Freakertje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:14:
Het roept veel vragen op, zoals het bij mij ook deed. Ik beantwoord in stukjes

Let goed op dat je het NL deel en het SE deel goed uit elkaar houdt.
Ja klopt excuses. Er zijn hier twee zaken
- de Dividenbelasting betaald in Zweden
- de inkomstenbelasting betaalt in NL
TS heeft mogelijk teveel IB betaalt omdat die 15% had mogen verrekenen. Dus inderdaad 15% dient er verminderd te worden. Daarnaast dient er geld in Zweden teruggehaald te worden (15%).
[...]
Nee, dividendbelasting wordt in één keer ingehouden op het bedrag dat je krijgt, door het betalende bedrijf. Dat wordt overgemaakt naar de belastingdienst van het betreffende land, in dit geval Zweden. Nederland krijgt niks, want het bedrijf zit hier niet met zijn hoofdkantoor.
Concreet: van elke €100,- dividend houdt Zweden €30,- in.
Of Zweden en Nederland elkaar achter de schermen nog iets toeschuiven weet ik niet, maar dat doet hier verder ook niet echt ter zake. Ik vermoed het echter niet, vanwege wat ik later beschrijf over de voor- en na belasting.
Ja klopt, inhouding bij de bron. Of ze elkaar iets toeschuiven weet ik ook niet.
[...]
Niet helemaal correct, Zweden en Nederland hebben met elkaar afgesproken dat ik als Nederlands inwonende slechts 15% dividendbelasting hoef af te staan. Het meerdere (in dit geval toevallig ook 15%) mag ik terughalen in Zweden.
Nu heeft Nederland toevallig ook een wet / belastingregime, waarbij particulieren de Nederlandse 15% ook weer terug krijgen.
Ik heb het verdrag erbij gepakt. Kan ik je evt sturen. Hoe het concreet uitwerkt weet ik niet, ze zullen 30% inhouden inderdaad en jij moet het ergens terugclaimen.
[...]
Hier zit hem de kneep!
Hier wordt het ook goed uitgelegd.
Voor de Nederlandse staat is Nederlands ingehouden dividendbelasting (bijvoorbeeld van Philips) een
voorbelasting, net zoals je loonbelasting dat van je loon wordt ingehouden. De belastingdienst heeft dat geld al een tijdje op zijn rekening staan. Omdat je als particulier dit altijd mag terugvragen, wordt dit afgetrokken van je
inkomstenbelasting.
Buitenlands dividendbelasting heeft de staat het geld niet van op de rekening staan, dat staat immers bij Zweden op de rekening. Daarom wordt deze belasting gezien als een soort van
naheffing en kun je die niet zomaar inhouden. Eventuele verrekening gebeurd met de
vermogensbelasting en niet met je inkomstenbelasting. Heb je geen vermogen, dan is er ook geen belasting over en kun je dus niks verrekenen!
Gelukkig is de Nederlandse belastingdienst hierin wel coulant en wordt het Nederlandse 15% deel in een virtueel potje geplaatst, dat je mag verrekenen op het moment dat je wel vermogensbelasting gaat betalen. De documentatie hierover is niet heel goed, maar ik begreep dat dit tot eeuwig mag.
Daarnaast (het tweede deel) is dus het Zweedse 15% deel dat ik in Zweden terug moet vragen, maar dat staat verder geheel los van de Nederlandse belastingdienst (behalve dat ik dan wat stempels bij ze moet halen dat ik echt in Nederland woon).
Ik ben geen Belastingadviseur dus je zal vast gelijk kunnen hebben, maar ik zie in het verdrag wel staan dat je mag kiezen of je in NL dividenbelasting betaalt of in Zweden. Misschien begrijp ik het verkeerd maar als je kiest voor afdracht in Zweden (in beginsel is er 30% afgedragen aan de Belastingdienst daar toch?) kun je dan niet beter daar terugvragen, dan hoef je niet te verrekenen?
[...]
Zeker geen 5% , zo vermogend ben ik nog lang niet, was het maar zo'n feest
De aandelen zijn trouwens altijd standaard via de bank al opgegeven. Het vermogen heb ik dus wel opgegeven, maar het gaat hier om een andere vraag in de aangifte!
Het betreft hier in de belastingaangifte het hoofdstukje: 'Aanvullende vragen' - 'Aftrek om dubbele belasting te voorkomen'. Hierin zit de volgende rubriek: 'Had u een restant buitenlandse belasting uit vorige jaren op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?'
Deze vraag heb ik dus altijd met nee ingevuld, door mijn onwetendheid over dit onderwerp. Terwijl het antwoord altijd ja was, hoewel ik het Nederlandse deel dividendbelasting alsnog niet terug had kunnen krijgen wegens geen vermogensbelasting.
Deze vraag ga ik dit jaar sowieso met ja invullen en de bedragen van verleden jaren opgeteld invullen. het enige waar ik mee zit is dat het bedrag waar ik nog recht op zou hebben, op de definitieve aanslag zou moeten staan. Daar staat dit niet op, mogelijk door het onjuist invullen van eerdere aangiftes.
Het rare is dat de buitenlandse dividendbelasting over 2016 en 2017 netjes op de aangifte staat, dus ik zou verwachten dat 'mijn potje' ook op de aanslag vermeld zou staan. Dat is niet het geval...

Ik vind zelf dat op dit punt de belastingdienst niet heel erg hulpvaardig is in het aangifteprogramma / op de aanslagen, waardoor je dit soort zaken ook snel over het hoofd ziet. Wellicht komt het pas op de aanslag te staan als ik de vragen met ja beantwoord, het niet verrekende bedrag invul en dat bedrag niet verrekend kan worden met mijn vermogensbelasting (die dit jaar ook weer €0,- is). Ik ga het dus proefondervindelijk ondervinden of het over 2018 wél op de aanslag komt te staan.
[/quote]
Ik zou als ik TS was een goede belastingadviseur zoeken. Die kunnen dit zo overleggen met de belastinginspecteur. Het kan je meer opleveren dan het kost...