker van Innova Klantenservice hield vandaag bij hoog en bij laag vol dat de gasmeter eerst fysiek verwijderd dient te worden door Liander en dat dan geen opzegboete zou volgen.

Toen ik aangaf dat mijn opdracht tot fysieke verwijdering van de gasmeter al in mei van dit jaar bij Liander heb ingediend en dat verwijdering nog steeds niet kan omdat Liander een personeelsprobleem heeft. Wilde de medewerker van Innova niet luisteren.
De gasmeter is van Liander en niet mijn verantwoordelijkheid. Waarom mij straffen met een boete omdat Liander een personeelsprobleem heeft?

Zelfs de medewerker van Liander (die ik vorige week hierover sprak) was verbaasd over de opzegboete van Innova.

Kan Innova Energie dit zomaar doen en een eerdere email met de toezegging om geen opzegboete op te leggen zomaar negeren?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee hoor, begin maar eens met een mail naar hun klachtenafdeling. Je hebt toezeggingen zwart op wit, dat helpt wel als ze het ooit via een rechtszaak willen spelen. Bovendien: staat die voorwaarde ergens in je contract? Dat de opzegboete hangt aan het moment van verwijderen van de gasmeter?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• KaasOmelet
breinonline schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 05:47:
Nee hoor, begin maar eens met een mail naar hun klachtenafdeling. Je hebt toezeggingen zwart op wit, dat helpt wel als ze het ooit via een rechtszaak willen spelen. Bovendien: staat die voorwaarde ergens in je contract? Dat de opzegboete hangt aan het moment van verwijderen van de gasmeter?
Dank voor de tips!

Vannochtend weer gebeld met Innova en een laatste poging gedaan om dit probleem met de opzegboete via de klantenservice te spelen. Deze Innova medewerker was opeens welwillend en begreep mijn situatie. Hij vroeg ook netjes naar de opdrachtbrief van Liander. Aangevraagd via mijnaansluiting.nl. Deze opdrachtbrief had ik op 04-09-2022 al verzonden aan Innova en zat dus al in mijn klantendossier. Nu dus opeens geen opzegboete! 8)7

Hoe kunnen verschillende Innova medewerkers met toegang tot dezelfde informatie totaal verschillende antwoorden geven? En waarom kost dit zoveel moeite en frustratie?

Natuurlijk aan deze Innova medewerker gevraagd om e.e.a. op de mail te zetten:
Geachte KaasOmelet,

Na ons telefoongesprek stuur ik u deze e-mail.
Voor het uit bedrijf stellen van het gas zullen we geen opzegkosten in rekening brengen.

Met vriendelijke groet,
S
Afdeling Klantenservice
Eind goed, al goed? Ik ga het zien bij de afrekening op 30-09-2022.

[ Voor 6% gewijzigd door KaasOmelet op 23-09-2022 14:56 ]

• The-Source
Nou vandaag de Liander brief ontvangen. Zal vast een geautomatiseerd proces zijn maar vraag mij af of iemand het daar zelf test :')
Wordt verzocht naar www.liander.nl/regelen te gaan en daar een code in te voeren. Wat denk je, op de pagina kan je alleen inloggen met een account en geen code invoer optie.
Ook na het aanmaken van een account heb je wel een code optie maar dan werkt de code niet.
En fout 2, deze woning is van een Woningstichting geweest ( meer dan 2 jaar geleden). In de brief: "wij zorgen ervoor dat u nu al gebruik kunt maken van gas en electriciteit. Op uw adres is geen energieleverancier bekend. Wij hebben uw woningbouwcorporatie hiervan op de hoogte gesteld"
( Ja met dubbel spatie en laatste zin zonder . )
En verder in de brief blijft er over gas & elektriciteit gesproken worden.
Geen telefoon nummer in de brief en er wordt dus verwacht actie te nemen via internet waar de code niet werkt. Beetje kansloos dus.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:46
Bij ons is de gasaansluiting prima verwijderd. Heeft even geduurd tussen aanvraag via mijnaansluiting.nl naar Enexis naar APK-Daniels en daadwerkelijke uitvoering. Bij ons kon de gasleiding niet verwijderd worden vanwege betonnen oprit/voortuin. Hierdoor zou de voortuin onherstelbaar beschadigd moeten worden. Het uitvoerende bedrijf heeft dus gewoon aan de straat kant afgekoppeld, dicht gepurd. Idem in de meterkast en de leiding is dus gewoon blijven liggen. Klaar.

• insomniac
Vandaag gebeld door een medewerker van Stedin (voicemail), ze willen een afspraak maken om de meter te verzegelen.

Ik denk best: jullie meter, jullie initiatief.
Dus ik bel ze terug.

ik: ik heb een voicemailbericht gekregen van een collega van u, dat Stedin een afspraak wil maken voor het verzegelen van de meter.
stedin: ik kijk even de correspondentie na
in de wacht:
stedin: U heeft uw gascontract opgezegd en u heeft een verzegeling aangevraagd.
ik: Nee, ik heb m'n gascontract opgezegd en de ATO opgezegd meer niet.
stedin: Dan moet u een aanvraag doen voor verzegeling of verwijdering.
ik: Nee, dan moet ik niet. uw meter uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om de meter te verwijderen of te verzegelen. Dit gaat op uw verzoek.
stedin: *verhaal over procedure*
ik: Laten we die discussie maar niet voeren, want daar komen we samen toch niet uit, de procedure die u opgelegd krijgt, is niet in lijn met wat de wet voorschrijft.
stedin: ik zal even oplezen wat m'n collega schreef: "klant heeft gascontract opgezegd en wil nu een verzegeling, geen verwijdering"
ik: Dat is dus niet waar, ik heb m'n gascontract opgezegd en de ATO, meer niet.
stedin: Dan komen we er niet samen uit, u kunt dan beter een mail sturen naar onze inbox.
ik: En wat is dat mail adres?
stedin: fm_kcczeeland @ stedin.net

De beste man nog even bedankt, en hem een fijne dag gewenst.

Ik zal ze een mail sturen waar ik nogmaals uitleg dat ik geen opdracht heb gegeven, en ze zelf best mogen langskomen. Ook zal ik nog even verwijzen naar de brief die ik al gestuurd heb.

Volgens mij staat dit mail adres ( fm_kcczeeland @ stedin.net) nog niet in de OP

Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.