Belastingaangifte 2017 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:
  • 75.258 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:58:
Ik begrijp iets niet helemaal. Via de voorlopige teruggaaf heb ik 300 euro teveel ontvangen. Mijn vrouw verdient iets minder, dus ontvangt zij Inkomensafhankelijke combinatiekorting van 2.801 euro. Nu krijg ik het maar niet voor elkaar de verdeling zo te doen dat zij of ik het saldo van 2500 euro ontvangt. In plaats daarvan betaal ik 300 en ontvangt zij 2800. Hoe krijg ik het voor elkaar dit te salderen?

We wonen samen en het kind is van ons beide :). ^)
Dat heeft te maken dat ondanks je geschuif de ick altijd bij je vrouw zal uitkomen.haar salaris zal altijd lager blijven schat ik. Heb ik ook een jaar gehad. Gewoon betalen en ontvangen dus.
Barrycade schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:06:
Je heb toch /jullie hebben te veel ontvangen? Dan zal je dus niet die 2800 kunnen beuren...

Best wel logisch toch?
Nee dat klopt niet. Je krijgt beiden een voorlopige teruggaaf afzonderlijk, niet gezamenlijk. Als zijn vrouw die niet heeft gehad en de ick komt bij haar terecht dan krijgt ze dat in 1 keer.

Heb dezelfde situatie 1 jaar gehad. Ik verdiende altijd een paar tientjes minder dus alles kwam via mij terug. Bij de aangifte kreeg ik dan nog eens 1k ofzo, maar toen was ik over het inkomen van m'n vrouw gegaan en klopte het dat jaar niet meer. Kreeg je met geen mogelijkheid verdeeld via de aangifte.

Ik moest 5k betalen en zij kreeg er toen 6.5k terug.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00
Bij ons moet ik ook (een beetje) betalen, maar krijgt de vrouw best aardig terug. Maar ja, aangifte is persoonlijk (ondanks dat je samen en tegelijk aangifte doet), dus je krijgt ook persoonlijk uitbetaald. In ons geval gewoon op dezelfde rekening, maar verrekenen met elkaar - echt niet :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
Ik neem aan dat de belastingdienst op deze manier bedragen verrekend, om overzicht te houden. Op deze manier kun je bljven traceren wie wat betaald heeft.
Als je de bedragen gaat mixen en achteraf komt er nog een wijziging, welk deel van een betaling hoort dan bij welk persoon voor welk specifiek onderdeel? Met name als achteraf een partner toch geen partner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberneticorgan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-09 17:55
Ik heb geen brief gehad dat ik aangifte moet doen, en had al berekend dat ik wat moet betalen i.p.v. terug krijg, dus ik houdt wijs mijn mond dit jaar. Ik vermoed wel dat als ze dan later een keer een controle gaan doen over voorgaande jaren (wat kan gebeuren), dat ik dan alsnog moet dokken. Maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@cyberneticorgan de belastingaangifte is verplicht als je weet dat je extra belasting moet betalen. Je bent dus bezig met belastingfraude op dit moment.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Barrycade schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:06:
Je heb toch /jullie hebben te veel ontvangen? Dan zal je dus niet die 2800 kunnen beuren...

Best wel logisch toch?
Nee we hebben 300 teveel ontvangen, omdat ik de hypotheekrente iets hoger had ingeschat (nieuwbouw, dus lastig te schatten op voorhand). Daarentegen had ik de heffingskorting niet aangevinkt, dus die hebben we nog tegoed ;).

Ik dacht altijd dat je alle posten kon verdelen, maar dat gaat dus niet :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2018 10:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberneticorgan
Tsurany schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:26:
@cyberneticorgan de belastingaangifte is verplicht als je weet dat je extra belasting moet betalen. Je bent dus bezig met belastingfraude op dit moment.
Officieel weet je dat pas als je de aangifte hebt ingevuld, en als je geen bericht ontvangt dat je aangifte moet doen, dan heb je dat normaal dus ook niet gedaan. Belastingfraude lijkt me dus een beetje overdreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cyberneticorgan schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Officieel weet je dat pas als je de aangifte hebt ingevuld, en als je geen bericht ontvangt dat je aangifte moet doen, dan heb je dat normaal dus ook niet gedaan. Belastingfraude lijkt me dus een beetje overdreven :+
Je weet dat je terug moet betalen dus geen aangifte doen om maar niet terug te hoeven betalen is dus belastingfraude. Waarom wil je dit voor jezelf goed praten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberneticorgan
Ik heb het eens even opgezocht: https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen

Je hebt toch gelijk zie ik. Maar zonder de brief is er pas een verplichting als je meer dan 45 euro moet betalen. Op zich is het makkelijk goed te praten om niets te doen: *knip (fiscale) politiek is offtopic*

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17

Osxy

Holy crap on a cracker

*knip (fiscale) politiek is offtopic*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 09:58 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishly
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 20:36
Ik heb een bankspaarhypotheek. Moet ik dit opgeven bij kapitaalverzekeringen in de sectie bankrekeningen en andere bezittingen? Ik denk van niet omdat een bankspaarhypotheek geen kapitaalverzekering is maar weet dit niet zeker. Toelichting is hier ook niet duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Krishly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:29:
Ik heb een bankspaarhypotheek. Moet ik dit opgeven bij kapitaalverzekeringen in de sectie bankrekeningen en andere bezittingen? Ik denk van niet omdat een bankspaarhypotheek geen kapitaalverzekering is maar weet dit niet zeker. Toelichting is hier ook niet duidelijk in.
Ik ben geen expert, maar heb zelf een bankspaarhypotheek. De hypotheek, de betaalde rente en de HRA zijn bij de belasting bekend en zijn automatisch ingevuld. Verder hoef je niks op te geven of belasting te betalen over het spaardeel. Dat is het grote voordeel van een bankspaarhypotheek: geen belasting over het spaardeel, maximale HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishly
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 20:36
Playa del C. schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Ik ben geen expert, maar heb zelf een bankspaarhypotheek. De hypotheek, de betaalde rente en de HRA zijn bij de belasting bekend en zijn automatisch ingevuld. Verder hoef je niks op te geven of belasting te betalen over het spaardeel. Dat is het grote voordeel van een bankspaarhypotheek: geen belasting over het spaardeel, maximale HRA.
Bedankt voor het antwoord. Zie jij bij de vooraf door de belastingdienst ingevulde gegevens bij bankrekeningen en andere bezittingen de waarde van de bankspaarrekening staan die behoord bij de bankspaarhypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Krishly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Zie jij bij de vooraf door de belastingdienst ingevulde gegevens bij bankrekeningen en andere bezittingen de waarde van de bankspaarrekening staan die behoord bij de bankspaarhypotheek?
Dat is een paar weken geleden, weet ik niet meer zeker, maar volgens mij niet. Ik weet wel zeker datcje de woz-waarde ziet. En de betaalde totale rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krishly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Nee want daar staan de zaken die in Box 3 vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 10:00
DE belastingdienst vraagt datbtegenwoordig wel. Ook al heeft het geen invloed. Ik weet niet waarom. Wellicht om te kijken hoeveel ze kunnen verdienen als ze daar ook over gaan rekenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
meermarco schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:02:
DE belastingdienst vraagt datbtegenwoordig wel. Ook al heeft het geen invloed. Ik weet niet waarom. Wellicht om te kijken hoeveel ze kunnen verdienen als ze daar ook over gaan rekenen :-)
Zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat bijna iedereen bezig is met verhuizen de laatste jaren en ze dit kapitaal gebruiken om hun hypotheek te verlagen. In combinatie met de bijleenregeling wilt de Belastingdienst natuurlijk alle info hebben om te kunnen achterhalen hoeveel hypotheekrente je nog mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:34
Ik heb ook een vraagje.
wij hebben in 2017 onze bestaande(obvion) hypotheek afgekocht en zijn overgestapt naar een andere aanbieder (lloyds).
Nu hadden wij ook een beleggingsverzekering(reaal) bij de oude hypotheek welke is opgezegd en waarvan de waarde verrekend is met de openstaande post bij Obvion(oude aanbieder)
Nu heeft obvion deze waarde opgvraagd bij reaal en zelf intern verrekend om later definitief te verrekenen met ons.
Dit is allemaal in december plaatsgevonden. Maar op 19 Januari is de brief van reaal aan ons pas ontvangen waarin vermeld staat dat het bedrag op 22 Januari aan Obvion is uitgekeerd. Dit is ook allemaal volgens afspraak gegaan (alleen erg vertraagd wegens drukte en kerst//nieuwjaar).

Nu krijg ik bij de belastingaangifte de volgende vraag :
Was deze kapitaalverzekering op 1 januari 2017 een kapitaalverzekering eigen woning?
Dit was door de belastingdienst als NEE ingevuld wat in mijn ogen niet klopt dit moet Ja zijn, het was een aan obvion verpande obvion verzekering.

als ik dan verder ga krijg ik uiteindelijk de vraag
Ontving u of uw partner in 2017 een uitkering uit deze kapitaalverzekering?
En dan twijfel ik wat verstandig is.
Hij is in 2017 al door obvion als voorlopig verrekend maar pas in 2018 uitgekeerd aan hun waarbij wij een restant (een overeengekomen marge wegens beleggingsproduct) nog hebben ontvangen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
.

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 18-03-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:34
harley schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:50:
...

En dan twijfel ik wat verstandig is.
Hij is in 2017 al door obvion als voorlopig verrekend maar pas in 2018 uitgekeerd aan hun waarbij wij een restant (een overeengekomen marge wegens beleggingsproduct) nog hebben ontvangen.
Vandaag contact gehad met de belastingdienst. Omdat het in 2017 al verrekend is met de toen openstaande hypotheek mag het volledig op 2017 als uitgekeerd ingevuld worden omdat de schuld op 31-12-2017 daardoor ook lager is geweest. De uiteindelijke datum van daadwerkelijke uitkering is dan niet van belang.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Je weet dat je terug moet betalen dus geen aangifte doen om maar niet terug te hoeven betalen is dus belastingfraude. Waarom wil je dit voor jezelf goed praten?
Kleine aanvulling: Je moet aangifte doen als je moet betalen. Of je daadwerkelijke weet dat je moet betalen is dus niet van belang. Men kan zich dus niet verschuilen achter "Ich habe es nicht gewußt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 09:59 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 11-09 09:44
Ik ben bezig met de aangifte van 2017.
In 2016 heb ik dividend ontvangen en is er buitenlandse dividendbelasting ingehouden. Ik had in 2016 geen Box 3 inkomen. Nu staat er in de aangifte van 2017 de volgende vraag:
Had u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?
In mijn geval lijkt het antwoord ja vanwege bovengenoemde situatie, vervolgens kan ik het bedrag invullen en dan wordt het meegenomen.
Vul het bedrag in van de buitenlandse belasting die u nog niet eerder hebt verrekend.
De gegevens hiervoor kunt u terugvinden op de laatste definitieve aanslag die u hebt ontvangen.
Nu de vragen.
1. Ik kan niks vinden op mijn definitieve aanslag over buitenlandse dividend belasting. Enkel box 3 inkomen = €0. Vul ik gewoon het hele bedrag in?
2. De betaalde dividendbelasting vervalt onder de huidige regels nooit. Als ik in 2017 onvoldoende box 3 inkomen heb blijf ik elk jaar het bedrag handmatig optellen en opgeven via deze vraag tot ik alles "opgebruikt" heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag: in een samengesteld gezin is de vriendin van vader zijn fiscale partner omdat er een minderjarig kind van vriendin is. Zoon van de vader woont ook in dit samengesteld gezin, de vriendin van zijn vader is volgens dezelfde regel, moeder van het minderjarige kind, ook zijn fiscale partner. Maar zij kan niet van beide fiscaal partner zijn. Vader heeft al met zijn vriendin belastingaangifte gedaan. Wat moet de zoon, hij is 26 jaar, invullen bij *Stond een minderjarig kind van 1 van u ingeschreven op hetzelfde adres? Zodra hij ja invult is hij automatisch fiscaal aan de vriendin verbonden. Als hij nee invult klopt dat niet want er is wel een minderjarig kind in dit samengesteld gezin????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik denk dat je de vraag eerst even moet beantwoorden in zijn algemeenheid en dan pas moet kijken hoe je het in de aangifte verwerkt krijgt.

https://www.belastingdien...e_partners_tegelijkertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Dus:
Opa en (stief)oma hebben minderjarig kind in huis dat van (stief)oma is

Zoon en vriendin wonen ook in huis en hebben ook een minderjarig kind dat van zoon en vriendin is

Zo bedoel je?

Of delen opa en zoon dezelfde vrouw?

[ Voor 9% gewijzigd door President op 21-03-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:59:
[...]

Nee waarom zou je dat moeten doen? Je EW reserve (oud) van 30.000 is weg/foetsie/verdwenen op het moment dat je een huis hebt gekocht. De reserve is alleen maar om te bepalen voor welk deel je nog rente aftrek hebt. Dus op dat moment had je nog maar een EW-lening van 250.000.
nu verkoop je weer je huis, je kijkt dan naar de verkoopprijs/opbrengst van dit huis haalt daar de EW-schuld vanaf (=€18.000) en dat is dan nu op dit moment je EW reserve.
Nog even een aanvullende vraag hierover. Bij de aankoop van het nieuwe huis hebben we een bedrag van ongeveer 8.000 aan kosten met eigen geld gedaan (omdat niet de volledige aankoopkosten meegefinancieerd kunnen worden). Heeft dit nog invloed op de eigen woning reserve?
En dat er met een deel van de uitkering van de spaarpolis een stuk restschuld van de oude hypotheek is betaald? Of was er (fiscaal gezien) geen sprake van een restschuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
Dag iedereen,

Wellicht kan iemand hier duidelijkheid over geven:

Ik woon nu iets meer dan 5 jaar samen met mijn vriendin. We hebben geen samenlevingscontract.
Volgens wat checks op internet zijn we geen toeslagpartners, echter heb ik eens gelezen dat je na 5 jaar samenwonen automatisch toeslagpartner wordt. Is dat zo?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:30
Lekiame schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:04:
Dag iedereen,

Ik woon nu iets meer dan 5 jaar samen met mijn vriendin. We hebben geen samenlevingscontract.
Volgens wat checks op internet zijn we geen toeslagpartners, echter heb ik eens gelezen dat je na 5 jaar samenwonen automatisch toeslagpartner wordt. Is dat zo?

Gr
Voor zover bij mij bekend heeft alléén 5 jaar samenwonen geen invloed op het wel of niet zijn van elkaars toeslagpartner.

Om zeker te weten of jullie in deze situatie toeslagpartner zijn, kun je de toeslagpartner check doen op de site van de belastingdienst:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/

[ Voor 41% gewijzigd door Roflzor op 23-03-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:07

Vrijdag

De Zwarte

Bezig met aangifte en ik loop tegen het volgende op:

Wij zijn in april 2017 gescheiden (ger. partnerschap). Beiden zijn we co-ouders en alletwee krijgen we toeslagen (huur en zorg). So far, so good, want die toeslagen vallen niet onder inkomsten, aldus de meneer van de belastingdienst.

Nu het volgende: Ik moet kiezen of we voor 2017 wel of niet fiscaal partner moeten zijn. Daar twijfel ik over, we hebben alletwee niet een enorm salaris of koophuis en ook geen extra inkomsten/giften oid. Heeft het zijn van fiscaal partner gevolgen voor de voorlopige teruggave en met terugwerkende kracht de ontvangen toeslagen?
Ik krijg namelijk, als ik "geen echtgenoot" aanvink een aanzienlijk bedrag terug (voorlopig natuurlijk). Ik kan alleen niet zien of dit veranderd als ik kies voor "wel echtgenoot", al dan niet gekoppeld aan fiscaal partner.

Heeft een fiscaal partner dus invloed op de hoogte van het te ontvangen bedrag of staat dit er los van? Ik heb dit en dit gevonden maar eea is me nog niet helemaal duidelijk.

Voor de goede orde: Nee, we hebben geen ruzie maar omdat we al sinds de zomer van 2016 niet meer samenwonen zou ik het wat zuur zijn als fiscaal partner zou betekenen dat ik minder terug zou krijgen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
ione schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:42:
[...]

Nog even een aanvullende vraag hierover. Bij de aankoop van het nieuwe huis hebben we een bedrag van ongeveer 8.000 aan kosten met eigen geld gedaan (omdat niet de volledige aankoopkosten meegefinancieerd kunnen worden). Heeft dit nog invloed op de eigen woning reserve?
En dat er met een deel van de uitkering van de spaarpolis een stuk restschuld van de oude hypotheek is betaald? Of was er (fiscaal gezien) geen sprake van een restschuld?
Die kosten zitten toch al in je aankoopprijs? EW reserve is verkoopprijs minus EW schuld en dat bedrag mag je niet financieren of beter gezegd daarover mag je bij de aankoop van een nieuwe woning geen rente over aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vrijdag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:17:

Wij zijn in april 2017 gescheiden (ger. partnerschap). Beiden zijn we co-ouders en alletwee krijgen we toeslagen (huur en zorg). So far, so good, want die toeslagen vallen niet onder inkomsten, aldus de meneer van de belastingdienst.

Nu het volgende: Ik moet kiezen of we voor 2017 wel of niet fiscaal partner moeten zijn. Daar twijfel ik over, we hebben alletwee niet een enorm salaris of koophuis en ook geen extra inkomsten/giften oid. Heeft het zijn van fiscaal partner gevolgen voor de voorlopige teruggave en met terugwerkende kracht de ontvangen toeslagen?
Ik krijg namelijk, als ik "geen echtgenoot" aanvink een aanzienlijk bedrag terug (voorlopig natuurlijk). Ik kan alleen niet zien of dit veranderd als ik kies voor "wel echtgenoot", al dan niet gekoppeld aan fiscaal partner.

Heeft een fiscaal partner dus invloed op de hoogte van het te ontvangen bedrag of staat dit er los van? Ik heb dit en dit gevonden maar eea is me nog niet helemaal duidelijk.

Voor de goede orde: Nee, we hebben geen ruzie maar omdat we al sinds de zomer van 2016 niet meer samenwonen zou ik het wat zuur zijn als fiscaal partner zou betekenen dat ik minder terug zou krijgen.
In het stukje over fiscaal partnerschap vragen ze toch of je samenwoont? Als jullie sinds zomer 2016 niet meer samenwonen en je nu aangifte 2017 doet, dan zijn jullie geen fiscaal partners meer toch? Of denk ik nu te simpel?

Je zou de aangifte kunnen invullen, 1x met en 1x zonder fiscaal partner, kijken watvoor verschil het maakt zonder 'm in te sturen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Is er iemand (of kent iemand) die tegen betaling mij wilt helpen bij het invullen van de IB2017? Ik heb alles ingevuld, maar het lijkt niet te kloppen. Regio Amersfoort en graag fysiek aanwezig om even mee te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Squ1zZy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:33:
Is er iemand (of kent iemand) die tegen betaling mij wilt helpen bij het invullen van de IB2017? Ik heb alles ingevuld, maar het lijkt niet te kloppen. Regio Amersfoort en graag fysiek aanwezig om even mee te kijken.
Wat lijkt er dan niet te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 14:13
Vraag het maar eens hier, omdat ik zelf geen goed antwoord kan vinden. Ik heb vorig jaar verschillende programmeer boeken en een cursus gekocht voor zelfstudie kan ik deze van de belasting aftrekken onder het mom van studiekosten? Cursus heb ik begrepen dat het lastig wordt, omdat het volgens mij een cursus EVC erkend moet zijn. Maakt het ook nog verschil of deze boeken digitaal zijn of niet?

Verder nog hoe zit het met zorgtoeslag eigenlijk? Ze blijven nu nog steeds geld naar mij over maken terwijl ik sinds begin maart vorig jaar, fulltime werk. Ik heb in oktober al een wijziging van mijn inkomen doorgegeven, maar ze blijven braaf geld overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
Sjenker schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:34:
Vraag het maar eens hier, omdat ik zelf geen goed antwoord kan vinden. Ik heb vorig jaar verschillende programmeer boeken en een cursus gekocht voor zelfstudie kan ik deze van de belasting aftrekken onder het mom van studiekosten? Cursus heb ik begrepen dat het lastig wordt, omdat het volgens mij een cursus EVC erkend moet zijn. Maakt het ook nog verschil of deze boeken digitaal zijn of niet?

Verder nog hoe zit het met zorgtoeslag eigenlijk? Ze blijven nu nog steeds geld naar mij over maken terwijl ik sinds begin maart vorig jaar, fulltime werk. Ik heb in oktober al een wijziging van mijn inkomen doorgegeven, maar ze blijven braaf geld overmaken.
Wat betreft de zorgtoeslag. Je zou eigenlijk in moeten loggen op het onderdeel toeslagen van de belastingdienst. Je kan daar je je gezamenlijk inkomen voor 2018 invullen. Dit hoeft natuurlijk niet helemaal op de euro te kloppen. Als je dat niet doet dan krijg je namelijk nog toeslag op het gezamenlijke inkomen van 2017. Als je nu maandelijks een mooi bedrag krijgt, maar veel meer bent gaan verdienen, dan moet je eind 2018 toch flink terugbetalen. Dus beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen.

Edit: ik lees dat je dit in oktober al eens hebt gedaan. Als het goed is heb je daarna dan ook een ander bedrag gekregen als zorgtoeslag (met brief). Als dat niet het geval is dan zou ik toch nog eens inloggen en kijken of het geschatte bedrag klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Patavorene op 24-03-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
Even een eigen vraag over de hypotheekrenteaftrek. Ik heb al flink gegoogled, maar kom alleen op andere situaties uit.

De simpele vraag: moet ik bij betaalde hypotheekrente de betaalde rente invullen of de daadwerkelijke berekende rente over het geleende bedrag in 2017.

Het zit namelijk zo. Ik betaal hypotheekrente achteraf. In 2017 heb een bedrag overgemaakt aan rente wat lager is dan de eigenlijke rente die maandelijks over de lening wordt berekend.

Bijvoorbeeld:
Lening wordt halverwege 2016 afgesloten en is € 1000,-
Rente is maandelijks enkele euro's, maar wordt niet maandelijks betaald.
In 2017 wordt de rente van een half jaar 2016 betaald (a).
In 2018 wordt de rente van het hele jaar 2017 betaald. etc.

Dus nogmaals de vraag moet ik bij de inkomstenbelasting 2017 de daadwerkelijk betaalde rente invullen (a). Of moet ik de virtuele rente invullen (ook al wordt deze dus niet helemaal in dat jaar betaald)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Patavorene schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:27:
Even een eigen vraag over de hypotheekrenteaftrek. Ik heb al flink gegoogled, maar kom alleen op andere situaties uit.

De simpele vraag: moet ik bij betaalde hypotheekrente de betaalde rente invullen of de daadwerkelijke berekende rente over het geleende bedrag in 2017.

Het zit namelijk zo. Ik betaal hypotheekrente achteraf. In 2017 heb een bedrag overgemaakt aan rente wat lager is dan de eigenlijke rente die maandelijks over de lening wordt berekend.
Dit staat toch gewoon op je jaaroverzicht van je bank :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik ben vorig jaar verhuist. Mijn oude woning is verkocht en de overdacht was op 30-06. Nu heb ik getekend voor de nieuwe woning op 14-09.

Is dit dan zo goed ingevuld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rwBqZhFBbstPztU991BwNyA6/medium.png

[ Voor 52% gewijzigd door Squ1zZy op 24-03-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricksen87
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09-2024
Squ1zZy schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:55:
Ik ben vorig jaar verhuist. Mijn oude woning is verkocht en de overdacht was op 30-06. Nu heb ik getekend voor de nieuwe woning op 14-09.

Is dit dan zo goed ingevuld?

[afbeelding]
Ik denk het niet. Nu staat dat je vanaf 30-6 eigenaar wordt van de woning die je 30-6 heb gekocht. Je moet paar vragen eerder aangeven dat je al vanaf 1 januari eigenaar bent. Je hebt er nu nee op beantwoord, maar het gaat om 1 januari 2017 en niet 2018.

En laatste vraag overigens op ja beantwoorden want per 30-9 heb je andere woning.

[ Voor 6% gewijzigd door ricksen87 op 24-03-2018 22:16 ]

SR+ / White / Black / 19, Bestelling 8-10, RN 10-10, VIN 26-11, leverdatum: 16-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
ricksen87 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:14:
[...]

Ik denk het niet. Nu staat dat je vanaf 30-6 eigenaar wordt van de woning die je 30-6 heb gekocht. Je moet paar vragen eerder aangeven dat je al vanaf 1 januari eigenaar bent. Je hebt er nu nee op beantwoord, maar het gaat om 1 januari 2017 en niet 2018.

En laatste vraag overigens op ja beantwoorden want per 30-9 heb je andere woning.
Maar dit is de nieuwe woning. Ik was op 1 januari nog geen eigenaar van die woning. Ik heb getekend op 30-06 en was vanaf dat moment toch eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricksen87
In eerder bericht geef je aan dat huis is verkocht en dat op 30-6 overdracht is geweest en dat je op 14-09 heb getekend voor een nieuwe woning. Je berichten lijken wat tegenstrijdig te zijn. Is voor mij niet helemaal duidelijk wat nou de tijdslijnen zijn van oude en nieuwe woning en daarom ook moeilijk om te beoordelen of je aangifte nu goed is ingevuld.

SR+ / White / Black / 19, Bestelling 8-10, RN 10-10, VIN 26-11, leverdatum: 16-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
ricksen87 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 07:50:
In eerder bericht geef je aan dat huis is verkocht en dat op 30-6 overdracht is geweest en dat je op 14-09 heb getekend voor een nieuwe woning. Je berichten lijken wat tegenstrijdig te zijn. Is voor mij niet helemaal duidelijk wat nou de tijdslijnen zijn van oude en nieuwe woning en daarom ook moeilijk om te beoordelen of je aangifte nu goed is ingevuld.
Je hebt gelijk, sorry. Het is andersom.
Voor mijn nieuwe woning heb ik getekend op 30-6 en mijn oude woning op 14-09. Ik heb in de periode 30-06 en 14-09 2 woningen gehad om te kunnen verhuizen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricksen87
Ok duidelijk. Je moet laatste vraag wel met ja beantwoorden. Je had namelijk 2 huizen gedurende 2017. Vanaf 30-6 is het gewoon leegstand en niet bewoond door iemand anders. Je beantwoord nu 2 woningen in 1 vraag. Klopt ook niet met eerste vraag waarbij je het adres vermeld. Dus per adres melden waande situatie is geweest. Hou overigens ook rekening met bijleeenregeling wat ik weer niet of je je huis met overwaarde heb verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik heb vorig jaar verschillende programmeer boeken en een cursus gekocht voor zelfstudie kan ik deze van de belasting aftrekken onder het mom van studiekosten?
Nee, want op deze pagina is te vinden dat een van de voorwaarden is dat er sprake is van een leertraject (kennis opdoen onder begeleiding of toezicht). Daar wordt met zelfstudie niet aan voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
Ik wilde net een vraag stellen over een leertraject, dus kan ik mooi aanhaken. (btw, lang geleden dat ik voor het laatst op tweakers heb gepost)

Mijn vrouw heeft begin dit jaar een cursus mindfullness gevolgd in het st. Radboud, Nijmegen. Destijds zat zij in een burn-out en dit is dan ook in overleg gegaan met haar bedrijfsarts. Nu denk ik dat deze cursus ook onder een leertraject valt: zij heeft immers onder begeleiding aan haar eigen cognitieve competenties gewerkt t.b.v. haar reguliere werk en inkomen.

Nu heeft haar werkgever een persoonlijk budget, deze heeft zij aan kunnen wenden om deze cursus te betalen. Ik neem verder aan dat dit niet onder een vergoeding valt zoals de belastingdienst deze bedoelt.

Interpreteer ik de regels juist door te stellen dat ik het volledige bedrag als aftrekpost in mag zetten?
Mocht ik het hier fout hebben dan ben ik ook benieuwd wat ik hier over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:06
Als de werkgever het betaalt heeft, dan kunnen jullie het - bij mijn weten - niet ook als aftrekpost gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:58:
Vraag: in een samengesteld gezin is de vriendin van vader zijn fiscale partner omdat er een minderjarig kind van vriendin is. Zoon van de vader woont ook in dit samengesteld gezin, de vriendin van zijn vader is volgens dezelfde regel, moeder van het minderjarige kind, ook zijn fiscale partner. Maar zij kan niet van beide fiscaal partner zijn. Vader heeft al met zijn vriendin belastingaangifte gedaan. Wat moet de zoon, hij is 26 jaar, invullen bij *Stond een minderjarig kind van 1 van u ingeschreven op hetzelfde adres? Zodra hij ja invult is hij automatisch fiscaal aan de vriendin verbonden. Als hij nee invult klopt dat niet want er is wel een minderjarig kind in dit samengesteld gezin????????
U bent geen fiscaal partner / toeslagpartner met de vriendin. Weliswaar is de uitkomst van: wie is mijn fiscaal / toeslagpartner JA. Maar daaronder staan de volgende uitzonderingen:
Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2017 jonger dan 27 jaar.
◾U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.

U voldoet aan de uitzonderingsbepaling dat er 2 of meer medebewoners zijn, namelijk: vader en zijn vriendin. U bent dus géén fiscaal partner met de vriendin van vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Lekiame schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:04:
Dag iedereen,

Gr
U verwart toeslagpartners het erfrecht.U heeft (erf)rechten als u minimaal 5 jaar samenwoont.
Info erfrecht:
Voldoet u aan alle voorwaarden voor samenwoners, maar hebt u geen notarieel samenlevingscontract? Dan bent u toch partners voor de erfbelasting als u allebei minimaal 5 jaar op het zelfde adres staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente of een vergelijkbare administratie buiten Nederland. Lees de info in bijgaande link: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Lothlorien67 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:42:
Nu heeft haar werkgever een persoonlijk budget, deze heeft zij aan kunnen wenden om deze cursus te betalen. Ik neem verder aan dat dit niet onder een vergoeding valt zoals de belastingdienst deze bedoelt.

Interpreteer ik de regels juist door te stellen dat ik het volledige bedrag als aftrekpost in mag zetten?
Mocht ik het hier fout hebben dan ben ik ook benieuwd wat ik hier over het hoofd zie.
Nee. Iets wat je niet zelf betaalt mag je sowieso niet aftrekken. Dat de werkgever direct betaalt is de meest zuivere vorm van een vergoeding ontvangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisbel
Vrijdag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:17:

U moet uiteraard invullen dat u in 2017 wél gehuwd was. Maar dit was voor een bepaalde periode: tot de datum dat de scheiding werd aangevraagd was u fiscaal partners met uw ex. Daarna niet meer. U kunt nu kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap. Dat heeft het voordeel dat inkomen (Box 3) en aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek, giften, ziektekosten fiscaal gunstig kunnen worden verdeeld. U heeft geen inkomen Box 3, er zijn geen aftrekposten zo te lezen. Dan lijkt de keuze voor fiscaal partnerschap voor het gehele jaar niet logisch. M.a.w.: u doet alleen voor uzelf aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
ricksen87 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:06:
Ok duidelijk. Je moet laatste vraag wel met ja beantwoorden. Je had namelijk 2 huizen gedurende 2017. Vanaf 30-6 is het gewoon leegstand en niet bewoond door iemand anders. Je beantwoord nu 2 woningen in 1 vraag. Klopt ook niet met eerste vraag waarbij je het adres vermeld. Dus per adres melden waande situatie is geweest. Hou overigens ook rekening met bijleeenregeling wat ik weer niet of je je huis met overwaarde heb verkocht.
Ok, zo dus?

Oude Woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E9FjNL1k2vtC15BFwNz9m1GJ/medium.png

Nieuwe Woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/esYcNxsDkmcg6eZMcf1clNg8/medium.png

Bedankt voor het helpen trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:14
Lothlorien67 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:42:
Ik wilde net een vraag stellen over een leertraject, dus kan ik mooi aanhaken. (btw, lang geleden dat ik voor het laatst op tweakers heb gepost)

Mijn vrouw heeft begin dit jaar een cursus mindfullness gevolgd in het st. Radboud, Nijmegen. Destijds zat zij in een burn-out en dit is dan ook in overleg gegaan met haar bedrijfsarts. Nu denk ik dat deze cursus ook onder een leertraject valt: zij heeft immers onder begeleiding aan haar eigen cognitieve competenties gewerkt t.b.v. haar reguliere werk en inkomen.

Is dat een budget dat je zelf kunt aanwenden voor cursussen of vrije dagen of nog iets anders? Persoonlijk budget zoals ik dat ken is budget van de werknemer zelf, maar als het ingezet wordt om uit een burn-out te komen verbaast het me ook, want dan zou ik verwachten dat je het niet zelf hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Dat heb ik begin dit jaar ook gehad. Ik krijg al sinds oktober 2016 geen zorgtoeslag meer, dit heb ik keurig aangegeven op mijntoeslagen, maar begin 2018 (december 2017 eigenlijk) begon de Belastingdienst toch vrolijk weer geld te sturen, op basis van hun geschatte inkomen van 2018, wat van geen bal klopte. Log dus nogmaals in op Mijntoeslagen en wijzig wederom het inkomen 2018 naar iets wat boven de toeslaggrens ligt. Dan krijg je na ongeveer 1-2 maanden bericht van de belastingdienst dat ze het teveel overgemaakte geld terug willen zien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricksen87
Squ1zZy schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:54:
[...]

Ok, zo dus?

Oude Woning:

[afbeelding]

Nieuwe Woning:

[afbeelding]

Bedankt voor het helpen trouwens _/-\o_
Ja dit gaat de goede kant op:)
Volgens mij moet je nog melden dat je vanaf 14-09 de nieuwe woning heb betrokken of heb je na oplevering oude woning nog tijdelijk ergens anders gezeten? En nieuwe woning kan je vanaf 30-6 gelijk als leegstand aangeven. Lijkt mij dat mensen er op die dag zijn uitgegaan.. verwacht overigens niet dat het heel fout is als je 30-6 aangeeft als bewoond door iemand anders en vanaf 1 juli leegstand. Wellicht dat je alleen nog moet aangeven wanneer je in de nieuwe woning bent gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
Nee. Iets wat je niet zelf betaalt mag je sowieso niet aftrekken. Dat de werkgever direct betaalt is de meest zuivere vorm van een vergoeding ontvangen ;)]
Bedankt voor je antwoord, echter heeft zij eerder (in 2016) ook een vergoeding studiekosten ontvangen voor een meer reguliere scholing: deze staat op haar loonstrook vermeld als "vergoeding studiekosten" en werd bij het netto subtotaal opgeteld. (ergo: buiten de loonheffing). Het persoonlijke budget dat zij heeft laten uitbetalen staat vermeld als "bruto opname PB" vóór toepassing van de loonheffing en beslaat meer dan alleen de cursuskosten.

Vandaar dat ik aannam dat deze opname in principe los staat van reguliere vergoeding.
Is dat een budget dat je zelf kunt aanwenden voor cursussen of vrije dagen of nog iets anders? Persoonlijk budget zoals ik dat ken is budget van de werknemer zelf, maar als het ingezet wordt om uit een burn-out te komen verbaast het me ook, want dan zou ik verwachten dat je het niet zelf hoeft te betalen.
Dat klopt: ik heb haar CAO opgezocht (CAO umc). Hieruit blijkt dat het persoonlijk budget van de werknemer zelf is. (artikel 3.1) en bedoeld om zelfontwikkeling, met als doel een duurzame inzet, te stimuleren. Vandaar dat er een zeer terughoudend beleid wordt gevoerd op uitbetaling voor hobby's en gebruiksgoederen. ICT-hulpmiddelen, vakbondscontributie, vakliteratuur en extra vakantieuren kunnen hier dan wel mee worden gefinancieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 14:13
Patavorene schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:18:
[...]

Wat betreft de zorgtoeslag. Je zou eigenlijk in moeten loggen op het onderdeel toeslagen van de belastingdienst. Je kan daar je je gezamenlijk inkomen voor 2018 invullen. Dit hoeft natuurlijk niet helemaal op de euro te kloppen. Als je dat niet doet dan krijg je namelijk nog toeslag op het gezamenlijke inkomen van 2017. Als je nu maandelijks een mooi bedrag krijgt, maar veel meer bent gaan verdienen, dan moet je eind 2018 toch flink terugbetalen. Dus beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen.

Edit: ik lees dat je dit in oktober al eens hebt gedaan. Als het goed is heb je daarna dan ook een ander bedrag gekregen als zorgtoeslag (met brief). Als dat niet het geval is dan zou ik toch nog eens inloggen en kijken of het geschatte bedrag klopt.
SmurfLink schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:07:
[...]

Dat heb ik begin dit jaar ook gehad. Ik krijg al sinds oktober 2016 geen zorgtoeslag meer, dit heb ik keurig aangegeven op mijntoeslagen, maar begin 2018 (december 2017 eigenlijk) begon de Belastingdienst toch vrolijk weer geld te sturen, op basis van hun geschatte inkomen van 2018, wat van geen bal klopte. Log dus nogmaals in op Mijntoeslagen en wijzig wederom het inkomen 2018 naar iets wat boven de toeslaggrens ligt. Dan krijg je na ongeveer 1-2 maanden bericht van de belastingdienst dat ze het teveel overgemaakte geld terug willen zien.
Ik heb even gegoogeld na wat de grens voor zorgtoeslag is en dat blijkt dat mijn inkomen nog onder de grens zit (28k). Dus hoef ik toch nog niet door te geven blijkbaar. Wat ik wel gek vindt.. Ik had namelijk van collega's begrepen dat zo gauw zij waren begonnen met werken na het studeren ze in eens zorgtoeslag terug moesten betalen. Naar mijn weten waren ze met hetzelfde loon als ik begonnen en hadden ze ook geen huis of bijzonder dikke spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
BB-One schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:40:
[...]

Die kosten zitten toch al in je aankoopprijs? EW reserve is verkoopprijs minus EW schuld en dat bedrag mag je niet financieren of beter gezegd daarover mag je bij de aankoop van een nieuwe woning geen rente over aftrekken.
Sorry dat ik het nog niet helemaal begrijp, maar als ik deze info (https://www.belastingdien...serve_uit_eerdere_verkoop) lees dan lijkt het dat ik de oude oorspronkelijke eigen woning reserve ook moet meetellen.

Zou je mij kunnen uitleggen wat je bedoelde met dat de oude eigen woning reserve weg is op het moment dat je een andere woning koopt? Ik probeer het te snappen, maar dat wil nog niet lukken. Waarschijnlijk zeg ik straks ' Ohhhh zit dat zo......' :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Lothlorien67 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:20:
[...]

Bedankt voor je antwoord, echter heeft zij eerder (in 2016) ook een vergoeding studiekosten ontvangen voor een meer reguliere scholing: deze staat op haar loonstrook vermeld als "vergoeding studiekosten" en werd bij het netto subtotaal opgeteld. (ergo: buiten de loonheffing). Het persoonlijke budget dat zij heeft laten uitbetalen staat vermeld als "bruto opname PB" vóór toepassing van de loonheffing en beslaat meer dan alleen de cursuskosten.

Vandaar dat ik aannam dat deze opname in principe los staat van reguliere vergoeding.

[...]

Dat klopt: ik heb haar CAO opgezocht (CAO umc). Hieruit blijkt dat het persoonlijk budget van de werknemer zelf is. (artikel 3.1) en bedoeld om zelfontwikkeling, met als doel een duurzame inzet, te stimuleren. Vandaar dat er een zeer terughoudend beleid wordt gevoerd op uitbetaling voor hobby's en gebruiksgoederen. ICT-hulpmiddelen, vakbondscontributie, vakliteratuur en extra vakantieuren kunnen hier dan wel mee worden gefinancieerd.
Lekker zooitje. In dit geval valt er wat voor te zeggen.

Buiten bovenstaande onduidelijkheid zit je dan ook nog met of een cursus mindfulness kwalificeert als studiekosten.

Klinkt ook een beetje alsof de werkgever het zelf niet aandurfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ione schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:42:
[...]

Sorry dat ik het nog niet helemaal begrijp, maar als ik deze info (https://www.belastingdien...serve_uit_eerdere_verkoop) lees dan lijkt het dat ik de oude oorspronkelijke eigen woning reserve ook moet meetellen.

Zou je mij kunnen uitleggen wat je bedoelde met dat de oude eigen woning reserve weg is op het moment dat je een andere woning koopt? Ik probeer het te snappen, maar dat wil nog niet lukken. Waarschijnlijk zeg ik straks ' Ohhhh zit dat zo......' :-)
Je leest je eigen link niet goed ;)
Je hebt ooit een huis (huis 1) verkocht daar had je een EW-reserve. Toen heb je een nieuw huis (huis 2) gekocht, en dit huis heb je weer verkocht en nu weer een nieuw huis (huis 3).

Bij aanschaf huis 2 bepaal je je maximale EW schuld als volgt:
Eigenwoningschuld
De nieuwe eigenwoningschuld wordt: aankoopprijs + aankoopkosten - eigenwoningreserve.

Bij verkoop van huis 2 bepaal je de EW reserve 2 als volgt: Verkoopprijs - EWschuld

Bij aanschaf van huis 3 wordt de maximale EW schuld: Eigenwoningschuld
De nieuwe eigenwoningschuld wordt: aankoopprijs + aankoopkosten - eigenwoningreserve 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sjenker schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:49:
[...]
[...]
Ik heb even gegoogeld na wat de grens voor zorgtoeslag is en dat blijkt dat mijn inkomen nog onder de grens zit (28k). Dus hoef ik toch nog niet door te geven blijkbaar. Wat ik wel gek vindt.. Ik had namelijk van collega's begrepen dat zo gauw zij waren begonnen met werken na het studeren ze in eens zorgtoeslag terug moesten betalen. Naar mijn weten waren ze met hetzelfde loon als ik begonnen en hadden ze ook geen huis of bijzonder dikke spaarrekening.
De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Het wordt afgebouwd naar die grens van 28.500 (voor alleenstaande). Het is dus wel raadzaam om het inkomen aan te passen naar een reële schatting voor 2018. Zie https://www.belastingdien...nkomen/bedragen-per-maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat er hier belastingexperts zitten. Een kennis heeft problemen met de belastingaangifte na zijn scheiding. Situatie is:
2014 getrouwd. december 2016 gescheiden. De gekochte woning met zijn partner heeft hij in maart 2017 verlaten. Zijn ex is er blijven wonen en heeft de hypotheek in dat jaar betaald. De hypotheek is 16 juni 2017 op naam van de ex gezet. Mijn kennis heeft 400,-- meebetaald aan de overdracht van de hypotheek.
Wat moet hij opgeven mbt eigen woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
De aangifte voor 2016 zal al zijn ingediend en verwerkt. Dus het gaat hier om de invulling van de aangifte 2017. De aangiften van de kennis en zijn ex worden apart ingediend. (in 2016 was er een keuzemogelijkheid) De hypotheekrente is door de ex betaald. Maar dat is voor het invullen van het formulier niet van belang. De betaalde hypotheekrente tot 16 juni 2017 mag de ex in zijn aangifte opnemen. De ex dus de andere helft. Even goed erop letten dat de vragen m.b.t. uitschrijving woning goed worden ingevuld.

De kosten voor de overdracht van de hypotheek lijken me gedeelde kosten, dus ieder de helft in zijn / haar aangifte. Hoe er onderling verrekend wordt, daar bemoeit de Belastingdienst zich niet mee.
N.B: als er toeslagen zijn erop letten dat deze goed aan de nieuwe situatie worden aangepast. De uitschrijvingsdatum van de kennis is hier de cesuurdatum. De maand na uitschrijfdatum (april) is de kennis alleenstaand en wijzigt het recht op toeslagen voor ex c.q. kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het meedenken. Ik dacht ook dat mijn kennis tot 16 juni 2017 de hypotheekrente kon aftrekken en de bijbehorende woz waarde opgeven. Echter; hij heeft buiten de 400,-- niets betaald aan hypotheekrente. Zijn ex heeft al aangifte gedaan en totale woz waarde en totale hypotheekrente opgevoerd. Lijkt me allemaal niet correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 26 maart 2018 @ 03:46:
[...]

Je leest je eigen link niet goed ;)
Je hebt ooit een huis (huis 1) verkocht daar had je een EW-reserve. Toen heb je een nieuw huis (huis 2) gekocht, en dit huis heb je weer verkocht en nu weer een nieuw huis (huis 3).

Bij aanschaf huis 2 bepaal je je maximale EW schuld als volgt:
Eigenwoningschuld
De nieuwe eigenwoningschuld wordt: aankoopprijs + aankoopkosten - eigenwoningreserve.

Bij verkoop van huis 2 bepaal je de EW reserve 2 als volgt: Verkoopprijs - EWschuld

Bij aanschaf van huis 3 wordt de maximale EW schuld: Eigenwoningschuld
De nieuwe eigenwoningschuld wordt: aankoopprijs + aankoopkosten - eigenwoningreserve 2.
Sorry dat ik lastig ben hiermee.... O-) 8)7
In de link van de BD in mijn vorige post rekenen ze in het voorbeeld met een eigen woning reserve van een eerdere verkoop (40.000 in het voorbeeld). Deze tellen ze dan bij de nieuwe reserve op. Dat stuk snap ik dan nog even niet. Ze komen daar dan op een nieuwe reserve van 75.000 in plaats van alleen de laatste reserve te gebruiken.

In mijn geval :
Na verkoop van huis 1: reserve = 30.000
Aankoop huis 2 voor 280.000 --> EW schuld = 250.000
Verkoop huis 2: 268.000 --> reserve = 18.000
Aankoop huis 3: 400.000 --> EW schuld = 400.000 - 18.000 of 400.000 - (30.000 + 18.000)?

Je hebt het al eerder uitgelegd dus excuses dat ik het blijf vragen, maar ik probeer het aan de hand van het voorbeeld op de site van de BD te begrijpen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:12:
Bedankt voor het meedenken. Ik dacht ook dat mijn kennis tot 16 juni 2017 de hypotheekrente kon aftrekken en de bijbehorende woz waarde opgeven. Echter; hij heeft buiten de 400,-- niets betaald aan hypotheekrente. Zijn ex heeft al aangifte gedaan en totale woz waarde en totale hypotheekrente opgevoerd. Lijkt me allemaal niet correct?
Als zijn ex de rente volledig heeft betaald heeft zij recht op de volledige hypotheekrente aftrek. Zij kan ook bij controle aantonen dat dat niet is betaald met gezamenlijk geld. Geen rente betalen maar wel rente aftrek krijgen is ook niet echt eerlijk lijkt mij. Ook kan hij die 400.- euro niet aftrekken omdat hij geen kosten heeft gemaakt om een woning te verkrijgen.

*kleine toevoeging; als aanname ging ik er eigenlijk wel vanuit dat ze nog als fiscaalpartner aangifte hebben gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheusk op 27-03-2018 22:23 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
@Morpheusk:
De scheiding was in 2016. In dat jaar kon worden geopteerd voor fiscaal partnerschap voor het gehele jaar. In 2017 kon dat niet meer. De kennis en zijn ex hebben de aangifte dus apart als alleenstaande opgestuurd. Het is duidelijk dat de ex ten onrechte de volledige hypotheekrente in haar aangifte heeft opgenomen. Het doet niet ter zake wie de hypotheekrente heeft betaald. Nog maximaal 2 jaar na de scheiding mag de partner die elders is gaan wonen bij gezamenlijk eigendom de hypotheekrente voor 50% in de aangifte vermelden. Omdat op 16 juni 2017 de woning op naam van de ex is gezet is de betaalde hypotheekrente tot 16 juni 2017 voor 50% aftrekbaar voor de kennis. De ex dient dus haar aangifte t.a.v. de hypotheekrente én de WOZ-waarde voor de periode tot 16 juni 2017 aan te passen. Lees de informatie van de Belastingdienst: scheiden of uit elkaar gaan. Lees https://www.belastingdien...nect/nl/scheiden/scheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ione schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:57:
[...]

Sorry dat ik lastig ben hiermee.... O-) 8)7
In de link van de BD in mijn vorige post rekenen ze in het voorbeeld met een eigen woning reserve van een eerdere verkoop (40.000 in het voorbeeld). Deze tellen ze dan bij de nieuwe reserve op. Dat stuk snap ik dan nog even niet. Ze komen daar dan op een nieuwe reserve van 75.000 in plaats van alleen de laatste reserve te gebruiken.

In mijn geval :
Na verkoop van huis 1: reserve = 30.000
Aankoop huis 2 voor 280.000 --> EW schuld = 250.000
Verkoop huis 2: 268.000 --> reserve = 18.000
Aankoop huis 3: 400.000 --> EW schuld = 400.000 - 18.000 of 400.000 - (30.000 + 18.000)?

Je hebt het al eerder uitgelegd dus excuses dat ik het blijf vragen, maar ik probeer het aan de hand van het voorbeeld op de site van de BD te begrijpen......
Je bent inderdaad lastig... ;)
Je eigen woning reserve is weg/foetsie zodra je die volledig gebruikt hebt bij de aanschaf van een 'nieuwe' woning:
"Aftrekbare rente
Omdat u de hele nieuwe eigenwoningreserve gebruikt voor uw nieuwe woning, is de eigenwoningreserve: € 0. U mag de rente aftrekken over een hypotheek of lening van € 255.000. Dat is dan € 255.000 x 5% = € 12.750."

Dat is/was bij jou het geval (tenminste zo had ik het begrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisbel schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 02:09:
@Morpheusk:
De scheiding was in 2016. In dat jaar kon worden geopteerd voor fiscaal partnerschap voor het gehele jaar. In 2017 kon dat niet meer. De kennis en zijn ex hebben de aangifte dus apart als alleenstaande opgestuurd. Het is duidelijk dat de ex ten onrechte de volledige hypotheekrente in haar aangifte heeft opgenomen. Het doet niet ter zake wie de hypotheekrente heeft betaald. Nog maximaal 2 jaar na de scheiding mag de partner die elders is gaan wonen bij gezamenlijk eigendom de hypotheekrente voor 50% in de aangifte vermelden. Omdat op 16 juni 2017 de woning op naam van de ex is gezet is de betaalde hypotheekrente tot 16 juni 2017 voor 50% aftrekbaar voor de kennis. De ex dient dus haar aangifte t.a.v. de hypotheekrente én de WOZ-waarde voor de periode tot 16 juni 2017 aan te passen. Lees de informatie van de Belastingdienst: scheiden of uit elkaar gaan. Lees https://www.belastingdien...nect/nl/scheiden/scheiden
Dat dacht ik ook. Maar meen dat de fiscale eis is dat mijn kennis dan ook tot 16 juni 2017 meebetaald heeft aan de hypotheekrente, en dat is dus niet zo. Hij kan toch geen hypotheekrente aftrekken en gedeelte woz waarde aangeven als hij buiten die 400,-- niets betaald heeft? Moet hij dan maar niets vermelden bij eigen woning? En waar die 400,-- vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Zolang de hypotheek en eigendom op beider namen stond maakt wie er betaald niet uit toch?
Beetje suf geregeld van je kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:35:
Zolang de hypotheek en eigendom op beider namen stond maakt wie er betaald niet uit toch?
Beetje suf geregeld van je kennis.
Vind ik ook, maar heeft hij nu niets meer aan. Het gaat er nu om om correct aangifte te doen zonder dat hij zichzelf te kort doet. Maar ook al heeft hij niets betaald, kan hij wel tot 16 juni de rente aftrekken? En zijn ex heeft al aangifte gedaan met aftrek van de gehele hypotheekrente. Dat accepteert de belastingdienst toch nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
BB-One schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:13:
[...]

Je bent inderdaad lastig... ;)
Je eigen woning reserve is weg/foetsie zodra je die volledig gebruikt hebt bij de aanschaf van een 'nieuwe' woning:
"Aftrekbare rente
Omdat u de hele nieuwe eigenwoningreserve gebruikt voor uw nieuwe woning, is de eigenwoningreserve: € 0. U mag de rente aftrekken over een hypotheek of lening van € 255.000. Dat is dan € 255.000 x 5% = € 12.750."

Dat is/was bij jou het geval (tenminste zo had ik het begrepen)
Misschien zit daar wel de verwarring tussen ons......
Misschien als ik het iets uitgebreider uitleg, dan kan je kijken of jouw onderbouwing inderdaad juist is (hoop het wel, want dan is er meer aftrek :) ).

De 30.000 overwaarde van de verkoop van woning 1 is destijds consumptief gebruikt (aflossing van een oude lening).
Voor woning 2 is een hypotheek (met daarin ook de aankoopkosten) van 280.000 afgesloten. Doordat de overwaarde dus niet in woning 2 was gestopt was er een EW Schuld van 250.000. (Klopt toch?)

Woning 2 is verkocht voor 268.000 (verkooprijs - kosten).
Woning 3 is aangekocht voor 385.000. Hypotheek is 392.000 en hier is nog iets van 8.000 aan eigen geld bovenop ingebracht voor de kosten. Plus daarna een kleine 5.000 aan verbouwing.

Geeft dit een ander beeld, of blijft het bij een EW reserve zoals je eerder aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ione schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:39:
[...]

Misschien zit daar wel de verwarring tussen ons......
Misschien als ik het iets uitgebreider uitleg, dan kan je kijken of jouw onderbouwing inderdaad juist is (hoop het wel, want dan is er meer aftrek :) ).

De 30.000 overwaarde van de verkoop van woning 1 is destijds consumptief gebruikt (aflossing van een oude lening).
Voor woning 2 is een hypotheek (met daarin ook de aankoopkosten) van 280.000 afgesloten. Doordat de overwaarde dus niet in woning 2 was gestopt was er een EW Schuld van 250.000. (Klopt toch?)

Woning 2 is verkocht voor 268.000 (verkooprijs - kosten).
Woning 3 is aangekocht voor 385.000. Hypotheek is 392.000 en hier is nog iets van 8.000 aan eigen geld bovenop ingebracht voor de kosten. Plus daarna een kleine 5.000 aan verbouwing.

Geeft dit een ander beeld, of blijft het bij een EW reserve zoals je eerder aangaf.
Na de aankoop van woning 2 had je geen EW reserve meer, zit nameljk verwerkt in de EW schuld van 250.000 (schuld van 280.000 waarvan 'slechts' over 250.000 rente aftrekbaar is. Bij verkoop van woning 2 had je een meerwaarde van 18.000, nl 268-250, deze ew reserve moet je meenemen voor de bepaling waarover je rente aftrek krijgt bij woning 3. De EW schuld is dan aankoopprijs inclusief bijkomende kosten plus kosten verbouwing/onderhoud minus 18.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
BB-One schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:29:
[...]

Na de aankoop van woning 2 had je geen EW reserve meer, zit nameljk verwerkt in de EW schuld van 250.000 (schuld van 280.000 waarvan 'slechts' over 250.000 rente aftrekbaar is. Bij verkoop van woning 2 had je een meerwaarde van 18.000, nl 268-250, deze ew reserve moet je meenemen voor de bepaling waarover je rente aftrek krijgt bij woning 3. De EW schuld is dan aankoopprijs inclusief bijkomende kosten plus kosten verbouwing/onderhoud minus 18.000.
Ok, na het lezen van je eerste zin is het duidelijk.

Bedankt voor je geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
De Belastingdienst bemoeit zich er niet mee wie de hypotheekrente betaalt. Uitsluitend de regelgeving is bepalend. En die zegt in deze situatie dat de rente op fifty-fifty basis verdeeld wordt. En met de betaalde € 400 heeft de fiscus geen bemoeienis. Dat is een onderlinge verrekening tussen ex en kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:39:
[...]

Vind ik ook, maar heeft hij nu niets meer aan. Het gaat er nu om om correct aangifte te doen zonder dat hij zichzelf te kort doet. Maar ook al heeft hij niets betaald, kan hij wel tot 16 juni de rente aftrekken? En zijn ex heeft al aangifte gedaan met aftrek van de gehele hypotheekrente. Dat accepteert de belastingdienst toch nooit?
Waarom zou je de rente willen aftrekken als je niets betaald hebt? Klinkt als een vechtscheiding waar je kennis niet meer rationeel in staat om eerlijk te zijn. Laat ze dat zelf maar uitzoeken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik heb vorig jaar een woning gekocht en daar kosten voor gemaakt. Dit zijn:

- Makelaarskosten voor het verkopen van de woning
- Makelaarskosten van de eigenaar van de woning (vraagprijs was 265.000. Ik heb 262.500 betaald en 2500 euro voor de makelaarskosten van de eigenaar).
- Makelaatspakket (foto's funda, funda etc).
- Notariskosten
- Bemiddelingskosten (tussenpersoon)

Nu heb ik dit wel gevonden, maar het is niet helemaal duidelijk of ik alles heb opgegeven:

https://www.belastingdien...osten_zijn_aftrekbaar.htm

Wat ik heb opgegeven is:

- Notariskosten
- Bemiddelingskosten tussenpersoon

Ik kan niet meer opgeven heb ik het idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:09

TDB

Squ1zZy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:36:
Ik heb vorig jaar een woning gekocht en daar kosten voor gemaakt. Dit zijn:

- Makelaarskosten voor het verkopen van de woning
- Makelaarskosten van de eigenaar van de woning (vraagprijs was 265.000. Ik heb 262.500 betaald en 2500 euro voor de makelaarskosten van de eigenaar).
- Makelaatspakket (foto's funda, funda etc).
- Notariskosten
- Bemiddelingskosten (tussenpersoon)

Nu heb ik dit wel gevonden, maar het is niet helemaal duidelijk of ik alles heb opgegeven:

https://www.belastingdien...osten_zijn_aftrekbaar.htm

Wat ik heb opgegeven is:

- Notariskosten
- Bemiddelingskosten tussenpersoon

Ik kan niet meer opgeven heb ik het idee?
Klopt.

Alhoewel in de praktijk blijkt dat mensen ook de makelaarskosten opgeven in het kader van "een makelaar is ook een tussenpersoon/bemiddeld). Maar dat is dus niet terecht.

PSN: TDBtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Kijk uit, want je kan niet alle notariskosten opgeven. Staat in dit topic al meerdere keren uitgelegd.
Ook kun je de taxatiekosten opgeven, die heb je waarschijnlijk ook gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Waarom zou je de rente willen aftrekken als je niets betaald hebt? Klinkt als een vechtscheiding waar je kennis niet meer rationeel in staat om eerlijk te zijn. Laat ze dat zelf maar uitzoeken. |:(
Ja, ze zijn niet prettig uit elkaar gegaan. Het gaat er echter nu om om correct aangifte te doen zonder dat hij zich zelf te kort doet. Moet hij dan niet aangifte doen zonder vermelding eigen woning? De woning is weliswaar 16 juni volledig overgegaan naar zijn ex, maar die heeft wel het gehele jaar de rente betaald. En meen ergens gelezen te hebben dat bij scheiding aftrek hypotheekrente alleen kan als die ook daadwerkelijk betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Squ1zZy Het is het makkelijkst om te bedenken dat je alleen kosten mag aftrekken die je maakt voor het verkrijgen van de hypotheek. Alles wat daar niet mee te maken heeft, kan je dus ook niet aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus niets opgeven mbt voormalige eigen woning? En de 400,-- die hij heeft betaald aan de notaris bij overschrijving hypotheek naar zijn ex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:40:
Dus niets opgeven mbt voormalige eigen woning? En de 400,-- die hij heeft betaald aan de notaris bij overschrijving hypotheek naar zijn ex?
Volgens mij is al vermeld dat die 400 euro niet af te trekken is, verder zou ik zeggen dat hij ook geen recht heeft op HRA aangezien hij niet heeft betaalt. Voor mij wel makkelijk gezegd natuurlijk, want ik zit niet in zijn situatie, maar dat lijkt mij het juiste om te doen. Wettelijk gezien weet ik niet hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:39:
[...]

Nogmaals hij mag de rente als vertrekkende partner gedurende 2 jaar alleen aftrekken als hij deze ook daadwerkelijk betaald. Is dit niet in een convenant opgenomen, dat zij de volledige hypotheekrente betaald? Zij geeft dan de helft van het hypotheek bedrag dan op als betaalde alimentatie en deze is daarmee aftrekbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Morpheusk op 29-03-2018 13:44 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Al twee keer door iemand gesteld dit topic, maar een antwoord kwam ik niet tegen.

Huis gekocht, overdracht dit jaar. Maar alleen de taxatiekosten betaald vorig jaar. Opgeven voor jaar waarin daadwerkelijk betaald is dacht ik. Maar hoe vul je dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:37:
@Squ1zZy Het is het makkelijkst om te bedenken dat je alleen kosten mag aftrekken die je maakt voor het verkrijgen van de hypotheek. Alles wat daar niet mee te maken heeft, kan je dus ook niet aftrekken.
Dus ook de brandstofkosten om naar de bank te rijden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Mijn vrouw is zzp met beperkt inkomen met vrijwel geen aftrekposten (ook een zelfstandigenaftrek). Het geld wat ze verdiend is niet noodzakelijk dus staat meestal vrij lang op de zakelijke rekening. Afgelopen jaar heb ik alleen net te laat de overboeking naar prive gedaan, waardoor de transactie door de feestdagen en het weekend op 2 januari 2018 is uitgevoerd. Feitelijke invoer overboeking was op 30 december 2017. Niet slim, maarja kan er nu niets meer aan doen.

Nu zag ik bij het onderzoek van de consumentenbond naar de antwoorden bij de belastingtelefoon een onderwerp over mogelijkheid correctie jaaroverzicht bank bij overboeking die over de jaarwisseling valt.

Is het toegestaan om deze prive overboeking van de zakelijke rekening naar de prive rekening over boekjaar 2017 te rekenen ondanks dat de transactiedatum op beide rekeningen op 2 januari staat?

[ Voor 4% gewijzigd door zandpaddo op 30-03-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

edit:
foutje

[ Voor 97% gewijzigd door zandpaddo op 30-03-2018 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
sambalbaj schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:50:
Al twee keer door iemand gesteld dit topic, maar een antwoord kwam ik niet tegen.

Huis gekocht, overdracht dit jaar. Maar alleen de taxatiekosten betaald vorig jaar. Opgeven voor jaar waarin daadwerkelijk betaald is dacht ik. Maar hoe vul je dat in?
Probleem ook gehad een aantal jaren terug. Je zult helaas een jaartje moeten wachten, dan kun je alles in 1x opgeven. Jaar van overdracht is leidend en niet het jaar waarin de kosten zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zandpaddo schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:24:
Mijn vrouw is zzp met beperkt inkomen met vrijwel geen aftrekposten (ook een zelfstandigenaftrek). Het geld wat ze verdiend is niet noodzakelijk dus staat meestal vrij lang op de zakelijke rekening. Afgelopen jaar heb ik alleen net te laat de overboeking naar prive gedaan, waardoor de transactie door de feestdagen en het weekend op 2 januari 2018 is uitgevoerd. Feitelijke invoer overboeking was op 30 december 2017. Niet slim, maarja kan er nu niets meer aan doen.

Nu zag ik bij het onderzoek van de consumentenbond naar de antwoorden bij de belastingtelefoon een onderwerp over mogelijkheid correctie jaaroverzicht bank bij overboeking die over de jaarwisseling valt.

Is het toegestaan om deze prive overboeking van de zakelijke rekening naar de prive rekening over boekjaar 2017 te rekenen ondanks dat de transactiedatum op beide rekeningen op 2 januari staat?
Of het op een priverekening staat of op een zakelijke maakt voor een eenmanszaak volgens mij helemaal niets uit. Hooguit voor de balans als eigen vermogen van de zaak. Maar sowieso, waarom maak je je hier druk om? Ik neem aan dat ze voor de fiscus niet eens als ondernemer wordt gezien. Ik zou gewoon haar inkomsten opgeven als inkomsten overige werkzaamheden. Ik zou gezien de kosten van een zakelijke rekening niet eens een zakelijke rekening nemen. Mijn vrouw heeft die ook niet als zzp-er en die komt wel aan het urencritirium etc. Mocht je overigens nog een mooi programmaatje zoeken tbv zakelijke posten tegen minimale kosten kan ik je https://www.siel.nl/acumulus/ van harte aanraden. Maar als je geen V&W en geen balans nodig hebt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:45:
[...]

Of het op een priverekening staat of op een zakelijke maakt voor een eenmanszaak volgens mij helemaal niets uit. Hooguit voor de balans als eigen vermogen van de zaak. Maar sowieso, waarom maak je je hier druk om? Ik neem aan dat ze voor de fiscus niet eens als ondernemer wordt gezien. Ik zou gewoon haar inkomsten opgeven als inkomsten overige werkzaamheden. Ik zou gezien de kosten van een zakelijke rekening niet eens een zakelijke rekening nemen. Mijn vrouw heeft die ook niet als zzp-er en die komt wel aan het urencritirium etc. Mocht je overigens nog een mooi programmaatje zoeken tbv zakelijke posten tegen minimale kosten kan ik je https://www.siel.nl/acumulus/ van harte aanraden. Maar als je geen V&W en geen balans nodig hebt niet doen.
Thanks voor de tip en dat vermoeden had ik al, omdat je belasting betaald over het resultaat.

Wat bedoel je met "ik neem aan dat ze voor de fiscus niet als ondernemer wordt gezien". Onderneming is dit jaar gestart, met wel een hogere indicatie van verwachte omzet (15k meen ik).

Ze is zelfstandig waarnemend zorgverlener via een modelovereenkomst. Jaaromzet 2017 is ongeveer 3k. Voor de uren (<150) is wel kinderopvangtoeslag aangevraagd (en deze uren zijn aantoonbaar). Kosten zijn maar een fractie van de omzet (voornamelijk aansprakelijkheids verzekeringen en zakelijke rekening). Promotie etc is niet nodig. Er waren wel meerdere verschillende opdrachtgevers.

In de belastingbrief die we bij aanmelding kregen stond wel belastingplichtig, maar niet btw plichtig. BTW plichtig is ze niet omdat het de zorg betreft (waarnemend zelfstandig zorgverlener).

[url="https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting"[/url]

De uitleg van de belastingdienst over "ondernemer voor de IB" is voor meerdere uitleggingen vatbaar.
Maar onderstaande deze checklist zegt dat ze geen ondernemer voor de belastingdienst is. https://www.belastingdien...check/continuiteit/#vraag

Zou ik bij de vraag of je ondernemer bent dan gewoon "Nee" kunnen opgeven en de inkomsten als overig kunnen opgeven?
Krijg ik dan geen problemen ivm de eerder onvangen brief of dat eventueel de opdrachtgevers als werkgever wordt gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sambalbaj schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:50:

bij overdracht. Je kunt natuurlijk wel voorlopige aanslag al invullen en dan krijg je geld gespreid al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zandpaddo schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:17:
[...]

Thanks voor de tip en dat vermoeden had ik al, omdat je belasting betaald over het resultaat.

Wat bedoel je met "ik neem aan dat ze voor de fiscus niet als ondernemer wordt gezien". Onderneming is dit jaar gestart, met wel een hogere indicatie van verwachte omzet (15k meen ik).

Ze is zelfstandig waarnemend zorgverlener via een modelovereenkomst. Jaaromzet 2017 is ongeveer 3k. Voor de uren (<150) is wel kinderopvangtoeslag aangevraagd (en deze uren zijn aantoonbaar). Kosten zijn maar een fractie van de omzet (voornamelijk aansprakelijkheids verzekeringen en zakelijke rekening). Promotie etc wordt niet aan gedaan. Onderneming wordt dit jaar wsl stopgezet. Er waren wel meerdere verschillende opdrachtgevers.

In de belastingbrief die we bij aanmelding kregen stond wel belastingplichtig, maar niet btw plichtig. BTW plichtig is ze niet omdat het de zorg betreft (waarnemend zelfstandig zorgverlener).

[url="https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting"[/url]

De uitleg van de belastingdienst over "ondernemer voor de IB" is voor meerdere uitleggingen vatbaar.
Maar onderstaande deze checklist zegt dat ze geen ondernemer voor de belastingdienst is. https://www.belastingdien...check/continuiteit/#vraag

Zou ik bij de vraag of je ondernemer bent dan gewoon "Nee" kunnen opgeven en de inkomsten als overig kunnen opgeven?
Krijg ik dan geen problemen ivm de eerder onvangen brief of dat eventueel de opdrachtgevers als werkgever wordt gezien?
Als je geen ondernemer bent voor de belastingdienst gewoon inkomsten overig invoeren. Dat scheelt je een boel rompslomp, zijnde oa V&W en balans opmaken. Deze dien je alles ondernemer namelijk ook dan in te voeren bij je aangifte. Ze is al niet BTW plichtig, dus ook geen BTW aftrek en geen KOR. Voor het urencritirium van 225 uur komt ze ook niet in aanmerking ivm Zelfstandigen Aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg een onderwijsmaster in een tekortvak. Ik heb daarvoor een tegemoetkoming gekregen via DUO die pas definitief wordt na afronding van de Master.
Weet iemand of een tegemoetkoming geldt als een vergoeding / vergelijkbaar is met studiefinanciering voor de aangifte 2017? Of is het geen gift die geen invloed heeft op mijn aftrekpost studiekosten?

vr.groet
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.