Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.494 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
mikepapot schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Bij mijn netbeheerder Liander komt er aan het einde niet alleen drie verplichte vinkjes voor akkoord voorwaarden maar staat er ook expliciet dat je opdracht geeft aan Liander:

[Afbeelding]

Mij zegt dat genoeg: no-go area.
Dat snap ik volledig. Liander heeft het anders ingericht dan bijv Enexis en niet bepaald in positieve zin. Wapperen met algemene AV's maak ik mij niet zo druk over, ieder bedrijf van een beetje omvang heeft een juridische afdeling die de AV's aan alles wat er gedaan wordt vast willen maken. Even snel een vinkje bij opdracht moeten zetten is gewoon smerig van Liander.

Vanochtend stond bij ons een onderaannemer op de stoep. Beetje gemopper omdat ze niet exact wisten waar ze moesten gaan graven (op staal gefundeerd, dus ook geen kruipruimte om even te spieken) en dat er langs de gehele gevel bestrating ligt. Uiteindelijk zaten ze bijna direct goed, openbare weg ook opengehaald en na 30-40 minuten hadden ze gasleiding er al uit. Vervolgens beide gaten weer dichtmaken, netjes aangetrild en de bestrating teruggeplaatst. Het hoofdstuk is dus hier afgesloten, dank voor alle inspanningen die het mogelijk hebben gemaakt dat het zo soepel nu kan gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 23:39
mikepapot schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Bij mijn netbeheerder Liander komt er aan het einde niet alleen drie verplichte vinkjes voor akkoord voorwaarden maar staat er ook expliciet dat je opdracht geeft aan Liander:
En bij stedin was dit echt anders, de AV stond er alleen als link en als toon was melding, geen opdracht. Alleen als vinkje voor de potentiële naheffing als je toch gas blijkt te blijven gebruiken.

Ook de toon in de ontvangst mail is melding en aanvraag. Geen opdracht.
Beste klant,

Hartelijk dank voor uw melding. In uw regio zorgen wij voor uw aansluiting op het energienet, om te wonen, werken en leven. Wij nemen uw melding voor {mijn adres} in behandeling.
Uw aanvraagnummer bij mijnaansluiting.nl is: {nummer}
Uw aanvraagnummer bij Stedin is: {nummer}

Wat kunt u verwachten?
Wij nemen binnen 12 maanden contact met u op voor het inplannen van een afspraak.

Wat moet u zelf regelen?
Uw overeenkomst met de energieleverancier opzeggen.
Zorg dat uw meterkast leeg is tijdens de werkzaamheden.
Het is belangrijk dat er tijdens onze werkzaamheden een contactpersoon van 18 jaar of ouder ter plaatse aanwezig is.
Bekijk de status van uw melding
Log in op www.mijnaansluiting.nl met uw persoonlijk account om de status van uw aanvraag te bekijken.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
U kunt ons een WhatsApp sturen via 06 - 469 639 63. We zijn ook bereikbaar via telefoonnummer 088 - 896 39 63.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 52% gewijzigd door Kaoh op 18-06-2024 00:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

phicoh schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:16:
[...]

Ik denk dat je het iets te positief ziet. Als er schade ontstaat dan wordt de consument de eisende partij. Dat is erg vervelend. Als de netbeheerder en de aannemer niet reageren dan zal die consument naar de rechter moeten.

Zonder enige vorm van overeenkomst is dat duidelijk. Schade aan derden moet gewoon vergoed worden. In eerste instantie door de aannemer omdat die de schade veroorzaakt heeft.

We weten uit ervaring dat netbeheerders meester zijn in onzinnige jurische argumenten. Dus die zullen er ook komen als de algemene voorwaarden geaccepteerd zijn.

Dus .i.p.v. een simpel geval bij de rechter, de aannemer heeft schade veroorzaakt en moet die vergoeden, heb je kans dat je met een advocaat al die onzin van de netbeheerder stuk voor stuk moet weerleggen.

Dat kan waarschijnlijk wel, maar zal veel meer moeite kosten.
De netbeheerder zal dan aanhalen dat er ooit een overeenkomst is geweest waarbij de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd en dat ze daarom nog steeds van toepassing zijn.

Onzin natuurlijk, maar dan zit je alsnog dezelfde argumenten te weerleggen ;) Dit deden ze immers ook bij mensen waarbij op initiatief van de netbeheerders gasaansluitingen werden verwijderd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Glashelder schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 01:38:
De netbeheerder zal dan aanhalen dat er ooit een overeenkomst is geweest waarbij de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd en dat ze daarom nog steeds van toepassing zijn.

Onzin natuurlijk, maar dan zit je alsnog dezelfde argumenten te weerleggen ;) Dit deden ze immers ook bij mensen waarbij op initiatief van de netbeheerders gasaansluitingen werden verwijderd.
Ik heb nooit een overeenkomst gehad met een netbeheerder. Dan komt de netbeheerder met, dat heeft de energieleverancier namens je gedaan. Dan kom met dat ik de energielevernacier nooit toestemming gegeven heb om een overeenkomst aan te gaan. En de energieleverancier heeft die overeenkomst al 3 jaar geleden op gezegt. Daar vloeien geen rechten meer uit voort.

Dan houdt het snel op bij een rechter.

Dat is iets anders dan dat de netbeheerder beweert dat er accoord gegeven is voor de algemene voorwaarden op een website, wat waar is en dus niet te weerleggen is. En dat dat gezien kan worden op een opdracht met een onbepaalde tijd.

Ga dan maar eens het verschil uitleggen tussen een melding met algemene voorwaarden en een opdracht voor onbepaalde tijd. Dan zit je midden in een juridisch moeras.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kaoh schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Toch is dat de aard van AV's, die staan vol artikelen die, indien van toepassing op jouw situatie, dan als X zullen gelden.
@Kaoh
Nee, dat zie je toch echt verkeerd. AV’s zijn Algemene Voorwaarden, voorwaarden voor een overeenkomst. En je gaat helemaal geen overeenkomst aan als je een melding, een mededeling doet. Je zegt alleen dat je geen gas meer gebruikt en gaat gebruiken. Daarvoor ga je geen overeenkomst aan en dus hoef je nergens mee akkoord te gaan. Die voorwaarden zijn dus niet van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 18-06-2024 14:16 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik kan dit draadje niet goed volgen.

Vandaag zijn er monteurs geweest die keurig mijn gasaansluiting hebben verwijderd. Zelfs weer netjes wat gras ingezaaid.
Minder dan een maand geleden aangevraagd via "mijn aansluiting". Aansluiting was van Liander. Kosten nul euro.
Ik ben zeer tevreden, appeltje eitje.

[ Voor 11% gewijzigd door Prisma16 op 18-06-2024 19:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@Prisma16 Als je dit draadje niet goed kunt volgen zal je het niet goed gelezen hebben…?
Herhaaldelijk staat de essentie toch echt beschreven!

<John O`Mill>

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Prisma16 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:52:
Ik kan dit draadje niet goed volgen.

Vandaag zijn er monteurs geweest die keurig mijn gasaansluiting hebben verwijderd.
Minder dan een maand geleden aangevraagd via "mijn aansluiting". Aansluiting was van Liander. Kosten nul euro.
Ik ben zeer tevreden, appeltje eitje.
Jij plukt dus nu de vruchten van waar anderen jaren voor hebben gestreden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hippe Lip schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:09:
@Prisma16 Als je dit draadje niet goed kunt volgen zal je het niet goed gelezen hebben…?
Herhaaldelijk staat de essentie toch echt beschreven!
De kans dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die hier wordt opgediend is gewoon heel groot.

Als een bedrijf iets uitvoert aan je eigendommen en het gaat mis dan is het hoe dan ook toch altijd wel gezeik. Maar bij mij en ik denk velen anderen gaat de interpretatie er niet in dat een rechter er in mee zal gaan dat je geen enkele schadevergoeding krijgt als zij de boel verprutsen.. omdat dat volgens de voorwaarden mag. De 0% van 0 euro is 0 euro vergoeding.. die interpretatie dus. Dat lijkt me allemaal onredelijk bezwaarlijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Glashelder schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:56:
Maar bij mij en ik denk velen anderen gaat de interpretatie er niet in dat een rechter er in mee zal gaan dat je geen enkele schadevergoeding krijgt als zij de boel verprutsen.. omdat dat volgens de voorwaarden mag. De 0% van 0 euro is 0 euro vergoeding.. die interpretatie dus. Dat lijkt me allemaal onredelijk bezwaarlijk.
Vergeet niet dat in de AV waarschijnlijk ook wel iets staat over het toegankelijk maken van het traject van de gasleiding en dat in de bouwwereld het heel gebruikelijk is dat de opdrachtgever bepaalde werkzaamheden uitvoert om het voor een aannemer gemakkelijker te maken.

En dan heb je zomaar dat de schade je eigen probleem is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Jij plukt dus nu de vruchten van waar anderen jaren voor hebben gestreden.
Prima, iedereen die hiervoor heeft gestreden, hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

phicoh schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Vergeet niet dat in de AV waarschijnlijk ook wel iets staat over het toegankelijk maken van het traject van de gasleiding en dat in de bouwwereld het heel gebruikelijk is dat de opdrachtgever bepaalde werkzaamheden uitvoert om het voor een aannemer gemakkelijker te maken.

En dan heb je zomaar dat de schade je eigen probleem is.
Net zo min als ik geloof dat de 0%/0 euro regeling redelijk is geloof ik er ook niet in dat je als huiseigenaar je gasleiding ontoegankelijk kan maken en dan te verwachten dat dat nooit consequenties heeft omdat de ATO nou eenmaal verlopen is.

Redelijkheid werkt twee kanten op. Ik verwacht niet dat een rechter je financieel helemaal uit de wind houdt bij verwijdering van een niet redelijk toegankelijke gasleiding, ook al is dit op initiatief van de netbeheerder.

Maar goed, we weten allemaal dat de aannemers die die klussen uitvoeren gewoon de leiding laten liggen zodra het maar een klein beetje ingewikkeld wordt dus dat maakt dit een beetje een zinloze discussie denk ik ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
Glashelder schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:31:
Net zo min als ik geloof dat de 0%/0 euro regeling redelijk is geloof ik er ook niet in dat je als huiseigenaar je gasleiding ontoegankelijk kan maken en dan te verwachten dat dat nooit consequenties heeft omdat de ATO nou eenmaal verlopen is.

Redelijkheid werkt twee kanten op. Ik verwacht niet dat een rechter je financieel helemaal uit de wind houdt bij verwijdering van een niet redelijk toegankelijke gasleiding, ook al is dit op initiatief van de netbeheerder.

Maar goed, we weten allemaal dat de aannemers die die klussen uitvoeren gewoon de leiding laten liggen zodra het maar een klein beetje ingewikkeld wordt dus dat maakt dit een beetje een zinloze discussie denk ik ;)
Ik denk dat wat de aannemer doet precies is wat je kan verwachten bij een rechter. De netbeheerder heeft geen grond om je bestrating te slopen alleen omdat ze er een ongebruikte leiding uit willen halen op grond van een ongebruikelijke interpretatie van milieuwetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lijkt me allemaal irrelevant. Het is hun eigendom (is hier altijd het standpunt geweest) en als zij nodig vinden om het weg te halen dan zij dat zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Glashelder schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:32:
Lijkt me allemaal irrelevant. Het is hun eigendom (is hier altijd het standpunt geweest) en als zij nodig vinden om het weg te halen dan zij dat zo.
Dat valt onder onrechtmatige daad. Ja, het is hun eigendom. Maar schade aanrichten om een waardeloos stuk plastic weg te halen is niet toegestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:41
phicoh schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Dat valt onder onrechtmatige daad. Ja, het is hun eigendom. Maar schade aanrichten om een waardeloos stuk plastic weg te halen is niet toegestaan.
Het gaat natuurlijk niet om de waarde van het plastic maar om het gevaar dat een ongebruikte gasleiding vormt.

En dat kunnen wij niet beoordelen natuurlijk, dat is aan de eigenaar tevens expert. ook al weten we dat het veiligheidsargument grotendeels onzin is getuige het feit dat het hier bij sommige Tweakers (al) een jaar of drie heeft mogen blijven liggen. Heeft iemand ze al aangeklaagd voor het niet verwijderen van de leiding na een melding-zonder-opdracht wegens het moedwillig in gevaar brengen van jezelf en je gezin?

[ Voor 11% gewijzigd door Compuchip87 op 18-06-2024 22:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
Na afkoppelen bij de hoofdleiding is het bedrijfsafval dat achterblijft in de grond.

Na het veiligheids aspect kwam het milieu aspect met de rechtzaken om het acuut per huishouden te verwijderen goed te praten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-09 19:04
Het is zo ver! Een paar weken geleden nam Enexis contact op of ik bewust was van een openstaande factuur. Aangegeven dat hier pas 100x contact over geweest is en dat ik niet ga betalen. Ik ontvang zojuist een e-mail van syncasso (dus niet meer bosveld) dat ik een betalingsachterstand zou hebben. Kijken hoe snel dit bedrijf terug zijn hok in gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Toysoldier91 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:02:
Het is zo ver! Een paar weken geleden nam Enexis contact op of ik bewust was van een openstaande factuur. Aangegeven dat hier pas 100x contact over geweest is en dat ik niet ga betalen. Ik ontvang zojuist een e-mail van syncasso (dus niet meer bosveld) dat ik een betalingsachterstand zou hebben. Kijken hoe snel dit bedrijf terug zijn hok in gaat.
Wel even reageren dat je de factuur reeds betwist hebt om gegronde redenen waarop door Enexis niet inhoudelijk is gereageerd en dat derhalve een verdere incassoprocedure zinloos is.

Meld dat het bijzonder onprofessioneel van Syncasso is dat zij jou nu benaderen, aangezien je er van uit gaat dat Syncasso het volledige dossier van Enexis heeft ontvangen en heeft doorgenomen voordat zij jou bericht hebben gestuurd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-09 19:04
Ivow85 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Wel even reageren dat je de factuur reeds betwist hebt om gegronde redenen waarop door Enexis niet inhoudelijk is gereageerd en dat derhalve een verdere incassoprocedure zinloos is.

Meld dat het bijzonder onprofessioneel van Syncasso is dat zij jou nu benaderen, aangezien je er van uit gaat dat Syncasso het volledige dossier van Enexis heeft ontvangen en heeft doorgenomen voordat zij jou bericht hebben gestuurd.
Ik heb al heel wat mooie voorbeeldbrieven van mede tweakers gelezen, dus dat staat er zeker in. Dank voor de aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:46
.

[ Voor 99% gewijzigd door Henkje.doc op 24-06-2024 19:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Toysoldier91 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Ik heb al heel wat mooie voorbeeldbrieven van mede tweakers gelezen, dus dat staat er zeker in. Dank voor de aanvulling!
Zeker even vragen naar de documentatie die aangeleverd is door Enexis aan die incassohut. ;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Zojuist vond ik een brief van Syncasso gerechtsdeurwaarders (namens Enexis) in de bus waar ik VANDAAG nog op moet reageren. Let op: dagtekening is 19-06-2024 en er wordt o.a. in gevraagd om vóór 26-06-2024 (vóór morgen dus) te betalen. Maar de brief is pas VANDAAG bezorgd.

Omdat ik mijn dossier deel 2 niet meer kan aanpassen (berichten kunnen blijkbaar nog maar 2 dagen gewijzigd worden), hieronder de brief.
[Mijn naam]
[Mijn adres]
BELANGRIJK, direct lezen

Onderwerp: Aanmelden bij energieleverancier
Dossier: [Dossiernr/Enexis Netbeheer B.V.]
Behandeld door: Team Netbeheer
Emailadres: post@syncasso.nl

Leeuwarden, 19 juni 2024

Beste heer, mevrouw,

Enexis Netbheer B.V. heeft Syncasso gevraagd contact met u op te nemen, omdt u geen energiecontract heeft. In deze brief leggen wij uit wat u moet doen.

Uw situatie
voor uw energie (stroom en/of gas) zijn 2 bedrijven nodig: een netbeheerder en een energieleverancier.

Enexis Netbeheer B.V. is uw netbeheerder. Dat is geregeld.

U heeft op dit moment geen contract met een energieleverancier. Zonder energiecontract kunt u worden afgesloten van stroom en/of gas. Het is daarom belangrijk dat u zich zo snel mogelijk aanmeldt bij een energieleverancier.

Aanmelden bij energieleverancier
Ga direct op zoek naar een energielverancier (bijvoorbeeld op www.gaslicht.com).
Sluit met deze leverancier een energiecontract af. Doe dit uiterlijk: 26 juni 2024.
Geef aan Syncasso door dat u een energiecontract heeft afgesloten.
Let op: pas wanneer we van Enexis Netbeheer B.V. doorkrijgen dat u een energiecontract heeft afgesloten, stoppen we het proces van afsluiting van stroom en/of gas.

Wat gebeurt er als u geen energiecontract afsluit?
Dan kunt u worden afgesloten van stroom en/of gas. Zorg er daarom voor dat u op tijd een energiecontract afsluit.

Kosten
Omdat Enexis Netbeheer B.V. ons heeft ingeschakeld en wij buitengerechtelijke werkzaamheden hebben verricht, moet u buitengerechtelijke kosten van € 75,00 betalen. Gebruik hiervoor de volgende betaalgegevens:

Rekeningnummer: [Rekeningnummer van Syncasso]
Omschrijving: [Dossiernr]

U kunt ook met iDEAL betalen via www.syncasso.nl/betalen.

Betaal vóór 26 juni 2024.

Meer informatie
Heeft u vragen over deze brief, bent u het niet eens met de brief of wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op. Of ga naar www.syncasso.nl/energie voro antwoorden op veelgestelde vragen. Voor hulp, informatie en advies kunt u ook met een van onze specialisten whatsappen. Dit kan via: 06-51254710.

Met vriendelijke groet,
Syncasso

Uw gegevens zijn in onze dossieradministartie vastgelegd. Meer informatie hierover leest u op www.syncasso.nl/privacy-cookies/
Advies over hoe te reageren is zeeeer welkom! Door privé omstandigheden ben ik even een tijdje niet op Tweakers geweest en ik heb daardoor de brief naar de ACM ook nog niet verstuurd.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Meld als eerste dat je de brief vandaag pas hebt ontvangen, dat geeft je hopelijk een weekje de tijd voor de volgende stappen.
Heel vreemd trouwens dat Enexis zo'n brief niet zelf verstuurt aangezien er geen bedrag verschuldigd is maar alleen een in hun ogen betaalverplichting voor een aan/afsluiting (wat je kan aanvechten).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:34:
[...]
Omdat ik mijn dossier deel 2 niet meer kan aanpassen (berichten kunnen blijkbaar nog maar 2 dagen gewijzigd worden), hieronder de brief.
offtopic:
Je kunt een verzoekje inschieten (TR) om je post te unlocken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:34:
Zojuist vond ik een brief van Syncasso gerechtsdeurwaarders (namens Enexis) in de bus waar ik VANDAAG nog op moet reageren. Let op: dagtekening is 19-06-2024 en er wordt o.a. in gevraagd om vóór 26-06-2024 (vóór morgen dus) te betalen. Maar de brief is pas VANDAAG bezorgd.

Je kunt ergens een unlock aanvragen voor je dossier. Weet niet waar, maar als je zoekt kun je dat ongetwijfeld vinden. Dan kun je dat ongelimiteerd blijven aanpassen.
[...]
Advies over hoe te reageren is zeeeer welkom! Door privé omstandigheden ben ik even een tijdje niet op Tweakers geweest en ik heb daardoor de brief naar de ACM ook nog niet verstuurd.
Begin met meteen een pro forma bezwaar te sturen en vermeld daarbij dat
1. Je pas vandaag de brief ontving en
2. Dat je vanaf de dag van ontvangst toch wel even nodig hebt om je antwoord te formuleren; je gaat binnen 5 werkdagen met een inhoudelijke reactie komen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
Je zou een van de vele voorbeeldbrieven in het topic kunnen pakken, zoals deze: jopie841 in "Gas de deur uit doen: Gratis!". Ik heb vast een beginnetje gemaakt, uiteraard nog even zelf goed aanpassen.

De optie om éérst zoiets als de eerste alinea terug te sturen met daarbij "ik zal een inhoudelijke reactie formuleren en die u binnen 2 weken toesturen" vind ik ook best goed, als je je nu teveel onder druk gezet voelt om zorgvuldig te kunnen reageren.
Ik ontving op 25 juni j.l. een brief van u d.d. 19 juni 2024 met dossiernummer xxx, waarin u van mij een bedrag vordert van xxx, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.

Ten eerste maant u mij in deze brief voor 26 juni te reageren. Dat is één dag nadat de brief bij mij bezorgd is. Ik vind het erg onzorgvuldig dat u bij de dagtekening geen rekening hebt gehouden met de bezorgtijd van de aangetekende post. Ik verwacht dat u mij in de toekomst een redelijke termijn geeft om op uw correspondentie te reageren.

Inhoudelijk: Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist (namelijk per mail / brief / ... op .... en ook via diverse telefoongesprekken), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen.

Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die mijn standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.

Ik neem aan dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij, inclusief de betwisting. Enexis is echter nooit inhoudelijk op mijn uitgebreide betwisting ingegaan.

Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. Ik wil u ook wijzen op de bundel "De afsluitboete bestaat niet" (https://www.polderhuis.org/gasverlaters/index.html).

Mocht u het werk voor ons beide moeilijker willen maken en toch inhoudelijk op de zaak ingaan, verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.

- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten.

- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@Ecowoman

Ik zou beginnen met een korte reactie:
Vandaag (25 juni 2024) ontving ik uw brief met kenmerk X en dagtekening van 19 juni 2024. U vraagt in uw brief om vóór 26 juni 2024 een contract af te sluiten bij een energieleverancier én tevens om aan u een bedrag van €75,00 te betalen.

Beiden ga ik niet doen.
Het lijkt er op dat het dossier wat ik inmiddels bij Enexis heb opgebouwd niet of niet volledig bij u bekend is, of dat u verzuimd heeft om inhoudelijk kennis te nemen van dat dossier.
Als u wel inhoudelijk kennis genonen had van het dossier, had u mij immers niet gevraagd om een contract af te sluiten bij een energieleverancier.

Gezien het feit dat u niet inhoudelijk op de hoogte lijkt te zijn van mijn dossier, sommeer ik u om mij een volledige kopie van het dossier toe te sturen zoals u dat van Enexis heeft ontvangen. Ik ga er vanuit dat u mij dit per ommegaande, doch uiterlijk binnen twee werkdagen, kunt toesturen.

Pas nadat is gebleken dat u over het volledige dossier beschikt én daar inhoudelijk kennis van heeft genomen, zal ik moeite doen om u van een meer inhoudelijke reactie te voorzien, indien u na het lezen van het dossier niet zelf al heeft geconcludeerd dat Enexis tegen mij geen zaak heeft en ik derhalve aan u ook niets verschuldigd ben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
Dank allen voor de supersnelle reacties (en dat tijdens de wedstrijd van Nederland! ). Het concept van @Ivow85 lijkt me uitstekend, met als aanvulling daarop nog een stukje over de te kort geboden reactietijd (naar voorbeeld van @Compuchip87) , als afsluiting van mijn email.
Geachte Syncasso,

... concept van @Ivow85 ...

Ik vind het erg onzorgvuldig dat u bij de dagtekening geen rekening hebt gehouden met een mogelijk late bezorging van de post. Ik verwacht dat u mij in de toekomst een redelijke termijn geeft om op uw correspondentie te reageren.

In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groet,

[Mijn naam]
[Mijn adres]
[Mijn emailadres]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
En erin verwerken dat je wel een energiecontract hebt voor de energie die je afneemt.

Of alleen reageren dat je wel een energiecontract hebt en dat je er vanuit gaat dat de brief niet voor jou bestemd kan zijn en daarom ook de kosten afwijst.

[ Voor 48% gewijzigd door Erwin_83 op 25-06-2024 19:00 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
@Erwin_83 Dat weten ze al (als ze mijn dossier daadwerkelijk gelezen hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:01:
@Erwin_83 Dat weten ze al (als ze mijn dossier daadwerkelijk gelezen hebben).
Ja, maar nu moet jij er tijd in steken omdat zij hun werk niet volledig doen. Dan mag een flauw antwoord ook wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Ja, maar nu moet jij er tijd in steken omdat zij hun werk niet volledig doen. Dan mag een flauw antwoord ook wel.
Laat ze eerst maar even hun huiswerk doen.

De ervaring leert ons dat ze waarschijnlijk het dossier niet eens hebben ontvangen van de netbeheerder of slechts een klein deel in het bezit hebben.

Door nu eerst te hameren op het volledige dossier hebben zowel het incassobureau als Enexis werk aan deze onzin waarvan uiteindelijk 0,0 betaald zal worden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
Zou Enexis naar een ander incassobureau zijn gegaan, omdat Bosveld het ondertussen weet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Truus01 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:09:
Zou Enexis naar een ander incassobureau zijn gegaan, omdat Bosveld het ondertussen weet?
Dat idee heb ik ook. Misschien dit incassobureau even aanraden bij Bosveld naar de ervaringen te vragen :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik krijg het idee dat ze een toko kiezen die extra dom is of hun eigen afdeling heeft zulk personeel :9
Uit het verhaal van @Ecowoman maak ik op dat de deurwaarder komt om toegang tot de woning te verkrijgen.
Echter gaat de laatste brief van die toko over iets heel anders 8)7
Er is zelfs nog geen werk uitgevoerd waar mogelijk een rekening voor opgemaakt kan worden omdat ze steevast zonder afspraak langskomen en voor een gesloten deur staan.
Nou ja op die ene botte vent na dan die met de deurwaarder dreigde :+

Ik zou dat als antwoord geven, dat de kwestie totaal irrelevant is.
Of ze moeten daar zo zwaar achterlopen dat je straks nog een brief krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 25-06-2024 19:59 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuX1UTuvLloTWR5ugBuvnfb6x84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BrIgkqs9hnQGeZbRCuXaaGR8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:37:
[...]
Ik krijg het idee dat ze een toko kiezen die extra dom is of hun eigen afdeling heeft zulk personeel :9
Uit het verhaal van @Ecowoman maak ik op dat de deurwaarder komt om toegang tot de woning te verkrijgen.
Echter gaat de laatste brief van die toko over iets heel anders 8)7
Er is zelfs nog geen werk uitgevoerd waar mogelijk een rekening voor opgemaakt kan worden omdat ze steevast zonder afspraak langskomen en voor een gesloten deur staan.
Nou ja op die ene botte vent na dan die met de deurwaarder dreigde :+

Ik zou dat als antwoord geven, dat de kwestie totaal irrelevant is.
Of ze moeten daar zo zwaar achterlopen dat je straks nog een brief krijgt.
Nou, die intimiderende vent dreigde nog niet eens met een deurwaarder, maar met buiten afsluiten (en de kosten daarvoor in rekening brengend) als ze de volgende keer niet naar binnen konden. Maar toen ze voor een dichte deur stonden hebben ze dat niet gedaan, dus niet buiten afgesloten, maar hebben ze een brief in de brievenbus gestopt waarin stond dat ze mijn dossier over zullen gaan dragen aan een deurwaarder.

Dat de kwestie irrelevant is komt ook terug in de concepttekst van @Ivow85 omdat daarin staat dat Syncasso dit al had kunnen weten als ze het volledige dossier van Enexis hebben gekregen en als ze dat dossier daadwerkelijk hadden gelezen, dus ik denk dat die tekst alles omvat.

Inmiddels kan ik mijn dossier deel 2 weer aanvullen, dus daar heb ik de vandaag ontvangen brief van Syncasso #30 en mijn huidige conceptreactie #31 (vandaag te versturen per mail) nu ingezet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:14:
[...]
Nou, die intimiderende vent dreigde nog niet eens met een deurwaarder, maar met buiten afsluiten (en de kosten daarvoor in rekening brengend) als ze de volgende keer niet naar binnen konden. Maar toen ze voor een dichte deur stonden hebben ze dat niet gedaan, dus niet buiten afgesloten, maar hebben ze een brief in de brievenbus gestopt waarin stond dat ze mijn dossier over zullen gaan dragen aan een deurwaarder.
Het zijn standaard intimidatie technieken. Natuurlijk kan de netbeheerder zonder deurwaarder gewoon op straat afsluiten. Maar dat is niet het doel, het doel is geld.

Een incassobureau dat geld wil verdienen aan dit soort grappen gaat natuurlijk niet allerlei dossiers lezen. Het doel is om tegen zo min mogelijk kosten geld binnen te harken. En daar gooi je dan een sociaal sausje overheen.

Mensen die netjes inhoudelijk de vordering betwisten, daar kunnen ze eigenlijk niets mee. Maar stiekum hopen ze dat met wat extra druk mensen toch betalen.

Natuurlijk ook super laag van de netbeheerder om met dit soort incassobureau's in zee te gaan. Maar goed, dat weten we onder tussen wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, krijg je straks dan bij elke stap een rekening van €75 terwijl ze de boel duidelijk niet op een rijtje hebben?
Ze doen deze waanzin wel met geld van alle klanten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:34:
Tja, krijg je straks dan bij elke stap een rekening van €75 terwijl ze de boel duidelijk niet op een rijtje hebben?
Ze doen deze waanzin wel met geld van alle klanten...
Die rekening is voor de netbeheerder. Er is geen enkele reden om die te betalen totdat een rechter dat oplegt. Maar ze hopen natuurlijk dat sommige mensen dat serieus nemen en om problemen te voorkomen toch betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Mail aan Syncasso verzonden, zie mijn dossier deel 2 onder #31.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Vreemd. Ik had om een leesbevestiging gevraagd en krijg eerst dit antwoord:
Beste heer/mevrouw,

Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen. Als wij inhoudelijk moeten reageren op uw e-mail, dan ontvangt u binnen 2 weken een reactie van ons.

Met vriendelijke groet,
Syncasso
en daarna deze mail met als onderwerp: Not read: [Titel van mijn mail]
Your message

To: Frontoffice2
Subject: [Titel van mijn mail waar dit een reactie op is]
Sent: Tuesday, June 25, 2024 10:30:39 PM (UTC+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

was deleted without being read on Tuesday, June 25, 2024 10:31:58 PM (UTC+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna.
Ik vraag eigenlijk nooit om leesbevestigingen als ik mails verstuur, maar dit antwoord lijkt me niet echt gebruikelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:02
Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:44:

[...]

[...]
Ik vraag eigenlijk nooit om leesbevestigingen als ik mails verstuur, maar dit antwoord lijkt me niet echt gebruikelijk.
Ik heb dit ook bij een grote verzekeraar meegemaakt.

Je mag er vanuit gaan dat je mail afgeleverd is en gelezen gaat worden. Ze willen echter niet laten weten wanneer ze jouw mail lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Even ter overweging; ik denk dat er tegen de netbeheerders een extra klacht kan worden ingediend:
ze dragen zonder geldige reden persoonsgegevens over aan derden, een schending van de AVG.

Door te vragen of de incasso hut gegevens opvraagt bij de netbeheerder geef je ze daar een vrijbrief.

Je zou ook meteen kunnen aangeven dat er geen zaak is en dat ze "jouw" gegevens wederrechtelijk hebben ontvangen. En dan een AVG klacht over de netbeheerder bij de autoriteit persoonsgegevens...
Met een eis van onmiddellijke vernietiging van alle gegevens bij de incasso hut.

Eventueel met een (aan?)klacht over smaad of iets van die strekking.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:45:
Meld als eerste dat je de brief vandaag pas hebt ontvangen, dat geeft je hopelijk een weekje de tijd voor de volgende stappen.
Heel vreemd trouwens dat Enexis zo'n brief niet zelf verstuurt aangezien er geen bedrag verschuldigd is maar alleen een in hun ogen betaalverplichting voor een aan/afsluiting (wat je kan aanvechten).
Zo lees ik de brief niet. Syncasso wil alleen een bevestiging dat er een energiecontract afgesloten wordt bij een energieleverancier. Syncasso dreigt zelfs met afsluiting maar hoe zij (Syncasso) dat wil doen?!?

Er staan inmiddels genoeg voorbeeldbrieven om een prachtige reactie naar Syncasso te fabrieken... :*)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kees-Jan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 06:23:
[...]

Zo lees ik de brief niet. Syncasso wil alleen een bevestiging dat er een energiecontract afgesloten wordt bij een energieleverancier. Syncasso dreigt zelfs met afsluiting maar hoe zij (Syncasso) dat wil doen?!?

Er staan inmiddels genoeg voorbeeldbrieven om een prachtige reactie naar Syncasso te fabrieken... :*)
Het is toch absurd dat dit traject wordt gestart terwijl Enexis onaangekondigde afsluitbezoekjes uitvoert?
Als dat gaande is dan weten ze toch dat dit ook nog starten de klant alles behalve bereidwillig maakt?
Nog idioter is hoe ze reageren als je vraagt of ze de ontvangst van jouw e-mails willen bevestigen.

Zijn ze bang voor de dossier opbouw van jouw kant omdat die wel klopt en het juridisch lastig maakt?
Allemaal onnodige inspanningen die andere klanten betalen, enkel omdat ze te beroerd zijn om normaal te communiceren met de klant en daar eens geld in te steken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 18:49
Enexis blijft er een zooi van maken, lijkt alleen maar erger te worden.
Freee!! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:12:
[...]

Dat idee heb ik ook. Misschien dit incassobureau even aanraden bij Bosveld naar de ervaringen te vragen :?
Ik denk dat ze per 1 januari (of rond die tijd) zijn overgestapt. Ik kreeg op 18 januari van Syncasso een mail. Bosveld heb ik nooit gehad. Uiteraard heb ik gereageerd en op 8 maart is het dossier gesloten. Terug te lezen hier: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:14:
Bij ons ging het zo:
- na vele brieven (en reacties van mij) zijn ze bij ons aan de deur gekomen om af te sluiten, maar we waren niet thuis. dus ze hadden een brief achtergelaten waaar ik ook weer op gereageerd heb.
- dat laatste hebben ze een tijdje later nog een keer geprobeerd (uiteraard zonder afspraak), we waren weer niet thuis
- toen weer een tijd later zag ik op een avond dat er iets aan de stoep was gebeurd voor onze voortuin, ze hebben het dus buiten afgesloten. geen afspraak, wel een brief in de bus.
- kort daarna kwam de factuur voor "buiten afgesloten".
- pas een paar maanden later kwam het incassobureau

Qua tijdsbestek: gas afgesloten september 2022, dossier afgesloten maart 2024.

Uiteindeljk heb ik dankzij dit topic nergens een aanvraag gedaan of opdracht voor gegeven en nergens voor betaald. Ik heb alleen telkens gereageerd met behulp van de voorbeeldbrieven. Enexis kwam nooit met een fatsoenlijke reactie, hebben nooit een afspraak gemaakt en hebben uiteindelijk de gasleiding dus buiten afgesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Plenkske schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:40:
Enexis blijft er een zooi van maken, lijkt alleen maar erger te worden.

[...]

[...]

Ik denk dat ze per 1 januari (of rond die tijd) zijn overgestapt. Ik kreeg op 18 januari van Syncasso een mail. Bosveld heb ik nooit gehad. Uiteraard heb ik gereageerd en op 8 maart is het dossier gesloten. Terug te lezen hier: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

[...]

Bij ons ging het zo:
- na vele brieven (en reacties van mij) zijn ze bij ons aan de deur gekomen om af te sluiten, maar we waren niet thuis. dus ze hadden een brief achtergelaten waaar ik ook weer op gereageerd heb.
- dat laatste hebben ze een tijdje later nog een keer geprobeerd (uiteraard zonder afspraak), we waren weer niet thuis
- toen weer een tijd later zag ik op een avond dat er iets aan de stoep was gebeurd voor onze voortuin, ze hebben het dus buiten afgesloten. geen afspraak, wel een brief in de bus.
- kort daarna kwam de factuur voor "buiten afgesloten".

Qua tijdsbestek: gas afgesloten september 2022, dossier afgesloten maart 2024.

Uiteindeljk heb ik dankzij dit topic nergens een aanvraag gedaan of opdracht voor gegeven en nergens voor betaald. Ik heb alleen telkens gereageerd met behulp van de voorbeeldbrieven. Enexis kwam nooit met een fatsoenlijke reactie, hebben nooit een afspraak gemaakt en hebben uiteindelijk de gasleiding dus buiten afgesloten.
Heb je eigenlijk je meter nog hangen? Of heb je die zélf (onder rembours }) ) opgestuurd? :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die meter zit nu vol met beestjes :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ecowoman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:44:

[...]

[...]
Je hebt in ieder geval een bevestiging van ontvangst gekregen want ze gaan binnen 2 weken misschien reageren. Of je officieel zou moeten reageren op de 2de delete mail weet ik niet. Misschien dat iemand die juridisch onderlegd is hierop kan reageren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Reageren, in de trant van:
"schandalig, mijn mail ongelezen weggooien, en maar blijven schrijven dat ik niet reageer."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 18:49
Kees-Jan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Heb je eigenlijk je meter nog hangen? Of heb je die zélf (onder rembours }) ) opgestuurd? :D
Die hangt inderdaad nog.
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:47:
Die meter zit nu vol met beestjes :+
Hehe, dat zou wat zijn.
Ik verwacht dat de afsluiter die gas moet tegenhouden, ook wel beestjes tegen kan houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Plenkske op 26-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:17
Ik heb op dit moment stroom en gas bij Mega Energie. Nu probeer ik mijn gascontract bij Mega Energie op te zeggen, echter doen zij er heel lastig over.
  1. Ik heb per mail het gascontract opgezegd. Specifiek gemeld dat ik mijn stroomcontract wil behouden.
  2. Mega gaf aan dat dit niet mag
  3. Ik stuur standaard brief 0a
  4. Mega Energie geeft aan dat dit niet kan vanwege leveringsplicht en actieve meter
  5. Ik zeg mijn gasaansluiting op via mijnaansluiting.nl (Enexis)
  6. Ik meld dit bij Mega Energie. Daarnaast meld ik dat die leveringsplicht die zij noemen alleen betrekking heeft tot mensen die zich aanmelden. Ik vraag waar in hun algemene voorwaarde iets anders staat en vraag om bevestiging van opzeggen contract
  7. Mega Energie geeft weer aan dat dit niet mag. Dit komt niet door hun onwil, maar vanwege leveringsplicht. De oplossing die zij bieden is het termijnbedrag te verlagen, maar hierdoor betaal ik dan nogsteeds vast recht
Iemand ervaring met Mega Energie of tips wat te doen?
Alternatief kan ik ook proberen om beide contracten (Stroom en gas) op te zeggen, wellicht dat dat wel kan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
Lauwie007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:05:
Ik heb op dit moment stroom en gas bij Mega Energie. Nu probeer ik mijn gascontract bij Mega Energie op te zeggen, echter doen zij er heel lastig over.
  1. Ik heb per mail het gascontract opgezegd. Specifiek gemeld dat ik mijn stroomcontract wil behouden.
  4. Mega Energie geeft aan dat dit niet kan vanwege leveringsplicht en actieve meter
  6. Ik meld dit bij Mega Energie. Daarnaast meld ik dat die leveringsplicht die zij noemen alleen betrekking heeft tot mensen die zich aanmelden. Ik vraag waar in hun algemene voorwaarde iets anders staat en vraag om bevestiging van opzeggen contract
  7. Mega Energie geeft weer aan dat dit niet mag. Dit komt niet door hun onwil, maar vanwege leveringsplicht. De oplossing die zij bieden is het termijnbedrag te verlagen, maar hierdoor betaal ik dan nogsteeds vast recht
Alternatief kan ik ook proberen om beide contracten (Stroom en gas) op te zeggen, wellicht dat dat wel kan?
Ik zou inderdaad meteen weggaan met zowel gas als elektriciteit bij zo’n mega slechte club en ook meteen de automatische incasso opzeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[list=1]
• Ik heb per mail het gascontract opgezegd. Specifiek gemeld dat ik mijn stroomcontract wil behouden.
• Mega gaf aan dat dit niet mag
@Lauwie007
Kijk, hier zit je al op het punt waar je goed zit: je hebt duidelijk opgezegd en Mega heeft de ontvangst bevestigd. Ik neem tenminste aan dat je schriftelijk hebt opgezegd?
• Ik stuur standaard brief 0a
• Mega Energie geeft aan dat dit niet kan vanwege leveringsplicht en actieve meter
• Ik zeg mijn gasaansluiting op via mijnaansluiting.nl (Enexis)
• Ik meld dit bij Mega Energie. Daarnaast meld ik dat die leveringsplicht die zij noemen alleen betrekking heeft tot mensen die zich aanmelden. Ik vraag waar in hun algemene voorwaarde iets anders staat en vraag om bevestiging van opzeggen contract
• Mega Energie geeft weer aan dat dit niet mag. Dit komt niet door hun onwil, maar vanwege leveringsplicht. De oplossing die zij bieden is het termijnbedrag te verlagen, maar hierdoor betaal ik dan nogsteeds vast recht
[/list]
Dit komt WEL door hun onwil. Het is onzin dat dit niet mag; het is pure intimidatie.
Kijk maar eens in hun algemene voorwaarden wat daar staat over opzeggen. Daar zal nix staan over wat voor dingen dan ook. Sterker nog: de wet schrijft voor dat je op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als aanmelden.
Het enige dat je even na moet kijken in hun voorwaarden is of ze een opzegtermijn hanteren en hoe lang die is. Hebben ze die niet, dan eindigt je gascontract vanaf de dag volgend op je opzegging.
Het gaat hier niet specifiek om Mega maar om hun houding, waarin ze helaas niet uniek zijn.

Schrijf ze nu nog eens aan en wijs ze erop dat je rechtsgeldig hebt opgezegd en dat je ervan uitgaat dat je gascontract eindigt per opzegdatum (+ eventuele opzegtermijn). En dat je na dat moment geen kosten meer verschuldigd bent aan hen voor een gasaansluiting.
Punt uit. Meer is er niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees-Jan
Wijs ze even op hun eigen Algemene Voorwaarden, artikel 21.2 O-)

en bedank ze voor de bevestiging dat ze jouw opzegging hebben ontvangen en dat je ervan uit mag gaan dat ze zich aan hun eigen voorwaarden houden en de opzegging gaan verwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 26-06-2024 10:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:17
Bedankt voor de reacties

Het is inderdaad flauwekul wat ze zeggen, maar ze houden voet bij stuk.
Ik verwijs (meermaals) naar hun algemene voorwaarden en de gaswet (vanuit de voorbeeldbrief). Mega Energie gaat er niet eens op in, zeggen gewoon dat het niet kan.
Gelukkig loopt alles schriftelijk (mail) en sla ik het op.

Ik ben een nieuwe mailthread gestart waar ik beide contracten opzeg, i.p.v. alleen gascontract. In de mail ook specifiek gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst met de netbeheerder op te zeggen.

Hierop krijg ik de geweldige reactie:
Beste XXXXXXXX,

Bedankt voor je bericht.

Zodra je een aanmelding hebt gedaan bij een nieuwe leverancier zullen wij de contracten opzeggen. Bedankt voor het doorgeven!

[...]
Kan er nu dus al donder op zeggen dat het gascontract door blijft lopen 8)7. Maar ik heb schriftelijk bevestiging dus die automatische incasso kan (en ga) ik blokkeren. Dat zal nog wel een staartje krijgen.

Ik dacht dat de keukenverbouwing het lastigste zou zijn en daarna eenvoudig gascontract opzeggen. Mega Energie is nog niet zo up-to-date met de gang van zeken :F

edit:
Is de reactie van Mega Energie voldoende om later de betaling te blokkeren. Of moet ik er nog een reactie op doorgeven? Vermelden dat mijn gasaansluiting verwijderd is en dat ze dus wel die ATO moeten beëindigen?

[ Voor 8% gewijzigd door Lauwie007 op 26-06-2024 10:58 . Reden: Spelling van woorden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
mikepapot schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Ik zou inderdaad meteen weggaan met zowel gas als elektriciteit bij zo’n mega slechte club en ook meteen de automatische incasso opzeggen.
Dan ga je bij een andere leverancier een nieuw contract aan, met mogelijke nadelen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
Je kan ze nogmaals melden dat je al twee keer een rechtsgeldige opzegging hebt gedaan en dat zij ontvangst daarvan hebben bevestigd in (2) en (4). Dat het contract dus eindigt op datum xx en de ATO op datum yy. Dat je per die datum stopt met betalen en als zij blijven weigeren die opzegging te verwerken, je de kosten die je daardoor maakt, inclusief het vastrecht, bij hen gaat declareren. En dat je van de week een melding bij de ACM gaat doen over deze intimiderende en illegale gang van zaken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
Kees-Jan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Dan ga je bij een andere leverancier een nieuw contract aan, met mogelijke nadelen!
Dat hoeft niet als je even checkt waar je naar toe overstapt.

Ik heb dit zelf vorig jaar gedaan toen ik wegging bij Vandebron toen zij begonnen met de vaste PV terugleverkosten. Mede ook vanwege hun gezeur over opzeggen gascontract waar anderen hier over melden.

Ik heb toen twee aparte contracten afgesloten bij Samen Om, een variabel contract voor gas en een vast contract (1 jaar) voor elektriciteit. Toen de gaskraan dichtging, was mijn gascontract zonder enig gezeur met een werkdag opgezegd en was ik van mijn vaste kosten af. Dat ging super klantvriendelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door mikepapot op 26-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Plenkske schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Die hangt inderdaad nog.

[...]

Hehe, dat zou wat zijn.
Ik verwacht dat de afsluiter die gas moet tegenhouden, ook wel beestjes tegen kan houden.
Volgens de netbeheerders niet hoor. Er kruipt nu echt allemaal ongedierte door de niet-verwijderde gasleiding zomaar jouw woning in!
Echt waar.... Aldus één van de vele leugens van de netbeheerders.

Hier is het in september een jaar geleden dat bij mij de gasaansluiting verzegeld is. Ook Enexis
Dus ik verheug me alweer op het nieuwe brieven-feestje.
Intussen is mijn gasaansluiting al bijna 2,5 jaar buiten gebruik wat volgens de netbeheerders onveilig is.
Of ontstaat de degradatie in veiligheid pas als er een slotje op de hoofdkraan geplaatst is? Ik zal daar dringende vragen over gaan stellen mocht de aansluiting als onveilig bestempeld worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Wijs ze even op hun eigen Algemene Voorwaarden, artikel 21.2 O-)

en bedank ze voor de bevestiging dat ze jouw opzegging hebben ontvangen en dat je ervan uit mag gaan dat ze zich aan hun eigen voorwaarden houden en de opzegging gaan verwerken.
En voeg er aan toe dat je incassos van een onjuist bedrag zult storneren, totdat je een nieuwe voorschotberekening voor alleen elektriciteit hebt ontvangen en dat je, indien Mega weigert om haar wettelijke plicht tot het beëindigen van de overeenkomst na te komen, je voor rekening van Mega verdere stappen zult ondernemen.

En dat je tevens bij de ACM meldt dat Mega zich niet houdt aan de eigen algemene voorwaarden én Nederlandse consumentenwetgeving inzake het verwerken van een opzegging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Lauwie007 ja, de bevestiging dat jij al twee keer eerder hebt opgezegd is juridisch voldoende.

Elk bericht wat een bedrijf naar aanleiding van jouw poging tot opzegging als reactie/antwoord stuurt, is namelijk een hele simpele bevestiging dat jouw bericht van opzegging correct en bij de juiste partij is aangekomen.

Een bedrijf is wettelijk verplicht om een opzegging op eerste verzoek te verwerken. Daarbij mag uiteraard rekening gehouden worden met de opzegtermijn van (in geval van energie) maximaal 30 dagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
onetime schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 01:48:
Even ter overweging; ik denk dat er tegen de netbeheerders een extra klacht kan worden ingediend:
ze dragen zonder geldige reden persoonsgegevens over aan derden, een schending van de AVG.

Door te vragen of de incasso hut gegevens opvraagt bij de netbeheerder geef je ze daar een vrijbrief.

Je zou ook meteen kunnen aangeven dat er geen zaak is en dat ze "jouw" gegevens wederrechtelijk hebben ontvangen. En dan een AVG klacht over de netbeheerder bij de autoriteit persoonsgegevens...
Met een eis van onmiddellijke vernietiging van alle gegevens bij de incasso hut.

Eventueel met een (aan?)klacht over smaad of iets van die strekking.
De mail naar Syncasso heb ik al verstuurd, maar ik vraag daarin niet aan hen om gegevens op te vragen bij de netbeheerder. Ik vraag enkel om het - al dan niet onvolledige - dossier zoals dat door Enexis reeds aan hen was aangeleverd met mij te delen. @Ivow85 gaf eerder aan dat een bedrijf altijd een derde partij in mag schakelen voor het uitvoeren van hun taken, ook een deurwaarder. Dat houdt dan in dat ze sowieso persoonsgegevens overdragen, anders kan de deurwaarder geen contact met mij opnemen.

Zodra ze het door Enexis aan hen aangeleverde dossier (zoals dat al in hun bezit was) met mij delen, kan ik direct zien welke gegevens wel en niet aangeleverd zijn en kan ik mijn reactie daar ook op baseren, de AVG daarin meenemend als dat inderdaad een mogelijkheid is. Maar in mijn eerdere reactie op de brief van Enexis waarin ze zeggen mijn dossier over te dragen aan een deurwaarder heb ik aangegeven dat het hun goed recht is om een deurwaarder in te schakelen als zij niet capabel genoeg zijn om hun werkzaamheden uit te voeren, maar dat hier geen kosten voor in rekening gebracht kunnen worden.

Ik zal dit sowieso in mijn klacht richting de ACM gaan verwerken, want ik vind het hoedanook buitenproportioneel om een deurwaarder in te schakelen om toegang tot een woning te krijgen waarvan ze al uitentreuren hebben gehoord dat ze welkom zijn op afspraak, op hun intiatief, op hun eigen kosten en voor hun eigen verantwoordelijkheid/risico. Dus mijn gegevens hadden inderdaad helemaal niet gedeeld hoeven te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afgelopen week bij ons de leiding weggehaald (via reguliere methode). Leiding hebben ze grootendeels laten liggen, alleen vanaf de hoofdleiding is er een halve meter af , en vanaf de voordeur tot de meterkast.
De rest vd leiding ca 8m hebben ze laten liggen omdat ze die niet makkelijk weg kregen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2024 00:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Sport_Life schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:48:
Afgelopen week bij ons de leiding weggehaald (via reguliere methode). Kabel hebben ze grootendeels laten liggen, alleen vanaf de hoofdleiding is er een halve meter af , en vanaf de voordeur tot de meterkast.
De rest vd kabel ca 8m hebben ze laten liggen omdat ze die niet makkelijk weg kregen.
@Sport_Life Kwam jouw gas via een kabel binnen? Dan heb ik toch ergens een ontwikkeling gemist helaas…

<John O`Mill>

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Erwin_83
Via de g(l)asvezel kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De glasvezel kabels van onze straat (3 stuks/woningen) lagen zonder omhulsel in de grond, dat verbaasde mij dan wel weer. Worden ook regelmatig geraakt gaven ze aan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Sport_Life schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:11:
[...]

De glasvezel kabels van onze straat (3 stuks/woningen) lagen zonder omhulsel in de grond, dat verbaasde mij dan wel weer. Worden ook regelmatig geraakt gaven ze aan :P
zonder omhulsel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6rfCWZR5yT9MCVe_kClwp88l_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k24WhsM04NeznKgu81S1mcBd.png?f=user_large
dus alléén die kern? :+ 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kees-Jan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:15:
[...]

zonder omhulsel?
[Afbeelding]
dus alléén die kern? :+ 8)7
Jij bent echt grappig! :')

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
Voor de nieuwkomers hier, dan weet je waar de grap vandaan komt. Het was geen vergissing van Liander, meerdere mensen hadden de brief toen gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY7GHrT8PSEBDVQ5vc93DH3QOAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adDWadxgeCsQeLPUsmchIKsv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 27-06-2024 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siedo
  • Laatst online: 13:46
mikepapot schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Dat hoeft niet als je even checkt waar je naar toe overstapt.

Ik heb dit zelf vorig jaar gedaan toen ik wegging bij Vandebron toen zij begonnen met de vaste PV terugleverkosten. Mede ook vanwege hun gezeur over opzeggen gascontract waar anderen hier over melden.

Ik heb toen twee aparte contracten afgesloten bij Samen Om, een variabel contract voor gas en een vast contract (1 jaar) voor elektriciteit. Toen de gaskraan dichtging, was mijn gascontract zonder enig gezeur met een werkdag opgezegd en was ik van mijn vaste kosten af. Dat ging super klantvriendelijk.
Idem bij ANWB Energie (dynamisch). Zeer gemakkelijk geregeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:15:
Voor de nieuwkomers hier, dan weet je waar de grap vandaan komt. Het was geen vergissing van Liander, meerdere mensen hadden de brief toen gehad.

[Afbeelding]
Bekende brief ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Gisteren mail van Syncasso gerechtsdeurwaarders ontvangen (gisterenavond laat pas gezien i.v.m. geen bereik) . Zie mijn dossier deel 2 voor hun mail onder #32 De bijlage kan ik (nog) niet openen, dus ik weet niet of dat een kopie is van het dossier waar ik om had gevraagd, of een kopie van de huidige mail (dat laatste vermoed ik).

Uit de bewoording van de mail maak ik op dat deze persoon van toeten noch blazen weet, aangezien er gezegd wordt: "Er is ook geen aanvraag gedaan voor het afsluiten van de meter...". Dat zou wat zijn, als je een aanvraag zou moeten doen voor het afsluiten van de meter :?

Dat wordt dus vandaag weer worstelen op zowel een reactie aan Syncasso als de klachtbrief naar de ACM...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
Anderen kunnen het vast nog beter, maar als ik een voorzetje mag doen?
U schrijft dat er dat in het Centraal Aansluitingen Register (CAR) sinds 15-01-2024 geen contract voor elektra en/of gas bekend is. Ik hoop dat er wel een contract voor elektra bekend is, want ik heb een actief contract voor de levering van electriciteit met XYZ onder nummer abcdef. Dat er geen contract voor gas bekend is klopt, ik gebruik sinds 15 januari geen gas meer, zoals u weet uit mijn correspondentie met Enexis.

U schrijft dat er geen aanvraag gedaan is voor het afsluiten van de meter. Het is mij niet duidelijk wie zo'n aanvraag zou moeten doen. Ik heb de meter nodig omdat ik nog electriciteit geleverd krijg. De gasmeter en -leidingen heb ik niet nodig, maar zitten mij ook niet in de weg. Deze zijn niet mijn eigendom, maar van uw klant, ik ga hiervoor dus geen aanvraag doen.

Om te beoordelen of u van de volledige situatie op de hoogte bent wil graag inzage in het volledige dossier zoals u dat van Enexis ontvangen heeft. U heeft mij dit nog niet toegestuurd. Ik kan daarom nog niet inhoudelijk reageren.

Tot slot betwist ik de buitengerechtelijke incassokosten die u mij in rekening meent te mogen brengen. U heeft mij immers nog niet duidelijk kunnen maken op welke grond u meent dat Enexis een geldige vordering op mij heeft. Ik verwijs u graag terug naar mijn correspondentie van van 25-06 j.l. en verwacht hierop een inhoudelijke reactie. Bovendien wil ik dat u mij binnen twee werkdagen het volledige dossier toestuurt.

Met vriendelijke groeten,

Ecowoman

[ Voor 6% gewijzigd door Compuchip87 op 02-07-2024 12:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Compuchip87 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:55:
Anderen kunnen het vast nog beter, maar als ik een voorzetje mag doen?
Ik zou twee dingen anders doen. Ik zou het dossier opvragen op basis van de AVG (privacy wetgeving). Voordeel is het niet voldoen aan het verzoek in strijd met de privacy wetgeving.

Ik zou zeggen dat naar mijn mening Enexis geen grond heeft voor de vordering. Extra gerechtelijke kosten zijn derhalve niet van toepassing en worden hierbij door mij betwist.

(edit: had AVG verkeerd gespeld)

[ Voor 3% gewijzigd door phicoh op 02-07-2024 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
phicoh schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Ik zou twee dingen anders doen. Ik zou het dossier opvragen op basis van de ABP (privacy wetgeving). Voordeel is het niet voldoen aan het verzoek in strijd met de privacy wetgeving.

Ik zou zeggen dat naar mijn mening Enexis geen grond heeft voor de vordering. Extra gerechtelijke kosten zijn derhalve niet van toepassing en worden hierbij door mij betwist.
Bedoel je de AVG in plaats van de ABP? En dan kunnen ze gewoon zeggen "we hebben je naam en adres en dat mag want we verwerken dat namens onze opdrachtgever". Je wilt ze juist dwingen om alle correspondentie tussen jou en Enexis die ze hebben gekregen (of niet ;-)) af te geven en daar is vast een wet voor maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat de privacywet is.

Volgens mij staat in mijn voorzet al duidelijk de vraag wat de grond voor de vordering volgens hen dan is. Op dit moment heeft @Ecowoman nog geen idee, want dat hebben ze nog niet gezegd, dus is er ook weinig te betwisten. Ik zal kijken of ik dat nog iets duidelijker kan maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Compuchip87 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Bedoel je de AVG in plaats van de ABP? En dan kunnen ze gewoon zeggen "we hebben je naam en adres en dat mag want we verwerken dat namens onze opdrachtgever". Je wilt ze juist dwingen om alle correspondentie tussen jou en Enexis die ze hebben gekregen (of niet ;-)) af te geven en daar is vast een wet voor maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat de privacywet is.

Volgens mij staat in mijn voorzet al duidelijk de vraag wat de grond voor de vordering volgens hen dan is. Op dit moment heeft @Ecowoman nog geen idee, want dat hebben ze nog niet gezegd, dus is er ook weinig te betwisten. Ik zal kijken of ik dat nog iets duidelijker kan maken.
Inderdaad AVG. Volgens mij kan dat niet. Ze moeten alle gegevens leveren. Als ze met opzet correspondentie die jij gestuurd hebt niet leveren dan hebben ze een probleem. Eventueel kunnen de correspondentie van Enexis weglaten. Als Enexis zelf aantekeningen gemaakt heeft, dan zijn dat weer persoongegevens.

Volgens mij wil je niet vragen om een grond. Dat geeft aan dat je zelf niet zeker bent. Je stelt dat er geen grond is. Als dat niet weersproken wordt, dan is het waar omdat zij als tegenpartij dat argument geaccepteerd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:57:
Gisteren mail van Syncasso gerechtsdeurwaarders ontvangen (gisterenavond laat pas gezien i.v.m. geen bereik) . Zie mijn dossier deel 2 voor hun mail onder #32 De bijlage kan ik niet openen, dus ik weet niet of dat een kopie is van het dossier waar ik om had gevraagd, of een kopie van de huidige mail (dat laatste vermoed ik).

Uit de bewoording van de mail maak ik op dat deze persoon van toeten noch blazen weet, aangezien er gezegd wordt: "Er is ook geen aanvraag gedaan voor het afsluiten van de meter...". Dat zou wat zijn, als je een aanvraag zou moeten doen voor het afsluiten van de meter :?

Dat wordt dus vandaag weer worstelen op zowel een reactie aan Syncasso als de klachtbrief naar de ACM...
Om welke reden kun je de bijlage niet openen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
@Ivow85 het is een .msg file. Ik gebruik Linux, moet nog uitzoeken hoe dit filetype te openen (ben eerst bezig met doorspitten van reeds verstuurde reacties aan deurwaardeurders van anderen uit dit draadje) , maar ik ga er vanuit dat dat een kopie van de mail naar mij is. Het zou ook een kopie van de mail van Enexis naar Syncasso kunnen zijn misschien, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Thanks @Compuchip87 en @phicoh voor jullie input, Ik ben ook nog bezig met de reeds verzonden brieven van anderen uit dit draadje door te spitten om te kijken welk effect die hadden met hun formulering.

[ Voor 31% gewijzigd door Ecowoman op 02-07-2024 13:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 11:59
Ook ik heb mijn gascontract opgezegd per mail, bij Delta Energie. Mijn netbeheerder is Stedin. Zojuist belde Delta al op of de net beheerder al was gecontracteerd, en zo niet, dat het verplicht was om een contract te hebben zolang het gas is aangesloten. Na wat aandringen gaan ze toch het contract vanaf morgen opzeggen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:39:
@Ivow85 het is een .msg file. Ik gebruik Linux, moet nog uitzoeken hoe dit filetype te openen (ben eerst bezig met doorspitten van reeds verstuurde reacties aan deurwaardeurders van anderen uit dit draadje) , maar ik ga er vanuit dat dat een kopie van de mail naar mij is. Het zou ook een kopie van de mail van Enexis naar Syncasso kunnen zijn misschien, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik verwacht dan inderdaad geen volledig dossier in dat bestand. Maar voor de juiste insteek van je antwoord kan het wel belangrijk zijn om dat uit te sluiten en te weten wat er in staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
HumorousGazelle schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:58:
Ook ik heb mijn gascontract opgezegd per mail, bij Delta Energie. Mijn netbeheerder is Stedin. Zojuist belde Delta al op of de net beheerder al was gecontracteerd, en zo niet, dat het verplicht was om een contract te hebben zolang het gas is aangesloten. Na wat aandringen gaan ze toch het contract vanaf morgen opzeggen. Ben benieuwd!
Fijn, hopelijk heb je de bevestiging zo in je mail. Ik leid af dat je van plan bent de Tweakersroute te volgen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
Ecowoman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:47:
Thanks @Compuchip87 en @phicoh voor jullie input, Ik ben ook nog bezig met de reeds verzonden brieven van anderen uit dit draadje door te spitten om te kijken welk effect die hadden met hun formulering.
Ik zou denk ik eerst even blijven pushen op dat dossier, wat ze niet willen (of kunnen >:)) leveren. Officiëel weet je nog helemaal niet wat er aan de hand is, je kan ze ook wel brieven sturen met "ik heb gehoord over een zaak tegen u, u moet nu 80 euro betalen".

Wel, zoals IvoW zegt, even voor de zekerheid de bijlage openen. Hier wat tips, mocht je die nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:00:
[...]
Ik verwacht dan inderdaad geen volledig dossier in dat bestand. Maar voor de juiste insteek van je antwoord kan het wel belangrijk zijn om dat uit te sluiten en te weten wat er in staat.
Mee eens. Daarop vooruitlopend heb ik wel al een concept reactie in mijn dossier deel 2 gezet onder #33.
Compuchip87 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:06:
[...]
Ik zou denk ik eerst even blijven pushen op dat dossier, wat ze niet willen (of kunnen >:)) leveren. Officiëel weet je nog helemaal niet wat er aan de hand is, je kan ze ook wel brieven sturen met "ik heb gehoord over een zaak tegen u, u moet nu 80 euro betalen".
Nadeel vind ik dat het dan weer langer duurt als ik nu niet al een bepaalde inhoudelijke reactie geef. Dan moet ik eerst weer hun reactie afwachten. Ik heb nu in mijn concept reactie wel opnieuw een sommatie om het dossier te sturen gezet, maar ook al een reactie gegeven op wat ze nu schrijven.
Wel, zoals IvoW zegt, even voor de zekerheid de bijlage openen. Hier wat tips, mocht je die nodig hebben.
Thanks, ga ik mee aan de slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Ecowoman: Hier ook nog wat mogelijkheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 11:59
Compuchip87 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Fijn, hopelijk heb je de bevestiging zo in je mail. Ik leid af dat je van plan bent de Tweakersroute te volgen?
Correct. De leiding ligt niet in de weg, en de meter gaat ook wel. Mocht er later nog iets anders gaan vloeien dan aardgas ligt het spul nog binnen, mits Stedin niet komt verwijderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Ecowoman als er inderdaad geen dossier is bijgevoegd, vind ik je concept véél te uitgebreid. Je bent in mijn ogen met hagel aan het schieten op een mug.

Laat die pruts club eerst maar eens komen met een degelijke onderbouwde vordering, gebaseerd op een dossier, voor jij met allerlei verwijzingen naar regels en wetgeving gaat rondstrooien.

Herhaal dat Enexis geen rechtsgeldige vordering op je heeft, dat Syncasso te bedonderd is om het dossier te bestuderen (wat overduidelijke blijkt uit de term "elektriciteit en/of gas") en dat je de door Syncasso verzonnen en nergens op gebaseerde en niet onderbouwde vordering uiteraard niet zult voldoen.

En dat je veracht dat, nu Syncasso in gebreke is voor wat betreft het verstrekken van het volledige dossier, je niet anders kunt concluderen dan dat er géén dossier dus ook géén rechtsgeldige vordering is en dat je overweegt om aangifte te doen van poging tot oplichting en misleiding wanneer niet binnen 3 dagen schriftelijk bevestigd wordt dat alle communicatie een misverstand was en de vorderingen zijn ingetrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:08:
@Ecowoman als er inderdaad geen dossier is bijgevoegd, vind ik je concept véél te uitgebreid. Je bent in mijn ogen met hagel aan het schieten op een mug.
Is deze beter? Concept 2 korte reactie in mijn dossier deel 2

Waar ik wel een beetje mee zit is dat ik in de dossiers van anderen zie dat er eigenlijk altijd daarna toch nog een discussie volgt en die uitgebreide reactie dus hoogstwaarschijnlijk later alsnog gestuurd moet worden, vandaar dat ik me afvraag of direct een uitgebreide reactie zoals in concept 1 niet effectiever is (en mij en jullie dan ook minder tijd kost).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Ecowoman Eerst Concept 2 sturen, je wilt eerst het volledige dossier van Enexis hebben. Concept 1 lekker bewaren voor (eventueel) later. Maar zelfs Concept 1 is al een (merendeel) herhaling van zetten, volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:32:
@Ecowoman Eerst Concept 2 sturen, je wilt eerst het volledige dossier van Enexis hebben. Concept 1 lekker bewaren voor (eventueel) later. Maar zelfs Concept 1 is al een (merendeel) herhaling van zetten, volgens mij.
@ZuinigeRijder Duidelijk welke je vindt dat ik eerst moet versturen, maar bedoel je dat zelfs concept 2 (i.p.v. 1) al (merendeel) een herhaling van zetten is en nog aangepast zou moeten worden, of heb je het -zoals je nu schrijft- erover dat concept 1 tezijnertijd aangepast zou moeten worden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Ecowoman Concept 2 is prima zo. Concept 1 heb ik (nog) niet vergeleken met wat al gecommuniceerd is met Enexis. Maar dat doet er nu ook niet toe, laat ze eerst maar op Concept 2 reageren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25
Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:08:

Laat die pruts club eerst maar eens komen met een degelijke onderbouwde vordering, gebaseerd op een dossier, voor jij met allerlei verwijzingen naar regels en wetgeving gaat rondstrooien.

Herhaal dat Enexis geen rechtsgeldige vordering op je heeft, dat Syncasso te bedonderd is om het dossier te bestuderen (wat overduidelijke blijkt uit de term "elektriciteit en/of gas") en dat je de door Syncasso verzonnen en nergens op gebaseerde en niet onderbouwde vordering uiteraard niet zult voldoen.

En dat je veracht dat, nu Syncasso in gebreke is voor wat betreft het verstrekken van het volledige dossier, je niet anders kunt concluderen dan dat er géén dossier dus ook géén rechtsgeldige vordering is en dat je overweegt om aangifte te doen van poging tot oplichting en misleiding wanneer niet binnen 3 dagen schriftelijk bevestigd wordt dat alle communicatie een misverstand was en de vorderingen zijn ingetrokken.
@Ecowoman Volstaat het niet om op dit moment op te merken, dat het een zogenaamde betwiste vordering betreft? Dan hoort het incassotraject op hold gezet te worden, totdat Enexis onomstotelijk heeft aangetoond dat de vordering terecht is. Aangezien Syncasso blijkbaar het volledige dossier NIET heeft, ligt de bewijslast voorlopig even bij Enexis (good luck with that)
Edit 1: en nu hopen dat ze hier mee lezen....

Edit 2: ook een leuke: https://nvi.nl/veelgestel...ncassokosten-verschuldigd

[ Voor 4% gewijzigd door Rommelzolder op 02-07-2024 16:53 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Hier is de aansluiting weg. Binnen 2 maanden. Aanvraag via mijn aansluiting voor stedin. Dag erna opgezegd bij Engie. Nu 2 maanden later hebben de heren alles in 3 uurtjes weggehaald en netjes achtergelaten.

Geen gedoe. Geen issues. Geen opzegboete. Gewoon netjes en goed geholpen door zowel Engie, stedin als de aannemer.

Nu voor de herfst nog een WP plaatsen :-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nieuwe twist bij mij. Nadat de gasmeter dit voorjaar verwijderd is, werd ik vanochtend gebeld voor een afspraak om de gasmeter te verwijderen. Toen ik meldde dat mijn [sic] gasmeter allang verwijderd is, werd mij gevraagd dat te bewijzen. Laten we hopen dat het gewoon een foutje is tussen stedin en een onderaannemer.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:17:
Nieuwe twist bij mij. Nadat de gasmeter dit voorjaar verwijderd is, werd ik vanochtend gebeld voor een afspraak om de gasmeter te verwijderen. Toen ik meldde dat mijn [sic] gasmeter allang verwijderd is, werd mij gevraagd dat te bewijzen. Laten we hopen dat het gewoon een foutje is tussen stedin en een onderaannemer.
"Tsja hoe dan? Ik zou ook gewoon een foto van iemand anders' meterkast kunnen sturen. U zult me moeten geloven of het zelf komen bekijken." Iets mompelt over afspraak, 5 werkdagen, hun opdracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mikepapot
@Ecowoman Ik sluit mij ook aan bij concept 2, ervan uitgaande dat de bijlage niet veel toevoegt. Nr. 2 is lekker kort en helder. Laten ze eerst maar laten zien dat ze het volledige dossier hebben en dan daar inhoudelijk op reageren.

EDIT: ik zou deze zin “Uit uw formulering blijkt dat u niet eens weet of er een leveringscontract voor elektriciteit en/of gas volgens Enexis ontbreekt.” als volgt formuleren: “Uit uw formulering blijkt dat u niet eens weet of het gaat om een ontbrekend leveringscontract voor elektriciteit dan wel een ontbrekend leveringscontract voor gas."

[ Voor 42% gewijzigd door mikepapot op 02-07-2024 18:37 . Reden: Nog een zin aangepast, zie EDIT. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:17:
Afspraak brief / mail en andere correspondentie van destijds nog ergens vindbaar?
Of het formulier waarop door de aannemer de meterstanden zijn genoteerd?

Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.