Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.685 views

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55
Reactie Oxxio op dezelfde vraag maar dan per mail:
"Bedankt voor het stellen van je vraag! Het is inderdaad zo dat volgens artikel 52b lid 7 er staat dat gas afgesloten mag worden met een opzegtermijn van 30 dagen, maar dit zit heel ingewikkeld in elkaar. De aansluiting zelf is namelijk nog altijd actief. Het kan dus afgesloten worden, maar eerst dient de meter gesloopt te zijn en dit dient dan doorgegeven te zijn aan de netbeheerder die het vervolgens aan ons door communiceert. Dit is dus niet illegaal volgens de wetten. Dus mijn advies is om eerst de meter te laten slopen of verwijderen. "

Hoe kan ik hier het beste op antwoorden, met behoud van huidig elektra contact ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:01
Dus zelf de meter slopen en dit doorgeven aan de netbeheerder en daarna kan je wel opzeggen. 8)7

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

@The-Source "Beste Oxxio, ik blijf graag klant bij jullie voor elektra, maar ik gebruik geen gas meer. Daar wil ik dus ook niet meer voor betalen. Het contract met jullie loopt dus zonder gas verder gewoon door.¨

Maar wat staat er in de voorwaarden?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Binnenkort komen ze hier de gasleiding uit de grond halen. Niet via mijngasaansluiting gedaan, dus nergens opdracht toe gegeven. Mijn pad waar de leiding uit moet is 20meter bij de weg vandaan en met een sierpatroon betegeld. Daar ga ik uiteraard foto's van maken.

Hebben jullie nog meer tips

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:57
Moby schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:00:
Binnenkort komen ze hier de gasleiding uit de grond halen. Niet via mijngasaansluiting gedaan, dus nergens opdracht toe gegeven. Mijn pad waar de leiding uit moet is 20meter bij de weg vandaan en met een sierpatroon betegeld. Daar ga ik uiteraard foto's van maken.

Hebben jullie nog meer tips
Als de gasmeter verwijdered wordt (dus niet als het gaat om groot onderhoud), dan is er geen enkele reden om de gasleiding te verwijderen. De netbeheerders hebben wel een vaag verhaal verzonnen over 'dumping van afval', maar dat is geen reden om schade aan te richten.

Dus ik zou heel duidelijk maken dat ze alleen welkom zijn als de uitvoerder de volledige aansprakelijkheid voor schade op zich neemt.

Tot nu toe wordt in moeilijk gevallen de gasleiding gewoon afgekoppeld kan de leiding zelf blijven liggen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:03
The-Source schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:39:
Reactie Oxxio op dezelfde vraag maar dan per mail:
"Bedankt voor het stellen van je vraag! Het is inderdaad zo dat volgens artikel 52b lid 7 er staat dat gas afgesloten mag worden met een opzegtermijn van 30 dagen, maar dit zit heel ingewikkeld in elkaar. De aansluiting zelf is namelijk nog altijd actief. Het kan dus afgesloten worden, maar eerst dient de meter gesloopt te zijn en dit dient dan doorgegeven te zijn aan de netbeheerder die het vervolgens aan ons door communiceert. Dit is dus niet illegaal volgens de wetten. Dus mijn advies is om eerst de meter te laten slopen of verwijderen. "

Hoe kan ik hier het beste op antwoorden, met behoud van huidig elektra contact ;)
Gewoon terug mailen:
Hallo Oxxio,
Artikel 52b lid 7 is helemaal niet ingewikkeld. Er staat namelijk niets over het (eerst) verwijderen van de aansluiting door de netbeheerder.
Dus nogmaals: het leveringscontract voor gas zeg ik volgens jullie eigen algemene voorwaarden per <datum> op, rekening houdend met de opzegtermijn van 30 dagen. Bedankt voor het advies, ik weet dat de netbeheerder mij gaat schrijven dat er geen leverancier bekend is voor gas, maar dat is iets tussen mij en de netbeheerder, daar heeft Oxxio verder geen bemoeienis mee. Ieder antwoord vanuit Oxxio zie ik als bevestiging van de opzegging.
Alle kosten die ontstaan ná de opzegtermijn zal ik verhalen op Oxxio.

Met vriendelijke groet,
The-Source

En als je dan tóch weer een BS mail krijgt, gewoon bedanken voor de bevestiging van de verwerking van de opzegging. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 23-08-2022 15:15 ]

the older I get, the better I was...

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27
Kees-Jan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Gewoon terug mailen:
Hallo Oxxio,
Artikel 52b lid 7 is helemaal niet ingewikkeld. Er staat namelijk niets over het (eerst) verwijderen van de aansluiting door de netbeheerder.
Dus nogmaals: het leveringscontract voor gas zeg ik volgens jullie eigen algemene voorwaarden per <datum> op, rekening houdend met de opzegtermijn van 30 dagen. Bedankt voor het advies, ik weet dat de netbeheerder mij gaat schrijven dat er geen leverancier bekend is voor gas, maar dat is iets tussen mij en de netbeheerder, daar heeft Oxxio verder geen bemoeienis mee. Ieder antwoord vanuit Oxxio zie ik als bevestiging van de opzegging.
Alle kosten die ontstaan ná de opzegtermijn zal ik verhalen op Oxxio.

Met vriendelijke groet,
The-Source

En als je dan tóch weer een BS mail krijgt, gewoon bedanken voor de bevestiging van de verwerking van de opzegging. :P
En als het even kan een juridische afdeling in CC meenemen :)
@Kees-Jan grotendeels mooie tekst.
Echter zou ik beginnen met het bedankje voor de bevestiging dat de rechtsgeldige opzegging van de overeenkomst voor gaslevering met Oxxio goed is aangekomen op het juiste adres.
Zoiets als dit:
Hallo Oxxio,

Hartelijk dank voor uw schriftelijke bevestiging dat mijn opzegging van de overeenkomst voor gaslevering correct bij u is aangekomen. Hiermee wordt van rechtswege de overeenkomst voor gaslevering met Oxxio beëindigd 30 dagen na de datum waarop u de opzegging heeft ontvangen.

Artikel 52b lid 7 is immers helemaal niet ingewikkeld. Er staat niets over het (eerst) verwijderen van de aansluiting door de netbeheerder. En ja, ik weet dat de netbeheerder mij gaat schrijven dat er geen leverancier bekend is voor gas, maar dat is iets tussen mij en de netbeheerder, daar heeft Oxxio verder geen bemoeienis mee.

Indien Oxxio mijn opzegging van de leveringsovereenkomst voor gas niet correct verwerkt, dan zullen de kosten en schade die gevolg zijn van uw verzuim uiteraard op u worden verhaald.

Voor de goede orde: mijn leveringscontract voor elektriciteit is niet opgezegd en zal dus nog gewoon blijven voortbestaan.

Met vriendelijke groet,
The-Source

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• The-Source
Bedankt voor de voorbeeld teksten, heb de aanvulling van @Ivow85 ook meegenomen.
Email adres van de jurische afdeling kon ik niet zo 1 2 3 vinden maar dat zou eigenlijk toch ook niet nodig moeten wezen (mag ik hopen).
Wel leuk gebruiken ze oxxionederland@eneco.com als verzend email adres, komt er een auto-reply dat die mailbox niet gelezen wordt.
Dus heb de gestuurde email inclusief mijn antwoord daarop nogmaals in het contact formulier verstuurd met de toevoeging van: "PS aangezien oxxionederland@eneco.com niet werkt nu nogmaals per contact formulier toegestuurd. Eventuele toekomstige communicatie wens ik per email te doen, daarom verzoek ik dan ook vanuit een werkend email adres te mailen."

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
The-Source schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:35:
Ik ben nu ook maar begonnen aan het avontuur van opzeggen van Gas contract begonnen. Heb nu nog een combi contract welke doorloopt tot december 2023 (= minder dan 1.5jaar dus potentieel 50 euro opzegboete)
Dus gebeld met Oxxio en na de lange wachttijd: Nee dat kunnen wij niet opzeggen dat moet vanuit de netbeheerder komen.
Nog gezegd dat ik een contract het met Oxxio en niet de Netbeheerder (Liander) werd afgewippeld. (gesprek heb ik voor eigen administratie ook opgenomen)
Nu geheel op de mail/contact formulier gezet met daarbij ook het gaswet artikel.
Nu weer maximaal 5 dagen wachten op een reactie.
Ben ook met Oxxio in gevecht om mijn contract voor gas op te zeggen. Ze willen nu eerst bevestiging van de netbeheerder dat mijn meter is weg gehaald. Ik ga ze dat artikel uit de gaswet ook maar sturen.

• Erwin_83
s_schimmel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Ben ook met Oxxio in gevecht om mijn contract voor gas op te zeggen. Ze willen nu eerst bevestiging van de netbeheerder dat mijn meter is weg gehaald. Ik ga ze dat artikel uit de gaswet ook maar sturen.
Gewoon aangeven dat je in je recht staat om op te zeggen. Laat hun maar aantonen dat het niet zo is (gaat ze niet lukken)

En beleid is geen wetgeving.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
s_schimmel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

@ben2513 Neem je Oxxio even mee in het gesprek met ACM? Ze lijken nog een graadje agressiever in het volhouden van hun desinformatie.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• s_schimmel
Rommelzolder schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

@ben2513 Neem je Oxxio even mee in het gesprek met ACM? Ze lijken nog een graadje agressiever in het volhouden van hun desinformatie.
Als het helpt kan ik de communicatie met Oxxio tot zo ver opsturen :)

Man, wat een ellende. En zo moeten we duurzaam worden met z'n allen? Is dit nu alleen omdat Enexis zo de kosten voor het afsluiten en verwijderen niet op ons kan verhalen terwijl het wettelijk geregeld is dat de netbeheerder dat zelf moet betalen?

• Erwin_83
Het is vrij structureel bij de leveranciers, dus het lijkt vanuit Netbeheer Nederland een instructie te zijn.

• s_schimmel
Ze komen ook allemaal met dezelfde argumenten dus dat kan niet anders dan onderling zijn afgesproken.

Er is een mail de deur uit naar Oxxio. Met dank aan de mensen die al de rechtszaken hebben gevoerd en de voorbeeld brieven uit de startpost hebben opgesteld.

Oxxio reageert op Twitter ook al met onzin: https://twitter.com/Sebasz/status/1562123436960391170

Zouden ze doorhebben dat een "OK" op Twitter ook een bevestiging is? https://twitter.com/Oxxio...&t=WCiipErTvvR6cuSivJq-Pw

[ Voor 17% gewijzigd door s_schimmel op 23-08-2022 19:56 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:07
s_schimmel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:31:
[...]
Als het helpt kan ik de communicatie met Oxxio tot zo ver opsturen :)
Had je al een dossier hier aangemaakt? Dan hebben we alle communicatie sowieso al op een rij.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 22:05
Rommelzolder schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Dank hiervoor. Ik moet mij nog voorbereiden, dat doe ik normaliter best spontaan. Helaas heb ik het ook erg druk op werk en in het huis.

Zijn er mensen die eventueel bereid zijn om samen aan een Google sheet te werken met daarin de recente verhalen over dit (i.e. het moeten verwijderen van de gasmeter voor opzegging gaslevering) vraagstuk?

Het gesprek met de ACM is op 31 augustus. Ik zal proberen morgen- en donderdagavond het topic door te gaan.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit al even te zoeken, maar opzeggen bij Vattenfall via email is lastig geloof ik?

Doe het liever zwart op wit, maar via whatsapp krijg ik de melding dat het bericht te lang is, en ze niet kunnen helpen.

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 23-08-2022 21:01 ]

• s_schimmel
CurlyMo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Had je al een dossier hier aangemaakt? Dan hebben we alle communicatie sowieso al op een rij.
Hier op GoT? Nog niet, ik moet even uitzoeken hoe ik dat doe.
ben2513 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Dank hiervoor. Ik moet mij nog voorbereiden, dat doe ik normaliter best spontaan. Helaas heb ik het ook erg druk op werk en in het huis.

Zijn er mensen die eventueel bereid zijn om samen aan een Google sheet te werken met daarin de recente verhalen over dit (i.e. het moeten verwijderen van de gasmeter voor opzegging gaslevering) vraagstuk?

Het gesprek met de ACM is op 31 augustus. Ik zal proberen morgen- en donderdagavond het topic door te gaan.
Zelf sta ik nog aan het begin van het proces. Opzegging is vandaag de deur uit samen met de eerste reactie op hun "je moet eerst bij de netbeheerder opzeggen" reactie. Ik kan invullen wat ik tot nu toe heb.
@ben2513 Ik zal een transcript van het telefoongesprek gaan uitschrijven. Met daarin de pikante mededeling dat het inderdaad landelijk afgesproken beleid is.

Zojuist heb ik de volgende reactie geschreven voor mijn lopende dossier met Enexis:
Geachte mevrouw <naam>

Zoals u in mijn e-mail d.d. 16 augustus 2022 hebt kunnen lezen, had ik verzocht om een reactie van een collega die goed op de hoogte is van de stand van zaken rond 'van het gas af gaan'. U classificeert zich daar duidelijk niet voor. En wel om de volgende redenen:

1: Uw beleid werpt voor mij geen verplichtingen op. Beleid is een interne kwestie van uw firma. De enige verplichting die op mij rust ten aanzien van de gasaansluiting, is dat ik Enexis op afspraak toegang moet verlenen tot haar eigendommen. Tot heden heeft Enexis geen initiatief genomen tot het maken van een afspraak. Zodra dat wel gebeurt, zal ik uiteraard mijn wettelijke plicht nakomen. En dan zal ik bovenop mijn wettelijke plicht uw medewerker, als deze zich vriendelijk gedraagt, desgewenst voorzien van een non-alcoholisch drankje naar keuze. 

2: Zoals u zelf al schrijft, is de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) reeds enkele maanden geleden beëindigd. En wel op 26 maart 2022. Kennelijk is uw administratie op dit punt niet correct, ik verzoek u derhalve dit terstond aan te passen. 

3: U beweert dat in de ATO benoemd staat dat bij het beëindigen van de overeenkomst kosten in rekening gebracht worden voor verwijdering van de gasaansluiting. In de versie van de ATO die met mij gesloten is, staat echter niets vermeld over kosten bij beëindiging van de overeenkomst.

4: U zegt wettelijk verplicht te zijn de aansluiting af te moeten sluiten. Dat kan zo zijn, maar uw wettelijke plicht roept voor mij geen extra verplichtingen in het leven. U heeft onder voorwaarden het recht op toegang tot uw eigendommen, maar u heeft nog geen poging gedaan om op de juiste wijze (na voorafgaande afspraak) gebruik te maken van dit recht. Ik concludeer hieruit dat u momenteel de Nederlandse wetgeving op dit vlak overtreedt en zie mij derhalve genoodzaakt hiervan melding maken bij de toezichthouder. 

5: De Tarievencode is géén onderdeel van de gaswet. En dat u werkelijk geen enkele kennis heeft van de geldende regelgeving én mijn vorige e-mail niet serieus genomen heeft, blijkt wel uit uw verwijzing naar art. 2.9.2 van de Tarievencode Gas. Kleine tip: ga dat artikel zelf eens lezen. En doe dat voortaan altijd als u verwijst naar regelgeving. Want u valt door de mand.

6: Zoals ik in eerdere communicatie al gemotiveerd heb aangegeven bij uw collega <collega 1>, ga ik geen keuze maken voor wat betreft uw eigendommen. Nu Enexis al meermaals gevraagd heeft aan mij om beslissingen te nemen over haar eigendommen, kan ik u mededelen dat het u vrij staat om mij een arbeidsovereenkomst aan te bieden voor de functie van Asset-beheerder. U kunt een voorstel doen voor een contract van 32 uur per week, vergezeld van een bijbehorend pakket arbeidsvoorwaarde, met als standplaats uw vestiging te Venlo.

7: Indien ik nogmaals een reactie ontvang van een medewerker die de verschillende leugens met betrekking tot kosten en/of artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas zal ik uw pogingen tot misleiding melden bij de Politie.

8: Indien u mij nogmaals vraagt om tóch een keuze te maken wat Enexis met haar eigendommen moet doen in de periode dat ik nog niet in dienst bij u ben in de functie van Asset-beheerder, dan zal ik dat verzoek opvatten als een freelance opdracht om voor het in uw verzoek vermelde adres u te adviseren. Het free-lance uurtarief zal honderdvijftig euro per uur bedragen, met een minimum van vier uren. Voor zover uw eigen inkoopvoorwaarden in mijn nadeel afwijken van onderstaande voorwaarden, prevaleren onderstaande voorwaarden boven uw inkoopvoorwaarden:
- Aanbetaling van het minimumtarief van vier maal het overeengekomen uurtarief geschiedt binnen 14 dagen na opdracht (rekeningnummer wordt direct na opdracht aan u verstrekt)
- Rapportage zal, indien de totale opdracht minder dan één werkdag omvat, binnen 14 dagen na betaling per e-mail aan u toegestuurd worden
- De rapportage zal slechts een praktisch advies omvatten. U dient dit advies zelf juridisch te laten toetsen. 
- Indien de aanbetaling niet tijdig op het aan u te verstrekken rekeningnummer is gestort, behoud ik mij het recht voor om de opdracht op te schorten of volledig aan u terug te geven. In beide gevallen blijft u de overeengekomen aanbetaling volledig verschuldigd, vermeerderd met de kosten van verhaal en rente. 

9: Dit gehele dossier zal op korte termijn ingediend worden bij de ACM, gezien uw 'beleid' klaarblijkelijk niet strookt met de geldende regelgeving en u ook na mijn eerdere e-mails aan uw collega's <collega 1> en <collega 2> niet tot inkeer bent gekomen. Dit dossier zal daarbij niet op zichzelf staan.
Ik verwacht van u niets anders dan erkenning van het feit dat uw beleid volstrekt incorrect is en excuses voor het feit dat u veel van mijn tijd verspild heeft en niet na mijn eerste duidelijke e-mail aan uw collega <collega 1> al uw beleid tegen het licht heeft gehouden.

In afwachting van uw reactie,

Ivow85
Mijn dossier inmiddels ook even bijgewerkt.

Enexis doet al aardig haar best om het dossier wat ik met Liander had te gaan overtreffen. Terwijl ik nota bene heb gelinkt en verwezen naar mijn Liander dossier, dus ze kunnen weten dat ik iemand ben die niet in hun fabeltjes gaat trappen |:( 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 23-08-2022 21:45 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• CurlyMo
s_schimmel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Hier op GoT? Nog niet, ik moet even uitzoeken hoe ik dat doe.
Niks anders dan een wat uitgebreidere reactie maken die je telkens bijwerkt met nieuwe info. Zie de dossiers van anderen hier.

Hier het lijstje van alle dossiers in dit en het vorige topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66029018

• s_schimmel

Dossier s_schimmel

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: Oxxio
Status: Opzegging bij Oxxio rond. Inmiddels eerste brief van netbeheerder ontvangen.
Aanleiding
Eind augustus 2022 is met een plaatsing van een warmtepompboiler de laatste stap genomen om onze woning gasloos te maken. De verwarming gaat via een lucht/lucht warmtepomp (tevens airco), koken doen we op inductie en SWW nu op een WP-boiler.

Daarmee was er geen noodzaak meer om de gasaansluiting actief te houden en is de opzegging voor de leveringsovereenkomst gas de deur uit gegaan richting Oxxio.
Tijdlijn
22-08-2022 09:34Via contactformulier op website Oxxio aangegeven het gascontract per einddatum huidige contract op te zeggen.

23-08-2022 09:32

Eerste reactie van Oxxio waarin ze vragen om reden opzeggen contract. Opzeggen van het contract kan volgens Oxxio alleen bij overstap naar andere leverancier of sloop van de meter.

23-08-2022 10:44

Antwoord naar Oxxio verstuurd dat gasaansluiting niet meer nodig is i.v.m. overstap naar full electric. Daarbij aangegeven dat sloop meter niet nodig is en opzeggen van de overeenkomst voor levering is toegestaan.

23-08-2022 17:57

Antwoord van Oxxio waarin zij wederom aangegeven te wachten op bericht van de netbeheerder over sloop van de meter en daarna overgaan tot opzeggen van de overeenkomst.

23-08-2022 19:03

Op Twitter een bericht geplaatst met vermelding van Oxxio waar al snel reactie van hen op kwam met dezelfde foute informatie. https://twitter.com/Sebasz/status/1562123436960391170

23-08-2022 19:45

Weer contact met Oxxio gezocht via hun contactformulier om nogmaals formeler aan te geven dat opzeggen van de overeenkomst is toegestaan. Hierbij verwezen naar artikel 52.b.7 van de gaswet en hun algemene voorwaarden. Aantal referenties naar rechterlijke uitspraken er bij in verwerkt. Verder deel van voorbeeldbrief overgenomen.

24-08-2022 15:55

Reactie van Oxxio. Opzegging wordt doorgestuurd naar een andere afdeling. Volgens Oxxio verplicht Enexis mij om een leveringscontract af te sluiten.

30-08-2022 02:23

Eindnota van Oxxio voor het gas ontvangen. Geen enkele andere communicatie ontvangen.

07-09-2022

Per post een brief van Enexis Netbeheer ontvangen gericht aan "de gebruikers van gas op dit adres" waarin ze melding maken dat er geen energiecontract meer bekend is bij ze voor de afname van gas. Verder bericht dat ze nu moeten gaan afsluiten en de oproep om alsnog een contract af te sluiten. Geen melding van kosten.

14-09-2022

Reactie aan Enexis op brief over ontbreken gas gestuurd via contactformulier op hun website. Direct automatische bevestiging met case nummer hiervan ontvangen.

28-09-2022

Brief van Enexis waarin wordt aangegeven dat er geen contract voor gas bekend is op ons adres. Daarbij dat er afgesloten gaat worden en dat dit geld gaat kosten met vermelding van de bedragen. Dagtekening brief 23-09-2022.

28-09-2022

Reactie aan Enexis verstuurd op tweede standaard brief aan "gebruikers van gas op dit adres".
Correspondentie
Contactformulier 22-08-2022 09:34
Je vraag
Product: Stroom en Gas
Onderwerp: Opzegging/annulering
Vraag:
Beste heer, mevrouw,

Hierbij wil ik per het einddatum van het huidige contract mijn contract voor gas opzeggen. Die van elektriciteit wil ik niet
opzeggen, alleen die voor het gas.

Met vriendelijke groet,
Reactie Oxxio per e-mail op 23-08-2022 om 09:32
Beste heer ...,

Bedankt voor het stellen van je vraag! Ik begrijp uit jouw vraag dat gas stopgezet dient te worden als het contract afloopt. Ik heb allereerst wel redenen nodig waarom dit zou moeten. Dit mag namelijk niet zomaar stopgezet worden tenzij de meter wordt gesloopt of gas afgenomen gaat worden van een andere leverancier.

Heb je een vraag?

Stel ‘m via de chat op oxxio.nl/service. Chatbuddy O. geeft je 24/7 antwoord en brengt je zo nodig weer in contact met ons, de service crew. Antwoorden op deze e-mail is niet mogelijk. Wil je een bericht achterlaten, gebruik dan ons contactformulier via oxxio.nl/contactformulier.

Hartelijke groet,

...
Medewerker Service Crew
Reactie via contactformulier op 23-08-2022 om 10:44
Je vraag
Vraag:

Hierbij wil ik per het einddatum van het huidige contract mijn contract voor gas opzeggen. Die van elektriciteit wil ik niet opzeggen, alleen die voor het gas.

Deze opzegging heb ik u eerder gestuurd en daarop gaf u aan te moeten weten waarom ik de gasaansluiting wil opzeggen. Wij zijn thuis helemaal over op elektrische verwarming, koken etc. en gaan geen gas meer gebruiken. Aangezien we daarom de aansluiting niet meer nodig hebben zeg ik hierbij het contract voor gas op. Ik heb het nagezocht en het opzeggen van alleen het contract voor gas is mogelijk en toegestaan. Daarom hierbij nogmaals de opzegging.

Met vriendelijke groet,
Reactie Oxxio per e-mail op 23-08-2022 om 17:57
Beste heer ...,

Bedankt voor het stellen van je vraag via ons contactformulier.
Zodra wij van jou netwerkbeheerder op de hoogte gesteld zijn dat je meter is verwijderd, gaan we dit verwerken in onze administratie en zal je van ons de afrekening mogen ontvangen.
Jij hoeft hier verder geen actie voor te ondernemen.
Ik hoop je met deze mail voldoende geïnformeerd te hebben.

Heb je een vraag?
Stel ‘m via de chat op oxxio.nl/service. Chatbuddy O. geeft je 24/7 antwoord en brengt je zo nodig weer in contact met ons, de service crew. Antwoorden op deze e-mail is niet mogelijk. Wil je een bericht achterlaten, gebruik dan opnieuw ons contactformulier via oxxio.nl/contactformulier.

Hartelijke groet,

...
Medewerker Service Crew
Twitter thread tussendoor: https://twitter.com/Sebasz/status/1562123436960391170

Reactie aan Oxxio via contactformulier op 23-08-2022 om 19:45
Je vraag
Vraag:
Beste heer, mevrouw,

Ik stuur u hierbij weer een bericht via uw contactformulier omdat u niet per e-mail bereikbaar bent.

Eerder heb ik u een bericht gestuurd dat ik mijn gascontract per einde looptijd van mijn huidige contract wens op te zeggen. Daar heeft u vandaag, 23 augustus 2022, om 17:57 bevestigend op gereageerd. Hartelijk bedankt voor de ontvangstbevestiging van mijn rechtsgeldige opzegging van mijn gasleveringscontract.

Op grond van artikel 21.2 van uw eigen Algemene Voorwaarden en op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet eindigt mijn gasleveringscontract uiterlijk 30 dagen na mijn opzegging of zoals door mij aan u verzocht op de einddatum van mijn huidige jaarcontract. Namelijk 23 oktober 2022.

Nu geeft u aan dat ik mijn netbeheerder eerst opdracht moet geven om de meter "te slopen" en dat u daarna pas de overeenkomst beëindigd.

Artikel 52b lid 7 Gaswet schrijft het volgende: Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.

Mijn aansluiting voldoet aan artikel 43, eerste lid en het contract eindigt ook pas na de termijn van 30 dagen.

U weet net zo goed als ik dat er geen wettelijke verplichting bestaat om een leveringscontract voor gas af te sluiten, indien de aansluiting nog aanwezig is. Ik ben alleen verplicht zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval.

Ik ben me er van bewust dat na beëindiging van het contract de netbeheerder zal proberen om mij opdracht te laten geven tot verwijdering van de aansluiting. Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder. U hoeft daar verder niets in te doen, en mij ook niet te 'beschermen' voor eventuele schade.

Voor de goede orde: ik geef op geen enkele manier opdracht tot het verwijderen van de gasaansluiting.

Ter overvloede wellicht wil ik u toch informeren over "recente" ontwikkelingen binnen de gas markt. Ik verwijs u hierbij naar uitspraak ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 van de Rechtbank Noord Nederland uit 2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 van de Rechtbank Gelderland uit 2021.

Indien Oxxio mijn opzegging van de leveringsovereenkomst voor gas niet correct verwerkt, dan zullen de kosten en schade die gevolg zijn van uw verzuim uiteraard op u worden verhaald.

Voor de goede orde: mijn leveringscontract voor elektriciteit is niet opgezegd en zal dus nog gewoon blijven voortbestaan.

Met vriendelijke groet,
Bericht aan Oxxio voor tevens machtigen opzeggen ATO.
Beste heer, mevrouw,

In aanvulling op mijn eerdere communicatie rondom de opzegging van mijn leveringsovereenkomst voor gas wil ik u nog het volgende melden.

In mijn opzegging ben ik vergeten u te machtigen om de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met mijn netbeheerder ook op te zeggen.

Hierbij machtig ik u hierbij alsnog tot het opzeggen van de ATO.

Voor de goede orde: ik geef geen opdracht tot het verwijderen van de aansluiting. Ook mijn leveringsovereenkomst voor elektriciteit zeg ik niet op.

Met vriendelijke groet,
...
Reactie Oxxio per e-mail op 24-08-2022 om 15:55
Beste meneer ...,

Bedankt voor uw mail waarin u aangeeft het gascontract te willen opzeggen.
Ik kan dit niet zelf voor u opzeggen, ik heb hiervoor een verzoek ingediend bij een andere afdeling.
Of aan uw verzoek voldaan wordt kan ik nog niet zeggen omdat het verplicht is een gascontract te hebben wanneer er een actieve gasmeter aanwezig is. Mijn excuus dat ik in herhaling val, en deze verplichting leggen wij u niet op, dit doet de netbeheerder, Enexis.
Zodra ik antwoord op mijn verzoek heb stel ik u hiervan op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

...
Oxxio Service Crew
Eerste brief Enexis netbeheer over ontbreken contract | 7-9-2022 ontvangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I9FWdwKv8QgErfMQXDe27Gs808=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBoNO6Z9cfRJasfgdLYtvFiy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wW3jYYrmDxxvOU-GAcx1CusaBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDCJ774enf5YtGZ4RhRACkaR.png?f=fotoalbum_large

Reactie aan Enexis Netbeheer op standaard brief over geen gascontract | 14-09-2022
Geachte heer, mevrouw,

Ik ontving op 07-09-2022 een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-L-UH1), waarin u de ‘gebruikers van gas op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 26-08-2022 opgezegd bij Oxxio. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Oxxio gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis Netbeheer, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Reactie aan Enexis Netbeheer op standaard brief over geen gascontract | 28-09-2022
Ik ontving op 28-09-2022 een tweede brief van u op mijn adres (kenmerk: XXX), waarin u de ‘gebruikers van gas op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Ik wijs u er op dat ik op een eerdere brief van u met dezelfde inhoud al gereageerd heb, en wel op 07-09-2022. Mijn reactie hierop heb ik u op 14-09-2022 gestuurd d.m.v. het contactformulier op uw website. Deze reactie is bij u bekend onder ticketnummer: XXX. Hierop heb ik tot op heden geen reactie ontvangen.

In mijn email heb ik u aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd. Er bestaat geen verplichting tot het hebben van een leveringscontract voor de consument.

Ik wijs u in dit verband graag (nogmaals) op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

[ Voor 104% gewijzigd door s_schimmel op 28-09-2022 18:57 ]

• CurlyMo
@s_schimmel Idealiter plaats je ook geanonimiseerd alle daadwerkelijke communicatie.

• The-Source

Dossier The-Source

Netbeheerder: Liander
Leverancier: Oxxio
Status: Opzeg verzoek is intern doorgezet omdat medewerker niet 1 product binnen het contract kon opzeggen.
Aanleiding
19 augustus 2022 gebeld met Oxxio met verzoek gas op te zeggen maar werd van kastje naar de muur gestuurd. Vervolgens officieel verzoek per contact formulier ingedient.
Tijdlijn
23-08-2022 10:45reactie Oxxio op contactformulier:
Bedankt voor het stellen van je vraag! Het is inderdaad zo dat volgens artikel 52b lid 7 er staat dat gas afgesloten mag worden met een opzegtermijn van 30 dagen, maar dit zit heel ingewikkeld in elkaar. De aansluiting zelf is namelijk nog altijd actief. Het kan dus afgesloten worden, maar eerst dient de meter gesloopt te zijn en dit dient dan doorgegeven te zijn aan de netbeheerder die het vervolgens aan ons door communiceert. Dit is dus niet illegaal volgens de wetten. Dus mijn advies is om eerst de meter te laten slopen of verwijderen.

23-08-2022 17:37

Reactie gegeven via contactformulier:
Beste Oxxio,

Hartelijk dank voor uw schriftelijke bevestiging dat mijn opzegging van de overeenkomst voor gaslevering correct bij u is aangekomen. Hiermee wordt van rechtswege de overeenkomst voor gaslevering met Oxxio beëindigd 30 dagen na de datum waarop u de opzegging heeft ontvangen.
Artikel 52b lid 7 is immers helemaal niet ingewikkeld. Er staat niets over het (eerst) verwijderen van de aansluiting door de netbeheerder. En ja, ik weet dat de netbeheerder mij gaat schrijven dat er geen leverancier bekend is voor gas, maar dat is iets tussen mij en de netbeheerder, daar heeft Oxxio verder geen bemoeienis mee.

24-08-2022 15:44

Antwoord naar Oxxio (inclusief intern CAS nummer): Bedankt voor uw mail, de opzegging is inderdaad correct bij ons aangekomen.
Zelf kan ik alleen beide producten voor u opzeggen, alleen gas kan ik niet. Daarom heb ik zojuist een verzoek bij een andere afdeling voor u ingediend.
Of het verzoek wordt ingewilligd kan ik nog niet zeggen. Wij zullen u niet verplichten gas bij ons af te nemen, u mag ook overstappen. De verplichting om gas af te nemen wordt opgelegd door de netbeheerder, Liander. Zodra ik antwoord heb gekregen op mijn verzoek stel ik u hiervan op de hoogte.
Een rechtstreeks mailadres hebben wij niet, u kunt ons telefonisch, via de chat en per contactformulier bereiken.

29-08-2022 10:55

Gecontroleerd in app Oxxio en op 25-08 is de laatste dag dat vastrecht kosten geregistreerd is met verbruik 0,00m3 (wat logisch is met gesloten gas kraan)
update 30-08: Ook filter optie op gas verbruik / kosten is in de app verdwenen. Nog steeds geen terugkoppeling gekregen vanuit Oxxio

31-08-2022 08:45

Eind afrekening voor gas verbruik ontvangen.

24-09-2022 11:53

Brief Liander ontvangen zonder telefoon nummer. Verwijzing naar woningcorporatie ( niet van toepassing) en website waar code niet werkt. Compleet verhaal: The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

27-09-2022 15:35

Antwoord per email gekregen van Liander waarin ze diverse optie om gas afsluiten wordt aangegeven. Op website van liander en mijnaansluiting staat beide dat het gratis is. En nu ook de aanvraag via mijnaansluiting in gang gezet. (in de email van liander staat ook dat het gratis is)

23-11-2022

Update om te melden dat er nog geen update is na de aanvraag via mijnaansluiting. Bijna 2 maanden radiostilte.

20-03-2023

Gebeld met Liander, doorlooptijd zou 7 maanden zijn, deze zijn nog niet voorbij. Zie ook deze post

30-03-2023

Email ontvangen Alliander.com. Voorbereiding van de aanvraag is afgerond. Aannemer zal contact opnemen, dat kan met of zonder schouw vooraf zijn. Uit email: "Ik wil u er ook op wijen dat wij wettelijk verplicht zijn om de gehele aansluitleiding bij u uit de tuin te halen. ... Helaas mogen wij hem dus niet buiten de gevel afkappen."

03-07-2023

Email ontvangen Alliander.com.
Hierin wordt de desbetreffende aannemer genoemd met een pdf van kost a 793 euro en daarbij tijdelijk gratis en dus ook -793.
Nu wachten op de 2 weken van te voren wordt er contact opgenomen en wanneer dat dan werkelijk is. Zal het binnen en jaar na aanvraag afgerond worden... ??

14-07-2023
Eerder deze week email van Aannemer ontvangen waarin stond dat je 2 dagen na de email zelf kon bellen voor een afspraak. Zou zelf voor een andere aanpak hebben gekozen met die email maar afspraak is in ieder geval gepland voor over 6 weken.

30-08-2023
Aannemer is langs geweest en leiding in de tuin afgedopt (deze splitste zich naar de buren). Eigenlijk had netbeheerder in deze situatie de leiding van de buren direct vanaf straat niveau moeten omleggen maar dat is niet op die manier zo gepland. Meterkast heeft weer wat meer plek en leiding is in de de meterkast op vloer niveau afgezaagd en afgepurt met 2 componenten spul.
Mail van aannemer ontvangen met meterstand (deze klopt ;) ) en ook mail van mijnaansluiting dat aanvraag xxx is afgerond.

05-09-2023
Liander factuur ontvangen van 0 euro. Lijkt mij dat het nu helemaal afgerond is.

PS denk dat de startpost ook wel bijgewerkt kan worden met lastige leveranciers die je contract niet willen stoppen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door The-Source op 05-09-2023 09:02 . Reden: 30-03-2023 update ]

@The-Source @ben2513
Oxxio bevestigt hier dus ook dat het niet zonder gascontract kunnen iets is wat door de netbeheerder is opgelegd.

Dat zijn dan al twee leveranciers waarvan we nu een medewerker die meldt dat de moeilijkheden om gas bij de energieleverancier op te zeggen worden opgelegd door de netbeheerder(s).

Het is nu duidelijk meer dan alleen een vermoeden onder een paar honderd Tweakers.

• Kees-Jan
De verplichting om gas af te nemen wordt opgelegd door de netbeheerder, Liander.
Even vragen in welk wetsartikel dit ter schrift gesteld is. Omdat jij dat artikel nergens kan vinden. En zeer waarschijnlijk kunnen ze (Oxxio) dat artikel ook niet vinden ;)
En de netbeheerder ook niet...
Bovendien is het wel vreemd dat de klant het mogelijk wordt gemaakt om het leveranciers contract voor gas op te zeggen, wat zelfs in de algemene voorwaarden aangegeven wordt, terwijl er een verplichting zou bestaan om gas af te nemen? Beetje tegenstrijdig, toch?

Dus de netbeheerders (firma "List en Bedrog") hebben de energieleveranciers ingefluisterd dat ze zo moeten antwoorden naar de klant zonder daar een onderbouwing of wetsartikel voor te geven. En die sullige energieleveranciers gaan daar in mee.
Alleen, die klant is niet gek, gelukkig...

[ Voor 18% gewijzigd door Kees-Jan op 24-08-2022 18:05 ]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:21
Ook wij hebben gister een verzoek tot beëindiging van ons gascontract neergelegd bij de energieleverancier.
Naar aanleiding van alle zaken hier in dit forum pakte ik vol enthousiasme de telefoon, helemaal klaar voor een discussie. Wat blijkt, Budgetenergie doet helemaal niet moeilijk, dat is een tegenvaller :/ .
Enige opmerking van de medewerker, let op dat de netbeheerder nog wel moeilijk gaat doen, dat kan je eventueel opvangen door een verwijderingsverzoek te doen maar is niet verplicht.
Nou, hoe gek het ook klinkt, dit was een tegenvaller. Ik vind het heerlijk om met klantenservice medewerkers te discussiëren over zaken die niet kloppen. Maar toch hulde voor budget.

Overigens alsnog een verzoek gedaan voor verwijdering omdat ik lees dat Enexis meestal eerst verzegelt en ik wil hem heel graag kwijt. Voordeel voor ons is dat er geen tegels op onze grond verwijdert hoeven te worden omdat de gasleiding onder de schuur door loopt, dat betekent dat er hoogstens een paar 30x30 van de gemeente uit de grond gehaald worden.

Edit: Enexis heeft er ook zin in, zojuist al de offerte a €0,- ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door jichem op 25-08-2022 08:51 ]

• CurlyMo
jichem schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:38:
Budgetenergie doet helemaal niet moeilijk, dat is een tegenvaller :/ .
Ik ken het gevoel. PureEnergie deed ook precies wat je zou verwachten van een leverancier die de regelgeving kent. Ook wat betreft je genoemde waarschuwingen. Ik kreeg ook nog complimenten voor het verduurzamen.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:34
jichem schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:38:
Ook wij hebben gister een verzoek tot beëindiging van ons gascontract neergelegd bij de energieleverancier.
Naar aanleiding van alle zaken hier in dit forum pakte ik vol enthousiasme de telefoon, helemaal klaar voor een discussie. Wat blijkt, Budgetenergie doet helemaal niet moeilijk, dat is een tegenvaller :/ .
Enige opmerking van de medewerker, let op dat de netbeheerder nog wel moeilijk gaat doen, dat kan je eventueel opvangen door een verwijderingsverzoek te doen maar is niet verplicht.
Nou, hoe gek het ook klinkt, dit was een tegenvaller. Ik vind het heerlijk om met klantenservice medewerkers te discussiëren over zaken die niet kloppen. Maar toch hulde voor budget.

Overigens alsnog een verzoek gedaan voor verwijdering omdat ik lees dat Enexis meestal eerst verzegelt en ik wil hem heel graag kwijt. Voordeel voor ons is dat er geen tegels op onze grond verwijdert hoeven te worden omdat de gasleiding onder de schuur door loopt, dat betekent dat er hoogstens een paar 30x30 van de gemeente uit de grond gehaald worden.

Edit: Enexis heeft er ook zin in, zojuist al de offerte a €0,- ontvangen.
Enexis verzegeld al een tijdje niet meer, dat deden toen ze vonden dat de ex gebruiker moest betalen. Nu Enexis het uit de winst moet betalen (bij gebrek aan een opdracht), verwijderen ze gewoon de leiding. Als je geduld hebt kan de aanvraag overslaan, wordt je ook geen opdrachtgever.

Weet niet precies hoe het met je schuurtje zit, maar de leiding hoort wettelijk vrij van bebouwing en niet verwijderbare bestrating.

• jichem
cold_as_ijs schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Enexis verzegeld al een tijdje niet meer, dat deden toen ze vonden dat de ex gebruiker moest betalen. Nu Enexis het uit de winst moet betalen (bij gebrek aan een opdracht), verwijderen ze gewoon de leiding. Als je geduld hebt kan de aanvraag overslaan, wordt je ook geen opdrachtgever.

Weet niet precies hoe het met je schuurtje zit, maar de leiding hoort wettelijk vrij van bebouwing en niet verwijderbare bestrating.
De hele wijk heeft, indien de schuur aan de voorzijde is, de gasleiding onder de schuur liggen. (betreft een stenen schuur die er vanaf bouw staat)

Ah, dan had ik inderdaad geen opdracht hoeven geven. Achja, dat ben ik vergeten als hij straks weg is :P

• Rommelzolder
CurlyMo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Ik ken het gevoel. PureEnergie deed ook precies wat je zou verwachten van een leverancier die de regelgeving kent. Ook wat betreft je genoemde waarschuwingen. Ik kreeg ook nog complimenten voor het verduurzamen.
Dezelfde ervaring met PureEnergie. Er zijn dus leveranciers die hun zaken wél op orde hebben.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

@cold_as_ijs @Rommelzolder en anderen, is er nog een verband met de regio / de netbeheerder?

Of is het puur de energie leverancier?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• pcprutser
  • Laatst online: 05-11 15:20

pcprutser

No message

Vlak voor mijn vakantie heeft Liander ergens een knoop doorgehakt en besloten onze verzwaring toch maar door te voeren. (verstandig)

Daarbij heeft Liander ook een mooie dreigbrief gestuurd dat het dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Door de vakantie pas vandaag geantwoord met voorbeeldbrief 1b. Ik ben benieuwd wat het antwoord gaat zijn.

Gelijk maar weer even het dossier geüpdatet:

2022-08-11 Brief met 'voorkom afsluiting en deurwaarderskosten'
Liander geeft aan het dossier over te dragen aan een gerechtsdeurwaarder. Op 25 augustus geantwoord met voorbeeldbrief 1b.

2022-08-18: E-mail werkvoorbereider
De werkvoorbereider van Liander mailt met het feit dat hij op de (oude inmiddels gedateerde) foto's, niet een correcte meterkast aanwezig is. Aangegeven dat deze inmiddels vervangen is voor een meterkast voorbereidt op een 3-fase aansluiting. Binnen een uur geregeld en dezelfde dag nog is het werk ingeplant voor aanstaande maandag (29-8).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels via WhatsApp antwoord van Vattenfall. Naar eigen zeggen wordt de opzegging morgen verwerkt. Wat gek is, want volgens mij is er gewoon een opzegtermijn.

Nog nagevraagd of ATO ook wordt opgezegd, en de respons was dat 'alles wordt opgezegd'.

Vraag me af of dit goed gaat.

• phicoh
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:59:
Inmiddels via WhatsApp antwoord van Vattenfall. Naar eigen zeggen wordt de opzegging morgen verwerkt. Wat gek is, want volgens mij is er gewoon een opzegtermijn.

Nog nagevraagd of ATO ook wordt opgezegd, en de respons was dat 'alles wordt opgezegd'.

Vattenfall verdient geen cent als je geen gas gebruikt. Dus ze kunnen wel wachten maar dat levert alleen de netbeheerder wat op.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

phicoh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Vattenfall verdient geen cent als je geen gas gebruikt. Dus ze kunnen wel wachten maar dat levert alleen de netbeheerder wat op.
Nee dat snap ik, maar het is werk, dus kan me wel voorstellen dat ze andere dingen eerst oppakken.

Voor de overlevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U17SY1BkIT8zcSYYva8MvU8xlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EqNbCRpGs3PF0AYoCdIfOSsr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 16:07 ]

• Kees-Jan
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:59:

Opzeggen bij de netbeheerder gebeurd via geautomatiseerd berichtenverkeer tussen de energieleverancier(s) en de netbeheerder.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kees-Jan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Opzeggen bij de netbeheerder gebeurd via geautomatiseerd berichtenverkeer tussen de energieleverancier(s) en de netbeheerder.
Ja dat zag ik al langs komen. Maar ging niet in alle gevallen goed toch?

Ah well... Stedin is aan zet nu dan ;)

• phicoh
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:06:
Nee dat snap ik, maar het is werk, dus kan me wel voorstellen dat ze andere dingen eerst oppakken.
Het is voor de workflow veel handiger als degene die met de klant communiceert ook direct de zaak afhandeld. Anders moet diegene eerst een ticket aanmaken en dan moet later iemand anders dat ticket weer verwerken. Daar gaat dan weer iets mis, een uiteidelijk wordt de totale interactie met de klant veel duurder.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Check.

Nu wordt het spannend overigens. Email met de melding "Afmelding energielevering".

Eens kijken of ik morgen nog stroom heb dan ;)

• s_schimmel
Kees-Jan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Even vragen in welk wetsartikel dit ter schrift gesteld is. Omdat jij dat artikel nergens kan vinden. En zeer waarschijnlijk kunnen ze (Oxxio) dat artikel ook niet vinden ;)
En de netbeheerder ook niet...
Bovendien is het wel vreemd dat de klant het mogelijk wordt gemaakt om het leveranciers contract voor gas op te zeggen, wat zelfs in de algemene voorwaarden aangegeven wordt, terwijl er een verplichting zou bestaan om gas af te nemen? Beetje tegenstrijdig, toch?

Dus de netbeheerders (firma "List en Bedrog") hebben de energieleveranciers ingefluisterd dat ze zo moeten antwoorden naar de klant zonder daar een onderbouwing of wetsartikel voor te geven. En die sullige energieleveranciers gaan daar in mee.
Alleen, die klant is niet gek, gelukkig...
Van Oxxio ontving ik hetzelfde bericht maar in mijn geval dat Enexis het verplicht. Heel raar. Ik werk zo mijn dossier even bij met de mail die ik ontving. Mijn verzoek is naar een andere afdeling gestuurd. Ik reageer er maar even niet op en wacht hun bericht af.

Heb mijn dossier bijgewerkt met de reactie van Oxxio. Ik ben heel benieuwd of de ACM hier een structureel patroon van leugens in ziet en actie gaat ondernemen.

[ Voor 6% gewijzigd door s_schimmel op 25-08-2022 18:13 ]

• Rommelzolder
onetime schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:39:
@cold_as_ijs @Rommelzolder en anderen, is er nog een verband met de regio / de netbeheerder?

Of is het puur de energie leverancier?
Ik schat in: puur de energieleverancier. De meesten werken niet netbeheerder gebonden in een beperkte regio, maar landelijk. Er zijn leveranciers met oorspronkelijk banden met het oude moederbedrijf, dus daar zou je nog kunnen veronderstellen dat die zich laten "sturen" door de huidige netbeheerder.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grutjes, hebben ze toch gas èn stroom afgemeld. :@

Die zagen we niet aankomen zeg... :X

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 25-08-2022 19:06 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:10
@MikeyMan Snel bellen voordat je telefoon leeg is! :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RichieB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:06:
@MikeyMan Snel bellen voordat je telefoon leeg is! :+
Zou wel willen, maar niet meer te bereiken na 15:00. :-(

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:59:
Grutjes, hebben ze toch gas èn stroom afgemeld. :@

Die zagen we niet aankomen zeg... :X
Dan is dit het moment om snel te shoppen voor elektriciteit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Freee!! schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Begreep dat dat in afwachting van opzegging van het gast niet zo handig was toch? Of is dat inmiddels gewijzigd? Correspondentie wordt op die manier wel erg lastig.

• Freee!!

Freee!!

MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:55:
[...]
Begreep dat dat in afwachting van opzegging van het gast niet zo handig was toch? Of is dat inmiddels gewijzigd? Correspondentie wordt op die manier wel erg lastig.
Zoals ik het begrijp uit jouw berichten, zijn beide tegelijk en per onmiddellijk opgezegd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Freee!! schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Zoals ik het begrijp uit jouw berichten, zijn beide tegelijk en per onmiddellijk opgezegd.
Moet nog maar zien dat het ze daadwerkelijk lukt ;)

Overigens lijkt het onmogelijk te zijn om een contract af te sluiten per morgen. Eerder dan 15-9 krijg ik online niet voor elkaar.
s_schimmel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Van Oxxio ontving ik hetzelfde bericht maar in mijn geval dat Enexis het verplicht. Heel raar. Ik werk zo mijn dossier even bij met de mail die ik ontving. Mijn verzoek is naar een andere afdeling gestuurd. Ik reageer er maar even niet op en wacht hun bericht af.

Heb mijn dossier bijgewerkt met de reactie van Oxxio. Ik ben heel benieuwd of de ACM hier een structureel patroon van leugens in ziet en actie gaat ondernemen.
Dien vooral ook een klacht in bij de ACM met daarin een kopie van je correspondentie.

Hoe vaker er gelijkluidende klachten (met bewijsstukken) binnenkomen bij de ACM, hoe hoger deze kwestie uiteindelijk op het prioriteitenlijstje zal belanden. Ook de ACM heeft helaas capaciteit tekort om alles goed te onderzoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 25-08-2022 21:32 ]

MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Moet nog maar zien dat het ze daadwerkelijk lukt ;)

Overigens lijkt het onmogelijk te zijn om een contract af te sluiten per morgen. Eerder dan 15-9 krijg ik online niet voor elkaar.
Dat is vanwege de online 14 dagen bedenktijd.

In praktijk maakt dat niet zoveel uit, de netbeheerder staat echt niet binnen die termijn op de stoep om je levering van elektriciteit fysiek af te sluiten.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ivow85 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Dat is vanwege de online 14 dagen bedenktijd.

In praktijk maakt dat niet zoveel uit, de netbeheerder staat echt niet binnen die termijn op de stoep om je levering van elektriciteit fysiek af te sluiten.
Aan wie betaal ik die periode zonder contract dan? :?

Ga morgen Vattenfall maar eens bellen.
MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Aan wie betaal ik die periode zonder contract dan? :?

Ga morgen Vattenfall maar eens bellen.
Mogelijk aan niemand...
Wellicht betaal je wel het verbruik via je nieuwe leverancier, maar niet het vastrecht.

Bij een bewonerswissel van een pand komt het regelmatig voor dat er een tijdje geen leverancier is, als de oude bewoners zich al hebben afgemeld maar de nieuwe bewoners in de verhuis-stress het energiecontract voor hun nieuwe woning zijn vergeten.
De netbeheerder stuurt dan de hier bekende brieven met 'meldt u aan bij een energieleverancier'.

De gebruikelijke stap is dan dat de nieuwe bewoners zich aanmelden bij een energieleverancier met de meterstanden van de datum van sleuteloverdracht. Geen idee of voor de uiteindelijke rekening die standen gebruikt worden, of dat ze de standen van de slimme meter nemen op de dag dat het nieuwe energiecontract wordt aangemeld.

• Kees-Jan
Freee!! schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

je vergeet het woordje "niet":
Dan is dit niet het moment om snel te shoppen voor elektriciteit.
Je bent nu áltijd duurder uit met een nieuw contract voor elektriciteit dan wat je had, dus bellen en aangeven dat ze een fout gemaakt hebben en dat ze het contract voor elektriciteit weer AAN moeten zetten...

• Freee!!

Freee!!

Kees-Jan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

[...]

Je bent nu áltijd duurder uit met een nieuw contract voor elektriciteit dan wat je had, dus bellen en aangeven dat ze een fout gemaakt hebben en dat ze het contract voor elektriciteit weer AAN moeten zetten...
Dat zou de uitkomst kunnen zijn van snel een rondje shoppen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Freee!! schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

Dat zou de uitkomst kunnen zijn van snel een rondje shoppen.
Shoppen houdt op dit moment in veel gevallen in dat je handmatig alle websites af moet. Om vervolgens vaak nog een nee te krijgen.

Zelfs de vergelijkingssites hebben de handdoek massaal in de ring gegooid. Dus eens met @Kees-Jan .

Hang overigens al sinds 8:00 in de wacht :X

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, na drie kwartier had ik een vriendelijke dame aan de lijn.

Uiteraard het bekende riedeltje:
- u moet het bij Stedin melden
- verwijderen is gratis
- als u het niet meldt gaat u boze brieven krijgen

Voet bij stuk gehouden en de stroom is weer aangemeld. Ben benieuwd.

• jichem
Kees-Jan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

[...]

Precies dit, ik dacht ook even rond te kijken of we stroom ergens anders goedkoper konden afnemen.
Tarief budget rond de 55 cent, alle andere aanbieders gaan richting een euro.

• Kees-Jan
jichem schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Precies dit, ik dacht ook even rond te kijken of we stroom ergens anders goedkoper konden afnemen.
Tarief budget rond de 55 cent, alle andere aanbieders gaan richting een euro.
Ja, m'n dochter gaat per 1 okt het huis uit. Innova modelcontract tariefverhoging gas van €2.06 naar €2.69.
Innova is al dagen telefonisch niet bereikbaar vanwege een "storing" 8)7 hm hmm... |:(
in één week al 2 tariefwijzigingen gezien via gaslicht.com...

gierend de bocht uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NzSO8lGHJxwFClcVAk-YZsN470=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12xvEPlevXZSHDeqjT2Kzuye.png?f=fotoalbum_large

man man man, wat een ellende... ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 26-08-2022 09:53 ]

• Kees-Jan
MikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:58:
Nou, na drie kwartier had ik een vriendelijke dame aan de lijn.

Uiteraard het bekende riedeltje:
- u moet het bij Stedin melden
- verwijderen is gratis
- als u het niet meldt gaat u boze brieven krijgen

Voet bij stuk gehouden en de stroom is weer aangemeld. Ben benieuwd.
Nee, de energieleverancier heeft de fout gemaakt om óók het contract voor electra op te zeggen; dát moeten ze herstellen.

wat een jokkebrokken zijn het toch!
7(8)7

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier is vanmorgen het gas ook afgesloten. Ze hebben niet eens geprobeerd om de leiding er uit te trekken dus mijn 20 meter aan straatstenen zijn ze niet eens aangeweest. Bij de weg 1 gat afdoppen, en daarna in huis de boel er uit. Binnen een uur waren ze weg, en dat is met koffie en een beetje kletsen. Niks via mijnaansluiting, en nooit ergens voor getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUqqnfFHn5MH14IYzoSRUs3tbtc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DSegsqddCq9M6C6wUcNaVZ2I.jpg?f=user_large

Netjes de 3 lagen gesorteerd. En nu ga ik maar eens onkruid verwijderen. Overigens is dit nog het makkelijk deel qua patroon. 10 meter verderop richting het huis wordt het echt ingewikkeld, vandaar dat ik blij ben dat alles bleef liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 26-08-2022 10:06 ]

• ArnoRenders
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01-2023
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 10:09 ]

• jichem
liever niet reageren op offtopic berichten, thanks!

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 10:09 ]

• Kees-Jan

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 10:09 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 10:10 ]

• jichem
ook dit is offtopic

[ Voor 190% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 10:12 ]

• Rommelzolder
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 26-08-2022 23:23 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:03:
Hier is vanmorgen het gas ook afgesloten. Ze hebben niet eens geprobeerd om de leiding er uit te trekken dus mijn 20 meter aan straatstenen zijn ze niet eens aangeweest. Bij de weg 1 gat afdoppen, en daarna in huis de boel er uit. Binnen een uur waren ze weg, en dat is met koffie en een beetje kletsen. Niks via mijnaansluiting, en nooit ergens voor getekend.

[Afbeelding]

Netjes de 3 lagen gesorteerd. En nu ga ik maar eens onkruid verwijderen. Overigens is dit nog het makkelijk deel qua patroon. 10 meter verderop richting het huis wordt het echt ingewikkeld, vandaar dat ik blij ben dat alles bleef liggen.
Ga je dat zelf terug leggen dan?

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

MikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Ga je dat zelf terug leggen dan?
War bedoel je? Er is niks terug te leggen. Alles is weer in oude staat, behalve een stuk legere meterkast

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

War bedoel je? Er is niks terug te leggen. Alles is weer in oude staat, behalve een stuk legere meterkast
Oh, dach icm je opmerking over 'patroon' dat je dit nog moest gaan oplossen. :)

• The-Source
Heb mijn dossier bijgewerkt met info dat sinds vrijdag geen vastrecht kosten meer zie in het active gebruiksoverzicht.
Dossier

[ Voor 27% gewijzigd door The-Source op 29-08-2022 12:20 ]

• s_schimmel
Nadat mijn opzegging op 24 augustus door Oxxio naar een andere afdeling was doorgestuurd bleef het stil. Tot ik vannacht ineens de eindnota voor het gas ontving. Verder geen enkel bericht, ook niet van die andere afdeling.

De eindnota is opgemaakt per 26 augustus. De boete voor het eerder opzeggen van een jaarcontract is er niet in opgenomen. Dat zal dan wel omdat ik nog elektriciteit bij ze afneem.
Het gekke is ik mijn contract heb opgezegd per 23 oktober, de einddatum van mijn jaarcontract, en dat Oxxio in haar voorwaarden een opzegtermijn van 30 dagen heeft opgenomen. Beiden laten ze nu vallen en het contract is zo'n beetje per direct opgezegd.

Hoe het uiteindelijk is gelopen ben ik nu wel van het gas af zonder de aansluiting door Enexis te hebben laten verwijderen zoals Oxxio (en Enexis) eigenlijk willen.

Nu de brieven van Enexis die gaan komen nog.

• Kees-Jan
s_schimmel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:49:
Nadat mijn opzegging op 24 augustus door Oxxio naar een andere afdeling was doorgestuurd bleef het stil. Tot ik vannacht ineens de eindnota voor het gas ontving. Verder geen enkel bericht, ook niet van die andere afdeling.

De eindnota is opgemaakt per 26 augustus. De boete voor het eerder opzeggen van een jaarcontract is er niet in opgenomen. Dat zal dan wel omdat ik nog elektriciteit bij ze afneem.
Het gekke is ik mijn contract heb opgezegd per 23 oktober, de einddatum van mijn jaarcontract, en dat Oxxio in haar voorwaarden een opzegtermijn van 30 dagen heeft opgenomen. Beiden laten ze nu vallen en het contract is zo'n beetje per direct opgezegd.

Hoe het uiteindelijk is gelopen ben ik nu wel van het gas af zonder de aansluiting door Enexis te hebben laten verwijderen zoals Oxxio (en Enexis) eigenlijk willen.

Nu de brieven van Enexis die gaan komen nog.
Prima uitkomst toch? Jij minder kosten :9 en stress :P .
en die brieven van Enexis draai je je hand niet meer voor om als je de voorbeelbrieven gebruikt. Wel netjes blijven reageren naar Enexis voor je dossier. O-)
Of een aanvraag doen via de inmiddels bekende weg en als die nu nog niet bekend is gaat Enexis je daar wel mee helpen... 8) :*)

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:46

Dossier Insomniac

Netbeheerder: Stedin
Leverancier: DeltaEnergie
Status bij aanvang: Gasgebruik opgezegd (30-08-2022)
Route: Wel opzeggen maar geen verwijdering aanvragen; meter zit niet in de weg.

"geïnspireerd" op: Hippe Lip's dossier

Samenvatting
30-08-2022: Gasgebruik opgezegd, OTA via machtiging opgezegd.
01-09-2022: Reactie DeltaEnergie, respons van mijn kant.
13-09-2022: Reactie DeltaEnergie, gascontract is opgezegd
13-09-2022: Mail van afdeling contracten, met bevestiging einde gascontract
16-09-2022: Mail van DELTA, met foutieve aanname dat ik de meter weg wil laten halen.
16-09-2022: Standaard brief van Stedin ontvangen.
19-09-2022: gebeld met Stedin.
26-09-2022: start verzegelingsoap.
26-09-2022: reactie Stedin en antwoord mijn kant.
09-10-2022: tweede standaardbrief, in duo ontvangen.
12-10-2022: Nota gas ontvangen.
24-10-2022: Voorkom afsluiting II
21-11-2022: Slot op de meter

Inleiding
In 2021, maart om wat preciezer te zijn, een offerte traject gestart voor een warmtepomp te laten plaatsen.
Van de 6 bedrijven die ik aanschreef deden er 3 reageren, en zijn ook daadwerkelijk langsgekomen.
Daarvan deed er 1 geen offerte uitbrengen, ook niet na een herinnering, 1 had een serieus onrealistisch voorstel en de laatste klopte wel.
Echter doordat er binnen het huishouden de drang naar een opgeknapte tuin groter bleek te zijn, dit maar eerst gedaan. Even hard doorsparen dan maar.
Eind februari van dit jaar werd de energiewereld enorm opgeschud. Ik heb toen gevraagd aan de firma die een goed kloppende offerte gemaakt had, om deze nogmaals te sturen met de nieuwe prijzen. Binnen 3 werkdagen had ik deze in de mail, en vrijwel direct akkoord gegeven. Subsidie was omhoog gegaan, maar ook de prijs van de onderdelen, totaal €400,- duurder. Wat mij dus wel redelijk klonk.
Het was toen maart. Levering en installatie stond gepland voor 22 augustus 2022. Voordat het stookseizoen zou beginnen. Dikke prima.
Installatie ging vlot en de pomp draait, gaskookplaat is er ook uit, en een mooie matzwarte Etna plaat voor in de plaats genomen.
klaar met gas dus.

Tijdlijn
Dit is van de website van DeltaEnergie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pQutOSRZhGRBkG1r78W6X2-8Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dk1QtaZZ6TihJXigR2k3PNT5.png?f=fotoalbum_large

bron

30-08-2022
Gasgebruik opgezegd, OTA via machtiging opgezegd.
Beste mensen van DeltaEnergie,

Gisteren was het zover: mijn gaskraan ging definitief dicht, de warmtepomp is een feit, de inductiekookplaat is geïnstalleerd.

Mijn gasverbruik is dus ten einde. Willen jullie daarom mijn ATO (Aansluit- en TransportOvereenkomst) bij de netbeheerder voor mij opzeggen?
Hierbij machtig ik jullie voor deze handeling.
Graag ontvang ik van die opzegging een bevestiging. Een korte reply op deze mail volstaat daarvoor.

Uiteraard blijf ik als tevreden klant verder mijn energie (nu uitsluitend in de vorm van elektriciteit) bij jullie afnemen!

Hartelijke groeten,
01-09-2022
reactie DeltaEnergie
Beste Insomniac,

U geeft aan dat de gasmeter definitief is afgesloten en vraagt of wij dit door willen geven aan uw netbeheerder.

Wij hebben meerdere malen geprobeerd u telefonisch te bereiken op het telefoonnummer xxxx vanwege uw e-mail. Dit is helaas niet gelukt.

Als u de gasmeter definitief heeft laten afsluiten of verwijderen, dan wordt dit door de netbeheerder zelf gedaan. De netbeheerder zal dit aan ons doorgeven en wij beëindigen dan automatisch uw gascontract en de daarbij horende kosten.

Als de netbeheerder nog niet is geweest om de meter fysiek af te sluiten of te verwijderen, dan wil ik u vriendelijk verzoeken om dit verzoek in te dienden via de website www.mijnaansluiting.nl. Op deze website vindt u alle informatie over de aanvraag die u wilt doen. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar uw regionale netbeheerder en op basis van uw aanvraag ontvangt u een offerte, opdrachtbevestiging of nota.

Met vriendelijke groet,
01-09-2022
Antwoord:
Beste DeltaEnergie,

Uit uw reactie blijkt dat u mijn opzegging van de levering van gas ontvangen hebt. Ik ga er vanuit dat u die opzegging binnen de gebruikelijke termijn zal verwerken. Ik wil u er op wijzen dat eventuele kosten bij het niet tijdig verwerken van deze opzegging (zoals bijv. de kosten die de netbeheerder in rekening brengt) voor uw rekening zijn.

Gaarne verneem ik van u het contactadres van uw juridische afdeling zodat ik die ook op de hoogte kan brengen van uw weigering om een rechtsgeldig verzoek tot beëindiging van levering tijdig te verwerken. zoals beschreven in art. 52b, lid 7 Gaswet .

Er is geen enkele wettelijke basis voor een verplichte verwijdering van de gasmeter. De aansluiting is tot en met de meter eigendom en verantwoordelijkheid van Stedin. Daarover heb ik niks te zeggen. Ik laat de keuze om de aansluiting al dan niet te verwijderen dan ook geheel aan hen.

Met vriendelijke groet,
13-09-2022
Reactie DeltaEnergie, gascontract is opgezegd
Beste Insomniac,

U vraagt ons om uw energiecontract betreft het gas te beëindigen en geeft u aan dat de gasmeter niet meer actief is.

Tot heden hebben wij geen melding van Stedin ontvangen dat de gasmeter niet actief is. Wij hebben een bericht gestuurd naar hen met verzoek om dit te controleren en de eventuele kosten aan u te crediteren. De meters en aansluitingen in uw woning zijn de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Volgens de procedure meldt de netbeheerder bij de leverancier als een meter op nonactief staat en melden wij de levering automatisch af.

Op uw verzoek is per vandaag de levering van gas bij DELTA beëindigd. Zodra de meterstand uitgelezen is ontvangt u een eindnota van het gasverbruik.

Wij hebben aan Stedin gevraagd of zij contact met u willen opnemen.

Met vriendelijke groet,
13-09-2022
mail afdeling contracten
Beste meneer Insomniac,

Wij hebben bericht ontvangen dat de levering van gas door DELTA op uw adres mijn adres stop moet worden gezet per 13-09-2022. De gasaansluiting is namelijk komen te vervallen. We zijn blij dat we u van energie mochten voorzien. In de toekomst kunt u natuurlijk altijd weer bij ons terecht voor de levering van 100% groene stroom en gas.

We hebben de beëindiging van uw contract voor de volgende producten van DELTA verwerkt:
Product/dienst Startdatum Einddatum
DELTA Gas variabel 01-04-2022 13-09-2022
Met de opzegging van uw energiecontract bij DELTA stopt tevens de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) voor hier stond mijn adres.
Voor de volledigheid ontvangt u van ons een laatste productoverzicht van uw producten en diensten bij DELTA.

Wat kunt u nog van ons verwachten?
Met deze e-mail bevestigen we definitief de beëindiging van uw energiecontract bij DELTA. Wat rest is uw eindnota. We zetten even op een rijtje wat u nog van ons kunt verwachten.

Op de dag dat uw meteraansluiting wordt weggehaald wordt ook de meterstand genoteerd. Deze eindstand wordt gebruikt om uw eindnota te bepalen.
Op basis van die meterstanden stellen we uw eindnota op. Die ontvangt u binnen zes weken nadat uw contract bij DELTA is beëindigd. Afhankelijk van uw verbruik krijgt u een bedrag terugbetaald of moet u nog een bedrag betalen.
16-09-2022
Delta denkt dat ik de meter weg wil laten halen.
Beste Insomniac,

Enige dagen geleden hebben wij een bericht gestuurd naar Stedin met de mededeling dat u de gasmeter wilt laten weghalen.

Stedin geeft aan dat de gasmeter weggehaald kan worden als u een aanvraag hiervoor indient. Dit kan niet via de leverancier.

De aanvraag kunt u indienen via www.mijnaansluiting.nl. Dit is de website van Stedin betreft alle wijzigingen van meters en aansluitingen. Op uw verzoek is de levering van het gas bij DELTA opgezegd.

De netbeheerkosten blijven doorlopen zolang u de meter en aansluiting niet laat verwijderen door de netbeheerder. Meer informatie vindt u via hun website.

Met vriendelijke groet,
mijn antwoord op deze mail:
Beste,

u schrijft dat ik de gasmeter wil laten verwijderen, dit is niet juist. Nergens heb ik gevraagd om de meter te laten verwijderen.
Het enige wat ik aan DELTA heb gevraagd, is het stopzetten van het gascontract, en daarmee tevens de ATO op te zeggen.
Wat reeds gebeurd is, waarvoor mijn dank.

De meter is, zoals u zelf schrijft in uw vorige reactie, de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Dit is juist, want de meter en het aansluitpunt zijn niet van mij, en ik ben ik dan ook niet de persoon om een verwijdering aan te vragen.

Stedin kan met mij een afspraak maken op redelijk termijn, wanneer ze willen komen om de meter en het aansluitpunt te verwijderen. Ik zal ze dan toegang verschaffen zodat zij hun werk kunnen doen.
Er is geen enkele verplichting voor mij om die aansluiting te laten verwijderen of te laten verzegelen want, nogmaals, die aansluiting is van Stedin en alleen de eigenaar bepaalt wat er met zijn spullen gebeurt. De rechter heeft daarover inmiddels meer dan eens een uitspraak gedaan en daarvan is Stedin vast en zeker ook van op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
nog een follow-up gedaan, omdat ze geen kosten meer mogen rekenen voor iets dat er niet meer is.
nog een extra antwoord op uw mail.

U schrijft "De netbeheerkosten blijven doorlopen zolang u de meter en aansluiting niet laat verwijderen door de netbeheerder."

Dit is onjuist, met het opzeggen van het gascontract is ook de ATO opgezegd. Hierdoor heb ik geen overeenkomst meer met betrekking tot gas met DELTA als met de netbeheerder.
Er is dan ook geen basis om kosten in rekening te brengen.
17-09-2022
brief van Stedin gehad met twee optie's
link naar brief
Hier in staat dat de meter al voorzien is van een slot. Dit is niet waar, en daar heb ik ook nooit om gevraagd.
Maar even een belletje richting Stedin.

19-09-2022
gebeld met stedin, over de brief en dan vooral over het laatste stuk van paragraaf 2
Net even een belletje gedaan naar stedin, waar het volgende beweerd wordt:

- Je kan de ATO niet eenzijdig opzeggen
- Totdat de meter is weggehaald lopen de netbeheerkosten gewoon door.

De beste meneer verteld dat dit niet correct is, en dat ik volgens de gaswet wel de ATO kan opzeggen, en dat ik dan geen overeenkomst meer heb met de netbeheerder. Daardoor is er geen basis meer voor het opvoeren van kosten.

Zijn antwoord:
Nou, met zo'n instelling gaan we hier niet uitkomen.
Voor de rest wel een vriendelijke meneer hoor.

Dus voorbeeldbrief 1b gaat gewoon de deur uit.

26-09-2022
Vandaag gebeld door een medewerker van Stedin (voicemail), ze willen een afspraak maken om de meter te verzegelen.

Ik denk best: jullie meter, jullie initiatief.
Dus ik bel ze terug.

ik: ik heb een voicemailbericht gekregen van een collega van u, dat Stedin een afspraak wil maken voor het verzegelen van de meter.
stedin: ik kijk even de correspondentie na
in de wacht:
stedin: U heeft uw gascontract opgezegd en u heeft een verzegeling aangevraagd.
ik: Nee, ik heb m'n gascontract opgezegd en de ATO opgezegd meer niet.
stedin: Dan moet u een aanvraag doen voor verzegeling of verwijdering.
ik: Nee, dan moet ik niet. uw meter uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om de meter te verwijderen of te verzegelen. Dit gaat op uw verzoek.
stedin: *verhaal over procedure*
ik: Laten we die discussie maar niet voeren, want daar komen we samen toch niet uit, de procedure die u opgelegd krijgt, is niet in lijn met wat de wet voorschrijft.
stedin: ik zal even oplezen wat m'n collega schreef: "klant heeft gascontract opgezegd en wil nu een verzegeling, geen verwijdering"
ik: Dat is dus niet waar, ik heb m'n gascontract opgezegd en de ATO, meer niet.
stedin: Dan komen we er niet samen uit, u kunt dan beter een mail sturen naar onze inbox.
ik: En wat is dat mail adres?
stedin: fm_kcczeeland @ stedin.net

De beste man nog even bedankt, en hem een fijne dag gewenst

26-09-2022
Mail gestuurd naar aanleiding van het telefoongesprek
Geachte,

Vandaag ,26-09-2022, had ik een voicemail van Stedin Netbeheer b.v., hierna te noemen Stedin.

In deze voicemail stond dat Stedin een afspraak wilde maken om de gasmeter te komen verzegelen.
Aangezien het de meter van Stedin is, en ik geen gascontract meer heb, vind ik dit geen probleem.

Hierop heb ik dan ook gebeld met Stedin, met de bedoeling om voor hun en mij een geschikte datum te plannen. De medewerker vertelde dat ik de verzegeling aangevraagd had, dit is niet juist.
Ik heb mijn gascontract en daarbij ook de ATO opgezegd, geen verzegeling of verwijdering aangevraagd.
De medewerker kon geen afspraak inplannen, omdat ik niet de opdracht gegeven had, ik heb aangegeven dat de gasmeter en de gasaansluiting van Stedin zijn en dat het hun verantwoording is.
Hierdoor zie ik dan ook geen rede om een verzegeling of verwijdering aan te vragen.

Stedin is van harte welkom om op een redelijke termijn , de gasmeter en gas aansluiting op eigen initiatief te verwijderen dan wel te verzegelen.
Ik zal de medewerker(s) daar alle ruimte voor geven.
Dit heb ik ook aangeven in mijn brief van 18-09-2022, naar aanleiding van het schrijven van Stedin dd 15-09-2022.

Deze brief heb ik, als extra informatie, als bijlage ingevoegd.

26-09-2022
Reactie van Stedin, en mijn antwoord daarop
Beste insomniac,

Bedankt voor uw email.

U heeft op dit moment geen leverancier voor gas.

Als ik het goed begrijp bent u niet van plan om nog gas af te nemen.

In zo een situatie heeft u 2 mogelijkheden.

* Je kunt de gasaansluiting maximaal voor 1 jaar laten verzegelen, dit brengt kosten met zich mee, €98,37,- voor het tijdelijk verzegelen en na 1 jaar weer €98,37,- om opnieuw te herinschakelen.
* Je kunt een aanvraag indienen op www.mijnaansluiting.nl om de complete aansluiting kosteloos te verwijderen, als je de complete gasaansluiting laat verwijderen via www.mijnaansluiting.nl betaald u ook geen netbeheerkosten meer.

Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
mijn reactie:
Beste ,

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer, en ben ik ook niet van plan nog gas te gaan gebruiken.
Dat contract heb ik per 3-08-2022 opgezegd bij DELTA. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik DELTA gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin netbeheer b.v., conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

U schrijft " als je de complete gasaansluiting laat verwijderen via www.mijnaansluiting.nl betaald u ook geen netbeheerkosten meer. "

Dit is onjuist, met het opzeggen van het gascontract is ook de ATO opgezegd. Hierdoor heb ik geen overeenkomst meer met betrekking tot gas met de netbeheerder.
Er is dan ook geen basis om kosten in rekening te brengen.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

09-10-2022
op 07-10-2022 twee tweede standaardbrieven ontvangen, 1 op naam van m'n vrouw, en de andere "aan de bewoners van".
Beide brieven zijn identiek, en gaan over "voorkom afsluiting". Dus standaard brief 1c is verstuurd richting Stedin.

12-10-2022
Dossier DeltaEnergie is gesloten, vandaag de eindnota gas ontvangen.
Binnen 4 weken na beëindiging contract.
Einddatum was correct, en alle verbruiken en bedragen waren tevens in orde.
Rekening betaald, case closed.

Nu verder met Stedin.

24-10-2022
Voorkom afsluiting deel II
Vandaag een brief gehad van Stedin.

Hier staat dat er geen reactie is ontvangen op de eerdere brieven over het ontbreken van een leverancier.
Verder wordt er vermeld dat als er niet op korte termijn een reactie ontvangen wordt en overgegaan wordt tot afsluitng en dat de kosten daarvoor kunnen oplopen tot €2000,- per aansluiting.

Ik heb direct gebeld, en uitgelegd dat ik wel een reactie gegeven heb, echter kon de medewerker geen correspondentie inzien. De brief zou afgegeven zijn omdat er nog geen keuze gemaakt is voor een leverancier. Daarna natuurlijk het standaard verhaal van u MOET een keuze maken of een u MOET verwijdering aanvragen.

Die keuze ga ik natuurlijk niet maken. Een discussie met de mevrouw is niet te doen want zo MOET het en dat is de procedure.

ik zal een aangepaste brief 2a doorsturen.

21-11-2022
Slot op de meter
Zojuist twee vrolijke monteurs van DNWG (De Netwerk Groep), onderdeel van Stedin, aan de deur gehad om een slot op de gasmeter te zetten. Onaangekondigd.

Ik heb ze duidelijk gemaakt dat de opdracht niet van mij komt, maar dat ze vrij zijn om het slotje uit naam van Stedin te plaatsen. Met een paar seconden de meter voorzien van een slot, ze hebben nog een foto gemaakt en zijn vertrokken. Ze vroegen niet om een handtekening.

Ben benieuwd welk traject we nu ingaan.
Maar, geen opdracht, geen factuur. Dat is duidelijk.

wordt vervolgd...

[ Voor 226% gewijzigd door insomniac op 21-11-2022 14:03 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

@insomniac Fijn, goed zo.
Voor iedereen: het is beter expliciet te benoemen dat je de ATO en je contract voor gas opzegt.
Als je het impliciet laat geef je weer meer ruimte voor "misverstanden" in alle vormen.

edit: @insomniac Nog even de ean code uit de stedin brief verwijderen?

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 28-09-2022 00:31 ]

• s_schimmel
Kees-Jan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Prima uitkomst toch? Jij minder kosten :9 en stress :P .
en die brieven van Enexis draai je je hand niet meer voor om als je de voorbeelbrieven gebruikt. Wel netjes blijven reageren naar Enexis voor je dossier. O-)
Of een aanvraag doen via de inmiddels bekende weg en als die nu nog niet bekend is gaat Enexis je daar wel mee helpen... 8) :*)
Oh zekers, ben d'r blij mee dat het nu geregeld is. Vind het alleen wel bijzonder en vreemd hoe dit zo allemaal loopt. :)

• Kees-Jan
s_schimmel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Oh zekers, ben d'r blij mee dat het nu geregeld is. Vind het alleen wel bijzonder en vreemd hoe dit zo allemaal loopt. :)
ach, verras jezelf ;)
Andere in dit topic hebben nog veel leukere acties meegemaakt...
:D

• DaWizza
  • Niet online
Van de week de schouw gehad voor het verwijderen van de gasleiding.
Meneer deed een verhaal dat ze de leiding gaan trekken: gat maken bij het huis, gat maken bij de weg en dan trekken ze de leiding eruit.
Het gevolg is dan wel dat de weg opnieuw bestraat moet worden (prima, is van de gemeente) en het gat bij mijn voordeur ook. Het gat bij de voordeur zouden ze echter niet opnieuw bestraten omdat ik als opdrachtgever zelf verantwoordelijk ben voor mijn betegeling.

Daar heb ik em meteen afgekapt met de melding dat de netbeheerder de opdrachtgever is, niet ik.
Hij keek mij een soort van trots aan, belde meteen de planning en gaat ervoor zorgen dat alle bestrating weer netjes teruggeplaatst wordt, zodat de netbeheerder niet aansprakelijk kan worden gesteld bij verzakking.

Nog 1 week en de leiding is weg, zie hier een mooi voorbeeld hoe je dus zelf werk zou kunnen krijgen als je zelf de verwijdering aanvraagt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Hippe Lip
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CurlyMo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Niks anders dan een wat uitgebreidere reactie maken die je telkens bijwerkt met nieuwe info. Zie de dossiers van anderen hier.

Hier het lijstje van alle dossiers in dit en het vorige topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66029018
@Bram-Bos
In de resultaatkolom van het dossieroverzicht kun je bij mijn regel vermelden:
Eindsituatie: Op 26-04-2022 is zonder opdracht de meter verwijderd, buis in de stoep losgekoppeld (buis ligt nog onder de heg) en tweezijdig afgedopt. Dossier gesloten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Volkerk
  • Laatst online: 04-11 03:38
Ik lees dit topic al een tijdje mee maar begrijp nog steeds niet wat het voordeel is van de Tweakers methode als je het nu ook kostenloos kan aanvragen via mijnaansluiting.
Heeft het te maken met aansprakelijkheid in geval van problemen en schade?
@Volkerk De gratis methode via mijnaansluiting.nl is ontstaan door de Tweakers methode.
Verder heb je gelijk.

• Hippe Lip
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Volkerk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:29:
Ik lees dit topic al een tijdje mee maar begrijp nog steeds niet wat het voordeel is van de Tweakers methode als je het nu ook kostenloos kan aanvragen via mijnaansluiting.
Ja inderdaad. En zie vier posts hoger een heel recent voorbeeld van wat het resultaat kan zijn.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27
Volkerk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:29:
Aan de ene kant bijkomende werkzaamheden zoals boven genoemd.

Misschien nog wel belangrijker: verwijdering op aanvraag wordt betaald uit het gereguleerde tarief, oftewel door de gasblijvers. belachelijke sponsoring van een commercieel bedrijf.

Verwijdering zonder opdracht komt uit de winst van de netbeheerders, waar bedrijfs risico’s horen.

• The-Source
Zelfde als @s_schimmel ook vannacht eind afrekening van gas ontvangen. Het ziet er dus naar uit dat wanneer je een reply krijgt met een CAS nummer verwijzing dat het bij de juiste afdeling gaat komen. Ook bij mij geen andere reactie ontvangen vanuit Oxxio tot deze afrekening

• cold_as_ijs
Om maar even aan te haken bij @overhyped, door de financiering uit de winst ontstaat er druk op de netbeheerders om het probleem kostenefficiënt op te lossen. Nu ze vrijelijk alles kunnen bekostigen via de gasplakkers en de aandeelhouders nog steeds hun exorbitante dividenden krijgen ontbreekt die druk

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:39
Mogen ze het gereguleerde tarief dan verhogen met de kosten voor het afsluiten?
Anders is het toch een broekzak-vestzak verhaal?

• cold_as_ijs
Noshi schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
Mogen ze het gereguleerde tarief dan verhogen met de kosten voor het afsluiten?
Anders is het toch een broekzak-vestzak verhaal?
Ja ze verhogen het tarief om verwijdering te bekostigen. Dividend uitkering van >50% van de brutowinst moet natuurlijk wel in stand blijven.

• ben2513
  • Laatst online: 04-11 22:05
ben2513 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

De ACM heeft mij uitgenodigd tot een gesprek met twee beleidsmedewerkers betreffend mijn klacht "over onder meer Greenchoice". Op 31 augustus is het zover. Heeft iemand anders al met hen gepraat? Ik zal zeker nog meer informatie verzamelen.
@onetime en ik hebben vanochtend met de ACM een gesprek gevoerd ter afhandeling van mijn klacht over Greenchoice. Omdat Greenchoice mijn klacht zelfstandig heeft opgelost kan ik niet meer als belanghebbende optreden, en dat betekent dus dat de ACM niet meer in mijn specifiek geval kan handhaven. Het is dus van belang dat iedereen met klachten ook contact opneemt met de ACM. Daarbij duidelijk vermelden dat het om een handhavingsverzoek gaat. Helaas betekent dit dus ook dat wij eigenlijk iemand nodig hebben wiens leverancier het gascontract écht niet laat opzeggen. Want als de leverancier alsnog akkoord gaat voordat de ACM kon optreden, dan zijn wij weer te laat. Eventueel moeten wij dit in de startpost verwerken?

Bijzonder dank aan @onetime die nu een dossier samen zal stellen met verhalen hier uit het forum. Daarbij is hard bewijs bijzonder belangrijk. Brieven, e-mails, geluidsopnames als transcript, etc. Hoe hij dit verder aanpakt legt hij vast ook straks nog uit.

Het gesprek was wel niet voor niks. Ze zullen een inhoudelijke samenvatting plus het dossier doorsturen aan een andere afdeling die de zaak breder gaat aanpakken (dus niet op individueel niveau). Ze vroegen zich vooral af wat de redenen kunnen zijn voor Netbeheer Nederland om deze afspraken te maken met de energieleveranciers. Wij gaven aan dat dit vermoedelijk te maken heeft met het feit dat ze aansluitingen willen laten bestaan en dan leuk vastgeld kunnen vragen.

Ik moet nu even weer aan het werk, maar @onetime zal zeker nog dingen toevoegen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Zojuist deelgenomen aan het gesprek van @ben2513 met de ACM.
Zij zouden graag de brieven en emails van de mensen, die problemen ondervinden met opzeggen van gas, zelf kunnen bekijken, zodat het signalerings team echt kan bepalen / inventariseren welke energie leverancier (en netbeheerder) welke foute voorlichting geeft. edit: Kan per DM of ik geef dan een emailadres.

Is er al een inventariserende lijst?
Zouden mensen die deze problemen hebben ervaren deze brieven aan mij ter beschikking willen stellen zodat ik ze kan bundelen en doorgeven aan de ACM zodat het signalerings team energie er mee aan de slag kan?

Mensen kunnen ook zelf een handhavings verzoek indienen, let er dus op dat je dan niet alleen een melding doet, wegens onderbezetting krijgt alleen een melding niet de aandacht die wij zouden willen.

• Erwin_83
Dus eigenlijk moeten we een proefpersoon hebben die opzegt en bij weigering van de leverancier gelijk een klachten maken bij de ACM en tussendoor niet meer in discussie gaan met de leverancier.

• CurlyMo
@Bouwzelf Ben jij toevallig zo'n casus aangezien je zat te ouwehoeren met de beruchte Vandebron?

Bij een vriendin moet de warmtepompboiler worden aangesloten en dan is het gas-exit...
Hij staat al op zolder, maar duurt zeker nog een paar dagen, als het tegen zit nog wel een maand.

• CurlyMo
onetime schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:59:
Bij een vriendin moet de warmtepompboiler worden aangesloten en dan is het gas-exit...
Hij staat al op zolder, maar duurt zeker nog een paar dagen, als het tegen zit nog wel een maand.
Hoe kijkt de ACM aan tegen al die gasverlaters die misleid zijn en toch maar gewoon hebben betaald na dreigementen?

CurlyMo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Hoe kijkt de ACM aan tegen al die gasverlaters die misleid zijn en toch maar gewoon hebben betaald na dreigementen?
Dat zal een volgende horde (kunnen) worden. En om die kwestie aan te pakken, zul je ook mensen moeten vinden die met concrete dossiers komen. Dossiers waarin de energieleverancier en/of netbeheerder onjuiste/onvolledige informatie hebben verstrekt vergezeld van dreigementen. En waarbij er op enig moment door het slachtoffer is aangegeven dat hij/zij helemaal geen opdracht wilde geven voor de uitgevoerde werkzaamheden.

• CurlyMo
Ivow85 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Dat zal een volgende horde (kunnen) worden. En om die kwestie aan te pakken, zul je ook mensen moeten vinden die met concrete dossiers komen. Dossiers waarin de energieleverancier en/of netbeheerder onjuiste/onvolledige informatie hebben verstrekt vergezeld van dreigementen. En waarbij er op enig moment door het slachtoffer is aangegeven dat hij/zij helemaal geen opdracht wilde geven voor de uitgevoerde werkzaamheden.
Die lijst is er al aan het begin van dit topic.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed... Krijg ik net de eindafrekening van Vattenfall... Hebben ze de opzegging van stroom niet ongedaan gemaakt, maar gewoon een verhuizing per direct ingevoerd.

Wat maakt dat uit zou je zeggen? Nou, mn stroom is daarmee ook afgerekend. En dus niet gesaldeerd maar verrekend tegen teruglevertarief van 7 cent. Ofwel, ik heb tien keer te weinig gehad. Kan ik daar weer achteraan. :X
CurlyMo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Die lijst is er al aan het begin van dit topic.
Nee, er is slechts een enkeling in die lijst te vinden die ondanks protesten toch de (onterechte) kosten voor verwijdering heeft betaald.

• CurlyMo
Ivow85 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Nee, er is slechts een enkeling in die lijst te vinden die ondanks protesten toch de (onterechte) kosten voor verwijdering heeft betaald.
Dat is toch óók de doelgroep die we bedoelen?

• s_schimmel
onetime schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:47:
Zojuist deelgenomen aan het gesprek van @ben2513 met de ACM.
Zij zouden graag de brieven en emails van de mensen, die problemen ondervinden met opzeggen van gas, zelf kunnen bekijken, zodat het signalerings team echt kan bepalen / inventariseren welke energie leverancier (en netbeheerder) welke foute voorlichting geeft. edit: Kan per DM of ik geef dan een emailadres.

Is er al een inventariserende lijst?
Zouden mensen die deze problemen hebben ervaren deze brieven aan mij ter beschikking willen stellen zodat ik ze kan bundelen en doorgeven aan de ACM zodat het signalerings team energie er mee aan de slag kan?

Mensen kunnen ook zelf een handhavings verzoek indienen, let er dus op dat je dan niet alleen een melding doet, wegens onderbezetting krijgt alleen een melding niet de aandacht die wij zouden willen.
Oxxio heeft mij per e-mail laten weten in opdracht van Enexis het contract niet te willen opzeggen. Uiteindelijk heb ik een week later wel een eindnota ontvangen zou mijn gascontract dus opgezegd moeten zijn hoewel ze dit dus nooit hebben bevestigd.
Uit de e-mail van Oxxio:
Mijn excuus dat ik in herhaling val, en deze verplichting leggen wij u niet op, dit doet de netbeheerder, Enexis.
Die e-mail wil ik je best opsturen. De rest van de communicatie staat in mijn dossier en die wil ik ook wel opsturen als dat helpt.

• cold_as_ijs
@s_schimmel the devil is in the details. Ze zeggen niet dat ze het contract niet mogen opzeggen omdat ze dit niet mogen doen van Enexis. Ze zeggen dat jij dit niet mag doen van Enexis omdat je nog een verplichting hebt jegens Enexis. Beetje semantische discussie, want het resultaat is hetzelfde, maar ze hebben hier een leuk juridisch geitenpaadje gevonden. Ze weigeren dus eigenlijk uit een zorgplicht richting de klant.

Dus in tegenstelling tot enkele andere zie ik dus geen bewijs dat ze instructies krijgen van netbeer NL. Ja ze kunnen er wel achter zitten, maar het wordt moeilijk om dit op basis van deze uitspraken aan te tonen bij de ACM. Hooguit zal de ACM nu bij de energiebedrijven de wet nog eens verduidelijken en zullen de energiebedrijven een “ich habe es nicht gewusst” claimen
Pagina: 1 ... 45 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.