Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:04
Voor diegene die bericht hebben gehad, wanneer hebben jullie de aangifte de deur uit gedaan dan?
Ik heb namelijk 25-03 mijn aangifte ingevuld en verstuurd.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
the-edge schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:18:
Voor diegene die bericht hebben gehad, wanneer hebben jullie de aangifte de deur uit gedaan dan?
Dat heeft geen verband met elkaar. Je kan met zo goed moeten wachten tot eind van het jaar. Ik heb meer dna een jaar moeten wachten op mijn definitieve aanslag 2017 bijvoorbeeld terwijl ik 1 maart al heb ingediend.

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:09

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

the-edge schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:18:
Dat verschilt zo enorm. Iemand kan op 1 maart hem ingediend hebben en pas 28 juni bericht krijgen en de andere al op 20 april. Het gaat helaas niet van "wie het eerst komt wie het eerst maalt"
Je kan er helaas heen pijl op trekken aangezien het lopende band werk is en door het systeem gecontroleerd wordt.
Soms herkent het systeem verkeerde gegevens en wordt deze opzij gezet voor handmatige controle en dan, ja duurt het langer voordat je bericht krijgt.

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 02-05-2019 16:24 (4%)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Maar even hier snel de vraag, ik had een foutje gemaakt over 2016 en moet nu behoorlijk bedrag terug betalen. Heeft het nut bezwaar te maken tegen die 4% rente die ze in rekening brengen?

Beetje absurd hoog met de huidige rentestanden (0,25% max op een spaarrekening)

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Zo, ook de aangifte maar eens ingevuld.... ;-)
Iets te laat, maar dat mag de pret niet drukken, toch een leuk bedrag weer om terug te krijgen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:23
Nee, heeft totaal geen zin. Zijn tarieven die zo in de wet staan.
hjs schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:57:
Maar even hier snel de vraag, ik had een foutje gemaakt over 2016 en moet nu behoorlijk bedrag terug betalen. Heeft het nut bezwaar te maken tegen die 4% rente die ze in rekening brengen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
hjs schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:57:

Nee, kansloos. Belastingrente voor aanslagen vennootschapsbelasting is overigens 8%.. :X 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sll
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Ik heb de aangifte 2018 net opgestuurd en wil ook een voorlopige teruggaaf 2019 invullen. Het programma vraagt vervolgens of de bedragen uit de aanslag van 2017 als basis overgenomen kunnen worden.

Ik heb liever de bedragen van 2018 als basis. Kan dit niet omdat de aanslag van 2018 nog niet verwerkt is, of zijn de bedragen altijd gebaseerd op de aanslag van 2 jaar terug?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
sll schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:43:
Ik heb de aangifte 2018 net opgestuurd en wil ook een voorlopige teruggaaf 2019 invullen. Het programma vraagt vervolgens of de bedragen uit de aanslag van 2017 als basis overgenomen kunnen worden.

Ik heb liever de bedragen van 2018 als basis. Kan dit niet omdat de aanslag van 2018 nog niet verwerkt is, of zijn de bedragen altijd gebaseerd op de aanslag van 2 jaar terug?
De aanslag 2018 is nog niet verwerkt, dus kan die software zich niet baseren op die gegevens. Maar je kan die gegevens toch gewoon handmatig invoeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sll
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Alfalva schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:08:
[...]

De aanslag 2018 is nog niet verwerkt, dus kan die software zich niet baseren op die gegevens. Maar je kan die gegevens toch gewoon handmatig invoeren?
Dat kan natuurlijk, maar ik wilde weten of het iets makkelijker kon :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
sll schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:26:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar ik wilde weten of het iets makkelijker kon :)
Naar mijn weten kan je de aanvraag voor een voorlopige aanslag nooit vooraf laten invullen, dat moet je helaas allemaal handmatig doen. Dan komt het er dus idd op neer dat je een aangifte aan het invullen bent... Uiteraard kan je daarbij wel gebruikmaken van schattingen (het wordt immers achteraf tóch verrekend met de werkelijke cijfers).

Zou wel een handige feature zijn iig als het wél kon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
Hier is de voorlopige teruggave zojuist op de rekening gestort :+
(aangifte gedaan op 3 maart)

QempZoR wijzigde deze reactie 07-05-2019 09:05 (28%)

Apple Xs Max 64Gb | Watch Series 4 44mm | TV 4k ||| Ubiquiti - USG 3p - Unifi US-16-150W - UAP-AC-PRO ||| Smarthome - Google home | Philips Hue | Xiaomi Aqara | HomeAssistant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:04
QempZoR schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:04:
Hier is de voorlopige teruggave zojuist op de rekening gestort :+
(aangifte gedaan op 3 maart)
Je voorlopige (over 2019) aanslag of je definitieve aanslag (over 2018)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QempZoR
BastaRhymez schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:06:
[...]

Je voorlopige (over 2019) aanslag of je definitieve aanslag (over 2018)?
De voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2018.
In de omschrijving staat: Teruggaaf IB/PVV 2018

Ik heb ook nog geen definitieve aanslag over 2018 gehad. Enkel voorlopig.

Apple Xs Max 64Gb | Watch Series 4 44mm | TV 4k ||| Ubiquiti - USG 3p - Unifi US-16-150W - UAP-AC-PRO ||| Smarthome - Google home | Philips Hue | Xiaomi Aqara | HomeAssistant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReVas
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14-07 00:20
3 maart aangifte gedaan
28 april brief van definitieve aanslag inkomstenbelasting 2018 in de berichtenbox met dagtekening 4 mei
Vandaag (7 mei) gestort op de rekening met omschrijving Teruggaaf nr xxxx IB/PVV 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ReVas schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:54:
3 maart aangifte gedaan
28 april brief van definitieve aanslag inkomstenbelasting 2018 in de berichtenbox met dagtekening 4 mei
Vandaag (7 mei) gestort op de rekening met omschrijving Teruggaaf nr xxxx IB/PVV 2018
Ik heb ook brief al gehad met dagtekening 4 mei, heb zelf ABN maar nog noppes op me rekening ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReVas
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14-07 00:20
Xtr3me4me schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:57:
[...]

Ik heb ook brief al gehad met dagtekening 4 mei, heb zelf ABN maar nog noppes op me rekening ;(
Ik heb Rabo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ja als ik na 3 uur nog niks heb dan misschien morgen. Kan toch niks anders doen dan wachten :P En ik ga de belastingdienst niet bellen want daar schiet ik dus 0,0 mee op. Ach ja, is niet dat ik om geld verlegen zit maar is altijd wel lekker om extra te krijgen :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:10
Xtr3me4me schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Ja als ik na 3 uur nog niks heb dan misschien morgen. Kan toch niks anders doen dan wachten :P En ik ga de belastingdienst niet bellen want daar schiet ik dus 0,0 mee op. Ach ja, is niet dat ik om geld verlegen zit maar is altijd wel lekker om extra te krijgen :9
Binnen nu en twee weken heb je het sowieso. Dan valt het altijd mee ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:21
Xtr3me4me schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:57:
[...]
Hier precies hetzelfde, met als verschil dat het bedrag vandaag wel is gestort. 8)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
QempZoR schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:11:
[...]

De voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2018.
In de omschrijving staat: Teruggaaf IB/PVV 2018

Ik heb ook nog geen definitieve aanslag over 2018 gehad. Enkel voorlopig.
Hoe kom je er bij dat het een voorlopige aanslag is?
In je omschrijving lees ik nergens voorlopige teruggaaf IB/PVV 2018

Volgens mij is ie gewoon definitief 8)7

Edit:
Hier ook "mijn deel" vandaag ontvangen.
Dagtekening brief 4 mei

Vrouwlief krijgt "haar deel" eind van de week / volgende week.
Dagtekening brief is 10 mei

Blijf het soms toch vreemd vinden, aangezien we een gezamenlijke aangifte hebben gedaan (getrouwd, kinderen, koophuis, etc.), maar dat we dan los van elkaar toch een brief krijgen. Ik had verwacht dat de belastingdienst de aangifte an sich zou controleren, niet per persoon (als ze het natuurlijk al controleren)

BastaRhymez wijzigde deze reactie 07-05-2019 13:16 (34%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:15
BastaRhymez schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:14:
[...]
Edit:
Dagtekening brief 4 mei

Blijf het soms toch vreemd vinden, aangezien we een gezamenlijke aangifte hebben gedaan (getrouwd, kinderen, koophuis, etc.), maar dat we dan los van elkaar toch een brief krijgen. Ik had verwacht dat de belastingdienst de aangifte an sich zou controleren, niet per persoon (als ze het natuurlijk al controleren)
Ze geven aan dat dit idd willekeurig is. Typisch genoeg hebben wij vandaag wel allebei tegelijk onze teruggave ontvangen. (ingediend op 1 maart overigens). Wij zijn er weer blij mee :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20:31
[...]

Hier zat er vorig jaar 3 maanden tussen. Mijne had ik vrij snel en die van mijn vrouw 3 maanden later 8)7
Ik heb echt geen idee waarom dat zo moet gaan. Zal wel een logica in zitten..... :?

Aangifte trouwens wel na 1 mei (ondernemer) gedaan dus misschien dat hier iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QempZoR
[...]

Hoe kom je er bij dat het een voorlopige aanslag is?
In de brief van de belastingdienst (dagtekening 4 mei) staat groot boven aan: Voorlopige aanslag 2018

Is die bij jullie dan (al) definitief?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:37
QempZoR schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:44:
[...]

In de brief van de belastingdienst (dagtekening 4 mei) staat groot boven aan: Voorlopige aanslag 2018

Is die bij jullie dan (al) definitief?
Ja hier wel meteen. Het kan voorlopig worden eerst als je een aantal aftrekposten hebt opgevoerd die uit de marge vallen of in een aandachtsgebied dit jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Richh

HODL

30 april:
Richh schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:01:
[...]

Zelfde geldt voor mij (al sinds vrijdag (26 april) op mijn.belastingdienst.nl, per post op 29-04 verzonden, maar nog niet ontvangen)
Alleen stond sinds vanochtend wél een brief op mijn.overheid.nl :) met dagtekening 4 mei.
Inmiddels vrijdag de brief daadwerkelijk ontvangen.

Vandaag gestort (Rabo)

( *O* *O* *O* )

Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 15:25

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Hier idem, vanmorgen ontvangen, op 1 maart digitaal ingediend.

Achternaam met een A? :9

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:48
Vannacht stond het bij ons op de rekening. Geen achternaam met een A :+
Tegelijk voor mij en mijn (fiscaal) partner. Vorig jaar zat daar meer dan een maand tussen, ook toen tegelijk aangifte gedaan.

Toevallig voor ons dat het dit jaar tegelijk op rekening staat, of ervaren meer mensen dat?

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:05

Famous

R 400+

Kees_B schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:57:
Tegelijk voor mij en mijn (fiscaal) partner. Vorig jaar zat daar meer dan een maand tussen, ook toen tegelijk aangifte gedaan.

Toevallig voor ons dat het dit jaar tegelijk op rekening staat, of ervaren meer mensen dat?
Denk dat ze gewoon een grote batch eruit gedaan hebben.
Hier hetzelfde met de ING, broer met RABO en een vriend (andere achternaam 8)7 ) met ABN de betaling ontvangen.

Had zelf een huis gekocht in 2018, de vooraf ingevulde gegevens ook aangepast.
Toch snel het geld :)

Xbox live: Ghesous

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

vannacht? Transacties die in de nacht nog binnenkomen? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:48
Xtr3me4me schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:22:
[...]

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:06
Xtr3me4me schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:22:
[...]

Van ING naar ING is altijd direct (van bank tot bank)

Van ING naar RABO (etc) uiteraard niet. Dit moet wachten tot de eerst volgende werkdag. vanaf 09.00

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:25

itarix

404 soul not found

Hier vandaag na 10:00 op de ASN rekening, achternaam begint met >X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ohh wow wel nice! Ik heb helaas niks en zal vandaag ook niet meer komen, morgen weer een nieuwe dag.
(Dagtekening 4, ABN hier)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:33
Hier ook inmiddels bericht gekregen :)

Best fijn dat ze het zo snel kunnen regelen.

PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:49

Ik was daar ook al benieuwd naar.
Samen met mijn vriendin een huis gekocht, vrijwel gelijktijdig de aangifte de deur gedaan níet als fiscaal partner. Ben benieuwd of we wel beide tegelijk bericht krijgen, alhoewel ik eerder denk dat het dan toeval is omdat er in principe geen logica in te ontdekken is.

Wij hebben overigens nog geen bericht, ook na 1 april aangifte gedaan. Dus nog even geduld hebben :)
Voorgaande jaren wel voor 1 april aangifte gedaan en toen had ik het vaak ook pas eind mei binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:39

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Afgelopen drie jaar was het week 20, ben benieuwd of het dus dit jaar weer zo is. Heb nu in de berichtenbox de definitieve aanslag zitten gedateerd op 4 mei. Alleen geen PDF erbij. Voorgaande jaren zat ie er wel een 1-7 dagen eerder bij. Aangifte van 17 maart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hallo1986
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:43
Hier ook een dagtekening 4 mei. Maar tot op heden niets ontvangen. (ABN)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hallo1986 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:23:
Hier ook een dagtekening 4 mei. Maar tot op heden niets ontvangen. (ABN)
Hier vandaag ontvangen, zelfde parameters.

Overigens wel apart. Beste situatie was dat ik 4k terug kreeg, en mijn vrouw 1500 moest betalen. Leverde netto het meeste op. Maar in plaats van dit van elkaar aftrekken, zit de belastingdienst nu met twee transacties die ze moeten controleren ipv 1. Handig hoor!

Zie overigens net op tijd dat de gemeente het rekeningnummer voor de gemeentebelasting heeft gewijzigd dit jaar :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:11
Heb over 2017 alleen een voorlopige aanslag gehad, en nu afgelopen weekend bericht dat ik voor 2018 geen voorlopige aanslag krijg. Wel is er hetzelfde verzamelinkomen genoemd waar ik eigenlijk al jaren op zit, wel duidelijk vermeld in het schrijven dat er een controle plaats gaat vinden.
Mijn opgave is al jaren gelijk hypotheek aftrek welke minder is geworden omdat ik een flink eind ben gezAkt met de jaarlijks te betalen rente bij de bank. Verder niks geen aftrek of andere zaken...
Toch wel erg benieuwd waarom ik een van degenen ben die extra controle krijg??
Trouwens had ik niet al lang een definitieve aanslag over 2017 moeten hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hallo1986
MikeyMan schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:25:
[...]

Hier vandaag ontvangen, zelfde parameters.

Overigens wel apart. Beste situatie was dat ik 4k terug kreeg, en mijn vrouw 1500 moest betalen. Leverde netto het meeste op. Maar in plaats van dit van elkaar aftrekken, zit de belastingdienst nu met twee transacties die ze moeten controleren ipv 1. Handig hoor!

Zie overigens net op tijd dat de gemeente het rekeningnummer voor de gemeentebelasting heeft gewijzigd dit jaar :X
Helaas moet ik evenveel betalen als dat mijn partner terugkrijgt....

Verreken dit dan gelijk inderdaad. Maar nee mij een rekening sturen en het bedrag van mijn partner overmaken. Wat ik vervolgens direct weer kan terugstorten....

Zo houd je elkaar wel bezig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Been there, done that. :-(

Dat twee partners nu tezamen aangifte doen c.q. dat er aan de ene kant iets terugkomt versus dat de ander iets moet betalen, wil nog niet zeggen dat die situatie in de toekomst ook nog zo is!
Het zou zelfs kunnen zijn dat over een paar jaar, er een carry-back komt, met een totaal andere uitkomst qua verrekening.
Dan loop je zelfs het risico dat een bedrag wat eerst positief uitviel, later nog betaald moeten worden (bij de partner) en dat je daarover dan ook nog eens belastingrente, met terugwerkende kracht (!) moet gaan betalen.
Ondanks dat je, op het moment van aangifte doen, alles correct en naar eer en geweten hebt ingevuld. Maar niemand weet helaas wat de toekomst brengt...

Oh ja, en een 'definitieve' aanslag, kan nog jaren later opnieuw 'definitief' gemaakt worden. Met een heel andere uitkomst... :| Dat is de macht van de BD! Gesteund door de wetgeving die de politiek maakt.

ehtweak wijzigde deze reactie 08-05-2019 09:43 (76%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vandaag om 09:00 storting gekregen, ABN. Dagtekening 4 mei. En alweer uitgegeven ook :P nieuwe tuinset en borretti bbq.

Laat het mooie weer maar komen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryan_
Hebben jullie allemaal al een bericht op Mijn Overheid gehad? Ik heb enkel een melding staan op Mijn Belastingdienst met datum 04-05.

Is 4 mei dan ook de dagtekening?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
Ryan_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:59:
Hebben jullie allemaal al een bericht op Mijn Overheid gehad? Ik heb enkel een melding staan op Mijn Belastingdienst met datum 04-05.

[Afbeelding]

kan even duren. uiteindelijk kreeg ik per post de informatie en (tegelijk) kwam de brief digitaal als PDF in dat bericht te staan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]

Euh... Hier staan echt legio berichten over de afgelopen pagina's :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryan_
NielsTn schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:01:
[...]

kan even duren. uiteindelijk kreeg ik per post de informatie en (tegelijk) kwam de brief digitaal als PDF in dat bericht te staan.
Thanks. Dan wacht ik nog even af. Komt vanzelf wel goed :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge

[Afbeelding]

Ik heb nog niet eens bericht. Vorig jaar was het eind mei, zal dit jaar ook wel weer zo zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hallo1986
Ondanks meerdere berichten van tweakers met dagtekening 4 mei die vandaag het geld hebben ontvangen.

Hier nog steeds niks binnen met een zelfde dagtekening.( definitieve )

Erg vreemd allemaal...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pinkyfish
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 10-05 23:34
Hier ook. Bericht van BD mt definitieve aanslag 24-4. Datum op de aanslag is 4 mei en nog geen storting op de rekening.
Zal wel morgen worden. is een flink bedrag dus kom maar op.

• Pannekoek81
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:59
*O* vanmorgen stond het op de rekening. Dagtekening 8 mei.

Mooi snel :)

• Sup4rdurt
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik snap dat niet dat er zo veel verschil in zit dan. Hier namelijk ook bericht op 30 april, dagtekening 4 mei en nog niets op de rekening.

Why waste time say lot word when few word do trick?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:39

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Sup4rdurt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:47:
Ik snap dat niet dat er zo veel verschil in zit dan. Hier namelijk ook bericht op 30 april, dagtekening 4 mei en nog niets op de rekening.
Ze zeggen ook met 7 dagen na dagtekening, dus uiterlijk 11 mei. Effectief morgen dus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:05

Honesty

kattenneus!

Wat zijn ze bij jullie allemaal vlot, verleden jaar mijn vrouw pas 7 juni (samen aangifte gedaan) en de mijne zelfs pas 27 juli. Zij had alles aftrekposten maar dan nog duurde het bij mij anderhalve maand langer, wel bijna 1% rente ontvangen terwijl het op de spaarrekening waar het normaal meteen naartoe geboekt wordt dat een stuk minder is.

festina lente

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:06
@Honesty het is ook relatief simpel te doen als je 'gewoon' een hypotheek hebt en verder alleen 2 inkomens die sowieso vooringevuld worden natuurlijk. Dan is er geen enkele reden om uitstel nodig te hebben.

https://niels.nu

• Sup4rdurt
Señor Sjon schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Ze zeggen ook met 7 dagen na dagtekening, dus uiterlijk 11 mei. Effectief morgen dus.
Ja, true. Dat snap ik ook wel maar als @Pannekoek81 aangeeft dat de dagtekening op 8 mei staat en hij het vandaag al binnen heef, is het vreemd dat mensen waarbij de dagtekening op 4 staat het nog niet hebben.

Vandaag of morgen is mij om het even. Het was alleen lekker geweest als ik vandaag al m'n vakantietickets had kunnen boeken ;)

Plus, de dag is nog niet voorbij dus wie weet.

• the-edge
Sup4rdurt schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:27:
[...]

Vandaag of morgen is mij om het even. Het was alleen lekker geweest als ik vandaag al m'n vakantietickets had kunnen boeken ;)
Het gaat me uiteraard niks aan, maar ben je serieus afhankelijk van de Belastingdienst als het gaat om het boeken van je vakantie?

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:20
Hangt er van af hoe je die betaald. Met een kredietkaart scheelt dat niet. Maar met debit wel natuurlijk. En dan is het ook eenvoudiger dat het geld niet van een spaarrekening moet komen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sup4rdurt
the-edge schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Het gaat me uiteraard niks aan, maar ben je serieus afhankelijk van de Belastingdienst als het gaat om het boeken van je vakantie?
Er is natuurlijk nog ander geld mee gemoeid (met de vakantie dan) maar ja, de vliegtickets zou ik van het geld doen dat ik terug krijg van de belasting en niet van mij persoonlijke buffer.

• NielsTn
  • Laatst online: 03-07 23:55
Ook hier na dagtekening 4 mei vandaag dan op de betaalrekening ontvangen! Let’s shop ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryan_
Dagtekening 10 mei en zojuist op beide rekeningen gestort (Rabobank).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:33
Hier ook gestort, vanmorgen heul heul vroeg al :)

Toch fijn om nog even een 14de maand te krijgen.

PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:15
beetje offtopic, maar Is het trouwens normaal dat ik de definitieve aanslag van 2017 nog niet heb ontvangen?

Figo112 wijzigde deze reactie 13-05-2019 10:56 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:55
Dagtekening 10 mei en vanochtend heel vroeg op m'n ING rekening binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:56

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Figo112 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:55:
beetje offtopic, maar Is het trouwens normaal dat ik de definitieve aanslag van 2017 nog niet heb ontvangen?
Ik weet niet hoe lang ze er over mogen doen.
Ik heb het langste 1 jaar moeten wachten. Kwam net voor de aangifte van het jaar erop binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
Barrycade schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:57:
Ik weet niet hoe lang ze er over mogen doen.
Ik heb het langste 1 jaar moeten wachten. Kwam net voor de aangifte van het jaar erop binnen.
Uiterlijk kan het 3 jaar duren;
https://www.belastingdien...nslag/definitieve_aanslag

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
Ik heb hem ook nog niet, kan inderdaad maximaal 3 jaar duren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
[...]

Dagtekening brief 4 mei

En vrouwlief had het vanmorgen ook gestort gekregen d:)b

Dagtekening zaterdag 4 mei -> gestort maandag 7 mei
Dagtekening vrijdag 10 mei -> gestort maandag 13 mei

Nu nog de kinderopvang toeslag >:)
Vorig jaar was dat (helaas) pas oktober, omdat we aanvullende zaken moesten opsturen.
De jaren daarvoor was het juli, dus hoop daar nu ook weer een beetje op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the-edge
BastaRhymez schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:02:
[...]

Nu nog de kinderopvang toeslag >:)
Vorig jaar was dat (helaas) pas oktober, omdat we aanvullende zaken moesten opsturen.
De jaren daarvoor was het juli, dus hoop daar nu ook weer een beetje op
Die is bij ons altijd pas medio oktober. Volgens mij is dat ook de normale periode?
BD artikel
Wanneer krijg ik de definitieve berekening van mijn toeslag over 2018?
Hebt u of iemand anders in uw huishouden belastingaangifte over 2018 gedaan? Dan krijgt u de definitieve berekening van uw toeslag over 2018 nadat u de belastingaanslag binnen hebt. En in ieder geval binnen 6 maanden na de belastingaanslag.

the-edge wijzigde deze reactie 13-05-2019 15:31 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BastaRhymez
Binnen 6 maanden inderdaad.

Voorgaande jaren was het een "relatief klein" bedrag (< 2.000 euro) dat we terug kregen.
Vorig jaar was het een aanzienlijk groter bedrag (> 5.000 euro) en moest er allerlei extra informatie worden aangeleverd (jaaropgaven van alle kinderen).

Waren toen vergeten dat ze een dagje extra naar de opvang gingen...Dus dat tikt lekker aan, als je met terugwerkende kracht uit eigen zak een dag heb betaald.

Over 2018 heb ik al een kleine correctie uit laten voeren, waardoor we in november al een deel terug hebben gekregen, maar alsnog staat er nog een bedrag "open" van rond de 3.000 - 3.500 euro dat we terug krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14-07 22:55
Hielko schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:16:
[...]

Ik heb hem ook nog niet, kan inderdaad maximaal 3 jaar duren.
Idem, ik wacht ook nog op 2017. Irritant, want andere financiele zaken zijn weer afhankelijk van de definitieve aanslag. Echter mijn opgave over 2017 was niet bepaald standaard en ik vermoed dat de vertraging daarmee te maken heeft. Als je een modale opgave hebt (vast salaris, geen gekke posten) dan zou ik het vreemd vinden als het nu nog niet rond is. Maar het blijft de belastingdienst .. Niks is onmogelijk.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:08
Voorlopige aanslag verstuurd op 10 mei, komt overeen met wat ik had berekend. Benieuwd wanneer het op mijn rekening staat :)

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14-07 22:56
Vraagje,

Mijn kinderen gaan sinds medio 2018 naar een gastouder en in ontvang netjes kinderopvangtoeslag..
Echter de uren wisselen vrij fors per maand, daarom de uren ook redelijk laag ingeschat bij de BD om terugbetaling te voorkomen.

We zitten ondertussen al half mei en ik heb nog geen enkele bericht vanuit de BD gehad dat ik mijn urenoverzicht die ik aan opvang heb gebruikt over 2018 moet controleren/indienen..

Ik kan hier online ook weinig over vinden..
Zijn er ervaringsdeskundigen hier aanwezig die weten hoe dit werkt bij de BD?
Ik heb pak hem beet 100-150 uur extra afgenomen in 2018 waar ik nog geen toeslag over heb ontvangen, dus best een leuk zakcentje die ik eigenlijk nog een beetje mis..

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Lijkt mij dat 2018 eerst definitief zijn, daarna pas uitwisseling met Toeslagen en herberekening.
Bij mij gingen er vorig jaar twee maand overheen (3mnd voor def aangifte, 2mnd voor toeslagen).

Mintos referral: CKJXU1

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Hoelang kan het duren voordat de aangifte definitief is ?
Die van 2017 moet nog definitief bij ons worden.
De BD geeft aan dat dit tot eind 2020 kan duren.

Iemand ervaring hiermee hoelang het kan duren of is dat erg wisselend en wanneer ze er tijd voor hebben ?

2250 WP Zuid PVoutput

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:18:
Hoelang kan het duren voordat de aangifte definitief is ?
Die van 2017 moet nog definitief bij ons worden.
De BD geeft aan dat dit tot eind 2020 kan duren.

Iemand ervaring hiermee hoelang het kan duren of is dat erg wisselend en wanneer ze er tijd voor hebben ?
Dat staat nota bene een paar posts eerder in dit topic...
Hielko in "Belastingaangifte 2018"

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
SmurfLink schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:23:
[...]

Dat staat nota bene een paar posts eerder in dit topic...
Hielko in "Belastingaangifte 2018"
8)7 8)7 Sorry had even niet teruggelezen :$
* MdO82 kruipt weer onder de steen

2250 WP Zuid PVoutput

• the-edge
Mijn partner heeft de brief (voorlopige) in de berichtenbox (dagtekening 17-05).
Ik heb de "brief" in Mijn Belastingdienst staan, per post. Dus nog niet digitaal.

Zou een week eerder zijn dan voorgaande jaren.

Update 17-05:
Niets gewijzigd aan bovenstaande, maar vandaag hebben we beide gestort gekregen. Ik nog altijd geen digitaal bericht in mijn berichtenbox.

the-edge wijzigde deze reactie 17-05-2019 09:08 (40%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-07 21:48
Ik heb de post ontvangen. Bij mijn vrouw (loondienst+zzp) voorlopige aanslag. Ook meest zaken onder haar en een leuke teruggave. Bij mij niks bijzonders. Echter ik krijg: geen voorlopige aanslag. Is dat zeg ook maar de voorlopige aanslag? Maar omdat ik nihil heb qua teruggave?

Edit: gebeld. Inderdaad doordat ik onder de 45 euro blijf geen voorlopige aanslag. ‘Vroeger’ kreeg je dan een voorlopige. Maar nu dus niet meer zei de dame aan de telefoon.

meermarco wijzigde deze reactie 17-05-2019 15:20 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:11
Na een belletje met de Belastingdienst gisteren blijkt dat ik (expat) dit jaar "niet uitgenodigd" ben om aangifte doen. Oftewel, aangifte doen is niet verplicht. Nu verwacht ik dat wanneer ik wel aangifte zou doen, ik enkele duizenden euro's terug moet betalen aan inkomstenbelasting.

De hamvraag: is er een moment in de toekomst waarop ik alsnog verplicht aangifte moet doen over 2018? Komt dit naar boven wanneer ik terugkeer in Nederland en weer aangifte moet doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Volgens mij ben je volgens Nederlandse wet verplicht om aangifte te doen zodra je kunt weten dat je moet betalen (omdat je vermogen hebt, inkomen, grote giften, inkomen zonder loonbelasting enz). Dat je geen uitnodiging hebt gehad, ontslaat je niet van die plicht (wat eigenlijk raar is, nodig dan iendere burger uit..).

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Real
Lijkt mij ook. Daarnaast, maar dat weet ik niet 100% zeker, kunnen er later ook nog mogelijke rentekosten in rekening gebracht worden.
Volgens mij werkt dat namelijk ook zo als na x jaar je aanslag definitief is en je toch blijkt te moeten betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Fulgora schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:56:
Na een belletje met de Belastingdienst gisteren blijkt dat ik (expat) dit jaar "niet uitgenodigd" ben om aangifte doen. Oftewel, aangifte doen is niet verplicht. Nu verwacht ik dat wanneer ik wel aangifte zou doen, ik enkele duizenden euro's terug moet betalen aan inkomstenbelasting.

De hamvraag: is er een moment in de toekomst waarop ik alsnog verplicht aangifte moet doen over 2018? Komt dit naar boven wanneer ik terugkeer in Nederland en weer aangifte moet doen?
Maar ben je überhaupt wel belastingplichtig in Nederland als expat zijnde? Woonde en werkte je in 2018 nog wel in Nederland?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-07 23:42
Fulgora schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:56:

De Belastingdienst kan nog tot vijf jaren na het belastingjaar naheffen.

Maar dat u als buitenlandse belastingplichtige enkele duizenden euro’s aan inkomstenbelasting zou moeten betalen bevreemd mij. De meeste aangiften die ik verzorg voor buitenlandse belastingplichtigen geven een geheel ander beeld te zien.

Ik ga ervan uit dat u inkomen vanuit Nederland geniet in de vorm van een pensioen en/of een AOW-uitkering.
In vrijwel alle Belastingverdragen die Nederland met een kleine 90 landen heeft gesloten is de heffing over particuliere pensioenen voorbehouden aan het woonland. Soms is dat ook het geval voor wat betreft sociale zekerheidsuitkeringen zoals de AOW-uitkering.

Dikwijls geniet men geen vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting voor wat betreft een particulier pensioen. Alsdan kan op aangifte de niet verschuldigde loonbelasting worden teruggekregen.

Tot voor kort ging het voor wat betreft een AOW-uitkering nog al eens fout door dat de SVB ten onrechte de heffingskortingen toepaste, zonder dat men daar echter recht op had. Maar dan hebben we het over afgerond één maand aan AOW-uitkering wegens verschuldigde inkomstenbelasting. Dat zal echter beduidend minder zijn dan enkele duizenden euro’s.

Na remigratie naar Nederland hebt u weer recht op de heffingskortingen en geeft uw belastingplicht een geheel ander beeld te zien. Zo’n remigratie is op zich geen aanleiding om u alsnog over 2018 een naheffing op te leggen. Overigens bent u in principe verplicht om aangifte te doen, mocht u op aangifte meer dan € 46 aan inkomstenbelasting verschuldigd zijn. Ik heb een keer meegemaakt dat de Belastingdienst een verzuimboete toepaste. Op bezwaar werd dit vervolgens ook weer teruggedraaid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fulgora
Hielko schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:14:
[...]

Maar ben je überhaupt wel belastingplichtig in Nederland als expat zijnde? Woonde en werkte je in 2018 nog wel in Nederland?
Ja, ik ben in Juli 2018 verhuisd, dus ik heb de eerste helft van dat jaar voor een Nederlandse werkgever gewerkt. Daarna ging ik anderhalf keer zoveel verdienen bij een Duitse werkgever. Omdat ik minder dan 90% van m'n inkomen in Nederland kreeg, verlies ik heffingskortingen. Vanwege m'n gestegen wereldinkomen pakt ook de inkomstenbelasting negatief uit in Nederland (en positief in Duitsland, waar ik inkomstenbelasting betaalde alsof ik het hele jaar dit inkomen heb gehad).

De compensatieregelingen gaan niet op omdat ik geen eigen woning bezit e.d.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Real
Wij hebben in de eerste week van april aangifte gedaan. Paar minuten na elkaar de aangifte ingediend. Samen met mijn vriendin een huis gekocht in 2018 en samen de aangiften ingevuld, níet als fiscaal partner.

Ik kreeg vrijdagavond bericht dat mij aangifte 2018 definitief is, mijn vriendin kreeg die melding zaterdag in de loop van de dag. Allebei dagtekening 24 mei, een dezer dagen zal het wel gestort worden gok ik :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Fulgora schreef op maandag 20 mei 2019 @ 06:10:
[...]

Ja, ik ben in Juli 2018 verhuisd, dus ik heb de eerste helft van dat jaar voor een Nederlandse werkgever gewerkt. Daarna ging ik anderhalf keer zoveel verdienen bij een Duitse werkgever. Omdat ik minder dan 90% van m'n inkomen in Nederland kreeg, verlies ik heffingskortingen. Vanwege m'n gestegen wereldinkomen pakt ook de inkomstenbelasting negatief uit in Nederland (en positief in Duitsland, waar ik inkomstenbelasting betaalde alsof ik het hele jaar dit inkomen heb gehad).

De compensatieregelingen gaan niet op omdat ik geen eigen woning bezit e.d.
Heb je dan wel het M formulier ingevuld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fulgora
Hielko schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Heb je dan wel het M formulier ingevuld?
Nee, toen ik met Heerlen belde over het toezenden van het M-formulier werd mij verteld dat ik 'niet uitgenodigd' was. Ik heb ook geen M-formulier ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Fulgora schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Nee, toen ik met Heerlen belde over het toezenden van het M-formulier werd mij verteld dat ik 'niet uitgenodigd' was. Ik heb ook geen M-formulier ontvangen.
Vreemd. Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij moet je die hebben bij immigratie of emigratie als het niet precies op 31 december/1 januari is gebeurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-07 23:42
Fulgora schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Dit is een uiterst merkwaardige reactie van de Belastingdienst. Ik zou het er dan ook maar mooi zo bij laten zitten. Minder dan 90% van jouw wereldinkomen is belast in Nederland. Dus kwalificeer je niet als buitenlands belastingplichtige. Daardoor zou jij slechts recht hebben op tijdevenredige heffingskortingen.

Tevens blijf jij gespaard van alle ellende die de afwerking van een M-biljet (een papieren aangifte) met zich meebrengt. De teller staat voor dit jaar bij mij op zo'n 25 aangiften Model-M terwijl ik nog niet heb meegemaakt dat zo'n aangifte in het verleden in één keer correct is afgewerkt door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Afwijkingen t.a.v. de door mij gemaakte berekening van de te verwachten uitkomst van € 2.000 tot € 5.000 of meer zijn eerder "normaal" dan een uitzondering. Maar eerlijk is eerlijk: dat komt net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de belastingplichtige voor.

• C6DL
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een vraag omtrend mijn belastingaangiftes van de afgelopen jaren.
Waarschijnlijk zal ik een belletje plegen naar de belastingdienst, maar wellicht kan ik het eerst hier proberen.

Mijn vraag:
Waarom moet ik elk jaar een bedrag bijbetalen in mijn aangifte terwijl ik NIETS bijzonders heb?

Mijn situatie:
- geen koophuis (huurwoning)
- geen aftrekposten
- geen verschillende werkgevers
- geen vreemde andere dingen die invloed zouden hebben.

Het bedrag dat ik jaarlijks moet bijbetalen varieert van 300 euro tot 800 euro.
Ik ben vorig jaar wel van werkgever gewisseld, maar mijn collega's die op dezelfde dag begonnen zijn (en verder dezelfde thuissituatie hebben) krijgen zelfs geld terug.

Ook in voorgaande jaren toen ik bij mijn werkgever 7 jaar in dienst zat,
moest ik jaarlijks terugbetalen terwijl andere collega's altijd geld terug kregen.

Het lijkt wel of me werkgever steeds te weinig belasting inhoudt voor mij,
en ik hier tijdens mijn aangifte voor op mag draaien?
Dat zou alleen niet logisch zijn omdat bij andere mensen in me omgeving wel goed gaat.

Ik weet dat het afhangt van vele andere factoren,
maar ik heb geen "bijzondere dingen" zoals hierboven gemeld...

Wat kan ik het beste doen om hier duidelijkheid over te krijgen?
Dank alvast.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:37
Teveel ontvangen toeslagen?
Salaris up to date bij de toeslagenpagina?

• C6DL
Lensent schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:52:
Teveel ontvangen toeslagen?
Salaris up to date bij de toeslagenpagina?
Ik heb geen toeslagen..
Salaris klopt.

• Speedy55
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:20

Speedy55

www.jpl-racing.nl

C6DL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:45:
Ik heb een vraag omtrend mijn belastingaangiftes van de afgelopen jaren.
Waarschijnlijk zal ik een belletje plegen naar de belastingdienst, maar wellicht kan ik het eerst hier proberen.

Mijn vraag:
Waarom moet ik elk jaar een bedrag bijbetalen in mijn aangifte terwijl ik NIETS bijzonders heb?

Mijn situatie:
- geen koophuis (huurwoning)
- geen aftrekposten
- geen verschillende werkgevers
- geen vreemde andere dingen die invloed zouden hebben.

Het bedrag dat ik jaarlijks moet bijbetalen varieert van 300 euro tot 800 euro.
Ik ben vorig jaar wel van werkgever gewisseld, maar mijn collega's die op dezelfde dag begonnen zijn (en verder dezelfde thuissituatie hebben) krijgen zelfs geld terug.

Ook in voorgaande jaren toen ik bij mijn werkgever 7 jaar in dienst zat,
moest ik jaarlijks terugbetalen terwijl andere collega's altijd geld terug kregen.

Het lijkt wel of me werkgever steeds te weinig belasting inhoudt voor mij,
en ik hier tijdens mijn aangifte voor op mag draaien?
Dat zou alleen niet logisch zijn omdat bij andere mensen in me omgeving wel goed gaat.

Ik weet dat het afhangt van vele andere factoren,
maar ik heb geen "bijzondere dingen" zoals hierboven gemeld...

Wat kan ik het beste doen om hier duidelijkheid over te krijgen?
Dank alvast.
Het is niet een, twee, drie om zomaar te zeggen het ligt daar of daar aan.

Maar toch speelt er iets bij je wat er voor zorgt dat je bij moet betalen.

Dit kan o.a. de volgende dingen zijn:

13e maand (bijzondere beloning, percentage te laag misschien)
Wisselende diensten, overuren, andere toeslagen.
Loonsverhogingen.

Als je meerdere werkgevers in een jaar hebt, kan dat ook wel eens niet goed uitpakken.

Als die andere werknemers wel op hetzelfde tijdstip in dienst zijn gekomen, maar daarvoor een paar maanden niet gewerkt hebben, is de situatie weer anders.
Ja daar kan je de belastingdienst over bellen, maar daar kunnen ze jou waarschijnlijk geen antwoord op geven.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• C6DL
Speedy55 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Het is niet een, twee, drie om zomaar te zeggen het ligt daar of daar aan.

Maar toch speelt er iets bij je wat er voor zorgt dat je bij moet betalen.

Dit kan o.a. de volgende dingen zijn:

13e maand (bijzondere beloning, percentage te laag misschien)
Wisselende diensten, overuren, andere toeslagen.
Loonsverhogingen.

Als je meerdere werkgevers in een jaar hebt, kan dat ook wel eens niet goed uitpakken.

Als die andere werknemers wel op hetzelfde tijdstip in dienst zijn gekomen, maar daarvoor een paar maanden niet gewerkt hebben, is de situatie weer anders.
Ja daar kan je de belastingdienst over bellen, maar daar kunnen ze jou waarschijnlijk geen antwoord op geven.
Ik heb inderdaad een bonus gehad jaarlijks.
Maar mijn collega's ook, dus dat vind ik dan wel weer vreemd.

Zou een bonus het kunnen verklaren dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:03
C6DL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Ik heb inderdaad een bonus gehad jaarlijks.
Maar mijn collega's ook, dus dat vind ik dan wel weer vreemd.

Zou een bonus het kunnen verklaren dan?
Ik heb hetzelfde!

Geen koopwoning, alleenstaand, geen bonus, jaren dezelfde baan inclusief salaris enz enz. En dan op eens over 2015 en 16 een paar honderd euro moeten terugbetalen. Echt zo apart, andere jaren kreeg ik een leuk bedrag terug en juist die jaren kosten mij geld terwijl ik alles netjes heb betaald/afgedragen. Snap er niks van 8)7

• Martinusz
  • Laatst online: 22:45
Vraag het eens aan je HR afdeling.
Op ons werk ook weleens geweest dat sommige ineens terug moesten betalen, bleek toch ergens fout te gaan met af te dragen belasting via loon (of korting). Dit was niet bij alle werknemers, dus het is heel goed mogelijk dat jij er alleen last van hebt of net die collega's die jij het gevraagd hebt er geen last van hebben.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• C6DL
Martinusz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:55:
Vraag het eens aan je HR afdeling.
Op ons werk ook weleens geweest dat sommige ineens terug moesten betalen, bleek toch ergens fout te gaan met af te dragen belasting via loon (of korting). Dit was niet bij alle werknemers, dus het is heel goed mogelijk dat jij er alleen last van hebt of net die collega's die jij het gevraagd hebt er geen last van hebben.
Ik zit bij deze werkgever pas vanaf november..
Dus kan nog niet echt beoordelen of het bijbetalen de schuld is van deze werkgever of de vorige.

Stel dat je gelijk heb, kan dat dan betekenen dat mijn vorige werkgever een fout gemaakt heeft waardoor ik misschien recht heb op teruggave ?

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:50

FreakNL

Well do ya punk?

Nee. Uitzonderingen daargelaten. Maar wat je nu terugkrijgt of bij moet betalen is over het algemeen gewoon correct. De BD gooit al je inkomsten van een jaar op een hoop en daar betaal je X belasting over (daar zijn gewoon tabellen voor). Daarna kijkt hij hoeveel je werkgever (of werkgevers) ingehouden heeft/hebben op je salaris en het verschil moet je bijbetalen of krijg je terug.

low_n_slow zegt hierboven dat hij netjes alles afgedragen heeft maar dat is dus in zijn geval niet zo..

Al met al is dit een behoorlijk non-issue (wat mij betreft). Als je niet wil bij betalen zet je per maand 100 (of 50) euro apart onder de noemer "reservering" belasting (eigenlijk is dit exact hetzelfde als wat je werkgever doet) en na de jaarlijkse blauwe-brieven-parade betaal je hetgeen wat je moet bijbetalen van dat potje..

Ik ben het wel eens dat de WG (of de HR afdeling) zijn werk beter zou moeten kunnen doen maar soms is dat proces ellenlang.. En effectief (lees: netto) maakt het op het eind van de rit geen reet uit.

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:56
Je zou toch denken dat in een wereld van automatisering en software de software van de HR afdeling het juiste bedrag zou afdragen (tot op de cent)?
Lammert de Haan schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Tevens blijf jij gespaard van alle ellende die de afwerking van een M-biljet (een papieren aangifte) met zich meebrengt. De teller staat voor dit jaar bij mij op zo'n 25 aangiften Model-M terwijl ik nog niet heb meegemaakt dat zo'n aangifte in het verleden in één keer correct is afgewerkt door de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Afwijkingen t.a.v. de door mij gemaakte berekening van de te verwachten uitkomst van € 2.000 tot € 5.000 of meer zijn eerder "normaal" dan een uitzondering. Maar eerlijk is eerlijk: dat komt net zo vaak in het voordeel als in het nadeel van de belastingplichtige voor.
Mijn God dat M biljet is een drama. Ik heb er voor 2017 (!) een brief bij gedaan dat ik het allemaal zelf heb ingevuld omdat ik er (legit) geen professionele hulp kon vinden die kon helpen, nog niets van teruggehoord.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True