President schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:03:
[...]
Ik wacht ook netjes tot 1 maart, dan doe ik de definitieve wel. Voorlopig was meer even kijken hoeveel ongeveer voor de leuk. Vorig jaar hadden we teruggave kosten huis en toen lag het bedrag niet eens in de buurt hiervan, vandaar dat ik op zoek ben naar waar de fout kan zitten.
Een fout bij werkgever met bijvoorbeeld ouderschapsverlof kan toch niet? Ik vul jaarsalaris in en verder niks? Of lezen ze dit uit een databank uit ipv puur de gegevens die ik invul?
Ik dacht eigenlijk dat de voorlopige aangifte invulling geen een koppeling heeft met andere systemen
Wat ik bedoel met wat er fout kan gaan, is niet dat jij iets fout doet. Jij neemt inderdaad de gegevens over van je jaaropgave. Echter je werkgever kan wel fouten maken in de salarisadministratie, waardoor er b.v. te veel loonheffing wordt ingehouden. Dat zou natuurlijk niet goed zijn, maar zoiets wordt altijd via de IB weer gecorrigeerd. Dat bedoel met fout; werkgevers kunnen ook fouten maken.
We gaan er maar van uit dat de werkgever geen fouten heeft gemaakt. Het is ook vrij uitzonderlijk dat zoiets gebeurt. Het zou kunnen voorkomen bij kleine organisaties waar b.v. de boekhouder ook maar even de salarisadministratie er bij doet, terwijl het echt wel een vak apart is.
Verder, wat @
Ryan_ noemt, de combinatiekorting, kan een hele goede reden zijn van de hoge teruggave. Hadden jullie deze vorig jaar ook al toegepast? Ben je vorig jaar voor het eerst vader geworden?
Wat dit precies inhoudt, zie:
https://www.belastingdien...kelijke_combinatiekorting
Bij een gecombineerde IB aangifte, wordt deze korting aan het laagste inkomen toegewezen. Vandaar dat ze wellicht veel terug krijgt.
Verder geeft je niet aan of je wel/niet een voorlopige teruggave (VT) hebt vanwege de renteaftrek (veel huishoudens hebben dat wel). Ben je die post niet vergeten in te geven in de IB? Indien jullie geen VT hebben gehad, dan is helemaal verklaarbaar dat jullie veel geld terug krijgen. Even een snelle berekening (pin me niet vast op de exacte cijfers

): gem.hypotheek schuld van 145d, dat maal 3,6%, en daar weer 42%. Kom je grofweg uit op 2200 euro terug.