Dit is bij mij al 3 jaar op rij zo, ik krijg het erg vroeg vergeleken met mijn omgeving en wat ik zie op fora . Ook al zou het er geen reet mee te maken hebben, ik ga volgend jaar 29 februari 23:58 weer de app openen en verversen zodat ik er weer snel bij ben.
Dat deed ik vorig jaar ook, en toch kwam het geld pas in Juli.Janus Bier schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:45:
Vandaag belasting teruggave gehad, de brief nog niet.
Ik heb aangifte gedaan om 00:01 1 maart 2019. Dus het loont zeker om 1 van de eerste zijn.
Het loont inderdaad... om geluk te hebben. Maar wanneer je aangifte doet heeft er geen barst mee te maken.
Wat mij eerder het geval lijkt is dat ze het sorteren op complexiteit. Vorig jaar ging mijn aangifte over de aanschaf van mijn woning in 2017, dus dan lijkt het me dat ze die meermaals willen controleren. Nu is d'r weinig veranderd en is het dus een stuk simpeler. Maar dit is wederom slechts gissen.
[ Voor 25% gewijzigd door SmurfLink op 23-04-2019 12:22 ]
I have stability. The ability to stab.
Ook dat is niet het geval. Aantal jaren terug een (eerste) woning aangeschaft en ik had mijn teruggave rond dezelfde tijd terug als het jaar ervoor zonder eigen woning of overige bijzonderheden (alleen loondienst).
Kortom, conclusie is zoals elk jaar. Voor 1 april is sowieso voor 1 juli bericht, wanneer dat is gokken. Na 1 april aangifte doen kán resulteren in langer moet wachten, maar hoeft niet.
ik gok dat er binnen no-time een topicwarning onder dit topic staat en/of dat het topic op slot gaat omdat het alleen maar over het wel/niet ontvangen van de teruggave gaat
Kortom, conclusie is zoals elk jaar. Voor 1 april is sowieso voor 1 juli bericht, wanneer dat is gokken. Na 1 april aangifte doen kán resulteren in langer moet wachten, maar hoeft niet.
ik gok dat er binnen no-time een topicwarning onder dit topic staat en/of dat het topic op slot gaat omdat het alleen maar over het wel/niet ontvangen van de teruggave gaat
Yup. Kennelijk is het voor veel mensen niet te bevatten dat ergens geen logica in zit. Toch is het zo, het proces is voor de aangiften die niet handmatig worden gecontroleerd gewoon random.B-Real schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:48:
Ook dat is niet het geval. Aantal jaren terug een (eerste) woning aangeschaft en ik had mijn teruggave rond dezelfde tijd terug als het jaar ervoor zonder eigen woning of overige bijzonderheden (alleen loondienst).
Ach, gewoon afwachten.
Wanneer je bericht krijgt in je Mijn Overheid Berichtenbox kijken naar de dagtekening van de brief. Dat is meestal +7 dagen later aangezien de fysieke brief dan wordt bezorgd. Meestal staat het geld de dag van de dagtekening op je rekening.
Wanneer je bericht krijgt in je Mijn Overheid Berichtenbox kijken naar de dagtekening van de brief. Dat is meestal +7 dagen later aangezien de fysieke brief dan wordt bezorgd. Meestal staat het geld de dag van de dagtekening op je rekening.
[ Voor 3% gewijzigd door Ryan_ op 23-04-2019 15:16 ]
Grappig om te zien dat er mensen zijn die hun best doen zo vroeg mogelijk aangifte te doen. Ik krijg wel eens zo'n "De meeste mensen doen op tijd aangifte" brief. Maar gisteren gedaan en ben dus voor eigen doen er vroeg bij dit jaar.
Anoniem: 1203880
ik ben wel benieuwd wanneer jij de brief dan krijgtmashell schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:32:
Grappig om te zien dat er mensen zijn die hun best doen zo vroeg mogelijk aangifte te doen. Ik krijg wel eens zo'n "De meeste mensen doen op tijd aangifte" brief. Maar gisteren gedaan en ben dus voor eigen doen er vroeg bij dit jaar.
De definitieve aanslag 2017 is er nog niet dus dat zal nog wel even duren. geldt overigens voor beide landen (NL+D). Ik verwacht de 2e voorlopige vaststelling over 2018 in oktober. Dat zal een oproep om te betalen zijn.Anoniem: 1203880 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:44:
[...]
ik ben wel benieuwd wanneer jij de brief dan krijgt
Anoniem: 1203880
oke ik ben al zover dat ik een voorlopige aanslag krijg, dat staat op mijn inkomensverklaring van 2018.. ik snap alleen niet waarom ik een voorlopige krijg heb alles goed ingevuld heb zelfs gebeld met de belasting of ik het zo goed heb ingevuld, dat was correct. hoefde er zelf maar 1 bij in te vullen de rest was al ingevuld en correct
De belastingdienst controleert altijd alles na. Het is meer in samenhang van onwijs veel aangiftes, van makkelijke tot hele complexe aangiftes en ze hebben niet de tijd om alles correct te controleren.Anoniem: 1203880 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:41:
oke ik ben al zover dat ik een voorlopige aanslag krijg, dat staat op mijn inkomensverklaring van 2018.. ik snap alleen niet waarom ik een voorlopige krijg heb alles goed ingevuld heb zelfs gebeld met de belasting of ik het zo goed heb ingevuld, dat was correct. hoefde er zelf maar 1 bij in te vullen de rest was al ingevuld en correct
Daarom zullen de meeste een voorlopige aanslag krijgen, hoe simpel de aangifte ook mag zijn. Zij willen altijd nacontrole doen voordat de definitieve stempel erop komt.
Het kan een voordeel voor je zijn dat je misschien toch iets over het hoofd hebt gezien wat hun door de nacontrole wel hebben gespot, kan ook nadelig zijn of het is gewoon correct en klaar.
Het is rottig, maar altijd advies bij voorlopige teruggave dit altijd opzij te leggen totdat de definitieve binnen komt. Tenzij het bedrag zo laag is dat je dit mocht het incorrect zijn, je het makkelijk in 1 keer kan terug betalen wat je teveel hebt gehad.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Ik ben ook benieuwd hoe de systematiek van de belastingdienst werkt, niet zozeer welke aangifte wanneer wordt afgehandeld maar hoe een aangifte beoordeeld wordt.
Veel gegevens staan vooraf ingevuld omdat ze die aangeleverd krijgen. Verander je daar niets aan, dan lijkt me dat de aangifte automatisch goedgekeurd wordt.
Verander je er wel iets aan moet het dan binnen bepaalde bandbreedtes vallen wil het goedgekeurd worden? Is er uiteindelijk een fysiek persoon die iets checkt?
Veel kosten kun je gewoon opgeven zonder het overleggen van bewijzen (vooraf althans).
Bijkomende kosten van een woning kun je gewoon invullen en x2 doen als je wilt, maar wanneer gaat er een belletje af dat er iets niet klopt? Werkt dit ook weer met bandbreedtes of met een % t.o.v. de woning/hypotheek.
Hetzelfde geld voor zorg en scholingskosten volgens mij. Volgens mij kun je invullen wat je wilt, maar wanneer moet je bewijzen overleggen?
Niet dat ik nou opzoek ben naar mogelijkheden om de boel te bedonderen en waarschijnlijk weet niemand hier het antwoord, maar ik vraag het mij serieus al een paar jaar af hoe de Belastingdienst al die miljoenen aangiften beoordeeld in een paar maanden tijd.
Ik heb in mijn omgeving nog nooit iemand gehoord die ineens allerlei bewijsstukken moest aanleveren.
Veel gegevens staan vooraf ingevuld omdat ze die aangeleverd krijgen. Verander je daar niets aan, dan lijkt me dat de aangifte automatisch goedgekeurd wordt.
Verander je er wel iets aan moet het dan binnen bepaalde bandbreedtes vallen wil het goedgekeurd worden? Is er uiteindelijk een fysiek persoon die iets checkt?
Veel kosten kun je gewoon opgeven zonder het overleggen van bewijzen (vooraf althans).
Bijkomende kosten van een woning kun je gewoon invullen en x2 doen als je wilt, maar wanneer gaat er een belletje af dat er iets niet klopt? Werkt dit ook weer met bandbreedtes of met een % t.o.v. de woning/hypotheek.
Hetzelfde geld voor zorg en scholingskosten volgens mij. Volgens mij kun je invullen wat je wilt, maar wanneer moet je bewijzen overleggen?
Niet dat ik nou opzoek ben naar mogelijkheden om de boel te bedonderen en waarschijnlijk weet niemand hier het antwoord, maar ik vraag het mij serieus al een paar jaar af hoe de Belastingdienst al die miljoenen aangiften beoordeeld in een paar maanden tijd.
Ik heb in mijn omgeving nog nooit iemand gehoord die ineens allerlei bewijsstukken moest aanleveren.
Ze zullen wel niet precies willen vertellen hoe het werkt bij de belastingdienst om fraude te voorkomen, maar als je een super simpele aangifte hebt en je gewoon een paar keer op next drukt bij de vooraf ingevulde gegevens zal de kans dat je direct een definitieve aanslag krijgt waarschijnlijk praktisch 100% zijn. Wellicht dat ze af en toe wat eruit halen voor een steekproef, maar als je een complexere aangifte hebt met bijv. eigen bedrijf of grote/ongebruikelijke aftrekposten dan kom je een stuk sneller op de stapel te liggen waar de inspecteur naar wil kijken voordat ze een definitieve aanslag de deur uit doen.
Heb zelf al jaren een wat afwijkende belastingaangifte vanwege pokerinkomsten/buitenlandse beleggingen/eigen bedrijf, en krijg eigenlijk nooit direct een definitieve aanslag. Wacht nu nog steeds op die van 2017... maar belastingdienst mag er 3 jaar over doen, dus kan nog even duren.
Heb zelf al jaren een wat afwijkende belastingaangifte vanwege pokerinkomsten/buitenlandse beleggingen/eigen bedrijf, en krijg eigenlijk nooit direct een definitieve aanslag. Wacht nu nog steeds op die van 2017... maar belastingdienst mag er 3 jaar over doen, dus kan nog even duren.
Anoniem: 922281
In het algemeen: een aangifte die bij de belastingdienst binnenkomt wordt geautomatiseerd gecontroleerd. En inderdaad, als er afwijkingen zijn t.o.v. de bij hen bekende gegevens, óf als er een andere red flag is, óf als de aangifte random wordt uitgekozen voor handmatige controle, dan wordt de aangifte uit het automatische proces gehaald en komt 'ie bij iemand op de stapel om handmatig gecontroleerd te worden.
@B-Real voor de inkomstenbelasting heb ik nog nooit (even afkloppen) aanvullende informatie hoeven aan te leveren. Maar voor de Toeslagen heb ik dat al wel meermaals moeten doen (ook onderdeel van de Belastingdienst).
Voor zover ik weet, wordt er steekproefsgewijs per categorie een (groot) aantal aangiftes gecontroleerd door een inspecteur. Hier gaat vooraf een semi automatische controle om te beoordelen, welke aangiftes gecontroleerd moeten worden. En de ICT systemen worden steeds slimmer, dus frauderen wordt steeds moeilijker. Nu zal de belastingdienst een x% afwijking accepteren maar die zal iedere keer wat kleiner worden. En vergeet ook niet dat de belastingdienst heel veel informatie (big data) tot haar beschikking heeft. Mochten zij alsnog met terugwerkende kracht kunnen aantonen dat er gefraudeerd is, kunnen ze je aanslag (definitief of niet!) alsnog laten aanpassen.
Vroeger (>10 jaar terug) werd alles met de hand ingevuld op nog papieren aangifte biljetten. Daar kon volop mee worden gefraudeerd of kon de inspecteur zaken niet goed lezen. Tegenwoordig is bijna alles digitaal (en vooraf ingevuld) en is de kans op fouten ook een stuk kleiner. En de vraag is ieder jaar ook weer: Hoeveel tijd (en geld) moet de belastingdienst gebruiken om aangiftes te controleren? Als zij 20 miljoen euro moeten gebruiken om er 8 miljoen euro aan "verkeerd ingevulde" (ik laat even in het midden of dit bewust of onbewust verkeerd ingevuld is) eruit te vissen, dan zullen ze dat niet snel doen. Uiteindelijk moet het lonen om die controle te draaien.
En anders: probeer volgend jaar eens je aangifte vals in te vullen
En laat daarna weten of je wel / niet gepakt bent 
Zonder dollen, zolang je een redelijk "standaard" aangifte hebt (huisje, fiscaal partner, vaste baan met regelmatig inkomen, etc) dan zal het niet zo lonen om te "frauderen". Misschien krijg je een paar tientjes meer terug. Maar heb je zorgkosten, scholingskosten, een eigen BV met wat schimmige factuurtjes, etc. dan is het wellicht wat makkelijk om wat verkeerde informatie in te vullen / aan te passen. Maar ook dat zal geen duizenden euro's voordeel opleveren imho.
En ZZP'ers hebben vaak toch al wel wat meer vrijheden in hun declaratie gedrag. Zo ken ik een (oud) collega die iedere week met z'n vrouw uit eten gaat en dit als zakelijk diner wegboekt. Ook vraagt hij regelmatig of wij (collega's) nog lunchbonnen hebben, zodat hij deze kan opvoeren...
Hopelijk loopt hij vroeg of laat tegen de lamp
want die regelingen zijn er imho niet om privé voordeel uit te halen.
Voor zover ik weet, wordt er steekproefsgewijs per categorie een (groot) aantal aangiftes gecontroleerd door een inspecteur. Hier gaat vooraf een semi automatische controle om te beoordelen, welke aangiftes gecontroleerd moeten worden. En de ICT systemen worden steeds slimmer, dus frauderen wordt steeds moeilijker. Nu zal de belastingdienst een x% afwijking accepteren maar die zal iedere keer wat kleiner worden. En vergeet ook niet dat de belastingdienst heel veel informatie (big data) tot haar beschikking heeft. Mochten zij alsnog met terugwerkende kracht kunnen aantonen dat er gefraudeerd is, kunnen ze je aanslag (definitief of niet!) alsnog laten aanpassen.
Vroeger (>10 jaar terug) werd alles met de hand ingevuld op nog papieren aangifte biljetten. Daar kon volop mee worden gefraudeerd of kon de inspecteur zaken niet goed lezen. Tegenwoordig is bijna alles digitaal (en vooraf ingevuld) en is de kans op fouten ook een stuk kleiner. En de vraag is ieder jaar ook weer: Hoeveel tijd (en geld) moet de belastingdienst gebruiken om aangiftes te controleren? Als zij 20 miljoen euro moeten gebruiken om er 8 miljoen euro aan "verkeerd ingevulde" (ik laat even in het midden of dit bewust of onbewust verkeerd ingevuld is) eruit te vissen, dan zullen ze dat niet snel doen. Uiteindelijk moet het lonen om die controle te draaien.
En anders: probeer volgend jaar eens je aangifte vals in te vullen
Zonder dollen, zolang je een redelijk "standaard" aangifte hebt (huisje, fiscaal partner, vaste baan met regelmatig inkomen, etc) dan zal het niet zo lonen om te "frauderen". Misschien krijg je een paar tientjes meer terug. Maar heb je zorgkosten, scholingskosten, een eigen BV met wat schimmige factuurtjes, etc. dan is het wellicht wat makkelijk om wat verkeerde informatie in te vullen / aan te passen. Maar ook dat zal geen duizenden euro's voordeel opleveren imho.
En ZZP'ers hebben vaak toch al wel wat meer vrijheden in hun declaratie gedrag. Zo ken ik een (oud) collega die iedere week met z'n vrouw uit eten gaat en dit als zakelijk diner wegboekt. Ook vraagt hij regelmatig of wij (collega's) nog lunchbonnen hebben, zodat hij deze kan opvoeren...
Hopelijk loopt hij vroeg of laat tegen de lamp
Als ik het goed begrepen heb, vergelijken ze alle data met elkaar. Dus als iedereen +/- 10000 aan kosten invult voor de aankoop van een woning en jij zit op 20000, dan gaat er een rode vlag op en word de aangifte op een stapel gelegd, welke door een inspecteur moet worden nagekeken. Dan krijg je waarschijnlijke wel een voorlopige aanslag met jou 20000 kosten, maar geen definitieve aanslag. Ook checken ze elk jaar op specifieke aftrekposten.B-Real schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:58:
Ik ben ook benieuwd hoe de systematiek van de belastingdienst werkt, niet zozeer welke aangifte wanneer wordt afgehandeld maar hoe een aangifte beoordeeld wordt.
Extra controle over jaar 2018 op deze posten
Dat kan hem nog ontzettend duur komen te staan inderdaad, mocht hij controle krijgen.BastaRhymez schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:49:
Hopelijk loopt hij vroeg of laat tegen de lampwant die regelingen zijn er imho niet om privé voordeel uit te halen.
Zakelijk diner aftrekken kan eigenlijk niet. Omdat jij het in persoon 'nuttigt', je nuttigt het diner dus privé, daarmee een privé onttrekking en niet aftrekbaar.
Het ligt wellicht iets genuanceerder dan dat ik net zei.
Hij werkt als ZZP'er maar daarnaast zijn ze bezig om ook een Holding op te richten, waar hij en z'n vrouw allebei in zitten. Ten behoeve van de holding / bv hebben ze dan zakendiners staan om "het werk" te bespreken. Zo kan hij (volgens hem dan) de btw weer aftrekken.
Hij werkt als ZZP'er maar daarnaast zijn ze bezig om ook een Holding op te richten, waar hij en z'n vrouw allebei in zitten. Ten behoeve van de holding / bv hebben ze dan zakendiners staan om "het werk" te bespreken. Zo kan hij (volgens hem dan) de btw weer aftrekken.
Dat bedoelde ik dus met bandbreedtes en percentages.
Bij x inkomen en x woningwaarde horen ook grofweg x aankoopkosten, dat is met al die aangiften natuurlijk redelijk makkelijk te checken.
Alleen kan ik als kerngezond persoon natuurlijk gewoon jaarlijks zorgkosten opvoeren die ik niet heb, jaarlijks ongeveer hetzelfde bedrag zodat het lijkt als of ik iets mankeer. Hetzelfde geld voor scholingskosten.
Is voor de belastingdienst een druppel op een gloeiende plaat, maar kan zomaar een paar honderd euro extra teruggave opleveren. Ik zou dan verwachten dat je dan standaard om het jaar o.i.d. bewijsstukken moet overleggen (wat natuurlijk ook weer een bak extra werk betekend voor de belastingdienst).
Het antwoord zullen we niet krijgen en ik gok dat ook bij de Belastingdienst maar weinig mensen weten hoe de systematiek exact in elkaar steekt, maar ben wel reuze benieuwd hoe dit in z'n werk gaat.
Ik heb afgelopen jaren samen met mijn vriendin een huis gekocht en we hebben er voor gekozen om niet voor het hele jaar fiscaal partner te zijn dus moesten we handmatig de kosten verdelen.
Ik heb de kosten tot op de euro netjes verdeeld. Dus bijv. totaal 107eu bij de een voor 54eu en bij de ander voor 53eu opgevoerd ipv bij beide 54eu omdat het anders niet zo matchen
Nu sta ik niet te springen om het geld, maar het komt wel van pas bij de nieuwe keuken en nieuwe vloer later dit jaar. Dus laten ze het maar gewoon zonder verdere vragen goedkeuren
Heb overigens wel eens een verhaal gehoord (via via, dus of het waar is....) van een belastingconsulent die per ongeluk/expres (onder het mom van een tikfoutje) een nulletje achter een bedrag had gezet en dus vrolijk het tienvoudige uitgekeerd kreeg zonder verdere vragen.
Bij x inkomen en x woningwaarde horen ook grofweg x aankoopkosten, dat is met al die aangiften natuurlijk redelijk makkelijk te checken.
Alleen kan ik als kerngezond persoon natuurlijk gewoon jaarlijks zorgkosten opvoeren die ik niet heb, jaarlijks ongeveer hetzelfde bedrag zodat het lijkt als of ik iets mankeer. Hetzelfde geld voor scholingskosten.
Is voor de belastingdienst een druppel op een gloeiende plaat, maar kan zomaar een paar honderd euro extra teruggave opleveren. Ik zou dan verwachten dat je dan standaard om het jaar o.i.d. bewijsstukken moet overleggen (wat natuurlijk ook weer een bak extra werk betekend voor de belastingdienst).
Het antwoord zullen we niet krijgen en ik gok dat ook bij de Belastingdienst maar weinig mensen weten hoe de systematiek exact in elkaar steekt, maar ben wel reuze benieuwd hoe dit in z'n werk gaat.
Haha nou, ik heb geen zin in gezeur en gedoe.En anders: probeer volgend jaar eens je aangifte vals in te vullenEn laat daarna weten of je wel / niet gepakt bent
Ik heb afgelopen jaren samen met mijn vriendin een huis gekocht en we hebben er voor gekozen om niet voor het hele jaar fiscaal partner te zijn dus moesten we handmatig de kosten verdelen.
Ik heb de kosten tot op de euro netjes verdeeld. Dus bijv. totaal 107eu bij de een voor 54eu en bij de ander voor 53eu opgevoerd ipv bij beide 54eu omdat het anders niet zo matchen
Nu sta ik niet te springen om het geld, maar het komt wel van pas bij de nieuwe keuken en nieuwe vloer later dit jaar. Dus laten ze het maar gewoon zonder verdere vragen goedkeuren
Heb overigens wel eens een verhaal gehoord (via via, dus of het waar is....) van een belastingconsulent die per ongeluk/expres (onder het mom van een tikfoutje) een nulletje achter een bedrag had gezet en dus vrolijk het tienvoudige uitgekeerd kreeg zonder verdere vragen.
Dat is niet waar, kosten voor een zakelijk diner zijn wel degelijk kosten voor de onderneming. Je krijgt alleen met een aftrekbeperking (of drempel) te maken:the-edge schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:52:
[...]
Dat kan hem nog ontzettend duur komen te staan inderdaad, mocht hij controle krijgen.
Zakelijk diner aftrekken kan eigenlijk niet. Omdat jij het in persoon 'nuttigt', je nuttigt het diner dus privé, daarmee een privé onttrekking en niet aftrekbaar.
https://www.belastingdien...et_drempel_en_vast_bedrag
Inderdaad ja. En dan is vervolgens de vraag wanneer iets een zakelijk diner is. Als ik eens per kwartaal met mijn vrouw ga eten en tijdens het eten mijn kwartaalaangifte doorspreek en andere werkgerelateerde items, zou dat dan vanwege de aard van het gezelschap minder zakelijk zijn dan wanneer ik met collega ZZP-ers afspreek en het alleen over voetbal en vakanties heb? De BD zit niet aan tafel dus weet niet wat er besproken is.Anoniem: 922281 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:18:
[...]
Dat is niet waar, kosten voor een zakelijk diner zijn wel degelijk kosten voor de onderneming. Je krijgt alleen met een aftrekbeperking (of drempel) te maken:
Ah duidelijk!Anoniem: 922281 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:18:
[...]
Dat is niet waar, kosten voor een zakelijk diner zijn wel degelijk kosten voor de onderneming. Je krijgt alleen met een aftrekbeperking (of drempel) te maken:
Dan zal ik daar wat meer rekening mee gaan houden
Maar je mag dus alleen maar het bedrag boven de drempel aftrekken. Ik moet toch meer gaan uit eten
[ Voor 7% gewijzigd door the-edge op 24-04-2019 14:53 ]
Je mag ook de hele pagina lezen als iemand een link ter verduidelijking postthe-edge schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:52:
[...]
Ah duidelijk!
Dan zal ik daar wat meer rekening mee gaan houden
Maar je mag dus alleen maar het bedrag boven de drempel aftrekken. Ik moet toch meer gaan uit eten
In uw aangifte inkomstenbelasting mag u ervoor kiezen om deze kosten voor 80% af te trekken. U hoeft dan niet boven de drempel uit te komen. De aftrekbeperking van reis- en verblijfskosten van maximaal € 1.500 blijft wel gelden.
Het valt me op dat sommige al snel bericht hebben gehad! Ik verwacht eigenlijk pas rond juni mijn bericht/teruggaaf. 25 maart aangifte gedaan.
2018 was mijn eerste (halve) ZZP jaar.
2018 was mijn eerste (halve) ZZP jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door the-edge op 25-04-2019 10:25 ]
Zie deze link van de Belastingdienst.Anoniem: 1203880 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:56:
grrr nog geen bericht
Laten we er geen topic van maken of er wel geen bericht is
De belastingdienst hanteert elk jaar een aantal aandachtspunten (zoals hierboven ergens in een link al wordt aangegeven) op deze punten wordt dan extra gecontroleerd. Dus als jij zorgkosten of studiekosten opgeeft en de belastingdienst heeft dat als aandachtspunt kun je ervan uit gaan dat jouw aangifte extra gecontroleerd wordt wat automatisch resulteert in een voorlopige aanslag ipv meteen een definitieve aanslag. Dit wilt echter niet zeggen dat ze meteen vragen gaan stellen en je om een onderbouwing gaan vragen.B-Real schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:03:
Dat bedoelde ik dus met bandbreedtes en percentages.
[...]
Mocht daar echter uitkomen dat je bewust een foutieve aangifte ingediend hebt kan je dat in verhouding behoorlijk duur komen te staan. De vergrijpboete is 100% van het bedrag dat ten onrechte is of zou zijn teruggegeven of ten onrechte niet is of zou zijn betaald (zie art 67cc van de AWR).
Hierin geldt wel "wie stelt bewijst", dus de belastingdienst zal aannemelijk moeten maken dat jij bewust de aangifte foutief hebt ingevuld.
Bij een "tikfout" zo als jij wel eens hebt gehoord via via, kun je daar nog wel onderuit komen tenzij de belastingdienst bovenstaand aannemelijk kan maken, maar dat lijkt mij erg lastig.
Mijn buren hebben in het verleden bij hun aangifte wel eens problemen gehad:
Nieuwbouw huis dus ze hadden "braaf" alles afgetrokken maar alleen even vergeten om dit te verrekenen met de rente die ze op het bouwdepot hadden ontvangen.
Viel me al op omdat ze liepen te pochen met een super hoge belasting teruggaaf.
Dat was uiteindelijk ook een paar K, dus die moesten ze alsnog terugbetalen (maar was al uitgegeven aan een nieuwe auto) dus ze moesten een betalingsregeling treffen.
Nieuwbouw huis dus ze hadden "braaf" alles afgetrokken maar alleen even vergeten om dit te verrekenen met de rente die ze op het bouwdepot hadden ontvangen.
Viel me al op omdat ze liepen te pochen met een super hoge belasting teruggaaf.
Dat was uiteindelijk ook een paar K, dus die moesten ze alsnog terugbetalen (maar was al uitgegeven aan een nieuwe auto) dus ze moesten een betalingsregeling treffen.
Ik hoop dat hij een goede boekhouder want dit kan niet, je kan de btw op horeca (behalve catering) niet aftrekken als ondernemer. Dit zit hem in het Besluit uitsluiting aftrek voor de voorbelasting. In deze bron is het het duidelijkst uitgelegd.BastaRhymez schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:00:
Het ligt wellicht iets genuanceerder dan dat ik net zei.
Wat betekent deze bepaling? Ik was in de veronderstelling dat een nieuwe aflossingsvrije hypotheek niet meer aftrekbaar was?
Oude woning:
Mogen wij de hypotheekrente over het aflossingsvrije deel aftrekken? Met een maximum tot de rente over 175.000 - overwaarde = 175.000-20.000 = 155.000 EUR?
Dankjewel
Zo nee, wat dan wel?
Wat betekent dat voor onze situatie?Eigen woning na 2012 verkocht
U had op 31 december 2012 een eigenwoningschuld. U verkoopt uw eigen woning en u lost uw hypotheek of lening af. U leent uiterlijk in het kalenderjaar na het jaar waarin u de woning hebt verkocht opnieuw voor de aankoop van een andere eigen woning tot maximaal dit bedrag. U hoeft de nieuwe lening niet verplicht af te lossen om renteaftrek te krijgen.
Hebt u voor uw nieuwe woning meer geleend dan uw (deel van de) schuld voor de oude woning? U bent alleen niet verplicht af te lossen tot het bedrag van de oude schuld. Als dit 1 lening is, dan moet u de hypotheek splitsen in 2 aparte delen. Vul dan in: het deel tot het bedrag van de oude schuld en het overige deel. Vul per deel van de schuld alleen de rente in die op dit deel betrekking heeft.
Voorbeeld:
U verkoopt in 2018 uw woning. Op deze woning hebt u een eigenwoningschuld van € 100.000. U gaat in een huurwoning wonen. In 2019 koopt u een andere woning waarvoor u een schuld aangaat van € 150.000. Tot het bedrag van de oude schuld (€ 100.000) bent u niet verplicht af te lossen.
Oude woning:
- Hypotheek afgesloten voor 1 januari 2013
- Eigenwoningschuld op 31 december 2013 was 175.000 EUR
- Verkocht in 2018
- Leningdeel 1 - aflossingsvrij 75.000 EUR
- Leningdeel 2 - spaarhypotheek 100.000 EUR
- Overwaarde 20.000 EUR
- Lening afgesloten in 2018
- Leningdeel 1 - aflossingsvrij 175.000 EUR
- Leningdeel 2 - annuïteit 300.000 EUR
Mogen wij de hypotheekrente over het aflossingsvrije deel aftrekken? Met een maximum tot de rente over 175.000 - overwaarde = 175.000-20.000 = 155.000 EUR?
Dankjewel
Zo nee, wat dan wel?
De rente over het aflossingsvrije gedeelte blijft aftrekbaar, de overwaarde staat hier los van. Dus, over de volledige 175k heb je renteaftrek (en over de 3 ton ook).
Natuurlijk moet je de overwaarde wel hebben gebruikt voor de aanschaf of verbetering van de nieuwe woning, als je recht wil houden op de volledige HRA.
Natuurlijk moet je de overwaarde wel hebben gebruikt voor de aanschaf of verbetering van de nieuwe woning, als je recht wil houden op de volledige HRA.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 922281 op 26-04-2019 12:35 ]
Nog een stukje beter dan ik al hoopteAnoniem: 922281 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:34:
De rente over het aflossingsvrije gedeelte blijft aftrekbaar, de overwaarde staat hier los van. Dus, over de volledige 175k heb je renteaftrek (en over de 3 ton ook).
Overwaarde is geheel gebruikt voor de in aanbouw zijnde woning.
Totaal nutteloze post maar:
Geld is gestort
(met morgen als dagtekening)
Geld is gestort

[ Voor 26% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-04-2019 11:45 ]
Oh dan ga ik ook ff kijkenTinusvolkel schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:36:
Geld is gestort
Snotverdrie ik heb het ook al! Da's lekker !
[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 29-04-2019 12:47 ]
nee hoor niet nutteloos lekker geld uit gevenTinusvolkel schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:36:
Geld is gestort
Anoniem: 532727
SmurfLink schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:46:
[...]
Oh dan ga ik ook ff kijken
Snotverdrie ik heb het ook al! Da's lekker !
Welke bank als ik vragen mag? Mijn dagtekening staat ook op morgen, maar heb het helaas nog niet binnen..Tinusvolkel schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:36:
Geld is gestort
Regiobank (dus van vreemde bank (ING) naar mijn bank)Anoniem: 532727 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:40:
[...]
[...]
Welke bank als ik vragen mag? Mijn dagtekening staat ook op morgen, maar heb het helaas nog niet binnen..
Hmm dat gaat snel, nu begin ook wel erg nieuwsgierig te worden
hier nog niets gezien, maar eerdere jaren (ook in februari ingevuld + opgestuurd), is het vaak tussen 1 mei en 10 mei op de rekening. Dus 'ik heb nog geduld'Tinusvolkel schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:36:
Geld is gestort
update 30-april: zie bij mijn.belastingdienst dat er dagtekening 29-april een brief per post (....) toegezonden wordt met de definitieve aangifte. Dus met geluk vandaag eind van de dag (of komende dagen) wat extra cash op de rekening. Ik heb de aangifte ondertekend en ingestuurd op 1 maart j.l.
update 2-mei: intussen via mijn.overheid de PDF file van de brief gespot, dagtekening 4 mei.
[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 02-05-2019 15:06 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Bij mij staat er dus dat de definitieve aanslag per post is verstuurd. Meld je je braaf aan via DigiD bij de Belastingdienst, inloggen met DigID app voor veiligheid, doe je mee aan de Beta van berichtenbox...
Nee meneer. Per post.
Maar goed, aangezien hij meteen definitief is zal alles wel goed zijn dus kan ik eerdaags een mooi bedrag verwachten.
Edit: en dan zodra deze definitief is kan ik gaan middelen om nog eens zo een mooi bedrag te krijgen! Hoezo leuker kunnen we het niet maken.
Nee meneer. Per post.
Maar goed, aangezien hij meteen definitief is zal alles wel goed zijn dus kan ik eerdaags een mooi bedrag verwachten.
Edit: en dan zodra deze definitief is kan ik gaan middelen om nog eens zo een mooi bedrag te krijgen! Hoezo leuker kunnen we het niet maken.
[ Voor 17% gewijzigd door ApexAlpha op 29-04-2019 16:03 ]
Tja of de berichtenbox-app blijft crashen nadat je die stomme tutorial hebt weg geklikt, dat is bij mij het geval merkte ik net....
Ik zie het allemaal wel, bij de bank nog geen cent te bekennen van de teruggave
(overigens ook pas ná 1 april ingediend, dus sowieso niet verzekerd van een bericht vóór 1 juli)
Ik zie het allemaal wel, bij de bank nog geen cent te bekennen van de teruggave
Ik doe altijd direct aangifte, je hoort immers: 'Doe voor 1 april aangifte, dan krijgt u voor 1 juli bericht!'
Maar uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit als ik zo de website lees..
De enige disclaimer is het 'streven'.
Maar uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit als ik zo de website lees..
Met andere woorden: Doet u voor 1 april aangifte, dan krijgt u binnen 3 maanden bericht. Doet u na 1 april aangifte, dan krijgt u ook binnen 3 maanden bericht.Krijgt u in het begin van het jaar een aangiftebrief en doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht.
Doet u na 1 april aangifte? Dan streven wij ernaar om u een bericht te sturen binnen 3 maanden nadat u aangifte hebt gedaan.
ABN.Anoniem: 532727 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:40:
[...]
[...]
Welke bank als ik vragen mag? Mijn dagtekening staat ook op morgen, maar heb het helaas nog niet binnen..
Stel, ik maakte in 2018 medische kosten (vervoer naar ziekenhuis, medicijnen) buiten de dekking van mijn basisverzekering om, door een ongeluk veroorzaakt door iemand. Deze zaak loopt nog en tegenpartij heeft schuld bekend. Afwikkeling van de zaak duurt waarschijnlijk nog wel even maar voor nu is het onduidelijk of deze kosten gemaakt zijn.
Mag ik deze kosten opvoeren als aftrekposten?
Mag ik deze kosten opvoeren als aftrekposten?
[ Voor 8% gewijzigd door MauriX op 29-04-2019 22:05 ]
@MauriX Als je nu nog niet weet of je de kosten door de tegenpartij vergoed krijgt, dan kan je ze aftrekken. Als dan later blijkt dat de tegenpartij de kosten vergoedt, dan geef je het bedrag weer aan als negatieve persoonsgebonden aftrek.
Een heel lul verhaal....maar het is nu wat duidelijker
[ Voor 152% gewijzigd door Steelo op 01-05-2019 00:43 ]
Ltrz,....
Kijk net op belastingdienst site: 29-04 definitieve aanslag 2018 (per post). Ughh waarom altijd maar per post.
Waar is die mijnoverheid dan nog voor. Dacht dat ze alles zoveel mogelijk digitaal wilden sturen.
Nu moet ik weer wachten op de brief zelf.
Waar is die mijnoverheid dan nog voor. Dacht dat ze alles zoveel mogelijk digitaal wilden sturen.
Hier hetzelfde... irritanter is de melding dat ik de aangifte nog niet heb ingestuurd, terwijl ik 99,99% zeker weet dat dit wel het geval is...Xtr3me4me schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:59:
Kijk net op belastingdienst site: 29-04 definitieve aanslag 2018 (per post). Ughh waarom altijd maar per post.
Ik heb met een rood uitroepteken:
U hebt het volgende formulier nog niet verstuurd: aangifte inkomstenbelasting 2018.
Openen
Echter, bij correspondentie staat netjes:
definitieve aanslag inkomstenbelasting 2018
Belastingdienst
(per post)
29-04-2019
voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019
Belastingdienst
(per post)
23-03-2019
invulformuliervoorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019
Belastingdienst
(digitaal)
18-03-2019
invulformulieraangifte inkomstenbelasting 2018
Uzelf
(digitaal)
02-03-2019
Het lijkt er dus op dat ik 0- 2-3, zoals ik dacht, netjes de aangifte heb ingestuurd, welke deze week ergens wordt verwerkt. Waar komt de melding dat er een formulier niet is ingestuurd dan vandaan???
We krijgen een hele hoop geld terug, dus wel een beetje in spanning nu

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 30-04-2019 09:16 ]
Die melding hoef je geen zorgen over te maken als je nu al definitieve aanslag hebt gekregen erover.MikeyMan schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:07:
[...]
Hier hetzelfde... irritanter is de melding dat ik de aangifte nog niet heb ingestuurd, terwijl ik 99,99% zeker weet dat dit wel het geval is...
Ik heb met een rood uitroepteken:
U hebt het volgende formulier nog niet verstuurd: aangifte inkomstenbelasting 2018.
Openen
Echter, bij correspondentie staat netjes:
Belastingdienst
(per post)
29-04-2019
voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019
Belastingdienst
(per post)
23-03-2019
invulformuliervoorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019
Belastingdienst
(digitaal)
18-03-2019
invulformulieraangifte inkomstenbelasting 2018
Uzelf
(digitaal)
02-03-2019
Het lijkt er dus op dat ik 0- 2-3, zoals ik dacht, netjes de aangifte heb ingestuurd, welke deze week ergens wordt verwerkt. Waar komt de melding dat er een formulier niet is ingestuurd dan vandaan???
We krijgen een hele hoop geld terug, dus wel een beetje in spanning nu
Die melding komt naar voren nadat je hem al hebt verstuurd en dat je later toch nog even erin gaat kijken en misschien wat dingetjes aanpast en opslaat, maar niet nogmaals verstuurd en direct eruit gaat.
Ik heb dat ook dat rode uitroepteken. Is omdat ik nadat ik hem al verstuurd had erin zat lopen te kloten en opgeslagen maar niet verstuurd. Dan krijg je zo’n uitroepteken.
Maar de eerste en je originele verzending is waar je nu definitieve aanslag op krijgt.
Dat hoop ik dan maar!Xtr3me4me schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:20:
[...]
Die melding hoef je geen zorgen over te maken als je nu al definitieve aanslag hebt gekregen erover.
Die melding komt naar voren nadat je hem al hebt verstuurd en dat je later toch nog even erin gaat kijken en misschien wat dingetjes aanpast en opslaat, maar niet nogmaals verstuurd en direct eruit gaat.
Ik heb dat ook dat rode uitroepteken. Is omdat ik nadat ik hem al verstuurd had erin zat lopen te kloten en opgeslagen maar niet verstuurd. Dan krijg je zo’n uitroepteken.
Maar de eerste en je originele verzending is waar je nu definitieve aanslag op krijgt.
Kan me niet herinneren wijzigingen gemaakt te hebben. Vind dit qua communicatie dan ook niet echt heel praktisch zo. Kun je nog ergens de wijzigingen terugzoeken?
Anoniem: 1206222
Misschien een hele stomme vraag, maar ik heb dit jaar voor het eerst inkomstenbelastingaangifte gedaan. Ik heb namelijk sinds 2013 nooit meer een brief gehad. Nu lees ik op internet iets over boetes e.d. bij verzuim, echter ben ik er me hier al die jaar niet van bewust geweest omdat ik nooit een melding/brief kreeg (zowel digitaal als per post) dat ik iets moest doen.
Kan ik nu met terugwerkende kracht nog een boete krijgen? Ik ben er namelijk echt niet van op de hoogte geweest...
Kan ik nu met terugwerkende kracht nog een boete krijgen? Ik ben er namelijk echt niet van op de hoogte geweest...
Je kan een boete krijgen of naheffing. Vaak krijg je de kans nog die jaren in te vullen, of je gaat nu met terugwerkende kracht ze invoeren. Zodra dat gedaan is vaak geen boete (hooguit naheffing als je niet genoeg afgedragen hebt).Anoniem: 1206222 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:47:
Misschien een hele stomme vraag, maar ik heb dit jaar voor het eerst inkomstenbelastingaangifte gedaan. Ik heb namelijk sinds 2013 nooit meer een brief gehad. Nu lees ik op internet iets over boetes e.d. bij verzuim, echter ben ik er me hier al die jaar niet van bewust geweest omdat ik nooit een melding/brief kreeg (zowel digitaal als per post) dat ik iets moest doen.
Je bent alleen verplicht om aangifte te doen als je geld moet betalen, als je geld terugkrijgt hoef je niet eens aangifte te doen, mag wel natuurlijk.Anoniem: 1206222 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:47:
Festina lente
je bent verplicht om aangifte te doen als de belastingsdienst zegt dat je aangifte moet doen.Honesty schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:04:
[...]
Je bent alleen verplicht om aangifte te doen als je geld moet betalen, als je geld terugkrijgt hoef je niet eens aangifte te doen, mag wel natuurlijk.
Dat er onderaan de streep een positief bedrag uit komt (of niet) maakt dan niks uit.
zie ook https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen
[ Voor 10% gewijzigd door Batavia op 30-04-2019 13:16 ]
klopt maar hij gaf aan dat hij geen bericht had gehad, als je inderdaad een brief krijgt dan wel natuurlijk.peltco schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:15:
[...]
je bent verplicht om aangifte te doen als de belastingsdienst zegt dat je aangifte moet doen.
Dat er onderaan de streep een positief bedrag uit komt (of niet) maakt dan niks uit.
Festina lente
Had ik ook, ik heb ook alleen gekeken en geen wijzigingen aangebracht.MikeyMan schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:28:
[...]
Dat hoop ik dan maar!
Kan me niet herinneren wijzigingen gemaakt te hebben. Vind dit qua communicatie dan ook niet echt heel praktisch zo. Kun je nog ergens de wijzigingen terugzoeken?
Heb toen op 'verwijderen' geklikt zodat dit duplicaat niet meer bestaat en de melding verdwijnt.
Verwarrend inderdaad.
___
Heb even gekeken of ik al een definitieve aanslag heb, en jawel: (per post) 26-04-2019. Echter nog niet mogen ontvangen. Geld ook nog niet binnen.
[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 30-04-2019 13:20 ]
26-04 maar nog geen brief gehad? Ja weekend heeft er natuurlijk nog ertussen gezeten.Cheesy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:17:
[...]
Had ik ook, ik heb ook alleen gekeken en geen wijzigingen aangebracht.
Heb toen op 'verwijderen' geklikt zodat dit duplicaat niet meer bestaat en de melding verdwijnt.
Verwarrend inderdaad.
___
Heb even gekeken of ik al een definitieve aanslag heb, en jawel: (per post) 26-04-2019. Echter nog niet mogen ontvangen. Geld ook nog niet binnen.
Op Mijn Belastingdienst krijg ik foutmeldingen te zien (correspondentie kan niet geladen worden). Jullie niet?
Hier ook, vandaag alsnog vertraagd in de Berichtenbox van de overheid. Dagtekening stond op 4 mei dus geld komt dan volgende week.Cheesy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:17:
[...]
Had ik ook, ik heb ook alleen gekeken en geen wijzigingen aangebracht.
Verwarrend inderdaad.
___
Jawel, gewoon refreshen of uurtje later inloggen.Ryan_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:23:
Op Mijn Belastingdienst krijg ik foutmeldingen te zien (correspondentie kan niet geladen worden). Jullie niet?
Hier deed alles het perfect, 30 seconde later krijgt een collega de foutmelding.
Ik controleer het opnieuw en ook de foutmelding.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Hier ook, voor alle jaren. Zal wel een grote update zijnRyan_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:23:
Edit: CTRL+F5 en ik kon de correspondentie inzien. Definitieve aanslag ontvangen op 26-04, maar kan de brief zelf niet inzien.
[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 30-04-2019 13:27 ]
Hier zie ik ook al sinds gisteravond op mijn.belastingdienst:Ryan_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:23:
"Door een storing kan er geen correspondentie worden ingezien."
Bij mij verdween de melding na, zoals hierboven ook genoemd, even te refreshen (Ctrl+F5).TripleQ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:26:
[...]
Hier zie ik ook al sinds gisteravond op mijn.belastingdienst:
"Door een storing kan er geen correspondentie worden ingezien."
Ook hier zie ik dat er wel een brief is verstuurd op 27-4, digitaal staat er nog niks. Zoals gezegd eerder vind ik dit ook erg krom. Ik heb alles zo ingeregeld dat het allemaal digitaal gaat. En dan nog per post *zucht*
Op mijn rekening staat overigens nog niks... Ook ABN zoals sommigen hier.
Anoniem: 1206338
Dinsdag 23 April Definitieve aanslag inkomstenbelasting 2018 gehad ik en me vriendin met dagtekening van 30 April.
Helaas nog niks gehad en heb ING.
Krijg toch mooi 1400 terug.
Helaas nog niks gehad en heb ING.
Krijg toch mooi 1400 terug.
Op mijn.overheid.nl kun je de brief waarschijnlijk wél vinden (staat er bij mij sinds vandaag op). Volgt zoals iemand anders al aangaf een paar dagen na de melding op Mijn Belastingdienst.Kaap schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:23:
Ook hier zie ik dat er wel een brief is verstuurd op 27-4, digitaal staat er nog niks. Zoals gezegd eerder vind ik dit ook erg krom. Ik heb alles zo ingeregeld dat het allemaal digitaal gaat. En dan nog per post *zucht*
De brief zal een dagtekening hebben van 4 of 5 mei. Rond die dagtekening krijg je dan waarschijnlijk ook je geld.
Bij mijn belastingdienst staat dagtekening 29-04. Geen brief ontvangen en op mijn overheid staat helaas ook niets.Cheesy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:31:
[...]
Op mijn.overheid.nl kun je de brief waarschijnlijk wél vinden (staat er bij mij sinds vandaag op). Volgt zoals iemand anders al aangaf een paar dagen na de melding op Mijn Belastingdienst.
De brief zal een dagtekening hebben van 4 of 5 mei. Rond die dagtekening krijg je dan waarschijnlijk ook je geld.
Geen storting verder gehad.
Even geduld nog
Zelfde geldt voor mij (al sinds vrijdag op mijn.belastingdienst.nl, per post op 29-04 verzonden, maar nog niet ontvangen)Famous schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:56:
[...]
Bij mijn belastingdienst staat dagtekening 29-04. Geen brief ontvangen en op mijn overheid staat helaas ook niets.
Geen storting verder gehad.
Even geduld nog
Alleen stond sinds vanochtend wél een brief op mijn.overheid.nl
Zal vast niet zo lang meer duren dus

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Denk dat ik de digitale brief dan wel morgen zal zien. Bij mij staat ook per post 29-04 verzonden.Richh schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:01:
[...]
Zelfde geldt voor mij (al sinds vrijdag op mijn.belastingdienst.nl, per post op 29-04 verzonden, maar nog niet ontvangen)
Alleen stond sinds vanochtend wél een brief op mijn.overheid.nlmet dagtekening 4 mei.
Zal vast niet zo lang meer duren dus
Ik had eerder een hele lul verhaal gepost, maar ben inmiddels al wat wijzer.
Toch heb ik vragen omtrent het volgende;
Ik heb van 2004/2005 t/m 2007/2008 4 jaar hbo stufi basisbeurs thuiswonend + ov gekregen en de studie in 2009 stopgezet en niet meer afgemaakt.
Nu blijft deze prestatiebeurs na 10 jr (diplomatermijn) een lening zoals hier wordt uitgelegd; https://www.belastingdien...iebeurs_een_lening_blijft
Ofwel, in 2014 werd het definitief een lening. Overigens heb ik deze data niet in m'n vooraf ingevulde aangifte van 2014 gezien.
De totale 'lening' van deze 4 jaar. ligt boven de 10k (afschrift DUO in 2009) wat er op neer komt dat ik dus match met de vastgestelde bedrag voor scholingsuitgaven van 2421 euro (2014 als referentiepunt) en deze maal 4 jaar mag aftrekken ofwel 9684 euro.
Is dat correct? Of mis ik iets over het hoofd of heb ik iets verkeerd geïnterpreteerd?
Indien correct zit ik het met het volgende;
ik heb dus in 2015 braaf m'n aangifte over 2014 gedaan en die is nog in hetzelfde jaar van aangifte, 2015, al definitief geworden.
Ik heb zojuist m'n aangifte van 2014 gewijzigd, ondanks de definitieve aanslag, Gaat de belastingdienst nog wat met mijn 'herziene' aangifte van 2014 doen? (5 jaar zijn nog niet verstreken) Of moet ik zelf nog een brief (ambtshalve vermindering?) schrijven?
En zo ja, hoe zit het met de aanslag van 2014 gezien ik na aangifte van 2014 in 2015 bij de definitieve aanslag een x bedrag moest terugbetalen? Wordt dit dan verrekend met het x bedrag wat ik (hopelijk) terug ga krijgen op basis van de herziene aangifte over 2014?
Ik was tot een dag of 2 geleden er niet van op de hoogte dat een prestatiebeurs die definitief een lening wordt dus aftrekbaar is...
Toch heb ik vragen omtrent het volgende;
Ik heb van 2004/2005 t/m 2007/2008 4 jaar hbo stufi basisbeurs thuiswonend + ov gekregen en de studie in 2009 stopgezet en niet meer afgemaakt.
Nu blijft deze prestatiebeurs na 10 jr (diplomatermijn) een lening zoals hier wordt uitgelegd; https://www.belastingdien...iebeurs_een_lening_blijft
Ofwel, in 2014 werd het definitief een lening. Overigens heb ik deze data niet in m'n vooraf ingevulde aangifte van 2014 gezien.
De totale 'lening' van deze 4 jaar. ligt boven de 10k (afschrift DUO in 2009) wat er op neer komt dat ik dus match met de vastgestelde bedrag voor scholingsuitgaven van 2421 euro (2014 als referentiepunt) en deze maal 4 jaar mag aftrekken ofwel 9684 euro.
Is dat correct? Of mis ik iets over het hoofd of heb ik iets verkeerd geïnterpreteerd?
Indien correct zit ik het met het volgende;
ik heb dus in 2015 braaf m'n aangifte over 2014 gedaan en die is nog in hetzelfde jaar van aangifte, 2015, al definitief geworden.
Ik heb zojuist m'n aangifte van 2014 gewijzigd, ondanks de definitieve aanslag, Gaat de belastingdienst nog wat met mijn 'herziene' aangifte van 2014 doen? (5 jaar zijn nog niet verstreken) Of moet ik zelf nog een brief (ambtshalve vermindering?) schrijven?
En zo ja, hoe zit het met de aanslag van 2014 gezien ik na aangifte van 2014 in 2015 bij de definitieve aanslag een x bedrag moest terugbetalen? Wordt dit dan verrekend met het x bedrag wat ik (hopelijk) terug ga krijgen op basis van de herziene aangifte over 2014?
Ik was tot een dag of 2 geleden er niet van op de hoogte dat een prestatiebeurs die definitief een lening wordt dus aftrekbaar is...
[ Voor 3% gewijzigd door Steelo op 01-05-2019 01:00 ]
Ltrz,....
Schuld streep je in box 3 weg tegenover vermogen en kan niet negatief. Had je in die tijd meer dan circa 20k spaargeld en eventueel een koophuis (nee dus), anders lijkt mij dit niet zinvol.
Hier nog niet en had gisteren geen fysieke brief binnen. Hoe is dat bij jou?Xtr3me4me schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:31:
[...]
Denk dat ik de digitale brief dan wel morgen zal zien. Bij mij staat ook per post 29-04 verzonden.
Blijft toch wel apart dat ze miljoenen in ICT stoppen maar iets simpels nog niet goed kunnen laten werken.
Al moet ik zeggen dat ik nog geen error gezien heb vandaag

Helaas nog niks. Fysieke brief wist ik dat die vandaag niet in de bus zou vallen. Dit omdat er ongeveer 10 werkdagen tussen zit, met wat op de belastingdienst site en de datum die daar staat en wanneer het op je deurmat ligt.Famous schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:49:
[...]
Hier nog niet en had gisteren geen fysieke brief binnen. Hoe is dat bij jou?
Blijft toch wel apart dat ze miljoenen in ICT stoppen maar iets simpels nog niet goed kunnen laten werken.
Al moet ik zeggen dat ik nog geen error gezien heb vandaag
Maar normaliter behoort na de melding op de belastingdienst.nl site, de digitale versie 2 a 3 dagen later erop te staan. De dag is nog vroeg, kan zo zijn dat misschien in de middag het wel op mijnoverheid.nl staat.
Had ook ergens gelezen dat iemand met als datum 29-04 op de belastingdienst.nl site had en die had hem wel al digitaal en stond als dagtekening 4 mei. Helaas is vandaag de dag van de arbeid en de banken voeren geen in-en externe transacties uit, dus geld vandaag verwachten geld voor iedereen, zal er niet zijn.
Of het nu dag van de arbeid is of niet met 4 mei als dagtekening ga jij het geld deze week niet ontvangen
Zeg dat niet te snel! Mijn correctie op basis van de 2015 aanslag stond dagtekening 15februari, toch had ik het geld op 12febr op mijn rekening toen staan dit jaar.schumi1986 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:17:
Of het nu dag van de arbeid is of niet met 4 mei als dagtekening ga jij het geld deze week niet ontvangen
Maar omdat 4 mei zat. is, zal het 6 mei dan wel worden.
Was wel even schrikken: bij "Mijn belastingdienst" staat een rode alert met 1 openstaande actie en de tekst "U hebt het volgende formulier nog niet verstuurd: aangifte inkomstenbelasting 2018."
Terwijl als ik bij de correspondentie kijk er duidelijk staat dat ik aangifte heb gedaan op 06-03-2019 en nu zie ik zelfs ook dat de definitieve aanslag al aangemaakt is, op 26-04-2019. Die heb ik overigens nog niet ontvangen.
Edit: nvm: ik blijk de aangifte bekeken te hebben en dan ziet de BD dat als een gewijzigde aangifte.
Terwijl als ik bij de correspondentie kijk er duidelijk staat dat ik aangifte heb gedaan op 06-03-2019 en nu zie ik zelfs ook dat de definitieve aanslag al aangemaakt is, op 26-04-2019. Die heb ik overigens nog niet ontvangen.
Edit: nvm: ik blijk de aangifte bekeken te hebben en dan ziet de BD dat als een gewijzigde aangifte.
[ Voor 10% gewijzigd door Spotmatic op 01-05-2019 12:47 ]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Mijn dagtekening was 30 april, het geld stond dus al maandag op m'n rekening. Dus dat zegt eigenlijk ook weer helemaal niks.schumi1986 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:17:
Voor iedereen die graag z.s.m. zijn centjes wilt hebben: voorlopige teruggaaf
Verder draagt dit topic weinig meer bij... Behalve dat iedereen even kan aangeven of ie al wel (of niet) z'n eigen centjes weer terug heeft gekregen...
Verder draagt dit topic weinig meer bij... Behalve dat iedereen even kan aangeven of ie al wel (of niet) z'n eigen centjes weer terug heeft gekregen...
Mijn vriendin kreeg gisteravond melding in Mijn Overheid met wat zij terugkrijgt. Ik heb zelf nog geen bericht gehad. Aangifte is samen gedaan overigens.Cheesy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:31:
[...]
Op mijn.overheid.nl kun je de brief waarschijnlijk wél vinden (staat er bij mij sinds vandaag op). Volgt zoals iemand anders al aangaf een paar dagen na de melding op Mijn Belastingdienst.
Edit: en zojuist popt er een berichtje van mijn teruggave
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 01-05-2019 15:04 ]
Net berichtje in Mijn Overheid, met de definitieve aanslag, dagtekening 4 mei. Dus vrijdag of uiterlijke maandag zal ik die 2100 euro wel terugkrijgen gok ik.
Lekker snel weer dus
Lekker snel weer dus
Virussen? Scan ze hier!
Welke datum stond er in je belastingdienst.nl? Diegene per post. Zit ook steeds op mijn overheid.nl te kijken, maar helaas. Heb alleen per post 29-04 staanwildhagen schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:26:
Net berichtje in Mijn Overheid, met de definitieve aanslag, dagtekening 4 mei. Dus vrijdag of uiterlijke maandag zal ik die 2100 euro wel terugkrijgen gok ik.
Lekker snel weer dus
Bericht kwam vandaag binnen, om 13:15. De (digitale) brief had dus 4 mei als dagtekening. Per post nog niks ontvangen, maar die hoef ik ook niet te hebben.Xtr3me4me schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Welke datum stond er in je belastingdienst.nl? Diegene per post. Zit ook steeds op mijn overheid.nl te kijken, maar helaas. Heb alleen per post 29-04 staan
Virussen? Scan ze hier!
Nee bedoelde op belastingdienst.nl. Kijk zoals bij mij staat er:wildhagen schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:30:
[...]
Bericht kwam vandaag binnen, om 13:15. De (digitale) brief had dus 4 mei als dagtekening. Per post nog niks ontvangen, maar die hoef ik ook niet te hebben.
Belastingdienst
(per post) 29-04-2019
Is tevens ook de enige die er staat, op mijnoverheid.nl wacht ik nog op de digitale versie.
Ik heb hem net gekregen op mijn.overheid.nl.Xtr3me4me schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:32:
[...]
Nee bedoelde op belastingdienst.nl. Kijk zoals bij mij staat er:
Belastingdienst
(per post) 29-04-2019
Is tevens ook de enige die er staat, op mijnoverheid.nl wacht ik nog op de digitale versie.
Dagtekening is 4 mei en er staat bij dat het binnen een week na dagtekening erop staat.
Gezien het ING -> ING is zal het wel komende week gestort zijn.
Hier ook per post 29-04Xtr3me4me schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Welke datum stond er in je belastingdienst.nl? Diegene per post. Zit ook steeds op mijn overheid.nl te kijken, maar helaas. Heb alleen per post 29-04 staan
Beide brieven inmiddels digitaal binnen, dagtekening 4 mei, aangezien we in de run zijn voor een hypotheek is dit een welkome extra zo vroeg al
[ Voor 20% gewijzigd door OmeJoyo op 02-05-2019 15:06 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Hoop zelf de brief vandaag of morgen digitaal te kunnen inzien om te kijken of het allemaal klopt.
Het is gewoon jammer dat ze dit niet gelijk ook digitaal versturen
Ene kant snap ik het, maar dat dagje kan er ook nog wel vanaf toch.Xtr3me4me schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:38:
[...]
Hoop zelf de brief vandaag of morgen digitaal te kunnen inzien om te kijken of het allemaal klopt.
Het is gewoon jammer dat ze dit niet gelijk ook digitaal versturen
Ze doen het gewoon op naam of iets, ze druppelen steeds bij meer mensen binnen.
Denk wel dat je vandaag het bericht krijgt op mijn.overheid
Overigens had ik vanochtend 11 meldingen van activiteiten op mijn ING rekening, helaas zat de belastingdienst daar niet bij
Heb geen idee of ze dat op naam doen. Enige wat ik kan zien op mijnbelastingdienst.nl is 29-04 per post en meer niet.Famous schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:54:
[...]
Ene kant snap ik het, maar dat dagje kan er ook nog wel vanaf toch.
Ze doen het gewoon op naam of iets, ze druppelen steeds bij meer mensen binnen.
Denk wel dat je vandaag het bericht krijgt op mijn.overheid
Overigens had ik vanochtend 11 meldingen van activiteiten op mijn ING rekening, helaas zat de belastingdienst daar niet bij![]()
Wel definitief, dat weer wel. Maar zoals je al zei, dat ik hem misschien wel vandaag digitaal kan inzien op mijnoverheid. Moet even geduld hebben.
Was ook meer uit pure nieuwsgierigheid omdat het dit jaar het eerste jaar is dat ik PL lening erin gegooid heb voor aftrek ivm verbouwing aan mijn huis. Volgens belastingdienst mag ik dit aftrekken zolang het maar ter verbetering is van het huis, alleen hoop ik dat het wel goed zit en goed gedaan heb.
Daarom mijn nieuwsgierigheid aangezien het een leuk bedrag was wat ik terug zou krijgen en daarbij het nu al definitief is al helemaal.
Kan een lange zit worden dan, ik had ook dagtekening 29-04 en had "pas" gister om 19:44 digitaal bericht.Xtr3me4me schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:26:
[...]
Heb geen idee of ze dat op naam doen. Enige wat ik kan zien op mijnbelastingdienst.nl is 29-04 per post en meer niet.
Wel definitief, dat weer wel. Maar zoals je al zei, dat ik hem misschien wel vandaag digitaal kan inzien op mijnoverheid. Moet even geduld hebben.
Was ook meer uit pure nieuwsgierigheid omdat het dit jaar het eerste jaar is dat ik PL lening erin gegooid heb voor aftrek ivm verbouwing aan mijn huis. Volgens belastingdienst mag ik dit aftrekken zolang het maar ter verbetering is van het huis, alleen hoop ik dat het wel goed zit en goed gedaan heb.
Daarom mijn nieuwsgierigheid aangezien het een leuk bedrag was wat ik terug zou krijgen en daarbij het nu al definitief is al helemaal.
Ik hoop dat je de definitieve bevestiging niet als goedkeuring ziet voor de aftrek?Xtr3me4me schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:26:
[...]
Heb geen idee of ze dat op naam doen. Enige wat ik kan zien op mijnbelastingdienst.nl is 29-04 per post en meer niet.
Uiteraard zal het wel goedkomen, maar het is niet alsof ze alle aangiftes nu gecontroleerd hebben natuurlijk
Ze kunnen zelfs definitieve bevestiging tot 3 jaar terug rectificeren als ze dat willen. Maar is meer dat ik wil kijken of het wel overeenkomt met wat ik ingevuld heb.MikeyMan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:31:
[...]
Ik hoop dat je de definitieve bevestiging niet als goedkeuring ziet voor de aftrek?
Uiteraard zal het wel goedkomen, maar het is niet alsof ze alle aangiftes nu gecontroleerd hebben natuurlijk
Dagtekening? Je bedoelt wat op mijnbelastingdienst.nl staat wanneer het per post verstuurd is?Famous schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:30:
[...]
Kan een lange zit worden dan, ik had ook dagtekening 29-04 en had "pas" gister om 19:44 digitaal bericht.
Want ik heb het zo:
Niet met ons eens?Belastingdienst(per post) 29-04-2019
[ Voor 16% gewijzigd door Xtr3me4me op 02-05-2019 10:48 ]
Dat bedoelde ik ook. Er komt altijd uit wat jij invult. Tenzij ze per ongeluk controlerenXtr3me4me schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:39:
[...]
Ze kunnen zelfs definitieve bevestiging tot 3 jaar terug rectificeren als ze dat willen. Maar is meer dat ik wil kijken of het wel overeenkomt met wat ik ingevuld heb.
Jah en dat is mijn nieuwsgierigheidMikeyMan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:53:
[...]
Dat bedoelde ik ook. Er komt altijd uit wat jij invult. Tenzij ze per ongeluk controleren
Bedoelde inderdaad wanneer de post is verstuurd, die op Belastingdienst staat. Die staat op 29-04.Xtr3me4me schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:43:
[...]
Dagtekening? Je bedoelt wat op mijnbelastingdienst.nl staat wanneer het per post verstuurd is?
Want ik heb het zo:
Niet met ons eens?Belastingdienst(per post) 29-04-2019
Dagtekening in de brief is 04-05.
Ohh zo! Dan zal dat bij mij ook wel zo staan denk ik als dagtekening. Maar ja, moet ik hem wel eerst digitaal kunnen inzienFamous schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:06:
[...]
Bedoelde inderdaad wanneer de post is verstuurd, die op Belastingdienst staat. Die staat op 29-04.
Dagtekening in de brief is 04-05.
EDIT: En weliswaar hij is zojuist digitaal binnen gekomen
En dagtekening is ook 04-05.
Maar ik lees iets apart erin:
Arbeidskorting
De arbeidskorting is vastgesteld op het maximale bedrag. In uw
situatie is dat lager dan het totale bedrag waarmee uw
inhoudingsplichtigen rekening hebben gehouden.
Ik krijg geld terug, alleen snap niet zo goed wat ze met het bovenstaande bedoelen

[ Voor 34% gewijzigd door Xtr3me4me op 02-05-2019 11:16 ]
Je werkgever heeft jou loonheffingskorting gegeven en daarvan een X deel aangemerkt als verrekende arbeidskorting. Als je salaris per maand verschilt, dan klopt dat bedrag niet precies want dat komt uit tabellen van de Belastingdienst die er van uitgaan dat je salaris iedere maand hetzelfde is. Niets mee aan de hand, zo werkt loonheffingskorting nu eenmaal.
Top dank je welAlbertJP schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:47:
Je werkgever heeft jou loonheffingskorting gegeven en daarvan een X deel aangemerkt als verrekende arbeidskorting. Als je salaris per maand verschilt, dan klopt dat bedrag niet precies want dat komt uit tabellen van de Belastingdienst die er van uitgaan dat je salaris iedere maand hetzelfde is. Niets mee aan de hand, zo werkt loonheffingskorting nu eenmaal.
Is het niet zo dat wanneer de betaal datum in het weekend valt, het geld de vrijdag ervoor wordt gestort?
Nee, volgens de regel is het zo dat het bedrag binnen 1 week "Na" de dagtekening gestort zal zijn. Dus als je 4 of 5 mei hebt, dan zal het geld de 6e of de dagen erop gestort worden.pannekoek schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:44:
Is het niet zo dat wanneer de betaal datum in het weekend valt, het geld de vrijdag ervoor wordt gestort?
Er zijn gevallen dat het geld inderdaad gestort wordt nog voor de dagtekening, maar dat is als je mazzel hebt en je meegenomen bent in de batchbetalingen. Maar acht altijd de kans dat het binnen 1 week is "na" dagtekening.