Belastingaangifte 2018 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05
Hielko schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:00:
[...]

Hmm ik denk dat je schoonmoeder wellicht al haar volledige algemene heffingskorting gebruikt. Even een snelle check leert mij dat de algemene heffingskorting max. E1.268 is als je de AOW leeftijd hebt bereikt. Dus als ze E1.928 moet betalen dan blijft er geen algemene heffingskorting over die uitgekeerd kan worden, en de andere heffingskortingen kunnen niet uitgekeerd worden.
Ze heeft zoals gezegd €2575 totaal aan heffingskortingen (ook nog ouderenkorting). Het ligt er maar aan welke heffingskorting als eerste verrekend wordt of je nog overhoudt van de algemene heffingskorting.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
coelho schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:24:
[...]

Ze heeft zoals gezegd €2575 totaal aan heffingskortingen (ook nog ouderenkorting). Het ligt er maar aan welke heffingskorting als eerste verrekend wordt of je nog overhoudt van de algemene heffingskorting.
Helaas wordt dus de algemene heffingskorting eerst verrekend, en kan de ouderenkorting dus niet uitbetaald worden. Op de consumentenbond site staat er ook nog iets over:
Wat is de volgorde van verrekening van de diverse heffingskortingen? Voor iemand met hogere heffingskortingen dan de verschuldigde belasting is dit van belang, in verband met het wel of niet uitbetaling van het restant, als er een fiscaal partner is met nog een 'overschot' van verschuldigde belasting. Zo komt iemand met alleen AOW al snel in de situatie dat de algemene heffingskorting en de ouderenkorting hoger zullen zijn dan het bedrag van de verschuldigde belasting. Wordt éérst de algemene heffingskorting in mindering gebracht en dan pas de ouderenkorting, dan kan het resterende bedrag aan korting niet alsnog uitbetaald worden. Andersom wel.

Zoals u al zegt, zijn er kortingen die altijd uitbetaald worden als er een partner is met voldoende belasting; dat zijn de algemene heffingskorting, arbeidskorting, combinatiekorting en de levensloopverlofkorting. Als er daarnaast nog kortingen zijn die niet verrekend kunnen worden met de eigen belasting, zoals de ouderenkorting, dan worden die niet uitbetaald, óók niet als de partner voldoende belasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05
Hielko schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:39:
[...]

Helaas wordt dus de algemene heffingskorting eerst verrekend, en kan de ouderenkorting dus niet uitbetaald worden. Op de consumentenbond site staat er ook nog iets over:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Ze gingen er vanuit dat ze met 2x AOW en een klein pensioentje, een eigen huis met hypotheek en daarbij zorgkosten boven de drempel wel een kleine teruggave zouden krijgen. Dat was andere jaren wel zo, maar dit keer blijkbaar niet.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 00:50
Gegeven de volgende situatie:

2010 - 2016 in loondienst met pensioenopbouw
In 2017 praktisch geen inkomen
In 2018 ondernemer, voldoende inkomen

In 2018 heb ik een pensioenstorting naar brand new day gedaan, waarbij ik gebruik maakte van niet-benutte jaarruimtes van 2011-2017. In de aangifte verschijnt dit echter als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P4GwR1W/niet-gebruikte-jaarruimtes.png
(Bedragen zijn gefingeerd)

Weet iemand waarom het af te trekken bedrag (in de rechter kolom) steeds 0 is?

Alvast bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hark_k op 17-03-2019 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Tripwire999 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:25:
Iemand die mij kan helpen? Ik heb in 2018 een KvK aangevraagd omdat ik wat freelance werk wilde gaan doen. Dit heeft geresulteerd in een paar kleine opdrachten verspreid over het jaar. Moet ik nu in mijn aangifte aangeven dat ik een onderneming heb en alle informatie daar invullen?
Hoeft niet, mag ook onder overige werkzaamheden en daar zet je dan de naam van de onderneming met het wordt omzet erachter en de kosten zet je er ook onder. Wij doen dit als belastingadviesbureau ook wel eens voor hele kleine ondernemers, als er zo weinig omzet is gemaakt. Je beschouwd je dan alleen als ondernemer voor de b.t.w. en niet voor de inkomstenbelasting.

Bron: Belastingdienst

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Speedy55 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:49:
[...]

Hoeft niet, mag ook onder overige werkzaamheden en daar zet je dan de naam van de onderneming met het wordt omzet erachter en de kosten zet je er ook onder. Wij doen dit als belastingadviesbureau ook wel eens voor hele kleine ondernemers, als er zo weinig omzet is gemaakt. Je beschouwd je dan alleen als ondernemer voor de b.t.w. en niet voor de inkomstenbelasting.

In plaats van hoeft niet, mag ook onder overige werkzaamheden durf ik wel te stellen dat dat waarschijnlijk gewoon moet. De belastingdienst heeft een check die je kan doorlopen, die niet 100% altijd het goede antwoord levert omdat er geen keiharde eisen zijn, maar als je daar invult dat je omzet beperkt is zul je zien dat er uit komt rollen dat je waarschijnlijk geen ondernemer bent voor de IB

Zie: https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-06 16:12
Zo!

Aangifte gedaan, parttime baan + studie = leuke teruggave.
Vervolgens huurtoeslag + zorgtoeslag met terugwerkende kracht aangevraagd.

Laten we het zo zeggen... Mijn zuunige studentenlevenstijltje heeft mij best wel wat terugwerkende toeslagen opgeleverd. Ik denk dat ik mijn eigen auto maar in de verkoop zet en een gloedje nieuwe auto ga kopen incl. X jaar garantie :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
Afgelopen vrijdag ook bezig geweest met de aangifte en daarbij de belastingtelefoon gebeld. Wachttijden waren beperkt, maar dat is eigenlijk een wassenneus. Je wordt doorverbonden en op elke vraag moeten ze eerst iets uitzoeken of navragen, waardoor je dus per saldo alsnog lang zit te wachten.
Al met al een kleine twee uur aan de lijn gezeten....

Uiteindelijk wel wijzer geworden gelukkig.

Onze situatie:
- ik heb mijn eigen huis vorig jaar eind december verkocht
- samen met mijn vriendin eind december samen een huis gekocht en daarbij ook een samenlevingscontract getekend. Daarvoor woonden wij officieel niet samen.
- Mijn vriendin verdient een stuk minder als mij en had dus recht op zorgtoeslag, dit is netjes tijdig stop gezet.
- Hypotheek en huis is 50/50 verdeeld. Alle bijkomende kosten heb ik betaald en wij zijn het er over eens dat de bijbehorende teruggave dus ook aan mij hoort toe te komen.
- De koop van de woning viel zo laat in het jaar dat we op het huis in 2018 nog niets hebben afgelost/rente hebben betaald. Er zijn dus alleen maar kosten gemaakt, zoals gezegd, door mij betaald.

Mijn vraag:
- Hoe vul ik de aangifte zo in dat ik ook daadwerkelijk de volle teruggave m.b.t. kosten woning terug krijg?

Antwoord:
- Makkelijkste is met terugwerkende kracht aangeven dat we voor het hele jaar fiscaal partner willen zijn. Dit is echter geen optie aangezien mijn vriendin dan 11 maanden zorgtoeslag terug moet betalen.
- Optie 2 is beide de aangifte invullen en in beide aangiften aangeven dat we 50% van de woning en schulden bezitten en ook bij beide 50% van de kosten opvoeren.

Mijn vriendin krijgt dan veel meer terug, maar daar komen we dan samen wel uit.
Kortom, dit is hoe het volgens de belastingtelefoon zou moeten.

Overigens kunnen we gewoon bij mij 100% van de kosten opvoeren en bij mijn vriendin overal "0" invullen, maar ik heb geen idee of we dan niet direct in een controle o.i.d. vallen. Daar heb ik namelijk niet zoveel zin in. De vrouw van de belastingtelefoon kon mij hier ook geen uitsluitsel over geven.

Iemand van hier kennis en/of ervaring of andere opmerking m.b.t. bovenstaande situatie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:41
Vraagje over Kinderopvangtoeslag.
Als je teveel of te weinig ontvangen hebt, wordt dat verrekend tijdens je Belastingaangifte of krijg ik hier na de aangifte bericht over?

Vorig jaar heb ik te veel ontvangen vanwege mijn inkomen die omhoog ging dus daar ga ik mogelijk een deel van moeten terugbetalen. Dit jaar heb ik het voorschotsbedrag naar beneden gesteld dat ik mogelijk te weinig ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
com2,1ghz schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:51:
Vraagje over Kinderopvangtoeslag.
Als je teveel of te weinig ontvangen hebt, wordt dat verrekend tijdens je Belastingaangifte of krijg ik hier na de aangifte bericht over?

Vorig jaar heb ik te veel ontvangen vanwege mijn inkomen die omhoog ging dus daar ga ik mogelijk een deel van moeten terugbetalen. Dit jaar heb ik het voorschotsbedrag naar beneden gesteld dat ik mogelijk te weinig ontvang.
Dat wordt na verloop van tijd apart verrekend. De achterstanden voor kinderopvangtoeslag waren echter vrij fors. Ik heb wel na meer dan twee jaar pas afrekeningen gehad. Voor de verrekening gebruiken ze de IB belastingaanslag.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 18-03-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 16:41
Rukapul schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:53:
[...]

Dat wordt na verloop van tijd apart verrekend. De achterstanden voor kinderopvangtoeslag waren echter vrij fors. Ik heb wel na meer dan twee jaar pas afrekeningen gehad. Voor de verrekening gebruiken ze de IB belastingaanslag.
Aah dus het loopt nog steeds 2 jaar achter dan. Dan hou ik daar rekening mee (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

B-Real schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:47:
Afgelopen vrijdag ook bezig geweest met de aangifte en daarbij de belastingtelefoon gebeld. Wachttijden waren beperkt, maar dat is eigenlijk een wassenneus. Je wordt doorverbonden en op elke vraag moeten ze eerst iets uitzoeken of navragen, waardoor je dus per saldo alsnog lang zit te wachten.
Al met al een kleine twee uur aan de lijn gezeten....

Uiteindelijk wel wijzer geworden gelukkig.

Onze situatie:
- ik heb mijn eigen huis vorig jaar eind december verkocht
- samen met mijn vriendin eind december samen een huis gekocht en daarbij ook een samenlevingscontract getekend. Daarvoor woonden wij officieel niet samen.
- Mijn vriendin verdient een stuk minder als mij en had dus recht op zorgtoeslag, dit is netjes tijdig stop gezet.
- Hypotheek en huis is 50/50 verdeeld. Alle bijkomende kosten heb ik betaald en wij zijn het er over eens dat de bijbehorende teruggave dus ook aan mij hoort toe te komen.
- De koop van de woning viel zo laat in het jaar dat we op het huis in 2018 nog niets hebben afgelost/rente hebben betaald. Er zijn dus alleen maar kosten gemaakt, zoals gezegd, door mij betaald.

Mijn vraag:
- Hoe vul ik de aangifte zo in dat ik ook daadwerkelijk de volle teruggave m.b.t. kosten woning terug krijg?

Antwoord:
- Makkelijkste is met terugwerkende kracht aangeven dat we voor het hele jaar fiscaal partner willen zijn. Dit is echter geen optie aangezien mijn vriendin dan 11 maanden zorgtoeslag terug moet betalen.
- Optie 2 is beide de aangifte invullen en in beide aangiften aangeven dat we 50% van de woning en schulden bezitten en ook bij beide 50% van de kosten opvoeren.

Mijn vriendin krijgt dan veel meer terug, maar daar komen we dan samen wel uit.
Kortom, dit is hoe het volgens de belastingtelefoon zou moeten.

Overigens kunnen we gewoon bij mij 100% van de kosten opvoeren en bij mijn vriendin overal "0" invullen, maar ik heb geen idee of we dan niet direct in een controle o.i.d. vallen. Daar heb ik namelijk niet zoveel zin in. De vrouw van de belastingtelefoon kon mij hier ook geen uitsluitsel over geven.

Iemand van hier kennis en/of ervaring of andere opmerking m.b.t. bovenstaande situatie? :)
Jullie zijn fiscaal partners vanaf het moment van het samen kopen van de woning, op dat moment mag je gewoon volledig de kosten van de aanschaf verdelen, 100 % bij jou is dus geen probleem. Meestal
is het volledig aftrekken bij de meest verdienende het gunstigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Barrycade

Through the...

@B-Real Woonden jullie ook al samen in 2018? Dus stonden jullie samen ingeschreven in het nieuwe huis in 2018?

Als u samen een huis koopt, wordt u elkaars toeslagpartner
Koopt u samen met uw partner een huis en u was nog geen toeslagpartners? Dan wordt u dat nu wel, vanaf het moment dat u samen op het nieuwe adres staat ingeschreven. Wij berekenen uw toeslagen opnieuw waarbij wij beide inkomens meetellen.

Bron: https://www.belastingdien...een-huis/ik-koop-een-huis

Dus als dat zo is: je partner haar zorgtoeslag kwijt.

Als je in 2019 bent ingeschreven moet je allebei wel de aangifte invullen want jullie hebben een woning gekocht in 2018, en beide een hypotheek. Alleen hebben jullie dan alleen de financieringskosten etc af te trekken.

Hoe je het verrekend moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Bovenstaande dacht ik ook.

Echter kunnen we bij het invullen van de aangifte er voor kiezen (een van de eerste vragen) om fiscaal partner te worden vanaf 1-1 ipv eind december (datum aanschaf woning). Doen we dat, dan vullen we de aangifte in als fiscaal partners. Dus alles op één hoop en aan het eind verdelen.

Echter, werkt dit door voor de toeslagen. Zij nemen dan ook over dat we per 1-1 óók toeslagpartner er zijn, waardoor mijn vriendin onterecht zorgtoeslag heeft ontvangen en dit terug moet betalen. Dit heb ik nagevraagd bij de afdeling toeslagen.

Dit laatste is dus niet wenselijk en is ook niet terecht. Hoewel mijn vriendin in 2018 veel bij mij was betaalde ze geen cent mee aan mijn woning/vaste lasten en ze stond ook niet op mijn adres ingeschreven en dus waren we op papier, maar ook in de praktijk geen fiscaal partners. Vanaf eind december doen we dit zowel op papier als in de praktijk wel, alles staat op beide namen en we staan beide ingeschreven op het adres van het nieuwe huis.

Om terugbetaling van de zorgtoeslag te voorkomen moeten we bij de aangifte dus aangeven dat we pas vanaf eind december (datum aanschaf woning) fiscaal partner zijn en vervolgens vul je de aangifte dus voor beide in en alles m.b.t. woning en hypotheek dus 50/50.

@Speedy55 de eerste regel in je link beschrijf het al:
"Als u het hele jaar een fiscale partner hebt, mag u samen kiezen hoe u de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten verdeelt. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is."

Ik had niet het hele jaar een fiscale partner, alleen de laatste week van december. Je kunt er voor kiezen om dit voor het hele jaar te doen, maar dat is dus niet wenselijk gezien de zorgtoeslag.

@Barrycade Dit klopt:
"Als u samen een huis koopt, wordt u elkaars toeslagpartner
Koopt u samen met uw partner een huis en u was nog geen toeslagpartners? Dan wordt u dat nu wel, vanaf het moment dat u samen op het nieuwe adres staat ingeschreven. Wij berekenen uw toeslagen opnieuw waarbij wij beide inkomens meetellen."

Mijn vriendin heeft de zorgtoeslag met ingang van 1 december stop gezet, ruim op tijd voor de aankoop van de woning eind december. Vanaf dat moment ontvangt ze geen zorgtoeslag meer omdat ze daar geen recht meer op heeft. Dat wisten we en hebben we dus tijdig geregeld.
Als we de aangifte dus gaan invullen als fiscaal partner vanaf 1 januari 2018 (die mogelijkheid is er om de aangifte eenvoudiger te houden) zal de afdeling toeslagen van mening zijn dat we dus naast heel 2018 fiscaal partner ook voor heel 2018 toeslag partner zijn geweest ipv eind eind december, ze moet dan dus 11 maanden zorgtoeslag terug betalen. Dat willen we niet.

Ik zie zelf geen andere mogelijkheid dan alles 50/50 te splitsen en beide aangiftes te doen. We zullen dan mogelijk iets minder terugkrijgen omdat ik een pak meer verdien, so be it (zal tientjes werk zijn denk ik?). Is nog altijd voordeliger dan alle zorgtoeslag terugbetalen.
Aangifte 2019 wordt een stuk makkelijker, geen zorgtoeslag meer, gewoon fiscaal partner. Eén aangifte, jaaroverzichten werk/bank/hypotheek checken, teruggave op de meest gunstige manier verdelen en definitief maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

B-Real schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:02:
Bovenstaande dacht ik ook.

Echter kunnen we bij het invullen van de aangifte er voor kiezen (een van de eerste vragen) om fiscaal partner te worden vanaf 1-1 ipv eind december (datum aanschaf woning). Doen we dat, dan vullen we de aangifte in als fiscaal partners. Dus alles op één hoop en aan het eind verdelen.

Echter, werkt dit door voor de toeslagen. Zij nemen dan ook over dat we per 1-1 óók toeslagpartner er zijn, waardoor mijn vriendin onterecht zorgtoeslag heeft ontvangen en dit terug moet betalen. Dit heb ik nagevraagd bij de afdeling toeslagen.

Dit laatste is dus niet wenselijk en is ook niet terecht. Hoewel mijn vriendin in 2018 veel bij mij was betaalde ze geen cent mee aan mijn woning/vaste lasten en ze stond ook niet op mijn adres ingeschreven en dus waren we op papier, maar ook in de praktijk geen fiscaal partners. Vanaf eind december doen we dit zowel op papier als in de praktijk wel, alles staat op beide namen en we staan beide ingeschreven op het adres van het nieuwe huis.

Om terugbetaling van de zorgtoeslag te voorkomen moeten we bij de aangifte dus aangeven dat we pas vanaf eind december (datum aanschaf woning) fiscaal partner zijn en vervolgens vul je de aangifte dus voor beide in en alles m.b.t. woning en hypotheek dus 50/50.

@Speedy55 de eerste regel in je link beschrijf het al:
"Als u het hele jaar een fiscale partner hebt, mag u samen kiezen hoe u de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten verdeelt. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is."

Ik had niet het hele jaar een fiscale partner, alleen de laatste week van december. Je kunt er voor kiezen om dit voor het hele jaar te doen, maar dat is dus niet wenselijk gezien de zorgtoeslag.

@Barrycade Dit klopt:
"Als u samen een huis koopt, wordt u elkaars toeslagpartner
Koopt u samen met uw partner een huis en u was nog geen toeslagpartners? Dan wordt u dat nu wel, vanaf het moment dat u samen op het nieuwe adres staat ingeschreven. Wij berekenen uw toeslagen opnieuw waarbij wij beide inkomens meetellen."

Mijn vriendin heeft de zorgtoeslag met ingang van 1 december stop gezet, ruim op tijd voor de aankoop van de woning eind december. Vanaf dat moment ontvangt ze geen zorgtoeslag meer omdat ze daar geen recht meer op heeft. Dat wisten we en hebben we dus tijdig geregeld.
Als we de aangifte dus gaan invullen als fiscaal partner vanaf 1 januari 2018 (die mogelijkheid is er om de aangifte eenvoudiger te houden) zal de afdeling toeslagen van mening zijn dat we dus naast heel 2018 fiscaal partner ook voor heel 2018 toeslag partner zijn geweest ipv eind eind december, ze moet dan dus 11 maanden zorgtoeslag terug betalen. Dat willen we niet.

Ik zie zelf geen andere mogelijkheid dan alles 50/50 te splitsen en beide aangiftes te doen. We zullen dan mogelijk iets minder terugkrijgen omdat ik een pak meer verdien, so be it (zal tientjes werk zijn denk ik?). Is nog altijd voordeliger dan alle zorgtoeslag terugbetalen.
Aangifte 2019 wordt een stuk makkelijker, geen zorgtoeslag meer, gewoon fiscaal partner. Eén aangifte, jaaroverzichten werk/bank/hypotheek checken, teruggave op de meest gunstige manier verdelen en definitief maken :)
Wanneer zijn jullie samen gaan wonen in december? of in januari ? Als jullie in december 2018 het huis hebben gekocht en vanaf dat moment samenwonen, mogen jullie de aanschafkosten in die laatste maand gewoon naar eigen zeggen verdelen, dan mag je dus ook 100 % van de kosten bij jou aftrekken. Het maakt dus niet of je dus voor heel jaar kiest voor fiscaal partner of niet. De kosten zijn gemaakt tijdens het fiscaal partnerschap en dus verrekenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
In december, op moment van aanschaf woning zijn wij officieel gaan samenwonen.

Maar hoe vul ik dat dan in?
We vullen namelijk dan beide onafhankelijk van elkaar de aangifte in (dus niet als fiscaal partner). We geven alleen aan dat we de woning samen hebben gekocht, alle relevante gegevens (m.u.v. de gemaakte kosten) staan dan reeds ingevuld.
Beide vullen we dus de gegevens m.b.t. de woning en hypotheek in/controleren deze en geven hierbij aan dat we hier 50% eigenaar van zijn, dus handmatig woningwaarde en hypotheekdelen door de helft.

Vervolgens komen we bij de gemaakte kosten uit, daar vul ik alles 100% in en mijn vriendin dus 0%. Wat juist is, aangezien ik die kosten ook 100% gemaakt heb. Als fiscaal partner vind de belastingdienst/belastingtelefoon dus dat we dit ook 50/50 moeten invullen.

Mijn redenatie was dat het onderaan de streep niet (afgezien van tientjes verschillen a.g.v. inkomensverschillen) niets uit maakt aangezien de kosten in beide gevallen 100% worden opgevoerd.

Linksom of rechtsom klopt het allemaal wel natuurlijk.
Ik heb alleen geen zin om ergens in een controle te vallen en dan alles te mogen onderbouwen. Ik zou verwachten dat er bij de Belastingdienst automatisch een belletje afgaat als ik 100% van de kosten opvoer en bij mijn vriendin, die in haar aangifte ook een woning heeft gekocht maar geen kosten heeft gemaakt.

Mijn gevoel zegt om maar gewoon op safe te spelen, alles 50/50 te doen en dan kan mijn vriendin het "teveel" ontvangen gewoon naar mij overmaken of op de gezamenlijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Persoonlijk zou ik bij allebei de kosten onder elkaar zetten voor de volle 100 % en dan een regeltje extra erbij:

"Deel doorgeschoven naar fiscale partner" en daar de volledige kosten negatief neerzetten als dat een optie is in het pakket van de belastingdienst.

En bij jou hetzelfde neerzetten maar dan met een 0 erachter.

Dat is namelijk hoe het tussen fiscale partners gebeurd.

/edit: @B-Real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik ken het hele programma niet in m'n hoofd, dus ik weet even niet hoe ik dat in mijn aangifte krijg maar ik ga er eens naar opzoek d:)b

Bedankt allen voor het meedenken in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Ik heb de aangifte nog steeds niet de deur uit gedaan. 2018 is mijn 1e jaar als ZZP'er. Al die termen die er dan bij de aangifte komen :?

Een bevriende account schiet gelukkig binnenkort te hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Ik heb net met goede hoop de aangifte ingevuld, met het idee (eindelijk) eens geld terug te krijgen na jaren te hebben mogen betalen. Ik heb altijd bijbaantjes gehad waarvan de loonbelasting niet werd ingehouden, dus vond ik het ook niet vreemd dat ik uiteindelijk iets van 300 euro moest betalen.

Nu heb ik in 2018 full-time gewerkt, dus ik ging er vanuit dat ik nu minder belasting zou betalen of zelfs belasting terug zou krijgen.

Ik had het mis. Die bijbaantjes zijn gestopt in april 2018. tot die tijd mag ik natuurlijk betalen.

De schade bedraagt 2300 euro. En dat terwijl ik met de voorlopige aanslag 2019 ook al bijna 400 heb mogen betalen. Ik ga toch maar eens iemand vragen of ik ergens een fout heb gemaakt. Het enige wat ik nog moest aanvullen waren de extra inkomsten waarvan geen belasting werd ingehouden. Voor de rest klopte vooraf ingevulde aangifte al.

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

krakendmodem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:53:
Ik heb net met goede hoop de aangifte ingevuld, met het idee (eindelijk) eens geld terug te krijgen na jaren te hebben mogen betalen. Ik heb altijd bijbaantjes gehad waarvan de loonbelasting niet werd ingehouden, dus vond ik het ook niet vreemd dat ik uiteindelijk iets van 300 euro moest betalen.

Nu heb ik in 2018 full-time gewerkt, dus ik ging er vanuit dat ik nu minder belasting zou betalen of zelfs belasting terug zou krijgen.

Ik had het mis. Die bijbaantjes zijn gestopt in april 2018. tot die tijd mag ik natuurlijk betalen.

De schade bedraagt 2300 euro. En dat terwijl ik met de voorlopige aanslag 2019 ook al bijna 400 heb mogen betalen. Ik ga toch maar eens iemand vragen of ik ergens een fout heb gemaakt. Het enige wat ik nog moest aanvullen waren de extra inkomsten waarvan geen belasting werd ingehouden. Voor de rest klopte vooraf ingevulde aangifte al.

Maar waaraan moet je die 2300 euro dan betalen? Teveel gekregen subsidies/toeslagen, niet betaalde belastingen; wat?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
krakendmodem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:53:

Dat is niet zo raar, want je werkgever heeft de belasting ingehouden zonder rekening te houden dat je daarnaast ook nog ander inkomen had. Dus waar je in voorgaande jaren bijv. nog de algemene heffingskorting had om de belastingdruk op je bijverdiensten te verminderen is deze nu al verbruikt voor je full-time baan. Dat is waarschijnlijk het merendeel van uitleg, en daarnaast zal bijv het ook wel een klein effect hebben dat je inkomsten nu effectief waarschijnlijk in een hogere belastingschaal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Notna schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:04:
[...]

Maar waaraan moet je die 2300 euro dan betalen? Teveel gekregen subsidies/toeslagen, niet betaalde belastingen; wat?
Bijbaantjes waarvan de loonheffing niet door de werkgever werden betaald. Die moet ik dus zelf betalen.
https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/
Hielko schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:16:
[...]

Dat is niet zo raar, want je werkgever heeft de belasting ingehouden zonder rekening te houden dat je daarnaast ook nog ander inkomen had. Dus waar je in voorgaande jaren bijv. nog de algemene heffingskorting had om de belastingdruk op je bijverdiensten te verminderen is deze nu al verbruikt voor je full-time baan. Dat is waarschijnlijk het merendeel van uitleg, en daarnaast zal bijv het ook wel een klein effect hebben dat je inkomsten nu effectief waarschijnlijk in een hogere belastingschaal vallen.
De betreffende bijbaan die ik had (krantenwijk) heeft die heffingskorting niet.

Laat ik de overige inkomsten van die krantenwijk weg, dan betaal ik niets. Zie ook de link hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
krakendmodem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Bijbaantjes waarvan de loonheffing niet door de werkgever werden betaald. Die moet ik dus zelf betalen.
https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/

[...]

De betreffende bijbaan die ik had (krantenwijk) heeft die heffingskorting niet.

Laat ik de overige inkomsten van die krantenwijk weg, dan betaal ik niets. Zie ook de link hierboven.
Iedereen heeft de algemene heffingskorting. Ook je krantenwijk toen je zelf je belastingaangifte deed. Alleen nu heeft je werkgever er al rekening mee gehouden bij het uitbetalen van je loon waardoor je hem niet nogmaals kan gebruiken voor je krantenwijk, zoals wel kon in vorige jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Klopt, ik zie het nu ook...

Gevalletje overheen gelezen. Toch blijf ik het een extreem bedrag vinden voor een simpele bijbaan.
En die inkomsten weglaten heeft ook geen zin. Dit ben ik per ongeluk al eens een keer vergeten en kreeg toen ook een bericht dat ik de aangifte niet volledig had ingevuld en ik alsnog kon dokken.

Achteraf gezien had ik die bijbaan/krantenwijk aan het begin van 2018 al moeten opzeggen. Jammer, want het was een leuke aanvulling op het inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Jammer, want het was een leuke aanvulling op het inkomen.
Ja dat snap ik wel als je bruto als netto uitgekeerd krijgt.
Het is een flink bedrag wat je terug moet betalen, maar als over dat inkomen nog geen loonheffing is afgedragen dan is dat volkomen terecht natuurlijk.

Wel vreemd trouwens dat een krantenwijk zo expliciet genoemd wordt in je link, is dat altijd zo? (ik heb daar nog nooit van gehoord namelijk).
Dat het zo werkt bij freelancers kan ik me voorstellen, maar voor een krantenwijk? Dan moeten een hoop krantenbezorgers nog flink betalen lijkt mij? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
B-Real schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:51:
[...]

Het is een flink bedrag wat je terug moet betalen, maar als over dat inkomen nog geen loonheffing is afgedragen dan is dat volkomen terecht natuurlijk.

Wel vreemd trouwens dat een krantenwijk zo expliciet genoemd wordt in je link, is dat altijd zo? (ik heb daar nog nooit van gehoord namelijk).
Dat het zo werkt bij freelancers kan ik me voorstellen, maar voor een krantenwijk? Dan moeten een hoop krantenbezorgers nog flink betalen lijkt mij? :|
Klopt, normaal gesproken betaalde ik per jaar rond de 300 euro aan belasting voor die krantenwijk. Is al zolang ik mij kan herinneren zo. Heb die wijk bijna 10 jaar gedaan, en sinds m'n 18e mocht ik gewoon belasting betalen over dat bijbaantje.

Je hoort vaak dat een krantenwijk zo goed "verdient", maar dan noemen ze niet dat je even zelf de belasting moet betalen. Je bezorgt in dat opzicht dus een maand voor niks (de belastingdienst).

Daarom was ik ook misselijk dat het nu ineens 2K is. Alleen omdat ik er nu ook fulltime naast werk. Dat zou betekenen dat als je naast een fulltime baan nog een bezorger bent, je 6 maanden (!) voor de belasting aan het werk bent. Zo zie ik het nu.

Ben ook gestopt met de wijk omdat de inkomsten van die krant echt fors naar beneden gingen. Waar je eerst makkelijk op 450 per maand zat, liep dat in een jaar tijd terug naar 260/270, voor hetzelfde werk.

Voorheen (paar jaar terug) stond een krantenwijk ook niet genoemd op de website van de BD. Nu wel.

---------------
Edit: net even gekeken. In de aangifte voor 2017 ook ongeveer hetzelfde inkomen gehad met de krant als in 2018
Echter werkte ik toen niet fulltime en hoefde ik maar 5% over dat inkomen (van de bijbaan) te betalen. Dat was destijds zelfs maar 250 euro. (4700 van bijbaan).

Nu dus ff 2K. Nu ben ik ook meer gaan verdienen sinds ik fulltime werk, maar dit is toch wel een tikkeltje extreem.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 20-03-2019 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:53
krakendmodem schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:27:
Dat zou betekenen dat als je naast een fulltime baan nog een bezorger bent, je 6 maanden (!) voor de belasting aan het werk bent. Zo zie ik het nu.
Ja, op de inkomensgrens waar je, zo verwacht ik, nu ongeveer zit is de belastingdruk zo'n 50%. Dat zie je nu in de vorm van je bijbaan, maar precies hetzelfde was gebeurd als je een loonsverhoging van 100 euro zou krijgen. Dat is netto ook zo'n 50-60 euro.
(Moet je daarna eens het toeslagensysteem meerekenen :+)

Afbeeldingslocatie: https://legacy.gscdn.nl/archives/images/gekkegerritjespuntenwolk.png

Het (on)bestaan van het middeninkomen

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:17

de Peer

under peer review

Hark_k schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:13:
Gegeven de volgende situatie:

2010 - 2016 in loondienst met pensioenopbouw
In 2017 praktisch geen inkomen
In 2018 ondernemer, voldoende inkomen

In 2018 heb ik een pensioenstorting naar brand new day gedaan, waarbij ik gebruik maakte van niet-benutte jaarruimtes van 2011-2017. In de aangifte verschijnt dit echter als volgt:

[Afbeelding]
(Bedragen zijn gefingeerd)

Weet iemand waarom het af te trekken bedrag (in de rechter kolom) steeds 0 is?

Alvast bedankt.
Lijkt me dat er ergens iets mis gaat, misschien bij invoeren van het inkomen waardoor er niets af te trekken valt? Inmiddels misschien zelf al een oplossing of verklaring gevonden?

Overigens ook aan belastingmiddeling gedacht? (vanwege je wisselende inkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 00:50
de Peer schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Lijkt me dat er ergens iets mis gaat, misschien bij invoeren van het inkomen waardoor er niets af te trekken valt? Inmiddels misschien zelf al een oplossing of verklaring gevonden?

Overigens ook aan belastingmiddeling gedacht? (vanwege je wisselende inkomen).
Ik heb inmiddels contact gehad met de BelastingTelefoon. In de formule voor het berekenen van hoeveel je in een jaar mag aftrekken zit ook iets met premiegrondslag -12.000. Aangezien het inkomen in 2017 laag was, kom je negatief uit en dus 0. Ingewikkelde regels allemaal :/

Er zijn nu twee opties:
- Een of andere verklaring aanvragen bij de Belastingdienst dat je de storting niet afgetrokken hebt, en voor dat deel niet belast is bij de uitkering als ik met pensioen ga over enkele tientallen jaren
- De storting terughalen. Dit kan nog binnen 3 maanden, dus net op tijd. Ik ga voor deze optie.

Middeling staat zeker op de lijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:35
Van de week de aangifte samen met een kennis gedaan. De situatie:

- Halverwege 2018 relatie verbroken
- Halverwege 2018 huis verkocht
- Eind 2018 huis gekocht.

Er is geen contact meer met de expartner

Bij het invullen van de gegevens wordt er gevraagd om het BSN van de expartner. Die hadden we wel, maar ik vond het een vreemde vraag en kon zo snel ook geen reden vinden.

Wat is de achterliggende gedachte?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Beneveerg schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:48:

Bij het invullen van de gegevens wordt er gevraagd om het BSN van de expartner. Die hadden we wel, maar ik vond het een vreemde vraag en kon zo snel ook geen reden vinden.

Je bent nog fiscaal partner tot halverwege 2018 denk ik, tot op het moment dat jullie niet meer op hetzelfde adres zijn ingeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Beneveerg schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:48:

Dat ze willen controleren of de aftrekposten niet dubbel worden aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Richh schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:19:
[...]

Ja, op de inkomensgrens waar je, zo verwacht ik, nu ongeveer zit is de belastingdruk zo'n 50%. Dat zie je nu in de vorm van je bijbaan, maar precies hetzelfde was gebeurd als je een loonsverhoging van 100 euro zou krijgen. Dat is netto ook zo'n 50-60 euro.
(Moet je daarna eens het toeslagensysteem meerekenen :+)

[Afbeelding]

Het (on)bestaan van het middeninkomen
Kreeg net een pushmelding van RTL Z op m'n telefoon.

https://www.rtlz.nl/algem...fte-belasting-167-procent

Waarschijnlijk dat ik hier onder val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:51
Hier een vraag betreffende aftrekken kosten notaris. Mijn ouders hebben vorig jaar een stukje grond aangrenzend aan hun erf erbij kunnen kopen. Nu hadden ze zelf het idee dat ze de notariskosten, net zoals bij aanschaf van een huis, konden opgeven bij de aangifte. Echter is hier niet heel veel over te vinden op internet. Ik krijg zelf de indruk dat dit niet mag, enkel de kosten bij het opstellen van een hypotheek voor de koop van een huis zijn op te geven, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
krakendmodem schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:26:
[...]

In het artikel van RTL gaat het over een gezin met kinderen met één inkomen.

Vanaf bepaalde grenzen dalen de toeslagen harder dan het nettoloon stijgt.

En dit gaat over een groep waarbij het totaal aan ontvangen toeslagen ver boven tot net onder de betaalde loonheffing zit.

[ Voor 11% gewijzigd door strafschop op 23-03-2019 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
Knielen schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:47:
Hier een vraag betreffende aftrekken kosten notaris. Mijn ouders hebben vorig jaar een stukje grond aangrenzend aan hun erf erbij kunnen kopen. Nu hadden ze zelf het idee dat ze de notariskosten, net zoals bij aanschaf van een huis, konden opgeven bij de aangifte. Echter is hier niet heel veel over te vinden op internet. Ik krijg zelf de indruk dat dit niet mag, enkel de kosten bij het opstellen van een hypotheek voor de koop van een huis zijn op te geven, klopt dit?
Alleen kosten die verband houden met de financiering van de eigen woning zijn aftrekbaar.

De notariskosten van de transportakte van de grond dus sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
Vraagje over de reisaftrek openbaar vervoer. Mijn vrouw reisde in 2018 naar haar werk, maar is halverwege zwanger geworden / kind gekregen . Ze heeft dus 16 weken niet gereisd naar haar werk.

Moet ik dit dan ook echt aangeven in de aangifte, dat ze deze 4 maanden geen recht heeft op de aftrek?

Misschien is het een beetje een domme vraag, maar kan het nergens terug vinden en technisch gezien kreeg ze gewoon doorbetaald.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

krakendmodem schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:26:
[...]

Die kans is ongeveer 0, gezien je posts ben je niet van 31000 naar 32000 bruto gegaan.
(Nog zonder al die andere voorwaarden te checken)
evleerdam schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:42:
Vraagje over de reisaftrek openbaar vervoer. Mijn vrouw reisde in 2018 naar haar werk, maar is halverwege zwanger geworden / kind gekregen . Ze heeft dus 16 weken niet gereisd naar haar werk.

Moet ik dit dan ook echt aangeven in de aangifte, dat ze deze 4 maanden geen recht heeft op de aftrek?

Misschien is het een beetje een domme vraag, maar kan het nergens terug vinden en technisch gezien kreeg ze gewoon doorbetaald.
Bij die reisaftrek zet je toch alleen de kosten die zijn gemaakt voor het ov?
Dan heeft ze ook 4 maanden niet gereisd en/of die kosten gemaakt?

[ Voor 47% gewijzigd door YakuzA op 23-03-2019 14:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
YakuzA schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:47:
[...]

Bij die reisaftrek zet je toch alleen de kosten die zijn gemaakt voor het ov?
Dan heeft ze ook 4 maanden niet gereisd en/of die kosten gemaakt?
Je geeft de periode aan wanneer je gereisd hebt met OV naar je werk, hoeveel dagen en hoeveel kilometer een enkele reis is.

Mijn vraag is hoe je om moet gaan met zwangerschapsverlof. Wellicht zelfde vraag voor vakantiedagen (als je nu 4 weken vakantie opneemt achter elkaar, moet je dit dan ook aangeven? of 1 week?). Ik weet niet precies hoe hier mee om gegaan wordt..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
evleerdam schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:04:
[...]

Je geeft de periode aan wanneer je gereisd hebt met OV naar je werk, hoeveel dagen en hoeveel kilometer een enkele reis is.

Mijn vraag is hoe je om moet gaan met zwangerschapsverlof. Wellicht zelfde vraag voor vakantiedagen (als je nu 4 weken vakantie opneemt achter elkaar, moet je dit dan ook aangeven? of 1 week?). Ik weet niet precies hoe hier mee om gegaan wordt..
Volgens de BD, https://www.belastingdien...isaftrek_openbaar_vervoer
Als u maar een deel van het jaar reist, bereken dan een evenredig deel van het aftrekbare bedrag.
Zoals ik het daar zie gaat het over het aantal dagen dat je daadwerkelijk heb gereisd, lijkt me ook wel zo logisch. Je kan geen kosten aftrekken die je niet heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
YakuzA schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:47:
[...]

Die kans is ongeveer 0, gezien je posts ben je niet van 31000 naar 32000 bruto gegaan.
(Nog zonder al die andere voorwaarden te checken)

[...]
Nu ik het zo lees "val" ik daar ook niet helemaal onder nee. Ik twijfel nog.

Als ik de inkomsten van de bijbaan niet opgeef, dan betaal ik niets. Geef ik de 4600 euro aan extra inkomsten op, dan moet ik daar dus 2130 euro van afdragen aan de belastingdienst. Ik vind dat persoonlijk absurd. Normaal gesproken was dat rond de 5% van het totaal bedrag.

Ik snap nu gedeeltelijk wat er is misgegaan.

Box 1: Verzamelinkomen inclusief bijbaan: 31.988.
Box 3: Belasting over spaargeld }:| : 92 euro.

Totaal net boven de 32K.

Ik ga binnenkort maar bellen. Ik kan uit de samenvatting niet opmaken waar die 2130 euro vandaan komt. Ik zie de berekening wel en als ik die volg dan snap ik het ook wel (deels), maar ik weet niet welke stap ervoor zorgt dat de berekening op 2130 euro uitkomt.

Volgende week maar eens goed voor zitten.

Verder heb ik trouwens amper uitgaven. Woon nu (helaas weer) thuis. Dus alles wat binnenkomt gaat op de spaarrekening. Daar klaag ik ook niet over, maar het steekt een beetje dat als je extra werkt je vervolgens extra hard gepakt wordt.

Dat geld van het bijbaantje wordt natuurlijk bruto uitbetaald, maar bijna 50% aan belasting is te belachelijk voor woorden.

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 23-03-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Belachelijk misschien, maar daar hebben we helaas vrijwel allemaal mee te maken. Doordat het veelal door de werkgever voor je wordt afgedragen elke maand doet het alleen iets minder pijn :(:)

Daarnaast heb je ook nog onterecht wat kortingen her en der ontvangen, die zitten ook in die 2130eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 18:48
krakendmodem schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Nu ik het zo lees "val" ik daar ook niet helemaal onder nee. Ik twijfel nog.

Als ik de inkomsten van de bijbaan niet opgeef, dan betaal ik niets. Geef ik de 4600 euro aan extra inkomsten op, dan moet ik daar dus 2130 euro van afdragen aan de belastingdienst. Ik vind dat persoonlijk absurd. Normaal gesproken was dat rond de 5% van het totaal bedrag.

Ik snap nu gedeeltelijk wat er is misgegaan.

Box 1: Verzamelinkomen inclusief bijbaan: 31.988.
Box 3: Belasting over spaargeld }:| : 92 euro.

Totaal net boven de 32K.

Ik ga binnenkort maar bellen. Ik kan uit de samenvatting niet opmaken waar die 2130 euro vandaan komt. Ik zie de berekening wel en als ik die volg dan snap ik het ook wel (deels), maar ik weet niet welke stap ervoor zorgt dat de berekening op 2130 euro uitkomt.

Volgende week maar eens goed voor zitten.

Verder heb ik trouwens amper uitgaven. Woon nu (helaas weer) thuis. Dus alles wat binnenkomt gaat op de spaarrekening. Daar klaag ik ook niet over, maar het steekt een beetje dat als je extra werkt je vervolgens extra hard gepakt wordt.

Dat geld van het bijbaantje wordt natuurlijk bruto uitbetaald, maar bijna 50% aan belasting is te belachelijk voor woorden.
Een marginale belastingdruk van ongeveer 50% hebben we allemaal. Niets bijzonders aan en niet te belachelijk voor woorden. De eerste twintigduizend betaal je dan weer praktisch niets over. Zo'n overheid die zorgt voor veiligheid, zorg, onderwijs, etc., etc. kost nu eenmaal geld.

Het (in je eerdere reactie) gequote artikel gaat over marginale belastingdrukken van boven de 100%. Dat jij dus die 4600 zou opgeven en 8000 extra belasting zou moeten betalen. Dat is heel iets anders (en zeker wel te belachelijk voor woorden.

Was de marginale belastingdruk maar altijd die 50% die jij moet betalen. Dat zou voor honderdduizenden zo niet meer dan een miljoen mensen een stevige verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 22:03
Ik had ook bij mijn loonsverhoging van 2 jaar terug de situatie dat mijn loon met 150 EUR omhoog ging, maar wat ik totaal aan overhield met 200 EUR afnam.

Doordat ik net over 'de rand' ging, kwam ik ook op die 50% belastingen (volgens mij kreeg ik toen ook geen toeslagen en alles, maar dat kan ook meespelen).
Hoe zuur dat toen ook was, nu zie ik dat elke extra verhoging (er komt binnenkort weer eentje aan ^^) eentje voor mijzelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
lactaxative schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:31:
[...]

Een marginale belastingdruk van ongeveer 50% hebben we allemaal. Niets bijzonders aan en niet te belachelijk voor woorden. De eerste twintigduizend betaal je dan weer praktisch niets over. Zo'n overheid die zorgt voor veiligheid, zorg, onderwijs, etc., etc. kost nu eenmaal geld.

Het (in je eerdere reactie) gequote artikel gaat over marginale belastingdrukken van boven de 100%. Dat jij dus die 4600 zou opgeven en 8000 extra belasting zou moeten betalen. Dat is heel iets anders (en zeker wel te belachelijk voor woorden.

Was de marginale belastingdruk maar altijd die 50% die jij moet betalen. Dat zou voor honderdduizenden zo niet meer dan een miljoen mensen een stevige verbetering zijn.
Tsja, ik schrok gewoon van het bedrag wat ineens betaald moest worden. Het is namelijk een simpel bijbaantje, waar uiteraard belasting over betaald moet worden. Alleen de helft inleveren van die 4600 euro is gewoon gortig. Als ik had geweten dat je gemiddeld voor gemiddeld 140 euro per maand een uur door weer en wind fietste, dan had ik de boel veel eerder stopgezet :+. Heb het baantje jarenlang aangehouden omdat het toch binnen 45 min al klaar was, en het naast mijn andere baan goed te combineren was.

Jarenlang gehad dat het "maar" 5% van het totale bedrag was. Dat er dan ineens de helft aan belasting afgaat is gewoon lullig, ook al is dat blijkbaar normaal. Voorgaande jaren was dat namelijk niet het geval. (Maar was mijn inkomen ook iets lager, dat zal er ook mee te maken hebben).

En omdat ik begin dit jaar al 2 acceptgiro's kreeg van de belastingdienst, had ik gehoopt dat het nu wel eerst klaar zou zijn.

Moet eerlijk toegeven dat ik lang niet alles weet van aangifte doen. 95% is al vooraf ingevuld en verder is er niets voor mij tijdens de aangifte van toepassing, waardoor ik de aangifte binnen 10 minuten af heb. Alleen overige inkomsten netjes invullen en dan was het klaar ;).

Ga volgende week even met iemand met verstand van zaken zitten of bellen, want hier wil ik toch wat uitleg over.

Toeslagen krijg ik trouwens niet. Ook geen zorg. Na het aanpassen van het geschatte inkomen op toeslagen.nl (afgelopen jaar) heb ik al maanden lang geen zorgtoeslag meer gehad.

@B-Real welke kortingen zijn dat als dat vragen mag? Ik snap dat ik ergens korting op krijg, maar ik ga er vanuit dat dat alleen van toepassing is voor de gewone baan.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 23-03-2019 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 12:45
krakendmodem schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:10:
[...]

Tsja, ik schrok gewoon van het bedrag wat ineens betaald moest worden. Het is namelijk een simpel bijbaantje, waar uiteraard belasting over betaald moet worden. Alleen de helft inleveren van die 4600 euro is gewoon gortig. Als ik had geweten dat je gemiddeld voor gemiddeld 140 euro per maand een uur door weer en wind fietste, dan had ik de boel veel eerder stopgezet :+. Heb het baantje jarenlang aangehouden omdat het toch binnen 45 min al klaar was, en het naast mijn andere baan goed te combineren was.

Jarenlang gehad dat het "maar" 5% van het totale bedrag was. Dat er dan ineens de helft aan belasting afgaat is gewoon lullig, ook al is dat blijkbaar normaal. Voorgaande jaren was dat namelijk niet het geval. (Maar was mijn inkomen ook iets lager, dat zal er ook mee te maken hebben).

En omdat ik begin dit jaar al 2 acceptgiro's kreeg van de belastingdienst, had ik gehoopt dat het nu wel eerst klaar zou zijn.

Moet eerlijk toegeven dat ik lang niet alles weet van aangifte doen. 95% is al vooraf ingevuld en verder is er niets voor mij tijdens de aangifte van toepassing, waardoor ik de aangifte binnen 10 minuten af heb. Alleen overige inkomsten netjes invullen en dan was het klaar ;).

Ga volgende week even met iemand met verstand van zaken zitten of bellen, want hier wil ik toch wat uitleg over.

Toeslagen krijg ik trouwens niet. Ook geen zorg. Na het aanpassen van het geschatte inkomen op toeslagen.nl (afgelopen jaar) heb ik al maanden lang geen zorgtoeslag meer gehad.

@B-Real welke kortingen zijn dat als dat vragen mag? Ik snap dat ik ergens korting op krijg, maar ik ga er vanuit dat dat alleen van toepassing is voor de gewone baan.
Wat @B-Real bedoelt is dat er bij je loon rekening is gehouden met de heffingskortingen (algemene heffingskorting en arbeidskorting). Hierdoor betaalt de werkgever minder loonheffing op jouw salaris. Maar deze kortingen zijn inkomensafhankelijk. Dus op het moment dat jij nog inkomsten ernaast hebt, klopt de voorheffing van jouw werkgever niet meer. Deze wordt dan gecompenseerd bij je aangifte inkomstenbelasting. En dat zit dus ook gedeeltelijk in het bedrag dat je nu nog moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

En vergeet ook niet dat je over ROW ook nog ZVW moet betalen. Een premie voor de Zorgverzekeringswet die bij loonheffing ook door je werkgever al wordt ingehouden (en ook deels meebetaald). Dat tikt meestal ook aan bij de aangifte. Doordat je eerst niet teveel verdiende, kwamen daar geen problemen mee.
Daarnaast is er verder geen loonheffing ingehouden op de inkomsten uit de krantenwijk. Meestal een bijbaan, dus de meeste bezorgers merken er weinig van. Met een vast inkomen ernaast ga je hard door de heffingskortingen heen en is er niets meer wat de verschuldigde premie afdekt. Dan moet je al snel 36,5% afdragen aan IB en premies.

Premie ZVW
Lijkt dicht in de buurt te komen van de 5% die jij noemt.

Gecombineerd dus net boven de 41% die je moet 'inleveren' op de extra verdiensten.
Zonder concrete cijfers en andere info is het sowieso lastig een echte verklaring te geven.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ex Nunc schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:33:
Zonder concrete cijfers en andere info is het sowieso lastig een echte verklaring te geven.
De info van krakendmodem is voldoende.

Die 4600 euro valt in de 2e schijf en samen met de eigen bijdrage Zvw zit je dan op 46,5%. Wat zich vertaalt in ongeveer 2130 euro.
krakendmodem schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:10:
[...]

De zorgtoeslag die wel ontvangen hebt in 2018 moet je straks allemaal terugbetalen, want je zit boven de grens van € 28.720.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Bovenstaande reacties maakt het verhaal een stuk duidelijker. Thanks :)

Ik wil namelijk nu ook weer niet alles online gooien, maar ik weet nu ongeveer hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
coelho schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ze gingen er vanuit dat ze met 2x AOW en een klein pensioentje, een eigen huis met hypotheek en daarbij zorgkosten boven de drempel wel een kleine teruggave zouden krijgen. Dat was andere jaren wel zo, maar dit keer blijkbaar niet.
Het hangt van de hoogte van de ziektekostenaftrek af of er belastingteruggave mogelijk is. Als alle ingehouden belasting is teruggegeven, en er is een substantiële aftrek voor specifieke zorgkosten is het goed mogelijk dat er 2 maanden na de definitieve aanslag (automatisch) een Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten volgt. (TSZ) Helaas is deze teruggave niet in het overzicht te lezen. Dat was in het Easytax downloadprogramma (tot 2014) wel het geval. Het vraagt enige kennis om het recht op TSZ handmatig uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Laatst online: 19-02-2023
B-Real schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:51:
[...]

Ik had een cliënt (gehuwd - partner niet verdienend) die zijn schamele inkomen wat op wilde vijzelen met een krantenwijk. De krantenwijk stond op naam van zijn vrouw. Die daardoor de uitbetaling van de algemene heffingskorting niet langer kreeg. Bovendien was er sterk verlies aan toeslagen: zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget. Dit meenemende was er circa 80% belastingdruk. Dat betekende in deze situatie dat de niet verdienende partner met € 4000 'extra' inkomen netto er ongeveer 1 euro per uur aan overhield! Ze was een behoorlijk deel van de week met de krantjes bezig: vouwen, sorteren, bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan112
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 23:55
Ik vraag het maar voor de zekerheid. Hoe moet je bitcoin of euro op een buitelandse Exchange opgeven? Blijkbaar bezittingen in box 3. Maar dan krijg je op een gegeven moment de vraag:

Had u 1 of meer van deze overige bezittingen in het buitenland? Is dat dan Ja of Nee?

En als je Ja kiest krijg je de vraag:

Vraagt u aftrek om dubbele belasting te voorkomen voor deze bezittingen? Dat lijkt me dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
Ik zou de bitcoin converteren naar EUR en als rekening/belegging opgeven.
Ik vond het meest lastige om de koers op 1 januari (00:00u) te vinden (uiteindelijk eerst naar USD en daarna EUR). Maakt niet uit op welke exchange het staat, wel of er al belasting is geheven wanneer exchange in het buitenland staat. Maar het zou mij verbazen als dat voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Jonathan112 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:02:
Vraagt u aftrek om dubbele belasting te voorkomen voor deze bezittingen? Dat lijkt me dan niet.
Dat doe je als het andere land ook belasting heft, bijvoorbeeld via de exchange. Exchanges moeten wel weten / in de FAQ hebben staan hoe dit in hun eigen land werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door AlbertJP op 27-03-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:36
Ik heb even een vraagje ivm belastingaangifte die ik voor m'n moeder heb ingevuld. Deze is net wat anders dan bij mezelf en ik vond dat ze gevoelsmatig opvallend veel terug krijgt. Heb ook naar het overzicht zelf gekeken dat je ziet wanneer alles ingevuld is. Klopt mijn redenering hieronder?

- Er is loonheffing ingehouden op haar inkomsten die bestaan uit ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen (loonh circa 15k)
- Dit is vrijwel gelijk aan de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (circa 15k)
- Er is nauwelijks sprake van hypotheeklasten en hypotheek waardoor er geen ewf is ivm kleine eigen woningschuld (saldo 0)
- Hierdoor zou er niks ontvangen worden maar door de algemene heffingskorting van 1.3k wordt deze 1.3k gekregen van de belastingdienst.

Volgens mij kan ik überhaupt weinig verkeerd doen ivm vooraf ingevulde gegevens, maar graag ontvang ik een bevestiging - of weerlegging - van mijn redenering :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

word heffingskorting geheven op de ouderdomspensoen of nabestaandenpensioen?
Als dit bij bijde niet gedaan word, zou je dat inderdaad terug krijgen. Zou je moeten checken met de afschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:36
Op jaaropgave van de pensioenen staat: loonheffingskorting met ingang van 1-1-2018: nee

Ik zie het zelf ook niet in dat overzicht genoemd dat het al in mindering is gebracht. Dat zou dus betekenen dat het inderdaad teruggevorderd kan worden als het ware via de belastingaangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Laatst online: 11-11-2024
Goedemiddag,

Een 'simpele' vraag, maar de belastingdienst telefoon is vandaag helaas gesloten, dus vandaar even op dit forum.

Door omstandigheden heb ik over het jaar 2018 inkomsten gehad via ziektewet en WW. Wel ben ik vanaf september 2018 begonnen met een studie (erkende eenjarige beroepsopleiding) en heb hier aardig wat kosten aan gehad (>4000 euro).

Nu merk ik aan mijn aangifte dat het niet uitmaakt of ik deze studiekosten opgeef of niet. Het terug te ontvangen bedrag blijft exact gelijk.

Als ontvanger van ziektewet of WW betaal je ook belasting, dus je zou zeggen dat ik ook studiekosten zou mogen aftrekken. Of mis ik iets?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Je krijgt maximaal de in de vorm van loonheffing reeds betaalde belasting op aangifte weer terug. Nederland kent (in tegenstelling tot enkele andere landen) niet het systeem van "negatieve inkomstenbelasting". Helaas. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Laatst online: 11-11-2024
Ah, dat maakt het meteen een stuk duidelijker Lammert. Hier had ik nog niet aan gedacht. Dank voor je snelle reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Zojuist weer even de aangifte over 2018 ge-next-next-finished. Het was financieel gezien een simpel jaar, met enkel loon als inkomen en hypotheek als aftrekpost.
Nu erger ik me er wel wat aan dat er elk jaar uit komt dat mijn vrouw (geen inkomen) een deel terug krijgt, en ik een deel moet betalen. Dit jaar komt het netto verschil tussen ons beiden op 8 euro te ontvangen uit. Daarvoor moet ik echter wel 747 betalen en zij zou 755 ontvangen.

Met wat googlen kom ik erachter dat dit te verrekenen is, maar enkel door een brief te sturen (op papier en met postzegel enzo).
Dus... ik kan de hele aangifte invullen, met DigiD voor ons beide ondertekenen; de bankgegevens, hypotheekgegevens en alles is ingevuld en correct, maar zoiets simplistisch als twee vrijwel gelijke bedragen met elkaar verrekenen kan alleen per post.

Onnodig lastig, zowel voor mij als voor de honderden ambtenaren die dit dan weer handmatig moeten afhandelen. Ik kan me zo maar voorstellen dat er tientallen of honderden duizenden gezinnen (als het niet veel meer is) deze exact zelfde situatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je doet gezamenlijk aangifte? Dan kan je de boel toch verdelen, zodat er 1 op bijna nul uit komt (ik dacht dat de betaal drempel 46 euro is)

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:32
Lammert de Haan schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 18:23:
Je krijgt maximaal de in de vorm van loonheffing reeds betaalde belasting op aangifte weer terug. Nederland kent (in tegenstelling tot enkele andere landen) niet het systeem van "negatieve inkomstenbelasting". Helaas. :'(
Ik had wel een optie in de aangifte om aftrekposten te claimen van vorig jaar, die ik toen niet had kunnen gebruiken omdat ik niet voldoende inkomen had.
https://www.belastingdien...onden_aftrek_vorige_jaren

@Robinter79, Gewoon je studiekosten opgeven dus. Je definitieve aangifte dit jaar goed bewaren. En volgend jaar het "restant persoongebonden aftrekposten" gebruiken om alsnog een deel van je geld terug te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:40
SndBastard schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:17:
Zojuist weer even de aangifte over 2018 ge-next-next-finished. Het was financieel gezien een simpel jaar, met enkel loon als inkomen en hypotheek als aftrekpost.
Nu erger ik me er wel wat aan dat er elk jaar uit komt dat mijn vrouw (geen inkomen) een deel terug krijgt, en ik een deel moet betalen. Dit jaar komt het netto verschil tussen ons beiden op 8 euro te ontvangen uit. Daarvoor moet ik echter wel 747 betalen en zij zou 755 ontvangen.

Met wat googlen kom ik erachter dat dit te verrekenen is, maar enkel door een brief te sturen (op papier en met postzegel enzo).
Dus... ik kan de hele aangifte invullen, met DigiD voor ons beide ondertekenen; de bankgegevens, hypotheekgegevens en alles is ingevuld en correct, maar zoiets simplistisch als twee vrijwel gelijke bedragen met elkaar verrekenen kan alleen per post.

Onnodig lastig, zowel voor mij als voor de honderden ambtenaren die dit dan weer handmatig moeten afhandelen. Ik kan me zo maar voorstellen dat er tientallen of honderden duizenden gezinnen (als het niet veel meer is) deze exact zelfde situatie hebben.
Of je doet gewoon gezamenlijk aangifte :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Martinusz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 22:18:
[...]

Of je doet gewoon gezamenlijk aangifte :?
Ik kan me niet voorstellen dat vraagsteller, mocht hij/zij een verdienende fiscale partner hebben, dat niet geprobeerd heeft. Die vraag komt nl. levensgroot op je scherm en waarbij je ook onmiddellijk de fiscale gevolgen op het scherm krijgt.

Wat nog wel kan (maar daar ging de vraag niet over), is het doorschuiven van de resterende kosten naar het volgend jaar of de volgende jaren, mocht dit laatste nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
SndBastard schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:17:

In dit soort aangiftes doe ik de verdeling van de aftrekbare kosten over de fiscale partners zodanig, dat een van hen niets terug krijgt maar € 45,-- moet betalen. Die € 45,-- "verdiend" de andere partner daar voor een bedrag van € 45,-- geen verplichte aanslag wordt opgelegd. Maar dat moet qua aftrekbare posten natuurlijk wel mogelijk zijn.

Even stoeien met het onderdeel "verdeling" in de aangifte en je kunt zo € 45,-- "verdienen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
nvm..

[ Voor 121% gewijzigd door The Otherside op 31-03-2019 20:43 ]

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Even een vraagje,

Ik heb studiekosten en krijg geen studiefinanciering, dat is ongeveer 1.000 euro tot 1.300 euro.
Daarnaast heb ik ook boeken en een laptop moeten kopen, wel een dure laptop.
Kan ik dat ook aangeven? Kan dus blijkbaar wel, maar vraag me af of ze een dure laptop accepteren (prijs is 1.500 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:53
UltraInstinct schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:23:
Even een vraagje,

Ik heb studiekosten en krijg geen studiefinanciering, dat is ongeveer 1.000 euro tot 1.300 euro.
Daarnaast heb ik ook boeken en een laptop moeten kopen, wel een dure laptop.
Kan ik dat ook aangeven? Kan dus blijkbaar wel, maar vraag me af of ze een dure laptop accepteren (prijs is 1.500 euro).
https://www.belastingdien...n/aftrekbare_studiekosten
Let op!

Computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur) is niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 14:37
Robinter79 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:40:
Goedemiddag,

Een 'simpele' vraag, maar de belastingdienst telefoon is vandaag helaas gesloten, dus vandaar even op dit forum.

Door omstandigheden heb ik over het jaar 2018 inkomsten gehad via ziektewet en WW. Wel ben ik vanaf september 2018 begonnen met een studie (erkende eenjarige beroepsopleiding) en heb hier aardig wat kosten aan gehad (>4000 euro).

Nu merk ik aan mijn aangifte dat het niet uitmaakt of ik deze studiekosten opgeef of niet. Het terug te ontvangen bedrag blijft exact gelijk.

Als ontvanger van ziektewet of WW betaal je ook belasting, dus je zou zeggen dat ik ook studiekosten zou mogen aftrekken. Of mis ik iets?

Dank!
Dus bij jou was dus je inkomen uiteindelijk te laag om alles af te trekken. Twee opmerkingen.
In het aangifte opgave form Uitgave, staat onderaan "Uitgaven die u vóór 2018 hebt gedaan. U hebt deze uitgaven eerder aangegeven maar kon ze niet (helemaal) aftrekken omdat uw inkomen te laag was."
Dus bewaar je gegevens voor volgend jaar.

Kan je misschien wat kosten ( lijf rente e.t.c ) op je oudere jaar ruimte verrekenen? Ik geloof dat je dan weer wat 'gewone' ruimte krijg in de berekening. Twee jaar geleden had ik zoveel kosten die ik af mocht trekken dat ik toch een soort 'negatief' inkomen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Tja, druk druk druk. Dus pas afgelopen weekend de aangiften definitief gemaakt, voor het eerst sinds jaren dat ik het niet voor 1 april heb ingediend.

We zullen zien hoe vlot we reactie krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Ik heb een vraag.
Vorig jaar hoefde mijn vrouw geen van mijn bank rekeningen en mijn hypotheek in te vullen. Nu voor dit jaar wordt het hemd van mijn lijf gevraagd. Wij betalen ieder ons eigen belastingen. Wat heeft zij dan te maken met mijn rekeningen en gegevens?
Klopt dat wel? Zo wel met privacy en de noodzaak om gegevens dubbel in te vullen?
Het gaat er niet om dat mijn vrouw mijn gegevens weet, maar om het principe.
Anderzijds is het zo dat ik geen gegevens van haar moet invullen.

Wat is er veranderd sinds vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je bent bent getrouwd?
Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, is uw echtgenoot of partner ook uw fiscale partner.
Dan zullen ze daar nu ook achter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Ja, maar waarom moeten we nu ineens mijn bekende gegevens nog eens bij haar invullen?
En iedereen heeft toch dezelfde aangifte biljet?

De, onze, gegevens hebben ze al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dan moet je gewoon gezamenlijk aangifte doen. Hoef je het maar 1x te doen in 1 aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Laatst online: 24-06 17:14

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb ook nog een kleine vraag. Mijn zoontje gaat naar de BSO (Peuterspeelzaal). Daar heb ik een jaaropgave van gekregen. Hierbij zat de opmerking dat deze belangrijk was voor de aangifte. Maar waar raak ik dit kwijt? Waar valt dit precies onder.

Ter extra informatie, omdat mijn vrouw niet werkt en een uitkering krijgt hebben we geen recht op extra toeslagen op dit vlak (voor zover ik kon nalezen online). Dit kan alleen indien beide werken.

Kan iemand mij de goede kant op sturen hiermee?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49
Guldan schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:21:
Ik heb ook nog een kleine vraag. Mijn zoontje gaat naar de BSO (Peuterspeelzaal). Daar heb ik een jaaropgave van gekregen. Hierbij zat de opmerking dat deze belangrijk was voor de aangifte. Maar waar raak ik dit kwijt? Waar valt dit precies onder.

Ter extra informatie, omdat mijn vrouw niet werkt en een uitkering krijgt hebben we geen recht op extra toeslagen op dit vlak (voor zover ik kon nalezen online). Dit kan alleen indien beide werken.

Je hoeft hier bij je aangifte niets mee te doen. Nav je aangifte zullen ze de toeslag die je mag ontvangen berekenen en daar krijg je los een afrekening van.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

@Maverick Dat is fijn om te weten. Bedankt voor het oplossen van de verwarring.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Guldan schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:21:

Volgt je vrouw een re-integratie traject? Wellicht dat je dan kinderovangtoeslag kan krijgen.

Of als je vrouw aan een van deze voorwaarden voldoet, kan je aanspraak maken op de toeslag:
  • meewerkt in de onderneming van uw partner
  • winst uit onderneming hebt
  • inkomsten uit andere werkzaamheden hebt, bijvoorbeeld als freelancer, alfahulp of artiest
  • een re-integratietraject volgt via de huidige werkgever
  • werkt en daarnaast bijstand krijgt van de gemeente
Als bovenstaande niet van toepassing is, dan krijgen jullie helaas geen toeslagen (voor de peuterspeelzaal dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

@BastaRhymez helaas voldoen we niet aan deze voorwaarden. Maar bedankt voor de extra informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poffin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-06 15:20
niks

[ Voor 98% gewijzigd door poffin op 12-04-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

poffin schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:24:
Ik ben nu een aantal dagen op het internet bezig met uitzoeken hoe het zit met de HRA op de hypotheek van mijn ouders. De hypotheek bestaat uit 3x bankspaarhypotheek en 1x aflossingsvrij bij een grote bank.

Nu lees ik dat sinds 2013 deze hypotheekvormen (bankspaar,aflossingsvrij) niet meer onder de HRA vallen. En laat het nou net zo zijn dat de hypotheek eind Januari 2013 is afgesloten...

Klopt het nou dat mijn ouders in dit geval geen gebruik kunnen maken van de HRA?
En wat zou de reden kunnen zijn dat een bank deze vorm van hypotheek zou adviseren, wetende dat de klant daardoor geen gebruik kan maken van de HRA?
Het komt dan toch eigenlijk altijd duurder uit?
Hadden ze vóór januari 2013 al een eigen woning, hypotheek etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poffin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-06 15:20
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:20:
[...]

Hadden ze vóór januari 2013 al een eigen woning, hypotheek etc.?
Nee, pas vanaf jan-feb 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:17

MrDry

Desperados!

Situatie:

Tot en met 2017 in een relatie. Hebben samen een huis. Zij is halverwege 2018 vertrokken. Ik betaal hypotheek alleen maar juridisch staat huis nog op beide namen.

Vraag:
Moeten wij gemeenschappelijk aangifte doen als fiscale partners of kan ik er bewust voor kiezen om dat niet te doen? Heb daar uiteraard geen zin in. Maar als het moet......

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

MrDry schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:55:
Situatie:

Tot en met 2017 in een relatie. Hebben samen een huis. Zij is halverwege 2018 vertrokken. Ik betaal hypotheek alleen maar juridisch staat huis nog op beide namen.

Vraag:
Moeten wij gemeenschappelijk aangifte doen als fiscale partners of kan ik er bewust voor kiezen om dat niet te doen? Heb daar uiteraard geen zin in. Maar als het moet......
Niets moet, je kan kiezen om samen aangifte te doen of niet, alleen lastig met verdelen, maar tot 2 jaar na uit elkaar gaan mag je de eigen woning nog verdelen zoals je dat zelf wilt, daarna moet je moeilijk gaan doen met partneralimentatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-06 09:56
poffin schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:10:
[...]

Nee, pas vanaf jan-feb 2013
Er was destijds nog een verruiming, als je voor 31 december 2012 een koopakte getekend had kon een hypotheek onder "oude regels" nog begin 2013 ingaan. Misschien is dat hier van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nou ik heb al reactie terug van de belastingdienst, dat is snel!!! Vorig jaar pas in Juli de boel teruggehad. :) Kudos.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
SmurfLink schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:53:
Nou ik heb al reactie terug van de belastingdienst, dat is snel!!! Vorig jaar pas in Juli de boel teruggehad. :) Kudos.
Wat voor reactie, voorlopige aanslag, definitieve aanslag?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 22:28
Hier vanmiddag de voorlopige ook binnen, en met dagtekening van eind april, dus dan komen er mooi weer wat centjes bij :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:56:
[...]

Wat voor reactie, voorlopige aanslag, definitieve aanslag?
Voorlopige, met als kennisgeving dat het binnen 1 week na dagtekening wordt overgemaakt, die op 30 april staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Dat is trouwens wel een forse post datering van bijna twee weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
henkjobse schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 06:54:
Dat is trouwens wel een forse post datering van bijna twee weken...
Ja die vond ik ook een beetje apart :p Voor zover ik weet is de dagtekening de datum van versturen, maar oke. Het is iig een stuk sneller dan vorig jaar dus ik vind het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Het is me wel vaker opgevallen dat er een fors verschil zit tussen datum werkelijke ontvangst en de dagtekening.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1203880

ik ben benieuwd wanneer de aanslag binnen is.. krijg behoorlijk wat terug en wacht erop,, ik heb op 1 maart aangifte gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Anoniem: 1203880 schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:32:
ik ben benieuwd wanneer de aanslag binnen is.. krijg behoorlijk wat terug en wacht erop,, ik heb op 1 maart aangifte gedaan
Dat zegt nog niks. 1 maart, ze worden helaas niet op datum van aangifte gesorteerd. Voor hetzelfde geval krijg je ergens op eind juni pas antwoord.

Ik had ook op 28 - 1 maart 0:10 de aangifte verstuurd. Krijg ook leuk bedrag terug, maar zal denk ik pas ergens in mei/juni worden.
Afgelopen 3 jaar kreeg ik ook antwoord rond begin juni, zal denk nu ook wel weer zo zijn.

Alleen verschil met dit jaar is dat ik de PL die ik genomen had in 2018 dit keer in de aangifte heb verwerkt en die jaren ervoor niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Xtr3me4me op 23-04-2019 10:17 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Tjonge, zo snel al reactie. Dat is nog eerder als voorgaande jaren volgens mij?
Voorgaande jaren (altijd voor 1 april aangifte gedaan) kreeg ik het altijd in mei terug. Makkelijk te onthouden omdat ik dan altijd salaris + vakantiegeld + belastingteruggave bijgestort kreeg :D

Wij hadden voor 1 april een start gemaakt met de aangifte, maar door wat (voor ons) unieke omstandigheden liet de afronding wat te lang op zich wachten. Dus pas na 1 april de aangifte definitief gemaakt, ging er al vanuit dat we dan ook pas vrij laat reactie zouden krijgen maar deze berichten geven dan weer hoop.

Niet dat we het heel hard nodig zijn, maar als je iets terugkrijgt dan toch liever vandaag als morgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

B-Real schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:23:
Tjonge, zo snel al reactie. Dat is nog eerder als voorgaande jaren volgens mij?
Voorgaande jaren (altijd voor 1 april aangifte gedaan) kreeg ik het altijd in mei terug. Makkelijk te onthouden omdat ik dan altijd salaris + vakantiegeld + belastingteruggave bijgestort kreeg :D

Wij hadden voor 1 april een start gemaakt met de aangifte, maar door wat (voor ons) unieke omstandigheden liet de afronding wat te lang op zich wachten. Dus pas na 1 april de aangifte definitief gemaakt, ging er al vanuit dat we dan ook pas vrij laat reactie zouden krijgen maar deze berichten geven dan weer hoop.

Niet dat we het heel hard nodig zijn, maar als je iets terugkrijgt dan toch liever vandaag als morgen :P
Ahhh inderdaad :P Toch stiekem net gekeken, maar nog geen bericht :P

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
Vandaag belasting teruggave gehad, de brief nog niet.

Ik heb aangifte gedaan om 00:01 1 maart 2019. Dus het loont zeker om 1 van de eerste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:40
Janus Bier schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:45:
Vandaag belasting teruggave gehad, de brief nog niet.

Ik heb aangifte gedaan om 00:01 1 maart 2019. Dus het loont zeker om 1 van de eerste zijn.
Heeft er geen reet mee te maken, dat is al zo vaak in deze topics uitgelegd en aangetoond.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste