Dosier ijgenweis.
Energieleverancier bij aanvang : Budget Energie ( BE).
Netbeheerder : Enduris (Zeeland).
Oktober 2020 ga ik per e-mail gedeeltelijk in op een verlengaanbod van Budget Energie ( BE).
Dank voor uw aanbod, maar binnenkort heb ik geen gas meer nodig.
Voor elektriciteit ga ik graag in op uw aanbod.
Voor gas eindigt de levering en transport per einddatum van het huidig contract.
Wilt u ook de overeenkomst met de netbeheerder voor het transport van gas per die datum opzeggen? U bent bij deze daartoe gemachtigd
Krijg ik een bevestiging per e-mail?
Eind oktober gaskraan dicht en niet meer open geweest.
Begin november telefoon BE : Ik zou eerst de gasaansluiting moeten laten weghalen voordat het leveringscontract gas zou kunnen worden opgezegd. Klopt niet, stuur maar e-mail, nu geen tijd.
Geen mail, dus ik mail:
Ik heb u per onderstaande e-mail te kennen gegeven voor elektriciteit in te gaan op uw aanbod (voor het één jaar contract) en de levering van gas per einde contract (datum) te beëindigen. Ik heb dan geen gas meer nodig.
Afgezien van een telefoongesprek dinsdag j.l. met een uwer collega's, die beweerde dat ik eerst de gasaansluiting zou moeten laten verwijderen of een boete zou krijgen, heb ik niets meer van Budget Energie vernomen. Dit ondanks mijn verzoek toen om e.e.a. per e-mail af te handelen.
Graag verneem ik per e-mail van u hoe nu verder.
Met vriendelijke groet, ijgenweis
Half november mail BE:
Beste meneer ijgenweis,
Via mijn collega, verneem ik dat u een voorstel zou willen ontvangen om enkel elektra te verlengen.
Wij kunnen dit pas verzorgen als uw gaslevering is gestopt.
Op dit moment kunnen we enkel een voorstel doen om zowel als elektra te verlengen.
U kunt uw gaslevering stopzetten via onze klantenservice.
Met vriendelijke groet, naam Medewerker klantenservice
BE handelt m.i. hiermee in strijd met Art. 95b,lid 1. van de Elektriciteitswet 1998.
Het eist iets dat niets met de elektriciteitslevering te maken heeft. Dat is onredelijk.
De rest van het gedonder met BE zal ik u besparen.
29 januari 2021: Brief BB1 d.d. 28-1-2021 aan de bewoners van dit pand in de bus.
Ontbrekende leveranciersgegevens
Geachte mevrouw, meneer.
Enduris is de regionale netbeheerder in de provincie Zeeland voor elektriciteit en gas, een netbeheerder die zelfstandig haar wettelijke taken uitvoert. Naast het beheer van de netten heeft Enduris de wettelijke plicht een register bij te houden van alle op haar netten aangesloten percelen.
Afsluiten van uw gas
Op uw adres wordt gas afgenomen. Tot op heden hebben wij geen melding van een energieleverancier ontvangen.
Om gas te kunnen afnemen moet u over een actuele leveringsovereenkomst beschikken en uw energieleverancier dient ons dit te meiden. Het betreft de volgende aansluiting:
Adres
EAN code: xxxxxxxxxxxx. Soort Aansluiting: GWN, Gebruik Aansluiting; Locatieomschrijving:
Als wij niet over de juiste gegevens beschikken. zijn wij genoodzaakt de levering van onze diensten stop te zetten. Het stoppen van de levering van diensten betekent het daadwerkelijk afsluiten van gas. Wij willen u er op attenderen dat het afsluiten en (eventueel) heraansluiten kosten met zich meebrengt. Deze kosten kunnen bij u in rekening worden gebracht.
Informatie over ons afsluitbeleid vindt u op onze website
www.enduris.nlrvoorkomafsluiting.
Wat moet ik doen?
Wij verzoeken u zo spoedig mogelijk een leveringsovereenkomst af te sluiten met een energieleverancier. Uw energieleverancier dient zich vervolgens bij ons aan te melden. De energiemarkt voor gas is vrij. dit betekent dat u zelf uw energieleverancier mag bepalen. Mocht u zich inmiddels hebben aangemeld bij een energieleverancier dan verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met uw energieleverancier en de inhoud van deze brief kenbaar te maken.
Let op: Wij zijn uw netbeheerder. U kunt bij ons geen contract voor levering afsluiten.
Wilt u geen gas en/of elektriciteit (meer) afnemen?
Als u geen gebruik meer wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas op uw adres dan is het mogelijk om deze ofwel tijdelijk, ofwel definitief af te laten sluiten. Voor gas kan dit voor maximaal 12 maanden. Wilt u hierover meer weten, leest u dan alstublieft de bijlage bij deze brief. Meer informatie:
www.enduris.nl/aardgasvrij-wonen.
Heeft u nog vragen over deze brief?
Mocht u vragen hebben over de inhoud van deze brief. dan kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 0113 - 74 11 00. Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur
Met vriendelijke groet.
Afdeling Marktfacilitering
Enduris B.V.
en de bijlage
Aansluitleidingen gas mogen niet ongebruikt blijven liggen
Aansluitleidingen die niet meer in gebruik zijn moeten worden verwijderd om meerdere redenen. Bij volledige verwijdering bestaat geen verwarring voor gebruikers, is er geen kans op graafschade en wordt voldaan aan eisen uit de Wet milieubeheer. vanuit veiligheidsoogpunt is het ook de beste optie. Bij een woning die geen aardgas gebruikt, verwacht je namelijk geen aardgasvoerende leiding in de woning en in de grond. Dit kan voor een onduidelijke en onveilige situatie zorgen bij bijvoorbeeld werkzaamheden in de woning of in de grond.
Uit onderzoek is gebleken dat het tijdelijk afsluiten van een gasaansluiting voor een termijn van 12 maanden geen oplossing voor altijd kan zijn. Daarom vragen wij u een keuze maken uit twee mogelijkheden: U laat de aansluitleiding in zijn geheel verwijderen of u laat de gasaansluiting opnieuw aansluiten. Alle netbeheerders in Nederland hanteren deze werkwijze vanuit vanuit de nieuwe regelgeving. Toen we de gasaansluiting tijdelijk afsloten. is dit u ook duidelijk gemaakt.
Optie 1: De gasaansluiting in zijn geheel verwijderen
Wilt u geen gas meer gaan gebruiken om uw woning te verwarmen en/of koken? Dan verwijderen wij de aansluiting.
Dit kunt u aanvragen via
www.mijnaansluiting.nl. Woont u in een laagbouwwoning. dan verwijderen wij de aansluitleidingen tot aan het hoofdnet, inclusief de gaskraan en de meter. Mogelijk betekent dit dat we graafwerkzaamheden moeten uitvoeren op uw perceel. Als dat het geval is. maken wij uw perceel na de werkzaamheden weer in orde. Woont u in een hoogbouwwoning (flat, appartement). dan halen we de meter. de gaskraan en de leiding weg. Dit verwijderen we tot aan de hoofdaansluiting in de meterkast.
Optie 2: De gasaansluiting opnieuw aansluiten
Heeft u [op termijn) toch nog gas nodig? Dan sluiten wij uw gasleiding opnieuw aan. Alvorens u te kunnen heraansluiten, sluit u een leveringscontract met een energieleverancier naar keuze.
Aan heraansluiten en verwijderen zijn kosten verbonden. Informatie over ons afsluitbeleid vindt u op onze website
www.enduris.nl.
Nieuwe bewoner die geen gas wil
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Neem dan contact op met onze klantenservice voor het bespreken van de mogelijkheden en voorwaarden.
U kunt uw keuze nu al doorgeven
Weet u al wat u wilt met de gasaansluiting? Dan hoeft u niet te wachten op de volgende brief. U kunt dit aanvragen via
www.mijnaansluiting.nl of aan ons doorgeven. Voor meer informatie of andere vragen kunt u mailen naar info@enduris.n|
5 februari 2021: e-mail Reactie op brief BB1
Aan : Enduris B.V.
afd.: Marktfacilitering
info@enduris.nl.
Van : ijgenweis
adres
Uw kenmerken : “BB1” , “28-01-2021”, “Ontbrekende leveranciersgegevens” en “EAN: xxxxxxxxxxxxx”
Geachte mevrouw / mijnheer,
ik ontving op vrijdag 29 januari 2021 een brief van u op mijn adres met bovenstaande kenmerken.
Daarin stelt u dat op dit adres gas wordt afgenomen.
Dat is echter sinds 23 oktober 2020 niet meer het geval, want omstreeks 18uur36 is de hoofdkraan gesloten en daarna niet meer opengegaan. Sindsdien zijn wij dus “van het gas af”. En sindsdien transporteert u geen gas meer naar dit adres (maar u ontving nog wel 3 maanden netbeheerkosten).
U schrijft dat u tot op 28 januari j.l. geen melding van een energieleverancier heeft ontvangen.
Dat is vreemd, want al op xx oktober 2020 heb ik bij Budget Energie per einde jaarcontract (zijnde xx januari 2021) de gaslevering opgezegd omdat ik geen gas meer nodig heb.
Gelijk met die opzegging heb ik - conform de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (AV), Artikel 3.6 - Budget Energie verzocht en gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor wat betreft gas bij u op te zeggen, ook per xx januari 2021.
Ik begrijp uit uw brief, dat Budget Energie die opzegging van de ATO niet of niet goed heeft verzorgd. Voor de eventuele gevolgen daarvan verwijs ik u door naar Budget Energie.
U schrijft “Wat moet ik doen?” en verzoekt mij een leveringsovereenkomst af te sluiten met een energieleverancier.
Dat zal ik niet doen, want een leveringsovereenkomst voor gas met een energieleverancier is niet verplicht als je geen gas gebruikt en ik gebruik geen gas.
U schrijft in de bijlage bij uw brief dat een ongebruikte aansluitleiding o.a. om veiligheids- en milieureden verwijderd moet worden.
De AV vermelden dat niet.
U vraagt mij in die bijlage een keuze te maken uit 2 opties.
Dat zal ik niet doen, want ik heb al aan al mijn verplichtingen voldaan en
optie 1 kost me volgens
www.Enduris.nl/aardgasvrij-wonen waar u naar verwijst € 655,50 en
optie 2 is niet van toepassing, want ik ben niet “afgesloten”, alleen de hoofdkraan is dicht en ik gebruik geen (aard)gas meer.
U stelt vervolgens dat aan verwijderen kosten zijn verbonden.
Dat kan zijn, maar dat zijn kosten voor u. Immers, veiligheid en milieu zijn wettelijke onderdelen van het netbeheer. En voor dat netbeheer zijn al decennia lang netbeheerkosten betaald.
Het staat u vrij, zover ik weet, om (in mijn geval hoogbouw) op uw eigen initiatief en uw eigen kosten de meter, de hoofdkraan en uw leiding weg te nemen. Het is immers uw gasaansluiting en uw verantwoordelijkheid.
Daar zal ik dan aan meewerken als u vooraf datum en tijd afspreekt.
Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot werkzaamheden geef of heb gegeven en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
5 februari 2021: ontvangstbevestiging van Front office
8 februari 2021: e-mail van Front office: met ontvangstbevestiging van klachten
15 februari 2021: e-mail van Front office: met afhandelingsbrief met datum 12-2-2021
ijgenweis
adres
dossiernummer xxxx
behandeld door Enduris Front Office - TJ
onderwerp Afsluiten gasaansluiting i.v.m. ontbreken leverancier
Goes, 12 februari 2021
Geachte mevrouw, meneer ijgenweis,
In vervolg op uw emailbericht van 5 februari 2021, die wij 8 februari op de afdeling Klachten ontvingen, inzake het ontbreken van een leverancier op uw gasaansluiting, berichten wij u als volgt.
Op uw adres staat in onze administratie een gasaansluiting geregistreerd met de volgende EAN-code: xxxxxxxxxx.
Uit uw reactie leiden wij af dat u niet langer gebruik wenst te maken van de gasaansluiting in uw woning. Hieronder lichten wij toe (i) wie Enduris B.V. (‘Enduris’) is, (ii) in het kort het standpunt van Enduris ten aanzien van het ‘gasloos’ wonen en tot slot (iii) welke vervolgstappen wij in uw geval wensen te nemen.
(i) Uw Netbeheerder
Enduris is door de overheid aangewezen als regionale netwerkbeheerder van de gas- en elektriciteitsnetten in de provincie Zeeland. Enduris is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en de ontwikkeling van voornoemde netten. Daarnaast heeft Enduris in het kader van het beheer van de netten tot taak de veiligheid en betrouwbaarheid van de netten en van het transport over de netten op de meest doelmatige wijze te waarborgen.
(ii) Toelichting
Enduris voert beleid uit dat met het oog op de veiligheid is samengesteld, door de regionale netbeheerders gezamenlijk wordt gehanteerd en tevens door jurisprudentie en Kiwa Technology B.V. (‘Kiwa’) wordt ondersteund. Indien u uw gasaansluiting definitief niet meer nodig heeft, zijn er, conform het door Kiwa uitgevoerde onafhankelijke onderzoek, twee mogelijkheden waarbij de veiligheid is gewaarborgd. De eerste mogelijkheid betreft het geheel verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling. De tweede mogelijkheid betreft het buiten gebruik stellen van de aansluitleiding conform NEN 7244-7 en de aansluitleiding aan beide uiteinden voorzien van een niet-losneembare eindfitting. Echter, de rechtbank Gelderland heeft in haar vonnis van 14 augustus 2019 geoordeeld dat het aanbieden van de hierboven genoemde laatste optie in strijd is met een dwingendrechtelijk verbod in de Wet
1 van 2 Classificatie: Vertrouwelijk
Milieubeheer. 1 Op grond van het vorenstaande biedt Enduris slechts de optie aan waarbij de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel worden verwijderd. Enduris meent dat op grond van (i) artikel 2.9 lid 2 Tarievencode Gas en (ii) de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft.
(iii) Vervolg
Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het uitvoeren van de benodigde werkzaamheden.
Nieuwe regeling
Er is een nieuwe regeling in de maak dat het verwijderen van gas kosteloos uitgevoerd zal worden door de netbeheerder, wat inhoudt dat de aanvrager niet zelf de kosten hoeft te dragen. Echter lopen er nog wettelijke procedures, zoals goedkeuring door de Eerste, Tweede Kamer en ACM. Helaas is de ingangsdatum nog niet bekend, vermoedelijk voorjaar 2021. Totdat de nieuwe regeling in gaat, geldt ons huidige beleid met bijbehorende kosten. U zou kunnen overwegen om de gasaansluiting tot dat moment nog in gebruik te houden. U moet dan een energiecontract voor gas in stand houden en maandelijkse netbeheer kosten betalen.
Zodra de nieuwe regeling van kracht is kunt u dan uw aansluiting kosteloos laten verwijderen.
Wij wijzen u erop dat u de aanvraag via
www.mijnaansluiting.nl kunt indienen.
Heeft u vragen?
Neem dan contact op met onze afdeling Front Office. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar
klachten@enduris.nl .
Met vriendelijke groet,
Enduris B.V.
“handtekening”
naam - Ta
Manager Front Office
1 Vindplaats: ECLI:NL:RBGEL:2019:3921.
2 van 2 Classificatie: Vertrouwelijk
17 februari 2021: e-mail Reactie op afhandelingsbrief.
afd.: Front Office
klachten@enduris.nl
adres
Uw kenmerken : afhandelingsbrief xxxx & naam - Ta
Geachte mevrouw / mijnheer naam,
ik ontving eerst met uw e-mail van 15 februari 2021 uw “afhandelingsbrief 21093” van 12 februari 2021.
Daarin vermeldt u dat “Enduris meent dat op grond van (i) artikel 2.9 lid 2 Tarievencode Gas en (ii) de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft”.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) denkt daar anders over. Die maakte eind 2020 in de toelichting bij het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
En ik begrijp ook niet hoe u tot die mening komt, immers :
- Consumenten hebben niets te maken met de Tarievencode Gas (TG) bij of na opzegging van de ATO.
- En de ATO is in oktober 2020 al rechtmatig opgezegd dus zijn de AV ook niet meer van toepassing.
Voor wat betreft de TG:
Zie artikel 1. Het is een gedragscode voor de netbeheerders, dus kunnen daar geen verplichtingen voor de consument uit voortkomen anders dan via de AV.
Bovendien zegt artikel 2.9 lid 2 alleen hoe u in geval van een opdracht kosten in rekening dient te brengen.
Ik heb u geen opdracht gegeven.
Voor wat betreft de AV:
Die zijn niet meer van toepassing door de rechtmatige opzegging.
En al zouden die AV nog van toepassing zijn; daar staat nergens dat opzegging tot verwijdering van de aansluiting inclusief een hoge rekening leidt. (Dat zou ook tegen het consumentenrecht zijn).
AV artikel 5.3 legt de kosten alleen bij de contractant in geval van een verzoek of in geval van verwijtbaar handelen. Geen van beiden is hier aan de orde.
AV artikel 14.1 veronderstelt een opdracht van de contractant. Ik ben geen contractant meer en ik gaf geen opdracht en zal ook geen opdracht geven.
De TG noch de AV kan mij tot een opdracht of een betaling dwingen.
Als u het ook nog van de kantonrechter wilt horen, neem dan even contact op met uw collega-netbeheerder Liander en vraag naar de uitspraak van 10 februari 2021 met zaakkenmerk: 8881850 \ CV EXPL 20-1 0844.
Kortom :
Het is uw beleid, niet het mijne, dus zijn die kosten ook voor u.
Veiligheid en milieu zijn uw wettelijke taken, dus ook in die zin uw de kosten.
Het staat u vrij op uw eigen initiatief en op uw eigen kosten de gasaansluiting weg te nemen. Het is immers uw gasaansluiting en uw verantwoordelijkheid.
Daar zal ik dan aan meewerken als u vooraf datum en tijd afspreekt.
Ik benadruk nogmaals dat ik geen opdracht tot werkzaamheden geef of heb gegeven en dus het in rekening brengen van kosten niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
18 februari 2021: Aanvulling op mail van 17-2 .
Geachte mevrouw / mijnheer naam,
Het vonnis van de kantonrechter waarnaar ik verwees in mijn e-mail van 17 februari is inmiddels gepubliceerd op rechtspraak.nl
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
18 februari 2021: 2 Aangetekende brieven van Enduris,
BB3 aan de bewoners van dit pand en
BB4 aan naam2. Zelfde inhoud VOORKOM AFSLUITING!
VOORKOM AFSLUITING!
Ontbrekende leveranciersgegevens
Geachte mevrouw, meneer,
Enduris is de regionale netbeheerder in de provincie Zeeland voor elektriciteit en gas, een netbeheerder die zelfstandig haar wettelijke taken uitvoert. Naast het beheer van de netten heeft Enduris de wettelijke plicht een register bij te houden van alle op haar netten aangesloten percelen.
Afsluiten van uw gas
ln ons aansluitingenregister ontbreekt voor de dienst gas de naam van de energieleverancier met wie een overeenkomst is afgesloten voor de levering van gas op uw aansluiting. Het betreft de volgende aansluiting:
adres
EAN code: xxxxxxxxxx, Soort Aansluiting: GWN, Gebruik Aansluiting:, Locatieomschrijving:
Wat moet ik doen?
Mocht u nog geen contract hebben afgesloten met een energieleverancier, dan verzoeken wij u een leverancier te benaderen zodat deze zich vóór 24-02-2021 kenbaar kan maken. Houd u er rekening mee dat de administratieve afhandeling door een nieuwe leverancier minimaal vijf werkdagen in beslag neemt. Als wij op 03-03-2021 niets van u of uw energieleverancier hebben vernomen, zijn wij helaas genoodzaakt de aansluiting voor gas af te sluiten. Wij attenderen u erop dat het afsluiten en (eventueel) heraansluiten kosten met zich meebrengt. Deze kosten kunnen bij u in rekening worden gebracht.
Informatie over ons afsluitbeleid vindt u op onze website
www.enduris.nl/voorkomafsluiting.
Mocht u zich inmiddels hebben aangemeld, dan verzoeken wij u contact op te nemen met uw energieleverancier en de inhoud van deze brief kenbaar te maken. Uw energieleverancier moet ons melden dat u beschikt over een leveringsovereenkomst. Let op, wij zijn uw netbeheerder. U kunt bij ons geen contract afsluiten.
Wilt u geen elektriciteit en/of gas (meer) afnemen?
Als u geen gebruik meer wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas op uw adres dan is het mogelijk om deze (tijdelijk) af te laten sluiten. Voor gas kan dit voor maximaal 12 maanden. Daarna besluit u of u de aansluiting opnieuw aansluit of definitief verwijdert. Aan heraansluiten en verwijderen zijn kosten verbonden. Natuurlijk kunt u de aansluiting ook meteen laten verwijderen. Stem dit, als de woning niet uw eigendom is, wel af met de eigenaar van het pand. Afsluiten kunt u via
www.mijnaansluiting.nl regelen. Meer informatie:
www.enduris.nl/aardgasvrij-wonen
Nieuwe bewoner die geen gas wil
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Neem dan contact op met onze klantenservice voor het bespreken van de mogelijkheden en voorwaarden.
Heeft u vragen over deze brief?
Mocht u vragen hebben over de inhoud van deze brief, ook dan kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 0113 - 74 11 00. Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Marktfacilitering Enduris B.V.
4 maart 2021 : zonder postzegel, dus “persoonlijk” in de bus gedaan. Niet aangebeld.
Aan de bewoners van dit pand
behandeld door Front Office Enduris B.V.
telefoon 0113 74 11 00
onderwerp Voorkom afsluiting!
Geachte heer, mevrouw,
Helaas hebben wij van u geen reactie ontvangen op onze eerdere brieven over het ontbreken van een leverancier voor de aansluiting van uw pand en/of het betalen van openstaande facturen.
Afsluiten elektriciteits- en gasaansluiting
Wij sluiten uw elektriciteits- en gasaansluiting daarom op korte termijn af. De kosten, die kunnen oplopen tot ca. E 2.000,- per aansluiting, komen voor uw rekening.
Heraansluiting
Wanneer u uw aansluiting toch wilt herstellen na afsluiting, dan dienen bovengenoemde kosten, maar ook de eventuele openstaande facturen, te zijn voldaan. Houdt u er rekening mee dat de leveringsprocedure voor een heraansluiting 5 werkdagen duurt.
Dat betekent dat u na uw aanvraag tot heraansluiting 5 werkdagen geen beschikking heeft over gas en elektriciteit.
Voorkom afsluiting
Afsluiting voorkomt u door zo spoedig mogelijk na ontvangst van deze brief contact op te nemen met ons Front Office. U kunt ons op werkdagen van 08:30 - 17:00 uur bereiken op telefoonnummer 0113 74 11 00. Samen met u bekijken we of het mogelijk is om afsluiting te voorkomen.
Incassobureau
Bij stopzetting van de levering vanwege wanbetaling, dragen wij de onbetaalde facturen over aan een extern incassobureau. De hiermee samenhangende kosten zijn eveneens voor uw rekening.
Contact
Heeft u vragen over het bovenstaande, wilt u afsluiting voorkomen, of wilt u in aanmerking komen voor een heraansluiting, belt u dan op werkdagen van 08:30 - 17:00 uur met ons Front Office, op telefoonnummer 0113 7411 00.
Met vriendelijke groet,
Enduris B.V.
Zelfde dag reactie per e-mail.
afd.: Front Office
klachten@enduris.nl info@enduris.nl
adres
zojuist vond ik weer zo'n brief van u in de brievenbus, waaruit blijkt dat uw interne communicatie en/of administratie niet op orde is.
U stelt namelijk dat u geen reactie heeft ontvangen, zie verder naar onder voor bewijs van het tegendeel.
Is het nu één of meer openstaande facturen of wat anders? Of alleen maar treiteren.
Met de afhandelingsbrief xxxx van naam - Ta, Manager Front Office, heeft Enduris B.V. mij immers laten weten:
"Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de
noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende
dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het
uitvoeren van de benodigde werkzaamheden".
Ik zit dus sinds 15 februari 2021 rustig op die afspraak te wachten.
Maar nu we het hebben over het niet reageren op communicatie:
Op die e-mail van 17-2-2021 en de aanvulling op 18-2-2021 heb ik niets vernomen.
Dat hoeft ook niet perse, ik wacht wel af.
Als u, zoals waarmee u dreigt, de elektriciteitsaansluiting wilt afsluiten, zal ik u geen toegang verlenen.
En als u de gasaansluiting wilt verwijderen, zal ik u pas toegang verlenen als u uw dreigement t.a.v. de elektriciteitsaansluiting schriftelijk heeft ingetrokken. Dan zal ik daaraan meewerken zoals eerder toegezegd,
Ik benadruk nogmaals dat ik geen opdracht tot werkzaamheden geef of heb gegeven en ik dus het in rekening brengen van kosten niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
(gevolgd door de eerdere e-mails)
Verder niets meer vernomen.
Het is dus nog steeds veilig in de ogen van Enduris.
Dossier deel 2 ijgenweis.
Energieleverancier bij aanvang : Budget Energie ( BE),
Overgestapt naar Fenor die december 2021 failliet is gegaan.
Door de curator gedwongen terug bij BE, maar inmiddels weer overgestapt.
Netbeheerder : Enduris (Zeeland). Tegenwoordig Stedin afdeling Zeeland.
Even terug naar 15 februari 2021: e-mail van Front office: met afhandelingsbrief met datum 12-2-2021.
Daarin de aankondiging
(iii) Vervolg
Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het uitvoeren van de benodigde werkzaamheden.
Op 15 februari 2022, een jaar later dus, nog steeds geen actie van de netbeheerder.
Tijd voor een mailtje (dankzij het topic-start) aan FM_gasloos at stedin punt net.
Met de afhandelingsbrief xxxxx van (naam) - Ta, Manager Front Office, heeft Enduris B.V. mij een jaar geleden laten weten:
"Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de
noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende
dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het
uitvoeren van de benodigde werkzaamheden".
Ik zit dus sinds 15 februari 2021 al een jaar rustig op die afspraak te wachten.
Ik benadruk nogmaals dat ik geen opdracht tot werkzaamheden geef of heb gegeven en ik dus het in rekening brengen van kosten niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
17-2-2022: Geen reactie van Stedin, maar van FM_klantadviseurs van DNWG Infra B.V.
Geachte heer
Zou u met mij contact op kunnen nemen gaande uw gas aansluiting.
Om hier samen een oplossing voor te vinden.
Met vriendelijke groet,
(naam 1)
Tech / Comm Administratief Medewerker
06-zzzzzz
DNWG Infra B.V. | KvK 22052034
www.DNWG.nl
17-2-2022: Snel op geantwoord met:
Geachte heer (naam 1),
Ik neem aan dat het gaat om de verwijdering van de gasmeter en aansluitleiding in opdracht van Stedin afdeling Zeeland.
Volgende week is voor ons een drukkere week, maar de weken erna heb ik geen afspraken buitenshuis.
( stukje weggelaten over mijn agenda)
Dus doet u een datum / tijd voorstel. Dan zal ik zorgen dat ik thuis ben.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
Reactie zelfde dag van (naam 1) FM_klantadviseurs:
Geachte
Bedankt voor uw reactie
Ik ga voor u een aanvraag maken om uw gasaansluiting te laten verwijderen
Dit is natuurlijk kosteloos
Ik gebruik dan uw mail adres zodat u wanneer het zover is een afspraak kan maken om de werkzaamheden te laten uitvoeren
Heeft u nog vragen dan kunt u mij altijd bellen
Met vriendelijke groet,
(naam 1)
Tech / Comm Administratief Medewerker
06-zzzzzz
www.DNWG.nl
Hier lees ik een gevalletje van fraude in.
DNGW doet namens mij een “mijnaansluiting” - verwijderaanvraag, zodat het Stedin niets kost.
17-2-2022: Mijn reactie :
Geachte heer (naam 1),
u gaat toch geen aanvraag maken namens mij hé. Dat verbied ik u.
Ik vraag niet om verwijdering, dat doet de netbeheerder.
Voor alle duidelijkheid !
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
18-2-2022: een reactie van DNGW - Ketenmanager Aansluitingen (met een CC aan FM_klantadviseurs).
Geachte heer ijgenweis,
Ik wil u graag toelichten hoe we de verwijdering goed kunnen organiseren. Kunt u mij aangeven hoe ik met u persoonlijk contact kan opnemen?
Ik kan het alvast proberen via e-mail, als u dan nog vragen heeft hoor ik dat graag. Als netbeheerder gaan wij de aansluiting kosteloos verwijderen. De opdracht die we hiervoor moeten opstarten moet op een adres staan, dat adres staat op een aansluiting (uw gasmeter), deze aansluiting staat op een unieke EAN code etc. Daarom maken wij een ‘aanvraag’ aan op uw adres, u kunt dit lezen als een werkopdracht. Van die aanvraag bent u alleen de contactpersoon, het is uw adres. De opdracht en de kosten daarvan zijn voor ons. We moeten dit alleen registreren op uw adres.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik hoor het heel graag als nog vragen zijn.
Met vriendelijke groet,
(naam 2)
Ketenmanager Aansluitingen
Twee uur later reactie gestuurd aan Ketenmanager Aansluitingen (naam 2) met CC aan FM_klantadviseurs (naam 1).
Geachte heer (naam 2),
dank voor uw uitleg, maar daar klopt het een en ander niet aan.
Zo bent u (DNWG) niet de netbeheerder, dat is Stedin.
En Stedin is zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en verwijdering van de aansluitleiding en gasmeteropstelling. Stedin heeft de adresgegevens en het EAN-nummer. ( en had dat niet zonder mijn toestemming aan u mogen verstrekken ).
Nogmaals: Ik verbied u namens mij een aanvraag voor verwijdering te doen.
Ik vraag niet om verwijdering, dat doet de netbeheerder uit “oogpunt van veiligheid”.
Dat heeft ze me een jaar geleden al laten weten.
Ik wacht de e-mail wel af of en wanneer er werk aan de gasmeteropstelling moet worden gedaan.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
En nu is het al 5 dagen stil.
[
Voor 17% gewijzigd door
ijgenweis op 23-02-2022 13:07
]