Dossier Insomniac
Netbeheerder: Stedin
Leverancier: DeltaEnergie
Status bij aanvang: Gasgebruik opgezegd (30-08-2022)
Route: Wel opzeggen maar geen verwijdering aanvragen; meter zit niet in de weg.
"geïnspireerd" op:
Hippe Lip's dossier
Samenvatting
30-08-2022: Gasgebruik opgezegd, OTA via machtiging opgezegd.
01-09-2022: Reactie DeltaEnergie, respons van mijn kant.
13-09-2022: Reactie DeltaEnergie, gascontract is opgezegd
13-09-2022: Mail van afdeling contracten, met bevestiging einde gascontract
16-09-2022: Mail van DELTA, met foutieve aanname dat ik de meter weg wil laten halen.
16-09-2022: Standaard brief van Stedin ontvangen.
19-09-2022: gebeld met Stedin.
26-09-2022: start verzegelingsoap.
26-09-2022: reactie Stedin en antwoord mijn kant.
09-10-2022: tweede standaardbrief, in duo ontvangen.
12-10-2022: Nota gas ontvangen.
24-10-2022: Voorkom afsluiting II
21-11-2022: Slot op de meter
Inleiding
In 2021, maart om wat preciezer te zijn, een offerte traject gestart voor een warmtepomp te laten plaatsen.
Van de 6 bedrijven die ik aanschreef deden er 3 reageren, en zijn ook daadwerkelijk langsgekomen.
Daarvan deed er 1 geen offerte uitbrengen, ook niet na een herinnering, 1 had een serieus onrealistisch voorstel en de laatste klopte wel.
Echter doordat er binnen het huishouden de drang naar een opgeknapte tuin groter bleek te zijn, dit maar eerst gedaan. Even hard doorsparen dan maar.
Eind februari van dit jaar werd de energiewereld enorm opgeschud. Ik heb toen gevraagd aan de firma die een goed kloppende offerte gemaakt had, om deze nogmaals te sturen met de nieuwe prijzen. Binnen 3 werkdagen had ik deze in de mail, en vrijwel direct akkoord gegeven. Subsidie was omhoog gegaan, maar ook de prijs van de onderdelen, totaal €400,- duurder. Wat mij dus wel redelijk klonk.
Het was toen maart. Levering en installatie stond gepland voor 22 augustus 2022. Voordat het stookseizoen zou beginnen. Dikke prima.
Installatie ging vlot en de pomp draait, gaskookplaat is er ook uit, en een mooie matzwarte Etna plaat voor in de plaats genomen.
klaar met gas dus.
Tijdlijn
Dit is van de website van DeltaEnergie:
bron
30-08-2022
Gasgebruik opgezegd, OTA via machtiging opgezegd.Beste mensen van DeltaEnergie,
Gisteren was het zover: mijn gaskraan ging definitief dicht, de warmtepomp is een feit, de inductiekookplaat is geïnstalleerd.
Mijn gasverbruik is dus ten einde. Willen jullie daarom mijn ATO (Aansluit- en TransportOvereenkomst) bij de netbeheerder voor mij opzeggen?
Hierbij machtig ik jullie voor deze handeling.
Graag ontvang ik van die opzegging een bevestiging. Een korte reply op deze mail volstaat daarvoor.
Uiteraard blijf ik als tevreden klant verder mijn energie (nu uitsluitend in de vorm van elektriciteit) bij jullie afnemen!
Hartelijke groeten,
01-09-2022
reactie DeltaEnergieBeste Insomniac,
U geeft aan dat de gasmeter definitief is afgesloten en vraagt of wij dit door willen geven aan uw netbeheerder.
Wij hebben meerdere malen geprobeerd u telefonisch te bereiken op het telefoonnummer xxxx vanwege uw e-mail. Dit is helaas niet gelukt.
Als u de gasmeter definitief heeft laten afsluiten of verwijderen, dan wordt dit door de netbeheerder zelf gedaan. De netbeheerder zal dit aan ons doorgeven en wij beëindigen dan automatisch uw gascontract en de daarbij horende kosten.
Als de netbeheerder nog niet is geweest om de meter fysiek af te sluiten of te verwijderen, dan wil ik u vriendelijk verzoeken om dit verzoek in te dienden via de website
www.mijnaansluiting.nl. Op deze website vindt u alle informatie over de aanvraag die u wilt doen. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar uw regionale netbeheerder en op basis van uw aanvraag ontvangt u een offerte, opdrachtbevestiging of nota.
Met vriendelijke groet,
01-09-2022
Antwoord:
Beste DeltaEnergie,
Uit uw reactie blijkt dat u mijn opzegging van de levering van gas ontvangen hebt. Ik ga er vanuit dat u die opzegging binnen de gebruikelijke termijn zal verwerken. Ik wil u er op wijzen dat eventuele kosten bij het niet tijdig verwerken van deze opzegging (zoals bijv. de kosten die de netbeheerder in rekening brengt) voor uw rekening zijn.
Gaarne verneem ik van u het contactadres van uw juridische afdeling zodat ik die ook op de hoogte kan brengen van uw weigering om een rechtsgeldig verzoek tot beëindiging van levering tijdig te verwerken. zoals beschreven in art. 52b, lid 7 Gaswet .
Er is geen enkele wettelijke basis voor een verplichte verwijdering van de gasmeter. De aansluiting is tot en met de meter eigendom en verantwoordelijkheid van Stedin. Daarover heb ik niks te zeggen. Ik laat de keuze om de aansluiting al dan niet te verwijderen dan ook geheel aan hen.
Met vriendelijke groet,
13-09-2022
Reactie DeltaEnergie, gascontract is opgezegd
Beste Insomniac,
U vraagt ons om uw energiecontract betreft het gas te beëindigen en geeft u aan dat de gasmeter niet meer actief is.
Tot heden hebben wij geen melding van Stedin ontvangen dat de gasmeter niet actief is. Wij hebben een bericht gestuurd naar hen met verzoek om dit te controleren en de eventuele kosten aan u te crediteren. De meters en aansluitingen in uw woning zijn de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.
Volgens de procedure meldt de netbeheerder bij de leverancier als een meter op nonactief staat en melden wij de levering automatisch af.
Op uw verzoek is per vandaag de levering van gas bij DELTA beëindigd. Zodra de meterstand uitgelezen is ontvangt u een eindnota van het gasverbruik.
Wij hebben aan Stedin gevraagd of zij contact met u willen opnemen.
Met vriendelijke groet,
13-09-2022
mail afdeling contracten
Beste meneer Insomniac,
Wij hebben bericht ontvangen dat de levering van gas door DELTA op uw adres mijn adres stop moet worden gezet per 13-09-2022. De gasaansluiting is namelijk komen te vervallen. We zijn blij dat we u van energie mochten voorzien. In de toekomst kunt u natuurlijk altijd weer bij ons terecht voor de levering van 100% groene stroom en gas.
We hebben de beëindiging van uw contract voor de volgende producten van DELTA verwerkt:
Product/dienst Startdatum Einddatum
DELTA Gas variabel 01-04-2022 13-09-2022
Met de opzegging van uw energiecontract bij DELTA stopt tevens de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) voor hier stond mijn adres.
Voor de volledigheid ontvangt u van ons een laatste productoverzicht van uw producten en diensten bij DELTA.
Wat kunt u nog van ons verwachten?
Met deze e-mail bevestigen we definitief de beëindiging van uw energiecontract bij DELTA. Wat rest is uw eindnota. We zetten even op een rijtje wat u nog van ons kunt verwachten.
Op de dag dat uw meteraansluiting wordt weggehaald wordt ook de meterstand genoteerd. Deze eindstand wordt gebruikt om uw eindnota te bepalen.
Op basis van die meterstanden stellen we uw eindnota op. Die ontvangt u binnen zes weken nadat uw contract bij DELTA is beëindigd. Afhankelijk van uw verbruik krijgt u een bedrag terugbetaald of moet u nog een bedrag betalen.
16-09-2022
Delta denkt dat ik de meter weg wil laten halen.
Beste Insomniac,
Enige dagen geleden hebben wij een bericht gestuurd naar Stedin met de mededeling dat u de gasmeter wilt laten weghalen.
Stedin geeft aan dat de gasmeter weggehaald kan worden als u een aanvraag hiervoor indient. Dit kan niet via de leverancier.
De aanvraag kunt u indienen via
www.mijnaansluiting.nl. Dit is de website van Stedin betreft alle wijzigingen van meters en aansluitingen. Op uw verzoek is de levering van het gas bij DELTA opgezegd.
De netbeheerkosten blijven doorlopen zolang u de meter en aansluiting niet laat verwijderen door de netbeheerder. Meer informatie vindt u via hun website.
Met vriendelijke groet,
mijn antwoord op deze mail:
Beste,
u schrijft dat ik de gasmeter wil laten verwijderen, dit is niet juist. Nergens heb ik gevraagd om de meter te laten verwijderen.
Het enige wat ik aan DELTA heb gevraagd, is het stopzetten van het gascontract, en daarmee tevens de ATO op te zeggen.
Wat reeds gebeurd is, waarvoor mijn dank.
De meter is, zoals u zelf schrijft in uw vorige reactie, de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Dit is juist, want de meter en het aansluitpunt zijn niet van mij, en ik ben ik dan ook niet de persoon om een verwijdering aan te vragen.
Stedin kan met mij een afspraak maken op redelijk termijn, wanneer ze willen komen om de meter en het aansluitpunt te verwijderen. Ik zal ze dan toegang verschaffen zodat zij hun werk kunnen doen.
Er is geen enkele verplichting voor mij om die aansluiting te laten verwijderen of te laten verzegelen want, nogmaals, die aansluiting is van Stedin en alleen de eigenaar bepaalt wat er met zijn spullen gebeurt. De rechter heeft daarover inmiddels meer dan eens een uitspraak gedaan en daarvan is Stedin vast en zeker ook van op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
nog een follow-up gedaan, omdat ze geen kosten meer mogen rekenen voor iets dat er niet meer is.
nog een extra antwoord op uw mail.
U schrijft "De netbeheerkosten blijven doorlopen zolang u de meter en aansluiting niet laat verwijderen door de netbeheerder."
Dit is onjuist, met het opzeggen van het gascontract is ook de ATO opgezegd. Hierdoor heb ik geen overeenkomst meer met betrekking tot gas met DELTA als met de netbeheerder.
Er is dan ook geen basis om kosten in rekening te brengen.
17-09-2022
brief van Stedin gehad met twee optie's
link naar brief
Hier in staat dat de meter al voorzien is van een slot. Dit is niet waar, en daar heb ik ook nooit om gevraagd.
Maar even een belletje richting Stedin.
19-09-2022
gebeld met stedin, over de brief en dan vooral over het laatste stuk van paragraaf 2
Net even een belletje gedaan naar stedin, waar het volgende beweerd wordt:
- Je kan de ATO niet eenzijdig opzeggen
- Totdat de meter is weggehaald lopen de netbeheerkosten gewoon door.
De beste meneer verteld dat dit niet correct is, en dat ik volgens de gaswet wel de ATO kan opzeggen, en dat ik dan geen overeenkomst meer heb met de netbeheerder. Daardoor is er geen basis meer voor het opvoeren van kosten.
Zijn antwoord:
Nou, met zo'n instelling gaan we hier niet uitkomen.
Voor de rest wel een vriendelijke meneer hoor.
Dus voorbeeldbrief 1b gaat gewoon de deur uit.
26-09-2022Vandaag gebeld door een medewerker van Stedin (voicemail), ze willen een afspraak maken om de meter te verzegelen.
Ik denk best: jullie meter, jullie initiatief.
Dus ik bel ze terug.
ik: ik heb een voicemailbericht gekregen van een collega van u, dat Stedin een afspraak wil maken voor het verzegelen van de meter.
stedin: ik kijk even de correspondentie na
in de wacht:
stedin: U heeft uw gascontract opgezegd en u heeft een verzegeling aangevraagd.
ik: Nee, ik heb m'n gascontract opgezegd en de ATO opgezegd meer niet.
stedin: Dan moet u een aanvraag doen voor verzegeling of verwijdering.
ik: Nee, dan moet ik niet. uw meter uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om de meter te verwijderen of te verzegelen. Dit gaat op uw verzoek.
stedin: *verhaal over procedure*
ik: Laten we die discussie maar niet voeren, want daar komen we samen toch niet uit, de procedure die u opgelegd krijgt, is niet in lijn met wat de wet voorschrijft.
stedin: ik zal even oplezen wat m'n collega schreef: "klant heeft gascontract opgezegd en wil nu een verzegeling, geen verwijdering"
ik: Dat is dus niet waar, ik heb m'n gascontract opgezegd en de ATO, meer niet.
stedin: Dan komen we er niet samen uit, u kunt dan beter een mail sturen naar onze inbox.
ik: En wat is dat mail adres?
stedin: fm_kcczeeland @ stedin.net
De beste man nog even bedankt, en hem een fijne dag gewenst
26-09-2022
Mail gestuurd naar aanleiding van het telefoongesprek
Geachte,
Vandaag ,26-09-2022, had ik een voicemail van Stedin Netbeheer b.v., hierna te noemen Stedin.
In deze voicemail stond dat Stedin een afspraak wilde maken om de gasmeter te komen verzegelen.
Aangezien het de meter van Stedin is, en ik geen gascontract meer heb, vind ik dit geen probleem.
Hierop heb ik dan ook gebeld met Stedin, met de bedoeling om voor hun en mij een geschikte datum te plannen. De medewerker vertelde dat ik de verzegeling aangevraagd had, dit is niet juist.
Ik heb mijn gascontract en daarbij ook de ATO opgezegd, geen verzegeling of verwijdering aangevraagd.
De medewerker kon geen afspraak inplannen, omdat ik niet de opdracht gegeven had, ik heb aangegeven dat de gasmeter en de gasaansluiting van Stedin zijn en dat het hun verantwoording is.
Hierdoor zie ik dan ook geen rede om een verzegeling of verwijdering aan te vragen.
Stedin is van harte welkom om op een redelijke termijn , de gasmeter en gas aansluiting op eigen initiatief te verwijderen dan wel te verzegelen.
Ik zal de medewerker(s) daar alle ruimte voor geven.
Dit heb ik ook aangeven in mijn brief van 18-09-2022, naar aanleiding van het schrijven van Stedin dd 15-09-2022.
Deze brief heb ik, als extra informatie, als bijlage ingevoegd.
26-09-2022
Reactie van Stedin, en mijn antwoord daarop
Beste insomniac,
Bedankt voor uw email.
U heeft op dit moment geen leverancier voor gas.
Als ik het goed begrijp bent u niet van plan om nog gas af te nemen.
In zo een situatie heeft u 2 mogelijkheden.
* Je kunt de gasaansluiting maximaal voor 1 jaar laten verzegelen, dit brengt kosten met zich mee, €98,37,- voor het tijdelijk verzegelen en na 1 jaar weer €98,37,- om opnieuw te herinschakelen.
* Je kunt een aanvraag indienen op
www.mijnaansluiting.nl om de complete aansluiting kosteloos te verwijderen, als je de complete gasaansluiting laat verwijderen via
www.mijnaansluiting.nl betaald u ook geen netbeheerkosten meer.
Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
mijn reactie:
Beste ,
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer, en ben ik ook niet van plan nog gas te gaan gebruiken.
Dat contract heb ik per 3-08-2022 opgezegd bij DELTA. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik DELTA gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin netbeheer b.v., conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
U schrijft " als je de complete gasaansluiting laat verwijderen via
www.mijnaansluiting.nl betaald u ook geen netbeheerkosten meer. "
Dit is onjuist, met het opzeggen van het gascontract is ook de ATO opgezegd. Hierdoor heb ik geen overeenkomst meer met betrekking tot gas met de netbeheerder.
Er is dan ook geen basis om kosten in rekening te brengen.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
09-10-2022
op 07-10-2022 twee tweede standaardbrieven ontvangen, 1 op naam van m'n vrouw, en de andere "aan de bewoners van".
Beide brieven zijn identiek, en gaan over "voorkom afsluiting". Dus standaard brief 1c is verstuurd richting Stedin.
12-10-2022
Dossier DeltaEnergie is gesloten, vandaag de eindnota gas ontvangen.
Binnen 4 weken na beëindiging contract.
Einddatum was correct, en alle verbruiken en bedragen waren tevens in orde.
Rekening betaald, case closed.
Nu verder met Stedin.
24-10-2022
Voorkom afsluiting deel II
Vandaag een brief gehad van Stedin.
Hier staat dat er geen reactie is ontvangen op de eerdere brieven over het ontbreken van een leverancier.
Verder wordt er vermeld dat als er niet op korte termijn een reactie ontvangen wordt en overgegaan wordt tot afsluitng en dat de kosten daarvoor kunnen oplopen tot €2000,- per aansluiting.
Ik heb direct gebeld, en uitgelegd dat ik wel een reactie gegeven heb, echter kon de medewerker geen correspondentie inzien. De brief zou afgegeven zijn omdat er nog geen keuze gemaakt is voor een leverancier. Daarna natuurlijk het standaard verhaal van u MOET een keuze maken of een u MOET verwijdering aanvragen.
Die keuze ga ik natuurlijk niet maken. Een discussie met de mevrouw is niet te doen want zo MOET het en dat is de procedure.
ik zal een aangepaste brief 2a doorsturen.
21-11-2022
Slot op de meter
Zojuist twee vrolijke monteurs van DNWG (De Netwerk Groep), onderdeel van Stedin, aan de deur gehad om een slot op de gasmeter te zetten. Onaangekondigd.
Ik heb ze duidelijk gemaakt dat de opdracht niet van mij komt, maar dat ze vrij zijn om het slotje uit naam van Stedin te plaatsen. Met een paar seconden de meter voorzien van een slot, ze hebben nog een foto gemaakt en zijn vertrokken. Ze vroegen niet om een handtekening.
Ben benieuwd welk traject we nu ingaan.
Maar, geen opdracht, geen factuur. Dat is duidelijk.
wordt vervolgd...
[
Voor 226% gewijzigd door
insomniac op 21-11-2022 14:03
]