Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24
Even een vraagje m.b.t. de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Weet iemand waar ik de invloed hiervan kan terugvinden in het aangifteprogramma?

Ik en mijn vriendin hebben afgelopen jaar een jongetje gekregen en gezien zij gewoon is blijven werken (m.u.v. zwangerschapsverlof) lijkt het mij dat wij hier recht op hebben.

Nu krijgt zij sowieso al een bedrag van bijna 2.000 euro terug i.v.m. teveel betaalde loonbelasting. Ik dacht zelf dat dit misschien te maken heeft omdat zij midden in het jaar van werkgever is veranderd waar een deel overlap in zat (ik dacht een halve maand). Bij het overzicht van haar staat het volgende:
  • Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 5.000
  • AF: ingehouden loonbelasting en premies volksverzekeringen, dividendbelasting en kansspelbelasting: 7.000
  • Terug te krijgen: 2.000
Zit hierin dan de inkomensafhankelijke combinatiekorting verwerkt?

p.s. cijfers zijn even voor de handigheid afgerond

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 10:53
Hoe oud is je zoontje in 2014. Minder als 6 maanden is geen combinatiekorting. Volgend jaar pas dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
cvs79 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:07:
Hoe oud is je zoontje in 2014. Minder als 6 maanden is geen combinatiekorting. Volgend jaar pas dan.
Ah hij moet per 1 januari 2014 al 6 maanden zijn. Ik dacht aan het einde van het jaar. Hij is in mei geboren dus dan heb ik het inderdaad pas volgend jaar. Thanks!

Vind het wel alsnog raar dat mijn vriendin bijna 2K terug krijgt. Is er dan gewoon ongelooflijk slecht voorgeheven door haar werkgever(s)?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Thecola schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:20:
[...]

Ah hij moet per 1 januari 2014 al 6 maanden zijn. Ik dacht aan het einde van het jaar. Hij is in mei geboren dus dan heb ik het inderdaad pas volgend jaar. Thanks!

Vind het wel alsnog raar dat mijn vriendin bijna 2K terug krijgt. Is er dan gewoon ongelooflijk slecht voorgeheven door haar werkgever(s)?
Vakantiegeld, 13e maand, bonus tegen hoogste schaal tarief misschien? Dat kan veel schelen (als is €2000,- dan nog erg veel).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:21
[...]

Ik denk dat de werkgevers prima loonheffing hebben ingehouden.

Halverwege van werkgever gewisseld? Dan is de kans groot dat de 2e werkgever geen arbeidskorting/loonheffingskorting heeft toegepast. Dat is logisch, had hij dat wel gedaan had je zo 3.000 terug moeten betalen.

Ja, nu krijg je zo 2.500 terug maar lijkt me beter dan een soortgelijk bedrag terug betalen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is niet waar.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2014

U krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
◾U hebt een kind dat op 1 januari 2014 jonger is dan 12 jaar. Voor 2014 betekent dit dat uw kind is geboren na 31 december 2001.
Dit kind staat in 2014 ten minste 6 maanden bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
◾Uw arbeidsinkomen is hoger dan € 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
◾U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Is deze partner minder dan 6 maanden uw fiscale partner? Dan telt deze fiscale partner niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
Je hebt gelijk, mAr dan nog hebben ze t over 1 januari 2014, toen was m'n zoontje er nog niet

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
evleerdam schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat de werkgevers prima loonheffing hebben ingehouden.

Halverwege van werkgever gewisseld? Dan is de kans groot dat de 2e werkgever geen arbeidskorting/loonheffingskorting heeft toegepast. Dat is logisch, had hij dat wel gedaan had je zo 3.000 terug moeten betalen.

Ja, nu krijg je zo 2.500 terug maar lijkt me beter dan een soortgelijk bedrag terug betalen.
Nee loonheffingskorting is wel gewoon toegepast..

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Goed, bij mij klopt de voorafingevulde opgaaf niet. Loon etc ligt 30% lager dan wat mijn werkgever heeft overgemaakt.

En aangezien mijn werkgever de jaaropgaaf nog niet heeft verstuurd kan ik er op dit moment niks mee. Lekker dan -O-

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Thecola schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:37:
Je hebt gelijk, mAr dan nog hebben ze t over 1 januari 2014, toen was m'n zoontje er nog niet
Het staat er wat dubbelzinnig, maar die 6 maanden termijn is volgens mij bepalend of je recht hebt op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die bepaling over 1 januari 2014 zegt alleen iets over de leeftijd die je kind moet hebben op die datum. Het is dus niet zo dat je zoontje op 1 januari 2014 al 6 maanden moet zijn. Althans, mijn zoontje is in maart 2014 geboren en ik krijg de inkomensafhankelijke combinatiekorting gewoon.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
Wokschotel schreef op maandag 09 maart 2015 @ 08:17:
[...]

Althans, mijn zoontje is in maart 2014 geboren en ik krijg de inkomensafhankelijke combinatiekorting gewoon.
Ah oké, en waar/hoe vind je die terug in de aangifte dan?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik voldoe aan onderstaande regels voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting:
  • U hebt een kind dat op 1 januari 2014 jonger is dan 12 jaar. Voor 2014 betekent dit dat uw kind is geboren na 31 december 2001.
  • Dit kind staat in 2014 ten minste 6 maanden bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
  • Uw arbeidsinkomen is hoger dan € 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
  • U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Is deze partner minder dan 6 maanden uw fiscale partner? Dan telt deze fiscale partner niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Mijn kind is in september 2013 geboren waardoor mijn kind in 2013 5 maanden op hetzelfde adres inwoont. Voor 2013 heb ik dus niet kunnen profiteren van de betreffende korting. Dit jaar voor het eerst wel. Ik vind het alleen zo'n hoog bedrag wat ik terug krijg. Ik heb geen zin om dit terug te betalen voordat ik de aangifte definitief maak en dat hoge bedrag ontvang en later (om welke reden dan ook) weer terug moet betalen. Hoe weet ik zeker of dit bedrag klopt? Alle bedragen in de vooraf ingevulde aangifte komen overeen met mijn jaaropgaaf. Wat zou ik verder nog kunnen controleren?

[ Voor 0% gewijzigd door Younes op 09-03-2015 09:03 . Reden: foutje, bedankt... ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Motrax schreef op maandag 09 maart 2015 @ 07:47:
Goed, bij mij klopt de voorafingevulde opgaaf niet. Loon etc ligt 30% lager dan wat mijn werkgever heeft overgemaakt.

En aangezien mijn werkgever de jaaropgaaf nog niet heeft verstuurd kan ik er op dit moment niks mee. Lekker dan -O-
Dan pak je je laatste loonstrook van 2014 erbij. Onderaan (of aan de zijkant) staan altijd cummulatieven. Dit zijn de jaartotalen, zelfde getallen als op je jaaropgaaf.

NB. Werkgever had de jaaropgaaf al lang moeten versturen, zowel naar jou als naar de belastingdienst.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57
Younes schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:02:
Ik voldoe aan onderstaande regels voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting:
  • U hebt een kind dat op 1 januari 2014 jonger is dan 12 jaar. Voor 2014 betekent dit dat uw kind is geboren na 31 december 2001.
  • Dit kind staat in 2014 ten minste 6 maanden bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
  • Uw arbeidsinkomen is hoger dan € 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
  • U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Is deze partner minder dan 6 maanden uw fiscale partner? Dan telt deze fiscale partner niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Mijn kind is in september 2013 geboren waardoor mijn kind in 2013 5 maanden op hetzelfde adres inwoont. Voor 2013 heb ik dus niet kunnen profiteren van de betreffende korting. Dit jaar voor het eerst wel. Ik vind het alleen zo'n hoog bedrag wat ik terug krijg. Ik heb geen zin om dit terug te betalen voordat ik de aangifte definitief maak en dat hoge bedrag ontvang en later (om welke reden dan ook) weer terug moet betalen. Hoe weet ik zeker of dit bedrag klopt? Alle bedragen in de vooraf ingevulde aangifte komen overeen met mijn jaaropgaaf. Wat zou ik verder nog kunnen controleren?
De combinatiekorting kan zo oplopen tot een euro of 2000. Zo krijgen wij in totaal €1700 terug, ondanks de naheffing (die ons ook allebei treft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

celshof schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:56:
[...]
De combinatiekorting kan zo oplopen tot een euro of 2000. Zo krijgen wij in totaal €1700 terug, ondanks de naheffing (die ons ook allebei treft).
Die 1700 die jullie krijgen, krijgt de ene, omdat de ander meer verdient. Dat is bij jou waarschijnlijk het geval. Bij mij is dat inderdaad 2k rond. Dat is mij nooit overkomen en daarom ben ik een beetje huiverig. Ik lees verder hier en daar dat de BD probeert zsm een definitieve aanslag te sturen. Ik zal het geld dan even opzij zetten tot ik die definitieve aanslag binnen heb.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Younes schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:04:
[...]

Die 1700 die jullie krijgen, krijgt de ene, omdat de ander meer verdient. Dat is bij jou waarschijnlijk het geval. Bij mij is dat inderdaad 2k rond. Dat is mij nooit overkomen en daarom ben ik een beetje huiverig. Ik lees verder hier en daar dat de BD probeert zsm een definitieve aanslag te sturen. Ik zal het geld dan even opzij zetten tot ik die definitieve aanslag binnen heb.
Maar dat klopt dan toch ook gewoon? Of is het bij jullie niet de minst-verdienende partner die het krijgt? Of zou er ook een groot bedrag aan naheffing moeten plaatsvinden?

Sowieso zou je in het aangifte programma kunnen kijken hoe de opbouw van de teruggave is. Alles is terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 16:02
Vorig jaar ben ik afgestudeerd en ben ik ook begonnen met werken, daarnaast kreeg ik geen studiefinanciering meer in dat jaar. Nu zou ik studiekosten in theorie kunnen aftrekken (1700 euro aan collegegeld ongeveer), echter, mijn ouders hebben dit betaalt/voorgeschoten.

Kan ik dit nu aftrekken, of niet? Als ik het geld wat mijn ouders betaalt hebben als een schenking zie dan kan ik het volgens mij niet aftrekken, als ik het daarentegen als een lening zie, dan weer wel? Hoe stelt de belastingdienst dit vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

celshof schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:11:
[...]
Maar dat klopt dan toch ook gewoon? Of is het bij jullie niet de minst-verdienende partner die het krijgt? Of zou er ook een groot bedrag aan naheffing moeten plaatsvinden?

Sowieso zou je in het aangifte programma kunnen kijken hoe de opbouw van de teruggave is. Alles is terug te vinden.
Jep, klopt als een bus: Ik krijg een korting van € 2133. (anders had ik iets moeten terugbetalen) Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/29fqm9z.png

bron: http://www.belastingdiens...2a-4fe2-aea6-27e9087ce4a1

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Waarom twijfel je dan of het wel klopt en wacht je af? Het is toch prima te verklaren door een kind >6mnd aan het eind van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

celshof schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:15:
Waarom twijfel je dan of het wel klopt en wacht je af? Het is toch prima te verklaren door een kind >6mnd aan het eind van het jaar?
Ik had gebeld met de belastindienst en de dame aan de lijn had het erover dat de korting maximaal 1024 was (wat dus niet klopt). Daarnaast kon diezelfde dame mijn gegevens niet controleren, omdat ik de aangifte niet had gedaan... :(

Maar goed, ik ben redelijk overtuigd. Ik wacht tot ik de definitieve aanslag heb en dan ben ik zeker.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Younes schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:24:
[...]

Ik had gebeld met de belastindienst en de dame aan de lijn had het erover dat de korting maximaal 1024 was (wat dus niet klopt). Daarnaast kon diezelfde dame mijn gegevens niet controleren, omdat ik de aangifte niet had gedaan... :(

Maar goed, ik ben redelijk overtuigd. Ik wacht tot ik de definitieve aanslag heb en dan ben ik zeker.
Hebben jij en je partner beide een inkomen hoger dan 32k? En in loondienst? Dan is de dame bij de BD in de war, want dat is exact gelijk aan onze situatie en wij krijgen al 2 jaar lang die €2000 (onze zoon was helaas pas in september geboren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

celshof schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:20:
[...]
Hebben jij en je partner beide een inkomen hoger dan 32k? En in loondienst? Dan is de dame bij de BD in de war, want dat is exact gelijk aan onze situatie en wij krijgen al 2 jaar lang die €2000 (onze zoon was helaas pas in september geboren ;) )
Dezelfde situatie inderdaad, maar als jij al 2 jaar die 2k krijgt dan is jouw zoon denk ik 1 jaar ouder dan mijn dochter. Ik profiteer namelijk pas voor de eerste keer, want mijn dochter is in september 2013 geboren.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik betaal voor mijn vriendin de studie (samenlevingscontract, fiscaal partners),leent ook wat bij, begrijp ik dat ik die kosten dus kan aftrekken? Dat is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Je bent fiscaal partner. Je geeft jouw deel aan jouw zijde van de aangifte in, het deel van je fiscale partner aan de zijde van je fiscale partner.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
  • Laatst online: 22-09 17:00
Ik zit met het volgende, kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden:

Ik en mijn vriendin hebben in mei 2014 een huis gekocht. Hierbij hebben we vrijwel direct de Voorlopige aanslag aangevraagd en daarin de aftrekposten van het huis en de aankoop daarvan opgegeven.
Nu kan ik via de aangifte Inkomstenbelasting deze kosten weer opgeven. Dat lijkt mij niet meer van toepassing voor ons. Ik neig naar het niet nog een keer opgeven van deze kosten. Maar de vraag staat er zo: Hebt u of <partnernaam> naast de rente nog andere kosten, zoals afsluitkosten? Nu had ik die inderdaad, maar moet ik dat dan ook aangeven? Want zoals gezegd, ik heb dit bij de Voorlopige aanslag al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Je moet ze zeker wel opgeven!

Het was een VOORLOPIGE aanslag !

Nu maak je daarvan een DEFINITIEVE aanslag.
Alle voorschotten op je definitieve aanslag (aka voorlopige aanslag) worden verrekend met het bedrag van de definitieve aanslag; het verschil krijg je terug/ moet je bijbetalen!

[ Voor 4% gewijzigd door CeesKees op 09-03-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
en daarnaast:
Tjommer schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:53:
Hierbij hebben we vrijwel direct de Voorlopige aanslag aangevraagd en daarin de aftrekposten van het huis en de aankoop daarvan opgegeven.
voorlopige teruggaaf != voorlopige aanslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: Gevonden :-)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CeesKees schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:55:
Je moet ze zeker wel opgeven!

Het was een VOORLOPIGE aanslag !

Nu maak je daarvan een DEFINITIEVE aanslag.
Alle voorschotten op je definitieve aanslag (aka voorlopige aanslag) worden verrekend met het bedrag van de definitieve aanslag; het verschil krijg je terug/ moet je bijbetalen!
Dit dus.

De voorlopige teruggave heet niet voor niets voorlopig. Nu ga je die definitief maken dus je moet alles invullen wat voor jou over 2014 van toepassing was.

Maar als je hier al vragen over hebt is het dan niet slim om voor deze keer langs een adviseur te gaan (of iig iemand vragen die dit al vaker heeft ingevuld) ? Die kan je precies vertellen wat je overal in moet vullen en als je goed oplet kun je het de volgende jaren wel weer zelf doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net online de aangifte ingevuld (nog niet verzonden). Krijgen toch weer een kleine € 4k terug :)
Nu wist ik dat we niet de volledige HRA via de Voorlopige Aanslag hadden gekregen, maar het ouderschapsverlof (ikzelf 240 uur en vriendinlief 100 uur) tikt lekker aan en dan ook nog eens de inkomstensafhankelijke arbeidskorting erbij!

Mooie is om even te spelen met wie welk deel terug krijgt. Mijzelf op -45 euro gezet, waardoor ik dat niet hoef te betalen. Vriendinlief krijgt dan het maximale terug gestort!

Ook nog effe de offline aangifte invullen, want heb hier nu al meermaals gelezen dat er verschillen in kunnen zitten. Kijken wat voordeliger is ^^

[ Voor 19% gewijzigd door BastaRhymez op 09-03-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Even snel via de belastingdienst app gespiekt, ik krijg toch aardig wat terug.... Behalve dat er van het saldo op rekeningen geen ruk klopt, en er een paar dingen zijn vergeten in de aftrekposten

Achja :+ Van de week maar ff invullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 10:35
Thecola schreef op maandag 09 maart 2015 @ 08:40:
[...]

Ah oké, en waar/hoe vind je die terug in de aangifte dan?
Volgens mij is deze nog niet beantwoord, de inkomensafhankelijke combinatiekorting kun je aan het einde van het programma terugvinden onder het 'Overzicht [NAAM]'. Er is dan, als je naar beneden scrollt, een link voor de heffingskortingen. Als je die aanklikt krijg je een overzicht van de voor jou/je vriendin van toepassing zijnde heffingskortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
DieSign schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:30:
[...]

Volgens mij is deze nog niet beantwoord, de inkomensafhankelijke combinatiekorting kun je aan het einde van het programma terugvinden onder het 'Overzicht [NAAM]'. Er is dan, als je naar beneden scrollt, een link voor de heffingskortingen. Als je die aanklikt krijg je een overzicht van de voor jou/je vriendin van toepassing zijnde heffingskortingen.
Thanks ik zal d'r vanavond eens naar kijken :)

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:22

Exigence

dnkroz

Kan iemand duidelijkheid verschaffen over de bedragen die genoemd worden in de Wet inkomstenbelasting? Kun je alle bedragen zonder meer verdubbelen in geval van fiscaal partnerschap? En zo ja, waar kan ik dat terugvinden?

Als voorbeeld natuurlijk het maximale heffingsvrij vermogen. Zonder fiscaal partner is dit € 21.139, iedereen weet dat dit met fiscaal partner het dubbele is, namelijk € 42.278. Echter wordt in de Wet inkomstenbelasting nergens gesproken over € 42.278, in artikel 5.5 wordt gesproken over € 21.139.

Waar vind ik die € 42.278 terug? En is die verdubbeling ook van toepassing op alle andere bedragen?

Want dan heb ik een interessante situatie... En dan gaat het niet om het bedrag aan spaargeld in bovenstaande voorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 09-03-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
Exigence schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:31:
Kan iemand duidelijkheid verschaffen over de bedragen die genoemd worden in de Wet inkomstenbelasting? Kun je alle bedragen zonder meer verdubbelen in geval van fiscaal partnerschap? En zo ja, waar kan ik dat terugvinden?
Nee, je kunt niet zondermeer alle bedragen verdubbelen in geval van fiscaal partnerschap.
Exigence schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:31:Als voorbeeld natuurlijk het maximale heffingsvrij vermogen. Zonder fiscaal partner is dit € 21.139, iedereen weet dat dit met fiscaal partner het dubbele is, namelijk € 42.278. Echter wordt in de Wet inkomstenbelasting nergens gesproken over € 42.278, in artikel 5.5 wordt gesproken over € 21.139.

Waar vind ik die € 42.278 terug? En is die verdubbeling ook van toepassing op alle andere bedragen?
Artikel 5.2 lid 2 Wet Inkomstenbelasting 2001:
....voor zover die gezamenlijke rendementsgrondslag meer bedraagt dan het heffingvrije vermogen van de belastingplichtige en zijn partner.

Er geldt in box 3 ook een drempel voor schulden, alleen als de schulden hoger zijn dan € 2.900, of € 5.800 bij een fiscaal partnerschap, mogen deze worden afgetrokken van de bezittingen. De uitwerking van deze regel is wettechnisch anders opgebouwd en staat in artikel 5.3 lid 3 sub e Wet Inkomstenbelasting 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Hellup

Voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2014 ontvangen € XXX euro

Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2014 ????

(want voorlopige aanslag zorgverzekeringswet 2014 heb ik volgens mij niet gehad?)

Wat moet ik bij de 2de invullen, hetzelfde als boven wat ik heb ontvangen of iets anders?

[ Voor 14% gewijzigd door B0MBACI op 09-03-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 14:15
Als je geen aanslag zorgverzekeringswet 2014 hebt ontvangen, moet je daar niets invullen.

Het zijn twee verschillende voorlopige aanslagen!

[ Voor 22% gewijzigd door cornfed99111 op 09-03-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

DieSign schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:15:
[...]

Nee, je kunt niet zondermeer alle bedragen verdubbelen in geval van fiscaal partnerschap.

[...]

Artikel 5.2 lid 2 Wet Inkomstenbelasting 2001:
....voor zover die gezamenlijke rendementsgrondslag meer bedraagt dan het heffingvrije vermogen van de belastingplichtige en zijn partner.

Er geldt in box 3 ook een drempel voor schulden, alleen als de schulden hoger zijn dan € 2.900, of € 5.800 bij een fiscaal partnerschap, mogen deze worden afgetrokken van de bezittingen. De uitwerking van deze regel is wettechnisch anders opgebouwd en staat in artikel 5.3 lid 3 sub e Wet Inkomstenbelasting 2001.
Ok, ik denk dat ik dat begrijp :)

Ik zal de situatie zelf eens beschrijven. Waar het feitelijk om draait: aftrek van de afsluitprovisie. Kun je daar iets over zeggen?

Situatie
Mijn vriendin en ik hebben een geregistreerd partnerschap. In 2014 hypotheek afgesloten van € 183.600. Afsluitprovisie van € 5508. Tot zover de feiten.

Wat zegt de belastingdienst over afsluitprovisie
Hoeveel afsluitprovisie mag u aftrekken?

U mag per persoon maximaal 1,5% van de schuld aftrekken, met een maximum van € 3.630 per persoon. Hebt u samen met uw fiscale partner een huis gekocht? Dan mag u samen eenmalig maximaal € 7.260 aftrekken.
http://www.belastingdiens...re_kosten/afsluitprovisie
Wat is het probleem?
Als ik het bedrag van € 5508 invul geeft het programma aan dat het niet mogelijk is. Blijkt dat zodra ik meer dan € 2754 (=exact 1,5%) invul het online aangifteprogramma aangeeft dat dit niet mogelijk is.
De totale afsluitprovisie mag niet hoger zijn dan 1,5% van de schulden voor het hoofdverblijf of de restschuld, met een maximum van € 7.260.
Uit de tekst van de Belastingdienst maak ik toch echt op dat er per persoon 1,5% van de schuld afgetrokken kan worden. Dus € 5508 in ons geval.

Al geprobeerd
Vorige week contact gehad met de Belastingdienst. In het kort: "U heeft gelijk meneer, u wordt maandag teruggebeld"
Vandaag werd ik teruggebeld. Na de situatie uitgelegd te hebben kwamen ze er eerst ook niet uit. Na diverse keren teruggebeld te zijn, dingen toegelicht te hebben kwamen ze met artikel 3.120, lid 5 aanzetten, waarin de 1,5% vermeld staat.

Dat er op de website van de Belastingdienst zelf per persoon vermeld stond vonden ze ook vreemd, maar dat was niet rechtsgeldig uiteraard. Daarnaast konden ze niet uitleggen waarom er in de wettekst niks gerept wordt over het eerder genoemde maximum van € 7.260 (in de wettekst staat de helft, € 3630).

Hoe zit het nu? Zoals ik het nog steeds lees kunnen wij per persoon 1,5% aftrekken. Als wij los van elkaar de aangifte in zouden vullen zouden wij toch ook per persoon een bedrag van 1,5% kunnen opgeven?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Younes schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:23:
[...]

Dezelfde situatie inderdaad, maar als jij al 2 jaar die 2k krijgt dan is jouw zoon denk ik 1 jaar ouder dan mijn dochter. Ik profiteer namelijk pas voor de eerste keer, want mijn dochter is in september 2013 geboren.
Mijn zoon is van september 2011, dus zelfs al het derde jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Exigence schreef op maandag 09 maart 2015 @ 22:28:
[...]

Ik zal de situatie zelf eens beschrijven. Waar het feitelijk om draait: aftrek van de afsluitprovisie. Kun je daar iets over zeggen?

Situatie
Mijn vriendin en ik hebben een geregistreerd partnerschap. In 2014 hypotheek afgesloten van € 183.600. Afsluitprovisie van € 5508. Tot zover de feiten.

[...]

Wat is het probleem?
Als ik het bedrag van € 5508 invul geeft het programma aan dat het niet mogelijk is. Blijkt dat zodra ik meer dan € 2754 (=exact 1,5%) invul het online aangifteprogramma aangeeft dat dit niet mogelijk is.

[...]

Uit de tekst van de Belastingdienst maak ik toch echt op dat er per persoon 1,5% van de schuld afgetrokken kan worden. Dus € 5508 in ons geval.

Al geprobeerd
Vorige week contact gehad met de Belastingdienst. In het kort: "U heeft gelijk meneer, u wordt maandag teruggebeld"
Vandaag werd ik teruggebeld. Na de situatie uitgelegd te hebben kwamen ze er eerst ook niet uit. Na diverse keren teruggebeld te zijn, dingen toegelicht te hebben kwamen ze met artikel 3.120, lid 5 aanzetten, waarin de 1,5% vermeld staat.

Dat er op de website van de Belastingdienst zelf per persoon vermeld stond vonden ze ook vreemd, maar dat was niet rechtsgeldig uiteraard. Daarnaast konden ze niet uitleggen waarom er in de wettekst niks gerept wordt over het eerder genoemde maximum van € 7.260 (in de wettekst staat de helft, € 3630).

Hoe zit het nu? Zoals ik het nog steeds lees kunnen wij per persoon 1,5% aftrekken. Als wij los van elkaar de aangifte in zouden vullen zouden wij toch ook per persoon een bedrag van 1,5% kunnen opgeven?

Als de belastingdienst het zelf al niet weet....hoe moeten wij het dan weten? ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof

Zoals ik het lees (maar ik ben geen belastingdeskundige) staat er dat degene die een schuld aangaat maximaal tot 1,5% mag aftrekken. Jullie zijn beide de hele schuld aangegaan waarschijnlijk, dus mogen jullie allebei 1,5% aftrekken. Dat het bedrag van 7K niet wordt genoemd is logisch, want de wet heeft het over "de belastingplichtige" en niet over de "belastingplichtige en zijn partner" en dan is het maximaal 3K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Laatst online: 01-09 12:00
Younes schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:06:
[...]

Jep, klopt als een bus: Ik krijg een korting van € 2133. (anders had ik iets moeten terugbetalen) Zie onderstaande afbeelding:

[afbeelding]

bron: http://www.belastingdiens...2a-4fe2-aea6-27e9087ce4a1
Dat is het !! _/-\o_ . Ik ben gisteravond lang aan het puzzelen geweest hoe het kan dat ik ieder jaar ~ hetzelfde bedrag moet betalen, en nu maar een heel klein beetje: zelfs zo weinig dat het loont om de een exact op 45 euro te laten uitkomen (dan hoef je niet te betalen) en de ander 'alles' te laten betalen.

Wilde net hier een verhaal opstellen of iemand enig idee had waarom ik wederom praktisch niks in te vullen heb net als ieder jaar, maar ineens de situatie veranderd t.o.v. alle voorgaande jaren. Opgelost. Dank :)

Edit: Maar ehm, was dit vorig jaar niet ook al (zie ik nu?) ?

[ Voor 3% gewijzigd door StarWolfer op 10-03-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
[...]

Situatie

[...]

Wat is het probleem?

[...]

Al geprobeerd

celshof schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:24:
[...]
Zoals ik het lees (maar ik ben geen belastingdeskundige) staat er dat degene die een schuld aangaat maximaal tot 1,5% mag aftrekken. Jullie zijn beide de hele schuld aangegaan waarschijnlijk, dus mogen jullie allebei 1,5% aftrekken. Dat het bedrag van 7K niet wordt genoemd is logisch, want de wet heeft het over "de belastingplichtige" en niet over de "belastingplichtige en zijn partner" en dan is het maximaal 3K
celshof slaat de spijker op zijn kop.

In het begin van dit wetsartikel ging de Belastingdienst uit van de interpretatie dat de 1,5%/€ 3.630 gold per woning en niet per belastingplichtige. Hiertegen is door een grote accounts- belastingadviesorganisatie bezwaar gemaakt bij de Belastingdiens, met hetzelfde argument als wat celshof schrijft. De Belastingdienst heeft de accounts- belastingadviesorganisatie gelijk gegeven, en sindsdien gezegd dat de 1,5%/€ 3.630 geldt per belastingplichtige. Met andere woorden in geval van een fiscaal partnerschap is het dus 1,5%/€ 7.260.

E.e.a. heb ik nog even nagelopen in het ontstaan van het wetsartikel, Kamerbehandeling en andere commentaren. Er wordt echter nergens gesproken over het fiscaal partnerschap en de uitleg van het wetsartikel bij een fiscaal partnerschap. Ook zijn er nog geen uitspraken van rechters.

Aangezien de Belastingdienst n.a.v. het bezwaar zelf heeft aangegeven dat wat op hun website staat de uitleg is die zij er aan geven, kan ik niets anders zeggen dan dat het online aangifteprogramma een fout bevat. En dat de medewerkers van de Belastingdienst weer eens bijzonder slecht geïnformeerd zijn, helaas is dat vaker zo. Misschien ten overvloede, maar ook van de uitspraken van de medewerkers van de Belastingtelefoon kun je geen rechten ontlenen.

In het offline aangifteprogramma kun je het wel correct aangeven, dus ik zou zeggen download het offline aangifteprogramma en vul het daar allemaal in.
downloads: Belastingdienst Aangifteprogramma 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

StarWolfer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Dat is het !! _/-\o_ . Ik ben gisteravond lang aan het puzzelen geweest hoe het kan dat ik ieder jaar ~ hetzelfde bedrag moet betalen, en nu maar een heel klein beetje: zelfs zo weinig dat het loont om de een exact op 45 euro te laten uitkomen (dan hoef je niet te betalen) en de ander 'alles' te laten betalen.

Wilde net hier een verhaal opstellen of iemand enig idee had waarom ik wederom praktisch niks in te vullen heb net als ieder jaar, maar ineens de situatie veranderd t.o.v. alle voorgaande jaren. Opgelost. Dank :)

Edit: Maar ehm, was dit vorig jaar niet ook al (zie ik nu?) ?
Heel mooi, maar we hebben niet geleerd van jouw situatie.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
Younes schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:33:
[...]
Heel mooi, maar we hebben niet geleerd van jouw situatie.
Sorry ? Ik begrijp je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

DieSign schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:14:
[...]

[...]

celshof slaat de spijker op zijn kop.

In het begin van dit wetsartikel ging de Belastingdienst uit van de interpretatie dat de 1,5%/€ 3.630 gold per woning en niet per belastingplichtige. Hiertegen is door een grote accounts- belastingadviesorganisatie bezwaar gemaakt bij de Belastingdiens, met hetzelfde argument als wat celshof schrijft. De Belastingdienst heeft de accounts- belastingadviesorganisatie gelijk gegeven, en sindsdien gezegd dat de 1,5%/€ 3.630 geldt per belastingplichtige. Met andere woorden in geval van een fiscaal partnerschap is het dus 1,5%/€ 7.260.

E.e.a. heb ik nog even nagelopen in het ontstaan van het wetsartikel, Kamerbehandeling en andere commentaren. Er wordt echter nergens gesproken over het fiscaal partnerschap en de uitleg van het wetsartikel bij een fiscaal partnerschap. Ook zijn er nog geen uitspraken van rechters.

Aangezien de Belastingdienst n.a.v. het bezwaar zelf heeft aangegeven dat wat op hun website staat de uitleg is die zij er aan geven, kan ik niets anders zeggen dan dat het online aangifteprogramma een fout bevat. En dat de medewerkers van de Belastingdienst weer eens bijzonder slecht geïnformeerd zijn, helaas is dat vaker zo. Misschien ten overvloede, maar ook van de uitspraken van de medewerkers van de Belastingtelefoon kun je geen rechten ontlenen.

In het offline aangifteprogramma kun je het wel correct aangeven, dus ik zou zeggen download het offline aangifteprogramma en vul het daar allemaal in.
downloads: Belastingdienst Aangifteprogramma 2014
Zit ik dus wel goed. Bedankt voor de uitleg _/-\o_ (Je bedoelt toch eigenlijk 3%/€ 7.260?)

Je spreekt van een grote accountantsorganisatie die bezwaar heeft gemaakt tegen 1,5%/€ 3.630. Daar heb ik het een en ander over gelezen. Wat ik ook hier en daar tegenkom is wel nog steeds 1,5. Heb al jurisprudentie gezocht over dit onderwerp, maar daar was nergens iets over te vinden, niet recent en al helemaal niet in combinatie met fiscaal partnerschap.

Heb je enkele bronnen die het kunnen ondersteunen? Ik ga het namelijk dan gewoon invullen in het offline aangifteprogramma. Dan heb ik die bronnen in combinatie met mijn telefoongesprekverslagen etc. als ondersteuning van mijn verhaal :)

Als ze het niet accepteren wil ik het er wel op aan laten komen en ben ik benieuwd wat de rechter oordeelt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 10-03-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

StarWolfer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:35:
[...]

Sorry ? Ik begrijp je niet.
Mijn post ging over de inkomensafhankelijke combinatiekorting waar je van profiteert als je aan de voorwaarden voldoet. Mijn vraag was: Hoe kan het zijn dat ik ineens veel geld terug krijg. De IACK is daar het antwoord op.

Jij hebt kennelijk wat aan mijn post gehad. Jij zegt dat je elk jaar ~ hetzelfde bedrag moest terug betalen. Nu maar een beetje. We hebben het hier over een korting en jij moet nu maar een heel klein beetje (en dus niets) terug betalen. Ik wil graag weten hoe jouw situatie is om ervan te leren. Snap je? Anderen lezen dit ook dus die leren er misschien ook van omdat hun eigen situatie mogelijk hetzelfde is als die van jou.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
Exigence schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:50:
[...]

Zit ik dus wel goed. Bedankt voor de uitleg _/-\o_ (Je bedoelt toch eigenlijk 3%/€ 7.260?)

Je spreekt van een grote accountantsorganisatie die bezwaar heeft gemaakt tegen 1,5%/€ 3.630. Daar heb ik het een en ander over gelezen. Wat ik ook hier en daar tegenkom is wel nog steeds 1,5. Heb al jurisprudentie gezocht over dit onderwerp, maar daar was nergens iets over te vinden, niet recent en al helemaal niet in combinatie met fiscaal partnerschap.

Heb je enkele bronnen die het kunnen ondersteunen? Ik ga het namelijk dan gewoon invullen in het offline aangifteprogramma. Dan heb ik die bronnen in combinatie met mijn telefoongesprekverslagen etc. als ondersteuning van mijn verhaal :)

Als ze het niet accepteren wil ik het er wel op aan laten komen en ben ik benieuwd wat de rechter oordeelt :)
Oorspronkelijke bron:
http://www.bdo.nl/nl/nieu...tprovisie-verdubbeld.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
Younes schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:03:
[...]

Mijn post ging over de inkomensafhankelijke combinatiekorting waar je van profiteert als je aan de voorwaarden voldoet. Mijn vraag was: Hoe kan het zijn dat ik ineens veel geld terug krijg. De IACK is daar het antwoord op.

Jij hebt kennelijk wat aan mijn post gehad. Jij zegt dat je elk jaar ~ hetzelfde bedrag moest terug betalen. Nu maar een beetje. We hebben het hier over een korting en jij moet nu maar een heel klein beetje (en dus niets) terug betalen. Ik wil graag weten hoe jouw situatie is om ervan te leren. Snap je? Anderen lezen dit ook dus die leren er misschien ook van omdat hun eigen situatie mogelijk hetzelfde is als die van jou.
Helder. Ieder jaar moet ik geld betalen (iets teveel vermogen opgebouwd: box 3 waar je belasting over betaald): bij mij altijd een redelijk vast (dus ingecalculeerd) bedrag wat ieder jaar een paar honderd euro is. Ik heb een partner, geen kinderen en zit in een vrij standaard huurwoning.

Dit jaar was het ineens maar (exact) 110 euro terug betalen, waarbij het nog loonde om mijn en mijn partner zo te verdelen dat de één 45 euro moet terugbetalen (dat wordt kwijtgescholden) en de ander nu dus alleen de resterende 65 euro.

- De laatste/gunstige verdeling kwam automatisch met de BD app (daar kun je immers niks wijzigen)
- De online variant "mijn belastingdienst" kwam hier standaard niet mee, maar komt op hetzelfde uit, waarbij ik en mijn partner het net zo gunstig zouden kunnen verdelen: wie pakt het beetje vermogen van box 3.

Dat laatste doet echter niet zo terzake: met jou post denk ik inderdaad te kunnen verklaren dat de inkomensafhankelijke combinatiekorting voordelig is voor mij om niet de paar 100 euro hoeven te betalen.
Oftewel terug krijgen doe ik toch al niet/nooit, maar dit is een enorme meevaller (als het nieuw is).

Wat ik echter nog niet begrijp is dat als dit in 2013 er ook al was, waarom het verschil t.o.v. vorig jaar er nu dan wel is? Of hield ik of het offline programma 2013 hier destijds geen rekening mee (dat ga ik vanavond uitzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

StarWolfer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:38:
[...]

Helder. Ieder jaar moet ik geld betalen (iets teveel vermogen opgebouwd: box 3 waar je belasting over betaald): bij mij altijd een redelijk vast (dus ingecalculeerd) bedrag wat ieder jaar een paar honderd euro is. Ik heb geen kinderen en zit in een vrij standaard huurwoning.

Dit jaar was het ineens maar (exact) 110 euro terug betalen, waarbij het nog loonde om mijn en mijn partner zo te verdelen dat de één 45 euro moet terugbetalen (dat wordt kwijtgescholden) en de ander nu dus alleen de resterende 65 euro.

- De laatste/gunstige verdeling kwam automatisch met de BD app (daar kun je immers niks wijzigen)
- De online variant "mijn belastingdienst" kwam hier niet mee, maar komt op hetzelfde uit, waarbij je het net zo gunstig zou kunnen verdelen.

Dat laatste doet echter niet zo terzake: met jou post denk ik inderdaad te kunnen verklaren dat de inkomensafhankelijke combinatiekorting voordelig is voor mij om niet de paar 100 euro hoeven te betalen.
Oftewel terug krijgen doe ik toch al niet/nooit, maar dit is een enorme meevaller (als het nieuw is).

Wat ik echter nog niet begrijp is dat als dit in 2013 er ook al was, waarom het verschil t.o.v. vorig jaar er nu dan wel is? Of hield ik of het offline programma 2013 hier destijds geen rekening mee (dat ga ik vanavond uitzoeken).
Wat ik me nog steeds afvraag: Wat heb jij met de inkomensafhankelijke combinatiekorting te maken als je geen kinderen hebt, want 1 van de voorwaarden is:

U hebt een kind dat op 1 januari 2014 jonger is dan 12 jaar. Voor 2014 betekent dit dat uw kind is geboren na 31 december 2001.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
Younes schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:02:
@Yournes: correctie, je hebt gelijk. Je moet aan alle voorwaarden voldoen ? Ok, ik moet er vanavond echt weer even induiken hoe het verschil met vorig jaar verklaarbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door StarWolfer op 10-03-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

StarWolfer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:44:
[...]

@Younes: correctie, je hebt gelijk. Je moet aan alle voorwaarden voldoen ? Ok, ik moet er vanavond echt weer even induiken hoe het verschil met vorig jaar verklaarbaar is.
Is het niet zo dat je aan alle voorwaarden moet voldoen? Want voor zover ik begrijp is deze korting om te stimuleren beide partners door te laten werken. Vaak stopt een vrouw met werken als ze kinderen krijgt.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
Younes schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:48:
[...]
Is het niet zo dat je aan alle voorwaarden moet voldoen? Want voor zover ik begrijp is deze korting om te stimuleren beide partners door te laten werken. Vaak stopt een vrouw met werken als ze kinderen krijgt.
Klopt, dat denk ik nu ook. Ik dacht dat ik een verklaarbaar antwoord had. Ik begrijp nu nog minder het grote verschil. Tnx, ik ga het eerst even rustig uitzoeken vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

StarWolfer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:44:
[...]

@Yournes: correctie, je hebt gelijk. Je moet aan alle voorwaarden voldoen ? Ok, ik moet er vanavond echt weer even induiken hoe het verschil met vorig jaar verklaarbaar is.
:D Ik raakte ff in de war. Succes

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
Younes schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:48:
[...]

Je moet inderdaad aan alle voorwaarden voldoen, indien je geen kinderen hebt heb je ook geen recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
StarWolfer schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:49:
[...]

Klopt, dat denk ik nu ook. Ik dacht dat ik een verklaarbaar antwoord had. Ik begrijp nu nog minder het grote verschil. Tnx, ik ga het eerst even rustig uitzoeken vanavond.
Zou als ik jou was de aangiften van 2012, 2013 en 201 naast elkaar leggen. Let in de vergelijking op de inkomsten uit werk en woning, inkomen uit sparen en beleggen, verschuldigde belasting, ingehouden voorheffingen, heffingskortingen en natuurlijk de verdeling met je fiscaal partner.

Zitten daar grote verschillen in dan kun je verder kijken, bijvoorbeeld naar de opbouw van het inkomen uit werk en woning kijken (loon, hypotheekrente aftrek, persoonsgebonden aftrek, etc.).

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 23:41
Welk bedrag wordt kwijtgescholden? Wat is de max? Kan dit nergens terug vinden (moet zelf € 48 terug betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
Freshnub schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:22:
Welk bedrag wordt kwijtgescholden? Wat is de max? Kan dit nergens terug vinden (moet zelf € 48 terug betalen)
De toelichting van het offline aangifteprogramma zegt het volgende:
U moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan € 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de heffingskortingen die via een voorlopige aanslag zijn uitbetaald. Onder voorheffingen vallen de ingehouden loonbelasting, de dividendbelasting, de te verrekenen kansspelbelasting en de bronheffing.

Dus als je € 45 moet betalen, hoef je niks te betalen. Moet je € 46 betalen, dan moet je € 46 betalen.

Krijg je geld terug dan geld de volgende regel:
U krijgt geld terug als het bedrag hoger is dan € 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 22:23
Ik probeer ook het volgende uit te vogelen:

Ik moet bij de applicatie drie velden invullen: Arbeidskorting - loonheffing - Loon e.d.
Ik heb bij drie bedrijven gewerkt (stage, en overname)

bedrijf 1 MC:
Loon voor loonheffing: xxxx
verrekende arbeidskorting 0
Loon zorgverzekeringswet xxxx (zelfde als die van loon voor loonheffing)
Levensloopverzekering 0
Werkgeversheffing zvw xxx
Ingehouden loonbel./premie volksverz: 0
Totaal premies werknemersverzekering: xxx

bedrijf 2 EArch:
Loon: xxxx
Ingehouden loonheffing: xxx
Verrekende arbeidskorting: 0
Loon ZVW: xxxx (zelfde als die van loon)
Ingehouden bijdrage zvw: 0
totaal premies werknemervrz: xxx
werkgeversheffing zvw: xxx
Ingehouden nominale premie zvw: 0

bedrijf 3 GO:
Loon belasting: xxxx
Loonheffing: xxx
arbeidskorting: xx
loon zorgverzekeringswet: xxxx (zelfde als die van loon belasting)
ingehouden brijdrage zvw: 0
levensloopkorting: 0
totaal premies werknemersverzekeringen: xxx
wergeversheffing zorgverzekeringswet: xxx

xxxx = het bedrag

Nu snap ik niet wat ik allemaal moet invullen bij wat :S en op internet wordt ik er ook niet echt wijzer van.!!!

[ Voor 12% gewijzigd door theduke1989 op 10-03-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
theduke1989 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:54:
Ik probeer ook het volgende uit te vogelen:

Ik moet bij de applicatie drie velden invullen: Arbeidskorting - loonheffing - Loon e.d.
Ik heb bij drie bedrijven gewerkt (stage, en overname)

bedrijf 1 MC:
Loon voor loonheffing
Loon zorgverzekeringswet
Levensloopverzekering
Werkgeversheffing
Ingehouden loonbel./premie volksverz
Totaal premies werknemersverzekering

bedrijf 2 EArch:
Loon
Ingehouden loonheffing
Verrekende arbeidskorting
Loon ZVW
Ingehouden bijdrage zvw
totaal premies werknemervrz
werkgeversheffing zvw
Ingehouden nominale premie zvw

bedrijf 3 GO:
Loon belasting
Loonheffing
arbeidskorting
loon zorgverzekeringswet
ingehouden brijdrage zvw
levensloopkorting
totaal premies werknemersverzekeringen
wergeversheffing zorgverzekeringswet

Nu snap ik niet wat ik allemaal moet invullen bij wat :S en op internet wordt ik er ook niet echt wijzer van.!!!
Loon is:
- loon voor loonheffing (1)
- loon (2)
- loon belasting (3)

Loonheffing is:
- Ingehouden loonbel./premie volksverz (1)
- Ingehouden loonheffing (2)
- loonheffing (3)

Arbeidskorting is:
- arbeidskorting (3)
(bij bedrijf 1 en 2 lijkt er geen arbeidskorting te zijn toegepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
even bekijken, ik heb even mijn post veranderd, misschien dat me nogmaals kan helpen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Waar 0 staat, 0 invullen en de rest van de bedragen zoals DieSign aangeeft.

Je hebt kans dat je belasting moet betalen als ik zo de xxxx-jes weg streep. Maar dat is een beetje afhankelijk of de xxxx voor 1000 staat of 9999 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
theduke1989 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:24:
even bekijken, ik heb even mijn post veranderd, misschien dat me nogmaals kan helpen???
Er veranderd eigenlijk weinig in vergelijking met mijn vorige antwoord, heb de beantwoording anders gedaan. Misschien dat het iets duidelijker is nu...

bedrijf 1 MC:
Loon voor loonheffing: xxxx --> loon e.d.
verrekende arbeidskorting 0 --> arbeidskorting
Loon zorgverzekeringswet xxxx (zelfde als die van loon voor loonheffing)
Levensloopverzekering 0
Werkgeversheffing zvw xxx
Ingehouden loonbel./premie volksverz: 0 --> loonheffing
Totaal premies werknemersverzekering: xxx

bedrijf 2 EArch:
Loon: xxxx --> loon e.d.
Ingehouden loonheffing: xxx --> loonheffing
Verrekende arbeidskorting: 0 --> arbeidskorting
Loon ZVW: xxxx (zelfde als die van loon)
Ingehouden bijdrage zvw: 0
totaal premies werknemervrz: xxx
werkgeversheffing zvw: xxx
Ingehouden nominale premie zvw: 0

bedrijf 3 GO:
Loon belasting: xxxx --> loon e.d.
Loonheffing: xxx --> loonheffing
arbeidskorting: xx --> arbeidskorting
loon zorgverzekeringswet: xxxx (zelfde als die van loon belasting)
ingehouden brijdrage zvw: 0
levensloopkorting: 0
totaal premies werknemersverzekeringen: xxx
wergeversheffing zorgverzekeringswet: xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Barrycade schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:28:
Waar 0 staat, 0 invullen en de rest van de bedragen zoals DieSign aangeeft.

Je hebt kans dat je belasting moet betalen als ik zo de xxxx-jes weg streep. Maar dat is een beetje afhankelijk of de xxxx voor 1000 staat of 9999 ;)
Volgens de applicatie moet ik inderdaad 900,- terug geven.
Nooit gedacht als studentzijde dat dit zo erg kon gebeuren, ik ga maar even met de belastingadviseur praten in een echt kantoor te Rotterdam, iets klopt er niet denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

theduke1989 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 00:14:
[...]

Volgens de applicatie moet ik inderdaad 900,- terug geven.
Nooit gedacht als studentzijde dat dit zo erg kon gebeuren, ik ga maar even met de belastingadviseur praten in een echt kantoor te Rotterdam, iets klopt er niet denk ik..
Niet raar als je als student zijnde relatief veel verdient. Heb het in mijn studietijd ook regelmatig gehad dat ik dit soort bedragen moest betalen. Uiteindelijk heb je meer gekregen dan je toebehoort.

Maar vergeet niet studiekosten af te trekken! Kan veel schelen. Collegegeld, duurzame artikelen als laptop (afschrijving verdelen over een aantal jaren), rekenmachine, boeken etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:19:
Net online de aangifte ingevuld (nog niet verzonden). Krijgen toch weer een kleine € 4k terug :)
Nu wist ik dat we niet de volledige HRA via de Voorlopige Aanslag hadden gekregen, maar het ouderschapsverlof (ikzelf 240 uur en vriendinlief 100 uur) tikt lekker aan en dan ook nog eens de inkomstensafhankelijke arbeidskorting erbij!

Mooie is om even te spelen met wie welk deel terug krijgt. Mijzelf op -45 euro gezet, waardoor ik dat niet hoef te betalen. Vriendinlief krijgt dan het maximale terug gestort!

Ook nog effe de offline aangifte invullen, want heb hier nu al meermaals gelezen dat er verschillen in kunnen zitten. Kijken wat voordeliger is ^^
Gisteren ook de offline aangifte gedaan (zonder vooringevulde gegevens) en kwam op exact hetzelfde uit als de vooraf ingevulde online aangifte.
Mooi, want dat betekend bijna 4k terug :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:53

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Exigence schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 06:29:
[...]

Niet raar als je als student zijnde relatief veel verdient. Heb het in mijn studietijd ook regelmatig gehad dat ik dit soort bedragen moest betalen. Uiteindelijk heb je meer gekregen dan je toebehoort.

Maar vergeet niet studiekosten af te trekken! Kan veel schelen. Collegegeld, duurzame artikelen als laptop (afschrijving verdelen over een aantal jaren), rekenmachine, boeken etc. :)
Voorheen mocht je inderdaad je laptop als studiekosten aandragen en over 3 jaar afschrijven (mits 100% gebruikt voor studie), maar volgens mij mag dat nu niet meer:
http://www.belastingdiens...t_aftrekbare_studiekosten
Niet-aftrekbare studiekosten

De volgende kosten mag u niet aftrekken:
  • computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur)
  • rente over studieschulden
  • kosten voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
  • reis- en verblijfkosten
  • kosten voor studiereizen of excursies
  • kosten voor (de inrichting van) een werk- of studeerruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ik krijg het bij de Belastingdienst maar niet voor elkaar dat ze snappen dat er volgens mij een fout in de online aangifte zit :'( Heb nu alles in het offline programma ingevuld en die accepteert mijn 2x 1,5% aftrek wel.
Is mooi, als het goed is krijgen we 10,8k terug :D
SayWhatAgain! schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:10:
[...]

Voorheen mocht je inderdaad je laptop als studiekosten aandragen en over 3 jaar afschrijven (mits 100% gebruikt voor studie), maar volgens mij mag dat nu niet meer:
http://www.belastingdiens...t_aftrekbare_studiekosten

[...]
Je hebt gelijk inderdaad! Is voor mij ook alweer een paar jaar geleden ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Exigence op 11-03-2015 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Leuke bug gevonden in het aangifte programma. Mijn ouders hebben een aantal effecten rekeningen. Ze hebben hiervoor dividend gekregen. Wat is er nu gebeurd is dat elke rekening 2x in de lijst staan. 1x met de oude rekeningnummer en 1x met het IBAN nummer. De dividend wordt weergegeven bij het niet IBAN nummer en de effectensaldo bij het IBAN nummer...

Beetje jammer dat de bank (de SNS in dit geval) en de belastingdienst zelf niet eens de IBAN overgang goed hebbn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 21:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Beetje aparte constructie. Mijn vrouw heeft in 2014 diverse inkomsten gehad. Loon, WW, Ziektewet en afkoopsom pensioen.

Ik ben in eerste instantie via de online aangifte de dingen gaan controleren wat vooraf ingevuld was. Nu stond haar ZW loon bij het gewone loon ingevuld. Maar bij uitkeringen en afkoopsommen kan ik wel voor ZW kiezen, dus online lijkt hij fout ingevuld te zijn (gezien de optie)

Later bleek (ze heeft een eigen bedrijf) dat de ZW inkomsten (ivm arbeidskorting) wel alleen maar ingevuld kunnen worden onder post loon en ziektewetuitkering in het aangifteprogramma voor ondernemers. Niet echt consistent dus.

Al met al lijkt het erop dat de naheffing ons niet gaat treffen. Ik ontvang naast de voorlopige teruggaaf nog iets van 400 euro en mijn vrouw een kleine 1300. Dat vindt de spaarrekening wel fijn denk ik.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:58

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Edit: Fixed |:(

[ Voor 97% gewijzigd door Sumerechny op 13-03-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:29
Hallo allemaal,

Even een vraag mbt mijn aangifte over 2014. Mijn situatie thuis is als volgt;

Ik woon samen met mijn vriendin in een huurhuis. Zelf heb ik een zoontje uit mijn vorige relatie, die bij zijn moeder staat ingeschreven. Onderling ( ik en mijn ex ) hebben we op een ouderschapsplan een afspraak dat we een co-ouderschap voeren ( week bij mij, week bij mijn ex, maar praktijk is sowieso meer dan 3 aaneengesloten dagen bij mij elke week ) Ik heb net zoals mijn ex het ouderlijk gezag over ons kind ( gezamelijk gezag ).

Via het belastingaangifteprogramma krijg ik de vraag of ik een kind heb wat bij mij ingeschreven staat, dat is niet het geval, maar dan staat er een geel uitroepteken bij met de tekst: Indien U co-ouderschap heeft en uw kind staat bij de andere ouder ingeschreven maar wel minimaal 3 aaneengesloten dagen bij U is, vul dan JA in.

Het verschil wat er dan is als ik ja invoer ik een aardig groot bedrag terug krijg maar als ik nee invoer ik een klein bedrag nog moet bijbetalen...

Mijn vraag is: Klopt dit en heb ik recht om JA in te voeren?

Ik heb inmiddels wel wat google werk gedaan en her en der alles uitgezocht en als ik de verhalen moet geloven zou ik er recht op hebben, echter zou ik nog een extra bevestiging willen hebben van eventuele belastingkenners op dit forum alvorens ik mijn aangifte definitief in ga sturen.

Groet Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
Dennis_88 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:18:
Hallo allemaal,

Even een vraag mbt mijn aangifte over 2014. Mijn situatie thuis is als volgt;

Ik woon samen met mijn vriendin in een huurhuis. Zelf heb ik een zoontje uit mijn vorige relatie, die bij zijn moeder staat ingeschreven. Onderling ( ik en mijn ex ) hebben we op een ouderschapsplan een afspraak dat we een co-ouderschap voeren ( week bij mij, week bij mijn ex, maar praktijk is sowieso meer dan 3 aaneengesloten dagen bij mij elke week ) Ik heb net zoals mijn ex het ouderlijk gezag over ons kind ( gezamelijk gezag ).

Via het belastingaangifteprogramma krijg ik de vraag of ik een kind heb wat bij mij ingeschreven staat, dat is niet het geval, maar dan staat er een geel uitroepteken bij met de tekst: Indien U co-ouderschap heeft en uw kind staat bij de andere ouder ingeschreven maar wel minimaal 3 aaneengesloten dagen bij U is, vul dan JA in.

Het verschil wat er dan is als ik ja invoer ik een aardig groot bedrag terug krijg maar als ik nee invoer ik een klein bedrag nog moet bijbetalen...

Mijn vraag is: Klopt dit en heb ik recht om JA in te voeren?

Ik heb inmiddels wel wat google werk gedaan en her en der alles uitgezocht en als ik de verhalen moet geloven zou ik er recht op hebben, echter zou ik nog een extra bevestiging willen hebben van eventuele belastingkenners op dit forum alvorens ik mijn aangifte definitief in ga sturen.

Groet Dennis
Dit is een aanvullende regeling op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, speciaal in het leven geroepen voor de situatie van het co-ouderschap.

Het gaat er om dat jullie zoontje ten minste 6 maanden bij jou heeft verbleven en dat het verblijf niet bijkomstig is (hij moet echt deel uitmaken van jouw huishouden, en niet alleen maar in de weekenden en vakanties bij jou doorbrengen).

In de praktijk komt het er dus op neer dat wil zowel jij als de moeder recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, jullie zoon 180 dagen bij beide ouders moet hebben verbleven in 2014. En je dus eigenlijk dagen zou moeten tellen...

Al met al een draak van een regeling waar vanuit de praktijk veel commentaar op is, vooral met betrekking tot de uitvoerbaarheid.

Als je dus geen dagen hebt geteld, maar uit gaat van een gemiddeld verblijf bij beide ouders van 3 - 3,5 dag per week, en beide dus de inkomensafhankelijke combinatiekortingen claimt en kan claimen, zou het kunnen dat de Belastingdienst vraagt met bewijzen over de brug te komen en dat je dus dagen moet gaan tellen.

Neemt niet weg dat m.i. als jullie zoon 50/50 verblijft bij beide ouders, beide ouders in gelijke mate zorgdragen voor de opvoeding, jullie zoon bij beide ouders volledig behoort tot het huishouden en dat e.e.a. civielrechtelijk is vastgelegd, jullie allebei recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Ik zou dus gewoon JA invullen, het ontvangen bedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting na ontvangst apart zetten totdat je de definitieve aanslag over 2014 hebt ontvangen, en dan een mooi legokasteel voor je zoon kopen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:33

aap

Klopt het dat de spaartegoeden van de fiscale partner niet door de belastingdienst ingevuld worden?

Mijn vriendin en ik doen gescheiden aangifte, maar zijn wel fiscale partners. Ik moet daarom het spaartegoed van mijn vriendin in mijn aangifte invullen (en zij dat van mij). Deze tegoeden staan niet vooraf ingevuld door de BD. Moet ik die handmatig overnemen of kan ik op een of andere manier die gegevens ophalen van de belastingdienst?

Onze eigen tegoeden staat in onze eigen aangiftes wel al ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tegoeden hoef je toch niet op te geven als je onder de 42k spaargeld blijft toch?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Weet iemand of je bij het opgeven van eigenwoningforfait en aftrekposten eigen huis deze met afwijkende percentages kunt delen met je fiscaal partner?

Dus stel mijn vrouw neemt 100% van het ewf voor haar rekening terwijl ik 100% van de aftrekposten neem?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
cyberstalker schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:52:
Weet iemand of je bij het opgeven van eigenwoningforfait en aftrekposten eigen huis deze met afwijkende percentages kunt delen met je fiscaal partner?

Dus stel mijn vrouw neemt 100% van het ewf voor haar rekening terwijl ik 100% van de aftrekposten neem?
Je verdeelt het saldo en niet de posten apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rare vraag, maar waar kan ik de kosten van de notaris en advieskosten voor de hypotheek invullen in de aangifte? Ik krijg deze niet gevonden in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:39:
Rare vraag, maar waar kan ik de kosten van de notaris en advieskosten voor de hypotheek invullen in de aangifte? Ik krijg deze niet gevonden in het programma.
Onder de 'Aftrekbare (hypotheek)rente en financieringskosten eigen woning'.

Let wel op dat je alleen de notariskosten kan aftrekken die zijn gemaakt voor de financiering, notariskosten voor de overdracht van de woning zijn niet aftrekbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSEstar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-04-2021
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:27:
ik heb er dus 1 ontvangen waarop staat jaaropgaaf 2014 met daarop inderdaad mijn totale 'normale' loon (dit is de normale jaaropgaaf)

en ik heb er dus 1 ontvangen waarop staat jaaropgaaf 2014 met daarop enkel 1 maand en een eenmalig bedrag ingevuld bij loon (zonder verdere toelichting). dat zou onder uitkering en pensioenen moeten dus?

Ik heb daar nu ingevuld:
Soort inkomsten: Andere uitkeringen
Land: NL
Uitkeringsinstantie: Naam werkgever
Uitkering: Bruto bedrag ontslagvergoeding (wat op de jaaropgaaf staat)
Loonheffing: Bedrag wat op de jaaropgaaf staat

Klopt dat zo dan? (uiteraard check ik dat nog even via de belastingtelefoon, maar dan krijg ik nu al een beeld wat ik daadwerkelijk terug ga krijgen over 2014)

Goeie tip over middeling. Had ik inderdaad ook al op mijn lijstje staan om iets mee te gaan doen. Ik zal eens kijken op die site.
En klopt het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:29
DieSign schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:41:
[...]

Dit is een aanvullende regeling op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, speciaal in het leven geroepen voor de situatie van het co-ouderschap.

Het gaat er om dat jullie zoontje ten minste 6 maanden bij jou heeft verbleven en dat het verblijf niet bijkomstig is (hij moet echt deel uitmaken van jouw huishouden, en niet alleen maar in de weekenden en vakanties bij jou doorbrengen).

In de praktijk komt het er dus op neer dat wil zowel jij als de moeder recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, jullie zoon 180 dagen bij beide ouders moet hebben verbleven in 2014. En je dus eigenlijk dagen zou moeten tellen...

Al met al een draak van een regeling waar vanuit de praktijk veel commentaar op is, vooral met betrekking tot de uitvoerbaarheid.

Als je dus geen dagen hebt geteld, maar uit gaat van een gemiddeld verblijf bij beide ouders van 3 - 3,5 dag per week, en beide dus de inkomensafhankelijke combinatiekortingen claimt en kan claimen, zou het kunnen dat de Belastingdienst vraagt met bewijzen over de brug te komen en dat je dus dagen moet gaan tellen.

Neemt niet weg dat m.i. als jullie zoon 50/50 verblijft bij beide ouders, beide ouders in gelijke mate zorgdragen voor de opvoeding, jullie zoon bij beide ouders volledig behoort tot het huishouden en dat e.e.a. civielrechtelijk is vastgelegd, jullie allebei recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Ik zou dus gewoon JA invullen, het ontvangen bedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting na ontvangst apart zetten totdat je de definitieve aanslag over 2014 hebt ontvangen, en dan een mooi legokasteel voor je zoon kopen... 8)
Ontzettend bedankt voor uw aanvulling! Hier heb ik zeker wat aan.

Het klopt dat mijn zoontje zeker tussen de 3 en 5 aaneengesloten dagen per week bij mij is ( afhankelijk van de werkroosters van beide partijen ) Daarbij geniet ik ook ouderschapsverlof ( 1 dag per week ). Het Co-ouderschap is niet rechtelijk vastgelecht, maar dat was ook niet verplicht als ik het eea nakijk op oa Nibud en de belastingdienst pagina. Echter hebben we het Co-ouderschap wél schriftelijk vastgelegd en beide ondertekend op een ''ouderschapsplan''

Nogmaals ontzettend bedankt voor uw duidelijke uitleg!

Groet Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
beste alle,

kan je FNV bond (heb daar recht op) het ook laten invullen ?
En kan je zelf indienen of het wel of niet ingeleverd moet worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
theduke1989 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 23:34:
beste alle,

kan je FNV bond (heb daar recht op) het ook laten invullen ?
En kan je zelf indienen of het wel of niet ingeleverd moet worden???
Hier staat de informatie die je nodig heb, lijkt me: http://www.fnv.nl/lidmaat...len/fnv-belastingservice/

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 19:40

Shiro

Serenity

Het zal wel aan mij liggen, maar waar kan ik mijn box 3 invullen? Ik zie alleen mijn box 1 en daar staat ook mijn 2e volledig afgeloste apartement in.

In mijn geval heb ik een apartement die ik zelf bewoon met hypotheek erop en een volledig afbetaalde apartement die wordt verhuurd.

De appartement die ik zelf bewoon is box 1. En als ik het goed begrijp, is de apartement dat afbetaald is en verhuurd wordt box 3 en betaal ik daar dan vermogen belasting over.

Overigens, hoe wordt je box 3 bepaald ? Men kijkt toch hoeveel je hebt op 1 jan 2014? Als ik dan qua vermogen nog niet over de limiet van 23k ga en pas rond september het wel heb, betaal ik dan nog steeds volledige vermogenbelasting over wat over de 23k gaat, of is het naar ratio?

[ Voor 9% gewijzigd door Shiro op 15-03-2015 13:01 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Er komt vanzelf een vraag die vraagt of je onroerendgoed hebt die je verhuurt.

Qua vermogen wordt automatisch het saldo van 1 Jan genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 19:40

Shiro

Serenity

Mmmm maar mijn 2e apartement valt onder box 3, van wat ik had begrepen zal ik de woz waarde moeten nemen ervan en alles wat over de 23k zit, moet ik vermogen belasting voor afstaan, maar als je zegt dat ze alleen naar 1 jan kijken van dat jaar zelf, dan had ik dat nog niet, betekent het dat ik dan geen vermogen belasting over moet betalen?

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:41

AMDFreak

Intel is zo..

Vorige week heb ik mijn online aangifte ook maar eens bekeken, opzich ziet het er allemaal goed uit.

Echter heb ik een vraagje over mijn prive situatie:

In 2014 mijn eigen appartement verkocht (oktober 2014), in november 2014 zijn wij (ik en mijn vriendin) naar de notaris geweest om te tekenen voor ons nieuwbouw huis, welke medio 2015 wordt opgeleverd. Tevens zullen wij in 2015 voor geregistreerd partnerschap gaan. (dit betekend dat we voor de aangifte van 2015 fiscaal partner van elkaar zijn).

Moet ik dan dit jaar de kosten voor de notaris, enzz aftrekken van de belasting dienst? Of kan ik dit volgend jaar ook doen?

Bij mijn vriendin haar aangifte zal dan waarschijnlijk ook de gezamenlijke hypotheek naar voren komen, maar ik neem aan dat die weg kan?

Ik hoor het graag.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 19:46

Nikeo

Jawelles

Ik vind het offline programma toch wat fijner werken dan de online versie. Ik heb het gevoel dat ik wat mis in de online versie.... De vooringevulde bedragen klopten, ik hoefde het slechts aan te vullen met een paar kleine freelance klusjes van enkele honderden euro's totaal. Ik blijf blijkbaar onder een of andere grens want ik hoef er slechts 5,4 procent belasting voor zvw over te betalen. (gaat om 800 euro). Verder heb ik ivm studie in totaal ook maar enkele duizenden euro's bijverdiend dus het is allemaal mooi overzichtelijk, net als voorgaande jaren.

Het opgeven van studiekosten als aftrekpost had nu (vanwege de lage bedragen?) ook geen invloed op het bedrag van 360 euro dat ik terug krijg. Ik ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat ivm mijn studieschuld ivm lening die per januari 2015 definitief geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

AMDFreak schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:08:
Vorige week heb ik mijn online aangifte ook maar eens bekeken, opzich ziet het er allemaal goed uit.

Echter heb ik een vraagje over mijn prive situatie:

In 2014 mijn eigen appartement verkocht (oktober 2014), in november 2014 zijn wij (ik en mijn vriendin) naar de notaris geweest om te tekenen voor ons nieuwbouw huis, welke medio 2015 wordt opgeleverd. Tevens zullen wij in 2015 voor geregistreerd partnerschap gaan. (dit betekend dat we voor de aangifte van 2015 fiscaal partner van elkaar zijn).

Moet ik dan dit jaar de kosten voor de notaris, enzz aftrekken van de belasting dienst? Of kan ik dit volgend jaar ook doen?

Bij mijn vriendin haar aangifte zal dan waarschijnlijk ook de gezamenlijke hypotheek naar voren komen, maar ik neem aan dat die weg kan?

Ik hoor het graag.
Als jullie al in 2014 een bouwdepot enz hadden en dus ook notariskosten daarvoor moet je al die zaken in 2014 regelen.

Als jullie nog geen financieel partner waren in 2014 moet zij haar deel van het bouwdepot wel opgeven natuurlijk.

Maar die zal waarschijnlijk ook in haar aangifte te voorschijn komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:41

AMDFreak

Intel is zo..

Barrycade,

Ja we hebben al het e.e.a. uit ons bouwdepot opgenomen (grondkosten e.d.).
Onze hypotheek is al in twee stukken verdeeld (een deel van mij ivm kortere looptijd qua HRA). Dus het is denk ik beter om het op haar naam volledig te belasten.

En om dan bij mij 0,- te houden? Of zit ik er dan helemaal naast?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Weet ik niet, is afhankelijk van hoe de hypotheek in elkaar zit en hoe de verdeling is. Wie de rente betaalt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 16:44

Frituurman

Mjam!

Ben ik ontzettend naiëf? Ik heb alleen het online programma ingevuld / aangevuld voor mij en m'n vrouw. Daar kwam een teruggaaf bedrag uit wat nagenoeg gelijk was aan de voorgaande jaren, dus ik heb er maar voor getekend. Niet de moeite genomen om ook het offline programma te proberen om te zien of hier wat anders uit zou komen. Nu ik hier zo de verschillen lees die mensen hebben offline / online... moet ik nu gaan twijfelen? :S

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Laatst online: 08:16
Frituurman schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:20:
Ben ik ontzettend naiëf? Ik heb alleen het online programma ingevuld / aangevuld voor mij en m'n vrouw. Daar kwam een teruggaaf bedrag uit wat nagenoeg gelijk was aan de voorgaande jaren, dus ik heb er maar voor getekend. Niet de moeite genomen om ook het offline programma te proberen om te zien of hier wat anders uit zou komen. Nu ik hier zo de verschillen lees die mensen hebben offline / online... moet ik nu gaan twijfelen? :S
Ik heb het offline programma niet eens gebruikt dit jaar, puur via Mijn Belastingdienst mijn aangifte gedaan. Alles wat netjes correct ingevuld. Wat vooral opviel is dat ik meer vragen dan normaal moest beantwoorden, maar je kunt er vanuit gaan dat het eindresultaat gelijk zou moeten zijn wanneer je beide programma's juist invult. Anders hadden we dit via RTL Nieuws of de NOS wel gehoord :)