Belastingaangifte 2017 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 75.254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:42
Tsurany schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:22:
Kan je eigenlijk kiezen om fiscaal partner te zijn ook al voldoe je niet aan die eisen? Ik woon al jaren samen met mijn vriendin maar het huis is mijn eigendom, we hebben geen schriftelijk vastgelegde overeenkomst en we hebben geen kinderen samen.
Toch zou het voor ons wel eens (veel) voordeliger kunnen zijn dit jaar om fiscaal partner te zijn.
Ja.

https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar kan ik het persoonlijk niet vinden. Wel alle eisen staan er maar ik kan niet vinden of je ook mag besluiten fiscaal partner te zijn ook al voldoe je niet aan de eisen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:42
Tsurany schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:18:
[...]

Daar kan ik het persoonlijk niet vinden. Wel alle eisen staan er maar ik kan niet vinden of je ook mag besluiten fiscaal partner te zijn ook al voldoe je niet aan de eisen.
Oh sorry, ik had het stuk op de website niet helemaal juist geïnterpreteerd. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kan je eigenlijk kiezen om fiscaal partner te zijn ook al voldoe je niet aan die eisen? Ik woon al jaren samen met mijn vriendin maar het huis is mijn eigendom, we hebben geen schriftelijk vastgelegde overeenkomst en we hebben geen kinderen samen.
Toch zou het voor ons wel eens (veel) voordeliger kunnen zijn dit jaar om fiscaal partner te zijn.
Zie https://www.belastingdien...op_uw_adres_ingeschreven/

Als je aan 1 van de voorwaarden voldoet ben je fiscaal partner.
Volgens mij kan je hier niet in kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-07 10:03
Wij hebben afgelopen maand een huis gekocht (nieuwbouw). Omdat ik mijn huidige woning nog niet te koop heb gezet, maakte een taxatie onderdeel uit van de voorwaarden voor het krijgen van de hypotheek op het nieuwe huis. Deze taxatie heeft in november plaatsgevonden en de factuur is betaald in december. Kan ik deze factuur dit jaar meenemen in mijn aangfite over 2017, of moet ik deze opgeven in het jaar dat we de woning echt aangekocht hebben, dus in 2018?

Ik kan dit online niet echt terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Nee. Nou, ja, om fiscaal partner te zijn moet je aan één van de eisen voldoen:
Ik heb even de items weggehaald waar je niet aan voldoet.
  • U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
(bron: https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven )

Zou het niet makkelijker zijn om toch maar eens iets vast te leggen?
De BD meld dat het vanaf het moment geld dat je samen op hetzelfde adres bent ingeschreven.
Ik weet niet of dat retroactief kan (voor voorgaande jaren); maar je kan er allicht een telefoontje aan wagen?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:59
Zoooo, nog 4 uur en 18 minuten te gaan tot we de aangifte kunnen doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
Je verwacht er nogal wat van dan ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zelde situatie hier. Ik vraag mij alleen af, waarom zou het voordeliger zijn om wel fiscaal partner te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:17
Dj-sannieboy schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:02:
[...]

Zelde situatie hier. Ik vraag mij alleen af, waarom zou het voordeliger zijn om wel fiscaal partner te zijn?
Je bent fiscaal partner of je bent het niet, het is geen keuze. Als je dus niet voldoet aan de voorwaarden om fiscaal partner te zijn, ben je dus geen fiscaal partner. Fiscaal partnerschap heeft voor- en nadelen. Voordelen zijn de keuze in het verdelen van de aftrekposten en inkomsten. Nadeel kan zijn in situaties waar er sprake is van drempels (zoals bij zorgkosten/giften), dat deze vanwege fiscaal partnerschap wordt berekend over het inkomen van de fiscale partners samen en niet individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hmmbob schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:51:
Je verwacht er nogal wat van dan ;)
De eerste die zijn aangifte doet krijgt een bonus toch? Net als bij een race wedstrijd? -O- In het kader van de Olympische Spelen? :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
en vergeet vooral BOX3 niet. Als je geen fiscaal partner ben mag je het vermogen waarover je geen belasting hoeft te betalen niet verdubbelen. Dus heb je samen aardig wat spaargeld is dat al de moeite waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik de winnaar hier?

Krap 5K terug. Van te voren had ik op 1K gerekend (verder niet uitgerekend); dus dit valt alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Aangifte gedaan, rond de 3,5k terug dankzij combinatiekorting + HRA (1,9k terug van de 3,7k betaalde rente)

Wat mij wel opviel is dat ik alleen kon schuiven met de teruggave woning en niet met de inkomstenbelasting.. Vorig jaar kon ik mezelf op 44 euro in de min zetten zodat mijn partner meer terug kreeg (en was 84 euro terug krijgen verdeeld over -44 en +128, dus 44 euro 'extra winst'. Dit jaar kon dat niet, mogelijk door de combinatiekorting)
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 05:15:
Ben ik de winnaar hier?

Krap 5K terug. Van te voren had ik op 1K gerekend (verder niet uitgerekend); dus dit valt alles mee.
Je hebt van mij gewonnen :P. Huis gekocht? Of is dit puur HRA + ook combinatiekorting partner?

[ Voor 91% gewijzigd door President op 01-03-2018 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

Reinier

\o/

Wekt het linkje naar de Android app bij jullie? https://play.google.com/s...ngdienst.maa.jaar2017.pub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Nope werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik snap er niks van, ik krijg elk jaar minder terug, situatie is elk jaar gelijk: standaardgezin, 2 kids, huisje, geen 60K+ spaargeld, overal nee op zowat alle vinkjes niets speciaals, loon is vrijwel gelijk,

In 2014 kreeg ik 9K terug, in 2015 kreeg ik 8K terug, in 2016 kreeg ik 7.5L terug en nu 6.5K...

Waarom is dit elk jaar lager als er niets wijzigt in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 12-09 08:51

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Omdat de belasting regels elk jaar veranderen?

Omdat je je huis aan t aflossen bent, dus minder aftrek hebt?

[ Voor 41% gewijzigd door majoh op 01-03-2018 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk je rente na idd, is die lager (logisch bij annuïteiten) dan krijg je ook minder terug. Versneld aflossen helpt dan niet uiteraard, dan gaat het nog harder (maar heb je ook lagere lasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Net even de app gecheckt en krijg €45 terug.
Ik krijg maandeljjks teruggave van mijn hypotheekrenteaftrek, dus niet verrassend. Gelukkig hoef ik in ieder geval niet te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
cogmios schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:03:
Ik snap er niks van, ik krijg elk jaar minder terug, situatie is elk jaar gelijk: standaardgezin, 2 kids, huisje, geen 60K+ spaargeld, overal nee op zowat alle vinkjes niets speciaals, loon is vrijwel gelijk,

In 2014 kreeg ik 9K terug, in 2015 kreeg ik 8K terug, in 2016 kreeg ik 7.5L terug en nu 6.5K...

Ik begin nu op 3,6k... Zou willen dat ik net als jij op 9k begon :-P

Hier ook dezelfde situatie als jij alleen waarschijnlijk veel lager salaris (partner krijgt combinatiekorting over 27k bruto jaarsalaris) en een lagere hypotheekrente (in 2017 iets van 3800 rente betaald)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
cogmios schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:03:

Moet haast wel met de HRA te maken hebben zegt mn boerenverstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:33
Blij verrast met onze aangifte, enigzins wel verwacht ivm de combinatiekorting. Is het eerste jaar dat we hier recht op hebben maar wat ik heb begrepen krijgt degene met de minste inkomsten de korting toch?

Ik vind het namelijk apart dat ik meer terugkrijg dan mijn vrouw. Ik heb namelijk over 2017 € 1000,- minder verdiend.

Ik krijg terug € 3509,-
Partner € 2531,-

In ieder geval zeer blij met de teruggave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De app kan niet omgaan met dividend waarover buiten Nederland bronbelasting is ingehouden... dan sluiten ze gelijk heel wat mensen uit... Ach ik zal wel een paar tientjes terug krijgen en partner zal ~7k moeten betalen, dat heeft geen haast :9

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 01-03-2018 08:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:42
Vorig jaar heb ik hem laten invullen omdat ik in 2016 een huis heb gekocht. (veel dingen waren aftrekbaar)
Nu heb ik hem zelf ingevuld ... veel dingen waren al goed ingevuld.

Ik kreeg ook weer een vraag

"Hypotheek en andere schulden"

- Had u schulden, zoals een hypotheek of lening bij een bank of werkgever of familie - JA
- Gaat het om een schuld voor u huidige, toekomstige of vroegere woning(hoofdverblijf) JA
- Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012 JA
- Datum afsluiting- Maart 2016

Zo heb ik hem toch goed ingevuld? In maart 2016 heb ik een hypotheek afgesloten voor mijn koopwoning..

Nu heb ik de samenvatting van vorig jaar, en dit jaar vergeleken ....
En nu staat er bij "Inkomstenbelasting box 1 bij de 1e, 2e en 3e schijf een bedrag.
Bij die van vorig jaar staat er alleen Box 1 1e en 2e schijf .. (dus geen 3e schijf)

Ik ben benieuwd of het wel goed is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb geen haast: moet als ZZP'er toch een hele sloot euro's betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozw
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-06 18:28
Dit jaar ook maar eens serieus mijn aangifte invullen.
Als student zijnde van opleiding geswitched en 3 verschillende banen gehad met 2 daarvan een loonheffingskorting.

Ik hoop op een flinke bak met geld terug, maar dat zal ik binnenkort eens lekker in een avond uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:52:
Vorig jaar heb ik hem laten invullen omdat ik in 2016 een huis heb gekocht. (veel dingen waren aftrekbaar)
Nu heb ik hem zelf ingevuld ... veel dingen waren al goed ingevuld.

Ik kreeg ook weer een vraag

"Hypotheek en andere schulden"

- Had u schulden, zoals een hypotheek of lening bij een bank of werkgever of familie - JA
- Gaat het om een schuld voor u huidige, toekomstige of vroegere woning(hoofdverblijf) JA
- Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012 JA
- Datum afsluiting- Maart 2016

Zo heb ik hem toch goed ingevuld? In maart 2016 heb ik een hypotheek afgesloten voor mijn koopwoning..

Nu heb ik de samenvatting van vorig jaar, en dit jaar vergeleken ....
En nu staat er bij "Inkomstenbelasting box 1 bij de 1e, 2e en 3e schijf een bedrag.
Bij die van vorig jaar staat er alleen Box 1 1e en 2e schijf .. (dus geen 3e schijf)

Ik ben benieuwd of het wel goed is.........
Vorig jaar (2016, ja verwarrend inderdaad) had je heel veel extra aftrekposten waardoor het stukje loon in schijf 3 waarschijnlijk niet meer bestond na aftrek. Door al die extra aftrekposten had je vorig jaar een fors lager inkomen na aftrek. Dit jaar mag je alleen de rente nog aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiojunky
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-09 13:37
Wij hebben vorig jaarvanwege een hernia operatie 8 keer het ziekenhuis bezocht en 30 keer naar de fysio geweest. Kunnen deze KM's opgegeven worden? Zo ja tegen welke prijs per KM?

Ook hebben we een herniakliniek bezocht waar uiteindelijk niet de operatie heeft plaats gevonden. Kunnen deze KM's ook opgegeven worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 19:42
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:00:
[...]

Vorig jaar (2016, ja verwarrend inderdaad) had je heel veel extra aftrekposten waardoor het stukje loon in schijf 3 waarschijnlijk niet meer bestond na aftrek. Door al die extra aftrekposten had je vorig jaar een fors lager inkomen na aftrek. Dit jaar mag je alleen de rente nog aftrekken.
Ah zo dankjewel :)
Dan zal het wel goed zijn .. ?

En dit jaar heb ik de aanslagbiljet van de gemeente gekregen
Hier staat op

WOZ-waardepeildatum: 01-Jan-2017
WOZ Tijdvak van : 01 jan 2018 tot 01 jan 2019

Deze is dus voor volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeyke87 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:25:
Blij verrast met onze aangifte, enigzins wel verwacht ivm de combinatiekorting. Is het eerste jaar dat we hier recht op hebben maar wat ik heb begrepen krijgt degene met de minste inkomsten de korting toch?

Ik vind het namelijk apart dat ik meer terugkrijg dan mijn vrouw. Ik heb namelijk over 2017 € 1000,- minder verdiend.

Ik krijg terug € 3509,-
Partner € 2531,-

In ieder geval zeer blij met de teruggave :)
Fijn dat je blij bent, maar zodra je veel terug krijgt heb je nog veel meer betaald ;). De mens is gevoelsmatig altijd goed in de luren te leggen (trap er zelf ook steeds in), maar hoe meer je terug krijgt hoe meer je betaald hebt en hoe minder jij beschikking gehad hebt over het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rozw schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:58:
Dit jaar ook maar eens serieus mijn aangifte invullen.
Als student zijnde van opleiding geswitched en 3 verschillende banen gehad met 2 daarvan een loonheffingskorting.

Ik hoop op een flinke bak met geld terug, maar dat zal ik binnenkort eens lekker in een avond uitzoeken.
Bedoel je de algemene heffingskorting? Dat is gewoon een standaardbedrag van 2000 euro wat je maar door 1 werkgever mee moet laten nemen. Als je 2 werkgevers met die korting laat rekenen wordt er te weinig loonheffing ingehouden. Dat zou betekenen dat je moet bijbetalen.

Waarom denk je veel terug te krijgen, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aggressor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:05:
[...]

En dit jaar heb ik de aanslagbiljet van de gemeente gekregen
Hier staat op

WOZ-waardepeildatum: 01-Jan-2017
WOZ Tijdvak van : 01 jan 2018 tot 01 jan 2019

Deze is dus voor volgend jaar?
Je pakt altijd de peildatum van het jaar ervoor. Dus:
- de gemeentelijke belastingen zijn voor 2018 (dit jaar). Hiervoor wordt peildatum 1 januari 2017 gebruikt.
- de inkomstenbelasting is voor 2017 (vorig jaar). Hiervoor wordt peildatum 1 januari 2016 gebruikt.

Aan de ene kant logisch, maar soms toch wel een beetje verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 13:41
Hmm, beetje "tegenvaller" dit jaar.
Ieder jaar kregen we toch een leuk bedrag terug om mee op vakantie te gaan (extra vakantie), maar dit jaar mag ik betalen en mijn partner krijgt nog wel wat terug. Al met al een kleine 800 euro, alleen daar pakken we het vliegtuig met het gezin niet van.

Geen spannende aftrekposten en uitgaven behalve hypotheekrente.... dus valt ook weinig aan te sleutelen.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Hier gezamenlijk met partner een bedrag van circa 4.2k terug. Voelt toch wel weer heel lekker om dat bedrag even voor mijn neus voorbij te zien komen.. Helaas nog paar maandjes wachten.

Heb hem via de Android App ingevuld. En hierbij tegen een probleem aangelopen waar ik afgelopen jaar volgens mij ook al last van heb (vage herinnering).
Bij het inloggen met de digi-id van mijn partner aan het begin van de digitale aangifte geen enkel probleem. Echter na het controleren en eventuele invullen van extra data moet aan het eind het resultaat ondertekend worden. Dit ook met het digi-id, ditmaal echter krijg ik herhaaldelijks te horen dat het wachtwoord van mijn partner incorrect is en na 3 pogingen (waarvan ik vanzelfsprekend voor de zekerheid letter voor letter heb gecontroleerd van username en password) een timeout van 15 minuten voor ik opnieuw mag.

Komt deze issue iemand bekend voor ? (zou in elk geval mijn twijfel wegnemen of ik dan toch niet zelf een foutje heb gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

'Helaas' betalen. Ook niet zo gek want ik doe nog freelance-werk naast mijn voltijdbaan. ;) Heb hem maar ingevuld zodat ik er ook zsm vanaf ben :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 15:30
Audiojunky schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:04:
Wij hebben vorig jaarvanwege een hernia operatie 8 keer het ziekenhuis bezocht en 30 keer naar de fysio geweest. Kunnen deze KM's opgegeven worden? Zo ja tegen welke prijs per KM?

Ook hebben we een herniakliniek bezocht waar uiteindelijk niet de operatie heeft plaats gevonden. Kunnen deze KM's ook opgegeven worden?
Ik neem aan dat je bedoelt die kilometers mee te nemen als zorgkosten? Dat is alleen relevant als je in ieder geval al in de buurt komt van de drempel. Die drempel ligt (erg) hoog, dus ik denk dat je beter eerst kunt kijken of je daar in de buurt komt.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:50

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Meh, nog 91 euro extra aftikken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
30€ terug terwijl ik dacht zo'n 40€ te moeten betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Afgelopen jaar belasting betaald alsof ik fulltime werk, maar uiteindelijk nog een half jaar in m'n studie moeten stoppen :P resulteert wel in een hoop geld terug.

Voor alle studenten: vergeet niet je studiegeld in te vullen, deze euro's zijn aftrekbaar. Scheelde voor mij nog een paar honderd euro. Check wel even of je er recht op hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 01-03-2018 09:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiojunky
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-09 13:37
Spoetnik385 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:29:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt die kilometers mee te nemen als zorgkosten? Dat is alleen relevant als je in ieder geval al in de buurt komt van de drempel. Die drempel ligt (erg) hoog, dus ik denk dat je beter eerst kunt kijken of je daar in de buurt komt.
Ik wist niet dat de vervoerkosten pas gelden als je over de drempel van de zorgkosten bent. Jammer ;)

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Richh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:51:

Voor alle studenten: vergeet niet je studiegeld in te vullen, deze euro's zijn aftrekbaar. Scheelde voor mij nog een paar honderd euro.
Wat je nu aangeeft is per-ti-nent niet waar.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Man, dat had ik met heel veel plezier gedaan :P

Weet iemand wanneer je moet terugbetalen, de betaling ongeveer gedaan moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Richard schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:55:
[...]

Nu je het zegt... Je moet wel in het goede studiejaar zitten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:07
Richard schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:55:
[...]

Alleen studies zonder studiefinanciering kun je eventueel aftrekken. Zit in dezelfde situatie half jaar studie half jaar fulltime, dus krijg alsnog teveel betaalde loonbelasting terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:50

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Richh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:57:
[...]

Nu je het zegt... Je moet wel in het goede studiejaar zitten.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de regels voor de aftrek van studiekosten gewijzigd. Hebt u recht op studiefinanciering of krijgt u deze? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? En hebt u daarvoor studiekosten gemaakt? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten als u die na 1 juli 2015 hebt betaald.
Bron: de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
Ah, het is weer 1 maart. Dit weekend de aangifte maar eens invullen dan, zal wel met een paar minuten klikken gedaan zijn aangezien ik een weinig spannend jaar achter de rug heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit jaar een woning gekocht samen met partner. Klopt het dat we de aftrekbare kosten gewoon bij 1 van ons kunnen invoeren?

Dus voorbeeld:

Partner vult gewoon alleen haar inkomsten in.
Ik vul inkomsten in + het hele woning gebeuren.

Of moet je beide gegevens van de woning invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:03:
Dit jaar een woning gekocht samen met partner. Klopt het dat we de aftrekbare kosten gewoon bij 1 van ons kunnen invoeren?

Dus voorbeeld:

Partner vult gewoon alleen haar inkomsten in.
Ik vul inkomsten in + het hele woning gebeuren.

Of moet je beide gegevens van de woning invoeren.
Als je de aangifte doorloopt is dit toch allemaal vrij duidelijk? Kijk anders even op de website van de belastingdienst, daar staat precies hoe je die kosten kan verdelen: https://www.belastingdien...ken/aftrekposten_verdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozw
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-06 18:28
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Bedoel je de algemene heffingskorting? Dat is gewoon een standaardbedrag van 2000 euro wat je maar door 1 werkgever mee moet laten nemen. Als je 2 werkgevers met die korting laat rekenen wordt er te weinig loonheffing ingehouden. Dat zou betekenen dat je moet bijbetalen.

Waarom denk je veel terug te krijgen, als ik vragen mag?
Misschien niet helemaal juist verwoord, ik heb 1 'Grote' baan gehad, waarbij er IB is ingehouden en 2 kleine baantjes (<€1500) en samen met de studiekosten, misschien zorgkosten als ik boven de drempel kom, en nog schulden vanwege het premiestelsel bij lenen.

Hierdoor hoop ik geld terug te krijgen, maar mijn onderbuik gevoel dat ik geld terug krijg, kan natuurlijk ook grandioos fout zijn.

Bedenk wel dat ik een student ben en nog geen full time aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
tomas123 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:41:
30€ terug terwijl ik dacht zo'n 40€ te moeten betalen :)
40 betalen kan niet. Bedragen van 45 euro en lager worden niet in rekening gebracht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
Mag ik trouwens even een kleine pluim toch aan de belastingdienst geven?

Ik weet dat de IT daar soms rommelt en dat het altijd beter kan. Maar ik had al mijn jaaropgaven al bij elkaar gesprokkeld en nu ik de app open staat alles al ingevuld voor de aangifte en het klopt gewoon tot op de euro!

De vragen daarna zijn vrij duidelijk en het [?] helpt anders met uitleg. Was in 15 minuutjes klaar, duurde nu zelfs nog langer dan normaal omdat ik extra studiekosten heb gemaakt en terug wil krijgen.

Genieten.

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 01-03-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Iedereen weet ongeveer wanneer je je geld terugkrijgt.

Maar wanneer je moet betalen, wanneer moet je dan betaald hebben (ongeveer)? Ik probeer het even in m'n financiële overzicht/planning te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:08:
[...]

Als je de aangifte doorloopt is dit toch allemaal vrij duidelijk? Kijk anders even op de website van de belastingdienst, daar staat precies hoe je die kosten kan verdelen: https://www.belastingdien...ken/aftrekposten_verdelen
Ik heb hem nog niet doorlopen, doe ik vanavond ;) Dan zal het zichzelf wel wijzen zoals je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:02
Tjebakka schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:17:
Iedereen weet ongeveer wanneer je je geld terugkrijgt.

Maar wanneer je moet betalen, wanneer moet je dan betaald hebben (ongeveer)? Ik probeer het even in m'n financiële overzicht/planning te verwerken.
Volgens mij binnen 30 dagen. Maar je kan sowieso ook een betalingsregeling aanvragen tot max 24 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ryan_ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:22:
[...]

Volgens mij binnen 30 dagen. Maar je kan sowieso ook een betalingsregeling aanvragen tot max 24 maanden.
Binnen 30 dagen na definitieve aanslag bedoel je dan toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:02
Tjebakka schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:23:
[...]

Binnen 30 dagen na definitieve aanslag bedoel je dan toch? :)
Uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 18:04
Sinds ik bij mijn huidige werkgever zit (circa 4 jaar) moet ik elk jaar bijbetalen terwijl ik voorheen altijd geld terugkreeg.

Mijn aangifte is altijd al heel simpel geweest:
  • 1 werkgever
  • Geen koopwoning
  • Geen reiskosten
  • Geen medische kosten
  • Geen toeslagen
  • Geen hyoptheek
  • Geen schulden
  • Geen spaargeld
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om eens een snelle blik op te werpen of ik iets verkeerds doe voordat ik naar een boekhouder stap? Indien nodig kan ik mijn jaaropgave plaatsen hier.

Alle hulp is zeer welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 16:32
Bobo221 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:25:
Sinds ik bij mijn huidige werkgever zit (circa 4 jaar) moet ik elk jaar bijbetalen terwijl ik voorheen altijd geld terugkreeg.

• 1 werkgever
  • Geen koopwoning
  • Geen reiskosten
  • Geen medische kosten
  • Geen toeslagen
  • Geen hyoptheek
  • Geen schulden
  • Geen spaargeld
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om eens een snelle blik op te werpen of ik iets verkeerds doe voordat ik naar een boekhouder stap? Indien nodig kan ik mijn jaaropgave plaatsen hier.

Aan wat voor bedrag moet ik dan denken wat je moet terugbetalen? Het is heel goed mogelijk dat je soms enkele tientallen euro's moet betalen. Maak je trouwens gebruik van loonheffingskorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat kan je verkeerd doen? Gewoon de vooringevulde aangifte pakken en even je jaaropgave er naast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
@Bobo221 Als je moet bijbetalen (en ik neem aan tientjeswerk), dan draagt jouw werkgever te weinig af.
Een standaard jaarsalaris delen door 12,8 is niet zo moeilijk voor loonadministraties, maar soms hebben ze moeite met het berekenen van juiste belasting bij (variabele) bonussen of verhogingen.

Ik zou de vraag ook stellen bij jouw HR afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net even snel door de aangifte heen gelopen, lijkt aardig goed te kloppen met de vooraf ingevulde data.

Had voor de gein laatst al een voorlopige aangifte 2017 ingevuld (dat kon/kan nog) en daar even gespeeld met het schuiven van de verdeling.
Nu blijkt er toch weer een kleine 300 euro meer uit te komen dan de voorlopige aangifte. Is toch weer mooi meegenomen :)

Vanavond nog even samen met m'n partner doorlopen (zodat zij het ook eens gaat begrijpen) en dan versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 00:20
Ik ben ook begonnen met de belastingaangifte, maar ik loop een beetje vast op het volgende:

We hebben op 28 juli 2017 een extra hypotheekdeel afgesloten met als doel om te verbouwen. Echter door omstandigheden is dit er nog niet van gekomen. Het bedrag staat nog bij ons op de rekening.

Nu heb ik dit hypotheekdeel uiteraard opgegeven bij de belastingaangifte over 2017, alleen de vragen die daarbij worden gesteld brengen mij een beetje aan het twijfelen over hoe deze te beantwoorden.

Bij de lening zelf staat de vraag:
Hebt u deze lening helemaal gebruikt voor deze woning?

Ik heb het geld nog niet gebruikt, maar ook nergens anders aan uitgegeven. Dus zou 'ja' volgens mij het antwoord moeten zijn. Dit omdat bij de toelichting staat dat ik de vraag met 'nee' moet beantwoorden als ik er een ander bestedingsdoel voor had.

Alleen komt nu onderaan de pagina (na de hypotheekdelen) de volgende vraag:

Hebt u 1 van deze leningen in 2017 gebruikt voor onderhoud of verbouwing van uw hoofdverblijf?
Bij de toelichting staat: Kies 'Ja' als u 1 of meer van bovenstaande leningen (deels) hebt gebruikt voor onderhoud of verbouwing. Het maakt niet uit of er wel of niet een verbouwingsdepot gekoppeld is aan deze leningen.

Ik heb in 2017 nog niks daarvan gebruikt, maar moet ik dan ook 'nee' invullen?
Ik twijfel hierover, omdat er bij de toelichting staat ook de volgende informatie over geld lenen voor onderhoud of verbetering:

Geld lenen voor onderhoud of verbouwing
Hebt u geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw eigen woning. De woning die uw hoofdverblijf is en waarvan u of uw fiscale partner de eigenaar is. Maar hebt u het geld nog niet hiervoor gebruikt? Dan mag u de rente en de financieringskosten misschien toch aftrekken. De lening moet dan wel zijn afgesloten voor onderhoud of verbouwing van de eigen woning.

Tot 6 maanden na het afsluiten van de lening mag u de rente en de financieringskosten volledig aftrekken. Na 6 maanden is de rente over de lening pas aftrekbaar vanaf het moment waarop u de kosten van onderhoud of verbouwing hebt betaald. De kosten van het onderhoud of de verbouwing mag u ook van een andere rekening hebben betaald.

De rente over de lening is aftrekbaar, als u het geleende geld maar steeds voor het onderhoud of de verbouwing kon opnemen. Na 6 maanden moet u de betaalde rente en kosten verminderen met de rente die u hebt ontvangen over het tegoed dat u nog niet aan de verbouwing hebt besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 12-09 08:51

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Bobo221 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:25:

• 1 werkgever
  • Geen koopwoning
  • Geen reiskosten
  • Geen medische kosten
  • Geen toeslagen
  • Geen hyoptheek
  • Geen schulden
  • Geen spaargeld

Werkgever kan ook dingen verkeerd doen. Heb een keer een jaar gehad dat ik ineens 1000+ moest betalen. Bleek dat mijn werkgever ergens een fout gemaakt had, en te weinig belasting ingehouden had. Lekker hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ze lopen toch weer lekker te prutsen met de arbeidskorting bij de aangifte. In 2017 WW-uitkering gehad, daarover moet GEEN arbeidskorting berekend worden (behalve als de uitekering een gevolg is van een faillisement). Wat doet zowel de app als de site, gewoon vollebak arbeidskorting toekennen. En je kan het natuurlijk nergens aanpassen.

Nu weet ik dat het niet klopt, maar anderen zullen ervanuitgaan dat het klopt en zich dus al rijk rekenen..

Waarom gaat zoiets bassaals nu fout bij de belastingdienst?!?! Het testtraject van de belastingdienst stelt dus niets voor....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Artifax schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Aan wat voor bedrag moet ik dan denken wat je moet terugbetalen? Het is heel goed mogelijk dat je soms enkele tientallen euro's moet betalen. Maak je trouwens gebruik van loonheffingskorting?
Voor dit jaar is het ruim € 284,- en ik maak inderdaad gebruik van loonheffingskorting.
Tsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:31:
Wat kan je verkeerd doen? Gewoon de vooringevulde aangifte pakken en even je jaaropgave er naast leggen.
Mijn jaaropgave komt overeen met de vooringevulde aangfite.
BiLLY_daKid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:32:
@Bobo221 Als je moet bijbetalen (en ik neem aan tientjeswerk), dan draagt jouw werkgever te weinig af.
Een standaard jaarsalaris delen door 12,8 is niet zo moeilijk voor loonadministraties, maar soms hebben ze moeite met het berekenen van juiste belasting bij (variabele) bonussen of verhogingen.

Het is helaas geen tientjes werk. Voor dit jaar is € 284,-

Hieronder een overzicht van mijn jaaropgave:

Loon € € 50,480
Ingehouden loonheffing € € 16,358
Verrekende arbeidskorting € € 3,087
Over de periode van 01-01 31-12
Loonheffingskorting, met ingang van JA 0101
Loon ZVW € € 50,480
Ingehouden bijdrage ZVW € € -
Levensloop verlofkorting € € -
Totaal premies werknemersverzekeringen € € 6,427
Werkgeversheffing ZVW € € 3,357
Ingehouden nominale premie ZVW € € 1,215
Reiskosten onbelast € € 1,988
Auto van de zaak NEE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ronaldo vivaldi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:46:
Ik ben ook begonnen met de belastingaangifte, maar ik loop een beetje vast op het volgende:

We hebben op 28 juli 2017 een extra hypotheekdeel afgesloten met als doel om te verbouwen. Echter door omstandigheden is dit er nog niet van gekomen. Het bedrag staat nog bij ons op de rekening.

Nu heb ik dit hypotheekdeel uiteraard opgegeven bij de belastingaangifte over 2017, alleen de vragen die daarbij worden gesteld brengen mij een beetje aan het twijfelen over hoe deze te beantwoorden.

Bij de lening zelf staat de vraag:
Hebt u deze lening helemaal gebruikt voor deze woning?

Ik heb het geld nog niet gebruikt, maar ook nergens anders aan uitgegeven. Dus zou 'ja' volgens mij het antwoord moeten zijn. Dit omdat bij de toelichting staat dat ik de vraag met 'nee' moet beantwoorden als ik er een ander bestedingsdoel voor had.

Alleen komt nu onderaan de pagina (na de hypotheekdelen) de volgende vraag:

Hebt u 1 van deze leningen in 2017 gebruikt voor onderhoud of verbouwing van uw hoofdverblijf?
Bij de toelichting staat: Kies 'Ja' als u 1 of meer van bovenstaande leningen (deels) hebt gebruikt voor onderhoud of verbouwing. Het maakt niet uit of er wel of niet een verbouwingsdepot gekoppeld is aan deze leningen.

Ik heb in 2017 nog niks daarvan gebruikt, maar moet ik dan ook 'nee' invullen?
Ik twijfel hierover, omdat er bij de toelichting staat ook de volgende informatie over geld lenen voor onderhoud of verbetering:

Geld lenen voor onderhoud of verbouwing
Hebt u geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw eigen woning. De woning die uw hoofdverblijf is en waarvan u of uw fiscale partner de eigenaar is. Maar hebt u het geld nog niet hiervoor gebruikt? Dan mag u de rente en de financieringskosten misschien toch aftrekken. De lening moet dan wel zijn afgesloten voor onderhoud of verbouwing van de eigen woning.

Tot 6 maanden na het afsluiten van de lening mag u de rente en de financieringskosten volledig aftrekken. Na 6 maanden is de rente over de lening pas aftrekbaar vanaf het moment waarop u de kosten van onderhoud of verbouwing hebt betaald. De kosten van het onderhoud of de verbouwing mag u ook van een andere rekening hebben betaald.

De rente over de lening is aftrekbaar, als u het geleende geld maar steeds voor het onderhoud of de verbouwing kon opnemen. Na 6 maanden moet u de betaalde rente en kosten verminderen met de rente die u hebt ontvangen over het tegoed dat u nog niet aan de verbouwing hebt besteed.
Ik zou zeggen dat de extra hypotheek in 2017 onder box 3 valt (en dan pas bij de aangifte over 2018, want pijldatum 1-1), je hebt het namelijk nog niet gebruikt voor het huis dus het is gewoon een consumptief krediet.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:32:

Voor bonussen en andere niet regelmatige inkomsten moeten ze het bijzonder tarief gebruiken (voor de berekening van de inhouding) en die is meestal hoger dan je normale belastingdruk, dus dat zou niet fout moeten gaan. Uiteraard kunnen HR-afdelingen ook fouten maken en dus niet het juiste tarief inhouden.

@Bobo221 Heb je nog onregelmatige extra's gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Backpacker schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Voor bonussen en andere niet regelmatige inkomsten moeten ze het bijzonder tarief gebruiken (voor de berekening van de inhouding) en die is meestal hoger dan je normale belastingdruk, dus dat zou niet fout moeten gaan. Uiteraard kunnen HR-afdelingen ook fouten maken en dus niet het juiste tarief inhouden.

@Bobo221 Heb je nog onregelmatige extra's gehad?
Ik heb inderdaad meerdere onregelmatige extra's gehad. Namelijk:
  1. 13e maand
  2. Vaste bonus (1,5 maand salaris)
  3. Extra bonus (€ 1500,-)
Bovenstaande zijn allemaal via het bijzonder tarief belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Bobo221 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Ik heb inderdaad meerdere onregelmatige extra's gehad. Namelijk:
  1. 13e maand
  2. Vaste bonus (1,5 maand salaris)
  3. Extra bonus (€ 1500,-)
Bovenstaande zijn allemaal via het bijzonder tarief belast.
En welk bijzonder tarief hebben ze toegepast? Als het goed is 40,8% + 8,39% = 49,19%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
Backpacker schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:52:
[...]

Ik zou zeggen dat de extra hypotheek in 2017 onder box 3 valt (en dan pas bij de aangifte over 2018, want pijldatum 1-1), je hebt het namelijk nog niet gebruikt voor het huis dus het is gewoon een consumptief krediet.
De eerste 6 maanden is de rente zowieso aftrekbaar volgens toelichting van de BD zelf. Ik heb geen idee hoe ik deze vragen nu dien in te vullen. De belastingtelefoon is daarin ook niet duidelijk en aan die antwoorden heb ik vrij weinig als het achteraf toch anders moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Backpacker schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:02:
[...]

En welk bijzonder tarief hebben ze toegepast? Als het goed is 40,8% + 8,39% = 49,19%
@bobo221 Ik denk dat de arbeidskorting te hoog is: door jouw 13e maand en bonus, had je minder arbeidskorting moeten krijgen omdat deze in stapjes wordt afgebouwd boven de 32,5K.
Als ik kijk op Berekenen.nl kom ik op aftrek van 2626.

[ Voor 7% gewijzigd door BiLLY_daKid op 01-03-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ronaldo vivaldi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:06:
[...]

De eerste 6 maanden is de rente zowieso aftrekbaar volgens toelichting van de BD zelf. Ik heb geen idee hoe ik deze vragen nu dien in te vullen. De belastingtelefoon is daarin ook niet duidelijk en aan die antwoorden heb ik vrij weinig als het achteraf toch anders moest.
Daar was ik inderdaad te kort door de bocht. Kijkend naar de tekst zou ik zeggen dat je bij de vraag ja moet invullen, omdat je intentie in ieder geval verbouwen was. Als daar nee invuld wordt de rente van dat leningdeel niet afgetrokken en dat mag wel over de eerste 6 maanden (hebben we geconstateerd). Dus mijn conclusie is:
ja de hypotheek is gebruikt voor aankoop/verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
Backpacker schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:11:
[...]

Daar was ik inderdaad te kort door de bocht. Kijkend naar de tekst zou ik zeggen dat je bij de vraag ja moet invullen, omdat je intentie in ieder geval verbouwen was. Als daar nee invuld wordt de rente van dat leningdeel niet afgetrokken en dat mag wel over de eerste 6 maanden (hebben we geconstateerd). Dus mijn conclusie is:
ja de hypotheek is gebruikt voor aankoop/verbouwing.
Dat is inderdaad de eerste vraag, maar onderaan komt er nog een vraag die ik moet beantwoorden.

Als ik deze met 'ja' beantwoord dan volgt er nog een vraag over hoeveel ik voor de verbouwing heb geleend in 2017.

Deze vragen veranderen niks aan de uitkomst wat betreft aftrekbare posten, maar staan dan uiteraard wel genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

BastaRhymez schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:42:
Vanavond nog even samen met m'n partner doorlopen (zodat zij het ook eens gaat begrijpen) en dan versturen.
^^^ Dit dus. Ik doe 's ochtendsvroeg (i.p.v. een krantje lezen) eerst een aangifte; welke ik uiteindelijk niet verzend.

's avonds mag mijn vrouw het nog een keer doen; en als we op zelfde uitkomen --> verzenden.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 15:35
Ik moest even goed slikken toen ik het resultaat zag van mijn aangifte... €1650,- terug betalen. Ik ben bij mijn huidige werkgever half 2016 begonnen, verdiende toen ook een stuk minder en werkte er nog niet fulltime. Per 1 januari 2017 ben ik meer gaan verdienen en ben ik meer gaan werken qua uren, zoals contractueel is afgesproken. Maar blijkbaar is daar met de heffingen geen rekening mee gehouden of is het tarief van 2016 gebruikt en daardoor ben ik nu de ...

Erg vervelend maar kan er volgens mij verder niks aandoen. Heb in het verleden ook wel eens toeslagen moeten terug betalen, maar dan is het gewoon je eigen schuld omdat je te veel bent gaan verdienen en je de toeslagen niet op tijd heb stop gezet. Maar m.b.t de heffingen mag je er toch van uitgaan dat dat goed geregeld is of ben ik daar te naïef in en had ik dit kunnen voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Backpacker schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:02:
[...]

Klopt helemaal:
Uw percentage tabel byz.bel(49,19%) is 40,80% regulier en 8,39% verrekening loonheffingskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10
Voor diegenen die in 2017 een woning hebben gekocht en deze niet direct hebben betrokken, maar eerst zijn gaan verbouwen; geef dit als dusdanig aan in de IB. Je hebt mogelijkheden om verschillende tijdframes aan te geven voor het gehele jaar 2017 voor een woning. Scheelt toch weer een beetje eigenwoningforfait :)

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
Helaas... 220 terugbetalen. Dit jaar doen we dus maar even geen aangifte, immers is dit een privékwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

ShininNL schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:35:
Helaas... 220 terugbetalen. Dit jaar doen we dus maar even geen aangifte, immers is dit een privékwestie.
Ook als je moet betalen ben je volgens mij gewoon verplicht om aangifte te doen.
Een jaartje overslaan en op die manier besparen is dus niet legaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 01-03-2018 13:37 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
Smuggler schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Ook als je moet betalen ben je volgens mij gewoon verplicht om aangifte te doen.
Sommige mensen krijgen een appartement geschonken en geven dit ook niet netjes op, immers is dat ook een privé aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:11
ShininNL schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:41:
[...]

Sommige mensen krijgen een appartement geschonken en geven dit ook niet netjes op, immers is dat ook een privé aangelegenheid.
Maar er is een verschil met "niet netjes aangeven" en geen aangifte doen. Bij de eerste worden veel belasting trucjes uitgehaald om zo min mogelijk te betalen, bij de tweede je moet aangifte doen. Wil je minder betalen zoek je de grens op met aftrekposten.

zie bijvoorbeeld ook:

https://nos.nl/artikel/22...je-belastingaangifte.html
En dan vooral de laatste alinea, geef je ze niet netjes aan bijboorbeeld door ze volledig weg te laten in je aangifte en je krijgt er veel geld door, de belastingdienst vind je wel

[ Voor 22% gewijzigd door Pendora op 01-03-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
Smuggler schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Uiteraard moet dat. Zo beginnen al die verhalen over terugbetalen van Belasting. Vroeger of later kan de Belastingdienst er (met terugwerkende kracht!) achterkomen en het opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 15:14
De belastingdienst is mijn vriend :) vannochtend vroeg alles gelijk maar ingevuld. wij krijgen het grootste deel van de hypotheekrente aftrek achteraf gestort en hiernaast krijg ik ook altijd een deel van de betaalde belasting terug over de provisie en winsdeling. totale score is 5160 euro tegoed :D

Ik vind het wel steeds simpeler invullen worden, wat dat betreft een prima proces zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:24
Aangifte doen wordt ieder jaar makkelijker. :D Ik kon geen gebruik maken van de app omdat ik ook een periodieke gift wilde aftrekken. :P Zelfs de € 3 ingehouden dividendbelasting bij Meesman was al ingevuld. :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door Mawlana op 01-03-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Vorig jaar februari getrouwd en gaan samenwonen. Als ik de hypotheekschuld 50/50 verdeel krijg ik veel meer terug dan wanneer ik gezamenlijk aangifte doe (fiscaal partner).
Is dit legaal?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ShininNL schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:41:
[...]

Als je verwijst naar de situatie van Pechtold dan is dit een ontzettend kinderachtige reactie die duidelijk laat zien dat je eigenlijk geen idee hebt waar je over praat en enkel wilt trollen.
Pechtold heeft netjes belasting betaald over dat appartement. Hij heeft dit enkel niet gemeld in het geschenkenregister omdat het volgens hem een schenking was in de privésfeer, hij nooit een werkrelatie gehad heeft met de schenker en de schenker ook geen politieke functie meer had op het moment van schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
maartentmm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:57:
Vorig jaar februari getrouwd en gaan samenwonen. Als ik de hypotheekschuld 50/50 verdeel krijg ik veel meer terug dan wanneer ik gezamenlijk aangifte doe (fiscaal partner).
Is dit legaal?
Nee, als je getrouwd ben dan ben je fiscaal partner.
https://www.belastingdien...eregistreerd_partnerschap

Ik vind het juist grappig dat ik kan schuiven met de bedragen en dan kijk ik net zo lang totdat ik 42 euro moet terugbetalen, dat innen ze niet, dus is een mazzeltje.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
Toch leuk dat velen hier zo enthousiast worden over de belastingaangifte en hun teruggaven :D
Eigenlijk is het niks anders dan een jaarlijkse re-balance om het teveel/te weinig betaalde weer even recht te trekken.

Wat niet wegneemt dat mijn jaarlijkse teruggave toch ook weer voelt als een klein geluksmomentje, wat dan ook weer exact de reden is waarom ik niet voor een maandelijkse teruggave kies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag aangifte gedaan over 2017 en moet € 94 terug betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:17:
[...]

Je hebt van mij gewonnen :P. Huis gekocht? Of is dit puur HRA + ook combinatiekorting partner?
Geen van beiden.

Variabele inkomsten, loonheffingskorting op meest ongunstige plek, stapel aftrekposten.
Tsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Als je verwijst naar de situatie van Pechtold dan is dit een ontzettend kinderachtige reactie die duidelijk laat zien dat je eigenlijk geen idee hebt waar je over praat en enkel wilt trollen.
Pechtold heeft netjes belasting betaald over dat appartement. Hij heeft dit enkel niet gemeld in het geschenkenregister omdat het volgens hem een schenking was in de privésfeer, hij nooit een werkrelatie gehad heeft met de schenker en de schenker ook geen politieke functie meer had op het moment van schenken.
Wel schijnconstructie met dat recht op vruchtgebruik waardoor de waarde kunstmatig laag is... (en dus schenkbelasting idem).

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Enige waar ik een gedoe mee had was even bedenken hoe het zit met fiscale partners. Ik heb de eerste helft van dit jaar nog bij mijn ouders gewoond, en was inmiddels 27 (op 31-12-2016 was ik dit).. maar verder lijken we totaal geen fiscale partners te zijn.

Vorig jaar huis gekocht, lijk een leuk bedragje terug te krijgen. Dat zou een mooie meevaller zijn, kan ik weer wat inboedel gaan vervangen voor degelijk spul.
B-Real schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:26:
Toch leuk dat velen hier zo enthousiast worden over de belastingaangifte en hun teruggaven :D
Eigenlijk is het niks anders dan een jaarlijkse re-balance om het teveel/te weinig betaalde weer even recht te trekken.

Wat niet wegneemt dat mijn jaarlijkse teruggave toch ook weer voelt als een klein geluksmomentje, wat dan ook weer exact de reden is waarom ik niet voor een maandelijkse teruggave kies :)
En ik vond mezelf maar sneu dat ik eigenlijk best happy me realiseerde dat het 1 maart is en ik aangifte kon/mocht doen. :P Gelukkig kom ik er hier achter dat ik niet de enige ben.

[ Voor 45% gewijzigd door SmurfLink op 01-03-2018 15:17 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:43

Ik wordt nu ook nog gewoon "enthousiast" van de belastingaangifte. Ik verdien aangezien ik studeer nu alleen geld van mijn bijbaantje waardoor ik onder de grens van loonheffing betalen zit. Wel betaal ik iedere maand bij mijn werkgever loonheffing (expres zo gedaan, zodat er het jaar daarna ineens een groot bedrag gestort wordt), en krijg ik dit jaar redelijk wat geld terug :D.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:13

Klopt niet altijd ;) wij hebben niets te veel betaald, maar krijgen toch 2K ongeveer terug ;)
Lang leven de 'subsidie' die kinderen heet :P ( inkomensafhankelijke combikorting )

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remycuber
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-01 13:17
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Voor die inkomensafhankelijke combikorting moet je een inkomen uit werk hebben ?
Ik zit helaas in de WIA en krijg het niet heel duidelijk of ik nu wel of niet gebruik mag maken van deze regeling ?

Ik kom het volgende antwoord tegen:

De inkomensafhankelijke combinatiekorting is bedoeld voor mensen die zorg dragen voor kinderen tot 12 jaar. U heeft hier recht op als het kind minimaal 6 maanden van het betreffende jaar bij uw huishouden hoorde en ingeschreven stond op uw woonadres. Daarnaast zijn er nog voorwaarden verbonden aan de hoogte van uw inkomen en die van uw eventuele fiscale partner.

Al zal de belastingdienst hier sneller uitsluitsel over kunnen geven maar wellicht dat iemand dit heir weet :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:19:
Voor die inkomensafhankelijke combikorting moet je een inkomen uit werk hebben ?
Ik zit helaas in de WIA en krijg het niet heel duidelijk of ik nu wel of niet gebruik mag maken van deze regeling ?

Ik kom het volgende antwoord tegen:

De inkomensafhankelijke combinatiekorting is bedoeld voor mensen die zorg dragen voor kinderen tot 12 jaar. U heeft hier recht op als het kind minimaal 6 maanden van het betreffende jaar bij uw huishouden hoorde en ingeschreven stond op uw woonadres. Daarnaast zijn er nog voorwaarden verbonden aan de hoogte van uw inkomen en die van uw eventuele fiscale partner.

Al zal de belastingdienst hier sneller uitsluitsel over kunnen geven maar wellicht dat iemand dit heir weet :)
Nope, krijg je niet. Het moet inkomen uit arbeid zijn. Is een tweeverdiener-subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:21:
[...]

Nope, krijg je niet. Het moet inkomen uit arbeid zijn.
Dat vermoedde ik al, maar het was mij niet geheel duidelijk :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:13
Op de belastingdienst site spreken ze dan ook over 'Arbeidsinkomen' :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29

vectormatic

Warlock of the doorlock

Maandelijkse teruggave is bij mij helaas wel een beetje een must (want hoge rente), maar alsnog heb ik over 2017 best wat aftrekposten staan, dus het moet hoe dan ook wel een leuk bonusje worden

En hey, elke kans om geld terug te veroveren van de BD word ik wel enthousiast van je oOo

Zondag maar eens alle papieren bij elkaar zoeken en er voor gaan zitten

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.