Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jaaoie17
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:48
quote:
HeAdWaVe74 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:52:
Heren,

Bedankt voor de feedback "Combinatiekorting/regeling" , ik ga met een smile op mn gezicht mn belasting invullen zodra dat kan!
Die Combinatiekorting/regeling geldt zekers niet voor zoon moeder ofwel?

• bvbal79
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik betaal elke maand AOV. gekoppeld aan mijn hypotheek Ik begrijp via mijn adviseur dat dit aftrekbaar is van de belasting. Voer ik dit gewoon in box1, en wat voor een bewijs heb je later nodig van je verzekeraar?

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:14
quote:
jaaoie17 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:56:
[...]

Die Combinatiekorting/regeling geldt zekers niet voor zoon moeder ofwel?
Why not? Je moet een kind onder de 12 hebben (en nog heel wat andere voorwaarden)
quote:
bvbal79 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:24:
Ik betaal elke maand AOV. gekoppeld aan mijn hypotheek Ik begrijp via mijn adviseur dat dit aftrekbaar is van de belasting. Voer ik dit gewoon in box1, en wat voor een bewijs heb je later nodig van je verzekeraar?
Ja ergens bij inkomensvoorzieningen (premies voor periodieke uitkeringen bij invaliditeit etc....). Factuurtje of brief waarin de premie vermeld staat.

I’ll admit it. I’m turned on by powerful women. Michelle Obama, Oprah, Condolezza Rice, Serena Williams… Wait a minute....

• jaaoie17
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:48
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:44:
[...]

Why not? Je moet een kind onder de 12 hebben (en nog heel wat andere voorwaarden)
Ik ben dus die zoon van 33.

• YoshiBignose
quote:
Nee dan niet :P sterker nog dan ben je waarschijnlijk fiscaal partner met haar.

I’ll admit it. I’m turned on by powerful women. Michelle Obama, Oprah, Condolezza Rice, Serena Williams… Wait a minute....

• bnbaz
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
quote:
Divak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:18:
[...]
Ik vraag mij af wie nou echt netjes zijn anonieme (mits juist gekocht) cryptocurrency aangeeft bij de belastingdienst.
vzviw is winst niet direct belast. Dus als je een paar van die dingen hebt liggen en je bent van plan er ooit een aantal te verkopen tegen een potentieel veel hogere koers: geef ze aan. Anders kan je straks gaan uitleggen waar je die tientallen duizenden euro's vandaan tovert, en er alsnog (meer) belasting over betalen.

Edit: zie onder, je betaalt dus wel vermogensrendementheffing. Ik ben student, voor mij is zoiets toekomstmuziek.

bnbaz wijzigde deze reactie 18-02-2017 11:08 (9%)

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
bnbaz schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:47:
[...]

vzviw is winst niet direct belast. Dus als je een paar van die dingen hebt liggen en je bent van plan er ooit een aantal te verkopen tegen een potentieel veel hogere koers: geef ze aan. Anders kan je straks gaan uitleggen waar je die tientallen duizenden euro's vandaan tovert, en er alsnog (meer) belasting over betalen.
Het valt gewoon in box-3 dus je moet de waarde die ze op 1-jan hebben opgeven, en dan betaal je er gewoon vermogensrendementsheffing over.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• RaptorXS
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 17:08
quote:
bnbaz schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:47:
[...]

Spijker, kop, raak. _/-\o_

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Wtf... ik kreeg net de voorlopige aanslag binnen, staat er :

Bedrag terug te ontvangen vorige aanslag 1281 euro
Nu te betalen 1281 euro.

Iemand enig idee hoe dat kan?

Is het al bijna vrijdag?

• sNielz123
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-08 11:54
quote:
redfox314 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:06:
Wordt pas helemaal leuk als je in BE woont en in NL werkt. Beide landen willen papieren die pas na aanslag kunnen afgegeven worden. Krijg je een deadlock op je belastingaangiftes. Om nog maar te zwijgen over dat je moet voorkomen dat beide landen voor 100% (van 50%) van de koek bij je langskomen. Je zou de tijd die je eraan spendeert om het uit te zoeken moeten kunnen inbrengen als kosten. (Als incentive om het niet zo ingewikkeld te maken)
Ik zit ook in die situatie, maar echt nog nooit problemen mee gehad.
De Belgische aangifte is wel een aparte, die laat ik invullen op het belastingkantoor.

• Trovas
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 30-06 10:13
Goedemiddag,

In relatie tot bovenstaand topic heb ik de volgende vraag.

Ik volg een post doctorale studie gedurende mijn full time baan. Hiervoor heb ik iedere vrijdag een studiedag. Deze studieuren (8 per week) worden voor 50% vergoed door mijn baas.

Nu is de vraag. Kan ik de 50% die ik zelf betaal (staan ook op die manier op mijn loonstroken) terug vragen bij mijn inkomstenbelasting als studiekosten of als gederfde inkomsten? Of kan dit niet? Ik kom zelf nergens een duidelijk antwoord op deze vraag tegen.

Ik hoor graag of iemand hier meer ervaring mee heeft.

Vriendelijke Groet,

Trovas

• GielFox
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18:36
Suffe vraag maar ik kan het niet vinden: waar zie je waar je belastingaangifte heen wordt gestuurd? Ben tamelijk veel verhuisd sinds ik naar het buitenland ben vertrokken en probeer te achterhalen waar ze (gaan proberen om) de papieren heen gaan sturen.

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:28

The Wizard

Moderator Mobile
quote:
GielFox schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:43:
Suffe vraag maar ik kan het niet vinden: waar zie je waar je belastingaangifte heen wordt gestuurd? Ben tamelijk veel verhuisd sinds ik naar het buitenland ben vertrokken en probeer te achterhalen waar ze (gaan proberen om) de papieren heen gaan sturen.
Je kan altijd je aangifte zien op Mijnoverheid.nl. Misschien gemakkelijk voor jou.

5490 kWp, 3 subsystemen (15x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• GielFox
Maar de papieren die ze insturen die ingevuld dienen te worden (kan niet digitaal gedaan worden helaas) zijn ook zelf te printen, of zijn die persoonsgebonden?

Excuses voor de vragen, maar moet voor het eerst een papieren versie invullen en wil voorkomen dat er allemaal dingen fout gaan..

GielFox wijzigde deze reactie 19-02-2017 11:52 (29%)

• YoshiBignose
Als je een M-biljet moet indienen kun je beter even langs een boekhouder gaan, die kunnen het wel digitaal indienen. Veel makkelijker...

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:07
quote:
GielFox schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:43:
De overheid (en de zorgverzekeraars ook, for that matter), gebruikt de gegevens uit de Gemeentelijke Basis Administratie. Als je je dus netjes hebt ingeschreven bij de gemeente, krijg je hun post automagisch op je nieuwe adres.

iRacing Profiel

• Mldn
  • Laatst online: 22:04
Onze dochter is geboren op 25 juli 2016.
Heb ik nu geen recht op de combinatiekorting omdat ze nog geen half jaar bij ons ingeschreven staat?

• cvs79
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:07
Correct. Hadden wij eerste jaar met onze dochter ook.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:37
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:18

NiGeLaToR

Projectsucces.nl

quote:
Members only:

Without data you are just another person with an opinion.

• YoshiBignose
quote:
Mldn schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:43:
Heb ik nu geen recht op de combinatiekorting omdat ze nog geen half jaar bij ons ingeschreven staat?
Een echte boekhouder maakt z'n vriendin zwanger tussen april - augustus :P

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:25
quote:
Mldn schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:43:
Klopt :) maar je geniet er wel een jaar "langer" van ;) dus wat is het probleem?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• roy77
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20-08 07:11
Wij zitten met een vraag...afgelopen jaar hebben we onze woning verkocht en we hebben de garagebox die los van dat huis staat zelf gehouden om te verhuren.
Moeten we de garagebox plaatsen in box 1 of in box 3, en hoe zit het met de opbrengsten van de berhuur?

• YoshiBignose
Alles in box 3 (tenzij je misschien in meerdere garageboxen handelt).

Let wel op: https://www.belastingdien..._altijd_belast_is_met_btw

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
martinusz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:39:
[...]

Klopt :) maar je geniet er wel een jaar "langer" van ;) dus wat is het probleem?
Voor zolang de combinatiekorting bestaat natuurlijk. ;) Ik zou ook liever eerder gebruik maken van de korting.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Sjoerten
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 01:06
quote:
Trovas schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:01:
Goedemiddag,

In relatie tot bovenstaand topic heb ik de volgende vraag.

Ik volg een post doctorale studie gedurende mijn full time baan. Hiervoor heb ik iedere vrijdag een studiedag. Deze studieuren (8 per week) worden voor 50% vergoed door mijn baas.

Nu is de vraag. Kan ik de 50% die ik zelf betaal (staan ook op die manier op mijn loonstroken) terug vragen bij mijn inkomstenbelasting als studiekosten of als gederfde inkomsten? Of kan dit niet? Ik kom zelf nergens een duidelijk antwoord op deze vraag tegen.

Ik hoor graag of iemand hier meer ervaring mee heeft.

Vriendelijke Groet,

Trovas
Vraag het anders op de fiscale afdeling (klinkt alsof je de RA opleiding doet) ;) en nee, dit is niet toegestaan. In het kort komt het er op neer dat de belastingdienst het ziet als niet genoten inkomsten en niet als kosten. Er bestaat ook jurisprudentie over maar die heb ik niet bijdehand.

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:34
quote:
Krisp schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Voor zolang de combinatiekorting bestaat natuurlijk. ;) Ik zou ook liever eerder gebruik maken van de korting.
Mwoah die zal hopelijk bij afbouw voor nieuwe gevallen afgebouwd worden, dan heeft eenieder er 12 jaar recht op zolang die bestaat.

En je kunt voor dit jaar er al gebruiken van maken middels voorlopige teruggaaf, dus eigenlijk is het lood om oud ijzer.

• YoshiBignose
Hallo, dan gaat het wel om dit jaar minder belasting te betalen of over 12 jaar. Ik denk dat je dan toch wel blij bent dat je dat voordeel nu hebt. Dus als je het kindje voelt komen op 31 december zou ik toch nog wel even een dagje volhouden >:)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:20
quote:
tweakerdennis schreef op maandag 20 februari 2017 @ 06:54:
Members only:
Members only:

Zelf dacht ik dit jaar misschien eens te gaan kijken naar aftrekbare zorgkosten door o.a. een zelf betaalde NIPT test van ca. ¤650 en nog wat tandartskosten en kleine zaken.

Kijk ik zojuist naar het drempelbedrag (ik had iets van ¤300 in mijn hoofd):
Bij een inkomen > ¤ 40.175 : ¤ 662 + 5,75% van het bedrag boven ¤ 40.175

Ik heb een fiscaal partner en kom daarmee op een drempelbedrag >¤2.000,-

Nu had ik wel zorgkosten maar daar ga ik toch niet aan komen vermoed ik....

assje wijzigde deze reactie 20-02-2017 15:29 (73%)

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:33
Wordt een WW uitkering ook gezien als inkomen voor de 'inkomensafhankelijke combinatiekorting' ?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Hoijong
quote:
Cobb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:01:
Wordt een WW uitkering ook gezien als inkomen voor de 'inkomensafhankelijke combinatiekorting' ?
Als je die term googlet krijg je een mooie pagina van de belastingdienst met alle voorwaarden.
Als WW onder arbeidsinkomen valt heb je er recht op. Mij lijkt dit van niet als ik eveneens de term arbeidsinkomen op de website van de belastingdienst raadpleeg.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:22
quote:
Nee, alleen je loon (+ fooi en bonus), ziektewet uitkering of winst.

TheS4ndm4n#1919

• Martinusz
quote:
Dat lijkt mij niet, de korting is namelijk bedoeld voor 2 werkende ouders. Wanneer je WW uitkering geniet, ben je niet aan het werk ;)

• Cobb
Ik had zelf ook al die conclusie getrokken. Echter toen mijn vriendin de toelage stop ging zetten wist de belastingtelefoon geen uitsluitsel te geven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:31
Inkomensafhankelijke combinatiekorting stelt het ontvangen van een arbeidsonkomen als eis.

De definitie daarvan: https://www.belastingdien...skorting/inkomen_uit_werk

• Cobb
Ja, die had ik ook al wel gevonden.

*loon, ziektewetuitkering en andere inkomsten die u krijgt doordat u in loondienst bent en waarop uw werkgever loonheffing moet inhouden.

Deze bracht ons aan het twijfelen omdat ze wel belasting heffen over de uitkering en het UWV zich gedraagt als een werkgever. (Verlof aanvragen, beschikbaarhouden, minimaal 4x soliciteren etc.).

• GielFox
quote:
Wild Chocolate schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:07:
[...]

De overheid (en de zorgverzekeraars ook, for that matter), gebruikt de gegevens uit de Gemeentelijke Basis Administratie. Als je je dus netjes hebt ingeschreven bij de gemeente, krijg je hun post automagisch op je nieuwe adres.
Ware het niet dat ik bij geen enkele gemeente in Nederland ingeschreven sta, omdat ik in het buitenland woon. Ook geen zorgverzekering in Nederland meer, dus ontvang daarvan ook geen post.

GielFox wijzigde deze reactie 22-02-2017 02:54 (7%)

• Hoijong
quote:
Cobb schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:43:

*loon, ziektewetuitkering en andere inkomsten die u krijgt doordat u in loondienst bent en waarop uw werkgever loonheffing moet inhouden.

Deze bracht ons aan het twijfelen omdat ze wel belasting heffen over de uitkering en het UWV zich gedraagt als een werkgever. (Verlof aanvragen, beschikbaarhouden, minimaal 4x soliciteren etc.).
Maar je bent toch niet in loondienst, dus vanwaar de twijfel?

• Thysiej
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-08 15:58
quote:
Cobb schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:43:

Het kostte even wat uitzoekwerk, maar de WW-uitkering geldt niet tot de noemer 'arbeidsinkomen' volgens de wet Inkomsten Belasting.

Even een quote uit de Wet IB 2001, artikel 8.1 lid e:
"arbeidsinkomen: het gezamenlijke bedrag van hetgeen door de belastingplichtige met tegenwoordige arbeid is genoten als winst uit een of meer ondernemingen, loon en resultaat uit een of meer werkzaamheden."

Er gelden een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid, zwangerschapsverlof etc.

De WW-uitkering valt dus niet onder het arbeidsinkomen, je moet het daarom ook opgeven bij uitkeringen en inkomsten uit vroegere arbeid (dit schijnt heel veel fout gedaan te worden). Hierdoor heb je over de uitkering geen recht op de arbeidskorting, eventuele werkbonus en eventuele inkomensafhankelijke combinatiekorting.

• YoshiBignose
Flat Eric :P

• Beneveerg
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15:02
Ik ben de spullen alvast er bij aan het pakken die ik nodig heb voor de aangifte. In mei 2016 heb ik een huis gekocht welke nog steeds flink opgeknapt moet worden.

Ik heb geen documenten ontvangen waar de WOZ waarde op vermeld staat. Als ik online de WOZ waarde opzoek is deze ruim 70 duizend euro meer dan de getaxeerde waarde.

Het lijkt mij dat dit beter is om aan te laten passen. Zou dit uberhaubt nog mogelijk zijn voor 1-3?

Het leven is te kort om te testen

• BastaRhymez
  • Laatst online: 22:02
quote:
Beneveerg schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:43:
Ik ben de spullen alvast er bij aan het pakken die ik nodig heb voor de aangifte. In mei 2016 heb ik een huis gekocht welke nog steeds flink opgeknapt moet worden.

Ik heb geen documenten ontvangen waar de WOZ waarde op vermeld staat. Als ik online de WOZ waarde opzoek is deze ruim 70 duizend euro meer dan de getaxeerde waarde.

Het lijkt mij dat dit beter is om aan te laten passen. Zou dit uberhaubt nog mogelijk zijn voor 1-3?
WOZ aanpassen heeft geen zin, het gaat om de WOZ waarde met peildatum 01-01-2015.

Maarehm, hoe kan de WOZ ruim 70k schelen met de taxatie waarde? Meestal is de taxatie waarde hoger, of het huis moet in het jaar 2014 -> 2015 flink verslechterd zijn...

• Beneveerg
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15:02
Hoe kom ik achter de peildatum van 2015?

Van de buren heb ik gehoord dat het ruim 4 jaar heeft leeg gestaan en dat er daarvoor ook weinig meer aan gedaan is. Dat heeft geleid tot flink wat water schade, houten kozijnen die door gerot zijn en filnk wat vierkante meter muur die gestuct moesten worden.

Ik snap daarom ook niet waarom de peildatum 1-1-2016 ruim 70k meer is dan de taxatie in april 2016

Het leven is te kort om te testen

• syren
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 18:21
quote:
Beneveerg schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:23:
Hoe kom ik achter de peildatum van 2015?

Van de buren heb ik gehoord dat het ruim 4 jaar heeft leeg gestaan en dat er daarvoor ook weinig meer aan gedaan is. Dat heeft geleid tot flink wat water schade, houten kozijnen die door gerot zijn en filnk wat vierkante meter muur die gestuct moesten worden.

Ik snap daarom ook niet waarom de peildatum 1-1-2016 ruim 70k meer is dan de taxatie in april 2016
Vaak kan je de WOZ-waarde wel vinden op een digitaal portaal van je gemeente. Mocht dat niet lukken of mochten ze dat niet hebben, dan kan je het wel opvragen bij je gemeente. Volgens mij kan dit wel telefonisch, maar dat zal ook wel van je gemeente afhangen.

Voor de WOZ-waarde wordt gekeken naar de verkoopprijs van vergelijkende huizen in de omgeving. Wellicht dat er daarom zoveel verschil zit tussen de WOZ en taxatiewaarde.

• BastaRhymez
Google eens op WOZwaardeloket
Daar kan je de woz waarde opzoeken binnen veel gemeenten.

En anders navragen bij de gemeente zelf

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:01
quote:
Of zet er www. voor en .nl achter :P

• BastaRhymez
Ik wist niet 100% zeker of dat het was of nog iets met een streepje er tussen...
En Google kent het allemaal

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:06
Ik heb een vraag: ik heb dit jaar een tweedehands laptop gekocht voor mijn werk. Kan ik dit als aftrekpost opgeven?

Mijn hardware: PS4, Macbook Pro Retina 15, Sony Xperia Z3 Compact

• President
WOZ waarde kan je toch eenvoudig vinden via
quote:
https://mijn.overheid.nl/persoonlijkegegevens/woz

adres WOZ-waarde Peildatum
adresgegevens, woonplaats
¤ 236.000 1 januari 2015
Ik heb het bedrag van mijn voorlopige aangifte welke ik begin van deze maand heb ingevuld over 2016 al op mijn rekening gestort gekregen. Af en toe lees ik de nodige klachten over de belastingdienst, maar tot dusver heb ik er alleen maar lof voor :)

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-08 12:09

Dido

heforshe

quote:
bvbal79 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:19:
Nee volledige kosten klopt, de belastingdienst werkt inderdaad met lijsten op basis van aantak kilometers enkele reis. Maar goed ik zit op 60-70 km en dat is toch al bijna 2000 euro per maand wat aftrekbaar is, gezien ik geen reiskostenvergoeding krijg van mijn werkgever.
2000 euro per maand? Een eersteklas OV-jaarkaart kost 615 euro per maand. Hoe wil je meer dan het drievoudige daarvan onderbouwen als aftrek?

Wat betekent mijn avatar?

• rjong5
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:35
Dan moet de gemeente waar je woont die gegevens wel doorgeven, dat is dus niet in elke gemeente zo, zoals waar ik woon :'(
quote:
tweakerdennis schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:41:
WOZ waarde kan je toch eenvoudig vinden via

[...]

Ik heb het bedrag van mijn voorlopige aangifte welke ik begin van deze maand heb ingevuld over 2016 al op mijn rekening gestort gekregen. Af en toe lees ik de nodige klachten over de belastingdienst, maar tot dusver heb ik er alleen maar lof voor :)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:21

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Garageboxen zijn sinds een rechterlijke uitspraak niet meer automatisch belast voor zover deze geen parkeren beogen (vrij geformuleerd). Er was een paar maanden geleden iemand zo scherp mij daarop te wijzen (waarschijnlijk in FO topic). (En zelfs als het wel BTW belast is dan kun je voor een enkele box voor ontheffing voor de afdracht in aanmerking komen, wederom vrij geformuleerd.)

Maar dit heeft dus niets met IB2016 te maken. Daarvoor moet alleen de garagebox in box3 opgevoerd worden.

• bvbal79
quote:
Dido schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:08:
[...]

2000 euro per maand? Een eersteklas OV-jaarkaart kost 615 euro per maand. Hoe wil je meer dan het drievoudige daarvan onderbouwen als aftrek?
2000 over het gehele jaar inderdaad excuus...

• fisbel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12-08 16:05
quote:
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:25:
Ik heb een vraag: ik heb dit jaar een tweedehands laptop gekocht voor mijn werk. Kan ik dit als aftrekpost opgeven?
Nee, niet aftrekbaar.

• fisbel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12-08 16:05
quote:
bvbal79 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:47:
[...]

Inderdaad en met maar 200 euro ga je daar denk ik niet aankomen tenzij je overige zorgkosten hebt die in het lijstje staat. Echter is dit lijstje ontzettend versobert ten opzichte van vroeger.
Kosten gemaakt voor dyslexie bij een kind zijn aftrekbaar als er een dyslexieverklaring is. ¤ 200 per maand is ¤ 2400 op jaarbasis. Bij een (gezamenlijk) inkomen van ¤ 40.175 is de drempel ¤ 662 euro. (1,65%) Het is dus in het algemeen een misverstand dat er geen aftrek zou kunnen plaatsvinden, omdat de drempel niet wordt gehaald.

Bij een inkomen (dik) boven ¤ 40.175 wordt het moeilijker omdat over het inkomen erboven met 5,75% gerekend wordt. Maar dan heb je het over een inkomen van meer dan ¤ 75.000 waardoor er geen aftrek mogelijk is. Lees hier

• President
quote:
Merci voor de uitleg. Elke euro welke ik terug krijg is mooi mee genomen (al is het sigaar uit eigen doos enzo aangezien iedereen het krijgt en er zonder HRA lagere huurprijzen of rentes waren).

Nouja, op naar een afgelost huis dan maar :-) doel staat om het voor het 20e hypotheek jaar afbetaald te hebben... Liefst 10-15

• remcoboy1479
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
quote:
Rukapul schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:45:
[...]

(En zelfs als het wel BTW belast is dan kun je voor een enkele box voor ontheffing voor de afdracht in aanmerking komen, wederom vrij geformuleerd.)

Maar dit heeft dus niets met IB2016 te maken. Daarvoor moet alleen de garagebox in box3 opgevoerd worden.
Je doelt hier op de kleine ondernemersregeling neem ik aan.
Let op: dit heeft wél temaken met de aangifte inkomstenbelasting. Dit voordeel is namelijk gewoon belast.
Ter bevestiging: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23:04
Voor mij wordt dit de eerste keer dat ik belasting aangifte zal doen met een eigen koopwoning,
Afgelopen jaar een samenlevingscontract getekend, een huis gekocht en van werkgever veranderd. Hoe zijn jullie ervaringen met het zelf digitaal aangifte doen?
Ik ben zelf geen deskundige maar altijd wel bereid me in te lezen. Heb zelf ook de hypotheek geregeld bijv. (geen adviseur). Overigens stelt het toch niet veel voor verder, behalve dan dat ik dus kosten mag aftrekken zoals de hypotheekrente, notariskosten, taxatiekosten, etc. ?

Nog zaken waar wij (extra) op moeten letten?

• bvbal79
quote:
remzor schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:43:
Voor mij wordt dit de eerste keer dat ik belasting aangifte zal doen met een eigen koopwoning,
Afgelopen jaar een samenlevingscontract getekend, een huis gekocht en van werkgever veranderd. Hoe zijn jullie ervaringen met het zelf digitaal aangifte doen?
Ik ben zelf geen deskundige maar altijd wel bereid me in te lezen. Heb zelf ook de hypotheek geregeld bijv. (geen adviseur). Overigens stelt het toch niet veel voor verder, behalve dan dat ik dus kosten mag aftrekken zoals de hypotheekrente, notariskosten, taxatiekosten, etc. ?

Nog zaken waar wij (extra) op moeten letten?
Lees het gehele topic zou ik zeggen...

• outlandos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:44
Het enige wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is is de verdeling: in 2016 ben ik gaan samenwonen, inclusief een samenlevingscontract en de koop van een eerste woning (eind april). We werken allebei, ieder voor een grote werkgever. Hoe zit het nu qua verdeling? Moeten we alles bij elkaar optellen en vervolgens daarvan aftrekken, of loont het een bepaalde ratio toe te passen bij onze belastingaangifte? Zo ja, hoe kom ik achter de ideale ratio/verdeling?

outlandos wijzigde deze reactie 27-02-2017 14:34 (4%)

• BastaRhymez
quote:
outlandos schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:32:
Het enige wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is is de verdeling: in 2016 ben ik gaan samenwonen, inclusief een samenlevingscontract en de koop van een eerste woning (eind april). We werken allebei, ieder voor een grote werkgever. Hoe zit het nu qua verdeling? Moeten we alles bij elkaar optellen en vervolgens daarvan aftrekken, of loont het een bepaalde ratio toe te passen? Zo ja, hoe kom ik achter de ideale ratio?
Spelen met de getallen.
Zet eerst alle aftrekposten op persoon 1 en bouw dit eerstbin grote stappen af, totdat je bij een omslagpunt bent. Verklein de af te bouwen stappen (van voor het omslagpunt tot daarna), totdat je de ideale mix hebt gevonden.
Meestal is de idesle mix dat 1 van de 2, 45 euro moet betalen (dit wordt niet geind namelijk en is dus pure winst). Uiteraard met de disclaimer: het is afhankelijk van jullie situatie!

Ik bouw altijd bijv af met stappen van 1k, daarna 250 euro en op het laatst tot de euro 😁

BastaRhymez wijzigde deze reactie 27-02-2017 14:37 (4%)

• Cobb
Hoe doen jullie allemaal al aangifte? Op de website kom ik alleen tegen dat dit kan na 1 maart.

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19:05
quote:
Cobb schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:52:
Hoe doen jullie allemaal al aangifte? Op de website kom ik alleen tegen dat dit kan na 1 maart.
Kan ook pas vanaf woensdag :)

• Cobb
The supsense is killing me.
Ik krijg namelijk dit jaar bijna 16.000 euro terug als ik het goed heb berekend.
(boeterente en de gewone renteaftrek).

• Paralectic
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-08 10:46
Is er nog enig bedrag terug te verwachten wanneer je halverwege het jaar ben begonnen met werken?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
Paralectic schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:42:
Is er nog enig bedrag terug te verwachten wanneer je halverwege het jaar ben begonnen met werken?
Meestal zal er dan maar een deel van je arbeidskorting en algemene heffingskorting verekend zijn, dus de kans dat je te veel voorheffing betaald hebt is vrij groot.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• outlandos
quote:
BastaRhymez schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:36:
[...]

Spelen met de getallen.
Zet eerst alle aftrekposten op persoon 1 en bouw dit eerst in grote stappen af, totdat je bij een omslagpunt bent. Verklein de af te bouwen stappen (van voor het omslagpunt tot daarna), totdat je de ideale mix hebt gevonden.
Meestal is de idesle mix dat 1 van de 2, 45 euro moet betalen (dit wordt niet geind namelijk en is dus pure winst). Uiteraard met de disclaimer: het is afhankelijk van jullie situatie!

Ik bouw altijd bijv af met stappen van 1k, daarna 250 euro en op het laatst tot de euro 😁
Dank, hier heb ik wat aan!

• bvbal79
quote:
BastaRhymez schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:36:
[...]

Spelen met de getallen.
Zet eerst alle aftrekposten op persoon 1 en bouw dit eerstbin grote stappen af, totdat je bij een omslagpunt bent. Verklein de af te bouwen stappen (van voor het omslagpunt tot daarna), totdat je de ideale mix hebt gevonden.

Als ik met stappen van 1K doe ben ik zo klaar :)

• outlandos
Ik ben eind mei (2016) voor het eerst huizenbezitter geworden. Van de verkopende makelaar kregen wij de WOZ waarde van het appartement door: 111.000 EUR.

Vandaag heb ik de nieuwe WOZ waarde doorgekregen van de gemeente: 191.000 EUR (zie screenshot).

Nu is vastgoed in prijs flink gestegen, maar dit is toch waanzin? Het appartement(encomplex) is overigens pas in 2014 opgeleverd, wellicht heeft dat iets met het grote verschil in waarde te maken?

Screenshot:

https://tweakers.net/ext/f/guEqeUpkikhfNKMMjjV7AlCa/full.jpg

outlandos wijzigde deze reactie 28-02-2017 00:24 (17%)

• Wild Chocolate
quote:
outlandos schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:12:
Ik ben eind mei (2016) voor het eerst huizenbezitter geworden. Van de verkopende makelaar kregen wij de WOZ waarde van het appartement door: 111.000 EUR.

Vandaag heb ik de nieuwe WOZ waarde doorgekregen van de gemeente: 191.000 EUR (zie screenshot).

Nu is vastgoed in prijs flink gestegen, maar dit is toch waanzin? Het appartement(encomplex) is overigens pas in 2014 opgeleverd, wellicht heeft dat iets met het grote verschil in waarde te maken?

Screenshot:

https://tweakers.net/ext/f/guEqeUpkikhfNKMMjjV7AlCa/full.jpg
Het is in 2014 opgeleverd, zeg je. Dus dan was het op 1-1-2014 (de oude peildatum) nog niet af! Komt de huidige woz waarde overeen met de werkelijke waarde? Dan heeft het weinig/geen zin om bezwaar te maken. Anders kan je het proberen op basis van de taxatie die je hebt voor je hypotheek (hoewel je officieel een taxatie speciaal voor de woz moet hebben, maar de meeste gemeenten zijn geloof ik wel gevoelig voor een aankooptaxatie, en anders kan je altijd nog opnieuw laten taxeren).

iRacing Profiel

• joeyke87
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
Dit jaar voor het eerst van plan om zelf de aangifte te doen aangezien er dus al veel informatie vooraf is ingevuld. Wat ik me wel afvraag: ik heb in 2016 een ASR beleggingsverzekering af laten kopen. Ik kon het nog nergens vinden maar moet ik zoiets aangeven bij de belastingdienst?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:17

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ligt aan het soort beleggingsverzekering. Sommige zijn onbelast sommige niet. Bij de tool komt "Inkomen uit andere inkomsten" ofzoiets voorbij.

Daar kan je zien of het eventueel moet. Of anders ASR zou daar ook wel iets over gecommuniceerd hebben?

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-08 12:41
quote:
joeyke87 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:29:
Dit jaar voor het eerst van plan om zelf de aangifte te doen aangezien er dus al veel informatie vooraf is ingevuld. Wat ik me wel afvraag: ik heb in 2016 een ASR beleggingsverzekering af laten kopen. Ik kon het nog nergens vinden maar moet ik zoiets aangeven bij de belastingdienst?
Heb ik zojuist(30 minuten geleden mijn afkoop forumlier ingevuld) ook gedaan en ben benieuwd naar de gevolgen. Zover ik weet is dit een box 3 verzekering en zal je dus als het goed is gewoon als inkomsten moeten zien?

Ben blij al ik van die verzekering af ben. 90 euro inleg per maand en jaarlijks 250 euro aan kosten 8)7

• bruce the boss
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16:59
Hallo,

Ik ben gescheiden en mijn beide kinderen wonen op papier bij hun moeder.
Nu moet ik tijdens de aangifte ook het saldo van hun spaarrekening opgeven.
Ik weet dat moeder wel spaart voor hun maar mij lukt dit niet.
Ik weet niet waar de drempel ligt waarna ik er belasting over moet gaan betalen of i.d.?
Moet zij niet gewoon opgeven welk deel zij gespaard heeft?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
joeyke87 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:29:
Zo lang de verzekering gewoon in box-3 valt ( En dus niet onder de HRA regeling valt waardoor hij in Box-1 zou kunnen vallen ) moet je gewoon de waarde op 1-jan opgeven in box-3 ( Als het goed is heb je daar bericht van gehad van ASR ). Grote kans dat dit al automatisch is ingevuld overigens.

Voor vermogen (box-3) geld over het algemeen gewoon dat je de waarde op 1-jan moet ingeven. Over het bedrag boven de vrijstelling ( ~24.000 per persoon ) betaal je vermogens rendement heffing ( in 2016 nog 30% over 4% fictief rendement ).

Woy wijzigde deze reactie 28-02-2017 13:44 (14%)

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

quote:
bruce the boss schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:37:
Hallo,

Ik ben gescheiden en mijn beide kinderen wonen op papier bij hun moeder.
Nu moet ik tijdens de aangifte ook het saldo van hun spaarrekening opgeven.
Ik weet dat moeder wel spaart voor hun maar mij lukt dit niet.
Ik weet niet waar de drempel ligt waarna ik er belasting over moet gaan betalen of i.d.?
Moet zij niet gewoon opgeven welk deel zij gespaard heeft?
Als je spaarsaldo (spaarekeningen, beleggingen, etc) boven de 24k is moet je over het meerdere belasting betalen. Als het jou niet lukt om te sparen zul je daar vast niet boven komen.
Wat ik me afvraag, is waarom jij de saldo van hun rekeningen moet opgeven als ze niet bij jou wonen ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• bruce the boss
  • Registratie: november 2004
Ik denk dat ik dat alleen heb moeten doen over het jaar dat we gescheiden zijn en dan zou het wel kloppen (ben in oktober 2014 gescheiden). Komen ook zeker (per kind neem ik aan?) aan die 24k dus dan maakt het verder niet veel uit.

Heb nog één laatste vraag:
Heb in 2016 mijn hypotheek over sloten met de daarbij komende kosten.
Heb twee soorten kosten gemaakt:
* advies- en bemiddelingskosten (van hypotheek adviseur)
* kosten (vergoeding omzetting lening en afsluitkosten bij omzetting)

Zijn al deze kosten aftrekbaar bij de aangifte?

• joeyke87
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
quote:
Barrycade schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:09:
Ligt aan het soort beleggingsverzekering. Sommige zijn onbelast sommige niet. Bij de tool komt "Inkomen uit andere inkomsten" ofzoiets voorbij.

Daar kan je zien of het eventueel moet. Of anders ASR zou daar ook wel iets over gecommuniceerd hebben?
Dit is het enige wat er in mijn laatste brief van ASR staat:

Stopt u uw beleggingsverzekering? Dan krijgt u van ons de afkoopwaarde. Waarschijnlijk moet u deze afkoopwaarde opgeven aan de Belastingdienst en inkomstenbelasting betalen. Uw verzekeringsadviseur weet of dit nodig is. Wij moeten het stoppen van uw beleggingsverzekering altijd melden aan de Belastingdienst.
quote:
Woy schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:41:
[...]

Zo lang de verzekering gewoon in box-3 valt ( En dus niet onder de HRA regeling valt waardoor hij in Box-1 zou kunnen vallen ) moet je gewoon de waarde op 1-jan opgeven in box-3 ( Als het goed is heb je daar bericht van gehad van ASR ). Grote kans dat dit al automatisch is ingevuld overigens.

Voor vermogen (box-3) geld over het algemeen gewoon dat je de waarde op 1-jan moet ingeven. Over het bedrag boven de vrijstelling ( ~24.000 per persoon ) betaal je vermogens rendement heffing ( in 2016 nog 30% over 4% fictief rendement ).
.

Hmm de 24K per persoon daar kom ik wellicht iets boven (spaargeld + ASR waarde +/- 10K). Ik ben getrouwd en heb dus een fiscale partner. Is het niet zo dat ik dan veilig zou zitten tot bijv. het dubbele 48K?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
joeyke87 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:26:
[...]
Hmm de 24K per persoon daar kom ik wellicht iets boven (spaargeld + ASR waarde +/- 10K). Ik ben getrouwd en heb dus een fiscale partner. Is het niet zo dat ik dan veilig zou zitten tot bijv. het dubbele 48K?
Ja klopt, als je fiscale partners bent dan kun je de vrijstelling bij elkaar optellen. ( Natuurlijk ook het vermogen ). Maar als je er iets boven komt is het ook niet zo'n probleem, je betaald immers alleen over het gedeelte boven de vrijstelling effectief 1,2%.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:17

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

quote:
bruce the boss schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:20:
Ik denk dat ik dat alleen heb moeten doen over het jaar dat we gescheiden zijn en dan zou het wel kloppen (ben in oktober 2014 gescheiden). Komen ook zeker (per kind neem ik aan?) aan die 24k dus dan maakt het verder niet veel uit.

Als het goed is heb je op de specificatie van de adviseur / hypotheek verstrekker een overzicht gekregen wat aftrekbaar is en wat niet. Anders even kijken bij de belastingdienst over dit onderwerp (link staat al een paar keer in dit topic)

Vrijstelling is niet geldig voor minderjarige kinderen want die vallen onder jouw vermogen. Maar als je niet co-ouder bent over je kinderen weet ik niet of ze wel meetellen met jouw vermogen. Zou ik even nazoeken als ik jou was. Wellicht staan ze inderdaad nog wegens een eerdere aangifte bij jou in het systeem maar is dan niet meer correct in de huidige situatie.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
https://www.belastingdien...mogen/wat_is_uw_vermogen/
en dan met name https://www.belastingdien...den_minderjarige_kinderen
quote:
U bent gescheiden

Bent u het hele jaar van aangifte gescheiden? En staat u niet meer allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Geef dan de helft van de bezittingen en schulden aan van uw kinderen. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de andere helft aan.

U bent uit elkaar gegaan

Hebt u een fiscale partner, maar bent u uit elkaar gegaan? En staat u niet meer allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Geef dan de helft van de bezittingen en schulden aan van uw kinderen. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de andere helft aan.
Je moet dus waarschijnlijk de helft van het vermogen van je kinderen bij jouw vermogen optellen.
quote:

Dat kun je gewoon hier zien: https://www.belastingdien...ten/hypotheek_oversluiten
quote:
  • de taxatiekosten om de lening te krijgen
  • de notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
  • bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten
  • de kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie
  • de royementsaktekosten
  • de boeterente bij aflossen van de oude eigen woningschuld

Woy wijzigde deze reactie 28-02-2017 14:32 (10%)

• ZeRoC00L
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

quote:
Kinderen hebben geen vrijstelling, dus die 24k geld alleen voor jou (en je ex). Dus als je pech hebt kun je belasting betalen omdat je kinderen teveel vermogen hebben !

Volg je bankbiljetten

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:24
Wat heb je in het convenant afgesproken? Mijn insteek zou zijn: als de kids bij mama wonen betaal jij (waarschijnlijk) alimentatie. Dan is het aan haar om dat spaardeel op te geven, jij hebt dat nl "afgekocht" met alimentatie :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
Voor het eerst sinds jaren dat ik mij "verheug" op de belastingaangifte.
Begin 2016 een woning gekocht, hiervoor had ik in 2015 alle kosten al gemaakt maar ik mag de kosten pas dit jaar opgeven (aangezien ik in 2016 de sleutels gekregen heb). Dat wordt nog een fijne teruggave, plus het eerste jaar HRA.

Daarnaast begin 2016 ook overgegaan op een andere werkgever. Neem aan dat dat wel goed zal gaan, gewoon twee jaaroverzichten invullen en klaar lijkt mij?

Sinds dit jaar wel een kleine eigen bijdrage voor een lease auto, deze wordt standaard in mindering gebracht op de bijtelling elke maand dus daar hoef ik niets voor aan te geven dan lijkt me? (wel even checken op juistheid uiteraard).

Ik zal het topic nog even verder doorlezen, maar andere tips/tricks/teruggaves zullen er wel niet zijn lijkt mij? Redelijk recht toe recht aan bij mij.

• Chip.
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

Chip.

Hoi :w

Vraagje, wellicht dat iemand dat hier weet uit ervaring. Kan je gewoon vanaf 12 uur 's nachts meteen aangifte doen? Of werken ze de webpagina pas zo rond de ochtend bij?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:22
Hoezo, ga je een release-party organiseren? :D Ga gewoon lekker slapen, er is geen enkele meerwaarde om je aangifte zo snel mogelijk te doen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Wild Chocolate
quote:
Bockelaar schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:11:
Wat heb je in het convenant afgesproken? Mijn insteek zou zijn: als de kids bij mama wonen betaal jij (waarschijnlijk) alimentatie. Dan is het aan haar om dat spaardeel op te geven, jij hebt dat nl "afgekocht" met alimentatie :)
Heb je ook 2 reacties boven je de quote van de belastingdienst gelezen? Die zijn daar vrij duidelijk over. Als hij jouw advies ter harte neemt, pleegt hij dus belastingontduiking...

iRacing Profiel

• outlandos
quote:
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:24:
Hoezo, ga je een release-party organiseren? :D Ga gewoon lekker slapen, er is geen enkele meerwaarde om je aangifte zo snel mogelijk te doen.
Hoe eerder je de aangifte doet, des te eerder je het bedrag ontvangt, toch?

• Martinusz
quote:
outlandos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:32:
[...]

Nee hoor zegt helemaal niets :)

• Herko_ter_Horst
quote:
outlandos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:32:
[...]

Nee, helaas, maakt (bijna) helemaal niets uit. Al diverse jaren geconstateerd dat vroeg of laat indienen niets uitmaakt (mensen die later aangifte hadden gedaan die al eerder geld terug kregen, en omgekeerd).

Als je tussen 1 maart en 1 april aangifte doet, krijg je normaal gesproken vóór 1 juli bericht. Na 1 april krijg je binnen 3 maanden bericht. Meer "garanties" zijn er niet.

• MarcelP102
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Dat betwijfel ik. Vorig jaar op 4 maart aangifte gedaan en had 19 maart al het bedrag ontvangen.

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:01
quote:
MarcelP102 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:20:
Dat betwijfel ik. Vorig jaar op 4 maart aangifte gedaan en had 19 maart al het bedrag ontvangen.
het zegt echt niks. Vorig jaar mijn aangifte 2 maart verzonden en midden juni bericht gekregen.

19 maart de uitbetaling al binnen is wel bizar snel trouwens

• Herko_ter_Horst
quote:
MarcelP102 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:20:
Ik heb vorig jaar toevallig op 1 maart direct aangifte gedaan en ik had "pas" op 12 mei het geld binnen. Zegt dus helemaal niets.

• Roberttt
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:24
quote:
B-Real schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:53:
Voor het eerst sinds jaren dat ik mij "verheug" op de belastingaangifte.
Begin 2016 een woning gekocht, hiervoor had ik in 2015 alle kosten al gemaakt maar ik mag de kosten pas dit jaar opgeven (aangezien ik in 2016 de sleutels gekregen heb). Dat wordt nog een fijne teruggave, plus het eerste jaar HRA.
Dit snap ik niet helemaal. Volgens mij vallen kosten die je maakt in 2015 vallen onder 2015 en niet onder 2016 ook al ontvang je dan pas de sleutel? Of heb je bepaalde aftrekbare kosten in 2015 en andere aftrekbare kosten in 2016 gemaakt en moet je deze gezamenlijk in 1x aftrekken?

Wij hebben de meeste kosten in 2016 gemaakt (notaris, hypotheekadvies) maar krijgen pas in 2017 de sleutel van ons nieuwbouwhuis. In 2017 kunnen we dus alleen nog hypotheek rente zelf aftrekken. Ik ga er vanuit dat ik dus alles gewoon voor 2016 opgeef?

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
voor 1 mei al betaling binnen?
Ja kan toch tot 1 mei een nieuwe aangifte indienen als je bv merkt dat je iets verkeerd heb gedaan?

Gok en steun de NCFS - specs - 1530Wp op het dak in Hoorn.

• Janus Bier
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
quote:
Chip. schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:46:
Vraagje, wellicht dat iemand dat hier weet uit ervaring. Kan je gewoon vanaf 12 uur 's nachts meteen aangifte doen? Of werken ze de webpagina pas zo rond de ochtend bij?
Ja net aangifte gedaan via de site. De app is nog niet live. voor android dan iig.

Janus Bier wijzigde deze reactie 01-03-2017 00:21 (8%)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:24:
Je kan er maar vanaf zijn en je weet waar je aan toe bent.

Verder niet iedereen begint om 7 uur smorgens op de bouwplaats dus genoeg mensen die nooit voor 12-en in hun bed gaan. :P

-edit-

Ook maar even gekeken, morgen toch maar eens door de jaaropgaaf van mijn huidige werkgever spitten. Krijg niets terug maar had verwacht nog wel iets (100 a 200 euro) oid terug te krijgen gezien er bij uitdiensttreding een keer de 4e schijf is genomen ipv de 3e waar ik niet bovenuit kom.

Of is dat nieuw, dat een volgende werkgever dat corrigeren kan in de overige loonbetalingen (door effectief met een iets lager toptarief dan schijf 3 te rekenen)? :?
Zou opzich ook kunnen doordat de afbouw van de heffingskortingen er voor zorgt dat ik over mijn laatste paar 1000 euro effectief +/- 50% belasting betaald heb ondanks dat ik in schijf 3 val.

GoldenSample wijzigde deze reactie 01-03-2017 01:18 (42%)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Ondertussen is de website van de belastingdienst offline....

DDoS als gevolg van de vele aangiftes? :P

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Word de combinatiekorting automatisch berekend? Ik zie namelijk op het verslag van de aangifte van vorig jaar de combinatiekorting staan. Maar als ik hem nu invul zie ik hem nergens terug. Ook niet op de laatste pagina van de samenvatting voor ik hem indien.

Nevermind , vorig jaar stond die bij mijn vrouw , nu staat ie bij mij erbij

degroot wijzigde deze reactie 01-03-2017 08:17 (14%)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Ja, ik zie hem wel staan op de laatste bladzijde (overzicht belasting en premies), maar uiteraard maar bij 1 van ons tweeen. Dus misschien moet je bij je partner kijken.

Even snel de aangifte doorlopen, krijg weer een mooie 4k terug. Even de posten verdelen zodat de één 43 euro moet betalen en de ander dus meer terugkrijgt.
45 euro is namelijk de drempel, dus als je daaronder komt hoef je het niet te betalen.

Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 2 3 ... 9 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*