Ik ontving op 25 juni j.l. een brief van u d.d. 19 juni 2024 met dossiernummer xxx, waarin u van mij een bedrag vordert van xxx, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.
Ten eerste maant u mij in deze brief voor 26 juni te reageren. Dat is één dag nadat de brief bij mij bezorgd is. Ik vind het erg onzorgvuldig dat u bij de dagtekening geen rekening hebt gehouden met de bezorgtijd van de aangetekende post. Ik verwacht dat u mij in de toekomst een redelijke termijn geeft om op uw correspondentie te reageren.
Inhoudelijk: Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist (namelijk per mail / brief / ... op .... en ook via diverse telefoongesprekken), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.
Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen.
Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die mijn standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.
Ik neem aan dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij, inclusief de betwisting. Enexis is echter nooit inhoudelijk op mijn uitgebreide betwisting ingegaan.
Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.
Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. Ik wil u ook wijzen op de bundel "De afsluitboete bestaat niet" (
https://www.polderhuis.org/gasverlaters/index.html).
Mocht u het werk voor ons beide moeilijker willen maken en toch inhoudelijk op de zaak ingaan, verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.
Met vriendelijke groet,