Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498137

Topicstarter
Modbreak:Deze TS gaat over een specifieke vraag over de aangifte. De titel is aangepast om uit te nodigen alle discussie over de belastingaangifte 2014 hier te voeren.

Als iemand een bruikbare opzet heeft met tips en nuttige links, dan wordt die uiteraard graag aan de TS toegevoegd.

Ligt het aan mij of zoek ik verkeerd naar een algemeen topic voor de aangifte van 2014? Ik kan het niet vinden in ieder geval

Ik heb vorig jaar helaas te maken gehad met een ontslag. Gelukkig met een ontslagvergoeding.
Nu zie ik in de aangifte over 2014 wel mijn 2 werkgevers staan (ik had het geluk meteen aansluitend een nieuwe baan te vinden!), inclusief beide jaaropgaves.

Rondom mijn ontslagvergoeding heb ik echter een 2e jaaropgaaf gekregen. Deze zie ik niet terug in de vooringevulde aangifte?

Op een normale jaaropgaaf staat mijn loon, loonheffing, arbeidskorting, periode (01-01/30/9) auto vd zaak, premies volksverzekeringen etc...

Op de jaaropgaaf vd ontslagvergoeding staat alleen:
loon + bedrag
Loonheffing + bedrag
periode (30-9/30-9; 1 periode dus)
Loonheffingskorting: Nee

We hebben er verder niks mee gedaan (lijfrente of ander soort inleg). Gewoon een deel uitgegeven en een deel op de spaarrekening (<€42k)

Waar en hoe vul ik deze ontslagvergoeding in bij de belastingaangifte over 2014?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 01-03-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:54

Speedmaster

Make my day...

Als je zeker weet dat het bedrag niet op de normale jaaropgave van je oude werkgever staat het bedrag en de ingehouden belasting invullen onder het kopje uitkeringen & pensioenen.
Extra tip: zet in je agenda voor Januari 2016 de herinnering om middeling aan te vragen over de afgelopen jaren. Hier http://www.belastinghelden.nl/ kan je vrij eenvoudig uitrekenen of je extra geld terug kan krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedmaster op 01-03-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498137

Topicstarter
ik heb er dus 1 ontvangen waarop staat jaaropgaaf 2014 met daarop inderdaad mijn totale 'normale' loon (dit is de normale jaaropgaaf)

en ik heb er dus 1 ontvangen waarop staat jaaropgaaf 2014 met daarop enkel 1 maand en een eenmalig bedrag ingevuld bij loon (zonder verdere toelichting). dat zou onder uitkering en pensioenen moeten dus?

Ik heb daar nu ingevuld:
Soort inkomsten: Andere uitkeringen
Land: NL
Uitkeringsinstantie: Naam werkgever
Uitkering: Bruto bedrag ontslagvergoeding (wat op de jaaropgaaf staat)
Loonheffing: Bedrag wat op de jaaropgaaf staat

Klopt dat zo dan? (uiteraard check ik dat nog even via de belastingtelefoon, maar dan krijg ik nu al een beeld wat ik daadwerkelijk terug ga krijgen over 2014)

Goeie tip over middeling. Had ik inderdaad ook al op mijn lijstje staan om iets mee te gaan doen. Ik zal eens kijken op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik heb ook al gezocht naar een topic over de Belastingaangifte 2014. Is het mogelijk dit topic te verbreden naar algemeen topic over de Belastingaangifte 2014? :*)

Het eerste probleem bij het online aangifte doen deed zich bij mij onmiddellijk voor toen ik probeerde op mijnbelastingdienst te komen: de site is overbelast en daardoor ontoegankelijk. :/ Dat kon je eigenlijk al aan zien komen........ ;(

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Louise525 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:32:
Ik heb ook al gezocht naar een topic over de Belastingaangifte 2014. Is het mogelijk dit topic te verbreden naar algemeen topic over de Belastingaangifte 2014? :*)

Het eerste probleem bij het online aangifte doen deed zich bij mij onmiddellijk voor toen ik probeerde op mijnbelastingdienst te komen: de site is overbelast en daardoor ontoegankelijk. :/ Dat kon je eigenlijk al aan zien komen........ ;(
Via de iOS app gaat het probleemloos d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Louise525 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:32:

Tsja. Je kan ook gewoon even geduld hebben, de definitieve aangifte hoeft toch pas uiterlijk 1 mei binnen te zijn, je hebt nog 2 maanden.

Ik wacht ook nog even een weekje, ben niet zo van de schaapskudde die meteen de 1e seconde alles ingevuld moet hebben. Geld komt toch wel terug, maakt niet uit of je het op 1 maart of 20 maart doet, komt er niet sneller van ofzo ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
GrooV schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:36:
[...]

Via de iOS app gaat het probleemloos d:)b
Gefeliciteerd! Echter in de App kun je geen gegevens wijzigen, dat biedt onvoeldoende soelaas. -O-

De site lag er vanochtend meteen al uit, zie https://allestoringen.nl/storing/belastingdienst
Kan iemand mij uitleggen wat het beoogde voordeel is van online aangifte doen?

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Louise525 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:43:
[...]

Gefeliciteerd! Echter in de App kun je geen gegevens wijzigen, dat biedt onvoeldoende soelaas. -O-

De site lag er vanochtend meteen al uit, zie https://allestoringen.nl/storing/belastingdienst
Kan iemand mij uitleggen wat het beoogde voordeel is van online aangifte doen?
Ach, je hebt 2 maanden de tijd, dus waarom moet het meteen vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 12:51

Vern

technoob

Zit in dezelfde situatie. Ik heb van mijn oud-werkgever ook twee jaaropgaven ontvangen. De eerste beschouw ik als 'loon uit arbeid', de andere als 'inkomsten uit vroegere arbeid'. Dat wordt zo bepaald in het handboek Loonheffingen 2015, het handboek voor werkgevers. Dat zal de reden zijn dat ik twee jaaropgaven van mijn oud-werkgever heb gehad. De eerste echt als loon, met arbeidskorting, lease-auto, enz. De tweede heel summier.

Ik heb mijn ontslagvergoeding daarom ingevuld onder 'uitkeringen en afkoopsommen', op dezelfde manier als jij dus. Inkomsten uit vroegere arbeid staat volgens mij gelijk aan een uitkering als bijvoorbeeld WW, die ik ook nog gehad heb en ook in dat gedeelte wordt ingevuld. Een vooringevulde aangifte heb ik niet. Behalve loon uit arbeid, een ontslagvergoeding, een WW-uitkering had ik ook winst uit onderneming.

:)

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
GrooV schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:46:
[...]

Normaal gesproken vul ik het aangifteprogramma in februari al in en controleer dan op 1 maart of mijn aangifte klopt met de VIA, dus gevoelsmatig loop ik al weken achter.

Om toch de VIA te kunnen bekijken heb ik de iOS App geinstalleerd op mijn iPad 1, maar helaas wil de App daarop niet openen. Nu de Android-App geinstalleerd op mijn Nexus 6, opent perfect, maar moet nu een kwartier wachten vanwege onjuist invullen van DigiD-wachtwoord. |:(

O.k., ingelogd op de Android-App. Helaas krijg ik niets te zien van de VIA, want er verschijnt een mededeling:

U kunt de app niet gebruiken.
Helaas kunt u deze app niet gebruiken omdat de onderstaande gegevens niet kunnen worden verwerkt: (....)

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van het online aangifte doen want tot nu toe zie ik alleen maar nadelen. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Louise525 op 01-03-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 17:33
Er is wel een programma beschikbaar: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014

Je dient een paar keer te refreshen vanwege de drukte.

Vervolgens loop je tegen het volgende probleem aan, de bij de bdienst bekende gegevens over jou downloaden. Maar als je die eenmaal hebt dan kun je rustig offline je aangifte invullen.

Geen idee waarom ze dit programma zelf niet promoten bij de belastingdienst.

[ Voor 2% gewijzigd door Grodor op 01-03-2015 13:06 . Reden: online -> offline ]

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Grodor schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:59:
Er is wel een programma beschikbaar: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014

Vervolgens loop je tegen het volgende probleem aan, de bij de bdienst bekende gegevens over jou downloaden. Maar als je die eenmaal hebt dan kun je rustig online je aangifte invullen.

Thanx voor de link.. Vond het al rete irritant dat online invullen (al is de mijne al zo goed als ingevuld vanochtend). Toch maar gedownload gezien ik wat vragen heb, en dan is het inzien van een offline stuk software toch handiger dan je een foutmelding krijgt op het moment dat je medewerker aan de lijn krijgt dat de vraag die je hebt niet meer in te zien is..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:32

B2

wa' seggie?

Grodor schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:59:

Vervolgens loop je tegen het volgende probleem aan, de bij de bdienst bekende gegevens over jou downloaden. Maar als je die eenmaal hebt dan kun je rustig online je aangifte invullen.

Heel simpel : Omdat het oude meuk is en niet de gewenste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Heb dus vannacht om 00:05 al de online aangifte doorlopen, was hier niet tevreden over en heb de aangifte niet ingestuurd en verwijderd, daarna gewoon de offline versie gedownload, gegevens opgehaald en het programma doorlopen. Ik liep zelf bij de online aangifte vast op een paar dingen die in de offline versie voor mij duidelijker waren. Uiteindelijk om 00:20 de aangifte verstuurd. Wel slordig dat de belastingdienst dus duidelijk nog niet overweg kan met de toestroom op de eigen site.

Edit:
Rekenen kunnen ze dus niet qua capaciteit http://www.nu.nl/internet...ersoonlijke-aangifte.html

[ Voor 13% gewijzigd door Speedmaster op 01-03-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
waar streep ik studieschuld weg tegen vermogen? Of is het antwoord "Nee" op de vraag "Waren deze bezittingen op 1 januari 2014 in totaal meer waard dan € 42.278?" voor nu voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ontzettend domme actie dit. Ik baalde al dat het niet in januari kon, ik weet graag waar ik aan toe ben qua kosten. Is het eindelijk beschikbaar en dan ligt alles meteen plat, lekker getest 8)7

Gelukkig zit ik hier de 2014 aangifte als programma, bedankt daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epoxus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 11:35
Dank voor de link naar het programma!

In de online versie kreeg ik het maar niet voor elkaar om schulden in box 3 aan te voeren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Verzenden lukt alleen niet via het programma :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Squ1zZy schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:30:
Verzenden lukt alleen niet via het programma :(
Waarschijnlijk is dat vanwege de drukte.. Maar het invullen kan je al klaar mee zijn.. Verzenden kan op een later tijdstip..

Het gehannes is eigenlijk omdat er ook veel mensen hulp nodig hebben bij hun aangifte, en daar afspraken met adviseurs maken en daar ook gewoon voor moeten betalen. Het is gewoon irritant als je morgenavond je adviseur over de vloer krijgt en de site ligt er uit. Het programma voor 2014 is er dus gewoon, maar dat staat niet op de pagina waar men naar toe linkt op de site.

Ik denk dat de adviseurs er ook niet blij van gaan worden om telkens zinloos naar hun klanten te moeten, en dan hopen dat het rustig is, en anders een nieuwe afspraak moeten inplannen..

Ik kon ook zonder problemen de persoonlijke informatie downloaden voor in het programma overigens. Misschien gewoon geluk dat het op dat moment wat minder druk was? Dunno eigenlijk.. Maar ik vind het programma toch een stuk handiger werken, en is altijd in te zien..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ik begrijp die site of verkeerd, of ik doe al jaren iets fout. ;)

e.a. staat netjes vooraf ingevuld, klopte allemaal. Paar dingen toegevoegd zoals bijv. wat giften aan een ANBI. En klaar was Derice, echter kreeg ik voorheen altijd iets van €2k terug.
Volgens de site nu nog maar €0,5k? Weinig veranderd in mijn persoonlijke situatie. Werk, Woning, Spaarpotje, geen voorlopige teruggaaf, etc. Alle cijfertjes klopten ook.

Dus ik dacht ik download het aangifte programma, die wilde ook van alles in 1x inlezen, zelfde toevoeging gedaan. En volgens het programma krijg ik netjes €2k terug. Uhm... :?

Ik zie ook als ik de site vergelijk met het programma dat er totaal andere berekeningen worden gedaan en bedragen voorbij komen qua inkomstenbelasting, etc. Raar?!
Een 1 op 1 vergelijking maken tussen het programma en de site is me nog niet gelukt.

Weet dat ik het e.a. wat onduidelijk omschrijf, maar geen zin om mijn hele financiële plaatje hier neer te kwakken. :P
Vroeg me meer af of er nog meer tweakers zijn waarbij er een verschil is tussen het programma en de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
[...]

Volgens mij moet iedereen dat voor zich zelf weten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hier ook grote problemen met de aangifte. Verwacht was een teruggave van 5000 euro. (huis gekocht + studiekosten)
Volgens het online aangifte programma maar een teruggaaf van 1500.

Probleem zit hem in een kapitaalverzekering welke in 2014 tot uitkering kwam. of we even inkomsten belasting over dat bedrag wilde betalen. -> 42%. terwijl er een vrijstelling op rust tot 124K euro. en de verzekering voor 1999 al was afgesloten.

Aangifte ook in het oude aangifte programma ingevuld, daar ging alles wel correct en kregen we inderdaad ruim 5000 euro terug zoals verwacht

we laten het nog even controleren en dan kan de aangifte ook weer de deur uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Smuggler op 01-03-2015 18:46 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 07:09
Hier ging alles mis bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Mijn verzamelinkomen klopt, maar in de online applicatie ging ik helemaal nat op de premie volksverzekeringen. Ik heb het opnieuw ingevuld in het oude programma en daar ging het wel goed. Kwalijke zaak en hoop dat ze deze nog lang niet uitfaseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 19:33
Via de Windows applicatie 197 betalen, via de site 203. 8)7

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 12:58
Volgens mij klopt het online programma van de BD niet helemaal. Met het downloadprogramma dezelfde verdeling als de onlineversie, alleen bij de onlineversie moet mijn fiscale partner € 6 betalen....en bij het downloadprogramma krijgt zij € 526 terug.

Alles 10 keer nagelopen maar ik zie de fout niet, terwijl ik met het downloadprogramma er zo doorheen fietst. De € 526 moet kloppen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:47
pff ik kreeg normaal altijd rond de 1k terug, programma gedownload, alles ingevuld, moet nu 63e betalen. Maar goed dat zal dan wel de belastingverhoging zijn waar het kabinet het over had neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:28
Via site ingevuld, klopt hier prima :) 2,5k terug net als voorgaand jaar!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286207

chaoscontrol schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:55:
Via de Windows applicatie 197 betalen, via de site 203. 8)7
Dat is wel een heel groot verschil. Volgens mij was de maximale impact van de inkomensafhankelijke arbeidskorting iets minder dan 400 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:55
[...]

Tja die 2 maanden is ongeveer 9 weken. De meesten zullen het in het weekend invullen dus die zijn deze week al kwijt. Ga er maar van uit dat het laatste weekend de site ook overbelast is en je bent al bijna 25% van de mogelijkheden om je aangifte te doen kwijt. Fijn dat je een maandje 'extra' krijgt want als je pas vanaf 1 maart in mag vullen en de site daarna ook nog eens plat is heb je die wel nodig......

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
Het online aangifteformulier bevat een bug. Je kan namelijk geen schulden invullen, behalve een restschuld? Beetje een epic fail.

Volgens het online aangifteformulier moet ik €132,- lappen, volgens het offline programma €97,- 8)7

Makkelijker kunnen we het niet maken, maar wel er voor zorgen dat je meer moet betalen dan noodzakelijk of minder terug krijgt dan waar je recht op heb. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eerder vandaag heb ik geprobeerd op mijn.belastingdienst.nl de aangifte over 2014 in te vullen. Bij de vooraf ingevulde gegevens staat
Heffingskortingen

Volgens onze gegevens had * Raven recht op:
- jonggehandicaptenkorting
- algemene heffingskorting
Voorheen moest ik voor de 1e altijd ergens een vinkje zetten, dat vinkje kan ik bij de nieuwe manier van aangifte doen niet vinden. Heeft iemand toevallig daar al mee te maken gehad?

Daarnaast stond zowel bij mij als bij mijn moeder kapitaalverzekering aangevinkt, iemand enig idee wat dat zou kunnen verklaren?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:29

The_Scarabial

MTB for life!

Vern schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:49:
Zit in dezelfde situatie. Ik heb van mijn oud-werkgever ook twee jaaropgaven ontvangen. De eerste beschouw ik als 'loon uit arbeid', de andere als 'inkomsten uit vroegere arbeid'. Dat wordt zo bepaald in het handboek Loonheffingen 2015, het handboek voor werkgevers. Dat zal de reden zijn dat ik twee jaaropgaven van mijn oud-werkgever heb gehad. De eerste echt als loon, met arbeidskorting, lease-auto, enz. De tweede heel summier.

Ik heb mijn ontslagvergoeding daarom ingevuld onder 'uitkeringen en afkoopsommen', op dezelfde manier als jij dus. Inkomsten uit vroegere arbeid staat volgens mij gelijk aan een uitkering als bijvoorbeeld WW, die ik ook nog gehad heb en ook in dat gedeelte wordt ingevuld. Een vooringevulde aangifte heb ik niet. Behalve loon uit arbeid, een ontslagvergoeding, een WW-uitkering had ik ook winst uit onderneming.

:)
Hier ook een soortgelijke situatie.

Heb één jaaropgaaf, met onder het kopje loon een gedeelte in de witte tabel en een gedeelte in de groene tabel, evenzo bij de ingehouden loonheffing.

Iemand een idee of je het gezamenlijke bedrag (groen+wit) onder loon dient in te vullen, of alleen wat onder de witte tabel valt. En waar dan het gedeelte van de groene tabel in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Nopheros schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:13:
pff ik kreeg normaal altijd rond de 1k terug, programma gedownload, alles ingevuld, moet nu 63e betalen. Maar goed dat zal dan wel de belastingverhoging zijn waar het kabinet het over had neem ik aan?
Die van mij was +/- 90 euro minder terug dan vorig jaar. Dat klopt volgens mij met dat extra die je dit jaar terug moet betalen of minder terug krijg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
redwing schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:25:
[...]

(.......) Fijn dat je een maandje 'extra' krijgt want als je pas vanaf 1 maart in mag vullen en de site daarna ook nog eens plat is heb je die wel nodig......
Het aangifteprogramma stond vroeger altijd vanaf begin januari op de website van de belastingdienst en dan had je 3 maanden de tijd om je aangifte in te vullen (januari, februari en maart). :*) Voor het online aangifte doen krijg je nu 2 maanden de tijd. :/ Die maand extra klopt dus alleen als je uitgaat van de VIA en in voorgaande jaren dan maar 1 maand de tijd had.

Ook bedankt voor het wijzen op het toch bestaan van een offline aangifte-programma. Nu blijkt dat dit bij verschillende mensen tot een andere uitkomst leidt. ga ik uitzoeken of dit bij mij ook zo is. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Raven schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:43:
Eerder vandaag heb ik geprobeerd op mijn.belastingdienst.nl de aangifte over 2014 in te vullen. Bij de vooraf ingevulde gegevens staat
[...]

Daarnaast stond zowel bij mij als bij mijn moeder kapitaalverzekering aangevinkt, iemand enig idee wat dat zou kunnen verklaren?
Bij mij stond dit ook aangevinkt. Heb 't vinkje maar meteen weggehaald. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Louise525 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:54:
[...]

Bij mij stond dit ook aangevinkt. Heb 't vinkje maar meteen weggehaald. ;(
Stond bij mij ook aangevinkt, maar heb 't maar zo gelaten (omdat er een waarschuwing verscheen over het wijzigen van vooraf ingevulde gegevens). Ik dacht dat het met spaargeld te maken had maar waarschijnlijk had ik het ook moeten uitvinken?

Ik heb wel een overlijdensrisicoverzekering maar staat op de polis van mijn vader.

EDIT; http://forum.fok.nl/topic/2201386/7/25#150189470 fijn :F

Geen idee wat het nu scheelt in de uiteindelijke berekening, zag er zo snel niets van terug.

[ Voor 28% gewijzigd door TommyGun op 01-03-2015 23:08 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Begin van de avond online aangifte ingevuld, 1070 retour. Ik vond het complexer dan via het offline programma, je zou verwachten dat je in beide gevallen hetzelfde in moest vullen (geen eigen woningforfait in online versie, wel kapitaalverzekering (levensverzekering tbv spaarhypotheek) wat weer niet hoeft in de offline versie..).

Door de geluiden mbt verschillen hier ook de offline versie ingevuld vanavond. Resultaat; 14 euro verschil. En dit heb ik kunnen herleiden doordat ik in de online versie een heffingskorting mbt vervroegd arbeidsongeschiktheidspensioen blijkbaar verkeerd heb ingevuld, waar de offline versie dit automatisch heeft berekend.

Wat mij betreft dus amper een financieel verschil (wel weer 400 euro minder dan vorig jaar terug, waarom is mij nog onduidelijk), behalve de vreemde verschillen wat je in moet voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58
TommyGun schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:00:
[...]

Stond bij mij ook aangevinkt, maar heb 't maar zo gelaten (omdat er een waarschuwing verscheen over het wijzigen van vooraf ingevulde gegevens). Ik dacht dat het met spaargeld te maken had maar waarschijnlijk had ik het ook moeten uitvinken?

Ik heb wel een overlijdensrisicoverzekering maar staat op de polis van mijn vader.

Geen idee wat het nu scheelt in de uiteindelijke berekening, zag er zo snel niets van terug.
Ik heb het aan laten staan. Maar inderdaad: ook bij mij geen verdere gegevens ingevuld.

Zelf ging ik er van uit dat ze hier mijn kapitaalverzekering eigen woning betrof, en heb hier dan ok de gegevens van mijn hypotheek ingevuld (naam/nummer, verder niets). Het heeft in mijn geval verder geen financiële consequneties gehad. Ik heb na afloop (toen ik hoorde dat het "oude" aangifteprogramma ook bestond) via het aangifteprogramma een controle gedaan. Zowel online als via het programma moet ik hetzelfde bedrag betalen.

Mensen met een spaarhypotheek vergeten vaak dat ze een kapitaalverzekering hebben. Toch is de opbouwpolis/levensverzekering een "Kapitaalverzekering Eigen Woning". Dit hoefde met het aangifteprogramma nooit aangegeven te worden, met het online programma dus wel.

[ Voor 10% gewijzigd door GertjanO op 01-03-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Laatst online: 21:43

sanzut

It's always christmas time

Werkt het pdf printen van de aangifte bij jullie wel?
Hier win 8.1, chrome niet >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 20:28
GertjanO schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:16:
[...]

Ik heb het aan laten staan. Maar inderdaad: ook bij mij geen verdere gegevens ingevuld.

Zelf ging ik er van uit dat ze hier mijn kapitaalverzekering eigen woning betrof, en heb hier dan ok de gegevens van mijn hypotheek ingevuld (naam/nummer, verder niets). Het heeft in mijn geval verder geen financiële consequneties gehad. Ik heb na afloop (toen ik hoorde dat het "oude" aangifteprogramma ook bestond) via het aangifteprogramma een controle gedaan. Zowel online als via het programma moet ik hetzelfde bedrag betalen.

Mensen met een spaarhypotheek vergeten vaak dat ze een kapitaalverzekering hebben. Toch is de opbouwpolis/levensverzekering een "Kapitaalverzekering Eigen Woning". Dit hoefde met het aangifteprogramma nooit aangegeven te worden, met het online programma dus wel.
Idd betreft spaarhypotheek, gewoon polis opgeven en verzekeraar verder niets, doet verder ook niets qua bedragen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Voor degene die, net als ik, geen link zien naar het Windows offline programma op: http://www.belastingdiens...4/aangifte_doen_over_2014

Hier staat hij: http://www.belastingdiens...en/aangifteprogramma_2014

en voor Linux: http://www.belastingdiens...gifteprogramma_2014_linux

Gek toch dat ze die link niet op de pagina zetten waar je komt via alle links op de main page "Aangifte 2014".

Voor mij geen verassingen, wat dingetjes die ze niet hadden ingevuld en that's it.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Ik heb het ook maar ff gecheckt met het programma en er komt gelukkig hetzelfde uit. (Het vinkje van de kaptiaalverzekering had ik weggehaald in de online versie.)

Schade valt mee, ik moet iets meer dan 200 euro aan teveel toegepaste heffingskorting betalen, maar daar had ik op gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Nou ben er uit met ze.
Programma en de site zijn nu gelijk.

Hebt u deze hypotheek of lening gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van de woning? "JA"
(Had ik op Nee) gezet.

De belastingdienst gaf aan dat deze vraag enorm verwarrend is omdat het lijkt alsof deze vraag slaat op het afsluiten van een nieuwe hypotheek of deel voor verbouwing.

Nu klopt het programma met de website. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:55
Louise525 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:52:
[...]
Het aangifteprogramma stond vroeger altijd vanaf begin januari op de website van de belastingdienst en dan had je 3 maanden de tijd om je aangifte in te vullen (januari, februari en maart). :*) Voor het online aangifte doen krijg je nu 2 maanden de tijd. :/ Die maand extra klopt dus alleen als je uitgaat van de VIA en in voorgaande jaren dan maar 1 maand de tijd had.
Vandaar ook dat de 'extra' tussen quotes stond :) Het inleveren kan wel een maand langer, het echte invullen alleen maar korter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 06:58
Gisteren even de voorlopige vooraf ingevulde belastingaangifte doorgelopen: blijkbaar een kleine 2k aan teveel toegepaste heffingskorting ontvangen, wat ik nu moet terugbetalen. Lijkt niet op de getallen van enkele honderden euro's die ik in de media voorbij heb zien komen.. ben er behoorlijk zuur van .

Ik mag dus zo'n 1800 euro terugbetalen :'( Zijn er meer mensen die dergelijke bedragen mogen terugbetalen?

[ Voor 26% gewijzigd door Hbeez op 02-03-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoeveel keer moet je proberen in te loggen voordat je het mag opgeven?
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/68srat.jpg
Belastingtelefoon bellen is ook leuk: "we zijn in gesprek, doei"...

Het is zo enorm hopeloos dat de enige website die ik verplicht moet gebruiken het slechtste werkt van alle websites die ik bezoek... Sowieso is het een doolhof om eindelijk de login-link te vinden, je moet maar blijven rondklikken op belastingdienst.nl ... Die site zou beter zijn als ze 75% van de links zouden verwijderen.

Maar goed, na meerdere keren proberen werkt het. Na een keer "back" drukken krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/281dmpy.jpg

Het aangifteprogramma was altijd al gruwelijk onder Linux (traag, onleesbaar font), maar dat werkte in ieder geval nog... Makkelijker kunnen ze het duidelijk ook al niet maken!
Hebben ze dan nooit getest hoe dit spul werkt als burger? Ik log in, vervolgens kan mijn fiscaal partner inloggen, vervolgens moet ikzelf opnieuw inloggen...

Ontopic: na inloggen krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/26396v6.jpg
Geen idee waar het vandaan komt, ik heb nooit eerder ingelogd op deze site, de definitieve aanslag 2013 heb ik lang geleden ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
TommyGun schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:00:
[...]

Ik kreeg inderdaad ook een waarschuwing te zien, waar dat bij andere vragen niet gebeurde. Omdat ik helemaal geen kapitaalverzekering heb, vond ik het raar om het aangevinkt te laten. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mij zit er geen verschil tussen online invullen of via het offline programma, ik krijg trouwens nog een heel klein bedrag terug terwijl ik eigenlijk bij mijn voorlopige aanslag/teruggave (die ik in juli aangevraagd had, net na de aankoop van mijn huis) nog een maand teveel hypotheekrente gerekend had (was uitgegaan van 6 maanden, maar heb maar 5 maanden rente betaald in 2014 aangezien Aegon achteraf incasseert).

Daarentegen had ik bij mijn vorige werkgever te maken met wachtdagen bij ziekte. Als je een dagje ziek was (2 keer gebeurt in 2014) kreeg je dus een wachtdag en werd er bij de salarisadministratie voor die betreffende maand een ander loontijdvak (week ipv maand) toegepast waardoor je meer belasting betaalde dan je zou verwachten. Vraag me niet naar precieze details, maar een (bruto) wachtdag kostte me altijd veel meer (netto) dan je zou verwachten. Heb vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad overigens, kreeg toen ook meer terug dan verwacht.

Alles bij elkaar optellende heb ik dus teveel belasting betaald en krijg ik iets terug. Het moet overigens wel in die loonheffing zitten, want ik heb alleen een huis en inkomen, dus zo ingewikkeld is mijn aangifte niet.

Wel vind het offline programma een stuk overzichtelijker, dat kan gewenning zijn, maar ik vind de getoonde eindafrekening bij de online versie onoverzichtelijk en onlogisch.

Voorbeeldje: (fictieve bedragen)

Online:

Verschuldigde inkomensbelasting: 4000
Verschuldigde premie zorgverzekering: 8000
Ontvangen via voorlopige aanslag: 2000

Dit wordt dan bij elkaar opgeteld (14000)

Daarna:
Heffingskorting: 1800
Ingehouden loonheffing: 12300

Dit wordt ook weer bij elkaar opgeteld (14100)

Definitief terug te krijgen: 100

=============

De offline versie:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie zorgverzekering: 10200 (dit is dus die 4000+8000-1800)
Ingehouden loonbelasting en premie zorgverzekering: 12300

Verschil: -2100 (dit is dus wat je terugkrijgt)

Reeds ontvangen in 2014: 2000

================

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik vin de berekening in de offline versie veel logischer;

Wat had je moeten betalen - wat heb je al betaald + wat heb je al teruggehad = te betalen (of, als uitkomst < 0 terug te krijgen)

Of ligt dit aan mij? :)

Bij mij stond de kapitaalverzekering trouwens ook aan, ook maar uitgezet (heb alleen ORV die aan hypotheek verpand is).

Enige waar ik nu nog over twijfel zijn de aankoopkosten van mijn huis (dus niet de aftrekposten). Ik moet ergens de aankoopprijs + aankoopkosten invullen, heb dit aangehouden als aankoopkosten:

Overdrachtsbelasting + akte van levering (notaris) + inschrijving geheel perceel (notaris) + kadastrale inzage levering (notaris) + omzetbelasting (notaris).

zou niet weten wat verder nog aankoopkosten kunnen zijn. Had geen makelaar, bouwrente, bouwkundige keuring of roerende zaken. Wel een verplichte taxatie, maar die heb ik lekker afgetrokken, ondanks dat het programma van de BD deze onder de aankoopkosten schaart...

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 02-03-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
FreakNL schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:32:
Bij mij zit er geen verschil tussen online invullen of via het offline programma, ik krijg trouwens nog een heel klein bedrag terug terwijl ik eigenlijk bij mijn voorlopige aanslag/teruggave (die ik in juli aangevraagd had, net na de aankoop van mijn huis) nog een maand teveel hypotheekrente gerekend had (was uitgegaan van 6 maanden, maar heb maar 5 maanden rente betaald in 2014 aangezien Aegon achteraf incasseert).

Daarentegen had ik bij mijn vorige werkgever te maken met wachtdagen bij ziekte. Als je een dagje ziek was (2 keer gebeurt in 2014) kreeg je dus een wachtdag en werd er bij de salarisadministratie voor die betreffende maand een ander loontijdvak (week ipv maand) toegepast waardoor je meer belasting betaalde dan je zou verwachten. Vraag me niet naar precieze details, maar een (bruto) wachtdag kostte me altijd veel meer (netto) dan je zou verwachten. Heb vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad overigens, kreeg toen ook meer terug dan verwacht.

Alles bij elkaar optellende heb ik dus teveel belasting betaald en krijg ik iets terug. Het moet overigens wel in die loonheffing zitten, want ik heb alleen een huis en inkomen, dus zo ingewikkeld is mijn aangifte niet.

Wel vind het offline programma een stuk overzichtelijker, dat kan gewenning zijn, maar ik vind de getoonde eindafrekening bij de online versie onoverzichtelijk en onlogisch.

Voorbeeldje: (fictieve bedragen)

Online:

Verschuldigde inkomensbelasting: 4000
Verschuldigde premie zorgverzekering: 8000
Ontvangen via voorlopige aanslag: 2000

Dit wordt dan bij elkaar opgeteld (14000)

Daarna:
Heffingskorting: 1800
Ingehouden loonheffing: 12300

Dit wordt ook weer bij elkaar opgeteld (14100)

=============

De offline versie:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premie zorgverzekering: 10200 (dit is dus die 4000+8000-1800)
Ingehouden loonbelasting en premie zorgverzekering: 12300

Verschil: -2100 (dit is dus wat je terugkrijgt)

Reeds ontvangen in 2014: 2000

================

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik vin de berekening in de offline versie veel logischer;

Wat had je moeten betalen - wat heb je al betaald + wat heb je al teruggehad = te betalen (of, als uitkomst < 0 terug te krijgen)

Of ligt dit aan mij? :)
Nee, ligt niet aan jou. Ik kon de online-berekening bij mijn eigen aangiftef ook niet volgen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ook ik zit met de kapitaalverzekering, echter dan voor 2015...
Ik heb een overlijdensrisico verzekering met een vaste premie (niet meer aftrekbaar) en een vast bedrag dat bij overlijden voor mijn 65e uitgekeerd wordt aan nabestaanden.

Ik kom er maar niet achter hoe dit opgegeven moet worden! Volgens mij moet gewoon het gehele bedrag waar ik voor verzekerd ben (60.000 euro) opgegeven worden als vermogen en dan wordt het dus een bijzonder duur geintje! (betaal dan een veelvoud aan belasting t.o.v. de premie die ik betaal... :/ de verzekering (Dela) weet van niks hierover! Ga een gepeperde klacht indienen en de verzekering in dat geval direct maar beëindigen waarmee ik defintief zo'n 1500 euro aan premies en belasting dan kwijt ben! :( ).

Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik belasting moet betalen over geld dat ik niet heb en dat ik (of mijn nabestaanden dus) hopelijk ook nooit zal krijgen!

Iemand enig idee hoe het nu zit?

(nb. in reactie op degenen die het vinkje krijgen bij kapitaalverzekering: wees je er wel van bewust dat een uitvaartverzekering óók een kapitaalverzekering is! Deze is vrijgesteld tot een bepaald bedrag (iets in de 6000 euro), maar komt het daarboven dan moet je het als vermogen opgeven bij de aangifte. Bijna niemand weet dit, en dat komt nu dus ineens naar voren doordat de belasting deze gegevens reeds heeft. Even goed op letten dus!)

[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 02-03-2015 11:38 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
@kazz1980: deze constructies zijn heel gangbaar waarbij kapitaalverzekeringen een opgebouwde waarde hebben (richting een doelwaarde) en een verzekerde waarde. Al deze 3 waardes kunnen verschillen :) Voor box 3 zal voor een niet vrijgestelde polis de opgebouwde waarde van belang zijn. De verzekeraar kan je de waarde hiervan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Inmiddels de Dela gebeld. Zij beweren bij hoog en laag dat het in het geheel niet opgegeven hoeft te worden. De overlijdensrisico verzekering dus. Uitvaartverzekering moet wel als deze boven het vrijgestelde bedrag komt.

[ Voor 86% gewijzigd door kazz1980 op 02-03-2015 11:53 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Is het iemand al gelukt om in het linux-aangifteprogramma de VIA-gegevens te verwerken? Dit ging de afgelopen jaren probleemloos :*) maar nu krijg ik het niet voor elkaar. :-( Zowel het programma als de VIA-gegevens staan op de harde schijf, maar binnen het aangifteprogramma kan ik niet naar de gegevens navigeren. :|

Never mind, eindelijk gelukt! :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Louise525 op 02-03-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 23:32
kazz1980 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:36:
Ook ik zit met de kapitaalverzekering, echter dan voor 2015...
Ik heb een overlijdensrisico verzekering met een vaste premie (niet meer aftrekbaar) en een vast bedrag dat bij overlijden voor mijn 65e uitgekeerd wordt aan nabestaanden.

Ik kom er maar niet achter hoe dit opgegeven moet worden! Volgens mij moet gewoon het gehele bedrag waar ik voor verzekerd ben (60.000 euro) opgegeven worden als vermogen en dan wordt het dus een bijzonder duur geintje! (betaal dan een veelvoud aan belasting t.o.v. de premie die ik betaal... :/ de verzekering (Dela) weet van niks hierover! Ga een gepeperde klacht indienen en de verzekering in dat geval direct maar beëindigen waarmee ik defintief zo'n 1500 euro aan premies en belasting dan kwijt ben! :( ).

Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik belasting moet betalen over geld dat ik niet heb en dat ik (of mijn nabestaanden dus) hopelijk ook nooit zal krijgen!

Iemand enig idee hoe het nu zit?

(nb. in reactie op degenen die het vinkje krijgen bij kapitaalverzekering: wees je er wel van bewust dat een uitvaartverzekering óók een kapitaalverzekering is! Deze is vrijgesteld tot een bepaald bedrag (iets in de 6000 euro), maar komt het daarboven dan moet je het als vermogen opgeven bij de aangifte. Bijna niemand weet dit, en dat komt nu dus ineens naar voren doordat de belasting deze gegevens reeds heeft. Even goed op letten dus!)
Ik had er ook wat moeite mee.. Echter hij vraagt je ook of hij uitgekeerd is? Bijvoorbeeld een spaarhypotheek verzekering aan het einde van een hypotheek of overlijden icm een ORV. Ik heb mijn 3x ORV ingevuld, maakt voor de aangifte niet uit zolang er maar geen uitkering is.

Mbt de aanschafkosten van huis.. Ik zat met zelfde dilemma.. Snap ook niet waar het veld goed voor.. Het lijkt compleet los van de aftrekposten en had ook geen invloed op de rest van de aangifte. Stond ook geen meer hulp bij.. Bij aftrekposten mag je wel je tussenpersoon (vieze geldslurpende honden, mopper) opgeven maar bij kosten weer niet. Bij kosten mag je leveringsakte weer wel maar bij aftrek weer niet.

Al met al ging de eerste keer aangifte doen met eigen huis best goed. Enige lastige waren bijvoorbeeld puntjes zoals dubbele notarissen met gescheiden rekeningen (ene wel aftrekken, andere weer). Tevens stond de WOZ op die van 2013. Echter deze heb ik nooit gezien en was hoger dan de recente 1 jan 2014.. Maar ze verwachten echt het 2013 bedrag.. Formulier zeurt als je het gaat aanpassen.. So be it.

Wilde voornamelijk weten hoe erg die extra belasting zou uitvallen.. Uiteindelijk moeten mijj vriendin en ik max 230 betalen.. Een deel van de aftrek op haar naam gezet.. Moet ze 43 euro betalen (is onder de 45 .. Trekt BL naar 0) en ik de rest. Rest bedrag delen we door 2.. Minder dan 100 euro pp.

Na een wat slordige voorlopige aangifte (mopper mopper tussenpersoon, mopper) en veel FUD over de miscalculaties van loon / bonus door mislukt regelstelsel, valt me dat weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hier staat wat extra info over de "aankoopkosten":

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=10221

Iemand schrijft daar dit:
In beginsel is het zinnig als om te bepalen hoe hoog de Eigen Woning Schuld is (het bedrag waarover de rente fiscaal aftrekbaar is). Het was nl mogelijk om een hogere hypotheek af te sluiten als het bedrag wat nodig was voor koopsom + kosten koper.

Als jij zaken weglaat, dan kan het eindresultaat zijn dat over een deel van je hypotheek geen renteaftrek krijgt terwijl je er wel recht op hebt.
Ik snap het niet helemaal, heb het maar zo eerlijk mogelijk ingevuld.

Over die WOZ waarde:
Ik heb toch echt het idee dat ze de WOZ waarde van 1-1-2014 zoeken, niet die van 2013. Ik heb die van 2014 dan ook ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Ja echter mijn hypotheek is op basis van een taxatie met nieuwe keuken. Die verbouwingskosten mag je er echter niet inzetten.. En je mag je hypotheek (en dus je hra) wel gebruiken voor zaken zoals tussenpersoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Van de belastingdienst mbt het eigenwoningforfait:
Op uw WOZ-beschikking staat altijd als peildatum 1 januari van het vorige jaar. Als u bijvoorbeeld aangifte doet over 2013, gebruikt u de WOZ-beschikking 2013, met als peildatum 1 januari 2012..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Dus bij aangifte 2014 gebruik je woz beschikking 2014 met taxatie datum jan 2013?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
FreakNL schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:46:
Hier staat wat extra info over de "aankoopkosten":

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=10221

Iemand schrijft daar dit:

[...]

Ik snap het niet helemaal, heb het maar zo eerlijk mogelijk ingevuld.

Over die WOZ waarde:
Ik heb toch echt het idee dat ze de WOZ waarde van 1-1-2014 zoeken, niet die van 2013. Ik heb die van 2014 dan ook ingevuld.
Dat gaat over het vakje Aankoopkosten (niet over het vakje Aftrekbare kosten dus)
Daar kun je volgens mij gewoon alles invullen aan kosten voor de aankoop van de woning.

Zelf ook dit jaar voor het eerst in (laten) vullen met aankoop eigen huis. Vorige jaren was het saai (vorig jaar 7 euro teveel teruggekregen, dat mocht ik houden :+ ) maar ben dit jaar erg benieuwd wat ik terugkrijg. Zeker omdat ik de hypotheekrente-aftrek ook niet maandelijks doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hier een heel simpele aangifte net verzonden.
Heb gewoon 1 inkomen gehad dit jaar, zit (net) onder de 21xx euro aan spaargeld en heb verder geen aftrekposten.

Moet in totaal 44 euro bijbetalen. Maar aangezien dit onder de 45 euro valt wordt het kwijtgescholden _/-\o_
was het 1 euro meer, had het mij 45euro gekost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
TripleQ schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:09:
Hier een heel simpele aangifte net verzonden.
Heb gewoon 1 inkomen gehad dit jaar, zit (net) onder de 21xx euro aan spaargeld en heb verder geen aftrekposten.

Moet in totaal 44 euro bijbetalen. Maar aangezien dit onder de 45 euro valt wordt het kwijtgescholden _/-\o_
was het 1 euro meer, had het mij 45euro gekost :D
Voor jou kunnen ze het dus wel leuker maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
En makkelijker. Met de app was het zo gepiept.
Al heb ik wel even ook de online versie bekeken, en die gaf precies hetzelfde aan allemaal.

Behalve dat de online versie ook daadwerkelijk dat kwijtschelden ook uitlegt.

In de app staat gewoon :

(x euro) Verschuldig - (x euro) Voorheffingen = 44 euro (dit noemen ze de aanslaggrens).
Te betalen: 0 euro.

Zonder enige uitleg waarom je die 44 euro niet hoeft te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59
Even snel de iOs app gedownload en de gegevens opgehaald, lijkt allemaal behoorlijk te kloppen. Maar dat ik ineens "te betalen 3.341" als slotsom heb dat lijkt me vreemd. Zal dat vanavond eens op de computer gaan invullen.

/edit
Mijn god, in de online versie alsnog zoveel geld. Ik snap hier niets van.

/edit2
Woningschuld stond verkeerd, nu 260 euro bij betalen, nog teveel ;)

[ Voor 26% gewijzigd door ephymerous op 02-03-2015 13:59 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 16:14
Ik moet wel even kwijt dat de belastingdienst de zaakjes prima op orde heeft. Dat er gister wat bereikbaarheid problemen waren kan ik als IT'er goed begrijpen. Daarnaast is de communicatie prima.

Mag ook wel eens gezegd worden toch?

-

Bij mij klopte alles wel eigenlijk, ik zat in een overgang tussen studie en werk in 2014 en kan nog wat terugkrijgen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:34
Ook ik heb de App gebruikt.

Ik krijg altijd terug en moest nu ineens bijna € 600,00 terug betalen.

Als ik de verhalen hierboven lees toch maar eens het "normale" programma downloaden. Benieuwd waar ik dan op uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Ik heb dit jaar voor het eerst een fiscaal partner en we willen mijn studieschuld van haar vermogen aftrekken. Hoe geef je dat aan in de online aangifte? Moet ik dan aan het begin zeggen dat ze mijn huisgenoot is??

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creapYYY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
Noppesnada schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:43:
Ook ik heb de App gebruikt.

Ik krijg altijd terug en moest nu ineens bijna € 600,00 terug betalen.

Als ik de verhalen hierboven lees toch maar eens het "normale" programma downloaden. Benieuwd waar ik dan op uit kom.
Hier hetzelfde, mag nu €650,- betalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Iedereen die nu minder terugkrijgt of zelfs moet bijbetalen? Dit kan heel goed kloppen! Een aantal regels die vorig jaar zijn veranderd konden in 2014 niet meer op tijd worden meegenomen in de voorlopige aanslag.
Dit wordt nu even nadelig gecompenseerd. "Leuker kunnen we het niet maken, en op tijd iets doorvoeren ook niet..." Ach, klein dingetje, komt volgend jaar wel. Van de website van de belasting:

Vanaf 1 januari 2014 is een aantal belastingregels veranderd. Zo is de algemene heffingskorting, net als de arbeidskorting, inkomensafhankelijk geworden. De wijzigingen werden definitief nadat wij de voorlopige aanslagen over 2014 hadden verstuurd. Daarna konden deze wijzigingen niet meer worden verwerkt. Mogelijk is uw te betalen voorlopige aanslag 2014 te laag geweest of is uw teruggaaf te hoog geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
In mijn online belastingaangifte moet ik € 741 bijbetalen, in het gedownloade aangifteprogramma € 686. Scheelt toch mooi € 55. :*) Nu nog zoeken of ik kan vinden waar dat verschil zit. :/

In de pdf-download van mijn online aangifte staat geen berekening van de aanslag weergegeven en mijnbelastingdienst is weer eens onbereikbaar. ;(

[ Voor 28% gewijzigd door Louise525 op 02-03-2015 15:36 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
MMaster23 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:02:
Dus bij aangifte 2014 gebruik je woz beschikking 2014 met taxatie datum jan 2013?
Yep! :)

Van de site van de belastingdienst:

Bij de hand houden

Houd de volgende documenten bij de hand:

burgerservicenummer
DigiD
inkomensgegevens, zoals de jaaropgaaf van uw werkgever
bankafschriften
als u een eigen woning hebt: de WOZ-waarde met waardepeildatum 1 januari 20133
eventueel betalingsbewijzen van aftrekposten

[ Voor 47% gewijzigd door Louise525 op 02-03-2015 15:28 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
MrAngry schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:11:
Ik heb dit jaar voor het eerst een fiscaal partner en we willen mijn studieschuld van haar vermogen aftrekken. Hoe geef je dat aan in de online aangifte? Moet ik dan aan het begin zeggen dat ze mijn huisgenoot is??
Ik kon het ook niet vinden. Ik heb nu alleen aangevinkt dat het totale vermogen niet boven de 42.xxx uitkomt. Als ze bewijs willen dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrAngry schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:11:
Waarom heb je een fiscaal partner? Samenwonen alleen is niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 20:06

-Sander-

///M Powerrrrrr

kazz1980 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:36:
Goed punt, ik heb het direct even opgezocht, want ik had er nog nooit van gehoord.
Het gaat dus om de opgebouwde waarde niet de waarde van de verzekering.

Bron;
http://www.uitvaartverzek...box_3_uitvaartverzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Anoniem: 286207 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:38:
[...]

Waarom heb je een fiscaal partner? Samenwonen alleen is niet genoeg.
Omdat we voldoen aan de regels van fiscaal partnerschap.
Baldertt schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:29:
[...]

Ik kon het ook niet vinden. Ik heb nu alleen aangevinkt dat het totale vermogen niet boven de 42.xxx uitkomt. Als ze bewijs willen dan hoor ik het wel.
Ik heb het ondertussen wel gevonden. Je moet idd aangeven dat je een huisgenoot hebt en dan hoe lang je samenwoont etc en dan aan het eind vraagt ie of je fiscaal partner wilt zijn en of je samen aangifte wilt doen.

[ Voor 49% gewijzigd door MrAngry op 02-03-2015 16:55 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Ik moet gebruik maken van de aangifte voor ondernemers. Nu heb ik in 2014 voor het eerst helemaal niet in loondienst gewerkt. Bij mijn voorgaande aangiftes (2012 en 2013) had ik altijd wel bepaalde dingen die ingevuld stonden, zoals banksaldo. Dit heb ik nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrAngry schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:17:
[...]

Omdat we voldoen aan de regels van fiscaal partnerschap.

[...]

Ik heb het ondertussen wel gevonden. Je moet idd aangeven dat je een huisgenoot hebt en dan hoe lang je samenwoont etc en dan aan het eind vraagt ie of je fiscaal partner wilt zijn en of je samen aangifte wilt doen.
8)7

Ok, dan moet je de vragen aan het begin invullen over samenwonen, kind etc. Als je voldoet aan de regels geeft het systeem aan dat fiscaal partner bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
De onlineversie neemt bij mij het woningforfait niet mee volgens mij. Dan krijg ik dus veel meer terug dan wanneer ik het met het programma invul. 1e paar maanden geen forfait want woning nog in aanbouw. Het verschil met de aftrek is precies de waarde van het forfait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Geen last van hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Pos2007 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 20:42:
De onlineversie neemt bij mij het woningforfait niet mee volgens mij. Dan krijg ik dus veel meer terug dan wanneer ik het met het programma invul. 1e paar maanden geen forfait want woning nog in aanbouw. Het verschil met de aftrek is precies de waarde van het forfait.
Op mijn pdf overzicht staat bij box 1 mijn eigen woning forfait. Dit i.t.t. wat je invult is heel uitgebreid in cijfertjes weergegeven.
En de verschillende apps zijn schijnbaar zo goed als onbruikbaar als je niet het hele jaar dezelfde partner/baan/huis/hypotheek enz hebt. Geavanceerde apps hoor.... :-) weer weggegooid geld als je het mij vraagt.

[ Voor 17% gewijzigd door GerardVanAfoort op 02-03-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
In het pdf overzicht staat bij mij ook 0 aangegeven voor de 1e maanden. Volgens mij in 1 regeltje. Het programma vult echter dmv WOZ dan direkt in wat de situatie de rest vh jaar is geweest. Dit wordt in de online versie ook gevraagd, maar volgens mij geen bedrag aan gehangen. Zal morgen nog eens kijken of ik het wel goed heb ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmetje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:50
Ik moest gisteren wel lachen met de aangifte met vooraf ingevulde gegevens. Ik doe altijd tegelijkertijd aangifte voor mijzelf en mijn vrouw. Nu logde ik eerst mijzelf in om de gegevens binnen te halen en die waren goed (al vind ik het toch apart dat zij de hoogte van mijn rekeningen inschatten, deze waren te hoog en konden niet gewijzigd worden). Toen logde ik mijn vrouw in en tot onze verbazing stonden daar niet 2 bankrekeningen (betaal + spaar) maar een derde spaarrekening met een grand total van 10 euro.

Het zal waarschijnlijk wel een spaarrekening van vroeger zijn die anderen voor haar hebben opgezet maar het verbaasde ons wel. We hoefden er natuurlijk niets mee te doen maar we waren er toch wel een beetje verbaasd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Pos2007 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 20:42:
He dat heb ik ook. Ik heb de eerste maanden van 2014 nog niet in mijn huis gewoond en het wordt inderdaad verkeerd berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Martijn19 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:56:
Ik moet gebruik maken van de aangifte voor ondernemers. Nu heb ik in 2014 voor het eerst helemaal niet in loondienst gewerkt. Bij mijn voorgaande aangiftes (2012 en 2013) had ik altijd wel bepaalde dingen die ingevuld stonden, zoals banksaldo. Dit heb ik nu niet?
Nee, ondernemers hebben geen vooraf ingevulde gegevens.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Phyxion schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:20:
[...]

Nee, ondernemers hebben geen vooraf ingevulde gegevens.
Maar dat heb ik eerder wel gehad.

Ik zie hier bijvoorbeeld nog een bericht over 2012: http://www.schootenadvies...ulde-aangifte.html?id=141

Toen heb ik ook gewoon gebruik gemaakt van de aangifteprogramma voor ondernemers en kon ik ergens op de site van belastingdienst een bestandje downloaden en importeren. Tenminste, voor mijn gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik heb voor zo ver ik mij kan herinneren nog nooit vooraf ingevulde gegevens gehad bij de aangifte voor ondernemers in ieder geval.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Remmetje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:25:
.....
al vind ik het toch apart dat zij de hoogte van mijn rekeningen inschatten, deze waren te hoog en konden niet gewijzigd worden). .....
Hoogte van je saldo is van 1 Januari 2014 mocht je van mening zijn dat het niet klopt dan zal je bij je eigen bank aan de bel moeten, zij verstrekken de gegevens aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Louise525 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:25:
[...]

Yep! :)

Van de site van de belastingdienst:

Bij de hand houden

Houd de volgende documenten bij de hand:

burgerservicenummer
DigiD
inkomensgegevens, zoals de jaaropgaaf van uw werkgever
bankafschriften
als u een eigen woning hebt: de WOZ-waarde met waardepeildatum 1 januari 20133
eventueel betalingsbewijzen van aftrekposten
Hoe zit dat dan als je dit jaar verhuisd ben? ik heb enkel de WOZ waarde van 2015 gekregen volgens mij. Niet van 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind het ook verwarrend. Vooropstellende, als jij DIT JAAR (2015) verhuisd bent heb je er natuurlijk niets mee te maken, je doet aangifte over 2014 ;)

Maar voor mij: Ik ben in 2014 verhuisd en heb voor de aangifte van 2014 de WOZ waarde aangehouden die bij mij bekend is, dus van de beschikking van 2014, die de verkoper ergens in januari 2014 kreeg van de gemeente (en die ik via de makelaar heb gekregen ten tijde van aankoop).

Volgens mij is dit ook gewoon goed, maar ik raak in verwarring door de verhalen hier.

/edit
Mmm, op de beschikking die ik DIT jaar gehad heb staat dit:
Straat 666
WOZ-waarde = EUR 666.666
waardepeildatum 01-01-14 (toestand per 01-01-15)*

Dus die gebruik ik over de aangifte 2015. (volgend jaar!)

De beschikking van vorig jaar kan ik helaas ff niet terugvinden (de WOZ-waarde staat ook op de notarisafrekening, daar heb ik de waarde vandaan gehaald), maar daar zal wel waardepeildatum 01-01-2013 opstaan denk ik.....

/edit2
ff verder rondgeklikt op het eloket van mijn gemeente, kan ook een taxatieverslag opvragen, daar staat dit:

Vastgestelde WOZ-waarde:
€ 990.000 (waardepeildatum 1 januari 2014)
Vorige vastgestelde WOZ-waarde
€ 994.000 (waardepeildatum 1 januari 2013)

Heb voor mijn huidige aangifte (over 2014) de onderste waarde gebruikt :)

(alle waarden in deze post zijn fictief ;) )

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 03-03-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Hbeez schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:31:
Gisteren even de voorlopige vooraf ingevulde belastingaangifte doorgelopen: blijkbaar een kleine 2k aan teveel toegepaste heffingskorting ontvangen, wat ik nu moet terugbetalen. Lijkt niet op de getallen van enkele honderden euro's die ik in de media voorbij heb zien komen.. ben er behoorlijk zuur van .

Ik mag dus zo'n 1800 euro terugbetalen :'( Zijn er meer mensen die dergelijke bedragen mogen terugbetalen?
Heb je de verschillende invulmogelijkheden ook vergeleken (online/offline)?
Het schijnt bij behoorlijk wat mensen een heel ander getal op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet hoe je op een bedrag van 1800 extra euro kan komen? Dat heeft weinig met de veranderende belastingregels te maken lijkt me? Ik las op een ander forum ook iets van iemand die 3k bij moest betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
FreakNL schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:57:
Ik snap niet hoe je op een bedrag van 1800 extra euro kan komen? Dat heeft weinig met de veranderende belastingregels te maken lijkt me? Ik las op een ander forum ook iets van iemand die 3k bij moest betalen....
Geen idee - collega's betalen max 600 euro terug. Ik ben vanaf februari gestegen qua salaris waardoor ik ook in een andere belastingschijf ben terechtgekomen, wellicht dat ik in de eerste maand van het jaar daarom te weinig belasting heb betaald?

Er valt weinig aan te dubbelchecken/controleren, het is een simpele berekening van afgedragen & verplichte heffingskortingen & belastingen en daar zit een verschil in van 1800 euro. Er zitten verder geen extra factoren in (HRA, VRH, whatever) in dit bedrag..

Als ik bv. m'n bruto-salaris van vorig jaar (grofweg 2x modaal) hier invul, dan kom ik ook uit op een totale belastingdruk die grofweg 1800 euro hoger ligt dan wat mijn werkgever heeft afgedragen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Waah schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:50:
[...]

Hoe zit dat dan als je dit jaar verhuisd ben? ik heb enkel de WOZ waarde van 2015 gekregen volgens mij. Niet van 2013
Je krijgt jaarlijks bericht over de WOZ-waarde, waarbij de peildatum steeds van het jaar ervoor is. Dus WOZ-waarde (en WOZ-aanslag) 2015: peildatum waarde onroerend goed 1 januari 2014
WOZ-waarde begin 2014 heeft als peildatum 1 januari 2013
WOZ-waarde begin 2013 heeft als peildatum 1 januari 2012
enz.

Ik zou denk ik de gemeente even bellen om na te vragen wat de waarde van je huis op peildatum 1 januari 2013 was. Dat is vooral van belang als dit een lagere waarde zou zijn dan wat je nu met de verkeerde peildatum in zou vullen, omdat de WOZ-waarde het EWF bepaalt en dat wordt verrekend met je af te trekken hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als hij daadwerkelijk DIT jaar een huis gekocht heeft is het helemaal niet van belang want dan hoeft hij die gegevens pas bij de aanslag van 2015 te gebruiken.

Als hij in 2014 een huis gekocht heeft moet hij de WOZ aanslag van 2014 (dus peildatum 2013) wel weten, ik heb dat zelf via meerdere bronnen:

1) Originele aanslag die de verkoper in januari/ 2014 gehad heeft
2) Afrekening notaris (stond WOZ waarde 2014 op (dus peildatum 1-1-2013)
3) Inloggen op e-loket van gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Mythio schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:53:
[...]

Heb je de verschillende invulmogelijkheden ook vergeleken (online/offline)?
Het schijnt bij behoorlijk wat mensen een heel ander getal op te leveren.
Enige verschil is dat ik met de offfline app mijn studieschuld kan aftrekken van mijn vermogen, dus ik hoef nu nog maar 1750 Euro terug te betalen..

[ Voor 38% gewijzigd door Hbeez op 03-03-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:50

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Als ik mijn gegevens vanuit de Belastingdienst laat inlezen in de offline applicatie, haalt deze ook mijn gegevens op van studiefinanciering in het verleden. Nu ben ik al even klaar met studeren en heb helaas een studieschuld opgebouwd omdat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt. Echter, de applicatie plaatst mijn studiefinanciering (waar ik al jaaaaren geen recht meer op heb en ook al meerdere jaren aan het terugbetalen ben) onder "studiekosten" in plaats van "schulden".

Iemand die een idee bij heeft waarom dat op deze manier automatisch ingevuld wordt, of eenzelfde situatie heeft? Volgens mij zijn dit geen studiekosten, maar een aftrekpost in box 3 waardoor ik eventueel minder vermogen hoef op te geven?

Ik hoop er wel achter te komen want het maakt een verschil tussen 50 Euro betalen of 1600 Euro ontvangen :P

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
FreakNL schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:25:
Als hij daadwerkelijk DIT jaar een huis gekocht heeft is het helemaal niet van belang want dan hoeft hij die gegevens pas bij de aanslag van 2015 te gebruiken.

Als hij in 2014 een huis gekocht heeft moet hij de WOZ aanslag van 2014 (dus peildatum 2013) wel weten, ik heb dat zelf via meerdere bronnen:

1) Originele aanslag die de verkoper in januari/ 2014 gehad heeft
2) Afrekening notaris (stond WOZ waarde 2014 op (dus peildatum 1-1-2013)
3) Inloggen op e-loket van gemeente
Dit is inderdaad het geval.
Scheelt 21.000 euro in WOZ-waarde. Dus toch wel even de moeite waard denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

21000 met wat? Met de waarde van het jaar ervoor of met de waarde van nu? En hoger of lager?

Mijn WOZ waarde van dit jaar (2015, peildatum 1-1-2014) is wederom gedaald tov van de vorige aanslag (toen ik nog geen bewonder was, 2014, peildatum 1-1-2013). Dus ik het dit jaar weer een lagere eigenwoningforfait. Maargoed, dat is maar tientjeswerk uiteindelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
FreakNL schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:11:
21000 met wat? Met de waarde van het jaar ervoor of met de waarde van nu? En hoger of lager?

Mijn WOZ waarde van dit jaar (2015, peildatum 1-1-2014) is wederom gedaald tov van de vorige aanslag (toen ik nog geen bewonder was, 2014, peildatum 1-1-2013). Dus ik het dit jaar weer een lagere eigenwoningforfait. Maargoed, dat is maar tientjeswerk uiteindelijk..
Voor 2014 (peildatum 1-1-2013) was het 21.000 lager, dan dat het voor 2015 is. Is een oud huurhuis dat opgeknapt is door de vorige bewoners. Daarom houdt de gemeente voor 2015 de verkoopprijs aan die dus 21.000 hoger is dan de WOZ-waarde op 1-1-2013.

Het is inderdaad tientjeswerk.... maar het zijn tientjes :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 03-03-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
In de online aangifte krijg je eerst de gegevens m.b.t. de kapitaalverzekering die je in moet vullen en vervolgens de gegevens van de hypotheek. Heb geen idee of ik een kapitaalverzekering heb? Is een totaal nieuwe term voor mij...

Als je een hypotheek hebt, heb je dan ook automatisch een kapitaalverzekering? Bij mij stond het aangevinkt en heb er exact dezelfde gegevens ingevoerd als bij de hyptoheekgegevens. Ik heb een hypotheek waarbij 50% spaar is en 50% aflossingsvrij. Afgesloten in Juni 2012.

Hoe kom ik er nou achter of ik wel/geen kapitaalverzekering heb? Heb naar de tussenpersoon gebeld (waar ik mijn hypotheek heb afgesloten) maar die twijfelde zelf ook... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
YinYang schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:42:
Hoe kom ik er nou achter of ik wel/geen kapitaalverzekering heb?
Door een paar pagina's terug te lezen en dan te posten? Of eigenlijk niet meer posten, want dan was deze vraag overbodig.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste