Belastingaangifte 2017 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 74.950 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39
Trichoglossus schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:03:
Het is 100% gerelateerd aan mijn aandoening, maar niet strikt noodzakelijk om een operatie te laten doen.
Dat maakt niet uit.

Heel veel medische kosten zijn in principe discrete uitgaven waaronder vaak ook (deel van) tandartskosten, ogen laseren, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 15:02
Net ook even mijn aangifte bekeken voor 2017. Ik heb hierover een vraag, waarschijnlijk voor de meeste hier 'peanuts'.

Nu al 3 jaar achter elkaar is de ingehouden loonheffing lager dan de (Inkomstenbelasting + Premie volksverzekering) bij elkaar. Het verschil is in dit geval +- 850. Wat betekent dat ik 850 moet terugbetalen.

14850
14000
--------
850

In deze 3 jaren ben ik gewisseld van werkgever. Maar waar zou het aan kunnen liggen dat ik nu 3 jaar achter elkaar moet terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dutchy88 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:04:
Ligt het aan mij of is de verdeling dit jaar anders in elkaar gezet?

Wij krijgen samen een X bedrag terug, dit bedrag kan ik verdelen tussen mij en mijn vrouw. Hoe ik het ook verdeel ik krijg niet meer de situatie te zien dat een van ons b.v. tot €45 moet betalen en de ander een gunstig bedrag terug krijgt hierdoor.
Normaal was bij ons de meest ideale verdeling ook als de ene € 45 moest betalen, nu was het juist (veel) voordeliger als beiden iets terugkregen. En niets wezenlijks veranderd t.o.v. voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 10:39
Ik kwam er tijdens me aangifte achter dat er geen loonheffingskorting was toegepast over 2017..
Uiteraard krijg ik dat nu in 1x en samen met de HRA + alle terug gaven van het kopen van het huis toch een mooie meevaller haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Purrel Je vergeet de afbouw van heffingskortingen. Die verhogen de effectieve marginale belastingdruk behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Haassiej schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:39:
Net ook even mijn aangifte bekeken voor 2017. Ik heb hierover een vraag, waarschijnlijk voor de meeste hier 'peanuts'.

Nu al 3 jaar achter elkaar is de ingehouden loonheffing lager dan de (Inkomstenbelasting + Premie volksverzekering) bij elkaar. Het verschil is in dit geval +- 850. Wat betekent dat ik 850 moet terugbetalen.

14850
14000
--------
850

In deze 3 jaren ben ik gewisseld van werkgever. Maar waar zou het aan kunnen liggen dat ik nu 3 jaar achter elkaar moet terugbetalen?
Dat kan niemand even zeggen gebaseerd op 2 getallen.

Ik kwam dit jaar mooi op 0 uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:29

dwizzy

Weaponised confusion

Op het moment dat de Aangifte-website mijn VOA-gegevens probeert op te halen, krijg ik een foutmelding: "Er is iets misgegaan met het ophalen van uw gegevens."

De Belastingdienst zegt dat ze er mee bezig is, en vraagt na 5 maart de aangifte te verwijderen en het opnieuw te proberen. Dus nog even op handjes zitten.

(Ze hebben niet gezegd waarom het bij mij optreedt, maar kans dat ik weer een te moeilijk geval ben >:)
Meer dan 10 bankrekeningen waarvan één in Duitsland; lening voor eigen woning via familiebank; groene beleggingen die vrijgesteld zijn en dat soort geintjes).

[ Voor 29% gewijzigd door dwizzy op 02-03-2018 17:10 . Reden: Zelfverzonnen verklaring toegevoegd ]

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 05:02
Greencap schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:29:
@zoeperman Staat altijd bij de minstverdienende en is niet per kind, maar gewoon in totaal. Het staat nogal duidelijk vermeld. Als dat niet zo is dan voldoe je waarschijnlijk niet aan de voorwaarden.
Het staat inderdaad bij mijn vrouw zie ik in de aangifte, we doen samen in een keer aangifte, maakt dat dan verder nog uit? (lees is het gunstiger om appart aangifte te doen)
Als ik het zo zie kan ik alleen de HRA verdelen en heeft die combikorting niet veel zin (misschien ook een gevoel..)

[ Voor 4% gewijzigd door zoeperman op 02-03-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
qadn schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:46:
[...]

Wie heeft het betaald?
Notaris en hypotheekkosten gezamenlijk en ik de bouwrente.
Is dat waar we naar moeten kijken om te bepalen wie wat af mag trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
AlbertJP schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:48:
Heb nog wel een ander punt, bij een andere werkgever wijken de bedragen af van de jaaropgave.

Het vooringevulde loon kan ik wel op de laatste loonstrook als cumulatief 'svw. loon' terugvinden maar het bedrag op de jaaropgave is het 'brutoloon'. Heeft deze werkgever het verkeerde loon aan de belasting doorgegeven of had het andere bedrag op de jaaropgave moeten staan?

Het verschil tussen beide soorten loon is de inhouding ZW aanvullend (0.58%) plus een transitievergoeding. De loonheffing wijkt ook af bij dit bedrijf: de loonheffing op de transitievergoeding zit niet in het bedrag in de vooringevulde aangifte maar is wel meegenomen op de jaaropgave.

Heeft iemand een idee hoe het zit met de transitievergoeding die ik kreeg toen ik uit dienst ging (dit bedrag kwam voor mij overigens als een totale verrassing, het stond niet in mijn contract) en de belasting?
De transitievergoeding geldt als inkomsten uit vroegere dienstbetrekking en daar wordt geen arbeidskorting over berekend. Waarschijnlijk heb je ook twee jaaropgaven gekregen aangezien de transitievergoeding via de " groene tabel" wordt belast.

Je hebt dus in deze aangifte twee regels voor dezelfde werkgever. 1 bij inkomen uit dienstbetrekking en 1 bij inkomsten uit vroegere dienstbetrekking.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb 1 jaaropgave gekregen. Heb het bedrijf gebeld en de persoon die ik aan de lijn kreeg zei dat het bedrag bij de belasting wel vaker afweek en je dan de bedragen van de jaaropgave kon gebruiken (incl. transitievergoeding dus). Ik vroeg nog even door hoe het kon dat het vooringevulde bedrag afweek en het antwoord wat ik na enig proberen kreeg was dat de vergoeding in week 46 was uitbetaald maar in het systeem bij week 35 was gezet. Waarom het bedrag van de ziektewetpremie verschilde heb ik geen antwoord op kunnen krijgen van het bedrijf, maar die 7 euro gaat m.i. niet echt voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:51
Ik snap iets niet bij mijn en de aangifte bij mijn ouders. Mijn ouders hebben 4800 euro hypotheekrente betaald. Wanneer je op het scherm komt om alles te verdelen tussen mijn vader en mijn moeder staat er een bedrag van 3100 euro. De volledige 4800 euro is aftrekbaar, hoe komen ze aan de 3100 euro?

Dus net zelf aangifte gedaan.. bij mij precies hetzelfde.. paar duizend euro verschil tussen de betaalde hypotheekrente en het bedrag wat ik kan verdelen tussen mij en mijn partner.

Weet iemand waar dit verschil in zit? Ik nergens hierover iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:35
maniak schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:55:
Ik snap iets niet bij mijn en de aangifte bij mijn ouders. Mijn ouders hebben 4800 euro hypotheekrente betaald. Wanneer je op het scherm komt om alles te verdelen tussen mijn vader en mijn moeder staat er een bedrag van 3100 euro. De volledige 4800 euro is aftrekbaar, hoe komen ze aan de 3100 euro?

Dus net zelf aangifte gedaan.. bij mij precies hetzelfde.. paar duizend euro verschil tussen de betaalde hypotheekrente en het bedrag wat ik kan verdelen tussen mij en mijn partner.

Uhm, bedoel je daarmee dat je verwacht dat je alle betaalde hypotheekrente terug krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 06-05 21:51
President schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Uhm, bedoel je daarmee dat je verwacht dat je alle betaalde hypotheekrente terug krijgt?
Nee.. maar dat wel alle betaalde hypotheekrente aftrekbaar is. Nu lijkt het alsof de €4800 niet aftrekbaar is maar alleen €3100. En nergens zie je een uitleg hoe ze aan die €3100 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Weet iemand waar ik de gegevens van de peuterspeelzaal kan invullen? We krijgen maandelijks de toeslag en we hebben van de peuterspeelzaal een jaaropgave ontvangen. Ik kan alleen nergens vinden waar ik dit moet invullen

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:35
roy77 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:04:
Weet iemand waar ik de gegevens van de peuterspeelzaal kan invullen? We krijgen maandelijks de toeslag en we hebben van de peuterspeelzaal een jaaropgave ontvangen. Ik kan alleen nergens vinden waar ik dit moet invullen
Voor zover ik weet staat dit los van de belastingaangifte maar is dit iets voor https://mijn.toeslagen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
President schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:06:
[...]

Voor zover ik weet staat dit los van de belastingaangifte maar is dit iets voor https://mijn.toeslagen.nl
Ok dat vermoedde ik ook al. Ik zal voor de zekerheid morgen de belasting eens bellen

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 15:15
maniak schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:55:

eigen woning forfait? Klinkt als een kleine hypotheek op een huis met hoge WOZ waarde?
President schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:06:
[...]

Klopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 03-03-2018 12:27 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 19:41
Wellicht domme vraag. Maar dit jaar krijg ik veel meer terug. Naast een fulltime inkomsten van een baan probeer ik wat op te zetten. (Werkgever weet er van, idee is dat ik later uit dienst ga. Ben ook minder op kantoor aanwezig)
Voor deze eenmanszaak vul ik wel de btw aangifte in. Echter doordat ik fulltime looninkomsten heb en de inkomsten nihil zijn uit de onderneming ben ik geen ‘echte’ ondernemer.

Ik heb over 2017 voor dit bedrijfje 2000 inkomsten en 7000 euro kosten gemaakt. Maar door dit ‘negatieve’ verschil lijkt het dat ik een extra aftrekpost heb van 5000 euro. Want ik krijg wanneer ik alles netjes invul bij overig inkomen bijna 2000 euro extra terug dan wanneer ik alles op 0 zet (dus opbrengst 0 kosten 0) ik heb alles naar eer en geweten ingevuld. Maar in het begin heb je natuurlijk wat mee kosten(huur al een ruimte omdat deze heel dichtbij huis was en dat is natuurlijk super straks in q2 2018 Anders is dat zo weg. En wat kosten als beamer en kantoorkosten.

Ik heb alles goed gelezen(denk ik) maar ik graag het toch maar even aan de experts hier. Want dit ‘voelt’ vreemd. Want waarom zou niet iedereen een ‘bedrijf’ starten naast zijn werk voor de laptop, tablet tv weet ik veel wat voor een nutteloze blog. Helaas geen inkomsten. En je kan het zo aftrekken. Maar goed bij mij betreffen de kosten 80procent huur. Ik hoor graag. Want dan kan de aangifte de deur uit

[ Voor 17% gewijzigd door meermarco op 03-03-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:01
meermarco schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:35:
Wellicht domme vraag. Maar dit jaar krijg ik veel meer terug. Naast een fulltime inkomsten van een baan probeer ik wat op te zetten. (Werkgever weet er van, idee is dat ik later uit dienst ga. Ben ook minder op kantoor aanwezig)
Voor deze eenmanszaak vul ik wel de btw aangifte in. Echter doordat ik fulltime looninkomsten heb en de inkomsten nihil zijn uit de onderneming ben ik geen ‘echte’ ondernemer.

Ik heb over 2017 voor dit bedrijfje 2000 inkomsten en 7000 euro kosten gemaakt. Maar door dit ‘negatieve’ verschil lijkt het dat ik een extra aftrekpost heb van 5000 euro. Want ik krijg wanneer ik alles netjes invul bij overig inkomen bijna 2000 euro extra terug dan wanneer ik alles op 0 zet (dus opbrengst 0 kosten 0) ik heb alles naar eer en geweten ingevuld. Maar in het begin heb je natuurlijk wat mee kosten(huur al een ruimte omdat deze heel dichtbij huis was en dat is natuurlijk super straks in q2 2018 Anders is dat zo weg. En wat kosten als beamer en kantoorkosten.

Ik heb alles goed gelezen(denk ik) maar ik graag het toch maar even aan de experts hier. Want dit ‘voelt’ vreemd. Want waarom zou niet iedereen een ‘bedrijf’ starten naast zijn werk voor de laptop, tablet tv weet ik veel wat voor een nutteloze blog. Helaas geen inkomsten. En je kan het zo aftrekken. Maar goed bij mij betreffen de kosten 80procent huur. Ik hoor graag. Want dan kan de aangifte de deur uit
Je moet wel in de gaten houden dat sommige kosten geactiveerd moeten worden en over moet worden afgeschreven. Als jij bijvoorbeeld een laptop koopt, dan moet je deze op je zogenaamde balans zetten en hierover afschrijven in 5 jaar. De kosten die je dan opvoert in je aangifte is de afschrijving van 2017. Dus je zal een goed onderscheid moeten maken tussen kosten en bedrijfsmiddelen.

https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-05 20:08

Zak

Vanochtend ingevuld. Na een paar jaar in het buitenland te hebben gewerkt was het dit keer een eitje! Alles netjes ingevuld dus klik klik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Capacitor schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Notaris en hypotheekkosten gezamenlijk en ik de bouwrente.
Is dat waar we naar moeten kijken om te bepalen wie wat af mag trekken?
Sorry voor de trage reactie;
De belastingdienst meld: "Hebt u deze kosten meegefinancierd in de schuld? Zo ja, dan valt dit gedeelte van de schuld in box 1 en hoort bij uw eigenwoningschuld." wat voor mij zou betekenen dat jij het kan aftrekken.

Ik zou overigens wel de belastingtelefoon bellen met deze vraag; dit is typisch een gebied waar ze goed antwoord op kunnen geven. (De ervaring leert dat bijvoorbeeld over buitenland-dingen informatie verkrijgen moeilijker is).

Er is in ieder geval flink wat extra capaciteit ingezet, dus contact maken moet kunnen lukken :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Sparxy86 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:18:
[...]

Je moet wel in de gaten houden dat sommige kosten geactiveerd moeten worden en over moet worden afgeschreven. Als jij bijvoorbeeld een laptop koopt, dan moet je deze op je zogenaamde balans zetten en hierover afschrijven in 5 jaar. De kosten die je dan opvoert in je aangifte is de afschrijving van 2017. Dus je zal een goed onderscheid moeten maken tussen kosten en bedrijfsmiddelen.

https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/
Dat is een goede. Huur natuurlijk niet, maar ik zal kijken wat van de ‘kantoorkosten’ onder bedrijfsmiddelen vallen en wat daar de afschrijving voor is. Maar stel 100procent kosten klopt mijn ‘redenatie’ wel?

Op https://ffp.nl/blog/resul...elasting-een-ruim-begrip/ lees ik

Vaak is het in het begin nog niet helemaal duidelijk of er met deze activiteiten wel geld kan worden verdiend. Het gaat er niet alleen om, dat u zelf verwacht met deze werkzaamheden inkomen te kunnen behalen. De Belastingdienst zal een negatief resultaat in uw aangifte inkomstenbelasting niet snel accepteren.

Enig idee wat de criteria is om het wel of niet te accepteren?

[ Voor 21% gewijzigd door meermarco op 03-03-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 20:40

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Zojuist met de aangifte bezig gegaan. In 2017 mijn allereerste hypotheek afgesloten en dus een woning gekocht. Ik verwacht dus een leuke teruggave uit de gemaakte kosten.

Ik zat echter nog met 1 vraag: Ik heb een groot deel van mijn woning uit eigen vermogen gefinancierd.
Hierdoor ben ik in het jaar 2017 (rond Maart) met mijn eigen vermogen onder de belastbare drempel van 25.000 EUR. geraakt. Kan ik dit nog ergens aangeven in de aangifte inkomstenbelasting?

Dit betekend namelijk dat het behaalde rendement waar de belastingdienst vanuit gaat over het vermogen (wat op 01-01-2017 op mijn rekening stond) slechts tot Maart behaald had kunnen worden en niet het gehele jaar.

Of wordt dit enkel pas bij de aangifte inkomsten belasting 2018 beoordeeld? (waarbij de stand van de rekening op 01-01-2018 wordt beoordeeld?)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Da_maniaC schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:13:
Zojuist met de aangifte bezig gegaan. In 2017 mijn allereerste hypotheek afgesloten en dus een woning gekocht. Ik verwacht dus een leuke teruggave uit de gemaakte kosten.

Ik zat echter nog met 1 vraag: Ik heb een groot deel van mijn woning uit eigen vermogen gefinancierd.
Hierdoor ben ik in het jaar 2017 (rond Maart) met mijn eigen vermogen onder de belastbare drempel van 25.000 EUR. geraakt. Kan ik dit nog ergens aangeven in de aangifte inkomstenbelasting?

Dit betekend namelijk dat het behaalde rendement waar de belastingdienst vanuit gaat over het vermogen (wat op 01-01-2017 op mijn rekening stond) slechts tot Maart behaald had kunnen worden en niet het gehele jaar.

Of wordt dit enkel pas bij de aangifte inkomsten belasting 2018 beoordeeld? (waarbij de stand van de rekening op 01-01-2018 wordt beoordeeld?)
Het vermogen wordt beoordeeld op de peildata, niet ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Hoort de aangifte niet automatisch gevuld te zijn vanaf 1 maart? Of is dat 1 april? Bij mij is namelijk niets gevuld.
Nevermind, na het maken van deze post en voor de 5e keer het formulier verwijderen en opnieuw invullen zijn er ineens wel gegevens bekend 8)7 ICT systemen van de overheid; makkelijker kunnen we ze niet maken, beter ook niet :+

[ Voor 50% gewijzigd door TheBrut3 op 03-03-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 20:40

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

qadn schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:24:
[...]

Het vermogen wordt beoordeeld op de peildata, niet ertussen.
Dank voor de info! :)

--

Ik had nog 1 andere vraag:
Het is voor mij dus het eerste jaar dat ik te maken krijg met hypotheekrente aftrek.
Ik heb bij de aangifte onder "Bankrekeningen en andere bezittingen - bouwdepots" mijn ontvangen rente ingevuld.
In de sectie "Hypotheken en andere schulden" heb ik de betaalde rente ingevuld.

Gaat de app van de aangifte inkomstenbelasting nu automatisch mijn hypotheekrente aftrek berekenen en verrekenen met het uiteindelijke te crediteren/debiteren bedrag?
Of moet ik nu bij het gedeelte "Inkomsten uit loondienst" zelf het inkomen aanpassen (Loon + eigen woning forfait - hypotheekrente) ?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Da_maniaC schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:50:
[...]

Dank voor de info! :)

--

Ik had nog 1 andere vraag:
Het is voor mij dus het eerste jaar dat ik te maken krijg met hypotheekrente aftrek.
Ik heb bij de aangifte onder "Bankrekeningen en andere bezittingen - bouwdepots" mijn ontvangen rente ingevuld.
In de sectie "Hypotheken en andere schulden" heb ik de betaalde rente ingevuld.

Gaat de app van de aangifte inkomstenbelasting nu automatisch mijn hypotheekrente aftrek berekenen en verrekenen met het uiteindelijke te crediteren/debiteren bedrag?
Of moet ik nu bij het gedeelte "Inkomsten uit loondienst" zelf het inkomen aanpassen (Loon + eigen woning forfait - hypotheekrente) ?
Als het goed is verschijnt het juiste bedrag in het aftrekposten scherm tegen het einde van de aangifte.
Je moet dus niet zelf je inkomsten gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Iets wat ik vorig jaar wellicht ook al fout heb ingevuld: "had u een onderneming". Heb 'nee' ingevuld, want het gaat toch geen consequenties hebben, maar: ik heb zoals heel veel andere mensen zonnepanelen op het dak en de BTW van aanschaf teruggekregen door zogezegd een eigen bedrijf er van te maken. Heb ik, ook zoals vele anderen, aangiftevrijstelling voor gekregen.

Dus moet ik dan eigenlijk die vraag "had u een onderneming" met ja beantwoorden? En maak ik het mijzelf dan heel erg moeilijk, of ben ik twee vragen later weer in het normale traject?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:19
vanaalten schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:41:
Iets wat ik vorig jaar wellicht ook al fout heb ingevuld: "had u een onderneming". Heb 'nee' ingevuld, want het gaat toch geen consequenties hebben, maar: ik heb zoals heel veel andere mensen zonnepanelen op het dak en de BTW van aanschaf teruggekregen door zogezegd een eigen bedrijf er van te maken. Heb ik, ook zoals vele anderen, aangiftevrijstelling voor gekregen.

Dus moet ik dan eigenlijk die vraag "had u een onderneming" met ja beantwoorden? En maak ik het mijzelf dan heel erg moeilijk, of ben ik twee vragen later weer in het normale traject?
Je bent met zonnepanelen ondernemer voor de BTW en niet voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:40
Krijg 450 euro terug, ben echt blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
meermarco schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:46:
[...]

Dat is een goede. Huur natuurlijk niet, maar ik zal kijken wat van de ‘kantoorkosten’ onder bedrijfsmiddelen vallen en wat daar de afschrijving voor is. Maar stel 100procent kosten klopt mijn ‘redenatie’ wel?

Op https://ffp.nl/blog/resul...elasting-een-ruim-begrip/ lees ik

Vaak is het in het begin nog niet helemaal duidelijk of er met deze activiteiten wel geld kan worden verdiend. Het gaat er niet alleen om, dat u zelf verwacht met deze werkzaamheden inkomen te kunnen behalen. De Belastingdienst zal een negatief resultaat in uw aangifte inkomstenbelasting niet snel accepteren.

Enig idee wat de criteria is om het wel of niet te accepteren?
Eigenlijk is het een soort 'light' winst uit onderneming. Wat ze vaak als criteria gebruiken is het volgende:

- deelname aan het economisch verkeer;
- winst beogend;
- winst is redelijkerwijs te verwachten.

Dit zijn alsnog redelijk vage termen, maar als jij kan aantonen dat hetgeen wat je doet bedoelt is om winst te maken. Bijvoorbeeld dat je minder bent gaan werken om dit uiteindelijk te kunnen opvangen met je onderneming, meerdere klanten hebt, je profileert als ondernemer. Dan zal het voor de Belastingdienst lastig worden om aan te tonen dat het gaat om inkomsten in de hobby- en familiesfeer.

Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn met betrekking tot je onderneming. Maar als je dat echt serieus wilt gaan doen en daardoor voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar en dit je voornaamste bron van inkomsten gaat worden, kan het ook zijn dat je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dat zou betekenen dat je verlies over dit jaar verrekend kan worden met eventuele winsten over de komende 9 jaar. Wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting heb je wel te maken met zwaardere verplichtingen, maar daar tegenover staat dat je wel recht hebt op bepaalde soorten ondernemersaftrek.

https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
Rukapul schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:08:
[...]

Dat maakt niet uit.

Heel veel medische kosten zijn in principe discrete uitgaven waaronder vaak ook (deel van) tandartskosten, ogen laseren, ...
Ogen laseren mag je dan weer niet aftrekken van de belasting though... https://www.belastingdien...hulpmiddelen/hulpmiddelen
Let op! De kosten van hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen, zoals lenzen of een bril, of het laseren van een oog ter vervanging van een bril, zijn niet aftrekbaar.
Tandartskosten zijn wel aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:04:
[...]

Ogen laseren mag je dan weer niet aftrekken van de belasting though... https://www.belastingdien...hulpmiddelen/hulpmiddelen
Ok. Dat blijkt dus apart in de wet als uitzondering genoemd te worden 8)7

Gisteren trouwens de aangifte ruw ingevuld en had eigenlijk wel verwacht een regel aan te treffen van nog niet verrekende buitenlandse dividendbelasting, maar blijkbaar wordt dat pas bij de definitieve aangifte aangegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:53
Ik heb vandaag ook even gekeken.

Niets was ingevuld die van mij niet,vrouw nieten 3kids ook niet.

Andere jaren wel.nu was ik vroeg.

Hebben meer mensen dit? Even afwAchten?

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:38

orf

Rukapul schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Gisteren trouwens de aangifte ruw ingevuld en had eigenlijk wel verwacht een regel aan te treffen van nog niet verrekende buitenlandse dividendbelasting, maar blijkbaar wordt dat pas bij de definitieve aangifte aangegeven...
Onder beleggingen krijg je toch gewoon die vraag?
Is er buitenlandse belasting ingehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Sparxy86 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:53:
[...]

Eigenlijk is het een soort 'light' winst uit onderneming. Wat ze vaak als criteria gebruiken is het volgende:

- deelname aan het economisch verkeer;
- winst beogend;
- winst is redelijkerwijs te verwachten.

Dit zijn alsnog redelijk vage termen, maar als jij kan aantonen dat hetgeen wat je doet bedoelt is om winst te maken. Bijvoorbeeld dat je minder bent gaan werken om dit uiteindelijk te kunnen opvangen met je onderneming, meerdere klanten hebt, je profileert als ondernemer. Dan zal het voor de Belastingdienst lastig worden om aan te tonen dat het gaat om inkomsten in de hobby- en familiesfeer.

Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn met betrekking tot je onderneming. Maar als je dat echt serieus wilt gaan doen en daardoor voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar en dit je voornaamste bron van inkomsten gaat worden, kan het ook zijn dat je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dat zou betekenen dat je verlies over dit jaar verrekend kan worden met eventuele winsten over de komende 9 jaar. Wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting heb je wel te maken met zwaardere verplichtingen, maar daar tegenover staat dat je wel recht hebt op bepaalde soorten ondernemersaftrek.

https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/
Vooralsnog haal ik 1225 uren niet. Verder is de omzet echt nihil. Ik heb wel cursussen gevolgd en dus de ruimte gehuurd etc. De werkgever betaald gewoon fulltime en in 2018 ook nog. Totdat de omzet het loon haalt of max december 2018. Dan nemen we afscheid van elkaar. Dus per 2019 ben ik zeker zonder werkgever en dit bedrijf. Ik hoop dat uit 2017 ( en wellixht ook 2018) dit gewoon als negatief overige inkomsten komt. Want ik heb immers wel gewoon nog een fulltime gevend salaris van een werkgever. Alleen lees je idd dat soms de belastingdienst zegt: negatief mag niet. Dan ondernemer. Maar volgens de criteria ben ik dat ook niet. De belastingtelefoon kan ook geen uitsluitsel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparxy86
meermarco schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:57:
[...]

Vooralsnog haal ik 1225 uren niet. Verder is de omzet echt nihil. Ik heb wel cursussen gevolgd en dus de ruimte gehuurd etc. De werkgever betaald gewoon fulltime en in 2018 ook nog. Totdat de omzet het loon haalt of max december 2018. Dan nemen we afscheid van elkaar. Dus per 2019 ben ik zeker zonder werkgever en dit bedrijf. Ik hoop dat uit 2017 ( en wellixht ook 2018) dit gewoon als negatief overige inkomsten komt. Want ik heb immers wel gewoon nog een fulltime gevend salaris van een werkgever. Alleen lees je idd dat soms de belastingdienst zegt: negatief mag niet. Dan ondernemer. Maar volgens de criteria ben ik dat ook niet. De belastingtelefoon kan ook geen uitsluitsel geven.
Als ik dit zo lees ben je nu gewoon een ondernemer voor de inkomstenbelasting, die alleen nog niet voldoet aan het urencriterium. Je zal dan toch aangifte moeten doen als ondernemer en winst uit onderneming opgeven. Ik ga er dan wel vanuit dat je niet totaal wat anders gaat doen als je vanaf 2019 alleen inkomsten hebt uit je onderneming.

Als je nu kiest om het op te geven als inkomsten uit overige werkzaamheden, dan kan het zo zijn dat ze vragen gaan stellen over waarom dit negatief is. Een ander punt is, dat wanneer je straks wel fulltime met je onderneming bezig bent, je moet gaan switchen van overige werkzaamheden naar winst uit onderneming. En dat roept ook weer vragen op. Want het is natuurlijk veel voordeliger om je verlies nu te verrekenen met je loon, dan om deze als verlies uit onderneming te verrekenen met eventuele toekomstige winsten.

Stuur me anders maar een PM als je dit nog verder wilt bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Jup, ben benieuwd of de belastingdienst nog met vragen komt naar aanleiding van die aftrekpost. Is geen kinderachtig bedrag, zal me niet verbazen als er ergens een rood lampje gaat branden. Maar misschien helpt het dat het ook al keurig in de vooraf ingevulde aangifte stond (alhoewel je het bedrag nog handmatig door 2 moest delen om tot het percentage van 15% te komen, dat had dan ook wel ff automatisch gemogen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
roy77 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:08:
[...]

Ok dat vermoedde ik ook al. Ik zal voor de zekerheid morgen de belasting eens bellen
Morgen is zondag....

Maar het staat er los van. Dit heb je nodig om je definitieve teruggave die later dit jaar volgt te controleren. Je hoeft het nergens in te vullen. Paar jaar geleden (2014) was de grote fout in het systeem waardoor iedereen zowat een foutieve rekening had en daar is dit dus voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
orf schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:36:
[...]

Onder beleggingen krijg je toch gewoon die vraag?

[...]
Ik bedoelde de situatie waar de verrekenbare buitenlandse dividendbelasting de verschuldigde belasting in box 3 overstijgt. Het overdraagbare restant daarvan komt niet duidelijk naar voren in de aangifte.
Hielko schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:35:
[...]

Jup, ben benieuwd of de belastingdienst nog met vragen komt naar aanleiding van die aftrekpost. Is geen kinderachtig bedrag, zal me niet verbazen als er ergens een rood lampje gaat branden. Maar misschien helpt het dat het ook al keurig in de vooraf ingevulde aangifte stond (alhoewel je het bedrag nog handmatig door 2 moest delen om tot het percentage van 15% te komen, dat had dan ook wel ff automatisch gemogen...)
Dat laatste heb ik altijd al suf gevonden. Het vraagt er ook gewoon om om verkeerd ingevuld te worden.

Sowieso is buitenlandse dividendbelasting altijd al bewerkelijk wanneer er wisselkoersen in het spel zijn, of wanneer de broker in zijn jaaropgave niet per land groepeert (maar bv per valuta), of dat dividend uit een land soms wel en soms niet aan voorheffing onderhevig is. of een van mijn brokers die voor een fonds dat ik in 2015-2016 (!) bezat in 2017 een grote hoeveelheid withholding tax mutaties op het statement plaatst 8)7

De gestructureerde manier waarop informatie tegenwoordig gevraagd wordt maakt het soms sowieso niet duidelijker waar iets nou het 'beste' hoort. Ik heb bijvoorbeeld een vordering op geld dat tussen twee rekeningen onderweg was op 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 19:23
onder het kopje woningen en andere onroerende zaken, word er gevraagd naar de aankoopprijs van mijn woningen inclusief aankoopkosten

Nou heb ik uiteraard het volgende al genoteerd:
Koopsom
overdrachtbelasting
akte van hypotheek kosten
inschrijving kadaster hypotheek
inzage kadaster hypotheek
En de taxatie en bemiddelingskosten.

Maar ik twijfel moet ik NHG ook erbij optellen?

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 14:13

Reinier

\o/

Ja https://www.belastingdien...nmalig_aftrekbare_kosten/

Althans, als het over aftrekposten gaat en dat bedoel je niet ;)

Aankoopkosten zijn toch alleen bemiddelings- en advieskosten? Die juist geen betrekking hebben op de financiering?

[ Voor 37% gewijzigd door Reinier op 04-03-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 19:23
Het gaat opbouw van de aankoopsom heb, die vermeld dient te worden bij "Woningen en andere onroerende zaken" en niet over de aftrekposten bij "Hypotheken en andere schulden

Nou krijg ik de volgende tekst

"U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in." En daaronder kolommen met schuld op 31/12, rente in 2017 en financieringskosten in 2017.

Waar ik dus moet invullen Deel hoofdverblijf en een deel "ander deel"

Lekker simpel :?

Woning is gekocht op 31/3 van afgelopen jaar

[ Voor 60% gewijzigd door Captain Planet op 04-03-2018 13:55 ]

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Ik was weer vlot klaar. Vaste baan, vaste woning, geen bijzonderheden. Alles staat dan prima ingevuld, bij de beleggingsrekeningen een paar euro verschil maar dat maakt voor het geheel niet uit.

Wel naar aanleiding hiervan bezwaar gemaakt tegen de WOZ waarde 2018 (uiteraard geen impact op aangifte 2017), maar ben benieuwd of ze deze nog naar beneden bijstellen. Bezwaar maken gaat (in mijn gemeente althans) bijzonder eenvoudig online, dus wellicht ook een tip voor anderen om hier eens naar te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 18:33
Maakt het eigenlijk nou nog uit of ik dit wel of niet invul?

/ kapitaalverzekeringen /

Ik heb sinds 2013 een (deel) SpaarGerusthypotheek van Obvion (banksparen) maar dit echter nooit opgegeven, aangezien het voor nu toch geen verschil maakt in de uitkomst. Ik val nog in de overgangsregeling m.b.t. hypotheekrenteaftrek.

Het lijkt mij dat ik het vinkje aan dien te vinken, maar waarom als het alleen maar extra werk is en nu niet van belang?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dicewFR.png

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 08-03-2018 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
JvdW schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:28:

[afbeelding]

Ik heb sinds 2013 een (deel) SpaarGerusthypotheek van Obvion (banksparen) maar dit echter nooit opgegeven, aangezien het voor nu toch geen verschil maakt in de uitkomst. Ik val nog in de overgangsregenlening m.b.t. hypotheekrenteaftrek.

Het lijkt mij dat ik het vinkje aan dien te vinken, maar waarom als het alleen maar extra werk is en nu niet van belang?

[afbeelding]
De belastingdienst is al jaren bezig om informatie te vergaren die het later kan gebruiken om te controleren of e.e.a. correct is afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco

[afbeelding]

Ik heb sinds 2013 een (deel) SpaarGerusthypotheek van Obvion (banksparen) maar dit echter nooit opgegeven, aangezien het voor nu toch geen verschil maakt in de uitkomst. Ik val nog in de overgangsregenlening m.b.t. hypotheekrenteaftrek.

[afbeelding]
Grappig. Ik vroeg me hetzelfde af. Wel alles netjes ingevuld. Je zou zeggen dat moeten ze toch ook wel kunnen opvragen bij de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Wellicht zijn er meer mensen met een partner die meer heffingskortingen heeft dan dat ze belasting moet betalen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yEUKIRg.png

Je kunt dan, uiteraard wanneer je aan het e.e.a. voldoet de overgebleven kortingen uit laten betalen.
In dit geval 1254,- euro niet verrekenbaar ivm te weinig belasting betalen.

/edit. vervolgens staat er bij de BD.
Hoe regel ik de uitbetaling van mijn heffingskortingen?
Doe samen met uw fiscale partner aangifte inkomstenbelasting via Mijn Belastingdienst. U ziet dan op welk bedrag u recht hebt. Binnen 3 maanden krijgt u bericht van ons. En binnen een week na dat bericht maken we het geld over op uw rekening.
Dus is snap het niet helemaal, in dit voorbeeld wordt het toch niet uitbetaald en is er toch over?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I2cS7fG.png

[ Voor 42% gewijzigd door JvdW op 04-03-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:46

[afbeelding]

Ik heb sinds 2013 een (deel) SpaarGerusthypotheek van Obvion (banksparen) maar dit echter nooit opgegeven, aangezien het voor nu toch geen verschil maakt in de uitkomst. Ik val nog in de overgangsregeling m.b.t. hypotheekrenteaftrek.

[afbeelding]
Ik vul het niet in, simpelweg omdat het er niet toe doet in mijn aangifte zover ik weet.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23
In 2017 heb ik 15% dividendbelasting betaald in de VS.

Klopt het dat ik deze in kan vullen bij het kopje "aftrek om dubbele belasting te voorkomen"?

Ik vind de vraag erbij "had u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente en dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?" een beetje raar omdat ik het over 2017 wil verrekenen...

Bovendien wordt een en ander niet automatisch verrekend terwijl de dividendbelasting en het land waarin die betaald is bekend is....

[ Voor 14% gewijzigd door Maverick_tfd op 04-03-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 22:50
Dit topic lezende weer een hoop opgestoken, dank!

Zelf ook nog een vraag:

In 2017 hebben wij onze woning verkocht en een nieuwe woning gekocht. Oude woning heeft wat overwaarde opgeleverd. Hier hebben wij nog niks mee gedaan. Dit kan ik aangeven in de aangifte, maar alleen een bolletje dat de overwaarde helemaal gebruikt is voor aankoop nieuwe woning. Daar geef ik nu nee aan.

Vervolgens kan ik nergens aangeven wat de overwaarde dan is etc. Als ik het goed heb is mijn eigenwoningreserve nu gelijk aan mijn overwaarde. Waar kan ik dat vermelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
JvdW schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:08:
Wellicht zijn er meer mensen met een partner die meer heffingskortingen heeft dan dat ze belasting moet betalen

[afbeelding]

Je kunt dan, uiteraard wanneer je aan het e.e.a. voldoet de overgebleven kortingen uit laten betalen.
In dit geval 1254,- euro niet verrekenbaar ivm te weinig belasting betalen.
Een heffingskorting die je niet gebruikt kan je niet uit laten betalen, zou anders wel een mooi cadeautje zijn aan alle mensen zonder inkomsten. Krijgt iedereen een ruimte 2 duizend van de algemene heffingskorting kado.
Maverick_tfd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:41:
In 2017 heb ik 15% dividendbelasting betaald in de VS.

Klopt het dat ik deze in kan vullen bij het kopje "aftrek om dubbele belasting te voorkomen"?

Ik vind de vraag erbij "had u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente en dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?" een beetje raar omdat ik het over 2017 wil verrekenen...
Op deze vraag moet je met nee antwoorden. Dat is alleen van toepassing als je in 2016 of eerder dividendbelasting hebt betaald die je zou mogen verrekenen, maar het niet heb kunnen doen (bijv. omdat je vermogen onder de vrijstellingsgrens voor box 3 betasting lag). Je kan de dividendbelasting die je hebt betaald invullen in de sectie waar je ook je beleggingsrekening moet aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:38
Is het raar dat als je gewoon alleen in loondienst bent, geen zzp, geen andere inkomsten, geen eigen huis.
Dat ik toch nog x bedrag moet terug betalen. Geen schokkende bedragen maar vind wel vreemd.

Het enige "rare":
Ben in februari 2017 overgestapt van werkgever, werkgever voor, heeft vakantiegeld en alles uit betaald in februari, en hebben daarom toch nog een soort van "loonstrookje in februari.

andere werkgever dus gewoon vanaf februari loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 05:02
Misschien een gekke vraag, maar het maakt het nog uit of je samen een aanvraag invult of apart van elkaar?
Ik bedoel ik krijg een brief om aangifte te doen, maar mijn vrouw niet. Omdat we getrouwd zijn, zijn we dus automatisch ook fiscaal partner van elkaar. Nu doe ik aangifte en haal ik haar data ook gelijk naar binnen. Maar zou het uitmaken als ik invul en later die van haar apart?
Dat het qua kortingen of iets dergelijks dat het uitmaakt?

Het is maar een idee dat zo in mij opkomt, heb het nog niet uitgeprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
zoeperman schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:51:
Misschien een gekke vraag, maar het maakt het nog uit of je samen een aanvraag invult of apart van elkaar?
Ik bedoel ik krijg een brief om aangifte te doen, maar mijn vrouw niet. Omdat we getrouwd zijn, zijn we dus automatisch ook fiscaal partner van elkaar. Nu doe ik aangifte en haal ik haar data ook gelijk naar binnen. Maar zou het uitmaken als ik invul en later die van haar apart?
Dat het qua kortingen of iets dergelijks dat het uitmaakt?

Het is maar een idee dat zo in mij opkomt, heb het nog niet uitgeprobeerd...
Nee, gewoon tegelijk invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Hielko schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:22:
[...]

Een heffingskorting die je niet gebruikt kan je niet uit laten betalen, zou anders wel een mooi cadeautje zijn aan alle mensen zonder inkomsten. Krijgt iedereen een ruimte 2 duizend van de algemene heffingskorting kado.
[...]
Toch zegt de BD dat het wel kan in bepaalde situaties:

https://www.belastingdien...ortingen-laten-uitbetalen

[ Voor 26% gewijzigd door JvdW op 04-03-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joostje123 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:31:
Is het raar dat als je gewoon alleen in loondienst bent, geen zzp, geen andere inkomsten, geen eigen huis.
Dat ik toch nog x bedrag moet terug betalen. Geen schokkende bedragen maar vind wel vreemd.

Het enige "rare":
Ben in februari 2017 overgestapt van werkgever, werkgever voor, heeft vakantiegeld en alles uit betaald in februari, en hebben daarom toch nog een soort van "loonstrookje in februari.

andere werkgever dus gewoon vanaf februari loon.
Salaris wordt betaald per maand. Er wordt ook maandelijks een voorschot op de belasting ingehouden. Maar belasting gaat uiteindelijk over je jaarinkomen. Om dat te laten kloppen moet de werkgever wat rekenwerk doen.
In sommige gevallen, bijvoorbeeld als je van twee werkgevers inkomsten had, kan daardoor iets teveel of te weinig belasting zijn ingehouden en moet je verrekenen met de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wij zijn belastingtechnisch een vrij 'standaard geval' (getrouwd, eigen woning) en ten opzichte van vorig jaar is er niet veel veranderd. Ik had dus verwacht ongeveer evenveel terug te krijgen als vorig jaar, maar we blijken toch zo'n 700 euro meer terug te krijgen. Dat is een meevaller want ik verwachtte dat we door extra aflossen minder hra zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23
Hielko schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:22:

[...]

Op deze vraag moet je met nee antwoorden. Dat is alleen van toepassing als je in 2016 of eerder dividendbelasting hebt betaald die je zou mogen verrekenen, maar het niet heb kunnen doen (bijv. omdat je vermogen onder de vrijstellingsgrens voor box 3 betasting lag). Je kan de dividendbelasting die je hebt betaald invullen in de sectie waar je ook je beleggingsrekening moet aangeven.
Dank! Maar betekent dat dan dat ik die dividendbelasting nooit kan aftrekken? Hij wordt namelijk niet automatisch verrekend, in tegenstelling tot de in Nederland betaalde dividendbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:36
Net de aangifte ingevuld. In 2017 huis gekocht en verkocht.

Is er een soort checklist zodat je niks vergeet?

Nieuwe woning stond leeg dit ook opgegeven dmv datums
Alles op de rekening van de notarissen met een * ingevuld.
Alle bedragen van hypotheek kloppen
Inkomens kloppen
Woz van beide woningen zijn oke

Alleen wat vul je precies in bij woning aankoop waarde? Alles min de advies kosten voor de financiering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Maverick_tfd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:42:
[...]

Dank! Maar betekent dat dan dat ik die dividendbelasting nooit kan aftrekken? Hij wordt namelijk niet automatisch verrekend, in tegenstelling tot de in Nederland betaalde dividendbelasting...
Jawel, maar hij kan alleen verrekend worden met de vermogensbelasting die je in box 3 betaald. Als je die niet betaald kan je inderdaad niks verrekenen, maar desondanks is het dan nog wel verstandig om het aan te geven. Want deze aftrekpost kan je oneindig lang doorschuiven, dus zodra je dan wel voldoende vermogen hebt om in box 3 belasting te betalen kan je de (buitenlandse) dividendbelasting die je in de voorgaande jaren betaald (en dan moet je dus inderdaad ja antwoorden op de vraag in je vorige bericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Remco Tr schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:59:
Alleen wat vul je precies in bij woning aankoop waarde? Alles min de advies kosten voor de financiering?
De koopsom zoals overeengekomen in het koopcontract :) Waarom zou je hier een bedrag van aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:36
Anoniem: 677216 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:24:
[...]

De koopsom zoals overeengekomen in het koopcontract :) Waarom zou je hier een bedrag van aftrekken?
Er staat ''Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten''

Vul in: de aankoopprijs van de gekochte woning. Tel ook de aankoopkosten mee.

Aankoopkosten zijn bijvoorbeeld:

makelaarskosten
overdrachtsbelasting
notariskosten
taxatiekosten
We bedoelen hier niet de financieringskosten die u betaalde om de hypotheek af te sluiten

Als ik het zo lees is het alles behalve de financieringskosten. Maar wat is dat? alles behalve de advieskosten of?

[ Voor 36% gewijzigd door Remco Tr op 05-03-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Remco Tr schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Er staat ''Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten''

Vul in: de aankoopprijs van de gekochte woning. Tel ook de aankoopkosten mee.

Aankoopkosten zijn bijvoorbeeld:

makelaarskosten
overdrachtsbelasting
notariskosten
taxatiekosten
We bedoelen hier niet de financieringskosten die u betaalde om de hypotheek af te sluiten

Als ik het zo lees is het alles behalve de financieringskosten. Maar wat is dat? alles behalve de advieskosten of?
Hier is een checklist:
https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

edit: twijfel toch een beetje of dat een juiste checklist is. Bij de meeste onderdelen staat 'niet aftrekbaar'. Wellicht iemand anders die duidelijkheid kan verschaffen...

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 05-03-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cheesy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:19:
[...]

Hier is een checklist:
https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

edit: twijfel toch een beetje of dat een juiste checklist is. Bij de meeste onderdelen staat 'niet aftrekbaar'. Wellicht iemand anders die duidelijkheid kan verschaffen...
Waarom denk je dat die lijst niet klopt? Niet alle onderdelen zijn ook aftrekbaar...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Over de woning gesproken.. Hoe zit het als je eind 2016 een huis hebt gekocht en toendertijd ook al de makelaarskosten e.d. hebt opgevoerd?
Ik kan nu namelijk in de online aangifte ook weer die kosten opvoeren, terwijl er duidelijk staat dat de hypotheek eind 2016 is afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:45:
[...]

Waarom denk je dat die lijst niet klopt? Niet alle onderdelen zijn ook aftrekbaar...
De lijst zal ongetwijfeld kloppen. Ik vroeg me even af waarom niet-aftrekbare kosten wel opgegeven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

darkkingll schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:06:
Over de woning gesproken.. Hoe zit het als je eind 2016 een huis hebt gekocht en toendertijd ook al de makelaarskosten e.d. hebt opgevoerd?
Ik kan nu namelijk in de online aangifte ook weer die kosten opvoeren, terwijl er duidelijk staat dat de hypotheek eind 2016 is afgesloten.
Dat kan je dus niet nogmaals doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1048397

Ik heb een vraag over de combinatiekorting. Deze komt naar voren in mijn aangifte, wat ook de bedoeling is. Echter, had ik verwacht dit bedrag contant zeg maar te krijgen. Maar onder aan de streep staat het niet. Dit betekent dat ik dit bedrag al heb gekregen over 2017? Heeft mijn werkgever dit dan toegepast? Ik heb hem niet via de voorlopige aanslag ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1048397 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:32:
Ik heb een vraag over de combinatiekorting. Deze komt naar voren in mijn aangifte, wat ook de bedoeling is. Echter, had ik verwacht dit bedrag contant zeg maar te krijgen. Maar onder aan de streep staat het niet. Dit betekent dat ik dit bedrag al heb gekregen over 2017? Heeft mijn werkgever dit dan toegepast? Ik heb hem niet via de voorlopige aanslag ontvangen.
Dat kan je werkgever niet toepassen, dus dat is onmogelijk :)
Staat het onder de heffingskortingen gemeld?
Doe je samen aangifte of ieder apart? Staat het niet bij de ander erbij?
Het kan natuurlijk zijn dat je het wel krijgt, maar dat je ergens anders moest terugbetalen en dus op 0 uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38

mvds

Totally awesome!

Remco Tr schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:08:
[...]
De registratiekosten van de notaris voor de hypotheek
De taxatiekosten voor de hypotheek
Kosten NHG
Advieskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Cheesy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:22:
[...]

De lijst zal ongetwijfeld kloppen. Ik vroeg me even af waarom niet-aftrekbare kosten wel opgegeven moeten worden.
Die hoef je niet op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:35:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat je het wel krijgt, maar dat je ergens anders moest terugbetalen en dus op 0 uitkomt?

Hij staat inderdaad wel onder heffingskortingen. Maar vervolgens niet onder aan de streep bij wat je moet terugbetalen of terug krijgt. Daar staat alleen het bedrag wat we terug krijgen voor ons koophuis en dat is ongeveer net zoveel als vorig jaar. Verder zijn er geen verschillen. Had de combinatiekorting bij dat bedrag opgeteld moeten zijn? En we doen inderdaad samen aangifte. Alvast bedankt voor je hulpreactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Dat kan je dus niet nogmaals doen.
Ah okay..
Er staat op de website namelijk niet aangegeven dat de kosten in een bepaald jaar moeten zijn geweest en niet al eerder opgegeven. Vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1048397 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:43:
[quote]Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:35:
[...]

Hij staat inderdaad wel onder heffingskortingen. Maar vervolgens niet onder aan de streep bij wat je moet terugbetalen of terug krijgt. Daar staat alleen het bedrag wat we terug krijgen voor ons koophuis en dat is ongeveer net zoveel als vorig jaar. Verder zijn er geen verschillen. Had de combinatiekorting bij dat bedrag opgeteld moeten zijn? Alvast bedankt voor je hulpreactie!
Het zijn heffingskortingen, dus die worden ergens ingehouden, zodat je mogelijk aan het einde wat terugkrijgt of niet. Als de combinatiekorting vermeld staat met een bedrag in het rijtje met heffingskortingen, dan is die dus al verrekend. Enige wat ik dan kan bedenken is dat je zonder die combinatiekorting dus had moeten terugbetalen, dus ga daar eens naar op zoek.

Wat staat er bij "Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" ? (bij beide personen, staat er dus 2x in het overzicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 16:24

MrManuel

The impossible is easy...

Ga ook maar eens dit topic in de gaten houden en lezen.
Zelf bijna geen enkel jaar terug gekregen en zelfs bij moeten betalen.
Mijn situatie:

- Inwonend bij mijn vriendin (Geen fiscaal/toeslagspartners)
- Een fulltime baan
- Geen koopwoning

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:51:
[...]

Het zijn heffingskortingen, dus die worden ergens ingehouden, zodat je mogelijk aan het einde wat terugkrijgt of niet. Als de combinatiekorting vermeld staat met een bedrag in het rijtje met heffingskortingen, dan is die dus al verrekend. Enige wat ik dan kan bedenken is dat je zonder die combinatiekorting dus had moeten terugbetalen, dus ga daar eens naar op zoek.

Wat staat er bij "Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" ? (bij beide personen, staat er dus 2x in het overzicht)
Bij het onderwerp verdelen staat totaal terug te krijgen 2431 euro. Bij overzicht belasting staat dan bij mij -2065 en bij mijn partner -366. Dan kom je dus op dat bedrag uit. Mijn partner heeft wel pensioen laten uitbetalen van 1080 netto (bijna 2400 bruto) maar de uitkering zou niet hoger zijn geweest van 465 per jaar waar door er niet zo’n bepaalde rente betaald hoeft te worden. Kan dit een oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1048397 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:01:
[...]

Bij het onderwerp verdelen staat totaal terug te krijgen 2431 euro. Bij overzicht belasting staat dan bij mij -2065 en bij mijn partner -366. Dan kom je dus op dat bedrag uit. Mijn partner heeft wel pensioen laten uitbetalen van 1080 netto (bijna 2400 bruto) maar de uitkering zou niet hoger zijn geweest van 465 per jaar waar door er niet zo’n bepaalde rente betaald hoeft te worden. Kan dit een oorzaak zijn?
Dan krijg je toch 2431 euro terug? :?
Waarom denk je dat de combinatiekorting hier niet al bij zit of onderdeel van uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

To
Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:03:
[...]

Dan krijg je toch 2431 euro terug? :?
Waarom denk je dat de combinatiekorting hier niet al bij zit of onderdeel van uitmaakt?
Toen kregen we ook dit bedrag voor ons huis terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1048397 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:07:
To
[...]

Toen kregen we ook dit bedrag voor ons huis terug..
Wanneer toen? Wat voor je huis? Hypotheekrente aftrek? Eenmalige teruggave kosten huis kopen?

Bij de kopjes Heffingskortingen, staat bij 1 van de 2 personen een kopje "Inkomensafhankelijke combinatiekorting" met daarachter een bedrag?

Zo ja, dan is de korting toegepast en zit het dus in je totaalbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor wie is middeling bedoeld?
Als u aan de voorwaarden voor middeling voldoet, krijgt u in de volgende situaties waarschijnlijk belasting terug:

U hebt na uw afstuderen een vaste baan gekregen en u had naast uw studie een bijbaan.
Waarom is het niet bedoeld als je naast de studie geen bijbaan had? Kun je het inkomen over het eerste (en misschien tweede) jaar dan niet middelen met de laatste jaren studie?

https://www.belastingdien...sterk_wisselende_inkomens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Olaf van der Spek schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:30:
[...]

Waarom is het niet bedoeld als je naast de studie geen bijbaan had? Kun je het inkomen over het eerste (en misschien tweede) jaar dan niet middelen met de laatste jaren studie?

https://www.belastingdien...sterk_wisselende_inkomens
Welk inkomen dan? Je had toch geen bijbaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 15-05 11:55

Bergie

Lekker belangrijk...

Jammer dat je vragen niet kan markeren op de een of andere manier dat ze nog aandacht verdienen.

Ben er dit weekend even snel doorgelopen maar heb een aantal berekeningen even snel gedaan (aankoop & verkoop huis met alle daarbij komende kosten) dus die moet ik nog even een keer goed uitzoeken en narekenen. Dan zou het toch handig zijn als ik die vragen even kon markeren :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Welk inkomen dan? Je had toch geen bijbaan? ;)
Dat is dan 0 euro toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nee je had geen inkomen, dat is niet gelijk aan 0,- inkomen ;)
•De middelingsregeling geldt alleen voor inkomen in box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning).
•U kunt alleen middelen over een periode van 3 aaneengesloten hele kalenderjaren (het 'middelingstijdvak').
•U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.
Het is bedoeld voor wisselende inkomsten over 3 jaren, niet om 1 belastingjaar te gaan middelen met 2 jaren waarin je geen inkomen en dus geen belasting hebt afgedragen over inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:38:
Nee je had geen inkomen, dat is niet gelijk aan 0,- inkomen ;)
Wat is het verschil?
En wat dan als je in beide jaren heel kort een bijbaantje had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik zou zeggen lees punt 1 nog eens. De rest kun je op de belastingdienst.nl terugvinden!
En wat dan als je in beide jaren heel kort een bijbaantje had?
Dan had je dus inkomen uit werk, mits ook netjes opgegeven bij de belastingaangifte over die jaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toch ken ik niemand die middeling niet heeft toegepast in zijn eerste jaar na afronding studie. Ik zou gewoon de aanvraag indienen, laat de belastingdienst maar beslissen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:47:
Toch ken ik niemand die middeling niet heeft toegepast in zijn eerste jaar na afronding studie. Ik zou gewoon de aanvraag indienen, laat de belastingdienst maar beslissen.
:? als diegene gewoon bijbaantjes hadden zoals heel veel studenten, dan is er toch ook geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:52:
[...]

:? als diegene gewoon bijbaantjes hadden zoals heel veel studenten, dan is er toch ook geen probleem?
Ook als ze die niet hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:47:
Dat kan gewoon hoor. Alleen heeft het niet zo heel veel zin als je (nog) niet zo veel verdient, wat niet ongebruikelijk is in een startersfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 922281 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:55:
[...]

Dat kan gewoon hoor. Alleen heeft het niet zo heel veel zin als je (nog) niet zo veel verdient, wat niet ongebruikelijk is in een startersfunctie.
Het heeft dan juist zin om te doen, het levert je altijd wel een paar honderd euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:57:
[...]

Het heeft dan juist zin om te doen, het levert je altijd wel een paar honderd euro op.
Hangt ervan af wat je verdient, schreef ik. Als je onder de 20k blijft in het hoogste jaar levert het niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 922281 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Hangt ervan af wat je verdient, schreef ik. Als je onder de 20k blijft in het hoogste jaar levert het niks op.
Klopt, ik ga er stiekem van uit dat een afgestudeerde wel iets meer verdient dan minimum loon. Dus dan combineer je een jaar met amper inkomen, een jaar met half inkomen en een jaar met volledig inkomen. Dan levert het vrijwel altijd wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:29

dwizzy

Weaponised confusion

brownyster schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:33:
Niets was ingevuld die van mij niet,vrouw nieten 3kids ook niet.
[[..]]
Hebben meer mensen dit? Even afwAchten?
Ik had dat dus ook (meer precies een foutmelding bij ophalen van VOA gegevens). Belastingdienst zei dat het bekend probleem was en dat ik het vandaag weer moest proberen; zondag was het blijkbaar al opgelost. Dus dikke kans dat ook jouw vooraf ingevulde het nu doet?

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Laatst online: 16-05 22:50
hippiepaci schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:02:
Dit topic lezende weer een hoop opgestoken, dank!

Zelf ook nog een vraag:

In 2017 hebben wij onze woning verkocht en een nieuwe woning gekocht. Oude woning heeft wat overwaarde opgeleverd. Hier hebben wij nog niks mee gedaan. Dit kan ik aangeven in de aangifte, maar alleen een bolletje dat de overwaarde helemaal gebruikt is voor aankoop nieuwe woning. Daar geef ik nu nee aan.

Vervolgens kan ik nergens aangeven wat de overwaarde dan is etc. Als ik het goed heb is mijn eigenwoningreserve nu gelijk aan mijn overwaarde. Waar kan ik dat vermelden?
Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1048601

Mijn belasting ingevuld helaas dit jaar 59 op jaarbasis zit ik erboven en nu in plaats van ongeveer 1400 terug nu maar 43.. Had ik dat op tijd geweten dan had ik een gift aan iemand gegeven dan had ik wel zoveel terug gehad.

Zijn er meer die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023
Anoniem: 1048601 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:26:
Mijn belasting ingevuld helaas dit jaar 59 op jaarbasis zit ik erboven en nu in plaats van ongeveer 1400 terug nu maar 43.. Had ik dat op tijd geweten dan had ik een gift aan iemand gegeven dan had ik wel zoveel terug gehad.

Zijn er meer die dit hebben?
Waar heb je het over?

Ctrl+k

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.