Belastingaangifte 2016 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
Mede-auteur:
  • Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:01

Thysiej

Afbeeldingslocatie: https://jdreport.com/wp-content/uploads/2014/10/belastingdienst-scr1-720x340.jpg

Het is bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2016 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Meer info op de website van de belastingdienst.

Vorige delen:
Belastingaangifte 2014
Belastingaangifte 2015

Wat me wel opvalt is dat er tot nu toe weinig reclame voor wordt gemaakt op de tv en radio. Dit leek de voorgaande jaren veel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:46
Reclame heeft nu ook nog niet zoveel zin he als je het pas vanaf 1 maart kunt gaan invullen, wellicht over een week of 2 wat meer "reclame".

Ik bookmark het topic weer even, altijd interessant :) al moet ik zeggen dat het automatisch invullen de laatste 2 jaar erg goed gaat in mijn situatie. Vorig jaar echter werkgeverswissel, dus altijd even goed checken of alles erin staat!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:40
Idem hier. Gebruik de laatste 2 jaar de app op iOS. Alles automatisch ingevuld.
Alleen even controleren, en daarna aangeven die hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21
Ik heb ook nooit problemen gehad met de automatische vulling. Salarissen kloppen, hypotheekrente gaat ook goed en zelfs de aftrekpost ivm een kind >6mnd gaat goed. Ik ben wel nog steeds een gebruiker van de PC-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 12:47
Afgelopen jaar een nieuwbouwwoning gekocht (oplevering eind 2e, begin 3e kwartaal), dus de aangifte gaat er wat anders uit zien dan vorig jaar. Zouden jullie de aangifte in dit geval zelf doen, of voor het gemak uitbesteden? Volgens mij ga ik zaken vergeten waar ik mogelijk wel recht op heb, waar een expert waarschijnlijk wel aan denkt.

Tips en trucs zijn uiteraard van harte welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
revolised schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:40:
Volgens mij ga ik zaken vergeten waar ik mogelijk wel recht op heb, waar een expert waarschijnlijk wel aan denkt.

Dat valt wel mee. Genoeg sites die duidelijk aangeven wat wel en niet aftrekbaar is. Als je je administratie een beetje op orde hebt is dat zo geregeld. Als je je administratie niet op orde hebt wordt het voor de in te schakelen partij net zo'n hel :+ en is de kans denk ik nog groter dat er wat gemist wordt omdat hij/zij de situatie niet kent.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
Afgelopen jaar een nieuwbouwwoning gekocht (oplevering eind 2e, begin 3e kwartaal), dus de aangifte gaat er wat anders uit zien dan vorig jaar. Zouden jullie de aangifte in dit geval zelf doen, of voor het gemak uitbesteden? Volgens mij ga ik zaken vergeten waar ik mogelijk wel recht op heb, waar een expert waarschijnlijk wel aan denkt.

Toevallig in Dordrecht? Wij hebben precies dezelfde situatie, dus kom maar door met die tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof

Is prima zelf te doen als je alle documenten netjes bewaard hebt. De BD heeft ook een checklist.

https://www.belastingdien...oning/u_koopt_een_woning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Zit in dezelfde situatie als https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1668739 - ik ben 31 december 2016 uit dienst gegaan bij mijn oude werkgever, maar in januari 2017 is nog een flink bedrag overgemaakt met uitbetaalde vakantie uren + bonus. Ik wil dit bedrag laten meetellen voor mijn inkomen 2016. Lijkt erop dat ik aan de belastingtelefoon moet gaan hangen...

Ik lees dat een mogelijkheid is om Middeling toe te laten passen, maar dat dit pas kan nadat de toeslag definitief is van de 3 jaar waar het om gaat? Dus dan moet ik wachten tot juli 2018 ergens om 2015/2016/2017 te laten middelen? Heeft dit zin m.b.t. loonheffing, of alleen bij overschrijding van inkomen naar de >52% schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolised
Korvaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:43:
[...]

Dat valt wel mee. Genoeg sites die duidelijk aangeven wat wel en niet aftrekbaar is. Als je je administratie een beetje op orde hebt is dat zo geregeld. Als je je administratie niet op orde hebt wordt het voor de in te schakelen partij net zo'n hel :+ en is de kans denk ik nog groter dat er wat gemist wordt omdat hij/zij de situatie niet kent.
Administratie keurig op orde! We gaan zelf even kijken wat de belastingdienst vooraf ingevuld heeft, en aanvullen wat nodig is.
Crowdpleaser schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Toevallig in Dordrecht? Wij hebben precies dezelfde situatie, dus kom maar door met die tips!
Nee, niet in Dordt, maar in Rijswijk.
celshof schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Is prima zelf te doen als je alle documenten netjes bewaard hebt. De BD heeft ook een checklist.

https://www.belastingdien...oning/u_koopt_een_woning/
Die ga ik even doornemen. Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

Ik zou het dan 1x uit besteden in dit soort gevallen, meestal kost dat een euro of 60, tenminste onze oude belastingman wel :)

"Normale" jaren doe ik sindsdien gewoon zelf, je kunt in ieder geval zelf de afweging maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 13:44
Zebby schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:52:
Ik lees dat een mogelijkheid is om Middeling toe te laten passen, maar dat dit pas kan nadat de toeslag definitief is van de 3 jaar waar het om gaat? Dus dan moet ik wachten tot juli 2018 ergens om 2015/2016/2017 te laten middelen? Heeft dit zin m.b.t. loonheffing, of alleen bij overschrijding van inkomen naar de >52% schaal?
Het levert zelden veel op, tenzij je echt 2 jaar in de >52% zit en één jaar niets hebt verdiend bijvoorbeeld. Je moet inderdaad wachten tot de aanslagen definitief zijn, maar je kan al wel een proefberekening maken als je de bedragen in de aangiftes al weet.

[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 08-02-2017 11:00 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou het gewoon zelf doen. De belastingdienst-software is steeds eenvoudiger en je kunt genoeg info online vinden. Maar wil je het tóch uitbesteden: toevallig lid van een vakbond? De FNV biedt dit bijvoorbeeld aan aan haar leden. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

martinusz schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:21:
al moet ik zeggen dat het automatisch invullen de laatste 2 jaar erg goed gaat in mijn situatie.
Hier moet ik zowel bij mijzelf als bij mijn moeder de bedragen nalopen. Het soort inkomen klopt wel, de hoeveelheden alleen niet bepaald.

Bij de aangifte over 2017 wordt het helemaal leuk, het ziet er naar uit dat mijn moeder dan zowel loon, IOAW, WW als WIA in moet vullen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Ben benieuwd. Vorig jaar echt begonnen als fulltime wijkverpleegkundige dus ook inkomen binnen gehengeld ben benieuwd hoe dit met de aangiften gaat en wat ik terug krijg :)

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Aangifte kun je prima zelf doen, ook als je een woning hebt aangekocht. Je hebt gewoon een nota van afrekening van de woning waar je zo alle aftrekbare kosten uit kan halen, en van de hypotheekverstrekker heb je een jaaroverzicht waar alle gegevens op staan (waarschijnlijk ook al automatisch ingevuld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:10

Speedmaster

Make my day...

Deze mag wel weer in het lijstje met handige sites: http://www.belastinghelden.nl/

Heb je de afgelopen 3-5 jaar een wisselend inkomen gehad qua hoogte dan kan deze link interessant zijn om te berekenen of je extra geld kan terug krijgen door middeling van je inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Divak schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:58:
Aangifte kun je prima zelf doen, ook als je een woning hebt aangekocht. Je hebt gewoon een nota van afrekening van de woning waar je zo alle aftrekbare kosten uit kan halen, en van de hypotheekverstrekker heb je een jaaroverzicht waar alle gegevens op staan (waarschijnlijk ook al automatisch ingevuld).
Op de nota van de notaris hoeven niet alle aftrekbare kosten te staan. Jouw hypotheekadviseer kan namelijk ook rechtstreeks een rekening sturen. De aankoop van een woning hoeft voor je belastingaangifte niet lastig te zijn. Het is wel verstandig - hoe vaak koop je nou een huis? 8) - om de checklist van bijv. de belastingdienst te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:25:
Ik heb ook nooit problemen gehad met de automatische vulling. Salarissen kloppen, hypotheekrente gaat ook goed en zelfs de aftrekpost ivm een kind >6mnd gaat goed. Ik ben wel nog steeds een gebruiker van de PC-variant.
Daar roep je wat.. Welke aftrekposten kan je aftrekken ivm een kind? Die van mij is inmiddels 10 maanden, maar dat maakt volgens mij niet uit?
revolised schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:53:
[...]

Nee, niet in Dordt, maar in Rijswijk.
Ha buurman, welkom! Ik neem aan Rijswijk buiten? :P

Ik had het destijds met de hypotheek adviseur ingevuld, achteraf gezien kan ik aangeven dat dit niet nodig is.. In mijn geval maakt het overigens weinig uit, dit was namelijk part of the deal en betaalde hem dus niet iets extra.

[ Voor 34% gewijzigd door beyazz06 op 08-02-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Laat ik me ook eens mengen.

Normaal staat alles inderdaad automatisch (goed) ingevuld.

Nu heb ik echter een wijziging welke vorig jaar niet zo'n grote impackt heeft gehad op mijn belasting forumulier ( wel in mijn prive leven ) onze zoon is in Juli 2015 geboren, maar omdat dit in het 2e deel van 2015 is heb ik een meevaller niet kunnen aanvragen / aftrekken

( je schijnt bij het krijgen van een kind een leuk bedrag van de belasting te kunnen krijgen )
Ik weet niet exact welke regeling dat is , maar dat terzijde.

Ik hoop deze nu wel te kunnen aanvragen , omdat we nu immers een jaar verder zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
HeAdWaVe74 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:58:

Nu heb ik echter een wijziging welke vorig jaar niet zo'n grote impackt heeft gehad op mijn belasting forumulier ( wel in mijn prive leven ) onze zoon is in Juli 2015 geboren, maar omdat dit in het 2e deel van 2015 is heb ik een meevaller niet kunnen aanvragen / aftrekken

( je schijnt bij het krijgen van een kind een leuk bedrag van de belasting te kunnen krijgen )

Ik hoop deze nu wel te kunnen aanvragen , omdat we nu immers een jaar verder zijn.
Combinatiekorting/regeling waarschijnlijk? Als je vrouw/vriendin en jij werken, krijg je leuk centje terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
revolised schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:53:
[...]

Administratie keurig op orde! We gaan zelf even kijken wat de belastingdienst vooraf ingevuld heeft, en aanvullen wat nodig is.
Je zal heel veel moeten aanvullen bij de aankoop van een nieuwbouwwoning. De belastingdienst heeft geen weet van aftrekposten als:
- bemiddelingskosten
- bouwrente
- notariskosten
- Kosten NHG aanvraag
- ...

(of dat moet in de tijd veranderd zijn, maar ik zou zo even niet weten waar ze dat vandaan zouden moeten halen).

Vandaar ook mijn suggestie: ga naar wat sites (VEH bijvoorbeeld, of de belastingdienst zelf) om te kijken wat er allemaal aftrekbaar is. Dat gaat de belastingdienst namelijk niet voor je regelen voor zover ik weet.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
HeAdWaVe74 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:58:

Combinatiekorting
Strart nu wat later, maar loopt daardoor ook wat langer door
Onder aan de streep (wijzigingen in wet- en regelgeving en aanpassingen in bedragen etc) komt het op hetzelfde neer. Je hebt er 18 jaar in totaal recht op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolised
beyazz06 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Daar roep je wat.. Welke aftrekposten kan je aftrekken ivm een kind? Die van mij is inmiddels 10 maanden, maar dat maakt volgens mij niet uit?

[...]

Ha buurman, welkom! Ik neem aan Rijswijk buiten? :P

Ik had het destijds met de hypotheek adviseur ingevuld, achteraf gezien kan ik aangeven dat dit niet nodig is.. In mijn geval maakt het overigens weinig uit, dit was namelijk part of the deal en betaalde hem dus niet iets extra.
Ja inderdaad! Wij komen te wonen op het 2e eiland. Ik zal inderdaad ook nog even bij de adviseur navragen of het erbij zit.
Divak schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:58:
We hebben inderdaad de nota van de notaris, waarbij de advieskosten ook opgenomen zijn. Hopen dat e.e.a. dus vooraf ingevuld is.
Korvaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Je zal heel veel moeten aanvullen bij de aankoop van een nieuwbouwwoning. De belastingdienst heeft geen weet van aftrekposten als:
- bemiddelingskosten
- bouwrente
- notariskosten
- Kosten NHG aanvraag
- ...

(of dat moet in de tijd veranderd zijn, maar ik zou zo even niet weten waar ze dat vandaan zouden moeten halen).

Vandaar ook mijn suggestie: ga naar wat sites (VEH bijvoorbeeld, of de belastingdienst zelf) om te kijken wat er allemaal aftrekbaar is. Dat gaat de belastingdienst namelijk niet voor je regelen voor zover ik weet.
Ok, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
Weet iemand of je alsnog digitaal aangifte kan doen als je in de loop van het jaar geëmigreerd bent? Staat mij bij dat het dan op papier moet, maar wellicht is dit inmiddels veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02
GielFox schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:23:
Weet iemand of je alsnog digitaal aangifte kan doen als je in de loop van het jaar geëmigreerd bent? Staat mij bij dat het dan op papier moet, maar wellicht is dit inmiddels veranderd.
Ik denk/gok dat voor emigratie hetzelfde geldt als voor immigratie; vorig jaar moest dit idd nog op papier. Omdat ik dit niet wist (werd ook nergens aangegeven in de online variant) had ik gewoon de online variant gebruikt en kreeg ik achteraf een brief dat ik het op papier moest doen.

[ Voor 4% gewijzigd door stefanass op 08-02-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
GielFox schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:23:
Voor migranten gaat de aangifte ook dit jaar nog op papier. Sinds 2015 bestaat er wel een digitale variant, die voor zover mij bekend niet door de fiscus zelf gebruikt wordt maar alleen door andere software.
stefanass schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:29:
[...]

Ik denk/gok dat voor emigratie hetzelfde geldt als voor immigratie; vorig jaar moest dit idd nog op papier. Omdat ik dit niet wist (werd ook nergens aangegeven in de online variant) had ik gewoon de online variant gebruikt en kreeg ik achteraf een brief dat ik het op papier moest doen.
Dit ligt een beetje aan de fiscus zelf. Als zij een verzoek sturen om aangifte te doen krijg je direct het juiste biljet (digitaal / op papier). Als ze het verzoek niet doen krijg je gewoon het standaard digitale formulier voor je als je inlogt met DigiD.

[ Voor 39% gewijzigd door Thysiej op 08-02-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

celshof schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:25:
Wat voor aftrekpost is dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
TheRookie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:32:
[...]

Wat voor aftrekpost is dat ?
Ik zet in op inkomensafhankelijke combinatiekorting (zie website fiscus )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Het is geen aftrekpost, je hoeft alleen maar op te geven dat je een kind bij je hebt wonen wordt het automatisch verrekend, combinatie korting is over 2016: 2.769 euro (als je meer dan 35k inkomen hebt gehad) zie de link van Thysiej hierboven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Thysiej schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:35:
[...]

Ik zet in op inkomensafhankelijke combinatiekorting (zie website fiscus )
Correct, de combinatiekorting. Foutief gebruik van aftrekpost mijnerzijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ah, dan heb ik gelukkig de afgelopen jaren niets gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
TheRookie schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:47:
Ah, dan heb ik gelukkig de afgelopen jaren niets gemist :)
ik was ook bang dat ik iets gemist had :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:18
Ik vind het altijd verbazingwekkend dat de vooraf ingevulde aangiftes bij zoveel mensen kloppen.
Ik heb tot op heden nog geen enkel jaar gehad dat het "volledig" klopt.

Missende spaar en beleggingsrekeningen, verkeerde bedragen in de arbeidskorting en uiteraard de missende aftrekposten zoals het benutten van je jaarruimte. (Van dat laatste snap ik best dat ze dat niet hebben).

Wordt weer intressant hoeveel er terug komt dit jaar.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
voorgaande jaren was de vooraf ingevulde wel correct bij ons, maar dit jaar zal dat zeker weten niet zo zijn:
- vrouw van baan gewisseld
- zelf gedurende het jaar ZZP'er geworden

het was leuk altijd wat geld terug te krijgen, nu zal ik geld moeten gaan betalen...helaas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

VIA werkte hier ook prima, ook voor mijn cliënten. Wat voornamelijk afweek waren hypotheken/hypotheekrentes (waarbij ook dit jaar wederom extra op gelet moet worden, ook volgens de belastingdienst zelf) en buitenlandse bankrekeningen (wordt steeds completer).

De VIA betreft trouwens best een mooi systeem bij de fiscus, alle gegevens die door derden aangeleverd worden komen in enkele databases terecht, waarbij de VIA afdeling een combinatie maakt en dumpt in een andere database. Deze gegevens worden vervolgens geflagged en doorgeschoven naar de VIA van alle aangifteplichtigen.

Waar de belastingdienst ook naartoe wil betreft het vooraf invullen van jaargegevens betreffende ZZP-ers, hierbij geeft de belastingdienst een suggestie adhv eventueel aangegeven Voorlopige Aanslagen van deze. Die gegevens hoeft de ZZP-er dan slechts aan te vullen of (deels) te wijzigen.

Wij hebben ondertussen al flink wat aangiften 2016 verzonden (aangiftesoftware van derden), zonder de VIA gegevens van de cliënten, ook mijn eigen aangifte is al verzonden.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
martinusz schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Combinatiekorting/regeling waarschijnlijk? Als je vrouw/vriendin en jij werken, krijg je leuk centje terug ;)
Tnx,

Maar komt dit automatsch mee bij de ( computer ) aangifte

anders moet ik er even op letten

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
HeAdWaVe74 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:10:
[...]

Tnx,

Yups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
HeAdWaVe74 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:10:
[...]

Tnx,

Als jij aangeeft bij de aangifte dat je kinderen hebt wordt dat automatisch meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
Wordt pas helemaal leuk als je in BE woont en in NL werkt. Beide landen willen papieren die pas na aanslag kunnen afgegeven worden. Krijg je een deadlock op je belastingaangiftes. Om nog maar te zwijgen over dat je moet voorkomen dat beide landen voor 100% (van 50%) van de koek bij je langskomen. Je zou de tijd die je eraan spendeert om het uit te zoeken moeten kunnen inbrengen als kosten. (Als incentive om het niet zo ingewikkeld te maken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 705078

redfox314 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:06:
Wordt pas helemaal leuk als je in BE woont en in NL werkt. Beide landen willen papieren die pas na aanslag kunnen afgegeven worden. Krijg je een deadlock op je belastingaangiftes. Om nog maar te zwijgen over dat je moet voorkomen dat beide landen voor 100% (van 50%) van de koek bij je langskomen. Je zou de tijd die je eraan spendeert om het uit te zoeken moeten kunnen inbrengen als kosten. (Als incentive om het niet zo ingewikkeld te maken)
Dat is toch je eigen keuze om in NL te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dat is toch je eigen keuze om in BE te wonen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 18:45
Anoniem: 705078 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:55:
[...]

Freee!! schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:50:
[...]

Dat is toch je eigen keuze om in BE te wonen.
Jullie hebben je woonplaats en baan gekozen wat op basis van belangsaangifte het makkelijkste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:03
Ik heb vorig jaar voor het eerst digitaal aangifte moeten doen. Voorheen inderdaad altijd op papier.
14 jaar geleden geëmigreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
Na zoveel jaar nog steeds een NL aangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
BastaRhymez schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:14:
[...]

Combinatiekorting
Onder aan de streep (wijzigingen in wet- en regelgeving en aanpassingen in bedragen etc) komt het op hetzelfde neer. Je hebt er 18 jaar in totaal recht op
Goeie tip van die heffingskorting, heb hem genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
Anoniem: 705078 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:55:
[...]

Zowel BE als NL hebben een verdrag ondertekend waarbij ze beloven vrij verkeer van arbeid niet te belemmeren. De administratieve zever rond die aangifte (van beide landen) kan tellen als belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In beide landen kort geding aanspannen (met verwijzing naar dat verdrag) en een dwangsom (per dag vertraging) eisen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ybos schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:45:
[...]

Hoef je over het algemeen niets speciaals voor in te vullen ;) (ja je loon van jezelf en je partner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P.K. schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:56:
[...]

[...]

Jullie hebben je woonplaats en baan gekozen wat op basis van belangsaangifte het makkelijkste is?
Je vergelijkt appels met peren, een woonplaats is geen land, en baan heb je ook in je eigen land. Uiteindelijk is het je eigen keuze om ergens te wonen of te werken, en daar kunnen nadelen aan vast zitten.
Niemand dwingt je om bij bedrijf X te werken of om in land X te wonen, allemaal je eigen keuze..
Het is toch zeker wel het belangrijkste, als je in een ander land gaat werken, dat je uitzoekt hoe het met de belastingdienst zit? Komop jongens, we komen toch niet uit een ei?
Het is naief om te denken dat het net zo makkelijk blijft of makkelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redfox314 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:51:
[...]

Zowel BE als NL hebben een verdrag ondertekend waarbij ze beloven vrij verkeer van arbeid niet te belemmeren. De administratieve zever rond die aangifte (van beide landen) kan tellen als belemmering.
Zo kun je alles als belemmering bestempelen. Laten we de aangifte anders afschaffen want het belemmerd mij om mijn jaaroverzicht te controleren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfox314
Anoniem: 705078 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:31:
[...]

Je vergelijkt appels met peren, een woonplaats is geen land, en baan heb je ook in je eigen land. Uiteindelijk is het je eigen keuze om ergens te wonen of te werken, en daar kunnen nadelen aan vast zitten.
Niemand dwingt je om bij bedrijf X te werken of om in land X te wonen, allemaal je eigen keuze..
Het is toch zeker wel het belangrijkste, als je in een ander land gaat werken, dat je uitzoekt hoe het met de belastingdienst zit? Komop jongens, we komen toch niet uit een ei?
"Een baan heb je in je eigen land", onder welke steen heb je de laatste 50 jaar geleefd? Wonen in e.g. Maasmechelen BE en werken in Geleen NL is toch niet zo gek. Bovendien is bij een groot percentage van de werknemers, de werknemer niet de enige persoon waarbij dient rekening gehouden te worden. Daarnaast wil je als overheid faciliteren dat bedrijven vrijlijk arbeidskrachten kunnen aantrekken, zeker in sectoren waar de vraag groter is dan het aanbod. Dat is precies wat het vrij verkeer van arbeid beoogt.

Het is de interactie tussen beide belastingdiensten dat de zaak zo ingewikkeld maakt. Het is dus niet 2 keer zo ingewikkeld (i.e. de eigenheid van beide systemen) maar 3 keer (conservatieve schatting daar). Is het naïef om te verwachten dat twee landen met een lange geschiedenis van samenwerking en waar de afstanden zo klein zijn dat over de grens werken eerder evident is, mekaar niet tegenwerken als het gaat over de procedures over het indienen van belastingaangifte in beide landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 27-04 13:20
Welke papieren willen ze hebben dan?
Lijkt me dat jij niet de eerste bent die over de grens werkt.

Belgische vriendin die in NL werkte klaagde vooral over het gedoe met de zorgverzekering.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 18:45
Anoniem: 705078 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:31:
[...]

Niemand dwingt idd, maar ik zie ook nergens dat er daarover geklaagd wordt?
Alleen een constatering dat de belastingdiensten van NL en BE niet goed samenwerken. Ondanks dat er schijnbaar een bilateraal verdrag is om mensen in deze situaties niet te belemmeren.

Van jou mogen dus mensen die in de grensstreek wonen en -om wat voor reden dan ook- aan de andere kant van de grens werken niet constateren dat de Belastingdiensten niet samenwerken... want dan komen ze uit een ei komen en zijn ze naïef. :)
Zeer genuanceerd van je d:)b

Maar als we toch op die tour gaan, ik vind het zeer naïef om te denken dat dit soort situaties anno 2017 niet voorkomen in een Unie met open grenzen en vrijheid van verkeer, in een gebied waar men aan beide zijden van de grens ook nog eens dezelfde taal spreekt.

Natuurlijk zullen dit soort situaties meer tijd vergen, maar daar zie ik ook niemand over klagen?
De belastingdienst, zoals elke overheidsinstantie, zijn er primair om ons te dienen, niet om het ons lastiger te maken.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Heren,

Bedankt voor de feedback "Combinatiekorting/regeling" , ik ga met een smile op mn gezicht mn belasting invullen zodra dat kan!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
RocketKoen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:58:
[...]

Welke papieren willen ze hebben dan?
Lijkt me dat jij niet de eerste bent die over de grens werkt.

Belgische vriendin die in NL werkte klaagde vooral over het gedoe met de zorgverzekering.
Dit(vorig) jaar wilde NL een bewijs van inkomsten van het woonland. Wat alleen kon afgegeven worden als de aanslag van 2016 in BE er was. Die aanslag is vorige week toegekomen. Zelfs als het versoepeld werd door BE dat het kon afgegeven worden na aangifte voor 2016 dan was het nog een probleem want de NL belasting deadline is voor de opening van de BE belasting deadline. Uiteindelijk is het geregeld geraakt maar het heeft me 2 mandagen gekost.

Breek me de bek niet open over de zorgverzekering. Je betaalt in Nederland maar wordt volgens de BE regels vergoed, *behalve* als je in NL iets overkomt. Je moet OOK een BE zorgverzekering hebben. Men raadt aan om het hoogste eigen risico te nemen maar als je in NL werkt is de kans wel reëel dat je in NL iets overkomt. Geen goed advies dus. (Is me dit jaar overkomen). De zorgverzekering is ook 12x duurder in NL dan in BE. In principe zou je hetgeen je in BE niet vergoed krijgt kunnen claimen op je NL verzekering waarbij het ook tot je eigen risico telt maar dat is ook een leuk administratief kluwen. (Als iemand hier ervaring mee heeft DM me).
P.K. schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:47:
[...]

Niemand dwingt idd, maar ik zie ook nergens dat er daarover geklaagd wordt?
Alleen een constatering dat de belastingdiensten van NL en BE niet goed samenwerken. Ondanks dat er schijnbaar een bilateraal verdrag is om mensen in deze situaties niet te belemmeren.

Van jou mogen dus mensen die in de grensstreek wonen en -om wat voor reden dan ook- aan de andere kant van de grens werken niet constateren dat de Belastingdiensten niet samenwerken... want dan komen ze uit een ei komen en zijn ze naïef. :)
Zeer genuanceerd van je d:)b

Maar als we toch op die tour gaan, ik vind het zeer naïef om te denken dat dit soort situaties anno 2017 niet voorkomen in een Unie met open grenzen en vrijheid van verkeer, in een gebied waar men aan beide zijden van de grens ook nog eens dezelfde taal spreekt.

Natuurlijk zullen dit soort situaties meer tijd vergen, maar daar zie ik ook niemand over klagen?
De belastingdienst, zoals elke overheidsinstantie, zijn er primair om ons te dienen, niet om het ons lastiger te maken.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker?
Precies!

[ Voor 29% gewijzigd door redfox314 op 09-02-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
HeAdWaVe74 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:52:
Heren,

Bedankt voor de feedback "Combinatiekorting/regeling" , ik ga met een smile op mn gezicht mn belasting invullen zodra dat kan!
Zeker leuk. Vorig jaar al gebruik van mogen maken :)

Via https://www.berekenen.nl/...e-combinatiekorting/2016/ kan je alvast uitrekenen hoeveel je ongeveer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
redfox314 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:03:
[...]

Dit(vorig) jaar wilde NL een bewijs van inkomsten van het woonland. Wat alleen kon afgegeven worden als de aanslag van 2016 in BE er was. Die aanslag is vorige week toegekomen. Zelfs als het versoepeld werd door BE dat het kon afgegeven worden na aangifte voor 2016 dan was het nog een probleem want de NL belasting deadline is voor de opening van de BE belasting deadline. Uiteindelijk is het geregeld geraakt maar het heeft me 2 mandagen gekost.

Breek me de bek niet open over de zorgverzekering. Je betaalt in Nederland maar wordt volgens de BE regels vergoed, *behalve* als je in NL iets overkomt. Je moet OOK een BE zorgverzekering hebben. Men raadt aan om het hoogste eigen risico te nemen maar als je in NL werkt is de kans wel reëel dat je in NL iets overkomt. Geen goed advies dus. (Is me dit jaar overkomen). De zorgverzekering is ook 12x duurder in NL dan in BE. In principe zou je hetgeen je in BE niet vergoed krijgt kunnen claimen op je NL verzekering waarbij het ook tot je eigen risico telt maar dat is ook een leuk administratief kluwen. (Als iemand hier ervaring mee heeft DM me).

[...]

Precies!
Bewijs van inkomsten kan toch ook je jaaropgave zijn?

Wat de zorgverzekering betreft:
Vriendin hoefde geen NL zorgverzekering af te sluiten toen ze in BE woonde en in NL werkte. Kon op de BE polis (moest je wel naar een BE ziekenhuis en arts). Gaf wel weer gedoe met het werkgeversdeel van de zorgverzekering die via de inkomstenbelasting werd ingehouden.
Toen ze later naar NL verhuisde moest ze wel een NL zorgverzekering.
En later ging ze weer in BE werken (en in NL wonen) en toen mocht ze de NL zorgverzekering weer opzeggen omdat dat in BE via de werkgever werd gedaan ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
RocketKoen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:10:
[...]
Bewijs van inkomsten kan toch ook je jaaropgave zijn?
Bewijs Belgische inkomsten. I.e. een bewijsstuk dat het loon dat je in NL ontvangt het enige is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Ryan_ schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Zeker leuk. Vorig jaar al gebruik van mogen maken :)

Via https://www.berekenen.nl/...e-combinatiekorting/2016/ kan je alvast uitrekenen hoeveel je ongeveer krijgt.
Of je kijkt naar de vorige aanslag en kijkt op de belastingdienst op de pagina over combinatiekorting in welke van de 3 groepen je valt (tot 4,5 4,5-35 en 35k en hoger) en zie je het zelf zonder dat je een random website je brutoloon en wat andere info kado geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thysiej
Zou ik een suggestie mogen doen voor de TS, namelijk om deze uit te breiden met een aantal tips voor 2016 ten opzichte van 2015? En als we dan toch bezig zijn, direct een vooruitzicht naar 2017?
- de ouderentoeslag komt te vervallen (denk ik niet heel toepasselijk voor de doelgroep van Tweakers, maar goed)
- de renteaftrekbeperking van de eigen woning neemt weer toe met 0,5%
- lening afgesloten bij je werkgever voor de eigenwoning? Ga er dan maar vanuit dat de fiscus hier van weet met de VIA dit jaar
- mensen met een hoog (arbeids)inkomen kunnen een hogere aanslag dan in 2015 verwachten, de algemene heffingskorting en arbeidskorting worden afgebouwd tot €0.

Het vooruitzicht naar 2017 kan een goede zijn voor alle tweakers die een Voorlopige Aangifte doen, er wijzigt dan namelijk wat in de berekening voor de BOX 3 belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Thysiej schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:56:
Zou ik een suggestie mogen doen voor de TS, namelijk om deze uit te breiden met een aantal tips voor 2016 ten opzichte van 2015? En als we dan toch bezig zijn, direct een vooruitzicht naar 2017?
Leef je uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
ybos schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:45:
[...]

BastRhymez schreef:
Combinatiekorting

Helaas is er geen 18 jaar recht op, maar 12 jaar. Als het jongste kind op 1 januari van het belastingjaar 12 jaar was, vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
Is het elk jaar zo dat NS zo laat is met een OV-verklaring afgeven? Ik heb hem dit jaar voor het eerst nodig en de NS zegt nog niet te weten wanneer die van 2016 af te geven. Daarnaast vraag ik af hoe de belastingdienst dit controleert. Moet ik die OV verklaring ergens invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
bvbal79 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:36:
Is het elk jaar zo dat NS zo laat is met een OV-verklaring afgeven? Ik heb hem dit jaar voor het eerst nodig en de NS zegt nog niet te weten wanneer die van 2016 af te geven. Daarnaast vraag ik af hoe de belastingdienst dit controleert. Moet ik die OV verklaring ergens invullen?
Kijk even in het aangifteprogramma van 2015, dit zal qua opzet niet veel verschillen van 2016. Je kan volgens mij je aangifte nog wijzigen, moet je hem alleen niet versturen.

Volgens mij gaat de Belastingdienst uit van bepaalde staffels.
In princiepe kan je het zelf uitrekenen maar denk niet dat de belastingdienst het niet heel erg vindt als je hieruit een bedrag pakt dat klopt met jouw afstand-reisdagencombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
bvbal79 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:36:
Volgens mij is die OV-verklaring niet nodig voor het doen van je aangifte inkomstenbelasting. Het kan zijn dat een inspecteur aan de hand van de door jou ingediende aangifte een controle wilt doen, dan moet je dit soort stukken kunnen overhandigen. Volgens mij heb je ook hier geen OV-verklaring nodig omdat jij van jouw OV-chipkaart namelijk via jouw account de volledige historie kunt opvragen van 2016. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn.

In de aangifte is het overigens niet mogelijk om alle kosten van het OV op te voeren als aftrekbare kosten. Zoals Termi ook al aangaf werkt de Belastingdienst met staffels voor het bepalen van de aftrekbare OV-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 11:29
Ik ben nieuwsgierig of iemand wat kan zeggen over de aftrekbaarheid van de bijlessen van mijn dochter. De kosten die ik gemaakt heb zijn ongeveer €200 per maand. Ze was toen 9 jaar en ze krijgt dit omdat ze ADD heeft waardoor 1 op 1 begeleiding zeer belangrijk is. Het helpt ook enorm, de afgelopen CITO scores zijn dramatisch gestegen.

Iemand een idee? Kan ik dit aftrekken als opleidingskosten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Thysiej schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:55:
[...]

Volgens mij is die OV-verklaring niet nodig voor het doen van je aangifte inkomstenbelasting. Het kan zijn dat een inspecteur aan de hand van de door jou ingediende aangifte een controle wilt doen, dan moet je dit soort stukken kunnen overhandigen. Volgens mij heb je ook hier geen OV-verklaring nodig omdat jij van jouw OV-chipkaart namelijk via jouw account de volledige historie kunt opvragen van 2016. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn.

In de aangifte is het overigens niet mogelijk om alle kosten van het OV op te voeren als aftrekbare kosten. Zoals Termi ook al aangaf werkt de Belastingdienst met staffels voor het bepalen van de aftrekbare OV-kosten.
Thanks,

Nee volledige kosten klopt, de belastingdienst werkt inderdaad met lijsten op basis van aantak kilometers enkele reis. Maar goed ik zit op 60-70 km en dat is toch al bijna 2000 euro per maand wat aftrekbaar is, gezien ik geen reiskostenvergoeding krijg van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
maniak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:29:
Ik ben nieuwsgierig of iemand wat kan zeggen over de aftrekbaarheid van de bijlessen van mijn dochter. De kosten die ik gemaakt heb zijn ongeveer €200 per maand. Ze was toen 9 jaar en ze krijgt dit omdat ze ADD heeft waardoor 1 op 1 begeleiding zeer belangrijk is. Het helpt ook enorm, de afgelopen CITO scores zijn dramatisch gestegen.

Iemand een idee? Kan ik dit aftrekken als opleidingskosten bijvoorbeeld?
Die kosten zijn niet aftrekbaar als studiekosten. Daar geldt namelijk voor dat de kosten op jou als persoon drukken (jij moet de studie gevolgd hebben) en met moet een MBO/HBO/WO opleiding zijn (dit is de algemene regel in ieder geval).

Je zou echter kunnen beargumenteren dat het specifieke zorgkosten zijn, zie dit document. Houdt bij de specifieke zorgkosten wel rekening met de grens die gebaseerd is op het drempelinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Thysiej schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:35:
[...]

Die kosten zijn niet aftrekbaar als studiekosten. Daar geldt namelijk voor dat de kosten op jou als persoon drukken (jij moet de studie gevolgd hebben) en met moet een MBO/HBO/WO opleiding zijn (dit is de algemene regel in ieder geval).

Je zou echter kunnen beargumenteren dat het specifieke zorgkosten zijn, zie dit document. Houdt bij de specifieke zorgkosten wel rekening met de grens die gebaseerd is op het drempelinkomen.
Inderdaad en met maar 200 euro ga je daar denk ik niet aankomen tenzij je overige zorgkosten hebt die in het lijstje staat. Echter is dit lijstje ontzettend versobert ten opzichte van vroeger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Jiffy

God, you're ugly!

Ikke_Niels schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:05:
Ik vind het altijd verbazingwekkend dat de vooraf ingevulde aangiftes bij zoveel mensen kloppen.
Ik heb tot op heden nog geen enkel jaar gehad dat het "volledig" klopt.
Da's natuurlijk mede afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik ben bijvoorbeeld op dat gebied vreselijk saai: al jaren in hetzelfde huis, beperkt aantal bankrekeningen, geen beleggingen e.d., geen kinderen, niet samenwonend en al jaren dezelfde werkgever. Het invullen van mijn belastingaangifte is dus niet echt een grote uitdaging. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:45
Hoera... Woz binnen in een overspannen woningmarkt (Utrecht)... Hou mijn hart vast voor de volgende jaren..
Peildatum 2016 was +20%... Zo'n 50k erop...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Misschien een erg domme vraag, maar ben toch erg benieuwd.

Ik heb 1 december een woning gekocht en kan een gedeelte van bepaalde kosten terug vragen.
O.a. voor het advies, NHG, taxatie en Notaris kosten.

Dien je deze kosten inclusief of exclusief BTW te vermelden ?
En moeten er eventuele stukken worden meegestuurd ?

Ik heb o.a. op VEH gekeken maar kan het gedeelte over incl. of excl. niet vinden.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
caspervc schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:07:
Hoera... Woz binnen in een overspannen woningmarkt (Utrecht)... Hou mijn hart vast voor de volgende jaren..
Peildatum 2016 was +20%... Zo'n 50k erop...
En je probleem is? Je huis wordt meer waard; ik zie het probleem niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorXS
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03-2022
Vergeet je Bitcoins niet aan te geven, waarde 01 januari 2016, 397 euro/stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syren
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20
Thrilseeka schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:49:

Ik heb 1 december een woning gekocht en kan een gedeelte van bepaalde kosten terug vragen.

Ik heb o.a. op VEH gekeken maar kan het gedeelte over incl. of excl. niet vinden.
Inclusief.

Je hoeft verder niks mee te sturen, alleen de aangifte versturen en klaar. Mocht de BD vragen hebben, dan sturen ze wel een vragenbrief. De kans dat ze dat doen is overigens niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:45
GioStyle schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:14:
[...]

Maar ook zomaar weer gratis extra belasting... Toch weer 60€ ofzo...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
RaptorXS schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:37:
Vergeet je Bitcoins niet aan te geven, waarde 01 januari 2016, 397 euro/stuk ;)
Ik vraag mij af wie nou echt netjes zijn anonieme (mits juist gekocht) cryptocurrency aangeeft bij de belastingdienst.

[ Voor 15% gewijzigd door Divak op 14-02-2017 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Divak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:18:
[...]
Ik vraag mij af wie nou echt netjes zijn anonieme (mits juist gekocht) cryptocurrency aangeeft bij de belastingdienst.
Alleen mensen met minder dan 25k vermogen waarschijnlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Thrilseeka schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:49:

De website van de Belastingdienst is hier duidelijk over.

Wat betreft het meesturen van je stukken, dat kan niet. Je moet de aangifte waarheidsgetrouw invullen. Als de inspecteur twijfelt of de aangifte volledig ingevuld is (of je valt onder de periodieke controle) kan deze een onderzoek instellen en bij jou alle stukken opvragen die gebruikt zijn voor het invullen van jouw aangifte (dan zal een specifiek verzoek gedaan worden voor bepaalde stukken). Dan moet je het dossier overhandigen.
Divak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:18:
[...]
Wettelijk gezien ben je verplicht. En ook al doet bijna niemand het, er zijn een aantal manier voor de fiscus om te achterhalen dat er iets vreemds aan de hand is:
- als je de cryptocurrency verkoopt en er 'ineens' een flink bedrag bijgeschreven wordt op jouw rekening
- als je cryptocurrency aankoopt voor een flink bedrag (lees > 10k)

Ook als je elke keer een deel van de cryptocurrency verkoopt, om bijvoorbeeld van te kunnen leven (als je echt veel hebt) kunnen ze achterhalen met een zogeheten vermogensvergelijking van privé vermogen. Het gaat hier wel om uitschieters natuurlijk, een paar duizend euro 'zien' ze niet (interesseert ze eigenlijk ook niet omdat het meer kost dan oplevert)
YoshiBignose schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:28:
[...]

Alleen mensen met minder dan 25k vermogen waarschijnlijk :9
Mensen met minder dan 25k hoeven in het geheel geen BOX 3 vermogen op te geven ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Thysiej op 14-02-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
dubbele post... 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door Thysiej op 14-02-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Thysiej schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:18:

Mensen met minder dan 25k hoeven in het geheel geen BOX 3 vermogen op te geven ;)
Jawel, je moet al je vermogen opgeven. Door de vrijstelling hoef je alleen geen belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 12:21
RocketKoen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:10:
[...]
Wat de zorgverzekering betreft:
Vriendin hoefde geen NL zorgverzekering af te sluiten toen ze in BE woonde en in NL werkte. Kon op de BE polis (moest je wel naar een BE ziekenhuis en arts). Gaf wel weer gedoe met het werkgeversdeel van de zorgverzekering die via de inkomstenbelasting werd ingehouden.
Toen ze later naar NL verhuisde moest ze wel een NL zorgverzekering.
En later ging ze weer in BE werken (en in NL wonen) en toen mocht ze de NL zorgverzekering weer opzeggen omdat dat in BE via de werkgever werd gedaan ofzo.
Wat een gedoe. Stel gewoon de verzekeringen uit alle EU-landen open voor ingezetenen van alle EU-landen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat kan onmogelijk omdat de zorgstelsels compleet verschillend zijn. In sommige landen heb je bijvoorbeeld al iets van een basisverzekering altijd, en verzeker je de eigen bijdrage van die basisverzekering. Of heb je uberhaupt geen zorgverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Niet online
Misschien voor sommige mensen interessant. Als je in 2016 gewone giften deed aan een ANBI en in 2016 die giften voor 2017 e.v. hebt omgezet in periodieke giften aan diezelfde ANBI, dan mag je de gewone giften geheel aftrekken. Dus ook geen drempelbedrag.

In mijn geval: 150 euro aan donaties voor Bits of Freedom in 2016, alles aftrekbaar. Normaal gesproken niet dus.

zoals beschreven op de website van de Belastingdienst op 14/2. Er gelden voorwaarden, zie de site in het gele kader.

Na contact met de Belastingdienst hierover blijkt mijn interpretatie niet te kloppen.

[ Voor 16% gewijzigd door arnovos op 02-03-2017 10:02 . Reden: contact met Belastingdienst ]

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
t_captain schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:34:
[...]

Wat een gedoe. Stel gewoon de verzekeringen uit alle EU-landen open voor ingezetenen van alle EU-landen :)
Moeten ze wel overal hetzelfde werken.
In België wordt de premie voor je verzekering namelijk door je werkgever betaald.
In Nederland betaalt je werkgever een inkomensafhankelijk deel, en kies je daar zelf een verzekeraar bij uit.

De basisverzekering kost ongeveer €500 per maand per persoon. Je merkt er alleen weinig van omdat je zelf maar gemiddeld €100 daarvan betaalt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syren
YoshiBignose schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:33:
[...]

Jawel, je moet al je vermogen opgeven. Door de vrijstelling hoef je alleen geen belasting te betalen.
Bron? Volgens mij klopt het niet wat je zegt. In het aangifteprogramma heb je de keuze om aan te geven of je onder of boven het heffingsvrije vermogen zit. Als je aangeeft dat je eronder zit, dan hoef je verder ook niks aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
YoshiBignose schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:33:
[...]

wettelijk gezien is dit zo, in het aangifte programma van de fiscus werkt dit anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yynrczAqzVuhg3rpMbmHB2xM/thumb.png

Zoals te zien is in de afbeelding worden alleen bezittingen uitgevraagd als je meer bezit hebt dan het heffingsvrij vermogen. Heb je minder, zoals in die afbeelding het geval is, dan hoef je de vragen met betrekking tot bezittingen niet in te vullen.

[ Voor 21% gewijzigd door Thysiej op 14-02-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 21:31
GioStyle schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:14:
[...]

Probleem is, je huis wordt op papier meer waard (pas als je gaat verkopen blijkt wat daarvan terecht komt).
Je mag meer (gemeente) belasting gaan betalen. Als je nog hypotheekaftrek hebt, wordt die lager/drempel aftrek hoger.

Ik zie er niets feestelijks aan, hooguit voor diegene die toevallig binnenkort wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
Het is goed dat je gemeentebelasting tussen haakjes zet, want dat is gewoon afhankelijk van je gemeente.

Onroerend zaakbelasting is afhankelijk van je WOZ waarde en het belastingpercentage die je gemeente hanteert. Als de WOZ waardes van alle objecten in de gemeente flink omhoog gaan, dan kan het belastingpercentage omlaag. Als je uiteindelijk meer moet betalen aan belasting is gewoon een ordinaire belastingverhoging van je gemeente, dat heeft in feite niets met je WOZ waarde te maken.

Wat betreft hypotheekrente-aftrek heb je gelijk, de drempel gaat door de WOZ waarde omhoog. Als je WOZ waarde met 50.000 euro omhoog is gegaan voel je het maandelijks met maximaal 16 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16:31

ralpje

Deugpopje

syren schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Bron? Volgens mij klopt het niet wat je zegt. In het aangifteprogramma heb je de keuze om aan te geven of je onder of boven het heffingsvrije vermogen zit. Als je aangeeft dat je eronder zit, dan hoef je verder ook niks aan te geven.
Semantiek natuurlijk, maar door dat vinkje doe je dus aangifte. Je geeft alleen aan dat het dusdanig weinig vermogen is dat daar verder geen heffing over betaald hoeft te worden ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
syren schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Oh, ik gebruik andere software daar werkt het niet zo. De Belastingdienst heeft toch ook in de vooraf ingevulde gegevens de meeste bank- en spaarrekeningen al neergezet? Dat staat er toch ook tussen ook al heb je minder dan het heffingsvrije vermogen? Naja, misschien interesseert ze het inderdaad niet dan.

In box 1 zou je ook kunnen zeggen als je minder dan zo'n €6000 verdient hoef je ook geen belasting te betalen, maar je moet het alsnog wel opgeven, dus dat leek me bij box 3 ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syren
YoshiBignose schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:18:
[...]

Oh, ik gebruik andere software daar werkt het niet zo. De Belastingdienst heeft toch ook in de vooraf ingevulde gegevens de meeste bank- en spaarrekeningen al neergezet? Dat staat er toch ook tussen ook al heb je minder dan het heffingsvrije vermogen? Naja, misschien interesseert ze het inderdaad niet dan.

In box 1 zou je ook kunnen zeggen als je minder dan zo'n €6000 verdient hoef je ook geen belasting te betalen, maar je moet het alsnog wel opgeven, dus dat leek me bij box 3 ook het geval.
Ja klopt, maar die bank- en spaarrekeningen worden dan volgens mij ook niet meegenomen in de aangifte. Het interesseert ze vast wel. Als je vermogen verzwijgt en de Belastingdienst heeft deze gegevens wel aangeleverd gekregen, dan wordt de aangifte automatisch uitgeworpen volgens mij. Dit zal dan wel resulteren in een correctie van de inspecteur en dan ben je uiteindelijk alsnog de sjaak.

Ik gebruik overigens ook andere aangiftesoftware en daar vul ik het ook altijd in. Is maar een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
syren schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:34:
[...]

Ja klopt, maar die bank- en spaarrekeningen worden dan volgens mij ook niet meegenomen in de aangifte. Het interesseert ze vast wel. Als je vermogen verzwijgt en de Belastingdienst heeft deze gegevens wel aangeleverd gekregen, dan wordt de aangifte automatisch uitgeworpen volgens mij. Dit zal dan wel resulteren in een correctie van de inspecteur en dan ben je uiteindelijk alsnog de sjaak.

Ik gebruik overigens ook andere aangiftesoftware en daar vul ik het ook altijd in. Is maar een kleine moeite.
In commerciële software hoort het inderdaad gewoon ingevuld te worden, de Belastingdienst wil het ook graag weten al maakt het onder aan de streep niet uit hoe ze het doen.

Even een opmerking wat betreft de Vooraf Ingevulde Aangifte:
  • De Belastingdienst heeft deze gegevens niet gecontroleerd
  • De Belastingdienst geeft zelf aan dat deze gegevens bij derden vandaan komen en foutief kunnen zijn, daarom moeten ze altijd gecontroleerd worden en ben jijzelf verantwoordelijk voor de verstuurde aangifte. Als er een fout zat in de vooraf ingevulde aangifte, jij verzend dit naar de Belastingdienst en ze komen er met een controle (of met uitworp) achter dat de aangifte fout is dan ben jij aansprakelijk.
  • Om bovenstaande reden heeft de Belastingdienst geen controle op de ingediende aangifte met de Vooraf Ingevulde Aangifte, simpelweg omdat ze niet garanderen dat de vooraf ingevulde aangifte de volledige waarheid is.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 17:56
Klopt het onderstaande?

Nieuwbouw huis gekocht maart 2015, opgeleverd december 2015.

Aangifte 2015 -> WOZ waarde peildatum 1/1/2014, dus € 0.
Aangifte 2016 -> WOZ waarde peildatum 1/2015, toen nog niet gebouwd dus ook €0.

Ik heb geen WOZ brief ontvangen, waarschijnlijk om die reden. Mijn definitieve aangifte van 2015 is goedgekeurd met WOZ waarde 0. Kan ik dit wederom invullen?

De aangifte 2017 zal dan de eerste keer worden dat ik de WOZ invul en eigen woning forfait betaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Freshnub schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:57:
Klopt het onderstaande?

Nieuwbouw huis gekocht maart 2015, opgeleverd december 2015.

Aangifte 2015 -> WOZ waarde peildatum 1/1/2014, dus € 0.
Aangifte 2016 -> WOZ waarde peildatum 1/2015, toen nog niet gebouwd dus ook €0.

Ik heb geen WOZ brief ontvangen, waarschijnlijk om die reden. Mijn definitieve aangifte van 2015 is goedgekeurd met WOZ waarde 0. Kan ik dit wederom invullen?

De aangifte 2017 zal dan de eerste keer worden dat ik de WOZ invul en eigen woning forfait betaal?
Ja, mits je de grond niet in je bezit had op 1 januari 2015. Peildatum, zoals je al zei, telt.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 17:56
Def1ant schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:03:
[...]

Ja, mits je de grond niet in je bezit had op 1 januari 2015. Peildatum, zoals je al zei, telt.
December 2014 was de grond eigendom van de aannemer. Februari 2015 heb ik het contract ondertekend, dan ben ik dus sinds 02/2015 eigenaar van de grond, of met terugwerkende kracht per 12/2014? Ik zal dit dan even moeten uitzoeken, in ieder geval bedankt voor je reactie.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Freshnub schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:15:
[...]

December 2014 was de grond eigendom van de aannemer. Februari 2015 heb ik het contract ondertekend, dan ben ik dus sinds 02/2015 eigenaar van de grond, of met terugwerkende kracht per 12/2014? Ik zal dit dan even moeten uitzoeken, in ieder geval bedankt voor je reactie.
Volgens mij ben je dan pas vanaf feb '15 grondeigenaar. De grond betaal je meestal met de 1e termijn aan je aannemer. Daarvoor ben je geen eigenaar, ook niet met terugwerkende kracht.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:56
Freshnub schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:15:
Je bent pas eigenaar van de grond vanaf het moment dat het gepasseerd is bij de notaris.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:46
Als de woning half af is op de peil datum dan dien je volgens mij een redelijke waarde te schatten. Iets van grond + betaalde bouw termijnen.

https://www.belastingdien...fait_berekenen/woz_waarde
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen over de belastingaangifte. Mocht je willen weten waar jouw geld blijft of wanneer je de aanslag krijgt, dan kun je de Belastingdienst bellen op 0800 - 0543.