I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Wat ben jij een naar mannetje zeg, ik doel helemaal niet op PechtoldTsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:03:
[...]
Als je verwijst naar de situatie van Pechtold dan is dit een ontzettend kinderachtige reactie die duidelijk laat zien dat je eigenlijk geen idee hebt waar je over praat en enkel wilt trollen.
Pechtold heeft netjes belasting betaald over dat appartement. Hij heeft dit enkel niet gemeld in het geschenkenregister omdat het volgens hem een schenking was in de privésfeer, hij nooit een werkrelatie gehad heeft met de schenker en de schenker ook geen politieke functie meer had op het moment van schenken.

Commercieel verkrijgbare software kan wél optimaal verdelenKecin schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:39:
***members only***
Bij kosten die je hoe dan ook moet maken is het wel degelijk fijn als de overheid (lees: de andere belastingplichtigen) daar via de IB aan meebetaalt.B-Real schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:26:
Toch leuk dat velen hier zo enthousiast worden over de belastingaangifte en hun teruggaven
Eigenlijk is het niks anders dan een jaarlijkse re-balance om het teveel/te weinig betaalde weer even recht te trekken.
Zo heb ik in 2017 een huis gekocht waardoor ik veel kosten in aftrek kan brengen: hypotheekadvies, notaris- en kadasterkosten et cetera. Die kosten had ik ook wel gemaakt als ze niet aftrekbaar zouden zijn, dus dit is wel degelijk een meevaller.
Idem voor veel studiekosten omdat mijn vrouw zich laat omscholen: dat hadden we toch wel gedaan, alleen door de teruggave op IB is de netto pijn een stuk lager.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Wellicht moet je dan duidelijk zeggen wat je wel bedoelt in plaats van te lopen trollen. Kennelijk refereer je naar een gebeurtenis waar je pissig op bent, echter geef je geen enkele details dus dan moeten anderen wel gaan raden wat je precies bedoelt.ShininNL schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:43:
[...]
Wat ben jij een naar mannetje zeg, ik doel helemaal niet op Pechtold
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
En daarnaast rechtvaardig welke fraude van een ander dan ook, niet dat je zelf maar belastingfraude gaat plegen..Tsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:47:
[...]
Wellicht moet je dan duidelijk zeggen wat je wel bedoelt in plaats van te lopen trollen. Kennelijk refereer je naar een gebeurtenis waar je pissig op bent, echter geef je geen enkele details dus dan moeten anderen wel gaan raden wat je precies bedoelt.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
en krijg je die per kind of per inkomen (dus ik en mij vrouw)
als ik het zo zie zou je dan zo i zo toch ergens een bedrag tussen de 1.043 en 2.778 moeten zien lijkt mij?
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2017
Waarom je niet gewoon een deel naar rato kan krijgen is mij ook een raadsel...
@zoeperman Staat altijd bij de minstverdienende en is niet per kind, maar gewoon in totaal. Het staat nogal duidelijk vermeld. Als dat niet zo is dan voldoe je waarschijnlijk niet aan de voorwaarden.
Waarom is dat precies een nadeel? Je hebt er dan toch ook 'langer' profijt vanTehh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:14:
Waarom krijg je alleen een inkomensafhankelijke combinatiekorting als je kind >6 maand bij je woont? Mis ik iets of is dit voor ouders met kinderen geboren >1 juli gewoon een nadeel?
Je ziet het pas in het overzicht en dan bij de heffingskortingen bij de minst verdienendezoeperman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:22:
waar staat in het overzicht je combinatiekorting dan gespecificeerd?
en krijg je die per kind of per inkomen (dus ik en mij vrouw)
als ik het zo zie zou je dan zo i zo toch ergens een bedrag tussen de 1.043 en 2.778 moeten zien lijkt mij?
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2017
[ Voor 48% gewijzigd door Martinusz op 01-03-2018 20:23 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Zeker als je uitstel vraagt kan het even duren voor je de centen hebt aangezien de "voor 1 juli" garantie dan niet opgaat.
(De voorlopige aanpassen kon altijd tot 1 april van het volgende jaar, vandaar dat dit werkt).
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij mij staat er wel een hele lijst aan rekeningen enzo. Zowel van mezelf als fiscaal partner.Tsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:04:
Ik mis dit jaar het banksaldo, dat staat niet in het overzicht. Wel staat mijn beleggingsrekening er netjes bij. Vorig jaar stonden toch al mijn rekeningen in een mooi rijtje, is hier iets in veranderd?
Dat gezegd hebbende;
* Kecin heeft het opgestuurd
Ik had destijds dezelfde vraag; en toen kreeg ik ook jouw antwoord; wat natuurlijk het juiste antwoord is, echter hebben we te maken met de overheid; en kan zomaar een "regeling" stopgezet worden; en dan is het natuurlijk "zondegeld".Martinusz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:34:
[...]
Waarom is dat precies een nadeel? Je hebt er dan toch ook 'langer' profeit van
Wat al eerder aangegeven is in dit topic; wanneer de kinderen echt geld gaan kosten vervalt opeens deze combinatiekorting; wat opzich best krom is.
20*350ZO45°
Voor de belasting maakt het niet uit hoe het beestje heet toch? Ik kreeg deze 3k namelijk als onderdeel van een voorschot op royalties die ik in de toekomst ga krijgen. Maar lijkt me dat dit voor de belasting niet zo interessant is.
Vorig jaar kon ik trouwens de website de ideale verdeling van aftrekbare kosten over mij en mijn partner laten verdelen, dat lijk ik nu niet te zien te krijgen. Vreemd. Is dit bij anderen ook zo? Misschien omdat partner en ik in dezelfde schijf vallen, dan maakt het niet zoveel uit.
Best apart...iedereen is te enthousiast want de aangifte is een re-balance.B-Real schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:26:
Toch leuk dat velen hier zo enthousiast worden over de belastingaangifte en hun teruggaven
Eigenlijk is het niks anders dan een jaarlijkse re-balance om het teveel/te weinig betaalde weer even recht te trekken.
Wat niet wegneemt dat mijn jaarlijkse teruggave toch ook weer voelt als een klein geluksmomentje, wat dan ook weer exact de reden is waarom ik niet voor een maandelijkse teruggave kies
Maar vervolgens wel enthousiast doen over je geluksmomentje wat eigenlijk gewoon gelijk is als je het maandelijks zou doen en dus ook maar schijn is.
Weten ze waarschijnlijk niet, maar als ze het verdacht vinden, komen ze wel bij je terug en mag je aantonen dat het aftrekbare kosten zijn.bvbal79 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:32:
Is het jullie ook opgevallen dat de extra kosten bij een hypotheek niet te specificeren zijn. Ik heb een maandlasten beschermer bij mijn hypotheek en die is aftrekbaar..maar moet het nu onder overige kosten wegboeken. Hoe weet de belasting nu wat die kosten zijn?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik neem aan dat het totale verschil niet zo groot is?Kecin schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:39:
***members only***
Ik kon alleen schuiven in huiskosten (HRA) maar niet bij inkomsten. Maakte uiteindelijk geen verschil of ik alle HRA op mezelf zette of op mijn vrouw welke parttime werkt
Uiteindelijk scheelde die 1900 schuiven in optimale geval 1-5 euro ofzo
Het is ook niet bedoeld als een soort 2e kinderbijslag, maar vooral om ouders met jonge kinderen te stimuleren om te (blijven) werken. Vandaar dat je 'm ook alleen krijgt als je tweeverdiener bent (of als alleenstaande ouder werkt).Richard schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:11:
[...]
Wat al eerder aangegeven is in dit topic; wanneer de kinderen echt geld gaan kosten vervalt opeens deze combinatiekorting; wat opzich best krom is.
[ Voor 1% gewijzigd door Out.of.Control op 01-03-2018 19:48 . Reden: typo ]
Ja ik vraag me dat ook af als ik al die verschillen hier lees nadat er geschoven is...President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:46:
[...]
Ik neem aan dat het totale verschil niet zo groot is?
Ik kon alleen schuiven in huiskosten (HRA) maar niet bij inkomsten. Maakte uiteindelijk geen verschil of ik alle HRA op mezelf zette of op mijn vrouw welke parttime werkt
Met wat schuiven ze dan?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ik ben meestal niet zo een grammernazi maar deze moet wel even hoorMartinusz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:34:
[...]
Waarom is dat precies een nadeel? Je hebt er dan toch ook 'langer' profeit van

OT: mag om de 1 of andere reden 365 euro betalen aan de Overheid. Geen idee waarom, hoewel ik denk dat het komt omdat ik afgelopen jaar meer overwerk gedaan heb. Even wachten op het jaaroverzicht van mijn werkgever

Was al met al nogal redelijk groot verschil met het schuiven...President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:46:
[...]
Ik neem aan dat het totale verschil niet zo groot is?
Ik mis het ook inderdaad.. misschien dat het iets te maken heeft met de belastingvrije grens? Zodra je daar overheen gaat dat het dan wel zichtbaar is misschienTsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:04:
Ik mis dit jaar het banksaldo, dat staat niet in het overzicht. Wel staat mijn beleggingsrekening er netjes bij. Vorig jaar stonden toch al mijn rekeningen in een mooi rijtje, is hier iets in veranderd?
Ik heb t gevonden. Het staat enkel bij de collectie vooraf ingevulde gegevens maar niet in de aangifte zelf. Wellicht inderdaad omdat met deze gegevens de grens niet bereikt wordt. Dat had ik vorig jaar namelijk wel maar dit jaar wat extra afgelost op de hypotheek.Rik. schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:15:
[...]
Ik mis het ook inderdaad.. misschien dat het iets te maken heeft met de belastingvrije grens? Zodra je daar overheen gaat dat het dan wel zichtbaar is misschien
Klopt helemaal! Ik zie het nu ook staanTsurany schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:21:
[...]
Ik heb t gevonden. Het staat enkel bij de collectie vooraf ingevulde gegevens maar niet in de aangifte zelf. Wellicht inderdaad omdat met deze gegevens de grens niet bereikt wordt. Dat had ik vorig jaar namelijk wel maar dit jaar wat extra afgelost op de hypotheek.
Bedankt!
Ehh.. het stopt als het kind op 1 januari >12 is. Dus niet op 1 juli...Martinusz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:34:
[...]
Waarom is dat precies een nadeel? Je hebt er dan toch ook 'langer' profijt van
[...]
Voorbeeld:
Kind A: geboren op 2 juli in het jaar 2000. Over 2000 krijg je géén 'korting'.
Kind B geboren op 2 januari in het jaar 2000. Over 2000 krijg je wél 'korting'.
Beide kinderen zijn op een bepaald moment op 1 januari nog geen 12 en voor beide kinderen krijg je dus in het laatste jaar nog gewoon je korting. Kind B heeft één jaar extra korting ontvangen!
Hmm apart, deze tekst kan ik dan ook niet rijmen:Tehh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:02:
[...]
Ehh.. het stopt als het kind op 1 januari >12 is. Dus niet op 1 juli...
Voorbeeld:
Beide kinderen zijn op een bepaald moment op 1 januari nog geen 12 en voor beide kinderen krijg je dus in het laatste jaar nog gewoon je korting. Kind B heeft één jaar extra korting ontvangen!
Wordt uw kind geboren in de loop van het jaar waarover u aangifte doet? Dan is het op 1 januari jonger dan 12 jaar.
Maar, kind A heeft in het jaar dat hij 12 wordt nog een jaar (aangezien hij 6+ maanden jonger dan 12 is) en kind B krijgt niks ik het jaar dat hij 12 wordtTehh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:02:
[...]
Ehh.. het stopt als het kind op 1 januari >12 is. Dus niet op 1 juli...
Voorbeeld:
Mijne is 30 december geboren
Afgelopen jaar een studie moeten terugbetalen aan mijn werkgever na ontslag (3515 euro)
Volgens het voorbeeld van de belastingdienst zou dat een aftrek moeten veroorzaken van 3515 - 250 = 3265
Dan nog de HRA eraf wat neerkomt op (totaal eigen woning) 2290
Echter aan het eind blijft er dan maar een totaalbedrag van 2900 euro. Zonder de studieschuld een bedrag van =/- 1400
Klopt het dat studiekosten niet meer compleet aftrekbaar zijn?
Want ik vind het wel een aardig verschil
De bedragen zijn per jaar. Als je kind op 1 januari nog geen 12 is krijg je het hele jaar korting.President schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:21:
[...]
Maar, kind A heeft in het jaar dat hij 12 wordt nog een jaar (aangezien hij 6+ maanden jonger dan 12 is) en kind B krijgt niks ik het jaar dat hij 12 wordt
Mijne is 30 december geboren
Beter op 30 december geboren dan ergens in juli ;-) Jij hoeft maar 2 dagen te overbruggen zonder korting...
Alles was goed vooringevuld maar de studieschuld staat nog steeds niet automatisch ingevuld. Misschien is daar een reden voor maar ik had het wel handig gevonden.
Een paar honderd terug, bovenop een paar honderd die al met de maandelijkse voorlopige teruggaaf binnen was, is toch altijd leuk meegenomen.
Verwijderd
Natuurlijk is dat niet krom. Want bij eenverdieners gaan kinderen vanaf dat moment ook echt geld kosten en die krijgen die korting al niet. Het is puur bedoeld om moeders van jonge kinderen zo snel mogelijk (weer) aan het werk te krijgen.Richard schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:11:
[...]
Ik had destijds dezelfde vraag; en toen kreeg ik ook jouw antwoord; wat natuurlijk het juiste antwoord is, echter hebben we te maken met de overheid; en kan zomaar een "regeling" stopgezet worden; en dan is het natuurlijk "zondegeld".
Of de regeling lang stand gaat houden.. het versterkt werkeloosheid onder vooral jongeren.... het is maar de vraag.
Volgend jaar zal de teruggave wat lager zijn: nog wat minder aftrekbare hypotheekrente en een voorzichtig gestegen WOZ-waarde.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
U doet iets fout. Als u slim verdeelt kan het voor u nooit ongunstig uitpakken.maartentmm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:57:
Vorig jaar februari getrouwd en gaan samenwonen. Als ik de hypotheekschuld 50/50 verdeel krijg ik veel meer terug dan wanneer ik gezamenlijk aangifte doe (fiscaal partner).
Is dit legaal?
Wel gaaf dat nu echt alles vooringevuld was, inclusief woonlastenverzekering (AOV).
Alleen de begindatum van de hypotheek gek genoeg zelf in moeten vullen.
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-03-2018 01:08 ]
[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 02-03-2018 01:20 ]
Er is eigenlijk geen nadeel wat betreft de zesmaandentermijn. Als het kind in de eerste helft van het belastingjaar wordt geboren is er bij inkomen uit werk recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat recht is er niet als het kind geboren wordt in de 2e helft van het jaar.Greencap schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:29:
@Tehh Ik denk om te middelen tussen de jaren. Als je dat niet doet dan is het wel erg "gunstig" om een kind in december te krijgen en wel erg "ongunstig" om een kind in januari te krijgen.
Waarom je niet gewoon een deel naar rato kan krijgen is mij ook een raadsel...
@zoeperman Staat altijd bij de minstverdienende en is niet per kind, maar gewoon in totaal. Het staat nogal duidelijk vermeld. Als dat niet zo is dan voldoe je waarschijnlijk niet aan de voorwaarden.
Echter: in deze laatste situatie is er een jaar langer recht op de IACK. Voorwaarde is namelijk dat het (jongste) kind op 1 januari van het belastingjaar nog géén 12 jaar oud is.
Voorbeeld: kind geboren op 1 mei 2004. Voor 2017 is er geen recht meer op de IACK.
Kind geboren op 1 oktober 2004. Voor 2017 is er nog wel recht op de IACK.
N.B: Noord27: de vermelding van de IACK is te vinden onder heffingskortingen in het overzicht. Klik op het pijltje.
Wat wilt u dan doen met die studieschuld? Studieschuld is alleen te verrekenen als er positief vermogen boven de drempel tegenoverstaat. De studieschuld staat bij u waarschijnlijk 'onder water' Niet zichtbaar dus.Nikeo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:13:
De site draait veel soepeler dan vorige jaren. Vannacht had ik uit nieuwschierigheid rond 1 uur al ingelogd. Vanochtend ging alles ook weer zonder problemen. Het zijn natuurlijk wel momentopnamen.
Alles was goed vooringevuld maar de studieschuld staat nog steeds niet automatisch ingevuld. Misschien is daar een reden voor maar ik had het wel handig gevonden.
Een paar honderd terug, bovenop een paar honderd die al met de maandelijkse voorlopige teruggaaf binnen was, is toch altijd leuk meegenomen.
Was toch wel een beetje een teleurstelling toen we dit bedrag zagen staan ...
Je hebt alle zaken van de aankoop van je huis opgegeven? Zoals taxatiekosten e.d.thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:51:
In 2017 hebben we onze eerste huisgekocht. Was ons voorgespiegeld dat we wel meer dan 2,7k terug zouden krijgen.
What a fine day for Science! | Specs
Eind 2017 gekocht? Of heb je je HRA al maandelijks laten uitbetalen?thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:51:
In 2017 hebben we onze eerste huisgekocht. Was ons voorgespiegeld dat we wel meer dan 2,7k terug zouden krijgen.
Welk bedrag?thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:51:
Daarnaast betaal je over de eenmalige aftrekbare kosten ook gewoon belasting dus netto zal het altijd anders zijn dan wat je bruto op de factuur van de bank/notaris ziet staan.
Correct me if i'm wrong (heb nu 2x een huis gekocht in mn leven en volgens mij klopt dit wel).
Had nog niet stil gestaan bij het moment dat het weer stopt. Zo ver zijn we nog lang niet...
Heb de aangifte samen met iemand gedaan dus ga ervan uit dat het goed is ingevuld.
Nope laat niks maandelijks uitbetalen
Of je nu geboren bent in februari, mei, oktober of december 2004; op 1 januari 2005 zijn ze allemaal nul jaar oud. En op 1 januari 2017 zijn beide kinderen 12, hoe kom je er bij dat voor het kind dat op 1 oktober 2004 geboren is in 2017 nog wel recht op IACK is?fisbel schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 01:12:
[...]
Er is eigenlijk geen nadeel wat betreft de zesmaandentermijn. Als het kind in de eerste helft van het belastingjaar wordt geboren is er bij inkomen uit werk recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat recht is er niet als het kind geboren wordt in de 2e helft van het jaar.
Echter: in deze laatste situatie is er een jaar langer recht op de IACK. Voorwaarde is namelijk dat het (jongste) kind op 1 januari van het belastingjaar nog géén 12 jaar oud is.
Voorbeeld: kind geboren op 1 mei 2004. Voor 2017 is er geen recht meer op de IACK.
Kind geboren op 1 oktober 2004. Voor 2017 is er nog wel recht op de IACK.
N.B: Noord27: de vermelding van de IACK is te vinden onder heffingskortingen in het overzicht. Klik op het pijltje.
Ik zou daar niet zomaar vanuit gaan. Als de aangifte goed is ingevuld krijg je namelijk een paar duizend euro terug waaronder ook HRA. Dus tenzij je een andere reden hebt waarom je extra bij zou moeten betalen is er waarschijnlijk iets niet goed ingevuld.thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:22:
Mei 2017 zijn we verhuisd.
Heb de aangifte samen met iemand gedaan dus ga ervan uit dat het goed is ingevuld.
Is het eerlijk? Vast niet.
Maar de regeling is natuurlijk in het leven geroepen om beide ouders aan het werk te houden tijdens de jonge jaren van een kind. En dit is waarschijnlijk ook de rede dat er een grens is getrokken halverwege het jaar. Waar hadden ze 'm anders moeten trekken.
Vergeet niet dat de BD binnen 2 maanden (januari en februari) alle informatie aangeleverd moet krijgen, verwerken, controleren en beschikbaar stellen. Dit is natuurlijk niet heel erg reëel in mijn ogen.
Vandaar dat ze voor dit soort dingen mogelijk (is een aanname mijnerzijds) hebben gekeken hoe lang het ongeveer duurt voordat de BD de gegevens aangeleverd krijgt en kan verifiëren.
Er gaan natuurlijk nogal wat stapjes vooraf, voordat de BD de info tot zich krijgt.
En aan de andere kant, het leven is niet altijd even eerlijk!
Vroeger kregen mannen alleen de dag van geboorte een betaalde verlofdag. Dat zijn er nu al twee geworden, maar worden vanaf volgend jaar 5 dagen.
Toch vervelend als je kind op 31 december geboren wordt... Scheelt je 3 dagen betaald verlof, terwijl je kind maar een paar uur eerder is geboren...
Verwijderd
Wellicht van baan gewisseld tijdens het jaar of een loonsverhoging ontvangen?thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:22:
thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:51:
Ik zou 'm zelf als ik jou was nog eens doorlopen...thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:22:
De aangifte is echt geen rocket science! veel zaken zijn vooraf al ingevuld en anders staat er nog een vraagteken waar je op kan klikken voor meer info...
En als je echt denkt nog iets terug te krijgen, laat hem dan eens door een andere adviseur nalopen. Kost je wellicht een paar tientjes, maar als je daarmee 2,7k terug krijgt... do the math
Alles was uiteindelijk wel terug te rekenen en stond ook wel vooraf ingevuld. Ik vind het alleen apart dat alles op een willekeurig leningdeel terecht komt in plaats van een algemeen deel van de hypotheek verstrekker ofzo. Nu stond de boeterente vooraf ingevuld op 1 leningdeel terwijl ik een specificatie van de bank heb per leningdeel. Zelfde met notariskosten die op één leningdeel terecht komen.
Kreeg verder wel een mooi sommetje terug, voor het eerst ook de combinatiekorting dat is ook wel lekker.
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Ik ben 1 februari 2017 inderdaad van baan veranderd.Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:54:
[...]
Wellicht van baan gewisseld tijdens het jaar of een loonsverhoging ontvangen?
Verwijderd
dat verklaart. Al zal 1 maand ook niet het grote verschil gaan uitmaken.thieske1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:35:
[...]
Ik ben 1 februari 2017 inderdaad van baan veranderd.
De nieuwe werkgever heeft jou belast of je het hele jaar belasting zou betalen. De oude werkgever over de eerste maand eveneens. Ben je veel meer of minder gaan verdienen?
Ben ± 20% meer gaan verdienen.Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:42:
[...]
dat verklaart. Al zal 1 maand ook niet het grote verschil gaan uitmaken.
De nieuwe werkgever heeft jou belast of je het hele jaar belasting zou betalen. De oude werkgever over de eerste maand eveneens. Ben je veel meer of minder gaan verdienen?
Verwijderd
ok. Jouw nieuwe baan heeft waarschijnlijk zijn berekeningen gemaakt dat je wat je bij hun verdient het enige is (andere bedragen kunnen ze ook niet weten) Daardoor miste je daar een maandsalaris waar je geen belasting over hebt betaald, maar wel bij je oude werkgever hebt afgedragen. Daar zat echter verschil tussen en dat wordt nu aan het einde verrekend.
Kan me niet voorstellen dat dat 2,7k zou zijnVerwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:51:
[...]
ok. Jouw nieuwe baan heeft waarschijnlijk zijn berekeningen gemaakt dat je wat je bij hun verdient het enige is (andere bedragen kunnen ze ook niet weten) Daardoor miste je daar een maandsalaris waar je geen belasting over hebt betaald, maar wel bij je oude werkgever hebt afgedragen. Daar zat echter verschil tussen en dat wordt nu aan het einde verrekend.
@thieske1 ik zou het echt nog een x checken als ik jou was
Ook mag je me een pb sturen met je gegevens en wil ik het ook wel ff handmatig invoeren en checken waar ik op uit zou komen
Verwijderd
Nee dat zal een paar 100tjes zijn maximaal.BastaRhymez schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:00:
[...]
Kan me niet voorstellen dat dat 2,7k zou zijn
@thieske1 ik zou het echt nog een x checken als ik jou was
Ook mag je me een pb sturen met je gegevens en wil ik het ook wel ff handmatig invoeren en checken waar ik op uit zou komen
Er moet dan ook nog iets fout zijn ingevuld bij hypotheek en andere aankoopkosten.
Moet ik daar dan 0 invullen? of de waarde van de grond die we uiteindelijk eind vorig jaar betaald hebben?
Life is what happens while you're busy making other plans
* oud koophuis per 01-01-2017
* verkocht per 06-06-2017
* nieuw koophuis per 15-05-2017
* verhuisdatum 24-05-2017
Voor alle hypotheekdelen van de oude en nieuwe hypotheek, moet ik een verdeling maken:
Ik snap niet zo goed wat ze hier bedoelen, maar ik vermoed dat je voor de periode dat je de woning hebt maar niet als hoofdverblijf gebruikt, de schuld en rente evenredig moet verdelen?Verdeling van de schuld en de rente
Vul in welk deel van de schuld is gebruikt voor het hoofdverblijf.
U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in.
Dus voor oude hypotheek geldt, bij schuld A en rente B:
* looptijd in 2017 = 157 dagen (01-01 tot 06-06)
* hoofdverblijf in 2017 = 143 dagen (01-01 tot 24-05)
* verdeling schuld = A * (143/157) voor hoofdverblijf, en A * (14/157) voor het andere deel
* verdeling rente = B * (143/157) voor hoofdverblijf, en B * (14/157) voor het andere deel
En voor nieuwe hypotheek geldt, bij schuld C en rende D:
* looptijd in 2017 = 231 dagen (15-05 - 31-12)
* hoofdverblijf in 2017 = 222 dagen (24-05 - 31-12)
* verdeling schuld = C * (222/231) voor hoofdverblijf, en C * (9/231) voor het andere deel
* verdeling rente = D * (222/231) voor hoofdverblijf, en D * (9/231) voor het andere deel
Uit de helpteksten in de belastingopgave wordt ik niet veel wijzer helaas
Vroeger was dat kinderalimentatie, maar dat is er ook al uit. De eigen kosten voor kind kan ik van Box 3 aftrekken, maar die is toch miniem (helaas..) mag ook niet meer trouwens...
voor de rest denk gewoon checken en de knop indrukken..
[ Voor 5% gewijzigd door jaydenjarno op 02-03-2018 10:17 ]
Niet te moeilijk doen, beide huizen zijn (waarschijnlijk) gewoon aan te merken als eigen woning:Pelle schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:11:
Situatie:
* oud koophuis per 01-01-2017
* verkocht per 06-06-2017
* nieuw koophuis per 15-05-2017
* verhuisdatum 24-05-2017
Voor alle hypotheekdelen van de oude en nieuwe hypotheek, moet ik een verdeling maken:
[...]
Ik snap niet zo goed wat ze hier bedoelen, maar ik vermoed dat je voor de periode dat je de woning hebt maar niet als hoofdverblijf gebruikt, de schuld en rente evenredig moet verdelen?
Dus voor oude hypotheek geldt, bij schuld A en rente B:
* looptijd in 2017 = 157 dagen (01-01 tot 06-06)
* hoofdverblijf in 2017 = 143 dagen (01-01 tot 24-05)
* verdeling schuld = A * (143/157) voor hoofdverblijf, en A * (14/157) voor het andere deel
* verdeling rente = B * (143/157) voor hoofdverblijf, en B * (14/157) voor het andere deel
En voor nieuwe hypotheek geldt, bij schuld C en rende D:
* looptijd in 2017 = 231 dagen (15-05 - 31-12)
* hoofdverblijf in 2017 = 222 dagen (24-05 - 31-12)
* verdeling schuld = C * (222/231) voor hoofdverblijf, en C * (9/231) voor het andere deel
* verdeling rente = D * (222/231) voor hoofdverblijf, en D * (9/231) voor het andere deel
Uit de helpteksten in de belastingopgave wordt ik niet veel wijzer helaas
https://www.belastingdien...rige_woning_staat_te_koop
Overigens zijn mijn buitenlandse rekeningen niet automatisch ingevuld, maar ik zie geen methode ze toe te voegen. Nu komt dit bedrag toch niet boven de grens uit, dus het maakt effectief geen verschil, maar dat kan natuurlijk veranderen. Zal ongetijfeld aan mij liggen dat ik daar overheenkijk hoor.
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Onder kopje Bank- en spaarrekeningen:i7x schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:26:
Moet 9 euro betalen (dus 0 door de drempel). Vanavond maar even van mijn vrouw invullen, kijken wat daar uitkomt. Ik verwacht niet veel spannends. Do tijd van hoge teruggaven ivm studeren/minder werken zijn duidelijk over.
Overigens zijn mijn buitenlandse rekeningen niet automatisch ingevuld, maar ik zie geen methode ze toe te voegen. Nu komt dit bedrag toch niet boven de grens uit, dus het maakt effectief geen verschil, maar dat kan natuurlijk veranderen. Zal ongetijfeld aan mij liggen dat ik daar overheenkijk hoor.
Hadden u of XXX of uw minderjarige kinderen nog een bankrekening?
20*350ZO45°

Ik zie dat nergens (voel mij echt heel dom)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Ik neem aan dat ik dat op een later tijdstip nog wel moet gaan bewijzen aan de hand van facturen, of wat dan ook?
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Als je bij die op een na laatste vraag voor "Ja" kiest zul je daarna de afzonderlijke (spaar-) rekeningen moeten specificeren volgens mij.i7x schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:52:
[...]
[afbeelding]
Ik ga er even vanuit dat je helemaal geen nederlandse bank- of spaarrekening hebt. Daarom zegt de Belastingdienst dat ze het vinkje al aan hebben gezet omdat ze ervan uit gaan dat je in ieder geval "ergens" 1 rekening hebt. En als die (samen met je partner) niet de 2x25.000 = 50.000 overstijgt; hoef je verder niet uit te specificeren.i7x schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:52:
[...]
[afbeelding]
20*350ZO45°
Dat had ik inderdaad al geprobeerd (want ik weet dat je het enkel hoeft te doen als het bedrag erboven komt), maar alles wat er dan gebeurt is dat de vraag erna verdwijnt. Er komen geen extra vragen. Echter, ik heb het nu nog eens gecontroleerd, en de extra vragen komen dan pas tevoorschijn als je op Volgende klikt.Arrne schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:58:
[...]
Als je bij die op een na laatste vraag voor "Ja" kiest zul je daarna de afzonderlijke (spaar-) rekeningen moeten specificeren volgens mij.
Mysterie opgelost, en bedankt allen.
Wij krijgen samen een X bedrag terug, dit bedrag kan ik verdelen tussen mij en mijn vrouw. Hoe ik het ook verdeel ik krijg niet meer de situatie te zien dat een van ons b.v. tot €45 moet betalen en de ander een gunstig bedrag terug krijgt hierdoor.
Dutchy88 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:04:
Ligt het aan mij of is de verdeling dit jaar anders in elkaar gezet?
Wij krijgen samen een X bedrag terug, dit bedrag kan ik verdelen tussen mij en mijn vrouw. Hoe ik het ook verdeel ik krijg niet meer de situatie te zien dat een van ons b.v. tot €45 moet betalen en de ander een gunstig bedrag terug krijgt hierdoor.
Dus gewoon lekker schuiven totdat je het grootste totaalbedrag terug krijgt.
Als je niet genoeg kan verdelen, is dat natuurlijk mogelijk.Dutchy88 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:04:
Dat heb ik geprobeerd, het totaal bedrag blijft altijd hetzelfde, vreemd genoeg. Ik kon schuiven tot ik een ons woog, het totaal veranderde niet. Al met al ben ik toch blij met de teruggaveMartinusz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:08:
[...]
ik snap weinig van je geschetste probleem, je vult bedrag in bij 1 van de 2 en drukt op bereken, that's it.
Dus gewoon lekker schuiven totdat je het grootste totaalbedrag terug krijgt.
Nope, maar wellicht zijn er extra aftrekposten (IACK?) die er voor zorgen dat je niet op -45 euro uitkomt.Dutchy88 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:04:
Wij komen ook al tijden niet meer op de -45 euro uit, maar het verschil tussen max terug te krijgen of alles op 1 persoon zetten scheelt nogal fors (1,5k ongeveer)
Ik heb een half jaar gewerkt op 44 km van mijn woonplaats en daarvoor geen vergoeding ontvangen terwijl ik wel gemiddeld 3 dagen in de week de trein nam. Deze gegevens kon ik invullen bij het werk maar daarna zie ik niet op het formulier hoe ik daadwerkelijk reiskosten kan aftrekken.
Rekent 'ie dat zelf niet uit?AlbertJP schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:23:
Heeft er iemand al OV-reiskosten proberen af te trekken van de belasting?
Ik heb een half jaar gewerkt op 44 km van mijn woonplaats en daarvoor geen vergoeding ontvangen terwijl ik wel gemiddeld 3 dagen in de week de trein nam. Deze gegevens kon ik invullen bij het werk maar daarna zie ik niet op het formulier hoe ik daadwerkelijk reiskosten kan aftrekken.
[ Voor 59% gewijzigd door AlbertJP op 02-03-2018 11:30 ]
Sure? Wellicht ten overvloede; het is een aftrekpost. Je krijgt dus geen netto cash onder aan de streep, het gaat van je (box I) inkomen af.AlbertJP schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:29:
Zou ik verwachten maar in de berekening aan het eind zie ik het niet terug.
ah, je had het bericht gewijzigd. Lastig te zeggen zo, zonder inzicht in de cijfers
[ Voor 12% gewijzigd door Conono op 02-03-2018 11:32 ]
Ik denk eerder dat de belasting dit keer wel netjes correct is afgedragen voor jouwzelf en je vrouw. Als je niets invult bij de één, zal die gewoon niks krijgen, maar ook niks betalen.Dutchy88 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:04:
Je hoeft alleen te betalen als ze te weinig belasting hebben geind gedurende het jaar. Dat kan doordat je meer bent gaan verdienen etc. Extra baantjes etc. Maar als het door het jaar heen netjes is bijgehouden (door de werkgever) dan hoef je normaal niet bij te betalen.
Dus denk eerder dat het daar aan ligt.
Hier maakt schuiven wel uit. Hoe meer ik naar mezelf schuif, hoe meer we terugkrijgen. Maar gek genoeg, als ik het volledige bedrag neem krijgen we 2 euro minder terug... dan wanneer mijn vrouw een paar euro terugkrijgt en ik de andere 99%.
Belasting, het blijft bijzonder. Leuk trouwens ook die inkomensafhankelijke combinatiekorting. Nog nooit van gehoord, een vreemde regeling IMHO, but i'll take it
Het vooringevulde loon kan ik wel op de laatste loonstrook als cumulatief 'svw. loon' terugvinden maar het bedrag op de jaaropgave is het 'brutoloon'. Heeft deze werkgever het verkeerde loon aan de belasting doorgegeven of had het andere bedrag op de jaaropgave moeten staan?
Het verschil tussen beide soorten loon is de inhouding ZW aanvullend (0.58%) plus een transitievergoeding. De loonheffing wijkt ook af bij dit bedrijf: de loonheffing op de transitievergoeding zit niet in het bedrag in de vooringevulde aangifte maar is wel meegenomen op de jaaropgave.
Heeft iemand een idee hoe het zit met de transitievergoeding die ik kreeg toen ik uit dienst ging (dit bedrag kwam voor mij overigens als een totale verrassing, het stond niet in mijn contract) en de belasting?
Dat bedoel ik inderdaad, schuiven heeft dit jaar totaal geen zin. (althans in mijn geval)redfoxert schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:13:
[...]
Dat heb ik geprobeerd, het totaal bedrag blijft altijd hetzelfde, vreemd genoeg. Ik kon schuiven tot ik een ons woog, het totaal veranderde niet. Al met al ben ik toch blij met de teruggave
Ik zie het nu ook. Inderdaad is er in mijn voorbeeld geen recht meer op de combinatiekorting omdat ongeacht de geboortedatum in 2004 het kind op 1 januari 2017 12 jaar is. Dus toch fiscaal nadeel als het kind geboren wordt op 1 juli of later in het jaar.Tehh schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:38:
[...]
Of je nu geboren bent in februari, mei, oktober of december 2004; op 1 januari 2005 zijn ze allemaal nul jaar oud. En op 1 januari 2017 zijn beide kinderen 12, hoe kom je er bij dat voor het kind dat op 1 oktober 2004 geboren is in 2017 nog wel recht op IACK is?
Kon zo geen duidelijkheid vinden in het aangifteprogramma of op de site van de BD.
Tevens heb ik nog geen WOZ-beschikking gekregen, dus moet ik de WOZ-waarde schatten. Klopt het dat de WOZ in principe niet uitmaakt voor de aangifte inkomstenbelasting daar het eigenwoningforfait toch 0% is voor een woning die niet af is?
Welke waarde zal ik schatten? Ik kom op verdieping 4 te wonen en er is nu t/m verdieping 1 gebouwd. Voldoe ik dan met alleen de grondwaarde?
Nee hoor. Want jij heb het 1e jaar direct combikorting gehad. Ik heb het eerste jaar (0 tot 3 maanden) geen combikorting gehad.fisbel schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:52:
[...]
Ik zie het nu ook. Inderdaad is er in mijn voorbeeld geen recht meer op de combinatiekorting omdat ongeacht de geboortedatum in 2004 het kind op 1 januari 2017 12 jaar is. Dus toch fiscaal nadeel als het kind geboren wordt op 1 juli of later in het jaar.
Situatie:
Salaris x incl heffingskorting
WIA uitkering Y excl heffingskorting
AO uitkering Z excl heffingskorting
Even gerekend buiten hypotheek aftrek moet ik nu in een keer bijna 2600,- terug betalen. Voorheen (1 salaris, geen uitkeringen) kreeg ik (dankzij de hypotheekrente) altijd juist geld terug.
Volgens de belastingdienst kan dit komen omdat iedere partij de laagste belastingschaal toepast terwijl het verzamelinkomen hoger uitkomt. Klinkt logisch. Alleen snap ik de hoogte van het bedrag niet helemaal.
Uitgaand van het verschil tussen schaal 1 36.55% en schaal 2/3 40.8% zou ik dus 4.3% te weinig belasting hebben betaald over een bedrag boven de 19982 euro. Ik kom daar ongeveer 40000 overheen en dan kom ik zelf uit op een bedrag 1720 nog te betalen. Zelfs eigenlijk nog iets lager want een deel van mijn salaris komt ook al boven die drempel uit dus naar ik mag aannemen heeft mijn werkgever daar ook de juiste belastingen over ingehouden.
Waar gaat mijn logica mis? Of heeft 1 van de partijen gewoon een fout gemaakt?
Is lastig te zeggen zonder inzicht in alle cijfers. Het antwoord op de vraag is verder ook niet zo interessant, want het verandert immers niets aan de situatie.Purrel schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:17:
Iemand die wellicht mijn situatie wat kan verduidelijken?
Situatie:
Even gerekend buiten hypotheek aftrek moet ik nu in een keer bijna 2600,- terug betalen. Voorheen (1 salaris, geen uitkeringen) kreeg ik (dankzij de hypotheekrente) altijd juist geld terug.
Volgens de belastingdienst kan dit komen omdat iedere partij de laagste belastingschaal toepast terwijl het verzamelinkomen hoger uitkomt. Klinkt logisch. Alleen snap ik de hoogte van het bedrag niet helemaal.
Uitgaand van het verschil tussen schaal 1 36.55% en schaal 2/3 40.8% zou ik dus 4.3% te weinig belasting hebben betaald over een bedrag boven de 19982 euro. Ik kom daar ongeveer 40000 overheen en dan kom ik zelf uit op een bedrag 1720 nog te betalen. Zelfs eigenlijk nog iets lager want een deel van mijn salaris komt ook al boven die drempel uit dus naar ik mag aannemen heeft mijn werkgever daar ook de juiste belastingen over ingehouden.
Het veranderd wellicht weinig aan de huidige situatie. Maar als mijn klad berekening klopt heeft - gok ik - mijn werkgever een foutje gemaakt door te weinig in te houden en kan contact met hun opnemen natuurlijk voorkomen dat ik volgend jaar weer een flink bedrag moet afdragen.Conono schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:27:
[...]
Is lastig te zeggen zonder inzicht in alle cijfers. Het antwoord op de vraag is verder ook niet zo interessant, want het verandert immers niets aan de situatie.
Je logica gaat niet zo zeer misPurrel schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:17:
Iemand die wellicht mijn situatie wat kan verduidelijken?
Situatie:
Wat wel mis gaat, is dat er niet alleen naar die zaken wordt gekeken die jij benoemd, maar dat het Nederlandse belastingstelsel enorm complex is (mede door alle extra en aanvullende regeltjes die er ieder jaar weer bijkomen en wegvallen).
Indien het echt een complex verhaal wordt, loop dan een belastingadviseur binnen.
Wie heeft het betaald?Capacitor schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:05: De hypotheekrente moeten we allebei voor de helft aftrekken, maar mag ik overige kosten (notaris, hypotheekadviseur, bouwrente) wel geheel bij mij aftrekken of moet dat ook 50/50?
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Verwijderd
Verkoopkosten? Zijn die aftrekbaar dan? Als ik me niet vergis alleen de kosten die gerelateerd zijn aan het verkrijgen van een lening voor de aanschaf van een huis. Boeterente is wel aftrekbaar dacht ik. Die moet voor zover ik weet gewoon bij de normale hypotheekrente worden opgeteld.Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:47:
Waar kan ik precies de aftrekposten zoals boeterente en verkoopkosten (courtage) huis invullen?
Loop de vragen even één voor één door en lees goed wat er staat. Als je een huis hebt verkocht en een ander huis hebt gekocht, krijg je te maken met de bijleenregeling. Die kan behoorlijk ingewikkeld worden..Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:47:
Waar kan ik precies de aftrekposten zoals boeterente en verkoopkosten (courtage) huis invullen?
Verkoopkosten zijn zoals gezegd niet aftrekbaar.
Afwachten dus. En als het zo ver komt, nog hopen dat ze het accepteren.Jiffy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:56:
Alleen als daar om gevraagd wordt.
En anders?
Anders wordt de aftrekpost geweigerd. Je krijgt echt niet meteen een boete, alleen bij opzet of grove schuld.Trichoglossus schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:31:
[...]
Afwachten dus. En als het zo ver komt, nog hopen dat ze het accepteren.
En anders?
Waar ben je bang voor?Trichoglossus schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:31:
[...]
Afwachten dus. En als het zo ver komt, nog hopen dat ze het accepteren.
En anders?
Gewoon de papieren goed bewaren / inscannen. Als je facturen hebt voor een niet al te absurde medische behandeling dan heb je ook geen reden om te twijfelen aan de acceptatie ervan.
Grote kans overigens dat er nooit om gevraagd gaat worden.
Dit topic is gesloten.