Belastingaangifte 2017 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 75.069 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Afbeeldingslocatie: https://jdreport.com/wp-content/uploads/2014/10/belastingdienst-scr1-720x340.jpg

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2017 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de belastingdienst.

Meer info op de website van de belastingdienst.

Vorige delen:

Belastingaangifte 2014
Belastingaangifte 2015
Belastingaangifte 2016

Handige topics:
Crypto opgeven aan belasting: wat is beste methode/bewijs?

[ Voor 12% gewijzigd door Ryan_ op 08-02-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Heb even de voorlopige aanslag ingevuld, volgens die zouden we 3,2k terug moeten krijgen... Leek mij nogal overdreven maar kon niet zo snel vinden waar ik de fout in ben gegaan

Ik snap zelf wel dat het niet klopt, maar kom geen bijzondere fouten tegen :-(

[ Voor 50% gewijzigd door President op 10-02-2018 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:14
President schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:32:
Heb even de voorlopige aanslag ingevuld, volgens die zouden we 3,2k terug moeten krijgen... Leek mij nogal overdreven maar kon niet zo snel vinden waar ik de fout in ben gegaan

***members only***

Ik snap zelf wel dat het niet klopt, maar kom geen bijzondere fouten tegen :-(
Dit is toch ondoenlijk om hier een zinnig antwoord op te geven? Er zijn zoveel factoren die effect kunnen hebben op de IB.
Ook werkgevers kunnen fouten maken. Wellicht heeft haar werkgever te veel aan loonaangifte berekend, waardoor ze het nu via de IB terug krijgt. Met ouderschapsverlof kan zo een fout gemaakt worden. Bij sommige werkgevers is er alleen een inhouding op het salaris van toepassing, bij andere staat er ook weer een stuk compensatie (vergoeding) tegenover.
Kinderopvangtoeslag staat los van IB. Dat wordt afgerekend via toeslagen (nav jullie definitieve jaarlonen).
Wie weet is jullie teruggave helemaal terecht. Als jullie geen VT hebben vanwege de renteaftrek, kan ik me goed voorstellen dat jullie redelijk wat terug krijgen. En wie hoeveel doet er niet toe, dat is puur het verdelen van geld om te kijken wat het voordeligst is.
Mijn advies is: heb gewoon nog even geduld (tot 1 maart). Je hoeft dan alleen maar zaken te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
meesje schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:57:
Wie weet is jullie teruggave helemaal terecht. Als jullie geen VT hebben vanwege de renteaftrek, kan ik me goed voorstellen dat jullie redelijk wat terug krijgen.
Ik wacht ook netjes tot 1 maart, dan doe ik de definitieve wel. Voorlopig was meer even kijken hoeveel ongeveer voor de leuk. Vorig jaar hadden we teruggave kosten huis en toen lag het bedrag niet eens in de buurt hiervan, vandaar dat ik op zoek ben naar waar de fout kan zitten.

Een fout bij werkgever met bijvoorbeeld ouderschapsverlof kan toch niet? Ik vul jaarsalaris in en verder niks? Of lezen ze dit uit een databank uit ipv puur de gegevens die ik invul?

Ik dacht eigenlijk dat de voorlopige aangifte invulling geen een koppeling heeft met andere systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@President werkt je vrouw toevallig part time? Wellicht dat ze daardoor nog in aanmerking komt voor een extra teruggaaf (ben ff de naam kwijt)

Toeslagen staan overigens los van je aangifte. Zodra de aangifte definitief is, wordt er pas naar de toeslagen gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan_
  • Laatst online: 22:04
BastaRhymez schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:19:
@President werkt je vrouw toevallig part time? Wellicht dat ze daardoor nog in aanmerking komt voor een extra teruggaaf (ben ff de naam kwijt)
Combinatiekorting. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Tnx @Ryan_
Daar kwam ik indd ff niet op

Maar dat kan wel het eea verklaren voor @President

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Laatst online: 23:14
President schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:03:
[...]

Ik wacht ook netjes tot 1 maart, dan doe ik de definitieve wel. Voorlopig was meer even kijken hoeveel ongeveer voor de leuk. Vorig jaar hadden we teruggave kosten huis en toen lag het bedrag niet eens in de buurt hiervan, vandaar dat ik op zoek ben naar waar de fout kan zitten.

Een fout bij werkgever met bijvoorbeeld ouderschapsverlof kan toch niet? Ik vul jaarsalaris in en verder niks? Of lezen ze dit uit een databank uit ipv puur de gegevens die ik invul?

Ik dacht eigenlijk dat de voorlopige aangifte invulling geen een koppeling heeft met andere systemen
Wat ik bedoel met wat er fout kan gaan, is niet dat jij iets fout doet. Jij neemt inderdaad de gegevens over van je jaaropgave. Echter je werkgever kan wel fouten maken in de salarisadministratie, waardoor er b.v. te veel loonheffing wordt ingehouden. Dat zou natuurlijk niet goed zijn, maar zoiets wordt altijd via de IB weer gecorrigeerd. Dat bedoel met fout; werkgevers kunnen ook fouten maken.
We gaan er maar van uit dat de werkgever geen fouten heeft gemaakt. Het is ook vrij uitzonderlijk dat zoiets gebeurt. Het zou kunnen voorkomen bij kleine organisaties waar b.v. de boekhouder ook maar even de salarisadministratie er bij doet, terwijl het echt wel een vak apart is.

Verder, wat @Ryan_ noemt, de combinatiekorting, kan een hele goede reden zijn van de hoge teruggave. Hadden jullie deze vorig jaar ook al toegepast? Ben je vorig jaar voor het eerst vader geworden?
Wat dit precies inhoudt, zie: https://www.belastingdien...kelijke_combinatiekorting
Bij een gecombineerde IB aangifte, wordt deze korting aan het laagste inkomen toegewezen. Vandaar dat ze wellicht veel terug krijgt.

Verder geeft je niet aan of je wel/niet een voorlopige teruggave (VT) hebt vanwege de renteaftrek (veel huishoudens hebben dat wel). Ben je die post niet vergeten in te geven in de IB? Indien jullie geen VT hebben gehad, dan is helemaal verklaarbaar dat jullie veel geld terug krijgen. Even een snelle berekening (pin me niet vast op de exacte cijfers ;) ): gem.hypotheek schuld van 145d, dat maal 3,6%, en daar weer 42%. Kom je grofweg uit op 2200 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Werkgevers zijn vaak niet zo goed met ouderschapsverlof icm toepassen van heffingskortingen.
I.e. Je wordt elke maand berekend alsof het hele jaar gelijk die maand is.
Dan krijg je in combinatie met een onregelmatig jaar snel wat verschillen. (hoewel ik ze hier hoog vind hoor).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11
Dit topic maar even goed volgen! Afgelopen december een huis gekocht, dus alle tips en tricks zijn welkom. Bij mijn weten kan ik zo'n beetje alle kosten aftrekken behalve de overdrachtsbelasting.
Dus:
- taxatie
- hypotheekkosten
- notariskosten

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik wacht netjes tot 1 maart. Nu nog te vaag allemaal

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syren
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 20:32
Ossi schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:01:
Dit topic maar even goed volgen! Afgelopen december een huis gekocht, dus alle tips en tricks zijn welkom. Bij mijn weten kan ik zo'n beetje alle kosten aftrekken behalve de overdrachtsbelasting.
Dus:
- taxatie
- hypotheekkosten
- notariskosten

Klopt dat?
De taxatie- en hypotheekkosten zijn volledig aftrekbaar. De notariskosten niet helemaal. Alleen de kosten die zijn gemaakt voor de financiering van de hypotheek zijn aftrekbaar. De kosten voor de koopakte van de woning is bijvoorbeeld niet aftrekbaar. De kosten voor inschrijving van de hypotheek in het kadaster wel. Vaak staat op de nota van afrekening van de notaris gespecificeerd wat aftrekbaar is. Vergeet overigens niet om de btw op de aftrekbare kosten mee te namen. Dit wordt nog wel eens vergeten.

Zie ook https://www.belastingdien...nmalig_aftrekbare_kosten/

[ Voor 5% gewijzigd door syren op 10-02-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
BastaRhymez schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:19:

Toeslagen staan overigens los van je aangifte. Zodra de aangifte definitief is, wordt er pas naar de toeslagen gekeken.
+ @meesje
In 2016 werkte mijn vrouw fulltime en was er geen baby, we kregen toen iets van 1400 terug. Eind december 2016 kregen we een zoon.

In 2017 hadden we dus een zoon en is mijn vrouw parttime gaan werken in combinatie met ouderschapsverlof. Verder in 2017 wat extra afgelost op de hypotheek om de looptijd te verkorten, maar verder is er niks veranderd

Ik ga mij maar eens inlezen in die combinatiekorting en dan op 1 maart de definitieve aanslag invullen om te zien wat ik terug krijg. 3200 zou mooi meegenomen zijn hoor, daar niet van :-) en dan nog 100 extra kinderopvang toeslag terug, omdat ik het loon over 2017 iets te hoog had ingeschat (en wel alvast voor 2018 weer wat hoger gezet)

Edit: combinatie korting is dus een verkapte beloning voor het hebben van een kind onder 12 jaar?

€ 1.043 + 6,159% x (arbeidsinkomen - € 4.895)

6,195% van 22k is iets van 1043 + 1350 + HRA

[ Voor 11% gewijzigd door President op 10-02-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00
4k verschil is toch niet veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Het lek is boven. U krijgt zoveel terug omdat er eind 2016 een kind is geboren. Voorwaarde is wel dat beide partners moeten werken. De combinatiekorting is inkomensafhankelijk en de partner met het laagste inkomen krijgt de korting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 07:21

Richard

Kuru Kuru Kururin

fisbel schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:15:
Het lek is boven. U krijgt zoveel terug omdat er eind 2016 een kind is geboren. Voorwaarde is wel dat beide partners moeten werken. De combinatiekorting is inkomensafhankelijk en de partner met het laagste inkomen krijgt de korting.
Officieel is het niet dat er eind 2016 een kindje geboren is. Maar dat er in 2017 langer dan 6 maanden een eigen kindje inwonend was.
Dat is meteen de reden waarom over de teruggaaf van 2016 er niet aan voldaan werd.

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dus:
- taxatie
- hypotheekkosten
- notariskosten

Klopt dat?
Heb zelf ook een huis gekocht in 2017. De volgende posten zijn aftrekbaar:

- Hypotheekadvies + bemiddelingskosten
- Taxatiekosten (voor verkrijgen hypotheek)
- Notariskosten voor hypotheekakte (dus NIET de kosten voor de koopakte!)
- NHG (Nationale Hypotheek Garantie)
- Bouwdepot kosten
- En uiteraard nog X maanden hypotheekrenteaftrek voor de maanden in 2017 waarin je hypotheek begon te lopen.

https://www.belastingdien...mag-ik-nog-meer-aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Bemiddeling ook weer alleen voor zover het op de hypotheek ziet he.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:58
Ik heb al die jaren niks aangepast in de voorlopige berekening en elk jaar kreeg ik een paar tientjes terug. Helaas maken werkgevers ook fouten waardoor ik over 2016 ruim 950 euro terug moest betalen.

Deze keer maar eens de aangifte ruim op tijd sturen en extra goed doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven heeft de jaaropgaves al klaar liggen :)
1 voor mij en 3 voor mijn moeder...

Bij deze aangifte maar eens kijken of ik de kosten van de vavo er bij op kan zetten en mijn moeder d'r bril, die kostte +/-1½ keer haar (huidige) netto maandinkomen :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:28:
* Raven heeft de jaaropgaves al klaar liggen :)
1 voor mij en 3 voor mijn moeder...

Bij deze aangifte maar eens kijken of ik de kosten van de vavo er bij op kan zetten en mijn moeder d'r bril, die kostte +/-1½ keer haar (huidige) netto maandinkomen :X
Oh ja de bril, is niet aftrekbaar want niet medisch. Steunzolen, looprek bijvoorbeeld wel. Dat sommige mensen zonder zichtaanpassing niet eens op hun werk kunnen komen maakt niet, want niet medisch... :(

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiojunky
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
Vorig jaar heeft mijn vriendin teveel ziektewet uitkering gekregen wat terug betaald moet worden. Het is enkele duizenden euro's dus dat wordt in termijnen terug betaald. Nu staat er op de jaaropgave van UWV het volledige verkregen bedrag over 2017. Er staat niets over het onterecht verkregen bedrag .

Ik las ergens dat je het teveel verkregen geld van het totaal bedrag mag afhalen.
Weet iemand hoe je dit moet opgeven?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 07:04
Audiojunky schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:40:
Vorig jaar heeft mijn vriendin teveel ziektewet uitkering gekregen wat terug betaald moet worden. Het is enkele duizenden euro's dus dat wordt in termijnen terug betaald. Nu staat er op de jaaropgave van UWV het volledige verkregen bedrag over 2017. Er staat niets over het onterecht verkregen bedrag .

Ik las ergens dat je het teveel verkregen geld van het totaal bedrag mag afhalen.
Weet iemand hoe je dit moet opgeven?

Alvast bedankt
Zeker, dat heet negatief loon:
https://www.belastingdien...omen/werken/negatief-loon

In het kalenderjaar / -jaren (waarin terugbetaald wordt) volgend op de teveel genoten inkomsten kan je partner dit als aftrekpost opvoeren bij box 1.

Heeft ze in 2017 teveel ontvangen en betaalt ze in 2018 pas terug, kan ze dit terugvragen via een VA in 2018 of in 2019 wanneer ze aangifte doet over 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Derby schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Oh ja de bril, is niet aftrekbaar want niet medisch. Steunzolen, looprek bijvoorbeeld wel. Dat sommige mensen zonder zichtaanpassing niet eens op hun werk kunnen komen maakt niet, want niet medisch... :(
:? , bij de gemeente (voor bijzondere bijstand) werd de vergoeding voor de bril juist afgewezen omdat het wél iets medisch is, waar je je voor zou kunnen verzekeren...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vrees dat het dit jaar een hele puzzel gaat worden:
Vorig jaar zijn mijn vriendin en ik uit elkaar gegaan.
Hypotheek van het gezamenlijke huis liep tot 1 mei, toen is het huis verkocht. Per half april heb ik voor mezelf een huis gekocht.

Dus:
- berekening gezamenlijke lasten/hypotheekaftrek tot 1 mei.
- berekening HRA voor mezelf vanaf half april
- berekening extra aftrek ivm aankoop woning (zag hierboven al een lijstje met aftrekbare kosten)

Ff wat vraagjes:
Uit de overwaarde van de verkoop van het huis heeft mijn ex +/- 70% gehad, ik de rest. Houdt de belastingdienst daar ook rekening mee of delen ze de overwaarde gewoon door twee en ben ik daarmee "het haasje"?

Ik had op 1 januari een bedrag boven de 25k, maar tegelijkertijd had ik ook al een factuur liggen voor het plaatsen van een badkamer in 2018 (woningverbetering). Moet ik dan toch het volledige bedrag opgeven wat ik op 1 januari had, of mag ik die factuur wel aftrekken van dat bedrag?

Denk dat ik dit jaar voor het eerst in mijn leven uitstel aan ga vragen en een accountant in ga schakelen. Enerzijds om mijn ex niet te kort te doen. Maar ook om te voorkomen dat ik over een aantal maanden een fors gat in een van mijn voeten zie :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 19:10
Pietervs schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:08:

Ik had op 1 januari een bedrag boven de 25k, maar tegelijkertijd had ik ook al een factuur liggen voor het plaatsen van een badkamer in 2018 (woningverbetering). Moet ik dan toch het volledige bedrag opgeven wat ik op 1 januari had, of mag ik die factuur wel aftrekken van dat bedrag?
Het gaat er natuurlijk om wat je op 1 januari in je bezit had, dus die factuur kan je niet aftrekken.

Mogelijk een troost: sinds 2018 begint de vermogensbelasting vanaf €30.000, niet bij €25.000.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hahn schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:12:
[...]

Het gaat er natuurlijk om wat je op 1 januari in je bezit had, dus die factuur kan je niet aftrekken.

Mogelijk een troost: sinds 2018 begint de vermogensbelasting vanaf €30.000, niet bij €25.000.
Dank voor je snelle antwoord :)

Had eigenlijk gehoopt dat die factuur onder "aantoonbare schulden" of iets dergelijks zou vallen -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:45
Pietervs schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:08:

Dus:
- berekening gezamenlijke lasten/hypotheekaftrek tot 1 mei.
- berekening HRA voor mezelf vanaf half april
- berekening extra aftrek ivm aankoop woning (zag hierboven al een lijstje met aftrekbare kosten)

Ff wat vraagjes:
Uit de overwaarde van de verkoop van het huis heeft mijn ex +/- 70% gehad, ik de rest. Houdt de belastingdienst daar ook rekening mee of delen ze de overwaarde gewoon door twee en ben ik daarmee "het haasje"?

Denk dat ik dit jaar voor het eerst in mijn leven uitstel aan ga vragen en een accountant in ga schakelen. Enerzijds om mijn ex niet te kort te doen. Maar ook om te voorkomen dat ik over een aantal maanden een fors gat in een van mijn voeten zie :+
Voor een verdeling van de overwaarde zou ik even hier kijken:
https://www.belastingdien...e_partner_zijn_uit_elkaar

Verder is het inderdaad zo dat het heffingsvrij vermogen voor de aangifte inkomstenbelasting 2018, peildatum 1 januari 2018, is gesteld op € 30.000:
https://www.belastingdien...gen/heffingsvrij_vermogen
Die factuur kan je trouwens niet aftrekken van dat bedrag.

Verder moet je in jouw situatie rekening houden met de bijleenregeling en alle ongemakken die daarbij komen kijken:
https://www.belastingdien...geldt_de_bijleenregeling/

Het zal inderdaad een leuke puzzel voor je worden, maar dat is vooral eenmalig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 19:10
Pietervs schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Dank voor je snelle antwoord :)

Had eigenlijk gehoopt dat die factuur onder "aantoonbare schulden" of iets dergelijks zou vallen -O-
Moet je eerst betalen voordat ze je badkamer komen plaatsen? Zo ja, dan is het sowieso geen schuld ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hahn schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Moet je eerst betalen voordat ze je badkamer komen plaatsen? Zo ja, dan is het sowieso geen schuld ;)
Dat weet jij, dat weet ik. Maar dat hoeft de belastingdienst niet te weten >:)
geintje hoor, is me nu duidelijk dat ik dus niks kan met die factuur

@Sparxy86 Dank voor de linkjes, ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Pietervs zou wel een mooie zijn... factuur als “aantoonbare schuld”
Dan koop ik 31 dec wel een paar auto’s om 2 januari terug te komen om de bestelling (onder hetroepingsrecht) te annuleren...

Belastingdienst is daar zeer helder in: kalenderjaar is van 1 januari t/m 31 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Geld wat je nog te goed hebt van je werkgever (vakantiegeld bijvoorbeeld) hoef je immers ook niet op te tellen bij je vermogen. Gelukkig maar, anders gaat het wel erg ingewikkeld worden wat wel telt en wat niet telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Raven schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:59:
[...]

:? , bij de gemeente (voor bijzondere bijstand) werd de vergoeding voor de bril juist afgewezen omdat het wél iets medisch is, waar je je voor zou kunnen verzekeren...
Volgens mij heeft "medisch" of niet er niks mee te maken. Omdat zoveel mensen een bril (of lenzen) dragen wordt het beschouwd als een normale kostenpost, eentje die je kunt voorzien en waarvoor je geld opzij kunt zetten, en niet als een bijzondere tegenvaller die op één of andere manier gecompenseerd zou moeten worden. In werkelijkheid is het natuurlijk gewoon dat een bril als aftrekpost de staat teveel kost. Want half Nederland heeft er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:39
Korte vraag eigenlijk: In 2017 is mijn studiefinanciering in januari gestopt. In juni 2017 afgestudeerd en in die periode zonder studiefinanciering natuurlijk ook nog kosten gemaakt (collegegeld etc.)

Nu las ik dat de studiekosten aftrekbaar zijn als je geen recht hebt op studiefinanciering. Mijn recht op studiefinanciering is in januari vervallen. Mag ik de overige maanden dan wel opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:24

Grannd

da Granndest

Vraagje, ik ben in juni 2017 afgestudeerd en ben vanaf toen fulltime gaan werken.

Ik had tot augustus 2017 iets van 2500 euro in totaal verdiend met mijn bijbaan en stagevergoeding, en heb daarna in totaal iets van 19k bruto (incl. bijtelling en die 2500 euro) verdiend.
Nu heb ik daar netto 12k aan overgehouden omdat op mijn loonstrook de arbeidskortingen etc. verrekend werden alsof ik het hele jaar gewerkt had.

Volgens mij krijg ik nog een leuke som terug, dat heb ik op de volgende manier berekent, ik ben benieuwd of dit volgens jullie klopt:
Via https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen heb ik voor het jaar 2017 als mijn maandsalaris de 19k/12 ingevuld.
Door het bedrag dat daaruit met 12 te vermenigvuldigen heb ik vervolgens het netto-bedrag berekend waar ik recht op had. Dat kwam op ongeveer 16.5K uit.
Klopt het dat ik ongeveer 4000 euro terug kan verwachten? Of krijg ik op deze manier méér arbeidskorting te zien dan ik daadwerkelijk recht op heb?

[ Voor 6% gewijzigd door Grannd op 13-02-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saumaran
Grannd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:20:
Vraagje, ik ben in juni 2017 afgestudeerd en ben vanaf toen fulltime gaan werken.

Ik had tot augustus 2017 iets van 2500 euro in totaal verdiend met mijn bijbaan en stagevergoeding, en heb daarna in totaal iets van 19k bruto (incl. bijtelling en die 2500 euro) verdiend.
Nu heb ik daar netto 12k aan overgehouden omdat op mijn loonstrook de arbeidskortingen etc. verrekend werden alsof ik het hele jaar gewerkt had.

Volgens mij krijg ik nog een leuke som terug, dat heb ik op de volgende manier berekent, ik ben benieuwd of dit volgens jullie klopt:
Via https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen heb ik voor het jaar 2017 als mijn maandsalaris de 19k/12 ingevuld.
Door het bedrag dat daaruit met 12 te vermenigvuldigen heb ik vervolgens het netto-bedrag berekend waar ik recht op had. Dat kwam op ongeveer 16.5K uit.
Klopt het dat ik ongeveer 4000 euro terug kan verwachten? Of krijg ik op deze manier méér arbeidskorting te zien dan ik daadwerkelijk recht op heb?
Ik hoop het voor je (werd er op je stagevergoeding LH ingehouden).
Je heffingskortingen worden bepaald aan de hand van je (arbeids)inkomen, bd bepaalt dit naderhand.

Je kunt het overigens zelf doorrekenen.
Inkomen 19,5k * 0,3655 = €7127
algemene heff. korting = €2254
arbeidskorting = €3050 -/-
Verschuldigde LH = €1823
Nu kun je zelf nagaan (via een jaaropgaaf/salarisstrook) of er een voorheffing is ingehouden. Dat bedrag breng je ook in mindering en onderaan de streep wordt dit je teruggaaf (obv de informatie).

Hoop dat je er wat mee kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:24

Grannd

da Granndest

Nee stagevergoeding en bijbaan werd niets op ingehouden, maar die heb ik ook meegenomen in het bedrag dat ik al netto heb gekregen.
Ik vind het spannend om ervan uit te gaan dat ik idd zo'n bedrag terug zou krijgen, maar als dat inderdaad uit de aangifte komt rollen over een paar weken dan hoef ik dus niet mezelf te knijpen om te kijken of het echt waar is :)

Bedankt voor je antwoord iig @Saumaran

[ Voor 5% gewijzigd door Grannd op 13-02-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:10
Dit is de eerste keer dat ik belastingaangifte ga doen.
Dus als ik in maart aangifte ga doen dan staat alles al ingevuld voor me en moet ik dit controleren?
Dan staat er of ik een bedrag terugkrijg of moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Grannd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:20:

Los van dit (ik ben te lui om het na te rekenen :P), maar iets om niet te vergeten, je kan ook nog loon laten middelen over laatste 3 jaar. Nu nog totaal oninteressant voor je, maar volgend jaar kan dat een redelijke meevaller nog opleveren.

@UltraInstinct, yep. Als je niks bijzonders hebt is het nog wel een hoop vragen invullen (op 7 manieren vragen ze je of je iets aan kinderen hebt), maar getallen zijn in principe al ingevuld. Ik doe zelf vaak niet meer dan een sanity check of het ergens op slaat, en dan geloof ik het wel. Als je bijvoorbeeld nog een vermogen aan Bitcoins had op 1 januari vorig jaar dan moet je dat nog wel zelf erbij invullen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 13-02-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:10
Sissors schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:31:
[...]

Los van dit (ik ben te lui om het na te rekenen :P), maar iets om niet te vergeten, je kan ook nog loon laten middelen over laatste 3 jaar. Nu nog totaal oninteressant voor je, maar volgend jaar kan dat een redelijke meevaller nog opleveren.

@UltraInstinct, yep. Als je niks bijzonders hebt is het nog wel een hoop vragen invullen (op 7 manieren vragen ze je of je iets aan kinderen hebt), maar getallen zijn in principe al ingevuld. Ik doe zelf vaak niet meer dan een sanity check of het ergens op slaat, en dan geloof ik het wel. Als je bijvoorbeeld nog een vermogen aan Bitcoins had op 1 januari vorig jaar dan moet je dat nog wel zelf erbij invullen.
Bedankt! Even checken dan maar in maart. Hopelijk krijg ik ook wat terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 10:05
Ik ben dit jaar weer eens benieuwd wat het mij gaat brengen. Als normale loonslaaf heb ik de afgelopen jaren alleen maar mogen betalen en ik heb nu al wederom een voorlopige aanslag gekregen, ik ben toch zeer benieuwd als ik vanaf maart ga invullen ( en controleren ) wat er dit jaar weer voor een bedrag uitkom wat ik extra mag gaan afdragen..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
@Grannd Eventueel zou je in maart 2019 een middelingsverzoek kunnen insturen naar de belastingdienst.

Dat gaat over 3 jaar en op het internet zijn tools te vinden welke alle regels netjes doorrekenen ;)

--
OT: Joepie.. "het feest" gaat weer beginnen, de belastingaangifte.
Zijn er nog speciaaltjes welke in 2017 anders zijn tov 2016?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Owh ja, dit komt er ook weer aan..

Denk dat ik dit jaar even opzoek moet naar iemand die daarmee wil helpen, iets met student, zzp, en in dat zzp een aantal regelingen (investeerdersaftrek enzo) en iets met schoenmaker blijf bij je leest :P .

Eerst maart maar eens afwachten, kijken wat voor moois er al ingevuld staat :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
@Derby:
Wat betreft de aftrek specifieke zorgkosten (ziektekosten);
Het looprek is sinds 2013 niet meer aftrekbaar.

Info Belastingdienst:
•een rollator, looprek, krukken, loophulp met 3 of 4 poten, elleboogkruk, okselkruk of onderarmschaalkruk, gipssteun (niet meer aftrekbaar vanaf 2013)
•een scootmobiel en rolstoel (niet meer aftrekbaar vanaf 2014)

MJHH93: U valt niet meer onder de Wet studiefinanciering meer. Studiekosten zoals collegegeld kunt u aftrekken als studiekosten / scholingsuitgaven. Zeer waarschijnlijk zijn deze studiekosten in 2019 niet langer aftrekbaar.

@Grandd:
Met bijgaande tool kunt u uitrekenen of u in aanmerking komt voor middeling. U vult de belastbare inkomen in van 3 opeenvolgende jaren en u kunt zien of u in aanmerking komt voor middeling. U moet met het middelingsverzoek wacht tot alle jaren (aangiften) definitief zijn. Als voor de middeling bijvoorbeeld de jaren 2016 t/m 2018 gekozen worden, zult u tot circa medio 2019 moeten wachten met het verzoek. Alleen de inkomens invullen en uw geboortejaar is al voldoende om te kijken of middeling voor u iets oplevert. Er is een drempel van € 545. Een kort briefje naar de Belastingdienst en een print van berekenhet is voldoende. Voorbeelden van het verzoek zijn op internet te vinden. Zie: https://www.berekenhet.nl...ddeling-inkomen-box1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31
stin00 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Heb zelf ook een huis gekocht in 2017. De volgende posten zijn aftrekbaar:

- Hypotheekadvies + bemiddelingskosten
- Taxatiekosten (voor verkrijgen hypotheek)
- Notariskosten voor hypotheekakte (dus NIET de kosten voor de koopakte!)
- NHG (Nationale Hypotheek Garantie)
- Bouwdepot kosten
- En uiteraard nog X maanden hypotheekrenteaftrek voor de maanden in 2017 waarin je hypotheek begon te lopen.

https://www.belastingdien...mag-ik-nog-meer-aftrekken
Dan vraag ik me af of dit dan ook aftrekbaar is, ik kreeg de afrekening misschien iets te gespecificeerd, en onderstaande zijn de kosten in zover mogelijk chronologische volgorde.

Niet Aankoopkeuring
Wel Taxatie (mits NWWI validatie)

Niet Inschrijven koopovereenkomst

Notariële kosten
Wel Honorarium akte van levering
Wel Honorarium hypotheekakte
Wel/Niet? Honorarium opnemen erfdienstbaarheden
Wel Honorarium tekenen en doorsturen onderhandse stukken bank
Wel/Niet? Honorarium controleren koopovereenkomst
Kadasterkosten
Wel/Niet Inschrijving geheel perceel
Wel/Niet Kadastrale inzagen
Wel Inschrijving hypotheekakte
Wel/Niet Kadastrale inzagen

Hypotheek
Wel Bereidstellingsprovisie
Wel Hypotheekrente
Diversen
Wel Factuur Hypotheekadvies
Wel/Niet Kosten overboekingen
We/Niet Kosten cliëntonderzoek (2x € xx per persoon)

Op de inschrijvingen wordt geen BTW verrekend, op de rest wel, mag de BTW ook worden teruggevorderd?

Bij de diversen zijn diverse zaken wel nodig om het geheel rond te krijgen, echter niet direct voor de hypotheek, ik snap dat er geen accountants rondlopen, maar vast wel mensen die vaker met dit bijltje gehakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 20:41
Aangezien ik student ben heb ik normaal een hele simpele aangifte. Afgelopen jaar echter €1000+ uitgegeven bij de tandarts aan een brug. Nu las ik dat je soms zo’n bedrag met 40% mag verhogen. Echter lees ik dat alleen hier: https://financieel.infonu...-verhoging-2017-2018.html

Iemand die daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:59

Tys

pep_82 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:53:
[...]

Dan vraag ik me af of dit dan ook aftrekbaar is, ik kreeg de afrekening misschien iets te gespecificeerd, en onderstaande zijn de kosten in zover mogelijk chronologische volgorde.

[...]

Bij de diversen zijn diverse zaken wel nodig om het geheel rond te krijgen, echter niet direct voor de hypotheek, ik snap dat er geen accountants rondlopen, maar vast wel mensen die vaker met dit bijltje gehakt hebben.
De afrekening is vrijwel altijd uitgebreid gespecificeerd, maar wat je kan opgeven is gewoon beperkt.
Wat er niet op de lijst staat geef je niet op:
https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Zo moest ik een bouwtechnische keuring uitvoeren en kostte het label 'vanwege NHG' €10 extra, maar nu is deze wel aftrekbaar vanwege dat label.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 13:27
macmellow schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:13:
Aangezien ik student ben heb ik normaal een hele simpele aangifte. Afgelopen jaar echter €1000+ uitgegeven bij de tandarts aan een brug. Nu las ik dat je soms zo’n bedrag met 40% mag verhogen. Echter lees ik dat alleen hier: https://financieel.infonu...-verhoging-2017-2018.html

Iemand die daar ervaring mee heeft?
De brug geldt blijkbaar als hulpmiddel, dus valt onder die verhoging, mocht je daar recht op hebben op basis van je inkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door theroman op 13-02-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-06 17:29
Saumaran schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Ik hoop het voor je (werd er op je stagevergoeding LH ingehouden).
Je heffingskortingen worden bepaald aan de hand van je (arbeids)inkomen, bd bepaalt dit naderhand.

Je kunt het overigens zelf doorrekenen.
Inkomen 19,5k * 0,3655 = €7127
algemene heff. korting = €2254
arbeidskorting = €3050 -/-
Verschuldigde LH = €1823
Nu kun je zelf nagaan (via een jaaropgaaf/salarisstrook) of er een voorheffing is ingehouden. Dat bedrag breng je ook in mindering en onderaan de streep wordt dit je teruggaaf (obv de informatie).

Hoop dat je er wat mee kunt
Volgens mij ga ik veel terug krijgen dit jaar.

Bijbaantje tijdens studie met 9 uur contract, maar fulltime gewerkt. Uren buiten die 9 uur bijzonder tarief (+10%). Kortom, 7K bruto salaris, 2k ingehouden, geen korting omdat het contractueel om 360 per maand ging.

Nu normale fulltime baan vanaf mei, oftewel, voorlopige berekening op basis van een heel jaar verrekend.

Naar mijn idee heb ik 2k te weinig korting gekregen, en sowieso al 1k teveel loonheffing betaald. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
theroman schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:03:
[...]

De brug geldt blijkbaar als hulpmiddel, dus valt onder die verhoging, mocht je daar recht op hebben op basis van je inkomen.
Meerkosten.nl is een site met uitstekende informatie over de aftrek specifieke zorgkosten. Over een brug wordt het volgende gezegd:

Het maakt dus nogal uit onder welke post ik bepaalde kosten onderbreng?
Dat klopt. Meestal hebt u hier overigens weinig in te kiezen. De regeling bepaalt dan onder welke post bepaalde kosten vallen. Maar het loont wel de moeite om op te letten. Een voorbeeld is het laten plaatsen van een brug door een tandarts of orthodontist, inclusief de kronen en implantaten die deel uitmaken van deze constructie. U mag de totale kosten daarvoor onderbrengen bij ‘Hulpmiddelen’. Die post valt onder de verhoging. Plaatste uw tandarts alleen een kroon, dan vallen de kosten daarvoor onder de post ‘Geneeskundige hulp’. Die post valt niet onder de verhoging. Lees hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31
Tyson schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:07:
[...]

De afrekening is vrijwel altijd uitgebreid gespecificeerd, maar wat je kan opgeven is gewoon beperkt.
Wat er niet op de lijst staat geef je niet op:
https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Zo moest ik een bouwtechnische keuring uitvoeren en kostte het label 'vanwege NHG' €10 extra, maar nu is deze wel aftrekbaar vanwege dat label.
Kijk hier hebben we wat aan, een tabel, dank je wel!
Had deze wel gevonden https://www.belastingdien...nmalig_aftrekbare_kosten/ maar een tabel is meteen wat duidelijker.

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 13:27
fisbel schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 01:20:
[...]

Meerkosten.nl is een site met uitstekende informatie over de aftrek specifieke zorgkosten. Over een brug wordt het volgende gezegd:

Het maakt dus nogal uit onder welke post ik bepaalde kosten onderbreng?
Dat klopt. Meestal hebt u hier overigens weinig in te kiezen. De regeling bepaalt dan onder welke post bepaalde kosten vallen. Maar het loont wel de moeite om op te letten. Een voorbeeld is het laten plaatsen van een brug door een tandarts of orthodontist, inclusief de kronen en implantaten die deel uitmaken van deze constructie. U mag de totale kosten daarvoor onderbrengen bij ‘Hulpmiddelen’. Die post valt onder de verhoging. Plaatste uw tandarts alleen een kroon, dan vallen de kosten daarvoor onder de post ‘Geneeskundige hulp’. Die post valt niet onder de verhoging. Lees hier
Dat is dan wel raar, want het Gerechtshof in Amsterdam heeft in 2011 al besloten dat bruggen als hulpmiddel dienen te worden gezien.

• fisbel
Raar? Meerkosten onderstreept dat de TOTALE kosten voor het plaatsen van een brug door een tandarts of orthodontist, inclusief de kronen en implantaten die deel uitmaken van deze constructie aftrekbaar zijn. En sluit zich hiermee aan bij de uitspraak in 2011 van het Gerechtshof Amsterdam.

• jaspermeul
  • Nu online
MJHH93 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:07:
Korte vraag eigenlijk: In 2017 is mijn studiefinanciering in januari gestopt. In juni 2017 afgestudeerd en in die periode zonder studiefinanciering natuurlijk ook nog kosten gemaakt (collegegeld etc.)

Nu las ik dat de studiekosten aftrekbaar zijn als je geen recht hebt op studiefinanciering. Mijn recht op studiefinanciering is in januari vervallen. Mag ik de overige maanden dan wel opgeven?
Dat kan inderdaad. Maar met jouw leeftijd kan het haast niet dat je geen recht meer had op studiefinanciering, dit krijg je namelijk 7 of meer jaar en pas vanaf je 18e. Heb je het dan ook daadwerkelijk over studiefinanciering (inclusief lening) of over een prestatiebeurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
in 2015 heb ik een huis gekocht.
Vorig jaar heeft iemand voor mij de belasting aangifte ingevuld.... omdat er veel dingen aftrekbaar waren.

dit jaar wil ik zelf mijn belastingaangifte invullen ... dit heb ik nog nooit gedaan.
Ik wil alleen mijn hypotheekrente aftrek invullen.

moet ik nog ergens rekening mee houden? of grote kans dat dit er al instaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 22:40
Dit jaar eerste keer belasting Aangifte voor ons eerste huis. Hoe zit het met de woz ? Die moet je toch ook opgeven en wanneer krijg je die / hoe kom je die te weten ?

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 20-02-2018 21:42 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
@HKLM_ Zoek eens naar WOZ waardeloket in je favo onliner zoeker ;)
Verder zal je tevens van je gemeente een lokale aanslag krijgen, met daarin de WOZ waarde vernoemd.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:29
En misschien heeft de belastingdienst het al ingevuld voor je ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 20:59

Jiffy

God, you're ugly!

Bovendien krijg je van de gemeente een aanslag voor de gemeentelijke belastingen en daar staat die WOZ-waarde óók op. ;)

Maar idd grote kans dat de WOZ-waarde door de belastingdienst al is ingevuld op je aangifte.

[ Voor 29% gewijzigd door Jiffy op 20-02-2018 22:01 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:26
Aggressor schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:35:
in 2015 heb ik een huis gekocht.
Vorig jaar heeft iemand voor mij de belasting aangifte ingevuld.... omdat er veel dingen aftrekbaar waren.

dit jaar wil ik zelf mijn belastingaangifte invullen ... dit heb ik nog nooit gedaan.
Ik wil alleen mijn hypotheekrente aftrek invullen.

moet ik nog ergens rekening mee houden? of grote kans dat dit er al instaat?
De jaartallen. Want je hebt vorig jaar je kosten van 2015 opgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
bvbal79 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:33:
[...]

De jaartallen. Want je hebt vorig jaar je kosten van 2015 opgevoerd?
Foutje gaat om 2016....

Ik heb in maart 2016 een huis gekocht.
En van maart tot dec 2016 heb ik al teruggekregen..

Maar nu wil ik die van 2017 invullen, maar ik ben benieuwd of ik zelf nog veel moet invullen.

Ik heb 0,0 ervaring met belasting aangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Is het deel dat ingevuld is ook al klaar? Normaal was dat altijd pas na 1 maart of toch al 1 februari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Aggressor schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:44:
[...]

Foutje gaat om 2016....

Ik heb in maart 2016 een huis gekocht.
En van maart tot dec 2016 heb ik al teruggekregen..

Maar nu wil ik die van 2017 invullen, maar ik ben benieuwd of ik zelf nog veel moet invullen.

Grote kans dat alles al is ingevuld. Maar het is altijd goed om de getallen na te kijken!
Ieder jaar haal ik er bij ons nog wel een paar kleine foutjes uit... Check dus goed of je jaarsalaris klopt, de betaalde hypotheekrente, de openstaande restschuld van de hypotheek, etc.

Verder is de belastingaangifte ook geen rocket science als je een koophuis hebt en gewoon in loondienst bent. Het is een kwestie van gewoon goed lezen wat er gevraagd wordt en als dat niet duidelijk is even op de toelichting klikken.

Daarnaast zoals ieder jaar op het einde even "schuiven" met de te verdelen bedragen (indien je een toeslagpartner hebt). Het kan flink schelen om even wat heen en weer te schuiven met de bedragen.
Bij ons loopt het verschil tot zo'n 1.700 euro (tussen alles op mijn naam of alles op haar naam)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 20:59

Jiffy

God, you're ugly!

Aggressor schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:44:
[...]

Als je de aangifte ná 1 maart doet, is deze al grotendeels voor je ingevuld met de bij de Belastingdienst bekende gegevens. Als je geen bijzondere dingen hebt meegemaakt het afgelopen jaar, is het een kwestie van even snel de cijfers controleren en klaar.

Bijzonderheden zouden kunnen zijn: het kopen van een huis, het oversluiten van een hypotheek, een nieuwe baan, samenwonen of juist uit elkaar gaan, het krijgen van een kind, enzovoorts. Allemaal dingen dingen die van invloed kúnnen zijn op je belastingaangifte, maar waarvan de gegevens mogelijk nog niet vooraf zijn ingevuld.

De belastingaangifte van de gemiddelde Nederlander (in loondienst, koop- of huurwoning) is echt geen rocket science. Met m'n eigen aangifte ben ik nog geen 10 minuten bezig.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Laatst online: 16-06 07:43
Ben vorig jaar begonnen met werken halverwege het jaar dus hoopte dat ik daardoor wellicht meer terug zou krijgen dan normaal. Maar als ik met mijn 3(!!!) jaaropgaven alles invul krijg ik 'maar' €500 terug.

Heb wel €1000 studiekosten die ik kan aftrekken maar meer niet echt helaas. Wellicht komen er nog verassingen vanaf 1 maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
ApexAlpha schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:48:
Ben vorig jaar begonnen met werken halverwege het jaar dus hoopte dat ik daardoor wellicht meer terug zou krijgen dan normaal. Maar als ik met mijn 3(!!!) jaaropgave alles invul krijg ik 'maar' €500 terug.

Heb wel €1000 studiekosten die ik kan aftrekken maar meer niet echt helaas. Wellicht komen er nog verassingen vanaf 1 maart.
Bekijk het positief: je krijgt 500 euro terug i.p.v. dat je 500 euro moet bijbetalen ;-)

Wellicht een idee om te kijken of je volgend jaar kan middelen.
Vergeten ook een hoop starters om te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Jiffy schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:26:
[...]
De belastingaangifte van de gemiddelde Nederlander (in loondienst, koop- of huurwoning) is echt geen rocket science. Met m'n eigen aangifte ben ik nog geen 10 minuten bezig.
Dit dus. Bovendien, het is geen slecht idee om sowieso een beetje begrip te hebben van hoe het belastingstelsel werkt. De belastingdienst legt alles behoorlijk duidelijk uit, en het aangifteformulier houd je ook wel redelijk aan het handje.

Edit: dat zou ook een hele hoop topics als "vakantiegeld belast voor 52%!1!" of "twee banen fiscaal nadelig??" voorkomen..

[ Voor 10% gewijzigd door ErnstH op 21-02-2018 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:43
Tip voor fiscale partners. Belastingdienst legt geen aanslag op voor 45 euro of minder. Als schuiven niets in je voordeel oplevert. Schuif dan zo dat een van de 2 partners 45 euro moet betalen en de rest bij de ander terecht komt. Zo heb je weer 45 euro belasting bespaard.

voorbeeld:

Zonder schuiven partner 1 betaald 200 euro partner 2 € 0,-

schuif wat box 3 vermogen naar partner 2:

Partner 1 betaald 155 euro partner 2 betaald 45.

Aanslag partner 2 wordt niet opgelegd dus totaal maar 155 te betalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Mirved op 21-02-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40
ApexAlpha schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:48:
Ben vorig jaar begonnen met werken halverwege het jaar dus hoopte dat ik daardoor wellicht meer terug zou krijgen dan normaal. Maar als ik met mijn 3(!!!) jaaropgaven alles invul krijg ik 'maar' €500 terug.

Kijk even goed of je die studiekosten echt mag aftrekken, de regels zijn aardig zwaar veranderd vanaf juli(?) 2016. Ik heb voor onze situatie 3x de belastingtelefoon gebeld en kreeg 3 verschillende antwoorden, dus ben maar gegaan met hetgeen voor mij het gunstigste was :/ Worst case moet ik terugbetalen wat dan eigenlijk al niet van mij was.

Ik heb dit jaar een relatief eenvoudige (met bovenstaande factor weer meegenomen) die ik waarschijnlijk amper hoef te wijzigen, maar die van 2018 wordt met aankoop/verkoop van het huis leuk :'( Nou ja, zie ik weer wat van dat geld voor de hypotheek/nhg terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 11:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Tip voor de mensen die een woonkostentoeslag en/of bijzondere bijstand van de gemeente krijgen :

Controleer goed of de ontvangen bijzondere bijstand, of de woonkostentoeslag niet is meegenomen in de verstrekte jaaropgave. Beide voorzieningen zijn namelijk onbelast. Als ze wel zijn meegenomen, dan moet jezelf dus even rekenen wat wel correct is. Als de gemeente die toeslagen wel opgeeft kan je voor rare navorderingen en/of naheffingen komen te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijl op 21-02-2018 15:37 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 17-06 09:40
Jiffy schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:26:
[...]

Als je de aangifte ná 1 maart doet, is deze al grotendeels voor je ingevuld met de bij de Belastingdienst bekende gegevens. Als je geen bijzondere dingen hebt meegemaakt het afgelopen jaar, is het een kwestie van even snel de cijfers controleren en klaar.
Inmiddels is het veranderd, iedereen kan pas aangifte doen vanaf 1 maart. Dus het is altijd vooringevuld vanaf dit jaar :)

Maar ja, ookal is het altijd wel even opletten als je je aangifte snel na 1 maart doet.
Zo had mijn bank vorig jaar de verkeerde saldi doorgegeven van spaarrekeningen, dat is in de eerste week hersteld las ik later (maar ik had het zelf al gespot en aangepast).

Dus als je echt lui wil zijn zou ik wachten om ermee te beginnen tot grofweg 2de week maart.
ehoutgast schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:02:
[...]
Edit: dat zou ook een hele hoop topics als "vakantiegeld belast voor 52%!1!" of "twee banen fiscaal nadelig??" voorkomen..
Sowiso zijn de heffingspercentages misleidend met de afbouw van arbeidskorting e.d. ;)
Maar ja je hebt gelijk :) het is ook taaie materie.

[ Voor 20% gewijzigd door Ikke_Niels op 21-02-2018 16:23 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:09
Dus:
- taxatie
- hypotheekkosten
- notariskosten

Klopt dat?
die info is allemaal terug te vinden op belastingdienst.nl maar voor zover is het 3x ja. ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
koentjuh1987 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:37:
[...]

die info is allemaal terug te vinden op belastingdienst.nl maar voor zover is het 3x ja. ;)
Van de notariskosten zijn enkel de kosten die betrekking hebben op de hypotheek aftrekbaar. Vaak zitten er ook een aantal kosten in die niet aftrekbaar zijn zoals de kadastrale rechten voor de koopakte.

Overigens nog een tip voor de mensen met een nieuwbouwhuis. De ontvangen rente op het bouwdepot over het eerste halfjaar hoef je niet te verrekenen met de betaalde rente. Iets dat mijn hypotheekadviseur overigens niet eens wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-05 10:48
Mirved schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:50:
[...]

De ontvangen rente op het bouwdepot over het eerste halfjaar hoef je niet te verrekenen met de betaalde rente. Iets dat mijn hypotheekadviseur overigens niet eens wist.
Waar heb je dit gevonden?? Ik vind namelijk alleen dat ik de rente die we ontvangen moeten aftrekken van de rente die we betalen...

Ik zie dit wel staan bij een verbouwingsdepot:
U mag gedurende 6 maanden de volledige betaalde rente aftrekken. Na die 6 maanden moet u de rente die u betaalt over dit verbouwingsdepot verminderen met de rente die u hierover ontvangt, tot 2 jaar na het afsluiten van het depot. Het bedrag dat overblijft is aftrekbaar.

Ik heb een taxatienota voor mijn huidige woning, aangezien we een deel van de hypotheek meenemen naar het nieuwe huis (nieuwbouw). We hebben gisteren de overdracht gehad bij de notaris, maar de taxatie (en de nota) zijn uit 2017. Kan ik deze nota dit jaar meenemen in mijn aangifte of pas volgend jaar als we de rest van de kosten voor de financiering meenemen in de aangifte?

[ Voor 16% gewijzigd door eno_W op 21-02-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Mirved schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:50:
[...]

Van de notariskosten zijn enkel de kosten die betrekking hebben op de hypotheek aftrekbaar. Vaak zitten er ook een aantal kosten in die niet aftrekbaar zijn zoals de kadastrale rechten voor de koopakte.

Overigens nog een tip voor de mensen met een nieuwbouwhuis. De ontvangen rente op het bouwdepot over het eerste halfjaar hoef je niet te verrekenen met de betaalde rente. Iets dat mijn hypotheekadviseur overigens niet eens wist.
Inderdaad heb je een bron voor het laatste of is dit nieuw dit jaar. Vorig jaar uitgebreid uitgeplozen. Maar dit stond nergens op de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Mirved schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:38:
Tip voor fiscale partners. Belastingdienst legt geen aanslag op voor 45 euro of minder. Als schuiven niets in je voordeel oplevert. Schuif dan zo dat een van de 2 partners 45 euro moet betalen en de rest bij de ander terecht komt. Zo heb je weer 45 euro belasting bespaard.

voorbeeld:

Zonder schuiven partner 1 betaald 200 euro partner 2 € 0,-

schuif wat box 3 vermogen naar partner 2:

Partner 1 betaald 155 euro partner 2 betaald 45.

Aanslag partner 2 wordt niet opgelegd dus totaal maar 155 te betalen.
Dit is niet altijd waar!
Mijn partner en ik krijgen beide een (groot) deel terug. Als zij 45 euro zou moeten betalen, scheelt het ten opzichte van wat we maximaal terug kunnen krijgen een kleine 1,5k

Atijd de moeite waard om toch ff verder te kijken dan alleen die 45 euro

edit: niet goed gelezen :+ Excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 14:56
bvbal79 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:33:
[...]

Inderdaad heb je een bron voor het laatste of is dit nieuw dit jaar. Vorig jaar uitgebreid uitgeplozen. Maar dit stond nergens op de site van de belastingdienst.
De eerste 6 maanden niet hoeven te verrekenen geldt inderdaad alléén voor een verbouwingsdepot.
Bij een nieuwbouwdepot dien je gelijk te salderen.

Zie ook website van de belastingdient:
https://www.belastingdien...theekrente/nieuwbouwdepot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saumaran
https://www.belastingdien...ntent/kan_ik_hulp_krijgen

Voor degenen die hulp nodig hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Inderdaad moet er niet teveel op de € 45 aanslaggrens worden gefocust. Er zijn situaties dat er naast dit gegeven stevig gelet moet worden op de kortingen. Bijvoorbeeld de ouderenkorting. Vaak speelt het verdelen van vermogen Box 3 een rol bij fiscaal optimaal verdelen. Nu de vermogensrendementsheffing vanaf 2017 in 3 schijven is opgedeeld i.p.v. 1 tarief is het extra opletten bij het verdelen van aftrekposten en vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Nijl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:36:
Tip voor de mensen die een woonkostentoeslag en/of bijzondere bijstand van de gemeente krijgen :

Controleer goed of de ontvangen bijzondere bijstand, of de woonkostentoeslag niet is meegenomen in de verstrekte jaaropgave. Beide voorzieningen zijn namelijk onbelast. Als ze wel zijn meegenomen, dan moet jezelf dus even rekenen wat wel correct is. Als de gemeente die toeslagen wel opgeeft kan je voor rare navorderingen en/of naheffingen komen te staan.
Een tip geven kan nuttig zijn. Maar dat de gemeente bijzondere bijstand of woonkostentoeslag als inkomen in de jaaropgave meeneemt heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
BastaRhymez schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Dit is niet altijd waar!
Mijn partner en ik krijgen beide een (groot) deel terug. Als zij 45 euro zou moeten betalen, scheelt het ten opzichte van wat we maximaal terug kunnen krijgen een kleine 1,5k

Hij geeft toch duidelijk aan dat je dit moet doen als schuiven niet in je voordeel meer werkt?

• Mirved
BastaRhymez schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Dit is niet altijd waar!

Altijd ook de moeite waard om te lezen wat iemand schrijft "als schuiven niets oplevert" de eerste zin.

• Mirved
bvbal79 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:33:
[...]

Niet alles staat op de site van de Belastingdienst. Er is ook sprake van jurisprudentie. Ik als Register Belastingadviseur heb dit echter bij 100de klanten al toegepast.

Zie: http://www.smitvernooij.nl/artikelen/200706.html voor een toelichting.

• bvbal79
Mirved schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:45:
[...]

Niet alles staat op de site van de Belastingdienst. Er is ook sprake van jurisprudentie. Ik als Register Belastingadviseur heb dit echter bij 100de klanten al toegepast.

Nog steeds lees ik hier dat het om een verbouwingsdepot gaat en niet om de bouwdepot bij nieuwbouw. wat ik weer wel lees is dat je dus wel in box 3 moet zetten en daar dan weer misschien mee de drempel overgaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 14:56
Mirved schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat je je vergist tussen een nieuwbouwdepot en verbouwingsdepot. De link die je post is geen jurisprudentie, maar gebaseerd op een besluit. En daarin wordt gesproken over een verbouwingsdepot.

Volledige besluit:
https://www.rijksoverheid...eigenwoningrente-2010.pdf

Zie punten 3.2 en 3.4
Tevens is de website van de belastindienst hierin ook vrij duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door shorty_ op 22-02-2018 19:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
shorty_ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Ik denk dat je je vergist tussen een nieuwbouwdepot en verbouwingsdepot. De link die je post is geen jurisprudentie, maar gebaseerd op een besluit. En daarin wordt gesproken over een verbouwingsdepot.

Volledige besluit:
https://www.rijksoverheid...eigenwoningrente-2010.pdf

Zie punten 3.2 en 3.4
Tevens is de website van de belastindienst hierin ook vrij duidelijk.
Hij is nu vast 100 klanten aan het bellen dat hij ze verkeerd heeft voorgelicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

M.b.t. dat verbouwingsdepot. Is dat alleen relevant wanneer je daarvoor een aparte lening afsluit of ook wanneer het een bouwdepot binnen de hypotheek betreft? Binnen de hypotheek betaal je geen rente namelijk omdat je dezelfde rente ook ontvangt gedurende de looptijd van het bouwdepot.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
bvbal79 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:13:
[...]

Hij is nu vast 100 klanten aan het bellen dat hij ze verkeerd heeft voorgelicht :)
Ik vind het eigenlijk best wel zorgwekkend dat een belastingadviseur dit verkeerd doet.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 30-05 18:39
Toch mooi dat dit ook aftrekbaar is.

Kosten van huisarts, tandarts,
fysiotherapie of specialist

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubbie86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06-2023
Raoul.TLS schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:41:

Huisarts > welke in de basiszorg valt kun je niet aftrekken.
Dit geldt voor alle zorg welke verzekerd is door je eventuele extra pakket.

Hou verder rekening met de opgelegde drempel.

Ik heb een fiscaal partner en moet aardig wat kosten maken wil wat terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 22:27
Zorgkosten die in principe door je pakket worden gedekt kunnen sowieso niet afgetrokken worden, toch? Laat ik zo zeggen, voor sommige medicatie is een eigen bijdrage van x euro. Die kosten worden in principe betaald door je verzekering nadat je bijdrage is opgesnoept, maar ik kom nooit boven die drempel uit. Maar ik heb altijd begrepen dat je die kosten niet kan opvoeren als zorgkosten.

Voor de rest is het volgende volgende volgende. Geen eigen huis, geen bezit, helemaal niets. Lekker makkelijk, maar ja, ik krijg ook nooit wat terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 30-05 18:39
Als je geen tandarts of fysio in je paket heb en je moet naar de tandarts of fysio dan kan je die kosten wel aftrekken.
Ging bij mij om een bedrag van 500 euro .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 22:27
Slim, maar de tandartskosten die ik maak worden gedekt door een klein tandartspakketje, wat goedkoper was dan de behandelingen los betalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Raoul.TLS schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:41:

Kansloze zaak. Mijn vrouw is chronisch ziek en heeft een oogaandoening. Ik heb een oogaandoening..... je gaat niet aan die drempel komen. Daar hebben ze heel goed over nagedacht. Net als over het niet meer aftrekbaar zijn van brillen, "omdat heel veel mensen tegenwoordig een bril hebben". Ja, alleen kost mijn bril met een beetje geluk net geen 1000 euro en die van "die heel veel mensen" nog geen 10% van dat bedrag. Dus omdat heel veel mensen hun bril van 100 euro best zelf kunnen betalen, gaat men er voor het gemak maar vanuit dat mensen die echt iets aan hun ogen hebben die 1000 euro ook best zelf kunnen betalen. "Bijna iedereen heeft tegenwoordig toch een bril?" Gelukkig kan ik het betalen, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik niet meedoe aan "zuinig zijn met zorg". Men is immers ook niet zuinig met mijn portemonnee.... Als ik dan toch volle bak moet betalen, dan wil ik ook volle bak profiteren.

Laat ik het zo zeggen: ik hoop voor je dat je niet aan die drempel gaat komen, want dat zou betekenen dat je dood- en doodziek bent of zo weinig te doen hebt dat je alle tijd hebt om ziektebeelden te bestuderen en je acteerkunsten te oefenen op de huisarts en de specialist. Maarja, dan ben je ook echt ziek (in je hoofd).

Ja, als je toevallig geen tandartsverzekering hebt en afgelopen jaar 2k aan tandartskosten gehad hebt, dan red je het misschien. Toevallig was ik dit jaar wel van plan om dit eens heel precies door te gaan rekenen. Ga ik die drempel wel halen als ik mijn tandartsverzekering opzeg? En zoja, hoeveel aftrek levert me dat dan ongeveer op? En dan de hamvraag: Kosten - aftrek < verzekeringspremie? Zelfde vragen voor de aanvullende verzekeringen: kan ik ze niet beter opzeggen zodat ik de drempel wel haal en kan aftrekken? De premies zijn inmiddels fors te noemen, maar de drempel zal wel meegroeien met die belachelijk hoge premies.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-02-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Anoniem: 39993 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:31:
[...]

Kansloze zaak. Mijn vrouw is chronisch ziek en heeft een oogaandoening. Ik heb een oogaandoening..... je gaat niet aan die drempel komen. Daar hebben ze heel goed over nagedacht. Net als over het niet meer aftrekbaar zijn van brillen, "omdat heel veel mensen tegenwoordig een bril hebben". Ja, alleen kost mijn bril met een beetje geluk net geen 1000 euro en die van "die heel veel mensen" nog geen 10% van dat bedrag. Dus omdat heel veel mensen hun bril van 100 euro best zelf kunnen betalen, gaat men er voor het gemak maar vanuit dat mensen die echt iets aan hun ogen hebben die 1000 euro ook best zelf kunnen betalen. "Bijna iedereen heeft tegenwoordig toch een bril?" Gelukkig kan ik het betalen, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik niet meedoe aan "zuinig zijn met zorg". Men is immers ook niet zuinig met mijn portemonnee.... Als ik dan toch volle bak moet betalen, dan wil ik ook volle bak profiteren.
Zorg is duur, juist door dit soort redenaties..
Laat ik het zo zeggen: ik hoop voor je dat je niet aan die drempel gaat komen, want dat zou betekenen dat je dood- en doodziek bent of zo weinig te doen hebt dat je alle tijd hebt om ziektebeelden te bestuderen en je acteerkunsten te oefenen op de huisarts en de specialist. Maarja, dan ben je ook echt ziek (in je hoofd).

Ja, als je toevallig geen tandartsverzekering hebt en afgelopen jaar 2k aan tandartskosten gehad hebt, dan red je het misschien. Toevallig was ik dit jaar wel van plan om dit eens heel precies door te gaan rekenen. Ga ik die drempel wel halen als ik mijn tandartsverzekering opzeg? En zoja, hoeveel aftrek levert me dat dan ongeveer op? En dan de hamvraag: Kosten - aftrek < verzekeringspremie? Zelfde vragen voor de aanvullende verzekeringen: kan ik ze niet beter opzeggen zodat ik de drempel wel haal en kan aftrekken? De premies zijn inmiddels fors te noemen, maar de drempel zal wel meegroeien met die belachelijk hoge premies.
Je begrijpt dat alleen het bedrag boven de drempel aftrekbaar is? Het is dus niet zo dat wanneer je de drempel haalt, dat dan ineens alle zorgkosten aftrekbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Zorg is duur, juist door dit soort redenaties..
Onzin. Zorg is zo duur, omdat het kunstmatig zo duur gehouden wordt. Dat is namelijk in het belang van de overheid en de zorgverzekeraars. 1% winst op het leveren van dure zorg levert meer op dan 1% winst op het leveren van goedkope zorg.

Zelfs wij betalen netto echt een hele berg meer dan we vergoed krijgen hoor. En onze zorgkosten zijn vanwege de chronische aandoening van mijn vrouw echt hoog.
[...]

Je begrijpt dat alleen het bedrag boven de drempel aftrekbaar is? Het is dus niet zo dat wanneer je de drempel haalt, dat dan ineens alle zorgkosten aftrekbaar zijn.
Ja, natuurlijk begrijp ik dat. Ik doe toch al wel enige jaren zelf mijn aangifte en drempels hebben altijd op deze manier gewerkt. Maar.... als ik dus inderdaad boven de dermpel uit zou komen en dus een aftrekpost heb, dan bespaar ik me de kosten voor de aanvullende verzekering en de tandartsverzekering. Lijkt mij de moeite van het narekenen waard. Nee heb je.....

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-02-2018 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Anoniem: 39993 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Onzin. Zorg is zo duur, omdat het kunstmatig zo duur gehouden wordt..
..
Als je niet begrijpt dat zorg gebruiken tot gevolg heeft dat de zorgkosten stijgen is verdere discussie niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sowieso, de twee met grote marge grootste betalers aan de zorg willen het liefst dat ze heel veel moeten betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sissors schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:00:
Sowieso, de twee met grote marge grootste betalers aan de zorg willen het liefst dat ze heel veel moeten betalen?
Betalen moet je toch. Dan kun je beter ook maar proberen om waar voor je geld te krijgen. Een groot deel van onze kosten worden niet eens vergoed uit de verzekering. Dus we betalen nog wel een stukje meer dan "alleen" de verzekeringspremies en eigen risico's. En inderdaad, daar wil ik wel wat voor terug. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle tijd die gaat zitten in het uitzoeken van "nieuwe regeltjes" om de haverklap, discussies met apothekers die menen boven de specialist te staan omdat "alleen het allergoedkoopste medicijn vergoed wordt" terwijl de specialist zegt dat mijn vrouw toch echt andere medicatie moet hebben. Oja, zelf bijbetalen kan niet. Je krijgt het medicijn wat je niet wil hebben gratis, het medicijn dat je volgens de specialist moet hebben wordt niet vergoed omdat het 30 cent per doosje duurder is.... Vervolgens bel je de verzekeraar en die zegt doodleuk dat de medicatie gewoon vergoed kan worden als de apotheker akkoord gaat. Ja, je leest het goed, als de apotheker akkoord gaat. Ik kan je vertellen dat dat geen prettig gesprek werd met die apotheker. De volgende keer ga ik dat gesprek persoonlijk voeren in de apotheek en niet meer telefonisch.

Ik geloof de sprookjes over het goedkoop houden van de zorg niet meer. Het doel is dat zorg vooral zoveel mogelijk geld op moet leveren, niet dat zorg betaalbaar blijft.

Maar dit wordt wel erg offtopic eigenlijk......

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-02-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je eigenlijk kiezen om fiscaal partner te zijn ook al voldoe je niet aan die eisen? Ik woon al jaren samen met mijn vriendin maar het huis is mijn eigendom, we hebben geen schriftelijk vastgelegde overeenkomst en we hebben geen kinderen samen.
Toch zou het voor ons wel eens (veel) voordeliger kunnen zijn dit jaar om fiscaal partner te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.