Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste
Acties:
  • 726.057 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:38
tijmeng schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:30:
Hier is de aansluiting weg. Binnen 2 maanden. Aanvraag via mijn aansluiting voor stedin.
[…]
Heeft de aannemer je gevraagd om voorbereidingen te treffen? En heb je daarvoor moeten tekenen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:31
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:17:
Nieuwe twist bij mij. Nadat de gasmeter dit voorjaar verwijderd is, werd ik vanochtend gebeld voor een afspraak om de gasmeter te verwijderen. Toen ik meldde dat mijn [sic] gasmeter allang verwijderd is, werd mij gevraagd dat te bewijzen. Laten we hopen dat het gewoon een foutje is tussen stedin en een onderaannemer.
@KabouterSuper Je post roept allerlei vragen bij mij op:
  • Door welke partij werd je gebeld?
  • En was het serieus bedoeld dat jij moet bewijzen dat de gasmeter al is verwijderd? En is het dan ook zo dat jij moet bewijzen wie dat dan heeft gedaan?
  • Wat heb je verder afgesproken?
  • Hoe is het traject hiervoor gelopen? Heb je zelf een aanvraag ingediend via mijnaansluiting.nl of heb je de Tweakersroute gevolgd?
Als je wilt dat we met je meedenken, dan graag wat meer duidelijkheid over je twist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:38

tijmeng

Panasonic 7J

RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Heeft de aannemer je gevraagd om voorbereidingen te treffen? En heb je daarvoor moeten tekenen?
Nee. In de brief van stedin staat dat er geen vastzittende bestrating mag zijn (asfalt en stelconplaten) op eigen terrein en dat zowel meter als doorgang waar leiding huis in gaat vrij moet zijn van obstakels. Heb nergens moeten tekenen etc. Indien bovenstaand niet te geval zou zijn dan brengen ze idd voorrijkosten in rekenen.

Thats it. Allemaal heel logisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
tijmeng schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:20:
[...]
Nee. In de brief van stedin staat dat er geen vastzittende bestrating mag zijn (asfalt en stelconplaten) op eigen terrein en dat zowel meter als doorgang waar leiding huis in gaat vrij moet zijn van obstakels. Heb nergens moeten tekenen etc. Indien bovenstaand niet te geval zou zijn dan brengen ze idd voorrijkosten in rekenen.

Vanuit het perspectief van een netbeheerder / aannemer mogelijk heel logisch. Maar ik zou niet weten wat ze dan bedoelen met: “doorgang waar leiding huis in gaat vrij moet zijn van obstakels”.

Bij mijn huis (en bij de meeste huizen) gaat de gasleiding ondergronds het huis in. Telt de grond en de bestrating en/of beplanting bovenop de leiding dan als obstakel?

Ik zou (als ik als opdrachtgever een rekening kan krijgen) hier vooraf duidelijkheid over willen hebben. Maar ja, daarom wil ik ook geen opdrachtgever zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
De bijlage bij de mail van Syncasso (de.msg file) was de mail die ik had gestuurd op 25 juni jl. waar ze in hun mail van gisteren op reageerden. Het dossier van Enexis zoals dat aan Syncasso is aangeleverd is dus niet aan mij gestuurd.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
mikepapot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:13:
[...]

• En was het serieus bedoeld dat jij moet bewijzen dat de gasmeter al is verwijderd? En is het dan ook zo dat jij moet bewijzen wie dat dan heeft gedaan?
  • Hoe is het traject hiervoor gelopen? Heb je zelf een aanvraag ingediend via mijnaansluiting.nl of heb je de Tweakersroute gevolgd?
Als je wilt dat we met je meedenken, dan graag wat meer duidelijkheid over je twist.
In ieder geval meer info hier: KabouterSuper in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
Thx @Truus01 voor link naar dossier van @KabouterSuper. Dan is de mail van werkvoorbereiding@antonides-infra.nl aan kaboutersuper in ieder geval bewijs lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:41:
De bijlage bij de mail van Syncasso (de.msg file) was de mail die ik had gestuurd op 25 juni jl. waar ze in hun mail van gisteren op reageerden. Het dossier van Enexis zoals dat aan Syncasso is aangeleverd is dus niet aan mij gestuurd.
Het was te verwachten dat ze geen dossier zouden meesturen...
Wat mij betreft kun je dus concept 2 met voorgestelde aanpassing(en) aan Syncasso versturen; weer met verzoek om ontvangst- en leesbevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
tijmeng schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Nee. In de brief van stedin staat dat er geen vastzittende bestrating mag zijn (asfalt en stelconplaten) op eigen terrein en dat zowel meter als doorgang waar leiding huis in gaat vrij moet zijn van obstakels.
Op hun website staat nog veel meer zoals dat je de grond vrij moet (laten) maken van niet-opneembare bestrating, grind, beplanting en overige obstakels.
Heb nergens moeten tekenen etc.
Dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik moet toch echt een formulier van de aannemer ondertekenen (wat ik dus niet ga doen).
Indien bovenstaand niet te geval zou zijn dan brengen ze idd voorrijkosten in rekenen.

Klinkt goed. Vreemd dat Stedin het bij mij heel anders aanpakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
mikepapot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:50:
[...]

Het was te verwachten dat ze geen dossier zouden meesturen...
Wat mij betreft kun je dus concept 2 met voorgestelde aanpassing(en) aan Syncasso versturen; weer met verzoek om ontvangst- en leesbevestiging.
Persoonlijk vind ik het te zot voor woorden dat ze het dossier niet meesturen op het moment dat dat gesommeerd wordt.

Concept 2 heeft nu ook mijn voorkeur (je voorgestelde aanpassingen heb ik in mijn dossier deel 2 verwerkt). Dat wil ik zo versturen, tenzij er iemand nog feedback op heeft?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:06:
[...]
Persoonlijk vind ik het te zot voor woorden dat ze het dossier niet meesturen op het moment dat dat gesommeerd wordt.

Concept 2 heeft nu ook mijn voorkeur (je voorgestelde aanpassingen heb ik in mijn dossier deel 2 verwerkt). Dat wil ik zo versturen, tenzij er iemand nog feedback op heeft?
Je zou bijna een kort geding aanspannen om het dossier op te eisen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Ik zou er nog aan toevoegen dat wanneer je geen kopie van het dossier ontvangt zoals dat door Enexis aan Syncasso is verzonden je de brieven van Syncasso behandelt als poging tot oplichting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Ik zou er nog aan toevoegen dat wanneer je geen kopie van het dossier ontvangt zoals dat door Enexis aan Syncasso is verzonden je de brieven van Syncasso behandelt als poging tot oplichting.
Oplichting vind ik wat zwaar. Maar ze zijn daarmee wel in gebreke.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Als ik als willekeurige Janlul op deze manier zonder grondslag en onderbouwing brieven ga sturen naar mensen en daarin zet dat ze toch echt €75 aan me moeten betalen binnen een paar dagen, dan heet dat ook een poging tot oplichting.

Waarom zou dat niet zo zijn als ik een bedrijf opricht en dat Ivo's Incassobureau noem?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mikepapot
De Inspectie Justitie en Veiligheid (de Inspectie) is per 1 april 2024 de primaire toezichthouder op de incassomarkt. Zij kan handhaven op het moment dat incassodienstverleners zich niet aan de regels houden; zo kan zij bijvoorbeeld boetes opleggen.

Ook moeten incassodienstverleners aan kwaliteitseisen voldoen. Zo moeten ze heldere informatie geven, hun klantdossiers op orde hebben en netjes omgaan met mensen met een schuld.

Hier staat dit beschreven: https://www.inspectie-jen...ezicht-op-de-incassomarkt

Dus je (@Ecowoman) kunt aangeven dat je hier een klacht indient als ze niet binnen x dagen inzage geven in het dossier dat ze van Enexis hebben gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Laatst online: 08:38

tijmeng

Panasonic 7J

mikepapot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Vanuit het perspectief van een netbeheerder / aannemer mogelijk heel logisch. Maar ik zou niet weten wat ze dan bedoelen met: “doorgang waar leiding huis in gaat vrij moet zijn van obstakels”.

Bij mijn huis (en bij de meeste huizen) gaat de gasleiding ondergronds het huis in. Telt de grond en de bestrating en/of beplanting bovenop de leiding dan als obstakel?

Ik zou (als ik als opdrachtgever een rekening kan krijgen) hier vooraf duidelijkheid over willen hebben. Maar ja, daarom wil ik ook geen opdrachtgever zijn.
Ik werk zelf in de bouw (en contractvorming) en natuurlijk wil men zich indekken. Dat is overal zo, maar je moet ook geen spijkers op laagwater gaan zoeken. Bekijk maar eens de algemene voorwaarden van je hovenier of aannemer of schilder, zonnepaneelboer, die zijn niet veel anders. Obstakels zijn bv als ik een kippenhok erop heb staan, of een tuinset, containers, zandbak van de kids etc. zaken die de aannemer duidelijk belet zijn werk normaal uit te voeren.

Bestrating kan gewoon blijven liggen, evenzo een halve meter grond, dat wordt netjes weggehaald en weer teruggeplaatst.

Ik ben vooraf nog gebeld door de aannemer om de klus door te spreken, daarin gaven ze duidelijk aan wat acceptabel is.

[ Voor 7% gewijzigd door tijmeng op 02-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:28:
[...]
mikepapot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:46:
De Inspectie Justitie en Veiligheid (de Inspectie) is per 1 april 2024 de primaire toezichthouder op de incassomarkt.
...
Dus je (@Ecowoman) kunt aangeven dat je hier een klacht indient als ze niet binnen x dagen inzage geven in het dossier dat ze van Enexis hebben gekregen.
@Ivow85 en @mikepapot Ik zou toe kunnen voegen aan mijn mail dat als Syncasso het dossier niet alsnog aanlevert binnen de opnieuw gestelde termijn, dat ik dan in de klacht aan de ACM over Enexis (en evt. ook Greenchoice) ook de handelswijze zal opnemen van Syncasso en daarnaast ook een klacht naar de Inspectie zal sturen.
Hierbij is het fijn en nuttig dat de openingspost van dit topic wordt aangepast, wat door @Bram-Bos wordt aangevraagd aan Tweakers, dus dank daarvoor! Er kan dan goed bijgehouden worden op welke wijze (en hoe vaak) dit bedrijf -dat voor zover ik weet nog niet eerder is ingeschakeld door Enexis of andere netbeheerders- handelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@tijmeng het grote verschil bij die aannemer of hovenier is wel dat de consument iets verlangt van die aannemer/hovenier.

Hier verlangt de netbeheerder iets van de consument, maar pogen zij wel allerlei voorwaarden bij die consument neer te leggen. Dat is gewoon een omgekeerde wereld. Als mijn buurman gaat verbouwen en zijn aannemer een steiger in mijn tuin wil zetten, dan accepteer ik ook niet de voorwaarden van die aannemer.
Die aannemer mag dan een steiger bij mij neerzetten onder voorwaarde dat alles voor zijn rekening in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht zoals het er nu bij staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 21:03

mjl

Ugh

RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Op hun website staat nog veel meer zoals dat je de grond vrij moet (laten) maken van niet-opneembare bestrating, grind, beplanting en overige obstakels.

[...]

Dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik moet toch echt een formulier van de aannemer ondertekenen (wat ik dus niet ga doen).

[...]

Klinkt goed. Vreemd dat Stedin het bij mij heel anders aanpakt.
Dat zou bij ons nogal een impact en dure klus worden. De leiding komt het huis binnen door een betonnen vloer zonder kruipruimte, gaat vervolgens onder een vijver en dan een 5 meter terras, dan dwars door de tuin onder een paar grote bomen en een schutting en vervolgens onder een asfalt weg (5m) met een 60cm diepe puinlaag. Dan onder een oude heg en schutting dwars door de voortuin van de buren (ook weer diverse bestrating) een grindpad en dan onder een gemetselde aanbouw van de volgende buurman en zijn oprit….

Het is toch veel simpeler om de leiding te laten zitten en aan beide einden af te doppen…

-------

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Nieuwe twist bij mij. Nadat de gasmeter dit voorjaar verwijderd is, werd ik vanochtend gebeld voor een afspraak om de gasmeter te verwijderen. Toen ik meldde dat mijn [sic] gasmeter allang verwijderd is, werd mij gevraagd dat te bewijzen. Laten we hopen dat het gewoon een foutje is tussen stedin en een onderaannemer.
@KabouterSuper Wat krijgen we nou? Gaan we de boel omdraaien of zo?

Hoezo moet jij bewijzen dat je iets (van een ander) niet hebt? Te zot voor woorden! Ik zou zeggen: laat zij maar bewijzen dat die meter er wel is. Veel succes.

Jij gaat hier toch geen moeite voor doen? Doei!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mikepapot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:13:
[...]

Ik werd gebeld door een uitvoerder (Quint en van Ginkel). Die heeft opdracht gehad van stedin om mijn gasmeter te verwijderen. De persoon geloofde me niet helemaal dat mijn gasmeter al verwijderd was en vroeg een foto van mijn meterkast als bewijs. Die moet ik naar hem mailen. Ik heb indertijd een gratis verwijdering aangevraagd en gekregen, zie mijn dossier KabouterSuper in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Mijn enige zorg is dat stedin nog steeds vindt dat ik een gasmeter heb. Ik zal ze eens even bellen (met lichte tegenzin).

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 03-07-2024 07:57 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Laatst online: 11:23
KabouterSuper schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:52:
[...]

Ik werd gebeld door een uitvoerder (Quint en van Ginkel). Die heeft opdracht gehad van stedin om mijn gasmeter te verwijderen. De persoon geloofde me niet helemaal dat mijn gasmeter al verwijderd was en vroeg een foto van mijn meterkast als bewijs. Die moet ik naar hem mailen. Ik heb indertijd een gratis verwijdering aangevraagd en gekregen, zie mijn dossier KabouterSuper in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Mijn enige zorg is dat stedin nog steeds vindt dat ik een gasmeter heb. Ik zal ze eens even bellen (met lichte tegenzin).
Stedin is volgens mij administratief een beetje een puinhoop, ik lees vaker administratieve foutjes.
Zo had ik een niet geactiveerde stroommeter. Ik had eignelijk niks moeten zeggen en blijven aandringen dat ik écht geen contract op mijn 2e meter kon afsluiten, dan had ik tot nu toe nog gratis stroom gehad.
(was ook een gedoe om hem actief te krijgen, moest ook de daarna huidige meterstand doorgeven met foto's als nieuw startpunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:17
mjl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:54:
[...]

Dat zou bij ons nogal een impact en dure klus worden. De leiding komt het huis binnen door een betonnen vloer zonder kruipruimte, gaat vervolgens onder een vijver en dan een 5 meter terras, dan dwars door de tuin onder een paar grote bomen en een schutting en vervolgens onder een asfalt weg (5m) met een 60cm diepe puinlaag. Dan onder een oude heg en schutting dwars door de voortuin van de buren (ook weer diverse bestrating) een grindpad en dan onder een gemetselde aanbouw van de volgende buurman en zijn oprit….

Het is toch veel simpeler om de leiding te laten zitten en aan beide einden af te doppen…
In de meeste gevallen wordt er ooit ergens een gasleiding gelegd, waarna de bewoners er allerhande dingen op gaan zitten. Struiken, tuinhuisjes etc. Vaak met het idee van: die leiding ligt er toch al en nog tig jaar. Elk jaar weer komen we schade tegen van mensen die door de gasleiding heen zijn gegaan met iets aan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 21:03

mjl

Ugh

Trichoglossus schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:54:
[...]

In de meeste gevallen wordt er ooit ergens een gasleiding gelegd, waarna de bewoners er allerhande dingen op gaan zitten. Struiken, tuinhuisjes etc. Vaak met het idee van: die leiding ligt er toch al en nog tig jaar. Elk jaar weer komen we schade tegen van mensen die door de gasleiding heen zijn gegaan met iets aan te leggen.
Dit is destijds zelfs zelf door de bewoners geregeld (erg lang geleden en ver voor mijn tijd) en dus juist niet over de openbare weg. Het ligt heel onhandig door allerlei tuinen heen :)

Tja, privé zijn er maar weinig die een klic melding doen of de kaart opvragen (terwijl dat maar 11 euro kost), ik heb de tekeningen wel opgevraagd (voor bijna de hele wijk, kreeg wel een paar telefoontjes van diverse partijen om de exacte scope van de graafwerkzaamheden goed te keuren) ook omdat ik het interessant vindt te weten waar alle leidingen in de straat liggen) en kom regelmatig een waarschuwings lint tegen in de grond, de leiding heb ik nog niet gezien, die zit blijkbaar aardig diep, wel allerhande 100 jaar oud puin dat hier in de grond gedumpt is.
Hippe Lip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 01:48:
[...]

Hoezo moet jij bewijzen dat je iets (van een ander) niet hebt? Te zot voor woorden! Ik zou zeggen: laat zij maar bewijzen dat die meter er wel is. Veel succes.

Als het goed is heb je een document gekregen voor het ontvangst van de meter bij het verwijderen, dat zou voldoende bewijs moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door mjl op 03-07-2024 10:30 ]

-------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Toysoldier91 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:02:
Het is zo ver! Een paar weken geleden nam Enexis contact op of ik bewust was van een openstaande factuur. Aangegeven dat hier pas 100x contact over geweest is en dat ik niet ga betalen. Ik ontvang zojuist een e-mail van syncasso (dus niet meer bosveld) dat ik een betalingsachterstand zou hebben. Kijken hoe snel dit bedrijf terug zijn hok in gaat.
@Toysoldier91 Hoe is dit bij jou verder verlopen?
Wil je ook toegevoegd worden aan het overzicht van Tweakers waarbij de netbeheerder een deurwaarder inschakelde (in jouw geval bij situatie 2) ? Zo ja, wil je dat aan @Bram-Bos doorgeven?
Voor mensen die nieuw zijn in dit draadje kan dit van belang zijn om te weten hoeveel gasverlaters tijdens het volgen van de Tweakersroute te maken hebben gekregen met een deurwaarder, zodat ze weten waar ze ook nu nog steeds tegenaan kunnen lopen en hoe groot die kans is.

En nu het een incassobureau betreft dat voor zover bekend nog niet eerder was ingehuurd door Enexis of andere netbeheerders, is het naar mijn mening ook van belang dat gasverlaters dat ook in hun argumentatie kunnen gebruiken als Syncasso dit vaker doet (dat het dus niet de eerste keer is dat ze dit horen), al dan niet met de extra mogelijkheid om een goed onderbouwde klacht over die deurwaarder/incassobureau bedrijf in te dienen bij een toezichthouder ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
mikepapot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:46:
De Inspectie Justitie en Veiligheid (de Inspectie) is per 1 april 2024 de primaire toezichthouder op de incassomarkt. Zij kan handhaven op het moment dat incassodienstverleners zich niet aan de regels houden; zo kan zij bijvoorbeeld boetes opleggen.

Ook moeten incassodienstverleners aan kwaliteitseisen voldoen. Zo moeten ze heldere informatie geven, hun klantdossiers op orde hebben en netjes omgaan met mensen met een schuld.

Hier staat dit beschreven: https://www.inspectie-jen...ezicht-op-de-incassomarkt

Ik heb op die site gekeken, maar dat betreft de situatie waarin er een geldvordering vanuit Enexis zou zijn. In mijn geval gaat het om een gerechtsdeurwaarder die in is geschakeld door Enexis omdat ze - ten onrechte - vinden dat ik of een energiecontract zou moeten hebben of een aanvraag tot verwijdering zou moeten indienen via mijnaansluiting.nl Voor gerechtsdeurwaarders is het Bureau FInancieel Toezicht de instantie die toezicht houdt. Op hun site lees ik dat je eerst een klacht in moet dienen bij de gerechtsdeurwaarder zelf en dat je daarna evt. terecht kunt bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders (oftewel de tuchtrechter), of bij de Nationale Ombudsman (kan niet bij beiden, je moet kiezen) en/of een signaal kunt afgeven bij Bureau Financieel Toezicht. Bijj de Nationale Ombudsman staat er specifiek bij dat deze ook bejegeningsklachten over deurwaarders behandelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 03-07-2024 11:35 . Reden: toevoeging bejegeningsklachten en links ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Concept 2 voor mijn reactie op de ontvangen mail van Syncasso heb ik in mijn dossier deel 2 aangevuld met het in diezelfde mail indienen van een klacht bij Syncasso en aankondiging van me wenden tot de Nationale Ombudsman als ze wederom niet ingaan op mijn verzoek tot toesturen van het dossier zoals Enexis dat aan Syncasso heeft aangeleverd. Ook heb ik erin verwerkt dat ik niet uit ben op een conflict.

Deze nieuwe versie van concept 2 wil ik graag vandaag versturen, dus feedback is erg welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 16:30
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:59:
Ik heb op die site gekeken, maar dat betreft de situatie waarin er een geldvordering vanuit Enexis zou zijn. In mijn geval gaat het om een gerechtsdeurwaarder die in is geschakeld door Enexis omdat ze - ten onrechte - vinden dat ik of een energiecontract zou moeten hebben of een aanvraag tot verwijdering zou moeten indienen via mijnaansluiting.nl
Deurwaarders laten graag in het midden of ze als deurwaarder werken of als incassebureau (afgezien van de
officiele taken van een deurwaarder). Vaak doen ze als of ze als deurwaarder werken, dat is in feite niet zo.

In jouw situatie kan een deurwaarder op dit moment eigenlijk niet ingezet worden. Wat die 'deurwaarder' nu doet is de juridische belangenbehartiging van Enexis. Maar dat mag iedereen doen. Je mag je alleen geen deurwaarder noemen.

Ik vond nog dit. Blijkbaar zijn de mogelijkheden voor buitengerechtelijke kosten beperkt. Een reden te meer om niet in discussie te gaan. Maar alleen duidelijk te stellen wat jouw positie is.

https://lvh-advocaten.nl/...e-kosten-wat-is-mogelijk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 22:56
phicoh schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:35:
[...]
In jouw situatie kan een deurwaarder op dit moment eigenlijk niet ingezet worden. Wat die 'deurwaarder' nu doet is de juridische belangenbehartiging van Enexis. Maar dat mag iedereen doen. Je mag je alleen geen deurwaarder noemen.
Syncasso is dan dus op dit moment "gewoon" een incassobureau en dan kan @Ecowoman wel de link van @mikepapot gebruiken?

En een gerechtsdeurwaarder mag pas gebruikt worden nadat er een gerechtelijke uitspraak is geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
...
Ik vond nog dit. Blijkbaar zijn de mogelijkheden voor buitengerechtelijke kosten beperkt. Een reden te meer om niet in discussie te gaan. Maar alleen duidelijk te stellen wat jouw positie is.

https://lvh-advocaten.nl/...e-kosten-wat-is-mogelijk/
Die situatie betreft een bedrijf dat zelf de eiser is en een advocatenbureau heeft ingeschakeld omdat het bedrijf een vordering heeft op een ander bedrijf. Er staat o.a.:
Ter herinnering, wanneer is er dan wel een vergoeding voor mogelijk: Wanneer er diverse inhoudelijke, dat wil zeggen meer dan 2 niet gestandaardiseerde, brieven zijn verzonden en/of er substantieel overleg is geweest met de wederpartij om tot een minnelijke regeling te komen.
Dat roept dus wel de vraag op of het niet toch beter is om meteen concept 1 te versturen, maar aan de andere kant is evt. extra werk van hun kant het gevolg van niet voldoen aan mijn sommatie om het dossier toe te sturen.
EDIT: Het roept zelfs de vraag op of het wellicht een bewuste tactiek is van Syncasso om het dossier niet bij te voegen, om het aantal contactmomenten te verhogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 03-07-2024 12:09 . Reden: mogelijk bewuste tactiek ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
il-Principe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:48:
[...]
Syncasso is dan dus op dit moment "gewoon" een incassobureau en dan kan @Ecowoman wel de link van @mikepapot gebruiken?

En een gerechtsdeurwaarder mag pas gebruikt worden nadat er een gerechtelijke uitspraak is geweest?
Nee, er valt niets te incasseren, want er is geen geld dat Enexis vordert. De vordering betreft het eisen om een handeling uit te voeren - in mijn geval dus onterecht - en daar wordt een gerechtsdeurwaarder voor ingezet door Enexis. En Syncasso brengt daar bij het eerste contact met mij direct buitengerechtelijke kosten voor in rekening namens Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Post verwijderd, tekst toegevoegd aan gewijzigd eerder bericht.

[ Voor 76% gewijzigd door Ecowoman op 03-07-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:17
mjl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Dit is destijds zelfs zelf door de bewoners geregeld (erg lang geleden en ver voor mijn tijd) en dus juist niet over de openbare weg. Het ligt heel onhandig door allerlei tuinen heen :)

Tja, privé zijn er maar weinig die een klic melding doen of de kaart opvragen (terwijl dat maar 11 euro kost), ik heb de tekeningen wel opgevraagd (voor bijna de hele wijk, kreeg wel een paar telefoontjes van diverse partijen om de exacte scope van de graafwerkzaamheden goed te keuren) ook omdat ik het interessant vindt te weten waar alle leidingen in de straat liggen) en kom regelmatig een waarschuwings lint tegen in de grond, de leiding heb ik nog niet gezien, die zit blijkbaar aardig diep, wel allerhande 100 jaar oud puin dat hier in de grond gedumpt is.
Er zijn ook gebieden waar hoofdleidingen bewust door tuinen worden gelegd, omdat ze niet langs de openbare weg gelegd mogen. De dienstleidingen worden als het even kan zo kort mogelijk gehouden.

Bij dijkwoningen bv mag er (vrijwel) geen infra in de dijk worden aangelegd.
En in sommige waterrijke gebieden liggen hoofdleidingen ook vaak door de tuinen. Bij sloten uitbaggeren wordt er nog wel eens een dienstleiding kapot getrokken in de sloot :o

Leidingen liggen gemiddeld 60cm diep, in de praktijk varieert dat van zo'n 30cm tot 250cm.
Nadien kan er nog puin, grond etc zijn aangebracht bij zakkende gebieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:02:
[...]
Nee, er valt niets te incasseren, want er is geen geld dat Enexis vordert. De vordering betreft het eisen om een handeling uit te voeren - in mijn geval dus onterecht - en daar wordt een gerechtsdeurwaarder voor ingezet door Enexis. En Syncasso brengt daar bij het eerste contact met mij direct buitengerechtelijke kosten voor in rekening namens Enexis.
Je kunt aan concept 2 toevoegen dat je meermaals aangegeven hebt dat Enexis welkom is om werkzaamheden aan de installatie binnenshuis uit te voeren, maar daar tenminste vijf werkdagen vooraf een afspraak voor dient te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:02:
Eisen een handeling uit te voeren (zonder tussenkomst van de rechter) is niet een taak van een deurwaarder. Dat valt gewoon onder doen alsof een een bedrijf als deurwaarder werkt, maar het is het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
In de brief van Enexis Zie #28 in mijn dossier) kondigden ze aan een deurwaarder in te schakelen om alsnog de installatie af te sluiten. Dat is niet iets wat een incassobureau doet. Syncasso heeft als logo boven hun brief (zie #30 )staan: Syncasso gerechtsdeurwaarders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Eigenlijk is de vordering dus het toegang krijgen tot de woning om binnenshuis af te sluiten. Alleen benoemt Syncasso dat op dit moment niet, maar probeert zij nu eerst nog af te dwingen om een energiecontract af te sluiten. Omdat het volledige dossier nu niet in mijn bezit is, kan ik ook niet beoordelen voor welke vordering Enexis Syncasso heeft ingeschakeld. Nu lijkt het alsof er een procedure gevolgd wordt alsof ik een wanbetaler ben, wat niet aan de orde is.

Om het aantal niet-gestandaardiseerde brieven vanuit Syncasso te beperken, neig ik er nu wel naar om een concept 3 te maken, waarin ik concept 1 en 2 combineer, maar wellicht wat tekst weghaal uit het stuk over de buitengerechtelijke kosten en wellicht meteen te starten met de alinea over de kopie van het dossier om duidelijk te maken dat ik nu geen inhoudelijke reactie kan sturen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Juist omdat ze niet handelen naar het dossier, adviseer ik je om ze bij Syncasso niet wijzer te maken dan ze tot nu toe zijn.

Juist door hun gestuntel nu, wordt je zaak alleen maar sterker in het geval ze uiteindelijk toch besluiten om door te zetten. Het is aan hen als deurwaarder verwijtbaar dat ze jou geen kopie van het dossier sturen en klaarblijkelijk ook geen idee hebben van wat er tussen jou en Enexis al is gecommuniceerd.

Door nu met (verwijzingen naar) wetsartikelen en dergelijke te gaan strooien, heb je juist kans dat jij ergens in je tekst een misser maakt die in het verdere traject nadelig voor je is.

Zij willen iets, jij moet alleen reageren op wat zij daadwerkelijk communiceren. De rest maakt het onnodig ingewikkeld.
En ja, dit dossier zal helaas tijd gaan kosten en vele mails overheen gaan. Dat is vervelend, maar tot nu toe is het allemaal nog niet ingewikkeld.

- Ze vragen je om een overeenkomst met derden aan te gaan (leveringscontract) : dat kunnen ze je niet verplichten

- ze vorderen een niet onderbouwd bedrag: jij bent nergens in gebreke dus ook niets verschuldigd.

De eerste eis verwerpen en de tweede eis betwisten. Daarnaast blijven hameren op het volledige dossier zoals Syncasso dat van Enexis heeft ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
@Ivow85 Dat klinkt dan inderdaad als de beste optie. Je raadt dus ook af om de alinea over dat Enexis welkom is op afspraak toe te voegen, zoals @ZuinigeRijder voorstelt?

Is er op het huidige concept 2 nog feedback van jou of anderen wat betreft de formulering?

[ Voor 13% gewijzigd door Ecowoman op 03-07-2024 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Wellicht nog iets toevoegen waarmee ik opnieuw expliciet de eis om een leveringscontract aan te gaan verwerp? Ik twijfel of dat in mijn huidige tekst voldoende duidelijk staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:18
Hier is Liander 2 weken na verwijderen langsgekomen, aangezien ze het zelf wilde zien waar de meter had gehangen. Deze persoon heeft zelf een foto gemaakt. Toen was het goed volgens hem. Dus gewoon langs laten komen, het is hun probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt00kirk op 03-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:48:
Eigenlijk is de vordering dus het toegang krijgen tot de woning om binnenshuis af te sluiten. Alleen benoemt Syncasso dat op dit moment niet, maar probeert zij nu eerst nog af te dwingen om een energiecontract af te sluiten. Omdat het volledige dossier nu niet in mijn bezit is, kan ik ook niet beoordelen voor welke vordering Enexis Syncasso heeft ingeschakeld. Nu lijkt het alsof er een procedure gevolgd wordt alsof ik een wanbetaler ben, wat niet aan de orde is.
Wat het eigenlijk is maakt niet uit, het gaat er alleen om wat ze daadwerkelijk opschrijven. Hoe dan ook kan ook een deurwaarder niet vorderen dat je Enexis binnenlaat zonder tussenkomst van de rechter.

Vergeet dat ze ook deurwaarder zijn. Op dit moment is het gewoon een bedrijf dat juridische brieven schijrft namens Enexis. Ze hebben geen enkel recht. Het is alleen handig (als het tot een procedure zou komen) om netjes te blijven reageren op hun punten zonder de discussie groter te maken dan die is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-06 23:44
Hippe Lip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 01:48:
[...]

Alternatief: gewoon een afspraak maken, dan komen ze er vanzelf achter dat de meter al is verwijderd. En je verder als volstrekte leek gewoon van de domme houden.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mikepapot
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:12:
@Ivow85 Dat klinkt dan inderdaad als de beste optie. Je raadt dus ook af om de alinea over dat Enexis welkom is op afspraak toe te voegen, zoals @ZuinigeRijder voorstelt?

Is er op het huidige concept 2 nog feedback van jou of anderen wat betreft de formulering?
Ik ben het eens met @Ivow85: alleen reageren op wat Syncasso schrijft. En je schrijft al dat Syncasso niet eens duidelijk kan aangeven om welk soort contract het gaat, gas of elektriciteit.

Dus vooral de insteek dat ze het dossier moeten overleggen is belangrijk en ook dat ze het dossier zeker zelf moeten lezen en juridisch beoordelen. Anders zijn ze geen knip voor de neus waard.

De buitengerechtelijke kosten wijs je terecht af.

De laatste zin zou ik nog iets aan toevoegen: “...dan zie ik mij genoodzaakt mij tevens met een klacht over uw bureau te wenden tot de Nationale Ombudsman.”.

Verder prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
KabouterSuper schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:52:
[...]

Heb je bij de verwijdering (ik neem aan door Antonides Infra, want die hebben per mail de afspraak voor de verwijdering bevestigd) geen verwijderingsbewijs met de laatste meterstanden van hen ontvangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

mjl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Als het goed is heb je een document gekregen voor het ontvangst van de meter bij het verwijderen, dat zou voldoende bewijs moeten zijn.
Maar waarom zou je überhaupt iets moeten bewijzen? Ik zou die moeite niet nemen. Je hebt nu nog eens gemeld dat de meter weg is en voor mij zou de kous daarmee af zijn. De rest zoeken ze zelf maar uit!

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
Hippe Lip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Maar waarom zou je überhaupt iet moeten bewijzen? Ik zou die moeite niet nemen. Je hebt nu nog eens gemeld dat de meter weg is en voor mij zou de kous daarmee af zijn. De rest zoeken ze zelf maar uit!
Tja, lijkt mij nog een risico van de keuze om zelf opdracht tot verwijdering te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:21:
[...]
Maar waarom zou je überhaupt iet moeten bewijzen? Ik zou die moeite niet nemen. Je hebt nu nog eens gemeld dat de meter weg is en voor mij zou de kous daarmee af zijn. De rest zoeken ze zelf maar uit!
Denk je nu eens in, dat een handige doe-het-zelver (of een professional in zijn vrije tijd) thuis de gasmeter en gasleiding volgens de regelen der kunst verwijdert.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Freee!! schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Denk je nu eens in, dat een handige doe-het-zelver (of een professional in zijn vrije tijd) thuis de gasmeter en gasleiding volgens de regelen der kunst verwijdert.
@Freee!!
Beetje onzinverhaal, niet?
Bovendien is de boel destijds in opdracht van de netbeheerder verwijderd…

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 13:11
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:33:
[...]
@Toysoldier91 Hoe is dit bij jou verder verlopen?
Wil je ook toegevoegd worden aan het overzicht van Tweakers waarbij de netbeheerder een deurwaarder inschakelde (in jouw geval bij situatie 2) ? Zo ja, wil je dat aan @Bram-Bos doorgeven?
Voor mensen die nieuw zijn in dit draadje kan dit van belang zijn om te weten hoeveel gasverlaters tijdens het volgen van de Tweakersroute te maken hebben gekregen met een deurwaarder, zodat ze weten waar ze ook nu nog steeds tegenaan kunnen lopen en hoe groot die kans is.

En nu het een incassobureau betreft dat voor zover bekend nog niet eerder was ingehuurd door Enexis of andere netbeheerders, is het naar mijn mening ook van belang dat gasverlaters dat ook in hun argumentatie kunnen gebruiken als Syncasso dit vaker doet (dat het dus niet de eerste keer is dat ze dit horen), al dan niet met de extra mogelijkheid om een goed onderbouwde klacht over die deurwaarder/incassobureau bedrijf in te dienen bij een toezichthouder ofzo.
Ik heb meteen gereageerd op de e-mail van het incassobureau, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Door omstandigheden denk ik niet dat ik alles netjes op een rij kan zetten, maar ik hou jullie uiteraard op de hoogte wanneer ik een reactie ontvang.

Hopelijk komt er op korte termijn wat ruimte om alles hier te archiveren! Uiteraard wil ik andere ook graag helpen 👍🏻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Toysoldier91 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:04:
[...]
Ik heb meteen gereageerd op de e-mail van het incassobureau, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Door omstandigheden denk ik niet dat ik alles netjes op een rij kan zetten, maar ik hou jullie uiteraard op de hoogte wanneer ik een reactie ontvang.

Hopelijk komt er op korte termijn wat ruimte om alles hier te archiveren! Uiteraard wil ik andere ook graag helpen 👍🏻
Zo, die reactie van Syncasso aan jou laat lang op zich wachten, zeg!
Ook mensen die niet (of nog niet) een eigen dossier hebben aangemaakt kunnen wel vermeld worden in het overzicht van Tweakers waarbij de netbeheerder een deurwaarder inschakelde. Dus als je dat inderdaad wilt, dan kun je dat aan @Bram-Bos melden, zodat anderen daar ook alvast mee geholpen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-06 23:32
Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:46:
[...]
@ZuinigeRijder Duidelijk welke je vindt dat ik eerst moet versturen, maar bedoel je dat zelfs concept 2 (i.p.v. 1) al (merendeel) een herhaling van zetten is en nog aangepast zou moeten worden, of heb je het -zoals je nu schrijft- erover dat concept 1 tezijnertijd aangepast zou moeten worden?
Waarom denk je de Ombudsman te moeten inschakelen? De Ombudsman doet alleen iets bij klachten over de Overheid. Enexis noch Syncasso is onderdeel van de Overheid toch?

Edit: ik zie nu dit bericht, ik heb weer wat geleerd, excuses!
Ecowoman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:59:
[...] Bijj de Nationale Ombudsman staat er specifiek bij dat deze ook bejegeningsklachten over deurwaarders behandelt.

[ Voor 20% gewijzigd door marana op 03-07-2024 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
mikepapot schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:06:
[...]
Ik ben het eens met @Ivow85: alleen reageren op wat Syncasso schrijft. En je schrijft al dat Syncasso niet eens duidelijk kan aangeven om welk soort contract het gaat, gas of elektriciteit.

Dus vooral de insteek dat ze het dossier moeten overleggen is belangrijk en ook dat ze het dossier zeker zelf moeten lezen en juridisch beoordelen. Anders zijn ze geen knip voor de neus waard.

De buitengerechtelijke kosten wijs je terecht af.

De laatste zin zou ik nog iets aan toevoegen: “...dan zie ik mij genoodzaakt mij tevens met een klacht over uw bureau te wenden tot de Nationale Ombudsman.”.

Verder prima!
Thanks! De laatste zin heb ik aangepast in mijn concept 2. Als er nog meer feedback is van iemand, dan hoor ik het graag. Zo niet, dan verstuur ik het vanavond zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Het concept ziet er goed uit.
Wellicht kun je de zin
Hierbij dien ik dan ook een klacht in bij u.
Veranderen in:
U moet dit bericht dan ook zien als een formele klacht over de gang van zaken en als zodanig behandelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:01
Yes. Alleen door twee keer het woord "gasverlaters" te noemen geef je wel een beetje weg wat het antwoord is op de vraag welk contract dan ontbreekt 😀

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:13:
Het concept ziet er goed uit.
Wellicht kun je de zin
[...]
Veranderen in:
[...]
Thanks, gedaan!
Compuchip87 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:42:
Yes. Alleen door twee keer het woord "gasverlaters" te noemen geef je wel een beetje weg wat het antwoord is op de vraag welk contract dan ontbreekt 😀
Ja, daar was ik me ook van bewust. Ik denk dat het erom gaat duidelijk te maken dat zij blijk geven van het feit het niet te weten, dus ik denk dat dat niet echt kwaad kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 03-07-2024 22:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Nu online
Mail verstuurd! Weer zeer veel dank voor iedereen die heeft meegedacht, geadviseerd, opzetjes heeft gemaakt voor de te versturen reactie en het lezen van en duimpjes voor mijn concepten.
Concept 1 heb ik verwijderd uit mijn dossier deel 2. De definitieve versie van concept 2 die ik verstuurd heb staat nu dus onder #33 i.p.v. #34.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
Kleine non-update van mijn kant: heb sinds 21-5 al niks meer van de aannemer gehoord. Op mijnaansluiting is de status nog steeds: aanvraag ontvangen door netbeheerder, met Rasenberg als aannemer. Ze vroegen op 21-5 om foto's die ik diezelfde dag heb verstuurd. Sindsdien radiostilte. Maar goed, op zich mijn probleem niet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:53
Even een update.
Ik heb op 30-05 mijn dynamisch leveringscontract voor gas met ANWB opgezegd.
En de vraag gesteld om ook de ATO op te zeggen.
Maar wat ik ook aanvoerde (bij de service medewerker en management), dit wilde (en volgens hen hoefde) de ANWB niet (te) doen, en verwezen me naar de netbeheerder.
Die (Coteq) gebeld. De service medewerker gaf aan dat ik alleen via mijnaansluiting.nl de boel in gang kon zetten, en dan wel een leveringscontract voor gas nodig had. Lange discussie, maar onwrikbaar standpunt.
Kennelijk geïnstrueerd om toch de steeds weer terugkomende zelfde fout te maken.
Gewoon lak aan gehad, en via mijnaansluiting.nl de keuze”van het gas af” aangeven.
Kreeg binnen enkele dagen een bevestiging van Coteq, waarin ze aangaven dat de boodschap ontvangen was, ik mogelijk nog wel enkele keren een brief zou kunnen ontvangen dat ik een leveringscontract nodig heb voor dit proces, maar die kon negeren. In de brief is netjes aangeven dat er voor mij geen kosten verbonden zijn aan het verwijderen, maar evenzo goed wel dat ik opdracht heb gegeven voor verwijdering (een summary van de mijnaansluiting.nl aanmelding die zij maken/ontvangen, maar niet aansluit bij wat ik ingevuld heb . . . . )
Uiteraard heb ik per mail aangegeven dat ik geen opdracht heb gegeven maar slechts geen gas meer zal verbruiken en Coteq na vooraf gemaakte afspraak welkom is om HUN gasmeter te komen verwijderen. Nogmaals van Coteq de bevestiging gekregen dat het me niets ging kosten. Maar geen woord meer over “opdrachtgever”.
Inmiddels een voorlopige planning van de aannemer gekregen, week 3 2025. De aannemer geeft ook aan dat men ca. 2 weken voorafgaand een inspectie komt uitvoeren om de situatie te beoordelen.
Ik heb deze ook gevraagd hoe de verwijdering technisch in zijn werk gaat. Indicatie is dat aan de gevel een gat wordt gegraven en de leiding wordt doorgesneden, nadat op de hoofdleiding in de straat de koppeling is afgesloten en dat het tussenliggende stuk leiding eruit wordt “gelierd”. De meter en de leiding binnen worden door demontage verwijderd, en alles wordt weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht. De leiding loopt hier onder een oudere beukenhaag door, dus die opgraven zal desastreuze gevolgen hebben.
De aannemer geeft aan dat ze die zeker niet zullen opgraven.
Vooralsnog ben ik nog niet bezorgd over de gang van zaken, hoewel die wel wat afwijkt van de procedure die de ACM voorschrijft.
We gaan het zien, de gasleiding is aan de binnenkant inmiddels afgedopt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
EVfan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:58:
Even een update.
Ik heb op 30-05 mijn dynamisch leveringscontract voor gas met ANWB opgezegd.
En de vraag gesteld om ook de ATO op te zeggen.
Maar wat ik ook aanvoerde (bij de service medewerker en management), dit wilde (en volgens hen hoefde) de ANWB niet (te) doen, en verwezen me naar de netbeheerder.
Die (Coteq) gebeld. De service medewerker gaf aan dat ik alleen via mijnaansluiting.nl de boel in gang kon zetten, en dan wel een leveringscontract voor gas nodig had. Lange discussie, maar onwrikbaar standpunt.
Kennelijk geïnstrueerd om toch de steeds weer terugkomende zelfde fout te maken.
Gewoon lak aan gehad, en via mijnaansluiting.nl de keuze”van het gas af” aangeven.
Kreeg binnen enkele dagen een bevestiging van Coteq, waarin ze aangaven dat de boodschap ontvangen was, ik mogelijk nog wel enkele keren een brief zou kunnen ontvangen dat ik een leveringscontract nodig heb voor dit proces, maar die kon negeren. In de brief is netjes aangeven dat er voor mij geen kosten verbonden zijn aan het verwijderen, maar evenzo goed wel dat ik opdracht heb gegeven voor verwijdering (een summary van de mijnaansluiting.nl aanmelding die zij maken/ontvangen, maar niet aansluit bij wat ik ingevuld heb . . . . )
Uiteraard heb ik per mail aangegeven dat ik geen opdracht heb gegeven maar slechts geen gas meer zal verbruiken en Coteq na vooraf gemaakte afspraak welkom is om HUN gasmeter te komen verwijderen. Nogmaals van Coteq de bevestiging gekregen dat het me niets ging kosten. Maar geen woord meer over “opdrachtgever”.
Inmiddels een voorlopige planning van de aannemer gekregen, week 3 2025. De aannemer geeft ook aan dat men ca. 2 weken voorafgaand een inspectie komt uitvoeren om de situatie te beoordelen.
Ik heb deze ook gevraagd hoe de verwijdering technisch in zijn werk gaat. Indicatie is dat aan de gevel een gat wordt gegraven en de leiding wordt doorgesneden, nadat op de hoofdleiding in de straat de koppeling is afgesloten en dat het tussenliggende stuk leiding eruit wordt “gelierd”. De meter en de leiding binnen worden door demontage verwijderd, en alles wordt weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht. De leiding loopt hier onder een oudere beukenhaag door, dus die opgraven zal desastreuze gevolgen hebben.
De aannemer geeft aan dat ze die zeker niet zullen opgraven.
Vooralsnog ben ik nog niet bezorgd over de gang van zaken, **hoewel die wel wat afwijkt van de procedure die de ACM voorschrijft.**
We gaan het zien, de gasleiding is aan de binnenkant inmiddels afgedopt.
De procedure wijkt niet "wat" af van wat de ACM voorschrijft, het is gewoon precies dezelfde procedure waartegen de mensen in dit topic zich al jaren verzetten.

Jammer dat je gezwicht bent voor de misleiding van je leverancier. Ik begrijp dat je in eerste instantie van plan was de Tweakersroute te volgen maar uiteindelijk voor het gemak toch maar gekozen hebt om zelf de opdracht te geven via mijnaansluiting.

Als je heel flauw wilt zijn zou je nog het vastrecht vanaf einde contract kunnen terugvorderen, maar dat zal officiëel wel 30 dagen na 30-05 zijn dus dan gaat het om een paar centen.

Fijn dat je verder tevreden bent en dat het goed afloopt, op zich ook goed om te bevestigen dat de mijnaansluiting route ook gewoon meestal goed gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
HarmoniousVibe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:18:
Kleine non-update van mijn kant: heb sinds 21-5 al niks meer van de aannemer gehoord. Op mijnaansluiting is de status nog steeds: aanvraag ontvangen door netbeheerder, met Rasenberg als aannemer. Ze vroegen op 21-5 om foto's die ik diezelfde dag heb verstuurd. Sindsdien radiostilte. Maar goed, op zich mijn probleem niet.
Heel toevallig werd ik vanmiddag door de aannemer gebeld. Ze komen volgende week langs en het gaat zo'n 2 tot 3 uur duren. Ben benieuwd of ze me ook iets onder de neus gaan duwen

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Compuchip87 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:57:
[...]

De procedure wijkt niet "wat" af van wat de ACM voorschrijft, het is gewoon precies dezelfde procedure waartegen de mensen in dit topic zich al jaren verzetten.

Jammer dat je gezwicht bent voor de misleiding van je leverancier. Ik begrijp dat je in eerste instantie van plan was de Tweakersroute te volgen maar uiteindelijk voor het gemak toch maar gekozen hebt om zelf de opdracht te geven via mijnaansluiting.

Als je heel flauw wilt zijn zou je nog het vastrecht vanaf einde contract kunnen terugvorderen, maar dat zal officiëel wel 30 dagen na 30-05 zijn dus dan gaat het om een paar centen.

Fijn dat je verder tevreden bent en dat het goed afloopt, op zich ook goed om te bevestigen dat de mijnaansluiting route ook gewoon meestal goed gaat.
Ik heb een dynamisch contract. Vastrecht is dus ook onmiddellijk gestopt lijkt me.
De Tweakers route liep in dit geval direct vast bij ANWB en Coteq.
En in hoeverre je je dan principieel opstelt hangt bij mij af van de redelijkheid van de benadering van de andere partijen. Zover ik nu kan beoordelen win ik niets anders dan veel gedoe en extra werk met me principieel opstellen.
Uiteraard zal ik laten weten of dat uiteindelijk zo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:28
EVfan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb een dynamisch contract. Vastrecht is dus ook onmiddellijk gestopt lijkt me.
De Tweakers route liep in dit geval direct vast bij ANWB en Coteq.
En in hoeverre je je dan principieel opstelt hangt bij mij af van de redelijkheid van de benadering van de andere partijen. Zover ik nu kan beoordelen win ik niets anders dan veel gedoe en extra werk met me principieel opstellen.
Uiteraard zal ik laten weten of dat uiteindelijk zo is.
Als de ANWB zo moeilijk doet is het nog maar afwachten of je nu echt van de vaste lasten voor gas af bent of dat ze wachten op het bericht van de netbeheerder dat de aansluiting (administratief) is verwijderd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EVfan
Erwin_83 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:07:
[...]

Als de ANWB zo moeilijk doet is het nog maar afwachten of je nu echt van de vaste lasten voor gas af bent of dat ze wachten op het bericht van de netbeheerder dat de aansluiting (administratief) is verwijderd.
Ik heb de eindafrekening al, en daar zijn gewoon ook de vaste lasten als beëindigd beschouwd.
Dus ik verwacht dit niet.
Maar mocht dit wel gebeuren, leuk twistpunt hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
EVfan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:47:
[...]

In dat geval zou je vanaf 31-05 geen vastrecht meer betaald moeten hebben want je hebt dan op 30-05 een rechtsgeldige opzegging van je contract gedaan.

Maar nogmaals, ik snap heel goed dat je met deze uitkomst prima tevreden bent en geen zin hebt er verder veel moeite in te stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
Compuchip87 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:10:
[...]

In dat geval zou je vanaf 31-05 geen vastrecht meer betaald moeten hebben want je hebt dan op 30-05 een rechtsgeldige opzegging van je contract gedaan.

Maar nogmaals, ik snap heel goed dat je met deze uitkomst prima tevreden bent en geen zin hebt er verder veel moeite in te stoppen.
Klopt qua vastrecht @Compuchip87 . De afrekening is daarmee consistent.
En als ik toch tegen onwillige partijen aanloop en het moet, dan zal ik behoorlljk stevig oppositie voeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-06 21:33
HumorousGazelle schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Correct. De leiding ligt niet in de weg, en de meter gaat ook wel. Mocht er later nog iets anders gaan vloeien dan aardgas ligt het spul nog binnen, mits Stedin niet komt verwijderen.
Vandaag, 4 dagen na het opzeggen van het levercontract bij Delta Energie, een brief van Stedin in de bus :+ . In het kort staat er dus in dat ik heel snel een levercontract voor gas moet afsluiten omdat ze anders de boel hier komen afsluiten en daar kosten voor doorberekenen. Vast een bekende brief voor velen hier. Een korte quote uit de brief;
Afsluiten en (eventueel heraansluiten) brengt kosten met zich mee.
Als wij niet over de juisate gegevens beschikken, zijn wij helaas genoodzaakt de levering van onze diensten stop te zetten. Dit betekent het daadwerkelijk afsluiten van gas. Voor het afsluiten en eventueel heraansluiten brengen wij kosten in rekening. Informatie over ons afsluitbeleid vindt u op onze website www.stedin.net/zeeland )bij 'thuis & kleinzakelijk' en vervolgens 'aansluiting'.

Ik ga maar een standaardmail sturen ter antwoord, en houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-06 22:38

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

HumorousGazelle schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Vandaag, 4 dagen na het opzeggen van het levercontract bij Delta Energie, een brief van Stedin in de bus :+ . In het kort staat er dus in dat ik heel snel een levercontract voor gas moet afsluiten omdat ze anders de boel hier komen afsluiten en daar kosten voor doorberekenen. Vast een bekende brief voor velen hier. Een korte quote uit de brief;
Afsluiten en (eventueel heraansluiten) brengt kosten met zich mee.
Als wij niet over de juisate gegevens beschikken, zijn wij helaas genoodzaakt de levering van onze diensten stop te zetten. Dit betekent het daadwerkelijk afsluiten van gas. Voor het afsluiten en eventueel heraansluiten brengen wij kosten in rekening. Informatie over ons afsluitbeleid vindt u op onze website www.stedin.net/zeeland )bij 'thuis & kleinzakelijk' en vervolgens 'aansluiting'.

Ik ga maar een standaardmail sturen ter antwoord, en houd jullie op de hoogte.
JUISATE ??? gegevens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb momenteel een contract lopen bij Oxxio, voor gas en elekticiteit. Per 7 augustus gaat het nieuwe contract in bij Essent, enkel voor elektriciteit. Essent regelt deze overstap en dus ook de opzegging van het oude contract.

Maar, vanaf die datum gebruik ik dus geen gas meer. Dan gaat de gaskraan dus ook dicht (doen we al eerder).
Nu is het idee natuurlijk om de gasaansluiting te laten verwijderen, de meter te laten verwijderen, etc.

Zou ik hier nu nog iets voor moeten doen?

Zoals ik het nu begrijp ga ik dan geen kosten meer betalen per m3, maar nog wel het vastrecht. Ik wil dat vastrecht natuurlijk ook niet meer betalen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Tanuki Essent zegt waarschijnlijk alleen elektriciteit op. Dan zou je zelf nog gas op moeten zeggen per datum einde contract. (of eerder als het je geen boete kost en je geen gas meer gebruikt)
Overigens is het niet zo dat je gas gebruikt als je een contract hebt, maar je kan maar beter wel een contract hebben als je echt gas gebruikt.
Als je de aansluiting weg wilt hebben kan je via mijn aansluiting melden dat je geen gas meer gebruikt.
Maar pas op dat je geen opdracht gever wordt met alle aansprakelijkheden.
Als het je niets uitmaakt of de meter en aansluiting weg gaan kan je alleen je gascontract opzeggen.
Dan gaan ze wel zeuren, maar volgens de regels ben je dan klaar. Ja ze willen nog van je weten of je het nog gaat gebruiken, en mogelijk gaan ze beweren dat je een contract nodig hebt. Maar dat is dus niet waar.

Na einde contract betaal je NIETS meer. ook niets meer gebruiken dus

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
Tanuki schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:21:
Ik heb momenteel een contract lopen bij Oxxio, voor gas en elekticiteit. Per 7 augustus gaat het nieuwe contract in bij Essent, enkel voor elektriciteit. Essent regelt deze overstap en dus ook de opzegging van het oude contract.

Maar, vanaf die datum gebruik ik dus geen gas meer. Dan gaat de gaskraan dus ook dicht (doen we al eerder).
Nu is het idee natuurlijk om de gasaansluiting te laten verwijderen, de meter te laten verwijderen, etc.

Zoals ik het nu begrijp ga ik dan geen kosten meer betalen per m3, maar nog wel het vastrecht. Ik wil dat vastrecht natuurlijk ook niet meer betalen.
Zeer waarschijnlijk regelt Essent alleen de opzegging van electra, aangezien ze die levering overnemen. Je gas contract moet je dus ZELF opzeggen, anders wordt deze stilzwijgend verlengd.

Om van je vaste lasten voor gas af te komen is het genoeg om je gas contract op te zeggen. Verwijdering aanvragen is optioneel.

En met de nieuwe opzet is verwijdering aanvragen niet meer "gratis". De melding einde gasaansluiting en verwijdering op moment van de netbeheerder is wel gratis.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-06 23:44
Tanuki schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:21:

Je moet in ieder geval zelf actie ondernemen om je lopende gascontract bij Oxxio op te zeggen.
Essent regelt alleen de overstap voor je elektrciteits contract.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Erwin_83
Ghehe we typen alle 3 tegelijk. Maar de strekking van het verhaal is hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Zeer goede informatie dit! Ik heb zojuist een bericht naar Oxxio gestuurd, zodat het gas contract beeindigd zal worden. :) Per 7 augustus.

Vreemd eigenlijk, dat Essent dit niet heeft aangegeven, dat ik mijn gascontract dan zelf nog moet beeindigen.

Als het goed is heb ik dan nu alles in gang gezet om alles te beeindigen / over te stappen naar het nieuwe elektra-only contract. Top. :)

Ik heb ook de gratis aanvraag gedaan bij Enexis om de gasaansluiting te verwijderen. Dat zou dan ergens begin september kunnen, aldus hun planning. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor het advies!

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:57

odan

The dark side is within all!

Tanuki schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:46:
Zeer goede informatie dit! Ik heb zojuist een bericht naar Oxxio gestuurd, zodat het gas contract beeindigd zal worden. :) Per 7 augustus.

Vreemd eigenlijk, dat Essent dit niet heeft aangegeven, dat ik mijn gascontract dan zelf nog moet beeindigen.

Als het goed is heb ik dan nu alles in gang gezet om alles te beeindigen / over te stappen naar het nieuwe elektra-only contract. Top. :)

Ik heb ook de gratis aanvraag gedaan bij Enexis om de gasaansluiting te verwijderen. Dat zou dan ergens begin september kunnen, aldus hun planning. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor het advies!
Tenzij je expliciet vermeld hebt bij de overstap dat je het gascontract wilt stopzetten is het toch niet vreemd dat dit niet automatisch gaat?

Als voorbeeld: als jij van odido mobiel naar kpn mobiel gaat verwacht je toch ook niet automatisch dat je huis odido internet abbo automatisch wordt stopgezet?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
odan schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Tenzij je expliciet vermeld hebt bij de overstap dat je het gascontract wilt stopzetten is het toch niet vreemd dat dit niet automatisch gaat?

Als voorbeeld: als jij van odido mobiel naar kpn mobiel gaat verwacht je toch ook niet automatisch dat je huis odido internet abbo automatisch wordt stopgezet?
Ik was bij de Media Markt voor de Essent actie destijds. Daarbij heb ik duidelijk aangegeven dat ik van het gas ging en op dat moment nog wel een gas contract heb. Dus ze wisten het wel.

Maar goed, ik snap je punt natuurlijk. :)

Aan de andere kant wel lastig: dit heb je natuurlijk niet door. De man vertelde mij "Essent regelt alles", waarbij hij natuurlijk de overstap bedoelt. Hij heeft er niet bij verteld dat ik zelf nog een actie had, namelijk het oude gas contract bij Oxxio stopzetten.

Dus ik ben blij dat ik het hier heb gevraagd. Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
@Tanuki Wat is de reden dat je het gascontract tot nu toe door hebt laten lopen? Het meest logische is namelijk dat je het opzegt zodra je geen gas meer gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:34:
@Tanuki Wat is de reden dat je het gascontract tot nu toe door hebt laten lopen? Het meest logische is namelijk dat je het opzegt zodra je geen gas meer gebruikt.
Omdat ik nog gas gebruik om te douchen. :D ik ga aanstaande week de warmtepompboiler installeren die dat laatste beetje gas gaat tackelen. :D

Ik zou dus vanaf het moment dat die goed werkt eigenlijk al gasloos kunnen zijn, maar ja, stel er is een probleempje of zo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 22:52
Tanuki schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Omdat ik nog gas gebruik om te douchen. :D ik ga aanstaande week de warmtepompboiler installeren die dat laatste beetje gas gaat tackelen. :D

Ik zou dus vanaf het moment dat die goed werkt eigenlijk al gasloos kunnen zijn, maar ja, stel er is een probleempje of zo...
Ik heb dat ook recent gedaan, en die warmtepompboiler bevalt me prima (iets wat ander soort geluid terwijl de compressor draait dan de cv eerst deed en langer maar wende snel). Meer water druk op de douche en minder effect van meerdere douches in gebruik tegelijkertijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Kaoh schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:42:
[...]

Ik heb dat ook recent gedaan, en die warmtepompboiler bevalt me prima (iets wat ander soort geluid terwijl de compressor draait dan de cv eerst deed en langer maar wende snel). Meer water druk op de douche en minder effect van meerdere douches in gebruik tegelijkertijd.
Dat is heel mooi om te horen! Ik volg het warmtepompboiler topic al een tijdje, waar de Atlantic explorer ook goed bekend is.

De reden dat ik niet per aanstaande zaterdag gasloos wil, is dat het zou kunnen zijn dat de boiler defect is. Lijkt me sterk, maar goed, je zult net zien. Of dat er nog een koppeling mist. Of nouja, geen idee.

Nu kunnen we de wpb rustig testen, weten dat het werkt en dan gaat het gas pas stopgezet worden (9 dagen opzegtermijn in acht houdend uiteraard).

Er zijn iig een berg aan koppelingen en andere installatie materialen onderweg, dus dat wordt een leuk knutsel dagje. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 20:35

DIY

DIY schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Even terugkoppeling hierover: bij Vattenfall word alléén het gascontract beïndigd en een afrekening voor alléén gas gestuurd. Het stroom contract en de saldering daarvan blijft gewoon doorlopen (geen tussentijdse afrekening oid). Dus degene die hier ook mee zit kan rustig alleen gas opzeggen bij Vattenfall.

Wat betreft de sloop vd gas aansluiting door Enexis (nieuwe route); na het belletje van Enexis om te melding in mijnaansluiting.nl te verifiëren is het nu stil. De sloop word verwacht in mei.
Laatste update: Na wat schuiven in de planning is van de week de gasaansluiting door de aannemer van Enexis verwijderd.
Ze hadden wel wat moeite met het vinden en verwijderen van de 30m dienstleiding, dus die is uiteindelijk ‘buiten gebruik gesteld’ door na het verwijderen van de meter beide kanten af te doppen. Bestrating is netjes terug gelegd en de berm vlak getrokken.

Het is allemaal vrij soepel verlopen en geen klachten over het proces via mijnaansluiting.nl. Binnen 4 maanden na beëindigen van het contract en ATO bij Vattenfall zijn we gasloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
Tanuki schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Ok, dat zit inderdaad vrij dicht op je het eind van je contract op 7 augustus. Zodra de WPB het doet moet je dus je gascontract opzeggen bij je huidige leverancier. Die gaat misschien zeggen dat je eerst je meter moet laten verwijderen maar dat is onzin. Je kan daarin meegaan en zeggen dat je dat gaat doen maar dat is geen verplichting en hoeft zeker niet eerst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
RichieB schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Ok, dat zit inderdaad vrij dicht op je het eind van je contract op 7 augustus. Zodra de WPB het doet moet je dus je gascontract opzeggen bij je huidige leverancier. Die gaat misschien zeggen dat je eerst je meter moet laten verwijderen maar dat is onzin. Je kan daarin meegaan en zeggen dat je dat gaat doen maar dat is geen verplichting en hoeft zeker niet eerst.
Je kan er ook níét in meegaan, dan kunnen ze ook niet zeggen dat ze het gaan verwerken zodra ze daar de bevestiging van hebben. In plaats daarvan kan je ze vertellen dat je de verantwoordelijkheid voor het afhandelen met de netbeheerder neemt en ze nogmaals vriendelijk vragen je opzegging te verwerken zoals ze verplicht zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toysoldier91
Toysoldier91 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:02:
Het is zo ver! Een paar weken geleden nam Enexis contact op of ik bewust was van een openstaande factuur. Aangegeven dat hier pas 100x contact over geweest is en dat ik niet ga betalen. Ik ontvang zojuist een e-mail van syncasso (dus niet meer bosveld) dat ik een betalingsachterstand zou hebben. Kijken hoe snel dit bedrijf terug zijn hok in gaat.
Update:

Na twee weken heb ik eindelijk een reactie ontvangen van Syncasso.
Ik heb zelf een conceptbrief van Tweakers gebruikt waarin ik het volgende ook van Syncasso opvraag:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de door u opgevoerde incassokosten van €40.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Syncasso reageert met de volgende e-mail:
Beste heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw bezwaar hebben wij de volgende reactie van onze cliënt ontvangen:

De vordering is terecht overgedragen aan Syncasso.
Wij hebben in eerdere e-mailcontact aan de heer [achternaam] aangegeven dat de factuur niet geannuleerd gaat worden. Er is contact geweest met onze afdeling Klachten. In de laatste e-mail van 14 mei 2024 is aangegeven:

De factuur zal dus ook niet worden geannuleerd, mocht u niet tot betaling overgaan, zal de factuur worden overgedragen aan een incassobureau.

Wij verzoeken u het bedrag van €1047,74 uiterlijk 15 juli te betalen aan
Syncasso:
IBAN: NL 48 RABO 0300 1039 99
BIC/Swift: RABO NL 2U

Let op: vergeet niet uw dossiernummer te vermelden: xxxxx. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Met vriendelijke groet,
Buiten dat ik niets van de opgevraagde documentatie heb mogen ontvangen, hebben ze de rekening dus ook nog eens met €838,91 verhoogd.

Ik ben van plan om nogmaals de gevraagde informatie bij Syncasso op te vragen.
Verder vraag ik me af of het zin heeft om een klacht in te dienen bij de ACM en of het ondertussen tijd is om een jurist in te schakelen en wellicht de geschillencommissie in te schakelen.

Jullie hulp wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
Excuus als dit wellicht al vaker is gevraagd, maar het topic is best groot/complex en ik kon het zo niet vinden:

Familielid woont in een flat, koopappartement. Ze gebruiken nu nog gas (geiser + gaskookplaat, verwarming gaat via blokverwarming). Ze zijn aan het verbouwen, geiser komt een elektrische boiler voor in de plaats, gaskookplaat wordt inductie. Geen reden meer om een gasaansluiting te hebben dus.

Gasmeter zit op een standleiding waar de onder- en bovenburen ook op zitten. Enexis zal vermoedelijk de meter weghalen en de leiding afdoppen lijkt mij. Dan kunnen ze dit toch gewoon kosteloos via mijnaansluiting.nl aanvragen? Het getouwtrek met energieleverancier/netbeheerder is dan niet nodig lijkt mij...

Ik snap het punt van 'verantwoordelijkheid voor schade', maar in dit geval komt er geen schep/graafmachine aan te pas, vrij simpele klus lijkt mij.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2024 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 22:52
ThinkPad schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:52:
Excuus als dit wellicht al vaker is gevraagd, maar het topic is best groot/complex.

Familielid woont in een flat, verwarming gaat via stadsverwarming. Er is nu nog een geiser + gaskookplaat. Die gaan eruit: elektrische boiler en inductie erin.

Gasmeter zit op een standleiding waar de onder- en bovenburen ook op zitten. Ze zullen dus alleen de meter weghalen en de leiding afdoppen lijkt mij. Dan kunnen ze dit toch gewoon kosteloos via mijnaansluiting.nl regelen? Het getouwtrek met energieleverancier/netbeheerder is dan niet nodig lijkt mij...

Ik snap het punt van 'verantwoordelijkheid voor schade', maar in dit geval komt er geen schep/graafmachine aan te pas, vrij simpele klus lijkt mij.
Hoe kleiner het risico op issues hoe makkelijker die keus is natuurlijk. Een melding via mijnaansluitingen is genoeg, gas contract opzeggen en klaar. Willen ze hem weghalen zijn ze welkom. Dat is nu de weg van de minste weerstand. Zit alleen klaar om een whatsapp naar de beheerder te sturen dat je al meldingen hebt gemaakt als die brieven binnen komen dat ze een gas contract moeten hebben. De andere route kost geld.

Maar of het getrouwtrek wordt is daarna aan de beheerder, waar het niet nodig is, maakt het in de praktijk nog steeds lastig om het te voorkomen.
Ik heb deze route ook gevolgt, en toch kreeg ik ook de dreigende brief van Stedin, waarin doodleuk een regel staat waarin gemeld wordt dat als je het niet meer wilt je melding had moeten maken via mijnaansluiting.nl. Iets wat ik dus tijdig gedaan heb. Ook staat er een url waarmee je dit extra kan melden aan Stedin met het verzoek geen dreigbrieven meer te versturen. Dus wel fijn dat ze door hebben dat ze niet met elkaar praten, helaas moet je dus beide afdelingen gaan informeren, ipv dat ze nu wel met elkaar gaan praten ....

[ Voor 21% gewijzigd door Kaoh op 08-07-2024 16:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Toysoldier91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Update:

Ik heb zelf een conceptbrief van Tweakers gebruikt waarin ik het volgende ook van Syncasso opvraag:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

[...]

Buiten dat ik niets van de opgevraagde documentatie heb mogen ontvangen, hebben ze de rekening dus ook nog eens met €838,91 verhoogd.

Verder vraag ik me af of het zin heeft om een klacht in te dienen bij de ACM en of het ondertussen tijd is om een jurist in te schakelen en wellicht de geschillencommissie in te schakelen.

Wat een vreemde reactie. Het lijkt dat Syncasso jouw mail met vragen doorgestuurd heeft naar Enexis en dat ze nu de reactie van Enexis daarop naar jou doorsturen. Met een verhoging.

Inderdaad nogmaals stellen dat je de factuur betwist en dat je graag je dossier krijgt om te zien of Syncasso wel je hele dossier heeft. (Lijkt alsof ze niks hebben en daarom jouw mail doorsturen en de reactie terugsturen...) Etc.

Klacht bij ACM heeft zin, in de zin van, hoe meer er klagen, hoe (hopelijk) sneller het ACM er iets mee gaat doen.
Jurist, kan. Is dan vooral om het werk uit jouw handen te nemen en alvast dossieropbouw.
Geschillencommissie, geen idee, misschien wel.

Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Truus01 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:13:
[...]
Gegeven de ervaringen hier met geschillencommissies betwijfel ik of het een goed idee is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@ThinkPad Correct. Zorg wel dat het een melding einde gebruik is en geen verzoek om verwijdering.
Die kost wel geld. En alsnog liefst niet akkoord gaan met voorwaarden. Bij de ene netbeheerder moet dat wel, bij de andere schijnbaar niet. Bel ze eventueel, ik denk dat je het principe van dit topic goed genoeg door hebt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toysoldier91
Truus01 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Wat een vreemde reactie. Het lijkt dat Syncasso jouw mail met vragen doorgestuurd heeft naar Enexis en dat ze nu de reactie van Enexis daarop naar jou doorsturen. Met een verhoging.

Inderdaad nogmaals stellen dat je de factuur betwist en dat je graag je dossier krijgt om te zien of Syncasso wel je hele dossier heeft. (Lijkt alsof ze niks hebben en daarom jouw mail doorsturen en de reactie terugsturen...) Etc.

Klacht bij ACM heeft zin, in de zin van, hoe meer er klagen, hoe (hopelijk) sneller het ACM er iets mee gaat doen.
Jurist, kan. Is dan vooral om het werk uit jouw handen te nemen en alvast dossieropbouw.

Succes!
Ik heb ondertussen een klacht over Enexis bij de ACM ingediend. Ik ga er ook nog een indienen tegen het incassobureau wanneer ik wat tijd heb.

Dan gaan we bijna de zelfde mail maar weer sturen en ook nog vragen waar de absurde verhoging vandaan komt. Wat een schofterige partijen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Update:

[...]

Als jij bij Enexis al hebt aangegeven dat je de factuur bestrijdt, dan kan en mag het incassobureau toch helemaal nix?

En verder moet je vooral voet bij stuk houden. Je hebt recht om je dossier daar in te zien voordat je verder gaat. Daar kun je dus gewoon om vragen en aangeven dat je daarop wacht voordat je verder gaat in je overweging om te betalen. De reden daarvoor (om te controleren of ze alles hebben) zou ik achterwege laten. Je wil gewoon inzicht. Punt uit.

Dossiervorming is belangrijk. Alles goed bijhouden. En of je er een jurist bij gaat halen? Dat kan natuurlijk, maar die gaat je geld kosten. Bovendien is het maar zeer de vraag of je een jurist treft die snapt hoe de vork in de steel zit. Je kan die natuurlijk vragen om dit topic goed door te nemen zodat die op de hoogte is, maar dat gebeurt dan in jouw tijd en daarmee dus voor jouw rekening. Vergeet dat niet.
En dan is het nog maar de vraag of die jurist er ook op dezelfde manier in zit en tegenaan kijkt.

Er is hier op het forum in de loop der jaren héél veel ervaring en jurisprudentie opgebouwd, dus als alles dat je wel en niet gedaan hebt hier ook weergegeven is, dan kunnen we hier met z'n allen je prima van advies dienen. Vooralsnog zie ik geen reden voor een jurist.

<John O`Mill>

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Toysoldier91
Hippe Lip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Als jij bij Enexis al hebt aangegeven dat je de factuur bestrijdt, dan kan en mag het incassobureau toch helemaal nix?

En verder moet je vooral voet bij stuk houden. Je hebt recht om je dossier daar in te zien voordat je verder gaat. Daar kun je dus gewoon om vragen en aangeven dat je daarop wacht voordat je verder gaat in je overweging om te betalen. De reden daarvoor (om te controleren of ze alles hebben) zou ik achterwege laten. Je wil gewoon inzicht. Punt uit.

Dossiervorming is belangrijk. Alles goed bijhouden. En of je er een jurist bij gaat halen? Dat kan natuurlijk, maar die gaat je geld kosten. Bovendien is het maar zeer de vraag of je een jurist treft die snapt hoe de vork in de steel zit. Je kan die natuurlijk vragen om dit topic goed door te nemen zodat die op de hoogte is, maar dat gebeurt dan in jouw tijd en daarmee dus voor jouw rekening. Vergeet dat niet.
En dan is het nog maar de vraag of die jurist er ook op dezelfde manier in zit en tegenaan kijkt.

Er is hier op het forum in de loop der jaren héél veel ervaring en jurisprudentie opgebouwd, dus als alles dat je wel en niet gedaan hebt hier ook weergegeven is, dan kunnen we hier met z'n allen je prima van advies dienen. Vooralsnog zie ik geen reden voor een jurist.
Zoals je hier kan lezen trekken Enexis en incassobureaus zich weinig aan van wat er mag. Ze proberen met druk en intimidatie een betaling af te dwingen. Het zal kennelijk bij veel mensen werken. Uiteindelijk zullen ze waarschijnlijk wel inzien dat er geen juridische basis is om een betaling af te dwingen.

Ik heb een rechtsbijstandverzekering, dus wat betreft de kosten valt dat wel mee. Daarnaast betaal ik nog liever het dubbelen aan een juridische kosten, dan dat Enexis een cent van mij ontvangt. Het gaat nu om het principe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
ThinkPad schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:52:
Excuus als dit wellicht al vaker is gevraagd, maar het topic is best groot/complex en ik kon het zo niet vinden:

Familielid woont in een flat, ze gebruiken nu nog gas (geiser + gaskookplaat, verwarming gaat via blokverwarming). Ze zijn aan het verbouwen, geiser komt een elektrische boiler voor in de plaats, gaskookplaat wordt inductie. Geen reden meer om een gasaansluiting te hebben dus.

Gasmeter zit op een standleiding waar de onder- en bovenburen ook op zitten. Ze zullen dus alleen de meter weghalen en de leiding afdoppen lijkt mij. Dan kunnen ze dit toch gewoon kosteloos via mijnaansluiting.nl regelen? Het getouwtrek met energieleverancier/netbeheerder is dan niet nodig lijkt mij...

Gezien het verbouwen grote kans dat het koop is. Mocht het huur zijn dan moet je de verwijdering wel overleggen met de verhuurder.

Acties:
  • +14 Henk 'm!
@Toysoldier91 goed dat je er zo instaat en duidelijk op het vizier hebt dat wat Enexis en Syncasso voor fratsen uithalen buiten alle regels en redelijkheid is.
Ik zou een korte, bondige reactie sturen met ietwat "direct" taalgebruik (niet schelden, maar beleefd blijven hoeft ook echt niet meer).

"Beste Syncasso,
Uw reactie op mijn vorige bericht van <datum> is werkelijk beneden alle peil. U gaat op geen enkel verzoek tot duidelijkheid in.
In plaats daarvan schrijft u doodleuk zonder enige onderbouwing dat de vordering terecht zou zijn. Dat is natuurlijk ronduit flauwekul. De initiële vordering is betwist met uitgebreide motivatie en daarmee zijn ook de door u in rekening gebrachte incassokosten onterecht.

Maar wat werkelijk schandalig is, is dat u nu zomaar een bedrag als vordering noemt wat meer dan 400% hoger is dan in uw vorige bericht. U moet zich werkelijk schamen, want dit duidt er op dat u het door mij opgevraagde dossier blijkbaar niet eens heeft ingezien voor u uw bericht heeft opgesteld.
Deze schandalige en amateuristische gang van zaken zal derhalve worden aangemeld bij toezichthoudende partijen.

Dit bericht is dan ook direct een klacht aan u, en moet u als zodanig laten behandelen door iemand binnen uw firma die wel capabel genoeg is om een dossier te lezen en de communicatie mijnerzijds inhoudelijk te beantwoorden. Wanneer u mijn vorige bericht niet binnen 5 werkdagen inhoudelijk heeft beantwoord, danwel uw belachelijke vordering heeft ingetrokken, zal ik uw poging tot het incasseren van onverschuldigde bedragen en verdere communicatie uwerzijds behandelen als een poging tot oplichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:59
@Ivow85 is misleiding niet een betere woordkeuze? Voor de rest helemaal eens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
[...]

Update:

[...]

Nog even de reactie/email:
Beste heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw bezwaar hebben wij de volgende reactie van onze cliënt ontvangen:

De vordering is terecht overgedragen aan Syncasso.
Wij hebben in eerdere e-mailcontact aan de heer [achternaam] aangegeven dat de factuur niet geannuleerd gaat worden. Er is contact geweest met onze afdeling Klachten. In de laatste e-mail van 14 mei 2024 is aangegeven:

De factuur zal dus ook niet worden geannuleerd, mocht u niet tot betaling overgaan, zal de factuur worden overgedragen aan een incassobureau.

Wij verzoeken u het bedrag van €1047,74 uiterlijk 15 juli te betalen aan
Syncasso:
IBAN: NL 48 RABO 0300 1039 99
BIC/Swift: RABO NL 2U

Let op: vergeet niet uw dossiernummer te vermelden: xxxxx. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Met vriendelijke groet,
Wat een (dubbel) onzin verhaal 8)7
Teksten worden herhaald, overdragen aan een incassobureau terwijl dat al gaande is :?
Het lijkt wel of ik een kind zie typen, vergeet vooral je dossiernummer niet 7(8)7
Dat nog afgezien van een verhoging die kant noch wal raakt...
Heeft Syncasso z'n vergunning eigenlijk nog?

https://www.incassobureauvergelijker.nl/syncasso/

Een stel asocialen die geen enkele moeite doen om documentatie te lezen en/of te begrijpen, een vordering x4 is daar blijkbaar normaal.
Dit is al sinds 2017 gaande, het mag gewoon |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-06 21:33
Typefoutje van mij!
Nu overigens een mail gekregen van Stedin;
Hartelijk dank voor uw bericht.
Als netbeheerder dienen wij na te gaan of er voor elke aansluiting een contract is met een energieleverancier.
Indien dit niet het geval is dienen wij af te sluiten, er wordt dan namelijk ook geen vastrecht betaald voor de aansluitingen.
Ook leveren wij bij eventueel verbruik van elektra en gas zonder dat hiervoor betaald word.
Als eigenaar of huurder bent u verantwoordelijk voor het in stand houden van een contract met een energieleverancier vanaf de dag dat u de sleutel heeft gekregen tot de dag dat u de sleutel overdraagt aan een nieuwe eigenaar of aan de verhuurder. Ook als de aansluitingen tijdelijk niet gebruikt worden dient u dus een contract af te sluiten als deze actief zijn.
Mocht u nog langere tijd geen gebruik maken van elektra en gas dan kunt u overwegen om de aansluitingen tijdelijk af te sluiten.
U heeft met betrekking tot de gasaansluiting 3 keuzes welke wij hieronder omschrijven:

1. Een leveringscontract afsluiten met een leverancier als u de aansluiting wenst te behouden. Bij 0m3 verbruik kost de aansluiting u €226,29 per jaar aan vastrecht.
2. Tijdelijk verzegelen van de aansluiting tegen betaling van €114,68. Dit is eenmalig toegestaan voor maximaal 12 maanden. Na 10 maanden ontvangt u een brief over het maken van een keuze voor wederom aansluiten of geheel verwijderen. Het wederom aansluiten zal tevens betaald moeten worden, het tarief op dit moment is daarvoor ook €114,68 wij kunnen niet zeggen dat dit over een jaar nog hetzelfde zal zijn. Een afspraak hiervoor kan gemaakt worden via de klantenservice op nummer 088 8963 963.
3. Geheel verwijderen van de aansluiting. Op dit moment is dit kosteloos en kan aangevraagd worden via www.mijnaansluiting.nl. Indien u in een huurwoning woont raden wij u aan dit te overleggen met de eigenaar. De aansluiting mag namelijk na verwijdering niet meer worden aangelegd en zal dus definitief weg zijn.
En mijn antwoord;
Nogmaals wil ik u duidelijk maken dat u alle gelegenheid krijgt voor handelingen na het beëindigen van het levercontract te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Delta Energie heeft aangegeven dat de ATO voor xxxxxxxxxxxxxxxxxxx met de beëindiging van het levercontract is gestopt.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Verder suggereert u dat ik als huiseigenaar verantwoordelijk ben een levercontract in stand te houden met een energieleverancier. Ik lees hierin geen verplichting een levercontract in stand te houden met een energieleverancier. Mocht ik me hierin vergissen hoor ik graag van u in welke staande overeenkomst dit mij duidelijk is gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
HumorousGazelle schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Typefoutje van mij!
Nu overigens een mail gekregen van Stedin;
Hartelijk dank voor uw bericht.
Als netbeheerder dienen wij na te gaan of er voor elke aansluiting een contract is met een energieleverancier.
Indien dit niet het geval is dienen wij af te sluiten, er wordt dan namelijk ook geen vastrecht betaald voor de aansluitingen.
Ook leveren wij bij eventueel verbruik van elektra en gas zonder dat hiervoor betaald word.
Als eigenaar of huurder bent u verantwoordelijk voor het in stand houden van een contract met een energieleverancier vanaf de dag dat u de sleutel heeft gekregen tot de dag dat u de sleutel overdraagt aan een nieuwe eigenaar of aan de verhuurder. Ook als de aansluitingen tijdelijk niet gebruikt worden dient u dus een contract af te sluiten als deze actief zijn.
Mocht u nog langere tijd geen gebruik maken van elektra en gas dan kunt u overwegen om de aansluitingen tijdelijk af te sluiten.
U heeft met betrekking tot de gasaansluiting 3 keuzes welke wij hieronder omschrijven:

1. Een leveringscontract afsluiten met een leverancier als u de aansluiting wenst te behouden. Bij 0m3 verbruik kost de aansluiting u €226,29 per jaar aan vastrecht.
2. Tijdelijk verzegelen van de aansluiting tegen betaling van €114,68. Dit is eenmalig toegestaan voor maximaal 12 maanden. Na 10 maanden ontvangt u een brief over het maken van een keuze voor wederom aansluiten of geheel verwijderen. Het wederom aansluiten zal tevens betaald moeten worden, het tarief op dit moment is daarvoor ook €114,68 wij kunnen niet zeggen dat dit over een jaar nog hetzelfde zal zijn. Een afspraak hiervoor kan gemaakt worden via de klantenservice op nummer 088 8963 963.
3. Geheel verwijderen van de aansluiting. Op dit moment is dit kosteloos en kan aangevraagd worden via www.mijnaansluiting.nl. Indien u in een huurwoning woont raden wij u aan dit te overleggen met de eigenaar. De aansluiting mag namelijk na verwijdering niet meer worden aangelegd en zal dus definitief weg zijn.

En mijn antwoord;
Nogmaals wil ik u duidelijk maken dat u alle gelegenheid krijgt voor handelingen na het beëindigen van het levercontract te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Delta Energie heeft aangegeven dat de ATO voor J. W. Schuurmanstraat 81 met de beëindiging van het levercontract is gestopt.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Verder suggereert u dat ik als huiseigenaar verantwoordelijk ben een levercontract in stand te houden met een energieleverancier. Ik lees hierin geen verplichting een levercontract in stand te houden met een energieleverancier. Mocht ik me hierin vergissen hoor ik graag van u in welke staande overeenkomst dit mij duidelijk is gemaakt.
@HumorousGazelle In jouw antwoord heb je nog je adres staan. Weet niet of je dit wil, maar hier is het goed gebruik om dit weg te halen.

Verder zou ik duidelijk maken dat het hier alleen om hun gasaansluiting gaat. En omdat je geen gas meer gebruikt nu en in de toekomst, dat je hen daarover wil informeren. En dat ze van harte welkom zijn om werkzaamheden aan hun eigendommen te verrichten mits vijf werkdagen voorafgaand een afspraak is gemaakt.

Verder geef je geen opdracht en accepteer je geen kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door mikepapot op 08-07-2024 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
[...]

Update:

[...]

@Toysoldier91 Zie ook het dossier van @Ecowoman hoe zij naar Syncasso/Enexis gereageerd heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@HumorousGazelle
Wil je teksten zoals van ontvangen of te verzenden correspondentie tussen [quote] en [/quote] zetten, zoals anderen dat hier ook doen?
Dan komt dat deel in een apart blok te staan. Dat maakt het een stuk leesbaarder voor ons…

Met de ‘Wijzig’ optie kun je dat bij je post hierboven ook nog doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 10-07-2024 09:30 ]

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.