Belastingaangifte 2016 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:18
Zo, dat ging gesmeerd. Toch nog een leuke 1300,- terug :)
degroot schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:09:
Word de combinatiekorting automatisch berekend? Ik zie namelijk op het verslag van de aangifte van vorig jaar de combinatiekorting staan. Maar als ik hem nu invul zie ik hem nergens terug. Ook niet op de laatste pagina van de samenvatting voor ik hem indien.

Nevermind , vorig jaar stond die bij mijn vrouw , nu staat ie bij mij erbij
Bij mij staat deze bij Heffingskortingen.

Algemene heffingskorting:
Arbeidskorting:
Inkomensafhankelijk combinatiekorting:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:58
Roberttt schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:48:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Volgens mij vallen kosten die je maakt in 2015 vallen onder 2015 en niet onder 2016 ook al ontvang je dan pas de sleutel? Of heb je bepaalde aftrekbare kosten in 2015 en andere aftrekbare kosten in 2016 gemaakt en moet je deze gezamenlijk in 1x aftrekken?

Wij hebben de meeste kosten in 2016 gemaakt (notaris, hypotheekadvies) maar krijgen pas in 2017 de sleutel van ons nieuwbouwhuis. In 2017 kunnen we dus alleen nog hypotheek rente zelf aftrekken. Ik ga er vanuit dat ik dus alles gewoon voor 2016 opgeef?
Dat was exact mijn gedachte en redenatie, maar de belastingdienst dacht er anders over. Ik kreeg het vorig jaar niet ingevuld in de aangifte (op de juiste manier iig) en heb er zelfs over gebeld, moment van overdracht was leidend.

Dit betrof echter een bestaande woning, wellicht dat het met een nieuwbouw woning net iets anders werkt voor een deel van de kosten maar ik verwacht van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:17
Ryan_ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:21:
Zo, dat ging gesmeerd. Toch nog een leuke 1300,- terug :)

[...]

Bij mij staat deze bij Heffingskortingen.

Algemene heffingskorting:
Arbeidskorting:
Inkomensafhankelijk combinatiekorting:
Via welke link oid kan ik aangifte over 2016* doen, en is die vooraf ingevuld zoals afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Paralectic schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:55:
Via welke link oid kan ik aangifte over 2017 doen, en is die vooraf ingevuld zoals afgelopen jaar?
De aangifte voor 2017 is nog niet ingevuld (wat zou daarin moeten staan?) Kun je ook nog geen aangifte over doen, hooguit voorlopige aangifte.

Die van 2016 is normaliter wel vooringevuld, en het eerste resultaat van Google voor "belastingaangifte doen" zou je verder moeten helpen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
Paralectic schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Via welke link oid kan ik aangifte over 2017 doen, en is die vooraf ingevuld zoals afgelopen jaar?
Omdat je zelf te lui bent om te kijken ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:17
Dido schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:01:
[...]

De aangifte voor 2017 is nog niet ingevuld (wat zou daarin moeten staan?) Kun je ook nog geen aangifte over doen, hooguit voorlopige aangifte.

Die van 2016 is normaliter wel vooringevuld, en het eerste resultaat van Google voor "belastingaangifte doen" zou je verder moeten helpen.
2016 bedoelde ik uiteraard, online was ie niet ingevuld maar via de app wel.
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend gedaan ging allemaal makkelijk gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hier ook alweer alvast ingevuld, straks thuis nog ff checken, maar het is weer een leuk bedrag (ruim 4K).
Mede door combinatiekorting + teruggave van de boeterente die we betaald hebben in December op een hypotheekleningdeel. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:41
zo, alles ingevuld... zit nog met een paar open dingetjes...

Ik kan nergens de kinderopvangtoeslag terugvinden die we ontvangen hebben, en de kosten die we betaald hebben. of valt dit niet onder de jaaraangifte? heb het idee dat we iets te weinig gekregen hebben (aantal opgegeven uren komt niet helemaal overeen)
En we hebben een koophuis en een stacaravan, valt die stacaravan nou onder "andere onroerende zaken"? Aangezien ze het over een vakantiehuis hebben denk ik niet...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
frumper schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:29:
zo, alles ingevuld... zit nog met een paar open dingetjes...

Ik kan nergens de kinderopvangtoeslag terugvinden die we ontvangen hebben, en de kosten die we betaald hebben. of valt dit niet onder de jaaraangifte? heb het idee dat we iets te weinig gekregen hebben (aantal opgegeven uren komt niet helemaal overeen)
En we hebben een koophuis en een stacaravan, valt die stacaravan nou onder "andere onroerende zaken"? Aangezien ze het over een vakantiehuis hebben denk ik niet...
Kinderopvangtoeslag gaat via toeslagen.nl niet via de inkomstenbelasting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:41
martinusz schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:33:
[...]

Kinderopvangtoeslag gaat via toeslagen.nl niet via de inkomstenbelasting ;)
ah, dat verklaart een boel :)

dan mag ik 45 euro betalen :9 en vrouwlief krijgt een hoop terug

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 15:40
Zaten toch bij mij wat foutjes in in de voor ingevulde aangifte.
Bedragen van beleggingsrekeningen klopte niet. Er was een saldo gepakt van 1-1-2015 ipv 1-1-2016.

Nu weet ik niet of dit een fout is van de belastingdienst (oude data gebruikt?) of van de aanleverende partij.

Maar goed scheelde uiteindelijk niet zoveel maar een paar tientjes is toch altijd weer leuk meegenomen.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:14
Ik heb in 2016,
Tot medio januari bij mij moeder ingewoond.
Was 27+

Dus 11,5 maanden geen huisgenoot gehad.
0,5 maanden wel een huisgenoot gehad.

Telt dit dan als huisgenoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Ik heb vorig jaar van het UWV een faillissementsuitkering ontvangen en deze staat niet op mijn voor ingevulde belastingaangifte. Ik neem aan dat deze onder Inkomsten uit loondienst moet worden opgeven?

Blijkbaar heeft het UWV iets te weinig ingehouden want als ik de faillissementsuitkering als inkomsten uit loon opvoer dan mag ik €900 betalen. (Zonder zou ik ruim €1100 terug krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Joostje123 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:47:
Ik heb in 2016,
Tot medio januari bij mij moeder ingewoond.
Was 27+

Dus 11,5 maanden geen huisgenoot gehad.
0,5 maanden wel een huisgenoot gehad.

Telt dit dan als huisgenoot?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:14
Aahja daarna alle vragen kunnen beantwoordt met zelfde conclusie als ik gewoon nee had ingevuld.
Maar nu klopt het. Geen fiscaal partner.

Dit jaar niks bijzonders geen koophuis, gewoon 1 jaar volledig in loondienst gewerkt.
TOch nog 16 euro terug haha!

[ Voor 18% gewijzigd door Joostje123 op 01-03-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Krijg ook wat terug. Lang leve hypotheekrenteaftrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Ik mag weer 300,- betalen dit jaar.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik krijg 87 euro terug dit jaar, het meeste ging elke maand al via de voorlopige aangifte. Had meer kunnen zijn maar die stomme vermogensrendementheffing neemt wat geld af. Volgend jaar gelukkig geen last van, hypotheek lekker afgelost.

Alleen nu heb ik vorige jaren nooit mijn WGA hiaat ingevuld, dat leverde dit jaar 37 euro extra teruggave op. Misschien toch maar met terugwerkende kracht de aangifte voor vorig jaar opnieuw invullen?
Toch wel gedaan zie ik nu :'(

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 01-03-2017 10:14 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Quadradial schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:11:
Ik mag weer 300,- betalen dit jaar.
Niet versturen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

kwiebus schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:48:
Ik heb vorig jaar van het UWV een faillissementsuitkering ontvangen en deze staat niet op mijn voor ingevulde belastingaangifte. Ik neem aan dat deze onder Inkomsten uit loondienst moet worden opgeven?

Blijkbaar heeft het UWV iets te weinig ingehouden want als ik de faillissementsuitkering als inkomsten uit loon opvoer dan mag ik €900 betalen. (Zonder zou ik ruim €1100 terug krijgen)
Heb je een "loonstrook" of andere specificatie van UWV gehad? Dan kun je zelf e.e.a. nakijken. Dat loont in het geval van UWV altijd.

Het zou niet voor het eerst zijn dat ze vergeten dat er belasting betaald moet worden. Zo kreeg mijn vrouw afgelopen jaar haar vakantiegeld bruto uitgekeerd. Dat zijn van die details waar je toch even rekening mee moet houden |:(

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:12:
Ik krijg 87 euro terug dit jaar, het meeste ging elke maand al via de voorlopige aangifte. Had meer kunnen zijn maar die stomme vermogensrendementheffing neemt wat geld af. Volgend jaar gelukkig geen last van, hypotheek lekker afgelost.

Alleen nu heb ik vorige jaren nooit mijn WGA hiaat ingevuld, dat leverde dit jaar 37 euro extra teruggave op. Misschien toch maar met terugwerkende kracht de aangifte voor vorig jaar opnieuw invullen?
Toch wel gedaan zie ik nu :'(
Hmm goedpunt ik heb dit nooit ingevuld, ik zit nu te zoeken alleen hoe en waar moet ik de WGA Hiaat invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FabiandJ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Hmm goedpunt ik heb dit nooit ingevuld, ik zit nu te zoeken alleen hoe en waar moet ik de WGA Hiaat invullen?
Bij het onderdeel "Uitgaven" vragen ze er naar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Echt apart, mijn partner heeft vorig jaar 4 verschillende baantjes gehad en bij 3 ervan loonheffingskorting aangezet. Ik had dus verwacht dat we iets terug moesten betalen, maar in plaats daarvan krijgt ze bijna 700 euro terug. Ik weet er het fijne niet van en dit komt goed uit, maar misschien weet iemand hoe dat komt? Lage lonen/korte periodes? Situatieschets in mo-tags, voor de geïnteresseerden.

Gelukkig heeft ze eindelijk een toffe baan na al dat bij elkaar geschraap na het afstuderen. Jongleerskills had ze sowieso met al die baantjes :')

Overigens ook apart dat er als ik inlog staat "De inleverdatum van 31 december 2016 is voorbij, doe zo snel mogelijk aangifte inkomstenbelasting."

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:30:
[...]

Bij het onderdeel "Uitgaven" vragen ze er naar.
Hierbij "Uitgaven voor andere inkomensvoorzieningen" ? Ze vragen hier alleen ook om een verzekeringsmaatschappij en een polisnummer deze heb ik niet, dit is rechtstreeks via het werk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FabiandJ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:32:
[...]

Hierbij "Uitgaven voor andere inkomensvoorzieningen" ? Ze vragen hier alleen ook om een verzekeringsmaatschappij en een polisnummer deze heb ik niet, dit is rechtstreeks via het werk geregeld.
Als het goed is heeft je werkgever deze gegevens, zij zullen dit ook weer herverzekerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

En dan moet je natuurlijk ook wel betaald hebben voor die verzekering.
Als je zelf geen polis nummer hebt kan het zijn dat je er niet voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Laatst online: 01-08 14:49
Zou wel willen alleen "moet" ik als huis eigenaar het invullen.
Komt door de voorlopige aanslag die ik maandelijks terug krijg.
Heb het niet (meer) nodig en ook per direct stop gezet

Scheelt weer betalen volgend jaar :+

[ Voor 15% gewijzigd door Quadradial op 01-03-2017 10:46 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Dido schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:24:
[...]

Heb je een "loonstrook" of andere specificatie van UWV gehad? Dan kun je zelf e.e.a. nakijken. Dat loont in het geval van UWV altijd.

Het zou niet voor het eerst zijn dat ze vergeten dat er belasting betaald moet worden. Zo kreeg mijn vrouw afgelopen jaar haar vakantiegeld bruto uitgekeerd. Dat zijn van die details waar je toch even rekening mee moet houden |:(
Ik heb een betaalspecificatie en een jaaropgave van het UWV ontvangen, Vakantiedagen en -toeslag staan gewoon als BT op de betaalspecificatie. Ik denk dat ik moet bijbetalen omdat ik nogal wat vakantie uren had open staan die door het UWV zijn uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Quadradial schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:45:
[...]

Zo is dat, gewoon frauderen. Hoewel niet leuk, ben je gewoon verplicht je belastingaangifte te doen als je meer zou moeten betalen dan je gedaan hebt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:42:
En dan moet je natuurlijk ook wel betaald hebben voor die verzekering.
Als je zelf geen polis nummer hebt kan het zijn dat je er niet voor betaalt.
Het wordt elke maand netjes van mijn loon gehaald zie ik op mijn loonstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Quadradial schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:45:
[...]

Ik vul daarom de voorlopige aangifte wat gereserveerder in zodat ik wel kan profiteren van de maandelijkse teruggave (direct aflossen op de hypotheek) maar niet aan het eind bij moet betalen.
De voorlopige aangifte moet je eigenlijk juist niet naar waarheid invullen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 01-03-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:05
Ik probeer hem ook in te vullen. Afgelopen jaar geen arbeidskorting of loonheffingskorting in mijn loon laten berekenen, dit is ook op mijn loonstrookje terug te zien. Als ik alle gegevens heb ingevuld zie ik dat ik dit nergens kan aangeven en staat er bij mij standaard dat het wel is ingehouden. Iemand enig idee of ik ergens overheen kijk of moet ik hiervoor contact opnemen met de belastingtelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
siempe schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:13:
Ik probeer hem ook in te vullen. Afgelopen jaar geen arbeidskorting of loonheffingskorting in mijn loon laten berekenen, dit is ook op mijn loonstrookje terug te zien. Als ik alle gegevens heb ingevuld zie ik dat ik dit nergens kan aangeven en staat er bij mij standaard dat het wel is ingehouden. Iemand enig idee of ik ergens overheen kijk of moet ik hiervoor contact opnemen met de belastingtelefoon?
Dit zou bekend en verrekend moeten zijn inderdaad. Denk dat een belletje naar de belastingtelefoon dan het beste is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

GG85

.......

Nog even voor de zekerheid:

Ik heb afgelopen jaar mijn doormiddel van rentemiddeling mijn hypotheekrente naar beneden gekregen.

Mag ik nu de boeterente die hierin verrekend is nog los aftrekken of kan dat alleen als ik de boeterente direct had betaald?

Ik denk zelf het laatste maar onderstaande link is niet heel duidelijk:
https://www.belastingdien...rekbare_kosten/boeterente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:12
GG85 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:19:
Nog even voor de zekerheid:

Ik heb afgelopen jaar mijn doormiddel van rentemiddeling mijn hypotheekrente naar beneden gekregen.

Mag ik nu de boeterente die hierin verrekend is nog los aftrekken of kan dat alleen als ik de boeterente direct had betaald?

Ik denk zelf het laatste maar onderstaande link is niet heel duidelijk:
https://www.belastingdien...rekbare_kosten/boeterente
Klopt. Nu moet je de boete immers nog betalen. Uiteindelijk voer je hem dus in de komende jaren op middels je "normale" HRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

:? Je voorbeeld staat gewoon in de link die je zelf geeft. Dus bij rentemiddeling mag je niet nog een keer je boeterente opgeven want die zit in je rente aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Een vrij makkelijke vraag, maar gezien ik dit jaar voor het eerst met het OV naar mijn werk ga, toch even voor de zekerheid.
Klopt het dat ik in het juiste tabelletje bij km en keer per week reizen op een getal kom waar ik het bedrag "vervoersvergoeding onbelast" vanaf moet trekken en het resultaat op kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:10
ah, De jaarlijkse loterij van de (r-)overheid is weer begonnen.

Vanavond maar eens kijken van hoe en wat, ondertussen de tips uit dit draadje plukken. Zit een paar mooie tussen :D

@Fly-guy : Klopt. Alleen moet je eventuele vergoedingen van je werkgever weer aftrekken.
Daarnaast moet je je de OV-reisverklaring niet vergeten.
Erg veel werk voor ongeveer voor hetgeen dat je terugkrijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door D_Jeff op 01-03-2017 11:37 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Eerlijk is eerlijk, de online aangifte hebben ze goed voor mekaar dit jaar. Ik was zo klaar!
Helaas ontbreekt een invoerveld voor een kortingscode :+ Ik moet zo'n 150 euro betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Nog tipje voor de mensen die boeterente hebben betaald op hun hypotheek in 2016, vergeet de wijzigingskosten niet die je betaald hebt. Standaard ingevuld wordt de totale betaalde rente op dat hypotheekdeel (dus inclusief de boete), maar niet de wijzigingskosten die je betaald hebt. Bij Rabobank is dat bijvoorbeeld 350,- euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Shit ik moet 50 piek betalen :D.

Heb heel kort een bijstandsuitkering gehad eind 2015 en in januari 2016 heb ik m'n opgebouwde vakantiegeld uitgekeerd gekregen van die uitkering. Ik had echter vanaf 1 januari 2016 een baan waardoor het als 'dubbel inkomen' wordt gezien.

Maar je klikt overal zo doorheen als je weinig interessante kostenposten hebt, aangifte is zo gepiept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

stin00 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:40:

Heb heel kort een bijstandsuitkering gehad eind 2015 en in januari 2016 heb ik m'n opgebouwde vakantiegeld uitgekeerd gekregen van die uitkering. Ik had echter vanaf 1 januari 2016 een baan waardoor het als 'dubbel inkomen' wordt gezien.

Maar je klikt overal zo doorheen als je weinig interessante kostenposten hebt, aangifte is zo gepiept :)
Kijk even goed of je dat niet omlaag kan krijgen met 5 euro, dan laten ze het vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je hoeft ook niet aan te geven dat dat niet verekend is. Dat blijkt gewoon uit het saldo van je bruto loon en ingehouden loonheffing.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ook hier lijkt het een open deur. maar toch even de check...
Mijn vrouw is gedurende heel 2016 100% arbeidsongeschikt. Krijgt (een soort?) wia uitkering. Wel is ze nog tot halverwege 2016 'slapend' in dienst gehouden (is al 3,5 ao). Uiteindelijk is werkgever toch in beweging gekomen en is er offcieel afscheid van elkaar genomen.

Een aantal zaken speelden daar:
- Er is gedurende 1,5 jaar teveel gekort op haar salaris. Was een foutje van HR.
- Resterende Vakantiedagen zijn uitgekeerd

Deze twee zijn in 1 bedrag uitgekeerd.

- Er is een VSO opgesteld en een transitievergoeding afgesproken. Dit is separaat uitgekeerd.

In januari ontvingen we twee jaaropgaven. 1 met uitkering vakantiedagen en correctie salaris. Één met transitievergoeding.

Nu in de voor ingevulde aangifte zie ik de transitievergoeding staan onder het kopje 'pensioen of uitkering'. Kan logisch klinken. echter wanneer ik dit nu online nakijk. Krijg ik de vervolgvraag:
"Heeft mevrouw dit pensioen in 2016 afgekocht?". (en antwoord is nee natuurlijk, want betreft geen pensioenafkoop)

Daarnaast, wanneer ik dit verwijder en de transitievergoeding invul als loon bij dezelfde werkgever, levert dat €1.200,- extra netto teruggaaf op. Daar hoort het toch ook te staan lijkt me?

TLDR:
Waar vul ik de transitievergoeding in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:21
readytoflow schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:46:
TLDR:
Deze website geeft aan: "Een transitievergoeding en ontslagvergoeding telt als inkomen voor de belasting. De vergoeding wordt opgeteld bovenop het inkomen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankver
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:17
Mijn vriendin moet 909 euro bijbetalen dit jaar :( kan iemand aangeven wat er mis gaat, alleen box 1 inkomsten verder geen andere zaken, dus simpelste aangifte die er maar kan eigenlijk, alles is vooraf ingevuld.

box 1 inkomen: 23.213

inkomstenbelasting: 2076
Premie volksverzekeringen: 6534
tot: 8610

heffingskortingen 5187
Ingehouden loonheffing 2514
tot: 7701

8610 - 7701 = 909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
frankver schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:03:
Mijn vriendin moet 909 euro bijbetalen dit jaar :( kan iemand aangeven wat er mis gaat, alleen box 1 inkomsten verder geen andere zaken, dus simpelste aangifte die er maar kan eigenlijk, alles is vooraf ingevuld.

box 1 inkomen: 23.213

inkomstenbelasting: 2076
Premie volksverzekeringen: 6534
tot: 8610

heffingskortingen 5187
Ingehouden loonheffing 2514
tot: 7701

8610 - 7701 = 909
De ingehouden loonheffing lijkt wat te laag, vandaar het bijbetalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankver
martinusz schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:07:
[...]

De ingehouden loonheffing lijkt wat te laag, vandaar het bijbetalen ;)
Ze werkt bij een grote zorginstelling, vreemd dat ze dat niet goed kunnen berekenen dan :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
frankver schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:09:
[...]

Ze werkt bij een grote zorginstelling, vreemd dat ze dat niet goed kunnen berekenen dan :|
Mijn vrouw ook in de zorg, bijna vergelijkbaar salaris (iets lager), maar daar zie ik iets van 3300 loonheffing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankver
martinusz schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:12:
[...]

Mijn vrouw ook in de zorg, bijna vergelijkbaar salaris (iets lager), maar daar zie ik iets van 3300 loonheffing :)
zal alle loonstrookjes even controleren, want zoveel netto salaris heeft ze niet gehad, gemiddeld 1500 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heeft ze wellicht een 0 uren contract en heeft ze veel gewerkt? Dat zou een reden kunnen zijn dat de werkgever niet veel ingehouden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-08 11:30
Kan wellicht ook met ORT te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankver
Ze heeft een 24 uren contract maar werkt soms over, ook krijgt ze soms ORT toeslagen, gaat dit dan buiten de werkgever qua loonheffing en moeten wij elk jaar 1000 euro opzij leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
frankver schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:27:
Ze heeft een 24 uren contract maar werkt soms over, ook krijgt ze soms ORT toeslagen, gaat dit dan buiten de werkgever qua loonheffing en moeten wij elk jaar 1000 euro opzij leggen?
Ik zou de salarisadministratie op hun donder geven :P die moeten gewoon het correcte inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:59
Beste allemaal

Ik heb een vraag over de aftrekbaarheid van de advies en bemiddelingskosten van de hypotheek adviseur.
mag je het volledige bedrag hiervan aftrekken of is er een max.
Ik kan dit niet vinden hier:
https://www.belastingdien...nmalig_aftrekbare_kosten/

terwijl op andere website staat dat het max 1,5% is van de aankoopprijs met een max van ong 3500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Catmandos Er is geen maximum bedrag. Je kan dus de werkelijke kosten opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven heeft net 2 aangiftes de deur uit gedaan.

Als er geen minimumbedragen waren moest ik €20 bijbetalen en kreeg mijn moeder €1 terug :P

Wel vaag: Bij mij stonden 2 uitkeringen vermeld, een van 14duizendnogwat en een van €16. Hoe ze daar nu bijkomen, ik ontvang maar 1 wajonguitkering.

Bij mijn moeder (loon+ioaw) waren alle bedragen voor de verandering goed ingevuld :o
Bij de aangifte voor dit jaar wordt het waarschijnlijk helemaal mooi, dan moet ze niet 2 maar 3 of mogelijk zelfs 4 inkomsten invullen. Dat kan volgens mij nooit goed gaan :P

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 01-03-2017 13:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Raven schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:05:

Wel vaag: Bij mij stonden 2 uitkeringen vermeld, een van 14duizendnogwat en een van €16. Hoe ze daar nu bijkomen, ik ontvang maar 1 wajonguitkering.
Pensioen afgekocht? Komt voor als je bijvoorbeeld van baan verwisseld (sector) of ontslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ryan_ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Pensioen afgekocht? Komt voor als je bijvoorbeeld van baan verwisseld (sector) of ontslagen wordt.
Nope. Behalve het ontvangen van de wajong is er het afgelopen jaar niets gebeurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 16:34
TLDR:
Ik zit met de zelfde vraag. Bij mij is het helemaal nergens terug te vinden in voor-ingevulde gegevens.
Barns schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:56:
[...]

Deze website geeft aan: "Een transitievergoeding en ontslagvergoeding telt als inkomen voor de belasting. De vergoeding wordt opgeteld bovenop het inkomen."
Dit had ik ook gevonden inderdaad, maar ik vind het ene heel algemene opmerking om eerlijk te zijn. Ik vind het toch raar dat de belastingdienst hier geen uitsluitsel over biedt. Sowieso is er erg weinig te vinden over waar je het moet invullen.
Ik heb maar een jaaropgave ontvangen, maar daar staat de transitie vergoeding in een aparte tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Alles klopte. 2 weken Wazo en WW van mijn vriendin, mijn loon zelfs de boeterente klopte van onze hypotheek.

Was zo klaar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:03
Vanavond alles nog even (met loonstrookjes erbij) goed nalopen, maar volgens mij klopt e.e.a. wat is ingevuld keurig. Krijgen een fors bedrag terug, mijn vrouw werkt zonder loonheffingskorting, en we krijgen altijd al geld terug.
Heb toch ergens het gevoel dat iets niet klopt, maar weet niet wat.. Al is het heel welkom om een mooi bedrag te ontvangen, met een op komst zijnde kleine (nummer 2). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Nivado schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:38:
[...]

Ik zit met de zelfde vraag. Bij mij is het helemaal nergens terug te vinden in voor-ingevulde gegevens.

[...]

Dit had ik ook gevonden inderdaad, maar ik vind het ene heel algemene opmerking om eerlijk te zijn. Ik vind het toch raar dat de belastingdienst hier geen uitsluitsel over biedt. Sowieso is er erg weinig te vinden over waar je het moet invullen.
Ik heb maar een jaaropgave ontvangen, maar daar staat de transitie vergoeding in een aparte tabel.
Zit dan volgend jaar pas hiermee, maar kwam wel al tegen dat je iets kon aanvragen dat dat ene jaar met extra hoge inkomsten kon uitmiddelen over drie jaar.

Zal je wel weten, maar ff een reminder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nivado schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:38:
[...]

[...]

Bel de belastingtelefoon anders even :) of via twitter reageren ze meestal ook vrij vlot. :)
Mij lijkt het gewoon loon, maar uiteraard niet zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 01-03-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04
jbdeiman schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:46:
Vanavond alles nog even (met loonstrookjes erbij) goed nalopen, maar volgens mij klopt e.e.a. wat is ingevuld keurig. Krijgen een fors bedrag terug, mijn vrouw werkt zonder loonheffingskorting, en we krijgen altijd al geld terug.
Heb toch ergens het gevoel dat iets niet klopt, maar weet niet wat.. Al is het heel welkom om een mooi bedrag te ontvangen, met een op komst zijnde kleine (nummer 2). :)
Is toch logisch? Geen loonheffingskorting: standaard wordt er (mits geen wijzigingen in situatie) dan teveel ingehouden door de werkgever, hetgeen je nu via de aangifte weer terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

frankver schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:27:
Mijn vrouw werkt hetzelfde aantal uren, maar dan enkel 's nachts. Het is idd de ORT die zorgt voor het aanzienlijke bedrag aan loonheffing, in ons geval ruim €6000,-.

ORT gaat niet buiten de loonheffing maar valt onder het bijzondere tarief.

Ze krijgt €24,- terug 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:03
henkjobse schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:59:
[...]

Is toch logisch? Geen loonheffingskorting: standaard wordt er (mits geen wijzigingen in situatie) dan teveel ingehouden door de werkgever, hetgeen je nu via de aangifte weer terugkrijgt.
Dat klopt, maar mijn vrouw werkte slechts een deel van het jaar, en maar 2 dagen per week. Ik vind het niet erg (prima zelfs), maar de jaren ervoor kregen we max. de helft (wellicht dat ze de contracten voor de verplichte "uitstap van een half jaar, na een paar tijdeiljke contracten) wel loonheffingskorting had, dat zou 't kunnen verklaren. Ze werkt nu minder dan de jaren ervoor, en 't bedrag is hoger geworden, vandaar dat ik (sterk) begin te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 16:34
hjs schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Zit dan volgend jaar pas hiermee, maar kwam wel al tegen dat je iets kon aanvragen dat dat ene jaar met extra hoge inkomsten kon uitmiddelen over drie jaar.

Zal je wel weten, maar ff een reminder ;)
Absoluut, dat middelen gaat ook zeker gebeuren ;)
Ik wacht alleen nog even af of mijn inkomen over 2017 hoger of lager gaat zijn dan 2014.
martinusz schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:54:
[...]

Bel de belastingtelefoon anders even :) of via twitter reageren ze meestal ook vrij vlot. :)
Mij lijkt het gewoon loon, maar uiteraard niet zeker.
Goeie tip! Twitter en FB heb ik niet, dus is de BT geworden.
De dame aan de telefoon wist mij te vertellen dat dit onder "Pensioen en andere uitkeringen" moet, om vervolgens "Andere uitkeringen" te selecteren.

Dit zou hier moeten omdat het inkomen uit vroegere dienstbetrekking betreft, en er dus geen arbeidskorting op van toepassing is.
TLDR:
Bij jou stond het blijkbaar op je juiste locatie, echter stond "Soort inkomsten" wellicht verkeerd.
Barns schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:56:
[...]

Het is dus inderdaad inkomen, wat inderdaad in Box 1 hoort, maar niet onde "Inkomsten uit loondienst".

[ Voor 13% gewijzigd door Nivado op 01-03-2017 15:20 . Reden: Reactie op hjs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04

Exigence

dnkroz

Verwacht weer een heerlijke teruggave over vorig jaar *O*

Er wordt bij mij geen loonheffingskorting toegepast (bewust), we hebben geen voorlopige teruggave maar wel bijna 10k aan hypotheekrente betaald :P

Verder vallen er geen voordeeltjes te behalen in onze situatie. Deze is vrij standaard, tweeverdieners, koophuis en wat spaargeld maar verder een straight forward aangifte.

Meestal even invullen, weekje of twee laten liggen voor het geval ik me plotseling wel wat bedenk dan dan maar opsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rara-avis
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

rara-avis

hello human.

Raven schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:05:

Als er geen minimumbedragen waren moest ik €20 bijbetalen en kreeg mijn moeder €1 terug :P

Bij mijn moeder (loon+ioaw) waren alle bedragen voor de verandering goed ingevuld :o
Bij de aangifte voor dit jaar wordt het waarschijnlijk helemaal mooi, dan moet ze niet 2 maar 3 of mogelijk zelfs 4 inkomsten invullen. Dat kan volgens mij nooit goed gaan :P
Bij mij hetzelfde, ook Wajong. Misschien dat dat de extra toeslag is die je er nog bovenop kunt krijgen. Dat nam ik aan in ieder geval. Op de jaaropgaaf stond maar 1 bedrag. Maar het uiteindelijke totaalbedrag klopte daar wel mee dus zal wel goed zijn. :\

Ik krijg 21 euro terug, wow. Nou ja, beter dan niks of moeten betalen.

canon 5d mark ii ▫ canon 1200D [infrarood] ▫ sony a7 ▫ lensbaby circular 5.8mm f/3.5 ▫ meyer-optik gorlitz primotar 135mm f/3.5 ▫ canon 24-105mm f/4 ▫ 35mm f/1.4 ▫ 50mm f/1.8 ii ▫ 100mm f/2.8 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp7935
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Ik heb even een vraagje.
Ik heb net mijn belasting ingevuld en verzonden.
Vorig jaar vroeg hij wat ik aan het begin van het jaar op mijn spaarrekening had staan en wat ik aan het eind erop had staan. Dit jaar vroeg hij alleen naar 1 januari, zijn de regels van de vemogensbelasting veranderd?
Ik ging er namelijk vanuit dat ik meer moest betalen dan nu. Ik vind het uiteraard niet erg dat dit niet zo is maar wilde het toch even checken. Op de site van de belastingdienst vond ik geen duidelijk antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Is er dit jaar iets veranderd mbt. sociale premies?

Ik heb net mijn belasting ingevuld. Enkel loon (box 1).
Ik werk inmiddels 7 jaar bij dezelfde werkgever en die hebben ieder jaar exact de juiste loonbelasting ingehouden.

Ik moet nu ineens €1588 betalen. Alles was vooraf ingevuld, dus ik heb geen fout gemaakt in de aangifte.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de berekening op de belastingdienst website fout gaat of dat onze salaris administratie niet voldoende loonbelasting heeft ingehouden. Maar dat zou dan voor het eerst zijn.

Vaag verhaal in ieder geval.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik heb het vanmiddag gedaan . alles klopte wat automatich ingevoerd was.
Inkomsten uit werk etc klopte
Alleen wat dingen moeten aangeven kwa WW voor de rest niks.
Krijg 17 euro van ze terug
Heerlijk vorig jaar was het toch anders, dus hier ben ik blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rara-avis schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:17:
[...]

Bij mij hetzelfde, ook Wajong. Misschien dat dat de extra toeslag is die je er nog bovenop kunt krijgen. Dat nam ik aan in ieder geval. Op de jaaropgaaf stond maar 1 bedrag. Maar het uiteindelijke totaalbedrag klopte daar wel mee dus zal wel goed zijn. :\

Ik krijg 21 euro terug, wow. Nou ja, beter dan niks of moeten betalen.
Dat zou nog kunnen ja, al heb ik die €16 verwijdert en het andere bedrag gecorrigeerd.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

JackBol schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:44:
Ik heb net mijn belasting ingevuld. Enkel loon (box 1).
Ik werk inmiddels 7 jaar bij dezelfde werkgever en die hebben ieder jaar exact de juiste loonbelasting ingehouden.
Alleen loon? Dus geen lijfrente, inkomsten uit andere zaken, eigen woning? Ziektekosten, studiekosten, aftrekbare giften? Waarom wordt je dan uitgenodigd aangifte te doen?
Leg de (geprinte) aangifte eens naast die van vorig jaar om de verschillen sneller op te merken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

E1500 aan delisted aandelen in mijn bezit van 2 failliete bedrijven. Moet ik die serieus mee laten rekenen als "vermogen" en dus E18 aan VRH per jaar betalen?

Of kun je die gewoon verrwijderen in de aangifte zonder problemen?

Faillissement is al zo lang geleden dat het ook nooit meer goed gaat komen ofzo.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Waarom waardeer je die op 1500 en niet een reële marktwaarde?

Ik heb wel eens afstand gedaan van waardeloze aandelen. Die gaan dan naar een speciale rekening van de broker :P

[ Voor 48% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 22:08
Hier een woning verkocht en andere woning aangekocht, hierdoor zelf vrij veel gegevens moeten aanvullen.

Had gehoopt dat dit ook bekend zou zijn.

Ieder geval eindelijk eens wat geld terug dit jaar, voorgaande jaren altijd betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Rukapul schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:16:
Waarom waardeer je die op 1500 en niet een reële marktwaarde?
Ik waardeer die niet op E1500; Binck stuurt naar de BD gewoon dat ik E1500 aandelen heb; maar die zijn eigenlijk een reële marktwaarde van E0.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Geen klagen tot nu toe, site werkt prima en het was makkelijk invullen. Dit jaar een eerste woning gekocht dus weer even de juiste papieren erbij, rekenmachine erbij en het is eigenlijk kinderspel.
Krijg een leuk bedrag terug :)

Nog even laten bezinken en dan volgende week maar eens definitief maken. Waarom? Ja dat weet ik ook niet

Zag nog wel een leuke bij de toelichting op contante geld:
"Met contant geld bedoelen we uw munt- en papiergeld. Ook het saldo op een chipkaart en de waarde van cadeaubonnen en dergelijke behoren tot contant geld."

Zullen er serieus mensen zijn die het wisselgeld op hun (OV)chipkaart en cadeaubonnen opgeven? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DeBolle schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:55:
[...]

Alleen loon? Dus geen lijfrente, inkomsten uit andere zaken, eigen woning? Ziektekosten, studiekosten, aftrekbare giften? Waarom wordt je dan uitgenodigd aangifte te doen?
Leg de (geprinte) aangifte eens naast die van vorig jaar om de verschillen sneller op te merken.
Woning, maar die verhuur ik dus geen HRA.
EDIT: Ik zie het nu ik het vergelijk met vorig jaar. De algemene heffingskorting en arbeidskorting staat er niet meer op?

EDIT2: Ah, Rutte heeft besloten dat ik daar geen recht meer op heb. Thanks Rutte.

[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 01-03-2017 19:40 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

B-Real schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:23:
Zag nog wel een leuke bij de toelichting op contante geld:
"Met contant geld bedoelen we uw munt- en papiergeld. Ook het saldo op een chipkaart en de waarde van cadeaubonnen en dergelijke behoren tot contant geld."

Zullen er serieus mensen zijn die het wisselgeld op hun (OV)chipkaart en cadeaubonnen opgeven? 8)7
Het hoeft alleen opgegeven te worden als het in totaal, samen met het munt- en papiergeld, boven de vrijstelling van € 520 uit zou komen. Of het überhaupt controleerbaar is is weer een andere vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Richard schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:19:
[...]

Ik waardeer die niet op E1500; Binck stuurt naar de BD gewoon dat ik E1500 aandelen heb; maar die zijn eigenlijk een reële marktwaarde van E0.
Op basis van een koers van de laatste transactie van jaren geleden?

Maar bij gebrek aan marktwaarde mag je de waarde dus afschatten. Dat mag bijvoorbeeld ook als je een vordering hebt op iemand waarvan waarschijnlijk maar een deel inbaar is.

Maar je kunt dus afstand doen van dergelijke aandelen als het zeker niets meer gaat opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Zr40 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:26:
[...]

Het hoeft alleen opgegeven te worden als het in totaal, samen met het munt- en papiergeld, boven de vrijstelling van € 520 uit zou komen. Of het überhaupt controleerbaar is is weer een andere vraag :)
Ja die grens van 520eu was mij duidelijk. Dat je daar met contant geld nog een keer aan komt snap ik, maar je VVV-bonnen daar ook bij optellen doet toch geen mens.

Contant geld, bijv. na verkoop van een auto o.i.d., zou ik ook niet aangeven overigens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtaix
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-03 15:03
Weet iemand hoe het zit met OV reiskosten van woon-werkverkeer?

Mijn reiskosten zijn tot max. 50km vergoed, totaal ongeveer €950. Ik heb dit 4 dagen per week gereisd (110km enkele reis) voor een duur van 4 maanden (sept tot dec). Ik had een abo maand altijd vrij €408,- p.m.

Kan ik hier nog een deel van terug krijgen? Wat is ongeveer hiervan de teruggaaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:56
Ik heb de aangift alleen ingevult met de gegevens van alleen loon. Een extra aftekposten, eigen vermogen of andere zaken zoals een huis.

Daaruit zou komen dat ik ruim 100 euro belasting moet betalen. Het zou toch zo moeten zijn dat als je werkt voor een werkgever geen extra belasting moet betalen / terug krijgt. Dit zou toch al afgedragen moeten zijn door de werkgever, ook met overwerk?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:51
Beneveerg schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:15:
Ik heb de aangift alleen ingevult met de gegevens van alleen loon. Een extra aftekposten, eigen vermogen of andere zaken zoals een huis.

Daaruit zou komen dat ik ruim 100 euro belasting moet betalen. Het zou toch zo moeten zijn dat als je werkt voor een werkgever geen extra belasting moet betalen / terug krijgt. Dit zou toch al afgedragen moeten zijn door de werkgever, ook met overwerk?
Meestal wel, maar zoals je zegt kan je toch spaargeld hebben bijvoorbeeld... ?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het ff niet meer, ik heb afgelopen jaar veel over gewerkt en een bonus gekregen.
Nu zouden deze zwaarder belast moeten zijn, op mijn loonstrook staat ook netjes ruim 49%.
De belastingschaal waar ik in zit is 40.15%.

Dus om theorie zou ik het verschil tussen die 49 en 40% terug moeten krijgen bij de aangifte, maar niets blijkt minder waar..

Totaal ingehouden belasting klopt met de jaaropgave. Maar blijkbaar zie ik dat geld niet meer terug.

Dit staat nog als omschrijving op mijn loonstrook: Your percentage special tax rate(49,22%) is 40,40% regular and 8,82% settlement of the tax credit.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik snap niet waarom je belasting terug zou krijgen van de belasting die je hebt betaald? Kun je verduidelijken welke regeling je toe wilt passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
xtaix schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:37:
Weet iemand hoe het zit met OV reiskosten van woon-werkverkeer?

Mijn reiskosten zijn tot max. 50km vergoed, totaal ongeveer €950. Ik heb dit 4 dagen per week gereisd (110km enkele reis) voor een duur van 4 maanden (sept tot dec). Ik had een abo maand altijd vrij €408,- p.m.

Kan ik hier nog een deel van terug krijgen? Wat is ongeveer hiervan de teruggaaf?
Volgens mij kan je de kosten voor je OV opgeven met aftrek van de reiskostenvergoeding. Het restant gaat dan van je belastbaar inkomen af. Zo heb ik het althans vroeger altijd gedaan wanneer ik meer kosten dan vergoeding had. Bij een neutrale vergoeding vulde ik het niet eens in want het bedrag is dan toch 0.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
In de kolom waar je per werkgever het loon invult, moet als het goed is ook een vakje staan "verrekende heffingskorting" of iets wat er op lijkt. Die staat ook op je jaaropgave, en als het goed is staat daar bij jou dus "0" ingevuld.

EDIT: Wat de anderen zeggen, dit blijkt uit hoeveel loonheffing je wèl betaald hebt, en wordt nu alsnog toegepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-03-2017 21:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:35:
Ik snap het ff niet meer, ik heb afgelopen jaar veel over gewerkt en een bonus gekregen.
Nu zouden deze zwaarder belast moeten zijn, op mijn loonstrook staat ook netjes ruim 49%.
De belastingschaal waar ik in zit is 40.15%.

Dus om theorie zou ik het verschil tussen die 49 en 40% terug moeten krijgen bij de aangifte, maar niets blijkt minder waar..

Totaal ingehouden belasting klopt met de jaaropgave. Maar blijkbaar zie ik dat geld niet meer terug.

Dit staat nog als omschrijving op mijn loonstrook: Your percentage special tax rate(49,22%) is 40,40% regular and 8,82% settlement of the tax credit.

Iemand ervaring mee?
Voor bonussen en bepaalde andere uitbetalingen geldt een ander tarief. Die 49,22% is wat je aan belasting af moet dragen over die bonus. Je hebt dus niet teveel belasting afgedragen over deze bonus, je hebt het percentage afgedragen wat voor deze bonus geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
stin00 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:40:

Als je het niet onder de 45 euro kan krijgen zoals @Tsurany voorstelt, kan je ook schuiven naar je partner, als je die hebt. Dus allebei 25 euro betalen, dat ligt onder het drempelbedrag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
Vraagje: ik heb in maart 2016 een groenspaardeposito geopend. Omdat de peildatum 1 jan 2016 is, telt dit zeker niet mee als aftrekpost? Of kan je over een deel van het jaar dit opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Voor bonussen en bepaalde andere uitbetalingen geldt een ander tarief. Die 49,22% is wat je aan belasting af moet dragen over die bonus. Je hebt dus niet teveel belasting afgedragen over deze bonus, je hebt het percentage afgedragen wat voor deze bonus geldt.
Ik zie het, dat is mooi k*t :+ want ook over de overuren geld dit tarief..
Dit jaar maar mooi tijd voor tijd laten verrekenen.. Anders houd ik niets over 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:58:
[...]

Ik zie het, dat is mooi k*t :+ want ook over de overuren geld dit tarief..
Dit jaar maar mooi tijd voor tijd laten verrekenen.. Anders houd ik niets over 8)
Nou in ieder geval toch net iets meer dan de helft :) Het is een afweging wat je vrije tijd je waard is ... Overuren laat ik hier standaard ook niet uitbetalen omdat het tarief wat ik ervoor terugkrijg qua tijd 150% of 200% is. Dus ik bouw met mijn overuren elk jaar een mooi aantal extra verlof dagen op die ik graag met mijn gezin weer kan doorbrengen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Weet iemand hoe het zit met de aftrek van studiekosten ?
Ik lees als je via een werkgever een studie doet en deze daarvoor een vergoeding geeft dat je dit van je studiekosten afhaalt.
Logisch want het is vergoed.

Het overige berdrag kan je aftrekken via de belasting minus €250 als drempel.

Maar wat ik niet kan vinden.
Hoe zit het als je geen werkgever hebt ?
Dan heb je natuurlijk meer kosten, want je krijgt geen vergoeding, maar dan geldt de aftrek ook gewoon?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Niet alleen voor deze bonus maar voor elke euro die je meer verdient. Het is namelijk gewoon het marginale belastingtarief. Er bestaan geen speciale tarieven.
hpmkruit schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:52:
Vraagje: ik heb in maart 2016 een groenspaardeposito geopend. Omdat de peildatum 1 jan 2016 is, telt dit zeker niet mee als aftrekpost? Of kan je over een deel van het jaar dit opgeven?
Correct. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29
MdO82 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:20:
Weet iemand hoe het zit met de aftrek van studiekosten ?
Ik lees als je via een werkgever een studie doet en deze daarvoor een vergoeding geeft dat je dit van je studiekosten afhaalt.
Logisch want het is vergoed.

Het overige berdrag kan je aftrekken via de belasting minus €250 als drempel.

Maar wat ik niet kan vinden.
Hoe zit het als je geen werkgever hebt ?
Dan heb je natuurlijk meer kosten, want je krijgt geen vergoeding, maar dan geldt de aftrek ook gewoon?
Dan hoef je geen vergoeding in mindering te brengen. Als de studie gericht was op werk en geen hobby is, dan is het gewoon aftrekbaar.
hpmkruit schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:52:
Vraagje: ik heb in maart 2016 een groenspaardeposito geopend.
Ik sluit mij aan bij het antwoord hierboven. Ben wel benieuwd waar je deze hebt kunnen afsluiten, nergens die mogelijkheid meer kunnen vinden (ook in het begin van het jaar niet)..

[ Voor 19% gewijzigd door remcoboy1479 op 01-03-2017 21:39 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen over de belastingaangifte. Mocht je willen weten waar jouw geld blijft of wanneer je de aanslag krijgt, dan kun je de Belastingdienst bellen op 0800 - 0543.