YinYang schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:55:
Welke reactie klopt nu? Heeft de hoogte van de HRA nu wel of niet met je inkomen te maken?
En als ik er zeker van wil zijn dat ik volgend jaar niet hoef te betalen bij de aangifte IB, is het dan verstandig om mij toetsingsinkomen een stuk te verhogen via mijntoeslagen.nl? Misschien zelfs nóg iets hoger dan het inkomen wat ik schat?
Hoe hoger je je inkomen opgeeft, hoe meer kans dat je
juist terug moet betalen (als we alleen naar de HRA kijken!)
Ja, je HRA is afhankelijk van je inkomen, of liever, van de inkomstenbelasting die je betaald hebt.
Het is een
aftrekpost, wat betekent dat je het aftrekt van je inkomen, en er dus geen belasting over hoeft te betalen.
Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaalt.
Stel dat jij 5k aan hypotheek rente hebt betaald, en dat j edie af mag trekken.
Als jij 45k hebt verdiend dit jaar, dan reken je dus met 45k - 5k = 40k inkomen.
Jouw baas heeft namens jou over die 5k verschil netje 42% naar de belastingdienst overgemaakt, maar nu blijkt dus dat je helemaal geen belasting hoefde te betalen. Dus krijg jij 42% van 5k terug, oftewel 2100 euro.
Als jij echter 75k hebt verdiend dit jaar, dan reken je dus met 75k - 5k = 70k inkomen. Jouw baas heeft over die 5k geen 42, maar 52% belasting ingehouden, en die krijg je terug omdat je die net hoefde te betalen. Dus nu krijg je 2600 euro terug!
Als jij je verwachte salaris dus dusdanig te hoog opgeeft dt de belastingdienst denkt dat jij 52% onverschuldigde belasting betaalt, aar het blijkt maar 42% te zijn geweest, zullen zij je via de voorlopige teruggave dus 500 euro teveel betalen. Die willen ze later weer van jou, dus moet je bijbetalen.
Als je zeker wilt zijn dat je niet bij hoeft te betalen (maar eerder wat terugkrijgt) kun je het best een laag geschat salasris opgeven en je verwachte hypotheekrente naar wat naar beneden bijstellen.
Geef je echter een te laag inomen op, dan krijg je opeens allerlei toeslagen, die je moet terugbetalen. Beste is dus om je salaris zo goed mogelijk in te schatten, en om als buffer je hypotheekrente naar beneden bij te stellen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Dido op 05-03-2015 09:13
]