Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.817 views

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Deurwaarder schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:09:
[...]
Ook gaf de medewerker aan dat 'normaal gesproken eerst de gasaansluiting wordt opgezegd, en daarna pas het contract'.
Flagrante onzin, bij zo ongeveer elke verhuizing wordt het contract opgezegd maar niet de aansluiting (en daar wordt niet moeilijk over gedaan).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:58
m_noort schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:25:
[...]
Wij denken dat Stedin gewoon probeert nog wat factuurtjes eruit te sturen in de hoop dat iemand ze blind betaalt.. Nogal een flauwe manier van werken. We hopen dat iemand hier iets aan heeft, succes!
Als we een paar van deze brieven verzamelen over de tijd dan lijkt me de kwade wil van Stedin aantoonbaar bij de rechter. Wie heeft een belang om dat uit te procederen? Consumentenbond? Vereniging eigen huis?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
Ik heb de eindnota binnen van BudgetEnergie.
Inderdaad 50 euro boete, maar door alle termijnbedragen die ik al heb betaald krijg ik nu meer dan 150 euro terug.
Verder zijn de nu door mij te betalen termijnbedragen van 150 naar 90 gegaan.
Geloof dat ik wel blij ben dat ik een paar jaar geleden eens naar het energieverbruik hier ben gaan kijken.
En er op tijd wat aan heb gedaan.
Anders had ik nu een idioot hoog bedrag aan energie moeten betalen.
Denk dat het tegen de 15.000 per jaar zou zijn nu als ik niets had gedaan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
annespruit1980 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:00:
Ik heb de eindnota binnen van BudgetEnergie.
Inderdaad 50 euro boete, maar door alle termijnbedragen die ik al heb betaald krijg ik nu meer dan 150 euro terug.
Verder zijn de nu door mij te betalen termijnbedragen van 150 naar 90 gegaan.
Geloof dat ik wel blij ben dat ik een paar jaar geleden eens naar het energieverbruik hier ben gaan kijken.
En er op tijd wat aan heb gedaan.
Anders had ik nu een idioot hoog bedrag aan energie moeten betalen.
Denk dat het tegen de 15.000 per jaar zou zijn nu als ik niets had gedaan.
1250 euro per maand? wietplantage op zolder met oude lampen? :+

• annespruit1980
twain4me schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:14:
[...]

1250 euro per maand? wietplantage op zolder met oude lampen? :+
Zou je bijna denken ja, al zou ik dan natuurlijk de meter illegaal aftakken.
Maar nee, oud huis, geloof jaren 50 of ouder ( dat was de oudste foto die ik kon vinden bij de gemeente ).
En voornamelijk gas, het was weinig stroom.
Nu dus alleen stroom, maar wel heel veel zonnepanelen.
En salderen blijft doorgaan tot 2025 geloof ik, dus ik zit goed nu.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

m_noort schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:25:
Wij hebben sinds de koop van onze woning nooit gas verbruikt. Na een hele periode allerlei brieven te hebben ontvangen van Stedin die ons wilde bewegen om opdracht te geven voor de verwijdering van de gasaansluiting, is de aansluiting kosteloos verwijderd. Nu ontvingen wij een brief van Stedin met als onderwerp "Energieaansluiting(en) zonder contract". We kregen een factuur met specificatie voor aansluit- en transportkosten.
Hmm, das toch wel bijzonder: een brief sturen voor een energieaansluiting zonder contract, terwijl je gasaansluiting al verwijderd is. Ik zou in die situatie bijna de neiging krijgen om niet te reageren en de boel te laten escaleren totaan de deurwaarder. Die kun je vervolgens meenemen naar de meterkast en vragen: over welke aansluiting hebben we het nu?

Maar ook vraag ik me af wat voor administratie Stedin eigenlijk voert. Ze zouden toch moeten weter dat je geen aansluiting meer hebt?
Je hebt een mooie brief gestuurd, maar die had veel korter gekund toch?: “Er is hier helemaal geen gasaansuiting meer dus uw factuur is ongegrond”.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hippe Lip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:44:
[...]
Maar ook vraag ik me af wat voor administratie Stedin eigenlijk voert. Ze zouden toch moeten weter dat je geen aansluiting meer hebt?
Je hebt een mooie brief gestuurd, maar die had veel korter gekund toch: “Er is hier helemaal geen gasaansuiting of gasmeter meer dus uw factuur is ongegrond. Bijgaand de factuur voor het bijhouden en corrigeren van uw administratie.
Kleine aanvulling >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:06
RichieB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Als we een paar van deze brieven verzamelen over de tijd dan lijkt me de kwade wil van Stedin aantoonbaar bij de rechter. Wie heeft een belang om dat uit te procederen? Consumentenbond? Vereniging eigen huis?
Volgens mij zijn die al wel eens benaderd vanuit hier over dit onderwerp maar te laf of te weinig kennis om er werk van te maken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
RichieB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Eigen huis in ieder geval niet. Die heb ik al eens een brief gestuurd om berichtgeving over "van het gas afgaan" te corrigeren en de laakbare handelswijze van de netbeheerders publiekelijk aan de kaak te stellen. Nul initiatief aan die zijde.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Vandaag is onze gasmeter verwijderd, ruim 3,5 jaar nadat wij de kraan hebben dichtgedraaid. Twee jongens in een busje zonder opdruk, zonder bedrijfskleding, en erg verbolgen toen ik naar legitimatie vroeg. Foto's maken mocht dan ook niet.
De leiding gevonden, "bij de hoofdleiding" afgedopt (waarom 50 cm beter is dan de anderhalf die het was... ach), de boel dichtgegooid en zo'n beetje de straat teruggelegd. Dat zou de gemeente komen doen... Niet vandaag, kennelijk, dus daarover ga ik morgen bellen.
Geen werkbrief, ik hoefde niets te tekenen. Weird

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6lBqMtdEvmKmKJLUm_KCMggJ3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmxCMPWsS4eEFVL56w5zQUOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTIRq6U5WiCiRXPRlQP8oNeiwW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icvE7b5TTsOsFwtFW5bziNsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIu94ltGvJLHF11yIKd-PJCDa4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRbS2d2aOllwFZ7cQTaE5gU2.jpg?f=fotoalbum_large

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Ongeïnteresseerd rotvolk is het zonder enige trots op hun werk. En zegt veel over de netbeheerders dat ze zulk derderangs "aannemer" volk inhuren. Mag niets kosten hè na al die jaren harken.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:35
In augustus is de installatie van mijn warmtepomp gepland en hoop ik (eindelijk) van het gas te kunnen. Ik moet zeggen dat ik nog niet het hele topic gelezen heb maar na het lezen van de startpost is me niets niet duidelijk.

In de startpost staat;
Naar aanleiding van de publiciteit over het eerste vonnis uit Assen heeft Minister Wiebes in november 2020 besloten dat de verwijderkosten vanaf 1 maart 2021 'tijdelijk' volledig zullen worden verwerkt in het periodieke aansluittarief van de gasblijvers. Gasverlaters kunnen nu opdracht geven tot verwijdering zonder te hoeven betalen. Wij beschouwen deze ontwikkeling als een overwinning van dit topic, maar vinden individuele verwijdering van gasaansluitingen nog steeds onnodig kostbaar (zie ons opinieartikel op Energeia).
Maar op afgelopen pagina zie ik steeds nog nadrukkelijk herhaald worden vooral geen opdracht te geven tot verwijdering.

Nu is het niet zo dat dit gasmeter enorm in de weg zit maar ik zou het toch wel mooi vinden als hij verwijderd zou worden. Als het kosteloos mogelijk is zou ik denk ik de voorkeur hebben dat ding gewoon te laten verwijderen.

Dus, hoe zit dit nou?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Erwin_83
Jitta schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:17:
Vandaag is onze gasmeter verwijderd, ruim 3,5 jaar nadat wij de kraan hebben dichtgedraaid. Twee jongens in een busje zonder opdruk, zonder bedrijfskleding, en erg verbolgen toen ik naar legitimatie vroeg. Foto's maken mocht dan ook niet.
De leiding gevonden, "bij de hoofdleiding" afgedopt (waarom 50 cm beter is dan de anderhalf die het was... ach), de boel dichtgegooid en zo'n beetje de straat teruggelegd. Dat zou de gemeente komen doen... Niet vandaag, kennelijk, dus daarover ga ik morgen bellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe ze dat denken te regelen met de gemeente. Ik gok erop dat de gemeente dat niet oplost voor ze en dat de netbeheerder een stratenmaker kan sturen. Of de gemeente doet het uiteindelijk wel en stuurt een rekening

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

assje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:33:
In augustus is de installatie van mijn warmtepomp gepland en hoop ik (eindelijk) van het gas te kunnen. Ik moet zeggen dat ik nog niet het hele topic gelezen heb maar na het lezen van de startpost is me niets niet duidelijk.

In de startpost staat;

[...]

Maar op afgelopen pagina zie ik steeds nog nadrukkelijk herhaald worden vooral geen opdracht te geven tot verwijdering.

Nu is het niet zo dat dit gasmeter enorm in de weg zit maar ik zou het toch wel mooi vinden als hij verwijderd zou worden. Als het kosteloos mogelijk is zou ik denk ik de voorkeur hebben dat ding gewoon te laten verwijderen.

Dus, hoe zit dit nou?
Kan beide

Wie het ding kwijt wil kan in mijn ogen prima opdracht geven

Wie het ding niet zat is kan door geen opdracht te geven de plichten vanuit het opdrachtgeversschap ontduiken. sommige mensen vinden het een risico dat de netbeheerder het tuinpad niet netjes dicht maakt etc. andere staan er principieel in en willen daarom geen opdracht geven.

Maar het kan dus beide zonder kosten. Het resultaat zal in de meeste gevallen het zelfde zijn, de gasleiding en meter worden opgehaald door een paar mannen met een busje.

• Jitta
Zeker als het je wel goed uitkomt om de meter kwijt te zijn kun je echt rustig opdracht geven, het is aan de uitvoerder om de boel netjes terug te leggen, en dat gaat in vrijwel alle gevallen gewoon goed. De kleine lettertjes leggen inderdaad wat verantwoordelijkheden bij de "opdrachtgever", maar dat wil niet zeggen dat een uitvoerder er zomaar een zootje van mag maken.
Disclaimer: bij mij is het nu een zootje, maar ik had dus juist geen opdracht gegeven :?
assje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:33:

In de startpost staat;

[...]

Dus, hoe zit dit nou?

[ Voor 4% gewijzigd door Jitta op 08-06-2022 17:43 ]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25

breinonline

Are you afraid to be known?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel heel slecht zeg. Welke netbeheerder?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Jitta
Nog steeds Liander. Jeweettog
breinonline schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Dat is wel heel slecht zeg. Welke netbeheerder?

• Tranquility
  • Laatst online: 07:32
Dat wordt wat als ik mijn gasaansluiting (dit jaar nog na aanschaf WPB) laat verwijderen. Dan moet m'n hele oprit (anderhalf jaar geleden vers aangelegd) open. Dit is onacceptabel.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:10
Gieliovd520 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:23:
Ongeïnteresseerd rotvolk is het zonder enige trots op hun werk. En zegt veel over de netbeheerders dat ze zulk derderangs "aannemer" volk inhuren. Mag niets kosten hè na al die jaren harken.
Zeer waarschijnlijk werkend voor een aannemer zoals van Gelder, Stam en Co, Heijmans, van Voskuilen etc.
Liander besteedt dit werk allemaal uit aan de grotere aannemers, en die nemen onderaannemers aan wegens gebrek aan eigen mensen.

• Gieliovd520
Yep net als de posterijen. Er komen hier tegenwoordig alleen maar witte afgetrapte busjes met Zzp-ers langs met de pakjes. De één met een grotere rookpluim uit zijn busje met 8 ton ook de teller dan de ander en de één scant de pakjes nog sneller dan de ander als "geleverd".

Heb hier een tijdje geleden ook diverse aannemers over de vloer gehad om mijn slimme meter te plaatsen. De één plaatste nog meer belachelijke opmerkingen in het systeem dan de ander, als treffen waarom de meter niet geplaatst kon worden.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 08-06-2022 21:42 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-11 11:06
.
Tranquility schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:14:
Dat wordt wat als ik mijn gasaansluiting (dit jaar nog na aanschaf WPB) laat verwijderen. Dan moet m'n hele oprit (anderhalf jaar geleden vers aangelegd) open. Dit is onacceptabel.
Bij het verwijderen van de leiding maken ze meestal een gat bij de hoofdleiding en waar de gasleiding binnenkomt bij je huis. 10-15m leiding trekken ze er meestal zo uit. Het is dus niet slsof de hele oprit open moet voor een leiding te verwijderen.

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 08-06-2022 21:43 . Reden: Quote geknipt. ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarschijnlijk moet ik weer langer wachten op Stedin… Wacht nog op reactie, al verwacht ik de kans klein.

Hoe moeilijk is het om te reageren op een e-mail/vraag en dan vervolgens inplannen.

Ik had van iemand begrepen dat het binnen 6 weken gerealiseerd moet worden, klopt dit?

Moet ik trouwens nog iets regelen met mijn energie contract, of gaat dit automatisch?
Of alleen gas opzeggen en klaar.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

@DutchWing Als je geen gas meer gebruikt, meteen opzeggen, tenzij het goedkoper is om je contract uit te zitten. Eventuele boetes hangen van de leverancier af, en soms krijg je die niet als je met elektra bij ze blijft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@onetime Ik kan pas overschakelen als de gasmeter is verwijderd. De ouderwetse gasmeter hok wordt namelijk gebruikt voor de warmtepomp cilinderbinnenunit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

@DutchWing Dan zou ik Stedin laten weten dat op dezelfde dag dat zij komen verwijderen jouw warmtepomp op de plaats van de gasmeter moet worden geïnstalleerd. Dat ze dus eindelijk een afspraak moeten maken.
En dat je al even wacht op een afspraak. (als je weet binnen welke termijn ze moeten reageren / uitvoeren herinner je ze daar ook aan...)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@onetime Ik wacht nog even het e-mailtje af met wanneer de gasmeter verwijderd wordt.
De datum om de elektra te verzwaren staat in ieder geval nu met zekerheid vast.

Anders ga ik erachteraan bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 10-06-2022 11:40 ]

• Jitta
En inderdaad ligt het keurig terug, elk steentje weer goed om en op de juiste plek. Wow...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• annespruit1980
BudgetEnergie inderdaad geld overgemaakt.
Dus dat ging heel goed.
Nog geen nieuw bericht van netbeheerder, dat zal een dezer dagen wel komen.

En op dit moment al 1600 kWh meer aan stroom teruggeleverd dan verbruikt, meer dan vorig jaar op het maximum ( aug ).
Heel misschien dat het op 0 uit gaat komen begin volgend jaar ( ergens in feb volgend jaar ).

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Hier inmiddels ook al enige tijd een warmtepomp en een na einde contract bij eneco aangegeven geen gas meer te willen de ATO op te zeggen
Inmiddels een brief van Enexis binnen met het verzoek een contract af te sluiten omdat er anders kosten aan verbonden zijn +- €800,- om de gas aansluiting te verwijderen. (voor 24juni

Ik ga voorbeeldbrief 1b sturen. Is dit prima om via de mail te doen of adviseren jullie toch een aangeschreven brief?

• cold_as_ijs
@MTBreak kan gewoon per mail

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:20
MTBreak schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:27:
Hier inmiddels ook al enige tijd een warmtepomp en een na einde contract bij eneco aangegeven geen gas meer te willen de ATO op te zeggen
Inmiddels een brief van Enexis binnen met het verzoek een contract af te sluiten omdat er anders kosten aan verbonden zijn +- €800,- om de gas aansluiting te verwijderen. (voor 24juni

Ik ga voorbeeldbrief 1b sturen. Is dit prima om via de mail te doen of adviseren jullie toch een aangeschreven brief?
en weer/nog steeds loopt die netbeheerder te jokkebrokken :(

the older I get, the better I was...

• RichieB
Ik lees het als intimidatie en afpersing.

• Kees-Jan
RichieB schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:11:
Ik lees het als intimidatie en afpersing.
Ja, zo kan je het ook noemen... :+

• Rommelzolder
Kees-Jan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:53:
[...]

en weer/nog steeds loopt die netbeheerder te jokkebrokken :(
Tijd voor een klacht bij de ACM.
Als het goed is zijn er een paar standaard brieven op het forum te vinden.
Anders moet ik even de harde schijf doorzoeken.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Tijd voor een klacht bij de ACM.
Als het goed is zijn er een paar standaard brieven op het forum te vinden.
Anders moet ik even de harde schijf doorzoeken.
@Bram-Bos : je host toch nog een aantal voorbeeld brieven richting ACM? Ik vind ze zo snel niet terug in de Topic Start.

Rommelzolder schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:44:
[...]
@Bram-Bos : je host toch nog een aantal voorbeeld brieven richting ACM? Ik vind ze zo snel niet terug in de Topic Start.
Gas de deur uit doen: Gratis!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rommelzolder

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-11 15:09
Goedendag,

Ik ontvang graag advies betreffende een brief die ik heb ontvangen van Liander. Ik ben recentelijk verhuisd naar een nieuwe koopwoning. Ik heb voor de sleuteloverdracht de gaskraan dicht kunnen draaien (op advies van hier ;) ) en sindsdien ook geen gas verbruikt. Ik ben ook niet van plan om in de toekomst gas te gaan gebruiken omdat een warmtepomp in aantocht is.

Nu heb ik deze brief van Liander ontvangen om eventueel opdracht te geven voor een kosteloze verwijdering van de aansluiting. Maar wat is wijsheid? Dit topic heb ik redelijk doorgelezen maar kom er zo niet uit of ik de opdracht nu "veilig" kan geven of de voorbeeld brief moet sturen.

De brief van Liander:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBJ5F4IYcRmr29FpBmtLZwMfe_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJLwgJjK9JpQgvb6S2unBOdL.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Groet,

Stephan

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• twain4me
  • Nu online

twain4me

StephanS1984 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:39:
Goedendag,

Ik ontvang graag advies betreffende een brief die ik heb ontvangen van Liander. Ik ben recentelijk verhuisd naar een nieuwe koopwoning. Ik heb voor de sleuteloverdracht de gaskraan dicht kunnen draaien (op advies van hier ;) ) en sindsdien ook geen gas verbruikt. Ik ben ook niet van plan om in de toekomst gas te gaan gebruiken omdat een warmtepomp in aantocht is.

Nu heb ik deze brief van Liander ontvangen om eventueel opdracht te geven voor een kosteloze verwijdering van de aansluiting. Maar wat is wijsheid? Dit topic heb ik redelijk doorgelezen maar kom er zo niet uit of ik de opdracht nu "veilig" kan geven of de voorbeeld brief moet sturen.

De brief van Liander:

[Afbeelding]

Alvast bedankt.

Groet,

Stephan
Dat kan je alleen maar zelf bepalen, heb je geen bezwaren tegen opdracht geven kan je prima opdracht geven Heb je wel bezwaren, principieel of practisch (bv angst voor het niet terug leggen van je tuinpad), zal je brieven moeten sturen.. uiteindelijk is het effect het zelfde, er komt een busje om de leiding uit de straat te rukken en de meter mee te nemen.
@StephanS1984 Kies tussen optie 1 en de niet weergegeven optie 4. (brieven) Ik ben voor 4. In principe puur voor rekening netbeheerder denken we hier. Maar optie 1 is voor jou gratis. Zou ik wel begrijpen. We denken hier dat ze optie 1 nodig hebben om de kosten nogmaals te kunnen binnen harken en om te mogen slaan over de resterende aangeslotenen op het gas. Terwijl iedereen al heeft betaald voor verwijdering en plaatsing nieuw. (gemiddeld halverwege de levensduur, ~de helft~ van het werk, dus al betaald, in het vastrecht voor onderhoud)

Nog een praktisch verschil, bij aanvraag (optie 1 ) kan je vragen om een bepaalde datum voor verwijdering.
Bij optie 4 weet je van te voren niet hoe lang het gaat duren. Ze moeten wel minstens 5 dagen van te voren een afspraak met je maken. Dat is volgens mij wat anders dan een aankondiging in je brievenbus deponeren.

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Sorry, maar worden de kosten voor optie 4 niet ook verdeelt over de resterende klanten? Iemand moet die ZZP aannemers betalen, dus het komt altijd uit de marges en dus van de klanten.

Zelf neig ik ook naar optie 1, afhandelen die zaak. Wel wacht ik nu eerst nog erop dat mijn WP werkelijk afgeleverd word. (PS: alhoewel ik het weghalen van infrastructuur die niemand in de weg zit nog altijd kapitaalvernietiging vind)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blijkbaar word je gasmeter pas verwijderd als je krachtstroom 3x 25A is aangesloten.

Nadat meter was vervangen 1,2 dagen later werd ik al opgebeld voor een afspraak.
Volgende week eindelijk zover! :)

Zal er nog even foto’s van posten vooraf en achteraf.
Hopelijk laten ze het een beetje netjes achter 8)7

• cold_as_ijs
cybermaus schreef op maandag 20 juni 2022 @ 07:26:
Sorry, maar worden de kosten voor optie 4 niet ook verdeelt over de resterende klanten? Iemand moet die ZZP aannemers betalen, dus het komt altijd uit de marges en dus van de klanten.

Zelf neig ik ook naar optie 1, afhandelen die zaak. Wel wacht ik nu eerst nog erop dat mijn WP werkelijk afgeleverd word. (PS: alhoewel ik het weghalen van infrastructuur die niemand in de weg zit nog altijd kapitaalvernietiging vind)
Niet helemaal. Bij het aanvragen van verwijdering worden de boel bekostigd uit de periodieke aansluitkosten bij de consument. Dus dat zorgt voor een verhoging van de tarieven bij de gasverbruikers.

Bij ontbreken van de aanvraag moet de netbeheerder het dus financieren uit een ander potje. Het gaat dan ten koste van de winst van de netbeheerders. Die winst vloeit dan wel voor een groot deel terug naar de lokale en provinciale overheden (niet allemaal en niet evenredig verdeeld natuurlijk). Dus zal het uiteindelijk wel tot verhoging van de lokale belastingen leiden. Maar mijn inziens is dat beter: er blijft minder aan de strijkstok hangen bij de netbeheerders en de kosten komen terecht bij de mensen die profiteren van de belastingen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchWing schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:02:
Blijkbaar word je gasmeter pas verwijderd als je krachtstroom 3x 25A is aangesloten.
Dit klinkt mij als klinkklare nonsens in de oren. Alsof je met 1 x 40A niet van het gas af zou kunnen/mogen? Ik schat zo in dat er hier heel wat tweakers zijn die 1 x 40A (of 35A) hebben en van het gas af zijn. Daarmee kun je in veel gevallen prima uit de voeten namelijk.

En ik heb er nog nooit van gehoord dat er enige koppeling tussen E en G zou zijn.
onetime schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:02:
@StephanS1984[…] Ze moeten wel minstens 5 dagen van te voren een afspraak met je maken.
Ja, dat klinkt leuk he, minstens 5 dagen tevoren, maar de praktijk is soms anders.
Ik stond op de wachtlijst voor een afspraak toen de aannemer belde dat er die middag een afspraak uitviel en dat ze nu tijd hadden. Een half uur later stonden ze op de stoep. Wel na mijn goedkeuring om het die dag te doen natuurlijk.

<John O`Mill>

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Hippe Lip
Ik bedoel als je elektra laat aanpassen + gasmeter + gasleiding laat verwijderen.
(Als één gezamenlijke opdracht)

Stedin gaf aan dat dit kwam; omdat de opdracht eerst bij de ene afdeling ligt en daarna naar de andere afdeling gaat.

Zowel een kennis als ik hebben allebei elektra laten verzwaren naar 3x25A en gasmeter laten verwijderen. Allebei eerst elektra en 1-2 dagen later werden we gebeld voor een afspraak voor de gasmeter.

Kan toeval zijn, maar het viel mij wel op!

Ze deden bij de kennis zelfs de oude gasmeter vervangen voor een slimme en daarna afspraak inplannen om hem definitief te verwijderen :+

Ik heb genoeg ervaring met Stedin, ik sta nergens meer van op te kijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 21-06-2022 23:33 ]

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:00
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:15:
[...]
Ik schat zo in dat er hier heel wat tweakers zijn die 1 x 40A (of 35A) hebben en van het gas af zijn.
:Y

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-11 18:45
Vandaag heeft Stedin mijn gasmeter verwijderd, 3.5 jaar na het plaatsen van een slotje.
In december 2018 heb ik dit slotje laten plaatsen. Dat was gratis en voor onbepaalde tijd; er is destijds geen termijn gecommuniceerd.
Dit voorjaar kwam eerst een brief met de mededeling dat dat slotje echt niet langer kon en dat ik moest kiezen: ofwel een nieuw gascontract afsluiten, of de meter laten verwijderen. Van mij mochten ze die meter hebben.

Bij de afspraakbevestiging stond echter een voor mij onverwachte zinsnede:
U bent zelf verantwoordelijk voor herstel van eventueel niet-opneembare bestrating en sierbestrating.

Ik heb daarop een passende reactie gestuurd waarin ik aangaf dat men hartelijk welkom was, maar dat er op mijn terrein pas gegraven wordt nadat Stedin schriftelijk heeft bevestigd dat de situatie kosteloos in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.

Vandaag was het dus zo ver. Het verwijderen ging professioneel en in een uiterst prettige sfeer; de bestrating ligt er weer mooi bij.
Vanwege bebouwing en ander leidingwerk is een deel van de gasleiding blijven liggen.

Dank aan allen voor de inspiratie die ik uit dit forumdraadje heb kunnen halen!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:04
Ben ik me net aan het oriënteren om volledig gasloos te gaan, krijg ik vandaag een aannemer van Enexis aan de deur met de mededeling dat ze alle gasleidingen van stoep tot meterkast in de straat gaan vervangen.

Duur geintje, voor die max 2 jaar dat ik nog gas gebruik.
Hopelijk gaan ze hier niet over struikelen als ik aan het eind van mijn huidige contract gasloos ga. Alles wat nieuw is er weer uittrekken...

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 22-06-2022 23:42 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• breinonline
  • Laatst online: 07:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee hoor. Je verwacht nu een vooruitziende blik die er in werkelijkheid niet is bij de netbeheerders.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• annespruit1980
pentaw1nz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:36:
Ben ik me net aan het oriënteren om volledig gasloos te gaan, krijg ik vandaag een aannemer van Enexis aan de deur met de mededeling dat ze alle gasleidingen van stoep tot meterkast in de straat gaan vervangen.

Hopelijk gaan ze hier niet over struikelen als ik aan het eind van mijn huidige contract gasloos ga. Alles wat nieuw is er weer uittrekken...
Eigenlijk zouden ze op zo'n moment een aanbieding moeten doen als je dan meteen van het gas af gaat.
Dus zoiets dat je het bedrag dat zij uitsparen door alleen de oude leiding te verwijderen en geen nieuwe leiding neer te leggen meteen in handen krijgt ( uiteraard als een korting of zo op stroom ).
Dat zou de overgang voor sommige dan makkelijker maken.
Maar daar zal ik wel weer te makkelijk over denken.

• Erwin_83
annespruit1980 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:07:
[...]

Eigenlijk zouden ze op zo'n moment een aanbieding moeten doen als je dan meteen van het gas af gaat.
Dus zoiets dat je het bedrag dat zij uitsparen door alleen de oude leiding te verwijderen en geen nieuwe leiding neer te leggen meteen in handen krijgt ( uiteraard als een korting of zo op stroom ).
Vooruitdenken en netbeheerders, dat gaat um niet worden. Ze zitten vaste geroest in routines, daar wijken ze niet zomaar vanaf voor een individu.

Het mooiste zou zijn de gasloze op te sparen en bij groot onderhoud de boel pas te verwijderen. Of per straat op plekken waar het snel gaat met gasloos wonen.

Het "voordeel" van jou voorstel betreft alleen een stukje nieuwe leiding, kwa arbeid zit er niet veel voordeel in, dus financieel ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 23-06-2022 08:24 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je hebt toch nog graag 2 jaar een veilige aansluiting?
Ze hadden hooguit van te voren kunnen vragen wie binnen nu en 2 a 3 jaar van het gas af wil en daar kosten besparen, wil je daarna toch niet van het gas dan draai je ook voor de extra kosten op.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• pentaw1nz
[...]

Nou exact dit had ik het gisteren met mijn buurman over haha. Geld weggooien is het nu. Aannemer inschakelen die straks een halve dag bezig is met een paar man, om over 2 jaar alles er weer uit te trekken (als Enexis wil dat ik de aansluiting verwijder). Als ze me een brief hadden gestuurd met een aanbieding om gasloos te gaan als ik nu het spul laat verwijderen ipv opnieuw aanleggen, dan zou ik misschien wel e.e.a. versnellen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als de timing goed is wil een netbeheerder wel afsluiten tijdens groot onderhoud.
Ik kon dat destijds (april 2017) met Liander afspreken en ik kreeg op papier dat het gratis werd gedaan.
Achteraf best ironisch daar ik gaandeweg dit topic startte omdat ik die medewerking niet voorzag :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• twain4me
  • Nu online

twain4me

pentaw1nz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:08:
[...]

Nou exact dit had ik het gisteren met mijn buurman over haha. Geld weggooien is het nu. Aannemer inschakelen die straks een halve dag bezig is met een paar man, om over 2 jaar alles er weer uit te trekken (als Enexis wil dat ik de aansluiting verwijder). Als ze me een brief hadden gestuurd met een aanbieding om gasloos te gaan als ik nu het spul laat verwijderen ipv opnieuw aanleggen, dan zou ik misschien wel e.e.a. versnellen.
even vanuit hun geredeneerd, het is al gratis, wat kunnen ze je nog aanbieden?

• pentaw1nz
twain4me schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:51:
[...]

even vanuit hun geredeneerd, het is al gratis, wat kunnen ze je nog aanbieden?
Het maakt mij verder niet uit hoor, maar tis meer dat het hen nu veel geld kost om die mensen een halve dag bij mij aan het werk te zetten voor het vervangen van iets (met de insteek dat het daarna weer lang mee kan) terwijl ik het over 2 jaar niet meer nodig heb. Het is ook gewoon verspilling, van zowel manuren als materiaal (beide momenteel schaars). Van mij mogen ze het ook gewoon laten voor wat het is en over 2 jaar de boel weghalen.

Maar goed, dat is misschien een te variabel verhaal voor een grote organisatie die in een hele wijk gewoon overal alles er uit wil trekken en vernieuwen.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 23-06-2022 10:01 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Het maakt mij verder niet uit hoor, maar tis meer dat het hen nu veel geld kost om die mensen een halve dag bij mij aan het werk te zetten voor het vervangen van iets (met de insteek dat het daarna weer lang mee kan) terwijl ik het over 2 jaar niet meer nodig heb. Het is ook gewoon verspilling, van zowel manuren als materiaal (beide momenteel schaars). Van mij mogen ze het ook gewoon laten voor wat het is en over 2 jaar de boel weghalen.

Maar goed, dat is misschien een te variabel verhaal voor een grote organisatie die in een hele wijk gewoon overal alles er uit wil trekken en vernieuwen.
Alles wat ik hierover zeg is gok en aanname van mijn kant, maar ik kan het me er wel iets bij voorstellen.

Wanneer zij de afgesproken en blijkbaar nodige vernieuwing niet uitvoeren omdat jij aangeeft over 2 jaar van het gas af te willen, geeft dat een lastige situatie.

Jij kan je bedenken, je kan verhuizen en de nieuwe bewoners hebben andere plannen etc.
Dan moeten ze al een complete administratie bij gaan houden.

Ik gok dat een vernieuwing binnen een project gunstiger en wellicht zelfs goedkoper is voor een netbeheerder, dan iets doen met zo'n uitzondering.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

ik hoor niet anders dan over een paar jaar komt er een dakkapel op... je moet eens weten hoe weinig er daadwerkelijk geplaatst worden binnen die paar jaar. mensen hebben nogal de neiging om zich te bedenken.
als je het voor elkaar krijgt een waterdicht contract te tekenen denk ik dat ze er misschien in meegaan mits er nog genoeg (theoretische) levensduur op de leiding zit, ze vervangen immers niet voor niets.
Je kan natuurlijk altijd even bellen en vragen of het mogelijk is hem 2 jaar te laten liggen ;)

Edit: verhuizen is ook nog zoon probleem idd

• annespruit1980
Erwin_83 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Vooruitdenken en netbeheerders, dat gaat um niet worden. Ze zitten vaste geroest in routines, daar wijken ze niet zomaar vanaf voor een individu.

Het mooiste zou zijn de gasloze op te sparen en bij groot onderhoud de boel pas te verwijderen. Of per straat op plekken waar het snel gaat met gasloos wonen.

Het "voordeel" van jou voorstel betreft alleen een stukje nieuwe leiding, kwa arbeid zit er niet veel voordeel in, dus financieel ook niet.
Ik denk dat de arbeid toch redelijk hoog is.
Bij het verwijderen trekken ze zover ik begrepen heb die leiding eruit zonder het open te maken.
Dus graven is een wat niet hoeft.
En de leiding zal ook wel wat kosten ( mag niet goedkoop zijn lijkt mij i.v.m. veiligheid ).
Dat is twee.
En daarna aansluiten en kijken of er geen lekken zitten.
Dat is drie.
Maar goed, allemaal te makkelijk gedacht van mijn kant, en ik heb ook totaal geen idee van de kosten.
Zinloos is het in ieder geval wel in mijn ogen.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 16:15
om heel eerlijk te zijn denk ik dat het duurder is om 1 woning niet te doen in een hele straat aangezien er dan een opzichter aanwezig moet zijn die het werkvolk verteld wat ze moeten doen ipv een opzichter die 1 keer langs komt.

• cold_as_ijs
[...]

Maar wat garandeerd dat jij over 2 jaar je aansluiting echt gaat verwijderen?
Misschien verkoop jij je huis en wil de volgende bewoner wel aan het gas. Dan zit de netbeheerder met een leiding die alsnog vervangen moet worden.
En misschien ben jij niet de enige en wil je buurman over 5 jaar van het gas. Moet je die dan wel vervangen?

Zo lang we niet naar een goed verwijderingsbeleid gaan (wijk/straat gerichte aanpak), is dit vervangingsbeleid het meest efficient.

Maar om even de zaak om te keren, als jij toch al weet dat je van het gas af wil, waarom doe je dit dan nu niet? Jij kan gewoon aangeven dat je geen nieuwe leiding wilt en dat ze hem alleen hoeven te verwijderen. Waarom neem jij niet je verantwoordelijkheid en voorkom je de verspilling ;)
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:15:
[...] Dit klinkt mij als klinkklare nonsens in de oren. Alsof je met 1 x 40A niet van het gas af zou kunnen/mogen? Ik schat zo in dat er hier heel wat tweakers zijn die 1 x 40A (of 35A) hebben en van het gas af zijn. Daarmee kun je in veel gevallen prima uit de voeten namelijk.

En ik heb er nog nooit van gehoord dat er enige koppeling tussen E en G zou zijn.
Ook met 1x 25A kan het. Mijn eigen huis en van een een vriendin met een energie positief huis...
Bij een andere vriendin gaat het deze zomer ook gebeuren, Atlantic nog even aansluiten...
Hier nu ook extra meters in de groepenkast, en ik zie soms wel momenten met meer dan 25A verbruik.
Wat wil je ook met kookplaat, oven, vaatwasser en waterkoker tegelijk?
edit: meestal minder dan 2kW verbruik, teruglevering vaak rond de 2kW, maar er komen nog meer panelen. /
[...] Ja, dat klinkt leuk he, minstens 5 dagen tevoren, maar de praktijk is soms anders.
Ik stond op de wachtlijst voor een afspraak toen de aannemer belde dat er die middag een afspraak uitviel en dat ze nu tijd hadden. Een half uur later stonden ze op de stoep. Wel na mijn goedkeuring om het die dag te doen natuurlijk.
Na een nette vraag in zo een situatie is dat toch oke? Je kan ook nee zeggen. Maar niet standaard.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 23-06-2022 16:05 ]

• pentaw1nz
cold_as_ijs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Maar wat garandeerd dat jij over 2 jaar je aansluiting echt gaat verwijderen?
Misschien verkoop jij je huis en wil de volgende bewoner wel aan het gas. Dan zit de netbeheerder met een leiding die alsnog vervangen moet worden.
En misschien ben jij niet de enige en wil je buurman over 5 jaar van het gas. Moet je die dan wel vervangen?

Zo lang we niet naar een goed verwijderingsbeleid gaan (wijk/straat gerichte aanpak), is dit vervangingsbeleid het meest efficient.

Maar om even de zaak om te keren, als jij toch al weet dat je van het gas af wil, waarom doe je dit dan nu niet? Jij kan gewoon aangeven dat je geen nieuwe leiding wilt en dat ze hem alleen hoeven te verwijderen. Waarom neem jij niet je verantwoordelijkheid en voorkom je de verspilling ;)
Omdat ik nu nog niet zo ver ben. Het lijkt voor mij gunstiger 2 jaartjes te wachten. Zie eigen topic :)

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

Hier zijn ze al dagen bezig, stoep voor 400 huizen eruit en nieuwe gasleidingen erin. Lekker vooruit denken vanuit de gemeente :+

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bij mij hebben ze dit 1 jaar geleden gedaan + riool en bestrating etc.
Maandag gaat de gasmeter eruit.
Helemaal gratis :)

En in de toekomst gaat mijn wijk vermoedelijk op stadsverwarming.
En dit jaar krijgen we glasvezel.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 23-06-2022 17:38 ]

• pentaw1nz
DutchWing schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Bij mij hebben ze dit 1 jaar geleden gedaan + riool en bestrating etc.
Maandag gaat de gasmeter eruit.
Helemaal gratis :)

En in de toekomst gaat mijn wijk vermoedelijk op stadsverwarming.
En dit jaar krijgen we glasvezel.
Het leuke is nog dat er groot onderhoud is afgekondigd aan onze straat (zowel bestrating en verkeerssituatie als riolering). Dit is echter niet nu gezamenlijk met vervangen gasleidingen gepland.
Kan volgend jaar de straat er dus nog een keer uit :+

• cold_as_ijs
pentaw1nz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Het leuke is nog dat er groot onderhoud is afgekondigd aan onze straat (zowel bestrating en verkeerssituatie als riolering). Dit is echter niet nu gezamenlijk met vervangen gasleidingen gepland.
Kan volgend jaar de straat er dus nog een keer uit :+
Ach ben er maar blij mee. Dan ligt het erna in ieder geval weer recht :D. Bij ons begon het met aanleg van glasvezel. 4 maanden later vervanging van de waterleiding, waarna ze klaar waren hetzelfde bedrijf een oude gasleiding heeft verwijderd. Omdat oude gasleiding onder de perkjes lag in de straat zijn deze opnieuw aangeplant en ingezaaid. 5 maanden later werden de huisaansluitingen voor het gas vervangen. Nog eens 6 maanden later kwam de gemeente eindelijk over de brug en werden alle gemeenteperkjes in de straat opnieuw aangeplant als onderdeel van een groenproject voor ons dorp.
De stoep ligt nog steeds scheef gek genoeg ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nee hoor, zelfs daarover staat niets in welk reglement dan ook. :)
Hee hee, wacht ff. Dat klinkt als iets dat op efficiëntie lijkt en dat kan niet hoor! :+

<John O`Mill>

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:17:

[...]

Hee hee, wacht ff. Dat klinkt als iets dat op efficiëntie lijkt en dat kan niet hoor! :+
Tja, dat is me inmiddels ook wel duidelijk geworden.
Aan de ene kant worden we doodgegooid met natuur, stikstof, Co2, moeten we van het gas af, enz.
Maar als er dan iets is wat sommige mensen kan overhalen, plus minder uitstoten, dan doen 'we' het niet.
Of het geld bespaard kan ik uiteraard niet precies zeggen, maar het niet hoeven opengraven scheelt ( alweer, volgens mij als leek ) toch echt.
In ieder geval ben ik van gas af, en nu kan ik rustig verder kijken waar ik dit huis kan verbeteren zonder me er verder druk om te maken.

Het 'mooiste' zou zijn als ze nu die gasleiding hier eerst komen vervangen door een nieuwe, en vervolgens een paar weken later weer verwijderen......

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Samenvatting: half jaar gasloos, maar niets gedaan met mijn afsluiting, of hoe die website ook heet. Wel wil ik meewerken aan de verwijdering, maar ik teken er niet voor.

2 weken geleden telefoon van de aannemer: hallo Moby, ik zie dat u uw aansluiting wil verwijderen? Antwoord: ehm nee hoor hoeft niet perse. Aannemer: dan moet u weer gaan betalen voor vastrecht..... Antwoord: dat is niet waar.

Stilte.

Aannemer: ik ga dit even overleggen met mijn supervisor.

Ik kon niet eens vermelden dat ik wil meewerken want het gesprek was al klaar. Gelukkig werd ik deze week weer gebeld, en heb ik mijn situatie uitgelegd. Ons huis ligt erg ver van de weg, en heeft een zeer ingewikkeld steentjes patroon maar daar zijn goede afspraken over gemaakt.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Gieliovd520
Het is hier nog altijd stil na de contact formulieren invullen, chatten en de belofte dat Liander "de juiste afdeling" geïnformeerd heeft. Ook ik wil prima meewerken, aan hetgeen Liander noodzakelijk acht. Maar opdracht geven, nee.

Heb zo niet paraat hoe lang alweer, maar al gauw 4-6 weken stilte.

Zal mij benieuwen. Heb ondertussen de eindafrekening met Energiedirect betaald en dat hoofdstuk is dicht.

• Gieliovd520
Asjemenou. Als je het over de duvel hebt.
Beste,

Wij hebben de opdracht gekregen om werkzaamheden uit te voeren aan de elektra en/of gas aansluiting.

Voor dat wij de werkzaamheden mogen uitvoeren zijn wij verplicht om eerst te komen schouwen.

Is het mogelijk dat mijn collega op donderdag 7 juli tussen 13:00 uur en 14:00 uur langs komt om te schouwen?
Wanneer de collega op locatie is maakt hij de afspraak voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

Graag horen wij of deze dag en tijd voor u schikt.
Alvast bedankt.

--

Met vriendelijke groet,

Planningaa@vangelder.com
Mailbox tbv HAS Liander
Het gaat dan toch echt gebeuren.

De boodschap tijdens de schouw gaat duidelijk zijn "maak het jezelf zo makkelijk mogelijk". Niemand zit te wachten op hier heel de voortuin, oprit en alles overhoop te halen. Ik niet en aannemelijk zij ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Gieliovd520 op 27-06-2022 12:42 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom doen sommige zo extreem moeilijk om opdracht te geven? Waar je zin in hebt…

Ik heb het gewoon aangevraagd, nu vandaag eindelijk de gasmeter verwijderd.
4 man sterk. Met 2 uurtjes waren ze klaar.
Vanmiddag komt de stratenmaker alle tegels weer netjes terugleggen.

Zal vanmiddag een update geven hoe netjes dat gegaan is.

Netbeheerder: Stedin.

• CurlyMo
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:53:
Waarom doen sommige zo extreem moeilijk om opdracht te geven? Waar je zin in hebt…
Waarom doen sommige zo extreem simpel om opdracht te geven? Waar je zin in hebt...

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CurlyMo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Waarom doen sommige zo extreem simpel om opdracht te geven? Waar je zin in hebt...
Ik moest wel, heb het hok nodig voor de binnenunit.

Linksom of rechtsom, als het misgaat heb je toch een hoop getouwtrek.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 27-06-2022 13:02 ]

• CurlyMo
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:59:
[...]
Linksom of rechtsom, als het misgaat heb je toch een hoop getouwtrek.
Ik heb hier zwart op wit staan dat alle schade aan de tuin wordt hersteld incl. beplanting en dat zij het initiatief nemen. Daar durf ik wel mee te gaan zwaaien als het zover komt. Update komt als de meter daadwerkelijk weg is.

• Gieliovd520
Zoals aangegeven in mijn situatie, groot perceel grote oprit, voortuin, grond, volwassen bomen, gasleiding slingert onlogisch onder de grond door (meterkast vorige woning zat heel ergens anders).... leiding loopt onder huis zonder kruipruimte en komt ingestort uit in betonvloer etc...

Ja, daar wil ik géén risico voor dragen.

8 juli komen ze schouwen.

• cold_as_ijs
@DutchWing miscchien moet je het topic eens doorlezen ;), maar voor je gemak hier een korte samenvatting dit is een principe kwestie. Je tekent voor bepaalde verantwoordelijkheden, welke waarschijnlijk voor de rechter geen stand houden, maar op basis van het verleden er een kans bestaat dat de netbeheerder jou zo lang mogelijk aan de voorwaarden laat houden.
Daarnaast zijn er genoeg voorbeelden al voorbij gekomen waar de aannemer/netbeheerder claimt dat je zelf moet zorgen dat al je tegels weer netjes worden terug gelegd. Oftewel zelfs als je een aanvraag doet heb je al gezeur voordat je begint.

Ik heb uit principe geen aanvraag gedaan. Het heeft mij geen werk gekost en mijn gasmeter is verwijderd. Niet eens een formulier in hoeven te vullen of mails/brieven hoeven te sturen.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:48

Deurwaarder

*blaf*

Inmiddels ben ik halverwege deel 2 met teruglezen van de serie.
_/-\o_ _/-\o_ voor de kar-trekkers en pioniers in dit topic.

Ik heb de 1e standaard-brief van Stedin ontvangen. Morgen zal ik die anonimiseren en in mijn dossier posten, mocht iemand er nog interesse in hebben.

Er blijkt nog niet veel voortschrijdend inzicht aan de kant van Stedin uit.
-Ze stellen nog steeds dat ze wettelijk verplicht zijn af te sluiten
-Bij het tijdelijk of permanent stoppen van gasgebruik is alleen het opzeggen van het energiecontract niet voldoende!
-'Als u (tijdelijk) geen gas meer wilt gebruiken, kan dit niet via het opzeggen van uw energiecontract voor gas'
-'Heeft u geen gas meer nodig [...] Dan moet u uw gasaansluiting laten verwijderen. Vanwege een nieuwe regeling is dit voor u gratis. [...] moet u € 0.01 naar ons overmaken.' 8)7 <- Gratis, maar wel een cent betalen. En de gasaansluiting is ineens van mij?

De termijnen die ze noemen varieren ook nogal.
-Binnen 2 dagen doorgeven wie de nieuwe energieleverancier is
-Zorg dat het contract binnen 10 dagen in gaat
-Neem binnen 10 dagen contact op met de Klantenservice voor tijdelijk afsluiten.
-Doe een aanvraag bij (niet)mijnaansluiting.nl binnen 14 dagen.

En nog een pareltje: Als je een nieuw gascontract wilt aangaan, dan dringt Stedin er op aan om af te zien van de wettelijke bedenktijd. 8)7
Consumentenrechten.. die zijn zo lastig voor je bedrijfsprocessen.

Het valt me op dat de brief verzonden is namens de Manager Business Support Services.
Nou ken ik de interne organisatie van Stedin niet, maar het klinkt niet als een voor de hand liggende afdeling voor het benaderen van consumenten/kleinverbruikers.
Maar goed, ik zal de heer Manager voorzien van een korte reactie, per post.

Concept:
Stedin Netbeheer B.V.
t.a.v. <naam>, Manager Business Support Services
Postbus 49, 3000 AA Rotterdam

<plaats>, 27 juni 2022

Betreft: ‘Voorkom afsluiting van elektriciteit en/of gas

Geachte heer <naam>,

Onlangs ontving ik uw brief met kenmerk <kenmerk>.
Daarin nodigt u mij uit om:
-een overeenkomst aan te gaan met een energieleverancier voor een leveringscontract, of
-een overeenkomst met Stedin aan te gaan voor een tijdelijke afsluiting, of
-een overeenkomst met Stedin aan te gaan voor het verwijderen van de gasaansluiting.

Ik zal op deze uitnodiging niet ingaan.
Het leveringscontract voor gas heb ik juist op 2 juni opgezegd bij mijn energieleverancier, omdat ik geen gebruik meer maak of zal maken van aardgas.
Een overeenkomst met Stedin om de gasaanslutiing tijdelijk te laten afsluiten dan wel te laten verwijderen kan en zal ik niet aangaan, omdat ik noch eigenaar ben van de woning (dat is de firma <naam verhuurder>) noch van de gasaansluiting (dat bent u).

Ik heb <naam verhuurder> geïnformeerd over het feit dat ik geen gebruik meer zal maken van aardgas.
Zij gaf aan een aanvraag voor verwijdering bij Stedin in te dienen.
Op de status van die aanvraag heb ik verder geen zicht.

Mocht u besluiten werkzaamheden te willen verrichten aan uw gasaansluiting, dan bent u op afspraak uiteraard van harte welkom.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,

<mijn naam>
Ik kan natuurlijk voorbeeld-brief 1d pakken. Dat is een sterke en goed onderbouwde brief.
Maar ik neig er eigenlijk naar om gewoon antwoord te geven op de vraag die Stedin lijkt te stellen, omdat ik benieuwd ben hoe Stedin reageert.

-Geen deurwaarder-

• Erwin_83
Deurwaarder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:10:
Inmiddels ben ik halverwege deel 2 met teruglezen van de serie.
_/-\o_ _/-\o_ voor de kar-trekkers en pioniers in dit topic.

Ik heb de 1e standaard-brief van Stedin ontvangen. Morgen zal ik die anonimiseren en in mijn dossier posten, mocht iemand er nog interesse in hebben.

Er blijkt nog niet veel voortschrijdend inzicht aan de kant van Stedin uit.
-Ze stellen nog steeds dat ze wettelijk verplicht zijn af te sluiten
-Bij het tijdelijk of permanent stoppen van gasgebruik is alleen het opzeggen van het energiecontract niet voldoende!
-'Als u (tijdelijk) geen gas meer wilt gebruiken, kan dit niet via het opzeggen van uw energiecontract voor gas'
-'Heeft u geen gas meer nodig [...] Dan moet u uw gasaansluiting laten verwijderen. Vanwege een nieuwe regeling is dit voor u gratis. [...] moet u € 0.01 naar ons overmaken.' 8)7 <- Gratis, maar wel een cent betalen. En de gasaansluiting is ineens van mij?

De termijnen die ze noemen varieren ook nogal.
-Binnen 2 dagen doorgeven wie de nieuwe energieleverancier is
-Zorg dat het contract binnen 10 dagen in gaat
-Neem binnen 10 dagen contact op met de Klantenservice voor tijdelijk afsluiten.

En nog een pareltje: Als je een nieuw gascontract wilt aangaan, dan dringt Stedin er op aan om af te zien van de wettelijke bedenktijd. 8)7
Consumentenrechten.. die zijn zo lastig voor je bedrijfsprocessen.

Het valt me op dat de brief verzonden is namens de Manager Business Support Services.
Nou ken ik de interne organisatie van Stedin niet, maar het klinkt niet als een voor de hand liggende afdeling voor het benaderen van consumenten/kleinverbruikers.
Maar goed, ik zal de heer Manager voorzien van een korte reactie, per post.

Concept:

[...]

Ik kan natuurlijk voorbeeld-brief 1d pakken. Dat is een sterke en goed onderbouwde brief.
Maar ik neig er eigenlijk naar om gewoon antwoord te geven op de vraag die Stedin lijkt te stellen, omdat ik benieuwd ben hoe Stedin reageert.
Zorg er wel voor dat je het vooraf goed afgesproken hebt (op papier) met je verhuurder. Niet dat je bij het einde van je huur contract de boel in originele staat moet achterlaten, dus een gasaansluiting moet laten aanleggen.

• Kees-Jan
Erwin_83 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 05:54:
[...]

Zorg er wel voor dat je het vooraf goed afgesproken hebt (op papier) met je verhuurder. Niet dat je bij het einde van je huur contract de boel in originele staat moet achterlaten, dus een gasaansluiting moet laten aanleggen.
De verhuurder is eigenaar van het huis en de verhuurder/eigenaar doet de aanvraag om de gasaansluiting te laten verwijderen.
Dan zou het vreemd zijn dat de huurder dan (bij opzeggen van de huurovereenkomst) verantwoordelijk wordt voor (de kosten van) een gasaansluiting...

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:48

Deurwaarder

*blaf*

Erwin_83 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 05:54:
[...]

Bedankt voor de tip. De verhuurder is inderdaad op de hoogte en akkoord.
Ik had ze geinformeerd dat ik geen gas meer gebruik (het ging alleen om gas om te koken), en dat de netbeheerder dan wellicht werkzaamheden wil uitvoeren. Toen vroegen ze om een aantal foto's van de meter, zodat ze zelf de aanvraag tot verwijdering kunnen doen.

-Geen deurwaarder-

• RichieB
Deurwaarder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:10:
[...]
[...]
Goed idee! https://nietmijnaansluiting.nl/

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-11 15:09
Inmiddels heb ik opdracht gegeven om de gasmeter kosteloos te laten verwijderen. Voorkeur week is opgegeven en het eerste contact is telefonisch gelegd vanuit Liander.

Ik zal de voortgang hier posten. Bedankt voor de reacties.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• Gieliovd520
Wéér een leuke, ditmaal niet de netbeheerders die de draak uithangen, maar Energiedirect.

Ik heb het product Gas stopgezet binnen mijn overeenkomst met gas en elektra bij hen. Dit binnen een jaarcontract met welkomstbonus van €225.

Voorafgaand aan de opzegging heb ik in januari reeds nagevraagd of het product gas uit de overeenkomst halen effect zou hebben op de welkomstbonus. Dit kon ze garanderen, het zou géén effect hebben.

Bij de daadwerkelijke opzegging wederom deze uitspraak laten bekrachtigen. Het antwoord was wederom vol overtuig, néé, dat heeft geen enkel effect op de welkomstbonus, dat kan ik u garanderen.

Voilá, contract loopt af... jaarrekening komt; geen welkomstbonus.

Bij navraag zegt men nu "U heeft contractbreuk gepleegd door gas stop te zetten, zodoende heeft u geen recht meer op de welkomstbonus".

En daar begint het feest. Of ik dan maar via de mail de vraag kan voorleggen met bewijs, motivatie, onderbouwing.... terwijl ik simpelweg 2 personen citeer die me toezegging hebben gedaan.

Nee meneer, helaas, contractbreuk, geen recht. Het is aan u om een verzoek tot coulance te doen, maar beloften doen we niet. Coulance?

In de actievoorwaarden staat niet waar ze nu op terugvallen. Er staat wel dat als "de overeenkomst vroegtijdig wordt beëindigd" - dit is niet aan de orde. De overeenkomst is nog altijd actief en geldig. Ik neem nog vrolijk elektra af en lever tegen een royale €0,05 ook energie terug.

De enige passage in de actievoorwaarden die enigszins iets in deze richting geeft is:
Je krijgt de eenmalige, specifiek voor deze actie geldende cashback. Deze maken we 12 maanden na start levering over op je rekening. Je hebt geen recht op de cashback als je overeenkomst voortijdig wordt beëindigd of je een betalingsachterstand hebt op het moment dat we de cashback
willen uitkeren.
Dat is niet aan de orde, het product GAS is uit de overeenkomst gehaald, maar de overeenkomst duurt nog tot de dag van vandaag voort.

Ja, pionieren op duurzaamheid in Nederland.

Dossier overigens weer geüpdated.

[ Voor 17% gewijzigd door Gieliovd520 op 29-06-2022 13:10 ]

• Erwin_83
Gieliovd520 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:52:
Wéér een leuke, ditmaal niet de netbeheerders die de draak uithangen, maar Energiedirect.

Ik heb het product Gas stopgezet binnen mijn overeenkomst met gas en elektra bij hen. Dit binnen een jaarcontract met welkomstbonus van €225.

Voorafgaand aan de opzegging heb ik in januari reeds nagevraagd of het product gas uit de overeenkomst halen effect zou hebben op de welkomstbonus. Dit kon ze garanderen, het zou géén effect hebben.

Bij de daadwerkelijke opzegging wederom deze uitspraak laten bekrachtigen. Het antwoord was wederom vol overtuig, néé, dat heeft geen enkel effect op de welkomstbonus, dat kan ik u garanderen.

Voilá, contract loopt af... jaarrekening komt; geen welkomstbonus.

Bij navraag zegt men nu "U heeft contractbreuk gepleegd door gas stop te zetten, zodoende heeft u geen recht meer op de welkomstbonus".

En daar begint het feest. Of ik dan maar via de mail de vraag kan voorleggen met bewijs, motivatie, onderbouwing.... terwijl ik simpelweg 2 personen citeer die me toezegging hebben gedaan.

Nee meneer, helaas, contractbreuk, geen recht. Het is aan u om een verzoek tot coulance te doen, maar beloften doen we niet. Coulance?

In de actievoorwaarden staat niet waar ze nu op terugvallen. Er staat wel dat als "de overeenkomst vroegtijdig wordt beëindigd" - dit is niet aan de orde. De overeenkomst is nog altijd actief en geldig. Ik neem nog vrolijk elektra af en lever tegen een royale €0,05 ook energie terug.

Ja, pionieren op duurzaamheid in Nederland.
Ik zou het op foutief geïnformeerd houden. In de overeenkomst staat vast wel iets over 1 (of beiden) producten beëindigen dat dan de bonus vervalt en eventueel nog een opzegboete.

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
@Jitta raad is, jij en ik hebben dezelfde meldingen gehad eind december. ik had nog net geen gedichtje gestuurd :P

maar heb dus nu wel de afspraak officieel staan. dinsdag de 12de staan ze voor mijn deur. Ook bij mij geheel in de opdracht van Liander :) . de knakker/aannemer die gistern langs kwam om de aansluiting te controleren was verbaasd toen ik op zijn vraag reageerde:

aannemer: "U heeft een gas aansluiting verwijdering gevraagd?"
ik:"nee dat heb ik niet"
aannemer: ( kijkt bedenkelijk )
ik: "maar de netbeheerder heeft dan uit eigen beweging wel voor mij gedaan!"
aannemer: "ah ok"
ik: verhaal uitgelegd
aannemer: "ah ja daar heb ik er al meer van gehad ondertussen"

aannemer wist mij te vertellen dat mijn buis een kunstof leiding is die ze vermoedelijk zo terug kunnen draaien van af de straat kant. of de tegels er uit mochten als het toch nodig was. Ja maar exact terug leggen zoals ze er uit komen!

We gaan het mee maken over 2 weken!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• Gieliovd520
Erwin_83 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Ik zou het op foutief geïnformeerd houden. In de overeenkomst staat vast wel iets over 1 (of beiden) producten beëindigen dat dan de bonus vervalt en eventueel nog een opzegboete.
Als het erop aan komt kan ik het gooien op foutief geïnformeerd, door 2 medewerkers.

Zie mijn bericht, aangepast, wat er in de actievoorwaarden staat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Als het erop aan komt kan ik het gooien op foutief geïnformeerd, door 2 medewerkers.

Zie mijn bericht, aangepast, wat er in de actievoorwaarden staat.
Je hebt toch wel die bevestigingen op schrift gekregen? Of was het een telefoongesprek wat niet schriftelijk bevestigd is ?

• Gieliovd520
Allemaal via de chat, met naam, timestamp etc.

Ik doe niks telefonisch zonder bevestiging zwart op wit.

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-11 17:20
Deel hier de status van mijn verwijder poging,

Voortgang aanvraag gas afsluiten:
[  ] 05-01-2022 Aanvraag mijn aansluitingen
[  ] Status aanvraag in behandeling
[  ] 19-04-2022 Email naar Liander vraag naar status verwijderen gasaansluiting
[  ] 09-05-2022 Opzeggen greenchoice gasaansluiting
[  ] 10-05-2022 opzegging is verwerkt Laatste afrekening greenchoiche binnen 6 weken is reeds verwerkt
[  ] 27-06-2022 Antwoord Liander status afsluiting

Mail Liander,

Beste xxxxxxx,

U heeft veel te lang moeten wachten op een bericht van ons over uw aanvraag met nummer: xxxxxxxxxxxx. En wij hebben ook nog meer tijd nodig om uw aanvraag te verwerken en realiseren. Dat vinden wij echt heel vervelend. Onze excuses hiervoor. Via deze e‑mail geven wij u graag wat meer informatie.

Onze werkzaamheden lopen vertraging op
Nederland heeft één van de betrouwbaarste netten voor stroom en gas ter wereld. Door de grote toename van het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen kunnen onze netten de vraag naar stroom niet altijd meer aan. Het stroomnet raakt op steeds meer plekken vol. En het aantal aanvragen voor aanpassingen aan de energieaansluiting neemt enorm toe. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan technisch personeel en aan materialen. Zoals bijvoorbeeld 3‑fase meters.

Wat betekent dit voor u?
Hierdoor hebben wij meer tijd nodig om aanvragen te verwerken en te realiseren. Ook uw aanvraag. Wij doen er alles aan om aanvragen te realiseren in lijn met de wensen van onze klanten. Voor uw aanvraag kunnen wij hier helaas niet aan voldoen. We realiseren ons goed dat dit ontzettend vervelend voor u is. Wij kunnen op dit moment helaas ook nog niet aangeven wanneer wij uw aanvraag wel in behandeling kunnen nemen. Onze excuses hiervoor. Om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de planning en realisatie van uw aanvraag ontvangt u over 6‑8 weken weer een e‑mail van ons

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Xxxxxxxxxx
Directeur Consument en Kleinzakelijk

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Buitenkamp schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:27:
Deel hier de status van mijn verwijder poging,

Voortgang aanvraag gas afsluiten:
[  ] 05-01-2022 Aanvraag mijn aansluitingen
[  ] Status aanvraag in behandeling
[  ] 19-04-2022 Email naar Liander vraag naar status verwijderen gasaansluiting
[  ] 09-05-2022 Opzeggen greenchoice gasaansluiting
[  ] 10-05-2022 opzegging is verwerkt Laatste afrekening greenchoiche binnen 6 weken is reeds verwerkt
[  ] 27-06-2022 Antwoord Liander status afsluiting

Mail Liander,

Beste xxxxxxx,

U heeft veel te lang moeten wachten op een bericht van ons over uw aanvraag met nummer: xxxxxxxxxxxx. En wij hebben ook nog meer tijd nodig om uw aanvraag te verwerken en realiseren. Dat vinden wij echt heel vervelend. Onze excuses hiervoor. Via deze e‑mail geven wij u graag wat meer informatie.

Onze werkzaamheden lopen vertraging op
Nederland heeft één van de betrouwbaarste netten voor stroom en gas ter wereld. Door de grote toename van het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen kunnen onze netten de vraag naar stroom niet altijd meer aan. Het stroomnet raakt op steeds meer plekken vol. En het aantal aanvragen voor aanpassingen aan de energieaansluiting neemt enorm toe. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan technisch personeel en aan materialen. Zoals bijvoorbeeld 3‑fase meters.

Wat betekent dit voor u?
Hierdoor hebben wij meer tijd nodig om aanvragen te verwerken en te realiseren. Ook uw aanvraag. Wij doen er alles aan om aanvragen te realiseren in lijn met de wensen van onze klanten. Voor uw aanvraag kunnen wij hier helaas niet aan voldoen. We realiseren ons goed dat dit ontzettend vervelend voor u is. Wij kunnen op dit moment helaas ook nog niet aangeven wanneer wij uw aanvraag wel in behandeling kunnen nemen. Onze excuses hiervoor. Om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de planning en realisatie van uw aanvraag ontvangt u over 6‑8 weken weer een e‑mail van ons

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Xxxxxxxxxx
Directeur Consument en Kleinzakelijk
Dus omdat het stroomnet vol zit kunnen ze de gasmeter niet ophalen.. :+ . ze kunnen beter die persoon die die nutteloze brief heeft gemaakt omscholen naar een gasmeterophaler. O-)

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-11 18:20
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Dus omdat het stroomnet vol zit kunnen ze de gasmeter niet ophalen.. :+ . ze kunnen beter die persoon die die nutteloze brief heeft gemaakt omscholen naar een gasmeterophaler. O-)
Als het een beetje tegen zit, dan zit diegene die de nutteloze brief gemaakt heeft riant op een kantoor van alle gemakken voorzien en met een hoger salaris dan degenen die het werk moeten doen.

Nog even en dan heb ik al een jaar niets gehoord van liander sinds ik de levering van gas opgezegd heb. De meter zit mij niet in de weg, dus ik laat het zo.
@Buitenkamp
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Waarschijnlijk is nog steeds dezelfde brievenschrijver bij Liander in dienst die mij in 2017 vertelde dat ik mijn mobiele apparatuur niet meer zou kunnen opladen en niet meer zou kunnen internetten als mijn gas zou worden afgesloten.

En ohja, die mij destijds ook netjes meedeelde dat die brief vol onjuistheden nu eenmaal 'een foutje van het systeem' was. Volledig vergetende dat een systeem toch echt alléén brieven uitspuugt op basis van door mensen ingevoerde teksten en door mensen bepaalde criteria.

Daarnaast weet iedereen die dit draadje al een paar jaar volgt natuurlijk dat de claim 'te druk/personeelstekort' ronduit belachelijk is. Want de niet bestaande wettelijke plicht voor het verwijderen van de gasaansluiting door de netbeheerder, is immers door de netbeheerders zélf gecreëerd. Tot 2016-2018 (afhankelijk van welke netbeheerder het betreft) werd namelijk nóóit een gasaansluiting verwijderd als de overeenkomst werd opgezegd. Er werd op zijn best in een paar minuten tijd een 'eeuwigdurend' slotje op de hoofdkraan gezet.
Bij einde levensduur/groot onderhoud van het gasnet in de straat zou dan besloten kunnen worden om bij de huizen waar al jaren een slotje op de gasleiding zit gewoon geen nieuwe leiding terug te leggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-11 17:20
Een slotje zou ik prima vinden en tzt verwijderen, bv heel de straat of bij vernieuwing.
De keus ligt bij Liander betaal nu geen netwerk kosten.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Erwin_83
Met een slimme meter zou een "digitaal slotje" al een oplossing zijn. Maarja dat klinkt natuurlijk wel heel efficiënt iets doen zonder iemand langs te hoeven sturen.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-11 18:20
Erwin_83 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:50:
Met een slimme meter zou een "digitaal slotje" al een oplossing zijn. Maarja dat klinkt natuurlijk wel heel efficiënt iets doen zonder iemand langs te hoeven sturen.
Een slimme meter kunnen ze gewoon uitlezen, dus ze kunnen zo zien of er gas gebruikt wordt of niet. Daar is niet echt een slot voor nodig.

Het ging ze gewoon om het geld.

• Erwin_83
Daarom zeg ik ook digitaal. ;)

En wellicht als service een labeltje opsturen om zelf aan je gaskraan te hangen na het definitief dicht draaien.

[ Voor 65% gewijzigd door Erwin_83 op 30-06-2022 16:17 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
phicoh schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:00:
Een slimme meter kunnen ze gewoon uitlezen, dus ze kunnen zo zien of er gas gebruikt wordt of niet. Daar is niet echt een slot voor nodig.
Lekken en storingen maken dat ik toch liever een mechanisme afsluiting hebt.

• cold_as_ijs
Erwin_83 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:50:
Dat kan ook met een domme meter, zoals vroegah. Toen kwamen ze het gewoon controleren.
Maar weten dat er gebruikt is genereerd ook gewoon heel veel kosten voor de organisatie wat betreft declaratie. Let wel dat de mensen die moedwillig gas blijven gebruiken maar geen contract hebben vaak wanbetalers zijn. Dus dat betekend brieven sturen, incasso en mogelijk zelfs rechter. En uiteindelijk moeten ze alsnog een slotje plaatsen.
Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.