Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 17:15
Bram-Bos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Het is natuurlijk de Aansluit- en Transportcode Gas RNB... Zie hier
Wij schermen met het feit dat de ATO niet meer geldt omdat die al opgezegd is maar wij verwachten wel dat zij zich aan die 5 dagen van te voren een afspraak maken houden. Is dat niet tegenstrijdig?

Vroeg ik me al een poosje af :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!
RagEnigma schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Wij schermen met het feit dat de ATO niet meer geldt omdat die al opgezegd is maar wij verwachten wel dat zij zich aan die 5 dagen van te voren een afspraak maken houden. Is dat niet tegenstrijdig?

Vroeg ik me al een poosje af :)
Nee, want de Aansluit- en Transportcode Gas RNB is een (lagere) wettelijke regeling die verplichtingen voor de netbeheerders formuleert, lós van de civiele overeenkomst (de Aansluit- en Transportovereenkomst = ATO) die je al of niet hebt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 17:15
Duidelijk :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
Vandaag, precies twee jaar na het opzeggen van de gasleverantie, zijn de leidingen en de meter verwijderd. Het was in anderhalf uur gepieptAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqnxmtw0Xj6w8DCNnxdJcw30xHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cn10qx1JdTqHl0GkY0wCaC61.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
JvdW schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:05:
Hier ook even een update :)

Ik ben sinds 02-12-18 gasloos :*)
Uiteraard de aanvraag ingediend zodra het kosteloos mogelijk was, op 12-3-2021:

8-7-2021 21:48 uur
Uw aanvraag is in behandeling bij: Baas Infraservices B.V.-solo.friesland.noord@baasbv.nl Telefoon: 0882227540 - De aannemer neemt binnen 10 werkdagen contact met u op om een afspraak voor uitvoering te maken.
22-4-2021 14:37 uur
Uw aanvraag is in behandeling bij: Baas Infraservices B.V.-solo.friesland.noord@baasbv.nl Telefoon: 0882227540 - De aannemer neemt binnen 10 werkdagen contact met u op om een afspraak voor uitvoering te maken.
22-4-2021 10:09 uur
Aanvraag is ontvangen en in behandeling genomen door Liander N.V.
12-3-2021 18:37 uur
Aanvraag is ontvangen en in behandeling genomen door Liander N.V.
12-3-2021 18:37 uur
Aanvraag ingediend bij Liander N.V.. Heeft u een vraag over de planning of uitvoering van uw aanvraag neem dan contact op met Liander N.V.. Telefoon: 0885426444

En sinds deze week kregen we bezoek van een controleur omdat we geen gas verbruiken.
Hij heeft een mooi zegeltje op de gasmeter geplaatst, verder nergens voor hoeven tekenen en ook geen verdere info gekregen :+

[Afbeelding]

Binnenkort voor de 3e keer maar weer eens bellen met de firma Baas
Misschien werken ze liever tijdens de vorst :?
Update voor regio Friesland.
Na een paar dagen contact gekregen met firma Baasbv.nl
Sinds de aanvraag in maart bleef het stil. Wat blijkt, firma Baas doet momenteel geen verwijderingen meer voor Liander. Er werd mij verteld dat alle werkzaamheden stil liggen en dat er nog geen zicht was op verwijdering van mijn gasmeter. Er is ook nog geen planning gemaakt. We zijn dus 7 maand verder na de aanvraag. 8)7 Mogelijk dat dit de reden is dat er een monteur van Liander is geweest die de meter verzegeld heeft bij mij en de buurman verderop.

Het kwam er op neer dat er vanaf hogere hand is opgelegd dat er geen verwijderingen meer plaats mogen vinden. Er zou een geschil zijn tussen Baas en Liander over de inhoud van de werkzaamheden, wat ze nou wel en niet moeten doen.

De kans was zeer groot dat het dit jaar in ieder geval niet meer ging gebeuren.
Dus ook al wil je van je gasmeter af in Friesland, voorlopig lukt het je niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JvdW schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:57:
[...]
Sinds de aanvraag in maart bleef het stil. Wat blijkt, firma Baas doet momenteel geen verwijderingen meer voor Liander. Er werd mij verteld dat alle werkzaamheden stil liggen en dat er nog geen zicht was op verwijdering van mijn gasmeter. Er is ook nog geen planning gemaakt. We zijn dus 7 maand verder na de aanvraag. 8)7 Mogelijk dat dit de reden is dat er een monteur van Liander is geweest die de meter verzegeld heeft bij mij en de buurman verderop.

Het kwam er op neer dat er vanaf hogere hand is opgelegd dat er geen verwijderingen meer plaats mogen vinden. Er zou een geschil zijn tussen Baas en Liander over de inhoud van de werkzaamheden, wat ze nou wel en niet moeten doen.

Dus ook al wil je van je gasmeter af in Friesland, voorlopig lukt het je niet 8)7
Dan wordt het zo onderhand tijd om Liander aan zijn eigen verwijderingsverplichting (voor de veiligheid en het milieu) te houden >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draconias
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-02-2022
Het is fijn om te zien dat er zoveel mensen zijn die elkaar helpen.

Met veel plezier heb ik de gehele middag de verschillende berichten zitten lezen. Lang niet alles natuurlijk :).
Aangezien ik ook gas vrij verder wil gaan heb ik een tweakers account aangemaakt :).

Ik zit in een huurhuis en gebruik al behoorlijke tijd geen gas meer (toevallig gisteren de hoofdkrtaan dicht gedraaid) en was altijd in de veronderstelling dat ik hoge kosten heb bij het af laten sluiten van het gas. Maar niks blijkt minder waar te zijn.

Er wordt op het forum aangegeven dat het eventueel verstanding om een rechtbijstandverzekering af te nemen alvorens men aan het traject gaat beginnen. Is dat nog steeds aan te raden ? En zo ja welke dekking moet je dan zeker in het pakket nemen ?

Alvast bedankt voor je tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:26
@Draconias je moet echt goed kijken wat is toegestaan in je huurhuis. Het kan zijn dat in je huurcontract is vastgelegd dat je verplicht bent een gasaansluiting te behouden. Dus sla vooral je contract er eerst goed op na en neem contact op met je verhuurder.

Verder wat betreft rechtsbijstand, die bestaan om juridische problemen goedkoop op te lossen en niet om je recht te halen. Het sluit elkaar overigens niet uit. Gewoon iets om vooraf al rekening mee te houden, dan schaf je het in ieder geval om de juiste reden aan. Het feit dat je in een huurhuis zit kan het dus geen kwaad aangezien het juridisch wat ingewikkelder is dan voor huiseigenaren.

Verder is verwijdering zelf ondertussen “gratis”, maar in jou geval mag je het zelf niet aanvragen. Dat zal je huisbaas moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
JvdW schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

Goed om te horen! Ik heb mijn aanvraag in juni al aangevraagd. Maar op mijnaansluitingen geeft het dossier nog steeds de eerste status aan…

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconias
@cold_as_ijs Dank je voor je reactie. Ik zal mijn contract er op nalezen. Ik kan me niet herinneren dat er iets over instaat, maar is alweer een tijdje geleden dat ik deze heb ingezien.

Ok, rechtbijstandsverzekering just in case. Gaan we regelen, zijn er specifieke dekingen die ik moet selecteren bij het aanvragen van zo'n verzekering ?

Van mij mag die meter blijven zitten, ik heb er geen last van. Ik wil alleen van die vaste kosten af. Ik kan er andere leuke dingen mee doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Ik heb zojuist de offerte van Stedin voor het verwijderen van de gasaansluiting voor akkoord gegeven. Raad eens? Was gratis! Hoefde dus ook geen 1 cent te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Knielen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:46:
Ik heb zojuist de offerte van Stedin voor het verwijderen van de gasaansluiting voor akkoord gegeven. Raad eens? Was gratis! Hoefde dus ook geen 1 cent te betalen.
Dat is bijzonder! Maar hoe zit het met de algemene voorwaarden?

Kreeg je die nu wel te zien of kwam je net zoals ik ook op een "404 pagina niet gevonden" uit?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knielen
stuffer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is bijzonder! Maar hoe zit het met de algemene voorwaarden?

Kreeg je die nu wel te zien of kwam je net zoals ik ook op een "404 pagina niet gevonden" uit?
Die kan ik downloaden en dat werkt ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Knielen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Die kan ik downloaden en dat werkt ook.
Funny, zojuist geprobeerd maar bij nog steeds een: Totaal incl. BTW € 0,01 en de algemene voorwaarden die verwijzen naar https://offerte.stedin.net/algemene-voorwaarden-voor-thuis die bij mij uitkomt op een 404.

------------EDIT------------
De offerte kan ik downloaden maar niet de algemene voorwaarden die ik wel dien te accepteren. Dat gaat dus niet gebeuren. Ik wil wel eerst weten waar ik akkoord voor geef voordat ik ja zeg. En de "gratis" offerte die ook nog geld kost staat mij ook nog tegen.

Maar aan jou verhaal te horen lijken ze in het proces wel vordering te maken. Over 9 dagen loopt de offerte af. Daarna zie ik het wel.

[ Voor 36% gewijzigd door stuffer op 10-10-2021 12:37 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:45
stuffer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Funny, zojuist geprobeerd maar bij nog steeds een: Totaal incl. BTW € 0,01 en de algemene voorwaarden die verwijzen naar https://offerte.stedin.net/algemene-voorwaarden-voor-thuis die bij mij uitkomt op een 404.

------------EDIT------------
De offerte kan ik downloaden maar niet de algemene voorwaarden die ik wel dien te accepteren. Dat gaat dus niet gebeuren. Ik wil wel eerst weten waar ik akkoord voor geef voordat ik ja zeg. En de "gratis" offerte die ook nog geld kost staat mij ook nog tegen.

Maar aan jou verhaal te horen lijken ze in het proces wel vordering te maken. Over 9 dagen loopt de offerte af. Daarna zie ik het wel.
Een error bii het downloaden betekend in elk geval dat je geen kennis hebt kunnen nemen van deze voorwaarden, dus kunnen ze niet bindend zijn toch? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

overhyped schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Een error bii het downloaden betekend in elk geval dat je geen kennis hebt kunnen nemen van deze voorwaarden, dus kunnen ze niet bindend zijn toch? :)
Klopt, alleen moet je ze wel accepteren. Lijkt mij onacceptabel om ergens mee akkoord te gaan als je niet weet waarmee :Z

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Knielen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:46:
Is een (geanonimiseerd) screenshot teveel gevraagd O-) Dan kan ik eens navragen waarom het bij mij 1 cent moest kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knielen
Wolly schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

Is een (geanonimiseerd) screenshot teveel gevraagd O-) Dan kan ik eens navragen waarom het bij mij 1 cent moest kosten.
Alstu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1XDz5GI9F1g5qqSbwg1ggSqus4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWTzgRJ6FVwcPfypSPfQXY5b.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Lijkt meer op database logica: NULL != 0.

Oftewel, ontbrekende prijs is niet hetzelfde als gratis, maar sec dat, een ontbrekende prijs.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
er staat duidelijk in de offerte dat er geen kosten zijn en dat het gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
Zelf zit ik te kijken om de gasmeter op kantoor de deur uit te doen.

Heb nu al een lucht/lucht warmtepomp hangen die uiteraard kan koelen en verwarmen (MHI), en warm water gaat nu nog via de CV ketel. Daar zal ik een doorstromer voor plaatsen, want het gaat maar om 2 kraantjes voor af en toe warm water voor afwas en schoonmaak. Dat is dus niet al te spannend, maar wel duur met gas.

Nu geeft het bericht van de ACM aan: "gasaansluiting voor (individuele) kleinverbruikers". Geldt dit dan ook voor een zakelijk gebruikt kantoor met G4 gasmeter?

Zelf denk ik wel, maar toch even hier peilen :)
Zit in Liander gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John767 Wat voor contract heb je? G4 is in ieder geval een kleine aansluiting.
Probeer maar eens was voor offerte je krijgt via mijnaansluiting.nl.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
John767 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:46:
Zelf zit ik te kijken om de gasmeter op kantoor de deur uit te doen.

Heb nu al een lucht/lucht warmtepomp hangen die uiteraard kan koelen en verwarmen (MHI), en warm water gaat nu nog via de CV ketel. Daar zal ik een doorstromer voor plaatsen, want het gaat maar om 2 kraantjes voor af en toe warm water voor afwas en schoonmaak. Dat is dus niet al te spannend, maar wel duur met gas.

Nu geeft het bericht van de ACM aan: "gasaansluiting voor (individuele) kleinverbruikers". Geldt dit dan ook voor een zakelijk gebruikt kantoor met G4 gasmeter?

Zelf denk ik wel, maar toch even hier peilen :)
Zit in Liander gebied.
Of het gratis is wordt bepaald door de zwaarte van je aansluiting, conform artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas:
2.9.2: Indien een aangeslotene verzoekt de aansluiting te verwijderen brengt de netbeheerder de kosten voor het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid, waarbij geldt dat bij aansluitingen met een aansluitcapaciteit tot en met 40 m3(n)/uur de netbeheerder voor het verwijderen van de gasaansluiting geen kosten in rekening brengt bij de aangeslotene.
De G4-aansluiting is de standaard huisaansluiting voor gas. Capaciteit maximaal 6 m3 per uur. Dus je zit ruim onder de grens van 40 m3(n)/uur. Zakelijk of particulier maakt niet uit.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
Bram-Bos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:33:
.......
De G4-aansluiting is de standaard huisaansluiting voor gas. Capaciteit maximaal 6 m3 per uur. Dus je zit ruim onder de grens van 40 m3(n)/uur. Zakelijk of particulier maakt niet uit.
Dat vermoeden had ik dus al.

Netbeheerders praten in de communicatie vooral over consumenten en woningen. Dus vandaar even de check hier, aangezien jullie hier op tweakers wel enige ervaring hiermee hebben.

Dan ga ik mooi verder met de doorstromer ophangen, en die gasmeter de deur uitwerken. En de ketel zelf is ook al op leeftijd, dus geen zin om daar nog iets in te investeren.
Verbruik was toch maar 150m3 per jaar, dus vastrecht is nagenoeg hetzelfde als gas (met de normale tarieven, nu is het verschil nog groter).

Steek liever nog wat geld in zonnepanelen om die op het dak te krijgen dan :*)

[ Voor 4% gewijzigd door John767 op 10-10-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ook grappig om te zien dat er een ander e-mailadres wordt gebruikt dan waar ik mee contact had nadat mijn eerste offerte verliep.

Zal het weer een andere afdeling zijn?

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:14

DisasterMaster

Echt wel.

Beste Tweakers,

In juni 2019 ben ik verhuist naar een (huur)appartement en heb ik een contract afgesloten voor (slechts) electriciteit, zonder gas. Alvorens m'n verhuizing heb ik mij in dit topic verdiept, en zoals aangegeven heb ik tot tweemaal toe de brief met eerste reactie van Liander ontvangen. Hierbij wordt aangespoort tot het afsluiten van een contract. Hier heb ik destijds éénmaal op gereageerd middels de standaardbrief, en daarna twee jaar lang niks van gehoord.

So far so good, tot ik afgelopen juli op hetzelfde adres van energieleverancier wisselde (alsnog alleen electriciteit). Vorige week ontving ik tot mijn verbazing opnieuw de eerste brief van Liander, alleen dit keer meteen mét kosten vermeld. De brief is niet aan mij geaddresseerd maar is vermoedelijk door een monteur in de bus gegooid.

Ten eerste wilde ik de brief met jullie delen, ten tweede, hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik kan mi. kiezen uit niks doen (zoals toen) óf reageren met het feit dat ik medewerking kan verlenen aan het afsluiten, maar geen opdracht geef. Dat laatste is echter trickey, aangezien ik huur en de verhurende partij misschien helemaal niet van de gasafsluiting wil.

Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/832_N2bJEhtOkPIKIX9fz-mFq_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YYnlMOTQkwDdwDxM3QXXG6US.png?f=fotoalbum_large

Brief in het groot

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

DisasterMaster schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:11:
Beste Tweakers,

In juni 2019 ben ik verhuist naar een (huur)appartement en heb ik een contract afgesloten voor (slechts) electriciteit, zonder gas. Alvorens m'n verhuizing heb ik mij in dit topic verdiept, en zoals aangegeven heb ik tot tweemaal toe de brief met eerste reactie van Liander ontvangen. Hierbij wordt aangespoort tot het afsluiten van een contract. Hier heb ik destijds éénmaal op gereageerd middels de standaardbrief, en daarna twee jaar lang niks van gehoord.

So far so good, tot ik afgelopen juli op hetzelfde adres van energieleverancier wisselde (alsnog alleen electriciteit). Vorige week ontving ik tot mijn verbazing opnieuw de eerste brief van Liander, alleen dit keer meteen mét kosten vermeld. De brief is niet aan mij geaddresseerd maar is vermoedelijk door een monteur in de bus gegooid.

Ten eerste wilde ik de brief met jullie delen, ten tweede, hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik kan mi. kiezen uit niks doen (zoals toen) óf reageren met het feit dat ik medewerking kan verlenen aan het afsluiten, maar geen opdracht geef. Dat laatste is echter trickey, aangezien ik huur en de verhurende partij misschien helemaal niet van de gasafsluiting wil.

Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie?

[Afbeelding]

Brief in het groot
Beste @DisasterMaster Als huurder heb je niet de "juridische beschikking" over de gasaansluiting in jouw huurwoning. Alleen de verhuurder heeft die beschikking en kan bepalen wat ermee moet gebeuren. Jij MAG dus niet eens een besluit nemen tot verwijderen. Als er niet expliciet in jouw huurovereenkomst is opgenomen, dat je een contract voor levering van gas moet afsluiten, dan ben je vrij en hoeft het dus ook niet. Liander kan je niet dwingen.
Als Liander aanstuurt op verwijderen, verwijs hem dan naar je verhuurder en vertel, dat je wilt meewerken aan werkzaamheden, die Liander moet uitvoeren in jouw huurwoning (en tuin?). Liander moet toestemming van je verhuurder hebben, anders gaat het feestje niet door. Jij kunt dus na jouw verwijzing achterover leunen om te kijken hoe je verhuurder het met Liander oplost... ;w

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DisasterMaster Ze beschuldigen je ook nog van gas diefstal. Excuses eisen? Voor deze leugens?
Je hebt een contract voor elektra. Ik neem aan dat je dat gewoon betaald.

En, jij hebt opgezegd, niet jouw energieleverancier.

Dus voorzet voor de principiëlen:
"Uw brief is niet juist. U beschuldigd mij van diefstal, ik betaal echter gewoon voor de energie die ik gebruik.
Ik ben enkel overgestapt van energie leverancier, het bedrijf heeft dus niet opgezegd, maar ik.
Het zou fijn zijn als u de puinhoop van uw administratie eens op orde brengt.
Ik verwacht uw excuses per kerende post."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan160
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-09 09:32
Heb eerste brief van Bosveldincasso gehad, termijn allang verstreken, tot nu toe stil.
Nu een e-mail gehad van Bosveld incasso, ze leggen de zaak terug bij Enexis ter beoordeling.
Update: Bosveld incasso mailt terug dat Enexis bij het standpunt blijft dat ik de nota voor het ongevraagd verzegelen moet betalen. Nogmaals een uitgebreide mail retour Bosveld . (Dank voor alle voorbeelden)
Bosveld incasso meldt dat het dossier teruggegeven wordt aan Enexis.

[ Voor 78% gewijzigd door Jan160 op 23-11-2021 19:13 . Reden: Update ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Liander zit ook al in het complot van de New World Order 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyaN1-esZWZa_Jz1j8o-WJ_wx-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqRLzs1cqk39sziVRQn3oFXo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Bram-Bos schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:45:
[Afbeelding]
Groot verschil: hier worden geen alternatieve feiten gepresenteerd, maar en vertaling van werkelijk gepubliceerd, officieel dreigmateriaal |:(

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
internetinfo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Flanderijn heeft na twee weken weer besloten om te reageren. Hij is weer fijn, zouden ze weten dat het erg onwaarschijnlijk is dat het nog ooit 27 september 2021 gaat worden?

[...]

Nu kan ik natuurlijk de standaard antwoorden gebruiken, maar wat is daar op een toevallige vrije dag nou leuk aan? Ik zat zelf te denken aan onderstaande, mis ik ergens nog een belangrijke disclaimer? Onderstaande is verstuurd.

[...]

Mijn dossier is weer bijgewerkt met #15 en #16!
Flanderijn overtreft zichzelf met een reactie binnen een week!
Geachte heer/mevrouw,

U ontvangt hierbij een reactie op uw e-mail van 6 oktober 2021. U voert in uw e-mail een aantal punten aan. Wij zullen per punt reageren.

Gegevens
U vraagt ons aan te geven welke gegevens van u onze opdrachtgever met ons gedeeld heeft. Dit zijn er geen. Zoals u op de brief kunt zien, is deze gericht 'aan de bewoners/gebruikers van'. Een naam van een bewoner/gebruiker is ons niet bekend. Uw e-mailadres wordt door ons gebruikt daar u dit zelf bij ons kenbaar heeft gemaakt door per mail op de brief te reageren.

De brief is verzonden gericht 'aan de bewoners/gebruikers van' daar er geen overeenkomst bekend is voor de gasaansluiting en dus niet bekend is wie de gebruiker is. Hierdoor kan er (nog) geen naam aan het dossier gekoppeld worden.

Er is geen correspondentie tussen ons en onze opdrachtgever buiten de vraag of wij een dossier aan willen maken met betrekking tot het adres <adres> in Deventer. Deze vraag hoeven wij niet aan u over te leggen.

Ons belang
U vraagt ons wat ons belang is bij het feit dat wij u vragen een contract met een energieleverancier te sluiten. Wij handelen namens onze opdrachtgever, Enexis. Op dit moment is voor hen namelijk sprake van een strafbare situatie. Op dit moment is zij zowel netbeheerder, als energieleverancier. Dit is wettelijk verboden. Zij dient voor de aansluiting gas in te kopen omdat er sprake is van een werkende aansluiting. U kunt elk moment besluiten de aansluiting wel te gebruiken en deze zal dan ook werken. Het is Nederland verplicht om voor een werkende aansluiting een contract met een energieleverancier te hebben of de aansluiting te laten verwijderen.

Wij zijn bij het dossier betrokken daar wij de opdracht zullen krijgen over te gaan tot dagvaarden wanneer er geen contract voor de aansluiting wordt gesloten of hiervoor geen verwijdering voor wordt aangevraagd. Wij vragen namens onze opdrachtgever dan aan de rechter de toestemming het pand aan het opgegeven adres te mogen betreden om toegang te verkrijgen tot de aansluiting.

Afspraak
Uit uw e-mail maken wij op dat u openstaat voor een verwijdering van de gasaansluiting, maar dat u hiervoor geen kosten accepteert. Gezien de recentelijke wetswijzigingen komt u wellicht in aanmerking voor een kosteloze verwijdering van deze aansluiting. Dit kan echter alleen geconstateerd worden wanneer u een aanvraag voor een verwijdering indient via de website www.mijnaansluiting.nl. Helaas is het in Nederland zo geregeld dat u, wanneer u een verwijdering wenst, hiervoor toestemming dient te geven via deze website. Op een andere manier kan er helaas geen afspraak tot stand komen.

Contract of verwijdering
U heeft dus twee opties met betrekking tot uw gasaansluiting. Of u sluit hiervoor een overeenkomst met een energieleverancier (wanneer er geen verbruik is, wordt er geen verbruik in rekening gebracht maar betaalt u wel de maandelijks verplichte netbeheerderskosten welke u nu niet betaalt) of u vraagt een, in uw situatie wellicht mogelijke gratis, verwijdering van de gasaansluiting aan via www.mijnaansluiting.nl.

Wanneer u geen contract sluit of geen verwijdering indient, zal onze opdrachtgever genoodzaakt zijn de opdracht tot het uitbrengen van een dagvaarding uit te zetten.

Graag horen wij uiterlijk 20 oktober 2021 van u of u een contract met een energieleverancier heeft gesloten of ontvangen wij graag uw aanvraagnummer welke u heeft verkregen via de website www.mijnaansluiting.nl.

Vragen
Mocht er nog iets voor u onduidelijk zijn of u heeft andere vragen, neemt u vooral contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
<medewerker>
Flanderijn
Vanavond heb ik pas de tijd om te reageren en ik begin langzaamaan te twijfelen of ik ze nog even bezighoud of het gewoon kort houd met één van de voorbeelden die dit topic rijk is.

Ze zijn sowieso vergeten mijn vraag (n.a.v. de tip van @Erwin_83) m.b.t. de wetsartikelen vergeten te beantwoorden.
Ook wil ik in mijn volgende reactie (n.a.v. de tip van wederom @Erwin_83) nog vragen of ze als incassobureau of deurwaarder acteren.

Ik heb mijn dossier alvast bijgewerkt met #17!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Een strafbare situatie... IS dat een nieuwe?
internetinfo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

[...]

Vanavond heb ik pas de tijd om te reageren en ik begin langzaamaan te twijfelen of ik ze nog even bezighoud of het gewoon kort houd met één van de voorbeelden die dit topic rijk is.

Ze zijn sowieso vergeten mijn vraag (n.a.v. de tip van @Erwin_83) m.b.t. de wetsartikelen vergeten te beantwoorden.
Ook wil ik in mijn volgende reactie (n.a.v. de tip van wederom @Erwin_83) nog vragen of ze als incassobureau of deurwaarder acteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@internetinfo Wat een triestheid ten top van Flanderijn (en Enexis) om dit na de door andere netbeheerders verloren rechtszaken nog altijd op deze manier aan te pakken.

Heb je al een gedocumenteerde klacht ingediend bij de ACM?

Je neemt geen gas af, dus je hoeft geen gas-contract.
En de aansluiting is niet van jou, dus je hoeft geen opdracht voor verwijdering aan te vragen.

Als Enexis op bezoek wil komen om hun zooitje op te halen, dan mogen ze dat op eigen initiatief, voor eigen rekening en na het afstemmen van een datum en tijd komen doen. Aan Enexis de keuze, en daarmee is het klaar.

Als reactie stel ik voor dat je een reactie schrijft waarin je stelt dat je je graag aan geldende regelgeving houdt, maar dat het jou nog altijd niet bekend is in welke wet- en regelgeving is vastgelegd dat je verplicht bent om een gascontract aan te gaan, danwel verplicht bent om verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen. En dat je daarom nogmaals verzoekt aan Flanderijn om kenbaar te maken op welke wetsartikelen zij de door hen geformuleerde verplichtingen baseren. Opdat de afhandeling van het geheel op correcte wijze kan plaatsvinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@internetinfo vraag ook op basis van welke wetsartikelen strafbaarheid is vastgesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• internetinfo
Volgens mij doelen ze op een strafbare situatie waarin de netbeheerder zich zou verkeren, niet ik als aangeslotene. Wat prima is, want daardoor is het verzoek des te krommer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ivow85 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:38:
@internetinfo Wat een triestheid ten top van Flanderijn (en Enexis) om dit na de door andere netbeheerders verloren rechtszaken nog altijd op deze manier aan te pakken.

Heb je al een gedocumenteerde klacht ingediend bij de ACM?

Je neemt geen gas af, dus je hoeft geen gas-contract.
En de aansluiting is niet van jou, dus je hoeft geen opdracht voor verwijdering aan te vragen.

Als Enexis op bezoek wil komen om hun zooitje op te halen, dan mogen ze dat op eigen initiatief, voor eigen rekening en na het afstemmen van een datum en tijd komen doen. Aan Enexis de keuze, en daarmee is het klaar.

Als reactie stel ik voor dat je een reactie schrijft waarin je stelt dat je je graag aan geldende regelgeving houdt, maar dat het jou nog altijd niet bekend is in welke wet- en regelgeving is vastgelegd dat je verplicht bent om een gascontract aan te gaan, danwel verplicht bent om verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen. En dat je daarom nogmaals verzoekt aan Flanderijn om kenbaar te maken op welke wetsartikelen zij de door hen geformuleerde verplichtingen baseren. Opdat de afhandeling van het geheel op correcte wijze kan plaatsvinden.
@internetinfo Dat je die wetsartikelen graag wil weten zodat je je gedegen kan voorbereiden op de dagvaarding en de verdediging. :*)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Zolang jij geen gas gebruikt is er niks strafbaars aan voor jou en de netbeheerder.

Je kan kort reageren naar Flanderijn dat ze aan hun opdrachtgever kunnen doorgeven dat:
- je geen gas gebruikt en daarom bewust geen contract met een energieleverancier hebt.
-Er wettelijk geen plicht is om een contract te hebben als er geen verbruik is.
-Je geen bezwaar hebt als de netbeheerder de aansluiting op afspraak wil komen verwijderen.
-Er geen wettelijke plicht is om verwijdering aan te vragen.

Mocht u of de netbeheerder er anders over denken dan zie ik graag de bijbehorende wetsartikelen die mijn ongelijk aantonen.

En of ze ff willen opschieten met het wetboek doorspitten zodat je wel voor 20 oktober antwoord hebt. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 13-10-2021 18:33 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• internetinfo
internetinfo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

[...]

Ik heb er toch voor gekozen om in eigen woorden het spel nog even voort te zetten.
Beste Flanderijn,

In uw reactie ontwijkt u een belangrijke vraag of u hebt deze niet goed gelezen.
Kan gebeuren, ik zal in onderstaande e-mail puntsgewijs reageren zodat u ook puntsgewijs kan antwoorden.
  1. U geeft aan dat Enexis u heeft verzocht om een dossier op te bouwen.
    Opereert u op dit moment als incassobureau of als deurwaarder dan wel gerechtsdeurwaarder?
  2. U benoemt de strafbare situatie waarin de netbeheerder (Enexis) zich zou verkeren. Dat vind ik erg vervelend om te horen. Echter treden zij niet op als gasleverancier aangezien wij de gaskraan hebben dichtgedraaid. Ik begrijp ook dat zij zich uit die situatie kunnen redden door de gasaansluiting, waar Enexis zelf volledig eigenaar van is, onklaar te maken.
    Laat ik Enexis, via u, nogmaals duidelijk aangeven dat zij, op afspraak, van harte welkom is om de werkzaamheden te verrichten die Enexis noodzakelijk acht.
  3. In tegenstelling tot wat u in onderstaande e-mail concludeert zien wij geen noodzaak om de aansluiting te verwijderen en zullen daar dus geen voor opdracht geven, maar als Enexis haar eigendommen wil ophalen (of andere werkzaamheden wil verrichten) dan zijn ze op eigen initiatief en op afspraak gewoon welkom.
  4. Tot slot geeft u mij op een dwingende manier twee opties, gevolgd door de mededeling dat ik een dagvaarding riskeer.
    Ik heb u eerder verzocht om mij uw argumenten en/of wetsartikelen te verstrekken waarop u zich baseert om mij tot het afsluiten van een leveringscontract te bewegen. Dit hebt u verzuimd.
    Nu u het over een dagvaarding hebt moet er haast wel onderliggende wetgeving zijn waarop u uw dagvaarding wilt baseren. Ik verzoek u nogmaals dringend om de volgens u van toepassing zijnde wetsartikelen vóór 20 oktober aan mij te verstrekken, zodat ik mij kan voorbereiden op uw dagvaarding en mijn verdediging.
Met hartelijke groet,

De bewoners/gebruikers van <adres>
Dossier bijgewerkt met #18.

[ Voor 10% gewijzigd door internetinfo op 14-10-2021 08:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:03
internetinfo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Ik heb er toch voor gekozen om in eigen woorden het spel nog even voort te zetten.

[...]
Ik zou je adres even weghalen hier in je post.

Gesproken over adres.. Is een volledig adres niet een persoonsgegeven?
Ze geven wel mooi aan dat ze geen persoonsgegevens hebben.. maar volgens de AVG zijn die dat wel.
https://autoriteitpersoon...wat-zijn-persoonsgegevens
Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Voor de hand liggende gegevens zijn iemands naam, adres en woonplaats. Maar ook telefoonnummers en postcodes met huisnummers zijn persoonsgegevens.
Op basis van alleen een adres kan ik al herleiden dat het nog maar om x aantal personen kan gaan. Indien je in je eentje ergens woont zelfs direct naar jou.

[ Voor 54% gewijzigd door acemoo op 13-10-2021 21:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
En hier is inmiddels het gascontract opgezegd bij vandebron!

Laat de brieven maar komen :P

De verwijdering had ik al aangevraagd via mijnaansluiting, maar daar is nog helemaal niks mee gebeurd.

[ Voor 36% gewijzigd door Possible op 13-10-2021 21:12 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aking
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 03:58
Het is best een tijdje stil geweest, maar een week of twee geleden plofte er ineens weer een brief van Stedin op de mat, met als onderwerp "Gasaansluiting heraansluiten of verwijderen"

(Ik heb mijn scanner momenteel niet paraat dus kan de brieven niet inscannen, mogelijk komen die hier in de toekomst nog te staan)

Ondertussen is mijn flat gerenoveerd, en alles na de meter dus verwijderd, dus ik heb hem opzich niet meer nodig. Maar dat mogen ze toch echt met de woningbouw uit gaan zoeken... Dus ik moet nog even kijken of en hoe ik hier op ga reageren.

Dossier nog altijd hier (ik zie nu dat ik die niet meer kan bewerken, in dit topic een nieuwe dossierpost maken om onder andere dit toe te voegen, of het even zo laten?)

[ Voor 8% gewijzigd door aking op 14-10-2021 00:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
@internetinfo punt 2, Enexis is pas strafbaar als zij als leverancier optreden, dit gebeurd alleen als jij gas af neemt wat in dit geval niet zo is.
Punt 3 zou ik wat beperken. Je ziet geen noodzaak om de aansluiting te verwijderen en geeft dus geen opdracht, maar als Enexis de boel wil opruimen zijn ze op eigen initiatief en afspraak welkom.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internetinfo
Erwin_83 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:06:
@internetinfo punt 2, Enexis is pas strafbaar als zij als leverancier optreden, dit gebeurd alleen als jij gas af neemt wat in dit geval niet zo is.
Punt 3 zou ik wat beperken. Je ziet geen noodzaak om de aansluiting te verwijderen en geeft dus geen opdracht, maar als Enexis de boel wil opruimen zijn ze op eigen initiatief en afspraak welkom.
Yes, ik had em expres nog niet verzonden om hem vanochtend nog even na te lezen, toen kwam ik ook al achter dat punt 3 wel erg wollig was geworden. Heb hem aangepast en zojuist verzonden, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconias
Ik heb het een en ander opgezocht en opgevraagd.

Ik zit blijkbaar bij leverancier "Greenchoise" en deze heeft als netwerk beheerder "Enexis". Ik heb nog geen rechtbijstand verzekering, daar ben ik nog naar het kijken om deze voor het process aan te gaan.

*** quote ***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMNC8-aNvxm82tZ9BV6SpGtm_Bk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TNmxJXzFk5vG3TWBf9vjhXSC.png?f=user_large
*** end quote ***

Zodra ik mijn huur contract heb ontvangen kan ik deze doorspitten en kijken of er iets van gas en de gas installatie in het contract staat voordat ik ik kan beginnen aan de weg om gas vrij te zijn. En dus een bijdragen te leveren in mijn portemonee en aan het milieu.

Het lijkt er op dat het in principe niet zo groten problem op mijn pad liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Draconias op 14-10-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Draconias schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:00:
Ik heb het een en ander opgezocht en opgevraagd.

Ik zit blijkbaar bij leverancier "Greenchoise" en deze heeft als netwerk beheerder "Enexis". Ik heb nog geen rechtbijstand verzekering, daar ben ik nog naar het kijken om deze voor het process aan te gaan.
Netwerkbeheerder is niet afhankelijk van je leverancier maar van je adres.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:35
Hier loopt de actie om te verwijderen niet geheel soepel. De uitvoerder zou eigenlijk afgelopen 6 oktober komen voor het verwijderen. Echter, niemand gezien de hele dag dus de volgende dag maar gebeld. ''Ja iemand van de ploeg die niet uit bed wilde komen, hevige regen, dit en dat''. Uiteraard excuses en ik zou binnenkort terug gebeld worden voor een nieuwe afspraak. Zojuist werd ik gebeld: ja, 26 oktober om 07:00 komen we langs. Ik zeg leuk, maar wij zijn dan op vakantie. Niet eerst even de vraag of we wel kunnen? Naja, het schijnt zo druk te zijn dat ze over enkele weken weer contact opnemen voor een nieuwe datum. Het zal mij benieuwen of het dit jaar nog gaat gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:45:
[Afbeelding]
Ik heb nog nooit zoveel hoofdletters gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vinom Netbeheerders en hun aannemers hebben nogal wat moeite met het begrip "een afspraak maken".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:29:
Hier loopt de actie om te verwijderen niet geheel soepel. De uitvoerder zou eigenlijk afgelopen 6 oktober komen voor het verwijderen. Echter, niemand gezien de hele dag dus de volgende dag maar gebeld. ''Ja iemand van de ploeg die niet uit bed wilde komen, hevige regen, dit en dat''. Uiteraard excuses en ik zou binnenkort terug gebeld worden voor een nieuwe afspraak. Zojuist werd ik gebeld: ja, 26 oktober om 07:00 komen we langs. Ik zeg leuk, maar wij zijn dan op vakantie. Niet eerst even de vraag of we wel kunnen? Naja, het schijnt zo druk te zijn dat ze over enkele weken weer contact opnemen voor een nieuwe datum. Het zal mij benieuwen of het dit jaar nog gaat gebeuren.
Je zit nog niet op 5 maal proberen de gasaansluiting te verwijderen >:)

EDIT: Oh, wacht, misschien gaan ze nu bij mij een hernieuwde afspraak proberen te maken (dezelfde woonplaats O-) ).

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-10-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
twain4me schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Ik heb nog nooit zoveel hoofdletters gezien.
Niet zo moeilijk: zet die Caps-Lock ff AAN! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zijn er hier mensen in Enexis gebied waarbij de woning wat verder van de weg af ligt? Ons huis ligt ongeveer 20 meter van de weg, en is helemaal beklinkerd met een vrij lastig patroon en met een kleine en niet erg rechte klinker.

Ik probeer mij een beetje voor te bereiden over wat te verwachten als ik van het gas af ga.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Afhankelijk van de ondergrond en de aannemer heb je kans dat ze elke 5 meter een gat maken om de leiding er uit te trekken. Of bij gevel en weg afdoppen en snel wegwezen, maar dit willen de netbeheerders niet.

In jou geval zou ik vooraf wel zwart op wit laten zetten dat een echte stratenmaker (op kosten van Enexis) de boel hersteld bij graafwerk op privé terrein. De monteurs van de aannemer kunnen de boel wel dicht leggen maar dit zal je blijven zien.

[ Voor 37% gewijzigd door Erwin_83 op 16-10-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:13
En ligt de leiding wel onder je oprit? Bij mij lag ie ernaast onder het gras. Ze hebben halverwege een extra gat gegraven en de leiding er in 2 stukken uit getrokken. Ook bijna 20 meter totaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Laatste emails ook even in mijn dossier gezet

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
stuffer schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:44:
Laatste emails ook even in mijn dossier gezet
Nogmaals zou ik Stedin willen vragen om te reageren op onderstaande emails te reageren.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ach, misschien reageren ze dan eens wél op je vragen... O-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het kan blijkbaar ook redelijk soepel: redelijk, want Greenchoice had wat moeite om te willen begrijpen dat ik geen gas meer wilde. Meerdere telefoontjes bleven op niks uit draaien. Een WhatsApp-berichtje naar +31-104782326 fixte dat echter:
Klantnummer: xxxxxxx, 1234AA/123, YYYY-MM-DD

Hierbij nogmaals het verzoek tot opzeggen gas en elektrisch per einddatum contract 2021-06-02. Elektra is al geregeld met een overstap naar een collega-aanbieder. Gas heb ik niet langer nodig en wens ik dus ook op te zeggen.

Om verdere discussie voor te zijn wil ik u wijzen op Artikel 52b7 uit de gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."

Graag ontvang ik schriftelijk hier via WhatsApp, of op email@domijn bevestiging van mijn opzegging.

Met viendelijke groet,
Cr3ator
En warempel drie uur later:
Goedemiddag, bedankt voor je bericht. Indien je een contractbevestiging hebt ontvangen van je nieuwe leverancier voor stroom dan zal dit automatisch bij ons opgezegd worden op de overstapdatum. Wij zullen je contract voor gas ook per 02-06-2021 opzeggen. Een bevestiging ontvang je per mail van ons!
Mooi!

Gelijk ook maar de verwijdering in gang gezet via mijnaansluiting omdat ik geen zin had in het juridische getouwtrek. Ergens in september zou t worden.

Enkele weken later een brief op de mat van Enexis dat ik geen leverancier had; die opgebelt en uitgelegd dat dit al liep waarmee de kous af was.

Een paar weken geleden kwam de aannemer keurig volgens afspraak (na eerst een half uurtje in de bus zitten verderop in de straat) de boel afsluiten: gat bij de woning, gat bij de hoofdleiding, afgaande leiding onder druk uit de hoofdleiding trekken en gauw afdoppen, leiding bij de buitenmuur vd woning afknippen en met een kraantje proberen de ~8m leiding onder de straat vandaan te trekken: kansloos. Na drie uur aanklooien is de boel - redelijk netjes - weer dicht gemaakt en de leiding eenzaam en misvormt achter gebleven. De gasmeter werd weggehaald en de leidingen dicht gestopt met een of andere klei-achtige substantie.

Al met al een vrij soepele en bovenal gratis operatie. Mijn huis uit 1926 is nu dus ook echt van het gas af :)

Alle pioniers bedankt voor de uitgebreide documentatie in dit topic!

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-07 08:23
En wederom een milieudelict :X :? 8)7

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internetinfo
internetinfo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

[...]

Dossier bijgewerkt met #18.
Zucht... Wat was ik blij om eindelijk reactie te krijgen van mijn penvrienden van Flanderijn.
En wat prettig dat ze zelf drie dagen te laat reageren op mijn gestelde deadline maar mij effectief anderhalve werkdag aan reactietijd te geven.
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij ontvangt u onze reactie op uw bericht van 14 oktober 2021. U geeft aan dat er nog onduidelijkheden zijn omtrent de onze reactie op 13 oktober 2021 en verzoekt ons u te voorien van de wettelijk grondslag.

Wettelijke grondslag
Cliënte is een netbeheerder van regionale elektriciteits- en gasnetten (energienet) in de zin van artikel 10 lid 9 Elektriciteitswet 1998 en artikel 2 lid 8 Gaswet. Cliënte stelt de netten (en de aansluitingen) ter beschikking zodat door een afnemer een gekozen energieleverancier elektriciteits en/of gas aan het verbruiksadres kan leveren. Op grond van art. 1 lid 1 sub c Elektriciteitswet 1998 wordt als afnemer aangemerkt eenieder die beschikt over een aansluiting op een net. Een soort zelfde artikel is opgenomen in de Gaswet. Op grond van art. 1 lid 1 sub o Gaswet wordt als afnemer aangemerkt een persoon welke een aansluiting op een gastransportnet heeft. De afnemer is aansprakelijk voor de elektra-aansluiting. Is er geen gebruiker bekend, dan is voor de wet de eigenaar de afnemer.

Op het verbruiksadres wordt gebruik gemaakt van het energienet. Voor de aansluitingen welke zich op het net bevinden is echter geen leveringsovereenkomst gesloten met een energieleverancier. Een netbeheerder is in zo'n situatie verplicht om het transport van energie te beëindigen.
Cliënte is eigenaar van de aansluitingen en meters op het verbruiksadres welke het verbruik meten. De meters dienen op dit moment geen enkel doel meer omdat er geen energieleverancier is waarvoor het verbruik gemeten dient te worden.
In iedere regio in Nederland is een bepaalde partij aangewezen als enige en onafhankelijke netbeheerder. Daarnaast is een strikte scheiding gemaakt tussen een netbeheerder en een energieleverancier. Op grond van artikel 11 lid 1 en artikel 17 van de Elektriciteitswet 1998 en op grond van artikel 3 lid 1 en 10b van de Gaswet is het voor een partij verboden om tegelijk als energieleverancier en netbeheerder op te treden.

Op grond van het bovengenoemde is cliënte verplicht het transport van energie naar het verbruiksadres te beëindigen door middel van afsluiting. Dit kan voorkomen worden door een leverings/leegstandsovereenkomst aan te gaan met een energieleverancier, dan wel vrijwillig een verzoek tot verwijdering in te dienen middels www.mijnaansluiting.nl.

Reactie

Wij verzoeken u uiterlijk 25 oktober 2021 op deze e-mail te reageren.

Vragen

Heeft u vragen, neemt u contact met ons op.

Met vriendelijek groet,

<medewerker>
Flanderijn
De lol is er wel vanaf, wat een onsamenhangend verhaal en waar blijft die dagvaarding om de rechter om toegang te verzoeken :'(
Ik denk dat ik enkel reageer op hun laatste alinea met de bekende woorden dat ze, op afspraak, te allen tijde welkom zijn met daarbij het aanvullende verzoek mij vanaf dan met rust te laten. Eens?

Dossier #19...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
Wel mooi dat ze perfect motiveren waarom de netbeheerder iets moet doen, en niet waarom jij daar een partij in bent behalve om de deur open te doen. (Op afspraak)
internetinfo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Zucht... Wat was ik blij om eindelijk reactie te krijgen van mijn penvrienden van Flanderijn.
En wat prettig dat ze zelf drie dagen te laat reageren op mijn gestelde deadline maar mij effectief anderhalve werkdag aan reactietijd te geven.

[...]

De lol is er wel vanaf, wat een onsamenhangend verhaal en waar blijft die dagvaarding om de rechter om toegang te verzoeken :'(
Ik denk dat ik enkel reageer op hun laatste alinea met de bekende woorden dat ze, op afspraak, te allen tijde welkom zijn met daarbij het aanvullende verzoek mij vanaf dan met rust te laten. Eens?

Dossier #19...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Kort antwoorden dat de netbeheerder welkom is op afspraak.

En eventueel nog erbij zetten dat je niks afneemt en er geen leiding meer zit aangesloten na de meter en je dus geen afnemer bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@internetinfo

Wat een tenenkrommend onsamenhangend en onjuist verhaal. Fijn dat je als afnemer verantwoordelijk bent voor de elektra aansluiting. Niet juist, de netbeheerder is verantwoordelijk voor de fysieke aansluiting. Als afnemer ben je alleen verantwoordelijk voor het sluiten van een leveringscontract met een energieleverancier. Dat is heel wat anders dan wat ze schrijven. Maar los daarvan, waarom halen ze in godsnaam de elektra aansluiting er bij in deze brief?

De laatste zin van die alinea is wel weer heel mooi: Is er geen afnemer, dan is de eigenaar verantwoordelijk (voor de aansluiting). Fijn dat ze dat hier toegeven. De netbeheerder is de eigenaar, dus waarom vallen ze jou lastig?

In de volgende alinea wordt over een meervoud aan aansluiting gesproken, waardoor het allemaal een brij wordt van beweringen die wel/niet kloppen afhankelijk vanuit welke ingangshoek (gas of elektra) je het bekijkt.

Bijzonder triest dat Flanderijn nog altijd weg komt met dit soort onzin. Moet strafbaar worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@internetinfo Ik ben het met bovenstaande personen eens.

Inderdaad fijn dat ze schrijven dat hun cliënt verplicht is tot afsluiten. Ik zou iets terugschrijven in de trant dat het best kan zijn dat hun cliënt iets verplicht is, maar dat verplichtingen voor hun cliënt geen betalingsverplichting voor jou betekenen omdat jij geen overeenkomst hebt inzake de gaslevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
JeroenE schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:01:
@internetinfo Ik ben het met bovenstaande personen eens.

Inderdaad fijn dat ze schrijven dat hun cliënt verplicht is tot afsluiten. Ik zou iets terugschrijven in de trant dat het best kan zijn dat hun cliënt iets verplicht is, maar dat verplichtingen voor hun cliënt geen betalingsverplichting voor jou betekenen omdat jij geen overeenkomst hebt inzake de gaslevering.
Ik zou het nog concreter maken:
Beste heer, mevrouw,

Er wordt op dit adres geen gebruik gemaakt van het energienet inzake gas. Dat in relatie tot de rest van uw bericht, waar u zich richt tot uw cliënt, de netbeheerder ...., zal ik uw bericht als verkeerd geadresseerd retourneren.

Graag ontvang zie ik alsnog een onderbouwing van rechtmatigheid van uw vordering gericht aan ondertekende.

Met vriendelijke groet,
@internetinfo
Ik denk overigens dat deze stagiair juridisch medewerker zijn of haar stage niet zal halen...

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Lekker die energienetwerkbeheerders. Eerst beweren dat je niet gratis van het gas af kan. Nu -ten onrechte- beweren dat je verplicht een slimme energiemeter moet afnemen. Wtf.
Netbeheerder Stedin heeft 1000 klanten gedreigd met een dwangsom van 500 euro als ze blijven weigeren om een slimme meter te installeren. Zo'n verplichting bestaat helemaal niet, ook al schrijft Stedin van wel. "Dreigen met onzinboetes is echt heel fout", zegt Kamerlid Renske Leijten van de SP.
https://www.rtlnieuws.nl/...menten-met-500-euro-boete

[ Voor 59% gewijzigd door CyberMania op 22-10-2021 20:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@internetinfo Je zou ook nog kunnen overwegen om de boel om te keren en hen 5 werkdagen de tijd te geven om hun eisen in te trekken en dat je anders hen (bij de ACM?) aan zal geven voor misleiding.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 11:02
[...]

[...]

Dossier #19...
Misschien een te late reactie van mijn kant, maar ACM heeft bepaald, dat er geen verplichting bestaat tot het “vrijwillig” vragen om afsluiting. Daarmee pleegt Flanderijn dus valsheid in geschrifte. Je geeft ze vijf dagen om dat te corrigeren, anders volgt aangifte. Tenslotte de link naar de topic start toevoegen, met het advies die nu eens wel door te lezen.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
Rommelzolder schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:03:
[...]

Misschien een te late reactie van mijn kant, maar ACM heeft bepaald, dat er geen verplichting bestaat tot het “vrijwillig” vragen om afsluiting. Daarmee pleegt Flanderijn dus valsheid in geschrifte. Je geeft ze vijf dagen om dat te corrigeren, anders volgt aangifte. Tenslotte de link naar de topic start toevoegen, met het advies die nu eens wel door te lezen.
Doorlezen alleen is helaas niet voldoende. Ze zullen vervolgens ook iets met de aldus opgedane kennis moeten gaan doen . . . . :?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• internetinfo
[...]

[...]

Dossier #19...
Het gevolg van een ongepland maandagmiddagbiertje i.c.m. een opstandige bui:
Beste Flanderijn,

Wat heeft onze elektra-aansluiting opeens met dit dossier te maken?

In ieder geval, bedankt voor uw uitleg over uw standpunten en vermeende grondslag.
U besluit uw betoog met de woorden, citaat: "Op grond van het bovengenoemde is cliënte verplicht het transport van energie naar het verbruiksadres te beëindigen door middel van afsluiting.”.

Volgens mij ben ik in al mijn voorgaande correspondentie naar u en Enexis erg duidelijk geweest, maar ik zal nogmaals in herhaling treden: Enexis (lees: uw cliënte) is, op eigen initiatief en op afspraak, van harte welkom om de werkzaamheden te verrichten die Enexis noodzakelijk acht.

Ik beëindig hierbij ons gesprek en verzoek u dringend mij niet meer lastig te vallen met uw e-mails vol foutieve- en onsamenhangende informatie.
Indien u mij inzake dit dossier opnieuw een e-mail stuurt waarin u een reactie van mij vereist dan wel verzoekt ben ik helaas genoodzaakt u een uurtarief in rekening te brengen van €50,- (vrijgesteld van BTW). Ik waarschuw u dat ik het toetsenbord in alle rust bedien en zomaar twee uur per e-mail bezig ben.
Door met een andere reactie dan een daadwerkelijke dagvaarding te reageren verklaart u akkoord te gaan met bovenstaande kosten. Een spijtbetuiging of mededeling dat u zich realiseert fout te zitten zal ik kosteloos lezen en per e-mail bevestigen.

Met hartelijke groet,

De bewoners/gebruikers van <adres>
Dossier item nummertje 20...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Door met een andere reactie dan een daadwerkelijke dagvaarding te reageren verklaart u akkoord te gaan met bovenstaande kosten.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Ik kreeg een mail met een nieuw contract. Daarin stond nog steeds het contract voor gas terwijl ik deze al had opgezegd (dacht ik) gevraagd hoe dit zat, en kreeg volgende mail:

Beste Possible,

Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt naar je gascontract. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.

Maak je vooral geen zorgen. Je geeft aan dat je je contract voor gas wilt beëindigen. Goede keuze! Vandebron staat natuurlijk achter het verminderen of uitsluiten van gasverbruik. Toch wil ik je informeren dat we je gascontract pas kunnen stopzetten zodra we bericht hebben gekregen van jouw netbeheerder dat de aansluiting is verwijderd of afgesloten. Als je besluit dit bericht niet af te wachten en je het gascontract eerder wilt beëindigen, wil ik je er op wijzen dat de netbeheerder kan besluiten de netbeheerkosten door te laten lopen tot het moment van afsluiting. Je bent in ieder geval zelf verantwoordelijk voor de aansluiting en Vandebron is niet verantwoordelijk voor mogelijke consequenties vanuit de netbeheerder.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Xxxxxxx
Serviceteam Vandebron

Dus hier weer een mail op teruggestuurd dat ik mijn contract wil beëindigen volgens de algemene voorwaarden etc…

We gaan het zien :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Possible schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:43:
[...]
Dus hier weer een mail op teruggestuurd dat ik mijn contract wil beëindigen volgens de algemene voorwaarden etc…

We gaan het zien :)
Jammer, dat die mail al verstuurd is, je had ze direct aansprakelijk kunnen stellen voor alle extra kosten, die jij moet maken omdat zij zich niet aan de algemene voorwaarden en de wettelijke regels houden (met Cc: naar hun juridische afdeling >:) ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Idd jammer dat je de reactie al verstuurd hebt.

Je had hen moeten bedanken voor het feit dat ze de ontvangst van jouw rechtsgeldige opzegging van het gascontract hebben bevestigd en dat je er vanuit gaat dat die opzegging ook correct verwerkt wordt.

Een opzegging mag niet geweigerd worden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rommelzolder
Ivow85 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:52:
Idd jammer dat je de reactie al verstuurd hebt.

Je had hen moeten bedanken voor het feit dat ze de ontvangst van jouw rechtsgeldige opzegging van het gascontract hebben bevestigd en dat je er vanuit gaat dat die opzegging ook correct verwerkt wordt.

Een opzegging mag niet geweigerd worden.
En daarnaast: klacht naar de ACM dat ze (opnieuw/nog steeds) foutieve informatie verspreiden mbt het feit dat eerst de meter verwijderd zou moeten worden voordat een gascontract zou kunnen worden opgezegd.
Ze hebben volgens mij een twitter account: morgen zijn ze aan de beurt voor een vlammende tweet mbt deze misinformatie, zichtbaar voor alle volgers ( en nu hopen dat ze hier meelezen, dan hebben ze nog ca 12 uur voor rectificatie).

Edit: die 12 uur krijgen ze niet. Zojuist is de volgende tekst via twitter verstuurd:
@Vandebron Ik zie dat jullie nog steeds onterecht het opzeggen van een gascontract weigeren met als reden dat eerst de gasmeter verwijderd moet worden door de netbeheerder. ONZIN en MISLEIDEND. Een klacht richting ACM is in voorbereiding om dit soort malpractices op te rollen.

[ Voor 69% gewijzigd door Rommelzolder op 26-10-2021 14:40 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

En daarnaast: klacht naar de ACM dat ze (opnieuw/nog steeds) foutieve informatie verspreiden mbt het feit dat eerst de meter verwijderd zou moeten worden voordat een gascontract zou kunnen worden opgezegd.
Ze hebben volgens mij een twitter account: morgen zijn ze aan de beurt voor een vlammende tweet mbt deze misinformatie, zichtbaar voor alle volgers ( en nu hopen dat ze hier meelezen, dan hebben ze nog ca 12 uur voor rectificatie).

Edit: die 12 uur krijgen ze niet. Zojuist is de volgende tekst via twitter verstuurd:
@Vandebron Ik zie dat jullie nog steeds onterecht het opzeggen van een gascontract weigeren met als reden dat eerst de gasmeter verwijderd moet worden door de netbeheerder. ONZIN en MISLEIDEND. Een klacht richting ACM is in voorbereiding om dit soort malpractices op te rollen.
Vanmorgen de volgende reactie van vandeBron:
Goedemorgen, bedankt voor je bericht. We kunnen niet zou gauw terugvinden om welk account dit gaat. Zou je ons een DM willen sturen met je klantnummer of postcode + huisnummer? Dan kijken we met je mee!
Mijn antwoord:
Klantnr doet niet te ter zake: volgens het door jullie zelf genoemde modelcontract kun je kosteloos opzeggen met een termijn van max 1 maand, zonder voorwaarde dat de aansluiting moet zijn verwijderd. Jullie verspreiden dus onjuiste informatie. Zie ook: Gas de deur uit doen: Gratis!
Vervolgens vandeBron (de tergende domheid....):
(1/2) We willen je ook graag verder helpen. Dit kan echter alleen als je ons een DM stuurt met je informatie, zodat we je contract en account kunnen bekijken. Als jij eist dat het contract wordt stopgezet, dan gebeurt dat ook.
(2/2) Het is echter af te raden, omdat je de verplichting hebt voor je aansluiting te betalen totdat die is verwijderd. Als wij stoppen met leveren zul je brieven ontvangen van de netbeheerder en kan het dat je kosten aan hen moet betalen.
Ze volharden dus in het geven van onjuiste informatie wat betreft de "verplichting" om voor de aansluiting te blijven betalen tot die is verwijderd.

Mijn reactie:
Lees de meegestuurde link in vorig bericht. Onzin dat er kosten vanuit netbeheerder komen. Opzeggen contract = einde ATO. Sinds 1 maart 2021 is verwijderen op aanvraag gratis, daarvoor was dat altijd al als je maar geen opdracht gaf. Zie: https://polderhuis.org/ga...boete-bestaat-niet-v1.pdf. Vervolg>
>vervolg: opzeggen leveringscontract kan dus altijd zonder verwijdering van de aansluiting plaatsvinden; vanaf dat moment zijn er ook geen kosten aan netbeheerder verschuldigd. Overigens een zaak tussen klant en netbeheerder, dus jullie mogen je daar niet mee bemoeien.
Ik wacht nog even af met welk antwoord ze gaan komen, maar anders wordt er een concept voor een klacht richting ACM gemaakt.
Daarnaast is het wellicht handig om deze correspondentie te verstrekken aan RADAR en KASSA...

Rond 12 uur weer een bericht van vandeBron:
Zoals we al zeiden kunnen we je hier mee verder helpen als jij je gegevens stuurt. We kunnen je contract niet stopzetten zonder te weten welk contract het om gaat. We ontvangen daarom graag een DM, zodat we je verder kunnen helpen!
En mijn reactie:
Ik heb geen contract bij jullie, maar zie dat er onjuiste informatie door jullie wordt verstrekt! Neem de moeite om beide links die zijn gestuurd te openen en te lezen, en dat naast jullie communicatie te leggen wat betreft opzeggen van gascontract versus verwijderen aansluiting.
Aangevuld met:
Het lijkt me handig dat vandeBron de toegezonden links eens serieus bekijkt, anders ontkomt vandeBron er niet aan, dat een formele klacht bij ACM wordt ingediend wegens verspreiden van onjuiste informatie.
Reactie vandeBron:
We zien een forum en een verslag. Waar hebben wij deze informatie waar je het over hebt volgens jou verspreid?
Mijn antwoord:
Zie de link naar het tweakersforum op p111, maandag 19:43. Daar staat: “Toch wil ik je informeren dat we je gascontract pas kunnen stopzetten zodra we bericht hebben gekregen van jouw netbeheerder dat de aansluiting is verwijderd of afgesloten.” Pertinent niet waar. Vervolg>
en
En vervolgens in jullie tweet dat moeten worden doorbetaald voor de aansluiting totdat die is verwijderd. Ook pertinent onjuist.
Reactie vandeBron ca 15:36
(1/2) Dat is gewoonlijk de procedure. Als de netbeheerder de aansluiting verwijdert, dan krijgen wij dat van hen door en wordt de levering automatisch stopgezet. Zoals we net al zeiden ben je verplicht een leverancier te hebben zolang je een aansluiting hebt.
Mijn antwoord:
Onjuiste informatie: je bent NIET verplicht een leveringscontract te nemen als er een aansluiting aanwezig is. Jullie hebben je info niet op orde. Ik zal een formele klacht bij ACM indienen. Hoe willen jullie daar een kopie van ontvangen? Ik zie nl geen e-mailadres op jullie site
Tweet 2 van vandeBron om ca 15:36:
(2/2) Als je er zelf voor kiest een contract echt te willen stop te zetten, terwijl de aansluiting nog aanwezig in en dit tegen ons advies in is, dan zetten wij hem inderdaad alsnog voor je stop.
Mijn antwoord:
Lezen is een vak: ik heb GEEN contract bij jullie zoals ik al eerder aangaf. Ik reageer op het verstrekken van onjuiste informatie door vandeBron (waarschijnlijk ingefluisterd door de netbeheerders en niet gecontroleerd door vandeBron).

[ Voor 30% gewijzigd door Rommelzolder op 26-10-2021 15:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Semmeke2008
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-02 20:51
Dossier vanuit deel 1/2

Vanuit deel 1 hier mijn dossier mbt Enexis;
Wij hebben vandaag een reactie ontvangen van Enexis nadat we een brief hadden ingezonden via de klantenservice. Deze afdeling heeft het ongevraagd doorgestuurd naar de klachtenafdeling en vervolgens kregen wij deze reactie, graag jullie advies. (Btw, ik heb brief 1b geschreven) Graag jullie advies >

Reactie Enexis >

Op 21 juni ontving u een brief op het adres van uw woningnood ###########. In de desbetreffende brief attenderen wij u erop dat er geen energieleverancier voor gas bij ons bekend is. Indien u geen contract voor gas bij een energieleverancier afsluit, dan sluiten wij de gasaansluiting af. De kosten van de gasafsluiting brengen wij bij u in rekening. U geeft aan dat u geen contractuele relatie meer met ons heeft en dat u daarom niet de kosten voor de gasafsluiting betaalt. In dit bericht reageer ik uw op e-mail van 24 juni.

Aansluit- en Transportovereenkomst
U geeft aan dat u uw contract voor gas per 11 mei 2019 opzegde bij uw energieleverancier. Tegelijkertijd machtigde u uw energieleverancier om namens u de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna: ATO) bij Enexis Netbeheer op te zeggen conform artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden. U geeft aan dat 10 werkdagen zijn verstreken sinds de opzegging van de ATO. Wij hadden volgens u de gelegenheid om de noodzakelijke handelingen voor het beëindigen van de ATO te verrichten waar artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden naar verwijst. Aangezien wij geen contractuele relatie meer hebben, bent u van mening dat u niet verplicht bent om te betalen voor werkzaamheden waartoe u geen opdracht gaf.

In uw bericht geeft u aan dat u op 11 mei 2019 uw contract voor gas opzegde bij uw energieleverancier. Bij het aangaan van uw contract voor gas sloot u een ATO met Enexis Netbeheer af. Bij het beëindigen van het contract met uw energieleverancier machtigde u uw energieleverancier om de ATO op te zeggen. Bij het aangaan van de ATO zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld.

Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden
In uw schrijven haalt u artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden aan. U stelt dat met het voldoen van de verplichtingen genoemd in artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden de overeenkomst is komen te beëindigen en daardoor geen Algemene Voorwaarden van toepassing zijn en wij daarom geen kosten in uw rekening kunnen brengen. Deze redenatie klopt niet. In artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden staan namelijk verplichtingen beschreven waaraan u moet voldoen. Ook staat er beschreven dat indien u hieraan niet voldoet de overeenkomst niet beëindigd wordt. In het artikel staan geen verplichtingen of termijnen vermeld waaraan Enexis Netbeheer zich moet houden.

Met andere woorden: artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden beschrijft de verplichtingen van de klant en het gevolg als de klant niet daaraan voldoet. . Er volgt uit de tekst van artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden niet dat wij binnen 10 dagen moeten afsluiten en indien wij dit niet doen geen afsluitkosten meer mogen berekenen. De kosten voor de noodzakelijke handelingen brengen wij terecht bij u in rekening op grond van de Tarievencode Gaswet (hierna Tarievencode).

Tarievencode Gaswet
Naast onze Algemene Voorwaarden benoemt de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de ATO. In artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen wij dan ook kosten bij u in rekening.

Afsluiting
Wij sluiten de aansluiting af en verhalen de kosten op u zolang u geen contract bij uw energieleverancier heeft, maar wel een actieve gasaansluiting. De kosten voor het binnenin het pand afsluiten van de gasaansluiting bedraagt € 124,-. Bij de afsluiting van de gasaansluiting plaatsen wij een slotje op de gasmeter. De afsluiting van de gasaansluiting mag echter maximaal 12 maanden duren. Een gasleiding die u langer dan 12 maanden niet gebruikt, brengt bepaalde risico’s met zich mee. Zo kan er grondwater uw woning binnenstromen, of ongedierte in uw woning komen. Ook bestaat er een kans op bodemverontreiniging.

Na 12 maanden bent u verplicht om te kiezen voor een heraansluiting of een verwijdering van de gasaansluiting. U kunt ook voordat wij de gasaansluiting afsluiten, de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. U kunt de tarieven voor het verwijderen van de gasaansluiting terugvinden op onze website: https://www.enexis.nl/con...u%20de%20kosten%20weten_2.

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende informeer. Daarom beëindig ik uw klacht. Mocht u hierover telefonisch contact met mij willen, dan kunt u mij bereiken op het onderstaand telefoonnummer.

Ik vind het spijtig dat ik niets voor u kan betekenen.

Meer informatie?
Heeft u vragen of aanvullende informatie? Neem dan contact op met mij. Ik ben bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. Mijn telefoonnummer is 088 857 26 96. Een e-mail sturen mag ook. Ons e-mailadres is klachten@enexis.nl

Met vriendelijke groet,

Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.”
Wij reageerden >
Geachte,

Graag reageer ik via deze weg op uw schrijven van 26 juni 2019. In uw schrijven blijft u herhalen dat u de gasaansluiting in mijn woning komt afsluiten, u daarvoor kosten in rekening zult brengen én dat ik in de toekomst verplicht zou zijn om aan u een opdracht te verstrekken voor ofwel verwijdering van de gasaansluiting ofwel transport van gas. U schrijft dat, ondanks dat de voormalige overeenkomst die tussen ons bestond op correcte wijze volgens art 3.6 AV is opgezegd, er toch nog verplichtingen uit de Algemene voorwaarden blijven bestaan.

Geldigheid overeenkomst en bijbehorende algemene voorwaarden
Op 11 mei 2019 is door ons de overeenkomst met Enexis opgezegd. In art. 3.6AV staat hoe de opzegging gedaan kan worden en worden twee termijnen genoemd: Een opzegtermijn van 30 dagen die in acht genomen moet worden wanneer de netbeheerder de overeenkomst beëindigd en een termijn van 10 werkdagen die door de aangeslotene in acht moet worden genomen.
Mocht de termijn van 10 werkdagen niet de opzegtermijn zijn die ik als aangesloten in acht moet nemen, dan bedraagt de opzegtermijn in elk geval van rechtswege niet méér dan 30 dagen. Hier legt de wetgever immers een beperking op ter bescherming van de consument. Ook in dit geval is de opzegtermijn dus al lang en breed verstreken.

Tegen het einde van de laatste dag van de opzegtermijn dient u, als dienstverlener, er voor te zorgen dat alle handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst zijn uitgevoerd en de overeenkomst dus effectief is beëindigd en ontbonden. Ik ga er dan ook vanuit dat u dit gedaan heeft en er geen overeenkomst meer bestaat. Nadat de overeenkomst correct is opgezegd, door de aangeslotene gedurende de opzegtermijn de voorwaarden uit art 3.6 in acht zijn genomen en de overeenkomst is beëindigd, zijn de algemene voorwaarden dan ook niet meer van toepassing. Ik verwijs u naar artikel 2.1 van de algemene voorwaarden.

Tevens schrijft u nu zelf ook dat we geen contractuele relatie meer henne. Daarmee bevestigd u wat ik al eerder schreef. Bij het ontbreken van een contractuele relatie is een ATO, AV of TCG niet meer van toepassing voor ons. Die zijn volgens U, Enexis, ook niet meer van toepassing, gezien ontbreken van contractuele relatie

Afsluiting gas
U schrijft Er volgt uit de tekst van artikel 3.6 van onze Algemene Voorwaarden niet dat wij binnen 10 dagen moeten afsluiten en indien wij dit niet doen geen afsluitkosten meer mogen berekenen. Dit is geheel correct. Immers volgt uit art 3.6 in het geheel niet dat u de gasaansluiting moet afsluiten. U dient immers alleen de voor beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. Los daarvan is evident dat afsluiting niet noodzakelijk is voor het beëindigen van de overeenkomst, omdat wanneer iemand verhuist naar een ander adres de ATO immers ook wordt beëindigd voor het oude adres. In zulke gevallen komt U ook niet het gas afsluiten.

Verplichtingen nadat u de gasaansluiting heeft afgesloten
Naast een warrig verhaal over grondwater en ongedierte wat uw gasleiding binnen kan dringen, schrijft u: Na 12 maanden bent u verplicht om te kiezen voor een heraansluiting of een verwijdering van de gasaansluiting. Graag verneem ik vanuit welke bindende regelgeving ik verplicht ben om, ruimschoots nadat onze overeenkomst beëindigd is, met u een nieuwe overeenkomst aan te gaan. Ik kan mij werkelijk geen enkele wet voorstellen die zoiets voorschrijft.

Tarievencode gas
U stelt dat u los van de AV op basis van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas kosten in rekening mag brengen. U misbruikt dit artikel echter voor een doel, dat de NMa destijds (2010) nooit voor ogen had toen het paragraaf 2.5 op eigen initiatief opnam in de Tarievencode Gas. Artikel 2.5.1.12 veronderstelt een voorafgaande offerte en opdracht ('met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in 2.5.1.15'). Bovendien is de hele Tarievencode Gas alleen bindend voor de netbeheerders, zoals blijkt uit artikel 1.1.1. Een verplichting voor mij om zonder voorafgaande opdracht iets te moeten betalen, kunt u dus niet baseren op dit artikel.

Ik ga er vanuit dat u na het lezen van bovenstaande inziet dat er tussen ons geen overeenkomst meer bestaat en dus ook geen (financiële) verplichtingen ten aanzien van de gasaansluiting op mijn adres. De gasaansluiting is geheel uw eigendom en verantwoordelijkheid. Als u in het kader van uw beheer werkzaamheden wilt komen verrichten, uiteraard voor uw rekening, bent u desondanks op afspraak van harte welkom. U weet intussen hoe u mij kunt bereiken.

Met vriendelijk groet,
Vervolgens kwam op 8 juli deze reactie
Geachte,

Op 11 mei beëindigde u uw contract voor gas bij uw energieleverancier met betrekking tot uw ********. Op 21 juni ontving u van ons een brief waarin wij u wijzen op het feit dat er geen energieleverancier voor gas bij ons bekend is. Wij sluiten de gasaansluiting af wanneer u geen contract voor gas bij een energieleverancier afsluit. De kosten van de gasafsluiting brengen wij bij u in rekening. U geeft aan dat u geen contractuele relatie met ons heeft en dat u daarom niet akkoord gaat met de kosten voor de gasafsluiting. Graag reageer ik in dit bericht op uw e-mail van 26 juni.

Geschillencommissie
U geeft aan dat u uw contract voor gas opzegde bij uw energieleverancier volgens artikel 3.6 van de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna: ATO). U bent van mening dat u daarom geen contractuele relatie met ons heeft. Als reactie op uw schrijven van 26 juni verwijs ik u naar de uitspraak van de Geschillencommissie Energie (hierna: de commissie) d.d. 28-11-2018 (GE zaaknummer 119641). Daarin merkt de commissie op dat zolang er een gasaansluiting is en bestaat, de klant gehouden is de maandelijkse kosten voor het in stand houden van de gasaansluiting te betalen.

Verder stelt de commissie vast dat met het oog op een gewaarborgde veiligheid 2 opties mogelijk zijn na de opzegging van een ATO. Deze 2 opties zijn het volledig verwijderen van de gasaansluiting (hierna: verwijdering) of het afsluiten van de gasaansluiting waarbij de gasaansluiting aan beide kanten wordt afgedopt (hierna: afsluiting). De desbetreffende opties merkt de commissie aan als door de netbeheerder te verrichten noodzakelijke handelingen bij de opzegging van de ATO zoals bedoeld in artikel 3.6 van de ATO.

Opties
De commissie gaf in de uitspraak aan dat afsluiting van de gasaansluiting veilig is. Hier zijn wij het als netbeheerders niet mee eens. De commissie keek namelijk niet naar alle elementen, zoals het milieu en het niet mogen achterlaten van bedrijfsafval. Ook is het wettelijk niet mogelijk om het eigendom van een achtergebleven stuk leiding over te dragen aan de eigenaar van de grond. De netbeheerders gaan dan ook in beroep tegen de uitspraak van de commissie op dit punt. Gedurende de beroepsfase bieden de netbeheerders de optie van afsluiting van de gasaansluiting daarom niet aan. Indien uit de beroepsprocedure echter naar voren komt dat de netbeheerders in het ongelijk worden gesteld, dan gaan de netbeheerders het verschil tussen afsluiting en verwijdering van de gasaansluiting aan de klant compenseren.

Verwijdering
Op grond van het bovenstaande wijs ik u erop dat u verwijdering van de gasaansluiting dient aan te vragen. Verwijdering van de gasaansluiting vraagt u aan via de website www.mijnaansluiting.nl. De kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting verschillen per type woning. Voor laagbouw betaalt u € 732,05 en voor hoogbouw betaalt u € 202,05 voor verwijdering van de gasaansluiting. Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende informeer. Daarom beëindig ik uw klacht. Mocht u het er niet mee eens zijn met de afhandeling van uw klacht, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de commissie.

Ik bied mijn excuses aan dat ik niets voor u kan betekenen en ik wens u veel succes met eventuele vervolgstappen.
Wij reageerden daar 13-07 op met deze reactie
Geachte,

Dank voor uw email van 8 juli 2019. U reageert daarmee kennelijk op mijn email van 26 juni 2019, maar gaat volstrekt niet in op de daarin door mij aangedragen argumenten. In plaats daarvan draagt u één uitspraak van de Geschillencommissie Energie aan (in een zaak van uw collega Liander met een klant), om te onderbouwen dat (1) zolang er een gasaansluiting is en bestaat, ik gehouden zou zijn de maandelijkse kosten voor het in stand houden van de gasaansluiting te betalen, en (2) ik anders verwijdering van de gasaansluiting dien aan te vragen.

U heeft dus geen eigen argumenten meer, maar slechts het gezag van de Geschillencommissie in één specifieke zaak. Een zaak die niet eens vergelijkbaar is met de mijne, omdat de consument in kwestie vroeg om een goedkoper alternatief en nog een lopende ATO met Liander had.

Vervolgens, en nu wordt het grappig, kondigt u aan dat de netbeheerders diezelfde uitspraak voor vernietiging voordragen bij de rechter, omdat de netbeheerders het niet helemaal eens zijn met de Geschillencommissie. Het enige document waarmee u uw gelijk meent te halen, draagt u tegelijkertijd voor vernietiging voor. Zegt u mij: waarom zou ik dat advies dan nog serieus nemen?

En inderdaad heb ik ook wel een tweetal punten waar ik het volstrekt niet eens ben met het oordeel van de commissie in deze kwestie.

1. De noodzakelijke handelingen in artikel 3.6 betreffen zeker niet het verwijderen van de aansluiting (zoals de commissie denkt). Zoals ik in mijn vorige email al schreef gaat het in dit artikel uitsluitend over de handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst, niet voor het fysiek verwijderen van de aansluiting. Zoals aangegeven is het evident dat -zelfs het simpelere- afsluiten niet noodzakelijk is voor het beëindigen van de overeenkomst, omdat wanneer iemand verhuist naar een ander adres de ATO immers ook wordt beëindigd voor het oude adres. In zulke gevallen komt U ook niet het gas afsluiten, laat staan de aansluiting verwijderen. U vindt verwijdering kennelijk noodzakelijk in bepaalde gevallen, maar dat maakt verwijdering nog niet noodzakelijk in de zin van artikel 3.6.

2. De commissie spreekt zichzelf tegen als ze zou zeggen dat de klant gehouden zou zijn de maandelijkse kosten voor het in stand houden van de gasaansluiting te betalen, zolang er een gasaansluiting is en bestaat. In 2014 oordeelde dezelfde Geschillencommissie nog dat 'De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting.' (ref 79960).

Tot slot heeft de commissie niet geoordeeld (zoals u suggereert) dat ik als klant verwijdering dien aan te vragen, indien ik geen maandelijkse kosten voor het in stand houden van de gasaansluiting meer wil betalen. Sterker nog, de commissie heeft in een ander recent geschil (ref 113858) juist bepaald dat de klant niet verplicht is die opdracht te verlenen. In hetzelfde geschil bepaalde de commissie overigens dat de klant ook niet de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting hoefde te betalen.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de door u gewenste werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,
28/07
Vandaag (28-07) kwam ik even thuis en zag ik dit in mijn brievenbus > ow, ik heb geen karma en kan dus geen foto uploaden ;)

Het was een briefje dat een monteur was langs geweest (hij had de zin “op afspraak” doorgestreept) dat hij wat werkzaamheden aan onze meterkast wilde doen?? Dit is echter op het adres waar ik geen gas heb, nooit gehad. Wij hebben een gas aansluiting op onze recreatiewoning. Dat lever adres is ook bij hun bekend.

Ik ga ze morgen bellen voor een afspraak (daar vragen ze om.) en ik ga hen vragen waarvoor ze komen. Nog advies?
@Bram-Bos was weer eens mijn helper :) Thx!

Graag advies over dit briefje dat ik vond op mijn woon en postadres. Niet het leveradres >

20190725-Enexis-briefje-Semmeke2008
6/08 Onaangekondigd bezoek. Ze hebben de meter voorzien van een slotje.
06/08 - UPDATE; ENEXIS (monteur met 06 nr) heeft 2x getracht mij mobiel te bellen vandaag. Ik was mijn telefoon vergeten. Dus hem niet gesproken.

Mijn partner was thuis (in vakantieverblijf waar gas aansluiting zit) en monteur is onaangekondigd langs gegaan. Mijn partner heeft toegang verleend en mondeling aangegeven niet de opdracht tot afsluiting te hebben gegeven en ook geen wens heeft tot afsluiting maar dat de monteur met de aansluiting mag doen in opdracht van zijn eigen werkgever. De monteur geeft aan dat hij de opdracht heeft om af te sluiten op verzoek van Enexis en geeft ook aan dat wij hem vriendelijk de toegang hebben gegeven maar niet opdrachtgever zijn. Ik sprak de monteur nog even telefonisch en hij bevestigde wat hij ook aan mijn partner heeft aangegeven. Is het nu goed dit ook nog even op de mail te zetten naar Enexis? En maar gelijk de nota wederom te betwisten?
Ik heb per mail op 6/08 dit gereageerd;

6 -8- 2019, betreffende uw onaangekondigd bezoek

Geachte,

Vandaag kwamen 2 van uw medewerkers onaangekondigd bij onze recreatiewoning. Zij vertelden dat zij de opdracht hadden om onze aansluiting af te sluiten. Wij hebben aangegeven dat wij geen opdracht hebben gegeven voor deze afsluiting en dat het ook geen wens vanuit ons is om dit af te sluiten. Uw medewerker is zich bewust van het feit dat wij geen opdracht hebben gegeven, hij vermeldt dit ook in zijn aantekeningen. Hij vraagt ons of wij hem toegang willen verlenen tot de meter en vanzelfsprekend geven wij hem die gelegenheid om alle noodzakelijk werkzaamheden te verrichten aan de meter die uw organisatie nodig acht. In goed overleg verloopt dit verder. De heren verrichten hun werkzaamheden onder het genot van een kopje koffie.
Omdat u nu de door u gewenste werkzaamheden in uw eigen opdracht heeft uitgevoerd ga ik er gemakshalve vanuit dat dit verder geen kosten met zich meebrengt. Omdat ik ook niet de opdracht daar toe heb gegeven kunt u mij dan ook niets in rekening brengen. Indien u dat wel een nota stuurt dan wijs ik deze bij voorbaat af en betwist ik bij voorbaat de nota.

Met vriendelijke groet,
24-09
Vandaag werd ik gebeld door enexis incasso afdeling. Ik was op mijn werk. Had geen tijd. Ze bellen me vrijdag weer. Vlug zei hij nog dat ik een nota voor het slot niet had betaald. Ik heb hem vlug herinnert dat ik geen opdracht daartoe had gegeven, ik geen nota verwacht,dat ik ook geen had ontvangen en ik bij.voorbaat de nota had betwist. Ik verwees hem naar mijn correspondentie. Hij wilde me de nota nog wel sturen. Nogmaals uitgelegd dat dat niet nodig was. Dat ik een nota krijg voor iets wat zij zelf nodig achten, zelf opdracht daar toe hebben gegeven. Enfin. Hij belt me vrijdag weer.
27/09 ik sprak ze aan de telefoon, zij belden mij en ik heb hen mondeling laten weten nooit een factuur te hebben ontvangen. IK verwachtte er ook geen want ik heb immers nergens een opdracht toe gegeven.
zij stuurden me na dit mondelinge gesprek een mail met hun eigen samenvatting;

Geachte mevrouw ******,

Op 27 september 2019 hebben wij elkaar telefonisch gesproken over de factuur 91529***. In deze e-mail treft u een samenvatting aan wat wij hebben besproken.

Uw heeft bij uw leverancier een verzoek gedaan voor het beëindigen van uw gascontract. Als gevolg van deze beëindiging is bij u de gasmeter verzegeld door een slotje. Voor deze uitgevoerde werkzaamheden hebben wij bij u een bedrag van € 137,94 in rekening gebracht. U gaf aan dat u hiervoor geen factuur had ontvangen via de post. In de bijlage treft u de factuur aan.

U gaf aan dat u geen opdracht heeft gegeven voor deze werkzaamheden bij ons en dat u daarom de factuur niet wil betalen. U bent het principieel oneens met deze factuur.

Enexis Netbeheer ziet dit dossier volledig anders. Wij voeren immers de wet uit. Wanneer iemand zijn/ haar energiecontract opzegt, moeten wij volgens de wet de aansluiting afsluiten. Dat hebben wij ook bij u gedaan. Vanuit onze afdeling Klachten & Claims bent u met een juridische onderbouwing hiervan op de hoogte gesteld.

U gaf aan dat er een procedure loopt bij een rechtbank tegen Rendo in een vergelijkbaar dossier. De zitting is uitgesteld tot 22 oktober. Wij hebben afgesproken dit oordeel van de rechtbank af te wachten. Voor zover er op 22 oktober 2019 een besluit wordt genomen natuurlijk. Als er een beslissing is genomen neemt u contact met ons op.

Ik heb u informatie gegeven over de mogelijkheid om uw dossier voor te leggen aan de Geschillencommissie Energie en Water. U had hier geen interesse in, omdat u met ons in gesprek wil blijven.

Mocht u op- of aanmerkingen hebben dan kunt u zoals afgesproken reageren. Ik wens u een fijn weekend toe.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,

medewerker M********
Afdeling Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.
27/09
Digitaal nota ontvangen

Tekst Nota;

Tekst uit pdf >

Factuur
Bij deze brengen wij u het onderstaande in rekening:
U wordt pas (her)aangesloten nadat alle openstaande Enexis facturen zijn voldaan en u over een energieleverancier beschikt.
Omschrijving
Uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen
Subtotaal excl BTW
BTW 21,0 % over 114,00
Totaal
Aantal
1
Eh
ST
Prijs/Eh
114,00
Bedrag in EUR
114,00
telefoon e-mail internet
debiteurennummer factuurnummer
Enexis Netbeheer B.V. Magistratenlaan 116
5223 MB 's-Hertogenbosch Postbus 856
5201 AW 's-Hertogenbosch 088 85 77000 www.enexis.nl/contact www.enexis.nl
50464664
91529442
1 van 1
KOPIE
pagina
En op 29/09 gereageerd met als bezwaar op de nota;
Geachte, 

Bij deze verwijs ik u naar de mails die ik heb verstuurd (26/06/2019, 13/07/2019, 6/08/2019) waarin ik al uitgebreid heb onderbouwd dat ik geen overeenkomst heb en de werkzaamheden (dus) geheel en al in opdracht van Enexis zijn uitgevoerd. U, Enexis, heeft die onderbouwing nauwelijks tot niet tegengesproken. Er is derhalve geen grondslag voor deze factuur. Tevens wil ik graag nog opmerken en zonder verder af te doen aan het bovenstaande, maak ik bezwaar tegen het in rekening brengen van 21% BTW. Omzetbelasting wordt geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien er geen rechtsbetrekking is, en u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt. 
Vriendelijke groet,
Vandaag 29/04/2020 ontving ik een email ;
Geachte mevrouw *****,

Het is alweer enige tijd geleden dat er contact is geweest inzake onderstaand bezwaar. U was in afwachting op een vergelijkbaar proces in uw directe omgeving. Daar zou in oktober 2019 een uitspraak over volgen. Deze uitspraak hebben wij niet van u ontvangen.

Wij blijven bij ons standpunt en de factuur zal betaald dienen te worden. Ik verwijs u dan ook naar ons schrijven van 29 juli 2019 met kenmerk 806426****.

Hierbij wil ik u vragen om alsnog de afsluitkosten binnen 2 weken te voldoen. Indien het bedrag niet binnen twee weken bij ons binnen is zijn wij genoodzaakt het incassoproces voort te zetten.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.

Met vriendelijke groet,
Vandaag 22/07 telefonisch contact met de gerechtsdeurwaaarder Bosveld. Zij belden mij. Waarom ik niet gereageerd heb op de vordering. Ik heb niets ontvangen. Of ze mijn adres mogen. Dan mailen ze mij het. Mail adres gegeven. Blijkt dat ze post sturen naar een verkeerd adres. Ik heb Enexis minimaal 4x laten weten dat ze post moeten sturen naar ons huisadres. Ze geven dus een niet goed adres door aan de deurwaarder.
Ik heb de deurwaarder al mondeling laten weten dat deze nota door mij meerdere malen is betwist. De deurwaarder vraagt nu om het dossier. Enexis heeft hen niet verstrekt. Wat is jullie advies?

Mailbriefje incasso bedrijf bosveld>
Retouradres: Postbus 806 - 3800 AV Amersfoort

De heer of mevrouw

FOUT adres 

Dossiernummer : XXXXXX
Inzake : Enexis B.V. (CI)

Amersfoort, 07 juli 2020

Geachte heer, mevrouw

Onze cliënte, de besloten vennootschap Enexis Netbeheer B.V., gevestigd en kantoorhoudende te S-HERTOGENBOSCH, heeft ons verzocht de nog openstaande factuur in behandeling te nemen, omdat de betalingstermijn inmiddels is verstreken. Het betreft hier verrichte werkzaamheden.

De vordering is als volgt gespecificeerd:

Hoofdsom € 137,94 
Rente berekend tot 07-07-2020 € 2,30 
Rente vanaf 07-07-2020 P.M.
Incassokosten € 40,00 
 ----------------------
Totaal € 180,24 + P.M.

Het verschuldigde bedrag van €180,24 dient uiterlijk op dinsdag 14 juli 2020 op onze rekening te staan. U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar https://www.bosveld.nl/betalen. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekeningnummer NL07RABO0162446217 ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer

Lukt het u niet om het bedrag in één keer te betalen? Neem dan vóór dinsdag 14 juli 2020 contact met ons op om een afspraak te maken over de betaling via enexis@bosveld.nl of rechtstreeks via 033 - 4700000.

Betaalt u niet volledig en neemt u óók geen contact met ons op, dan zullen wij helaas de incassoprocedure moeten voortzetten.

Hoogachtend,

Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders

Betaal veilig en snel via https://www.bosveld.nl/betalen
Gereageerd op 28/07/2020 naar Bosveld;
Dossiernummer: +++++

Beste mensen van Bosveld,

Ik ontving op 22/07/2020 een telefoontje van u. U vroeg mij waarom ik niet op uw brief had gereageerd. Ik heb aangegeven geen brief te hebben ontvangen.

U vraagt mij om mijn mailadres en ik ontvang kort daarop van u een mail met een een briefje. Een niets zeggend briefje van 7 juli jl. in dat briefje gebruikt u onjuiste namen en een niet correct adres. In mijn mailreactie per ommegaande vraag ik u om in iedergeval de juiste namen te gebruiken en ook onze juiste postadres te gebruiken. Ik vind dit niet acceptabel.

Wat betreft uw briefje; waarin u van mij een bedrag vordert van 180,24, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist (namelijk op 13-07-2019, mondeling op 6/08 nadat ze zonder afspraak, en voordat ze zonder opdracht van mij werkzaamheden hebben verricht aan hun eigen meter, 6/08/2019 ook nog per mail, mondeling op 24/09 nadat Enexis mij heeft gebeld, 29/09, betwist en ook nog maar eens bezwaar), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen.

Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad.

Ik verzoek ik u in dat geval om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.

- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten.

- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Indien u mij dit per post toestuurt verzoek ik u mijn postadres te gebruiken. Dit is bekend bij uw klant. U kunt geen post en persoonlijke gegevens sturen naar een niet bestaand adres!

Met vriendelijke groet,
31/07 vandaag kregen we een mailtje retour van bosveld, nietszeggend....
Amersfoort, 31 juli 2020
Geachte heer ++++++,
Dit bezwaar is bij Enexis bekend en al beantwoord. Onze cliënte wil hier niet verder op ingaan en blijft van mening dat het bedrag verschuldigd is.

Wij verzoeken u vriendelijk het bedrag van €180,42 uiterlijk 07 augustus 2020 over te maken op rekeningnummer NL07RABO0162446217 onder vermelding van dossiernummer ++++++.

Met vriendelijke groet,
Bosveld
Maar een snelle reply gedaan;
31/07

Beste mensen, u reageert helemaal niet op mijn zorgvuldig samengestelde reactie. Ik heb u gevraagd onze juiste persoonlijke gegevens te gebruiken, inmiddels zijn wij een man. Ik vraag u om een kopie van het dossier en ik vraag u om de grondslag van de nota en specificaties te verstrekken, etc. Niets vandaag alles.
Ik kan u ook om een bak geld vragen zonder verdere onderbouwing, u heeft geen opdracht gegeven, er is geen contract, er is geen grondslag voor een factuur die ook nog eens veelvuldig is betwist. Betaald u dan ook? Ik verwijs u nogmaals naar mijn vorige mail en deze serieus te nemen en inhoudelijk te reageren.

Met vriendelijke groet
3/08 kreeg ik een email van Bosveld;
Geachte heer, mevrouw,

Zie bijlage voor het dossier. De grondslag zijn de algemene voorwaarden van Enexis behorende bij uw contract.
In de afwijzing van uw bezwaar in de bijlage, staat alles genoemd.

Ik kreeg daarbij 2 bijlagen in de mail.

Bijlage 1 een brief van Enexis
Heer en of mevrouw +++++++ (voor de eerste keer een juiste naam!)

++++++++wederom een foutief niet bestaand adres

29 juli 2019

Uw klacht
+++++
088 857 35 45 klachten@enexis.nl

Geachte heer en of mevrouw +++++++,

U hebt aangegeven dat u het niet eens bent met de kosten die Enexis Netbeheer rekening brengt voor het afsluiten of verwijderen van gas op uw adres ++++++correct afsluitadres+++++++. U geeft aan dat u geen gas meer verbruikt en bent van mening dat u niet de kosten dient te betalen. Graag leg ik u uit waarom wij kosten in rekening mogen brengen bij afsluiten of verwijderen van de aansluiting.

Aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
De kosten voor het afsluiten mogen wij in rekening brengen bij degene die een leverancierscontract heeft afgesloten. Ontbreekt een leverancierscontract dan mogen wij deze kosten in rekening brengen bij degene die als laatste een ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) heeft gehad. In artikel 2.5.1.12 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening." Voor meer informatie wil ik u verwijzen naar de algemene voorwaarden op onze site www.enexis.nl en de tarievencode vindt u op www.wetten.overheid.nl.

Kosten
De kosten voor het afsluiten binnen zijn € 137,94 (inclusief btw). U krijgt de rekening achteraf toegestuurd. Kosten voor buiten afsluiten is € 678,18. Voor verwijderen laagbouw zijn de kosten op dit moment € 732,05 en voor hoogbouw € 202,05. Hoogbouwtarief wordt gehanteerd bij flats
of appartementen zonder eigen toevoerleiding. Dit kan ook een appartement op de begane grond zijn. Onze definitie van hoogbouw is wanneer het gaat om appartementen gebouwd in meerdere bouwlagen (bijv. ook een appartement boven een winkel.

Afsluiting gasaansluiting is tijdelijk
Het afsluiten van de gasaansluiting is echter een tijdelijke situatie. Dit is voor de veiligheid maximaal 12 maanden toegestaan. Vóór het verstrijken van deze termijn kiest u of u de aansluiting wilt laten heraansluiten of verwijderen. Voor deze werkzaamheden krijgt u opnieuw een rekening. Voor het maken van een afspraak voor het afsluiten van uw gas kunt u contact opnemen met onze klantenservice op het telefoonnummer 088 85 770 00.

 Heraansluiten
Als u de aansluiting weer wilt gaan gebruiken, sluit u een contract af met een energieleverancier. Wij horen het van uw leverancier als u dit hebt gedaan. Vervolgens nemen wij contact met u op om een afspraak te maken voor de werkzaamheden, als u tenminste voldoet aan alle voorwaarden. Meer informatie hierover staat op enexis.nl/afsluiten.

 Verwijderen
Als u de aansluiting niet meer wilt gaan gebruiken dan moet deze na 12 maanden verwijderd worden. Deze verwijdering is definitief en vraagt u aan via www.mijnaansluiting.nl.
Maakt u geen keuze?

Voordat de 12 maanden verstreken zijn zoeken wij contact met u. Als u na 12 maanden geen keuze hebt gemaakt gaan wij de gasaansluiting definitief verwijderen. De kosten die wij daarvoor maken brengen wij bij u in rekening.
Geschillencommissie
Als u het niet eens bent met ons besluit, hebt u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Energie en Water, een onafhankelijke instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland:
Postbus 90600
2509 LP DEN HAAG www.sgc.nl
Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u had gehoopt. Toch vertrouw ik erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.

Vragen
Als er nog andere vragen zijn dan kunt u mij bellen op het telefoonnummer 088 857 35 45. Ik ben op maandag, woensdag en vrijdag beschikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur. En op woensdag en donderdag tussen 08.00 en 12.00 uur. U kunt mij ook mailen door te reageren op dit bericht Wilt u dan het dossiernummer ++++++ bij de hand houden. Dan kan ik u sneller helpen.
Met vriendelijke groet,
++++++++
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
En brief 2 is een kopie nota
08 augustus 2019
Factuur
Bij deze brengen wij u het onderstaande in rekening:
U wordt pas (her)aangesloten nadat alle openstaande Enexis facturen zijn voldaan en u over een energieleverancier beschikt.
Omschrijving
Juist voormalig leveringsadres. Uit adres Uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen
Subtotaal excl BTW
BTW 21,0 % over 114,00
Totaal
Aantal
1
Eh
ST
Prijs/Eh
114,00
Bedrag in EUR
114,00
137,94
debiteurennummer factuurnummer
Enexis Netbeheer B.V. Magistratenlaan 116
5223 MB 's-Hertogenbosch Postbus 856
5201 AW 's-Hertogenbosch 088 85 77000 www.enexis.nl/contact www.enexis.nl
50464664
91529442
1 van 1
KOPIE
pagina
Svp betalen binnen 14 dagen op IBAN NL04 RABO 0307 5125 84 ovv factuurnummer 91529442 en debiteurennummer ++++++.
Gereageerd naar Bosveld 9/08
Beste,

Ik heb u gevraagd mij een copie van mijn dossier te sturen. Ik heb mijn dossier nog steeds niet ontvangen. In mijn dossier hebt u kunnen lezen dat de ATO correct is opgezegd. U kunt dan ook lezen dat er geen sprake is van een overeenkomst of contract. Het is dan ook bijzonder dat de grondslag voor de vordering de algemene voorwaarden zijn behorende bij een niet bestaand contract. Enexis heeft zelf besloten werkzaamheden uit te voeren aan hun eigen apparatuur, zonder afspraak, zonder opdracht. U kunt dit niet bij mij in rekening brengen. De nota is bij voorbaat en daarna meermalen betwist.
Ik verzoek u nu nogmaals mij mijn complete dossier te verstrekken, en de grondslag van de factuur aan te tonen. U weet dat u dit niet kunt. Er zijn mij vele mensen voorgegaan. U heeft daar voldoende kennis van en ervaring mee. Ik verzoek u deze zaak te sluiten en terug te leggen bij Enexis.

Tot slot wijs ik u en uw opdrachtgever graag op een recent vonnis wat de rechtbank Noord-Nederland heeft uitgesproken in een vergelijkbare zaak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734

Vriendelijke groet,
30-11-2020 tot op heden geen bericht meer gehad.

26/10 wij zijn inmiddels sinds 2 weken meter en leiding loos wat betreft gas. Wij hebben zelf een aanvraag gedaan voor een gratis verwijdering van de meter en leidingen. Dit is allemaal keurig uitgevoerd.

Ik wil dit forum bedanken voor alle inzet, steun en voorbeelden maar vooral voor het begaanbaar maken van een pad om gasloos te worden zonder daarvoor een idiote rekening te betalen. Zonder jullie uitmuntende inzet was dit niet gelukt!

[ Voor 100% gewijzigd door Semmeke2008 op 27-10-2021 12:55 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:18:
[...]

Vanmorgen de volgende reactie van vandeBron:

[...]

Mijn antwoord:

[...]

Vervolgens vandeBron (de tergende domheid....):

[...]

[...]

Ze volharden dus in het geven van onjuiste informatie wat betreft de "verplichting" om voor de aansluiting te blijven betalen tot die is verwijderd.

Mijn reactie:

[...]

[...]

Ik wacht nog even af met welk antwoord ze gaan komen, maar anders wordt er een concept voor een klacht richting ACM gemaakt.
Daarnaast is het wellicht handig om deze correspondentie te verstrekken aan RADAR en KASSA...

Rond 12 uur weer een bericht van vandeBron:

[...]

En mijn reactie:

[...]

Aangevuld met:

[...]

Reactie vandeBron:

[...]

Mijn antwoord:

[...]

en

[...]

Reactie vandeBron ca 15:36

[...]

Mijn antwoord:

[...]

Tweet 2 van vandeBron om ca 15:36:

[...]

Mijn antwoord:

[...]
Met wat eenvoudig recyclen van al eerder opgestelde standaardbrieven kom ik tot het volgende concept richting ACM:
Aan: ACM
Betreft: onjuiste en misleidende informatie door vandeBron

Geachte mevrouw, of mijnheer,

Op 25 oktober 2021 trof ik op het tweakersforum “Gas de Deur uit doen: Gratis!” (Gas de deur uit doen: Gratis! ) een bericht van een klant van vandeBron die met onjuiste informatie werd bestookt.
Via Twitter heb ik dit aanhangig gemaakt bij vandeBron. Het berichtenverkeer over en weer treft u in bijlage 1

Dit is foutieve en misleidende informatie.
Op grond van artikel <<21.2 of 19.2>> van de Algemene Voorwaarden van vandeBron én op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet kan een dergelijke overeenkomst met een opzegtermijn van dertig dagen worden opgezegd. In artikel 22.2 van de Algemene Voorwaarden staat vervolgens alleen:

“Heeft u op dat moment nog geen andere energieleverancier, dan moet de netbeheerder uw aansluiting op het elektriciteitsnet of het gasnet afsluiten en/of het transport onderbreken.”

Met andere woorden: volgens de Algemene Voorwaarden van vandeBRON én de Gaswet kan de overeenkomst zonder meer worden opgezegd. Dan eindigt de verbintenis met de leverancier. Wat er daarna tussen aangeslotene en de netbeheerder speelt, is voor de leverancier iets waar ze vervolgens niets meer mee te maken hebben.
Door te stellen dat het gasleveringscontract pas kan worden opgezegd als de aansluiting is afgesloten of verwijderd, verspreidt vandeBron onjuiste informatie, die aan misleiding grenst omdat de klant door deze informatie besluiten zou kunnen nemen die niet uit zijn wil voortkomen.
Zoals uit het Twitter berichtenverkeer in bijlage 1 blijkt, vertelt vandeBron zijn klanten ook, dat het hebben van een aansluiting tot het afsluiten van een leveringscontract zou verplichten.
Mijn eerste klacht aan de ACM is derhalve: energieleveranciers als vandeBron verspreiden foutieve en misleidende informatie aan klanten, als ze stellen dat afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting een voorwaarde is voor het opzeggen van het gasleveringscontract. Dit is in strijd met hun eigen Algemene Voorwaarden én met de Gaswet.
Mijn tweede klacht betreft het feit, dat vandeBron ten onrechte zijn klanten voor houdt, dat het hebben van een aansluiting zou verplichten tot het afsluiten van een leveringscontract.
Daarnaast meld ik u dat deze foutieve en misleidende informatie structureel wordt verspreid door meerdere energieleveranciers. Vele zogenoemde gasverlaters op een speciaal Tweakers-forum (Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2) hebben dezelfde ervaring.
Ik heb daarbij het vermoeden dat dit gebeurt op instigatie van de netbeheerders.
Zoals u weet wordt sinds 2013 op grond van het leveranciersmodel bij het afsluiten van een energieleveringscontract en bijbehorende Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) de kleinverbruiker gefaciliteerd door het feit, dat de energieleverancier namens de klant ook de ATO afsluit. De klant hoeft daardoor maar met één partij zaken te doen.
De Elektriciteitswet en de Gaswet schrijven een strikte scheiding voor tussen het beheren van infrastructuur aan de ene kant, en het leveren van energie aan de andere kant. Het lijkt er echter sterk op, dat de energieleveranciers door de netbeheerders onder druk zijn gezet, dan wel in overleg hebben afgesproken, om klanten die hun energiecontract (meestal gas) willen stoppen te ontmoedigen, danwel onnodig door te laten betalen middels het weigeren van de opzegging.
Als inderdaad het geven van directieven door de netbeheerders richting energieleveranciers het geval is, dan is dat laatste in strijd met de wet.
Mijn verzoek aan de ACM is nader te onderzoeken of er sprake is van dergelijke instructies door de netbeheerders aan de energieleveranciers, om deze foutieve en misleidende informatie te verspreiden.
Graag verzoek ik ACM het volgende:

1. Actie te ondernemen richting de energieleveranciers, waaronder vandeBron, zodat deze stoppen met het verspreiden van bovengenoemde onjuiste en misleidende informatie.
2. Onderzoek te doen naar eventuele verboden afspraken tussen netbeheerders en energieleveranciers, en waar nodig corrigerende maatregelen te treffen met betrekking tot overtredingen van de E en G wet.
Let wel: ik verzoek u dus actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting energieleveranciers en netbeheerders.

Met vriendelijke groet
<naam>
<adres>
<woonplaats>
Suggesties voor verbetering of aanvulling zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
Rommelzolder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Met wat eenvoudig recyclen van al eerder opgestelde standaardbrieven kom ik tot het volgende concept richting ACM:

[...]

Geen idee of het nut heeft maar misschien zijn er, naast mij, nog meer forum-leden die deze mail en/of brief willen mede-onderschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
Dronium schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:20:
[...]

Geen idee of het nut heeft maar misschien zijn er, naast mij, nog meer forum-leden die deze mail en/of brief willen mede-onderschrijven.
Wat mij betreft prima, maar misschien is het nog effectiever als dit bericht een paar keer bij ACM binnenkomt, maar wellicht heeft iemand een briljant alternatief. Reacties zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rommelzolder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:50:
[...]
Wat mij betreft prima, maar misschien is het nog effectiever als dit bericht een paar keer bij ACM binnenkomt, maar wellicht heeft iemand een briljant alternatief. Reacties zijn welkom.
Open brief aan ACM in een krant (of eventueel meerdere) :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
CyberMania schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:38:
Lekker die energienetwerkbeheerders. Eerst beweren dat je niet gratis van het gas af kan. Nu -ten onrechte- beweren dat je verplicht een slimme energiemeter moet afnemen. Wtf.

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...menten-met-500-euro-boete
Bedankt voor dit bericht CyberMania.
Biedt alweer een triest kijkje in de keuken van "dienstverlener" Stedin. ;w

En dan te bedenken dat die toko gefinancierd wordt met publiek geld...

Dossier gAzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@gAzu Stedin wordt niet gefinancierd met publiek geld, het is een commercieel bedrijf. Iedere consument met een ATO betaalt via de energieleverancier aan de netbeheerders Dat levert trouwens genoeg op, want ze keren ieder jaar dividend uit aan de aandeelhouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JeroenE En die aandeelhouders zijn toch zonder uitzondering overheden? Publiek geld toch?

edit: @Bram-Bos zie onder.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 27-10-2021 19:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ja.

Het nieuws was al gepost door @Remco45 op 19 juni: Remco45 in "Gas de deur uit doen: Gratis!", maar toen was het geschilbesluit nog niet geanonimiseerd. Dat volgde op 29 juli op dit forum: Remco45 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Op 7 september meldde @Remco45 dat Liander beroep had ingesteld bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Remco45 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
onetime schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:46:
@JeroenE En die aandeelhouders zijn toch zonder uitzondering overheden? Publiek geld toch?
Absoluut Onetime.
Dit jaar hebben ze dik 2 miljoen uit onze dorpskas weten los te peuteren. ;w
Daarnaast ook vele miljoenen uit andere dorpskassen in stedingebied begrijp ik.

Daarmee ben ik dus medefinancier van dit soort bedreigingen aan aangeslotenen met een te domme meter en die in de brieven die mensen krijgen die geen gascontract meer hebben.... :$

Dat geld kan nu niet meer worden ingezet voor bv isolatiemaatregelen, ik noem maar even wat. O-)

Dossier gAzu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
[...]
Bij vandeBron kunnen ze blijkbaar echt niet lezen; vandaag de volgende tweet ontvangen:
We begrijpen je punt, maar nogmaals, we kunnen je niet verder helpen als je ons geen DM stuurt met je klantnummer.
Mijn reactie:
Tot twee keer toe heb ik al aangegeven, dat ik GEEN klant ben bij vdBron. Ergo heb ik GEEN klantnummer. Desondanks verspreiden jullie onjuiste en misleidende info naar jullie klanten. Vandaag zal de formele klacht daarover naar ACM worden verstuurd.
Edit: zojuist een mail naar info@consuwijzer.nl (ACM) met de formele klacht tav vandeBron.
Begeleidende tekst:
Mevrouw, mijnheer

In bijgesloten document heb ik aangegeven, dat energieleverancier vandeBron zijn klanten van onjuiste en misleidende informatie voorziet.
Graag ontvang ik van u een bevestiging van ontvangst van deze mail.
Ook zou ik het op prijs stellen om te worden geïnformeerd over de stappen die ACM naar aanleiding van de door mij ingediende klacht heeft genomen, dan wel zal gaan nemen.

Met vriendelijke groet

<naam>
<adres>
<postcode en woonplaats>

[ Voor 28% gewijzigd door Rommelzolder op 28-10-2021 19:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Ik volg dit topic sinds ik vorig jaar bij mij de gaskraan dichtgedraaid heb en op zoek was naar info over hoe om te gaan met het laten afsluiten van het gas.

Uiteindelijk pas twee maand gelden de koe bij de horens gevat, mede naar aanleiding van verschillende optimistische berichten hier op basis van de gerechtelijke uitspraak.

Ik heb Eneco een mail verzonden dat ik het gascontract op wil zeggen zonder reden. Vervolgens ontving ik een telefoontje met de vraag of ik naar een andere leverancier ging, want dan konden zij de verhuizing regelen. Toen ik aangaf dat ik al een jaar geen gas meer gebruik en geen nieuwe leverancier nodig had, was het snel geregeld: prima, dat heeft u goed voor elkaar, wij zetten het contract stop. Nog diezelfde dag ontving ik een mail met de vraag of ik een foto van mijn meter wilde sturen. Dat heb ik gedaan, de stand was nog steeds hetzelfde. Nu, 3 dagen later, heb ik een eind afrekening ontvangen.

Allemaal super soepel dus!

Maar gisteren ontving ik een brief van Liander, ik dacht ‘neehe, zal je zien, daar begint het gelazer’. Maar nee hoor: ik krijg een aantal opties, en één ervan is het kosteloos verwijderen van de aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7xAQOJOLozUtvJKl47Afb4NutM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfFNHWU2GZgSMeeBCS3l4XkO.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zeggen weliswaar nog ‘tijdelijk gratis’, maar dit zal ongetwijfeld definitief worden als alle beroepen afgewezen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Het "tijdelijke gratis" is de huidige wetgeving, de gaswet zal nog wel aangepast gaan worden maar voorlopig kan je gratis verwijdering aanvragen.

(Voor de wetswijziging was kosteloze verwijdering ook al mogelijk alleen met wat gedoe met de netbeheerders)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Middachten Wel weer opvallend hè: “Optie 1: U wilt geen gas meer gebruiken: vraag een kosteloze verwijdering aan”.

JIJ moet die verwijdering dus aanvragen. Waarom zou je die aanvragen (ervan uitgaande dat die gasmeter niet in de weg zit)? Het is tot en met de meter eigendom van Liander. Ik ben van de stroming “als Liander ervan af wil, zijn ze welkom om -na afspraak, dat wel- de boel te komen weghalen en anders blijft het zitten.” Dat mogen ze helemaal zelf bepalen. Het is immers hun spul en zijn zijn er helemaal zelf verantwoordelijk voor. En als ze het onveilig vinden, dan halen ze het maar weg.
Als jij namelijk een verzoek indient voor verwijdering, dan ben jij ook opdrachtgever en volgens de voorwaarden ook aansprakelijk voor eventuele schade zoals die aan oprit, bestrating, tuin en zo (grove schuld en opzet daargelaten).

De ATO geldt na opzegging nog 10 dagen (dat is het toch?) en daarna kunnen ze zich ook niet meer beroepen op welke voorwaarden van welke overeenkomst ook, omdat je geen overeenkomst hebt en daarmee tot helemaal nix verplicht kan worden. En er is -hoewel sommigen je graag anders laten geloven- ook geen enkele wetgeving die je ergens toe, wát dan ook, verplicht!

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 29-10-2021 22:46 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ricky1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:11
@Hippe Lip Ik heb dus dezelfde mening, als Liander persé wil verwijderen moeten ze dat op eigen initiatief doen, ik ga zeker geen opdracht geven.
Ze beginnen nu ook te dreigen met het starten van een gerechtelijk traject om toegang te krijgen.

Onlangs dezelfde brief + bijna identieke herinneringsbrief gehad als die van Middachten.
Dus maar weer gemaild.

Hieronder de mailwisseling.
Mijn mail op 14-09-2021 richting Liander:
Goedemiddag,

Ik ontving 2 brieven van Liander N.V. beide met kenmerk 00005xxxxx en met onderwerp:
Maakt u snel een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?

Hierbij deel ik u mede dat mijn keuze is om geen van de opties genoemd in die brieven te kiezen.
Zoals ik bijna 5 jaar geleden al heb aangegeven gebruik ik geen gas meer en moet Liander zelf weten wat ze met de aansluiting willen doen, hij zit mij niet in de weg.
De gasmeter, die Liander notabene op 17 oktober 2019 nog heeft vervangen (omdat de oude afgekeurd was) terwijl ik toen al 3 jaar geen gas meer afnam, mag blijven hangen of door Liander verwijderd worden, ik geef hier echter geen opdracht toe.
Tevens is de gaskraan toen met een loodje verzegeld door 1 van uw medewerkers dus hoe Liander erbij komt dat ik nog steeds gas kan afnemen is mij een raadsel.
Ook had Liander toen al de aansluiting kunnen verwijderen dus het is nogal vreemd dat het toen blijkbaar niet noodzakelijk was en nu ineens wel.

Met vriendelijke groet,

R
Antwoord van Liander op 16-09-2021:
Geachte heer R,

Op 14 september heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan brieven te hebben ontvangen over uw gasaansluiting en geen opdracht geeft tot het verwijderen danwel heraansluiten van de gasaansluiting. U gebruikt namelijk geen gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Uw keuze is nodig
Gasleidingen mogen niet ongebruikt in de grond blijven liggen. Sluiten we een gasaansluiting af, dan is dat geen oplossing voor altijd. Als een woning geen gasaansluiting heeft, verwachten anderen dat er ook geen leidingen in de grond liggen. Dat kan gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld bij werkzaamheden in uw woning of in de grond. Ook is het niet goed voor het milieu. Daarom willen wij uw gasaansluiting weghalen of weer aansluiten U kunt kiezen uit twee mogelijkheden:
1. U laat de gasaansluiting helemaal weghalen.
2. U laat de gasaansluiting opnieuw aansluiten.

Wat gebeurt er als u geen keuze maakt?
Dan is Liander genoodzaakt om een gerechtelijk traject te starten. De kosten hiervoor kunnen oplopen en brengen we bij u in rekening.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 09:00 uur en 21:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

B
Medewerker Klantenservice
Mijn mail op 01-10-2021 richting Liander:
Geachte mevrouw B,

Kunt u aangeven waaruit zou blijken dat ik verplicht ben een keuze te maken uit de door u aangegeven opties?

Met welk doel wil Liander een gerechtelijk traject starten?
Als Liander de gasaansluiting wil verwijderen vind ik dat prima, daar hoeft Liander via de rechter geen toestemming voor af te dwingen, die heeft Liander al van mij en bij deze bevestig ik die toestemming nog eens dat Liander de gasaansluiting en gasmeter mag komen verwijderen.
Het enige wat Liander hoeft te doen is een afspraak maken over wanneer Liander langs wil komen om de gasaansluiting en gasmeter te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

R
Antwoord van Liander op 06-10-2021:
Geachte heer R,

Op 1 oktober heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u de gasaansluiting wilt laten verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Vraag de verwijdering aan op mijnaansluiting.nl
Voor het aanvragen van de verwijdering van uw aansluiting volgt u de onderstaande stappen.

Ga naar mijnaansluiting.nl.

Log in met uw account. (Nog geen account? Klik op 'Registreer' en volg de aanwijzingen.)
Klik op 'Een nieuwe aanvraag starten'.
Vul het webformulier in.

Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag?
Bel dan met de helpdesk van mijnaansluiting.nl. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 022 15 00.

Hoe gaat het verder?
Na uw aanvraag gebeurt het volgende:

U krijgt een opdrachtbevestiging.
De aannemer neemt contact met u op om een afspraak te maken voor de werkzaamheden.
Zorg ervoor dat de meterkast leeg en gemakkelijk bereikbaar is, en het pand wind- en waterdicht.
De aannemer voert de werkzaamheden uit.

Kosten verwijdering
Op dit moment is het verwijderen van de gasaansluiting kosteloos.

Dan is Liander genoodzaakt om een gerechtelijk traject te starten, omdat u verantwoordelijk bent een keuze te maken om de aansluiting aan te melden of een aanvraag in te dienen om de aansluiting te verwijderen. De kosten hiervoor kunnen oplopen en brengen we bij u in rekening.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 09:00 uur en 21:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

H
Mijn mail op 06-10-2021 richting Liander:
Geachte mevrouw H,

Ten eerste heb ik helemaal niet aangegeven dat ik mijn gasaansluiting wil laten verwijderen, ik heb aangegeven dat Liander mijn gasaansluiting op afspraak mag komen verwijderen.

Ten tweede, waarom worden de vragen die in mijn vorige mail heb gesteld niet beantwoord?

Met vriendelijk groet,

R
Geachte heer R,

Op 1 oktober heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u wilt weten waarom u actie moet ondernemen voor uw gasaansluiting. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Gasaansluiting
Als u een energie-aansluiting in uw woning heeft, bent u wettelijk verplicht om een energiecontract af te sluiten bij een energieleverancier. Ook als u (nog) geen stroom of gas verbruikt. Omdat u aangeeft dat u de gasaansluiting niet gaat gebruiken kan u een kosteloze verwijdering hiervoor aanvragen.

Dan is Liander genoodzaakt om een gerechtelijk traject te starten, omdat u wettelijk verplicht bent een keuze te maken om de aansluiting aan te melden of een aanvraag in te dienen om de aansluiting te verwijderen. De kosten hiervoor kunnen oplopen en brengen we bij u in rekening.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

H
Mijn mail op 25-10-2021 richting Liander:
Geachte mevrouw H,

Ik heb nu al diverse keren gevraagd om een onderbouwing van de verplichtingen die ik zou moeten hebben volgens Liander, tot op heden heb ik die onderbouwing nog steeds niet mogen ontvangen.
Misschien moet ik mijn vraag wat expliciter stellen: Uit welke wetsartikelen blijken deze verplichtingen?

Met vriendelijke groet,

R
Antwoord van Liander op 03-11-2021:
Geachte heer R,

Op 25 oktober heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u wilt weten waar in de wetgeving staat aangegeven dat u een energiecontract voor gas moet hebben of een keuze moet maken uw aansluiting af te sluiten of verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Op dit moment is het erg druk bij ons waardoor wij uw e-mail niet binnen de gewenste tijd hebben kunnen beantwoorden. Onze excuses voor het ongemak.

De juiste afdeling neemt binnen 10 werkdagen contact met u op
Uw klacht is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw klacht in behandeling en nemen binnen 10 werkdagen contact met u op.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

H
Mijn mail op 06-11-2021 richting Liander:
Geachte mevrouw H,

Hoe komt u erbij dat het een klacht is, het enige wat ik vraag zijn de verwijzingen naar de wetsartikelen waaruit blijkt dat ik de verplichtingen heb die ik volgens Liander zou moeten hebben.
Ik zou toch mogen verwachten dat de Klantenservice van Liander deze gewoon paraat heeft en kan opsturen indien erom gevraagd wordt.

Blijkbaar heeft Liander de wetsteksten waaruit deze zogenaamde verplichtingen zouden moeten voortkomen na jaren zoeken nog steeds niet gevonden want op het Tweakers forum loopt ook al jaren een gasverlaters draad waaruit blijkt dat velen voor mij dit ook reeds gevraagd hebben aan o.a. Liander maar dat er nooit antwoord op is gekomen.
Zelfs de bedrijfsjurist van Liander kon na wekenlang zoeken geen enkele wettekst aandragen waaruit bleek dat zo'n verplichting bestaat.

En tot slot, zie hieronder ook een lijstje met diverse uitspraken van de Geschillencommissie Energie en 2 verschillende rechtbanken waaruit blijkt dat deze verplichtingen helemaal niet bestaan:
Het Bindend Advies van de Geschillencommissie (GE-55866-59564) van 23 april 2021 (geen opdracht nodig),
Het initiatief voor een afspraak ligt bij de netbeheerder, oordeelde de kantonrechter in december van 2020 (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862).
En in dit dossier van een rechtszaak die Liander in 2020 heeft verloren zijn er ook geen wetteksten aangedragen waaruit blijkt dat de consument na het opzeggen van de ATO verplichtingen heeft om een nieuwe overeenkomst met de netbeheerder aan te gaan.

Ik vind het nogal onbetamelijk dat Liander maar blijft volhouden richting zijn klanten dat deze verplichtingen bestaan terwijl overduidelijk is dat dit niet het geval is.

Het initiatief voor het maken van een afspraak om de gasaansluiting en gasmeter te verwijderen ligt dus bij Liander, gaarne hoor ik wanneer Liander deze afspraak wilt inplannen.

Met vriendelijke groet,

R
Op 18-11-21 antwoord, maar nu van iemand bij Alliander waar blijkbaar de klachtenafdeling zit:
Beste R,

Ik heb zojuist via onze Klantenman H begrepen dat u graag uw aansluiting gas gedemonteert wilt hebben.

Daarvoor heb ik zojuist een aanvraag aangemaakt en uitgewerkt. Ik heb begrepen dat er is aangegeven dat de aannemer in Q1 van volgend jaar contact met u opneemt. Dat is natuurlijk ons streven maar dat kunnen wij helaas niet garanderen. Dit omdat er momenteel een flinke toename is in de hoeveelheid aanvragen en de capaciteit bij de aannemers (landelijk) niet voldoende is om alles binnen het gewenste tijdspad op te pakken.

Wij trachten hier natuurlijk zo goed mogelijk mee om te gaan maar ik wil graag om uw begrip vragen indien dit niet geheel haalbaar blijkt te zijn.

Ik wil u er ook op wijzen dat wij wettelijk verplicht zijn om de gehele aansluitleiding bij u uit de tuin te halen. De aansluiting dient in zijn geheel verwijderd te worden vanaf de hoofdleiding. Helaas mogen wij hem dus niet buiten de gevel afkappen. Dit doen wij om onveilige situaties te voorkomen.

Ondanks dat deze situatie wellicht niet wenselijk voor u is, het is voor de veiligheid van u en uw buren.

Dit staat tevens in de algemene leveringsvoorwaarden van uw energieleverancier beschreven.

Om onze aannemer contact met u op te laten nemen zou ik graag nog uw telefoonnummer ontvangen zodat ik deze aan hen kan meesturen.

Mocht u verder nog vragen hebben dan verneem ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

M

Senior Werkvoorbereider Solo Oost | Realisatieketen Kleinverbruik
Mijn mail op 23-11-2021 richting Alliander:
Beste heer M,

Dan is dat verkeerd doorgegeven want ik heb nooit aangegeven dat ik mijn gasaansluiting gedemonteerd wil hebben, ook is mij niets bekend over een aannemer die contact zou opnemen in Q1 van volgend jaar.
Het maakt mij namelijk niet uit of de gasaansluiting blijft zitten of verwijderd wordt, het is Liander zelf die hem graag wil of moet verwijderen.
Ik heb alleen aangeven dat ik er geen bezwaar tegen heb dat de gasaansluiting verwijderd wordt en zal ook mijn medewerking daaraan verlenen.

Het maakt mij dus ook niet uit dat het eventueel langer gaat duren voor de aannemer tijd heeft.
De aannemer kan mij bereiken op telefoonnummer 0xxxxxxxxx

Met vriendelijke groet,

R
Antwoord van Liander op 24-11-2021:
Beste R,

Bedankt voor uw bericht en uw telefoonnummer voor de aannemer.

Met vriendelijke groet,

M

Senior Werkvoorbereider Solo Oost | Realisatieketen Kleinverbruik
Op 23-12-21 is de schouwer langs geweest en zijn de werkzaamheden ingepland voor 10-01-22

En op 10-01-22 i.d.d. de gasmeter verwijderd, met 2 man nog geen anderhalf uur werk.

Meterkast voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnRPvbUOq0HUz9zb1qFigSWzeU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R6ywcuSpLAQtjIwanZxVkZzr.png?f=fotoalbum_large

Meterkast na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzzX5MqTj7nbq_AtdzhBShczYn4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tiaV59TO1HthbbyNFyJkYoOX.png?f=fotoalbum_large

Stoep is netjes weer dichtgemaakt en m'n glasvezel internet doet het gelukkig nog :D

[ Voor 49% gewijzigd door Ricky1 op 10-01-2022 17:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Ricky1: prima correspondentie (van jouw kant dan). Je kunt ook nog wijzen op het Bindend Advies van de Geschillencommissie (GE-55866-59564) van 23 april 2021 (geen opdracht nodig),

Het initiatief voor een afspraak ligt ook bij de netbeheerder, oordeelde de kantonrechter in december van 2020 (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricky1
@Bram-Bos Dank je.

Ook bedankt voor de links, als Liander nogmaals mailt met wederom zogenaamde verplichtingen zonder onderbouwing zal ik die zeker sturen en mijn post verder aanvullen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internetinfo
Op 1 oktober heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u de gasaansluiting wilt laten verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Dit is wel lef hebben hoor :D Of een duidelijk signaal dat ze niet lezen. Of geen idee hebben waar ze het over hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

internetinfo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
Dit is wel lef hebben hoor :D Of een duidelijk signaal dat ze niet lezen. Of geen idee hebben waar ze het over hebben.
Hoezo "Of" :? Volgens mij allebei.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
Ricky1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:36:
@Hippe Lip Ik heb dus dezelfde mening, als Liander persé wil verwijderen moeten ze dat op eigen initiatief doen, ik ga zeker geen opdracht geven.
Ze beginnen nu ook te dreigen met het starten van een gerechtelijk traject om toegang te krijgen.

Onlangs dezelfde brief + bijna identieke herinneringsbrief gehad als die van Middachten.
Dus maar weer gemaild.

Hieronder de mailwisseling.
Mijn mail op 14-09-2021 richting Liander:

[...]

Antwoord van Liander op 16-09-2021:

[...]

Mijn mail op 01-10-2021 richting Liander:

[...]

[...]

Mijn mail op 06-10-2021 richting Liander:

[...]

[...]

Mijn mail op 25-10-2021 richting Liander:

[...]

Nog geen antwoord ontvangen van Liander.
Ik zie dat ook Liander roept, dat het hebben van een aansluiting zou verplichten tot het afsluiten van een contract met een energieleverancier. Zie mijn concept richting ACM mbt vandeBron om als klacht in te sturen.

Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricky1
@Rommelzolder Als ik tijd heb zal ik daar aankomende week naar kijken, ze misleiden sowieso op meer punten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
@Ricky1

Bij mij kon Liander ook dreigen maar niks wettelijk aantonen en uiteindelijk is de gasaansluiting op hun initiatief verwijderd. Het spelletje duurde wel een paar jaar, maar tot een werkelijke gang naar de rechter of gerechtsdeurwaarder is het nooit gekomen.

Ga vooral zo door en laat ons mee genieten.

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.