Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.806 views
cybermaus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Lekken en storingen maken dat ik toch liever een mechanisme afsluiting hebt.
Dan zorg je toch dat een voldoende deskundig persoon een afsluitdop op de uitgang van je gasmeter zet? Om dat te realiseren heb je geen netbeheerder nodig. Als je het zelf niet kunt, dan zal de installateur van je warmtepomp er vast geen moeite mee hebben als je het aan hem vraagt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Even een kleine vraag aan de gasloos experts hier.

Ik heb gas opgezegd bij greenchoice per 25-05-2022
Ik heb een afspraak gemaakt om de gasmeter te laten verwijderen door enexis (wordt ergens eind september 2022).

Nu krijg ik nog steeds brieven van enexis om een energieleverancier te kiezen.
Deze kan ik verder negeren toch? of gaan ze dan nog een tijdelijke afsluiting proberen te realiseren?

Nukezone FTW

@Powrskin Wijs ze even op de aanvraag / afspraak en zeg ze hun administratie op orde te maken...
Staat er nog onzin in hun brieven? (kan je die hier plaatsen?)
(Je hoefde geen verwijdering aan te vragen, dat weet je?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:20:
@Powrskin Wijs ze even op de aanvraag / afspraak en zeg ze hun administratie op orde te maken...
Staat er nog onzin in hun brieven? (kan je die hier plaatsen?)
(Je hoefde geen verwijdering aan te vragen, dat weet je?)
Wat is dan het handigst? mailen denk ik?
Ik weet dat ik geen afsluiting hoefde aan te vragen, maar de gasmeter zit op een beroerde plek in een slaap/speelkamer en het is gratis dus is hij maar vast weg.
de laatste brief is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koJyuQH4bQUeCbknGUcZYQUdXxY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crXpw4CC4TCIZpnpuKOzUChu.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYVCSf1Gl71DOzuuUhGYf_h4SFQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIKCZjClqTq2fW4LW6ZvLU3E.jpg?f=fotoalbum_small

Nukezone FTW

@Powrskin Ze liegen dus nog steeds. Afsluiten kost geld. Nee, alleen als je zonder contract toch gebruikt.
Zou je ze dat willen melden? Concept / mail ook hier? Dank.
Uit de topicstart: Enexis: klachten at enexis punt nl of klantenservice at enexis punt nl

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Ivow85 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Dan zorg je toch dat een voldoende deskundig persoon een afsluitdop op de uitgang van je gasmeter zet? Om dat te realiseren heb je geen netbeheerder nodig. Als je het zelf niet kunt, dan zal de installateur van je warmtepomp er vast geen moeite mee hebben als je het aan hem vraagt.
Met storingen bedoel ik dus storingen in mijn elektronische meter en de uitlezing ervan.
Dus het gaat niet zozeer over de mechanische afsluiting zelf, maar het feit dat deze door de beheerder en zijn verantwoording geplaatst is.

Misschien heb ik pech, maar ik heb al *twee* keer een meter gehad waarvan de uitlezing ineens niet meer werkte. En beide keren moest ik maar een schatting van verbruik accepteren. Wel aangevochten, en wat ervanaf gekregen, maar een boel gedoe.

(PS: een electra meter met een kapotte chip, en een gasmeter met een kapotte/lege batterij)
Edit: ik heb eens gezocht naar de video van LCD uitlezing met de kapote chip, maar ik heb mijn archief blijkbaar niet op orde. Wel brieven gevonden, was in 2017 en 2018

[ Voor 8% gewijzigd door cybermaus op 01-07-2022 19:06 ]

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-11 17:20
Dit meestal uizonderlijke geval (cybermaus) kan idd zeer vervelend uitpakken.
Om dit af te dekken beantwoord ik mijn ontvangen mail met de tekst:

Ik begrijp dat door omstandigheden het moeilijk is voor Liander actie te ondernemen dit neemt niet weg dat ik vraag de meter te verzegelen.
Ondergetekende neemt dan ook geen enkele verantwoording bij evt toekomstige uitlees geschillen van de meter.
Hierbij doel ik op het feit dat een meter defect kan raken en hierdoor de uitlezing niet meer klopt.

Ze zullen het waarschijnlijk niet lezen maar staat nu denk ik juridisch geborgt

Ik laat het graag indien nodig door de experts op dit forum verbeteren.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-11 11:06
@Buitenkamp je wilt de meter laten verwijderen, maar omdat je bang bent dat de meter raar gaat doen wil je dat ze hem eerst verzegelen.
Nu bestaat er bij de netbeheerders niet de optie om hem te laten verzegelen zonder kosten en aangezien het op jou verzoek gebeurd worden deze dan op jou verhaald. Dit lijkt me niet de bedoeling ;)
@Buitenkamp @cold_as_ijs heeft gelijk: "Ik stel u in de gelegenheid de meter te verzegel. Ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor veranderende meterstanden na mijn contract einde."

• cybermaus
  • Laatst online: 25-08 22:26
Ik zou het verzachten door het iets minder op wantrouwen, en iets meer op storingen te gooien:

"Ik stel u in de gelegenheid de meter te verzegel. Hiermee kunnen we misverstanden in de meterstanden door bijv fouten of onjuiste uitlezing voorkomen."

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:46
Ik zou ze wijzen op de meest simpele oplossing.
In goed overleg kan de afspraak voor het verwijderen van uw meter uiteraard vervroegd worden.
Dat is de meest veilige oplossing waar we ons allebei prettig bij voelen.

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-11 15:48

K van k

18x 400 wp oost-west

Zaterdag heb ik alle bedrading getrokken van boven naar beneden. Dit kon mooi door de ventilatie schacht, scheelt zoveel werk. Heb ik 2 jaar terug met de panelen ook gedaan.
Maandag komt de wp met boiler,viessman vitocal.
Wilde graag zo stil mogelijk(tussenwoning)
Kan ik mooi allemaal met de app bedienen strax. Spannend.
Zijn wel 2 dagen bezig denk ik.
En dan woensdag melding maken haal het gas er maar af.
@K van k Gas contract al opgezegd? En dan na de meter zelf afdoppen en verder afwachten ...
Of heb je de ruimte in je meterkast nodig?

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Nee nog niets opgezegd.
Loopt nog een dikke 3.5 jaar het contract.
Maar mocht het kosteloos opzeggen.
Wel geprobeerd om er iets voor te vangen, uit te laten kopen paar maanden geleden.
Maar werd gezegd,dien Maar je contract uit. Kan het alsnog een x proberen. Want krijg nu gas voor 25 cent de kuub, zonder de heffingen.
Als ik nu liander laat komen, komen ze eerst kijken en dan ergens in november denk uit alles eruit trekken

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
Je kan gewoon je gascontract opzeggen.

Alleen even vragen of je een opzeg boete krijgt en rekening houden met eventuele welkomst kortingen die komen te vervallen.

Als je contract nog 3,5 jaar loopt lijkt mij dat opzeggen voordeliger is dan uitdienen.

Dit is tussen jou en je gas leverancier. Je hoeft voor het opzeggen niet eerst je aansluiting te laten verwijderen door de netbeheerder, al willen ze je dat nog wel eens proberen wijs te maken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:37
Erwin_83 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 05:48:
Je kan gewoon je gascontract opzeggen.

Alleen even vragen of je een opzeg boete krijgt en rekening houden met eventuele welkomst kortingen die komen te vervallen.

Als je contract nog 3,5 jaar loopt lijkt mij dat opzeggen voordeliger is dan uitdienen.

Dit is tussen jou en je gas leverancier. Je hoeft voor het opzeggen niet eerst je aansluiting te laten verwijderen door de netbeheerder, al willen ze je dat nog wel eens proberen wijs te maken.
Dat laatste kan, maar..

Als je nog wel gas gaat verbruiken na het opzeggen van het contract, dan zal de netbeheerder dat in rekening brengen.
Het is dus meer een goede tip van de leverancier om eerst fysiek het gas af te sluiten en daarna het contract.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Playa del C. schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:25:
[...]

Dat laatste kan, maar..

Als je nog wel gas gaat verbruiken na het opzeggen van het contract, dan zal de netbeheerder dat in rekening brengen.
Het is dus meer een goede tip van de leverancier om eerst fysiek het gas af te sluiten en daarna het contract.
Gewoon een kwestie van de gaskraan na de meter dicht draaien en dicht laten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

klump4u schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:38:
[...]

Gewoon een kwestie van de gaskraan na de meter dicht draaien en dicht laten.
Draai dan meteen ook de hoofdkraan vóór de meter dicht. Ik deed er zelfs een ijzerdraadje door zodat niemand die per ongeluk weer open draait.
Bij sommige kranen kun je de knop eraf halen en een halve slag gedraaid er weer opzetten. Dan is-ie vergrendeld. Achteraf zag ik dat dit bij mij ook kon door het dopje midden op de kraan eruit te wippen, zodat je bij de schroef kunt.

En een dop op de aansluiting direct na de meter, zodat je zeker weet dat er geen gas gaat lopen.
Safety first.

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 07-07-2022 06:44 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hippe Lip schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:41:
[...]

Draai dan meteen ook de hoofdkraan vóór de meter dicht. Ik deed er zelfs een ijzerdraadje door zodat niemand die per ongeluk weer open draait. En een dop op de aansluiting direct na de meter, zodat je zeker weet dat er geen gas gaat lopen.
Safety first.
Klopt, bedoel ook voor de meter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Erwin_83
Playa del C. schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:25:
[...]

Dat laatste kan, maar..

Fysiek afsluiten kan je zelf, hoofdkraan dicht zetten en eventueel na de meter de leiding door halen en afdoppen. Je gasleiding zal je toch wel weghalen als de wp draaid.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Playa del C.
@klump4u @Erwin_83
Het is denk ik niet duidelijk overgekomen. Ik reageerde op de opmerking dat gasleveranciers wel eens doen alsof je verplicht eerst het gas fysiek moet laten afsluiten, voordat je het gascontract stop zet.

Daar ben je dan wel niet toe verplicht, maar die stelling van de gasleverancier is puur bedoeld voor de onwetende klanten. Je kunt het contract stoppen, er blijft echter wel gas stromen. Na een paar dagen of weken komt pas de netbeheerder langs met een extra rekening voor het gasverbruik.

De gasleverancier wil slechts voorkomen dat mensen bewust of onbewust in de problemen komen. Het werd echter gebracht alsof de gasleveranciers flauwe beperkingen hebben. Als jij geen gas meer verbruikt, door de kraan voor de meter te sluiten, dan liggen zij er verder echt niet wakker van.

De gasleveranciers die vragen of eisen om volgens hun protocol eerst fysiek alles te sluiten, zijn juist de meer ervaren en servicegerichte leveranciers. Voorkomt veel ellende. Trouwens vooral ook qua meterstanden, want als je nog wat kuub gas verbruikt voor een paar dagen en daarna toch weer bij een gasleverancier je fysiek en op contract laat aansluiten, dan klopt de eindstand van de één niet met de beginstand van de ander.

• Erwin_83
@Playa del C. Hier zitten de mensen die definitief van het gas af willen/zijn.

Dus dan is er geen gas verbruik meer, hoofdkraan dicht, afdoppen en klaar. Is er wel verbruik dan is er lekkage. Er stroomt geen gas als er een gesloten hoofdkraan is, gas stroomt er alleen als het verbruik of een lekkage is (na de meter)

Netbeheer en leverancier kosten zullen rond de 250 euro per jaar zijn (of meer, geen idee wat ze nu rekenen) dus om nou je contract aan te houden omdat er ooit verbruik kan zijn is een waanzin verhaal.

En nee de meeste leveranciers vind ik niet servicegericht met opzeggen van het gascontract. Het lijkt vaak meer op voorliegen op aangeven van de netbeheerders.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 07-07-2022 10:22 ]

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:41
Net het gasdeel bij VanDeBron opgezegd. Uiteraard de standaard reactie. Heb ze verwezen naar het wetsartikel uit de TS en gevraagd te bevestigen dat ze meegaan in mijn verzoek.
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt naar het opzeggen van je gascontract. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.

Allereerst wat goed om te horen dat je geen gas meer verbruikt!

Aangezien je in Nederland verplicht bent om een gascontract te hebben indien je een gasaansluiting hebt wil ik graag even controleren of de gasaansluiting ook echt verwijderd is.

Wanneer je gasaansluiting is verwijderd kan je dit melden bij www.mijnaansluiting.nl. Zodra dit is geregeld krijgen wij dit door van de netbeheerder en kunnen we je gascontract gaan beëindigen.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!
Edit:

Al reactie terug. Erg verwarrend. In theorie mag het wel maar het is toch verplicht :) Dan maar iets officiëler reageren.
Zojuist heb je contact gehad met onze klantenservice over het opzeggen van je gascontract.

In theorie mag je je gascontract opzeggen. Dit is echter ontzettend af te raden. Om jezelf een hele boel gedoe en onnodige kosten te besparen, hoor je de stappen te volgen die mijn collega eerder ook noemde.
Het is verplicht om een gascontract te hebben als de gasaansluiting van je woning er nog ligt. Als je gasaansluiting daadwerkelijk is verwijderd dien je dit door te geven bij www.mijnaansluiting.nl. Zodra dit is doorgegeven, krijgen wij bericht van de netbeheerder die bevestigt dat wij het gascontract op mogen zeggen.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

[ Voor 32% gewijzigd door DomiGijzen op 07-07-2022 11:15 ]

Grz D.

• Erwin_83
Wat een waanzin weer. Op www.mijnaansluiting.nl kan je verwijdering aanvragen als je wil. Doorgeven als het verwijderd is hoef je daar niet te doen.

Gewoon opzeggen en of je wel of geen verwijdering aanvraagd is iets tussen consument en netbeheerder.

@Playa del C. Dit soort reacties/voorliegen van leveranciers noem jij service gericht ?

[ Voor 15% gewijzigd door Erwin_83 op 07-07-2022 11:33 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:05

breinonline

Are you afraid to be known?

DomiGijzen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:57:
Net het gasdeel bij VanDeBron opgezegd. Uiteraard de standaard reactie. Heb ze verwezen naar het wetsartikel uit de TS en gevraagd te bevestigen dat ze meegaan in mijn verzoek.

[...]

Edit:

Al reactie terug. Erg verwarrend. In theorie mag het wel maar het is toch verplicht :) Dan maar iets officiëler reageren.

[...]
Ik kopieer even een suggestie van @Ivow85 uit dit topic. Schrijf iets terug als:
Hartelijk dank voor uw bevestiging dat mijn opzegging door u ontvangen is. Ondanks uw afwijzende woorden ga ik er vanuit dat u mijn rechtsgeldige opzegging correct verwerkt heeft of dat u dat terstond alsnog doet. Indien u twijfel heeft over hoe u moet omgaan met een rechtsgeldige opzegging van een overeenkomst adviseer ik u dringend om in contact te treden met uw eigen juridische afdeling.

Wanneer blijkt dat u mijn opzegging niet tijdig op de juiste wijze verwerkt, dan zullen de consequenties daarvan geheel voor uw rekening zijn. Denk daarbij onder andere, maar niet uitsluitend, aan de kosten om u te vorderen alsnog eea te beëindigen en het verhaal van kosten die de netbeheerder in rekening brengt. Ook een klacht over uw verzuim bij toezichthouders zal een gevolg zijn.

Hoogachtend
<naw>

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Playa del C.
Erwin_83 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:32:
Wat een waanzin weer. Op www.mijnaansluiting.nl kan je verwijdering aanvragen als je wil. Doorgeven als het verwijderd is hoef je daar niet te doen.

Gewoon opzeggen en of je wel of geen verwijdering aanvraagd is iets tussen consument en netbeheerder.

@Playa del C. Dit soort reacties/voorliegen van leveranciers noem jij service gericht ?
Ja, ze hebben toch gelijk? Kijk, wij zijn tweakers en wij redden wel met een afsluiting. Maar, wat ze stellen in de reactie hierboven klopt: je bent verplicht om een gascontract te hebben, zolang je een actieve aansluiting hebt.

De logische volgorde is dus om eerst de gas-aansluiting af te sluiten bij de netbeheerder. Daarna kun je het contract opzeggen. Andersom is het, zoals ik eerder aangaf, niet logisch. Dat geeft zo nu en dan allerlei rompslomp, met name bij mensen die prutsen uiteraard.

Ik mis verder even waarom het contract bij de leverancier zo snel en voor de netbeheerder afgesloten moet worden?

• DomiGijzen
breinonline schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Ik kopieer even een suggestie van @Ivow85 uit dit topic. Schrijf iets terug als:

[...]
Die heb ik inderdaad gebruikt als reactie naar hun tweede reactie. Jammer dat het zo moet, gebeurt niet meer vaak tegenwoordig. Maar geen tijd voor lang aaien...

Grz D.

• Erwin_83
Playa del C. schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Ja, ze hebben toch gelijk? Kijk, wij zijn tweakers en wij redden wel met een afsluiting. Maar, wat ze stellen in de reactie hierboven klopt: je bent verplicht om een gascontract te hebben, zolang je een actieve aansluiting hebt.

De logische volgorde is dus om eerst de gas-aansluiting af te sluiten bij de netbeheerder. Daarna kun je het contract opzeggen. Andersom is het, zoals ik eerder aangaf, niet logisch. Dat geeft zo nu en dan allerlei rompslomp, met name bij mensen die prutsen uiteraard.

Ik mis verder even waarom het contract bij de leverancier zo snel en voor de netbeheerder afgesloten moet worden?
Tot iemand het tegendeel kan bewijzen:

-Het hebben van een gasaansluiting in de woning betekend niet automatisch dat je een contract moet hebben.
-Als je gas gebruikt moet je natuurlijk wel een contract hebben.
-Opzeggen gas contract kan gewoon als er nog een gasaansluiting in de woning is.

Volgorde die gewoon kan:
-stoppen met gasgebruik en hoofdkraan dicht.
-Opzeggen leveringscontract.
-Optioneel verwijdering aanvragen gasaansluiting of wachten op iniatief netbeheerder en hieraan meewerken.

Snel contract opzeggen kan financieel voordeel opleveren voor de consument. Afhankelijk van opzegboete en mislopen overstap bonus.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 07-07-2022 12:45 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-11 16:47
[...]

Mischien het topic even lezen... Wat de netbeheerder met zijn aansluiting doet: Niet boeiend, niet ons probleem. Een vriendelijke waarschuwing: Let op, als je toch gas verbruikt kan dat vervelende consequenties hebben is prima. Maar er actief voor gaan liggen niet.

• Playa del C.
overhyped schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Mischien het topic even lezen... Wat de netbeheerder met zijn aansluiting doet: Niet boeiend, niet ons probleem. Een vriendelijke waarschuwing: Let op, als je toch gas verbruikt kan dat vervelende consequenties hebben is prima. Maar er actief voor gaan liggen niet.
Mee eens. Maar ik krijg geen antwoord op de vraag: wat is er nadelig aan om eerst de aansluiting af te sluiten en daarna het contract te beëindigen?

• overhyped
Playa del C. schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Mee eens. Maar ik krijg geen antwoord op de vraag: wat is er nadelig aan om eerst de aansluiting af te sluiten en daarna het contract te beëindigen?
1: Je neemt verantwoordelijkheid voor iets dat niet van jou is. Het is niet jouw aansluiting, dus waarom zou je dat doen?
2: Je blijft kosten betalen terwijl daar geen noodzaak voor is.
3: Je bepaald voor de netbeheerder dat de gasleiding weg moet, wie ben jij om dat voor de netbeheerder te bepalen?

• Erwin_83
[...]

Wat is het voordeel? Ik kan het niet bedenken.

Nadeel, wachten op de netbeheerder of hun aannemer en ondertussen lopen de kosten door. Plus er kleven nog wat nadelen aan opdrachtgeverschap.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin_83 op 07-07-2022 14:35 ]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-11 18:20
[...]

De logische reactie van een energieleverancier zou zijn om te vragen of de gasaansluiting afgedopt is in de meterkast. Dat is natuurlijk ook niet vereist, maar het geeft wel aan dat iemand serieus is als het gaat om het niet gebruiken van gas.

Gezeur over het verwijderen van de meter is iets waar de energieleverancier niets mee te maken heeft.

• Playa del C.
@overhyped @phicoh @Erwin_83 Ik zie er nog steeds geen kwaad in, alleen maar een logisch protocol. Laten we het hierbij, het is geen wedstrijd.
Ik ga zelf in ieder geval dit jaar nog volledig van het gas, dus ik zal meemaken hoe dat proces verloopt.

• phicoh
Playa del C. schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:00:
Ik ga zelf in ieder geval dit jaar nog volledig van het gas, dus ik zal meemaken hoe dat proces verloopt.
Blijf vooral hier meelezen (en kijk eventueel naar de geschiedenis van dit topic), dan zal je snel zien dat
jouw volgorde niet in het voordeel is van de consument.

Het staat je natuurlijk vrij om zelf te wachten met het opzeggen van de levering van gas totdat je meter weg is.
@Playa del C. Als de netbeheerders niet oorspronkelijk de gasverlater en nu de gasblijvers de rekening van enkele honderden euro's per aan afsluiting zouden presenteren voor de onnodige individuele verwijdering had ik je kunnen volgen. Dan is daar ook nog het risico van schade die volgens de voorwaarden van het verwijderen voor de opdrachtgever is. Best is dus geen opdracht geven.
Laat de netbeheerder het maar voor eigen risico en rekening uitvoeren. Liefst een heel stel tegelijk...

• overhyped
@overhyped @phicoh @Erwin_83 Ik zie er nog steeds geen kwaad in, alleen maar een logisch protocol. Laten we het hierbij, het is geen wedstrijd.
Ik vindt er helemaal niets logisch aan, maargoed, meningen verschillen :)
[...]

Met afsluiten bedoel je door de netbeheerder laten verwijderen? En dan pas je gascontract laten beëindigen?

In dat geval zijn er de volgende nadelen:
- je betaalt veel langer vastrecht dan nodig is. Voordat de aansluiting een keer verwijderd wordt, ben je soms maanden verder na je aanvraag. Al die tijd betaal je voor niets.
- door zelf verwijdering aan te vragen draag je ook bepaalde risico's als opdrachtgever, zoals hier al vaker aan bod is gekomen. Onder andere het (vakkundig) herstel van straatwerk komt volgens de voorwaarden die bij een verwijderingsaanvraag horen voor rekening van de opdrachtgever.

En het is vooral niet logisch om als consument je nog verplicht te voelen om verantwoordelijkheden te dragen voor iets wat je niet (meer) gebruikt en waarvan je gewoon de overeenkomst (met de energieleverancier) kan en mag opzeggen om nergens meer voor verantwoordelijk te zijn. Als je internet via glasvezel hebt blijf je toch ook niet Ziggo betalen voor hun koperdraad?

Genoeg reden dus om gewoon je gascontract op te zeggen zodra je geen gas meer nodig hebt en zelf de hoofdkraan dicht te draaien (en liefst ivm veiligheid de leiding zelf na de meter afdoppen)

[ Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 07-07-2022 16:20 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Erwin_83
Het is zeker geen wedstrijd, maar hier zitten de ervaringsdeskundige die mensen willen waarschuwen voor het handelen, naja misleiden ( en bewuste valse voorlichting)door netbeheerders en een aantal energie leveranciers.

Het topic is ondertussen vrij lang, maar kort samengevat hebben de Tweakers diverse rechtzaken met netbeheerders gewonnen. En dat was niet omdat de netbeheerders zo klantgericht waren.

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Afijn, als het volgende week draait de wp en hij is goed, zeg ik het pas op.
Zal wel paar maanden duren met al dat personeel tekort, en veel van het gas af.
Geen geen boete van pure energie, zijn allang blij dat ze van dat goedkope contract af zijn.
Liep nog 42 maanden ongeveer voor 0.25 de kuub.
Jammer dat ik het niet aan een ander kan geven..

Voor de grap ff op mp zetten haha

• Audione0
  • Laatst online: 07-11 15:44

Audione0

Strijdt der titanen

K van k schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:17:
Jammer dat ik het niet aan een ander kan geven..

Voor de grap ff op mp zetten haha
Kan wel hoor, echter zou je je gasleiding route mee moeten verkopen 😊

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Audione0 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:25:
Kan wel hoor, echter zou je je gasleiding route mee moeten verkopen 😊

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Sympathieke man aan de deur, onderaanmer van Liander, die het wel eens met dat het wel erg veel heisa was en zeker in mijn situatie snapte hij wel dat ik er niet zo op zit te wachten.

Zijn tekeningen klopten niet, maatgeving verkeerd, onduidelijk loop van de leiding die volgens tekening bij de zuid/oost hoek van de woning zou zitten incl. gasmeter.

Hij ging achterhalen welke monteur er 26-08 het werk kwam doen, om hem in te fluisteren het vooral pragmatisch aan te pakken. Fijn.

We wonen op een woonerf met voor de woning parkeervakken. De straat is vrij smal.

Hij zat ook vooral met de afzetting in zijn maag. Het betekent een halve dag de straat zo goed als blokkeren. En dat met continu bevoorrading van de supermarkt in de straat.... Dus ja ik zei al, laat ze een putje graven, de leiding knippen, stukkie er tussenuit, hoofdleiding weer dichten en gauw het putje dicht en naar huis.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• DomiGijzen
Nou. VanDeBron blijft volhouden.
In dit mailtje wil ik herhalen wat m'n collega's ook eerder hebben verteld. Als je een gasmeter in je huis hebt, moet je ook een contract hiervoor afsluiten. Met die gasmeter heb je zelf de mogelijkheid om gas te gebruiken wanneer je wilt. Je bent echter nooit verplicht om daadwerkelijk ook gas hiervan af te nemen, maar je betaalt hier wel een vastrecht over. Je moet dus een gascontract hebben ook al verbruik je weinig of geen gas. Je hebt de optie om je gasaansluiting te verwijder en en dan zo het contract bij ons af te sluiten. Wij gaan niet het gascontract opzeggen als we weten dat er nog een gasaansluiting is. Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd en dat de laatste keer is dat dit herhaald moet worden.
Dit is hun reactie op mijn bericht zoals hieronder.
Wederom bedankt voor de snelle reactie.

U reactie zie ik als een bevestiging dat mijn opzegging door u ontvangen is. Ondanks uw afwijzende woorden ga ik er vanuit dat u mijn rechtsgeldige opzegging correct verwerkt heeft of dat u dat terstond alsnog doet. Indien u twijfel heeft over hoe u moet omgaan met een rechtsgeldige opzegging van een overeenkomst adviseer ik u dringend om in contact te treden met uw eigen juridische afdeling.

Wanneer blijkt dat u mijn opzegging niet tijdig op de juiste wijze verwerkt, dan zullen de consequenties daarvan geheel voor uw rekening zijn. Denk daarbij onder andere, maar niet uitsluitend, aan de kosten om u te vorderen alsnog eea te beëindigen en het verhaal van kosten die de netbeheerder in rekening brengt. Ook een klacht over uw verzuim bij toezichthouders zal een gevolg zijn.
Nog tips?

Grz D.

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 13:05
DomiGijzen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:51:

[...]

[...]

Nog tips?
Is overstappen naar een andere energie leverancier geen optie?
Dan kun je het daarna met die mensen regelen.
Ik zou in ieder geval geen zaken meer willen doen met mensen die mij voorliegen.
Of maar eens naar de manager gaan vragen?

• DomiGijzen
RagEnigma schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Is overstappen naar een andere energie leverancier geen optie?
Dan kun je het daarna met die mensen regelen.
Ik zou in ieder geval geen zaken meer willen doen met mensen die mij voorliegen.
Of maar eens naar de manager gaan vragen?
Overstappen is een optie. Die zal ik onthouden. Nu wil ik gewoon mijn gelijk hebben :)

Ik doe nog een poging per mail anders ga ik maandag maar eens aan de telefoon hangen en naar de manager vragen.

edit:

Mijn reactie:
Graag verwijs ik naar de eerdere communicatie. Hierin is bevestigd dat opzeggen mag. Zoals ook beschreven in het eerdergenoemde wetsartikel en in uw eigen Algemene Voorwaarden Artikel 21 & Artikel 22. Resp. dat ik de overeenkomst mag opzeggen en dat de netbeheerders bij het ontbreken van een overeenkomst de aansluiting en/of transport kan onderbreken.
U raadt dit af. Waarvan akte. U mag dit in uw dossier noteren zodat vastligt dat ik daarvan op de hoogte ben.

In uw reactie wordt verder geen nieuwe argumentatie ingebracht. Ik verwijs daarom naar mijn eerdere reactie van 7 juli 2022 11:20, waarin ik uw reactie als een bevestiging zie en ervan uitga dat mijn opzegging correct is verwerkt.

[ Voor 40% gewijzigd door DomiGijzen op 08-07-2022 13:37 ]

Grz D.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DomiGijzen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Overstappen is een optie. Die zal ik onthouden. Nu wil ik gewoon mijn gelijk hebben :)

Ik doe nog een poging per mail anders ga ik maandag maar eens aan de telefoon hangen en naar de manager vragen.

edit:

Mijn reactie:

[...]
Niet naar de manager vragen, gewoon een e-mailtje naar de juridische afdeling van die toko, daar zitten ze echt niet te wachten op dit soort onzin.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

[...]

[...]

Nog tips?
Even het artikel in de algemene voorwaarden van de ATO opzoeken. Bij VdB dus. Als het goed is heb je die bij het aangaan van het leveringscontract via de mail gekregen en anders staat het op de website. Artikel even quoten en zeggen dat het opzeggen van het leveringscontract volgens hun eigen voorwaarden opgezegd wordt en dat er met geen enkel woord gerept wordt over de verplichting om éérst de aansluiting te laten verwijderen.
En zolang ze geen wettelijk artikel kunnen tonen waarin staat dat er een verplichting bestaat (dat kunnen ze niet want die is er gewoon niet!) voor een leveringscontract zonder dat de aansluiting verwijderd is dat jij het leveringscontract gewoon op kan zeggen per datum vandaag. En aangeven dat alle kosten die voortvloeien uit het niet tijdig verwerken van de opzegging, met inachtneming van de opzegtermijn, op VdB verhaald gaan worden.

the older I get, the better I was...

• DomiGijzen
Kees-Jan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Even het artikel in de algemene voorwaarden van de ATO opzoeken. Bij VdB dus. Als het goed is heb je die bij het aangaan van het leveringscontract via de mail gekregen en anders staat het op de website. Artikel even quoten en zeggen dat het opzeggen van het leveringscontract volgens hun eigen voorwaarden opgezegd wordt en dat er met geen enkel woord gerept wordt over de verplichting om éérst de aansluiting te laten verwijderen.
En zolang ze geen wettelijk artikel kunnen tonen waarin staat dat er een verplichting bestaat (dat kunnen ze niet want die is er gewoon niet!) voor een leveringscontract zonder dat de aansluiting verwijderd is dat jij het leveringscontract gewoon op kan zeggen per datum vandaag. En aangeven dat alle kosten die voortvloeien uit het niet tijdig verwerken van de opzegging, met inachtneming van de opzegtermijn, op VdB verhaald gaan worden.
TNX! Denk dat je net voor mijn edit reageerde. Heb nu inderdaad gereageerd met verwijzing naar de betreffende artikelen in hun AV.

Grz D.

• Kees-Jan
  • Nu online
[...]

edit:

Mijn reactie:

[...]
Overstappen en opzeggen is niet nodig en geeft jou meteen de kosten voor het vroegtijdig opzeggen van je contract bij die nieuwe leverancier. Zonde van het geld.
Gewoon volhouden!

• Erwin_83
[...]

edit:

Mijn reactie:

[...]
LET OP, als je overstapt naar een andere leverancier en je neemt alleen een electra contract, dan moet je alsnog zelf je gas opzeggen. De overstap service is alleen voor het product waar je een contract voor afsluit.

Ene je hebt gelijk, alleen gelijk krijgen lukt niet met 1 berichtje bij zo'n toko.

Maar goed, hun weerwoord geeft aan dat je opzegging is ontvangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Erwin_83 op 08-07-2022 14:44 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:10
Gieliovd520 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:47:
We wonen op een woonerf met voor de woning parkeervakken. De straat is vrij smal.

Hij zat ook vooral met de afzetting in zijn maag. Het betekent een halve dag de straat zo goed als blokkeren. En dat met continu bevoorrading van de supermarkt in de straat.... Dus ja ik zei al, laat ze een putje graven, de leiding knippen, stukkie er tussenuit, hoofdleiding weer dichten en gauw het putje dicht en naar huis.
Kwestie van vergunning aanvragen zodat de parkeervakken auto vrij zijn en graven maar. En anders maar de straat afzetten. Met een paar uurtjes is het wel klaar.

• Gieliovd520
Er staat een Pool al een maand of 8 geparkeerd voor de deur, die gaat nergens heen haha.

4 uurtjes had hij gepland. Niet mijn probleem verder :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Freee!!

Freee!!

Gieliovd520 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:09:
Er staat een Pool al een maand of 8 geparkeerd voor de deur, die gaat nergens heen haha.
Tijdig een vergunning aan (laten) vragen, komt er een paar dagen voor de graafpartij een bordje te staan, waarop is aangegeven, dat er van <datum&tijd> t/m <datum&tijd> niet geparkeerd mag worden en dat er weggesleept wordt >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• DomiGijzen
Het is gelukt. Op mijn laatste reactie een net antwoord met bevestiging. Zelfs sneller dan de voor mij acceptable 30 dagen.
Onlangs heb je contact gehad met ons serviceteam over je gasaansluiting. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.

Onze excuses voor al het mailverkeer en de onduidelijkheid! Onze technische afdeling heeft je gascontract beëindigd per morgen (9-7-2022). Je slimme meter zal automatisch worden uitgelezen en binnen 6 weken ontvang je de eindafrekening voor je gasaansluiting. Houd er rekening mee dat je netbeheerder Enexis contact met je kan gaan opnemen wat betreft geen levering meer op je gasaansluiting.

De gasmeter staat uiteraard uit. Dop ligt klaar, moest ik nog doen.

Top topic dit!

Grz D.

• Kees-Jan
  • Nu online
DomiGijzen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:25:
Het is gelukt. Op mijn laatste reactie een net antwoord met bevestiging. Zelfs sneller dan de voor mij acceptable 30 dagen.

[...]

De gasmeter staat uiteraard uit. Dop ligt klaar, moest ik nog doen.

Top topic dit!
De volhouder wint O-)

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
We ( ik ) zijn een maand verder en er zijn verder geen brieven of acties ondernomen door Liander.
Dus ik denk dat het verder wel goed zit nu.
Samenvattend is het zo dat BudgetEnergie in de chat uitstekend heeft meegewerkt aan en meegedacht met het stoppen van het gaskontrakt, geld heeft terugbetaald en het termijnbedrag lager gezet.
Ik kreeg een -terechte- boete voor het voortijdig beeindigen.
Liander heeft de twee standaard brieven verstuurd en verder geen actie ondernomen, maar ook geen inhoudelijk antwoord op mijn op de site ingevulde reactie gegeven.
Die reactie van mij hebben ze wel gehad gezien de kopie die ik in mijn email kreeg, dus ik ga er van uit dat ze een keer die meter en leiding gaan verwijderen. Die is meer dan 40 meter lang, gaat twee keer om een hoek, dus of ze daar haast mee maken vraag ik me af.
De kraan voor en achter de meter staan allebei dicht.
Daar ik bij Liander waarschijnlijk nog een zuivere terugleverings aansluiting ga aanvragen zal er tegen die tijd wel meer actie komen m.b.t. de gasmeter ( ze zijn er dan toch lijkt mij, al is dat misschien iets te logisch gedacht ).

• Gieliovd520
Ik verwacht dat ze binnenkort van Gelder op je af sturen net als bij mij.

Is aan hen, prima zo toch :)

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40

[...]

[...]

Nog tips?
Die boeven van vandeBron blijven dus leugens verkondigen.
Ik heb ze via twitter al een keer proberen te tackelen, maar dit vraagt om een klacht richting ACM.
Ik zal de recycle machine eens aanzetten op basis van eerdere voorbeeld klachtbrieven.

.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:10
Gieliovd520 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:09:

4 uurtjes had hij gepland. Niet mijn probleem verder :)
Wat Freee!! zei dus. Niet echt spannend, maken we dagelijks mee. Eerst opvragen of de eigenaar in de buurt woont, dan gaat handhaving of politie langs met het verzoek de auto te verplaatsen, en anders een sleepdienst. Dan staat ie een paar meter verder.

[ Voor 36% gewijzigd door Trichoglossus op 10-07-2022 19:44 ]

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Die boeven van vandeBron blijven dus leugens verkondigen.
Ik heb ze via twitter al een keer proberen te tackelen, maar dit vraagt om een klacht richting ACM.
Ik zal de recycle machine eens aanzetten op basis van eerdere voorbeeld klachtbrieven.

.
Voorzet voor een klacht richting ACM, te sturen naar: info@consuwijzer.nl
Daar waar nodig de juiste datum invullen.
Geachte mevrouw, of mijnheer,

Op <datum> heb ik richting mijn energieleverancier aangegeven, dat ik het leveringscontract voor gas wens te beëindigen, omdat ik geen gas meer gebruik.
Op <datum> ontving ik een bericht van vandeBron waarin onder andere wordt aangegeven, dat mijn gasleveringscontract alleen kan worden gestopt wanneer de gasaansluiting wordt verwijderd, zie bijlage 1 (bericht vandeBron bijvoegen als pdf)

Dit is foutieve en misleidende informatie.
Op grond van artikel 21.2 van de Algemene Voorwaarden van vandeBron én op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet kan een dergelijke overeenkomst met een opzegtermijn van dertig dagen worden opgezegd. In artikel 22.2 van de Algemene Voorwaarden staat vervolgens alleen:

“Heeft u op dat moment nog geen andere energieleverancier, dan moet de netbeheerder uw aansluiting op het elektriciteitsnet of het gasnet afsluiten en/of het transport onderbreken.”

Met andere woorden: volgens de Algemene Voorwaarden van vandeBron én de Gaswet kan de overeenkomst zonder meer worden opgezegd. Dan eindigt de verbintenis met de leverancier. Wat er daarna tussen mij en de netbeheerder speelt, is voor de leverancier iets waar ze vervolgens niets meer mee te maken hebben.
Door te stellen dat het gasleveringscontract pas kan worden opgezegd als de aansluiting is afgesloten of verwijderd, verspreid vandeBron onjuiste informatie, die aan misleiding grenst omdat de klant door deze informatie besluiten zou kunnen nemen die niet uit zijn wil voortkomen. Daarnaast is dit in strijd met hun eigen algemene voorwaarden.
Mijn eerste klacht aan de ACM is derhalve: vandeBron verspreidt foutieve en misleidende informatie aan klanten, als wordt gesteld, dat afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting een voorwaarde is voor het opzeggen van het gasleveringscontract. Dit is in strijd met hun eigen Algemene Voorwaarden én met de Gaswet.

Daarnaast meld ik u dat deze foutieve en misleidende informatie structureel wordt verspreid door meerdere energieleveranciers. Vele zogenoemde gasverlaters op een speciaal Tweakers-forum
Gas de deur uit doen: Gratis! hebben dezelfde ervaring.
Ik heb daarbij het vermoeden dat dit gebeurt op instigatie van de netbeheerders.
Zoals u weet wordt sinds 2013 op grond van het leveranciersmodel bij het afsluiten van een energieleveringscontract en bijbehorende Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) de kleinverbruiker gefaciliteerd door het feit, dat de energieleverancier namens de klant ook de ATO afsluit. De klant hoeft daardoor maar met één partij zaken te doen.

De Elektriciteitswet en de Gaswet schrijven een strikte scheiding voor tussen het beheren van infrastructuur aan de ene kant, en het leveren van energie aan de andere kant. Het lijkt er echter sterk op, dat de energieleveranciers door de netbeheerders onder druk zijn gezet, dan wel in overleg hebben afgesproken, om klanten die hun energiecontract (meestal gas) willen stoppen te ontmoedigen of zelfs te misleiden tot het doen van een verwijderingsaanvraag via www.mijnaansluiting.nl. Zo’n vrijwillige aanvraag is echter niet verplicht. Nergens in de E of G wet, noch in de bijbehorende codes is een verplichting opgenomen, dat bij beëindigen van het energieleveringscontract de kleinverbruiker verplicht zou zijn tot het aanvragen van een verwijdering van de aansluiting. Ook ACM zelf heeft bevestigd dat zo'n verplichting niet bestaat.
Als inderdaad het geven van directieven door de netbeheerders richting energieleveranciers het geval is, dan is dat laatste in strijd met de wet.

Mijn verzoek aan de ACM is nader te onderzoeken of er sprake is van dergelijke instructies door de netbeheerders aan de energieleveranciers, om deze foutieve en misleidende informatie te verspreiden.
Graag verzoek ik ACM het volgende:

1. Actie te ondernemen richting de energieleveranciers, waaronder vandeBron, zodat deze stoppen met het verspreiden van bovengenoemde onjuiste en misleidende informatie die nota bene in strijd is met hun eigen algemene voorwaarden
2. Onderzoek te doen naar eventuele verboden afspraken tussen netbeheerders en energieleveranciers, en waar nodig corrigerende maatregelen te treffen met betrekking tot overtredingen van de E en G wet.
3. Netbeheerders op te dragen de verwijzing naar www.mijnaansluiting.nl te voorzien van een disclaimer, waarin ondubbelzinnig wordt gemeld, dat het aanvragen van een afsluiting via www.mijnaansluiting.nl niet verplicht is. Daarnaast dienen de netbeheerders dit op hun website te vermelden op een prominente plek; dus niet tien pagina’s diep verborgen.

Let wel: ik verzoek u dus actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting energieleveranciers en netbeheerders.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hi!

Even een praktisch vraagje? Ik zie allemaal mooie berichten dat het lukt om zonder extra kosten van het gas af te kunnen. Meestal gehaald door zelf actief brieven/mails te sturen.

Is het niet beter om je rechtsbijstand verzekering in te schakelen die al het werk voor je uit handen neemt? Gemak dient de mens zullen we maar zeggen..? Zeker als je hier elke maand netjes voor betaalt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 10-07-2022 20:26 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Bij de meesten is het niet meer moeite dan opzeggen, vervolgens een brief ontvangen over verwijdering en dan de verwijdering plannen. Dat is echt niet moeilijker dan je rechtsbijstand inschakelen, bovendien gaat het ook wel eens goed en daar zijn zij niet voor.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Erwin_83
Audione0 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:26:
Hi!

Even een praktisch vraagje? Ik zie allemaal mooie berichten dat het lukt om zonder extra kosten van het gas af te kunnen. Meestal gehaald door zelf actief brieven/mails te sturen.

Is het niet beter om je rechtsbijstand verzekering in te schakelen die al het werk voor je uit handen neemt? Gemak dient de mens zullen we maar zeggen..? Zeker als je hier elke maand netjes voor betaalt :)
Opzich is dat niet meer nodig na de wijzigingen.

Route A, gas contract opzeggen bij je leverancier en gratis verwijdering aanvragen via www.mijnaansluiting.nl
Route B, gas contract opzeggen bij je leverancier en afwachten op reactie van de netbeheerder. Dan aangeven dat je geen verwijdering gaat aanvragen maar dat ze op eigen initiatief wel welkom zijn om de boel te verwijderen.

LET OP, route A is wat de netbeheerder graag wil, echter kunnen er wat nadelen kleven aan zelf opdracht gever zijn voor verwijdering. Al gaat het in de meeste gevallen goed, vaak afhankelijk van het straatwerk op privé grond.

• cold_as_ijs
@Audione0 eerst de misvatting uit de wereld helpen. Rechtsbijstand is een verzekering, verzekeringen hebben er baat bij om zo min mogelijk kosten te maken, lees geld uitkeren. Ze zullen over het algemeen voor de goedkoopste uitweg gaan en niet voor de meest rechtvaardige. Bv zullen ze claims eerder afkopen als ze niet te hoog zijn dan het risico te lopen het 5-10 voudige te verliezen in een rechtzaak ook al is het risico klein.

Nou wat betreft gasafsluiten, een aanvraag kost niks en tegenwoordig gaan de netbeheerders niet verder dan wat boze brieven sturen, als je rechtsbijstand inschakelt zullen ze aandringen om zelf een afspraak te maken. Simpelweg omdat het gratis is voor de klant en minimale kosten betekent voor de verzekering. Een brief sturen kost de verzekering makkelijk 100-200 euro. Dus ben niet overtuigd dat rechtsbijstand je hier echt gaat helpen. Overigens mocht na aanvraag alsnog schade ontstaan die niet wordt opgelost dan kan het handig zijn om ze er dan wel bij te betrekken

• ttb_82
  • Laatst online: 23-10 09:18
Sinds september 2021 heb ik eerlijk gezegd dit topic niet meer zo in de gaten gehouden. Er was radiostilte vanuit Liander nadat ik een brief had gestuurd met daarin de vraag of het wel verantwoord was om een (naar hun zegge) onveilige situatie in stand te houden omdat ik geen gas afneem, maar wel een aansluiting had.

Een paar maanden geleden werd ik gebeld door een aannemer om mijn gasaansluiting weg te laten halen. Dat is nu vorige week gebeurd. Kosteloos uiteraard.

Mijn dossier is bijgewerkt.

Case closed ;) .

Respectfully, TTB.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 17:50

Nhz

Ik wil mijn gascontract opzeggen, maar Innova Energie staat dat niet toe, met als reden dat er een gasaansluiting in onze woning zit. Klopt dat wel? Volgens de ACM kan ik gas opzeggen met een opzegtermijn van 10 dagen.

Inmiddels de afsluiting ook in gang gezet bij Enexis, maar die kunnen pas eind november.

Voor elektra ben ik inmiddels over gestapt naar Vattenfall.

[ Voor 14% gewijzigd door Nhz op 11-07-2022 17:46 ]

Groetjes

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 13:05
Nhz schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:41:
Ik wil mijn gascontract opzeggen, maar Innova Energie staat dat niet toe, met als reden dat er een gasaansluiting in onze woning zit. Klopt dat wel? Volgens de ACM kan ik gas opzeggen met een opzegtermijn van 10 dagen.

Inmiddels de afsluiting ook in gang gezet bij Enexis, maar die kunnen pas eind november.

Nee klopt niet. Je kan gewoon je gascontract opzeggen. Verwijdering hoef je niet aan te vragen. Ik zou zeggen lees het starttopic even door dan zou alles duidelijk moeten zijn.

• Freee!!

Freee!!

Nhz schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:41:

Puur het feit, dat ze zeggen, dat het niet kan, betekent al, dat ze de opzegging hebben ontvangen. Laat ze even weten, dat alle kosten voor het niet tijdig en correct verwerken van de opzegging voor hun rekening zijn (met Cc: naar de juridische afdeling, die zit echt niet op dit soort stommiteiten te wachten).

@Nhz Mag ik je even op deze: Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!" post wijzen? Zou je het naar jouw situatie willen invullen en ook insturen?

Die oplichters moeten eens stoppen.

• Rommelzolder
Freee!! schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Puur het feit, dat ze zeggen, dat het niet kan, betekent al, dat ze de opzegging hebben ontvangen. Laat ze even weten, dat alle kosten voor het niet tijdig en correct verwerken van de opzegging voor hun rekening zijn (met Cc: naar de juridische afdeling, die zit echt niet op dit soort stommiteiten te wachten).
Misschien een klacht naar ACM? Zie mijn post enkele dagen terug.
Edit: ik zag de post van @onetime over het hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 11-07-2022 21:34 ]

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 14:46
Hey mannen, ik heb zojuist een huis gekocht en ga aankomend half jaar nog geen gebruik maken van het gas. Nou belde ik met Enexis die mij doodleuk vertelde dat het gas tijdelijk afsluiten 146 euro kost en gas weer aansluiten 107 euro kost. Is dit normaal? Het lijkt mij nu goedkoper om gas abonnement ergens af te sluiten dan deze bizarre kosten?

• Freee!!

Freee!!

timetje100 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:03:
Hey mannen, ik heb zojuist een huis gekocht en ga aankomend half jaar nog geen gebruik maken van het gas. Nou belde ik met Enexis die mij doodleuk vertelde dat het gas tijdelijk afsluiten 146 euro kost en gas weer aansluiten 107 euro kost. Is dit normaal? Het lijkt mij nu goedkoper om gas abonnement ergens af te sluiten dan deze bizarre kosten?
Gemakkelijkste is om geen contract voor gas af te sluiten en het ook niet te gebruiken, heb je helemaal geen kosten.

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 14:46
Freee!! schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Gemakkelijkste is om geen contract voor gas af te sluiten en het ook niet te gebruiken, heb je helemaal geen kosten.
Heb al een hele dure verbouwing dus volledig van het gas af gaat nog niet lukken.

• Freee!!

Freee!!

timetje100 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:26:
[...]
Heb al een hele dure verbouwing dus volledig van het gas af gaat nog niet lukken.
Maar het eerstkomende halfjaar ga je geen gas gebruiken, schrijf je zelf. In dat geval zou ik het afsluiten van een contract gewoon uitstellen totdat je het wel nodig hebt. Niet af laten sluiten bespaart je geld, niet opnieuw aan laten sluiten bespaart je geld en je betaalt ook geen maandelijkse kosten (totdat je wel gas gaat gebruiken en ook netjes een contract afsluit).

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 17:50

Nhz

onetime schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:31:
@Nhz Mag ik je even op deze: Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!" post wijzen? Zou je het naar jouw situatie willen invullen en ook insturen?

Die oplichters moeten eens stoppen.
Done, met CC naar de klantenservice.

Helaas kon ik geen email adres van de juridische afdeling vinden.

Groetjes

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:13
Ik heb hier nog een energieleverancier die blijft volhouden dat ik mijn gascontract niet kan opzeggen, ondanks verwijzing naar AV en de gaswet :| .

Iemand nog tips?

Bedankt voor je reactie.

Wij begrijpen dat je het niet eens bent met onze informatie over de werkwijze van het opzeggen van jouw gascontract in verband met de verwijdering van deze aansluiting. Graag informeren wij je hierover.

Toelichting verwijdering gas
Hetgeen mijn collega x in het vorige bericht heeft aangegeven, is correct. Het opzeggen van jouw gascontract in verband met een geplande verwijdering is enkel mogelijk wanneer je middels documentatie van de netbeheerder/aannemer kunt aantonen dat de verwijderingsdatum gepland staat. Zonder deze datum kan het contract niet beëindigd, daar waar iedereen in Nederland dient te betalen voor actieve aansluitingen die in zijn.haar bezit zijn. Gezien jouw aansluiting nog niet verwijderd is, is deze nog steeds actief (ookal maak je hier zeer minimaal gebruik van) en dien je vastrecht te betalen aan de netbeheerder welke wij namens hun bij je in rekening brengen. Uiteraard krijg je (zolang je geen gas verbruikt) geen kosten van verbruik in rekening en worden eventueel te veel geïncasseerde bedragen voor je verrekend op de eindafrekening wanneer jouw aansluiting eenmaal verwijderd is.

Het is dan ook gebruikelijk dat je facturen blijft ontvangen totdat de netbeheerder jouw aansluiting verwijderd heeft. Zij geven na de verwijdering ons automatisch het bericht door waarna jouw contract wordt beëindigd en je binnen zes weken na de einddatum van ons de eindafrekening ontvangt. Zoals aangegeven is het enkel op voorhand te beëindigen indien je ons van documentatie vanuit de uitvoerende partij kunt toesturen. Een opzegging dient te worden voorzien van een geldige reden en datum. Het opzeggen van een contract in verband met een nog onbevestigde verwijderdatum is hiermee geen geldige reden. Zoals aangegeven dien je namelijk vastrecht te betalen.

Aanbod verlagen voorschot
Wij kunnen je in de tussentijd wél tegemoetkomen door jouw voorschot voor gas op leegstand te zetten (gebaseerd op 100 m³ per jaar). Hiermee zijn de voorschotten voor je verlaagd totdat de afsluiting daadwerkelijk plaatsvind. Mocht je hier gebruik van willen maken, dan vernemen wij dit graag van je.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien je toch nog vragen hebt, vernemen wij dit graag van je.
Met vriendelijke groet,
y
Klantenservice easyEnergy

• phicoh
Noshi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:07:
Ik heb hier nog een energieleverancier die blijft volhouden dat ik mijn gascontract niet kan opzeggen, ondanks verwijzing naar AV en de gaswet :| .

Iemand nog tips?

[...]
Wat in het algemeen werkt is in het volgende bericht de volgende punten opnemen:
- opmerken dat de opzegging door hun correct is ontvangen.
- dat blijkbaar zij weigeren gehoor te geven aan een rechtsgeldige opzegging
- dat extra kosten die gemaakt door het niet tijdig uitvoeren van de opzegging voor hun rekening zijn
- dat je graag het adres van de juridische afdeling wilt, zodat je die ook op de hoogte kan stellen van het weigeren van een rechtsgeldige opzegging door een medewerker

Normaal doen ze dan intern wat onderzoek en komen dan terug dat het een heel slecht idee is, maar dat ze het toch maar uitgevoerd hebben.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:38
[...]
iedereen in Nederland dient te betalen voor actieve aansluitingen die in zijn.haar bezit zijn
[...]
Oei, oei, oei! Gasaansluitingen zijn in bezit van de bewoners? 8)7
Iemand nog tips?
Antwoord sturen met Cc aan de juridische afdeling dat je deze reactie ziet als ontvangstbevestiging van je opzegging en dat alle kosten voor het later opzeggen dan de wettelijke 10 dagen voor hun rekening komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• overhyped

Iemand nog tips?

[...]
Weggaan, en laten weten dat dit de reden is. Stemmen met euro’s.
@Noshi

Zie ook dit bericht: Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Voorts kun je reageren met de volgende punten:
- voor het doen van een rechtsgeldige opzegging is nóóit een 'geldige reden' vereist. Het simpele feit dat ik de overeenkomst niet met u wens voort te zetten is daarvoor voldoende.
- Nu onomstotelijk is gebleken dat mijn opzegging u correct heeft bereikt, staat vast dat mijn overeenkomst na het verstrijken van de overeengekomen opzegtermijn juridisch is beëindigd.
- Het is een leugen van uw kant dat een leveringscontract voor gas verplicht zou zijn als géén gas wordt afgenomen. Hierover bestaat al ruim voldoende jurisprudentie. O. A.
https://www.polderhuis.or...-BA-GE-55866-59564-an.pdf
En
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOBR:2020:6862
- alleen mensen met een contract voor gas moeten vastrecht betalen. Nadat het gascontract is beëindigd hoef jij dat dus niet meer
- het is niet gebruikelijk om facturen te ontvangen voor een dienst die is opgezegd nadat de opzegtermijn verstreken is. Facturen sturen voor een van rechtswege niet (meer) bestaande overeenkomst is oplichting en daarmee een strafbaar feit.

In februari zegde ik mijn gas-overeenkomst op bij mijn energieleverancier. Helaas moesten ze daar ook nog opgevoed worden. Dat lijkt nu gelukt (en hopelijk ook voor toekomstige klanten, telefonisch hebben ze toegegeven dat hun processen rond het opzeggen van gas niet op orde hadden en zouden gaan aanpassen) ontving ik zojuist welbekende mail van Enexis.
De standaard brief 'u heeft geen contract' was uiteraard al eerder ontvangen, waarop ik per e-mail had gereageerd dat we ook geen nieuw contract voor gas zullen nemen.
Mail Enexis:
Beste heer,

Helaas hebben wij geen telefoonnummer van u vandaar deze mail.

In het verleden heeft u aangegeven dat u geen gas meer gebruikt aan het adres <adres>.

Wanneer u geen gas gebruikt en dit ook in de toekomst niet meer wenst te gebruiken, kunt u deze installatie vooralsnog kosteloos laten verwijderen.

De EAN van de gasaansluiting is ###

Hieronder vindt u de link naar betreffende website van Enexis;
<link>

Indien er geen sloopaanvraag ingediend wordt, zal de installatie binnen of buiten worden afgesloten. Voor de afsluiting worden er wel kosten in rekening gebracht. De maximale duur van een afsluiting is 1 jaar, daarna zal er alsnog een verwijdering gaan plaatsvinden of

moet er een leverancier voor de betreffende installatie worden geregeld en wordt deze weer in bedrijf gesteld.

Wanneer er onverhoopt voor de installatie geen leverancier aanwezig is en deze ook niet kan worden afgesloten, zal deze aangeboden worden bij onze deurwaarder.

Zou u mij kunnen informeren betreffende uw keuze?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

<naam medewerker>
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
Onderstaande reactie heb ik hierop verstuurd:
Goedendag,

Het is jammer te vernemen dat u als netbeheerder nog altijd leugens verspreid over dit onderwerp. De laatste jaren is er ondanks dat verschillende netbeheerders veel geld aan juristen en advocaten hebben besteedt de nodige jurisprudentie ontstaan waaruit het volgende blijkt:
- Een consument die geen gas gebruikt, hoeft geen leveringscontract te hebben
- Een consument die geen gas gebruikt, hoeft niet het initiatief te nemen tot het doen van een verwijderingsaanvraag
- De netbeheerder is volledig verantwoordelijk voor het beheer van de aansluitingen die onderdeel uitmaken van dat netwerk. Als het vanuit oogpunt van de netbeheerder wenselijk of noodzakelijk is om een gasaansluiting die niet meer gebruikt wordt te verwijderen, dan staat het u vrij om daarvoor het initiatief te nemen
- Wanneer de netbeheerder het initiatief neemt tot het verwijderen van de gasaansluiting, dan zijn de kosten daarvan voor rekening van de netbeheerder (tenzij uiteraard sprake is van verwijtbaar handelen door de consument, zoals gas gebruiken terwijl er geen overeenkomst is).
- Wanneer de netbeheerder werkzaamheden wenst uit te voeren, dan dient de netbeheerder daar vooraf een afspraak voor te maken.
- Wanneer de netbeheerder werkzaamheden op haar initiatief uitvoert, dan zijn alle kosten voor volledig herstel na graafwerkzaamheden van onder andere beplanting en bestrating geheel voor rekening van de netbeheerder.

Gezien het bovenstaande mag het duidelijk zijn dat ik geen keuze kan en zal maken voor de onderdelen van uw gasnet die onder uw verantwoordelijkheid vallen. Indien u de wens heeft om met mij een afspraak te maken, dan kunt u daarvoor dit e-mailadres gebruiken met een voorstel van datum/data en tijden. Wanneer u tijdig een afspraak maakt zal ik u alle medewerking verlenen voor het uitvoeren van uw beheertaken.

Als u denkt dat het noodzakelijk is om voor het maken van een dergelijke afspraak een deurwaarder in te schakelen dan bent u daar uiteraard geheel vrij in. U dient er dan wel rekening mee te houden dat de deurwaarderskosten uiteraard geheel voor uw rekening zijn, gezien ik u ook zonder tussenkomst van de deurwaarder in de gelegenheid stel om datgene te doen wat u nodig acht.

In plaats van mij om een keuze te vragen, verneem ik daarom graag wat uw keuze is. Mijn telefoonnummer heeft u niet nodig om uw keuze kenbaar te maken.

Mocht u niet terstond terugkomen op hetgeen u eerder schreef, zal ik een klacht indienen bij de ACM. Uw bericht bevat namelijk teksten die vermoedelijk te classificeren zijn als misleiding. U schijft namelijk dat wanneer ik met u geen nieuwe overeenkomst aan ga er kosten zullen volgen en dreigt daarbij zelfs met een deurwaarder! Dat is een ronduit kwalijke zaak.

Wanneer mij blijkt dat u uw berichtgeving ten aanzien van dit onderwerp in de zeer nabije toekomst niet heeft gewijzigd jegens mij én andere consumenten, zal ook de klacht richting ACM volgen. Want inmiddels ontstaat een dossier van vele tientallen mensen die al dezelfde leugens toegestuurd hebben gekregen én hebben weerlegd. Van een fout kan geen sprake meer zijn, hier is opzet in het spel voor gewin van uw eigen organisatie

Hoogachtend,
<naam>

• sideriusj
  • Laatst online: 22:39

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@Ivow85 ""U schijft namelijk""" moet zijn "" U schrijft namelijk "" er mist een r
sideriusj schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:47:
@Ivow85 ""U schijft namelijk""" moet zijn "" U schrijft namelijk "" er mist een r
In de zon, aan de rand van het zwembad op een telefoon zulke teksten schrijven heeft zo zijn minpunten ;)

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:19
Sinds januari gasloos.

Op 9 maart 2022 een brief gekregen van Liander over het ontbreken van energiecontract.

Aangegeven dat ik van het gas af ben en geen aansluiting nodig heb en dat ze deze weg mogen halen, maar dat ik hier geen opdracht tot geef. (Voorbeeld brief).

2e brief gekregen op 19 mei zelfde verhaal. Verwezen naar reactie 1e brief.

30 juni gebeld door aannemer voor verwijderen aansluiting.

14 juli aansluiting verwijderd, ze wilden de haag en planten eruit halen, aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ik ook geen opdracht heb verleend hiervoor. Uitvoerder erbij en uiteindelijk Liander ervan kunnen overtuigen dat demonteren geen goed idee is:

- schade beplanting
- kans lekkage bij los trekken gas aansluiting.

Uiteindelijk aan de straatkant afgedopt en binnen alles eraf. Buis ligt nog in de grond.
c0sje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:20:

Uiteindelijk aan de straatkant afgedopt en binnen alles eraf. Buis ligt nog in de grond.
Ah, het zoveelste voorbeeld dat Liander zich kennelijk alleen druk maakt om milieudelicten als een ander de portemonnee trekt en verantwoordelijkheid is voor herstel van bestrating of beplanting. Als Liander zelf die risico's draagt, is er ineens geen druk om de hele leiding te verwijderen.

Ivow85 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:32:
In februari zegde ik mijn gas-overeenkomst op bij mijn energieleverancier. Helaas moesten ze daar ook nog opgevoed worden. Dat lijkt nu gelukt (en hopelijk ook voor toekomstige klanten, telefonisch hebben ze toegegeven dat hun processen rond het opzeggen van gas niet op orde hadden en zouden gaan aanpassen) ontving ik zojuist welbekende mail van Enexis.
De standaard brief 'u heeft geen contract' was uiteraard al eerder ontvangen, waarop ik per e-mail had gereageerd dat we ook geen nieuw contract voor gas zullen nemen.
Mail Enexis:

[...]

Onderstaande reactie heb ik hierop verstuurd:

[...]
Een heerlijke lunch verder heb ik een reactie ontvangen en geschreven, naar aanleiding van de berichten van vanmorgen.

Reactie Enexis:
Beste heer <naam>,

Allereerst is het niet mijn intentie geweest en zal het ook nooit zijn u tegen het hoofd te stoten. Mocht u dat wel zo hebben ervaren dan is dit zeker niet mijn bedoeling.

Verder wil ik graag laten weten dat onderstaande mail is doorgezet naar onze afdeling Klachten & Claims. U zult in het vervolg door hen worden benaderd voor de verdere afhandeling.

Hopende u hiermee voldoende te geïnformeerd.
En mijn reactie daarop:
Goedendag,

Ik wil best geloven dat het niet uw persoonlijke intentie is geweest om mij tegen het hoofd te stoten.
Maar hogerop binnen uw organisatie en bij een aantal andere netbeheerders is het wel degelijk een aantal jaren stelselmatig beleid om consumenten die van het gas af gaan van onjuiste en onvolledige informatie te voorzien en hen middels dreigementen met hoge kosten en het (dreigen met) inzetten van deurwaarders onder druk te zetten.

Waarom u mijn bericht heeft doorgestuurd naar de afdeling Klachten en Claims is mij een raadsel. Te rade gaan bij uw juridische afdeling en het hoofd communicatie wat verantwoordelijk is voor de intimiderende, onjuiste en onvolledige standaardteksten lijkt mij persoonlijk veel raadzamer. De kwestie neerleggen bij Klachten en Claims is de makkelijke weg, maar is niet de weg naar een duurzame, toekomstgerichte en klantvriendelijke oplossing.

Over hoe dit allemaal stelselmatig aan de gang is, kunt u meer lezen op het Tweakers forum, waar ik mij al sinds 2017, toen ik mijn vorige woning gasloos heb gemaakt, nauw bij dit onderwerp betrokken ben. Het is dan ook pijnlijk om te vernemen dat ondanks alle jurisprudentie er ruim vier jaar na dato nog steeds niet pro-actief gehandeld wordt door netbeheerders en nog altijd niet geïnformeerd wordt met de volledige waarheid.
Voor het gemak stuur ik u hieronder even de links naar het betreffende forum, en naar mijn dossier vol met leugens aan de zijde van Liander.
Gas de deur uit doen: Gratis!
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2
Gas de deur uit doen: Gratis!

En mijn dossier met Liander:
Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Als u dit dossier helemaal heeft gelezen, ziet u daaropvolgend een dossier van forummer @ZuinigeRijder die al een gelijkwaardig dispuut met Enexis heeft gehad en dat Enexis door (onder andere, maar niet uitsluitend) deze gebruiker al lang en breed terecht is gewezen over hoe het zit met 'van het gas af gaan', namelijk dat na opzeggen en beëindigen van de overeenkomst voor gas en de gasaansluiting er geen verplichtingen meer zijn voor de consument, anders dan medewerking verlenen aan werkzaamheden die op initiatief van de netbeheerder worden uitgevoerd.

Het lijkt me raadzaam om binnen uw organisatie met alle informatie iets nuttigs te gaan doen, in plaats van telkens weer energie te verspillen aan eindeloze discussies die het gevolg zijn van de onjuiste stellingen van uw organisatie: het proces rondom 'gasloos' zodanig aanpassen dat u gewoon uw verantwoordelijk neemt en consumenten correct informeert. Ik neem aan dat u dit bij het eerstvolgende teamoverleg tot het belangrijkste agendapunt maakt, indien u mij werkelijk niet tegen het hoofd wilde stoten.

Hoogachtend,

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

Iemand nog tips?

[...]
Overstappen met alleen stroom naar andere leverancier.
En dan deze strijd nog even voortzetten (met reeds genoemde argumenten) en sowieso incasso stopzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2022 15:36 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Noshi
Het is gelukt met de tips!
BlueTooth76 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:32:
[...]

Overstappen met alleen stroom naar andere leverancier.
En dan deze strijd nog even voortzetten (met reeds genoemde argumenten) en sowieso incasso stopzetten.
Hoewel ik soms ook graag de weg van de minste weerstand bewandel, moeten we als Tweakers de leveranciers een beetje opvoeden. Van de ACM moeten we het niet hebben.

• Freee!!

Freee!!

Noshi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Hoewel ik soms ook graag de weg van de minste weerstand bewandel, moeten we als Tweakers de leveranciers een beetje opvoeden.
AMEN!
Van de ACM moeten we het niet hebben.
Ook de ACM moet opgevoed worden ... en ik ben bang, dat dat met juridisch geweld gepaard moet gaan. Hoe en waar kunnen we een zaak aanspannen tegen de ACM wegens verzaking :?

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
Freee!! schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:58:
[...]

AMEN!

[...]

Ook de ACM moet opgevoed worden ... en ik ben bang, dat dat met juridisch geweld gepaard moet gaan. Hoe en waar kunnen we een zaak aanspannen tegen de ACM wegens verzaking :?
Radar of zo'n soort programma.

• Kees-Jan
  • Nu online
Noshi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:01:
Het is gelukt met de tips!

[...]

Hoewel ik soms ook graag de weg van de minste weerstand bewandel, moeten we als Tweakers de leveranciers een beetje opvoeden. Van de ACM moeten we het niet hebben.
Je bent overgestapt? Met alléén een leverantiecontract voor stroom?

Dan moet je nog steeds het gascontract bij je (oude) leverancier opzeggen en ben je dus niets opgeschoten... :?

• Noshi
Kees-Jan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:53:
[...]

Je bent overgestapt? Met alléén een leverantiecontract voor stroom?

Dan moet je nog steeds het gascontract bij je (oude) leverancier opzeggen en ben je dus niets opgeschoten... :?
Ik ben niet overgestapt. Ik heb ze overgehaald om het gascontract op te zeggen.

• Kees-Jan
  • Nu online
Noshi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:56:
[...]

Ik ben niet overgestapt. Ik heb ze overgehaald om het gascontract op te zeggen.
Dan ben ik op de verkeerde gedachte gekomen door jouw quote van @BlueTooth76 in jouw post :X

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

14 juli aansluiting verwijderd, ze wilden de haag en planten eruit halen, aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ik ook geen opdracht heb verleend hiervoor. Uitvoerder erbij en uiteindelijk Liander ervan kunnen overtuigen dat demonteren geen goed idee is:

- schade beplanting

Dit is dan kennelijk bij jou exact hetzelfde gegaan als bij mij een paar maanden geleden. Hier loopt de (pas 6 jaar oude, gele) gasbuis precies onder de heg met de buren door; in de lengterichting wel te verstaan. Toen eruittrekken niet lukte hadden ze het over uitgraven. Totdat ik ze erop opmerkzaam maakte dat dit betekende dat de hele heg er dan uitging en ik daarop niet zat te wachten. Overleg met kantoor Liander en daarna hadden ze toestemming om het ding te laten liggen. 20cm eruit in de straat en beide einden afgedopt.
Klaar!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17

- schade beplanting

Idem bij ons. Sinds 1-12-2021 van het gas af. Enexis gevraagd om gasaansluiting te verwijderen. Het bedrijf BAM (what's in a name ;) ) zou de aansluiting verwijderen. De gehele gasleiding tussen straat en gasmeter ligt in/onder het beton en in de voortuin licht bestrating in het beton. BAM wilde bij de gevel een gat maken in bestrating en beton om de leiding tussen huis en straat weg te halen. Daarmee ben ik niet akkoord gegaan en heb de opdracht geannuleerd.
Aangezien ik toch graag wil dat de gasaansluiting het huis uitgaat een 2e opdracht ingelegd bij Enexis. Nu zal het bedrijf APK-Daniels de aansluiting komen verwijderen en eerst komt een werkvoorbereider praten over wat te doen. Natuurlijk wil ik hetzelfde @c0sje Afdoppen aan de straat en in de meterkast. Ben benieuwd, hou jullie op de hoogte.

• cold_as_ijs
@MajaMestreech ik snap je situatie en waarom je wilt laten afdoppen. Ik hoop wel voor je dat de aannemer en ENEXIS willen meewerken, maar juridisch gezien heb jij wel een probleem. De aansluiting moet ten allen tijden vrij toegankelijk zijn, dit staat of in de gaswet of Nu weet ik niet precies hoe dik het beton is, vermoed dat dit een keramische tegelvloer in cement is. Maar in principe staat Enexis in zijn recht en kan dus bij de rechter afdwingen dat jij dus zelf voor toegan zorgt.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:17
cold_as_ijs schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:18:
@MajaMestreech ik snap je situatie en waarom je wilt laten afdoppen. Ik hoop wel voor je dat de aannemer en ENEXIS willen meewerken, maar juridisch gezien heb jij wel een probleem. De aansluiting moet ten allen tijden vrij toegankelijk zijn, dit staat of in de gaswet of Nu weet ik niet precies hoe dik het beton is, vermoed dat dit een keramische tegelvloer in cement is. Maar in principe staat Enexis in zijn recht en kan dus bij de rechter afdwingen dat jij dus zelf voor toegan zorgt.
@cold_as_ijs De gasleiding loopt ook 5-6 meter onder de fundering van het huis door, zonder kelder of kruipruimte. Wat gaat die rechter dan doen: wij moeten ons halve huis afbreken om de gasleiding te verwijderen?
Mocht dit bedrijf niet akkoord gaan met afdoppen aan beide uiteinden, dan annuleer ik die opdracht ook en blijft de leiding en gasmeter gewoon zitten waar ze zitten. Ik betaal toch al lang niks meer aan Essent voor de aansluiting.

• cold_as_ijs
MajaMestreech schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:22:
[...]

@cold_as_ijs De gasleiding loopt ook 5-6 meter onder de fundering van het huis door, zonder kelder of kruipruimte. Wat gaat die rechter dan doen: wij moeten ons halve huis afbreken om de gasleiding te verwijderen?
Mocht dit bedrijf niet akkoord gaan met afdoppen aan beide uiteinden, dan annuleer ik die opdracht ook en blijft de leiding en gasmeter gewoon zitten waar ze zitten. Ik betaal toch al lang niks meer aan Essent voor de aansluiting.
De gasleiding ligt in je huis meestal in een mantelbuis, dus die trekken ze er zo uit. Die leiding moet namelijk iedere 30 jaar vervangen worden tijdens het onderhoud.

Je kan de opdracht annuleren, dan ben je er voorlopig vanaf. Maar er komt een punt dat Enexis gewoon jou wil afsluiten aangezien ze dit tegenwoordig standaard doen bij mensen die geen contract meer hebben. Dus vroeg of laat komen ze dan weer terug. En als je weigert stappen ze naar de rechter en ben je dus naast het breekwerk aan je stoep dus ook extra juridische kosten kwijt. Lijkt me dat je daar ook niet op zit te wachten.

Overigens weet ik niet hoe lang je oprit is en in wat voor grond het ligt. Maar over het algemeen trekken ze gewoon de hele leiding vanuit de straatkant eruit, 15-20 m moet vaak wel lukken. Is het langer dan moeten ze een 2e gat maken. Het is dus niet dat ze de hele oprit open breken

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UY9uCpUGUjqFUVK1vHzq4bYgRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8XT9bsmWQi5mHuK4iGiKvzv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzuG7bR2HgoAp4h_9K2ujYrNjec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twMrDG7gWkBvuq6J8ThlKNZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8biD-gN6rafMuGpYprAk6uqCyvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fszk9aApIhR9U7ZArjYDEzUm.jpg?f=fotoalbum_large

En dinsdag verwijderd. Mijn tuin hoefde niet open nergens voor getekend. Zo 3 jaar verder en 't hoofdstuk is eindelijk gesloten, allemaal zonder opdracht van mij. T kan dus toch!!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.