Toon posts:

Belastingaangifte 2020 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 13 Laatste
Acties:

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 09:04

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2020 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Meer info op de website van de Belastingdienst.

Vorige delen:

Belastingaangifte 2019
Belastingaangifte 2018
Belastingaangifte 2017
Belastingaangifte 2016
Belastingaangifte 2015
Belastingaangifte 2014

Fiscale veranderingen 2020Aftrekposten en kortingen

https://gen.sendtric.com/countdown/jbfpzww904

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
Voor mensen die op geld aan het wachten zijn: je kan natuurlijk ook alvast voor 1 maart een voorlopige aangifte doen over 2020 als je dit nog niet had gedaan. Je hebt immers je jaaropgave van werk al binnen en waarschijnlijk ook een overzicht van je hypotheek verstrekker.

Ik doe dit al jaren zo, bij de definitieve aangifte na 1 maart krijgen we dan vaak nog enkele tientjes binnen... Maar die 3000 euro van de voorlopige aangifte staat dan al begin maart op onze rekening :-). Niet dat het uitmaakt voor ons, maar dan worden we tenminste niet met de grote groep meegenomen :-P

En nee, vooraf een voorlopige teruggave aanvragen hoeft niet van ons :-)

Bedenk wel dat je aangifte 'los' staat van je toeslagen. Tegelijkertijd wel een moment om even te controleren of de gegevens bij je toeslagen nog kloppen. Nog het juiste geschatte jaarsalaris? Klopt het uurtarief van van de kinderopvang nog? Etc.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Nice! Helaas moet ik tot 1 maart wachten omdat we in Duitsland wonen :’(.

Snap nooit echt goed waarom eigenlijk, we werken allebei in Nederland dus inhoudelijk is het nagenoeg dezelfde aangifte. Grootste verschil is dat we zelf onze jaarsalarissen etc moeten invullen, dat gebeurt niet automatisch.

• President
De_Bastaard schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:00:
Nice! Helaas moet ik tot 1 maart wachten omdat we in Duitsland wonen :’(.

Snap nooit echt goed waarom eigenlijk, we werken allebei in Nederland dus inhoudelijk is het nagenoeg dezelfde aangifte. Grootste verschil is dat we zelf onze jaarsalarissen etc moeten invullen, dat gebeurt niet automatisch.
Je kan de voorlopige aangifte dan toch alvast doen? Ik vul de jaarsalarissen voor de voorlopige aangifte ook in met behulp van mijn jaaropgave van werk

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
President schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:06:
[...]

Je kan de voorlopige aangifte dan toch alvast doen? Ik vul de jaarsalarissen voor de voorlopige aangifte ook in met behulp van mijn jaaropgave van werk
Nooit over nagedacht eigenlijk :X. Ik heb even gekeken en dan moet je een formulier bestellen, digitaal mag dat weer niet. Argh.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 15:19
President schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:53:
Ik doe dit al jaren zo, bij de definitieve aangifte na 1 maart krijgen we dan vaak nog enkele tientjes binnen... Maar die 3000 euro van de voorlopige aangifte staat dan al begin maart op onze rekening :-). Niet dat het uitmaakt voor ons, maar dan worden we tenminste niet met de grote groep meegenomen :-P

Best een goed idee, zoals je zegt heb je alle informatie toch zelf al wel, je moet het dan alleen handmatig invullen.

Trouwens, misschien zie ik dan iets over het hoofd, maar wat zou er nog kunnen veranderen in je voorlopige/definitieve aangifte?

• President
Stalensnuitje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:52:
[...]

Best een goed idee, zoals je zegt heb je alle informatie toch zelf al wel, je moet het dan alleen handmatig invullen.

Trouwens, misschien zie ik dan iets over het hoofd, maar wat zou er nog kunnen veranderen in je voorlopige/definitieve aangifte?
Ja, even handmatig intikken. Het programma vult al informatie over 2019 in ofzo. Dus dan blijft over:
- jaarsalaris van mezelf
- jaarsalaris van mijn partner
- betaalde rente

Die drie getallen moet ik zelf invullen, de rest is hetzelfde als voorgaande jaren (hypotheek verstrekker, kinderen, etc)

Geen idee, ik die die definitieve aangifte altijd en krijg dan toch nog iets terug. Misschien net nog een belasting regel die aangepast is?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor mensen die op geld aan het wachten zijn: je kan natuurlijk ook alvast voor 1 maart een voorlopige aangifte doen over 2020 als je dit nog niet had gedaan. Je hebt immers je jaaropgave van werk al binnen en waarschijnlijk ook een overzicht van je hypotheek verstrekker.
Helaas, mijn jaaropgave laat nog op zich wachten dit jaar... ze zijn echt royaal traag. :+ Hypotheek en banken heb ik wel al binnen. Kan op zich wel met mijn salarisstrookje van december alvast gaan kijken.

• President
SmurfLink schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:37:
[...]

Helaas, mijn jaaropgave laat nog op zich wachten dit jaar... ze zijn echt royaal traag. :+ Hypotheek en banken heb ik wel al binnen. Kan op zich wel met mijn salarisstrookje van december alvast gaan kijken.
Hmm, hij komt bij mij altijd eind januari / begin februari... Zal dus ergens de komende dagen ook bij jou binnen komen. Je kan natuurlijk ook het strookjes van december alvast gebruiken... Toch heb ik het gevoel dat als je het voor 1 maart doet je eerder het geld binnen hebt als 'voorlopige aangifte' dan dat je na 1 februari je definitieve aangifte doet :P. Kom je niet op 'de grote hoop' terecht per 1 maart

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 09:05
Even iets wat ik me afvraag. Wellicht weet iemand dit. Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht, waarvan ik weet dat ik het een en ander terug ga krijgen. Vanwege corona heb ik volmachten afgegeven bij de notarissen. Is dit iets wat ik ook terug kan vragen bij de aangifte?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
PRoCx schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:49:
Even iets wat ik me afvraag. Wellicht weet iemand dit. Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht, waarvan ik weet dat ik het een en ander terug ga krijgen. Vanwege corona heb ik volmachten afgegeven bij de notarissen. Is dit iets wat ik ook terug kan vragen bij de aangifte?
Als het goed is heb je van de notaris een totaaloverzicht gehad, waarin staat welke onderdelen je kan terugvragen. Dat was bij mij in ieder geval zo.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 08:51

Crazy-

Best life ever

PRoCx schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:49:
Sommige wel sommige niet

Check daar staat het duidelijk: https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

[Voor 32% gewijzigd door Crazy- op 03-02-2021 10:04]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-05 16:20
Alvast een vraag hier m.b.t. vermogen bij de belastingaangifte 2020:

In 2019 is de vader (alleenstaand) van mijn fiscaal partner overleden. Het koophuis waar hij in woonde is geërfd door de 4 kinderen. Verder alleen nog een klein banksaldo.

De erfenis is in 2020 pas afgehandeld en aangifte erfbelasting gedaan.

M.b.t. de aangifte inkomstenbelasting 2020 staat op de website van de Belastingdienst:

"Geef in uw aangifte inkomstenbelasting uw aandeel van de erfenis aan bij uw bezittingen. Het gaat om uw bezittingen op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet."

De erfenis was dus op 1-1-2020 nog niet afgehandeld. Hoe weet ik dan welk bedrag ik hiervoor moet opnemen bij de inkomstenbelasting 2020 ? Het bedrag dat gebruikt is bij de aangifte erfbelasting aanhouden ?

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:47
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en natuurlijk kun je een deel kosten koper terugkrijgen van de belastingdienst. Is het indienen van de eindafrekening voldoende bewijs? of moet ik losse facturen gaan ophalen?

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 15:24
President schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:57:
[...]
Geen idee, ik die die definitieve aangifte altijd en krijg dan toch nog iets terug. Misschien net nog een belasting regel die aangepast is?
De voorlopige aanslag gaat uit van perfecte loonheffing, de reguliere aangifte van de daadwerkelijke.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:52
jessy100 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:20:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en natuurlijk kun je een deel kosten koper terugkrijgen van de belastingdienst. Is het indienen van de eindafrekening voldoende bewijs? of moet ik losse facturen gaan ophalen?
Tenzij je een audit krijgt hoef je geen bewijs in te dienen, bij de aangifte geef je simpelweg het totaal aan aftrekbare kosten op.

Dus, je moet wel alle losse facturen bewaren, maar je hoeft niet de losse bedragen in te geven bij de aangifte.

Anoniem: 91868

Waar kan ik het nu al invullen? Ik kan geen formulier of programmaatje vinden.

• BastaRhymez
  • Niet online
Diagonaal schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:10:
Alvast een vraag hier m.b.t. vermogen bij de belastingaangifte 2020:

In 2019 is de vader (alleenstaand) van mijn fiscaal partner overleden. Het koophuis waar hij in woonde is geërfd door de 4 kinderen. Verder alleen nog een klein banksaldo.

De erfenis is in 2020 pas afgehandeld en aangifte erfbelasting gedaan.

M.b.t. de aangifte inkomstenbelasting 2020 staat op de website van de Belastingdienst:

"Geef in uw aangifte inkomstenbelasting uw aandeel van de erfenis aan bij uw bezittingen. Het gaat om uw bezittingen op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet."

De erfenis was dus op 1-1-2020 nog niet afgehandeld. Hoe weet ik dan welk bedrag ik hiervoor moet opnemen bij de inkomstenbelasting 2020 ? Het bedrag dat gebruikt is bij de aangifte erfbelasting aanhouden ?
Volgens mij vul je dit (nog) niet in.
De erfenis is nog niet afgewikkeld, dus had je op 1-1-2020 ook nog geen bezittingen uit de erfenis.

Bovenstaande klopt dus niet...

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44
Wij hebben een taxatie laten uitvoeren, zodat onze risicoklasse van de hypotheek omlaag ging, zou deze taxatie ook opgegeven mogen worden als kosten financiering?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:01:
Wij hebben een taxatie laten uitvoeren, zodat onze risicoklasse van de hypotheek omlaag ging, zou deze taxatie ook opgegeven mogen worden als kosten financiering?
Yes: https://wetten.overheid.n...e4_Circulaire.divisie4.11
BastaRhymez schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:57:
[...]

De erfenis is nog niet afgewikkeld, dus had je op 1-1-2020 ook nog geen bezittingen uit de erfenis.
En @Diagonaal : in dit geval moet je het bedrag van de erfenis wel meetellen. Het geld was op 1-1-2020 al van jou, ook al was toen nog niet precies bekend hoe veel het was. Inmiddels wel. Overigens mag je de erfbelasting (die op 1-1-2020 nog niet voldaan was) verrekenen.
https://allesovererven.nl...or-de-inkomstenbelasting/

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-05 18:23
Fijn dit topic!

Ik heb een vraag over middelen van inkomstenbelasting.

In maart 2019 ben ik begonnen met fulltime werken, 2020 is dus mijn eerste volledige jaar met een fulltime inkomen. In 2018 en 2017 heb ik parttime gewerkt.

Nu twijfel ik of ik een verzoek tot middeling wil indienen voor 2020 (2018, 2019, 2020) of met terugwerkende kracht voor 2019 (2017, 2018, 2019).

Wat is volgens jullie de beste strategie?

Ter info (jaarinkomen per jaar):

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Louislouislouis schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:23:
Fijn dit topic!

In maart 2019 ben ik begonnen met fulltime werken, 2020 is dus mijn eerste volledige jaar met een fulltime inkomen. In 2018 en 2017 heb ik parttime gewerkt.

Nu twijfel ik of ik een verzoek tot middeling wil indienen voor 2020 (2018, 2019, 2020) of met terugwerkende kracht voor 2019 (2017, 2018, 2019).

***members only***
Je kan het zelf makkelijk uitrekenen via https://www.berekenhet.nl...ddeling-inkomen-box1.html

Overigens kan je verzoek tot middeling pas doen als je definitieve aanslag hebt gekregen over alle drie de jaren.

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08-2022
Fijn dit topic!

***members only***
Ik ben bang dat beide middelingsmogelijkheden je geen teruggaaf gaan opleveren. Omdat effectieve IB druk al jaren daalt, wordt middeling steeds minder aantrekkelijk.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
Fijn dit topic!

***members only***
Op deze site kun je alles invullen en wordt het meest gunstige berekend.
https://www.belastinghelden.nl/

Ik weet niet of het nu nog voordeel oplevert, vroeger (toen ik begon) was het meer.

Edit:
Inderdaad: "Helaas Je inkomen is niet wisselend genoeg om in aanmerking te komen voor belastingmiddeling."

[Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 03-02-2021 14:34]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Snuf. schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Ik ben bang dat beide middelingsmogelijkheden je geen teruggaaf gaan opleveren. Omdat effectieve IB druk al jaren daalt, wordt middeling steeds minder aantrekkelijk.
En dat klopt, heb het zelf even de berekentool gezet, en het maximaal verschil krijg je door 2018 tot en met 2020 te middelen. Maar dan kom je op 516 euro uit, en dat is onvoldoende om over de drempel van 545 euro te komen.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-05 18:23
@Hielko @Cheesy @Snuf.

Dankjulliewel!

Jammer, als deze inkomens al niet wisselend genoeg zijn kom je er niet heel snel voor in aanmerking dus.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:08
Wij hebben vorig jaar een woning gekocht, welke dit jaar overgedragen wordt. Als ik het goed begrijp tellen de aftrekposten mee in het jaar dat je het huis jouw eigendom wordt, in ons geval voor de aangifte van 2021.

De taxatie is los gefactureerd in 2020, met bijhorende factuurdatum. Als ik het goed begrijp moet ik deze pas volgend jaar aftrekken?

• Cheesy
Louislouislouis schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:59:
@Hielko @Cheesy @Snuf.

Dankjulliewel!

Jammer, als deze inkomens al niet wisselend genoeg zijn kom je er niet heel snel voor in aanmerking dus.
Klopt, t/m 2012 waren de IB-schijven een stuk gedifferentieerder.

Tegenwoordig valt bijna iedereen in dezelfde schijf waardoor middelen geen zin heeft (of je moet gaan middelen aan de 'bovenkant' van de tarieven, bijvoorbeeld met een inkomen van 100k)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Anoniem: 567735

Tales schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:39:

De taxatie is los gefactureerd in 2020, met bijhorende factuurdatum. Als ik het goed begrijp moet ik deze pas volgend jaar aftrekken?
Je moet kosten aftrekken in het jaar waarin je ze gehad (als in betaald) hebt. Zie ook de website van de Belastingdienst:
De onderstaande kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald.

[...]

- taxatiekosten voor het krijgen van de lening.
Dit geldt overigens ook voor bijvoorbeeld scholing die je vooruit betaald hebt of waarvoor nog geen diploma is: aftrekken in het jaar dat je betaald hebt.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 03-02-2021 15:52]

• Tales
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Je moet kosten aftrekken in het jaar waarin je ze gehad (als in betaald) hebt. Zie ook de website van de Belastingdienst:
Bedankt! Dat was voor mij het deel wat onduidelijk was, omdat ik wel een koopcontract ondertekend had in 2020, maar dus nog geen woningbezitter ben of je dan in aanmerking komt voor aftrekposten voor een huis.

Dan weet ik in elk geval dat ik de taxatiekosten op 1 maart er af kan gooien, en dan volgend jaar helemaal los kan gaan. :)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:51

@President Maar die voorlopige aangifte wordt dan toch automatisch doorgetrokken naar volgend jaar? Waardoor je dan dus wel maandelijks een voorschot krijgt (of eenmalig aan het begin van het jaar als het een klein bedrag is). Of doe je dan in december weer een nieuwe voorlopige aangifte om de teruggave weer terug naar nihil te zetten? In dat geval doe je dus 3x aangifte in plaats van 1x, alleen maar om een paar maanden eerder dat geld te hebben, waarvan je zelf zegt dat het eigenlijk niet nodig is en je het geld ook NOG eerder zou kunnen hebben via de maandelijkse teruggave, want dan had je het rond 15 december van het voorgaande jaar al volledig binnen bij de laatste maandelijkse betaling.

Het staat je natuurlijk vrij, maar ik snap het niet helemaal.

• President
Lapa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:23:
[...]

@President Maar die voorlopige aangifte wordt dan toch automatisch doorgetrokken naar volgend jaar? Waardoor je dan dus wel maandelijks een voorschot krijgt (of eenmalig aan het begin van het jaar als het een klein bedrag is). Of doe je dan in december weer een nieuwe voorlopige aangifte om de teruggave weer terug naar nihil te zetten? In dat geval doe je dus 3x aangifte in plaats van 1x, alleen maar om een paar maanden eerder dat geld te hebben, waarvan je zelf zegt dat het eigenlijk niet nodig is en je het geld ook NOG eerder zou kunnen hebben via de maandelijkse teruggave, want dan had je het rond 15 december van het voorgaande jaar al volledig binnen bij de laatste maandelijkse betaling.

Het staat je natuurlijk vrij, maar ik snap het niet helemaal.
Ik doe dit jaar in februari een voorlopige aangifte over 2020. Dit wordt gezien als een eenmalige handeling, dus heeft geen invloed verder op een aangifte over 2021.

Wij hebben er bewust voor gekozen om geen (maandelijkse) voorschotten te ontvangen. Wij doen het nu met terugwerkende kracht 'voorlopig'. Uiteraard verschilt dat niks van mensen die in januari 2020 een voorlopige aangifte doen over 2020. Wij doen het dus alleen achteraf :-).

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zag bij mijn moeder ineens een voorlopige aanslag 2021 binnen komen, die had ze eerder niet. Daar was in ieder geval niet om gevraagd. Moest een klein bedrag betalen, kan ook redelijk kloppen.

Wel 4 pagina's over hoe je allemaal wel niet kan betalen, dat je 1 euro korting krijgt bij ineens maar het ook in zoveel termijnen kan etc. Maar wat ik wilde weten stond er niet bij. Namelijk waarom ze nou eigenlijk die voorlopige aanslag kreeg.

• Cheesy
sambalbaj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:40:
Ik zag bij mijn moeder ineens een voorlopige aanslag 2021 binnen komen, die had ze eerder niet. Daar was in ieder geval niet om gevraagd. Moest een klein bedrag betalen, kan ook redelijk kloppen.

Wel 4 pagina's over hoe je allemaal wel niet kan betalen, dat je 1 euro korting krijgt bij ineens maar het ook in zoveel termijnen kan etc. Maar wat ik wilde weten stond er niet bij. Namelijk waarom ze nou eigenlijk die voorlopige aanslag kreeg.
https://www.belastingdien...gd-een-voorlopige-aanslag

Had mijn vrouw ook een keer. Het lijkt heel willekeurig.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01:00
[...]

Helaas zul je wel de waarde van de erfenis in box 3 moeten aangeven.
Zie: https://allesovererven.nl...or-de-inkomstenbelasting/

Ik zou inderdaad het bedrag wat vermeld is in de aangifte erfbelasting aanhouden.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35
Nooit geweten. Nu ben ik overtuigd om onze woning opnieuw te laten taxeren. Dank _/-\o_

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:51
President schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:03:
[...]

Ik doe dit jaar in februari een voorlopige aangifte over 2020. Dit wordt gezien als een eenmalige handeling, dus heeft geen invloed verder op een aangifte over 2021.
[...]
Als je dit al vaker gedaan hebt heb je vast gelijk. Maar ik ben wel verbaasd dat zo'n late voorlopige aangifte niet automatisch doorgetrokken wordt terwijl dat bij andere voorlopige aangiften wel wordt gedaan, terwijl het verder exact hetzelfde is.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 15:08
Cheesy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Op deze site kun je alles invullen en wordt het meest gunstige berekend.
https://www.belastinghelden.nl/

Ik weet niet of het nu nog voordeel oplevert, vroeger (toen ik begon) was het meer.

Edit:
Inderdaad: "Helaas Je inkomen is niet wisselend genoeg om in aanmerking te komen voor belastingmiddeling."
_/-\o_
Nooit geweten dat dit kon, kan een mooi bedrag terugkrijgen :9~

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:58
[...]

Dit is onjuist. Ook jouw deel van de onverdeelde boedel moet worden opgegeven.
Dus het deel waar je recht op hebt, maar wat nog niet verdeeld is.

• Cbr
sambalbaj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:40:

Op de achterkant van het eerste blad staan de cijfers waarmee gerekend is.
Heeft je moeder AOW? En daarnaast nog een of meer pensioenen? Dan is het waarschijnlijk dat het te verwachten is dat er te weinig loonheffing ingehouden gaat worden. Dit omdat het pensioenfonds alleen naar het inkomen kijkt dat ze betalen, en niet weten hoeveel andere inkomens er zijn.
(Kloppen mijn aannames niet, dan klopt mijn verhaal niet.)

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:37
President schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:03:
[...]

Wij hebben er bewust voor gekozen om geen (maandelijkse) voorschotten te ontvangen. Wij doen het nu met terugwerkende kracht 'voorlopig'. Uiteraard verschilt dat niks van mensen die in januari 2020 een voorlopige aangifte doen over 2020. Wij doen het dus alleen achteraf :-).
Wij hebben (ivm hypotheekrente-aftrek o.a.) toen we gingen samenwonen 1-malig voorlopige teruggave ingesteld en daar eigenlijk nooit meer aangezeten (want niet nodig). Sindsdien enorm veel veranderd in ons leven, mijn vrouw ook een andere baan waar we geen loonheffing toepassen, die verrekenen we over het jaar heen. Is op die manier altijd een mooi spaarpotje gebleken om daar wat (Grotere) uitgaven van te kunnen doen.

Op deze manier komen we maandelijks prima rond, we houden nu steeds iets over (anders zouden we maandelijks best wel over houden, als we de teruggave terugrekenen naar per maand), maar zouden we waarschijnlijk ook een andere levensstandaard gaan hanteren. Ik ben hier wel blij mee zo, vooral omdat vrouwlief mij iets té van shoppen houdt, en wanneer er standaard meer geld binnenkomt, ook al snel meer zou gaan uitgeven. :+

Afgelopen jaar kregen we 6k terug van de belasting door bovenstaande. Benieuwd wat dat dit jaar zou worden.

[Voor 3% gewijzigd door jbdeiman op 04-02-2021 08:48]

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:10
Mijn vriend en ik hebben op 31 december bij de notaris gezeten voor ons nieuwbouwhuis dat pas eind volgend jaar/begin 2023 wordt opgeleverd. We zijn allebei voor 50% eigenaar. Op dat moment waren we nog geen fiscaal partners, dus voor de hand ligt dat we apart van elkaar belastingaangifte doen over 2020. Maar hoe zit het met de aftrekposten? Is het handiger als hij bijvoorbeeld de kosten voor de notaris volledig aftrekt omdat zijn salaris in de hoogste belastingschijf terechtkomt? Of splitten we de kosten en voeren we deze apart van elkaar op?

• kpg
  • Niet online
Als je geen fiscaal partner bent, heb je volgens mij geen andere keus dan alleen je eigen kosten op te voeren. In jouw geval dus allebei 50%.
Zodra je fiscaal partner bent staat het je vrij om de kosten toe te wijzen aan de een of de ander. Nu heb je dat voordeel niet.

• qadn
  • Laatst online: 21:55

qadn

Pinnacle of Perversion

Cbr schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:27:
[...]

Dit is onjuist. Ook jouw deel van de onverdeelde boedel moet worden opgegeven.
Dus het deel waar je recht op hebt, maar wat nog niet verdeeld is.
Precies. Even om het duidelijk te maken: dit volgt accountancy-regels rondom het boekjaar.
En daarbij boek je baten (zoals dit) en lasten zodra deze binnenkomen, en niet zodra ze voldaan worden.
Normaliter maakt het als natuurlijk persoon niets uit, maar met erfenissen komt het vaak voor.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• BastaRhymez
  • Niet online
@kpg , @Wouter62 en @Cbr
Jullie hebben gelijk, kennelijk moet je dit dus wel opgeven... Dan wordt mijn aangifte dit jaar wat complexer dan gedacht, aangezien ik een erfgenaam ben waarvan de boedel nog niet is verdeeld.

Wellicht dat jullie dan ook weten hoe je moet omgaan met een koophuis uit de erfenis.
Naast een som geld, is er dus ook een koophuis welke op 1 januari 2021 nog niet was verkocht (inmiddels al wel verkocht) en is er een lijfrente polis (welke dus wél van invloed is op de aangifte IB belasting).

Neem je voor het huis dan gewoon de WOZ waarde (2019) en neem je daar je aandeel van de verdeling?
Dus stel huis WOZ 200k en 2 erfgenamen is ieder 100k?

En hoe je het met de lijfrente? Stel deze is 50k. Schrijf je dan allebei 25k lijfrente op? Ondanks dat we deze gaan afkopen (in 2021) en dan een revisierente (20% boete) betalen?

• kpg
  • Niet online
BastaRhymez schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:19:
@kpg , @Wouter62 en @Cbr
Jullie hebben gelijk, kennelijk moet je dit dus wel opgeven... Dan wordt mijn aangifte dit jaar wat complexer dan gedacht, aangezien ik een erfgenaam ben waarvan de boedel nog niet is verdeeld.

Wellicht dat jullie dan ook weten hoe je moet omgaan met een koophuis uit de erfenis.
Naast een som geld, is er dus ook een koophuis welke op 1 januari 2021 nog niet was verkocht (inmiddels al wel verkocht) en is er een lijfrente polis (welke dus wél van invloed is op de aangifte IB belasting).

Neem je voor het huis dan gewoon de WOZ waarde (2019) en neem je daar je aandeel van de verdeling?
Dus stel huis WOZ 200k en 2 erfgenamen is ieder 100k?

En hoe je het met de lijfrente? Stel deze is 50k. Schrijf je dan allebei 25k lijfrente op? Ondanks dat we deze gaan afkopen (in 2021) en dan een revisierente (20% boete) betalen?
Dit jaar doe je aangifte over 2020. Dus de waarde van je bezittingen op 1 januari 2020 is van belang - de waarde op 1 januari 2021 heb je pas over een jaar nodig. Waarschijnlijk heb je tegen die tijd wél een overzicht van de erfenis i.v.m. de erfbelasting.

• BastaRhymez
  • Niet online
Ah, tuurlijk! Sorry zat nog met het voorbeeld van de link in m'n hoofd.
Maar dat ging over de situatie dat iemand in 2019 was overleden.

Hier (helaas) in 2020 overleden, maar op 01-01-2020 nog wel in leven.

Anoniem: 176636

Heeft de WOZ waarde van mijn woning impact op de hoeveelheid belasting wat ik betaal bij de belastingaangifte over 2020? Mijn WOZ was op 1 january 2020 100k hoger dan in 2019. Ipv 450k werd het 550k.

Ik doe 1x per jaar mijn teruggave van de hypotheekrente aftrek dus altijd bij de belastingaangifte.
Mijn rest hypotheek is nog 250k.

https://www.waarderingska...-waarde-belastingheffing/

Ik kwam hier wat tegen over het eigen woning forfait maar het is mij toch niet helemaal duidelijk...

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 176636 op 21-02-2021 18:30]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:00
Anoniem: 176636 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:30:
Heeft de WOZ waarde van mijn woning impact op de hoeveelheid belasting wat ik betaal bij de belastingaangifte over 2020? Mijn WOZ was op 1 january 2020 100k hoger dan in 2019. Ipv 450k werd het 550k.
Ja. 100k hogere waarde betekent €600 hoger EWF.

Wilke schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Ja. 100k hogere waarde betekent €600 hoger EWF.
Thanks voor snelle reply. Bedoel je hier mee dat ik 600 meer moet betalen per 100k? Normaal krijg ik iets van 4k HRA retour als ik nu voor elke 100k 600 euro moet betalen blijft er niet veel over :-)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:00
Anoniem: 176636 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:41:
Thanks voor snelle reply. Bedoel je hier mee dat ik 600 meer moet betalen per 100k? Normaal krijg ik iets van 4k HRA retour als ik nu voor elke 100k 600 euro moet betalen blijft er niet veel over :-)
Je kunt het ook zelf gewoon opzoeken, maar basically ja, voor 2020 is het 0,6% van de waarde, dus bij 550k is dat €3300. Dat gaat van het betaalde rentebedrag af, en sterker nog: als je genoeg hebt afgelost moet je dus effectief zelfs bijbetalen straks, net als voor een leaseauto - google afbouw wet Hillen. Bij de huidige lage rentes komt dat punt dus steeds sneller in zicht.

Zie:

https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:40
Hoe moet je qua aangifte omgaan met geldbedragen die 'in het niets' rondzwerven?

Vorig jaar heb ik mij huis verkocht en met m'n vriendin samen een ander huis gekocht.
Oude huis: aflossingsvrije hypo + spaarhypotheek
Nieuwe huis: lineaire hypotheek

De opbrengst van het oude huis was meer dan genoeg om de hypotheek af te lossen (zowel de aflossingsvrije als spaarhypotheek) en een aanzienlijk deel van de nieuwe hypotheek al af te lossen. Maar daarna had ik dus nog een spaarrekening die aan de spaarhypotheek gekoppeld was en waarvan ik het opgebouwde tegoed (ruim 40k) naar de nieuwe hypotheek heb laten overboeken.

Het probleem: die 40k staat dus niet op het eind-overzicht van de vorige hypotheekgever (eindoverzicht: €0 schuld); van de spaarrekening kreeg ik sowieso al nooit een jaaroverzicht voor de belasting - en het tegoed is pas op ~10 januari bijgeschreven bij de nieuwe hypotheek.

Moet ik nu die 40k bij de aangifte alvast van die hypotheekschuld afhalen van de nieuwe hypotheek? Het voelt een beetje raar om het bedrag maar helemaal niet te noemen.

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:24
Zoals ik het lees in je verhaal gaat het om een kapitaalverzekering eigen woning. Deze valt in box 1 en, wanneer is voldaan aan alle voorwaarden, zal deze bij uitkering/gebruik onder de vrijstelling vallen in box 1. Daarom zag je hem ook nooit terug in je box 3.

In je aangifte geef je aan wat de waarde van je hypotheek is op 1 januari. In jouw geval is dat zonder het gebruik van je spaarrekening. Volgend jaar komt dan vanzelf naar voren dat de hypotheek lager is geworden.
vanaalten schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:45:
Hoe moet je qua aangifte omgaan met geldbedragen die 'in het niets' rondzwerven?

Vorig jaar heb ik mij huis verkocht en met m'n vriendin samen een ander huis gekocht.

De opbrengst van het oude huis was meer dan genoeg om de hypotheek af te lossen (zowel de aflossingsvrije als spaarhypotheek) en een aanzienlijk deel van de nieuwe hypotheek al af te lossen. Maar daarna had ik dus nog een spaarrekening die aan de spaarhypotheek gekoppeld was en waarvan ik het opgebouwde tegoed (ruim 40k) naar de nieuwe hypotheek heb laten overboeken.

Het probleem: die 40k staat dus niet op het eind-overzicht van de vorige hypotheekgever (eindoverzicht: €0 schuld); van de spaarrekening kreeg ik sowieso al nooit een jaaroverzicht voor de belasting - en het tegoed is pas op ~10 januari bijgeschreven bij de nieuwe hypotheek.

Moet ik nu die 40k bij de aangifte alvast van die hypotheekschuld afhalen van de nieuwe hypotheek? Het voelt een beetje raar om het bedrag maar helemaal niet te noemen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:51

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

vanaalten schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:45:

Ergens in de aangifte staat heeft u in 2020 een huis gekocht. Daar kan je alles in kwijt. Dus de overwaarde en het spaardeel, die laatste heb je ook zo te lezen gebruikt om je nieuwe woning te financieren, dus zolang je er geen Tesla van gekocht heb is er niets moeilijk aan.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 19:50
cryptapix schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Nooit geweten. Nu ben ik overtuigd om onze woning opnieuw te laten taxeren. Dank _/-\o_
Mijn 24,95 voor een calcasa waardebepaling zal vast geen zoden aan de dijk zetten :+

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35
skai21 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Mijn 24,95 voor een calcasa waardebepaling zal vast geen zoden aan de dijk zetten :+
Toch weer 10 euro :+

Helaas is Calcasa bij mij geen mogelijkheid. Mijn hypotheeknemer accepteert dat niet.
Hierover is nog niet zo lang geleden een interessant topic geweest: [hypotheek] uitspraak Kifid, en nu?

• skai21
cryptapix schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Toch weer 10 euro :+

Helaas is Calcasa bij mij geen mogelijkheid. Mijn hypotheeknemer accepteert dat niet.
Hierover is nog niet zo lang geleden een interessant topic geweest: [hypotheek] uitspraak Kifid, en nu?
Mijne wel en ik zit nu in de laagste risicoopslag categorie d:)b
Ben al blij met mijn 0,15% rente eraf, die 10 euro zal ik proberen mee te nemen als ik hem niet vergeet O-)

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:00
Tien jaar geleden ben ik geëmigreerd naar het Verenigd Koninkrijk. Alles netjes afgerond, volledig uitgeschreven en geen eigen activiteiten binnen Nederland meer—en hier ook bevestiging van gehad. Ik heb overigens nog wel een Nederlands paspoort.

Vorig jaar kreeg ik uit het niets een aangiftebrief. De belastingtelefoon adviseerde dat ik écht aangifte moest doen, maar kon niet uitleggen waarom dit nodig was. DigiD aangevraagd, een bezoekje aan de ambassade gedaan en de eigenlijke aangifte ingediend, waar gelukkig een totaal van 0 euro tevoorschijn kwam :)

Dit jaar heb ik weer een aangiftebrief ontvangen, en weer kunnen de mensen van de belastingtelefoon niet uitleggen waarom dit nodig is. Mijn DigiD is nog actief dus ik hoef gelukkig niet het hele traject te herhalen, maar het lijkt me geen bijzonder nuttige bezigheid.

Gezien er hier meer mensen zijn die in het buitenland wonen: heeft iemand een idee of er een regelwijziging is geweest? Is dit toeval, of iets dat een jaarlijks fenomeen gaat worden? Het is verder geen heel groot probleem, maar ik dacht alles netjes afgerond te hebben.

• President

Bedenk wel dat je aangifte 'los' staat van je toeslagen. Tegelijkertijd wel een moment om even te controleren of de gegevens bij je toeslagen nog kloppen. Nog het juiste geschatte jaarsalaris? Klopt het uurtarief van van de kinderopvang nog? Etc.
Geld was hier trouwens afgelopen vrijdag binnen, dus 16 kalender dagen later :-).

Nu afwachten tot volgende week om te zien hoeveel ik bij de definitieve terug krijg :-)

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
President schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:36:
[...]

Geld was hier trouwens afgelopen vrijdag binnen, dus 16 kalender dagen later :-).

Nu afwachten tot volgende week om te zien hoeveel ik bij de definitieve terug krijg :-)
op 1 Maart om 00:01 uur inloggen bij de belastingdienst :)

• President
Uhuruburu schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:41:
[...]

op 1 Maart om 00:01 uur inloggen bij de belastingdienst :)
Nou, dan lig ik te slapen. Om een uurtje of zes als ik wakker ben en voor ik naar werk moet. Is toch in een paar minuten gedaan: salaris partner, salaris van mezelf, hypotheek gegevens, gegevens kinderen.

Binnen vijf minuten gedaan dus, meeste van die gegevens staan er toch al in en hoef ik alleen te controleren

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:55
President schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:45:
[...]

Nou, dan lig ik te slapen. Om een uurtje of zes als ik wakker ben en voor ik naar werk moet. Is toch in een paar minuten gedaan: salaris partner, salaris van mezelf, hypotheek gegevens, gegevens kinderen.

Binnen vijf minuten gedaan dus, meeste van die gegevens staan er toch al in en hoef ik alleen te controleren
Meeste werk gaat bij ons ook zitten in het zo gunstig mogelijk verdelen van de posten tussen ons tweeën. Daar valt altijd wel wat winst te behalen

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 00:06
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:46:
[...]

Meeste werk gaat bij ons ook zitten in het zo gunstig mogelijk verdelen van de posten tussen ons tweeën. Daar valt altijd wel wat winst te behalen
Ik lees dit regelmatig als belasting tip maar in de afgelopen jaren is het mij nooit gelukt om dmv schuiven van posten financieel voordeel te behalen. Komt dat omdat mijn partner en ik in dezelfde belastingschaal zitten? Bruto verdien ik 50% meer dan mijn partner maar toch lijkt dat niets uit te maken.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:46

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Anoniem: 176636 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:30:

Ik doe 1x per jaar mijn teruggave van de hypotheekrente aftrek dus altijd bij de belastingaangifte.
Mijn rest hypotheek is nog 250k.

https://www.waarderingska...-waarde-belastingheffing/

Ik kwam hier wat tegen over het eigen woning forfait maar het is mij toch niet helemaal duidelijk...
Je schrijft gisteren om 18.41 uur ook dat je 4K aan HRA terugkrijgt na bijtelling WOZ.
Leg eens uit hoe je dat regelt bij hypotheek van 250K .
Dat wil ik ook :?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT LG65E9

• BastaRhymez
  • Niet online
964C2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:12:
[...]

Je schrijft gisteren om 18.41 uur ook dat je 4K aan HRA terugkrijgt na bijtelling WOZ.
Begin aan kinderen en ga zelf of je partner minder werken.
Dan krijg je een een extraatje (aanrechtsubsidie) van de overheid (maar let wel op: Kinderen kosten meer geld dan dat dit je gaat opleveren en je levert meer salaris in, dan dat je via deze weg terug krijgt).

• Rubbergrover1
BastaRhymez schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:19:
[...]

Begin aan kinderen en ga zelf of je partner minder werken.
Dan krijg je een een extraatje (aanrechtsubsidie) van de overheid (maar let wel op: Kinderen kosten meer geld dan dat dit je gaat opleveren en je levert meer salaris in, dan dat je via deze weg terug krijgt).
Maar dat is dus geen teruggave aan hypotheekrenteaftrek...

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 16:43
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Indeed, inkomensafhankelijke combinatiekorting..
Nooit geweten dat dit bestond, tot vorig jaar toen ik zelf voor het eerst als ouder aangifte moest doen..

Wat een gek land leven we toch :+
Subsidies, toeslagen.. normaal komt het nooit mijn kant op rollen maar deze wel.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Rubbergrover1
Neutron schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:57:
[...]

Ik lees dit regelmatig als belasting tip maar in de afgelopen jaren is het mij nooit gelukt om dmv schuiven van posten financieel voordeel te behalen. Komt dat omdat mijn partner en ik in dezelfde belastingschaal zitten? Bruto verdien ik 50% meer dan mijn partner maar toch lijkt dat niets uit te maken.
Als jullie beiden in de zelfde schaal vallen, dan zal er vaak ook weinig voordeel zijn te behalen. Eigenlijk houd je dan twee dingen over, namelijk dat je met je box 3 vermogen kunt schuiven zodat je vermogen onder bepaalde grenzen valt en het voordeel van de aanslaggrens van 48 euro, als een van beiden (of allebei) geen voorlopige aanslag had.

• Rubbergrover1
Daannn1987 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Nooit geweten dat dit bestond, tot vorig jaar toen ik zelf voor het eerst als ouder aangifte moest doen..

Subsidies, toeslagen.. normaal komt het nooit mijn kant op rollen maar deze wel.
Dat valt nog in het niet bij de kinderopvangtoeslag als je kind (straks) naar de kinderopvang gaat...

• Daannn1987
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Dat valt nog in het niet bij de kinderopvangtoeslag als je kind (straks) naar de kinderopvang gaat...
Ja die krijg ik al, maar dat is inkomensafhankelijk.. (valt nog tegen imo :+ )

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Daannn1987 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Let er wel op dat het minder werken direct consequenties gaat hebben voor je pensioen en (mocht je het ooit nodig hebben) arbeidsongeschiktheid (ziektewet en WIA zijn loongerelateerde uitkeringen).

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:14
Tales schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:39:
Wij hebben vorig jaar een woning gekocht, welke dit jaar overgedragen wordt. Als ik het goed begrijp tellen de aftrekposten mee in het jaar dat je het huis jouw eigendom wordt, in ons geval voor de aangifte van 2021.

Dit probleem heb ik bij de aangifte vorig jaar ook gehad. Je moet de kosten aftrekken in het jaar waarin je ze gemaakt hebt. In jou geval dus 2020.

Probleem is echter dat je, om deze kosten af te trekken, MOET aangeven dat je in 2020 in bezit was van een huis en hypotheek. Dat ben je echter niet. Na contact met de belastingtelefoon moet je dan eigenlijk zeggen dat je een huis in bezit hebt in het aangiftejaar die een waarde heeft van €0. Hetzelfde voor de hypotheek. Op dat moment kan je de kosten namelijk pas aftrekken.

Het klonk voor mij ontzettend onlogisch, maar dat is blijkbaar de enige manier waarop dat werkt.

• Tales
AlxRoelofs schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Dit probleem heb ik bij de aangifte vorig jaar ook gehad. Je moet de kosten aftrekken in het jaar waarin je ze gemaakt hebt. In jou geval dus 2020.

Probleem is echter dat je, om deze kosten af te trekken, MOET aangeven dat je in 2020 in bezit was van een huis en hypotheek. Dat ben je echter niet. Na contact met de belastingtelefoon moet je dan eigenlijk zeggen dat je een huis in bezit hebt in het aangiftejaar die een waarde heeft van €0. Hetzelfde voor de hypotheek. Op dat moment kan je de kosten namelijk pas aftrekken.

Het klonk voor mij ontzettend onlogisch, maar dat is blijkbaar de enige manier waarop dat werkt.
Heel erg bedankt voor deze reactie! Ik had me al gefrustreerd zien zitten tijdens dit proces _/-\o_

De developer in mij snapt waarom dit is, maar tegelijkertijd moeten we voortaan maar zorgen dat we 1 dag per jaar hebt dat je alle handel mag doen ergens midden in het jaar ofzo. 8)7

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:14
Tales schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Heel erg bedankt voor deze reactie! Ik had me al gefrustreerd zien zitten tijdens dit proces _/-\o_

De developer in mij snapt waarom dit is, maar tegelijkertijd moeten we voortaan maar zorgen dat we 1 dag per jaar hebt dat je alle handel mag doen ergens midden in het jaar ofzo. 8)7
Geen probleem. Mijn aangifte is er vervolgens echter wel uitgepikt voor zo'n extra controle door zo'n mannetje, terwijl ik dat nooit eerder heb gehad. Ik denk dat dat moet komen door het stukje met het huis (al is dat een aanname). Dat is misschien nog wel iets om rekening mee te houden.

Uiteindelijk kreeg ik gewoon bericht dat alles goed was, maar met die kennis zou ik iedereen in ieder geval willen adviseren om de aangifte even dubbel te checken zodat ze je niet kunnen pakken omdat hun eigen aftrekposten-systeem niet lekker meewerkt.

• Daannn1987
Uhuruburu schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Let er wel op dat het minder werken direct consequenties gaat hebben voor je pensioen en (mocht je het ooit nodig hebben) arbeidsongeschiktheid (ziektewet en WIA zijn loongerelateerde uitkeringen).
Klopt, dank voor de hint. Vrouw is minder gaan werken (ipv 32, 16 uur) ik werk gewoon nog fulltime.
Toch is die inkomensafhankelijke combinatiekorting een mooie tegemoetkoming voor nu, wetende dat je hier geen pensioen oid mee opbouwt.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-05 16:42
Heeft iemand misschien een handige site waar je alvast e.e.a. zou kunnen berekenen?

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• BastaRhymez
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Als het echt puur en alleen 4k HRA is, dan wil je denk ik niet met hem ruilen...
Dat zou betekenen dat hij een giga hoge rente heeft :+ Wellicht lang geleden voor "zekerheid" gekozen en de rente op 8%+ vastgezet ofzo :X

Vandaar dat ik dacht dat er bedoeld werd dat ie ieder jaar 4k terug krijgt (HRA + IACK en andere regelingen).
Dan is die 4k namelijk wel te verklaren.

• BastaRhymez
  • Niet online
bakkie1985 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:10:
Heeft iemand misschien een handige site waar je alvast e.e.a. zou kunnen berekenen?
Belastingdienst.nl en dan een voorlopige aangifte 2020 nog invullen ;)

964C2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:12:
[...]

Wat is de rente die jij betaald op je hypotheek? Hier 5.8% (spaar hypotheek)

• skai21
[...]

Het grootste voordeel zit hem in die 45-50 euro die je ieder jaar in de min mag die wordt kwijtgescholden, die kun je dan bij een van de partners zo hoog mogelijk zetten. Waardoor je dat op de andere partner wint.

Mijn vriendin en ik zitten qua salaris ook redelijk gelijk, en toch zaten er wel jaren bij dat het best wel wat scheelde.

• Neutron
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:27:
[...]

Als jullie beiden in de zelfde schaal vallen, dan zal er vaak ook weinig voordeel zijn te behalen. Eigenlijk houd je dan twee dingen over, namelijk dat je met je box 3 vermogen kunt schuiven zodat je vermogen onder bepaalde grenzen valt en het voordeel van de aanslaggrens van 48 euro, als een van beiden (of allebei) geen voorlopige aanslag had.
Ik weet niet precies hoe die truc met de aanslaggrens werkt maar ik neem aan dat dit alleen werkt als je netto betaler bent? Wij ontvangen jaarlijks enkele duizenden euro’s, voornamelijk door een combi van de combinatie korting en onze spaarhypotheek.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 14:36
[...]

Aan het einde van de webaangifte zit de verdeling van evt aftrekposten. Omdat wij geen voorlopige aanslag krijgen (liever 1x per jaar geld terug) komt er eigenlijk altijd geld terug. Dan moet je zodanig schuiven dat jij of je partner net "iets" moet bijbetalen maar onder de aanslaggrens blijft (de eerder genoemde 40-50 euro). Dat heeft de ander dan als extra aftrekpost.

Het is een beetje rommelen in de marge, maar ja - het kan en het mag.

Nog een tip voor 2021 voor degenen die veel (jaarlijkse) giften doen: Er is een drempelbedrag waarover je geen aftrek krijgt. Door de giften van 2 jaar in 1 jaar te combineren (bijvoorbeeld in januari 2021 voor 2021 en december 2021 voor het jaar 2022 te doen verhoog je in 2021 het aftrekbare bedrag en heb je meer aftrek. In 2022 heb je dan geen aftrekbare giften, in 2023 weer extra. Het probleem is dat veel ANBI organisaties pas (aftrekbare) contributiefacturen na het begin van het jaar versturen.

Ook hier: your mileage may vary.

• Neutron
DjoeC schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Aan het einde van de webaangifte zit de verdeling van evt aftrekposten. Omdat wij geen voorlopige aanslag krijgen (liever 1x per jaar geld terug) komt er eigenlijk altijd geld terug. Dan moet je zodanig schuiven dat jij of je partner net "iets" moet bijbetalen maar onder de aanslaggrens blijft (de eerder genoemde 40-50 euro). Dat heeft de ander dan als extra aftrekpost.

Het is een beetje rommelen in de marge, maar ja - het kan en het mag.

Nog een tip voor 2021 voor degenen die veel (jaarlijkse) giften doen: Er is een drempelbedrag waarover je geen aftrek krijgt. Door de giften van 2 jaar in 1 jaar te combineren (bijvoorbeeld in januari 2021 voor 2021 en december 2021 voor het jaar 2022 te doen verhoog je in 2021 het aftrekbare bedrag en heb je meer aftrek. In 2022 heb je dan geen aftrekbare giften, in 2023 weer extra. Het probleem is dat veel ANBI organisaties pas (aftrekbare) contributiefacturen na het begin van het jaar versturen.

Ook hier: your mileage may vary.
Fijn om wat meer info te ontvangen over hoe deze truc precies werkt. Voor wat betreft je punt over giften: vorig jaar heb ik voor drie goede (ANBI) doelen per doel een periodieke gift OVK opgesteld waardoor we de gehele gift kunnen aftrekken, zonder drempel.

• Rubbergrover1
Neutron schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:58:
[...]

Ik weet niet precies hoe die truc met de aanslaggrens werkt maar ik neem aan dat dit alleen werkt als je netto betaler bent? Wij ontvangen jaarlijks enkele duizenden euro’s, voornamelijk door een combi van de combinatie korting en onze spaarhypotheek.
Het is niet per definitie zo dat jullie allebei die teruggave ontvangen. Je kunt er voor kiezen dat één van beiden de teruggave ontvangt. Dan kan het zijn dat de ander een 'betaler' wordt.

Daarnaast kun je met het schuiven in aftrekposten er soms voor zorgen dat één van jullie meer profiteert van heffingskortingen. Bijvoorbeeld de afbouw van de arbeidskorting gaat door tot ongeveer een ton (98604). Dat betekent dat als jullie (in een fictief geval) allebei een ton zouden verdienen, jullie geen van beiden van de arbeidskorting kunnen profiteren. Schuif je het zo dat de een 90k verdient en de ander 110k, dan heeft degene met 90k inkomen ineens een extra heffingskorting van 6% * 8604 = 514 euro. Met het schuiven zouden jullie in deze situatie dus 514 minder belastingen hoeven te betalen. Is toch mooi meegenomen en in mijn ogen ook iets meer dan rommelen in de marge.

• JeanQuipers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:09
bakkie1985 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:10:
https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Als je dan voor de aangifte Blanco kiest, kun je je eigen situatie simuleren.

[Voor 13% gewijzigd door JeanQuipers op 22-02-2021 16:13]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:41
Neutron schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Fijn om wat meer info te ontvangen over hoe deze truc precies werkt. Voor wat betreft je punt over giften: vorig jaar heb ik voor drie goede (ANBI) doelen per doel een periodieke gift OVK opgesteld waardoor we de gehele gift kunnen aftrekken, zonder drempel.
Is geen truc, staat zelfs in de tekst wanneer je aangifte doet dat je moet "schuiven" om het beste resultaat te krijgen.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 09:06
Hoe zien aangiftes voor zzp'ers (eenmanszaak) er uit?
In het boekhoudprogramma wordt alles getoond, dus daar komen de cijfers vandaan.
Is het een kwestie van de winst invullen bij winst uit onderneming? En komen er dan keuzevakjes voor de verschillende kortingen zoals zelfstandigenaftrek?

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Neutron
JeanQuipers schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:11:
[...]

https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Als je dan voor de aangifte Blanco kiest, kun je je eigen situatie simuleren.
Op zich interessant, ik wist niet dat dit zo kon. Ik vraag mij wel af wat het verschil is met een voorlopige aangifte invullen met de definitieve cijfers? In beide gevallen moet je nog een definitieve aangifte doen maar heb je van te voren wel je overzicht.

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 17:37
OneTimer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:31:
Hoe zien aangiftes voor zzp'ers (eenmanszaak) er uit?
In het boekhoudprogramma wordt alles getoond, dus daar komen de cijfers vandaan.
Is het een kwestie van de winst invullen bij winst uit onderneming? En komen er dan keuzevakjes voor de verschillende kortingen zoals zelfstandigenaftrek?
Als je voor de inkomstenbelasting als ondernemer bent aangemerkt, dan voer je in de aangifte de gehele jaarrekening in (balans en V&W-rekening) en de kapitaalvergelijking.

Vervolgens krijg je enkele vragen te beantwoorden t.z.v. de van toepassing zijnde ondernemerskortingen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AlxRoelofs schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Klopt inderdaad. Ik zat met hetzelfde.
Er is in de aangifte eigenlijk geen mogelijkheid, dus je vult een 'fictieve' woning in met een waarde van 1 euro (of 2 als je voor 50%) eigenaar bent.
Vervolgens kan je dan kosten zoals taxatie, bouwkeuring en advieskosten invullen en aftrekken.

Aansluitend hierop had ik een vraag waar ik niet direct een antwoord op kon vinden.
Wij hebben in 2020 een huis gekocht, zijn voor beide 50% eigenaar en hebben samen een hypotheek genomen (2 delen voor 50%).
Nu is het zo dat ik het geld van de verkoop van mijn vorige woning niet gebruikt hebt voor de aankoop en dus geen hypotheek rente mag aftrekken. Kan ik nog wel de kosten voor de woning (NHG/notaris) opgeven? Of mag dat niet?
Ik mag geen HRA toepassen voor mijn deel van de hypotheek, mag ik het andere deel wel overnemen van mijn vriendin en opgeven?
Je mag schuiven met kosten namelijk.

Anoniem: 91868

https://www.belastingdien...n-studiefinanciering-hebt
Volgens dit mag je studiekosten aftrekken als je geen studiefinanciering krijgt. Netjes ingevuld, het is ook (veel) meer dan het drempelbedrag. Maar op het voorlopige teruggaaf bedrag stond 0 euro. Doe ik iets fout?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Heb in 2020 een huis gekocht. Onderdeel van het afschrift van de notaris was een vergoeding voor de negatieve rente voor de tijd dat het hypotheekbedrag op zijn derdenrekening heeft gestaan.
Heb belastingtelefoon gebeld met de vraag of deze kosten aftrekbaar zijn. Bleek best een lastige vraag want na 4 keer doorverbonden te zijn zouden ze me de dag erna terugbellen.
Dat is gedaan met de boodschap dat ze dit verder aan het uitzoeken zijn en me nog laten weten wat het resultaat is. Ik zal de uitkomst hier delen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:51

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Anoniem: 91868 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:38:
https://www.belastingdien...n-studiefinanciering-hebt
Volgens dit mag je studiekosten aftrekken als je geen studiefinanciering krijgt. Netjes ingevuld, het is ook (veel) meer dan het drempelbedrag. Maar op het voorlopige teruggaaf bedrag stond 0 euro. Doe ik iets fout?
Het is een aftrekpost, dus zolang de andere gegevens nog niet bekend zijn is het gissen voor ons of je iets fout doet. Aftrekpost betekent niet een garantie dat je alles (of een gedeelte daarvan) boven de drempel terugkrijgt.

Bv als je VRH moet betalen, of er te weinig loonheffing is ingehouden etc.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 09:04
Ik heb vorig jaar een online cursus gevolgd. Dit gebeurd in principe via video’s zonder interactie. Echter in de chat kun je vragen stellen die redelijk rap beantwoord worden en 1x per maand zijn er Office hours over de cursus onderdelen waar daadwerkelijk interactie plaatsvind en je vragen kan stellen.

Bij de belastingdienst staat dat je alleen kan aftrekken als er een docent les heeft gegeven. Ik heb het idee dat ik met mijn cursus (en certificaat van examen halen op papier) mij in een grijs gebied bevind. Het is een softskill cursus van ruim 2500 dollar.
Twijfel een beetje hem erop te zetten.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:55:
Heb in 2020 een huis gekocht. Onderdeel van het afschrift van de notaris was een vergoeding voor de negatieve rente voor de tijd dat het hypotheekbedrag op zijn derdenrekening heeft gestaan.
Heb belastingtelefoon gebeld met de vraag of deze kosten aftrekbaar zijn. Bleek best een lastige vraag want na 4 keer doorverbonden te zijn zouden ze me de dag erna terugbellen.
Dat is gedaan met de boodschap dat ze dit verder aan het uitzoeken zijn en me nog laten weten wat het resultaat is. Ik zal de uitkomst hier delen.
Interessant, dat is dit jaar inderdaad nieuw al is het tientjes werk.
Wat gaf de notaris zelf aan op z'n factuur?
Meestal geven die wat aftrekbaar is een aparte markering op de factuur als service.

Box 3 negatieve rente is in ieder geval niet aftrekbaar.

• Cbr
SunnieNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:18:
Ik heb vorig jaar een online cursus gevolgd. Dit gebeurd in principe via video’s zonder interactie. Echter in de chat kun je vragen stellen die redelijk rap beantwoord worden en 1x per maand zijn er Office hours over de cursus onderdelen waar daadwerkelijk interactie plaatsvind en je vragen kan stellen.

Bij de belastingdienst staat dat je alleen kan aftrekken als er een docent les heeft gegeven. Ik heb het idee dat ik met mijn cursus (en certificaat van examen halen op papier) mij in een grijs gebied bevind. Het is een softskill cursus van ruim 2500 dollar.
Twijfel een beetje hem erop te zetten.
Hoi Sunnie, voor de aftrek studiekosten moet er sprake zijn van studie of opleiding.
Dit is verduidelijkt tot: er moet sprake zijn van een leertraject. Een coachingstraject voldoet hier meestal niet aan. Een leertraject wordt vaak gekenmerkt door begeleiding van een docent/opleider. Verder wordt een leertraject gekenmerkt door duidelijke of ambitieuze leerdoelen (kennis en/of vaardigheden).
Ook moet je aan de andere voorwaarden voldoen. Een voorbeeld: je cursus moet echt bedoeld zijn om inkomen mee te gaan verdienen (word je er aantrekkelijker door voor werkgevers?). Zo mag de cursus niet bijvoorbeeld niet te algemeen vormend zijn (B-rijbewijs mag niet, een cursus Duits niet, een tolkenopleiding kan dan weer wel).
Mocht je twijfelen kun je net als de grote bedrijven wel vaker doen in vooroverleg gaan met de Belastingdienst. Dan heb je gedoe vooraf in plaats van achteraf ;).

• Cbr
Viper® schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Nu is het zo dat ik het geld van de verkoop van mijn vorige woning niet gebruikt hebt voor de aankoop en dus geen hypotheek rente mag aftrekken. Kan ik nog wel de kosten voor de woning (NHG/notaris) opgeven? Of mag dat niet?
Hoeveel overwaarde had je? Is dat meer dan je hypotheekschuld nu? Weet je zeker dat je niet een deel van je schuld mag aftrekken?

Als je zeker weet dat je je schuld niet mag aftrekken dan mag je de kosten die bij die schuld horen ook niet aftrekken.
Stel dat je een hypotheek neemt van 2 ton met NHG, daarvan is 1 ton eigenwoningschuld (in box 1, rente-aftrekbaar) en de NHG-kosten zijn €800 dan is alsnog maar €400 aftrekbaar. De andere €400 van de kosten zien op de andere helft van die schuld, die niet aftrekbaar is.

• Cbr
.

[Voor 99% gewijzigd door Cbr op 28-02-2021 02:24]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
sambalbaj schreef op zondag 28 februari 2021 @ 01:42:
[...]

Interessant, dat is dit jaar inderdaad nieuw al is het tientjes werk.
Wat gaf de notaris zelf aan op z'n factuur?
Meestal geven die wat aftrekbaar is een aparte markering op de factuur als service.

Box 3 negatieve rente is in ieder geval niet aftrekbaar.
Is inderdaad maar tientjes werk. Vond het echter uit nieuwsgierigheid wel interessant om na te vragen hoe het zit aangezien ik dit online niet heb kunnen vinden.
Onze notaris heeft op zijn factuur niet aangegeven welke posten aftrekbaar zijn en welke niet. Factuur is wel bijzonder gedetailleerd overigens. Dit item stond onder ‘ Negatieve rente over de hypotheekgelden’

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 20:59
Homer-Simpson schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:11:
Is inderdaad maar tientjes werk. Vond het echter uit nieuwsgierigheid wel interessant om na te vragen hoe het zit aangezien ik dit online niet heb kunnen vinden.
Onze notaris heeft op zijn factuur niet aangegeven welke posten aftrekbaar zijn en welke niet. Factuur is wel bijzonder gedetailleerd overigens. Dit item stond onder ‘ Negatieve rente over de hypotheekgelden’
Off-topic: Tientjeswerk voor de negatieve rente of de extra dienstverlening? Zoiets dus:
Waar we echt verbaasd over waren (en ook moeite mee hebben) is dat er bij werd aangegeven dat het berekenen van het negatieve rentebedrag een extra dienstverlening is waarvoor de notaris ons 37.50 Euro extra in rekening zal brengen.
https://www.homefinance.n...e-betalen-aan-de-notaris/
Pagina: 1 2 3 ... 13 Laatste

Let op:
Het nodeloos vragen maar de status van een mogelijk inning of uitbetaling is niet nodig en derhalve offtopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee