Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:
  • 725.809 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 21:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Toysoldier91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:49:
[...]
Zoals je hier kan lezen trekken Enexis en incassobureaus zich weinig aan van wat er mag.
Reden temeer om dan ook niet al te hard te lopen en dat incassobureau min of meer te negeren in de zin van: niet echt wakker van liggen. Blaffende honden bijten niet.
Wel netjes even reageren, maar niet onder de indruk raken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:04:
[...]
Reden temeer om dan ook niet al te hard te lopen en dat incassobureau min of meer te negeren Iin de zin van: niet echt wakker van liggen). Blaffende honden bijten niet.
Wel netjes even reageren, maar niet onder de indruk raken.
Vooral hopen, dat ze zich vergalopperen zodat ze goed afgestraft kunnen worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Freee!! schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:49:
[...]

Vooral hopen, dat ze zich vergalopperen zodat ze goed afgestraft kunnen worden.
Tot nu toe zijn ze in elk geval hard op weg om zichzelf totaal kansloos en compleet belachelijk te maken bij een eventuele juridische procedure.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik ga beginnen en ik ben benieuwd hoe dit nu zal gaan. Er is iemand langsgekomen van Enexis voor het aanleggen van een nieuwe, eigen stroomaansluiting, want deze is nu verbonden via de buren. Daarbij willen ze gebruik maken van de mantelbuis waar nu de gasbuis doorheen zit, aangezien ik mondeling heb aangegeven dat die ook weggaat. Ik heb echter nog niks aangevraagd, dus dat ga ik nu doen.

Ik heb een dynamisch gascontract dus ik kan dit dagelijks opzeggen. Ik ben van plan dit vandaag te doen met het verzoek om de ATO op te zeggen. Ik had de energieleverancier net al gebeld en ze verwezen mij naar mijnaansluiting.nl waar het kosteloos zou kunnen, maar ik denk niet dat dat de beste route is.

Op dit moment staat er op de site van Enexis de volgende tekst:
Verwijderen via een melding of op verzoek
Verwijderen via een melding (geen kosten)
Wanneer u geen gas meer gebruikt dan kunt u ervoor kiezen om een melding te maken: einde gebruik gasaansluiting. Doet u dit? Dan verwijderen wij de niet-gebruikte gasaansluiting kosteloos. Wij plannen zelf wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren.

Neem contact op met uw energieleverancier om het contract voor gas op te zeggen. Vraag uw leverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Alleen na een melding bij ons en de beëindiging van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer.

Hierna is het niet meer toegestaan om nog gas te gebruiken. Doet u dit toch? Dan brengen wij de (misgelopen en extra) kosten in rekening.

Verwijderen op verzoek (wel kosten)
Wilt u de gasaansluiting op een specifieke datum verwijderd hebben? Bijvoorbeeld omdat uw pand wordt gesloopt? Dan doet u een verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Hierbij plannen wij de werkzaamheden samen met u in. Kiest u voor een verwijdering op verzoek? Dan betaalt u wel kosten.
In dit geval zou de gunstigste uitkomst zijn dat zij zelf bepalen dat de verwijdering kan plaatsvinden ten tijde van de aanleg van de stroomaansluiting. De persoon die hier net was zei dat ze dat het liefst tegelijk doen namelijk, wat me ook logisch en efficient lijkt maar misschien hoog gegrepen in de praktijk. In dat geval is mijn (gunstige) lezing dat zij de verwijdering plannen, toevallig op het moment dat wij samen de stroomaansluiting gepland zullen hebben. Dan zou het verwijderen van de gasaansluiting dus geen kosten met zich meebrengen (de aanleg voor de stroom wel). Ergens lijkt me dit naast gunstig ook gewoon redelijk.

Nog tips in deze situatie?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 16:15
@Jeroen Ik heb ook Enexis. Heb via mijnaansluiting.nl opgezegd en kreeg 2 weekjes later iemand van Enexis aan de lijn. Die bevestigde dat het volledig gratis is dus kan me voorstellen dat als je de situatie voorlegt ze het in hun systeem ook wel kunnen inplannen. Zonder dat het jou extra kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Lauwie007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:15:
@Jeroen Ik heb ook Enexis. Heb via mijnaansluiting.nl opgezegd en kreeg 2 weekjes later iemand van Enexis aan de lijn. Die bevestigde dat het volledig gratis is dus kan me voorstellen dat als je de situatie voorlegt ze het in hun systeem ook wel kunnen inplannen. Zonder dat het jou extra kost.
Ok, dan doe ik dat denk ik ook nog extra. In welke volgorde had je alles gedaan, qua opzeggingen bij de energieleverancier etc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 07:49
Tinkerer84 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:27:
Onlangs had ik een melding einde gebruik gedaan en deze week werd ik gebeld door een aannemer over "mijn verwijderingsaanvraag" met de mededeling dat ze de verwijdering in Juli hebben ingepland.

Nadat ik had aangegeven dat ten eerste ik alleen een melding einde gebruik heb gedaan en de aanvraag dus van Enexis komt, en ten tweede dat ik de betreffende week niet aanwezig ben, kwam er een vaag verhaal over dat ze nog niet precies weten wanneer de verwijdering wordt gedaan. Het kon ook zomaar eerder of later worden en de uitvoerder zou een week vantevoren bellen.

Vervolgens ook een email met dezelfde plandatum en strekking ontvangen. Ik heb wederom gereageerd dat ik die week niet aanwezig ben.

Lijkt mij een gevalletje niet mijn probleem als ze voor een dichte deur staan.
Even een korte update, we zijn nu in aanbeland in de geplande week van verwijdering. Nog steeds nul communicatie vanuit Enexis en de aannemer BAM. Gezien ze een week voor verwijdering contact zouden opnemen voor de definitieve planning ga ik er vanuit dat er niks gaat gebeuren deze week.
We zien het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 16:15
Jeroen schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Ok, dan doe ik dat denk ik ook nog extra. In welke volgorde had je alles gedaan, qua opzeggingen bij de energieleverancier etc?
@Jeroen
Zie ook Lauwie007 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

24 juni opgezegd bij energie leverancier (of althans, dat issue loopt nog)
25 juni opgezegd via mijnaansluiting.nl
2 juli gebeld door Enexis. Vriendelijke dame. Bevestigd ontvangst en dat het gratis is. Werkzaamheden zijn ~najaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06 21:14
@Jeroen , Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn de personen voor stroom andere dan voor gas. En met hoe afstemming van afdelingen onderling lijkt te gaan bij Enexis, vraag ik me af of dat goed zal gaan. Of ze wel tegelijk je stroomaansluiting en gasafsluiting komen doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 13:11
Ivow85 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:04:
@Toysoldier91 goed dat je er zo instaat en duidelijk op het vizier hebt dat wat Enexis en Syncasso voor fratsen uithalen buiten alle regels en redelijkheid is.
Ik zou een korte, bondige reactie sturen met ietwat "direct" taalgebruik (niet schelden, maar beleefd blijven hoeft ook echt niet meer).

"Beste Syncasso,
Uw reactie op mijn vorige bericht van <datum> is werkelijk beneden alle peil. U gaat op geen enkel verzoek tot duidelijkheid in.
In plaats daarvan schrijft u doodleuk zonder enige onderbouwing dat de vordering terecht zou zijn. Dat is natuurlijk ronduit flauwekul. De initiële vordering is betwist met uitgebreide motivatie en daarmee zijn ook de door u in rekening gebrachte incassokosten onterecht.

Maar wat werkelijk schandalig is, is dat u nu zomaar een bedrag als vordering noemt wat meer dan 400% hoger is dan in uw vorige bericht. U moet zich werkelijk schamen, want dit duidt er op dat u het door mij opgevraagde dossier blijkbaar niet eens heeft ingezien voor u uw bericht heeft opgesteld.
Deze schandalige en amateuristische gang van zaken zal derhalve worden aangemeld bij toezichthoudende partijen.

Dit bericht is dan ook direct een klacht aan u, en moet u als zodanig laten behandelen door iemand binnen uw firma die wel capabel genoeg is om een dossier te lezen en de communicatie mijnerzijds inhoudelijk te beantwoorden. Wanneer u mijn vorige bericht niet binnen 5 werkdagen inhoudelijk heeft beantwoord, danwel uw belachelijke vordering heeft ingetrokken, zal ik uw poging tot het incasseren van onverschuldigde bedragen en verdere communicatie uwerzijds behandelen als een poging tot oplichting.
Dank dat je de moeite neemt om een reactie te schijven. Ik heb vrijwel direct gereageerd met een email op basis van de reactie van @Ecowoman. Ik heb er (op een kleine sneer na) zoveel mogelijk emotie uitgelaten.
Geachte Syncasso,

Bedankt dat jullie na 2 weken de tijd nemen om een mail van Enexis door te sturen. Dit is niet de informatie die ik in mijn vorige mail heb opgevraagd.

U heeft verzuimd om het dossier bij te voegen zoals dat door uw cliënt Enexis aan u is aangeleverd, zoals ik u in mijn mail d.d. 24-06-2024 heb gesommeerd. Ook worden de kosten niet gespecificeerd en onderbreekt de onderbouwing. U moet dit bericht dan ook zien als een formele klacht over de gang van zaken en als zodanig behandelen.

Uit uw schrijven maak ik op dat u ofwel niet het volledige dossier in mijn zaak van Enexis ontvangen heeft, ofwel niet de moeite heeft genomen om dit dossier te lezen en u op de hoogte te stellen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving bij gasverlaters. Als u dat wel had gedaan zou u weten dat er geen rechtsgeldige vordering is vanuit uw cliënt en ook niet vanuit u. De ongespecificeerde buitengerechtelijke kosten betwist ik.

Hierbij verzoek ik u opnieuw vriendelijk, doch dringend, om de eerder opgevraagde informatie zoals hieronder beschreven per omgaande, of uiterlijk binnen 2 werkdagen aan te leveren.

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de door u opgevoerde incassokosten van €40.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Daarnaast merk ik op dat u de rekening met 838,91 euro heeft verhoogd.
Aanvullend verzoek ik u vriendelijk, doch dringend, om de volgende informatie zoals hieronder beschreven per omgaande, of uiterlijk binnen 2 werkdagen aan te leveren.

- Een nauwkeurige specificatie van de door u opgevoerde aanvullende kosten van €838,91 euro.

Ik ben niet uit op conflict. Ik wens enkel dat zowel ikzelf als andere gasverlaters correct, duidelijk, vriendelijk, behulpzaam en rechtmatig behandeld worden door uw cliënt en door u. Ik heb uw cliënt reeds eerder laten weten een klacht heb ingediend bij de ACM en zal nog een aparte klacht over Syncasso indienen. Als u opnieuw niet voldoet aan mijn verzoek om het volledige dossier binnen de gestelde termijn aan te leveren, dan zie ik mij genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen.

Ook ontvang ik graag een ontvangst- en leesbevestiging van deze mail.
Dank @Ecowoman. Dit scheelt mij weer een uur!

Wat betreft de verhoging lees ik online dat een verhoging van meer dan 15% niet is toegestaan. Als ik wat tijd kan vinden, dan zal ik de bijbehorende wettelijke onderbouwing er bij zoeken en een melding bij de ACM maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Lauwie007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:51:
[...]

@Jeroen
Zie ook Lauwie007 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

24 juni opgezegd bij energie leverancier (of althans, dat issue loopt nog)
25 juni opgezegd via mijnaansluiting.nl
2 juli gebeld door Enexis. Vriendelijke dame. Bevestigd ontvangst en dat het gratis is. Werkzaamheden zijn ~najaar.
Bedankt voor de tip! Ik kan op mijnaansluiting.nl inderdaad het volgende 'product' kopen:
Gas aansluiting – Melding einde gebruik
U meldt dat u de gasaansluiting definitief niet meer gebruikt. Enexis verwijdert op een later moment de aansluiting uit de meterkast inclusief de aansluitleiding op uw terrein. U betaalt niets voor de verwijdering.
Ik heb dit nu gedaan. Er staat dat ik een voorkeursweek (vanaf over 9 weken) kan (moet) kiezen, maar ook dat er geen rekening mee wordt gehouden.

Ook heeft de energieleverancier een 'ticket aangemaakt' voor mijn opzegging. Het zou mooi zijn als dat allemaal bijna tegelijk bij Enexis aankomt en verwerkt kan worden. Wellicht plannen ze dan een latere verwijdering in die in de praktijk dan vervroegd wordt als het team van de stroom die mantelbuis nodig heeft waar de gasbuis nu in zit...

Degene die op locatie de technische opname kwam doen was een stuk flexibeler dan iedereen die ik tot nu toe aan de telefoon had gehad overigens.

[ Voor 28% gewijzigd door Jeroen op 09-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Update met reacties van de partijen:

9 juli:
- Melding gedaan via mijnaansluiting.nl
- Dynamisch contract per zsm opgezegd bij energieleverancier met opzegging van de ATO
- Bevestiging dat het energiecontract per 10-7 is opgezegd

10 juli:
- Bevestiging per e-mail van Enexis nav de melding via mijnaansluiting.nl: "Wij hebben uw aanvraag in goede orde ontvangen en de opdracht aangemaakt voor onze aannemer."
- Bevestiging vanuit de aannemer per email: "U heeft in uw aanvraag voorkeursweek 37 opgegeven. Vanwege een achterstand moet u rekening houden met verwachte planweek 40." Dit is ongeveer +12 weken na aanvraag.

Ik heb nog geen vervolgmail gekregen op mijn andere aanvraag voor de aanleg van stroom. Daarbij moet ik sowieso ook enkele voorbereidingen doen, dus er moet nog contact zijn voordat die gepland wordt. Mijn hoop is nog steeds dat ze op dat moment het gas gewoon ook meenemen en dat de planning bij de aannemer geannuleerd kan worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:34
Toysoldier91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Update:

Na twee weken heb ik eindelijk een reactie ontvangen van Syncasso.
Ik heb zelf een conceptbrief van Tweakers gebruikt waarin ik het volgende ook van Syncasso opvraag:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de door u opgevoerde incassokosten van €40.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Syncasso reageert met de volgende e-mail:

[...]

Buiten dat ik niets van de opgevraagde documentatie heb mogen ontvangen, hebben ze de rekening dus ook nog eens met €838,91 verhoogd.

Ik ben van plan om nogmaals de gevraagde informatie bij Syncasso op te vragen.
Verder vraag ik me af of het zin heeft om een klacht in te dienen bij de ACM en of het ondertussen tijd is om een jurist in te schakelen en wellicht de geschillencommissie in te schakelen.

Jullie hulp wordt gewaardeerd!
Schandalig! Dit vind ik al een signaal naar het Bureau Financieel Toezicht waard! Zoals ik in deze post beschreef, is dat sowieso een optie, los van de Nationale Ombudsman of Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. Alleen tussen de Nationale Ombudsman en Kamer voor Gerechtsdeurwaarders moet je kiezen, dat kan niet bij zowel de een als de ander, maar een signaal afgeven bij het Bureau Financieel Toezicht kan dus wel daarnaast.

EDIT: In het geval van @Toysoldier91 handelt Syncasso als incassobureau i.p.v. gerechtsdeurwaarder en moet hij -ga ik nu vanuit- dus bij een andere instantie zijn, namelijk Inspectie Justitie en Veiligheid en de ACM (via Consuwijzer )

Want ook als Syncasso je klacht nu gaat afhandelen, is het feit dat ze op deze manier reageren (niet ingaan op je verzoek op de informatie waar je recht op hebt) en o.a. het idioot verhoogde bedrag natuurlijk absoluut niet zoals ze horen te handelen. Dus als jouw klacht nu wel goed wordt afgehandeld, blijven ze dit nog steeds bij anderen die niet van dit draadje op de hoogte zijn proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ecowoman op 11-07-2024 12:23 . Reden: Aangepast door verwijzing naar juiste procedure in deze situatie (voor incassobureau i.p.v. gerechtsdeurwaarder) ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06 17:15
Ecowoman schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:20:
Alleen tussen de Nationale Ombudsman en Kamer voor Gerechtsdeurwaarders moet je kiezen, dat kan niet bij zowel de een als de ander, maar een signaal afgeven bij het Bureau Financieel Toezicht kan dus wel daarnaast. Want ook als ze je klacht nu gaan afhandelen, is het feit dat ze op deze manier reageren (niet ingaan op je verzoek op de informatie waar je recht op hebt) en o.a. het idioot verhoogde bedrag natuurlijk absoluut niet zoals ze horen te handelen.
Ik ben bang dat dit een handige truc is net tussen de mazen van de wet door te glippen.

Om te beginnen met de gerechtsdeurwaarder. Het bedrijf is niet in functie als deurwaarder, dus in die zin kan je geen klacht over ze indienen. Wel over iets vaags als afbreuk doen aan de goede naam van deurwaarders. Maar deurwaarders hebben al geen goede naam. En er is geen sprake van fraude of een ander criminele activiteit.

En nu komt de truc, ze werken ook niet als incassobureau. Er is geen vordering die ze proberen te verhalen. Dus Bureau Financieel Toezicht zal ook weinig op gaan leveren.

Blijft over de ACM, want dit is natuurlijk enorm kwalijk gedrag van de netbeheerder. Maar de ACM doet toch niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Mijn dossier deel 2 bijgewerkt. Syncasso heeft 2x op mijn mail gereageerd met de mededeling dat ze zullen reageren binnen niet nader omschreven termijn. Zie #34 en #35

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:27:
[...]
En nu komt de truc, ze werken ook niet als incassobureau. Er is geen vordering die ze proberen te verhalen. Dus Bureau Financieel Toezicht zal ook weinig op gaan leveren.
@phicoh
Hoe bedoel je "ze werken ook niet als incassobureau"?
Toysoldier91 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:56:
[...]
Syncasso reageert met de volgende e-mail:
Beste heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw bezwaar hebben wij de volgende reactie van onze cliënt ontvangen:

De vordering is terecht overgedragen aan Syncasso.
Dat ziet er op zijn minst uit als het innen van een vordering. Bedoel je dat ze dit niet doen als incassobureau? Uit welke hoedanigheid dan wel?

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:35:
[...]

@phicoh
Hoe bedoel je "ze werken ook niet als incassobureau"?
Mischien verwar ik @Toysoldier91 met @Ecowoman. Heeft Toysoldier91 een dossier? Bij Ecowoman was de truc om met extra-gerechtelijke kosten te beginnen. Maar misschien is Toysoldier91 wel een incasso.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:10:
[...]

Mischien verwar ik @Toysoldier91 met @Ecowoman. Heeft Toysoldier91 een dossier? Bij Ecowoman was de truc om met extra-gerechtelijke kosten te beginnen. Maar misschien is Toysoldier91 wel een incasso.
@phicoh Nou, je post zette me wel aan het denken, zeker als je het over truukjes hebt.

Want kan niet iedereen een vordering overnemen en die op jou proberen te verhalen? Moet je daar per se incassobureau voor zijn of mag elke ander je ook zo'n brief sturen en zeggen dat ze dat bedrag van je vorderen? In dat geval is het een slinkse methode om allerlei wettelijke regels en beperkingen te omzeilen en wel iemand flink te intimideren... |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:17:
@phicoh Nou, je post zette me wel aan het denken, zeker als je het over truukjes hebt.

Want kan niet iedereen een vordering overnemen en die op jou proberen te verhalen? Moet je daar per se incassobureau voor zijn of mag elke ander je ook zo'n brief sturen en zeggen dat ze dat bedrag van je vorderen? In dat geval is het een slinkse methode om allerlei wettelijke regels en beperkingen te omzeilen en wel iemand flink te intimideren... |:(
Blijkbaar wordt het geregeld, maar zijn er nu eigenlijk nog geen regels: https://www.inspectie-jen...ezicht-op-de-incassomarkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Blijkbaar wordt het geregeld, maar zijn er nu eigenlijk nog geen regels: https://www.inspectie-jen...ezicht-op-de-incassomarkt
@phicoh Essentie van mijn punt is de vraag of iedereen die jou een brief schrijft dat die een vordering op jou wil innen ook incassodienstverlener is, of dat je dat ook gewoon zonder die titel kan doen.
Nu wil ik geen slapende honden wakker maken, maar als de briefschrijver het woord 'incassobureau' of vergelijkbaar niet gebruikt, val je dan wel onder die Wki?

Het gebruik van de naam 'Syncasso' lijkt me dan wel onder die 'of vergelijkbaar' vallen overigens.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kleine update hier n.a.v. mijn vorige post.

Op mijn aansluiting doorgegeven dat gas aansluiting verwijderd mag worden. Prima gegaan, ook nog netjes per email een bevestiging gekregen van Enexis dat alles in gang gezet is + per email bevestiging dat vanaf het moment dat mijn gas contract opgezegd is, er ook geen kosten meer zullen zijn. En dat dan de gasleiding + meter in principe wachtend zijn op verwijdering en verder inactief zijn.

Maar dan komt die andere partij in beeld, namelijk mijn huidige energieleverancier Oxxio. Wat een hel van een bedrijf is dit zeg. Een email gestuurd (via de knop "contract beëindigen", wat dus geen knop is om dat meteen te doen, maar een knop om contact op te nemen). Email terug "bel maar, we staan je niet te woord per email".

Gebeld. Een of andere meneer die allerlei gekke constructies opnoemt en dergelijke. Terwijl het zo simpel is: ik heb een opzegtermijn van 9 dagen (stroom en gas los vast). Dus technisch gezien kan het gas contract over 9 dagen eindigen. Meneer vertelt dat het per direct is beëindigd. Dat was niet wat ik vroeg. Over 9 dagen kon dan weer niet, allemaal moeilijk. Uiteindelijk drukt ie me weg. Verbinding wegvallen kon ook, maar ik weet zeker dat hij me heeft weggedrukt, want ik belde meteen nadat dat gebeurde op, om 16:01, waarna ik te horen kreeg dat de klantenservice gesloten is. Klanten "service".

Vandaag weer teruggebeld. "Goedemorgen, ik heb 2 vragen: Per wanneer is het gas contract stopgezet en waarom heb ik nog geen bevestigingsmail daarvan gekregen?"

Ja maar meneer, dit kan niet, dat gaat allemaal niet, dat moet een andere afdeling doen, enz enz. "Maar wat heb je dan in je systeem staan? Er is vanalles gedaan 2 dagen geleden toch?". Niets, aldus de dame. Dus tijdens en na mijn eerste telefoongesprek is er helemaal niets gedaan of geregeld.

"Meneer, als u dit wilt moet eerst de gasaansluiting verwijderd zijn", "Mevrouw, daar klopt helemaal niets van". "Meneer, dit duurt 3 weken om te verwerken" "Mevrouw, ik heb 9 dagen opzegtermijn, ik ga niet extra kosten maken als gevolg van jullie gare administratie". En ik werd weggedrukt.

Meteen weer teruggebeld, gelukkig was het nog lang geen 16:00, toen kreeg ik een wat vriendelijkere mevrouw aan de lijn. Allemaal bezwaren en moeilijk enz. Per 7 augustus beëindigen zou beter zijn (tegelijk met mijn elektra contract), dat vastrecht was een paar euro en het zou alles makkelijker maken. Dat maar gedaan. Het werd zo een oneindig verhaal.

Volgende week draaien we iig de gaskraan dicht, dus dan is er ook geen enkele m³ aan verbruik meer. Dus dan is het puur dat beetje vaste kosten nog voor die paar dagen.

Wat een ballentent zeg, dat Oxxio. Daar ga ik dus echt nooit meer naar toe.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:44
Tanuki schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:24:

Maar dan komt die andere partij in beeld, namelijk mijn huidige energieleverancier Oxxio. Wat een hel van een bedrijf is dit zeg. Een email gestuurd (via de knop "contract beëindigen", wat dus geen knop is om dat meteen te doen, maar een knop om contact op te nemen). Email terug "bel maar, we staan je niet te woord per email".
Dus je hebt schriftelijk opgezegd en daar een (geautomatiseerde) ontvangstbevestiging van gehad. Dan ben je toch klaar? })

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Compuchip87 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Dus je hebt schriftelijk opgezegd en daar een (geautomatiseerde) ontvangstbevestiging van gehad. Dan ben je toch klaar? })
Uiteindelijk wel ja, maar dat heeft wat voeten in de aarde gehad. :p en ik betaal toch nog een paar dagen langer kosten omdat Oxxio hun zaken niet op orde heeft.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11
Tanuki schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Uiteindelijk wel ja, maar dat heeft wat voeten in de aarde gehad. :p en ik betaal toch nog een paar dagen langer kosten omdat Oxxio hun zaken niet op orde heeft.
Compuchip87 punt was dat je met je eerste mail eigenlijk al klaar was. Je hebt opgezegd en zij hebben dat beantwoord. Na die 9 dagen had je dus in principe de betaling van gas kunnen aftrekken.
Opzeggen van een dienst mag niet moeilijker zijn dan nodig is. Dat doet Oxxio blijkbaar wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-06 21:33
@Hippe Lip @mikepapot Bedankt voor de tips, verwerkt!
Stedin vraagt nu aan mij of ik fotos van de meterkast wil opsturen, en ze vragen een akkoord om voor mij handmatig de aanvraag voor het kosteloos verwijderen van de meter te kunnen doen.

Is het verstandig hier in mee te gaan, of deze vraag negeren?
Graag jullie mening/ervaring!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
HumorousGazelle schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:09:
@Hippe Lip @mikepapot Bedankt voor de tips, verwerkt!
Stedin vraagt nu aan mij of ik fotos van de meterkast wil opsturen, en ze vragen een akkoord om voor mij handmatig de aanvraag voor het kosteloos verwijderen van de meter te kunnen doen.

Is het verstandig hier in mee te gaan, of deze vraag negeren?
Graag jullie mening/ervaring!
Nee, jij hoeft nergens een "akkoord" op te geven. Als Stedin werk wil verrichten aan je gasaansluiting, dan kunnen zij dat zonder enig "akkoord" van jou doen en geheel op hun initiatief een afspraak met je inplannen.

Een "akkoord" impliceert de totstandkoming van een overeenkomst. En dat wil je niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:42
Ivow85 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Nee, jij hoeft nergens een "akkoord" op te geven. Als Stedin werk wil verrichten aan je gasaansluiting, dan kunnen zij dat zonder enig "akkoord" van jou doen en geheel op hun initiatief een afspraak met je inplannen.

Een "akkoord" impliceert de totstandkoming van een overeenkomst. En dat wil je niet.
In plaats van akkoord zou ik iets schrijven van "zonder enige opdracht te impliceren, bent u van harte welkom om, op afspraak, werkzaamheden uit te voeren aan uw installatie.". De mail negeren zal alleen maar het proces stroperig maken, en mogelijk is dit al goed genoeg voor ze.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecowoman
phicoh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:27:
[...]
Ik ben bang dat dit een handige truc is net tussen de mazen van de wet door te glippen.

Om te beginnen met de gerechtsdeurwaarder. Het bedrijf is niet in functie als deurwaarder, dus in die zin kan je geen klacht over ze indienen. Wel over iets vaags als afbreuk doen aan de goede naam van deurwaarders. Maar deurwaarders hebben al geen goede naam. En er is geen sprake van fraude of een ander criminele activiteit.

Blijft over de ACM, want dit is natuurlijk enorm kwalijk gedrag van de netbeheerder. Maar de ACM doet toch niets.
Syncasso is zowel een incassobureau als een gerechtsdeurwaarder, zeggen ze op hun site. Bij @Toysoldier91 heeft Enexis aangekondigd een incassobureau in te schakelen (n.a.v. de door Toysoldier91 betwiste factuur) en dat is dus Syncasso. De procedure die ik beschreef (inmiddels aangepast in die post) geldt als Syncasso in dit geval de rol van gerechtsdeurwaarder zou vervullen, maar in het geval van Toysoldier91 is dat dus als incassobureau en moet hij -ga ik nu vanuit- dus bij een andere, voor incassobureaus van toepassing zijnde toezichthoudende instantie zijn.

Er is wel degelijk reden tot klacht, want €838,91 8)7 verhoging van het te incasseren bedrag is niet legaal. Als ik @Toysoldier91 goed begrijp was de oorspronkelijke rekening minder dan €266,67 en dan geldt (zie dit artikel van de Consumentenbond ) :
Bij een rekening lager dan €266,67 mag een incassodienstverlener €40 rekenen aan buitengerechtelijke incassokosten. Als dit iedere maand gebeurt, lopen de buitengerechtelijke incassokosten in 6 maanden op tot €240 (6X€40). Zo kan een kleine schuld al snel een probleem worden.
Er staat dat de wet waarin o.a. bovenstaande is geregeld sinds 1 april 2024 geldt. Er staat dat dit geldt voor de volgende bedrijven:
De nieuwe wet geldt voor bedrijven die:

Incassowerkzaamheden uitvoeren. Denk aan het sturen van incassobrieven en het innen van achterstallige rekeningen. Het gaat om werkzaamheden waarvoor zij nog niet naar de rechter hoeven.
Deze incassowerkzaamheden uitvoeren voor of namens een ander bedrijf. Of als de rekening aan hen is doorverkocht. Het moet dus gaan om een incassodienstverlener.
Het bedrag niet bij een bedrijf, maar bij een persoon probeert te incasseren.

Dit zijn bijvoorbeeld:

Incassobureaus
Advocaten
Deurwaarders

Advocaten en deurwaarders hoeven zich niet te registreren in het incassoregister. En ook moet je voor klachten soms naar een andere instantie.

De nieuwe regels gelden alleen voor incassodienstverleners. Dat betekent dat ze niet gelden voor bedrijven die hun eigen rekeningen incasseren. Ook gelden de nieuwe regels niet voor invordering door de overheid.
DIt kan als klacht gemeld worden middels dit formulier bij de Inspectie Justitie en Veiligheid. Op de site van schuldinfo.nl staat:
Toezicht op incassodienstverleners

Met invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) op 1 april 2024 is de Inspectie Justitie en Veiligheid verantwoordelijk voor het toezicht op de incassomarkt. Wanneer de regels worden overtreden kan de Inspectie JenV een waarschuwing geven, een last onder dwangsom of een geldboete opleggen. Bovendien kan een incassodienstverlener worden geschorst en kan er doorhaling in het Incassoregister plaatsvinden.
Wanneer een incassobureau zich niet aan de regels houdt kun je dit via dit formulier melden bij de Inspectie. De Inspectie gebruikt deze meldingen om keuzes te maken in haar toezicht en om te bepalen welke incassodienstverleners worden onderzocht.
Dit toezicht geldt niet voor advocaten en deurwaarders. De Orde van Advocaten houdt toezicht op incassoadvocaten en Bureau Financieel Toezicht op deurwaarders.
Ook bij de ACM kan een klacht ingediend worden, staat op diezelfde (bovengenoemde) site.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden ook toezicht op de incassomarkt, ook na invoering van de Wki.
De ACM handhaaft op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming, waarbij oneerlijke en agressieve handelspraktijken wordt tegengegaan. Ook incassobureaus vallen onder dit toezicht. De ACM kan een openbare waarschuwing uitbrengen om consumenten te waarschuwen voor bepaalde incassobureaus. Dit kan wanneer ze een redelijk vermoeden heeft dat de regels worden overtreden. De ACM kan het bedrijf ook een boete opleggen.
Klachten over incassobureaus kunnen worden gemeld via Consuwijzer. De individuele klachten worden niet door ACM opgelost. Ze worden als signalen gebruikt om zo nodig te handhaven.

Wanneer het incassobureau is ingeschakeld door een bank of kredietaanbieder, dan is de AFM de toezichthouder. Klachten kunnen als signaal aan de AFM worden gemeld.
Syncasso weet natuurlijk dondersgoed wat de regels zijn, dus dit is echt een klacht waard (bij zowel de inspectie als de ACM).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:28
Kleine update hier n.a.v. mijn vorige post.

Op mijn aansluiting doorgegeven dat gas aansluiting verwijderd mag worden. Prima gegaan, ook nog netjes per email een bevestiging gekregen van Enexis dat alles in gang gezet is + per email bevestiging dat vanaf het moment dat mijn gas contract opgezegd is, er ook geen kosten meer zullen zijn. En dat dan de gasleiding + meter in principe wachtend zijn op verwijdering en verder inactief zijn.

Gebeld. Een of andere meneer die allerlei gekke constructies opnoemt en dergelijke. Terwijl het zo simpel is: ik heb een opzegtermijn van 9 dagen (stroom en gas los vast). Dus technisch gezien kan het gas contract over 9 dagen eindigen. Meneer vertelt dat het per direct is beëindigd. Dat was niet wat ik vroeg. Over 9 dagen kon dan weer niet, allemaal moeilijk. Uiteindelijk drukt ie me weg. Verbinding wegvallen kon ook, maar ik weet zeker dat hij me heeft weggedrukt, want ik belde meteen nadat dat gebeurde op, om 16:01, waarna ik te horen kreeg dat de klantenservice gesloten is. Klanten "service".

Vandaag weer teruggebeld. "Goedemorgen, ik heb 2 vragen: Per wanneer is het gas contract stopgezet en waarom heb ik nog geen bevestigingsmail daarvan gekregen?"

Ja maar meneer, dit kan niet, dat gaat allemaal niet, dat moet een andere afdeling doen, enz enz. "Maar wat heb je dan in je systeem staan? Er is vanalles gedaan 2 dagen geleden toch?". Niets, aldus de dame. Dus tijdens en na mijn eerste telefoongesprek is er helemaal niets gedaan of geregeld.

"Meneer, als u dit wilt moet eerst de gasaansluiting verwijderd zijn", "Mevrouw, daar klopt helemaal niets van". "Meneer, dit duurt 3 weken om te verwerken" "Mevrouw, ik heb 9 dagen opzegtermijn, ik ga niet extra kosten maken als gevolg van jullie gare administratie". En ik werd weggedrukt.

Meteen weer teruggebeld, gelukkig was het nog lang geen 16:00, toen kreeg ik een wat vriendelijkere mevrouw aan de lijn. Allemaal bezwaren en moeilijk enz. Per 7 augustus beëindigen zou beter zijn (tegelijk met mijn elektra contract), dat vastrecht was een paar euro en het zou alles makkelijker maken. Dat maar gedaan. Het werd zo een oneindig verhaal.

Volgende week draaien we iig de gaskraan dicht, dus dan is er ook geen enkele m³ aan verbruik meer. Dus dan is het puur dat beetje vaste kosten nog voor die paar dagen.

Wat een ballentent zeg, dat Oxxio. Daar ga ik dus echt nooit meer naar toe.
@Bram-Bos zomaar een idee: een toptien van energieleveranciers, gerangschikt op basis van onwil/bewuste misleiding/obstructie, en die maandelijks naar die toptien verspreiden, inclusief hun Twitter/Facebook/Instagram account? (Kopietje naar ACM)

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Om de verwarring nog groter te maken: op deze pagina van de Consumentenbond lees ik:
Deurwaarders zijn lid van de KBvG (Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders). Hierdoor gelden voor deurwaarders extra regels: de gerechtsdeurwaardersverordening. Volgens deze regels moet een deurwaarder zorgvuldig zijn. Hij mag geen onnodige kosten maken. Ook mag hij niet dreigen met maatregelen die hij niet kan nemen.
Incasso

Gerechtsdeurwaarders hebben vaak ook een incassobureau. Het is dan onduidelijk of hij handelt als gerechtsdeurwaarder of incassobureau. Maar in beide situaties gelden de regels van de KBvG. En vanaf 1 april 2024 gelden ook de extra regels van de Wet Kwaliteit Incassodienstverleners.
Als ik dat goed begrijp zou dat betekenen dat @Toysoldier91 tòch de procedure voor gerechtsdeurwaarders moet volgen en dus bij de toezichthoudende instanties die daarbij van toepassing zijn terecht moet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Per 7 augustus beëindigen zou beter zijn (tegelijk met mijn elektra contract), dat vastrecht was een paar euro en het zou alles makkelijker maken. Dat maar gedaan. Het werd zo een oneindig verhaal.
Je betaald niet alleen onterecht nog vastrecht over die extra periode (een maand), maar ook nog hun vaste leveringskosten. En wat energiemaatschappijen doen (ten minste, dat is mijn ervaring) is die vaste leveringskosten voor een maand innen en ze doen niet aan halve maanden. Dus het is niet zo dat jij maar 7 dagen daarvan betaald, je betaald gewoon nog voor heel augustus. Nu zal dat niet de hoofdprijs zijn en de rest wellicht ook niet, maar ik zou na die 9 dagen niet geen cent meer betalen voor gas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
big bang schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:17:
[...]

In plaats van akkoord zou ik iets schrijven van "zonder enige opdracht te impliceren, bent u van harte welkom om, op afspraak, werkzaamheden uit te voeren aan uw installatie.". De mail negeren zal alleen maar het proces stroperig maken, en mogelijk is dit al goed genoeg voor ze.
@HumorousGazelle Ik zou dit nog aanvullen door niet alleen 'op afspraak' te schrijven, maar in plaats daarvan:
"...op afspraak, op uw initiatief, voor uw eigen kosten en voor uw eigen risico, werkzaamheden uit te voeren aan uw installatie".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:42
Ecowoman schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:49:
[...]
@HumorousGazelle Ik zou dit nog aanvullen door niet alleen 'op afspraak' te schrijven, maar in plaats daarvan:
"...op afspraak, op uw initiatief, voor uw eigen kosten en voor uw eigen risico, werkzaamheden uit te voeren aan uw installatie".
Je hoeft geen complete disclaimer te schrijven. Zolang je nergens opdracht voor geeft of risico aanvaart is dat sowieso risico sowieso voor de uitvoerende partij. (IANAL)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik denk dat het niet vaak genoeg gezegd kan worden, omdat juist dit het punt is wat netbeheerders proberen te omzeilen op alle mogelijke manieren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 11-07-2024 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:51
Heb het topic en diagram doorgenomen, maar met een huurwoning zit het toch complexer in elkaar. Wij krijgen de opdracht om zaken te regelen maar komen in een oneindige loop via Eneco en Stedin die naar elkaar wijzen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:00:
Heb het topic en diagram doorgenomen, maar met een huurwoning zit het toch complexer in elkaar. Wij krijgen de opdracht om zaken te regelen maar komen in een oneindige loop via Eneco en Stedin die naar elkaar wijzen.
1) Van welke instantie krijg je welke opdracht?
2) Ben je de huurder of verhuurder?

[ Voor 5% gewijzigd door DaWizza op 11-07-2024 09:05 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-06 00:55

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:00:
Als je van de woningverhuurder de opdracht hebt gekregen om het te regelen (zwart op wit! :*) ) dan is het afhandelen van het opzeggen van gas net zo "eenvoudig" als voor woningeigenaren.
Je stuurt een melding einde gebruik van gas aan Eneco.
Als die moeilijk doen kun je volstaan met hen te bedanken voor hun reactie, waaruit blijkt, dat zij de melding rechtsgeldig hebben ontvangen en hen aansprakelijk te stellen voor alle kosten die voortvloeien uit het niet opvolgen van jouw melding.
Daarna zal vanzelf een brief van Stedin verschijnen en voila: je zit in de reguliere Tweakers-route.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkje.doc
DaWizza schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:02:
[...]

1) Van welke instantie krijg je welke opdracht?
2) Ben je de huurder of verhuurder?
We huren deze woning en hebben van de woningbouw doorgekregen om ons energiecontract op te zeggen. En dan komen we in een loopje tussen beide bedrijven. Woningbouw zou wat moeten doen maar geeft geen reactie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Henkje.doc
Nico-G schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Als je van de woningverhuurder de opdracht hebt gekregen om het te regelen (zwart op wit! :*) ) dan is het afhandelen van het opzeggen van gas net zo "eenvoudig" als voor woningeigenaren.
Je stuurt een melding einde gebruik van gas aan Eneco.
Als die moeilijk doen kun je volstaan met hen te bedanken voor hun reactie, waaruit blijkt, dat zij de melding rechtsgeldig hebben ontvangen en hen aansprakelijk te stellen voor alle kosten die voortvloeien uit het niet opvolgen van jouw melding.
Daarna zal vanzelf een brief van Stedin verschijnen en voila: je zit in de reguliere Tweakers-route.
Dat klinkt als een plan van aanpak :)
Verzoek hebben we zwart op wit in de documentatie van alle werkzaamheden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Dat klinkt als een plan van aanpak :)
Verzoek hebben we zwart op wit in de documentatie van alle werkzaamheden.
Dan nogmaals Eneco mailen. En melden dat je klaar bent met de discussie, en hen bedanken voor de bevestiging dat je eerste verzoek tot opzegging correct door Eneco is ontvangen en derhalve gewoon verwerkt moet worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
HarmoniousVibe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Heel toevallig werd ik vanmiddag door de aannemer gebeld. Ze komen volgende week langs en het gaat zo'n 2 tot 3 uur duren. Ben benieuwd of ze me ook iets onder de neus gaan duwen
Oké, Rasenberg heeft de meter verwijderd en de straat/trottoir aan twee kanten opengebroken. Ze zijn de zaak dicht aan het maken. De beste man kwam de koffiekopjes terugbrengen en zei dat ze zo doorgaan naar hun laatste adres. Mij is niet gevraagd om iets te tekenen.

Nu nog even wachten of ik een factuur cq. incassobureau op m'n dak krijg, maar overal heb ik zien staan dat het kosteloos was. Ik heb ook op mijnaansluiting.nl nergens akkoord gegeven op enige AV. Enkel dat mijnaansluiting mijn gegevens mag delen met de aannemer.

Dossier: HarmoniousVibe in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

HarmoniousVibe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Enkel dat mijnaansluiting mijn gegevens mag delen met de aannemer.
In aanmerking nemend, dat dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden, is dat niet meer dan logisch.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Truus01 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:45:
[...]

En wat energiemaatschappijen doen (ten minste, dat is mijn ervaring) is die vaste leveringskosten voor een maand innen en ze doen niet aan halve maanden. Dus het is niet zo dat jij maar 7 dagen daarvan betaald, je betaald gewoon nog voor heel augustus.
Hier op mijn eindnota van Greenchoice is gewoon de datum van opzegging ( met nog 7 werkdagen verwerkingstijd, dus 7 dagen na belletje met opzegging kreeg ik eindfactuur) ook verrekend. De factuurmaand (liep bij mij van 27e tot 27e van elke maand) werd netjes afgekapt op 21 dagen. Zowel vaste leveringskosten als maandelijkse netbeheerkosten werden voor die 21 dagen gefactureerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 11-07-2024 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
Net gebeld door Stedin voor een afspraak voor verwijdering. Opdracht zal ca 4h in beslag nemen. Er zal gegraven worden en alles zal netjes hersteld worden ... Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
ahbart schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Compuchip87 punt was dat je met je eerste mail eigenlijk al klaar was. Je hebt opgezegd en zij hebben dat beantwoord. Na die 9 dagen had je dus in principe de betaling van gas kunnen aftrekken.
Opzeggen van een dienst mag niet moeilijker zijn dan nodig is. Dat doet Oxxio blijkbaar wel.
100% mee eens. Maar je krijgt het niet geregeld bij die tent helaas.

Ik heb nu in ieder geval een email van Oxxio waarin staat dat mijn elektra èn gas contract stopt per 7 augustus. Het was onmogelijk om een email of brief of wat dan ook te krijgen met een stopdatum voor het gas contract voor 7 augustus.

Oxxio is inderdaad echt te droevig voor woorden. Ze hebben allerlei problemen en limitaties en die leggen ze maar net zo lief bij de consument neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Je betaald niet alleen onterecht nog vastrecht over die extra periode (een maand), maar ook nog hun vaste leveringskosten. En wat energiemaatschappijen doen (ten minste, dat is mijn ervaring) is die vaste leveringskosten voor een maand innen en ze doen niet aan halve maanden. Dus het is niet zo dat jij maar 7 dagen daarvan betaald, je betaald gewoon nog voor heel augustus. Nu zal dat niet de hoofdprijs zijn en de rest wellicht ook niet, maar ik zou na die 9 dagen niet geen cent meer betalen voor gas.
Krijg dat maar eens geregeld. Vroeg of laat komt toch de factuur. Ga je dan het bedrag storneren enz enz? Ik geloof dat het allemaal niet zo makkelijk is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Tanuki schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Krijg dat maar eens geregeld. Vroeg of laat komt toch de factuur. Ga je dan het bedrag storneren enz enz? Ik geloof dat het allemaal niet zo makkelijk is.
Ja, inderdaad storneren en vervolgens een mail sturen dat:
- Je op datum A het gascontract hebt opgezegd
- Dat uit de mail die de leverancier op datum B heeft gestuurd ook blijkt dat je opzegging correct en op het juiste adres is aangekomen.
- Dat gezien bovenstaande punten de overeenkomst na het verstrijken van de opzegtermijn van X dagen dan ook daadwerkelijk van rechtswege is beëindigd op datum C.
- Dat daarmee voor gas geen voorschotten, vaste kosten en netbeheerkosten meer verschuldigd zijn vanaf datum C.
- Dat de incasso die gedaan is derhalve niet correct is.
- Dat je graag een correcte voorschotnota voor het elektra contract ontvangt en een correcte eindafrekening voor het gascontract
- Dat je verdere onjuiste incassos uiteraard ook zult storneren
- Dat je uiteraard weer gewoon zult betalen nadat je een correcte voorschotnota voor elektra en eindafrekening voor gas hebt ontvangen.
- Dat alle kosten, waaronder die voor jouw juridische bijstand volledig op de energieleverancier verhaald zullen worden wanneer niet op korte termijn de zaken correct administratief verwerkt worden.
- Dat je toezichthouders op de hoogte zal stellen van het feit dat de leverancier heeft geweigerd om de opzegging te verwerken.

En dit gewoon telkens herhalen als ze betalingsherinneringen en dergelijke sturen.
Uiteindelijk, en dat kan soms even duren, zal er een jurist (of in elk geval iemand met enig verstand van zaken) naar gaat kijken en dan is de kans 99% dat ze concluderen dat ze een hele domme fout hebben gemaakt en kansloos zijn om via de rechter iets op te eisen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 13:11
Ik heb zojuist een telefoontje ontvangen van ConsuWijzer naar aanleiding van mijn melding over Enexis.

Een vriendelijke mevrouw liet weten dat ze bekend zijn met Enexis en ook met dit forum op Tweakers. Ze gaf aan dat Enexis vooraf duidelijk moet communiceren over de kosten voor het afsluiten en dat een tijdelijk afsluiten voor maximaal een jaar mogelijk is. Daarnaast kon ik het geschil voorleggen aan een geschillencommissie.

Een klacht over het incassobureau kan inderdaad worden gemeld bij de Wet kwaliteit incassodienstverlening, op voorwaarde dat het incassobureau zich niet aan de wet houdt. De melding over Syncasso volgt nog.

Op vrijdagmiddag had ik geen zin om in discussie te gaan over het ontbreken van de wettelijke basis om de kosten op klanten te verhalen. ConsuWijzer is meer een adviesorgaan dan wat anders.

Vanuit Syncasso blijft het stil. Ze zullen waarschijnlijk weer twee weken nodig hebben om een halve, inhoudsloze mail te sturen en de kosten nogmaals keer vier te verhogen. Ik heb besloten te reageren dat ik pas weer antwoord zodra ze inhoudelijk reageren op mijn vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Toysoldier91 wat betreft de laatste alinea: een volgend bericht waarin je eerdere vragen en verzoeken niet inhoudelijk beantwoord worden wél een korte reactie sturen.

In die reactie meld je dat jouw eerdere bericht nog niet inhoudelijk is behandeld en het derhalve geen zin heeft voor jou om een inhoudelijke reactie te geven op het nieuwe bericht van Syncasso zolang je vragen niet beantwoord zijn en een kopie van het volledige dossier niet aan jou is toegezonden.
Gevolgd door een mededeling dat je alle vorderingen van Syncasso nog altijd betwist.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26

bladebla

<Piéééép>

Template overgenomen van @internetinfo(y) en @Evertvdw(y)

Dossier bladebla

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: Greenchoice
Gas opgezegd op: 01-06-2024
Einddatum overeenkomst: 04-06-2024 (Datum gebasseerd op eindstand netbeheerkosten in nota GC)

Tijdlijn
#101-06-2024Mail opzegging naar Greenchoice
#206-06-2024Reactie Greenchoice met bevestiging opzegging
#318-06-2024Brief 1 Enexis: Aan de gebruiker(s) van energie aan
#418-06-2024Reactie op brief 1 Enexis naar Klantenservice
#524-06-2024Reactie Enexis op #4: Verwijzing naar mijnaansluiting.nl
#624-06-2024Reactie op #5: Argumenten waarom ik mijnaansluiting.nl niet ga gebruiken
#726-06-2024Reactie Enexis op #6: Ze zijn er nu al klaar mee :P "Voor kennisgeving ontvangen"
#827-06-2024Reactie op #7:Maar we blijven netjes reageren op beperkte communicatie Enexis
#909-07-2024Brief 2 Enexis met dezelfde inhoud als #3
#1013-07-2024Reactie op brief 2 Enexis naar Klantenservice: Verzoek deze kwestie af te handelen, interne processen te herzien
#1113-07-2024Reactie Enexis op #8: Ze verwijzen nu naar artikel 2.9 Tarievencode gas voor in rekening brengen van kosten

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#101-06-2024
Telefonisch geprobeerd. Kon niet, ik moest eerst een aanvraag indienen op mijnaansluiting.nl. Opgehangen en mail geschreven.
Beste lezer,

Ik wil graag per vandaag 1 juni 2024 mijn gascontract opzeggen, ik gebruik geen gas meer in mijn woning.
Ook wil ik u machtigen om hiervoor de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij de netbeheerder.

Ik had begrepen dat dit in deze situatie kosteloos het gascontract opgezegd kan worden, waarvoor mijn dank. Als Groninger met schades, ben ik blij dat ik kan stoppen met het gebruik van aardgas.

Via ‘mijn GreenChoice’ heb ik vandaag de meterstanden doorgegeven voor stroom en gas. Ik had begrepen dat er op die manier een tussentijdse rekening wordt opgemaakt. Mijn reguliere jaarnota vindt altijd in juli plaats.

Ik ben op de hoogte van de website Mijnaansluiting.nl om de aansluiting te laten verwijderen. Dit regel ik verder zelf.

Voor vragen ben ik ook telefonisch bereikbaar.

Met vriendelijke groet,
bladebla
#204-06-2024
Succesvol!
Beste bladebla,

Bedankt voor uw bericht. Wat goed om te lezen dat u uw gascontract wil opzeggen omdat u geen gasverbruik meer heeft.

Op basis van uw informatie zeggen we uw gascontract op. Het kan nog 2 tot 3 werkdagen duren voordat deze opzegging door de netbeheerder is bevestigd.
Per 1 juni 2024 heeft u gelukkig al wel meterstanden doorgegeven. Het is mogelijk dat u nog een meterstandverzoek per mail ontvangt om uw meterstanden door te geven vanaf de datum dat de opzegging is bevestigd.

U ontvangt binnen 4 weken na de opzegging uw eindnota voor gas, en uw tussentijdse nota voor stroom. Uw stroomcontract blijft doorlopen, en u ontvangt een termijnbedrag voor alleen stroom. Op dit moment staat uw verwachte inschatting voor stroom op €50. Verwacht u dat u meer stroom gaat verbruiken, of dat het termijnbedrag hoger moet? Dan kan u dat gemakkelijk zelf aanpassen via Mijn Greenchoice. Uiteraard denken we graag met u mee.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

<naam>
Greenchoice
#318-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAASclaNvAxqhF2wCFItsQq6N5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDiGvTDdinazNJIBC4eKGCqZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wgG3Mk2FC5cfj0_FofjAf7sKrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZuoSCheatALN4kffXr9o6BI.jpg?f=fotoalbum_large
#418-06-2024
Geachte heer/mevrouw,

Op 18-06-2024 ontving ik een brief van u op mijn adres met kenmerk <kenmerk>, datum 13-06-2024 (!), waarin u ‘de gebruiker(s) van energie’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Leveringscontract gas en ATO gas opgezegd
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dit contract bij Greenchoice B.V heb ik per 01-06-2024 opgezegd. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice B.V. gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis Netbeheer B.V., conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

Welkom voor eventuele werkzaamheden
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Mijnaansluiting.nl
Middels het opzeggen van de ATO heb ik u al geïnformeerd over het einde van de overeenkomst in aansluiting en transport op dit adres. Mogelijk gaat u mij wijzen op het indienen van een aanvraag via mijnaansluiting.nl.

Ik heb de site mijnaansluiting.nl bekeken en heb vastgesteld dat het niet mogelijk is om daar een geheel vrijblijvende "melding einde gebruik" te doen, zonder akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van Enexis, voorwaarden die er ook voor deze situatie niet mogen zijn, en daarbij dus de risico's van een opdrachtgeverschap te aanvaarden. Daarbij ligt het initiatief voor een afspraak ook bij u.

Na de opzegging van de ATO verzoek ik nogmaals, nu middels deze e-mail, dit te beschouwen als een formele "melding einde gebruik" en deze intern door te sturen naar de juiste afdeling(en). Zoals eerder vermeld bent u vervolgens van harte welkom om op afspraak, en geheel voor eigen rekening en risico de werkzaamheden uit te voeren die u nodig acht.

Bij uw bezoek zorg ik uiteraard voor koffie of thee en wat erbij.

Met vriendelijke groet,
bladebla
#524-06-2024
Verwijzing naar mijnaansluiting.nl
Beste bladebla,
U heeft ons een e-mail gestuurd over <adres>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens krijgt u een kosteloze en een betaalde optie.

Kosten verwijdering gasaansluiting
Vanaf 1 februari 2024 geldt dat een verwijdering in sommige gevallen betaald moet worden.
Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.
Niet kosteloos: U vraagt verwijdering aan op een voor uzelf gunstig moment, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. U kiest in de aanvraag voor ‘Gas aansluiting – Verwijderen’. In dit geval krijgt u binnen 10 werkdagen een offerte die 90 dagen geldig is. De kosten bedragen voor laagbouw (inclusief aansluitleiding) € 1,376,33 en voor hoogbouw € 422,47.  Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.

Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.

Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.
Ik wens u nog een fijne dag.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,
<naam>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
#624-06-2024
Argumenten waarom ik mijnaansluiting.nl niet ga gebruiken
Geachte heer/mevrouw <naam>,

Bedankt voor uw reactie van 20-06-2024 n.a.v. mijn brief van 18-06-2024.

In mijn brief heb ik u aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd.

Uw reactie gaat hier niet op in.

Mijnaansluiting.nl
Ik wil wel op uw reactie ingaan. U geeft mij twee opties voor een aanvraag op mijnaansluiting.nl. Uit coulance heb ik geprobeerd een aanvraag te starten. Tijdens dit proces van aanvraag wordt ik geconfronteerd met
- Het indienen van een aanvraag
- Een “indicatie eenmalige kosten €0”.
- “Algemene Voorwaarden welke van toepassing zijn op uw aanvraag”

De definitie van uw voorwaarden stelt: “Opdrachtgever - de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een Aanbieding van Opdrachtnemer aanvraagt of ontvangt en/of een Overeenkomst met Opdrachtnemer aangaat.“ (Algemene Voorwaarden
dienstverlening en uitvoering werkzaamheden, 2013, p.2)

Via de website kan ik enkel een aanvraag indienen waarop u een aanbieding doet met (een indicatie) van eenmalige kosten à €0,-.

Zoals ik u ook in mijn vorige brief heb uitgelegd is het niet mogelijk om een geheel vrijblijvende "melding einde gebruik" te doen. Ik ben geen opdrachtgever.

Vervolg
Ik zal geen gebruik van maken van de door u genoemde opties; de aansluiting zit mij geenzins in de weg.

Zoals in mijn vorige brief benoemd, bent u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
bladebla
#726-06-2024
Ze zijn er nu al klaar mee :P "Voor kennisgeving ontvangen"
Beste bladebla,
U heeft ons een e-mail gestuurd over <adres>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Uw bericht is voor kennisgeving ontvangen. Houd er rekening mee dat er afsluitkosten in rekening gebracht kunnen worden als er geen verwijdering of melding van einde gebruik via mijnaansluiting.nl wordt ingediend.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,

<naam>
#827-06-2024
Netjes blijven reageren op beperkte communicatie Enexis
Geachte heer/mevrouw <naam>,

Bedankt voor uw reactie van 26-06-2024 n.a.v. mijn brief van 24-06-2024.

Naar aanleiding van onze eerdere correspondentie, waaronder mijn brieven van 18 juni 2024 en 24 juni 2024, wil ik nogmaals bevestigen dat mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas is opgezegd. Deze opzegging is uitgevoerd in overeenstemming met artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Beperkte communicatie
Ik constateer dat u in uw reacties tot nu toe niet ingaat op deze feiten. Ik heb meerdere malen uitgelegd dat de ATO is opgezegd en dat volgens de relevante voorwaarden en wetgeving, de verantwoordelijkheid voor verdere handelingen bij Enexis ligt. Mocht u willen dat ik dit nogmaals uitleg, dan hoor ik dat graag.

Verduidelijking juridische verplichting
Ik zal andermaal wel op uw reactie ingaan. In uw e-mail geeft u aan

“(1) Houd er rekening mee dat er afsluitkosten in rekening gebracht kunnen worden (2) als er geen verwijdering of melding van einde gebruik via mijnaansluiting.nl wordt ingediend.”

1) Ik verzoek u vriendelijk om mij te informeren over de exacte juridische basis waarop deze verplichting is gebaseerd. Kunt u mij de specifieke wetsartikelen, regelgeving of voorwaarden verstrekken waarin staat dat ik als consument verplicht ben om deze melding via mijnaansluiting.nl te doen?

2) Ik wijs u op het feit dat noch de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf een grond geven voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Extra inspanning van mijn kant
Daarnaast wil ik benadrukken dat ik, door u nog eens schriftelijk te informeren over het beëindiging van de ATO, al meer heb gedaan dan wettelijk is vereist. Het beëindigen van mijn gascontract en de daarmee gepaard gaande opzegging van de ATO was al voldoende. Nu verwacht u nog meer, met een registratie op een website om voor u een aanvraag in te dienen voor een werkopdracht, terwijl ik geen overeenkomst met u heb.

Het wordt echt ongepast op het moment dat u mij dwingend probeert om via mijnaansluiting.nl opdrachtgever te worden en wat ik niet wil zijn. Dit omdat u mij anders ─ zonder onderbouwing ─ mogelijke afsluitkosten wil opleggen.

Indien nodig zal ik hierover een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Eventuele schade en kosten die ik moet maken door uw gebrek aan interne procesvoering, zal ik op u verhalen.

Afspraak voor eventuele werkzaamheden
Als u besluit dat er werkzaamheden aan uw eigendommen moeten plaatsvinden, zoals het verwijderen van de meter of leidingen, kunt u uiteraard een afspraak maken. Gelieve minstens 5 werkdagen van tevoren contact met mij op te nemen om dit te regelen.

Met vriendelijke groet,

bladebla
#909-07-2024
Brief 2 Enexis. Herinnering van #3 met dezelfde inhoud.
#1013-07-2024
Verzoek deze kwestie af te handelen, interne processen te herzien
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving wederom een brief van u (kenmerk <kenmerk>), met dezelfde inhoud als uw eerdere brief van 13 juni 2024, waarin u stelt dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is op mijn adres (<postcode, huisnr>).

In mijn eerdere reacties van 18 juni 2024, 24 juni 2024 en 27 juni 2024 heb ik u duidelijk uitgelegd dat mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas is opgezegd in overeenstemming met artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Deze overeenkomst is beëindigd.

In mijn laatste brief heb ik ook aangeboden dat, als u dat wil, ik het graag nog eens uitleg. Uw laatste brief die stelt dat er geen contract voor gas bekend is, bevestigt het belang hiervan.

Herhaling van mijn standpunten
1. Beëindiging ATO: Mijn ATO voor gas is formeel opgezegd en beëindigd. Uw voortdurende verzoeken om een contract voor gas af te sluiten zijn daarom niet relevant.
Uw aanhef “beste energiegebruiker” onderstreept dat ook doordat u zelf niet weet wie uw vermeende contractant is.
2. Verantwoordelijkheid Enexis: Zoals bevestigd door de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862), ligt het initiatief voor eventuele werkzaamheden bij Enexis. Ik geef geen opdracht voor verwijdering en accepteer geen kosten hiervoor.
3. Gebruik van mijnaansluiting.nl: Het is niet mogelijk om via mijnaansluiting.nl een melding te doen zonder akkoord te gaan met voorwaarden in een aanvraag. Voorwaarden die aanleiding geven om mij opdrachtgever te maken. Dit heb ik herhaaldelijk uitgelegd.
Ik heb u ook verzocht om de exacte juridische basis om een account te moeten maken op deze website, en een aanvraag te doen.
4. Afsluitkosten: Er is geen juridische basis waarop u afsluitkosten in rekening kunt brengen. Noch de Algemene Voorwaarden, noch de ATO zelf geven hier een grond voor.
5. Afspraak voor werkzaamheden: Zoals eerder aangegeven, blijft u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u en ik verwacht dat u minstens 5 werkdagen van tevoren contact met mij opneemt om dit te regelen.
6. Zeer beperkte communicatie mogelijk: Het is eenvoudig te constateren dat u nooit ingaat op bovenstaande punten. Dit wekt de indruk dat u werkt vanuit een standaardprocedure en niet in gesprek bent. Ik ga wel in op uw reacties; dat vind ik gepast in correspondentie.

Afsluitend
Ik verzoek u vriendelijk, maar dringend, om uw interne processen te herzien en deze kwestie afdoende af te handelen zonder deze beperkte eenzijdige correspondentie. Ik ben bereid een klacht in te dienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) indien dit gedrag zich blijft herhalen. Eventuele schade en kosten die voortkomen uit uw administratieve inefficiëntie zal ik verhalen op Enexis Netbeheer B.V.

Ik verwacht dat u, de wat simpele communicatie betreffende deze zaak, nu definitief afsluit en bevestigt dat er geen verdere actie van mijn kant vereist is.

Met vriendelijke groet,

bladebla
#1113-07-2024
Eindelijk iets van een inhoudelijke reactie. Verwijzing naar artikel 2.9 Tarievencode gas voor in rekening brengen van kosten
Beste bladebla,

In art. 2.9 Tarievencode Gas, staat dat wij als netbeheerder kosten mogen inbrengen voor het verwijderen of afschakelen van de gasaansluiting wanneer de Aansluit- en Transportovereenkomst wordt beëindigd. Om te voorkomen dat wij deze kosten in rekening brengen, kunt u een melding indienen op mijnaansluiting.nl om de gasaansluiting kosteloos te laten verwijderen. U bent hiertoe niet verplicht. Als u de melding echter niet indient, kunnen wij wel kosten bij u in rekening brengen om de gasaansluiting af te sluiten of te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

<naam>

Tenslotte,
Het moet toch wel zo zijn dat medewerkers van Enexis klantenservice O+ hier ook meelezen. Mocht je mijn dossier herkennen: :w Ik kan mij voorstellen dat het niet de leukste tickets zijn om te behandelen. We komen er vast wel uit want jullie zeggen altijd Ik wens u nog een fijne dag.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

HarmoniousVibe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Nu nog even wachten of ik een factuur cq. incassobureau op m'n dak krijg, maar overal heb ik zien staan dat het kosteloos was. Ik heb ook op mijnaansluiting.nl nergens akkoord gegeven op enige AV. Enkel dat mijnaansluiting mijn gegevens mag delen met de aannemer.

Dossier: HarmoniousVibe in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Allereerst top natuurlijk dat het spul verwijderd is!

Maar voor wie nog wel langs deze hoepel wil: Ik weet niet hoe mijnaansluiting.nl er eerder bij stond maar bij Enexis kom je nu wel langs de mededeling "Zie hier de Algemene Voorwaarden welke van toepassing zijn op uw aanvraag" in de aanvraag.
Of het juridisch nog wat uitmaakt dat je niet actief een selectievakje aanvinkt, maakt mij niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-gRf6Uluz85i7Xz2j62_QdaFag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHyhwvK8Lwhc65laJW9zsXEx.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@bladebla met die verwijzing van Enexis naar de tarievencode gas gaan we een jaar of 4 a 5 terug de tijd in.

Ik wil er morgen wellicht even dieper op ingaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bladebla schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:19:
[...]
Maar voor wie nog wel langs deze hoepel wil: Ik weet niet hoe mijnaansluiting.nl er eerder bij stond maar bij Enexis kom je nu wel langs de mededeling "Zie hier de Algemene Voorwaarden welke van toepassing zijn op uw aanvraag" in de aanvraag.
Of het juridisch nog wat uitmaakt dat je niet actief een selectievakje aanvinkt, maakt mij niet uit.
[Afbeelding]
Taalkundig (en dus juridisch?) is dit nog wel een dingetje: Aan een kant staat er dat je “Melding einde gebruik” doet en daarboven: “Kies een product voor uw aanvraag”.
Tja, wat is het nu? En zijn nu die Algemene Voorwaarden wel of niet van toepassing?

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Ivow85 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:13:
@bladebla met die verwijzing van Enexis naar de tarievencode gas gaan we een jaar of 4 a 5 terug de tijd in.

Ik wil er morgen wellicht even dieper op ingaan.
Ik houd mij aanbevolen. Enexis houdt de focus op dit artikel. Ik kan beargumenteren dat er dan ook een offerte moet komen met mijn goedkeuring of mij afvragen of ik überhaupt als afnemer ook gehouden ben aan die tarievencode gas. Maar het lastige is dat je helemaal niet in gesprek komt met Enexis.
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:27:
[...]

Taalkundig (en dus juridisch?) is dit nog wel een dingetje: Aan een kant staat er dat je “Melding einde gebruik” doet en daarboven: “Kies een product voor uw aanvraag”.
Tja, wat is het nu? En zijn nu die Algemene Voorwaarden wel of niet van toepassing?
Ja, precies. Je kunt er nu net niets mee. Stel dat het nu iets doms functioneel is; dat de website niet flexibel genoeg is om die melding juist weg te laten bij de "melding einde gebruik", dat zou echt zonde zijn van ieders tijd. Ik zou namelijk nog best bereid zijn om en een account aan te maken en een melding te doen, als die AV opmerking er niet zou staan + het woord "aanvraag".

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Truus01
Dit was (met hulp van hier) destijds mijn reactie toen ze over de Tarievencode begonnen:
Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
U geeft aan dat Artikel 2.9 van de Tarievencode Gas van toepassing is. Hierin staat dat er eventuele kosten worden berekend bij het afschakelen of verwijderen van de aansluiting. Dit hoeft u van mij niet te doen, maar het is uw installatie, dus besluit u dit te doen, zijn gemaakte kosten ook niet voor mij.
De Tarievencode Gas schept sowieso geen rechtstreekse verplichting voor de consument, zoals ook uitvoerig onderbouwd vastgesteld door de kantonrechtbank Assen in 2020 (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734)), en het gaat vervolgens bovendien alleen om situaties waarin er een verzoek ligt van de aangeslotene (conform de Gaswet). Ik doe zelf geen verzoek.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 15-07-2024 09:56 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
@bladebla
Liander haalde in de jaren 2018-2020 ook de Tarievencode Gas erbij als argument dat daar wel in zou staan dat je moet betalen wanneer de netbeheerder op eigen initiatief de gasaansluiting komt verwijderen.

In één van de gevoerde rechtszaken is dan ook uitgebreid die Tarievencode aan bod gekomen, en is geconcludeerd dat de Tarievencode geen grond biedt voor het in rekening brengen van kosten, maar dat het slechts een leidraad is voor de methode waarop de kosten, als er een grond is om ze in rekening te brengen, berekend moeten worden.

Dat blijkt ook wel uit het feit dat art. 2.9 verwijst naar de systematiek van voorcalculatie en het artikel wat daarover gaat het weer heeft over een offerte. Als je geen opdrachtgever bent en (dus) geen offerte accepteert, dan blijft er niets over.

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774

Vanaf randnummer 4.6 wordt de Tarievencode Gas besproken in bovenstaande uitspraak.
In de tussentijd heeft te tarievencode een update gehad waardoor artikelnummers niet meer overeen komen, maar de strekking van de artikelen is niets aan veranderd.

Minstens zo interessant om in je antwoord op te nemen is een verwijzing naar het geschilbesluit van de ACM waarin is geconcludeerd dat Liander in strijd gehandeld heeft met de gaswet door een factuur te sturen.

https://www.acm.nl/nl/pub...en-van-een-gasaansluiting

@Toysoldier91 die ACM uitspraak is voor jou ook interessant om in je verdere communicatie te gebruiken, evenals in je klachten die je bij onder andere de ACM kunt indienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 15-07-2024 13:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Inhoudelijke reactie gehad van een jurist van Syncasso n.a.v. mijn mail. Ze hebben opnieuw niet het dossier bijgevoegd zoals dat door Enexis aan hen is aangeleverd. Nu kan ik dus bijv. niet zien of ze de gehele emailcorrespondentie tussen mij en Enexis hebben of niet.

Ze geven aan het dossier niet te sluiten zolang ik geen gebruik maak van mijnaansluiting.nl . Ook stellen ze dat ik geen medewerking zou hebben verleend toen Enexis - onaangekondigd, zonder afspraak en ongelegen - de eerste keer aan de deur kwam, terwijl ik op dat moment heb aangegeven dat Enexis wettelijk verplicht is om minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken. Dat is iets heel anders dan 'geen medewerking verlenen'.

Jullie advies hoe te reageren wordt weer zeer op prijs gesteld! Zie mail van Syncasso #36 in mijn bijgewerkte dossier deel 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
bladebla schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:56:
[...]
...Ja, precies. Je kunt er nu net niets mee. Stel dat het nu iets doms functioneel is; dat de website niet flexibel genoeg is om die melding juist weg te laten bij de "melding einde gebruik"...
Een website kan niet flexibel zijn, mensen/bedrijven die een website inrichten en netbeheerders die opdracht geven hoe de website ingericht moet worden en hoe die moet functioneren kunnen wel of niet flexibel zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:11
Ecowoman schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:20:
Inhoudelijke reactie gehad van een jurist van Syncasso n.a.v. mijn mail. Ze hebben opnieuw niet het dossier bijgevoegd zoals dat door Enexis aan hen is aangeleverd. Nu kan ik dus bijv. niet zien of ze de gehele emailcorrespondentie tussen mij en Enexis hebben of niet.

Ze geven aan het dossier niet te sluiten zolang ik geen gebruik maak van mijnaansluiting.nl . Ook stellen ze dat ik geen medewerking zou hebben verleend toen Enexis - onaangekondigd, zonder afspraak en ongelegen - de eerste keer aan de deur kwam, terwijl ik op dat moment heb aangegeven dat Enexis wettelijk verplicht is om minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken. Dat is iets heel anders dan 'geen medewerking verlenen'.

Jullie advies hoe te reageren wordt weer zeer op prijs gesteld! Zie mail van Syncasso #36 in mijn bijgewerkte dossier deel 2
Zonder juridische kennis van mijn kant, ik zou betwisten dat je geen medewerking hebt verleend en dat onderbouwen met dat je keer op keer hebt aangegeven dat ze op afspraak welkom zijn om werkzaamheden uit te voeren en dat daar geen gebruik van is gemaakt.

Overigens: wie eist bewijst, dus zij zullen in een eventuele rechtszaak moeten bewijzen dat je geen medewerking hebt verleend. Volgens mij heb je genoeg dossiervorming opgebouwd om dit op dat moment te weerleggen. Het is dus denk ik voldoende om aan te geven dat ze ernaast zitten en dat dat ook eenduidig uit je correspondentie blijkt. Dan mogen zij verder uitzoeken of ze die correspondentie nog ergens hebben en een evt. rechtszaak aandurven.

Verder herhalen dat mijnaansluiting geen mogelijkheid biedt om aan te geven dat je geen gas meer wil gebruiken zonder voorwaarden te accepteren die je niet hoeft te accepteren en niet wil accepteren. En dat ze allang op de hoogte zijn dat je geen gas meer gaat gebruiken en dat je het gebrek aan mijnaansluiting.nl al hebt aangegeven. En daarnaast dat je ook helemaal niet verplicht bent om via mijnaansluiting iets te doen.

En verder wellicht klacht doorzetten richting ACM / andere autoriteiten?

Overigens, ik denk dat @Ivow85 wel een wat scherpere formulering kan maken. Ik zou een beetje klaar zijn met de leugens en ze terecht willen wijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Het_Eendje op 15-07-2024 20:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online

Ze houden ervan om in rondjes te praten, daar zou ik ze ook op aanspreken.
Verwijs naar de vorige correspondentie en dat je niet op dezelfde brieven gaat reageren als daar niets nieuws in staat.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
@Ecowoman Hoe exact te reageren, durf ik niet te zeggen. Daar zijn gelukkig enkele anderen hier wat kundiger in.
Wel heb ik hun mail even in stukjes opgehakt, zoals ik er naar zou kijken, met wat opmerkingen hoe ik erover denk en wat dus mogelijk in je reactie mee te nemen is.
U verzoekt om het door cliënt bij ons aangeleverde dossier bij te voegen.
Wij hebben van onze cliënt haar brieven aan u d.d. 22 januari 2024, 12 februari 2024 en 11 maart 2024 ontvangen. Tevens hebben wij de emailcorrespondentie die tussen cliënt en u vanaf 24 maart 2024 is gevoerd ontvangen. Aangezien u deze correspondentie reeds allemaal in uw bezit heeft zal ik die niet bijvoegen.
Ik weet niet precies of je kunt (blijven) eisen dat je het dossier krijgt, blijkbaar willen zij het niet sturen. Maar als de data kloppen, dan zou ik er vanuit gaan dat ze alles hebben. En dus ook refereren naar je eerdere communicatie, zonder het nog eens te herhalen.
U heeft aangegeven dat u geen gas meer afneemt. Cliënte heeft u verzocht via de website van ACM een 'melding einde gebruik' te doen. In dat geval worden er geen kosten in rekening gebracht voor de verwijdering van de aansluiting.

Cliënt heeft geen 'melding einde gebruik' ontvangen van u. Zodoende is de procedure gevolgd voor een aansluiting zonder contract.
Jij hebt al meermaals melding gedaan, alleen niet via de site. Ik zou dus in ieder geval aangeven dat je d.d. je eerste 'melding einde gebruik' al hebt gedaan, ik neem aan het opzeggen van je contract, en daarna rechtstreeks aan Enexis in je eerste mail daarover, d.d.. En in meerdere mails daarna (zonder exacte data te vernoemen, maar kan natuurlijk wel).
En dan wellicht nog de zin dat een contract dus niet nodig is, bla bla (die staat volgens mij in je eerdere mails) en dat als Enexis dan de verkeerde procedure volgt dat dat hun probleem is, niet de jouwe. En ook niet van Syncasso, dus dat zij alleen al op grond daarvan het dossier terug moeten leggen bij Enexis.
Medewerkers van client zijn tweemaal bij u geweest voor afsluiting, de eerste maal heeft u geen medewerking verleend, de tweede keer was u niet thuis. Zodoende is het dossier aan ons overgedragen.
Hier zou ik (weer) op reageren met iets van, ze kwamen zonder afspraak, terwijl ze wettelijk 5 dagen ... en de rest... dus toen ze onaangekondigd voor de deur stonden, kwam het mij niet uit. En inderdaad, de tweede, onaangekondigde!, keer was ik niet thuis. Maar dit wil dus niet zeggen dat ik geen medewerking heb verleend of wil verlenen. Nogmaals, op afspraak is en blijft Enexis welkom.. bla bla, de rest van die 'standaard' zin. Zoals ook aangegeven in al mijn mails (of met data).
Indien u een afspraak wilt maken voor een bezoek van cliënt dient u de procedure te volgen die cliënt heeft vermeld in haar emails d.d. 26 maart 2024 en 8 mei 2024.
'Ik hoef geen afspraak te maken, Enexis moet een afspraak maken, 5 dagen van tevoren."
Zolang een dergelijke aanvraag niet is gedaan, zal het dossier bij ons worden voortgezet.
Ik zou ook eens vragen wat dat nu precies inhoudt. Althans, mij is dat niet duidelijk. Want zij zijn in dit geval inderdaad geen incasso en willen geld hebben, maar ze willen dat je de deur openmaakt als Enexis nu onverwacht komt, samen met een mannetje van Syncasso. Zo lijkt het.
Dus wat willen hun nu eigenlijk, wat houdt in dat het dossier bij Syncasso wordt voortgezet.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want ik heb mijn reactie op wat er staat en wat mijn inhoudelijke reactie zou zijn op de brief nogal door elkaar gehaald...

In ieder geval succes weer!

*Edit: Ik zou dus niet zozeer aangeven dat MijnAansluiting je niet de juiste mogelijkheid biedt, zoals @Het_Eendje (wel terecht) zegt, maar het juist veel meer erop gooien dat je allang, meermaals en op meerdere manieren (opzeggen contract, je mails), melding hebt gedaan van einde gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 15-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:27

nogmaals reageren met "de brief van ACM aan de netbeheerders" waar gesproken wordt van
Daartoe is het niet nodig dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen.
en
De hierboven geschetste werkwijze borgt de veiligheid van het gasnet, stelt netbeheerders in staat om een effectief en efficiënt verwijderingsbeleid te voeren en zorgt ervoor dat de afnemer vanaf het moment van het opzeggen van de ATO geen tarieven meer verschuldigd is aan de netbeheerder. De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen
onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet.
in die brief wordt op geen enkel moment gesproken over een melding aan de netbeheerder. Buiten het feit dat als er al gesproken zou worden over een melding dat er via mijnaansluiting.nl nog steeds geen mogelijkheid is om zonder aanvaarden van aanvullende voorwaarden een melding te doen.

En verder dat ze nog steeds niet ingegaan zijn op de vordering van een kopie van het dossier zoals dat door de netbeheerder aan Syncasso is overgedragen. Want dan, als ze dát dossier precies gelezen hadden, kan Syncasso precies zien dat ze nu bezijden de waarheid uitspraken doen en dat je daar niet van onder de indruk raakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 15-07-2024 21:09 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Truus01 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:57:
[...]
'Ik hoef geen afspraak te maken, Enexis moet een afspraak maken, minimaal 5 werkdagen van tevoren."
Kleine correctie/toevoeging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

[...]
Ik weet niet precies of je kunt (blijven) eisen dat je het dossier krijgt, blijkbaar willen zij het niet sturen. Maar als de data kloppen, dan zou ik er vanuit gaan dat ze alles hebben. En dus ook refereren naar je eerdere communicatie, zonder het nog eens te herhalen.
Ik zou daar niet zomaar vanuit durven gaan. Wie zegt dat de volledige correspondentie van die dagen in het dossier zit :? Zoals de netbeheerders bezig zijn, acht ik het niet uitgesloten, dat Enexis slechts een selectie in het overgedragen dossier heeft gestopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

@Ecowoman, heb je een bevriende jurist, die je een blafbrief kunt laten sturen :? Op één of andere manier kruipen ze daarvan meestal in hun schulp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
@Ecowoman

Ik zou ook eens vragen wat dat nu precies inhoudt. Althans, mij is dat niet duidelijk. Want zij zijn in dit geval inderdaad geen incasso en willen geld hebben, maar ze willen dat je de deur openmaakt als Enexis nu onverwacht komt, samen met een mannetje van Syncasso. Zo lijkt het.
Dus wat willen hun nu eigenlijk, wat houdt in dat het dossier bij Syncasso wordt voortgezet.
Allemaal hele goede punten die ik zeker zou gebruiken. Maar deze specifiek vind ik wel heel vaag nog inderdaad.

Opereren ze nou als incassobureau? Zo ja, welke schuld proberen ze dan precies te innen? Want er is geen openstaande factuur (toch?) dus geen enkele rechtsgrond om iets te betalen.

Of schrijven ze als deurwaarder, die de netbeheerder moet helpen om toegang tot je woning te krijgen? Want dan hebben ze helemaal geen poot om op te staan (zolang je geduldig hun schrijfseltjes blijft beantwoorden).

Lijkt me sowieso belangrijk om te weten waar je de klacht moet indienen (dat is, zoals hier eerder besproken, verschillend voor incassobureaus en deurwaarders). En ik vind het behoorlijk kwalijk dat ze dit zelf bewust een beetje grijs gebied proberen te houden zodat het heel juridisch lijkt allemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Compuchip87 op 15-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@Ecowoman Nu ik het verhaal nog een keer gelezen heb van die toko, willen ze eigenlijk niet zoveel.

Dit schrijven ze na een hoop gebla:
Indien u een afspraak wilt maken voor een bezoek van cliënt dient u de
procedure te volgen die cliënt heeft vermeld in haar emails d.d. 26 maart
2024 en 8 mei 2024. Zolang een dergelijke aanvraag niet is gedaan, zal het
dossier bij ons worden voortgezet.
Een antwoord zou kunnen zijn:

Bedankt voor uw brief. Ik zie geen noodzaak om verdere acties te ondernemen naar aanleiding van uw schrijven.

Groetjes en kusjes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het lijkt erop dat de netbeheerder in Syncasso een nieuw ‘slachtoffer’ heeft gevonden om dit soort procedures uit te voeren. De vorige (ben de naam even kwijt) heeft de handdoek in de ring gegooid nadat duidelijk is geworden dat dit soort acties zinloos zijn en zich op (over?) het randje van legaal handelen begeeft. Die heeft hier geen zin meer in en treedt niet meer op namens de netbeheerder(s).

Syncasso is nog wat onwetend en naïef en denkt door aan te blijven houden zijn zin te krijgen. Ik ben benieuwd wanneer ook Syncasso het licht ziet. Ook Syncasso moet uiteindelijk terug het hok in.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 15-07-2024 22:57 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:55:
Het lijkt erop dat de netbeheerder in Syncasso een nieuw ‘slachtoffer’ heeft gevonden om dit soort procedures uit te voeren. De vorige (ben de naam even kwijt) heeft de handdoek in de ring gegooid nadat duidelijk is geworden dat dit soort acties zinloos zijn en zich op (over?) het randje van legaal handelen begeeft. Die heeft hier geen zin meer in en treedt niet meer op namens de netbeheerder(s).

Syncasso is nog wat onwetend en naïef en denkt door aan te blijven houden zijn zin te krijgen. Ik ben benieuwd wanneer ook Syncasso het licht ziet. Ook Syncasso moet uiteindelijk terug het hok in.
Bosveld: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phicoh

Ik zou twee dingen doen. De punten die je al weerlegd hebt in correspondentie met enexis schrijven:
dit argument heb ik al weerlgegd in mijn correspondentie met enexis de dato ...
en dan letterlijk invoegen wat je toen geschreven hebt.

Dit helpt vooral als je al hun argumenten zo kan weerleggen, want dan is het tijdverspilling en dat is goed voor een klacht.

Iets toevoegen als 'op grond van de AVG wil ik een compleet overzicht van mijn persoonsgegevens inclusief aantekeningen die Enexis over dit dossier gemaakt heeft'.

Dat geeft ook een goede basis voor klachten als ze weigeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Freee!! schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ik zou daar niet zomaar vanuit durven gaan. Wie zegt dat de volledige correspondentie van die dagen in het dossier zit :? Zoals de netbeheerders bezig zijn, acht ik het niet uitgesloten, dat Enexis slechts een selectie in het overgedragen dossier heeft gestopt.
Ik bedoelde het ook niet dat ik daarop zou vertrouwen, maar dat ik in de correspondentie daar vanuit zou gaan.
phicoh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:55:
Ik zou twee dingen doen. De punten die je al weerlegd hebt in correspondentie met enexis schrijven:
dit argument heb ik al weerlgegd in mijn correspondentie met enexis de dato ...
en dan letterlijk invoegen wat je toen geschreven hebt.
Dus eigenlijk het tegenovergestelde van dit. Om dan te zeggen, 'zoals in de mail naar Enexis dd', maar niet herhalen.

Al is herhalen denk ik toch wel beter, ook voor de dossiervorming richting Syncasso.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Compuchip87
@Ecowoman ik weet niet of je al een antwoord hebt geschreven maar ik vind het leuk om mee te denken dus hier is een eerste opzet. Uiteraard is feedback van anderen ook zeer welkom.
Beste Syncasso,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Uit uw antwoord blijkt nog steeds niet of u alle correspondentie tussen mij en Enexis heeft ontvangen, maar laten we voor de voortgang van het dossier aannemen dat dit het geval is. Als u deze correspondentie daadwerkelijk heeft gelezen, heeft u dus gezien op welke inhoudelijke gronden ik de standpunten van Enexis herhaaldelijk betwist en weerlegd heb.

U heeft dan ook gezien dat ik uw cliënt meerdere malen heb laten weten dat ik geen gebruik meer ga maken van de gasleiding. Het klopt dat ik hiervan niet nogmaals een melding ga doen danwel opdracht ga geven via mijnaansluiting.nl, om de redenen die ik uw cliënt al duidelijk heb gemaakt. Ik heb immers alleen al door het opzeggen van de ATO al aan mijn wettelijke verplichtingen voldaan. Op basis van uw totaal misplaatste opmerking dat de melding einde gebruik op de website van de ACM gedaan zou moeten worden, betwijfel ik echter dat u de correspondentie zorgvuldig gelezen heeft danwel enig inhoudelijk begrip van de zaak heeft.

U schrijft wat de procedure is "indien ik een afspraak wil maken voor een bezoek van cliënt". Dat wil ik niet. Ik heb echter herhaaldelijk aangegeven, en blijf dat doen, dat uw cliënt van harte welkom is om op haar initiatief een afspraak te maken indien zij binnenshuis werkzaamheden wil verrichten aan haar eigendom. De eerste keer kwamen die medewerkers echter onaangekondigd en ongelegen, en werden ze dreigend van toon. Daarom sta ik erop dat Enexis minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maakt, zoals de Gaswet voorschrijft.

Op basis van bovenstaande lijkt de enige juiste actie dat u het dossier teruglegt bij uw cliënt en mij hiervan binnen 5 werkdagen op de hoogte stelt.

Mocht u toch besluiten "het dossier voort [te] zetten", zoals u schrijft, verwacht ik nog een duidelijk antwoord op mijn vraag wat Enexis precies vordert. Het is mij namelijk nog altijd niet duidelijk of Syncasso hier optreedt als incassobureau of als deurwaarder. Het lijkt erop dat u hier bewust vaag over blijft, zodat ik door uw juridisch klinkende dreigementen aangezet wordt tot het aangaan van een overeenkomst via mijnaansluiting.nl, die ik niet wil. Aangezien de klachtenprocedure voor incassobureau's anders is dan voor gerechtsdeurwaarders, ontvang ik graag van u duidelijkheid hierover zodat ik mijn klacht over de gang van zaken kan voortzetten bij de juiste instantie.

Met vriendelijke groet,
EcoWoman
[edit] Opmerking van @il-Principe hieronder verwerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Compuchip87 op 16-07-2024 15:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Truus01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:56:
Dus eigenlijk het tegenovergestelde van dit. Om dan te zeggen, 'zoals in de mail naar Enexis dd', maar niet herhalen.

Al is herhalen denk ik toch wel beter, ook voor de dossiervorming richting Syncasso.
Het maakt helemaal niet uit of de volledige correspondentie overgedragen is of niet. Het zou mooi zijn als het lukt om interne aantekeningen van Enexis te pakken te krijgen.

Voor dossiervorming moeten brieven goed leesbaar zijn. Uiteindelijk wil je die gebruiken in een rechtzaak om aan te tonen dat het een enorme tijdverspilling was en dat je recht op een forse schade vergoeding vanwege alle moeite die het heeft gekost om al die brieven netjes te beantwoorden.

En dan helpt het als een rechter die brieven goed kan lezen en kan zien dat een reactie inderdaad al eerder gegeven is zonder dat het een zoekplaatje wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Superbedankt voor alle tips tot nu toe! Ik ben hard bezig met schrijven van een concept reactie en daar jullie input in te verwerken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:56
@Ecowoman zo te zien is Syncasso wel slordig bezig:
Cliënte heeft u verzocht via de website van ACM een 'melding einde gebruik' te doen.
De ACM ziet je al aankomen. Succes als je op de site van de ACM een meiding einde gebruik kwijt kan, ze zullen er niks mee doen.

Als Syncasso zo goed geïnformeerd is, moeten ze wel de juiste gegevens gebruiken, en dat is niet de ACM.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
il-Principe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:12:
[...]

De ACM ziet je al aankomen. Succes als je op de site van de ACM een meiding einde gebruik kwijt kan, ze zullen er niks mee doen.

Als Syncasso zo goed geïnformeerd is, moeten ze wel de juiste gegevens gebruiken, en dat is niet de ACM.
Je bent me net voor. Ik wilde dit net bij jullie onder de aandacht brengen. Een deurwaarder is verplicht zorgvuldig te handelen en o.a. door te stellen dat 'de website', waarmee naar we mogen aannemen mijnaansluiting.nl wordt bedoeld, van de ACM is i.p.v. van nota bene Syncasso's cliënt zelf (en andere netbeheerders) blijkt dat ze niet zorgvuldig handelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
il-Principe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:12:

[...]

Leuke, heb ik ook in mijn voorbeeld nog even verwerkt :-) De rest laat ik aan @Ecowoman over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:55:
Dat ze onwetend en naïef zijn geloof ik niet zo in. Ik zie dit als bewuste tactiek van zowel Enexis als Syncasso om mensen onder druk te zetten zodat een deel van de mensen die ze aanschrijven daar voor zwicht.
Onwetend zijn betekent dat ze zich niet op de hoogte stellen van de betreffende wet- en regelgeving en daar zijn ze als deurwaarder toe verplicht en daarnaast is het onzorgvuldig handelen en dat is nou net wat een deurwaarder niet mag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ecowoman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:25:
[...]
Dat ze onwetend en naïef zijn geloof ik niet zo in. Ik zie dit als bewuste tactiek van zowel Enexis als Syncasso om mensen onder druk te zetten zodat een deel van mensen die ze aanschrijven daar voor zwicht.
Onwetend zijn betekent dat ze zich niet op de hoogte stellen van de betreffende wet- en regelgeving en daar zijn ze als deurwaarder toe verplicht en daarnaast is het onzorgvuldig handelen en dat is nou net wat een deurwaarder niet mag.
Ze hebben in Syncasso weer een nieuw burootje gevonden die de netbeheerder(s) voor hun karretje wil spannen. En Syncasso weet nog niet dat er iedere keer een weerwoord terugkomt. Bosveld en Flanderijn hebben de handdoek al in de ring gegooid omdat die inmiddels inzien dat ze van "die Tweakers gasverlaters" een behoorlijk weerwoord krijgen en na enige tijd de opdracht weer teruggeven aan de netbeheerder. :*)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Uit alles blijkt dat Syncasso nog steeds niet inhoudelijk kennis heeft genomen van het volledige dossier. Het is inderdaad gewoon domweg ongefundeerd druk blijven zetten, zoals blijkt uit de "slordigheden". De onzorgvuldigheid spat er vanaf.

Je zou bijna zeggen dat het maar op een rechtszaak moet aankomen, want ze zijn met dit dossiers aardig hun eigen graf aan het graven.

Er zijn hier al mooie suggesties gegeven voor een reactie. Nu Syncasso nergens concrete verwijzingen naar artikelen doet, zou ik daar wederom spaarzaam mee zijn in een reactie.
De enige verwijzing naar een artikel die ik zéker wel zou opnemen in de reactie, is die naar de voorschriften voor een afspraak (5 werkdagen vooraf). Uit mijn hoofd art. 4.1.2.5 van de Aansluit en transportcode, maar controleer dat nog even.

De rest zou ik ontkrachten met een verwijzing naar de mails uit je dossier waarin je al beargumenteerd hebt waarom je geen extra aanvraag doet etc.

Tot slot meldt je dat je geen idee hebt wat de website van de ACM met dit dossier te maken heeft en dat je graag duidelijkheid krijgt in wat er nu écht van je gevorderd wordt, want dat wijzigt nogal gedurende de communicatie met Syncasso. En Syncasso moet uit de doeken doen onder welke titel zij opereren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ecowoman
Toevallig heb ik net een concept reactie #37 in mijn dossier deel 2 gezet. Waarschijnlijk weer te uitgebreid ;) .
Feedback weer zeer welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 16-07-2024 13:12 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ecowoman
Ivow85 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:57:...
Nu Syncasso nergens concrete verwijzingen naar artikelen doet, zou ik daar wederom spaarzaam mee zijn in een reactie.
De enige verwijzing naar een artikel die ik zéker wel zou opnemen in de reactie, is die naar de voorschriften voor een afspraak (5 werkdagen vooraf). Uit mijn hoofd art. 4.1.2.5 van de Aansluit en transportcode, maar controleer dat nog even....
Thanks! Ik heb er in mijn concept inderdaad ook voor gekozen om niet naar wetsartikelen te verwijzen, aangezien ze zelf van die wetsartikelen op de hoogte moeten zijn als ze zorgvuldig handelen. Daarom stel ik in mijn concept reactie simpelweg bij alle punten dat ze dat weten, want daar zijn ze toe verplicht.

Het noemen van het wetsartikel over het maken van een afspraak had ik dus ook achterwege gelaten in mijn concept, om hierin consequent te zijn. Dit wetsartikel staat genoemd in al mijn mails aan Enexis, waarvan Syncasso zegt dat die in hun bezit zijn, dus bij het lezen van slechts 1 van die mails hebben ze die info al. Maar @Ivow85 je had mijn concept reactie nog niet kunnen zien, dus als je na het lezen daarvan adviseert om dit wetsartikel in deze context toch wel toe te voegen, dan doe ik dat. Ook andere feedback op het concept uiteraard van harte welkom.

Ik had wel het citaat uit de brief van de ACM erin verwerkt. Wel of niet erin laten?

[ Voor 8% gewijzigd door Ecowoman op 16-07-2024 15:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ecowoman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:08:
Toevallig heb ik net een concept reactie #37 in mijn dossier deel 2 gezet. Waarschijnlijk weer te uitgebreid ;) .
Feedback weer zeer welkom!
punt 10: "ook niet op de website mijnaansluiting" --> "ook niet op de website mijnaansluiting.nl"
punt 11: "Iets waar ik niet wettelijk toe verplicht ben." --> "Iets waar ik wettelijk niet toe verplicht ben."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
@Kees-Jan Thanks! Je eerste punt heb ik gewijzigd, de 2e moet ik ff over nadenken welke van de 2 formuleringen ik het beste vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
@Ecowoman
punt 8, die zin is krom. Zo lijkt het net of de site van ACM van de netbeheerders is, maar jij bedoeld mijnaansluiting, neem ik aan.

Ik zou ook nog minimaal een keer ergens noemen dat je dus eigenlijk allang 'melding einde gasgebruik' hebt gedaan, dmv het opzeggen van het contract en dus ATO en door dit meermaals in je mails te hebben vernoemd.
Wellicht bij punt 10, als aanvulling.

[ Voor 46% gewijzigd door Truus01 op 16-07-2024 15:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Truus01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:03:
@Ecowoman
punt 8, die zin is krom. Zo lijkt het net of de site van ACM van de netbeheerders is, maar jij bedoeld mijnaansluiting, neem ik aan.
@Truus01 Thanks voor de feedback, maar zoals Syncasso het formuleert noemen ze niet mijnaansluiting.nl , maar verwijzen ze naar de mails van Enexis waarin er verwezen wordt naar de website mijnaansluiting.nl . Ik zeg daarom bij punt 8 dat Syncasso (dus niet ik) stelt dat de website waar zij naar verwijzen van de ACM zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ecowoman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:02:
@Kees-Jan Thanks! Je eerste punt heb ik gewijzigd, de 2e moet ik ff over nadenken welke van de 2 formuleringen ik het beste vind.
punt 8: "U stelt dat de website waarnaar uw cliënt in haar emails d.d. … en … verwijst van de ACM zou zijn, terwijl u als u – zoals u verplicht bent – zorgvuldig zou handelen zou weten dat deze website van nota bene uw cliënt zelf (en andere netbeheerders) is."
-->
"U stelt dat de website waarnaar uw cliënt in haar emails d.d. … en … verwijst van de ACM zou zijn, terwijl als u – zoals u verplicht bent – zorgvuldig zou handelen zou kunnen weten dat deze website van de gezamenlijke netbeheerders is waar nota bene uw cliënt zelf (en dus andere netbeheerders) verantwoordelijk voor is."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
@Kees-Jan Thanks! Eens met de toevoeging aan het eind, maar niet met het wijzigen van het deel daarvoor dat er al stond. Juist de formulering 'zou weten' i.p.v. 'zou kunnen weten' maakt duidelijk dat het feit dat ze het niet weten aantoont dat ze niet zorgvuldig handelen. En taaltechnisch vind ik het niet logisch dat je het woordje 'u' eruit hebt gehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:45
Ik heb het even nagekeken op de eigen website van Syncasso: zij noemen zichzelf een 'incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie’, nogal indirect op de ‘Over ons’ pagina:
Wij zijn Syncasso

Syncasso gelooft in een intelligente incassoaanpak die past bij de uitdagingen van vandaag en morgen. Betalingsachterstanden hebben namelijk een onverminderd grote impact op individuen, gezinnen, bedrijven en de samenleving. Als innovatieve ketenpartner zoeken wij de samenwerking op in de schuldenketen. Want waarom zou een incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie alleen incasseren, als we opdrachtgevers, debiteurklanten én de maatschappij ook duurzaam verder kunnen helpen?
Dus ik zou jouw tekst in de eerste alinea "en wat uw rol hierin is als gerechtsdeurwaarder” wijzigen in "en wat uw rol hierin is als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie”. Idem bij punt 3.

Overigens blijkt uit hun website en hun sociaal jaarverslag dat zij zich vooral richten op incassering van openstaande vorderingen.

[ Voor 179% gewijzigd door mikepapot op 16-07-2024 16:14 . Reden: Post hersteld na misverstand ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Syncasso gelooft in een intelligente incassoaanpak
Mag ik stellen, dat ze dat op een minder intelligente manier demonstreren :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
Verwijderd op verzoek

[ Voor 97% gewijzigd door mikepapot op 16-07-2024 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ecowoman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:18:
@Kees-Jan Thanks! Eens met de toevoeging aan het eind, maar niet met het wijziging van het deel daarvoor dat er al stond. Juist de formulering 'zou weten' i.p.v. 'zou kunnen weten' maakt duidelijk dat het feit dat ze het niet weten aantoont dat ze niet zorgvuldig handelen. En taaltechnisch vind ik het niet logisch dat je het woordje 'u' eruit hebt gehaald.
Zo dan:
"U stelt dat de website waarnaar uw cliënt in haar emails d.d. … en … verwijst van de ACM zou zijn, terwijl u, als u – zoals u verplicht bent – zorgvuldig zou handelen, zou kunnen weten dat deze website van de gezamenlijke netbeheerders is waar nota bene uw cliënt zelf (en dus andere netbeheerders) verantwoordelijk voor is."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
In het geval van @Ecowoman lijkt Syncasso als deurwaarder op te treden, om toegang te krijgen tot de woning voor Enexis, maar dan wel door Ecowoman te verplichten het volgens de procedure te doen die Enexis wilt; via MijnAansluiting.
Want er is nog helemaal geen openstaande vordering. Tenminste, er zijn nog geen werkzaamheden geweest, alleen zijn ze 2 keer voor niks aan de deur geweest. Er is dus geen fysieke afsluiting en geen (onterechte en betwiste) factuur.
Of heb ik dit mis, @Ecowoman? Klopt dus. :/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
mikepapot schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:20:
[...]
Ik heb het even nagekeken op de eigen website van Syncasso: zij noemen zichzelf een 'incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie’, nogal indirect op de ‘Over ons’ pagina:
[...]
Dus ik zou jouw tekst in de eerste alinea "en wat uw rol hierin is als gerechtsdeurwaarder” wijzigen in "en wat uw rol hierin is als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie”. Idem bij punt 3.

Overigens blijkt uit hun website en hun sociaal jaarverslag dat zij zich vooral richten op incassering van openstaande vorderingen.
Ik zie dat meerderen van jullie aangeven dat het onduidelijk is of Syncasso in mijn geval als incassobureau handelt of als deurwaarder. Voor mij is dat echter niet onduidelijk. Enexis kondigde aan een deurwaarder in te schakelen, vervolgens krijg ik een brief van Syncasso met daarop het logo 'Syncasso gerechtsdeurwaarders'. Aangezien er geen factuur is die geincasseerd moet worden heb ik geen enkele aanleiding om te denken dat ze als incassobureau handelen in mijn geval, enkel vanwege het feit dat ze ook als bedrijf gerechtigd zijn om bij mensen als incassobureau te handelen.

Ik vind het wel onduidelijk welke rol ze als gerechtsdeurwaarder hebben hierin, omdat ze daar nog niets over hebben gezegd, wat @Truus01 in haar eerdere post terecht aangaf .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
Truus01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:28:
In het geval van @Ecowoman lijkt Syncasso als deurwaarder op te treden, om toegang te krijgen tot de woning voor Enexis, maar dan wel door Ecowoman te verplichten het volgens de procedure te doen die Enexis wilt; via MijnAansluiting.
Want er is nog helemaal geen openstaande vordering. Tenminste, er zijn nog geen werkzaamheden geweest, alleen zijn ze 2 keer voor niks aan de deur geweest. Er is dus geen fysieke afsluiting en geen (onterechte en betwiste) factuur.
Of heb ik dit mis, @Ecowoman?
En de stap om een deurwaarder in te schaken om toegang te krijgen tot een pand is boven-proportioneel omdat @Ecowoman meermaals heeft aangegeven dat de netbeheerder op afspraak toegang kan krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
De post die hier stond heb ik verwijderd.

[ Voor 138% gewijzigd door Ecowoman op 16-07-2024 15:43 . Reden: verwijderd ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mikepapot
Truus01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:28:
Of heb ik dit mis, @Ecowoman?
Om als deurwaarder toegang te krijgen tot de woning met ondersteuning van de politie en een slotenmaker, moet er voor zover ik weet eerst een gerechtelijke uitspraak zijn dat @Ecowoman hieraan moet meewerken. En die uitspraak komt er natuurlijk niet gezien het dossier ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
Op verzoek verwijderd.

[ Voor 87% gewijzigd door mikepapot op 16-07-2024 16:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Kees-Jan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:31:
[...]

En de stap om een deurwaarder in te schaken om toegang te krijgen tot een pand is boven-proportioneel omdat @Ecowoman meermaals heeft aangegeven dat de netbeheerder op afspraak toegang kan krijgen.
mikepapot schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Om als deurwaarder toegang te krijgen tot de woning met ondersteuning van de politie en een slotenmaker, moet er voor zover ik weet eerst een gerechtelijke uitspraak zijn dat @Ecowoman hieraan moet meewerken. En die uitspraak komt er natuurlijk niet gezien het dossier ...
Inderdaad.
En Syncasso is en blijft erg vaag over wat mogelijke vervolgstappen zijn met 'voortzetting van het dossier'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
mikepapot schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:33:
[...]

en de politie heeft de ondersteuning van deurwaarders (tijdelijk) gestaakt omdat de politie staakt voor hun "zware beroepen eerder stoppen met werken"...

[ Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 16-07-2024 15:38 ]

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.