Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:20

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2018 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de belastingdienst.

Meer info op de website van de belastingdienst.

Vorige delen:

Belastingaangifte 2017
Belastingaangifte 2016
Belastingaangifte 2015
Belastingaangifte 2014

Veranderingen 2018

Belangrijkste wijzigingen belastingen 2018 (PDF)

https://gen.sendtric.com/countdown/navdjhyv0j

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Nou ik ben benieuwd. Vorig jaar was de aangifte erg leuk omdat ik in 2017 een huis gekocht had. Heb echt geen idee hoe ik er dit jaar voor ga staan, of ik wat terugkrijg of moet terugbetalen.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-04 14:04
Ik heb er niet zo'n zin in. Laatste kwartaal vorig jaar gaan freelancen, dus wordt flink lappen.

• Stef012
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 19-04 14:09
Hankie0412 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:14:
Ik heb er niet zo'n zin in. Laatste kwartaal vorig jaar gaan freelancen, dus wordt flink lappen.
Heel herkenbaar. Ik heb ook een freelance baantje, zonder btw en kvk nummer. Hierdoor geef ik mijn inkomsten op bij "resultaat uit overig werk". Er zijn natuurlijk wel wat aftekposten, maar het blijft zuur :'(

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:09
Je kan (als je geld "terug" krijgt) dit ook al eerder krijgen.
Je kan nog je voorlopige aangifte aanpassen. Maar dan uiteraard met je definitieve gegevens.

Wordt het met de definitieve aangifte gecontroleerd, maar heb je het geld al wel eerder!

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18-04 14:26
Wij hebben in maart vorig jaar ons eigen huis gekocht. Dus voor ons wordt het dit jaar goed ;)

vorig jaar was voor mij een somber jaar...

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:11
BastaRhymez schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:27:
Je kan (als je geld "terug" krijgt) dit ook al eerder krijgen.
Je kan nog je voorlopige aangifte aanpassen. Maar dan uiteraard met je definitieve gegevens.

Wordt het met de definitieve aangifte gecontroleerd, maar heb je het geld al wel eerder!
Hier ook gewoon afgelopen weekend de voorlopige aangifte gedaan met de jaaropgaven van werk, hypotheek ben kinderopvang. Al met al dus gewoon definitief.

Ook bij toeslagen alvast over 2018 het inkomen aangepast, zodat dat alvast verrekend kan worden.

Scheelt irritatie straks in maart!

• Boerekool_
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19-04 10:04
Nou, ik ben benieuwd waar mijn spaarboete vermogensbelasting op uit zal komen dit keer.

Als starter in de huizenmarkt, in de fase vóórdat je een huis kan gaan kopen zijn er niet zoveel aftrekposten, wel?

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:59
Ik ben in 2017 afgestudeerd en gaan werken. Ik moet nog gaan middelen, had ik wellicht beter over 15-16-17 kunnen doen?
Heeft dat nog invloed op ontvangen zorgtoeslag (2017)? Andere dingen om op te letten?

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-04 11:25
Werkzaam in Belgie en woonachtig in Nederland. Wacht nog steeds op mijn teruggaaf van 2015 en de daaropvolgende jaren. Is inmiddels groot bedrag geworden.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-04 12:17
Voor mij gewoon standaard jaar. Hoop iets meer terug te krijgen op de HRA omdat ik hoger marginaal tarief ga. Verzamelinkomen is over 2018, 12k gestegen t.o.v. 2017. (45k vs 33k) dus krijg hopelijk iets meer terug.

HD4Life @ Full-HD

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-04 23:18
iwanscholten schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:02:
Wij hebben in maart vorig jaar ons eigen huis gekocht. Dus voor ons wordt het dit jaar goed ;)

Hoezo een somber jaar als je een huis hebt gekocht?
Wij wonen hier al 4 jaar, maar ieder jaar stijgt die WOZ waarde zoveel :'(

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 11-04 16:41
Davidshadow13 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:21:
Voor mij gewoon standaard jaar. Hoop iets meer terug te krijgen op de HRA omdat ik hoger marginaal tarief ga. Verzamelinkomen is over 2018, 12k gestegen t.o.v. 2017. (45k vs 33k) dus krijg hopelijk iets meer terug.
De eerste schijf loopt tot +/- 20k, dus als je minder dan 13k aan hypotheekrente betaalde maakt het voor de HRA niets uit.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Conono schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:48:
[...]

De eerste schijf loopt tot +/- 20k, dus als je minder dan 13k aan hypotheekrente betaalde maakt het voor de HRA niets uit.
Allebei deels waar: vanaf €33k krijg je te maken met afbouw van arbeidskorting à 3,6% (in 2018) waardoor je marginale belastingtarief op inkomsten hoger ligt.
Alleen wordt arbeidskorting berekend o.b.v. arbeidsinkomen (dit daalt niet door HRA) en niet op verzamelinkomen (daalt wel door HRA), waardoor je effectief geen HRA hebt over dit extra stukje marginale belasting.

Edit (getallen voor genoemde inkomens):
Marginale belasting is 49,133%, bestaande uit: 40,85% (Box 1 schijf 2/3) + 4,683% (afbouw AHK) + 3,6% (afbouw arbeidskorting)
Effectief percentage HRA is 45,533%, bestaande uit: 40,85% (Box 1 schijf 2/3) + 4,683% (afbouw AHK)

kpg wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:02 (17%)

• Knee-Buckler
HereIsTom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Hoezo een somber jaar als je een huis hebt gekocht?
Wij wonen hier al 4 jaar, maar ieder jaar stijgt die WOZ waarde zoveel :'(
Somber door het feit dat de belastingdienst toen om de hoek kwam kijken en ik terug moest betalen ;)

• Crazy-Al
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-04 14:40
In eind 2017 (nov) huishuurder geworden, zonder toeslagen.

Net een beetje lopen berekenen en, als het goed is, krijg ik 12 maanden huur+zorgtoeslag terug :D

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-04 23:18
Weet iemand misschien al of je de App op bijvoorbeeld de iPad nu kunt gebruiken of dat dat nog steeds alleen kan als je niks hoeft te wijzigen?

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• fo0
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14:08
Waarschijnlijk hebben wij te veel kinderopvangtoeslag gekregen, wordt dit direct verrekend in de aangifte?

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Nee, daar krijg je een aparte aangifte van.

www.degroot-it.nl

• holygame
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:34
Dit jaar zal een goed jaar worden, 12 maanden HRA en eind vorig jaar een huis gekocht. :*)
3 verschillende werkgevers en studie kosten gemaakt, ik hoop dat ik daar nog wat aan terug krijg.

3000Wp + SolarEdge Optimizers + Gilze Rijen

• frituurvetpet
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-03 10:06
Pizza_Boom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:56:
Ik ben in 2017 afgestudeerd en gaan werken. Ik moet nog gaan middelen, had ik wellicht beter over 15-16-17 kunnen doen?
Heeft dat nog invloed op ontvangen zorgtoeslag (2017)? Andere dingen om op te letten?
geen kwestie van had, je kan dit altijd nog doen. De termijn voor de jaren die je mag kiezen ligt nog iets verderop (edit 36 maanden nadat je laatste aanslag onherroepeleijk is, dus minstens 36 maanden na 31-12-2017). Wanneer in 2017 ben je gaan werken? Zelfs met een normaal startsalaris denk ik dat het gunstiger is om 2016-2017-2018 te pakken. Als je maar een deel van 2017 (bv max 6 maanden) hebt gewerkt, waarschijnlijk al helemaal. Heb je heel 2017 gewerkt kan het nog wel lonen dit even uit te rekenen natuurlijk, ik weet het ook niet 100% zeker en ik ken jouw situatie niet.

Je kan een proefberekening maken, ff googlen op "belasting middelen rekenvoorbeeld".

Ter illustratie: ik had een modaal startsalaris, 4 maanden gewerkt in mn eerste jaar en voor mij was het verreweg de lucratiefste optie om dat jaar en het jaar ervoor + het jaar erna te nemen.

frituurvetpet wijzigde deze reactie 08-02-2019 16:29 (4%)

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:29

Pazo

Miauw?

Ik ben dit jaar ook benieuwd. Hebben onze hypotheek vorige jaar overgesloten. Dus dat wordt even goed opletten met invullen / controleren / aftrekposten etc.

To the windooooow!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
holygame schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:28:
Dit jaar zal een goed jaar worden, 12 maanden HRA en eind vorig jaar een huis gekocht. :*)
3 verschillende werkgevers en studie kosten gemaakt, ik hoop dat ik daar nog wat aan terug krijg.
3 verschillende werkgevers leidt toch niet tot teruggave? Eerder tot verkeerd berekende arbeidskorting (ivm afbouw).

• holygame
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:34
PolarBear schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:43:
[...]

3 verschillende werkgevers leidt toch niet tot teruggave? Eerder tot verkeerd berekende arbeidskorting (ivm afbouw).
Dat niet zozeer maar ik dacht aan uitbetaalde vakantie uren?

3000Wp + SolarEdge Optimizers + Gilze Rijen

• PolarBear
  • Niet online
holygame schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:46:
[...]

Dat niet zozeer maar ik dacht aan uitbetaalde vakantie uren?
Wellicht maar als je onder de 68.507 euro per jaar verdient maakt het waarschijnlijk weinig uit (schijf 2 en 3 zijn hetzelfde tarief). Of een van je werkgevers moet schijf 4 als BT gebruiken, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Bij mij is het met 2 werkgevers de arbeidskorting die 'roet' in het eten gooit, die wordt bij 1 werkgever netjes verrekend, bij de ander niet. Maar de arbeidskorting die ingehouden wordt is te hoog ivm de afbouw als je het over het verzamelinkomen berekend. Misschien dat ik de arbeidskorting bij beide werkgevers uitzet, geeft nog een beetje teruggave aan het eind van het jaar.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:59
frituurvetpet schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:08:
[...]

geen kwestie van had, je kan dit altijd nog doen. De termijn voor de jaren die je mag kiezen ligt nog iets verderop (edit 36 maanden nadat je laatste aanslag onherroepeleijk is, dus minstens 36 maanden na 31-12-2017). Wanneer in 2017 ben je gaan werken? Zelfs met een normaal startsalaris denk ik dat het gunstiger is om 2016-2017-2018 te pakken. Als je maar een deel van 2017 (bv max 6 maanden) hebt gewerkt, waarschijnlijk al helemaal. Heb je heel 2017 gewerkt kan het nog wel lonen dit even uit te rekenen natuurlijk, ik weet het ook niet 100% zeker en ik ken jouw situatie niet.

Je kan een proefberekening maken, ff googlen op "belasting middelen rekenvoorbeeld".

Ter illustratie: ik had een modaal startsalaris, 4 maanden gewerkt in mn eerste jaar en voor mij was het verreweg de lucratiefste optie om dat jaar en het jaar ervoor + het jaar erna te nemen.
Dank voor je antwoord. Ik heb in maart mijn verdediging gedaan en ben daarna full-time gaan werken waar ik al bijwerkte (de afdeling waar ik afstudeerde had geen extra mankracht nodig en de afdeling waar ik naartoe wilde zat in een reorganisatie, dus ook even geen ruimte), na de zomer begon ik aan mijn "echte" baan. Ik weet nog wel dat ik toen heb zitten rekenen omdat ik redelijk richting de grens van zorgtoeslag liep. Die was ik het jaar daarop natuurlijk gewoon kwijt.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 08-02-2019 18:49 (5%)

• frituurvetpet
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-03 10:06
Pizza_Boom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 18:46:
[...]
Dank voor je antwoord. Ik heb in maart mijn verdediging gedaan en ben daarna full-time gaan werken waar ik al bijwerkte, na de zomer begon ik aan mijn "echte" baan. Ik weet nog wel dat ik toen heb zitten rekenen omdat ik redelijk richting de grens van zorgtoeslag liep. Die was ik het jaar daarop natuurlijk gewoon kwijt.
Ik zou voor de zekerheid natuurlijk een proefberekening maken, kan je met ja aanslagen van vorig jaar en jaaropgave 2018 doen. Ik vermoed dat 2016-2017-2018 voor jou het gunstigste is, maar reken een jaar eerder ook even uit. Ervan uitgaande dat je niet ineens 100% meer bent gaan verdienen, zal 2017-2019 minder opleveren.

• BastaRhymez
Crazy-Al schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:55:
In eind 2017 (nov) huishuurder geworden, zonder toeslagen.

Net een beetje lopen berekenen en, als het goed is, krijg ik 12 maanden huur+zorgtoeslag terug :D
Heb je die al wel aangevraagd dan?
Want het is niet zo, dat als je deze zou kunnen krijge ook daadwerkelijk met terugwerkende kracht krijgt.
Bij de kinderopvangtoeslag moet je deze binnen 3 maanden aanvragen. Doe je dat niet, dan worden max tot 3 maanden terug (na aanvragen) vergoed.

• AquaSheep
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:13
knab heeft een handige tooltje om snel te berekenen over welke jaren je het beste kunt middelen.
https://www.knab.nl/middeling

• PhrancK
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-04 08:48
afgelopen jaar ook een huis gekocht, dus wordt even goed kijken met de aangifte.
Maar buiten de HRA (wat veel is) zijn toch maar paar aftrekposten zoals notaris en hypotheekbemiddelingskosten. Volgens mij valt het allemaal wel mee

• Undertaker2
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:54
iwanscholten schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:02:

Hoe bedoel je 'goed'? Als in een goede (uitgebreide) aangifte of heb je juist nog fiscale voordelen?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01:02
Hankie0412 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:14:
Flink lappen...kan meevallen. Indien je de starters en ondernemersaftrek mag toepassen valt het wellicht mee.

De tijd die je hebt gespendeerd voordat je ging ZZP'en telt mee voor het urencriterium. Ik neem aan dat je niet van de 1 op de andere dag ineens een onderneming had, gaat toch tijd in zitten.

• Knee-Buckler
Undertaker2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:01:
[...]

Hoe bedoel je 'goed'? Als in een goede (uitgebreide) aangifte of heb je juist nog fiscale voordelen?
Beide.. de aangifte wordt uitgebreider maar we krijgen alle fiscale voordelen van het aangekochte huis dit jaar terug

• Freakertje
  • Laatst online: 19-04 09:49

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Pizza_Boom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:56:
Niet aldus deze bron:
Heeft toepassing van middeling invloed op toeslagen, zoals zorgtoeslag en huurtoeslag?
Nee, je 'toetsingsinkomen' voor toeslagen verandert niet door toepassing van middeling. Middeling heeft daarom geen invloed op toeslagen.
Middeling is een op zichzelf staande regeling om de fiscale gevolgen van sterk schommelende inkomsten te verzachten. Middeling verandert het belastbare inkomen over de betrokken jaren niet. De opgelegde aanslagen blijven ook gewoon in stand. Bij een middelingsteruggaaf ontvang je geld terug op basis van middeling, niet omdat het belastbare inkomen lager is geworden, omdat dit ongewijzigd blijft.
Ikzelf heb wel een interessante post. Ik had wat aandelen Grontmij, dit is overgenomen door het Zweedse Sweco, en dan beleg je opeens in het buitenland. Ze keren dividend uit, echter wordt dat voor 30% belast.
15% kun je terugvragen bij de Zweedse Belastingdienst (Skatteverkat) en 15% moet je van de Nederlandse staat terug vragen. Helaas is het zo dat je dat Nederlandse deel pas terug kunt krijgen als je vermogensbelasting moet betalen. Wat velen niet weten, is dat dit bedrag in een 'potje' wordt geplaatst, wat je mag laten verrekenen met je vermogensbelasting op het moment dat dit van toepassing wordt. Je moet dus erg goed bijhouden wat je de afgelopen jaren niet hebt terug gekregen en alsnog vorderen in het jaar dat je wel vermogensbelasting gaat betalen.
Nu had ik dit de eerste jaren niet door. Er is een vraag die neerkomt op of je nog tegoeden had van verleden jaren. Die heb ik altijd met nee ingevuld, niet wetende van deze regelingen. Over 2018 hoef ik nog steeds geen vermogensbelasting te betalen, maar over 2019 wel een klein beetje. Dit jaar ga ik de vraag wel met ja invullen met de jaren erbij (vanaf 2015 geloof ik), zodat ik volgend jaar wat sterker sta en de administratie ook al gedaan heb. Over 2019 is het dan alleen overnemen van de data en 2018 erbij voegen.
Ik verwacht geen gedonder met het 'foutief'(in mijn nadeel) invullen over 2016-2017, maar we gaan het meemaken :)

Het Zweedse deel ga ik dit jaar ook over de afgelopen jaren terugvragen in Zweden, dat kan tot 5 jaar terug. Hoop gedoe voor letterlijk een paar tientjes, maar wel een goede leerervaring hoe dit in elkaar steekt.
Je moet eerst een terugvraagformulier vinden (vaak in Engels, soms alleen in vreemde taal), dat moet je hardcopy naar de Nederlandse belastingdienst sturen voor stempels. Als dat terug is, moet je dat samen met bewijslast vanuit de bank (jaarlijkse dividend uitkeringen overzicht) naar Zweden sturen, ook weer hardcopy. Dan maar afwachten...

Je merkt hierin pas hoe goed en ver we het in NL al gedigitaliseerd hebben (behalve het laatstgenoemde dan, maar dat heeft meer te maken met dat andere landen dit weer hardcopy vereisen).

Freakertje wijzigde deze reactie 09-02-2019 11:13 (50%)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Zweden is 1 van de landen waar het terugvragen van (teveel) betaalde dividendbelasting het makkelijkst is, zo niet het land waar het het gemakkelijkst is en ze betalen het snel terug, meestal binnen 3 maand. Denk dat het je wel moet lukken, en als je er niet uitkomt kan je me wel een berichtje sturen :). Heb het vorig jaar ook meerdere malen moeten doen.

• Crazy-Al
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-04 14:40
BastaRhymez schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 19:26:
[...]

Heb je die al wel aangevraagd dan?
Want het is niet zo, dat als je deze zou kunnen krijge ook daadwerkelijk met terugwerkende kracht krijgt.
Bij de kinderopvangtoeslag moet je deze binnen 3 maanden aanvragen. Doe je dat niet, dan worden max tot 3 maanden terug (na aanvragen) vergoed.
Hoe bedoel je? Nu wordt het plots even spannend...

• BastaRhymez
Crazy-Al schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:35:
[...]

Hoe bedoel je? Nu wordt het plots even spannend...
Heb je in november (toen je bent gaan huren) huurtoeslag aangevraagd?
Als je dit niet (tijdig) hebt aangevraagd, dan zal je het wellicht niet met terugwerkende kracht krijgen. Sowieso krijg je het (als je er recht op hebt) alleen over de periode dat je hebt gehuurd en niet over het hele jaar.

Zorgtoeslag idem. Deze moet je al wel hebben aangevraagd. Heb je die niet aangevraagd, dan weet ik niet of je deze met terugwerkende kracht kan aanvragen.

• LucyLG
Freakertje schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Niet aldus deze bron:

[...]

Ikzelf heb wel een interessante post. Ik had wat aandelen Grontmij, dit is overgenomen door het Zweedse Sweco, en dan beleg je opeens in het buitenland. Ze keren dividend uit, echter wordt dat voor 30% belast.
15% kun je terugvragen bij de Zweedse Belastingdienst (Skatteverkat) en 15% moet je van de Nederlandse staat terug vragen. Helaas is het zo dat je dat Nederlandse deel pas terug kunt krijgen als je vermogensbelasting moet betalen. Wat velen niet weten, is dat dit bedrag in een 'potje' wordt geplaatst, wat je mag laten verrekenen met je vermogensbelasting op het moment dat dit van toepassing wordt. Je moet dus erg goed bijhouden wat je de afgelopen jaren niet hebt terug gekregen en alsnog vorderen in het jaar dat je wel vermogensbelasting gaat betalen.
Nu had ik dit de eerste jaren niet door. Er is een vraag die neerkomt op of je nog tegoeden had van verleden jaren. Die heb ik altijd met nee ingevuld, niet wetende van deze regelingen. Over 2018 hoef ik nog steeds geen vermogensbelasting te betalen, maar over 2019 wel een klein beetje. Dit jaar ga ik de vraag wel met ja invullen met de jaren erbij (vanaf 2015 geloof ik), zodat ik volgend jaar wat sterker sta en de administratie ook al gedaan heb. Over 2019 is het dan alleen overnemen van de data en 2018 erbij voegen.
Ik verwacht geen gedonder met het 'foutief'(in mijn nadeel) invullen over 2016-2017, maar we gaan het meemaken :)

Het Zweedse deel ga ik dit jaar ook over de afgelopen jaren terugvragen in Zweden, dat kan tot 5 jaar terug. Hoop gedoe voor letterlijk een paar tientjes, maar wel een goede leerervaring hoe dit in elkaar steekt.
Je moet eerst een terugvraagformulier vinden (vaak in Engels, soms alleen in vreemde taal), dat moet je hardcopy naar de Nederlandse belastingdienst sturen voor stempels. Als dat terug is, moet je dat samen met bewijslast vanuit de bank (jaarlijkse dividend uitkeringen overzicht) naar Zweden sturen, ook weer hardcopy. Dan maar afwachten...

Je merkt hierin pas hoe goed en ver we het in NL al gedigitaliseerd hebben (behalve het laatstgenoemde dan, maar dat heeft meer te maken met dat andere landen dit weer hardcopy vereisen).
Ik begrijp het wellicht niet helemaal. Je had aandelen in een Nederlands bedrijf en die is overgenomen, maar dan heb je toch nog steeds aandelen in het Nederlandse bedrijf, die bestaat namelijk nog steeds? Het waren beursgenoteerde aandelen. Nu is Sweco een BV in Nederland met hoofdkantoor in De Bilt. Dividend komt toch van de NL BV dan?

Zijn die aandelen ingewisseld voor andere aandelen in Sweco in Zweden?

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:21
LucyLG schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:09:
[...]
Zijn die aandelen ingewisseld voor andere aandelen in Sweco in Zweden?
Ja, uit het persbericht:
Under the terms of the Offer, Grontmij shareholders will receive EUR 1.84 in cash plus 0.22195
newly issued fully paid up Sweco B shares for each Share (the “Offer Price”).
Dat zijn aandelen genoteerd in Zweden van Sweco AB. De individuele werkmaatschappijen bestaan waarschijnlijk nog steeds, maar die waren sowieso niet beursgenoteerd: Grontmij NV wel natuurlijk.

Hier kun je nog even het verschil nakijken tussen A, B en C aandelen.

• LucyLG
Je hebt dus A of B aandelen.

De dividendbelasting in Zweden is dus 30% welke door de bron daar wordt ingehouden. Daarnaast heb je 15% in Nederland betaald neem ik aan? Of niet omdat je dacht dat de belasting al betaald was?

Er is een belastingvedrag met zweden en daar staat in dat je in zowel zweden als NL dividendbelasting mag betalen, in jouw geval mag dat niet meer zijn dan 15%.

Dan hoef je toch alleen 15% dividend in Zweden terug te vragen. Over de waarde van de aandelen betaal je wellicht vermogensbelasting indien de waarde boven een bepaald bedrag is (25.000 is dat niet de drempel?

Je had die aandelen wel moeten opgeven denk ik in je aangifte. Ik neem aan dat je niet meer dan 5% had?

Indien je je aangiftes corrigeert zelf lijkt me dat je geen boete krijgt. Indien er echter te weinig vermogensbelasting is betaald omdat je boven de EUR25k uitkwam aan vermogen moet je betalen en wordt er rente in rekening gebracht vermoed ik.

LucyLG wijzigde deze reactie 09-02-2019 23:14 (22%)

• Freakertje
  • Laatst online: 19-04 09:49

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Het roept veel vragen op, zoals het bij mij ook deed. Ik beantwoord in stukjes :) Let goed op dat je het NL deel en het SE deel goed uit elkaar houdt.
LucyLG schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:55:
De dividendbelasting in Zweden is dus 30% welke door de bron daar wordt ingehouden. Daarnaast heb je 15% in Nederland betaald neem ik aan? Of niet omdat je dacht dat de belasting al betaald was?
Nee, dividendbelasting wordt in één keer ingehouden op het bedrag dat je krijgt, door het betalende bedrijf. Dat wordt overgemaakt naar de belastingdienst van het betreffende land, in dit geval Zweden. Nederland krijgt niks, want het bedrijf zit hier niet met zijn hoofdkantoor.
Concreet: van elke €100,- dividend houdt Zweden €30,- in.
Of Zweden en Nederland elkaar achter de schermen nog iets toeschuiven weet ik niet, maar dat doet hier verder ook niet echt ter zake. Ik vermoed het echter niet, vanwege wat ik later beschrijf over de voor- en na belasting.
Er is een belastingvedrag met zweden en daar staat in dat je in zowel zweden als NL dividendbelasting mag betalen, in jouw geval mag dat niet meer zijn dan 15%.
Niet helemaal correct, Zweden en Nederland hebben met elkaar afgesproken dat ik als Nederlands inwonende slechts 15% dividendbelasting hoef af te staan. Het meerdere (in dit geval toevallig ook 15%) mag ik terughalen in Zweden.
Nu heeft Nederland toevallig ook een wet / belastingregime, waarbij particulieren de Nederlandse 15% ook weer terug krijgen.
Dan hoef je toch alleen 15% dividend in Zweden terug te vragen. Over de waarde van de aandelen betaal je wellicht vermogensbelasting indien de waarde boven een bepaald bedrag is (25.000 is dat niet de drempel?
Hier zit hem de kneep! Hier wordt het ook goed uitgelegd.

Voor de Nederlandse staat is Nederlands ingehouden dividendbelasting (bijvoorbeeld van Philips) een voorbelasting, net zoals je loonbelasting dat van je loon wordt ingehouden. De belastingdienst heeft dat geld al een tijdje op zijn rekening staan. Omdat je als particulier dit altijd mag terugvragen, wordt dit afgetrokken van je inkomstenbelasting.

Buitenlands dividendbelasting heeft de staat het geld niet van op de rekening staan, dat staat immers bij Zweden op de rekening. Daarom wordt deze belasting gezien als een soort van naheffing en kun je die niet zomaar inhouden. Eventuele verrekening gebeurd met de vermogensbelasting en niet met je inkomstenbelasting. Heb je geen vermogen, dan is er ook geen belasting over en kun je dus niks verrekenen!
Gelukkig is de Nederlandse belastingdienst hierin wel coulant en wordt het Nederlandse 15% deel in een virtueel potje geplaatst, dat je mag verrekenen op het moment dat je wel vermogensbelasting gaat betalen. De documentatie hierover is niet heel goed, maar ik begreep dat dit tot eeuwig mag.

Daarnaast (het tweede deel) is dus het Zweedse 15% deel dat ik in Zweden terug moet vragen, maar dat staat verder geheel los van de Nederlandse belastingdienst (behalve dat ik dan wat stempels bij ze moet halen dat ik echt in Nederland woon).
Je had die aandelen wel moeten opgeven denk ik in je aangifte. Ik neem aan dat je niet meer dan 5% had?

Indien je je aangiftes corrigeert zelf lijkt me dat je geen boete krijgt. Indien er echter te weinig vermogensbelasting is betaald omdat je boven de EUR25k uitkwam aan vermogen moet je betalen en wordt er rente in rekening gebracht vermoed ik.
Zeker geen 5% , zo vermogend ben ik nog lang niet, was het maar zo'n feest :Y)
De aandelen zijn trouwens altijd standaard via de bank al opgegeven. Het vermogen heb ik dus wel opgegeven, maar het gaat hier om een andere vraag in de aangifte!

Het betreft hier in de belastingaangifte het hoofdstukje: 'Aanvullende vragen' - 'Aftrek om dubbele belasting te voorkomen'. Hierin zit de volgende rubriek: 'Had u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?'
Deze vraag heb ik dus altijd met nee ingevuld, door mijn onwetendheid over dit onderwerp. Terwijl het antwoord altijd ja was, hoewel ik het Nederlandse deel dividendbelasting alsnog niet terug had kunnen krijgen wegens geen vermogensbelasting.

Deze vraag ga ik dit jaar sowieso met ja invullen en de bedragen van verleden jaren opgeteld invullen. het enige waar ik mee zit is dat het bedrag waar ik nog recht op zou hebben, op de definitieve aanslag zou moeten staan. Daar staat dit niet op, mogelijk door het onjuist invullen van eerdere aangiftes.
Het rare is dat de buitenlandse dividendbelasting over 2016 en 2017 netjes op de aangifte staat, dus ik zou verwachten dat 'mijn potje' ook op de aanslag vermeld zou staan. Dat is niet het geval... :?
Ik vind zelf dat op dit punt de belastingdienst niet heel erg hulpvaardig is in het aangifteprogramma / op de aanslagen, waardoor je dit soort zaken ook snel over het hoofd ziet. Wellicht komt het pas op de aanslag te staan als ik de vragen met ja beantwoord, het niet verrekende bedrag invul en dat bedrag niet verrekend kan worden met mijn vermogensbelasting (die dit jaar ook weer €0,- is). Ik ga het dus proefondervindelijk ondervinden of het over 2018 wél op de aanslag komt te staan.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• LucyLG
Freakertje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:14:
Het roept veel vragen op, zoals het bij mij ook deed. Ik beantwoord in stukjes :) Let goed op dat je het NL deel en het SE deel goed uit elkaar houdt.
Ja klopt excuses. Er zijn hier twee zaken
- de Dividenbelasting betaald in Zweden
- de inkomstenbelasting betaalt in NL

TS heeft mogelijk teveel IB betaalt omdat die 15% had mogen verrekenen. Dus inderdaad 15% dient er verminderd te worden. Daarnaast dient er geld in Zweden teruggehaald te worden (15%).
[...]

Nee, dividendbelasting wordt in één keer ingehouden op het bedrag dat je krijgt, door het betalende bedrijf. Dat wordt overgemaakt naar de belastingdienst van het betreffende land, in dit geval Zweden. Nederland krijgt niks, want het bedrijf zit hier niet met zijn hoofdkantoor.
Concreet: van elke €100,- dividend houdt Zweden €30,- in.
Of Zweden en Nederland elkaar achter de schermen nog iets toeschuiven weet ik niet, maar dat doet hier verder ook niet echt ter zake. Ik vermoed het echter niet, vanwege wat ik later beschrijf over de voor- en na belasting.
Ja klopt, inhouding bij de bron. Of ze elkaar iets toeschuiven weet ik ook niet.
[...]

Niet helemaal correct, Zweden en Nederland hebben met elkaar afgesproken dat ik als Nederlands inwonende slechts 15% dividendbelasting hoef af te staan. Het meerdere (in dit geval toevallig ook 15%) mag ik terughalen in Zweden.
Nu heeft Nederland toevallig ook een wet / belastingregime, waarbij particulieren de Nederlandse 15% ook weer terug krijgen.
Ik heb het verdrag erbij gepakt. Kan ik je evt sturen. Hoe het concreet uitwerkt weet ik niet, ze zullen 30% inhouden inderdaad en jij moet het ergens terugclaimen.
[...]

Hier zit hem de kneep! Hier wordt het ook goed uitgelegd.

Voor de Nederlandse staat is Nederlands ingehouden dividendbelasting (bijvoorbeeld van Philips) een voorbelasting, net zoals je loonbelasting dat van je loon wordt ingehouden. De belastingdienst heeft dat geld al een tijdje op zijn rekening staan. Omdat je als particulier dit altijd mag terugvragen, wordt dit afgetrokken van je inkomstenbelasting.

Buitenlands dividendbelasting heeft de staat het geld niet van op de rekening staan, dat staat immers bij Zweden op de rekening. Daarom wordt deze belasting gezien als een soort van naheffing en kun je die niet zomaar inhouden. Eventuele verrekening gebeurd met de vermogensbelasting en niet met je inkomstenbelasting. Heb je geen vermogen, dan is er ook geen belasting over en kun je dus niks verrekenen!
Gelukkig is de Nederlandse belastingdienst hierin wel coulant en wordt het Nederlandse 15% deel in een virtueel potje geplaatst, dat je mag verrekenen op het moment dat je wel vermogensbelasting gaat betalen. De documentatie hierover is niet heel goed, maar ik begreep dat dit tot eeuwig mag.

Daarnaast (het tweede deel) is dus het Zweedse 15% deel dat ik in Zweden terug moet vragen, maar dat staat verder geheel los van de Nederlandse belastingdienst (behalve dat ik dan wat stempels bij ze moet halen dat ik echt in Nederland woon).

Ik ben geen Belastingadviseur dus je zal vast gelijk kunnen hebben, maar ik zie in het verdrag wel staan dat je mag kiezen of je in NL dividenbelasting betaalt of in Zweden. Misschien begrijp ik het verkeerd maar als je kiest voor afdracht in Zweden (in beginsel is er 30% afgedragen aan de Belastingdienst daar toch?) kun je dan niet beter daar terugvragen, dan hoef je niet te verrekenen?

[...]
Zeker geen 5% , zo vermogend ben ik nog lang niet, was het maar zo'n feest :Y)
De aandelen zijn trouwens altijd standaard via de bank al opgegeven. Het vermogen heb ik dus wel opgegeven, maar het gaat hier om een andere vraag in de aangifte!

Het betreft hier in de belastingaangifte het hoofdstukje: 'Aanvullende vragen' - 'Aftrek om dubbele belasting te voorkomen'. Hierin zit de volgende rubriek: 'Had u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?'
Deze vraag heb ik dus altijd met nee ingevuld, door mijn onwetendheid over dit onderwerp. Terwijl het antwoord altijd ja was, hoewel ik het Nederlandse deel dividendbelasting alsnog niet terug had kunnen krijgen wegens geen vermogensbelasting.

Deze vraag ga ik dit jaar sowieso met ja invullen en de bedragen van verleden jaren opgeteld invullen. het enige waar ik mee zit is dat het bedrag waar ik nog recht op zou hebben, op de definitieve aanslag zou moeten staan. Daar staat dit niet op, mogelijk door het onjuist invullen van eerdere aangiftes.
Het rare is dat de buitenlandse dividendbelasting over 2016 en 2017 netjes op de aangifte staat, dus ik zou verwachten dat 'mijn potje' ook op de aanslag vermeld zou staan. Dat is niet het geval... :?
Ik vind zelf dat op dit punt de belastingdienst niet heel erg hulpvaardig is in het aangifteprogramma / op de aanslagen, waardoor je dit soort zaken ook snel over het hoofd ziet. Wellicht komt het pas op de aanslag te staan als ik de vragen met ja beantwoord, het niet verrekende bedrag invul en dat bedrag niet verrekend kan worden met mijn vermogensbelasting (die dit jaar ook weer €0,- is). Ik ga het dus proefondervindelijk ondervinden of het over 2018 wél op de aanslag komt te staan.
[/quote]

Ik zou als ik TS was een goede belastingadviseur zoeken. Die kunnen dit zo overleggen met de belastinginspecteur. Het kan je meer opleveren dan het kost...

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:02
Ik heb in februari alles al doorgegeven en er staat dat ik niks terug hoef te betalen/een bedrag terug krijg.
Is dit normaal of kan dat pas in maart? Ik ben nog student en werk niet fulltime, vorig jaar kreeg ik ongeveer 400 euro terug en dit keer blijkbaar niks.

• Rik.
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:46
UltraInstinct schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:19:
Ik heb in februari alles al doorgegeven en er staat dat ik niks terug hoef te betalen/een bedrag terug krijg.
Is dit normaal of kan dat pas in maart? Ik ben nog student en werk niet fulltime, vorig jaar kreeg ik ongeveer 400 euro terug en dit keer blijkbaar niks.
Waarschijnlijk heb je een voorlopige aanslag ingevuld. De echte belastingaangifte kun je pas vanaf 1 maart invullen

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19:57
Ook wel benieuwd wat ik dit jaar terug krijg. In 2018 een huis gekocht, durf mezelf alleen nog niet rijk te rekenen voor ik de definitieve teruggave zie

• HeAdWaVe74
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-04 11:28
Ik kan niet wachten , met name op de storting.

de "inkomensafhankelijke combinatiekorting" is een welkom bedrag!

iRacing Profiel

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-04 12:51
Ik ga het ook maar eens op tijd invullen hoewel ik betwijfel dat ik geld ontvang.

Ik heb over een groot deel van 2018 een te laag inkomen opgegeven (vergeten te wijzigen na het wisselen van baan), houd dit in dat dat belastingdienst geld van mij krijgt of ik van hun?

• SmurfLink
  • Niet online
mugen4u1987 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:38:
Ik ga het ook maar eens op tijd invullen hoewel ik betwijfel dat ik geld ontvang.

Ik heb over een groot deel van 2018 een te laag inkomen opgegeven (vergeten te wijzigen na het wisselen van baan), houd dit in dat dat belastingdienst geld van mij krijgt of ik van hun?
Zij gaan als het goed is gewoon uit van de jaaropgaaf die je werkgever hen levert. Dus als jij rekent op de berekening met jouw lage salaris, dan komt dat niet overeen. Of je terug moet betalen of geld krijgt hangt van te veel posten af dus dat is niet zo te zeggen.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-04 12:51
SmurfLink schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:48:
[...]

Zij gaan als het goed is gewoon uit van de jaaropgaaf die je werkgever hen levert. Dus als jij rekent op de berekening met jouw lage salaris, dan komt dat niet overeen. Of je terug moet betalen of geld krijgt hangt van te veel posten af dus dat is niet zo te zeggen.
ah oke gelukkig maar, heb deze fout wel bij mijn toeslagen gemaakt en te weinig inkomsten opgegeven. Resultaat is dat ik flink wat zorgverzekeringskosten kon terug betalen ;w

• LucyLG
UltraInstinct schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:19:
Op deze site kun je zelf een berekening laten maken. Kan wellicht wat inzicht geven:

https://www.berekenhet.nl...sting-box1-2017-2018.html

• SmurfLink
  • Niet online
mugen4u1987 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:51:
[...]

ah oke gelukkig maar, heb deze fout wel bij mijn toeslagen gemaakt en te weinig inkomsten opgegeven. Resultaat is dat ik flink wat zorgverzekeringskosten kon terug betalen ;w
Ja dat komt omdat je dat geld al gekregen hebt. Dan mag je het terugbetalen want je hebt het onterecht gekregen (gebaseerd op lager salaris dan je had). De belastingaangifte kiezen de meeste mensen voor om niet de voorlopige berekening al uit te betalen, dus dan is er niks aan het handje. Dan heb je nu nog geen geld van de belastingdienst gehad en rekenen zij gewoon met het echt ontvangen salaris. Maar controleer dan je aanvraag wel even goed dat het dus allemaal klopt!

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:25
HeAdWaVe74 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:50:
Ik kan niet wachten , met name op de storting.

de "inkomensafhankelijke combinatiekorting" is een welkom bedrag!
Ha, had hier nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar krijgen wij dit ook. Lekker hoor :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:51
Maverick schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:43:
[...]

Ha, had hier nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar krijgen wij dit ook. Lekker hoor :)
Krijg je automatisch als je in aanmerking komt :) hier toch ook altijd goed voor 2K teruggave :o

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Jbrizzleee
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19-04 09:51
iwanscholten schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:43:
[...]

Beide.. de aangifte wordt uitgebreider maar we krijgen alle fiscale voordelen van het aangekochte huis dit jaar terug
Welke fiscalen voordelen zijn dit?
Ook ik heb vorig jaar een huis gekocht, maar ben hier wat minder van op de hoogte. Wellicht verstandig om een belastingadviseur in te schakelen in mijn geval.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:51
Jbrizzleee schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Ook ik heb vorig jaar een huis gekocht, maar ben hier wat minder van op de hoogte. Wellicht verstandig om een belastingadviseur in te schakelen in mijn geval.
Je hebt wat extra aftrekposten, kun je wel makkelijk terugvinden op de belastingdienst site hoor :)
Aftrekbare kosten voor afsluiten hypotheek

Deze kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald.
◦advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
◦bereidstellingsprovisie
Dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
◦notariskosten voor de hypotheekakte
◦kadastrale rechten voor de hypotheekakte
◦taxatiekosten voor het krijgen van de lening
◦kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
◦boeterente
◦bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
◦kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot

Martinusz wijzigde deze reactie 11-02-2019 11:15 (53%)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Knee-Buckler
Jbrizzleee schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Ik heb hiervoor ook een belastingadviseur dit jaar :)

bijvoorbeeld notaris kosten, NHG bla bla bla.. Er is teveel in te vullen nu daarom een adviseur om mij eens goed in te laten lezen en uitleggen hoe nu alles zit. Om het vervolgens weer zelf te kunnen doen :)

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-04 09:04
Wom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:07:
Werkzaam in Belgie en woonachtig in Nederland. Wacht nog steeds op mijn teruggaaf van 2015 en de daaropvolgende jaren. Is inmiddels groot bedrag geworden.
Mocht het echt te bont worden, zoek dan eens naar "belastingdienst dwangsom" ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• PhrancK
  • Laatst online: 18-04 08:48
iwanscholten schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:14:
[...]

Ik heb hiervoor ook een belastingadviseur dit jaar :)

bijvoorbeeld notaris kosten, NHG bla bla bla.. Er is teveel in te vullen nu daarom een adviseur om mij eens goed in te laten lezen en uitleggen hoe nu alles zit. Om het vervolgens weer zelf te kunnen doen :)
ben benieuwd. Ik heb ook huis gekocht afgelopen jaar, maar ben van plan het gewoon zelf te doen. Met een WOZ waarde in de hand van de (gemeentelijke) belasting dienst en overzicht van de bank met betaalde rente en ontvangen rente (bouwdepot nl, dit van elkaar aftrekken en houd daadwerkelijke aftrekbare rente over) + de paar aftrekposten (notaris, kosten opmaken hypotheek) valt het volgens mij allemaal wel mee. Maar ik volg dit topic goed, ben bang dat ik wat over het hoofd zie, maar het lijkt me tot nu toe relatief simpel 8)7

• Knee-Buckler
PhrancK schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:27:
[...]

ben benieuwd. Ik heb ook huis gekocht afgelopen jaar, maar ben van plan het gewoon zelf te doen. Met een WOZ waarde in de hand van de (gemeentelijke) belasting dienst en overzicht van de bank met betaalde rente en ontvangen rente (bouwdepot nl, dit van elkaar aftrekken en houd daadwerkelijke aftrekbare rente over) + de paar aftrekposten (notaris, kosten opmaken hypotheek) valt het volgens mij allemaal wel mee. Maar ik volg dit topic goed, ben bang dat ik wat over het hoofd zie, maar het lijkt me tot nu toe relatief simpel 8)7
Ik laat het gewoon de eerste keer doen door een adviseur samen met mij en mijn vrouw. Zodat we zeker weten dat het allemaal klopt. Ook omdat je soms een beetje kan schuiven met de verschillende lonen...

We gaan het zien, als het relatief simpel is dan is het een keer een adviseur en dan ook gelijk de laatste keer ;)

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:55
iwanscholten schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:31:
[...]

Ook omdat je soms een beetje kan schuiven met de verschillende lonen...

[...]
Vorig jaar was dat gewoon een kwestie van een slider heen en weer schuiven totdat je het hoogste bedrag eruit kreeg (paar tientjes ivm kwijtschelden van bedragen lager dan een bepaald bedrag)

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-04 14:09

Wuursj

want worst is al bezet

PhrancK schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Dat is het ook. Ik kreeg van de notaris een heel mooi lijstje van alle kosten en welke wel en welke niet aftrekbaar zijn. En anders circuleren er tientallen van dat soort lijstjes op internet.

In het kort: alles is aftrekbaar wat te maken heeft met je hypotheek. De rest niet. Dus:
- wel: rente, notaris-deel hypotheek, hypotheekadviseur, taxatie voor hyptotheek, NHG etc.
- niet: notaris-deel koopactie, overdrachtsbelasting, aankoopmakelaar etc.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-04 12:48
2015 moet je als het goed is hebben gehad eind 2018, want dat was het einde van de termijn. Als je echt zit te wachten op de teruggave, kan je ook de Belastingdienst om een voorlopige aanslag vragen. Dan krijg je eerder je geld terug. Je moet hiervoor contact opnemen met je belastingkantoor geloof ik.
SniperGuy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:35:
[...]

Vorig jaar was dat gewoon een kwestie van een slider heen en weer schuiven totdat je het hoogste bedrag eruit kreeg (paar tientjes ivm kwijtschelden van bedragen lager dan een bepaald bedrag)
Ik deed de slider altijd helemaal links of helemaal rechts. Hoorde nu dat je een beetje moet vogelen in het midden om de maximale teruggave te krijgen. Dat gaan we dan maar eens proberen volgende maand.

loeberce wijzigde deze reactie 11-02-2019 12:14 (31%)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Je moet kunt hem zo schuiven dat één van de twee partners net geen 45 euro moet betalen. Dat is de grens dat je moet gaan betalen, daar onder hoeft het niet.

Of de ander geld terug krijgt of ook moet betalen boeit dan niet.

Wuursj wijzigde deze reactie 11-02-2019 12:24 (20%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
Wuursj schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:22:
Je moet hem zo schuiven dat één van de twee partners net geen 45 euro moet betalen. Dat is de grens dat je moet gaan betalen, daar onder hoeft het niet.
Dat is hem inderdaad!

• Wom
loeberce schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:12:
[...]

2015 moet je als het goed is hebben gehad eind 2018, want dat was het einde van de termijn. Als je echt zit te wachten op de teruggave, kan je ook de Belastingdienst om een voorlopige aanslag vragen. Dan krijg je eerder je geld terug. Je moet hiervoor contact opnemen met je belastingkantoor geloof ik.
De Belgische fiscus had mij een hogere belastingdruk aangerekend dan zou moeten. Mijn accountant heeft dit gezien en heeft hier correctie op aangevraagd. Hierna is mijn Nederlandse aangifte ook herzien omdat het compensatiebedrag ook veranderde (in mijn voordeel). Maar ik weet niet direct welke termijnen men in deze gevallen aanhoudt. Account zegt dat ik zo net voor de zomer moet rekenen dat deze komt. We gaan het zien.

• Perry Rhodan
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 11-02 12:45
Freakertje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:14:

Hoi Freakertje.

Ik reageer alleen even op jouw laatste 2 stukjes :

Tip : als ik je goed begrijp heb je steeds zèlf jouw aangiftes ingevuld.
Mooi zo, chapeau !
Dan kun je dit ook zèlf heel simpel "effe" corrigeren.
Je opent op "mijn belastingdienst" DIE aangifte waar je dat antwoord voor het eerst "fout" hebt gegeven.
Je verandert verder NIKS aan je aangifte als alleen DAT antwoord.
Dat doe je voor alle volgende jaren idem, dito, hetzelfde.
Hou daar wel steeds enkele dagen tussen en tel zèlf die bedragen dóór.
Als alles goed gaat bij de fiscus krijg je nieuwe aanslagen met die bedragen er dan wèl op.
En die kun je dan met de aangifte 2018 "rustig" verrekenen.
Graag gedaan en succes.

• BastaRhymez
Wuursj schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:22:
Je moet kunt hem zo schuiven dat één van de twee partners net geen 45 euro moet betalen. Dat is de grens dat je moet gaan betalen, daar onder hoeft het niet.

Of de ander geld terug krijgt of ook moet betalen boeit dan niet.
Dat is niet altijd zo!
Het kan ook zo zijn, dat het omslagpunt ergens anders beter uitkomt.

Ik zet meestal gewoon even alles in een Excel en doe met stappen van 1.000 euro schuiven van mijn vrouw naar mij. Daar waar het wat verschilt (of als ik twijfel) doe ik het om de 500 euro, vervolgens 100 euro, vervolgens 10 en als laatste per euro verschuiven.

Hier verwachten wij ook weer een leuke vakantie te kunnen genieten van hetgeen we hebben gespaard bij de belastingdienst ;)

• S0epkip
  • Laatst online: 22:33
Mosterd na de maaltijd: daar is de VT voor.
Ik zit in een vergelijkbaar schuitje, in 16,17 en 18 (deels) inkomen in België gehad. 2016 is nog niet binnen inderdaad. De VT daarentegen wel.

2430Wp ZW

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Nou, ik ben benieuwd wat er nog overblijft...

Vorig jaar Hypotheek overgesloten en paar maanden later de VT aangepast. Dat resulteerde al in een grotere teruggave ineens maar nog niet alle aftrekposten opgegeven.

Daarnaast de KEW laten uitkeren (maar, uit mijn hoofd, rentebestanddeel is kleiner dan betaalde premies).

Nu even tussenjaar. VT heb ik laten vervallen. Dus voorlopig krijgen we dan een leuker bedrag terug zo voor de vakantieperiode. Verder zijn we niet meer afhankelijk van de discussie omtrent de HRA.

Maar stiekem dus wel benieuwd wat er op 1-3 uitkomt. Afgelopen jaren wist ik wel wat dat ongeveer is en was ik ook echt in 5 minuten klaar met de aangifte

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 16-04 18:00
Is dit topic ook voor eventuele vragen? Zelf ben ik sinds januari in dienst bij de PostNL(bruto 300) en heb een wajong(bruto 1211). Kan ik geld terug verwachten of kan ik alvast gaan reserveren voor een aanslag? Voordat ik bij de postnl begon kwam ik altijd op een nihil aanslag uit.

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 13:58
Ik neem aan dat de uitkeringsinstantie loonheffingskorting toepast en PostNL niet? In dat geval krijg je een deel van de betaalde loonheffing bij PostNL terug. Kan wel een paar honderd zijn over een heel jaar.

AlbertJP wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:24 (12%)

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:02
LucyLG schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Op deze site kun je zelf een berekening laten maken. Kan wellicht wat inzicht geven:

https://www.berekenhet.nl...sting-box1-2017-2018.html
Gedaan maar het is voor Belasting box 1 in 2018 t.o.v. 2017, heeft niks te maken toch met wat ik terug krijg?

• joeyke87
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:39
Hopelijk heeft iemand antwoord op het volgende:

In 2018 stukje aflossingsvrije hypotheek a 49.500 van 4,7 rente naar 2,4 omgezet en de boete van 2061,- in 1x betaald. Daarnaast ook 250,- bemiddelingskosten moeten betalen.

Ik heb begrepen dat deze kosten aftrekbaar zijn, echter las ik ook ergens dat het weer nadelige gevolgen kan hebben voor andere zaken.

Situatie is als volgt: mijn inkomen ligt net wat lager dan mijn vrouw, ik krijg de combinatiekorting. Vrouw dus hypotheekrenteaftrek.

Kan het zijn door het indienen van de boeterente + bemiddelingskosten dat de teruggaaf bij bijv. de hypotheekrente of combinatiekorting lager uitvalt en ik zelfs uiteindelijk niks mee opschiet?

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
@joeyke87 , ik dacht dat de combinatiekorting berekend wordt over het inkomen wat je hebt, zonder rekening te houden met aftrekposten (het rekent dus niet met je verzamelinkomen maar puur met je bruto loon uit werk). Dus of je nu een hypotheek hebt of niet, dat maakt volgens mij voor de berekening niet uit.

Wij hebben de hypotheekrente grotendeels op naam van de minstverdienende gezet, zodat deze net in een andere belastinggschijf komt, waardoor we (volgens mij) iets meer terugkrijgen (want, te veel belasting betaald uit werk). Bij het verschuiven kwam het in elk geval als voordeligste uit.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19:57
Aftrekbare kosten van het huis moet je toch keer je belastingschaal doen om te weten wat je terug krijgt?

Dus van een hypotheek adviseur die 2k kost en je zit in de 42% belasting dan krijg je 2000 × 0.42 = 840 euro terug. Even simpel gesteld.

Toch?

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:45
Hier een ZZPende vrouw, hebben een goede boekhouder die het weer voor ons in orde gaat maken.

Altijd fijn als iemand de kneepjes incl slimme aftrekposten kent.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 06:14:
Aftrekbare kosten van het huis moet je toch keer je belastingschaal doen om te weten wat je terug krijgt?

Dus van een hypotheek adviseur die 2k kost en je zit in de 42% belasting dan krijg je 2000 × 0.42 = 840 euro terug. Even simpel gesteld.
Ja. Het wordt van je inkomen afgehaald. Over dat stukje inkomen krijg je dus de belasting terug.
Maar 42% bestond niet meer in 2018, dat is 40,85% geworden ;)

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-04 10:24

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik had een vraag. Ik kwam er helaas laat achter dat ik recht heb op de I.A.C.K. Hier kwam ik pas achter in 2017 bij de aanslag van 2016.
Het was immers een collega die mij hierop attendeerde dat ik hierop recht had aangezien ik mijn kind 4 dagen in de week bij mij had in eind 2014, 2015 en 2016.

Nu kreeg ik 3 weken terug een brief van de inspecteur omtrent het feit over de aanslag van 2016, dat mijn zoontje niet tenminste 6 maanden ingeschreven stond op mijn adres in 2016.
Nadat ik de inspecteur belde en uitlegde dat mijn zoontje 4 dagen in de week bij mij was en daarbij ik een overeenkomst had getekend met mijn vriendin (toen was het mijn ex) omtrent de omgangsregeling en een aantal andere zaken, met onze beide handtekeningen eronder.

Nadat ik dit toegestuurd had per mail kreeg ik 2 dagen later de goedkeuring van de I.A.C.K. over de aanslag van 2016 wat ruim 2500 euro was en dus niet terug hoefde te betalen. Nu gaf de inspecteur mij ook het advies om bezwaar te maken over de periode 2015, aangezien ik daarop geen I.A.C.K. had aangevraagd bij de aangifte, om het te laten aanpassen, aangezien het bedrag rond de 3000 euro gaat en ik hierop recht heb.

Nu heb ik via de post het bezwaar gemaakt en tegelijk ook via digitale bezwaar weg bij de belastingdienst via hun portaal.
Nu is mijn vraag, hoe lang zoiets kan duren voordat je wat hoort. Ik lees hier en daar dat als ze mijn bezwaar afstoten dat je dit normaliter binnen een week al kan horen, als ze het bezwaar aannemen en mijn aanslag aanpassen kan dit tot de behandel periode zijn die ze hanteren en dat is 6 weken na de bezwaarmeldingsdatum. Dit was op 11-02-2019 gedaan.

Ik weet het is nu nog erg vroeg voor mij of het positief is of niet, maar volgens de inspecteur als de mensen bij de belastingtelefoon zeiden dat ik er gewoon recht op heb ondanks ik het niet aangegeven had toen die tijd en vertelden mij wat ik moest doen om het alsnog te claimen.

Misschien dat iemand van jullie wel ervaring hiermee hebben gehad in het verleden en hoe lang het bij jullie duurde?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• President
Je krijgt dus mogelijk onverwachts nog een stapeltje geld terug... En hebt 4 dagen geleden bezwaar gemaakt.

Ik zou gewoon rustig een paar weken afwachten voordat je je druk gaat maken over termijnen, etc. Ondertussen gewoon verder gaan en er niet teveel aan denken, het duurt nou eenmaal een paar weken. Dat je bij een afwijzing binnen een week een bericht zou krijgen zegt niks: resultaten van anderen in het verleden bieden geen garanties...

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:20

Rukapul

Moderator General Chat
Xtr3me4me schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:32:
Misschien dat iemand van jullie wel ervaring hiermee hebben gehad in het verleden en hoe lang het bij jullie duurde?
Papier is geduldig.

Sowieso is het wat onduidelijk. In beginsel kun je na zo lang geen bezwaar indienen tegen een definitieve aangifte waarvan ik aanneem dat je die al heel lang in bezit hebt. Klinkt meer alsof je om een ambtshalve aanpassing vraagt.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Rukapul schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:47:
[...]

Papier is geduldig.

Sowieso is het wat onduidelijk. In beginsel kun je na zo lang geen bezwaar indienen tegen een definitieve aangifte waarvan ik aanneem dat je die al heel lang in bezit hebt. Klinkt meer alsof je om een ambtshalve aanpassing vraagt.
Volgens de Inspecteur heb ik recht op de i.c.a.k ongeacht of het al een definitieve aanslag was. Ook definitieve aanslagen mag tot 5 jaar terug aangepast worden, zo staat het ook op hun eigen website en zo zei de inspecteur het ook. De aanslag wordt opnieuw bekeken en opnieuw berekend en vastgelegd, zoals hij dat vertelde.

Het klopt ambtshalve aanpassing maar dan meer in de zin in het recht van de belastingbetaler zoals de inspecteur het uitlegde. Volgens hem wordt de aanslag herzien en herberekend en vastgelegd en het verschil daarvan alsnog uitbetaalt.

Alleen wat de duur daarvan is was mij niet duidelijk. Stond alleen op de site 25-03-2019 afgehandeld. Meer ook niet

• qadn
  • Registratie: juni 2007

qadn

Pinnacle of Perversion

Een bezwaar gaat sowieso even duren.
Maar waarom verstuur je je bezwaar überhaupt via twee kanalen? Daar win je niets mee en het is alleen onhandig voor de BD.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

qadn schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:22:
Een bezwaar gaat sowieso even duren.
Maar waarom verstuur je je bezwaar überhaupt via twee kanalen? Daar win je niets mee en het is alleen onhandig voor de BD.
Dat was meer een communicatie fout. Want ik dacht dat hij bedoelde per post het bezwaar indienen, maar hij bedoelde het digitaal in te dienen.
Maar goed de verwachte afhandel datum staat daar op 25-03-2019, dus denk sowieso tot die tijd zal ik moeten wachten tot ik antwoord heb.

• socrates013
  • Laatst online: 21:30
Valt er ook wat slim te verschuiven als we beide (partner en ik) gewoon in loondienst werken en ook GEEN koopwoning hebben?

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:50
Hier nog een casus voor de buitenland-experts:

Ik ben afgelopen zomer naar Duitsland verhuisd en verlies omdat ik niet-kwalificerend belastingplichtig ben het recht op de algemene heffingskorting en de arbeidskorting (toch?).

Betekent dit dat ik nu ineens wel inkomstenbelasting betaal over € 2.265 (+4,68% van m'n inkomen boven 20k) + € 3.249 (=arbeidskorting)? Zo ja, kan ik berekenen wat ik naar verwachting terug moet betalen door deze bedragen bij mijn huidige brutoloon op te tellen en het over de normale belastingschijven te verdelen?

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-04 09:04
@Fulgora Heb je jezelf ook uitgeschreven bij de gemeente?
De datum van uitschrijving is leidend voor de belastingdienst.

Verder kan je deze vraag ook stellen bij Belastingdienst - Buitenland (+3155 of +3150 nummer)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:50
D_Jeff schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:29:
@Fulgora Heb je jezelf ook uitgeschreven bij de gemeente?
De datum van uitschrijving is leidend voor de belastingdienst.

Verder kan je deze vraag ook stellen bij Belastingdienst - Buitenland (+3155 of +3150 nummer)
Ja, ik ben uitgeschreven in Nederland eind juli en ingeschreven/woonachtig in Duitsland sinds 1 september. De maand ertussen werkte ik al voor mijn Duitse werkgever maar 'woonde' ik in een Airbnb.

• socrates013
Zijn er koppels waarbij de vrouw in België werkt?

Hoe hebben jullie de inkomsten doorgegeven aan de belastingdienst? Of kennen jullie een goede adviseur voor grensarbeiders?

• Wom
socrates013 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:58:
Zijn er koppels waarbij de vrouw in België werkt?

Hoe hebben jullie de inkomsten doorgegeven aan de belastingdienst? Of kennen jullie een goede adviseur voor grensarbeiders?
In ons geval werkt mijn vriendin in Nederland en ik in Belgie. Maar omwille van leasauto's, hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten hebben we het laten doen. Heb hiervoor goede hulp van: https://www.desmetaccountants.nl/diensten/grensarbeid/

Maar er zijn vele die hier advies in kunnen geven. Deze werd mij aangeraden en wat in de buurt. :)

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:44
Wat is het effect van ingehouden pensioenpremie op de inkomstenbelasting?
Ik dacht dat de premie van het brutoloon werd afgetrokken voordat de loonheffing werd berekend, maar zie dit niet terug in de jaaropgave.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• Honesty
  • Laatst online: 00:28

Honesty

kattenneus!

socrates013 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:34:
Valt er ook wat slim te verschuiven als we beide (partner en ik) gewoon in loondienst werken en ook GEEN koopwoning hebben?
Heb je andere aftrekposten buiten het huis om?

festina lente

• Honesty

Honesty

kattenneus!

readytoflow schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:35:
Nou, ik ben benieuwd wat er nog overblijft...

Vorig jaar Hypotheek overgesloten en paar maanden later de VT aangepast. Dat resulteerde al in een grotere teruggave ineens maar nog niet alle aftrekposten opgegeven.

Daarnaast de KEW laten uitkeren (maar, uit mijn hoofd, rentebestanddeel is kleiner dan betaalde premies).

Nu even tussenjaar. VT heb ik laten vervallen. Dus voorlopig krijgen we dan een leuker bedrag terug zo voor de vakantieperiode. Verder zijn we niet meer afhankelijk van de discussie omtrent de HRA.

Maar stiekem dus wel benieuwd wat er op 1-3 uitkomt. Afgelopen jaren wist ik wel wat dat ongeveer is en was ik ook echt in 5 minuten klaar met de aangifte
Je kan via https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/?0 alvast kijken wat je moet betalen/terugkrijgt, de simulatie is wel redelijk accuraat alleen moet je alles invullen en werkt het niet met al ingevulde gegevens. Soms wordt het zo makkelijk gemaakt dat je niet eens meer wist hoe het vroeger moest:) Als ik zelf iets koop(we hebben dit jaar een 2e braille leesregel voor mijn vrouw gekocht(alleen de eerste wordt vergoed)) en dan kijk ik via het VT programma wat ik er eventueel van terug krijg, best wel wat omdat we de drempel al over zijn en boven de drempel hulpmiddelen 140% meegeteld word. Vt gebruik ik altijd om een idee te hebben(zeg tot op honderdtallen)

festina lente

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:44
Anatidae schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:24:
Wat is het effect van ingehouden pensioenpremie op de inkomstenbelasting?
Ik dacht dat de premie van het brutoloon werd afgetrokken voordat de loonheffing werd berekend, maar zie dit niet terug in de jaaropgave.
Premie gaat inderdaad van het brutoloon af.

• socrates013
Honesty schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:17:
[...]

Heb je andere aftrekposten buiten het huis om?
Vaak gebruikte aftrekposten zijn:
De aftrekbare hypotheekrente. Deze staat vaak al vooraf ingevuld in de aangifte.
Ziektekosten
Giften
Studiekosten
Partnerallimentatie
Reiskosten
Lijfrente

Nee eigen niet echt. Geen medische of studie.
Reiskosten maar ga met eigen vervoer en krijg dus km-vergoeding. En blijkbaar geldt dit alleen voor ov.

socrates013 wijzigde deze reactie 22-02-2019 19:43 (41%)
Reden: Annvulling

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:45

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In december al een grote terugbetaal klapper geïncasseerd. Na aanpassing hypotheek ivm scheiding. Dus toen even rente gehalveerd bij aanpassing voorlopige teruggave, om nu niet voor verrassingen te komen staan. Laat ze nu maar komen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Honesty

Honesty

kattenneus!

BastaRhymez schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Dat is niet altijd zo!
Het kan ook zo zijn, dat het omslagpunt ergens anders beter uitkomt.

Ik zet meestal gewoon even alles in een Excel en doe met stappen van 1.000 euro schuiven van mijn vrouw naar mij. Daar waar het wat verschilt (of als ik twijfel) doe ik het om de 500 euro, vervolgens 100 euro, vervolgens 10 en als laatste per euro verschuiven.

Hier verwachten wij ook weer een leuke vakantie te kunnen genieten van hetgeen we hebben gespaard bij de belastingdienst ;)
Zo doen wij het ook altijd, op de belastingcursus leer ik altijd dat je het blind bij degene in de hoogste schaal kan doen maar vind het spelen met die schuiven altijd leuker. Voor ons sinds we de hypotheek een heel groot deel hebben afgelost valt er niks meer terug te krijgen, nog even en we mogen betalen.

Honesty wijzigde deze reactie 22-02-2019 21:11 (3%)

festina lente

• Honesty

Honesty

kattenneus!

socrates013 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:36:
[...]

Vaak gebruikte aftrekposten zijn:
De aftrekbare hypotheekrente. Deze staat vaak al vooraf ingevuld in de aangifte.
Ziektekosten
Giften
Studiekosten
Partnerallimentatie
Reiskosten
Lijfrente

Nee eigen niet echt. Geen medische of studie.
Reiskosten maar ga met eigen vervoer en krijg dus km-vergoeding. En blijkbaar geldt dit alleen voor ov.
als je reiskosten maakt naar de dokter mag je je eigen kilometers wel calculeren(maar niet als ze vergoed worden voor ZW) en ook naar waarde maar vaak is dat heel weinig, denk wel aan kledingkosten die je mag aftrekken voor ziekten, 300 pp moet je wel aan toonbaar kunnen maken

festina lente

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
@Honesty er zit een drempelbedrag op de medische reiskosten. Helaas. Voor ons zou het betekenen dat we minimaal iets van 500 euro reiskosten gemaakt moeten hebben (als ik me goed herinner). En dat halen we dus niet en dus helaas geen aftrekpost of vergoeding..

• Catmandos
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:56
Beste all,

Ik heb een vraag over VVE lening (bouwdepot), ik zit in een vve die afgelopen juli een bouwdepot heeft aangenomen en besteed aan het verbouwen van de woningen in de vve. nou is de vraag of ik het gedeelte 1/10 van de betaalde rente kan invullen in Box 1 zoals dat geld bij een normale koopwoning. met dezelfde voorwaarden als in de onderstaande link.

https://www.belastingdien...kken-met-verbouwingsdepot

Dus de vraag of dit dus ook geld als lid van een VVE die een bouwdepot lening heeft lopen?

Alvast bedankt :)

Edit:
https://www.energiebespaa...vice-contact/#faq-section
Ook hier verwijzen ze door naar de belastingdienst die totaal niet duidelijk is.

Catmandos wijzigde deze reactie 22-02-2019 23:25 (11%)

• President
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

HRA en combinatie korting vanwege werkende partner met kind(eren).

Yey, vorige week ergens de voorlopige aangifte ingediend met alle inmiddels bekende gegevens: jaaropgaven binnen, hypotheek jaaroverzicht...

Op toeslagen ook alvast salaris van 2018 aangepast n.a.v. de jaaropgaven en alvast de geschatte inkomsten voor 2019 aangepast.

Dagtekening van de brief is 1 maart, dus straks na 8 maart voor de formaliteit maar nog een definitieve aanslag invullen.

Stukken praktischer zo, kan het geld prima missen maar dan hoef ik voor mijn gevoel niet op 1 maart in te vullen en zit ik niet weken of maanden te wachten :-P
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True