Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.841 views

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
pleio65 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:08:
Ik volg dit topic al een tijdje niet meer. En veronderstelde dat het hele circus over het afsluiten van het gas niet meer actueel zou zijn. Tot vandaag. Een brief van Liander.
Bijzonder, want ik had in juli 2019 bij Liander al per mail aangegeven dat de aannemer contact met mij mocht opnemen, maar geen aanvraag via mijnaansluiting.nl zou doen, zoals Liander verzocht, omdat daarmee een separate titel zou ontstaan om mij kosten in rekening te brengen. Etc. Sindsdien heb ik noch van Liander, noch van een aannemer, iets vernomen.
[Afbeelding]
Deze heb ik destijds als antwoord gestuurd op beschuldiging van diefstal. Doe ermee wat je wilt:
U heeft uw administratie niet op orde, en beschuldigt mij daarom van diefstal. Ik verwacht van u snel duidelijkheid over deze situatie, en uw welgemeende excuses.
30 oktober j.l. stuurde u mij een brief. In deze brief stelt u in de eerste alinea dat ik gas gebruik waarvoor ik niet betaal. Verder maant u mij een energieleverancier te kiezen. Vandaag ontving ik een herinnering in de brievenbus , met deze keer de zin "Enkele weken geleden stuurden wij u een brief omdat u gas gebruikt waar u niet voor betaalt". Voor de zeer grote duidelijkheid: Ik gebruik geen gas, en dat is u genoeglijk bekend. U beschuldigt mij daarom ongegrond van diefstal, en dat neem ik u kwalijk.
Op 12 september 2018 heb ik per 1 oktober 2018 het gascontract bij mijn energieleverancier Greenchoice opgezegd, en hen daarbij gemachtigd de ATO met u op te zeggen. N.a.v. brieven van uw kant heb ik u daarvan op 2 november 2018 nog expliciet op de hoogte gebracht. Sinds 1 oktober 2018 gebruik ik geen gas meer. Dat is meer dan twee jaar.
U, (of uw voorganger), heeft meerdere malen contact met mij opgenomen, onder meer om aan te kondigen dat u een aannemer bij mij langs zou sturen om de gasaansluiting te verwijderen (11 juli 2019 en 15 mei 2020), wat u niet heeft gedaan. In alle gevallen heb ik uw brieven en mails beantwoord, en steeds aangegeven dat
a. ik geen gas gebruik, en wij geen contractuele relatie meer met elkaar meer hebben
b. u van harte welkom bent om werkzaamheden te verrichten aan uw gasaansluiting in mijn woning
c. ik mij niet gebonden acht daarvoor de kosten te dragen
d. ik van mening ben dat uw communicatie intimiderend en suggestief is, omdat u steeds suggereert dat ik verplicht zou zijn een contract aan te gaan, hetzij voor gasleverantie, hetzij door opdracht te geven voor verwijdering, terwijl ik dat niet wil en daartoe ook niet verplicht ben.
Nu beschuldigt u mij van diefstal van gas. Ik verwacht van u dat u dat rectificeert, en mij uw excuses aanbiedt. Verder verwacht ik dat u uw administratie op orde brengt, zodat dit niet nog eens gebeurt.
In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Uit interesse, hoelang geleden, en hoe is hierop gereageerd? Excuses; Bevestiging; Herhaling; Helemaal niets?

(Edit, alle datums naast elkaar ziende is oktober 2021 natuurlijk het antwoord op de eerste vraag)

[ Voor 32% gewijzigd door cybermaus op 12-05-2022 12:06 ]

Ze leren het ook nooit.

Niet bellen, maar een mail sturen met een formele klacht!

- ga in op de beschuldigingen van diefstal

- vertel Liander dat ze, na de rectificatie van bovenstaande beschuldigingen, welkom zijn voor werkzaamheden aan hun eigendommen en op hun kosten. Maar dat Liander dan wel zelf het initiatief moet nemen voor het maken van een afspraak, 5 werkdagen vooraf, en niet met nieuwe leugens moet komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een slechte spelling, betekend, betaald en betaalt door elkaar 8)7
En stellen dat je energie gebruikt ipv dat aan te tonen ...
Kennelijk een stuk briefpapier waar een kneuter wat willekeurige text in kwakt.
Kan idd een zzp-er zijn (zelfstandige zonder oPleiding :9 ).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:20
Speedy-Andre schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:27:
Wat een slechte spelling, betekend, betaald en betaalt door elkaar 8)7
En stellen dat je energie gebruikt ipv dat aan te tonen ...
Kennelijk een stuk briefpapier waar een kneuter wat willekeurige text in kwakt.
Kan idd een zzp-er zijn (zelfstandige zonder oPleiding :9 ).
uh text = tekst ?!

toch?

:*) :+

the older I get, the better I was...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 17:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kees-Jan schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:32:
[...]
uh text = tekst ?!

toch?

:*) :+
Muphry slaat toe ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik schrijf die brieven (gelukkig) niet, ben ook vaak met Engelse termen bezig (opleiding programmeren).
Probeer maar eens d/t/dt fouten van mij te vinden, veel succes :)

[edit]Je hoeft maar 11660 posts te checken :+

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-05-2022 19:28 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-11 20:44
Gieliovd520 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:28:
Ook ik ben van het gas af en niet voornemens de verantwoordelijkheid op me te nemen voor verwijdering van de gasaansluiting welke mij geheel niet in de weg hangt en het absurd vindt dat hier individuele verwijdering voor wordt uitgevoerd. Mijn standpunt is: haal die meter lekker weg, dop de boel af en laat de rest met rust.

Waardevolle, kostbare infrastructuur in de bodem moet je lekker vanaf blijven. Voilá, daar gaan we dan, mijn dossier.

Dossier Gieliovd520

Netbeheerder: Liander
Leverancier: Energiedirect.nl
Status bij aanvang: Gaskraan dicht 09-04-22. Gasleverantie contract opgezegd (29-04-22), eindafrekening gas nog niet ontvangen, algeheel contract loopt 28-06-22 af.
Route: Wel opzeggen maar geen verwijdering aanvragen; meter zit niet in de weg.

Samenvatting
09-04-2022: Gaskraan gesloten
29-04-2022: Gascontract opgezegd.
06-05-2022: Liander stuurt 1e brief dat ik moet kiezen wat ik met mijn gasaansluiting wil.
12-05-2022: E-mail beantwoordt, wordt gebounced: e-mailadres niet meer in gebruik.

Doorlooptijd van A tot Z: NTB weken :)

Inleiding
<volgt>

Tijdlijn

06-05-2022

De gebruikelijke brief "Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?" valt op de mat.
[...]

11-05-2022
Ik vraag jullie om hulp om mijn reactie op te stellen.

Oké ik wil graag een beroep doen op jullie kritische en kundige blik op mijn reactie op de standaardbrief van Liander.

Mijn doelstelling is om in één keer de boel plat te slaan. Dit is de reden, ik ga geen keuze maken, ik ga geen opdracht geven, ik verleen medewerking als u een afspraak maakt en de door u noodzakelijk geachte werkzaamheden wilt uitvoeren.

Gaarne geen eindeloze berichtenwisseling maar zet gelijk door naar de juiste afdeling en doe het daarmee af. Ik weet wat mijn rechten en plichten zijn.

Hebben jullie nog wat aan te vullen, kritiek of..... dank alvast :)

[...]

[...]

12-05-2022
Ik heb de e-mail definitief gemaakt en verstuurd:

[...]

Waarop vrij snel de auto-reply komt:

[...]

En ik dus op zoek moet naar een andere manier om Liander te bereiken.
Mijn dossier ook aangelegd, brief zojuist definitief gemaakt en verstuurd aan Liander.

Helaas.... Let op: het e-mailadres info@liander.nl wordt niet meer gebruikt. Wij kunnen uw vraag dus niet via e-mail beantwoorden.

Iemand de gouden tip hoe ik via e-mail Liander toch kan beantwoorden?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:43
klantenman@alliander.com en gasloos@alliander.com heb ik als laatste gebruikt voor contact met Liander.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• cybermaus
Ik ben misschien een beetje ouderwets, en ik hoor dat het inderdaad zo zou moeten zijn dat dit vandaag de dag online moet kunnen.

Maar is gewoon een aangetekende snail-mail niet gewoon een meer directe en pragmatische oplossing dan klagen en zoeken naar een email adres?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Erare humanum est

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gieliovd520
cybermaus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:31:
Ik ben misschien een beetje ouderwets, en ik hoor dat het inderdaad zo zou moeten zijn dat dit vandaag de dag online moet kunnen.

Maar is gewoon een aangetekende snail-mail niet gewoon een meer directe en pragmatische oplossing dan klagen en zoeken naar een email adres?
Ik denk inderdaad dat je wat ouderwets bent in deze. Anno 2022 moet een bedrijf wel via elektronische post te bereiken zijn in plaats van via aangetekende post, wat vandaag de dag €9,05 per brief kost (!!).

Liander wil dat je vóór 20 mei in dit geval (effectief 14 dagen na dagtekening) door hebt gegeven welke keuze je maakt. Het voorkeursmedium voor communicatie lijkt echter de contactformulier, waarbij ze momenteel aangeven dat de wachttijd voor antwoorden 21 dagen is.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• desert spider
  • Laatst online: 06:39
Het is vandaag toch echt gebeurd. De gasmeter is weg!

Korte tijdlijn
Sinds 4 december 2018 geen contract meer
-- Veel correspondentie met Liander --
Op 18 april 2021 verwijdering gasmeter aangevraagd via mijnaansluiting.nl
-- Nog een paar dreigbrieven.... --
13 mei 2022 is de gasmeter daadwerkelijk verwijderd! in drie uurtjes tijd en de meter was weg.

Ik heb niet eens ergens voor hoeven tekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door desert spider op 13-05-2022 12:37 ]

• Erwin_83
En de leiding helemaal weg tot aan de hoofdleiding?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• desert spider
Erwin_83 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:55:
En de leiding helemaal weg tot aan de hoofdleiding?
Daar is die:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyLVHn5o2yZlFHv4KWq3VJvlzRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iBfNEmJmoQ2NCsXDA7pjgzDz.png?f=user_large

• cybermaus
Lekkere onzinnige kapitaalvernietiging. Zowel qua effort als potentieel toekomstig gebruik.

• desert spider
cybermaus schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:56:
Lekkere onzinnige kapitaalvernietiging. Zowel qua effort als potentieel toekomstig gebruik.
Van mij had de gasmeter en leiding gewoon mogen blijven. Het is wat het is denk ik.

• cybermaus
Het is natuurlijk zo dat ze bang zijn dat een eventueel gaslek via de buis in huis kan komen. Maar knip er dan 50cm (of zelfs een meter) tussenuit, dop alle 3 einden goed af, en grond ertussen. Maar inderdaad, het is wat het is.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-11 11:06
@cybermaus het is allemaal iets complexer juridisch gezien. Je gedoogd de gasmeter en leiding op je perceel omdat je er baat bij hebt zo lang je gas verbruikt. Maar als je stopt met gebruiken van het gas ontstaat de situatie dat je er geen voordeel meer bij hebt. Nu kan jij vinden dat het super handig is die leiding voor evt waterstof in de toekomst, maar de volgende bewoner kan er weer anders over denken wat dus weer gedoe betekent voor de netbeheerders. Om dit af te vangen zou dit natuurlijk opgenomen kunnen worden in de koopakte, maar dat kost ook geld (notaris etc…). Algemeen regelen is ook lastig want je hebt een groep die er wel degelijk van af wil.

Dan zit je nog met de kosten voor onderhoud. Wie gaan dit betalen? Je zou kunnen beargumenteren dat dit voor je aansluiting geen 120 euro per jaar hoeft te kosten en dat eventueel voor een 10-20 euro per jaar je best bereid bent om dit te betalen. 10-20 euro zouden de kosten voor monteur zijn die komt snuffelen. Maar jou aansluiting is alleen waardevol als het verdere netwerk ook in stand wordt gehouden. Vervanging wordt dan ook een vraagstuk, ga je een ongebruikte leiding vervangen tijdens het onderhoud?

En hoewel ik het er mee eens ben dat het kapitaalvernietiging is, lijkt me dit ook weer niet de slechtste oplossing. Het rommelzolder fonds van @Rommelzolder is daar een beter alternatief op, maar denk dat daar ook nog wat haken en ogen aan zitten. Bijvoorbeeld of het nog redelijk is om na 30 jaar bij iemand de stoep open te trekken om een leiding te verwijderen.

• cybermaus

• cybermaus
@cold_as_ijs Even verder nagedacht: Voor dat gedogen van gasleiding (de meter is dan al weg) is natuurlijk een heel simpele oplossing: Nadat ze er een halve meter tussenuit knippen en afstoppen *schenken* ze de huiseigenaar de rest van de leiding.

En mocht hij dan 20 jaar weer nuttig blijken, dan schenkt de huiseigenaar hem weer terug. Een schenking die natuurlijk alleen geaccepteerd word na kwaliteitscontrole, en anders alsnog opengraven. Zelfs al is de maar de helft van de leidingen nog bruikbaar, toch altijd nog beter dan per definitie 2x opengraven.

Eens even advocaat van de duivel spelen, wat kan daar dan weer me mis zijn?
- Huiseigenaar weigert schenking te aanvaarden? Ook goed, dan alsnog eruit, maar nu dus bij uitzondering
- Huiseigenaar weigert terug te schenken? Ook goed, dan geen heraansluiting.
- Milieu eisen worden zo streng dat over 10 jaar die inerte stukken plastic verplicht de grond uit moeten? Ok, geen tegenspraak, maar is eigenlijk niet reëel. Pas bij afbraak en verwijdering van het hele huis zou dit spelen.

Maar goed, mij komt niemand wat vragen (blij dat er forums zijn waar ik ongevraagd mijn mening kan geven ;) )

• Freee!!

Freee!!

cybermaus schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:39:
[...]
- Milieu eisen worden zo streng dat over 10 jaar die inerte stukken plastic verplicht de grond uit moeten? Ok, geen tegenspraak, maar is eigenlijk niet reëel. Pas bij afbraak en verwijdering van het hele huis zou dit spelen.
Kleine kanttekening: De netbeheerders beroepen zich al jaren hierop om die "verplichte" verwijdering af te dwingen. En dat is precies waarom deze topic-reeks ooit begonnen is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het lijkt erop dat Frank mijn afsluiting behandeld heeft, opeens kwam er een jaarafrekening binnen van 5 kantjes (voor 3 maanden).
Tot zover goed nieuws, nu wachten op bericht van Liander.

In de jaarafrekening stond het een en ander over terugleveren, afname en bedragen die daarbij horen. Nergens werd er een simpele som gemaakt over kWh verbruikt - opgewekt. Wel worden de bedragen opgeteld en van elkaar afgetrokken. Daar heb ik vragen over gesteld.

Een fictief voorbeeld van de rekening:
50kWh verbruikt tegen 22 ct = 11 euro
250kWh geleverd tegen 19 ct vergoeding = 47.50 euro
ik ontvang 36.50 euro

Ik verwacht:
50kWh - 250kWh = 0 verbruik
200kWh tegen 19ct vergoeding
ik ontvang 38 euro

Dit staat in de bijlage van hun voorwaarden over salderen:
Salderen doen we op jaarbasis. Aan het eind van het jaar (of aan het einde van je contract)
bekijken we op basis van je gerealiseerde verbruik en je opgewekte elektriciteit wat de
feitelijke kosten voor Energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie (ODE) zijn. Hierbij
geldt dat je voor het deel [verbruik minus opwek] geen EB en ODE hoeft te betalen. De
uiteindelijke kosten voor EB/ODE worden vervolgens verrekend op je jaar- of eindafrekening.
Dit staat in de energiewet:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Ik lees niets over belastingen verrekenen, waar gaat het mis?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DaWizza schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:44:
Het lijkt erop dat Frank mijn afsluiting behandeld heeft, opeens kwam er een jaarafrekening binnen van 5 kantjes (voor 3 maanden).

In de jaarafrekening stond het een en ander over terugleveren, afname en bedragen die daarbij horen. Nergens werd er een simpele som gemaakt over kWh verbruikt - opgewekt. Wel worden de bedragen opgeteld en van elkaar afgetrokken. Daar heb ik vragen over gesteld.

ik ontvang 36.50 euro

Ik verwacht:
ik ontvang 38 euro

[...]

[...]

Doen we nu ookal gas salderen? ;)

• Erwin_83
DaWizza schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:44:

ik ontvang 36.50 euro

Ik verwacht:
ik ontvang 38 euro

[...]

[...]

Bij de meeste leveranciers is de netto terugleververgoeding lager dan de prijs voor gebruikte stroom.

Let op, tussentijds een verrekening krijgen kan negatief uitpakken voor het salderen . Volgens mij hoeven ze ook geen electra afrekening te maken als je alleen gas opzegt.

twain4me schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:50:
[...] Doen we nu ookal gas salderen? ;)
Zou toch wat zijn. Met je elektra overschot waterstof maken en de gasmeter achteruit laten lopen... (kan niet)
edit: (de aanvoer leiding heeft een veel hogere druk, een drukregelaar net voor de gasmeter verlaagt die)

[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 16-05-2022 10:47 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Doen we nu ookal gas salderen? ;)
hmm, je punt is duidelijk, Ik zet m'n vraag wel ergens in een stroomtopic ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DaWizza op 16-05-2022 06:39 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben bang dat wij een probleem hebben. Maart 2022 de verwijdering aangevraagd en verplaatsing meterkast (elektra) bij Liander . We konden een moment plannen, week 18 dus wij happy.

Tot op heden en heel veel belletjes verder horen we alleen nog maar dat ze niet weten wanneer men langs kan komen.

Het geld maakt ons niet uit , het ding hangt nu aan de gasbuis aan een tijdelijke balk vast in een aanbouw. Maar zolang de gasleiding er zit kan de vloer niet gestort worden en kunnen we de verbouwing niet verder.

Om moedeloos van te worden. Als ik het zo lees kan het nog wel maanden duren…

Valt mij op dat op de website van Liander nog steeds wordt gesproken dat het afsluiten geld kost. Bijzonder !

Ps. Jullie tip bij GC werkte . Na de tweede melding zegde ze kosteloos het contract op . Iig geen vast recht meer

[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 16-05-2022 23:33 ]

@Waypoint Staat er op de offerte ook een datum voor verwijdering of is dat helemaal open?
Ik zou ze er eens aan herinneren, en vragen of ze jouw extra kosten soms betalen voor het afwijken van de,
in jouw ogen, afgesproken week. Waarom lieten ze je die anders kiezen? Begin vooral vriendelijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Erwin_83
Waypoint schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:33:
Ik ben bang dat wij een probleem hebben. Maart 2022 de verwijdering aangevraagd en verplaatsing meterkast (elektra) bij Liander . We konden een moment plannen, week 18 dus wij happy.

Tot op heden en heel veel belletjes verder horen we alleen nog maar dat ze niet weten wanneer men langs kan komen.

Het geld maakt ons niet uit , het ding hangt nu aan de gasbuis aan een tijdelijke balk vast in een aanbouw. Maar zolang de gasleiding er zit kan de vloer niet gestort worden en kunnen we de verbouwing niet verder.

Om moedeloos van te worden. Als ik het zo lees kan het nog wel maanden duren…

Valt mij op dat op de website van Liander nog steeds wordt gesproken dat het afsluiten geld kost. Bijzonder !

Ps. Jullie tip bij GC werkte . Na de tweede melding zegde ze kosteloos het contract op . Iig geen vast recht meer
Off topic, maar ga je toevallig van 1 naar 3 fase ? Bij Liander zijn de 3 fase meters slecht/niet leverbaar en plannen ze meter vervanging niet meer in.

https://www.liander.nl/co...elijk-langere-levertijden

https://www.liander.nl/metertekort

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

onetime schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:39:
@Waypoint Staat er op de offerte ook een datum voor verwijdering of is dat helemaal open?
Ik zou ze er eens aan herinneren, en vragen of ze jouw extra kosten soms betalen voor het afwijken van de,
in jouw ogen, afgesproken week. Waarom lieten ze je die anders kiezen? Begin vooral vriendelijk.
We konden in de portal een week kiezen.
Maar er is nog geen offerte uitgebracht, ik lees nu dat dit nog bljikbaar een tussenstap is.
Erwin_83 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 05:52:
[...]

Off topic, maar ga je toevallig van 1 naar 3 fase ? Bij Liander zijn de 3 fase meters slecht/niet leverbaar en plannen ze meter vervanging niet meer in.

https://www.liander.nl/co...elijk-langere-levertijden

https://www.liander.nl/metertekort
Godzijdank hebben wij al een 3 fase aansluiting en slimme meter. het hele zwikje moet alleen verplaatst worden (we krijgen een nieuwe meterkast) :)

• stringbean
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-11 21:51
Dat lijkt mij jouw oprit, maken ze hem weer mooi dicht?

• desert spider
stringbean schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Dat lijkt mij jouw oprit, maken ze hem weer mooi dicht?
Redelijk. Waar ze gegraven hebben bij de gemeentestoep zijn een aantal tegels gebroken. Het ligt ook wat scheef allemaal. Bij de voordeur is ook gegraven, dit is nu al aan het zakken. Denk dat ik hier binnenkort achteraan ga bellen om dit te laten herstellen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

..

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 17-05-2022 21:31 ]

• CurlyMo
  • Laatst online: 09:20
In dit topic is al meerdere malen aangegeven dat je tenminste een antwoord terug moet sturen. Al is het maar een verwijzing naar je eerdere standpunt. Simpelweg in stilzwijgen vervallen zal de rechter niet accepteren, mocht het zover komen.

:+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• rube
  • Laatst online: 09:59
rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Begin december 2021 heb ik mijn gas contract bij powerpeers opgezegd per 23 december (einde contract)
31 december 2021 heb ik de brief van Stedin ontvangen dat ik een keuze moest maken.
3 jan. 2022 Mede n.a.v. bovenstaande post van Stuffer heb ik zojuist ook zelf de aanvraag opgestart voor verwijdering bij Stedin.
3 jan. 2022 Volgens de email die Stedin zojuist heeft verstuurd ontvang ik de offerte van hen binnen 10 werkdagen.
Nu afwachten hoe lang het gaat duren...
rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Update: 's middags al gebeld door Stedin met uitleg over het proces, o.a. dat Stedin een vergunning aan de gemeente moet aanvragen (na acceptatie van de nul offerte kan het vergunningstrajext max. 8 weken duren). Per email vanmiddag ook de offerte ontvangen en deze zojuist geaccepteerd.
Nu weer afwachten hoe snel/langzaam de gemeente de vergunning gaat verlenen en de vervolgstappen gaan duren.
rube schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:57:
Update deze week (28 feb/2 maart): blijkbaar heeft de gemeente de benodigde vergunning verstrekt want ik ben ik via telefoon/email benaderd door de aannemer met de vraag of een schouw op 11 maart mogelijk is.

Voorlopig gaat het aardig volgens planning.
Op of kort na 11 maart waarschijnlijk weer een nieuwe update :)
rube schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Update 11 maart: Schouw is geweest, geen bijzonderheden, klaar binnen ~5 minuten. 2 gaten graven (bij huis en de straat, slang er uit trekken). Ik zou binnen 2 werkdagen een datum moeten krijgen voor de planning voor het daadwerkelijk verwijderen.
De afspraak duurde wat langer dan de beloofde 2 werkdagen, maar deze was gemaakt voor vandaag.
Vannochtend om 07:00 volgens afspraak stonden er twee mannen voor de deur. Twee gaten gegraven, kabel slang eruit getrokken met een kraantje. Meter uit de meterkast. Stenen op de oprit en de straat weer terug gelegd en een goede twee uur later reden ze weer weg.

Stenen lijken er acceptabel in te liggen (lag al niet helemaal strak meer). Zover ik kon zien en ze zelf aangaven hebben ze de glasvezelkabel die er vlak langs liep niet geraakt. En nee, we hebben op dit moment geen internet via glasvezel, anders had ik het wel kunnen controleren :+ .

Wel jammer van die nieuwe gasmeter die er nog geen jaar heeft gehangen om gas te meten...maar ja.
Totale doorlooptijd: 5.5 maand.

Hiermee officieel van het gas af en is de case afgesloten (pun intended).

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 15:13

Pat-Juh

Patrick

Hier een vlot verloop via Stedin (Zeeland):

- Half april gebeld, en screenshots van de site gemaakt (gratis verwijderen) en een mail met daarin de bevestiging gevraagd of het gratis is om te laten verwijderen

- Begin mei de afspraak gemaakt om te verwijderen voor half juni, met de kanttekening dat er bij tijd over wellicht eerder een gat is in de planning.

- Enkele dagen dagen later een telefoontje of het 4 mei kon gebeuren.

- Op dertien mei is het met terugwerkende kracht doorgevoerd bij de leverancier (04-05).

- Factuur is intern verrekend.

Wel vind ik het persoonlijk ook idioot en onzinnig om alles helemaal weg te slopen, de hoofdleiding en de aftakking in de stoep even afdoppen lijkt mij afdoende. Voor Stedin echter niet. 3 putten a een metertje diep in de straat en voortuin om het voor elkaar te krijgen en alles er uit te trekken...

• CurlyMo
Vandaag een mail ontvangen van Liander om een afspraak te maken voor het verwijderen van mijn aansluiting. Dossier is bijgewerkt:
CurlyMo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

@Pat-Juh Waarom is je contract niet al veel eerder opgezegd?
En wou je echt van de aansluiting af of alleen van de kosten?
Wegens leugens van de netbeheerder (en/) of de leverancier?

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 15:13

Pat-Juh

Patrick

onetime schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:19:
@Pat-Juh Waarom is je contract niet al veel eerder opgezegd?
En wou je echt van de aansluiting af of alleen van de kosten?
Wegens leugens van de netbeheerder (en/) of de leverancier?
Mijn CV ging kapot in maart, In die tijd had ik al een WPB gehangen vanwege het verbruik van onze VR ketel dus dat was geregeld. In april begaf onze ketel het... Vervangen (CW6 meen ik?) zou best wat kosten. Wij hebben een Lucht-Lucht warmtepomp gehangen begin mei.

De Delta weigerde het kosteloos op te zeggen vanwege ons contract. Met een boete kon dit wel. De tijd die het ons kostte om het geregeld te krijgen via Stedin was goedkoper in vaste leveringskosten dan de boete. Via Stedin laten opzeggen ivm het ontbreken van een aansluiting zou geen boete tot gevolg hebben bij de Delta (ik snap het ook niet waarom normaal gesproken dan wel maar agh :9 ). Kortom, een hoop gemekker en gedoe maar we zijn er vanaf. Ik mis de aansluiting niet, het levert me weer plek op in de meterkast voor mijn mediaserver :+ .

De aansluiting kon mij niets uitmaken, indien er ooit waterstof of een andere vervanger van aardgas zou gaan stromen had ik mijn leiding waarschijnlijk aan moeten pakken, de leiding zelf was ook al verouderd (staal) en roestig in de kruipruimte. Kosten technisch is de overstap naar elektrisch voor ons een logische geweest.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
Ok, vandaag de brief van Liander gekregen met de drie mogelijkheden.
En uiteraard geen mogelijkheid om het online te regelen, behalve dan via mijnaansluiting.nl

Nu eens even bedenken wat ik ga/moet doen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

annespruit1980 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:23:
Ok, vandaag de brief van Liander gekregen met de drie mogelijkheden.
En uiteraard geen mogelijkheid om het online te regelen, behalve dan via mijnaansluiting.nl

Nu eens even bedenken wat ik ga/moet doen.
Mailtje aan info at liander punt nl of gasloos at liander punt nl?

Zie de diverse dossiers voor voorbeelden, waaronder die van mij.

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 19-05-2022 17:57 ]

<John O`Mill>

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Mailtje aan info at liander punt nl of gasloos at liander punt nl?

Zie de diverse dossiers voor voorbeelden, waaronder die van mij.
Ik zal die beide proberen.
Ik heb het vermoeden dat ik dan wel weer een email terugkrijg dat die adressen niet meer werken.
Zoals die bij BugetEnergie ook gek genoeg ineens niet meer werken.
Maar proberen kan geen kwaad.

• Hippe Lip

Hippe Lip

annespruit1980 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Ik zal die beide proberen.
Ik heb het vermoeden dat ik dan wel weer een email terugkrijg dat die adressen niet meer werken.
Zoals die bij BugetEnergie ook gek genoeg ineens niet meer werken.
Maar proberen kan geen kwaad.
In januari werkten beide nog, dus ik verwacht geen moeilijkheden. Je moet bij Liander even duidelijk maken wat je precies wilt. Als dat is dat je geen verwijdering wilt aanvragen, dan moet je even volhouden, maar vrij snel gaan ze over naar de volgende fase dat ze het dan wel op eigen intitiatief komen verwijderen.

<John O`Mill>

• annespruit1980
Ik zag net dat ze een contact formulier hebben, dus die zal ik eerst eens proberen.
Dit is wat ik er denk ik op ga zetten:
Hallo,

Naar aanleiding van Uw brief met kenmerk 000xxxxxxx met betrekking tot de gasaansluiting het volgende:

De huidige gasaansluiting wordt al een groot aantal maanden niet meer gebruikt, de kraan staat al die tijd dicht.

De meter is niet mijn eigendom en zit me niet in de weg.
Dus het is aan de eigenaar ( ik neem aan Liander? ) om te beslissen wat er mee moet gebeuren.
Hij mag blijven zitten, en hij mag weg, ik zal aan beide opties meewerken ( op afspraak uiteraard ).
Maar ik ga geen opdracht geven om er wel of niet iets mee te doen, dat is niet aan mij.

Graag ontvang ik een bevestiging van ontvangst van dit bericht per email ( eventueel per post mag ook ).

Mvg

• Hippe Lip

Hippe Lip

@annespruit1980
Het is hier gebruikekijk dat je quotes van een ander en van brieven (in of uit) tussen [quote] en [/quote] zet.
Dat maakt het wat leesbaarder.
Dan ziet het er zo uit

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 20-05-2022 17:06 ]

<John O`Mill>

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:06:
@annespruit1980
Het is hier gebruikekijk dat je quotes van een ander en van brieven (in of uit) tussen [quote] en [/quote] zet.
Dat maakt het wat leesbaarder.

[...]
Ok, aangepast.
Ik hoop dat het zo goed is.

Edit:
Tot nu toe krijg ik alleen een foutmelding bij het invullen van de pagina op die site van Liander.

Edit 2:
Maar ik zie net dat ik wel de emails erover heb ontvangen, dus nu even afwachten wat er gaat gebeuren.

[ Voor 25% gewijzigd door annespruit1980 op 21-05-2022 09:35 ]

• Gieliovd520
Vanmorgen brief 2 ontvangen, exacte kopie van brief 1 maar nu met wat krachttermen toegevoegd:
- met SPOED een keuze maken
- SNEL een keuze maken

Via het contactformulier mijn 1e brief en gesprek via de chatbox nogmaals verstuurd.

Via het contactformulier nogmaals het hele zwikkie verstuurd, met verzoek schriftelijk te reageren en tot dat moment geen herhaalbrieven te versturen.

Zal mijn dossier even updaten binnenkort.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb ook weer mail ontvangen.
Op 21 januari hebben wij u een e-mail gestuurd. U geeft aan geen gebruik meer te maken van uw gasaansluiting, ook geeft u aan hier geen opdracht voor te willen geven, maar wel toestemming geeft om de aansluiting te verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
Graag ontvangen wij van u uw telefoonnummer zodat onze onderaannemer contact met u kan opnemen. U kunt uw gegevens doorgeven door deze e-mail te beantwoorden. Vanwege de hoeveelheid aanvragen en personeelstekort heeft het plannen van een afspraak een langere doorlooptijd. Voor het verwijderen van de gasaansluiting worden geen kosten in rekening gebracht.

Heeft u nog vragen?
Mailt u mij gerust.

Met vriendelijke groet,

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Steddin gaat mijn gasmeter verwijderen, echter de warmtepomp met binnenunit is al binnen.

De binnenunit moet in het gasmeterhok komen, echter hiervoor moet de gasmeter wel van te voren verwijderd zijn.

Steddin kan niet vervroegen, maar nu word ik onnodig langer aan het gas gehouden. Zeker met de hogere prijzen (variabel tarief)

Kan ik met een goed onderbouwde e-mail nog enige voorrang krijgen?

In principe hoeft alleen de gasmeter verwijderd te worden, dat stukje gasleiding wat eventueel blijft zitten zal mij weinig uitmaken. Dat kunnen ze later altijd vanaf buiten afkoppelen wanneer hun schrikt.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 31-05-2022 14:03 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

@DutchWing Ik kan niets anders bedenken dan vragen of een monteur in de buurt een keer vast de meter kan meenemen. Om wat je hier schrijft.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@DutchWing
Zoals @onetime al zegt: neem contct met ze op en vraag het gewoon.
Heb je dat al geprobeerd?

<John O`Mill>

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@annespruit1980 Ben je nog verder gekomen met budgetenergie zelf? Zit in dubio of ik m'n huidige contract laat doorlopen bij ze. Maar dan moet ik daar wel de procedure mee in natuurlijk.

In het verlengde hiervan; zijn er leveranciers die wel een goede reputatie hebben in dit traject?

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2022 09:29 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

In 2018 heb ik mijn gasaansluiting laten verzegelen. Enexis probeerde mij toen ook te dwingen een keuze te maken en de leiding te laten verwijderen. Ik wilde dat niet en ben nergens op in gegaan. Sindsdien niets meer vernomen.

Zouden ze me nu 'vergeten' zijn? Ik vind het voorlopig prima zo.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MikeyMan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:24:
@annespruit1980 Ben je nog verder gekomen met budgetenergie zelf? Zit in dubio of ik m'n huidige contract laat doorlopen bij ze. Maar dan moet ik daar wel de procedure mee in natuurlijk.

In het verlengde hiervan; zijn er leveranciers die wel een goede reputatie hebben in dit traject?
Ik denk dat het heel afhankelijk is van:
- Hoe je communiceert.
- Wie je aan de lijn krijgt, of je iemand treft die met plezier zijn werk doet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hippe Lip schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:16:
@DutchWing
Zoals @onetime al zegt: neem contct met ze op en vraag het gewoon.
Heb je dat al geprobeerd?
Ja had ik al gedaan.
Maar het is nu als goed is wel geregeld.

Moet nog een terugkoppeling ontvangen en dan is afspraak bevestigd over 2 weken, beter dan 1 maand + zoveel dagen wachten.

Kan ik nu alvast dit weekend voorbereidingen treffen.

• annespruit1980
MikeyMan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:24:

Op zich ga ik over een aantal weken de eindafrekening krijgen.
Nog niet gehad, maar dat zou geloof ik zes weken kunnen duren.
Wel de email gehad dat ik die rekening ga krijgen, dus het zal in mijn geval wel goed komen ( budgetenergie dan ).
Van de beheerder nog geen antwoord gehad, op de email na dat ik op de site een pagina heb ingevuld.

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:21

Deurwaarder

*blaf*

Nou, mijn traject/dossier is ook begonnen.

Vorige week de inductie-kookplaat geïnstalleerd en de gaskraan dicht gedraaid. Het is een huur-appartement met verwarming en warm water centraal geregeld, dus we hebben alleen gas voor het koken gebruikt.

Vandaag gebeld met Oxxio voor het opzeggen van gas, maar Oxxio gaf aan dat ik eerst met Stedin moet regelen dat de gasaansluiting wordt verwijderd. Ook na aandringen van mijn kant en intern overleg daar bleef dat hun standpunt.
Toen heb ik het gesprek maar beëindigd, met de intentie via email verder te communiceren.
Hun emailadressen hebben ze goed verstopt, dus nu eerst via de chat verder.

Ik ben niet van plan een verwijdering aan te vragen bij Stedin. Uiteraard zijn ze welkom om op afspraak werkzaamheden aan hun meter uit te voeren.

Tijdlijn:

02-06-2022
-Telefonische opzegging gascontract afgeketst door Oxxio
-Opzegging via de chat gestart.

03-06-2022
-Oxxio weigert de opzegging ook via chat
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

07-06-2022
Twee parallele ontwikkelingen:
-De verhuurder vraagt de verwijdering van de meter aan bij Stedin (volgens mij via hun-mijn-uw-aansluiting.nl
-De energieleverancier nam telefonisch contact op na aanleiding van een door mij ingevuld contactformulier.
Ze gaan de opzegging in werking stellen.
De medewerker gaf twee interessante dingen aan (geparafraseerd door mij):
a) 'het systeem' heeft bij opzegging een 'goede reden' nodig, waardoor het via de chat/internet opzegging niet makkelijk gaat.
b) Normaal moet eerst de aansluiting afgesloten zijn voordat de gaslevering kan worden opgezegd, maar we gaan het nu andersom inzetten en dan kijken hoe het loopt.

[ Voor 55% gewijzigd door Deurwaarder op 07-06-2022 16:37 ]

-Geen deurwaarder-

• annespruit1980
En ik heb vandaag de tweede brief van Liander binnen.
Ik moet weer met spoed een keuze maken.
Overigens zie ik net dat er geen boetes staan op het niet met spoed een keuze maken.
Nog geen antwoord gehad op mijn via hun site gegeven antwoord.
Die hebben ze wel ontvangen, dus voorlopig wacht ik het nog even af.

• CurlyMo
Vandaag bezoek gehad voor een schouw. Tuin is net vernieuwd dus meerdere keren aangegeven tegen de beste man dat ik geen opdracht geef, ik geen schade aan mijn tuin wil en ik Liander gelegenheid genoeg heb gegeven om voor de tuin renovatie de boel weg te halen.

De beste man bleef in herhaling dat hij een klantverzoek had ontvangen, vastrecht, opdracht moet geven voor verwijdering bla bla bla.

Hij ging nu met Liander opnemen dat ze het beste maar de boel aan de straat kunnen afdoppen.

Ik wacht het af.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deurwaarder schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:30:

Vorige week de inductie-kookplaat geïnstalleerd en de gaskraan dicht gedraaid. Het is een huur-appartement met verwarming en warm water centraal geregeld, dus we hebben alleen gas voor het koken gebruikt.

Vandaag gebeld met Oxxio voor het opzeggen van gas, maar Oxxio gaf aan dat ik eerst met Stedin moet regelen dat de gasaansluiting wordt verwijderd. Ook na aandringen van mijn kant en intern overleg daar bleef dat hun standpunt.
Toen heb ik het gesprek maar beëindigd, met de intentie via email verder te communiceren.

Ik ben niet van plan een verwijdering aan te vragen bij Stedin. Uiteraard zijn ze welkom om op afspraak werkzaamheden aan hun meter uit te voeren.

Tijdlijn:

02-06-2022
Als je via de chat hebt opgezegd kun je in een (eventueel aangetekende) brief sturen aan Oxxio Nederland bv, Postbus 100, 3000 AC Rotterdam (adres uit hun algemene voorwaarden) bevestigen dat je opgezegd hebt per <datum>. Ze mogen een opzegging namelijk niet weigeren. Wel mogen ze een boete berekenen, afhankelijk van hoe lang je contract nog loopt.
Per opzegdatum begint je eventuele opzegtermijn.

Aan het eind van die opzegtermijn kun je stoppen met betalen voor het vastrecht van het gas. Let wel op dat je dit tijdig kenbaar maakt, want zomaar stoppen met betalen geeft geheid problemen.

Maar laat je dus niet gekmaken en blijf volhouden. Neem desnoods het telefoongesprek op waarin je duidelijk zegt dat je je gas opzegt en dat ze daarop reageren. Ook als die reactie een afwijzing is. Dan heb je in elk geval bewijs van opzeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 02-06-2022 22:45 ]

<John O`Mill>

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deurwaarder schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:30:

Tijdlijn:

02-06-2022
Euh? Gasleiding uit een huurappartement laten verwijderen? :?

• rube
  • Laatst online: 09:59
@MikeyMan @Deurwaarder
Waarschijnlijk is dat een aansluiting voor alleen "kookgas"? Die is onbemeterd en rekenen ze standaard 65m3/jaar voor volgens mij.

Maar lijkt me niet dat ze die weg komen halen uit een appartment, want hoe laten ze het gas Dan wel naar de buren lopen? Of zitten jullie toevallig op de bovenste etage? Maar dan nog...en dat nog even afgezien van de verhuurder.

Even vol blijven houden bij Oxxio, succes.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rube schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:41:
@MikeyMan @Deurwaarder
Waarschijnlijk is dat een aansluiting voor alleen "kookgas"? Die is onbemeterd en rekenen ze standaard 65m3/jaar voor volgens mij.

Maar lijkt me niet dat ze die weg komen halen uit een appartment, want hoe laten ze het gas Dan wel naar de buren lopen? Of zitten jullie toevallig op de bovenste etage? Maar dan nog...en dat nog even afgezien van de verhuurder.

Even vol blijven houden bij Oxxio, succes.
Ja precies... Wat vindt de verhuurder ervan? En is die als eigenaar niet de contactpersoon?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:15
MikeyMan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Ja precies... Wat vindt de verhuurder ervan? En is die als eigenaar niet de contactpersoon?
De verhuurder heeft niets te maken met de levering van gas. Wel met het al dan niet verwijderen van de installatie.

De netbeheerder kan die aansluiting gewoon voorzien van een slot. Dat zullen ze niet willen, maar technisch is er geen enkel probleem.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

phicoh schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:46:
[...]

De verhuurder heeft niets te maken met de levering van gas. Wel met het al dan niet verwijderen van de installatie.

De netbeheerder kan die aansluiting gewoon voorzien van een slot. Dat zullen ze niet willen, maar technisch is er geen enkel probleem.
Wordt die dalijk niet ongevraagd geconfronteerd met aansluitkosten?

• Deurwaarder

Deurwaarder

*blaf*

MikeyMan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:30:
[...]

Euh? Gasleiding uit een huurappartement laten verwijderen? :?
Nou, de leiding moet vooral blijven zitten :D
Er loopt een standleiding omhoog, met voor ieder appartement een aftakking, dan een gasmeter en dan de leiding het appartement in. De meters zitten in de portiek. Mijn meter heeft dus geen effect op de buren.
Hippe Lip schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Als je via de chat hebt opgezegd kun je in een (eventueel aangetekende) brief sturen aan Oxxio Nederland bv, Postbus 100, 3000 AC Rotterdam (adres uit hun algemene voorwaarden) bevestigen dat je opgezegd hebt per <datum>. Ze mogen een opzegging namelijk niet weigeren. Wel mogen ze een boete berekenen, afhankelijk van hoe lang je contract nog loopt.
Per opzegdatum begint je eventuele opzegtermijn.

Aan het eind van die opzegtermijn kun je stoppen met betalen voor het vastrecht van het gas. Let wel op dat je dit tijdig kenbaar maakt, want zomaar stoppen met betalen geeft geheid problemen.

Maar laat je dus niet gekmaken en blijf volhouden. Neem desnoods het telefoongesprek op waarin je duidelijk zegt dat je je gas opzegt en dat ze daarop reageren. Ook als die reactie een afwijzing is. Dan heb je in elk geval bewijs van opzeggen.
Ik heb inmiddels in de chat ook 2 weigeringen op papier.
Mijn contract is per 1 juni afgelopen/omgezet naar onbepaalde tijd.
Het is dat de energiemarkt zo overspannen is, anders had ik per direct volledig opgezegd.

De verhuurder heeft er niet direct een probleem mee, maar is enorm traag in communicatie en beslissingen.
Hier in de portiek heb ik 2 buren. Het ene heeft iets meer dan een jaar geleden de meter laten weghalen, voor zover ik begrijp volgens de Tweakers route (al dan niet bewust).

Het andere appartement kwam leeg te staan en is volledig gerenoveerd door de verhuurder. Daarbij hebben ze ook de gasaansluiting in de keuken verwijderd en losgekoppeld van de meter.
Als wij ooit weg gaan, dan wordt dit appartement ook gerenoveerd. De kans dat ze dan opnieuw willen aansluiten is niet groot.

Maar mede daarom wil ik dus geen opdracht geven om de meter fysiek te verwijderen.
Hij zit mij totaal niet in de weg, afdoppen/verzegelen oid is voor mij ook prima.
Hopelijk krijg ik de verhuurder zover om de aansluiting op te zeggen, dat maakt het makkelijker. Hoe snel dat gaat, geen idee.

Intussen vindt Oxxio dat we ons aan de regeltjes moeten houden _O-
Ik
Hallo, ik wil mijn leveringscontract voor gas opzeggen en jullie machtigen de ATO op te zeggen.

Oxxio
Goedenavond, fijn dat je je vraag hier stelt.

Om dit te doen zal je de netbeheerder de gasmeter moeten laten weghalen dan gebeurt dit allemaal automatisch.

Ik
Nee, ik wil het leveringscontract voor gas tussen mij en Oxxio opzeggen. Volgens Algemene Voorwaarden art 21.2 kan dat digitaal. Volgens artikel 21.4 kan dat kosteloos, en volgens artikel 4.2 van het Voorwaardenoverzicht geldt daarbij een opzegtermijn van 9 dagen.
Voor zover ik zie legt geen van de artikelen mij een verplichting op om de netbeheerder iets te laten doen voordat ik mijn leveringscontract voor gas van Oxxio kan beëindigen. Als u dit anders ziet, dan zie ik graag een verwijzing naar de betreffende artikelen.

Met inachtneming van de opzegtermijn zeg ik dus bij deze mijn leveringscontract voor gas op. Ik machtig Oxxio om de ATO op te zeggen.
Voor de volledigheid; mijn leveringscontract voor stroom wil ik ongewijzigd laten.

Met vriendelijke groet,

Oxxio
Goedemorgen, ik ben geen jurist, wij houden ons aan de regels die in Nederland gelden, als je een meter aansluiting heb moet je een contract daarvoor hebben. Nogmaals om geen gas contract te hebben moet je de meterkast weg laten halen door de netbeheerder..

-Geen deurwaarder-

• Kees-Jan
Deurwaarder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Nou, de leiding moet vooral blijven zitten :D
Er loopt een standleiding omhoog, met voor ieder appartement een aftakking, dan een gasmeter en dan de leiding het appartement in. De meters zitten in de portiek. Mijn meter heeft dus geen effect op de buren.

[...]

Ik heb inmiddels in de chat ook 2 weigeringen op papier.
Mijn contract is per 1 juni afgelopen/omgezet naar onbepaalde tijd.
Het is dat de energiemarkt zo overspannen is, anders had ik per direct volledig opgezegd.

De verhuurder heeft er niet direct een probleem mee, maar is enorm traag in communicatie en beslissingen.
Hier in de portiek heb ik 2 buren. Het ene heeft iets meer dan een jaar geleden de meter laten weghalen, voor zover ik begrijp volgens de Tweakers route (al dan niet bewust).

Het andere appartement kwam leeg te staan en is volledig gerenoveerd door de verhuurder. Daarbij hebben ze ook de gasaansluiting in de keuken verwijderd en losgekoppeld van de meter.
Als wij ooit weg gaan, dan wordt dit appartement ook gerenoveerd. De kans dat ze dan opnieuw willen aansluiten is niet groot.

Maar mede daarom wil ik dus geen opdracht geven om de meter fysiek te verwijderen.
Hij zit mij totaal niet in de weg, afdoppen/verzegelen oid is voor mij ook prima.
Hopelijk krijg ik de verhuurder zover om de aansluiting op te zeggen, dat maakt het makkelijker. Hoe snel dat gaat, geen idee.

Intussen vindt Oxxio dat we ons aan de regeltjes moeten houden _O-

[...]
Je kan ze nu bedanken voor de bevestiging van het ontvangen van jouw opzegging. De verwijzing naar hun eigen voorwaarden zou voldoende moeten zijn. Als de contactpersoon zelf al aangeeft géén jurist te zijn, kan je nog vragen om de opzegging bij de jurist van het bedrijf te laten bevestigen. En nu aangeven dat je álle eventuele kosten op Oxxio gaat verhalen als ze de opzegging niet binnen de gestelde termijn verwerken. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 03-06-2022 10:33 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30
Deurwaarder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:21:
[...]
Oxxio:
Nogmaals om geen gas contract te hebben moet je de meterkast weg laten halen door de netbeheerder..
[...]
:+ |:( :z

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• annespruit1980
Budgetenergie net het maandelijkse termijnbedrag afgeschreven.
Ik ben van 150 naar 95 gegaan.
Dus dat deel is geregeld op een zeer nette manier.
Nu Liander nog......

• Hippe Lip

Hippe Lip

annespruit1980 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:13:
Budgetenergie net het maandelijkse termijnbedrag afgeschreven.
Ik ben van 150 naar 95 gegaan.
Dus dat deel is geregeld op een zeer nette manier.
Nu Liander nog......
Hoezo ‘nu Liander nog’? Daar heb je toch nix mee te maken? Eindgebruikers hebben geen enkele overeenkomst met Liander. Hooguit heb je een aansluiting (en een meter) van Liander die tot in je huis loopt, maar dat is hun eigendom en hun verantwoordelijkheid. Zolang je hen de toegang niet weigert kunnen ze veel blaffen, maar hoef je je daar weinig van aan te trekken.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Deurwaarder
Mooi dat je een schriftelijke bevestiging van je opzeggen hebt. Zoals @Kees-Jan al zegt kun je ze bedanken voor die bevestiging. En mooi dat je maar 9 dagen opzegtermijn hebt! Let er dus op dat je vanaf het moment dat die voorbij is de betaling van het gasdeel (vastrecht) van je voorschot aftrekt. Als ze incasseren zou ik de incasso terug laten boeken en het bedrag minus de gaskosten handmatig naar hen overmaken.

Dan gaan ze vanzelf piepen dat je achterstallige betalingen hebt. Ik verwacht dat je daarna met een andere afdeling in contact komt en daar kun je je argumenten nog eens voorleggen.

Je hebt het netjes gedaan door alle artikelen van hun eigen algemene voorwaarden aan te halen! :) (y)

<John O`Mill>

• Deurwaarder

Deurwaarder

*blaf*

Net nog even gekeken naar andere aanbieders, helaas gaat het tarief voor stroom dan 1,5 keer omhoog.
En met het systeem van voorschotten op basis van een geschat verbruik is het natuurlijk ook wat lastig om een goede verdeling tussen voorschot voor gas en voorschot voor gas te maken. Ook omdat nu het verbruik van stroom natuurlijk omhoog gaat.

Het zou het mooist zijn als Oxxio de opzegging gewoon verwerkt natuurlijk. Ik ga me nog wat inlezen en nog 1 poging wagen via de chat. Helaas kan het niet via email, maar alleen via hun chat app. Gelukkig krijg ik hun reacties wel op de mail binnen.

-Geen deurwaarder-

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deurwaarder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:22:
Helaas kan het niet via email, maar alleen via hun chat app. Gelukkig krijg ik hun reacties wel op de mail binnen.
Het kan ook nog per post, eventueel aangetekend. Het postadres uit hun algemene voorwaarden gaf ik je hierboven al.

<John O`Mill>

• Deurwaarder

Deurwaarder

*blaf*

Dankjewel.
Ik heb nu een contactformulier ingevuld op de website, in de hoop dat het een andere persoon afdeling bereikt.
Als dat niets oplevert is schriftelijk de volgende stap.

-Geen deurwaarder-

• Kees-Jan
Deurwaarder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:47:
Dankjewel.
Ik heb nu een contactformulier ingevuld op de website, in de hoop dat het een andere persoon afdeling bereikt.
Als dat niets oplevert is schriftelijk de volgende stap.
Als je dan maar wel de 1e oorspronkelijke datum van opzeggen aanhoudt anders blijft je opzegtermijn 'verschuiven' ;)

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Hoezo ‘nu Liander nog’? Daar heb je toch nix mee te maken? Eindgebruikers hebben geen enkele overeenkomst met Liander. Hooguit heb je een aansluiting (en een meter) van Liander die tot in je huis loopt, maar dat is hun eigendom en hun verantwoordelijkheid. Zolang je hen de toegang niet weigert kunnen ze veel blaffen, maar hoef je je daar weinig van aan te trekken.
Jij weet dat, ik weet dat, Liander weet dat.
Alleen doet Liander alsof dat niet zo is, en ik ben pas van ze af als ze dat toegeven.
En al dan niet iets met die meter doen.
Maar in ieder geval is het met Budgetenergie zeer naar tevredenheid geregeld.
In ieder geval geen opzegtermijn van een maand, waarschijnlijk wel een boete van 50 euro.
Dat moet ik nog afwachten, maar als ik die krijg is dat wat mij betreft uiteraard ok.

Edit gaan -> geen

• Gieliovd520
Het "ultimatum" van met spoed een keuze maken is 27-05 alweer verlopen, uiteraard netjes via de chat en formulier op de site alles gecommuniceerd.

Het blijft een stil vanuit Liander.

Na de vakantie wellicht weer een brief op de mat. We gaan het zien.

• Hippe Lip

Hippe Lip

annespruit1980 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:41:
Jij weet dat, ik weet dat, Liander weet dat.
Alleen doet Liander alsof dat niet zo is, en ik ben pas van ze af als ze dat toegeven.
Dat zie ik dan wel anders. Ik ben niet ‘aan Liander’, dus hoef ik ook niet van ze af.

Natuurlijk kunnen ze je van alles gaan schrijven, en daar moet je natuurlijk netjes op antwoorden, maar zodra ze in herhaling vallen (en dat doen ze snel omdat ze geen steekhoudende argumenten hebben) kun je één keer zeggen dat ze dat doen (in herhaling vallen) en dat je daarop niet meer gaat reageren zolang ze niet inhoudelijk op jouw punten ingaan en niet met iets wezenlijks nieuws komen. Zie ook mijn dossier voor een voorbeeld. Op dat moment ben je ‘van ze af’. Dan hoef je niet meer te reageren en ligt de drol helemaal bij hen.
In mijn geval was dat héél snel bekeken met Liander.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2022 14:10 ]

<John O`Mill>

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Dat zie ik dan wel anders. Ik ben niet ‘aan Liander’, dus hoef ik ook niet van ze af.

Natuurlijk kunnen ze je van alles gaan schrijven, en daar moet je natuurlijk netjes op antwoorden, maar zodra ze in herhaling vallen (en dat doen ze snel omdat ze geen steekhoudende argumenten hebben) kun je één keer zeggen dat ze dat doen (in herhaling vallen) en dat je daarop niet meer gaat reageren zolang ze niet inhoudelijk op jouw punten ingaan en niet met iets wezenlijks nieuws komen. Zie ook mijn dossier voor een voorbeeld. Op dat moment ben je ‘van ze af’. Dan hoef je niet meer te reageren en ligt de drol helemaal bij hen.
In mijn geval was dat héél snel bekeken met Liander.
Ok, laat ik het anders zeggen, ik wil een keer een antwoord op mijn schrijven ( via hun site ).
Ze maken het mij ( ons ) zo moeilijk mogelijk om normaal te antwoorden.
Geen email adres, geen mogelijkheid in die brief om iets anders te doen dan via de site mijnaansluiting opdacht te geven voor verwijdering, of via de energiemaatschappij te verlengen of tijdelijk af te sluiten.
Meer een onrustig gevoel bij me.
Al weet ik ook dat het eigenlijk onzin is van mijn kant om me daar onrustig over te voelen.
Denk dat ik nog een keer via die site van ze een laatste bericht stuur.
Punt is ook dat op die site de keuze er niet is om een bericht te sturen als antwoord op een brief met een kenmerk en ook niet een keuze om aan te geven dat je geen opdracht geeft iets te doen.
Dus stuur ik maar een bericht bij een eigenlijk willekeurige keuze ( hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel ).

Edit: net geprobeerd om weer die contact pagina in te vullen.
Maar dan krijg ik dus een scherm met de tekst pagina beneden invullen ( of zoiets ) en dan een leeg scherm......

[ Voor 4% gewijzigd door annespruit1980 op 05-06-2022 08:52 ]

• Erwin_83
Voor Liander gebied kan je onderstaande gebruiken. Ff geknipt uit een oud bericht .

klantenman@alliander.com en gasloos@alliander.com heb ik als laatste gebruikt voor contact met Liander.

Contact met mensen levert moeilijke vragen op, dus dat moet je zo lastig mogelijk maken zodat je mensen vanzelf naar "mijn aansluiting" dwingt.

[ Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 05-06-2022 09:34 ]

• annespruit1980
Erwin_83 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:32:
Voor Liander gebied kan je onderstaande gebruiken. Ff geknipt uit een oud bericht .

Contact met mensen levert moeilijke vragen op, dus dat moet je zo lastig mogelijk maken zodat je mensen vanzelf naar "mijn aansluiting" dwingt.
Ok, die zal ik onthouden.
Op de site van ze met die contactpagina zag ik dat het 21 dagen kan duren voordat ze antwoord geven.
Dus dat wacht ik eerst maar af, in de tussentijd zullen ze waarschijnlijk wel tijd hebben om me nog een of twee brieven te sturen.... :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Info@liander.nl werkt ook. Daar begon ik mee, tot ik een inhoudelijk antwoord kreeg van een specifieke medewerker.
Op de site van ze met die contactpagina zag ik dat het 21 dagen kan duren voordat ze antwoord geven.
Dus dat wacht ik eerst maar af, in de tussentijd zullen ze waarschijnlijk wel tijd hebben om me nog een of twee brieven te sturen.... :)
Heb je haast dan?
Zodra jij je mail hebt gestuurd naar info@liander.nl krijg je onmiddellijk een geautomatiseerde ontvangstbevestiging. Vanaf dat moment hoef je je om die papieren brieven niet meer druk te maken. En hoe lang ze er vervolgens over doen om te antwoorden? Wat zou dat? Het is toch hún probleem?
Maar mijn ervaring is dat Liander toch vrij vlot kan zijn in beantwoorden.

Laat je vooral niet gek maken door die club!
Blijf rustig en als je bang wordt dat iets niet goed gaat vraag je hier eerst om raad vóórdat je wat gaat doen.

Blaffen kunnen sommigen een beetje (hees…), maar bijten kunnen ze echt niet. Geen van alle. Ze hebben geen tanden, zelfs geen kunstgebit. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 05-06-2022 22:32 ]

<John O`Mill>

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ik heb intussen ook meerdere brieven gekregen van Stedin, Herinnering Keuze Gasaansluiting.

Onze gasaansluiting is sinds september 2017 dicht gedraaid, (all-electric warmtepomp, en inductie koken) de beste man moest 100+ km rijden om een kraan dicht te draaien en er een zegel op te plaatsen en was binnen een minuut weg.

2(?) jaar geleden ongeveer is onze dichtgedraaide gasleiding vervangen door een nieuwe, dat deden ze hier in de heel straat.
Op onze vraag "waarom ook bij ons?", was het antwoord "als een volgende bewoner wel gas wil dan hoeft deze niet dan vervangen te worden dat veel geld kost, en nu is het gratis".
Nou ja, doe dan maar. Tot onze teleurstelling is toen wel het pad langs het huis open gesloopt en in eerste instantie geheel niet netjes terug geplaatst, en in 2e instantie iets beter, maar niet zo goed als dat t was, terug gelegd.
De gasaansluiting is nu niet meer verzegeld, omdat ze alles tot aan de meter hebben vervangen, maar niet hebben verzegeld.

Van mij mag het zo blijven als het is, het is immers al 5 jaar zo, en wie weet wil n volgende bewoner wel gas, of willen we ooit wel gebruik gaan maken van de opvolger van aardgas. En ik vind het nogal een verspilling van tijd en materiaal.

Ik zie in het flow diagram niet mijn situatie beschreven, ben wel bezig met het doorlezen van dit forum item, maar misschien is er iemand die de inhoud van dit stukje forum goed kent en mij wat opgang kan brengen.
Op andere delen van het forum (zonnepanelen) ben/was ik wat beter ingeburgerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 06-06-2022 10:55 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• RichieB
@Andre1973 Wat je vraag precies? Zit de meter in de weg? Wil je er vanaf? Of vind je het wel best zo?

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 06-06-2022 11:07 ]

• Andre1973

Andre1973

RichieB schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:06:
@Andre1973 Wat je vraag precies? Zit de meter in de weg? Wil je er vanaf? Of vind je het wel best zo?
Ik wil het graag behouden zoals het nu is. Dus niet graven en alles weghalen. zeker omdat de er de vorige keer zo'n bende van hebben gemaakt met graven, en de tegen gestelde berichten t.o.v. wat we te horen kregen toen de hele straat open ging om alles te vervangen.

Dus hoe regageer ik zodoende dat de grootste kans is dat ik dat bewerkstellig.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 06-06-2022 11:11 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• RichieB
Andre1973 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:53:
ik heb intussen ook meerdere brieven gekregen van Stedin, Herinnering Keuze Gasaansluiting.
[…]
Ok, dus je wilt hier op antwoorden? Zoek even in dit draadje de voorbeeld tekst. Strekking:

Ik wil aan alles meewerken, maak maar een afspraak voor verwijdering als jullie dat willen. Maar ik ga daar zelf geen opdracht voor geven. De meter en leiding is van jullie, doe ermee walt je zelf wilt.

• Andre1973

Andre1973

RichieB schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Ok, dus je wilt hier op antwoorden? Zoek even in dit draadje de voorbeeld tekst. Strekking:

Ik wil aan alles meewerken, maak maar een afspraak voor verwijdering als jullie dat willen. Maar ik ga daar zelf geen opdracht voor geven. De meter en leiding is van jullie, doe ermee walt je zelf wilt.
Maar ik wil dus eigenlijk niet meewerken aan verwijdering, ik wil het juist zo laten als het is, maar niet meer die brieven krijgen of eventueel juridische en / of andere kosten.

@Andre1973 Heb je nog foto's van voor de vervanging van de leiding?
Laat ze dan weten dat ze het minstens zo goed achter moeten laten als ze weer willen graven.
En dat jij wegens hun puinhoop van de vervanging nu wilt dat ze van jouw pad/grond af blijven.
Maar dat jij niet gaat betalen, en zeker geen opdracht gaat geven tot verwijdering. (oa wegens ...)
En dat ze maar terug moeten komen als de leidingen uit de hele straat verwijderd worden.
En anders de boel in pico bello staat moeten achter laten.

Andre1973 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Maar ik wil dus eigenlijk niet meewerken aan verwijdering, ik wil het juist zo laten als het is, maar niet meer die brieven krijgen of eventueel juridische en / of andere kosten.
Als je de aansluiting wilt behouden, dan is er maar één optie: er voor betalen.

Wil je niet betalen, dan is het aan de netbeheerder om te bepalen wat er met je gasaansluiting gaat gebeuren. Je bent dan simpelweg geen belanghebbende meer voor wat betreft de gasaansluiting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Andre1973

Andre1973

Er staat gratis verwijderen, dus dat zal wel goed komen denk ik, maar er komen wel kosten als het opnieuw moet worden aangesloten.

• Andre1973

Andre1973

Ivow85 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Als je de aansluiting wilt behouden, dan is er maar één optie: er voor betalen.

Wil je niet betalen, dan is het aan de netbeheerder om te bepalen wat er met je gasaansluiting gaat gebeuren. Je bent dan simpelweg geen belanghebbende meer voor wat betreft de gasaansluiting.
Wat ik raar vind is dat deze situatie al 5 jaar zo is, en toen ze de leiding kwamen vervangen er juist een nieuwe leiding is geplaatst, die ze dan nu weer weg komen halen. dat komt nogal tegenstrijdig over bij mij.

@Andre1973 Als je de tijd hebt om alle delen van het topic door te lezen begrijp je hoe die onzin zo gekomen is. De netbeheerders, Lianderende Liander voorop, logen over de regels, toen we hun ongelijk hadden uitgelegd gingen ze andere regels naar wens verdraaien, en daar blijven ze nu in hangen. Hoe ongelijk ze ook hebben of hoe verspillend hun acties ook zijn.

• Andre1973

Andre1973

Ik heb net t starttopic door gelezen en de laatste pagina's, ik zal nog meer gaan doorlezen. Maar ik hoopte op n ander die ook bij Stedin zit en een (bijna) zelfde situatie bij de hand heeft. Ik kan slecht tegen dit soort onzinnige acties onder het kopje die onder het kopje veilig worden gehangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 06-06-2022 11:45 ]

@Andre1973 Wij hier ook, maar we hebben ze tenminste wel die onterechte ~€800 van tafel laten halen na ingrijpen van de minister. Helaas na gelobby van Lianderende netbeheerders wel met omslag van de kosten over de gas-blijvers, terwijl we er eigenlijk al voor betaald hebben. Zit gewoon in vastrecht.
Andre1973 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:33:
[...] Wat ik raar vind is dat deze situatie al 5 jaar zo is, en toen ze de leiding kwamen vervangen er juist een nieuwe leiding is geplaatst, die ze dan nu weer weg komen halen. dat komt nogal tegenstrijdig over bij mij.
Klopt helemaal. De computer zegt het. Totaal niet nadenken en aanpassen aan de situatie.

[ Voor 40% gewijzigd door onetime op 06-06-2022 11:54 ]

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-11 11:06
@Andre1973 You can’t have your cake and eat it too. De essentie van dit topic is dat je na het opzeggen van de ATO geen verdere richten of plichten hebt omtrent de gasaansluiting, anders dan meewerken aan werkzaamheden die de netbeheerder wil uitvoeren. Het is uiteindelijk Stedin die bepaald heeft dat jou aansluiting verzegeld werd en bleef. Zij bepalen nu dus dat hij verwijderd moet worden. Wil je dit niet dan erken je gewoon dat jij wel belang hebt bij het in stand houden van de aansluiting, dan is het normaal dat je gaat meebetalen aan het in stand houden en onderhouden van het netwerk.

Nou wat betreft verwijderen en eventuele gevolgschade is een punt waar je wel sterk staat. In den beginnen geen opdracht geven tot verwijdering. Je tekent dan dat je de opdrachtgever bent en dus verantwoordelijk voor de eventuele gevolgschade. Nu houdt dit in een rechtzaak geen stand, maar als je pech hebt moet je je recht gaan halen. Tot nu toe gaat het eigenlijk wel gewoon goed en worden problemen netjes opgelost, maar je kan hiermee potentieel gezeik voorkomen.

In je communicatie naar de Stedin 2 dingen loskoppelen van elkaar, namelijk dat je geen opdracht gaat geven tot verwijdering omdat je van mening bent dat er geen juridische grond is voor deze verplichting en het dus aan de netbeheerder de keuze is om al dan niet over te gaan tot verwijdering. Verder dat je niet wenst dat er gegraven gaat worden op je perceel mits ze zwart op wit verklaren dat ze alles in de originele staat herstellen vanwege je eerdere ervaringen. Ook kan je aangeven dat alleen afkoppelen aan de weg voor jou de beste oplossing is. Wie weet kiezen ze eieren voor hun geld en kiezen voor deze oplossing. Succes

• Freee!!

Freee!!

cold_as_ijs schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:47:
@Andre1973 You can’t have your cake and eat it too. De essentie van dit topic is dat je na het opzeggen van de ATO geen verdere richten of plichten hebt omtrent de gasaansluiting, anders dan meewerken aan werkzaamheden die de netbeheerder wil uitvoeren. Het is uiteindelijk Stedin die bepaald heeft dat jou aansluiting verzegeld werd en bleef. Zij bepalen nu dus dat hij verwijderd moet worden. Wil je dit niet dan erken je gewoon dat jij wel belang hebt bij het in stand houden van de aansluiting, dan is het normaal dat je gaat meebetalen aan het in stand houden en onderhouden van het netwerk.

Nou wat betreft verwijderen en eventuele gevolgschade is een punt waar je wel sterk staat. In den beginnen geen opdracht geven tot verwijdering. Je tekent dan dat je de opdrachtgever bent en dus verantwoordelijk voor de eventuele gevolgschade. Nu houdt dit in een rechtzaak geen stand, maar als je pech hebt moet je je recht gaan halen. Tot nu toe gaat het eigenlijk wel gewoon goed en worden problemen netjes opgelost, maar je kan hiermee potentieel gezeik voorkomen.

In je communicatie naar de Stedin 2 dingen loskoppelen van elkaar, namelijk dat je geen opdracht gaat geven tot verwijdering omdat je van mening bent dat er geen juridische grond is voor deze verplichting en het dus aan de netbeheerder de keuze is om al dan niet over te gaan tot verwijdering. Verder dat je niet wenst dat er gegraven gaat worden op je perceel mits ze zwart op wit verklaren dat ze alles in de originele staat herstellen vanwege je eerdere ervaringen. Ook kan je aangeven dat alleen afkoppelen aan de weg voor jou de beste oplossing is. Wie weet kiezen ze eieren voor hun geld en kiezen voor deze oplossing. Succes
"Verder dat je niet wenst dat er gegraven gaat worden op je perceel tenzij ze zwart op wit verklaren dat ze alles in de originele staat herstellen vanwege je eerdere ervaringen."
Even op correct gebruik van "mits" en "tenzij" letten.

• Deurwaarder

Deurwaarder

*blaf*

Nou, twee ontwikkelingen hier. Ik heb mijn eerste post bijgewerkt met de tijdlijn.
Het goede nieuws voor mij is dat het er op lijkt dat het vrij soepel gaat lopen.
1) De verhuurder geeft aan dat zij de aanvraag voor de verwijdering van gasmeter doen of hebben gedaan.
Dat geeft gelijk de bevestiging dat zij geen bezwaar hebben tegen de verwijdering van de meter.
Op welke termijn dat dan zal gebeuren is niet bekend, dat ligt aan de netbeheerder.

2) De energieleverancier heeft gebeld en aangegeven dat de opzegging verwerkt wordt.
Daarbij werd aangegeven dat 'het systeem' bij het opzeggen van het leveringscontract voor gas een aantal meldingen geeft en een 'goede reden' moet worden ingevuld. Dat verklaart wellicht waarom opzeggen via internet in eerste instantie niet lukte.
Ook gaf de medewerker aan dat 'normaal gesproken eerst de gasaansluiting wordt opgezegd, en daarna pas het contract'. Maar, ze gaan het toch in gang zetten en dan zien we wat er gaat gebeuren.

Ik ben voorzichtig optimistisch. Ik had nog discussie kunnen voeren over de opzegdatum (2 juni vs 7 juni), maar heb dat niet gedaan.
Als het leveringscontract binnenkort eindigt, dan kan de netbeheerder vervolgens een efficiente afspraak maken om meerdere meters te verwijderen in de flat.
Voor mij maakt het dan niet meer uit of ze dat morgen of over 5 jaar willen doen.

Het blijft wel wat steken dat energieleverancier(s) hun systeem zo hebben ingericht dat consumenten die willen opzeggen in eerste instantie verkeerd worden geinformeerd.
De door de netbeheerders gewenste methode wordt voorgeschoteld als de noodzakelijke of verplichte methode.
Ik ben begonnen met teruglezen van dit topic vanaf deel 1, maar dat aspect lijkt nog steeds hetzelfde te zijn als vijf jaar geleden :X

-Geen deurwaarder-

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00

breinonline

Are you afraid to be known?

Mooi dat je verder bent. De flauwekul redenen van systemen en dat het normaal in een andere volgorde gaat geloven we hier allang niet meer ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• m_noort
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-11-2022
Wij hebben sinds de koop van onze woning nooit gas verbruikt. Na een hele periode allerlei brieven te hebben ontvangen van Stedin die ons wilde bewegen om opdracht te geven voor de verwijdering van de gasaansluiting, is de aansluiting kosteloos verwijderd. Nu ontvingen wij een brief van Stedin met als onderwerp "Energieaansluiting(en) zonder contract". We kregen een factuur met specificatie voor aansluit- en transportkosten. Na de eerste betalingsherinnering, ongeveer een maand na de eerste brief, hebben wij bezwaar ingediend via de website van Stedin. Onderstaande hebben wij gestuurd:

Naar aanleiding van de factuur die ik heb ontvangen voor aansluit- en transportkosten, ontvang ik graag een omschrijving van de rechtsgrond en onderliggende privaatrechtelijke rechtsverhouding waaruit deze betalingsplicht voortvloeit. Sinds de aankoop van mijn woning aan de (adres) in (datum) is er nooit een gascontract afgesloten met een leverancier, er heeft derhalve nooit een overeenkomst bestaan voor het leveren van gas. Op (datum) is een energiecontract afgesloten voor de woning, op basis waarvan onder andere ook aansluit- en transportkosten worden betaald voor de levering van elektriciteit. Er is nooit een gascontract afgesloten en er is tevens, zoals ook door Stedin vastgesteld, geen verbruik geweest vanaf (datum) tot de afsluiting van de gasaansluiting. De gasaansluiting van Stedin was ongewenst en er is helaas veel tijd verstreken totdat deze is afgesloten, onder meer vanwege politieke en juridische onduidelijkheid en twist. De gasaansluiting was ongewenst, is nooit gebruikt en er is nooit een aansluit- en transportovereenkomst gesloten waar een betalingsplicht uit voortvloeit met betrekking tot de aansluit- en transportkosten. Er is geen prestatie geleverd in de vorm van aansluiting of transport, de ongewenste aansluiting was reeds aanwezig en er is nooit gas geleverd. Er bestaat derhalve ook geen grond voor een weder prestatie in de vorm van deze aansluit- en transportkosten. Ik ontvang graag van u een omschrijving welke rechtsgrond of privaatrechtelijke rechtsverhouding de kosten op worden gebaseerd, gezien er nooit een aansluit- en transportovereenkomst is gesloten tussen Stedin en ondergetekende. Ik zie graag een antwoord tegemoet.

Wij kregen de volgende dag al reactie van Stedin dat het bezwaar gegrond is en het dossier is bij deze gesloten. Deze tekst is vrij te gebruiken voor een ieder in soortgelijke situatie. Ook als de ATO is opgezegd, omdat het gascontract is opgezegd, is deze brief te gebruiken met enige aanpassing. Wij denken dat Stedin gewoon probeert nog wat factuurtjes eruit te sturen in de hoop dat iemand ze blind betaalt.. Nogal een flauwe manier van werken. We hopen dat iemand hier iets aan heeft, succes!
Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.