Bij mij zit er geen verschil tussen online invullen of via het offline programma, ik krijg trouwens nog een heel klein bedrag terug terwijl ik eigenlijk bij mijn voorlopige aanslag/teruggave (die ik in juli aangevraagd had, net na de aankoop van mijn huis) nog een maand teveel hypotheekrente gerekend had (was uitgegaan van 6 maanden, maar heb maar 5 maanden rente betaald in 2014 aangezien Aegon achteraf incasseert).
Daarentegen had ik bij mijn vorige werkgever te maken met wachtdagen bij ziekte. Als je een dagje ziek was (2 keer gebeurt in 2014) kreeg je dus een wachtdag en werd er bij de salarisadministratie voor die betreffende maand een ander loontijdvak (week ipv maand) toegepast waardoor je meer belasting betaalde dan je zou verwachten. Vraag me niet naar precieze details, maar een (bruto) wachtdag kostte me altijd veel meer (netto) dan je zou verwachten. Heb vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad overigens, kreeg toen ook meer terug dan verwacht.
Alles bij elkaar optellende heb ik dus teveel belasting betaald en krijg ik iets terug. Het moet overigens wel in die loonheffing zitten, want ik heb alleen een huis en inkomen, dus zo ingewikkeld is mijn aangifte niet.
Wel vind het offline programma een stuk overzichtelijker, dat kan gewenning zijn, maar ik vind de getoonde eindafrekening bij de online versie onoverzichtelijk en onlogisch.
Voorbeeldje: (fictieve bedragen)
Online:
Verschuldigde inkomensbelasting: 4000
Verschuldigde premie zorgverzekering: 8000
Ontvangen via voorlopige aanslag: 2000
Dit wordt dan bij elkaar opgeteld (14000)
Daarna:
Heffingskorting: 1800
Ingehouden loonheffing: 12300
Dit wordt ook weer bij elkaar opgeteld (14100)
Definitief terug te krijgen: 100
=============
De offline versie:
Verschuldigde inkomstenbelasting en premie zorgverzekering: 10200 (dit is dus die 4000+8000-1800)
Ingehouden loonbelasting en premie zorgverzekering: 12300
Verschil: -2100 (dit is dus wat je terugkrijgt)
Reeds ontvangen in 2014: 2000
Definitief terug te krijgen: 100
================
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik vin de berekening in de offline versie veel logischer;
Wat had je moeten betalen - wat heb je al betaald + wat heb je al teruggehad = te betalen (of, als uitkomst < 0 terug te krijgen)
Of ligt dit aan mij?
Bij mij stond de kapitaalverzekering trouwens ook aan, ook maar uitgezet (heb alleen ORV die aan hypotheek verpand is).
Enige waar ik nu nog over twijfel zijn de aankoopkosten van mijn huis (dus niet de aftrekposten). Ik moet ergens de aankoopprijs + aankoopkosten invullen, heb dit aangehouden als aankoopkosten:
Overdrachtsbelasting + akte van levering (notaris) + inschrijving geheel perceel (notaris) + kadastrale inzage levering (notaris) + omzetbelasting (notaris).
zou niet weten wat verder nog aankoopkosten kunnen zijn. Had geen makelaar, bouwrente, bouwkundige keuring of roerende zaken. Wel een verplichte taxatie, maar die heb ik lekker afgetrokken, ondanks dat het programma van de BD deze onder de aankoopkosten schaart...
[
Voor 13% gewijzigd door
FreakNL op 02-03-2015 11:38
]