ronaldo vivaldi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:46:
Ik ben ook begonnen met de belastingaangifte, maar ik loop een beetje vast op het volgende:
We hebben op 28 juli 2017 een extra hypotheekdeel afgesloten met als doel om te verbouwen. Echter door omstandigheden is dit er nog niet van gekomen. Het bedrag staat nog bij ons op de rekening.
Nu heb ik dit hypotheekdeel uiteraard opgegeven bij de belastingaangifte over 2017, alleen de vragen die daarbij worden gesteld brengen mij een beetje aan het twijfelen over hoe deze te beantwoorden.
Bij de lening zelf staat de vraag:
Hebt u deze lening helemaal gebruikt voor deze woning?
Ik heb het geld nog niet gebruikt, maar ook nergens anders aan uitgegeven. Dus zou 'ja' volgens mij het antwoord moeten zijn. Dit omdat bij de toelichting staat dat ik de vraag met 'nee' moet beantwoorden als ik er een ander bestedingsdoel voor had.
Alleen komt nu onderaan de pagina (na de hypotheekdelen) de volgende vraag:
Hebt u 1 van deze leningen in 2017 gebruikt voor onderhoud of verbouwing van uw hoofdverblijf?
Bij de toelichting staat: Kies 'Ja' als u 1 of meer van bovenstaande leningen (deels) hebt gebruikt voor onderhoud of verbouwing. Het maakt niet uit of er wel of niet een verbouwingsdepot gekoppeld is aan deze leningen.
Ik heb in 2017 nog niks daarvan gebruikt, maar moet ik dan ook 'nee' invullen?
Ik twijfel hierover, omdat er bij de toelichting staat ook de volgende informatie over geld lenen voor onderhoud of verbetering:
Geld lenen voor onderhoud of verbouwing
Hebt u geld geleend voor onderhoud of verbouwing van uw eigen woning. De woning die uw hoofdverblijf is en waarvan u of uw fiscale partner de eigenaar is. Maar hebt u het geld nog niet hiervoor gebruikt? Dan mag u de rente en de financieringskosten misschien toch aftrekken. De lening moet dan wel zijn afgesloten voor onderhoud of verbouwing van de eigen woning.
Tot 6 maanden na het afsluiten van de lening mag u de rente en de financieringskosten volledig aftrekken. Na 6 maanden is de rente over de lening pas aftrekbaar vanaf het moment waarop u de kosten van onderhoud of verbouwing hebt betaald. De kosten van het onderhoud of de verbouwing mag u ook van een andere rekening hebben betaald.
De rente over de lening is aftrekbaar, als u het geleende geld maar steeds voor het onderhoud of de verbouwing kon opnemen. Na 6 maanden moet u de betaalde rente en kosten verminderen met de rente die u hebt ontvangen over het tegoed dat u nog niet aan de verbouwing hebt besteed.