Belastingaangifte 2017 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 75.256 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de belasting ingevuld en ik krijg 43 terug..verleden jaar was dat nog iets van 1400 euro.. dus goed nagekeken en nu blijkt dat ik 59 erboven zit dat ik geen geld meer terug krijgt..je hebt een drempel en daar zit ik net 59 boven.. was mijn verzamelinkomen 59 euro lager geweest had ik dus wel die 1400 terug gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:12

orf

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:44:
Ik heb de belasting ingevuld en ik krijg 43 terug..verleden jaar was dat nog iets van 1400 euro.. dus goed nagekeken en nu blijkt dat ik 59 erboven zit dat ik geen geld meer terug krijgt..je hebt een drempel en daar zit ik net 59 boven.. was mijn verzamelinkomen 59 euro lager geweest had ik dus wel die 1400 terug gekregen..
Welke drempel en waar zit je 59 euro boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Lijkt me onmogelijk, en een gift geven heeft er helemaal niets mee te maken voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan ik aftrekken en zo komt mijn verzamelinkomen lager.. en krijg ik het wel.
stel ik geef een gift aan een die voorkomt op de anbi lijst dan kan ik dat aftrekken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:46:
[...]

Welke drempel en waar zit je 59 euro boven?
Met mijn verzamel inkomen en dan krijgen we geen ouderenkorting ( vergeten te melden dat het daarom gaat sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 00:12

orf

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Met mijn verzamel inkomen en dan krijgen we geen ouderenkorting ( vergeten te melden dat het daarom gaat sorry)
Ah. :)
Onbegrijpelijk dat dit soort kortingen een harde grens hebben en niet een glijdende schaal. Bizar dat één Euro verschil in het verzamelinkomen een groot verschil in heffingskorting kan schelen. Waarom niet gewoon een geleidelijke afbouw.

Hier worden wat tips genoemd, maar ik ben bang dat je dat voor 31 december had moeten doen (natuurlijk met de kennis van nu): https://www.plusonline.nl...astingtips-om-te-besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Dat is jammer ja, de grens is abrupt (vanaf 2019 niet meer volgens mij).
Weet je zeker dat jullie niet nog een vergeten aftrekpost voor >€59 hebben? Kijk eens voor de zekerheid:
https://www.consumentenbo...tingaangifte/aftrekposten

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:19
Die had ik uiteraard al gevonden. Alleen was het mij dus niet duidelijk waar ik de overwaarde kan invullen of in vermindering brengen...

Inmiddels wel gevonden (denk ik). Ik heb nu bij mijn nieuwe hypotheek bij de verdeling van de schuld op 31 december 2017 het verschil (overwaarde) als anders bestedingsdoel ingevuld en dat ook voor de rente en financieringskosten doorberekend. Dan zou het goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Gisteravond even gekeken en vroeg me 3 dingen af.

1) wat voor invloed heeft de hoogte vd WOZ op het eindresultaat?
2) welke peildatum moet je hanteren, ik neem aan 01-01-2017 oid
3) mijn vrouw is ZZP'er maar we kunnen niet tegelijkertijd aangifte doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

Misschien kun je een verzoek tot middeling indienen. Al gaat het hier wellicht over te bescheiden bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:52
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:52:
Ja dat kan ik aftrekken en zo komt mijn verzamelinkomen lager.. en krijg ik het wel.
stel ik geef een gift aan een die voorkomt op de anbi lijst dan kan ik dat aftrekken,
Mocht je dat voor volgend jaar overwegen, houd dan wel rekening met:
Het drempelbedrag voor gewone giften is 1% van uw drempelinkomen met een minimum van € 60.
Zie https://www.belastingdien...ek_krijg_u/hoeveel_aftrek

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Lensent schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:31:

Het eigenwoningforfait is gekoppeld aan de WOZ-waarde.
Peildatum 01-01-2016
Kan wel. Misschien handig om jouw aangifte ook te laten doen door de boekhouder die de aangifte van jouw vrouw ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Conono schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:14:
[...]

Het eigenwoningforfait is gekoppeld aan de WOZ-waarde.

[...]

Peildatum 01-01-2016

[...]

Kan wel. Misschien handig om jouw aangifte ook te laten doen door de boekhouder die de aangifte van jouw vrouw ook doet.
Dank. Resulteert een hogere WOZ dan ook in terugbetalen aan de BD?
Dit was het eerste jaar als ZZPér voor mijn vrouw, we overwegen nu idd om dit uit te laten besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Lensent schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:20:
[...]

Dank. Resulteert een hogere WOZ dan ook in terugbetalen aan de BD?
Dat hangt helemaal af van de rest van je aangifte. Een hogere WOZ resulteert in een hoger EW-forfait, wat zorgt voor een hoger belastbaar inkomen, wat zorgt voor meer verschuldigde belasting.
Dit was het eerste jaar als ZZPér voor mijn vrouw, we overwegen nu idd om dit uit te laten besteden.
Lijkt me zeer verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00
Conono schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:39:
Dat hangt helemaal af van de rest van je aangifte. Een hogere WOZ resulteert in een hoger EW-forfait, wat zorgt voor een hoger belastbaar inkomen, wat zorgt voor meer verschuldigde belasting.
Of, anders verwoord: een lager af te trekken bedrag aan betaalde hypotheekrente.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Hmmbob schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:58:
[...]

Of, anders verwoord: een lager af te trekken bedrag aan betaalde hypotheekrente.
Dat is niet helemaal juist, het EW-forfait staat in beginsel los van de hypotheekrenteaftrek. Het effect is natuurlijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 23:00
Dat is wat ik bedoelde :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:31

dwizzy

Weaponised confusion

orf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:05:
[...]
Onbegrijpelijk dat dit soort kortingen een harde grens hebben en niet een glijdende schaal. Bizar dat één Euro verschil in het verzamelinkomen een groot verschil in heffingskorting kan schelen. Waarom niet gewoon een geleidelijke afbouw.

Hier worden wat tips genoemd, maar ik ben bang dat je dat voor 31 december had moeten doen (natuurlijk met de kennis van nu): https://www.plusonline.nl...astingtips-om-te-besparen
Nog wat tips daarover na de maaltijd:: Consumentenbond: Eindejaarstips voor 2017: Tip 1: Geld uitgeven.
En omdat je niet vroeg genoeg kan zijn, voor kómende aangifte: Belastingtips voor 2018.

Ik heb zelf één dingetje waar ik nergens een methode/antwoord/bevestiging voor kan vinden. Heeft iemand inzicht? _/-\o_ Ik heb een lening voor eigen woning via familiebank (voor 'hypotheekrenteaftrek'). Vorig jaar hebben we het rentetarief daarvoor gewijzigd in maart.
Bij het invullen van deze lening op de aangifte, zie ik maar één methode: registreren als 'oversluiten'. Dus, aangeven dat ik vanaf 1 maart een nieuwe lening had, en de 'oude' op 31 dec €0 hoog was.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
dwizzy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:11:
[...]

Nog wat tips daarover na de maaltijd:: Consumentenbond: Eindejaarstips voor 2017: Tip 1: Geld uitgeven.
En omdat je niet vroeg genoeg kan zijn, voor kómende aangifte: Belastingtips voor 2018.

Ik heb zelf één dingetje waar ik nergens een methode/antwoord/bevestiging voor kan vinden. Heeft iemand inzicht? _/-\o_ Ik heb een lening voor eigen woning via familiebank (voor 'hypotheekrenteaftrek'). Vorig jaar hebben we het rentetarief daarvoor gewijzigd in maart.
Bij het invullen van deze lening op de aangifte, zie ik maar één methode: registreren als 'oversluiten'. Dus, aangeven dat ik vanaf 1 maart een nieuwe lening had, en de 'oude' op 31 dec €0 hoog was.
Is toch gewoon dezelfde lening? Ik zou die niet aanmerken als "overgesloten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Sibylle schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:06:
[...]

Dat is jammer ja, de grens is abrupt (vanaf 2019 niet meer volgens mij).
Weet je zeker dat jullie niet nog een vergeten aftrekpost voor >€59 hebben? Kijk eens voor de zekerheid:
https://www.consumentenbo...tingaangifte/aftrekposten
Ik zit dat artikel met veel interesse door te nemen. Ik heb in 2017 een flinke reis gemaakt naar Indonesie en daar flink wat inentingen voor nodig gehad. Echter, in tegenstelling tot de tandartskosten kan ik deze aftrekpost nergens in de formulieren vinden. Iemand enig idee waar deze achter schuil gaat?

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gert74
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06-2024
Fiscaal partnerschap met ex-vriendin kost me 2500 euro
Mijn ex-vriendin en ik hebben ongeveer anderhalf jaar samengewoond. In augustus vorig jaar heeft ze zich uitgeschreven van mijn adres.

Nu wil ik aangifte doen en als ik alles netjes invul, wordt zij geregistreerd als fiscaal partner.
Hierdoor krijgt zij als minst verdienende de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor mijn kind van 11 en kan ik fluiten naar die centen. Dit voelt extreem oneerlijk, omdat zij helemaal niets meer met mijn kind te maken heeft en ook verder geen zorgtaken had.
Is hier iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42
gert74 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:41:
Mijn ex-vriendin en ik hebben ongeveer anderhalf jaar samengewoond. In augustus vorig jaar heeft ze zich uitgeschreven van mijn adres.

Nu wil ik aangifte doen en als ik alles netjes invul, wordt zij geregistreerd als fiscaal partner.
Hierdoor krijgt zij als minst verdienende de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor mijn kind van 11 en kan ik fluiten naar die centen. Dit voelt extreem oneerlijk, omdat zij helemaal niets meer met mijn kind te maken heeft en ook verder geen zorgtaken had.
Hier al gekeken? https://www.belastingdien...kaar_gaan/uit_elkaar_gaan

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@gert74 het enige wat je kan doen is in overleg treden met je ex partner en hopen dat zij dit wilt compenseren. Doordat je ex partner langer dan zes maanden je fiscaal partner is geweest en een lager inkomen heeft krijgt zij recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting en jij niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pff...ook niet meer leuk...
Inkomensgegevens kloppen (Ik loondienst, vrouw WIA), hypotheekgegeven kloppen, Woninggegevens kloppen.
Niet teveel spaargeld, geen studies, te weinig zorgkosten...

Vond het altijd wel leuk, maar nu wordt het TE makkelijk hoor.

Valt er ergens nog wat te halen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

readytoflow schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:21:
Inkomensgegevens kloppen (Ik loondienst, vrouw WIA), hypotheekgegeven kloppen, Woninggegevens kloppen.

Ik snap sowieso nooit waar soms al die 'paniek' en heisa over de jaarlijkse belastingaangifte vandaankomt..
Ik klik 10 keer op 'volgende', controleer de reeds ingevulde cijfers, en zie dat ik ten opzichte van mijn voorlopige teruggaaf een paar euro meer of minder had moeten krijgen. Ik ben er altijd binnen 10 minuten klaar mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Conono schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:33:
[...]

Is toch gewoon dezelfde lening? Ik zou die niet aanmerken als "overgesloten".
Dank, maar hoe dan wel? Er is niet echt een optie om te zeggen "x% tot 1 maart, daarna y%"

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar waarom zou je dat willen doen? Je hoeft alleen de betaalde rente op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Maar troost je, zonder vriendin had je hem ook niet gekregen. Die korting is om tweeverdienen te stimuleren onder ouders van jonge kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hippiepaci schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:52:
[...]

Die had ik uiteraard al gevonden. Alleen was het mij dus niet duidelijk waar ik de overwaarde kan invullen of in vermindering brengen...

Inmiddels wel gevonden (denk ik). Ik heb nu bij mijn nieuwe hypotheek bij de verdeling van de schuld op 31 december 2017 het verschil (overwaarde) als anders bestedingsdoel ingevuld en dat ook voor de rente en financieringskosten doorberekend. Dan zou het goed moeten zijn.
Ken je deze rekenhulp al? https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/bijleenregeling/
Is misschien overkill voor jouw situatie, maar hielp mij enorm ivm verkocht huis en nieuw huis waarbij we onze verbouwing hebben voorgefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 20:08
Bij de aangifte staat bij de hypotheekdelen van onze nieuwbouw woning de vraag: 'Datum afsluiten lening'. Wat wordt hiermee bedoeld?

1. De datum waarop hypotheek akte is getekend en de hypotheek effectief werd (en we dus eigenaar werden van de kavel)
2. De datum (ruim half jaar eerder) waarop we hypotheekofferte hebben getekend?

Ik ga uit van het 1e, kan iemand dat bevestigen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
Diezelfde vraag had ik ook. Niet dat je er veel aan hebt, maar ik ben ook uitgegaan van het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:42
Dat lijkt me vanzelfsprekend de dag die op de hypotheekakte staat, dus waarschijnlijk ook de datum dat je die tekende.

Op het moment dat jij een hypotheekofferte tekent heb je effectief nog steeds geen lening, dus valt er ook niets af te trekken. Je hebt dan alleen nog maar overeenstemming onder welke voorwaarden je later de daadwerkelijke hypotheek aan zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Allereerst balen dat het nu je ex-vriendin is (of moet ik je feliciteren?)
Maar een troost: het kost je niet netto 2.500 euro, maar zij mag (max 2.500 euro) van haar belastbaar inkomen aftrekken en over dat deel geen belasting af te dragen.

Nu lees ik in jouw post ook, dat het jouw dochter is. Impliceer je daarmee, dat het een kind uit een eerdere relatie is en zij niet de moeder? Wellicht dat je met haar dan om de tafel kan gaan, om aan te geven dat ze er alleen maar recht op had, omdat jullie een gezamenlijk huishouden hebben gehad, maar dat het in jouw ogen oneerlijk is als zij daar de voordelen van plukt. Of middel de teruggave...

Maar beide is natuurlijk sterk afhankelijk hoe jullie uit elkaar zijn gegaan en of jullie nog 'on speaking terms' zijn of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

readytoflow schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:21:

Blijkbaar is er niks op financieel gebied wat de belastingdienst nog niet van jou weet. Beetje eng eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Sissors schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:00:
Maar waarom zou je dat willen doen? Je hoeft alleen de betaalde rente op te geven.
onder de streep (bij de samenvatting) zie je uiteindelijk alleen de betaalde rente, maar tijdens het invullen van Hypotheken en andere schulden wordt weldegelijk het percentage gevraagd.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.weho.st/index.php/apps/gallery/s/iTbg6bnq73Xg7oy.
Mogelijk krijg je die vragen alleen als je "Ja" kies bij: "Is de leningverstrekker een natuurlijk persoon, zoals een familielid?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

downtime schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:48:
[...]

Blijkbaar is er niks op financieel gebied wat de belastingdienst nog niet van jou weet. Beetje eng eigenlijk wel.
Het wordt pas eng als de opsporingstak van de Belastingdienst (FIOD) je telefoon mag aftappen, undercoveroperaties mag doen en dat soort gegvens heen en weer mag uitwisselen met de politie. vanaf deze zomer dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dwizzy schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:52:
[...]

Het wordt pas eng als de opsporingstak van de Belastingdienst (FIOD) je telefoon mag aftappen, undercoveroperaties mag doen en dat soort gegvens heen en weer mag uitwisselen met de politie. vanaf deze zomer dus 8)7
Hoezo eng ?? Als je niks te verbergen hebt maakt het toch niks uit . Ik vind het een prima idee . Hadden ze veel eerder mogen doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dwizzy schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:49:
[...]

onder de streep (bij de samenvatting) zie je uiteindelijk alleen de betaalde rente, maar tijdens het invullen van Hypotheken en andere schulden wordt weldegelijk het percentage gevraagd.
[afbeelding].
Mogelijk krijg je die vragen alleen als je "Ja" kies bij: "Is de leningverstrekker een natuurlijk persoon, zoals een familielid?".
Dat denk ik dan ja, want ik heb hem niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lensent schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:31:

@3: Inloggen bij je vrouw en daar jezelf bijvoegen.

Ik gebruik sinds kort voor de zaak van mijn vrouw (ook ZZP-er) Acumulus https://www.siel.nl/acumulus/ om de administratie te voeren (op aanraden van een andere Tweaker). Goedkoop en ze hebben bij vragen een goede service. Je voert middels een uitdraai hiervan zo de gegevens van je vrouw in. Goedkoper dan een boekhouder en voor een kleine zaak top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

dwizzy schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:49:
[...]

[afbeelding].
Dat is volgens mij om te toetsen of jullie wel een marktconforme rente hanteren (er zijn volgens mij regels over wat je maximaal mag vragen ivm verkapte schenkingen)

Maar je kan toch een gemiddelde rente over 2017 berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

BastaRhymez schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:20:
[...]

Allereerst balen dat het nu je ex-vriendin is (of moet ik je feliciteren?)
Maar een troost: het kost je niet netto 2.500 euro, maar zij mag (max 2.500 euro) van haar belastbaar inkomen aftrekken en over dat deel geen belasting af te dragen.

Nu lees ik in jouw post ook, dat het jouw dochter is. Impliceer je daarmee, dat het een kind uit een eerdere relatie is en zij niet de moeder? Wellicht dat je met haar dan om de tafel kan gaan, om aan te geven dat ze er alleen maar recht op had, omdat jullie een gezamenlijk huishouden hebben gehad, maar dat het in jouw ogen oneerlijk is als zij daar de voordelen van plukt. Of middel de teruggave...

Maar beide is natuurlijk sterk afhankelijk hoe jullie uit elkaar zijn gegaan en of jullie nog 'on speaking terms' zijn of niet...
Eens dat het hem in feite niet 2500 euro kost, zonder samenwonen en/of kind was deze IACK er ook niets geweest. Het kan echter wel 2500 netto zijn voor haar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:52
EddoH schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Ik snap sowieso nooit waar soms al die 'paniek' en heisa over de jaarlijkse belastingaangifte vandaankomt..
Ik klik 10 keer op 'volgende', controleer de reeds ingevulde cijfers, en zie dat ik ten opzichte van mijn voorlopige teruggaaf een paar euro meer of minder had moeten krijgen. Ik ben er altijd binnen 10 minuten klaar mee :P
Dit vind ik ook, het is al zo makkelijk gemaakt dat het echt geen moeite meer is om even in te vullen.

Het valt mij juist weer tegen dat ik dit jaar weer in moest vullen waarom ik vond dat ik recht op hypotheekrente aftrek heb voor een aflossingsvrije hypotheek deel. Dat heb ik vorig jaar ook al ingevuld, dus dat kunnen ze toch ook gewoon overnemen?

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Nou ook ingevuld en krijgen samen 9 K terug. Schrok wel van het bedrag.
Maar krijg per maand 184 euro terug (hypotheek terug gave) was vroeger 314 euro (niets gewijzigd)
Hebben vorig jaar 7K terug gehad juni
Hebben een haat liefde verhoudeing met de belasting dienst.
Had gehoopt dat het weer recht getrokken zou worden vorig jaar en dat we met voorlopige terug gave weer 300 per maand zouden krijgen ipv 180 maar goed.
Mischien een keer een afspraak maken om te kijken hoe het gefixed kan worden en wara de fout in zit

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

BastaRhymez schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:20:
[...]
zij mag (max 2.500 euro) van haar belastbaar inkomen aftrekken en over dat deel geen belasting af te dragen.
Inkomensafhankelijke combinatiekorting is een (netto) heffingskorting en geen aftrekpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Raoul.TLS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:46:
Maar krijg per maand 184 euro terug (hypotheek terug gave) was vroeger 314 euro (niets gewijzigd)
Had gehoopt dat het weer recht getrokken zou worden vorig jaar en dat we met voorlopige terug gave weer 300 per maand zouden krijgen ipv 180 maar goed.
Mischien een keer een afspraak maken om te kijken hoe het gefixed kan worden en wara de fout in zit
Enige wat je hoeft te doen is een voorlopige aanslag 2018 te wijzigen.

De te nemen stappen: Belastingdienst

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
vandermark schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:39:
Bij de aangifte staat bij de hypotheekdelen van onze nieuwbouw woning de vraag: 'Datum afsluiten lening'. Wat wordt hiermee bedoeld?

1. De datum waarop hypotheek akte is getekend en de hypotheek effectief werd (en we dus eigenaar werden van de kavel)
2. De datum (ruim half jaar eerder) waarop we hypotheekofferte hebben getekend?

Ik ga uit van het 1e, kan iemand dat bevestigen?
Ik ben uitgegaan van de eerste optie, vanaf dat moment betaal je rente en aflossing en ben je inderdaad (midels de notaris) eigenaar van de kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Thx Daar was ik naar op zoek
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.
Speedy55 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Enige wat je hoeft te doen is een voorlopige aanslag 2018 te wijzigen.

De te nemen stappen: Belastingdienst

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:13
[...]

Behalve het cash geld wat je thuis bewaard in oude sokken en tafelpoten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Vast wel, m'n cryptocurrencies zijn niet bekend, en crowdfunding platformen moet ik zelf ook invullen.
Al verwacht ik komende jaren dat deze laatste ook vast automatisch doorgegeven moeten gaan worden aan de belastingdienst.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hoe krijg je het voor elkaar om bij een voorlopige teruggaaf rond de 300 p.m. terug te krijgen en bij je uiteindelijke aangifte 9K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 13-09 10:00
Sparxy86 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Als ik dit zo lees ben je nu gewoon een ondernemer voor de inkomstenbelasting, die alleen nog niet voldoet aan het urencriterium. Je zal dan toch aangifte moeten doen als ondernemer en winst uit onderneming opgeven. Ik ga er dan wel vanuit dat je niet totaal wat anders gaat doen als je vanaf 2019 alleen inkomsten hebt uit je onderneming.

Als je nu kiest om het op te geven als inkomsten uit overige werkzaamheden, dan kan het zo zijn dat ze vragen gaan stellen over waarom dit negatief is. Een ander punt is, dat wanneer je straks wel fulltime met je onderneming bezig bent, je moet gaan switchen van overige werkzaamheden naar winst uit onderneming. En dat roept ook weer vragen op. Want het is natuurlijk veel voordeliger om je verlies nu te verrekenen met je loon, dan om deze als verlies uit onderneming te verrekenen met eventuele toekomstige winsten.
Ik heb de ondernemerscheck gedaan en daar kwam dit uit:

Je bent waarschijnlijk geen ondernemer..
Dan:

2) Je doet aangifte inkomstenbelasting als particulier
Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, doe je aangifte als particulier. Zijn je inkomsten lager dan je kosten? Dan mag je ze niet invullen in je aangifte. Zijn je inkomsten hoger dan je zakelijke kosten? Dan vul je ze wel in:

Ben je volgens de OndernemersCheck onvoldoende zelfstandig? Dan ben je volgens de Belastingdienst mogelijk in loondienst. Leg dit voor aan een fiscaal adviseur of je opdrachtgever. Als er sprake is van loondienst, vul je je inkomsten in bij 'Inkomsten uit dienstbetrekking'.
Ben je geen ondernemer en ben je ook niet in loondienst? Vul je inkomsten en kosten dan in bij 'inkomsten uit overige werk'.

Houdt dat nou in dat je geen negatief resultaat mag hebben uit overige werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ehmm Hijpotheek is in 2 delen hebben verkeerd bedrag ingevuld voor rente een deel.
En 0 bij rente 2de deel.
Is 2 jaar geleden mis gegaan . En die waardes worden nu gehanteerd elk jaar.
En die gegevens kloppen niet van hyotheek.
Want kreeg 7K vorig jaar toen hoopte ik dat het dit jaar goed zou komen maar ook niet.
maar de oorzaak is gevonden.

Hield alke maand net te weinig over.
Maar goed is wel lekker als je in ene keer zo ene bedrag krijg
EddoH schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:47:
[...]

Hoe krijg je het voor elkaar om bij een voorlopige teruggaaf rond de 300 p.m. terug te krijgen en bij je uiteindelijke aangifte 9K?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Laatst online: 00:39
Waar em hoe vul je de bijleenregeling in? Zie nergens iets van verkoop waarde of overwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 13:13
meermarco schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:04:
[...]
2) Je doet aangifte inkomstenbelasting als particulier
(...) Zijn je inkomsten lager dan je kosten? Dan mag je ze niet invullen in je aangifte. Zijn je inkomsten hoger dan je zakelijke kosten? Dan vul je ze wel in:

Houdt dat nou in dat je geen negatief resultaat mag hebben uit overige werkzaamheden?
Zo zou ik dit wel uitleggen.
Raoul.TLS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:08:
Ehmm Hijpotheek is in 2 delen hebben verkeerd bedrag ingevuld voor rente een deel.
En 0 bij rente 2de deel.
Is 2 jaar geleden mis gegaan . En die waardes worden nu gehanteerd elk jaar.
En die gegevens kloppen niet van hyotheek.
[...]
Bedoel je nou dat je een fout hebt gemaakt met invullen, waardoor je zoveel geld terug krijgt? En dat dat dus eigenlijk niet terecht is? Dan hoop ik voor je dat er niemand van de belastingdienst hier meeleest en eens even gaat zoeken wel Raoul € 9K terugkrijgt en een VT had van € 300. Want dan heb je bewust een foute aangifte ingediend en dat is fraude :o

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Dat Klopt heb het verkeerd ingevuld (in mijn NAADEEL)
Ik heb recht op het geld.
Onze hypotheek bestaat uit 2 delen. Over alle 2 delen betalen we Rente die aftrekbaar is.
Wij hebben maar een deel opgegeven (van bijvoorbeeld 4000 rente per jaar)
Over het ander deel is de rente aftrek bijvoorbeeld 10.000
Wat ook aftrekbaar is hebben wij niet opgegeven.

Bij de voorlopige terug gave gaan ze bv vanuit rente aftrek 4.000 per jaar.
Bij de defenietefe teruggave blijkt dat ik bv 14 K rente aftrek heb.

Dus krijg is dat geld terug waar ik ook recht op heb.
Ik vraag per maand te weinig terug dan ik recht op heb.
Zie het zo als ik geen voorlopige teruggave zou doen en aan het eind van het jaar krijg ik alles.

Toen alles goed ging kregen we per jaar ongeveer 1000 terug.
Toen hebben we bij een voorlopige teruggave een te lage rente aftrek ingevuld.
Die wordt elk jaar weer gebruikt.

Belastingdienst oplichten zou geen slimme set zijn.
En voor wat 9K dat is het niet waard toch.
Als ik het voor 9 Miljoen zou zijn dan is het een ander verhaal.
Maar de pak kans is gewoon te hoog en ik ben geen HBO on Universiteit Oplichter crimineel })

Ik heb recht op nog meer teruggave Lijfrentes die ik betaal geef ik niet op aan de belasting dienst zij wel aftrekbaar. haal ze elk jaar weg.
Patrick_6369 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:43:
[...]

Zo zou ik dit wel uitleggen.

[...]

Bedoel je nou dat je een fout hebt gemaakt met invullen, waardoor je zoveel geld terug krijgt? En dat dat dus eigenlijk niet terecht is? Dan hoop ik voor je dat er niemand van de belastingdienst hier meeleest en eens even gaat zoeken wel Raoul € 9K terugkrijgt en een VT had van € 300. Want dan heb je bewust een foute aangifte ingediend en dat is fraude :o

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Raoul.TLS schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:12:
Onze hypotheek bestaat uit 2 delen. Over alle 2 delen betalen we Rente die aftrekbaar is.
...
OK, snap ik, je hebt dus een te lage voorlopige teruggaaf aangevraagd. Wat ik dan niet snap is:
...
Dan is het toch vrij duidelijk waar de fout zit? Bij jou, jij hebt de voorlopige teruggaaf verkeerd ingevuld. De oplossing is ook niet zo lastig, de aanvraag invullen met de juiste gegevens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Nu ik het weet ja maar wist al die tijd niet waar de fout zat.
Ik ben hier erop gewezen. Want zitten al 2 jaar mee en snapte niet waar we de fout hadden gemaakt.

Nu gelukkig wel. Ga het aanpassen.
Voolopige teruggave verwijderen en ene nieuwe invullen met de juiste gegevens.
(wel reminder aanmaken dat ik hem moet aanpassen als we de hyotheek verlengen)
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:52:
[...]

OK, snap ik, je hebt dus een te lage voorlopige teruggaaf aangevraagd. Wat ik dan niet snap is:

[...]

Dan is het toch vrij duidelijk waar de fout zit? Bij jou, jij hebt de voorlopige teruggaaf verkeerd ingevuld. De oplossing is ook niet zo lastig, de aanvraag invullen met de juiste gegevens..

[ Voor 6% gewijzigd door Raoul.TLS op 09-03-2018 10:06 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:52:
[...]Dan is het toch vrij duidelijk waar de fout zit? Bij jou, jij hebt de voorlopige teruggaaf verkeerd ingevuld. De oplossing is ook niet zo lastig, de aanvraag invullen met de juiste gegevens..
Dat is inderdaad een heel ander verhaal.
In de VT mag je (binnen een reële bandbreedte natuurlijk) doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Raoul.TLS schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:12:

Bij de voorlopige terug gave gaan ze bv vanuit rente aftrek 4.000 per jaar.
Bij de defenietefe teruggave blijkt dat ik bv 14 K rente aftrek heb.
[...]
Ik betaal maar 3800 per jaar aan rente met 2,55% over 130k... Dan heb je wel een fikse hypotheekschuld en snap ik dat je meer terug krijgt :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
President schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:26:
[...]

Ik betaal maar 3800 per jaar aan rente met 2,55% over 130k... Dan heb je wel een fikse hypotheekschuld en snap ik dat je meer terug krijgt :-P
Ik heb ook het idee dat er meer fout gaat :P

Vraagsteller doet een voorlopige aangifte. Vervolgens doet vraagsteller definitief aangifte en krijgt maar liefst 9000 euro retour. Terwijl in een andere post aangegeven wordt dat vraagsteller normaal gezien 1000 euro per jaar retour ontvangt (zie deze post).

Moet ik hieruit opmaken dat vraagsteller op jaarbasis 8000 euro teveel belasting betaalt, dus per maand ca. 666 euro overmaakt naar de Belastingdienst :?

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 09-03-2018 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee volgens mij had hij hiervoor het wel goed aangevraagd (VT) en kreeg dus na 1 jaar ongeveer 1000 terug.

Blijkbaar heeft hij zijn 2e hypotheek deel niet meegerekend in het opgeven van de VT en dus kreeg bij de definitieve aangifte (die wel juist ingevuld werd) ook het 2e deel terug.

Zo lees ik het.

Ik heb trouwens ook zo'n hoge teruggave:
combinatiekorting + een hypotheek afgesloten 10 jaar terug voor 4,8 en 5,2% rente en geen voorlopige teruggave. Rentes zijn niet altijd zo laag geweest hè? En als TS zeg een hypotheek heeft van meer dan een rijtjes huis kunnen de bedragen lekker oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 06:59:
[...]

Hoezo eng ?? Als je niks te verbergen hebt maakt het toch niks uit . Ik vind het een prima idee . Hadden ze veel eerder mogen doen...
Omdat iedereen zeker wel wat te verbergen heeft. Mijn inziens zouden de mogelijkheden van de overheid zo minimaal mogelijk moeten zijn en is inbreuk op de privacy van de burger enkel mogelijk in uitzonderlijke gevallen. Zodra meer diensten gemakkelijker deze mogelijkheid krijgen vraag ik mij af op welk vlak de overheid zich gaat bevinden. Zeker in combinatie met ministers die besluiten dat cijfers over het aantal uitgevoerde taps toch liever niet openbaar te maken hebben ze toch wel de schijn tegen.

Een transparante overheid gaat met de jaren verder uit beeld te raken zeker in combinatie met het gebrek aan onderbouwing waarom bepaalde keuzes in het regeerakkoord zijn gemaakt (afschaffen wet hillen, Dividendbelasting).

De vraag die met de jaren vaker naar voren komt: Zit de overheid er voor de burger of is de burger er voor de overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
Dit jaar een huis gekocht en moet dus voor de eerste keer dat deel invullen. Na hebben wij een week zitten tussen het tekenen van alles bij de notaris en de sleuteloverdracht.

Hypotheek, etc = 14-08
Sleutel = 21-08

Volgens de applicatie moet ik nu mijn hypotheekschuld en rente gaan delen, omdat die ene week geldt als "bewoond door derden". Iemand een idee hoe dat werkt? Ik kan nergens voorbeeld berekeningen vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Nee heb nog een hoge rente van 5,5 %
Betaal veel rente maar krijg ook veel rente op mijn inleg.
Rente vast periode loopt 2019 af.
Ga hem niet vervroegd oversluiten.
Nadeel van hoge rente is je betaalt veel maar je bouw ook veel op.

Hoop dat als ik hem volgend jaar oversluit ook de heft aan rente te betalen.
(dan wel meer aflossen want rente zal ook beina niets zijn)
President schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:26:
[...]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 13:06
Vraagje: Ik doe altijd zelf de aangifte en over het algemeen niet al te fancy of lastig, dus dit komt goed. Echter, afgelopen jaar komen er 3 woningen bij onze (mij en mijn vrouw) belastingaangifte kijken. We hadden beide een koopappartement en ik ben in 2015 uit mijn appartement verhuist om bij haar in te wonen. Eind januari 2017 hebben we gezamelijk een nieuwe woning gekocht en in januari 2017 beide onze appartementen verkocht.
Korte situatie: Op 1-1-2017 hadden we dus 1 appartement als hoofdwoning en 1 appartement in de verkoop. Later die maand verkochten we beide en kochten we een nieuwe woning. Nu krijg ik aan het einde de vraag:
"Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning die uw hoofdverblijf was"

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/43sjrw.jpg

Ik heb hier het resterende hypotheekbedrag van haar appartement (onze hoofdwoning waar we toen in samenwoonde) ingevuld. De hypotheek van het andere appartement dat te koop stond heb ik hier niet in meegenomen, deze staat immers niet gemarkeerd als "hoofdverblijf". Toch even hier dubbelchecken, klopt dit?
(technisch gezien was die andere woning ook ooit hoofdverblijf, alleen niet meer sinds 2015, maar wel verkocht in 2017... dus het feit dat ze gewoon aangeven "woning die uw hoofdverblijf was" kan die ook nog meetellen, beetje verwarrend :( )

[ Voor 9% gewijzigd door Morion op 09-03-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hoofdverblijf is toch de woning waar jullie beide ingeschreven waren?

Andere woningen kan je toch onder ander vermogen ergens kwijt als ik het goed heb (ik heb geen meerdere huizen). Dit ben je toch in je vorige aangifte toch ook wel tegen gekomen want toen woonde je ook niet meer in je appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
Barrycade schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:20:
Hoofdverblijf is toch de woning waar jullie beide ingeschreven waren?

Andere woningen kan je toch onder ander vermogen ergens kwijt als ik het goed heb (ik heb geen meerdere huizen). Dit ben je toch in je vorige aangifte toch ook wel tegen gekomen want toen woonde je ook niet meer in je appartement.
Hoofdverblijf 2017 was idd appartement waar we beide woonde, echter staat er in de vraag "van de woning die uw hoofdverblijf was". Beide appartementen waren op enig moment hoofdverblijf?
En dit kwam eerder niet naar boven omdat ik toen geen woningen verkocht had? 1 woning als hoofdverblijf, 1 woning in de verkoop was het in het jaar er voor? Dus geen "eigenwoningschuld op het moment van verkopen", er was immers geen verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Morion schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:23:
[...]

Hoofdverblijf 2017 was idd appartement waar we beide woonde, echter staat er in de vraag "van de woning die uw hoofdverblijf was". Beide appartementen waren op enig moment hoofdverblijf?
En dit kwam eerder niet naar boven omdat ik toen geen woningen verkocht had? 1 woning als hoofdverblijf, 1 woning in de verkoop was het in het jaar er voor? Dus geen "eigenwoningschuld op het moment van verkopen", er was immers geen verkoop?
Je hebt wel een eigenwoningschuld, namelijk jouw schuld op jouw oude appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
Die had ik idd al gelezen en heb de woning idd opgegeven als eigen woning voor aftrek, dat gebeurt eerder in het proces. Ze hebben het hier echter over "...mag u ook deze woning tijdelijk als eigen woning opgeven..." terwijl mijn vraag gaat over of die ook meegeteld moet worden als ze zeggen "woning die uw hoofdverblijf was".
Anyway, ik neem aan dat ik alleen mijn laatste hoofdverblijf hier moet invullen, dus alleen het appartement waar we gezamenlijk in woonde begin 2017. Volgens mij is de vraag alleen bedoelt om mijn eigenwoningforfait te bepalen en de andere woning was met een aflossingsvrije hypotheek en is verkocht voor het exacte bedrag van de aflossingsvrije hypotheek, dus deze heeft toch 0 invloed op mijn eigenwoningforfait.
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Je hebt wel een eigenwoningschuld, namelijk jouw schuld op jouw oude appartement.
ehh, ik had geen eigenwoningschuld op het moment van verkopen, er werd namelijk niets verkocht het jaar er voor? En de vraag is specifiek: Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning...

[ Voor 17% gewijzigd door Morion op 09-03-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Morion schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Die had ik idd al gelezen en heb de woning idd opgegeven als eigen woning voor aftrek, dat gebeurt eerder in het proces. Ze hebben het hier echter over "...mag u ook deze woning tijdelijk als eigen woning opgeven..." terwijl mijn vraag gaat over of die ook meegeteld moet worden als ze zeggen "woning die uw hoofdverblijf was".
Anyway, ik neem aan dat ik alleen mijn laatste hoofdverblijf hier moet invullen, dus alleen het appartement waar we gezamenlijk in woonde begin 2017. Volgens mij is de vraag alleen bedoelt om mijn eigenwoningforfait te bepalen en de andere woning was met een aflossingsvrije hypotheek en is verkocht voor het exacte bedrag van de aflossingsvrije hypotheek, dus deze heeft toch 0 invloed op mijn eigenwoningforfait.
Het is ook van belang voor de bijleenregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Morion schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:02:
...
ehh, ik had geen eigenwoningschuld op het moment van verkopen, er werd namelijk niets verkocht het jaar er voor? En de vraag is specifiek: Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning...
Dat klopt toch? Je had toch een schuld op moment verkoop (jouw hypotheek die op jouw appartement zag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:04:
[...]

Het is ook van belang voor de bijleenregeling.
Die is gebaseerd op de eigenwoningforfait? De bijleenregeling speelt bij het over houden van geld na het aflossen van de schuld op de woning, wat dus niet van toepassing is bij deze woning. Aflossingvrije hypotheek van 190k, woning verkocht voor 190k, dus hou geen geld over na de aflossing van de schuld, dus heeft 0 impact op zowel mijn eigenwoningforfait als mijn bijleenregeling?
"De bijleenregeling geldt als u uw huis verkoopt, en u geld overhoudt nadat u de eigenwoningschuld hebt afgelost."
https://www.belastingdien...f_lening/bijleenregeling/

Misschien moet ik het anders verwoorden:
Appartement A (mijn koopappartement) is gekocht in 2006, met aflossingvrije hypotheek. Was een hoofdwoning tot 2015, waarna ik ging samenwonen. De woning stond te koop tot januari 2017, toen is deze verkocht.
Appartement B (mijn vriendins koopappartement) is gekocht in 2012, was eerst alleen haar hoofdwoning, vervolgens ons beide hoofdwoning nadat ik er in 2015 ook ging wonen. De woning is verkocht in januari 2017.
Huis C (nieuwe koopwoning van ons samen) is onze nieuwe woning, aangekocht in januari 2017.

Kortom, in de vorige belastingopgave (die van vorig jaar, van 2016) heb ik geen enkele woning verkocht en dus geen restschuld gehad op het moment van verkopen? Afgelopen jaar heb ik 2 woningen verkocht, waarvan 1 toen nog een hoofdverblijf was (appartement B) en 1 een leegstaande te koop staande woning (appartement A). Moet ik bij de vraag "Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoon van de woning die uw hoofdverblijf was?" dan beide appartementen optellen of alleen de laatste? Alleen appartement B was een hoofdverblijf bij verkoop en de vraag lijkt te duiden op 1 woning, niet meervoud. Maar de appartement A was voor de "leegstand en in verkoop" situatie een hoofdverblijf, dus het woordje "was" aan het einde van de vraagstelling kan dan weer duiden op dat ik wel beide moet optellen?

Ik neig nu naar alleen de eigenwoningschuld van appartement B, omdat dit het hoofdverblijf was. Daarbij is het risico denk ik gering omdat appartement A een even hoge eigenwoningschuld als verkoopprijs had, dus die verder toch niet per saldo impact gaat hebben. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Morion op 09-03-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Morion schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:08:
[...]

Die is gebaseerd op de eigenwoningforfait?
Nee, absoluut niet.
De bijleenregeling speelt bij het over houden van geld na het aflossen van de schuld op de woning, wat dus niet van toepassing is bij deze woning. Aflossingvrije hypotheek van 190k, woning verkocht voor 190k, dus hou geen geld over na de aflossing van de schuld, dus heeft 0 impact op zowel mijn eigenwoningforfait als mijn bijleenregeling?
"De bijleenregeling geldt als u uw huis verkoopt, en u geld overhoudt nadat u de eigenwoningschuld hebt afgelost."
https://www.belastingdien...f_lening/bijleenregeling/
Maar als jij bij "bedrag eigenwoningschuld" 0 invult, krijg je dus een enorme verkoopwinst te zien die wordt toegevoegd in de eigenwoningreserve. Je moet alles goed invullen, anders gaat dit faliekant mis.

Het is overigens een bijzonder ingewikkelde regeling voor de gewone particulier, het ligt dus niet aan jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:19:

Maar als jij bij "bedrag eigenwoningschuld" 0 invult, krijg je dus een enorme verkoopwinst te zien die wordt toegevoegd in de eigenwoningreserve. Je moet alles goed invullen, anders gaat dit faliekant mis.

Het is overigens een bijzonder ingewikkelde regeling voor de gewone particulier, het ligt dus niet aan jou ;)
Ik vul nu het bedrag eigenwoningschuld in dat op appartement B nog de schuld was... appartement B is met winst verkocht, die overwaarde zit weer in de nieuwe woning (C), dus volgens mij klopt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Morion schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:21:
[...]

Ik vul nu het bedrag eigenwoningschuld in dat op appartement B nog de schuld was... appartement B is met winst verkocht, die overwaarde zit weer in de nieuwe woning (C), dus volgens mij klopt het dan?
Zo zou het moeten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 14:09
Kan iemand mij uitleggen waarom er een drempelbedrag van 6000,- voor schulden is (met fiscaal partner)? Ik kom er nu achter dat ik niet onze volledige (studie) schuld van ons spaargeld af kan trekken vanwege dit drempelbedrag en nu moet er dus belasting betaald worden over het vermogen > 50.000. Ik dacht altijd: vermogen is alle spaargeld minus de schulden. Dat blijkt helaas niet zo te zijn, ik begrijp alleen de beredenering erachter niet ;(

[ Voor 5% gewijzigd door IceM op 10-03-2018 12:05 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@IceM Ik neem aan omdat de staat schuld wil ontmoedigen en aan de andere kant moet jouw vermogen ook weer belastinginkomsten genereren. Het moet ergens vandaan komen. Waarom los je die schuld niet af? Scheelt rente en vermogensbelasting. Sowieso levert vermogen wat niet belegd wordt al jaren niets op ivm de lage spaarrente, sterker het kost je alleen maar geld als het op een spaarrekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit nu te puzzelen met het volgende (en ik heb de info op de site van de BD al gevonden/gelezen) :)
Ik zit alleen een beetje met welk scenario juist is.....

In 2005 een appartement verkocht met 30.000 overwaarde (= eigenwoningreserve)
Toen ook een andere woning gekocht waarbij de aankoopkosten totaal op 272.000 kwam. Hiervoor een hypotheek van 280.000 afgesloten en het restant is als verbouwing in de nieuwe woning gegaan.
Mijn EigenWoningschuld was dan dus 280.000 - 30.000 = 250.000 zijn. Over dit bedrag was aftrek dus mogelijk.

Eind 2016 is deze woning verkocht voor 268.000 (verkoopprijs - kosten). Bij de verkoop is ook een spaarhypotheek afkocht en de restschuld van 12.000 (280.000 - 268.000) is o.a. hiermee gedekt.

Begin 2017 is er een andere woning gekocht.

Is mijn huidige eigenwoningreserve nu 30.000 - 12.000 = 18.000? (oorspronkelijke reserve - restschuld)

Of is de eigenwoningreserve juist toegenomen, omdat de verkoop van 268.000 wordt gezien als 18.000 overwaarde t.o.v. 250.000? En zou het nu dus 30.000 + 18.000 zijn?

Hopelijk kan iemand dit verduidelijken voor mij......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:26:
@IceM Ik neem aan omdat de staat schuld wil ontmoedigen en aan de andere kant moet jouw vermogen ook weer belastinginkomsten genereren. Het moet ergens vandaan komen. Waarom los je die schuld niet af? Scheelt rente en vermogensbelasting. Sowieso levert vermogen wat niet belegd wordt al jaren niets op ivm de lage spaarrente, sterker het kost je alleen maar geld als het op een spaarrekening staat.
Ik heb hetzelfde als @IceM. Ik hou de schuld bewust aan (totdat die onder de k€ 6 zakt denk ik). Op de spaarrekening krijg ik nog wel 0,35% rente, op de lening bij DUO betaal ik maar 0,01%.
Mocht ik het geld nu nodig hebben omdat de auto opeens de geest geeft, is dit nog altijd vééél goedkoper dan enige vorm van andere financiering.

Overigens denk ik dat de drempel er gekomen is om de verhoging van de heffingsvrije drempel en verlaging van het tarief in box 3 te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patrick_6369 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:48:
[...]

Ik heb hetzelfde als @IceM. Ik hou de schuld bewust aan (totdat die onder de k€ 6 zakt denk ik). Op de spaarrekening krijg ik nog wel 0,35% rente, op de lening bij DUO betaal ik maar 0,01%.
Mocht ik het geld nu nodig hebben omdat de auto opeens de geest geeft, is dit nog altijd vééél goedkoper dan enige vorm van andere financiering.

Overigens denk ik dat de drempel er gekomen is om de verhoging van de heffingsvrije drempel en verlaging van het tarief in box 3 te compenseren.
Ik snap je redenering maar precies jouw argument is DE reden dat dus er een drempel is. Waarom zou ik als schuldeloze jouw lening moeten financieren middels meer belasting betalen door mij? Het geld moet ergens vandaan komen, dus beperken ze het voordeel in Box3 van consumptieve leningen. Ik zorg overigens dat iig het bedrag van vrijstelling Box3 wordt aangewend voor beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
ione schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:42:
Ik zit nu te puzzelen met het volgende (en ik heb de info op de site van de BD al gevonden/gelezen) :)
Ik zit alleen een beetje met welk scenario juist is.....

In 2005 een appartement verkocht met 30.000 overwaarde (= eigenwoningreserve)
Toen ook een andere woning gekocht waarbij de aankoopkosten totaal op 272.000 kwam. Hiervoor een hypotheek van 280.000 afgesloten en het restant is als verbouwing in de nieuwe woning gegaan.
Mijn EigenWoningschuld was dan dus 280.000 - 30.000 = 250.000 zijn. Over dit bedrag was aftrek dus mogelijk.

Eind 2016 is deze woning verkocht voor 268.000 (verkoopprijs - kosten). Bij de verkoop is ook een spaarhypotheek afkocht en de restschuld van 12.000 (280.000 - 268.000) is o.a. hiermee gedekt.

Begin 2017 is er een andere woning gekocht.

Is mijn huidige eigenwoningreserve nu 30.000 - 12.000 = 18.000? (oorspronkelijke reserve - restschuld)

Of is de eigenwoningreserve juist toegenomen, omdat de verkoop van 268.000 wordt gezien als 18.000 overwaarde t.o.v. 250.000? En zou het nu dus 30.000 + 18.000 zijn?

Hopelijk kan iemand dit verduidelijken voor mij......
De verkochte woning had een eigen woning schuld van € 250.000 (gedeelte waar je rente over in aftrek mocht brengen) Deze woning is verkocht voor 268.000 dus je hebt op het moment van verkoop een EW reserve van € 18.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:00

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Napo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:57:
De vraag die met de jaren vaker naar voren komt: Zit de overheid er voor de burger of is de burger er voor de overheid?
Je weet toch wel hoe het werkt? Het parlement is het hoogste gezag in Nederland. Het parlement controleert de regering. M.a.w. de overheid, dat zijn we zelf.

Overigens, dat geldt ook voor Brussel, de EU.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saumaran schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Ik hoop het voor je (werd er op je stagevergoeding LH ingehouden).
Je heffingskortingen worden bepaald aan de hand van je (arbeids)inkomen, bd bepaalt dit naderhand.

Je kunt het overigens zelf doorrekenen.
Inkomen 19,5k * 0,3655 = €7127
algemene heff. korting = €2254
arbeidskorting = €3050 -/-
Verschuldigde LH = €1823
Nu kun je zelf nagaan (via een jaaropgaaf/salarisstrook) of er een voorheffing is ingehouden. Dat bedrag breng je ook in mindering en onderaan de streep wordt dit je teruggaaf (obv de informatie).

Hoop dat je er wat mee kunt
Ik heb ongeveeer hetzelfde qua bedragen, maar krijg als het goed is niets terug:(. loonheffing is verschuldige LH is bij mij 4k, halfjaar stage(Ingehouden LH) en half jaar werk(ingehouden LH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Ik heb ongeveeer hetzelfde qua bedragen, maar krijg als het goed is niets terug:(. loonheffing is verschuldige LH is bij mij 4k, halfjaar stage(Ingehouden LH) en half jaar werk(ingehouden LH)
Dat is dan ook eigenlijk precies zoals het hoort, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GerCor schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Je weet toch wel hoe het werkt? Het parlement is het hoogste gezag in Nederland. Het parlement controleert de regering. M.a.w. de overheid, dat zijn we zelf.

Overigens, dat geldt ook voor Brussel, de EU.
Dat is inderdaad de theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:58:
[...]

De verkochte woning had een eigen woning schuld van € 250.000 (gedeelte waar je rente over in aftrek mocht brengen) Deze woning is verkocht voor 268.000 dus je hebt op het moment van verkoop een EW reserve van € 18.000.
En die moet ik dan optellen bij de eerdere 30.000 en heb ik op dit moment een EW reserve van 48.000? Werkt het zo? Of blijft het bij die 18.000?

En er wordt niet gekeken naar het hypotheek bedrag (280.000), maar naar de 'fiscale' waarde (250.000)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
ione schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:30:
[...]

En die moet ik dan optellen bij de eerdere 30.000 en heb ik op dit moment een EW reserve van 48.000? Werkt het zo? Of blijft het bij die 18.000?

En er wordt niet gekeken naar het hypotheek bedrag (280.000), maar naar de 'fiscale' waarde (250.000)?
Nee waarom zou je dat moeten doen? Je EW reserve (oud) van 30.000 is weg/foetsie/verdwenen op het moment dat je een huis hebt gekocht. De reserve is alleen maar om te bepalen voor welk deel je nog rente aftrek hebt. Dus op dat moment had je nog maar een EW-lening van 250.000.
nu verkoop je weer je huis, je kijkt dan naar de verkoopprijs/opbrengst van dit huis haalt daar de EW-schuld vanaf (=€18.000) en dat is dan nu op dit moment je EW reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 05-08 19:41
Hoi, ik ben bezig met mijn aangifte en vraag me af wat ik moet invullen bij deze vraag: Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning die uw hoofdverblijf was.
Enig idee? 25 mei huidige woning gekocht en de oude op 10 juli verkocht. Betekent dit gewoon het hypotheekbedrag van de woning die ik op 25 mei heb gekocht, dus mijn huidige woningschuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Ik heb een vraag wij hebben binnen onze hypotheek een bankspaarrekening.
Nu stond deze in de vooraf ingevulde gegevens onder bank- en spaarrekeningen waardoor deze dus meeteld in box 3

Volgens mij moet deze onder kapitaal verzekering worden opgenomen worden, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Figo112 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:02:
Hoi, ik ben bezig met mijn aangifte en vraag me af wat ik moet invullen bij deze vraag: Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning die uw hoofdverblijf was.
Enig idee? 25 mei huidige woning gekocht en de oude op 10 juli verkocht. Betekent dit gewoon het hypotheekbedrag van de woning die ik op 25 mei heb gekocht, dus mijn huidige woningschuld?
Nee, het gaat om de woning die je hoofdverblijf was, dus je oude woning. Hoe hoog was je hypotheek toen je die verkocht, dus op 10 juli?
sjnelle schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:23:
Nu stond deze in de vooraf ingevulde gegevens onder bank- en spaarrekeningen waardoor deze dus meeteld in box 3

Volgens mij moet deze onder kapitaal verzekering worden opgenomen worden, of heb ik het mis?
Volgens mij heb je helemaal gelijk! Ik kan alleen zo snel niks vinden om het te onderbouwen :X

[ Voor 28% gewijzigd door Patrick_6369 op 14-03-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hielko schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:35:
[...]

Jup, ben benieuwd of de belastingdienst nog met vragen komt naar aanleiding van die aftrekpost. Is geen kinderachtig bedrag, zal me niet verbazen als er ergens een rood lampje gaat branden. Maar misschien helpt het dat het ook al keurig in de vooraf ingevulde aangifte stond (alhoewel je het bedrag nog handmatig door 2 moest delen om tot het percentage van 15% te komen, dat had dan ook wel ff automatisch gemogen...)
Ook bij mij was de buitenlandse dividendbelasting vooraf ingevuld en bedroeg dit de daadwerkelijk betaalde 30%. Daaronder een waarschuwing: “De buitenlandse belasting kan maximaal 15% (20% bij Turkije en 25% bij Marokko) van het dividend zijn. Controleer uw gegevens.

Echter, hoe vaak ik het ook controleer, vooraf ingevulde gegevens zijn juist.. de dividendbelasting in België bedraagt 30%.

Daarom de Belastingdienst opheldering gevraagd over deze onduidelijke instructie. Vandaag werd ik teruggebeld en werd mij bevestigd dat ik de ingevulde gegevens niet hoef aan te passen, het systeem zal echter niet meer dan 15% in aanmerking nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
sjnelle schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:23:

ik lees hier dat je vrijstelling hebt als je de hypotheek voor 2013 hebt afgelosten, is dit zo? Volgens mij is het dan zo dat je het helemaal niet hoeft op te geven, bij onze hypotheek is dat in ieder geval wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Knielen schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:37:
[...]

ik lees hier dat je vrijstelling hebt als je de hypotheek voor 2013 hebt afgelosten, is dit zo? Volgens mij is het dan zo dat je het helemaal niet hoeft op te geven, bij onze hypotheek is dat in ieder geval wel zo.
Ja die is in 2010 afgesloten. Echter is die vorige jaar omgezet op ons huidige huis.
Ik zie die idd voor het eerst in de aangifte.
Misschien morgen toch maar eens bellen met de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:03
Tanooki schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:05:
[...]

Ook bij mij was de buitenlandse dividendbelasting vooraf ingevuld en bedroeg dit de daadwerkelijk betaalde 30%. Daaronder een waarschuwing: “De buitenlandse belasting kan maximaal 15% (20% bij Turkije en 25% bij Marokko) van het dividend zijn. Controleer uw gegevens.

Echter, hoe vaak ik het ook controleer, vooraf ingevulde gegevens zijn juist.. de dividendbelasting in België bedraagt 30%.

Daarom de Belastingdienst opheldering gevraagd over deze onduidelijke instructie. Vandaag werd ik teruggebeld en werd mij bevestigd dat ik de ingevulde gegevens niet hoef aan te passen, het systeem zal echter niet meer dan 15% in aanmerking nemen.
In de toelichting staat toch expliciet dat je de dividendbelasting op moet geven die in aanmerking komt voor verrekening? (letterlijke tekst niet bij de hand)

Het formulier is dus ambigu maar de toelichting eenduidig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tanooki schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:05:
[...]

Onder het belastingverdrag Nederland-België mag slechts 15% ingehouden worden. En dat is daarmee ook het maximum wat je mag verrekenen.
Het teveel ingehouden bedrag aan dividendbelasting zal je in België terug moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:59:
[...]

Onder het belastingverdrag Nederland-België mag slechts 15% ingehouden worden. En dat is daarmee ook het maximum wat je mag verrekenen.
Het teveel ingehouden bedrag aan dividendbelasting zal je in België terug moeten vragen.
Dat is mij bekend en heb ik al gedaan.

@Rukapul Die toelichting heb ik kennelijk over het hoofd gezien, maar het staat er inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:59:
[...]

Nee waarom zou je dat moeten doen? Je EW reserve (oud) van 30.000 is weg/foetsie/verdwenen op het moment dat je een huis hebt gekocht. De reserve is alleen maar om te bepalen voor welk deel je nog rente aftrek hebt. Dus op dat moment had je nog maar een EW-lening van 250.000.
nu verkoop je weer je huis, je kijkt dan naar de verkoopprijs/opbrengst van dit huis haalt daar de EW-schuld vanaf (=€18.000) en dat is dan nu op dit moment je EW reserve.
Top! Ik dacht eerst dat de ew reserve steeds opgestapeld werd. Daar zat dus ook mijn twijfel.
Dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begrijp iets niet helemaal. Via de voorlopige teruggaaf heb ik 300 euro teveel ontvangen. Mijn vrouw verdient iets minder, dus ontvangt zij Inkomensafhankelijke combinatiekorting van 2.801 euro. Nu krijg ik het maar niet voor elkaar de verdeling zo te doen dat zij of ik het saldo van 2500 euro ontvangt. In plaats daarvan betaal ik 300 en ontvangt zij 2800. Hoe krijg ik het voor elkaar dit te salderen?

We wonen samen en het kind is van ons beide :). ^)

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2018 22:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je heb toch /jullie hebben te veel ontvangen? Dan zal je dus niet die 2800 kunnen beuren...

Best wel logisch toch?
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.