Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.792 views

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
cold_as_ijs schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:54:
[...]
Die leiding moet namelijk iedere 30 jaar vervangen worden tijdens het onderhoud.
Moet? Ik heb nog nooit een huisaansluiting preventief vervangen zien worden. Zal misschien best wel eens ergens gebeuren, en/of in de boekjes staan, maar ik verwacht dat het alleen gebeurd als er problemen zijn.

Ik ieder geval is waar ik woon, met wijken uit '60 '70 '80 nog nooit een grootschalig (of zelf kleinschalig) buizen vervang project gebeurd, en ik ben hier toch al lange genoeg (50+) rond om het opgemerkt te hebben. Dus het 'moet' zal wel meevallen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Moet niet, maar het wordt wel in de gaten gehouden. Zelf meegemaakt in ons vorige huis ('70er) dat de meter vervangen werd en de leiding opviel. Daarna kreeg ik een vraag of ze de leiding mochten opgraven en vervangen. Dat doen ze op verschillende plekken en als er meerdere leidingen na opgraven slecht blijven kunnen ze preventieve acties gaan inplannen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-11 11:06
cybermaus schreef op zondag 17 juli 2022 @ 06:43:
[...]

Moet? Ik heb nog nooit een huisaansluiting preventief vervangen zien worden. Zal misschien best wel eens ergens gebeuren, en/of in de boekjes staan, maar ik verwacht dat het alleen gebeurd als er problemen zijn.

Ik ieder geval is waar ik woon, met wijken uit '60 '70 '80 nog nooit een grootschalig (of zelf kleinschalig) buizen vervang project gebeurd, en ik ben hier toch al lange genoeg (50+) rond om het opgemerkt te hebben. Dus het 'moet' zal wel meevallen.
Om de x jaar worden alle leidingen vervangen. Ik dacht dat de termijn 30 jaar. Bij ons hebben ze het grofweg een jaar geleden gedaan, daar werd de kunstofleiding aan huis vervangen in de hele straat voor een nieuwe kunstofleiding. In mijn geval was het alleen verwijderen overigens.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17
[...]

De gasleiding ligt in je huis meestal in een mantelbuis, dus die trekken ze er zo uit. Die leiding moet namelijk iedere 30 jaar vervangen worden tijdens het onderhoud.

Je kan de opdracht annuleren, dan ben je er voorlopig vanaf. Maar er komt een punt dat Enexis gewoon jou wil afsluiten aangezien ze dit tegenwoordig standaard doen bij mensen die geen contract meer hebben. Dus vroeg of laat komen ze dan weer terug. En als je weigert stappen ze naar de rechter en ben je dus naast het breekwerk aan je stoep dus ook extra juridische kosten kwijt. Lijkt me dat je daar ook niet op zit te wachten.

Overigens weet ik niet hoe lang je oprit is en in wat voor grond het ligt. Maar over het algemeen trekken ze gewoon de hele leiding vanuit de straatkant eruit, 15-20 m moet vaak wel lukken. Is het langer dan moeten ze een 2e gat maken. Het is dus niet dat ze de hele oprit open breken
Bedankt voor de tips en ik wacht de reactie van het bedrijf af die de werkzaamheden komen uitvoeren.
[...] De gasleiding ligt in je huis meestal in een mantelbuis, dus die trekken ze er zo uit. Die leiding moet namelijk iedere 30 jaar vervangen worden tijdens het onderhoud.

Je kan de opdracht annuleren, dan ben je er voorlopig vanaf. Maar er komt een punt dat Enexis gewoon jou wil afsluiten aangezien ze dit tegenwoordig standaard doen bij mensen die geen contract meer hebben. Dus vroeg of laat komen ze dan weer terug. En als je weigert stappen ze naar de rechter en ben je dus naast het breekwerk aan je stoep dus ook extra juridische kosten kwijt. Lijkt me dat je daar ook niet op zit te wachten.

Overigens weet ik niet hoe lang je oprit is en in wat voor grond het ligt. Maar over het algemeen trekken ze gewoon de hele leiding vanuit de straatkant eruit, 15-20 m moet vaak wel lukken. Is het langer dan moeten ze een 2e gat maken. Het is dus niet dat ze de hele oprit open breken
Hij kan in overleg gaan met Enexis, en uitleggen dat ze mogen verwijderen, maar tuin, huis, en oprit in oorspronkelijke staat moeten herstellen als ze daar willen graven of breken. Dat kan nu al. (eerst de aannemer...)

Dan krijgt hij geen juridische kosten oid, want hij geeft zelf geen opdracht, maar weigert niet, en eist alleen alles na de werkzaamheden in oorspronkelijke staat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:33
@MajaMestreech , ik weet niet wat in jouw koopakte staat. Maar bij mij staat de standaard clausule dat als er leidingen door je erf moeten je mee moet werken en dan heb je niks anders te eisen.
Bij mij moest er regenwater riool door. Weliswaar het deel met recht van overpad (brandgang), maar had niet zoveel te eisen, als terug in huidige staat brengen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MajaMestreech schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:22:
[...]
Mocht dit bedrijf niet akkoord gaan met afdoppen aan beide uiteinden, dan annuleer ik die opdracht ook en blijft de leiding en gasmeter gewoon zitten waar ze zitten. Ik betaal toch al lang niks meer aan Essent voor de aansluiting.
Het is niet de aannemer maar de netbeheerder die akkoord moet gaan met het laten liggen van de buis. De aannemer die het werk uitvoert zal het een rotzorg wezen. Het is de leiding van de netbeheerder en die is dus de partij die verantwoordelijk is. Maar als je het de aannemer ter plekke met de netbeheerder laat overleggen verwacht ik dat het wel goed komt.
Maar als jij het goed vind en de netbeheerder ziet in dat er voor het verwijderen onnodig en onevenredig veel werk nodig is en schade ontstaat, dan vinden ze het ws prima dat de buis blijft liggen. Liander was er in mijn geval in elk geval vrij snel van overtuigd dat ze de buis beter konden laten liggen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ikke wel. In ons vorige huis lag bij koop een stalen of koperen (weet niet meer precies) gasleiding vanuit de straat. Die kwamen ze een keer vervangen door zo’n gele kunststofleiding. Wegens galvanische scheiding vertelden ze. Zal wel, maar het is dus wel een keer op initiatief van de netbeheerder vervangen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dapdodo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:13:
@MajaMestreech , ik weet niet wat in jouw koopakte staat. Maar bij mij staat de standaard clausule dat als er leidingen door je erf moeten je mee moet werken en dan heb je niks anders te eisen.
Bij mij moest er regenwater riool door. Weliswaar het deel met recht van overpad (brandgang), maar had niet zoveel te eisen, als terug in huidige staat brengen.
Ik meen zelfs dat dit een gewoon Nederlandse wet is dat je nutsvoorzieningen moet gedogen. Er moet wel een reden zijn dat het over jouw grond loopt (ze mogen niet zomaar een hoekje over jouw grond afsnijden omdat het dan een metertje korter is), maar er zijn gevallen bekend waar nutsvoorzieningen van voor naar achter over iemands terrein lopen naar een bestemming verderop.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 17-07-2022 19:00 ]

<John O`Mill>

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 17:50

Nhz

Voor iedereen met Enexis als netbeheerder, ik heb een offerte ontvangen waarin ze voor nul euro de gasaansluiting komen verwijderen.

Hier heb ik niks anders voor hoeven doen dan een aanvraag indienen via mijnaansluiting.nl. De Enexis klantenservice kwam hier zelf mee.

Ik ga dat maar gewoon doen, want het is tot op heden de enige manier om van mijn gascontract af te komen.

Groetjes

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:00
Nhz schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:07:
Ik ga dat maar gewoon doen, want het is tot op heden de enige een manier om van mijn gascontract gasaansluiting af te komen.
FTFY

Er zijn gisteren en vandaag nog voorbeelden langsgekomen van mensen die geen opdracht hebben gegeven waar wel de aansluiting is verwijderd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Nhz schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:07:
Voor iedereen met Enexis als netbeheerder, ik heb een offerte ontvangen waarin ze voor nul euro de gasaansluiting komen verwijderen.

Hier heb ik niks anders voor hoeven doen dan een aanvraag indienen via mijnaansluiting.nl. De Enexis klantenservice kwam hier zelf mee.

Ik ga dat maar gewoon doen, want het is tot op heden de enige manier om van mijn gascontract af te komen.
Weer een voorbeeld van een liegende energieleverancier.
Hebben ze gereageerd op jouw opzegging? Dan kan je volstaan met bedanken voor de ontvangstbevestiging en ze aansprakelijk stellen voor eventuele vervolg schade van het eventueel niet correct verwerken van jouw opzegging...

edit: zoals @CurlyMo al zegt, dat is de route om van je aansluiting af te komen, als je dat perse wilt.
Als jij hebt laten weten dat je je contract opzegt, dan ben je er na de opzegtermijn vanaf. Zie hier boven,
en inderdaad ook de andere reacties van afgelopen dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 17-07-2022 22:18 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cold_as_ijs
onetime schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:26:
[...]

Hij kan in overleg gaan met Enexis, en uitleggen dat ze mogen verwijderen, maar tuin, huis, en oprit in oorspronkelijke staat moeten herstellen als ze daar willen graven of breken. Dat kan nu al. (eerst de aannemer...)

Dan krijgt hij geen juridische kosten oid, want hij geeft zelf geen opdracht, maar weigert niet, en eist alleen alles na de werkzaamheden in oorspronkelijke staat.
Ik kan de wet zo niet vinden, maar wat @MajaMestreech dat de boel onder het beton ligt. Wat ik me kan herinneren is dat de leiding vrij toegankelijk dient te zijn. Bestrating (lees tegels/stenen) en beplanting vallen daar onder. Bebouwing en beton niet. Nu vermoed ik dat het gewoon een strakke oprit is van keramische tegels oid die in het cement zijn gelegd. Ik heb weinig ervaring met tegels verwijderen die in het cement liggen, maar meestal liggen ze hartstikke strak en is het lijkt mij lastig om ze zonder scade te verwijderen. Dan moet de betonlaag gebroken worden.
Dan moet er voor het terugleggen een bak cement aangemaakt worden, wat dus materiaalkosten betekent…. Misschien ben ik te negatief nav dit topic maar denk niet dat Enexis er om staat te springen om veel moeite te doen bij een “vervelende” klant, zeker als ze juridisch wel eens gelijk kunnen hebben. Ik zou dus proberen om afsluiten aan de weg geregeld te krijgen, anders kijken of er iemand is did de oprit schadevrij kan openmaken en kan repareren voor weinig kosten.
@cold_as_ijs Omdat er een deel bebouwing in het spel is zijn ze misschien eerder geneigd om aan de straat af te doppen. Wat betreft "vrij toegankelijk" heb je verder gelijk. Wbt Enexis hoop ik dat je gelijk hebt.

• Nhz

Nhz

CurlyMo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:12:
[...]

FTFY

Er zijn gisteren en vandaag nog voorbeelden langsgekomen van mensen die geen opdracht hebben gegeven waar wel de aansluiting is verwijderd.
Ik weet dat je gelijk hebt, maar als ik op deze manier met de minste wrijving van beide af kan kom neem ik die route.

Groetjes

• CurlyMo
Nhz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:52:
[...]

Ik weet dat je gelijk hebt, maar als ik op deze manier met de minste wrijving van beide af kan kom neem ik die route.
Dat is een persoonlijke keuze

• Nhz

Nhz

CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Dat is een persoonlijke keuze
Ik begrijp het doel en het nut van deze post niet helemaal denk ik. Natuurlijk is het een persoonlijke keuze. Net zoals van nagenoeg iedereen in dit topic het een persoonlijke keuze is over hoe ze het aanpakken. Ik had ook liever gehad dat Innova Energie gewoon meegewerkt had, maar helaas is de wereld niet perfect.

Wat is je punt precies?

----
Edit: alsof ze mee lezen, ik heb net contact gehad met Innova Energie, ze wisten me nu te melden dat mijn verzoek is doorgezet naar 'de betreffende afdeling' met de vraag 'wat ze er mee aan moeten'. Zodra daar reactie op komt hoor ik het.

Right. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Nhz op 18-07-2022 16:39 ]

Groetjes

• CurlyMo
Nhz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:25:
[...]
Wat is je punt precies?
Je deed je vorige reactie voorkomen alsof het voldongen feiten zijn, terwijl het het je eigen keuze is te bepalen welke route je volgt.

[...]

Ik begrijp het doel en het nut van deze post niet helemaal denk ik. Natuurlijk is het een persoonlijke keuze. Net zoals van nagenoeg iedereen in dit topic het een persoonlijke keuze is over hoe ze het aanpakken. Ik had ook liever gehad dat Innova Energie gewoon meegewerkt had, maar helaas is de wereld niet perfect.

Wat is je punt precies?

----
Edit: alsof ze mee lezen, ik heb net contact gehad met Innova Energie, ze wisten me nu te melden dat mijn verzoek is doorgezet naar 'de betreffende afdeling' met de vraag 'wat ze er mee aan moeten'. Zodra daar reactie op komt hoor ik het.

Right. 8)7
1: lees het hele topic en de voorgaande delen eens door. Begin met de vele dossiers die hier al staan (te vinden via de openingspost) en je gaat er waarschijnlijk meer van begrijpen waarom er hier veel zitten die tegen het zomaar opdracht geven zijn voor iets waar je feitelijk helemaal geen verantwoordelijkheid voor draagt of zeggenschap over hebt.
Zonder het eigenwijze volk in dit topic wat niet de weg van de minste weerstand kiest, had je nu waarschijnlijk tegen de 1000 euro moeten betalen voor het laten verwijderen van je gasaansluiting (het laatste jaar dat de netbeheerders ons wilden laten geloven dat er betaald moest worden en je anders niet van het gas af kon, waren de kosten al bijna 800 euro)

2: ja, verschillende energieleveranciers en netbeheerders lezen hier regelmatig mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 18-07-2022 18:26 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
[...]

Hier (Almere) was er in 2017 groot onderhoud in de wijk van 1990 door Liander, soms gebeurt het wel.
Natuurlijk werd dit zo inefficiënt mogelijk uitgevoerd, per huis en dan ook nog huizen overslaan die even geen tijd vrij konden maken zodat het circus weken duurde voor een handje vol huizen.
Ze namen ook de elektra mee, eigenlijk alleen slimme meters plaatsen en een gasmeter als ie analoog was.

Dat was trouwens de aanleiding om dit topic te starten, het onderhoud was nog niet bekend maar ik wilde wel van het gas af en dat was destijds best ongebruikelijk :)
Het onderhoud heeft me gered van de procedures in dit topic, ik kon afspreken dat ze de nieuwe gasmeter mochten houden en dat er geen rekening kwam voor het afsluiten.

In 2020 ging weer alles open omdat de gemeente vond dat de hele wijk opgehoogd moest worden.
Of beter dat vonden ze in 2017 al maar de aanbesteding van andere wijken pakte zo slecht uit dat er steeds nieuwe rondes nodig waren tot er een partij was die het wel goed deed :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• MajaMestreech
cold_as_ijs schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Ik kan de wet zo niet vinden, maar wat @MajaMestreech dat de boel onder het beton ligt. Wat ik me kan herinneren is dat de leiding vrij toegankelijk dient te zijn. Bestrating (lees tegels/stenen) en beplanting vallen daar onder. Bebouwing en beton niet. Nu vermoed ik dat het gewoon een strakke oprit is van keramische tegels oid die in het cement zijn gelegd. Ik heb weinig ervaring met tegels verwijderen die in het cement liggen, maar meestal liggen ze hartstikke strak en is het lijkt mij lastig om ze zonder scade te verwijderen. Dan moet de betonlaag gebroken worden.
Dan moet er voor het terugleggen een bak cement aangemaakt worden, wat dus materiaalkosten betekent…. Misschien ben ik te negatief nav dit topic maar denk niet dat Enexis er om staat te springen om veel moeite te doen bij een “vervelende” klant, zeker als ze juridisch wel eens gelijk kunnen hebben. Ik zou dus proberen om afsluiten aan de weg geregeld te krijgen, anders kijken of er iemand is did de oprit schadevrij kan openmaken en kan repareren voor weinig kosten.
Klopt, de leiding loopt onder huis en onder oprit met betonnen laag en daarop kleine (20*20*2) stenen ingemetseld. Onmogelijk om dit in de originele staat terug te brengen. Dus daarom gaan vragen aan de aannemer om alleen aansluiting en gasmeter te verwijderen.

• MajaMestreech
Dapdodo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:13:
In mijn koopakte staat niets dat derden onherstelbare schade mogen toebrengen aan mijn eigendommen omwille van het verwijderen van een leiding welke door hun zelf is aangelegd op zo'n manier dat deze niet meer verwijderd kan worden. :*)

• Nhz

Nhz

CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Je deed je vorige reactie voorkomen alsof het voldongen feiten zijn, terwijl het het je eigen keuze is te bepalen welke route je volgt.
Huh? Helemaal niet, misschien moet je niet dingen zomaar aannemen of zelf invullen. Ik zeg helemaal niet dat het een voldongen feit is dat het altijd zo gaat, dat kan je ook wel opmaken uit de post daarvoor, waarin ik vraag hoe het zit en dat ik een klacht ingediend heb bij Innova Energie. Ik weet niet hoe het hoort te gaan, dus meld ik me hier. In de post waar jij naar refereert zeg ik ook duidelijk dat IK een offerte heb gehad en dat IK de keuze maak voor de weg van de minste weerstand. Ik heb het helemaal nergens over 'voldongen feiten'.

Dat bevestig ik de post erna zelfs nog door te melden dat je gelijk hebt, maar dat IK nu ZELF KIES voor de weg van de minste weerstand.

Hoe jij uit mijn posts haalt dat ik zeg dat dat voor iedereen een voldongen feit is, is mij een compleet raadsel. De toon van je post is dan ook nogal opmerkelijk, op z'n minst. De hele strekking van dit topic is juist dat er volgens de leveranciers en netbeheerders geen voldongen feiten zijn, de (meeste) energieleveranciers cowboyen maar wat vandaan.

Los van het feit dat ik het nooit zo gezegd heb, is het bij Enexis momenteel dus wel een voldongen feit dat het zo gaat. https://www.enexis.nl/aan...uiting-verwijderen#Kosten

Groetjes

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:10
Speedy-Andre schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Hier (Almere) was er in 2017 groot onderhoud in de wijk van 1990 door Liander, soms gebeurt het wel.
Natuurlijk werd dit zo inefficiënt mogelijk uitgevoerd, per huis en dan ook nog huizen overslaan die even geen tijd vrij konden maken zodat het circus weken duurde voor een handje vol huizen.
Ze namen ook de elektra mee, eigenlijk alleen slimme meters plaatsen en een gasmeter als ie analoog was.
Als bewoner kun je de vervanging van de dienstleiding vrij lang tegenhouden. Niet binnen laten, niet thuis zijn etc. Uiteindelijk bestaat de kans dan dat je gewoon wordt afgesloten. Daarna worden de bewoners vaak wel sneller bereidwillig.
cold_as_ijs schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Om de x jaar worden alle leidingen vervangen. Ik dacht dat de termijn 30 jaar. Bij ons hebben ze het grofweg een jaar geleden gedaan, daar werd de kunstofleiding aan huis vervangen in de hele straat voor een nieuwe kunstofleiding. In mijn geval was het alleen verwijderen overigens.
Totaal onjuist. Er liggen nog hoofdleidingen in Nederland die bijna 100 jaar oud zijn.
In Wageningen liggen bv nog dienstleidingen uit 1949.

Als na onderzoek blijkt dat de leidingen rot zijn dan worden ze vaak groepsgewijs, of soms straatsgewijs vervangen. Zolang er geen tot amper lekkages zijn is vervanging niet nodig.

Kunststof hoofdleidingen kunnen inderdaad vervangen worden door andere, omdat de eerste generatie kunststof leidingen te dun waren.

• Nhz

Nhz

Ivow85 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:42:
[...]

1: lees het hele topic en de voorgaande delen eens door. Begin met de vele dossiers die hier al staan (te vinden via de openingspost) en je gaat er waarschijnlijk meer van begrijpen waarom er hier veel zitten die tegen het zomaar opdracht geven zijn voor iets waar je feitelijk helemaal geen verantwoordelijkheid voor draagt of zeggenschap over hebt.
Zonder het eigenwijze volk in dit topic wat niet de weg van de minste weerstand kiest, had je nu waarschijnlijk tegen de 1000 euro moeten betalen voor het laten verwijderen van je gasaansluiting (het laatste jaar dat de netbeheerders ons wilden laten geloven dat er betaald moest worden en je anders niet van het gas af kon, waren de kosten al bijna 800 euro)

2: ja, verschillende energieleveranciers en netbeheerders lezen hier regelmatig mee.
Ik noem helemaal niemand eigenwijs, jouw woorden niet die van mij. ;)

Ik ben er van op de hoogte dat ik zelf niet verantwoordelijk ben voor de gasaansluiting. Zoals ik al aangaf kies ik bewust voor de weg van de minste weerstand. Ik kan eindeloos gaan touwtrekken met de leverancier, maar kan nu gratis de aansluiting laten verwijderen. Ik was op zoek naar bevestiging of de reactie van Innova Energie inderdaad niet klopte, wat dus inderdaad het geval was.

Voor de duidelijkheid, als ik had moeten betalen voor het verwijderen had ik, net als velen hier voor mij, geen opdracht voor gegeven.

Groetjes

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Trichoglossus schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Als bewoner kun je de vervanging van de dienstleiding vrij lang tegenhouden. Niet binnen laten, niet thuis zijn etc. Uiteindelijk bestaat de kans dan dat je gewoon wordt afgesloten. Daarna worden de bewoners vaak wel sneller bereidwillig.
Dat is een leuk weetje :)
Wel een beetje apart dat je onderhoud zou afwijzen, als je even nadenkt dan is dat in je eigen belang (veiliger).
Of er moet zich iets in dat pand bevinden dat niet opgemerkt mag worden :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• CurlyMo
Nhz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:30:
[...]

Huh? Helemaal niet, misschien moet je niet dingen zomaar aannemen of zelf invullen.
Misschien moeten wij het hier maar even bij laten :(:)

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Overgestapt naar Eneco i.v.m. de terugleververgoeding, gisteren finaal mislukt. Ze hebben een gascontract voor me afgesloten.

Dit annuleren was heul moeilijk aldus Eneco, kan 14 dagen duren.

26-8 komt Liander de gasaansluiting weghalen, dus dat duurt nog ff. Wat denken jullie, gedoe met gascontract, weer brieven etc. etc.?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:20
Gieliovd520 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:53:
Overgestapt naar Eneco i.v.m. de terugleververgoeding, gisteren finaal mislukt. Ze hebben een gascontract voor me afgesloten.

Dit annuleren was heul moeilijk aldus Eneco, kan 14 dagen duren.

26-8 komt Liander de gasaansluiting weghalen, dus dat duurt nog ff. Wat denken jullie, gedoe met gascontract, weer brieven etc. etc.?
Als je zeker weet dat het niet jouw fout is dan kan je ze er op wijzen dat er geen sprake is van een overeenkomst (omdat dat wederzijdse instemming vereist). Dus dat je hoopt dat ze het snel kunnen annuleren want alle kosten zijn voor hun.

Verder geldt er bij koop op afstand een mogelijkheid om te annuleren. Dus dat kan helemaal niet 'heul moeilijk zijn'

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 22:05
phicoh schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Wat in het algemeen werkt is in het volgende bericht de volgende punten opnemen:
- opmerken dat de opzegging door hun correct is ontvangen.
- dat blijkbaar zij weigeren gehoor te geven aan een rechtsgeldige opzegging
- dat extra kosten die gemaakt door het niet tijdig uitvoeren van de opzegging voor hun rekening zijn
- dat je graag het adres van de juridische afdeling wilt, zodat je die ook op de hoogte kan stellen van het weigeren van een rechtsgeldige opzegging door een medewerker

Normaal doen ze dan intern wat onderzoek en komen dan terug dat het een heel slecht idee is, maar dat ze het toch maar uitgevoerd hebben.
Vandaag is de warmtepomp geïnstalleerd. Een week geleden nog contact gehad met Greenchoice, toen zeiden ze dat ik per dag mag opzeggen. Dus meteen een appje gestuurd. Hun reactie:
Goedemiddag, bedankt voor jouw bericht. Je appt met XYZ. Ten eerste is het goed om te horen dat je "van het gas afgaat"! We kunnen pas jouw gascontract stopzetten als je daadwerkelijk de aansluiting hebt laten verwijderen door de netbeheerder. Heb je dit al gedaan? Zo ja, kan je hier bewijs van doorsturen naar de klantenservice via vragen@greenchoice.nl ? Pas daarna kunnen we het gascontract voor jou opzeggen. Fijne dag nog. Groet, XYZ
Ik heb naar jou geluisterd en hen laten weten dat ze een rechtsgeldige opzegging hebben ontvangen, etc. Nu nog even afwachten.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• ben2513
Rommelzolder schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Voorzet voor een klacht richting ACM, te sturen naar: info@consuwijzer.nl
Daar waar nodig de juiste datum invullen.

[...]
Greenchoice wil geen intern onderzoek doen naar hun foutieve beweringen. Ik moet eerst mijn aansluiting laten verwijderen, pas daarna mag ik opzeggen. Bedankt Rommelzolder, ik heb deze e-mail zojuist gestuurd naar de ACM, klachten@greenchoice.nl en vragen@greenchoice.nl

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
Moeten we nu zo flauw gaan zijn om een meterkast foto met een verwijderde gasmeter ter beschikking te stellen op het forum om als bewijs in te sturen.

Gezien de reactie van meerdere leveranciers zal netbeheer Nederland wel wat voorgekouwde tekst hebben geleverd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Vandaag is de warmtepomp geïnstalleerd. Een week geleden nog contact gehad met Greenchoice, toen zeiden ze dat ik per dag mag opzeggen. Dus meteen een appje gestuurd. Hun reactie:

[...]

Ik heb naar jou geluisterd en hen laten weten dat ze een rechtsgeldige opzegging hebben ontvangen, etc. Nu nog even afwachten.
Ik zou nog een kopie van de klacht richting ACM ook naar NetbeheerNederland sturen, met het verzoek om op centraal niveau vanuit NetbeheerNederland hun leden aan te sporen de onjuiste informatie van energieleveranciers te corrigeren.
Er is ook een vergelijkingssite "energieleveranciers.nl" Mogelijk dat we die kunnen aansporen alleen nog maar energieleveranciers toe te laten die de juiste informatie verstrekken en gewoon volgens hun eigen voorwaarden een opzegging correct afhandelen. Maar misschien moet er wel een bericht naar alle vergelijkingssites. Alternatief: Twitter account van Greenchoice bestoken, zodat voor al hun klanten zichtbaar wordt dat Greenchoice zich niet aan zijn eigen voorwaarden houdt en leugens verkoopt.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Nhz

Nhz

Right. 8)7
Net gebeld door Innova Energie. Nu was het verhaal dat ik 'uiteraard' wel op kan zeggen, maar dat ze de consumenten willen beschermen voor allerlei boetes vanuit de netbeheerder en daarom dus altijd eerst willen weten of de consument wel op de hoogte is van de gevolgen van een opzegging. Wel vreemd dat ik dat nu pas voor het eerst hoor en niet in de pakweg tien mailtjes die ik van ze heb gehad, waarin ze elke keer alleen maar claimen dat ik niet op kan zeggen zolang er een gasaansluiting aanwezig is. Nu puntje bij paaltje komt wordt mijn gascontract per donderdag as beëindigd.

Het mailtje naar de ACM, met de klantenservice in de CC heeft dus geholpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Nhz op 19-07-2022 16:48 ]

Groetjes

@Nhz fijn dat het voor jou nu geregeld lijkt te zijn met de energieleverancier.

Maar wat een flauwekul argument. Als ze consumenten willen behoeden voor problemen, kunnen ze ook gewoon een waarschuwing sturen gebaseerd op de waarheid.
Wij hebben uw opzegging voor gas ontvangen en zullen deze in onze administratie verwerken.

waarschuwing
Graag wijzen wij u er op dat u verplicht bent om bij een energieleverancier een contract te hebben voor gas indien u apparatuur in uw pand heeft wat gebruik maakt van aardgas. Wanneer u gebruik maakt van aardgas zonder dat u daarvoor een contract heeft, dan kan de netbeheerder u hoge boetes opleggen.

Wilt u naar aanleiding van deze informatie uw opzegging annuleren, neemt u dan binnen X werkdagen contact met ons op.
Indien u helemaal geen gas meer gaat gebruiken of indien u een nieuw contract heeft met een andere energieleverancier, dan is bovenstaande waarschuwing niet op u van toepassing
Maar helaas, ik weet vrijwel zeker dat energieleveranciers door de netbeheerders/Netbeheer Nederland zijn geïnstrueerd om de hier bekende desinformatie en leugens aan klanten door te geven. Het is mij in een telefonisch gesprek met mijn weigerende energieleverancier letterlijk gezegd dat het "landelijke afspraken" zou zijn dat het gascontract alleen beëindigd kan worden als de aansluiting verwijderd is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:38:
[...]
Het is mij in een telefonisch gesprek met mijn weigerende energieleverancier letterlijk gezegd dat het "landelijke afspraken" zou zijn dat het gascontract alleen beëindigd kan worden als de aansluiting verwijderd is.
Het correcte antwoord daarop is dat dat complete onzin is, bij verhuizing of wisseling van gasleverancier bijvoorbeeld kan het gascontract zonder problemen beëindigd worden zonder verwijdering van de aansluiting.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

@Freee!! Maar daar zitten codes voor in het systeem. Er is nooit rekening gehouden met stoppers.
Dat ze dat al jaren terug hadden moeten oplossen klopt. Nalatigheid. Goedkoop. ...

• Freee!!

Freee!!

onetime schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:11:
@Freee!! Maar daar zitten codes voor in het systeem. Er is nooit rekening gehouden met stoppers.
Dat ze dat al jaren terug hadden moeten oplossen klopt. Nalatigheid. Goedkoop. ...
Hun probleem, maar ze moeten geen leugens verkondigen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 17:03
Erwin_83 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:43:
Moeten we nu zo flauw gaan zijn om een meterkast foto met een verwijderde gasmeter ter beschikking te stellen op het forum om als bewijs in te sturen.

Gezien de reactie van meerdere leveranciers zal netbeheer Nederland wel wat voorgekouwde tekst hebben geleverd.
Dan wordt dit topic een topic van gedeelde foto's van meterkasten waar de gasmeter verwijderd is... :+ O-) :X

the older I get, the better I was...

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:09
Vanochtend zijn ze begonnen met de graafwerkzaamheden buiten en het verwijderen van de gasmeter in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ1Qi3tDgawm1IkDu_7Q-OIampo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5wwX0mvEMmJb6K659V9K7lV.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu kosteloos na de verhuizing (sleutel 1 juni) de gasaansluiting kunnen laten verwijderen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• ben2513
ben2513 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Greenchoice wil geen intern onderzoek doen naar hun foutieve beweringen. Ik moet eerst mijn aansluiting laten verwijderen, pas daarna mag ik opzeggen. Bedankt Rommelzolder, ik heb deze e-mail zojuist gestuurd naar de ACM, klachten@greenchoice.nl en vragen@greenchoice.nl
Zojuist gebeld door Greenchoice. De collega had het "gewoon fout. Hij is relatief nieuw, maar had het wel moeten weten natuurlijk." Gas is per direct opgezegd, maar ze wilden wel nog even proberen me niet toch nog ervan te overtuigen om gas te blijven afnemen "omdat er in de afgelopen periode nog verbruik is geweest".

Bevestiging van de opzegging via e-mail:
Zoals telefonisch afgesproken bevestig ik u via deze weg dat wij per vandaag stoppen met de levering van het gas op uw adres. Voor het eventueel verwijderen of afdoppen van de meter dient u contact op te nemen met uw netbeheerder Enexis.

[ Voor 17% gewijzigd door ben2513 op 20-07-2022 10:51 ]

• Rommelzolder
Ivow85 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:38:
@Nhz fijn dat het voor jou nu geregeld lijkt te zijn met de energieleverancier.

Maar wat een flauwekul argument. Als ze consumenten willen behoeden voor problemen, kunnen ze ook gewoon een waarschuwing sturen gebaseerd op de waarheid.

[...]

Maar helaas, ik weet vrijwel zeker dat energieleveranciers door de netbeheerders/Netbeheer Nederland zijn geïnstrueerd om de hier bekende desinformatie en leugens aan klanten door te geven. Het is mij in een telefonisch gesprek met mijn weigerende energieleverancier letterlijk gezegd dat het "landelijke afspraken" zou zijn dat het gascontract alleen beëindigd kan worden als de aansluiting verwijderd is.
@Ivow85 Heb je dat telefoongesprek nog opgenomen? Dat zou dan een sterke case richting die - verboden - afspraken opleveren.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Rommelzolder
ben2513 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Zojuist gebeld door Greenchoice. De collega had het "gewoon fout. Hij is relatief nieuw, maar had het wel moeten weten natuurlijk." Gas is per direct opgezegd, maar ze wilden wel nog even proberen me niet toch nog ervan te overtuigen om gas te blijven afnemen "omdat er in de afgelopen periode nog verbruik is geweest".

[...]
Zou me niet verbazen dat ze hier meelezen en zien dat ze aan de schandpaal dreigen te worden genageld.

• Freee!!

Freee!!

Rommelzolder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:06:
[...]
Zou me niet verbazen dat ze hier meelezen en zien dat ze aan de schandpaal dreigen te worden genageld.
Als dat ze ertoe brengt hun interne procedures dusdanig bij te werken, dat ze ophouden leugens te verkondigen, kan ik dat alleen maar toejuichen.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anticlimax vandaag:

In mei ons gascontract opgezegd bij Frank, na wat heen en weer mailen vanwege hun onzinargumenten was dat uiteindelijk gelukt en zijn we gasloos sinds eind mei.
In juni kwamen de brieven van Liander, daar heb ik een standaard antwoord op gestuurd uit dit topic.

Opeens kwam er enkele weken geleden een mail met als aanhef: "beste collega"...woops!
Er was een interne email naar mij gestuurd ipv een collega. Ik heb ze hartelijk bedankt dat ze mijn brief in behandeling hebben genomen en ze minder bedankt dat ze deze mail naar mij hebben gestuurd.

Vandaag ben ik gebeld met de melding dat zij zelf een opdracht hebben aangemaakt en dat ik binnenkort word benaderd voor het verwijderen van de aansluiting.

Had ik zo gehoopt op heen en weer mailen om m'n gelijk te krijgen... :P

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Rommelzolder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:04:
[...]

@Ivow85 Heb je dat telefoongesprek nog opgenomen? Dat zou dan een sterke case richting die - verboden - afspraken opleveren.
Daar duik ik vanavond even in. Als het goed is heb ik sinds ik een klein dispuut heb gehad met ene Liander standaard een call-recorder meelopen met alle telefoongesprekken.

Freee!! schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:32:
[...] Als dat ze ertoe brengt hun interne procedures dusdanig bij te werken, dat ze ophouden leugens te verkondigen, kan ik dat alleen maar toejuichen.
Ik ben bang dat ze alleen de goed geïnformeerden achteraf toegeven dat ze het eerst fout hadden.
De anderen zijn helaas nog steeds de pineut. We moeten ze maar eens strenger aanpakken.
Toch echt aangifte van poging tot oplichting doen etc.
Met een art.12 procedure er achteraan als ze niet worden vervolgd. jammer dat Batman niet echt is

• Freee!!

Freee!!

onetime schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Ik ben bang dat ze alleen de goed geïnformeerden achteraf toegeven dat ze het eerst fout hadden.
De anderen zijn helaas nog steeds de pineut. We moeten ze maar eens strenger aanpakken.
Toch echt aangifte van poging tot oplichting doen etc.
Met een art.12 procedure er achteraan als ze niet worden vervolgd. jammer dat Batman niet echt is
Ik ben bang dat je gelijk hebt.

• Rommelzolder
Zojuist de volgende Whatsapp van vandeBron ontvangen:
Je bent verplicht een contract te hebben op een aansluiting, ook als je deze niet gebruikt. Als je gas aansluiting wordt gesloopt, stopt je gas contract automatisch. Hier zit dan ook geen boete aan verbonden bij een vast contract.
Mijn reactie per kerende post (en nu hopen dat ze meelezen, want ze geven hiermee keihard aan, dat ze volharden in het verspreiden van onjuiste informatie)
100% onjuist, en in strijd met jullie eigen algemene voorwaarden. Stop met het verspreiden van leugens namens de netbeheerders. Een klacht richting ACM vanwege deze malafide praktijken is in voorbereiding.
Edit 1: een antwoord van vandeBron:
Wat is er precies onjuist volgens jou? (:
Mijn reactie:
Volgens de algemene voorwaarden kan met inachtneming van de opzegtermijn een leveringscontract worden opgezegd. Dit staat geheel los of er al dan niet nog een aansluiting zit; dat is een zaak puur tussen aangeslotene en netbeheerder. Kan dus nooit reden zijn opzegging te weigeren

[ Voor 23% gewijzigd door Rommelzolder op 20-07-2022 16:39 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 17:03
Kees-Jan schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 05:41:
[...]

Dan wordt dit topic een topic van gedeelde foto's van meterkasten waar de gasmeter verwijderd is... :+ O-) :X
StephanS1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:58:
Vanochtend zijn ze begonnen met de graafwerkzaamheden buiten en het verwijderen van de gasmeter in de meterkast.

[Afbeelding]

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu kosteloos na de verhuizing (sleutel 1 juni) de gasaansluiting kunnen laten verwijderen.
Daar is de 1e al... :+ O-)

the older I get, the better I was...

• Freee!!

Freee!!

Rommelzolder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:02:
Zojuist de volgende Whatsapp van vandeBron ontvangen:
[...]
Mijn reactie per kerende post (en nu hopen dat ze meelezen, want ze geven hiermee keihard aan, dat ze volharden in het verspreiden van onjuiste informatie)
[...]
Die klacht had niet in voorbereiding moeten zijn, die had al ingediend moeten zijn (in ieder geval in je antwoord).

• Rommelzolder
Freee!! schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Die klacht had niet in voorbereiding moeten zijn, die had al ingediend moeten zijn (in ieder geval in je antwoord).
Eerst nog even laten spartelen en verder bewijs van onzorgvuldigheid verzamelen.
Als @Ivow85 nog een opname van zijn telefoongesprek met Liander ("landelijke afspraken") kan leveren, dan wordt daarmee zichtbaar dat netbeheerders en leveranciers onwettige afspraken hebben gemaakt.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:46
@Rommelzolder misschien kunnen ze eens consuwijzer website lezen https://www.consuwijzer.n...rgie-aansluiting/opzeggenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W4u2tXsD6g51iyCzky6cxmFplM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKoy9Ck5RgjvQqNPTiZgQXDF.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Rommelzolder schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:42:
[...]

Eerst nog even laten spartelen en verder bewijs van onzorgvuldigheid verzamelen.
Als @Ivow85 nog een opname van zijn telefoongesprek met Liander ("landelijke afspraken") kan leveren, dan wordt daarmee zichtbaar dat netbeheerders en leveranciers onwettige afspraken hebben gemaakt.
Ja, ik heb een opname. Maar dat is niet met Liander. Met Liander had ik in 2018 'enige discussie' mbt de gasaansluiting in mijn vorige woning. Eind vorig jaar zijn we verhuisd naar een woning met gas, maar uiteraard is ook die snel gasloos gemaakt.

De opname is van een gesprek met mijn laatste gas-leverancier (ANWB Energie cq Zero Energy). Het dispuut met hen is inmiddels afgrond. Nu loopt mijn 'nieuwe' netbeheerder Enexis nog wat te zeuren over verplichte keuzes.

• CurlyMo
En toen zat ook @CurlyMo zonder gasmeter, zonder ook maar enige opdracht te hebben gegeven.

Even een korte samenvatting van het einde van het traject tot vandaag. Ik kreeg twee maanden geleden een mailtje van een werkvoorbereider dat ze mijn gasaansluiting wilde verwijderen. Daarop gereageerd dat dat prima is, maar ik geen opdracht geef. Ook verteld dat de tuin net vernieuwd was en ik niet wil dat die op enige manier beschadigd. Werkvoorbereider heeft toen om foto's gevraagd om die garantie te kunnen geven. A.d.v. de foto's is die er toen via de mail gekomen.Tussendoor is er nog een opzichter langs geweest om de boel te schouwen.

Vandaag zijn ze bezig geweest de boel weg te halen. Ze waren met zijn vieren en hadden een uiteindelijk ongebruikte graafmachine bij zich. Veel geouwehoer aangezien de vakantie er bijna aan zat te komen. Er stond duidelijk in opdracht omschrijving dat er niet aan de tuin mocht worden gekomen. De leiding is toen dus maar afgedopt aan de straat en binnen is alles dicht gepurred.

• Rommelzolder
vandeBron blijft stug in eigen sprookjes geloven, zojuist het volgende bericht ontvangen:
Zoals aangegeven weigeren wij ook niet het opzeggen van een gascontract. Echter is het verplicht in Nederland om op een aansluiting een contract te hebben. Wij raden het dus af om een contract op te zeggen zonder een nieuwe ergens af te sluiten.
Mijn reactie:
Opnieuw: niet waar. ALLEEN als je energie wilt afnemen is een energieleveringscontract verplicht. Tip: lees de Gaswet en bijbehorende codes eens door en geef aan waar jullie bewering wordt bevestigd (spoiler: lukt de netbeheerders al vijf jaar niet)
Wordt vervolgd.....

• CurlyMo
Rommelzolder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:50:
vandeBron blijft stug in eigen sprookjes geloven, zojuist het volgende bericht ontvangen:

[...]

Mijn reactie:

[...]

Wordt vervolgd.....
Voor wie niks met twitter doet is het altijd een hele zoektocht, maar dit is het draadje aldaar:

en

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 21-07-2022 17:06 ]

• ben2513
Rommelzolder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:50:

[...]

Mijn reactie:

[...]

Wordt vervolgd.....
Heb je ze al het e-mailtje gestuurd aan de ACM met hen in CC?

• Rommelzolder
ben2513 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Heb je ze al het e-mailtje gestuurd aan de ACM met hen in CC?
Nee, nog niet.
Zolang de bewijzen van onkunde of doelbewuste misleiding zich opstapelen mogen ze van mij meermaals zichzelf in de voet schieten.
Die mail naar ACM is zo gemaakt op basis van eerdere concepten

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rommelzolder schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Nee, nog niet.
Zolang de bewijzen van onkunde of doelbewuste misleiding zich opstapelen mogen ze van mij meermaals zichzelf in de voet schieten.
Die mail naar ACM is zo gemaakt op basis van eerdere concepten
Het is natuurlijk goed om dit bij de ACM aan te kaarten, te melden en dat moet ook zéker gebeuren, maar heb je de illusie dat die het actief op gaat pakken?

Ik niet namelijk. Er zijn daar heel wat dingen gemeld, maar ze lijken er pas wat mee te doen als dingen serieus uit de hand lopen en er sprake lijkt te zijn/worden van maatschappelijke ontwrichting.

<John O`Mill>

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:22:
[...]
Het is natuurlijk goed om dit bij de ACM aan te kaarten, te melden en dat moet ook zéker gebeuren,maar heb je de illusie dat die het actief op gaat pakken?

Ik niet namelijk. Er zijn daar heel wat dingen gemeld, maar ze lijken er pas wat mee te doen als dingen serieus uit de hand lopen en er sprake lijkt te zijn/worden van maatschappelijke ontwrichting.
Waar kunnen we klachten over de ACM indienen :?

• breinonline

breinonline

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Freee!!

Freee!!

Een onafhankelijke instantie graag, niet een slager die zijn eigen vlees keurt.

• breinonline

breinonline

Nou, de nationale ombudsman die onderaan staat is dat denk ik wel.

• Bouwzelf
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-11-2023
Vorige week is bij ons de warmtepomp geïnstalleerd en gebruiken wij geen gas meer in onze woning. Daarom heb ik ons gas leveringscontract opgezegd bij Vanderbon en een machtiging gegeven voor het opzeggen van de Aansluit- en Transport overeenkomst.

Zoals anderen hier ook al melden, ontvingen wij ook de volgende reactie van "Vandebron":
Om het gascontract op te zeggen, dien je eerst bij de netbeheerder aan te geven dat de gasaansluiting verzegeld/verwijderd moet worden. Je bent namelijk verplicht om een contract te hebben zolang de aansluiting actief is. Als we zomaar gaan uithuizen, krijg je mogelijk een naheffing van de netbeheerder en dat is geen goed nieuws.
Hierop heb ik gebruik van de tekst uit de voorbeeld brief bij weigering van de opzegging. Hierop hebben we van "Vandebron" de volgende reactie ontvangen:
Het is mogelijk om het gascontract op te zeggen per omgaande. Echter wil ik je er wel nogmaals op wijzen dat je wettelijk verplicht bent om een gascontract te hebben bij een energieleverancier zolang je een gasaansluiting hebt.

Zelf geef je al aan dat wij jou niet hoeven te 'beschermen' voor eventuele schade, maar toch ben ik verplicht om nogmaals te benadrukken dat er een flinke naheffing door de netbeheerder in rekening kan worden gebracht indien je het gascontract bij ons stopzet zonder dat je je gasaansluiting laat verzegelen/verwijderen. Echter is het je eigen verantwoordelijkheid, dus mocht je het gascontract alsnog willen stopzetten dan horen we graag van je per wanneer. Dit kan je middels reactie op deze mail laten weten.
Hierop heb ik aangegeven het leveringscontract per datum opzegging te willen beëindigen, met inachtneming van de opzeg termijn. En aangegeven dat ik alleen verplicht ben zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval. Nu wachten op reactie.

[ Voor 41% gewijzigd door Bouwzelf op 25-07-2022 17:59 . Reden: Update: reactie ontvangen leverancier ]

• Rommelzolder
Bouwzelf schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:34:
Vorige week is bij ons de warmtepomp geïnstalleerd en gebruiken wij geen gas meer in onze woning. Daarom heb ik ons gas leveringscontract opgezegd bij Vanderbon en een machtiging gegeven voor het opzeggen van de Aansluit- en Transport overeenkomst.

Zoals anderen hier ook al melden, ontvingen wij ook de volgende reactie van "Vandebron":

[...]

Hierop heb ik gebruik van de tekst uit de voorbeeld brief bij weigering van de opzegging. Hierop hebben we van "Vandebron" de volgende reactie ontvangen:

[...]

Hierop heb ik aangegeven het leveringscontract per datum opzegging te willen beëindigen, met inachtneming van de opzeg termijn. En aangegeven dat ik alleen verplicht ben zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval. Nu wachten op reactie.
Zij blijven volharden in hun leugens zie ik. Conclusie: die klacht naar ACM gaat dus worden verstuurd.

• Bouwzelf
Rommelzolder schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Zij blijven volharden in hun leugens zie ik. Conclusie: die klacht naar ACM gaat dus worden verstuurd.
Zojuist heb ik een reactie ontvangen van "Vandebron", ze lijken te leren:
Je geeft in je bericht aan dat je de levering van gas per 20-07-2022 wil stopzetten. Omdat er tussen 20-07 en 25-07 levering is geweest kunnen wij het niet met terugwerkende kracht stopzetten, maar onze technische afdeling heeft de opzegging per morgen (27-07-2022) verwerkt. Binnen enkele weken zul je hiervan de eindafrekening per mail ontvangen.
Overigens is er sinds 20-7 geen gebruik meer geweest (of we hebben lekkage 8)7), dit neem ik maar voor lief. Volgens mij is dit meer een administratief probleem voor Vandebron.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bouwzelf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Zojuist heb ik een reactie ontvangen van "Vandebron", ze lijken te leren:

[...]

Overigens is er sinds 20-7 geen gebruik meer geweest (of we hebben lekkage 8)7), dit neem ik maar voor lief. Volgens mij is dit meer een administratief probleem voor Vandebron.
Sowieso je gaskraan in de meterkast dichtdraaien!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:47
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Sowieso je gaskraan in de meterkast dichtdraaien!
En het huis loskoppelen, dop op de gasmeter, foto met datum maken, geen ruimte voor discussie. open laten. Een minuscuul gaslek in huis is ook verbruik.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Ik blijf met mijn tengels van die gammele gasmeter af, ook aan de huiszijde. De netbeheerder en zijn 7 dwergen (onderaannemers) hebben het hier ook meermaals opgegeven wegens angst en vreemde "hoekstopkraan" als hoofdkraan.

Desalniettemin het beste! Los en afdoppen.

De 26e komen ze hier de boel weghalen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• cold_as_ijs
Bouwzelf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:19:
Toch maar even checken wat er aan de hand is, mocht je een lek hebben na de meter (of kapotte meter) heb je straks veel gezeik met de netbeheerder. Dan ligt de bewijslast ook bij jou om aan te tonen dat je geen gebruik hebt gemaakt. En mocht het toch een lek zijn dan heb jij alsnog het probleem.

• Bouwzelf
cold_as_ijs schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Toch maar even checken wat er aan de hand is, mocht je een lek hebben na de meter (of kapotte meter) heb je straks veel gezeik met de netbeheerder. Dan ligt de bewijslast ook bij jou om aan te tonen dat je geen gebruik hebt gemaakt. En mocht het toch een lek zijn dan heb jij alsnog het probleem.
Het betreft een nieuwe aansluiting met digitale meter uit 2018, de kraan is voor en na de meter dicht gezet. Uit de gegevens die de netbeheerder aanlevert is ook te zien dat er sinds de 19-07-2022 geen gas meer is verbruikt. Dus het is vanuit Vandebron een onjuiste bewering. Ik maak in ieder geval even een foto van de situatie als bewijs.

• cold_as_ijs
Bouwzelf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Het betreft een nieuwe aansluiting met digitale meter uit 2018, de kraan is voor en na de meter dicht gezet. Uit de gegevens die de netbeheerder aanlevert is ook te zien dat er sinds de 19-07-2022 geen gas meer is verbruikt. Dus het is vanuit Vandebron een onjuiste bewering. Ik maak in ieder geval even een foto van de situatie als bewijs.
In dat geval snap ik het wel. Nu zijn de meeste energieleveranciers niet de grootste vrienden, maar voor die paar euro zou ik denken “dan is het maar geregeld”

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-11 09:39
Op 12 juli jl. is de gasaansluiting in mijn huis definitief verwijderd. 8)

Hieronder de gas pr0n:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9aUIOzSQQ9YhOQVzvwv7hDIPtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ar5pZ4JGij6s5vHEeFTvAerr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5ac6IDftRilwbS_PNAnOfpHo_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vlN7Tec39dTd6m5ZICVCeR0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkd731BqlYyUZKdDVjqSmv-fS34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOiZgMG8ltZGxtMjZ7lDBb5R.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8Xin5QD3AnfGFsALZ8I_anz9hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfcFHj37wZjfsPillhfKTktl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DrwsJko_Dw_5RWdASZ8HGpPOl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPGmxNoQ3vLM3DrrrTSOd3tL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qRcymwgXewkZpyGxPMDuapmeOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA6kdtdlYzjg2xXcJc3OxFQG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23dax7ePlaDsamS-xcXH5fhsnvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhhZQ82rPZP5lWZQCcBkNzxB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5nI4wbPns5VegskGInI0HqNmBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVbe0gDrP0WsLL7jdU7oNzgB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-L5oTD24w4Me_JT1LxbVV7EIRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EthDXiBmMOqEk5oTK9CTHnEG.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor alle hulp hier in het forum om gratis van de aansluiting af te komen! _/-\o_

De laatste update van mijn dossier is hier terug te vinden.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

• basje379
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-10 08:32
Erwin_83 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 05:56:
[...]

Opzich is dat niet meer nodig na de wijzigingen.

Route A, gas contract opzeggen bij je leverancier en gratis verwijdering aanvragen via www.mijnaansluiting.nl
Route B, gas contract opzeggen bij je leverancier en afwachten op reactie van de netbeheerder. Dan aangeven dat je geen verwijdering gaat aanvragen maar dat ze op eigen initiatief wel welkom zijn om de boel te verwijderen.

LET OP, route A is wat de netbeheerder graag wil, echter kunnen er wat nadelen kleven aan zelf opdracht gever zijn voor verwijdering. Al gaat het in de meeste gevallen goed, vaak afhankelijk van het straatwerk op privé grond.
Ik koos Route B. In nieuwe woning gekomen en geen gascontract afgesloten, leiding netjes afgedopt en dus sinds nov '21 nul komma nul kuub gas verbruikt. Liander is echter samen met Flanderijn volhardend en blijft drammen, terwijl ik netjes heb aangegeven dat ze welkom zijn om te doen met hun meter wat ze willen, maar dat ik verder geen actie ga ondernemen. Gisteren onderstaande mail van Flanderijn gekregen. Vind het prima, laat het maar voor de rechter komen dan. Het openstaande bedrag van 250 euro is zogenaamd geleden schade door Liander, right.

Onderwerp

Liander N.V.

Geachte heer/mevrouw,

Eerder is aan u gevraagd om een contract af te sluiten met een energieleverancier. U heeft dit nog niet gedaan.

Wilt u gebruik blijven maken van gas?

Wij vragen u om dan een contract af te sluiten met een energieleverancier voor 2 augustus 2022. Dit werkt als volgt:

?U kiest zelf een energieleverancier.
Een overzicht van energieleveranciers vindt u op de website www.consuwijzer.nl.

?U meldt zich aan als klant bij de door u gekozen energieleverancier.

?U geeft uw huidige meterstanden door aan de gekozen energieleverancier.

?U vraagt uw nieuwe leverancier om een spoedaanmelding.

Het gaat om het adres: XXXX

Wilt u geen gebruik maken van gas?
Dat kan ook. Wij vragen u om een afspraak te maken met Liander N.V. om de aansluitingen af te sluiten. Wilt u dit doen voor 2 augustus 2022?

Betaal het openstaande bedrag van € 250,00 uiterlijk 31 juli 2022

Betaal online via iDEAL. Dit is makkelijk en veilig. Maakt u het bedrag liever over? Dat kan naar rekeningnummer NL74 INGB 0693 5601 34 van Flanderijn.

Vermeld bij uw betaling altijd uw dossiernummer XX.

Zorg ervoor dat er geen rechtszaak komt

Het is belangrijk dat u voor 2 augustus 2022 een contract afsluit of de meters laat afsluiten. Zo zorgt u ervoor dat er geen rechtszaak wordt gestart. Bij een rechtszaak wordt er toestemming gevraagd aan een rechter om het gas af te sluiten. Ook wordt aan de rechter gevraagd om zich uit te spreken over de betaling van deze achterstand en alle bijkomende kosten.

Heeft u vragen?

Kijk eerst op onze website www.flanderijn.nl/betalen. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Vindt u het antwoord niet of belt u liever? Neem dan contact met ons op. Onze openingstijden vindt u ook op onze website.

Met vriendelijke groet,

Flanderijn

Flanderijn

Kantoor Bergen op Zoom

Postbus 25042

3001 HA ROTTERDAM

Tel: +31(0)88-2092980

IBAN: NL74 INGB 0693 5601 34

BIC: INGBNL2A

• Erwin_83
basje379 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Ik koos Route B. In nieuwe woning gekomen en geen gascontract afgesloten, leiding netjes afgedopt en dus sinds nov '21 nul komma nul kuub gas verbruikt. Liander is echter samen met Flanderijn volhardend en blijft drammen, terwijl ik netjes heb aangegeven dat ze welkom zijn om te doen met hun meter wat ze willen, maar dat ik verder geen actie ga ondernemen. Gisteren onderstaande mail van Flanderijn gekregen. Vind het prima, laat het maar voor de rechter komen dan. Het openstaande bedrag van 250 euro is zogenaamd geleden schade door Liander, right.

Onderwerp

Liander N.V.

Geachte heer/mevrouw,

Eerder is aan u gevraagd om een contract af te sluiten met een energieleverancier. U heeft dit nog niet gedaan.

Wilt u gebruik blijven maken van gas?

Wij vragen u om dan een contract af te sluiten met een energieleverancier voor 2 augustus 2022. Dit werkt als volgt:

?U kiest zelf een energieleverancier.
Een overzicht van energieleveranciers vindt u op de website www.consuwijzer.nl.

?U meldt zich aan als klant bij de door u gekozen energieleverancier.

?U geeft uw huidige meterstanden door aan de gekozen energieleverancier.

?U vraagt uw nieuwe leverancier om een spoedaanmelding.

Het gaat om het adres: XXXX

Wilt u geen gebruik maken van gas?
Dat kan ook. Wij vragen u om een afspraak te maken met Liander N.V. om de aansluitingen af te sluiten. Wilt u dit doen voor 2 augustus 2022?

Betaal het openstaande bedrag van € 250,00 uiterlijk 31 juli 2022

Betaal online via iDEAL. Dit is makkelijk en veilig. Maakt u het bedrag liever over? Dat kan naar rekeningnummer NL74 INGB 0693 5601 34 van Flanderijn.

Vermeld bij uw betaling altijd uw dossiernummer XX.

Zorg ervoor dat er geen rechtszaak komt

Het is belangrijk dat u voor 2 augustus 2022 een contract afsluit of de meters laat afsluiten. Zo zorgt u ervoor dat er geen rechtszaak wordt gestart. Bij een rechtszaak wordt er toestemming gevraagd aan een rechter om het gas af te sluiten. Ook wordt aan de rechter gevraagd om zich uit te spreken over de betaling van deze achterstand en alle bijkomende kosten.

Heeft u vragen?

Kijk eerst op onze website www.flanderijn.nl/betalen. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Vindt u het antwoord niet of belt u liever? Neem dan contact met ons op. Onze openingstijden vindt u ook op onze website.

Met vriendelijke groet,

Flanderijn

Flanderijn

Kantoor Bergen op Zoom

Postbus 25042

3001 HA ROTTERDAM

Tel: +31(0)88-2092980

IBAN: NL74 INGB 0693 5601 34

BIC: INGBNL2A
Ja mooi iemand die wil kijken hoever ze echt willen gaan. Zou me verbazen als ze het echt laten voorkomen.

Mocht het wel zover komen, wellicht kan je dan wat met de gasloos advocaat die de andere Tweakers ook al eens heeft bijgestaan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• basje379
Erwin_83 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Ja mooi iemand die wil kijken hoever ze echt willen gaan. Zou me verbazen als ze het echt laten voorkomen.

Mocht het wel zover komen, wellicht kan je dan wat met de gasloos advocaat die de andere Tweakers ook al eens heeft bijgestaan.
Het is dreigen, intimideren en machtsmisbruik om te zorgen dat je door de knieën gaat. De meeste mensen zullen hier gevoelig voor zijn, maar ik merk dat ik na 9 maanden dit soort loze dreigementen (nog nooit hebben ze iets waargemaakt wat ze zeiden) steeds ongevoeliger wordt.

Goede tip die advocaat. Welke bedoel je precies? We gaan het zien. Zal ik jullie hier op de hoogte houden, of is daar geen behoefte aan?

• basje379
Ik heb tot nu toe in de correspondentie vooral intuïtief gereageerd, zonder daarbij uitvoerig wetsartikelen te noemen. Iets andere manier qua aanpak wellicht, maar qua inhoud en acties grofweg hetzelfde denk ik. Maar misschien dat ze mij hier procedureel op kunnen 'pakken'? Gisteren heb ik op hun mail dit geantwoord:

Beste lezer,

Voor uitvoerige inhoudelijke argumentatie verwijs ik u graag terug naar eerdere correspondentie. Ik heb reeds aangegeven geen gebruik te willen maken van de gasaansluiting, en gewezen op het feit dat er geen wettelijke verplichting is om een contract tot levering van gas af te sluiten. Ik heb geen last van de gasaansluiting in mijn woning. De aansluiting is van Liander en als zij daar iets mee wil doen (zoals verwijderen of afsluiten) dan is dat haar verantwoordelijkheid.

Daarnaast weiger ik het bedrag van 250 euro te betalen. Het bedrag is niet alleen arbitrair, maar ook onrechtmatig. Er is namelijk geen schade bij geen gebruik van de gasmeter.

Mochten jullie het tot een gerechtelijke procedure laten komen, dan betreur ik dat, maar dan is het helaas niet anders.

Met vriendelijke groet,

Bas ******

• Freee!!

Freee!!

basje379 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:27:
Ik heb tot nu toe in de correspondentie vooral intuïtief gereageerd, zonder daarbij uitvoerig wetsartikelen te noemen. Iets andere manier qua aanpak wellicht, maar qua inhoud en acties grofweg hetzelfde denk ik. Maar misschien dat ze mij hier procedureel op kunnen 'pakken'? Gisteren heb ik op hun mail dit geantwoord:

Beste lezer,

Voor uitvoerige inhoudelijke argumentatie verwijs ik u graag terug naar eerdere correspondentie. Ik heb reeds aangegeven geen gebruik te willen maken van de gasaansluiting, en gewezen op het feit dat er geen wettelijke verplichting is om een contract tot levering van gas af te sluiten. Ik heb geen last van de gasaansluiting in mijn woning. De aansluiting is van Liander en als zij daar iets mee wil doen (zoals verwijderen of afsluiten) dan is dat haar verantwoordelijkheid.

Daarnaast weiger ik het bedrag van 250 euro te betalen. Het bedrag is niet alleen arbitrair, maar ook onrechtmatig. Er is namelijk geen schade bij geen gebruik van de gasmeter.

Mochten jullie het tot een gerechtelijke procedure laten komen, dan betreur ik dat, maar dan is het helaas niet anders.

Met vriendelijke groet,

Bas ******
Nog even aangeven, dat je alle kosten, die je hierdoor moet maken, op hun zult verhalen. En ondertussen staat de teller al op € 100,- voor administratiekosten >:)

@basje379 Wat @Freee!! bedoeld is dat je bij de rechtbank een tegen claim moet indienen.
Als je wordt gedaagd. Hou vooral je besteedde tijd bij, tegen €99 per uur?

• basje379
onetime schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:06:
@basje379 Wat @Freee!! bedoeld is dat je bij de rechtbank een tegen claim moet indienen.
Als je wordt gedaagd. Hou vooral je besteedde tijd bij, tegen €99 per uur?
Goed dat jullie dit zeggen, mocht er dagvaarding komen dan zal ik ook rechtsbijstand inschakelen met gepeperde claim. Die dan overigens net zo arbitrair zal worden als waar Flanderijn mee komt. Vind het werkelijk allemaal zo vreselijk treurig en kinderachtig dit soort clubs, met hun intimidatie en leugens. Je zou er maar werken zeg...

[ Voor 13% gewijzigd door basje379 op 27-07-2022 20:09 ]

• Erwin_83
@basje379 bij mij was Liander ook een tijdje aan het dreigen, maar hebben ze nooit doorgezet en uiteindelijk op hun iniatief is de gasaansluiting verwijderd.

Dacht dat de advocaat Erwin Dingemans was, maar o.a. @Bram-Bos weet dit wel.

Uiteraard blijven we hier graag op de hoogte van de verdere communicatie en afloop. Voor advies kan je hier ook altijd terecht.

[ Voor 23% gewijzigd door Erwin_83 op 27-07-2022 20:57 ]

@basje379 @Erwin_83 Dat is https://inigo.nl/medewerkers/erwin-dingenouts/

edit: dit is wel een beetje op de zaken vooruit lopen. Denk dat ze dit wel onder ogen krijgen en dan terugkrabbelen. Helaas.

[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 27-07-2022 20:56 ]

• CurlyMo
CurlyMo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:41:
En toen zat ook @CurlyMo zonder gasmeter, zonder ook maar enige opdracht te hebben gegeven.
Toen kreeg ik vandaag een brief van Liander dat ze me een dienst hebben geleverd. Namelijk de verwijdering van de gasmeter. Kosten (uit mijn hoofd) € 788,- met als korting € 788,-.

@CurlyMo Dat bestrijd je toch wel? Deze valsheid in geschrifte?

edit: @CurlyMo wil je die brief hier, in je dossier?, posten?

[ Voor 34% gewijzigd door onetime op 27-07-2022 21:42 ]

CurlyMo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Toen kreeg ik vandaag een brief van Liander dat ze me een dienst hebben geleverd. Namelijk de verwijdering van de gasmeter. Kosten (uit mijn hoofd) € 788,- met als korting € 788,-.
Ze hebben jou helemaal geen dienst geleverd. Ze hebben op eigen initiatief iets met hun eigen overbodige spullen gedaan.

• CurlyMo
onetime schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:37:
@CurlyMo Dat bestrijd je toch wel? Deze valsheid in geschrifte?
Ach ja, ik was er eigenlijk wel klaar mee, maar goed :)
Beste Liander,

Vandaag ontving ik van jullie de factuur (XXXXXXX) voor de levering van de dienst "verwijdering gasaansluiting laagbouw G4 6m3". De indruk wordt gewekt alsof de kosten daarvoor uit coulance volledig door jullie worden vergoed. De situatie is alleen dat ik helemaal nergens opdracht toe heb gegeven en daardoor ook geen dienst kan hebben ontvangen die te factureren is. Ik neem dan dus aan dat het hier om een vergissing gaat.

Graag ontvang ik een schriftelijke bevestiging dat deze factuur een vergissing is, alsmede een bevestiging van het verwijderen van de gasaansluiting op jullie initiatief.

Met vriendelijke groet,
CurlyMo

• CurlyMo

• Rommelzolder
Erwin_83 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Ik zou wel een reactie sturen naar zowel Flanderijn als Liander dat je een rechtzaak vol vertrouwen tegemoet ziet. Verwijs naar de twee eerdere zaken die op het forum zijn besproken. Niet reageren kan tegen je werken.
Edit: dit had natuurlijk een reactie moeten zijn richting @basje379 .

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 28-07-2022 21:44 ]

• Rommelzolder
Voor de liefhebbers van leesvoer:

Het wetsvoorstel voor de Energiewet moet de huidige Elektriciteitswet 1998 en Gaswet vervangen. Inmiddels heeft de Ministerraad op 1 juli besloten om de Raad van State te vragen om een wetgevingsadvies, een belangrijke volgende stap in het gehele wetgevingstraject.

In oktober 2021 is gestart met de zogeheten Uitvoerings- en Handhavingstoetsen (UHT) door de betrokken toezichthouders. De conceptversies van zowel het wetsvoorstel als de Memorie van Toelichting zijn toen ook gepubliceerd op Rijksoverheid.nl. De toezichthouders hebben nadien hun bevindingen toegezonden aan EZK, waarna het wetsvoorstel op onderdelen is herzien.

Adviesaanvraag Raad van State – Na afronding van deze herzieningen heeft de Ministerraad op 1 juli 2022 besloten dat het wetsvoorstel gereed is voor de volgende formele processtap, namelijk het aanvragen van een advies door de Raad van State. De Raad van State is de onafhankelijk adviseur van regering en parlement inzake wetgeving en bestuur. Waar de documenten voor deze adviesaanvraag voorheen vertrouwelijk moesten blijven, bepaalt de Wet Open Overheid sinds 1 mei 2022 dat deze documenten openbaar gemaakt moeten worden. De huidige conceptversies van zowel het wetsvoorstel als de Memorie van Toelichting zijn daarom inmiddels te downloaden via de volgende weblink: https://wetgevingskalender.overheid.nl/Regeling/WGK010483 (onder ‘documenten inzien’).

Vervolgtraject – De Raad van State zal naar verwachting in de loop van het najaar advies uitbrengen. Na verwerking van dit advies door EZK kan het wetsvoorstel worden aangeboden aan de Tweede Kamer voor verdere behandeling, zo mogelijk nog eind van dit jaar. Parallel aan dit traject werkt EZK aan de voorbereiding van de onderliggende regelgeving, namelijk de voorschriften die vastgelegd worden op het niveau van de zogeheten Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of Ministeriële Regeling (MR). In de voorbereiding van deze onderliggende regelgeving zal EZK opnieuw de interactie zoeken met allerlei stakeholders en op termijn zal EZK zowel voor AMvB als voor MR internetconsultaties houden.

• basje379
Rommelzolder schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Ik zou wel een reactie sturen naar zowel Flanderijn als Liander dat je een rechtzaak vol vertrouwen tegemoet ziet. Verwijs naar de twee eerdere zaken die op het forum zijn besproken. Niet reageren kan tegen je werken.
Edit: dit had natuurlijk een reactie moeten zijn richting @basje379 .
Ik heb gereageerd naar Flanderijn, wordt vervolgd...

• ben2513
ben2513 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:20:
[...]

[...]
Het is zover! De brief van Enexis komt vandaag binnen. Wij zijn op vakantie, dus hij moet nog even wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUfD9IHthjXL27Fq7CIIlfe4j5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulnuu2kGqEm4AaZMszvvnZI8.jpg?f=fotoalbum_large

• Erwin_83
ben2513 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Het is zover! De brief van Enexis komt vandaag binnen. Wij zijn op vakantie, dus hij moet nog even wachten.

[Afbeelding]
O maar die is niet voor jullie, die is gericht aan de gebruikers van gas.

Als ze nou eens beginnen met aan de bewoner/eigenaar ofzo.

Om te stangen kan je hem ook ongeopend terug sturen en erop zetten dat er geen gas gebruikers zijn. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 03-08-2022 09:08 ]

• CurlyMo
Erwin_83 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:07:
[...]
Om te stangen kan je hem ook ongeopend terug sturen en erop zetten dat er geen gas gebruikers zijn. :X
Dat wilde ik net voorstellen. Gewoon retour afzender met op de achterkant de opmerking: "Er zijn geen gebruikers van gas op dit adres aanwezig".

• Torcane
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 10:30
Ik zag dit topic weer even voorbij komen, en ik dacht ik kijk weer even.
Ik heb in februari mijn gasmeter laten weghalen (netbeheerder Enexis) kostenloos door een aanvraag te doen via mijnaansluitingen.nl
Dan krijg je een standaard offerte opgestuurd waarbij het bedrag dat het zou moeten kosten ongedaan wordt gemaakt door de korting die je krijgt.
Na akkoord te hebben gegeven, kwamen ze binnen 2 weken het ding weghalen, alles verliep soepel.

Waarom is dit bij andere niet, ligt dit aan de netbeheerder? omdat je in een andere regio woont? of omdat het in sommige gevallen te veel werk(kosten) mee gemoeid zijn?
Of zie ik iets over het hoofd en krijg ik nou veel kritiek, kan ook :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV5Ive729keiB9gmYTJ9672628Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqAtxNEJ2nBHrY0uqRGsyxyP.png?f=fotoalbum_large

• CurlyMo
@Torcane Omdat velen hier de opdracht niet zelf willen geven, omdat het je eigendom niet is. Ook omdat velen het als kapitaalvernietiging zien. Waaronder ik in beide gevallen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Omdat jij het initiatief hebt genomen om de leiding en meter van de netbeheerder weg te laten halen.
Dat mag je natuurlijk zelf weten, maar ik doe dat dus niet.
Het is niet van jou, dus waarom ga je dat aanvragen, een offerte krijgen, de offerte met bijbehorende voorwaarden accepteren?
Ik heb wel aangegeven dat ze het van mij weg mogen halen, en ik verleen volle medewerken, maar ook niet meer dan dat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ctas
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-12-2022
Torcane schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:38:
Ik heb in februari mijn gasmeter laten weghalen (netbeheerder Enexis) kostenloos door een aanvraag te doen via mijnaansluitingen.nl
Dan krijg je een standaard offerte opgestuurd waarbij het bedrag dat het zou moeten kosten ongedaan wordt gemaakt door de korting die je krijgt.
Na akkoord te hebben gegeven, kwamen ze binnen 2 weken het ding weghalen, alles verliep soepel.

Waarom is dit bij andere niet, ligt dit aan de netbeheerder? omdat je in een andere regio woont? of omdat het in sommige gevallen te veel werk(kosten) mee gemoeid zijn?

[Afbeelding]
Hier ook gewoon via mijnaansluitingen.nl laten verlopen. Prettig en goed proces, behulpzame monteurs (volgens mij van BAM via Liander) en alles netter achtergelaten dan het ervoor was. De bovenstaande routes gaan mij ook te ver, ik heb er zelf voor gekozen dat ik de gasmeter ook echt weg wilde hebben dus dan ga ik geen spelletje spelen met verantwoordelijkheden. Als je de gasmeter wilt laten hangen vanwege kapitaalvernietiging, mogelijk waterstof in de toekomst enz. kan ik mij wel bij anderen van dit topic aansluiten.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:47
ctas schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Hier ook gewoon via mijnaansluitingen.nl laten verlopen. Prettig en goed proces, behulpzame monteurs (volgens mij van BAM via Liander) en alles netter achtergelaten dan het ervoor was. De bovenstaande routes gaan mij ook te ver, ik heb er zelf voor gekozen dat ik de gasmeter ook echt weg wilde hebben dus dan ga ik geen spelletje spelen met verantwoordelijkheden. Als je de gasmeter wilt laten hangen vanwege kapitaalvernietiging, mogelijk waterstof in de toekomst enz. kan ik mij wel bij anderen van dit topic aansluiten.
Het is een belangrijk verschil, en ook de voorgestelde modus in het topic. Heb jij een belang bij het weghalen: Vraag gewoon verwijdering aan. Heb je belang bij instandhouden, Neem een leegstands contract.

Maakt het je niet uit, of heb je principieel bezwaar tegen het verdelen van de kosten van verwijderen over de gasblijvers, dan doe je niets, behalve reageren op de brieven die de netbeheerders sturen.

Voor mij is de verdeling van kosten het grootste punt. Schandalig dat een monopolist een normaal bedrijfsrisico af mag schuiven op mensen die vast zitten.

• Erwin_83
Torcane schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:38:

[Afbeelding]
De mogelijkheid van kosteloos weg laten halen is het gevolg van de strijd van dit topic.

Voorheen was dit niet en probeerde de netbeheerders je te verleiden tot een opdracht, met de bijbehorende kosten en verantwoordelijkheden.

Jaren geleden voordat gasloos wonen bekend was werden en niet of nauwelijks kosten voor gerekend, tot het ontmoedigingsbeleid van de Netbeheerders kwam, tja de kip met de gouden eieren ga je niet zomaar slachten als monopolist.

Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.