Belastingaangifte 2018 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Sup4rdurt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:47:
Ik snap dat niet dat er zo veel verschil in zit dan. Hier namelijk ook bericht op 30 april, dagtekening 4 mei en nog niets op de rekening.
Ze zeggen ook met 7 dagen na dagtekening, dus uiterlijk 11 mei. Effectief morgen dus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 19:35

Honesty

kattenneus!

Wat zijn ze bij jullie allemaal vlot, verleden jaar mijn vrouw pas 7 juni (samen aangifte gedaan) en de mijne zelfs pas 27 juli. Zij had alles aftrekposten maar dan nog duurde het bij mij anderhalve maand langer, wel bijna 1% rente ontvangen terwijl het op de spaarrekening waar het normaal meteen naartoe geboekt wordt dat een stuk minder is.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
@Honesty het is ook relatief simpel te doen als je 'gewoon' een hypotheek hebt en verder alleen 2 inkomens die sowieso vooringevuld worden natuurlijk. Dan is er geen enkele reden om uitstel nodig te hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:02
Señor Sjon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Ze zeggen ook met 7 dagen na dagtekening, dus uiterlijk 11 mei. Effectief morgen dus.
Ja, true. Dat snap ik ook wel maar als @Pannekoek81 aangeeft dat de dagtekening op 8 mei staat en hij het vandaag al binnen heef, is het vreemd dat mensen waarbij de dagtekening op 4 staat het nog niet hebben.

Vandaag of morgen is mij om het even. Het was alleen lekker geweest als ik vandaag al m'n vakantietickets had kunnen boeken ;)

Plus, de dag is nog niet voorbij dus wie weet.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:24
Sup4rdurt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:27:
[...]

Vandaag of morgen is mij om het even. Het was alleen lekker geweest als ik vandaag al m'n vakantietickets had kunnen boeken ;)
Het gaat me uiteraard niks aan, maar ben je serieus afhankelijk van de Belastingdienst als het gaat om het boeken van je vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Hangt er van af hoe je die betaald. Met een kredietkaart scheelt dat niet. Maar met debit wel natuurlijk. En dan is het ook eenvoudiger dat het geld niet van een spaarrekening moet komen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:02
the-edge schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Het gaat me uiteraard niks aan, maar ben je serieus afhankelijk van de Belastingdienst als het gaat om het boeken van je vakantie?
Er is natuurlijk nog ander geld mee gemoeid (met de vakantie dan) maar ja, de vliegtickets zou ik van het geld doen dat ik terug krijg van de belasting en niet van mij persoonlijke buffer.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
Ook hier na dagtekening 4 mei vandaag dan op de betaalrekening ontvangen! Let’s shop ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 18:50
Dagtekening 10 mei en zojuist op beide rekeningen gestort (Rabobank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00
Hier ook gestort, vanmorgen heul heul vroeg al :)

Toch fijn om nog even een 14de maand te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
beetje offtopic, maar Is het trouwens normaal dat ik de definitieve aanslag van 2017 nog niet heb ontvangen?

[ Voor 11% gewijzigd door Figo112 op 13-05-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 16:40
Dagtekening 10 mei en vanochtend heel vroeg op m'n ING rekening binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Figo112 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:55:
beetje offtopic, maar Is het trouwens normaal dat ik de definitieve aanslag van 2017 nog niet heb ontvangen?
Ik weet niet hoe lang ze er over mogen doen.
Ik heb het langste 1 jaar moeten wachten. Kwam net voor de aangifte van het jaar erop binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Barrycade schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:57:
Ik weet niet hoe lang ze er over mogen doen.
Ik heb het langste 1 jaar moeten wachten. Kwam net voor de aangifte van het jaar erop binnen.
Uiterlijk kan het 3 jaar duren;
https://www.belastingdien...nslag/definitieve_aanslag

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:49
Ik heb hem ook nog niet, kan inderdaad maximaal 3 jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BastaRhymez schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:14:
[...]

Hier ook "mijn deel" vandaag ontvangen.
Dagtekening brief 4 mei

Vrouwlief krijgt "haar deel" eind van de week / volgende week.
Dagtekening brief is 10 mei

Blijf het soms toch vreemd vinden, aangezien we een gezamenlijke aangifte hebben gedaan (getrouwd, kinderen, koophuis, etc.), maar dat we dan los van elkaar toch een brief krijgen. Ik had verwacht dat de belastingdienst de aangifte an sich zou controleren, niet per persoon (als ze het natuurlijk al controleren)
En vrouwlief had het vanmorgen ook gestort gekregen d:)b

Dagtekening zaterdag 4 mei -> gestort maandag 7 mei
Dagtekening vrijdag 10 mei -> gestort maandag 13 mei

Nu nog de kinderopvang toeslag >:)
Vorig jaar was dat (helaas) pas oktober, omdat we aanvullende zaken moesten opsturen.
De jaren daarvoor was het juli, dus hoop daar nu ook weer een beetje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
BastaRhymez schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:02:
[...]

Nu nog de kinderopvang toeslag >:)
Vorig jaar was dat (helaas) pas oktober, omdat we aanvullende zaken moesten opsturen.
De jaren daarvoor was het juli, dus hoop daar nu ook weer een beetje op
Die is bij ons altijd pas medio oktober. Volgens mij is dat ook de normale periode?
BD artikel
Wanneer krijg ik de definitieve berekening van mijn toeslag over 2018?
Hebt u of iemand anders in uw huishouden belastingaangifte over 2018 gedaan? Dan krijgt u de definitieve berekening van uw toeslag over 2018 nadat u de belastingaanslag binnen hebt. En in ieder geval binnen 6 maanden na de belastingaanslag.

[ Voor 37% gewijzigd door the-edge op 13-05-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Binnen 6 maanden inderdaad.

Voorgaande jaren was het een "relatief klein" bedrag (< 2.000 euro) dat we terug kregen.
Vorig jaar was het een aanzienlijk groter bedrag (> 5.000 euro) en moest er allerlei extra informatie worden aangeleverd (jaaropgaven van alle kinderen).

Waren toen vergeten dat ze een dagje extra naar de opvang gingen...Dus dat tikt lekker aan, als je met terugwerkende kracht uit eigen zak een dag heb betaald.

Over 2018 heb ik al een kleine correctie uit laten voeren, waardoor we in november al een deel terug hebben gekregen, maar alsnog staat er nog een bedrag "open" van rond de 3.000 - 3.500 euro dat we terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 16:36
Hielko schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:16:
[...]

Ik heb hem ook nog niet, kan inderdaad maximaal 3 jaar duren.
Idem, ik wacht ook nog op 2017. Irritant, want andere financiele zaken zijn weer afhankelijk van de definitieve aanslag. Echter mijn opgave over 2017 was niet bepaald standaard en ik vermoed dat de vertraging daarmee te maken heeft. Als je een modale opgave hebt (vast salaris, geen gekke posten) dan zou ik het vreemd vinden als het nu nog niet rond is. Maar het blijft de belastingdienst .. Niks is onmogelijk.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:22
Voorlopige aanslag verstuurd op 10 mei, komt overeen met wat ik had berekend. Benieuwd wanneer het op mijn rekening staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Vraagje,

Mijn kinderen gaan sinds medio 2018 naar een gastouder en in ontvang netjes kinderopvangtoeslag..
Echter de uren wisselen vrij fors per maand, daarom de uren ook redelijk laag ingeschat bij de BD om terugbetaling te voorkomen.

We zitten ondertussen al half mei en ik heb nog geen enkele bericht vanuit de BD gehad dat ik mijn urenoverzicht die ik aan opvang heb gebruikt over 2018 moet controleren/indienen..

Ik kan hier online ook weinig over vinden..
Zijn er ervaringsdeskundigen hier aanwezig die weten hoe dit werkt bij de BD?
Ik heb pak hem beet 100-150 uur extra afgenomen in 2018 waar ik nog geen toeslag over heb ontvangen, dus best een leuk zakcentje die ik eigenlijk nog een beetje mis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 00:32
Lijkt mij dat 2018 eerst definitief zijn, daarna pas uitwisseling met Toeslagen en herberekening.
Bij mij gingen er vorig jaar twee maand overheen (3mnd voor def aangifte, 2mnd voor toeslagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Hoelang kan het duren voordat de aangifte definitief is ?
Die van 2017 moet nog definitief bij ons worden.
De BD geeft aan dat dit tot eind 2020 kan duren.

Iemand ervaring hiermee hoelang het kan duren of is dat erg wisselend en wanneer ze er tijd voor hebben ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:18:
Hoelang kan het duren voordat de aangifte definitief is ?
Die van 2017 moet nog definitief bij ons worden.
De BD geeft aan dat dit tot eind 2020 kan duren.

Iemand ervaring hiermee hoelang het kan duren of is dat erg wisselend en wanneer ze er tijd voor hebben ?
Dat staat nota bene een paar posts eerder in dit topic...
Hielko in "Belastingaangifte 2018"

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SmurfLink schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:23:
[...]

Dat staat nota bene een paar posts eerder in dit topic...
Hielko in "Belastingaangifte 2018"
8)7 8)7 Sorry had even niet teruggelezen :$
* MdO82 kruipt weer onder de steen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Mijn partner heeft de brief (voorlopige) in de berichtenbox (dagtekening 17-05).
Ik heb de "brief" in Mijn Belastingdienst staan, per post. Dus nog niet digitaal.

Zou een week eerder zijn dan voorgaande jaren.

Update 17-05:
Niets gewijzigd aan bovenstaande, maar vandaag hebben we beide gestort gekregen. Ik nog altijd geen digitaal bericht in mijn berichtenbox.

[ Voor 40% gewijzigd door the-edge op 17-05-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 14:05
Ik heb de post ontvangen. Bij mijn vrouw (loondienst+zzp) voorlopige aanslag. Ook meest zaken onder haar en een leuke teruggave. Bij mij niks bijzonders. Echter ik krijg: geen voorlopige aanslag. Is dat zeg ook maar de voorlopige aanslag? Maar omdat ik nihil heb qua teruggave?

Edit: gebeld. Inderdaad doordat ik onder de 45 euro blijf geen voorlopige aanslag. ‘Vroeger’ kreeg je dan een voorlopige. Maar nu dus niet meer zei de dame aan de telefoon.

[ Voor 24% gewijzigd door meermarco op 17-05-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-05 14:41
Na een belletje met de Belastingdienst gisteren blijkt dat ik (expat) dit jaar "niet uitgenodigd" ben om aangifte doen. Oftewel, aangifte doen is niet verplicht. Nu verwacht ik dat wanneer ik wel aangifte zou doen, ik enkele duizenden euro's terug moet betalen aan inkomstenbelasting.

De hamvraag: is er een moment in de toekomst waarop ik alsnog verplicht aangifte moet doen over 2018? Komt dit naar boven wanneer ik terugkeer in Nederland en weer aangifte moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Volgens mij ben je volgens Nederlandse wet verplicht om aangifte te doen zodra je kunt weten dat je moet betalen (omdat je vermogen hebt, inkomen, grote giften, inkomen zonder loonbelasting enz). Dat je geen uitnodiging hebt gehad, ontslaat je niet van die plicht (wat eigenlijk raar is, nodig dan iendere burger uit..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
Lijkt mij ook. Daarnaast, maar dat weet ik niet 100% zeker, kunnen er later ook nog mogelijke rentekosten in rekening gebracht worden.
Volgens mij werkt dat namelijk ook zo als na x jaar je aanslag definitief is en je toch blijkt te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Fulgora schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:56:
Na een belletje met de Belastingdienst gisteren blijkt dat ik (expat) dit jaar "niet uitgenodigd" ben om aangifte doen. Oftewel, aangifte doen is niet verplicht. Nu verwacht ik dat wanneer ik wel aangifte zou doen, ik enkele duizenden euro's terug moet betalen aan inkomstenbelasting.

De hamvraag: is er een moment in de toekomst waarop ik alsnog verplicht aangifte moet doen over 2018? Komt dit naar boven wanneer ik terugkeer in Nederland en weer aangifte moet doen?
Maar ben je überhaupt wel belastingplichtig in Nederland als expat zijnde? Woonde en werkte je in 2018 nog wel in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Fulgora schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:56:

De Belastingdienst kan nog tot vijf jaren na het belastingjaar naheffen.

Maar dat u als buitenlandse belastingplichtige enkele duizenden euro’s aan inkomstenbelasting zou moeten betalen bevreemd mij. De meeste aangiften die ik verzorg voor buitenlandse belastingplichtigen geven een geheel ander beeld te zien.

Ik ga ervan uit dat u inkomen vanuit Nederland geniet in de vorm van een pensioen en/of een AOW-uitkering.
In vrijwel alle Belastingverdragen die Nederland met een kleine 90 landen heeft gesloten is de heffing over particuliere pensioenen voorbehouden aan het woonland. Soms is dat ook het geval voor wat betreft sociale zekerheidsuitkeringen zoals de AOW-uitkering.

Dikwijls geniet men geen vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting voor wat betreft een particulier pensioen. Alsdan kan op aangifte de niet verschuldigde loonbelasting worden teruggekregen.

Tot voor kort ging het voor wat betreft een AOW-uitkering nog al eens fout door dat de SVB ten onrechte de heffingskortingen toepaste, zonder dat men daar echter recht op had. Maar dan hebben we het over afgerond één maand aan AOW-uitkering wegens verschuldigde inkomstenbelasting. Dat zal echter beduidend minder zijn dan enkele duizenden euro’s.

Na remigratie naar Nederland hebt u weer recht op de heffingskortingen en geeft uw belastingplicht een geheel ander beeld te zien. Zo’n remigratie is op zich geen aanleiding om u alsnog over 2018 een naheffing op te leggen. Overigens bent u in principe verplicht om aangifte te doen, mocht u op aangifte meer dan € 46 aan inkomstenbelasting verschuldigd zijn. Ik heb een keer meegemaakt dat de Belastingdienst een verzuimboete toepaste. Op bezwaar werd dit vervolgens ook weer teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
Hielko schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:14:
[...]

Maar ben je überhaupt wel belastingplichtig in Nederland als expat zijnde? Woonde en werkte je in 2018 nog wel in Nederland?
Ja, ik ben in Juli 2018 verhuisd, dus ik heb de eerste helft van dat jaar voor een Nederlandse werkgever gewerkt. Daarna ging ik anderhalf keer zoveel verdienen bij een Duitse werkgever. Omdat ik minder dan 90% van m'n inkomen in Nederland kreeg, verlies ik heffingskortingen. Vanwege m'n gestegen wereldinkomen pakt ook de inkomstenbelasting negatief uit in Nederland (en positief in Duitsland, waar ik inkomstenbelasting betaalde alsof ik het hele jaar dit inkomen heb gehad).

De compensatieregelingen gaan niet op omdat ik geen eigen woning bezit e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
Wij hebben in de eerste week van april aangifte gedaan. Paar minuten na elkaar de aangifte ingediend. Samen met mijn vriendin een huis gekocht in 2018 en samen de aangiften ingevuld, níet als fiscaal partner.

Ik kreeg vrijdagavond bericht dat mij aangifte 2018 definitief is, mijn vriendin kreeg die melding zaterdag in de loop van de dag. Allebei dagtekening 24 mei, een dezer dagen zal het wel gestort worden gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Fulgora schreef op maandag 20 mei 2019 @ 06:10:
[...]

Ja, ik ben in Juli 2018 verhuisd, dus ik heb de eerste helft van dat jaar voor een Nederlandse werkgever gewerkt. Daarna ging ik anderhalf keer zoveel verdienen bij een Duitse werkgever. Omdat ik minder dan 90% van m'n inkomen in Nederland kreeg, verlies ik heffingskortingen. Vanwege m'n gestegen wereldinkomen pakt ook de inkomstenbelasting negatief uit in Nederland (en positief in Duitsland, waar ik inkomstenbelasting betaalde alsof ik het hele jaar dit inkomen heb gehad).

De compensatieregelingen gaan niet op omdat ik geen eigen woning bezit e.d.
Heb je dan wel het M formulier ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
Hielko schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Heb je dan wel het M formulier ingevuld?
Nee, toen ik met Heerlen belde over het toezenden van het M-formulier werd mij verteld dat ik 'niet uitgenodigd' was. Ik heb ook geen M-formulier ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Fulgora schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Nee, toen ik met Heerlen belde over het toezenden van het M-formulier werd mij verteld dat ik 'niet uitgenodigd' was. Ik heb ook geen M-formulier ontvangen.
Vreemd. Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij moet je die hebben bij immigratie of emigratie als het niet precies op 31 december/1 januari is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Fulgora schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Dit is een uiterst merkwaardige reactie van de Belastingdienst. Ik zou het er dan ook maar mooi zo bij laten zitten. Minder dan 90% van jouw wereldinkomen is belast in Nederland. Dus kwalificeer je niet als buitenlands belastingplichtige. Daardoor zou jij slechts recht hebben op tijdevenredige heffingskortingen.

Tevens blijf jij gespaard van alle ellende die de afwerking van een M-biljet (een papieren aangifte) met zich meebrengt. De teller staat voor dit jaar bij mij op zo'n 25 aangiften Model-M terwijl ik nog niet heb meegemaakt dat zo'n aangifte in het verleden in één keer correct is afgewerkt door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Afwijkingen t.a.v. de door mij gemaakte berekening van de te verwachten uitkomst van € 2.000 tot € 5.000 of meer zijn eerder "normaal" dan een uitzondering. Maar eerlijk is eerlijk: dat komt net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de belastingplichtige voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik heb een vraag omtrend mijn belastingaangiftes van de afgelopen jaren.
Waarschijnlijk zal ik een belletje plegen naar de belastingdienst, maar wellicht kan ik het eerst hier proberen.

Mijn vraag:
Waarom moet ik elk jaar een bedrag bijbetalen in mijn aangifte terwijl ik NIETS bijzonders heb?

Mijn situatie:
- geen koophuis (huurwoning)
- geen aftrekposten
- geen verschillende werkgevers
- geen vreemde andere dingen die invloed zouden hebben.

Het bedrag dat ik jaarlijks moet bijbetalen varieert van 300 euro tot 800 euro.
Ik ben vorig jaar wel van werkgever gewisseld, maar mijn collega's die op dezelfde dag begonnen zijn (en verder dezelfde thuissituatie hebben) krijgen zelfs geld terug.

Ook in voorgaande jaren toen ik bij mijn werkgever 7 jaar in dienst zat,
moest ik jaarlijks terugbetalen terwijl andere collega's altijd geld terug kregen.

Het lijkt wel of me werkgever steeds te weinig belasting inhoudt voor mij,
en ik hier tijdens mijn aangifte voor op mag draaien?
Dat zou alleen niet logisch zijn omdat bij andere mensen in me omgeving wel goed gaat.

Ik weet dat het afhangt van vele andere factoren,
maar ik heb geen "bijzondere dingen" zoals hierboven gemeld...

Wat kan ik het beste doen om hier duidelijkheid over te krijgen?
Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Teveel ontvangen toeslagen?
Salaris up to date bij de toeslagenpagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Lensent schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:52:
Teveel ontvangen toeslagen?
Salaris up to date bij de toeslagenpagina?
Ik heb geen toeslagen..
Salaris klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

C6DL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:45:
Ik heb een vraag omtrend mijn belastingaangiftes van de afgelopen jaren.
Waarschijnlijk zal ik een belletje plegen naar de belastingdienst, maar wellicht kan ik het eerst hier proberen.

Mijn vraag:
Waarom moet ik elk jaar een bedrag bijbetalen in mijn aangifte terwijl ik NIETS bijzonders heb?

Mijn situatie:
- geen koophuis (huurwoning)
- geen aftrekposten
- geen verschillende werkgevers
- geen vreemde andere dingen die invloed zouden hebben.

Het bedrag dat ik jaarlijks moet bijbetalen varieert van 300 euro tot 800 euro.
Ik ben vorig jaar wel van werkgever gewisseld, maar mijn collega's die op dezelfde dag begonnen zijn (en verder dezelfde thuissituatie hebben) krijgen zelfs geld terug.

Ook in voorgaande jaren toen ik bij mijn werkgever 7 jaar in dienst zat,
moest ik jaarlijks terugbetalen terwijl andere collega's altijd geld terug kregen.

Het lijkt wel of me werkgever steeds te weinig belasting inhoudt voor mij,
en ik hier tijdens mijn aangifte voor op mag draaien?
Dat zou alleen niet logisch zijn omdat bij andere mensen in me omgeving wel goed gaat.

Ik weet dat het afhangt van vele andere factoren,
maar ik heb geen "bijzondere dingen" zoals hierboven gemeld...

Wat kan ik het beste doen om hier duidelijkheid over te krijgen?
Dank alvast.
Het is niet een, twee, drie om zomaar te zeggen het ligt daar of daar aan.

Maar toch speelt er iets bij je wat er voor zorgt dat je bij moet betalen.

Dit kan o.a. de volgende dingen zijn:

13e maand (bijzondere beloning, percentage te laag misschien)
Wisselende diensten, overuren, andere toeslagen.
Loonsverhogingen.

Als je meerdere werkgevers in een jaar hebt, kan dat ook wel eens niet goed uitpakken.

Als die andere werknemers wel op hetzelfde tijdstip in dienst zijn gekomen, maar daarvoor een paar maanden niet gewerkt hebben, is de situatie weer anders.
Ja daar kan je de belastingdienst over bellen, maar daar kunnen ze jou waarschijnlijk geen antwoord op geven.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Speedy55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Het is niet een, twee, drie om zomaar te zeggen het ligt daar of daar aan.

Maar toch speelt er iets bij je wat er voor zorgt dat je bij moet betalen.

Dit kan o.a. de volgende dingen zijn:

13e maand (bijzondere beloning, percentage te laag misschien)
Wisselende diensten, overuren, andere toeslagen.
Loonsverhogingen.

Als je meerdere werkgevers in een jaar hebt, kan dat ook wel eens niet goed uitpakken.

Als die andere werknemers wel op hetzelfde tijdstip in dienst zijn gekomen, maar daarvoor een paar maanden niet gewerkt hebben, is de situatie weer anders.
Ja daar kan je de belastingdienst over bellen, maar daar kunnen ze jou waarschijnlijk geen antwoord op geven.
Ik heb inderdaad een bonus gehad jaarlijks.
Maar mijn collega's ook, dus dat vind ik dan wel weer vreemd.

Zou een bonus het kunnen verklaren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
C6DL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Ik heb hetzelfde!

Geen koopwoning, alleenstaand, geen bonus, jaren dezelfde baan inclusief salaris enz enz. En dan op eens over 2015 en 16 een paar honderd euro moeten terugbetalen. Echt zo apart, andere jaren kreeg ik een leuk bedrag terug en juist die jaren kosten mij geld terwijl ik alles netjes heb betaald/afgedragen. Snap er niks van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 10:46
Vraag het eens aan je HR afdeling.
Op ons werk ook weleens geweest dat sommige ineens terug moesten betalen, bleek toch ergens fout te gaan met af te dragen belasting via loon (of korting). Dit was niet bij alle werknemers, dus het is heel goed mogelijk dat jij er alleen last van hebt of net die collega's die jij het gevraagd hebt er geen last van hebben.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Martinusz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:55:
Vraag het eens aan je HR afdeling.
Op ons werk ook weleens geweest dat sommige ineens terug moesten betalen, bleek toch ergens fout te gaan met af te dragen belasting via loon (of korting). Dit was niet bij alle werknemers, dus het is heel goed mogelijk dat jij er alleen last van hebt of net die collega's die jij het gevraagd hebt er geen last van hebben.
Ik zit bij deze werkgever pas vanaf november..
Dus kan nog niet echt beoordelen of het bijbetalen de schuld is van deze werkgever of de vorige.

Stel dat je gelijk heb, kan dat dan betekenen dat mijn vorige werkgever een fout gemaakt heeft waardoor ik misschien recht heb op teruggave ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Nee. Uitzonderingen daargelaten. Maar wat je nu terugkrijgt of bij moet betalen is over het algemeen gewoon correct. De BD gooit al je inkomsten van een jaar op een hoop en daar betaal je X belasting over (daar zijn gewoon tabellen voor). Daarna kijkt hij hoeveel je werkgever (of werkgevers) ingehouden heeft/hebben op je salaris en het verschil moet je bijbetalen of krijg je terug.

low_n_slow zegt hierboven dat hij netjes alles afgedragen heeft maar dat is dus in zijn geval niet zo..

Al met al is dit een behoorlijk non-issue (wat mij betreft). Als je niet wil bij betalen zet je per maand 100 (of 50) euro apart onder de noemer "reservering" belasting (eigenlijk is dit exact hetzelfde als wat je werkgever doet) en na de jaarlijkse blauwe-brieven-parade betaal je hetgeen wat je moet bijbetalen van dat potje..

Ik ben het wel eens dat de WG (of de HR afdeling) zijn werk beter zou moeten kunnen doen maar soms is dat proces ellenlang.. En effectief (lees: netto) maakt het op het eind van de rit geen reet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 23:19
Je zou toch denken dat in een wereld van automatisering en software de software van de HR afdeling het juiste bedrag zou afdragen (tot op de cent)?
Lammert de Haan schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Tevens blijf jij gespaard van alle ellende die de afwerking van een M-biljet (een papieren aangifte) met zich meebrengt. De teller staat voor dit jaar bij mij op zo'n 25 aangiften Model-M terwijl ik nog niet heb meegemaakt dat zo'n aangifte in het verleden in één keer correct is afgewerkt door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Afwijkingen t.a.v. de door mij gemaakte berekening van de te verwachten uitkomst van € 2.000 tot € 5.000 of meer zijn eerder "normaal" dan een uitzondering. Maar eerlijk is eerlijk: dat komt net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de belastingplichtige voor.
Mijn God dat M biljet is een drama. Ik heb er voor 2017 (!) een brief bij gedaan dat ik het allemaal zelf heb ingevuld omdat ik er (legit) geen professionele hulp kon vinden die kon helpen, nog niets van teruggehoord.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 10:46
C6DL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Ik zit bij deze werkgever pas vanaf november..
Dus kan nog niet echt beoordelen of het bijbetalen de schuld is van deze werkgever of de vorige.

Stel dat je gelijk heb, kan dat dan betekenen dat mijn vorige werkgever een fout gemaakt heeft waardoor ik misschien recht heb op teruggave ?
Nee dat lijkt mij niet.
Stel het ligt aan HR, dan had je gewoon minder netto loon uitbetaald gekregen ;)
Het kan dus zijn dat ze te weinig hebben ingehouden, waardoor je nu dus terug moet betalen aan de belastingdienst.
Gezien je in November bent overgestapt, zou ik in ieder geval dit jaar even afwachten hoe dat verloopt bij je aangifte volgend jaar, zodat je een volledig jaar bij deze werkgever zit.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

C6DL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Hangt niet alleen van die nieuwe werkgever af. Het gaat ook om de situatie daarvoor. Maar goed het gaat meer om elk jaar daarvoor, want je zegt dat je het al jaren hebt. Dus ik zou heel 2019 even afwachten en bij de volgende aangifte weer even kijken en het dan eventueel voorleggen bij HR.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Kaaswagen schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:30:
Je zou toch denken dat in een wereld van automatisering en software de software van de HR afdeling het juiste bedrag zou afdragen (tot op de cent)?

[...]

Mijn God dat M biljet is een drama. Ik heb er voor 2017 (!) een brief bij gedaan dat ik het allemaal zelf heb ingevuld omdat ik er (legit) geen professionele hulp kon vinden die kon helpen, nog niets van teruggehoord.
Als je niet in het vak zit dan raad ik iedereen af om zelf het M-biljet in te vullen. Je zult zelf een goede doorrekening moeten maken om te kunnen beoordelen of de (voorlopige) aanslag correct is vastgesteld. Ik heb dit proces geheel geautomatiseerd maar de Belastingdienst/kantoor Buitenland werkt zo’n aangifte nog met potlood en papier af. Niet zelden moet ik tot twee keer toe verzoeken om een verbeterde voorlopige aanslag en daarbij tevens vragen om uitstel van betaling van het bestreden bedrag.

Voor mij is het M-biljet dan ook geen drama maar een fluitje van een cent (de teller voor dit jaar staat inmiddels op ruim 30). Dit geldt echter niet voor de afwerking door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Dat is nl. wel een drama!

Vorig jaar kreeg ik voor een naar de Filippijnen geëmigreerde klant drie voorlopige aanslagen. Bij de derde voorlopige aanslag had men het lek boven water: aan deze klant van zeventig jaar met enkel een AOW-uitkering werd een arbeidskorting toegekend van ruim € 900! Toen later de definitieve aanslag kwam waren de rapen zwart aangebrand. Deze aanslag was gelijk aan de eerste voorlopige aanslag en ook nog eens verhoogd met een verzuimboete (aangifte verzuim).

Het bezwaarschrift loog er niet om maar binnen een week kreeg ik een telefoontje vanuit Heerlen met de mededeling dat de aanslag was herzien en vastgesteld op de door mij steeds meegestuurde berekening.

Op de vraag van mij waarom het tot vier keer toe zo faliekant fout was gegaan kreeg ik het komische antwoord: “Tot nu toe heeft iemand het afgewerkt die geen kennis heeft van internationale verhuizingen.” Deze belastingambtenaar treedt in de weekenden waarschijnlijk op als moppentapper tijdens feestjes en partijen.
Ik had vervolgens nog kunnen vragen wat zo iemand in hemelsnaam te zoeken heeft op met name kantoor Buitenland van de Belastingdienst. Dat heb ik echter maar achterwege gelaten. Dat is immers vragen naar de bekende weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Kaaswagen schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:30:
Even als aanvulling op m'n eerdere reactie, Kaaswagen.

Ik begrijp dat jouw aangifte Model-M over 2017 nog niet is afgewikkeld door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Mocht je een doorrekening van deze aangifte op prijs stellen, neem dan contact met me op via knip. Voor mij is dat een fluitje van een cent en doe ik met alle plezier.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 24-05-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeaeae
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-03 09:04
Hallo ik heb het online formulier ingevuld op 15-04-2019, maar vergat mijn iban toe te voegen tot 17-05-2019. wanneer denk je dat ik de belastingaangifte krijg? ik heb het echt dringend nodig :'(

sorry voor mijn slechte nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
@aeaeae op de website van de Belastingdienst kun je inloggen en zien of er al een 'definitieve aanslag' is gemaakt, is die er al en zo ja welke datum heeft die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeaeae
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-03 09:04
AlbertJP schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:58:
@aeaeae op de website van de Belastingdienst kun je inloggen en zien of er al een 'definitieve aanslag' is gemaakt, is die er al en zo ja welke datum heeft die?
ik heb alleen deze. ik heb een e-mail ontvangen waarin staat dat mijn iban deze week is geregistreerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R4iRFei.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Je hebt nog geen aanslag ontvangen van de Belastingdienst, deze zal uiterlijk 15-07 volgen (geloof dat ze 3 maanden de tijd hadden).

Echter, aangezien de aanslag nog niet definitief is, maakt het ook weinig uit dat je rekeningnummer niet bekend is / was. Anders had het 3 weken langer kunnen duren, zie deze link van de Belastingdienst.

Je zal dus nog even geduld moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
Als je fiscaal partners bent, krijg je dan gelijktijdig je teruggave terug??

Dit jaar weer gezamenlijk en gelijktijdig aangifte gedaan. Ik heb al een brief van de BD gehad en de teruggaaf, maar mijn vriendin nog niets?? Man me heugen dat we de voorgaande jaren altijd op hetzelfde moment onze teruggaaf kregen??

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Stinger_Ventura schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:52:
Als je fiscaal partners bent, krijg je dan gelijktijdig je teruggave terug??

Dit jaar weer gezamenlijk en gelijktijdig aangifte gedaan. Ik heb al een brief van de BD gehad en de teruggaaf, maar mijn vriendin nog niets?? Man me heugen dat we de voorgaande jaren altijd op hetzelfde moment onze teruggaaf kregen??
Nee, hoeft niet gelijktijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Conono schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Nee, hoeft niet gelijktijdig.
Maar lijkt me wel logisch?? Want wat zijn dan redenen om de gezamenlijke aanvraag afzonderlijk te verwerken? Een houdt erg verband met het ander lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:39

Spotmatic

Ken sent me

Stinger_Ventura schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:13:
[...]
Maar lijkt me wel logisch?? Want wat zijn dan redenen om de gezamenlijke aanvraag afzonderlijk te verwerken? Een houdt erg verband met het ander lijkt mij.
Die van mijn vrouw en mij zijn ook gelijktijdig ingediend, maar er zat 24 uur tussen beide definitieve aanslagen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Spotmatic schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:17:
[...]

Die van mijn vrouw en mij zijn ook gelijktijdig ingediend, maar er zat 24 uur tussen beide definitieve aanslagen.
Hier al meer dan 1 week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Stinger_Ventura schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Het is geen "gezamenlijke aanvraag". Er zijn een aantal gezamenlijke posten, maar het blijven twee separate aangiften van twee aparte belastingplichtigen. En dus ook twee separate aanslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Hier zat er nu ook iets meer dan een week tussen.
Vorig jaar zat er meer dan een maand tussen.
Het jaar daarvoor zat er ruim 1,5 maand tussen

Zegt dus helemaal niks, gewoon nog even geduld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Nog meer mensen die wachten op een voorlopige en/of definitieve aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Figo112 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:36:
Je kunt er geen peil optrekken. Ik wacht nog talloze voorlopige c.q. definitieve aanslagen af. E.e.a. is ook nogal sterk afhankelijk van het type aangifte. Zo wordt een simpele "huis-tuin-en keuken" aangifte normaliter sneller afgewerkt dan bijv. een ondernemersaangifte. En bij een aangifte Model-M (deel van het jaar in Nederland en een deel van het jaar in het buitenland wonen) moet je niet vreemd opkijken als je pas na 9 maanden of zelfs nog langer een voorlopige aanslag krijgt.

Van belang is of een aangifte door de eerste of tweede lijn kan worden afgewerkt of door aanslagregelende belastingambtenaren/specialisten moet worden afgewikkeld. Maar de meeste voor 1 april gedane aangiften zullen voor 1 juli worden afgedaan. Dat is de toezegging die de Belastingdienst nu al een aantal jaren doet. En vaak is dat zelfs ruim voor 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@Lammert de Haan bedankt voor je reactie. Volgens mij is mijn aangifte niet echt ingewikkeld gewoon loondienst. Maar goed op zich geen haast maar jammer dat het zo lang moet duren, we zien het wel verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1222044

In hoeverre aftrekbaar? Ik ben blogger en ondernemer voor de belastingdienst en inkomstenbelasting. Ik blijft het echter onduidelijk vinden in hoeverre kosten aftrekbaar zijn. Directe bedrijfskosten ja. Maar onderstaande:

- Overnachtingen waar ik blogs over schrijf en via advertenties en affiliate inkomen uit haal? Vaak is een deel zakelijk en een deel prive. Mag ik dit splitsen?
- Producten die ik zelf aanschaf om een review over te schrijven en via advertenties en affiliate inkomsten over genereer. De producten blijf ik soms prive gebruiken óf verkoop ik weer. Kan ik bij prive gebruik het zakelijk deel splitsen en wanneer ik ze weer verkoop het als geheel zakelijk aftrekken?

Zijn er meer mensen die hiermee worstelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:36:
Ja, ik wacht nog op de kinderopvang toeslag >:)
Wel al post gehad om aanvullende informatie aan te leveren, aangezien de uren afwijken van de voorlopige aangifte (in mijn voordeel).

Belastingaangifte was hiervoor vermoedelijk de "bron", omdat de kdv toeslag afhankelijk is van het verzamelinkomen (en deze is al definitief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris TT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 17:58
Anoniem: 1222044 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:22:
In hoeverre aftrekbaar? Ik ben blogger en ondernemer voor de belastingdienst en inkomstenbelasting. Ik blijft het echter onduidelijk vinden in hoeverre kosten aftrekbaar zijn. Directe bedrijfskosten ja. Maar onderstaande:

- Overnachtingen waar ik blogs over schrijf en via advertenties en affiliate inkomen uit haal? Vaak is een deel zakelijk en een deel prive. Mag ik dit splitsen?
- Producten die ik zelf aanschaf om een review over te schrijven en via advertenties en affiliate inkomsten over genereer. De producten blijf ik soms prive gebruiken óf verkoop ik weer. Kan ik bij prive gebruik het zakelijk deel splitsen en wanneer ik ze weer verkoop het als geheel zakelijk aftrekken?

Zijn er meer mensen die hiermee worstelen?
Volgens mij zijn de meeste dingen die jij noemt vrij gangbaar en ook door de Belastingdienst dus als casus omschreven.

- Reiskosten met een overwegend zakelijk doel kun je als zakelijke kosten boeken, reiskosten met een overwegend privékarakter betaal je volledig privé. Wat dan precies overwegend is laat de Belastingdienst in het midden. Als er een duidelijke splitsing te maken is tussen die twee kun je het ook splitsen in privé en zakelijk.

- Producten koop je of zakelijk of privé. Alleen voor een mobiel en laptop zijn er naar mijn weten uitzondering. Die mag je volledig zakelijk boeken als je die meer dan 10% zakelijk gebruikt. De overige producten koop je in voor zakelijk gebruik, je gebruikt hem immers voor een review waarmee je inkomsten hoopt te behalen. Daarna heeft het voor je bedrijf geen economische waarde meer. Voor je bedrijf zou het product verkopen aan een ander of aan je privépersoon daarom het beste zijn. Dat is natuurlijk nooit nieuwprijs, dus als je het daarna privé wilt behouden verkoop je het vanuit je bedrijf gewoon aan jezelf of een ander voor een marktconform bedrag. Wel even rekening houden met BTW als je hem daarna privé gaat gebruiken. Dat is overigens als je het volledig in lijn met de wet doet...

Overigens weet ik niet precies wat de inkomsten zijn uit jouw blogs, maar als de kosten niet in verhouding staan tot de inkomsten en je dus (op termijn) geen winst kunt verwachten op basis van het idee dat je alle reiskosten boekt, dan ziet de Belastingdienst je niet als ondernemer, maar ziet het gewoon als een hobby. Je kunt zelf inschatten of daar sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Chris TT schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Volgens mij zijn de meeste dingen die jij noemt vrij gangbaar en ook door de Belastingdienst dus als casus omschreven.

- Reiskosten met een overwegend zakelijk doel kun je als zakelijke kosten boeken, reiskosten met een overwegend privékarakter betaal je volledig privé. Wat dan precies overwegend is laat de Belastingdienst in het midden. Als er een duidelijke splitsing te maken is tussen die twee kun je het ook splitsen in privé en zakelijk.

- Producten koop je of zakelijk of privé. Alleen voor een mobiel en laptop zijn er naar mijn weten uitzondering. Die mag je volledig zakelijk boeken als je die meer dan 10% zakelijk gebruikt. De overige producten koop je in voor zakelijk gebruik, je gebruikt hem immers voor een review waarmee je inkomsten hoopt te behalen. Daarna heeft het voor je bedrijf geen economische waarde meer. Voor je bedrijf zou het product verkopen aan een ander of aan je privépersoon daarom het beste zijn. Dat is natuurlijk nooit nieuwprijs, dus als je het daarna privé wilt behouden verkoop je het vanuit je bedrijf gewoon aan jezelf of een ander voor een marktconform bedrag. Wel even rekening houden met BTW als je hem daarna privé gaat gebruiken. Dat is overigens als je het volledig in lijn met de wet doet...

Overigens weet ik niet precies wat de inkomsten zijn uit jouw blogs, maar als de kosten niet in verhouding staan tot de inkomsten en je dus (op termijn) geen winst kunt verwachten op basis van het idee dat je alle reiskosten boekt, dan ziet de Belastingdienst je niet als ondernemer, maar ziet het gewoon als een hobby. Je kunt zelf inschatten of daar sprake van is.
Het soort hotelovernachtingen wat hij beschrijft valt m.i. onder de zgn. "gemengde kosten". Zakelijk aftrekbaar dus, maar met een drempel van EUR 4.600 (of voor 80% aftrekbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Het rare is dat ik nu wel onder mijn correspondentie een voorlopig aanslag (brief/post) zie staan maar geen digitale versie kan inzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
Figo112 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:01:
Het rare is dat ik nu wel onder mijn correspondentie een voorlopig aanslag (brief/post) zie staan maar geen digitale versie kan inzien?
Zodra je de brief hebt ontvangen krijg je ook een digitale brief.
Althans hier is dat wel zo gebeurd.
Kan gerust een week duren alvorens je de brief ontvangt.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleHerpen
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-02-2021
Ik heb net een brief gekregen op de berichtenbox dat ik aangifte moet doen voor 1 augustus. Hiervoor geen brief gehad, maar wel gekeken wat ik terugkreeg of moest betalen. Met andere woorden dag dag vakantiegeld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
JelleHerpen schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:50:
Ik heb net een brief gekregen op de berichtenbox dat ik aangifte moet doen voor 1 augustus. Hiervoor geen brief gehad, maar wel gekeken wat ik terugkreeg of moest betalen. Met andere woorden dag dag vakantiegeld :(
Je weet dat je aangifte MOET doen als je moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Nu online
Even een vraag in dit topic, lijkt me niet nodig om er een apart topic voor aan te maken.

Ik ga binnenkort uit dienst bij mijn huidige werkgever. Ik heb nu de keuze om verlofuren op te gaan nemen of uit te laten betalen.

Op verlofuren uit laten betalen heerst een cliché, dat dit vanwege het bijzondere (hoge) tarief, ongunstig is voor een werknemer.

Maar is dit wel zo ?

Bij de belastingaangifte volgend jaar (over 2019 dus), wordt het inkomen allemaal bij elkaar opgeteld. Bij de afrekening van mijn werkgever, wordt inderdaad het bijzondere tarief gebruikt. Maar bij de belastingaangifte wordt dit echter "gecorrigeerd" en zal ik hier €€ terug krijgen.

Klopt dit ? En is dus het laten uitbetalen van verlofuren helemaal niet extra ongunstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
Diagonaal schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:35:
Even een vraag in dit topic, lijkt me niet nodig om er een apart topic voor aan te maken.

Ik ga binnenkort uit dienst bij mijn huidige werkgever. Ik heb nu de keuze om verlofuren op te gaan nemen of uit te laten betalen.

Op verlofuren uit laten betalen heerst een cliché, dat dit vanwege het bijzondere (hoge) tarief, ongunstig is voor een werknemer.

Maar is dit wel zo ?

Bij de belastingaangifte volgend jaar (over 2019 dus), wordt het inkomen allemaal bij elkaar opgeteld. Bij de afrekening van mijn werkgever, wordt inderdaad het bijzondere tarief gebruikt. Maar bij de belastingaangifte wordt dit echter "gecorrigeerd" en zal ik hier €€ terug krijgen.

Klopt dit ? En is dus het laten uitbetalen van verlofuren helemaal niet extra ongunstig?
Of je wat terug krijgt of extra moet betalen hangt van de specifieke situatie af.

Het klopt wel wat je zegt dat de uren, net als bijv een bonus, belast worden op je loonstrook tegen bijzonder tarief, maar dat dit echter een “fictief” percentage is. Vaak gebaseerd op je totale inkomen in het jaar ervoor. Verrekening vindt plaats in je aangifte.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1231222

Wij hebben netjes 16 april onze aangifte ingevuld, en nu nog geen bericht, zijn er meer mensen die dat hebben? Uiteraard krijgen we een lekker bedrag terug, als we hadden moeten betalen denk ik dat we de rekening al gehad hadden.
Uiteraard ook eff gebeld maar ze konden nog niks zien, er stond nog niks klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 19:35

Honesty

kattenneus!

Anoniem: 1231222 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:55:
Wij hebben netjes 16 april onze aangifte ingevuld, en nu nog geen bericht, zijn er meer mensen die dat hebben? Uiteraard krijgen we een lekker bedrag terug, als we hadden moeten betalen denk ik dat we de rekening al gehad hadden.
Verleden jaar kreeg ik het ook pas eind juli, samen aangifte gedaan met mijn vrouw en zij had het wel al voor 1 juli terug, viel mij op dat je wel lekker veel rente krijgt, volgens mij 4% vanaf 1 januari over heel het bedrag. Dus mits je er niet op zit te wachten lekker afwachten en rentenieren:)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:10
Anoniem: 1231222 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:55:
Hier ook! Alleen het bericht gehad dat we geen voorlopige aanslag over 2018 krijgen (lekker op tijd ook?)
Verder nog geen enkel zicht op een definitieve aanslag. Overigens mijn vrouw heeft wel de aanslag gehad, vreemd want ik heb hem namens ons als fiscale partners ingevuld en opgestuurd..

@Hierboven; oké afwachten dus :)

----
Update: 14:00 inmiddels de definitieve aangifte gehad. Lurkt de belastingdienst mee misschien? ;) _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door PHPResource op 12-07-2019 14:05 ]

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb over jaren 2015, 2016 en 2018 herziene aangifte gedaan in verband met vergeten schoolkosten. Denk aan collegegeld en boeken, die ik gewoonweg vergeten was.
Krijg geen studiefinanciering en betaal alles uit eigen zak dus heb er ook gewoon recht op.
Nu heb ik een nieuwe definitieve aanslag ontvangen over 15 en 16, maar van 2018 nog niets.
Hoe kan dit, moet ik contact opnemen of is het gewoon dat het wat langer kan duren?
Die van 15,16 hebben dezelfde dagtekening.
Iemand een idee?

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:27
Goodlife91 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:36:
Ik heb over jaren 2015, 2016 en 2018 herziene aangifte gedaan in verband met vergeten schoolkosten. Denk aan collegegeld en boeken, die ik gewoonweg vergeten was.
Krijg geen studiefinanciering en betaal alles uit eigen zak dus heb er ook gewoon recht op.
Nu heb ik een nieuwe definitieve aanslag ontvangen over 15 en 16, maar van 2018 nog niets.
Hoe kan dit, moet ik contact opnemen of is het gewoon dat het wat langer kan duren?
Die van 15,16 hebben dezelfde dagtekening.
Iemand een idee?
2018 is natuurlijk dit jaar ingediend. Deze gaat gewoon met de grote hoop mee van aangiften die ze dit jaar afhandelen. Je hoeft dus niets te doen, je krijgt vanzelf bericht wanneer ze eraan toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:05
Geen zorgen. Ik heb ook nog steeds enkel een voorlopige aangifte. De definitieve aangifte laat nog steeds op zich wachten. In april al aangifte gedaan. Kan drie jaar duren, dus zal wel loslopen. Heb wel al een teruggave op mijn bankrekening gehad. En vervolgens de sociale premies weer betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Toevallig gister mijn definitieve aanslag inkomstenbelasting 2018 ontvangen en dat terwijl ik eind juni een brief kreeg of ik mijn aangifte alsnog wilde verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Vandaag ook mijn nieuwe definitieve teruggave bekend over 2018. Allemaal herzien van 15,16,18 in verband met vergeten schoolkosten en allemaal binnen 4 maanden een definitieve aanslag.
Fijne meevaller zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Heb pas net mijn definitieve aangifte 2017 ontvangen 😳

Meer die hem zo laat pas definitief kregen?? Voorheen was het veel korter.

[ Voor 42% gewijzigd door Stinger_Ventura op 16-08-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:28
Heb de definitieve aanslag van 2017 ook pas kort geleden gekregen. Meestal (ook 2018) is dat een jaar eerder.
In 2017 hebben we wel een nieuwe woning gekocht, dus de aangifte was dat jaar ook iets uitgebreider (dubbele hypotheek, bouwdepot, paar extra aftrekposten), dus ik vermoed dat het daar mee te maken had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:42
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:04:
Heb pas net mijn definitieve aangifte 2017 ontvangen 😳

Meer die hem zo laat pas definitief kregen?? Voorheen was het veel korter.
Definitieve aanslag bedoel je denk ik? Dan heeft er waarschijnlijk een inconsistentie in je aangifte gezeten waardoor er niet geautomatiseerd een aanslag opgelegd kon worden. En is er inmiddels ofwel door een medewerker naar gekeken die heeft geconcludeerd dat de aangifte wel acceptabel is. Of de inconsistentie is opgeheven door bijvoorbeeld verbeterde contra-informatie (veel partijen zoals banken, verzekeraars, loonadministrateurs etc geven aan de lopende band nieuwe gegevens door). Of het verschil was te klein om er een medewerker op te zetten.

Overigens heeft de belastingdienst 3 jaar na afloop van het betreffende belastingjaar de tijd om een aanslag op te leggen. Dus nog mooi op tijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vergeet niet, er bestaat niet zoiets als DE definitieve aanslag.
De BD kan rustig, nog jaren later, opnieuw een nieuwere/versere/gewijzigde definitieve aanslag maken!

Bijvoorbeeld omdat verdiensten 5 jaar terug, verrekend worden met latere aangiften, waardoor bepaalde grenzen veranderen. Dit kan zowel positief als negatief uitvallen.
Of additionele financiële info komt pas jaren later in definitieve vorm beschikbaar, waardoor wederom met terugwerkende kracht zaken opnieuw 'definitief' worden.
En als toetje; dan ook nog eens de 4% belastingboete/rente er over heen! :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Krijgen jullie nog per post of alleen digitaal? Mijn brieven hadden datum 12-08 maar nog niks binnen op papier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ik heb direct mijn inkomstenbelasting 2018 ingevuld wanneer dit kon in Maart. Ik kreeg in Mei toen een brief ‘Hierbij uw voorlopige aanslag voor 2018’. Ik heb het geld wel ontvangen inmiddels, maar als ik het goed heb - heeft de Belastingdienst nu max 3 jaar om erop terug te komen?

Ik wacht ook nog op de Definitieve Kinderopvangtoeslag 2018, vorig jaar had ik allang bericht. Kan dit met elkaar te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Klopt, die kinderopvangtoeslag is afhankelijk van de belastingaangifte. Ik kreeg ongeveer 2wk na definitieve aangifte (via boekhouder) over 2018 de definitieve berekening (800 eurotjes extra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285188

Hopelijk kan iemand van jullie ons verder helpen.

Wij doen de aangifte eigenlijk altijd zelf. Als particulier is het een redelijk simpel iets, maar als zzp-er komt er meer bij kijken.
98% is vooraf te berekenen, zodat we tijdens het lopende jaar een inschatting kunnen maken waar we staan.
Ik zie bij onze aangifte als ZZP-er, iets waar ik niet uit kom.

Algemene heffingskorting € 2.265
Arbeidskorting € 2.802
Totaal heffingskortingen + ------------
€ 5.067
Te verrekenen heffingskortingen
€ 3.557

Maar hoe komen ze aan die 3557?
Kan geen info vinden over een max bedrag of percentage. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Te verrekenen < totaal: er is niet meer inkomstenbelasting waarmee verrekend kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
Ik heb deze maand voor het eerst een voorlopige teruggave aangevraagd. Dit heb ik ontzettend conservatief gedaan. Krijg ongeveer de helft waarop ik recht heb maandelijks nu terug. Gaat de belastingdienst nu als ik over een paar maanden mijn definitieve aanslag in vul de voorlopige teruggaaf ook automatisch aanpassen?
Ik lees overal dat je voorlopige teruggave niet automatisch naar beneden gaat als je minder hypotheekrente betaalt, maar ik weet niet of dit eenzelfde scenario is.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Als u volgend voorjaar de aangifte 2019 indient volgt vaak al na een paar maanden de definitieve aanslag 2019. U heeft een voorlopige aanslag (teruggaaf) 2020 ingediend. Op grond van de door u ingevulde cijfers loopt de teruggaaf 2020 het gehele jaar 2020 door. Als u niets zou hebben gedaan en dus teveel VA (teruggaaf) in 2020 zou hebben gekregen zou de Belastingdienst de VA 2021 (teruggaaf) zelf hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
Klopt het dat het in principe niets uitmaakt wat je in de voorlopige teruggave invult? Momenteel krijg ik geen VT, maar ik wil graag voor aankomend jaar de combinatiekorting maandelijks laten uitbetalen, maar mijn HRA pas ontvangen dmv definitieve aangifte.

Momenteel heb ik alles ingevuld, echter heb ik bij mijn hypotheek slechts 1 euro ingevuld in de verplichte velden zodat ik hier geen teruggaaf voor ontvang.

Of loop ik dan het "risico" dat ik bepaalde vragen trigger omdat de VT totaal afwijkt van de werkelijke situatie / definitieve aangifte.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
U mag in uw VA2020 tot op zekere hoogte creatief boekhouden. Geen enkel probleem. Bij de belastingaangifte voorjaar 2021 over belastingjaar 2020 wordt alles toch weer rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:01
Ik heb nog een (verlate) vraag over de aangifte van 2018. In het betreffende jaar heeft mijn partner alleen inkomsten uit overig werk gehad. De gegevens van mijn partner zijn ongeveer als volgt:

Inkomsten uit overig werk: 5000 euro
Aftrekbare kosten:
- Telefonie: 17 euro
- Reiskosten: 200 euro

Hierdoor is het totaal 5000 - 17 - 200 = 4783 euro. Ze heeft hierdoor geen recht op een inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Als ze de aftrekbare kosten niet opvoert, dan heeft ze wel recht hierop. Zie de volgende tabel:
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2018

Nu is mijn vraag: is het verplicht om aftrekbare kosten op te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:22
@Spixo Uiteraard is het niet verplicht. De belastingdienst weet niet welke kosten je hebt gemaakt en normaal gesproken levert belastingaftrek een verlaging van de belasting op. Regelgeving is als het goed is dan ook zo opgesteld dat je niet hoeft te kiezen tussen de verschillende voordelen. Het is niet de bedoeling in ieder geval dat mensen door het ene voordeeltje het andere mislopen én daarmee ook nog eens minder voordeel hebben in totaal.
Heb je goed gekeken naar toetsingsinkomen, enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Spixo Sommige kosten mag je aftrekken. Dat is geen verplichting.
Zoals hierboven gezegd weet de BD niet welke kosten je maakt tenzij je ze zelf aftrekt. Als je bovendien niet kan bewijzen dat je de kosten hebt gemaakt (bijvoorbeeld omdat je de bonnetjes kwijt bent) mag je ze niet eens aftrekken.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste