Thanks, ga ik even op zoek naar die papierendcl! schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:21:
[...]
Nee, meestal is dat een ander nummer op je bankafschrift, hoewel ik niet uitsluit dat enkele kleinere doelen dat wel in de betaalomschrijving hebben staan.
Het transactienummer staat op de periodieke schenking overeenkomst.
Ik loop momenteel vast in de aangifte, onder de kop woning is het aantal velden zeer beperkt. Ik kan hier mijn betaalde hypotheekrente, taxatiekosten, notariskosten etc niet invullen. Iemand enig idee hoe dit komt?
Ik had zoiets als dit verwacht:
https://www.ikbenfrits.nl...eek-en-belastingaangifte/ (zie screenshot op die pagina)
Maar de enige velden die ik kan invullen zijn:
-Bank of andere geldverstrekker
-Nummer
-Gaat het om een schuld voor uw vroegere woning (hoofdverblijf)?
-Schuld op 1 januari 2018
-Schuld op 31 december 2018
-Had u nog een hypotheek of andere schuld?
Ik had zoiets als dit verwacht:
https://www.ikbenfrits.nl...eek-en-belastingaangifte/ (zie screenshot op die pagina)
Maar de enige velden die ik kan invullen zijn:
-Bank of andere geldverstrekker
-Nummer
-Gaat het om een schuld voor uw vroegere woning (hoofdverblijf)?
-Schuld op 1 januari 2018
-Schuld op 31 december 2018
-Had u nog een hypotheek of andere schuld?
Volgens mij komen als je de laatste vraag hebt beantwoord vanzelf de overige vragen. Ik heb het in ieder geval vanmiddag zien staan.
Voor ons geen verrassingen en alleen HRA even zo gunstig mogelijk verdeeld.
Voor ons geen verrassingen en alleen HRA even zo gunstig mogelijk verdeeld.
Maar als ik ze invul dan zij ze direct belast. Kan ook nergens een vinkje vinden waarmee je dit kan. Dus dan zou je denken weg laten aangezien je de drempel niet passeert. En de organisatie geeft het verder ook niet door. Voelt wel apart.Aikon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:53:
Het zijn gewoon inkomsten inderdaad, maar dan wel weer met speciale regeltjes. Dikgedrukte is wellicht van toepassing?
Je zal ongetwijfeld ergens deze inkomsten als vrijwilligerswerk kunnen classificeren binnen de aangifte.
[...]
Als u alleen deze vrijwilligersvergoedingen krijgt, dan zijn deze onbelast. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, hoeft deze vergoedingen niet aan ons door te geven.
@q-enf0rcer.1 je hebt bij woning een kopje inkomsten een kopje uitgaven. Als je dus verder gaat kom je het van zelf tegen
Duidelijk dat je de rente over de verhoging van de hypotheek om de boeterente te bekostigen niet mag aftrekken. Maar hoe precies? Trek ik de boeterente dan van de hoofdsom af? Deze (https://www.plusonline.nl...boeterente-box-1-of-box-3) link geeft aan dat dat deel in box 3 aftrekbaar is, maar ik kom er niet precies uit hoe ik dat opgeef.saviour schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:55:
[...]
Volgens mij is het zo dat je de boeterente eenmalig volledig kunt aftrekken.
Je hebt het nu gefinancierd. Daarom betaal je de aankomende jaren rente over dit gefinancierde bedrag. Die rente mag je de aankomende jaren niet aftrekken.
Deze tekst is ook best duidelijk.
Is er ook geen vraag elders over vrijwilligerswerk? Anders idd maar weglaten. Ik heb ook 'inkomsten' gehad voor letsel/smartengeld en dat is ook onbelast. Heb ik ook nergens ingevuld cq. kunnen invullen.dieselb0y schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:45:
[...]
Maar als ik ze invul dan zij ze direct belast. Kan ook nergens een vinkje vinden waarmee je dit kan. Dus dan zou je denken weg laten aangezien je de drempel niet passeert. En de organisatie geeft het verder ook niet door. Voelt wel apart.
[...]
Heb het uit eindelijk gevonden, ik had in één van de eerdere stappen een verkeerde keuze gemaakt waardoor die andere opties niet meer naar voren kwamen(terrein ipv nieuwbouw oid).Hsb-3 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:06:
@q-enf0rcer.1 je hebt bij woning een kopje inkomsten een kopje uitgaven. Als je dus verder gaat kom je het van zelf tegen
Vreemd, die velden had ik gewoon in mijn aangifte staan. Wat mijn taxatiekosten, notariskosten, advieskosten e.d. waren. Ik vond het alleen appart dat hier twee keer naar gevraagd werd. Eerst mijn totale kosten voor het huis (dus inclusief eerder genoemde kostenposten) en daarna moest ik ze uitschrijven.q-enf0rcer.1 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:24:
Ik loop momenteel vast in de aangifte, onder de kop woning is het aantal velden zeer beperkt. Ik kan hier mijn betaalde hypotheekrente, taxatiekosten, notariskosten etc niet invullen. Iemand enig idee hoe dit komt?
Dit had ik dus ook, ik neem aan dat ik het nu niet per ongeluk "dubbel" terugkrijg en uiteindelijk de helft mag teruglappen ?Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:00:
[...]
Vreemd, die velden had ik gewoon in mijn aangifte staan. Wat mijn taxatiekosten, notariskosten, advieskosten e.d. waren. Ik vond het alleen appart dat hier twee keer naar gevraagd werd. Eerst mijn totale kosten voor het huis (dus inclusief eerder genoemde kostenposten) en daarna moest ik ze uitschrijven.
Try SCE to Aux
@Imnoa daar ben ik ook wat bang voor, maar volgens mij vragen ze eerst de totaalkosten en daarna om het uit te specificeren.
Ik vul gewoon letterlijk in wat ze vragen, zal de tooltip knopjes nog eens indrukken en die lezen voor de zekerheid. Als ze dan aan het eind van het jaar komen zeiken hadden ze het maar duidelijker moeten makenPiet_Piraat7 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:09:
@Imnoa daar ben ik ook wat bang voor, maar volgens mij vragen ze eerst de totaalkosten en daarna om het uit te specificeren.
Try SCE to Aux
Van mijn vorige baas heb ik over vorig jaar ineens twee jaaropgaves gekregen. 1 voor de witte tabel en 1 voor de groene. In de Belastingdienst app is eea al ingevuld en als ik me niet vergis is groen onbelast (heb de data nu niet bij de hand). Iemand ervaring met deze groene en witte tabellen?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik had inderdaad precies hetzelfde.Imnoa schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:07:
[...]
Dit had ik dus ook, ik neem aan dat ik het nu niet per ongeluk "dubbel" terugkrijg en uiteindelijk de helft mag teruglappen ?
Onder het tabje "Woning" werd naar de volledige aankoopsom gevraagd inclusief bepaalde betalingen aan de notaris, belastingen en nog een aantal kostenposten.
Onder het tabje "Hypotheek" werd het inderdaad gespecificeerd per kostenpost (notaris, taxatie, etc.)
Ik heb een beetje zitten spelen met de "Aankoopsom" onder tabje "Woning" en dat veranderd niets aan het totale bedrag dat ik terugkreeg. Ik vond het daarom een beetje vreemd dat ze dat bedrag willen weten. Omdat er dus niets veranderd qua teruggave verwacht ik niet dat je wat terug hoeft te betalen
[ Voor 6% gewijzigd door Xutovlip op 04-03-2019 09:35 ]
Witte tabellen zijn inderdaad voor "normaal" loon (voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking en loon dat daarmee gelijkgesteld is ) , groene tabellen zijn echter niet onbelast hoor, deze zijn voor pensioen en bijvoorbeeld een transitievergoeding (voor loon uit vroegere dienstbetrekking en uitkeringen die daarmee gelijkgesteld zijn).rimave schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:18:
Van mijn vorige baas heb ik over vorig jaar ineens twee jaaropgaves gekregen. 1 voor de witte tabel en 1 voor de groene. In de Belastingdienst app is eea al ingevuld en als ik me niet vergis is groen onbelast (heb de data nu niet bij de hand). Iemand ervaring met deze groene en witte tabellen?
bron: Belastingdienst
Voor het eigen woning forfait, heb je de WOZ waarde van een jaar terug nodig, echter in het jaar van aanschaf heb je deze niet, tenzij de Notaris of de vorige bewoner zo vriendelijk is die waarde aan je te geven. Misschien dat ze het bedrag van de aankoop daarvoor dan gebruiken.Xutovlip schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:35:
[...]
Ik had inderdaad precies hetzelfde.
Onder het tabje "Woning" werd naar de volledige aankoopsom gevraagd inclusief bepaalde betalingen aan de notaris, belastingen en nog een aantal kostenposten.
Onder het tabje "Hypotheek" werd het inderdaad gespecificeerd per kostenpost (notaris, taxatie, etc.)
Ik heb een beetje zitten spelen met de "Aankoopsom" onder tabje "Woning" en dat veranderd niets aan het totale bedrag dat ik terugkreeg. Ik vond het daarom een beetje vreemd dat ze dat bedrag willen weten. Omdat er dus niets veranderd qua teruggave verwacht ik niet dat je wat terug hoeft te betalen
Wij gebruiken deze waarde ook altijd als de cliënt deze WOZ waarde niet weet, puur omdat het bijna niet uitmaakt wat je ervoor gebruikt. Het scheelt hooguit een paar tientjes, daar ligt niemand wakker van.
Goedemorgen, ik zit nog met een vraagje.
Op 28-dec 2017 ben ik bij de notaris geweest om 2 appartementen op mijn naam te zetten voor 100% eigendom.
Nu open ik mijn belastingaangifte en de vooringevulde informatie geeft aan 02-01-2018.
Ook de brief ontvangen van kadaster geeft aan 02-01-2018.
Waarschijnlijk zit hier dus iets van een vertraging in vanwege de feestdagen?
Wat dien ik nu in te vullen bij de vraag of ik op 01-01-2018 eigenaar was?
Gunstigste is het zo te laten... en het geld niet op de rekening want dat is op de 28e gepasseerd, en de appartementen niet in eigendom🤭
Op 28-dec 2017 ben ik bij de notaris geweest om 2 appartementen op mijn naam te zetten voor 100% eigendom.
Nu open ik mijn belastingaangifte en de vooringevulde informatie geeft aan 02-01-2018.
Gunstigste is het zo te laten... en het geld niet op de rekening want dat is op de 28e gepasseerd, en de appartementen niet in eigendom🤭
[ Voor 7% gewijzigd door BekSide op 04-03-2019 09:54 ]
Dan heb ik wel een vermoeden waar dat van is. Met pensioen ben ik nog niet (lang niet helaas).Speedy55 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:38:
[...]
Witte tabellen zijn inderdaad voor "normaal" loon (voor loon uit tegenwoordige dienstbetrekking en loon dat daarmee gelijkgesteld is ) , groene tabellen zijn echter niet onbelast hoor, deze zijn voor pensioen en bijvoorbeeld een transitievergoeding (voor loon uit vroegere dienstbetrekking en uitkeringen die daarmee gelijkgesteld zijn).
bron: Belastingdienst
Dit zal van de 'weggapremie' zijn. Nooit geweten dat dat apart belast wordt.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
@Speedy55 WOZ waardes zijn openbaar:
https://www.wozwaardeloket.nl/
vul een willekeurige postcode in en/of gebruik de kaart en klik op een huis.
Hooguit voor een net bestaande woning dat 'ie er nog niet bij staat.
Ja pas dit jaar begint dat loket ergens op te lijken, vorig jaar stond de helft er nog niet in, als het niet meer was. Maar nog steeds staat niet alles erin hebben wij al gezien.ehtweak schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:53:
@Speedy55 WOZ waardes zijn openbaar:
Dat is inderdaad het gunstigste, maar of je daar mee wegkomt is een tweede. Als je namelijk de staatsloterij wint, heb je het ook niet op je rekening en moet dat op 1 januari van het jaar toch als box 3 vermogen worden meegenomen. Ondanks dat het dus de woningen nog niet officieel op je naam staanBekSide schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:53:
Goedemorgen, ik zit nog met een vraagje.
per 1 januari 2018, is het economisch eigendom al wel in jouw handen.
Bron: Uitspraak Gerechtshof inzake staatsloterij winst
Bron: Economisch eigendom Belastingdienst
Anoniem: 1187596
Goedemorgen, hopelijk kan iemand me hier helpen. Het afgelopen jaar heb ik een eenmalige freelance opdracht (software ontwikkeling) uitgevoerd voor een in de V.S. gebaseerd bedrijf.
Nu weet ik dat ik de inkomsten daarvan kan opgeven onder "Inkomsten uit overig werk", hier loop ik alleen een klein beetje op vast.
Bij "Inkomsten: Nederland" moet ik ook het land opgeven waar ik de werkzaamheden uitvoerde. Nu woon ik zelf in Nederland en heb ik hier ook de werkzaamheden verricht, ik weet alleen niet of dat belastingtechnisch gezien ook zo is.
Daarnaast is er ook nog de optie "Had u nog inkomsten uit overig werk in een ander land?" waar ik eigenlijk mij hetzelfde afvraag.
Iemand die hier wat inzichten over heeft?
Nu weet ik dat ik de inkomsten daarvan kan opgeven onder "Inkomsten uit overig werk", hier loop ik alleen een klein beetje op vast.
Bij "Inkomsten: Nederland" moet ik ook het land opgeven waar ik de werkzaamheden uitvoerde. Nu woon ik zelf in Nederland en heb ik hier ook de werkzaamheden verricht, ik weet alleen niet of dat belastingtechnisch gezien ook zo is.
Daarnaast is er ook nog de optie "Had u nog inkomsten uit overig werk in een ander land?" waar ik eigenlijk mij hetzelfde afvraag.
Waar het bedrijf is gevestigd waar je de opdracht voor hebt gedaan is niet relevant. Als jij de werkzaamheden verricht hebt vanuit Nederland, dan is het "Inkomsten uit overig werk" en kan je de vraag "Had u nog inkomsten uit overig werk in een ander land?" met nee beantwoorden.Anoniem: 1187596 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:37:
Goedemorgen, hopelijk kan iemand me hier helpen. Het afgelopen jaar heb ik een eenmalige freelance opdracht (software ontwikkeling) uitgevoerd voor een in de V.S. gebaseerd bedrijf.
Helder, en binnen "Inkomsten uit overig werk" dus ook Nederland selecteren neem ik dan aan?Hielko schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:24:
[...]
Waar het bedrijf is gevestigd waar je de opdracht voor hebt gedaan is niet relevant. Als jij de werkzaamheden verricht hebt vanuit Nederland, dan is het "Inkomsten uit overig werk" en kan je de vraag "Had u nog inkomsten uit overig werk in een ander land?" met nee beantwoorden.
Dat vind ik eigenlijk nog het meest verwarrende dat op beide plekken er een land geselecteerd kan worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1187596 op 04-03-2019 11:45 ]
Het lijkt mij -maar pin me er niet op vast- dat het als volgt is:virofi schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:23:
[...]
Duidelijk dat je de rente over de verhoging van de hypotheek om de boeterente te bekostigen niet mag aftrekken. Maar hoe precies? Trek ik de boeterente dan van de hoofdsom af? Deze (https://www.plusonline.nl...boeterente-box-1-of-box-3) link geeft aan dat dat deel in box 3 aftrekbaar is, maar ik kom er niet precies uit hoe ik dat opgeef.
1. De boeterente is in een apart leningdeel opgenomen. Daarvan geef je aan dat je het niet hebt gebruikt voor je woning.
2. Het is onderdeel van een ander leningdeel. Dan geef je aan dat je niet het volledige bedrag voor de woning hebt gebruikt. Vervolgens geef je aan welk deel wel/niet en verdeel je de betaalde rente.
Ah jaa, we mogen weer. Wordt voor mij weer een interessante dit jaar.
Eind vorig jaar mijn eigen woning verkocht en samen met mijn vriendin een nieuwe woning terug gekocht. Heb nog niet gekeken in het aangifteprogramma, maar de meeste gegevens zullen (o.b.v. ervaring in voorgaande jaren) wel goed staan.
Nieuw in onze situatie is dat wij sinds de aanschaf van de gezamenlijke woning fiscaal partner zijn, dus nog even zoeken welke opties/voordelen/nadelen dat biedt.
Volgens mij hebben we de keuze omdat vanaf het moment van gezamenlijke woning te gaan doen of dit met terugwerkende kracht voor het hele jaar te doen.
Aangezien mijn vriendin flink minder verdiend als mij zal dat voor haar in het laatste geval betekenen dat ze de zorgtoeslag over heel 2018 mag terugbetalen lijkt mij? Weegt dit op tegen eventuele voordelen?
(zorgtoeslag is overigens eind 2018 wel stop gezet).
Verder is de situatie weinig spannend. Allebei vast
Zoals gezegd, ik heb het aangifteprogramma nog niet geopend, maar zijn er hier ervaringsdeskundigen die wellicht al een paar korte tips&tricks kunnen geven?
Eind vorig jaar mijn eigen woning verkocht en samen met mijn vriendin een nieuwe woning terug gekocht. Heb nog niet gekeken in het aangifteprogramma, maar de meeste gegevens zullen (o.b.v. ervaring in voorgaande jaren) wel goed staan.
Nieuw in onze situatie is dat wij sinds de aanschaf van de gezamenlijke woning fiscaal partner zijn, dus nog even zoeken welke opties/voordelen/nadelen dat biedt.
Volgens mij hebben we de keuze omdat vanaf het moment van gezamenlijke woning te gaan doen of dit met terugwerkende kracht voor het hele jaar te doen.
Aangezien mijn vriendin flink minder verdiend als mij zal dat voor haar in het laatste geval betekenen dat ze de zorgtoeslag over heel 2018 mag terugbetalen lijkt mij? Weegt dit op tegen eventuele voordelen?
Zoals gezegd, ik heb het aangifteprogramma nog niet geopend, maar zijn er hier ervaringsdeskundigen die wellicht al een paar korte tips&tricks kunnen geven?
Was ze in heel 2018 jouw fiscaal partner of pas in 2019? Als ze in 2018 jouw fiscaal partner is geworden, wordt er inderdaad bekeken op het totaal inkomen en als jij meer verdiend dan wat is toegestaan om zorgtoeslag te krijgen, dan mag je inderdaad heel 2018 ophoesten qua zorgtoeslag.B-Real schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:33:
Ah jaa, we mogen weer. Wordt voor mij weer een interessante dit jaar.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Nee, eind december samen een huis gekocht en dus vanaf dat moment fiscaal partner. Met ingang van 1 december heeft ze de zorgtoeslag stop gezet.
Dus dat zou goed moeten lopen dan toch? Mits we er voor kiezen om pas vanaf eind december fiscaal partner te zijn ipv met terugwerkende kracht voor heel 2018.
Als we de zorgtoeslag voor heel 2018 terug moeten betalen zou dat wel enorm zuur zijn, we hebben echt pas in de laatste week van december de woningoverdracht gehad
Ze stond ook niet ingeschreven op mijn vorige adres en betaalde ook geen cent mee aan de vorige woning.
Ik kan daarom ook niet zo goed een reden verzinnen waarom we met terugkerende kracht het fiscaal partnerschap in zouden willen laten gaan. Geen kinderen, geen hoge zorgkosten, geen gigantische eigen vermogen bij één van de twee etc etc
Gewoon twee werkende personen met sindskort een eigen woning, that's it.
Dus dat zou goed moeten lopen dan toch? Mits we er voor kiezen om pas vanaf eind december fiscaal partner te zijn ipv met terugwerkende kracht voor heel 2018.
Als we de zorgtoeslag voor heel 2018 terug moeten betalen zou dat wel enorm zuur zijn, we hebben echt pas in de laatste week van december de woningoverdracht gehad
Ze stond ook niet ingeschreven op mijn vorige adres en betaalde ook geen cent mee aan de vorige woning.
Ik kan daarom ook niet zo goed een reden verzinnen waarom we met terugkerende kracht het fiscaal partnerschap in zouden willen laten gaan. Geen kinderen, geen hoge zorgkosten, geen gigantische eigen vermogen bij één van de twee etc etc
Ik zou ze even bellen dan weet je dat
[ Voor 84% gewijzigd door Mektheb op 04-03-2019 12:57 ]
Voor de toeslagen hoef je niet een heel jaar terug te betalen, dus de stopzetting per 1 december is goed.B-Real schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:54:
Nee, eind december samen een huis gekocht en dus vanaf dat moment fiscaal partner. Met ingang van 1 december heeft ze de zorgtoeslag stop gezet.
Als we de zorgtoeslag voor heel 2018 terug moeten betalen zou dat wel enorm zuur zijn, we hebben echt pas in de laatste week van december de woningoverdracht gehad![]()
Ze kijken wel naar een totaal jaarinkomen maar wel over dat deel van het jaar dat jullie bij elkaar woonde.
Bron: Toeslagen.nl
Voor de duidelijkheid: toeslagpartner is niet identiek aan fiscaal partner al komen enkele van de criteria overeen.Speedy55 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Voor de toeslagen hoef je niet een heel jaar terug te betalen, dus de stopzetting per 1 december is goed.
Ze kijken wel naar een totaal jaarinkomen maar wel over dat deel van het jaar dat jullie bij elkaar woonde.
Bron: Toeslagen.nl
Voor toeslagpartner maakt het uit of je daarvoor al samenwoonde wat als datum wordt aangenomen. Dat onderscheid zag ik in elk geval ergens gemaakt worden.
Ik ga er vanavond eens voor zitten. In 2018 was ik vanaf juni 2018 ZZP'er. Ik heb in december al voorschot inkomstenbelasting betaald over 2018. Daarom ben ik heel benieuwd hoe het nu zit.
"Er is een ernstige fout opgetreden. Probeer later nog eens." 
Later nogmaals geprobeerd:
782 euro terug.

Later nogmaals geprobeerd:
782 euro terug.
[ Voor 27% gewijzigd door Punkrocker op 04-03-2019 19:36 ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ja, uiteraard. Ik had misschien iets duidelijker kunnen zijn.B-Bandit schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:49:
[...]
Hoe bedoel je? Jij claimt een aftrek voor reiskosten dus dat mag je ook aantonen? Dat gaat het beste dmv een kilometerregistratie. Er is geen vast format voor en er wordt niet zo zwaar aan getild als bij de auto van de zaak, maar als jouw aangifte een keer doorgelicht wordt en je kan niet duiden hoe je komt op de door jou geclaimde kosten, dan gaat daar minstens een streep doorheen.
Waar ik op doelde is een kilometerregistratie die sluitend is voor alle km's die ik maak met de privé-auto. Voor de btw kan dat handig zijn (maar is het niet per definitie nodig), voor de IB hou ik alleen de zakelijke kilometers bij. Dat lijkt me toch wel voldoende aannemelijk, toch?
Hoe dat zo?Crazy-Al schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:55:
In eind 2017 (nov) huishuurder geworden, zonder toeslagen.
Net een beetje lopen berekenen en, als het goed is, krijg ik 12 maanden huur+zorgtoeslag terug
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Maar als je pas in nov huishuurder bent geworden, krijg je niet het hele jaar aan toeslagen, maar alleen de periode dat je er woonde. M.a.w. alleen nov en dec zal hij wellicht terug krijgen
Voor het eerst doe ik dit jaar een iets andere aangifte dan vorige jaren, omdat ik vorig jaar getrouwd ben. Mijn partner is nu fiscale partner geworden en is zzp'er. Zij laat haar aangifte doen door een accountant en ik doe mijn aangifte zelf. Ik ben hierover het een en ander aan het doorlezen maar volgens mij doe ik gewoon mijn eigen aangifte en wordt het dan later gecombineerd met die van haar. Klopt dat ?
We hebben verder geen koophuis, kind, aftrekposten,etc.
Als zzp'er heb je genoeg aftrekposten.Willem30 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:45:
Voor het eerst doe ik dit jaar een iets andere aangifte dan vorige jaren, omdat ik vorig jaar getrouwd ben. Mijn partner is nu fiscale partner geworden en is zzp'er. Zij laat haar aangifte doen door een accountant en ik doe mijn aangifte zelf. Ik ben hierover het een en ander aan het doorlezen maar volgens mij doe ik gewoon mijn eigen aangifte en wordt het dan later gecombineerd met die van haar. Klopt dat ?
Mijn vrouw is ook zzp'er en onze boekhouder doet voor het gemak onze beide aangiften.
De aftrekposten die zij heeft als zzp'er zijn voor mij niet van belang of toch wel ?Lensent schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:51:
[...]
Als zzp'er heb je genoeg aftrekposten.
Mijn vrouw is ook zzp'er en onze boekhouder doet voor het gemak onze beide aangiften.
Ja hoor, lijkt mij voldoende. Bij een auto van de zaak gaat het inderdaad om het sluitend zijn van de registratie, als je enkel de kilometers aftrekt gaat het om de reizen. Zo doen we het ook voor mijn vrouw. Ik heb in een Excel sheet al haar afspraken staan en de kilometers die ze daarvoor maakt. Bij vaste trajecten heb ik 1x een ANWB routeplanner uitdraai gemaakt en die kilometers hanteer ik dan vast. Als je vaker wisselende adressen hebt is het iets meer werk maar goed, het levert ook aardig wat op.finsdefis schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:59:
[...]
Ja, uiteraard. Ik had misschien iets duidelijker kunnen zijn.
Waar ik op doelde is een kilometerregistratie die sluitend is voor alle km's die ik maak met de privé-auto. Voor de btw kan dat handig zijn (maar is het niet per definitie nodig), voor de IB hou ik alleen de zakelijke kilometers bij. Dat lijkt me toch wel voldoende aannemelijk, toch?
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Toch nog een vervolgvraag gerelateerd aan mijn eerdere vraag hier Anoniem: 1187596 in "Belastingaangifte 2018"
Dat ik gewoon als land Nederland kan kiezen is mij inmiddels duidelijk, vervolgens kom ik uiteindelijk bij deze vraag uit:
Dat ik gewoon als land Nederland kan kiezen is mij inmiddels duidelijk, vervolgens kom ik uiteindelijk bij deze vraag uit:
Tja, het was een eenmalige freelance opdrach dus mijn boerenverstand zegt ja. Klopt deze beredenering?Stopte u in 2018 (gedeeltelijk) met deze activiteiten?
Zonet onder de correspondentie gekeken bij mijnbelasting.nl en zag ik dat ze een definitieve aanslag hebben gemaakt over 2017. Maar dan staat er perse "per post"
Waarom niet digitaal ook. Snap dat soort dingen niet, waarom het ene digitaal het andere per post. Frustrerend.
Waarom niet digitaal ook. Snap dat soort dingen niet, waarom het ene digitaal het andere per post. Frustrerend.
Dat niet direct maar waarom niet ook gelijk jouw aangifte door de boekhouder laten doen?Willem30 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:52:
[...]
De aftrekposten die zij heeft als zzp'er zijn voor mij niet van belang of toch wel ?
Zo kun je bijv. de BTW van je tv/internet abbo ook als aftrekpost opgeven. Internet wordt tenslotte ook zakelijk gebruikt.
Dames, heren, en andere aangiftenaren die zich niet categoriseren in de twee zojuist genoemde geslachten.
Ook ik zit met een onduidelijkheid. Maar een die simpeler oogt dan jullie andere problemen.
Ik volg nog een studie. Waar ik afgelopen jaar studiegeld aan heb betaald, en niet vergoed heb gekregen door ouders/werkgever/etc. Ik krijg ook geen studiefinanciering. Nu heb ik mijn studiegeld dus neergezet als kosten bij studie. Dit resulteert in een gulle teruggave. Alleen hoor ik van andere schoolgenoten, dat je dat niet aan moet geven. En dat ze het in voorgaande jaren weer terug hebben moeten betalen. Kan iemand mij vertellen hoe dit in elkaar steekt?
Ook ik zit met een onduidelijkheid. Maar een die simpeler oogt dan jullie andere problemen.
Ik volg nog een studie. Waar ik afgelopen jaar studiegeld aan heb betaald, en niet vergoed heb gekregen door ouders/werkgever/etc. Ik krijg ook geen studiefinanciering. Nu heb ik mijn studiegeld dus neergezet als kosten bij studie. Dit resulteert in een gulle teruggave. Alleen hoor ik van andere schoolgenoten, dat je dat niet aan moet geven. En dat ze het in voorgaande jaren weer terug hebben moeten betalen. Kan iemand mij vertellen hoe dit in elkaar steekt?
Hoe komt het dat als je gewoon de meest simpele belastingaangifte hebt toch eigenlijk moet betalen?
Vorig jaar had ik 98 euro te veel gekregen in een jaar en moest ik dat terug betalen.
Dit jaar 24 euro en heb ik het geluk dat ik niet hoef te betalen omdat het onder 42 euro is.
Maar ik heb vaste loondienst, geen huis, geen spaargeld boven vermogen belasting.
Dit zal dan toch precies 0 moeten zijn? Beide jaren?
Vorig jaar had ik 98 euro te veel gekregen in een jaar en moest ik dat terug betalen.
Dit jaar 24 euro en heb ik het geluk dat ik niet hoef te betalen omdat het onder 42 euro is.
Maar ik heb vaste loondienst, geen huis, geen spaargeld boven vermogen belasting.
Dit laat toch weinig ter interpretatie over:7Sins schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:36:
Dames, heren, en andere aangiftenaren die zich niet categoriseren in de twee zojuist genoemde geslachten.
Ik volg nog een studie. Waar ik afgelopen jaar studiegeld aan heb betaald, en niet vergoed heb gekregen door ouders/werkgever/etc. Ik krijg ook geen studiefinanciering. Nu heb ik mijn studiegeld dus neergezet als kosten bij studie. Dit resulteerd in een gulle teruggave. Alleen hoor ik van andere schoolgenoten, dat je dat niet aan moet geven. En dat zei het in voorgaande jaren weer terug hebben moeten betalen. Kan iemand mij vertellen hoe dit in elkaar steekt?
https://www.belastingdien...fte_invullen/studiekosten
Ik neem ook aan dat je geen recht hebt op de stufi, correct?Als je studeert, maak je kosten voor boeken of materiaal dat je voor je studie nodig hebt. Ook betaal je lesgeld of collegegeld. De kosten die je hebt gemaakt, mag je in je belastingaangifte aftrekken van je inkomsten. Een belangrijke voorwaarde is dat je de kosten zelf hebt betaald.
Aftrek studiekosten afhankelijk van je studiefinanciering
Heb je studiefinanciering? En studeer je in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan heb je geen aftrek voor deze studiekosten.
Heb je geen studiefinanciering en heb je daarop ook geen recht? Tel dan je studiekosten en de andere scholingsuitgaven bij elkaar op. Kreeg je hiervoor een vergoeding, bijvoorbeeld van je werkgever? Trek die er dan van af. Tot slot trek je hiervan de drempel van € 250 af. Het bedrag dat overblijft, is jouw aftrek voor studiekosten.
https://www.belastingdien...t_geen_studiefinanciering
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 05-03-2019 15:42 ]
Als de werkgever een goede loonadministratie heeft in de basis wel ja. Maar er zijn wel uitzonderingen te benoemen waardoor het toch net even anders is. Dit zou te maken hebben met corrigeren van oudere maanden binnen het jaar (al zou de werkgever dan alles opnieuw moeten berekenen), ook zou het te maken kunnen hebben met wisselende brutolonen per maand (herberekening gaat dan ook niet altijd goed) en eventueel eenmalige uitkeringen (zoals 13e maand, of bonus etc..)Joostje123 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:40:
Hoe komt het dat als je gewoon de meest simpele belastingaangifte hebt toch eigenlijk moet betalen?
Zo... ook hier de aangifte weer gedaan. Samen met de vrouw. Vorig jaar 1e gezinsuitbreiding. Dat in combinatie met een koophuis. Toch weer leuk. Iets meer dan 7.1K terug.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Alleen die inkomensafhankelijke combinatiekorting tikt al lekker aan iddGri77ie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:24:
Zo... ook hier de aangifte weer gedaan. Samen met de vrouw. Vorig jaar 1e gezinsuitbreiding. Dat in combinatie met een koophuis. Toch weer leuk. Iets meer dan 7.1K terug.
Ja ik heb inderdaad even moeten zoeken waarom mijn vrouw nu in een keer wat andere bedragen had staan. Maar inderdaad de combinatie-korting. Boven op de teruggave van de HRA.Orange_Dirk schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:35:
[...]
Alleen die inkomensafhankelijke combinatiekorting tikt al lekker aan idd
Kan zo hup de spaarrekening op ! Heerlijk
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Aah heb wel loonsverhoging gehad, dus dat zal dat wel zijn. Dit keer was het in mijn voordeelSpeedy55 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:19:
[...]
Als de werkgever een goede loonadministratie heeft in de basis wel ja. Maar er zijn wel uitzonderingen te benoemen waardoor het toch net even anders is. Dit zou te maken hebben met corrigeren van oudere maanden binnen het jaar (al zou de werkgever dan alles opnieuw moeten berekenen), ook zou het te maken kunnen hebben met wisselende brutolonen per maand (herberekening gaat dan ook niet altijd goed) en eventueel eenmalige uitkeringen (zoals 13e maand, of bonus etc..)
Poeh, huis gekocht vorig jaar dus is weer even alles bij elkaar zoeken en goed kijken wat nou wat is.
Nu was het ook geen alledaagse koop dus heb nog wel een paar vragen, wellicht weten jullie hier het antwoord op. We hebben naast het huis ook de grond gekocht waarop de woning staat (was erfpacht).
Nu wordt gevraagd naar de aankoopprijs inclusief de aankoopkosten. Is dit dan met de waarde van de grond er in meegenomen of zonder? In principe zijn het voor zover ik weet twee afzonderlijke transacties.
1. Huis gekocht op erfpacht
2. Grond gekocht
Echter hebben we deze beide betaald middels de hypotheek en een stuk eigen geld / overwaarde.
Ten tweede, we hebben nu 3 leningdelen waarvan 1 aflossingsvrij en 2 annuitair. Het aflossingsvrije gedeelte van 50k stamt af van een hypotheek die ik ooit voor mijn eerste studio had van 50k in 2010.
Moet ik die dan nog steeds opgeven als zijnde dat deze is afgesloten voor 2012?
Een tweede gedeelte was bankspaar, afgesloten in 2014 en dat bedrag komt nu terug in de vorm van annuitair. Vul ik daar dan de datum uit 2014 in (want dan loopt de HRA af in 2034 naar ik meen) of de datum in van de laatste revisie (afgelopen jaar).
Nu was het ook geen alledaagse koop dus heb nog wel een paar vragen, wellicht weten jullie hier het antwoord op. We hebben naast het huis ook de grond gekocht waarop de woning staat (was erfpacht).
Nu wordt gevraagd naar de aankoopprijs inclusief de aankoopkosten. Is dit dan met de waarde van de grond er in meegenomen of zonder? In principe zijn het voor zover ik weet twee afzonderlijke transacties.
1. Huis gekocht op erfpacht
2. Grond gekocht
Echter hebben we deze beide betaald middels de hypotheek en een stuk eigen geld / overwaarde.
Ten tweede, we hebben nu 3 leningdelen waarvan 1 aflossingsvrij en 2 annuitair. Het aflossingsvrije gedeelte van 50k stamt af van een hypotheek die ik ooit voor mijn eerste studio had van 50k in 2010.
Moet ik die dan nog steeds opgeven als zijnde dat deze is afgesloten voor 2012?
Een tweede gedeelte was bankspaar, afgesloten in 2014 en dat bedrag komt nu terug in de vorm van annuitair. Vul ik daar dan de datum uit 2014 in (want dan loopt de HRA af in 2034 naar ik meen) of de datum in van de laatste revisie (afgelopen jaar).
Anoniem: 35872
Hier ook maar de aangifte gedaan, zoals elk jaar weinig bijzonders, en krijg ook weinig terug..
Gelijk ook maar mijn voorlopige toeslag 2019 aangepast voor de HRA.
Laatste jaren kreeg ik 100% HRA verdeeld over 12 maanden terug.
Dit maar even bijgesteld naar 50%, zodat ik volgend jaar mei/juni de rest terug krijg.
De te betalen rente in 2019 wijzigt niet voor mij, maar ik zie het meer als "verkapt sparen" en volgend jaar een leuk centje terug krijgen.
Gelijk ook maar mijn voorlopige toeslag 2019 aangepast voor de HRA.
Laatste jaren kreeg ik 100% HRA verdeeld over 12 maanden terug.
Dit maar even bijgesteld naar 50%, zodat ik volgend jaar mei/juni de rest terug krijg.
De te betalen rente in 2019 wijzigt niet voor mij, maar ik zie het meer als "verkapt sparen" en volgend jaar een leuk centje terug krijgen.
Hier vorig jaar ook mee te maken gehad. Hiervoor ook de belastingtelefoon gebeld waar ik verkeerd antwoord op kreeg (1e van de maand waarin je huis koopt). Blijkt dus dat je fiscaal partner wordt op de 1e van volgende maand, dus 1 jan.B-Real schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:54:
Als we de zorgtoeslag voor heel 2018 terug moeten betalen zou dat wel enorm zuur zijn, we hebben echt pas in de laatste week van december de woningoverdracht gehad![]()
Net Def. aanslag 2017 binnen gekregen. 0 euro terug te betalen, blijer kan je mij niet maken.
Anoniem: 264566
Betere baan en meer uren halverwege het jaar, 1100 terugbetalen (en ook nog 100 zorg). Geen zin om het in 1x te betalen, weet iemand hoe het werkt met termijnen?
Als je tussen je voorlopige aanslag en definitieve aanslag in geen andere communicatie hebt ontvangen van de BD, is de definitieve aanslag altijd 0Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:42:
Net Def. aanslag 2017 binnen gekregen. 0 euro terug te betalen, blijer kan je mij niet maken.
Pff probeerde vorige week mijn voorlopige aanslag stop te zetten. Wilde een soort van spaarpotje creëren ipv maandelijks terug. Blijkt dat dit niet kan. Eenmaal aangevraagd blijft hij jaarlijks komen. Je kan hem alleen handmatig verlagen door bijvoorbeeld 0 euro renteaftrek op te geven, maar ja daar ook niet echt veel zin in.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Je moet daarvoor de belastingdienst bellen. Als je op tijd bent kun je een betalingsregeling treffen, begreep ergens gelezen te hebben dat je het in maximaal 4 termijnen mag betalen als je akkoord krijgt.Anoniem: 264566 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:45:
Betere baan en meer uren halverwege het jaar, 1100 terugbetalen (en ook nog 100 zorg). Geen zin om het in 1x te betalen, weet iemand hoe het werkt met termijnen?
Weet het niet meer zeker of het 4 of 6 was.
Ahhh ja heb ik ook geprobeerd, lukte mij inderdaad ook niet. Wat ik gedaan heb is de belastingdienst gewoon gebeld, die hebben het voor mij aangepast. Ze vragen je bsn nummer en je geboortedatum als bevestiging.B-Bandit schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Als je tussen je voorlopige aanslag en definitieve aanslag in geen andere communicatie hebt ontvangen van de BD, is de definitieve aanslag altijd 0![]()
Pff probeerde vorige week mijn voorlopige aanslag stop te zetten. Wilde een soort van spaarpotje creëren ipv maandelijks terug. Blijkt dat dit niet kan. Eenmaal aangevraagd blijft hij jaarlijks komen. Je kan hem alleen handmatig verlagen door bijvoorbeeld 0 euro renteaftrek op te geven, maar ja daar ook niet echt veel zin in.
Ik heb het laten ingaan per jan 2020. Bevestigingsbrief moet ik nog wel krijgen van de aanpassing.
Werkelijk joh....dat heb ik inderdaad wel eens eerder teruggelezen en toen gebeld maar 0 op rekest gekregen.Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:49:
[...]
Ahhh ja heb ik ook geprobeerd, lukte mij inderdaad ook niet. Wat ik gedaan heb is de belastingdienst gewoon gebeld, die hebben het voor mij aangepast. Ze vragen je bsn nummer en je geboortedatum als bevestiging.
Ik heb het laten ingaan per jan 2020. Bevestigingsbrief moet ik nog wel krijgen van de aanpassing.
Op dit moment laat ik het er maar gewoon bij. Heb inmiddels zelfs de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) toegevoegd omdat wij vorig jaar ons dochtertje hebben mogen verwelkomen. Dus krijg nu bijna een whopping 500 a 600 euro maandelijks van de BD (hypotheekrente en IACK dus). Daarvan gaat 300 direct in een potje voor dochterlief en de overige 300 op de spaarrekening. Ik ben heel actief met mijn vermogen (beleggen, crypto, investeren), dus heb mij bedacht dat ik liever het geld voor mij kan laten werken dan het bij de BD te laten staan.
Net ook belastingaangifte gedaan... niet heel spannend partner (samenlevings contract) en ik allebei in loondienst, koophuis met hypotheek sinds 2016 en sinds vorig jaar een zoontje en verder geen enkele extra zaken. Viel me wel op dat de teruggave wel erg hoog uit valt, bijna 6K dit jaar en dat had ik niet verwacht. Komt zoiets omdat we sinds vorige jaar een zoontje hebben? Ik had 2 a 3k verwacht i.v.m. de hypotheekrente aftrek.
CombinatiekortingBluebe schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:58:
Net ook belastingaangifte gedaan... niet heel spannend partner (samenlevings contract) en ik allebei in loondienst, koophuis met hypotheek sinds 2016 en sinds vorig jaar een zoontje en verder geen enkele extra zaken. Viel me wel op dat de teruggave wel erg hoog uit valt, bijna 6K dit jaar en dat had ik niet verwacht. Komt zoiets omdat we sinds vorige jaar een zoontje hebben? Ik had 2 a 3k verwacht i.v.m. de hypotheekrente aftrek.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Weet iemand hoe het zit met giften aan goede doelen (ANBI) in natura, dus vrijwillgerswerk?
Ik ben actief als evenementenhulpverlener bij het Rode Kruis, en hiervoor krijg je geen vergoeding, behalve gemaakte kosten als kilometers en parkeren. Kan ik dit als gift in natura aftrekken, en zo ja, voor welk bedrag? (vorig jaar 42 uur gemaakt). Of kan dit enkel als je een vergoeding zou kunnen krijgen, maar hier vanaf ziet? De info hierover bij de belastingdienst is niet heel duidelijk
Ik ben actief als evenementenhulpverlener bij het Rode Kruis, en hiervoor krijg je geen vergoeding, behalve gemaakte kosten als kilometers en parkeren. Kan ik dit als gift in natura aftrekken, en zo ja, voor welk bedrag? (vorig jaar 42 uur gemaakt). Of kan dit enkel als je een vergoeding zou kunnen krijgen, maar hier vanaf ziet? De info hierover bij de belastingdienst is niet heel duidelijk
Your lack of planning is not my emergency
Ik zit met de volgende situatie waarvan ik niet weet hoe ik dit moet verwerken. Kort samen gevat het volgende
- Ik had een eigen huis met een deels aflossingsvrije hypotheek (voor 2013 afgesloten)
- In 2018 heb ik het huis verkocht
- Een maand later heb ik met mijn vriendin een kavel gekocht + hypotheek met nieuwbouwdepot afgesloten
- ~45% van de hypotheek is aflossing vrij en ~55% is een annuïteiten hypotheek.
- Het huis is momenteel nog niet af en het nieuwbouwdepot staat nog open.
- Het eigendom van het nieuw te bouwen huis en de hypotheek staat op naam van beide (eigendom huis is gewoon 50/50)
Aangezien we geen fiscaal partner zijn, we staan namelijk nog niet samen ingeschreven op ons nieuwe hoofdverblijf (want in aanbouw) en hebben nog geen samenlevingscontract, moeten we de schuld gaan verdelen over beide aangiftes. Mijn vriendin had echter geen hypotheek voor 2013 en heeft dus geen recht op de hypotheekrente aftrek over het aflossingsvrije deel. Mag ik nu het aflossingsvrije deel (+een stukje van het annuïteiten deel) van de schuld volledig op mijn naam zetten en de rest van het annuïteiten deel op naam van mijn vriendin zodat we op deze manier alsnog tot een verdeling van 50/50 komen? Of moet de schuld echt per hypotheekdeel gesplitst worden?
Daarnaast hebben we nog het nieuwbouwdepot, in de vooraf ingevulde gegevens wordt bij beide het volledige nieuwbouw depot neergezet inclusief de uitgekeerde rente over het nieuwbouw depot. De uitgekeerde rente wordt echter in mindering gebracht op het deel wat je mag aftrekken van de belasting. Aangezien bij beide het volledige bedrag staat wordt het dus onder de streep dubbel verrekend. Mogen we het nieuwbouw depot ook allebei voor de helft opvoeren?
- Ik had een eigen huis met een deels aflossingsvrije hypotheek (voor 2013 afgesloten)
- Een maand later heb ik met mijn vriendin een kavel gekocht + hypotheek met nieuwbouwdepot afgesloten
- Het eigendom van het nieuw te bouwen huis en de hypotheek staat op naam van beide (eigendom huis is gewoon 50/50)
Aangezien we geen fiscaal partner zijn, we staan namelijk nog niet samen ingeschreven op ons nieuwe hoofdverblijf (want in aanbouw) en hebben nog geen samenlevingscontract, moeten we de schuld gaan verdelen over beide aangiftes. Mijn vriendin had echter geen hypotheek voor 2013 en heeft dus geen recht op de hypotheekrente aftrek over het aflossingsvrije deel. Mag ik nu het aflossingsvrije deel (+een stukje van het annuïteiten deel) van de schuld volledig op mijn naam zetten en de rest van het annuïteiten deel op naam van mijn vriendin zodat we op deze manier alsnog tot een verdeling van 50/50 komen? Of moet de schuld echt per hypotheekdeel gesplitst worden?
Daarnaast hebben we nog het nieuwbouwdepot, in de vooraf ingevulde gegevens wordt bij beide het volledige nieuwbouw depot neergezet inclusief de uitgekeerde rente over het nieuwbouw depot. De uitgekeerde rente wordt echter in mindering gebracht op het deel wat je mag aftrekken van de belasting. Aangezien bij beide het volledige bedrag staat wordt het dus onder de streep dubbel verrekend. Mogen we het nieuwbouw depot ook allebei voor de helft opvoeren?
Anoniem: 922281
Aangezien jullie geen fiscaal partner zijn, zijn de schulden voor 50% van jou en voor 50% van je vriendin, zelf verdelen (afl.vrij/annuitair) kan dus niet. Verder, in beginsel blijft jouw eigenwoningverleden (dus de mogelijkheid van een aflossingsvrije hypotheek met renteaftrek) bij jou en kan je die volgens de wet niet overdragen. Oftewel: je vriendin kan de rente op de aflossingsvrije hypotheek niet aftrekken. Er is echter een besluit van de staatssecretaris op grond waarvan wél het EW-verleden verdeeld kan worden, maar dat geldt alleen voor (fiscale) partners. Het besluit biedt wel de mogelijkheid om jouw situatie voor te leggen aan de Belastingdienst, maar aangezien niet-fiscale partners nooit posten onderling kunnen verdelen acht ik de kans op een positieve uitkomst niet zo hoog.Blueone schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:31:
Ik zit met de volgende situatie waarvan ik niet weet hoe ik dit moet verwerken. Kort samen gevat het volgende
Je geeft beide de helft aan van de schuld, depot, betaalde en ontvangen rente.Daarnaast hebben we nog het nieuwbouwdepot, in de vooraf ingevulde gegevens wordt bij beide het volledige nieuwbouw depot neergezet inclusief de uitgekeerde rente over het nieuwbouw depot. De uitgekeerde rente wordt echter in mindering gebracht op het deel wat je mag aftrekken van de belasting. Aangezien bij beide het volledige bedrag staat wordt het dus onder de streep dubbel verrekend. Mogen we het nieuwbouw depot ook allebei voor de helft opvoeren?
@Blueone, jij voert jouw oude hypotheek in op jouw naam. En 50% van de rente/gegevens van de nieuwe hypotheek en je vriendin de andere helft.
Je kan in de aangifte ook meerdere hypotheken aangeven.
Bij de vraag of je nog een andere hypotheek had, antwoordt je dus Ja en vul je er 2 in.
Je kan in de aangifte ook meerdere hypotheken aangeven.
Bij de vraag of je nog een andere hypotheek had, antwoordt je dus Ja en vul je er 2 in.
Voor je hier diep induikt, controleer of je uberhaupt wel kans maakt om boven de drempel uit te komen.hellknight schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:46:
Weet iemand hoe het zit met giften aan goede doelen (ANBI) in natura, dus vrijwillgerswerk?
Houd er rekening mee, wat de belastingdienst als "studiefinanciering" ziet. Heb al menig student gesproken die denkt dat het alleen om de prestatiebeurs gaat, maar ze verstaan "studiefinanciering" ook als je studentreisproduct hebt (wat dus ook de >2015 studenten hebben) of als je recht op een lening hebt.7Sins schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:36:
Kijk hier voor meer info:
https://www.belastingdien...krijgt_studiefinanciering
Alleen beetje balen dat je kind dan voor 1 juli geboren moet zijnOrange_Dirk schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:35:
[...]
Alleen die inkomensafhankelijke combinatiekorting tikt al lekker aan idd
Gezien de peildatum bij het behalen van 12 jaar 1 januari is, hebben ouders van een kind dat in de eerste 2 kwartalen geboren is een extra jaartje IOACK voordeel
[ Voor 23% gewijzigd door Cheesy op 07-03-2019 11:06 ]
Ik ben bezig met invullen, alleen loop tegen het volgende vraagstuk aan.
Ik ben vorig jaar gescheiden en had samen met mijn ex een huis waar ikzelf ben blijven wonen. Omdat mijn ex ook een ander huis heeft gekocht kiezen we bewust niet meer voor fiscaal partnerschap.
De volgende situatie is van toepassing,
1-1 t/m 31-3 -- Mijn ex en ik woonden in hetzelfde huis en betaalden samen 50/50 de woonlasten.
1-4 t/m 31-5 -- Ik woonde alleen in het huis en betaalde volledig de woonlasten (Zoals ook overeengekomen in het convenant).
1-6 t/m 31-12 -- Ik was 100% eigenaar van het huis.
De knel zit hem nu in de belastingaftrek van april en mei, die eerste 3 maanden waren gewoon 50/50 en die zijn dus duidelijk. Maar in april en mei heb ik de woonlasten 100% betaald, terwijl mijn partner nog voor 50% eigenaar was. De vraag is nu of ik voor die 2 maanden de belastingaftrek wel voor 100% mag aftrekken, of dat ik deze slechts voor 50% mag aftrekken.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik ben vorig jaar gescheiden en had samen met mijn ex een huis waar ikzelf ben blijven wonen. Omdat mijn ex ook een ander huis heeft gekocht kiezen we bewust niet meer voor fiscaal partnerschap.
1-1 t/m 31-3 -- Mijn ex en ik woonden in hetzelfde huis en betaalden samen 50/50 de woonlasten.
1-4 t/m 31-5 -- Ik woonde alleen in het huis en betaalde volledig de woonlasten (Zoals ook overeengekomen in het convenant).
De knel zit hem nu in de belastingaftrek van april en mei, die eerste 3 maanden waren gewoon 50/50 en die zijn dus duidelijk. Maar in april en mei heb ik de woonlasten 100% betaald, terwijl mijn partner nog voor 50% eigenaar was. De vraag is nu of ik voor die 2 maanden de belastingaftrek wel voor 100% mag aftrekken, of dat ik deze slechts voor 50% mag aftrekken.
[ Voor 0% gewijzigd door BrammeS op 07-03-2019 13:33 . Reden: spellingscheck ]
Advanced sheep-counting strategies
Je hebt na het scheiden nog 2 jaar de tijd om de situatie in orde maken, maar gedurende deze tijd mag je de eigen woning verdelen zoals jullie het afspreken. Waar je dan voor die 2 maanden rekening mee houden, dat als jij alles betaald hebt, de helft daarvan partneralimentatie is. Die kan jij aftrekken van je inkomen.BrammeS schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:25:
Ik ben bezig met invullen, alleen loop tegen het volgende vraagstuk aan.
Daar en tegen is dat deel voor je ex belast en die kan dan haar deel van de rente aftrekken. In de bijgevoegde bron kan je dat ook teruglezen.
Bron: Belastingdienst
Ik heb in 2018 kosten gemaakt voor aankoop woning.
Echter de woning krijg ik pas in 2019 in bezit.
Kan ik de taxatie en advies kosten nu al wel aftrekken? (ik kom dit kopje nu nergens tegen)
Kan ik de taxatie en advies kosten nu al wel aftrekken? (ik kom dit kopje nu nergens tegen)
Ik hanteer zelf het jaar waarin ik betaald heb.Yohost! schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:45:
Taxatie is bij mij uitgevoerd en gefactureerd in december, maar ik heb betaald in januari 2019 en ga het pas in 2019 aftrekken, samen met alle overige kosten ivm aankoop woning.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Nope. Zelfde situatie paar jaar terug ook gehad.Yohost! schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:45:
Alle kosten in december gemaakt, overdracht in januari. Kosten zijn pas aftrekbaar in de aangifte van het jaar van aanschaf.
Je zult volgend jaar in je aangifte ook zien dat het zich redelijk eenvoudig wijst
Misschien wel handig om nu alvast alles al even op een rijtje te zetten en te bewaren, dat is een jaar later toch weer wat weggezakt.
Anoniem: 677216
Je kan een voorlopige aangifte 2019 doen en de kosten daar alvast invullen. Dan krijg je het gedurende dit jaar uitbetaald ipv halverwege 2020.
Pech deze keer. In januari 2017 een nieuwbouwhuis gekocht dat in december opgeleverd zou worden.
In de loop van dat jaar ons oude huis met overwaarde verkocht (zat geen hypotheek meer op) en gaan huren ter overbrugging. De bouw liep echter vertraging op door gebrek aan personeel/slechte planning, waardoor het huis uiteindelijk pas eind februari opgeleverd is. Door de vertraging vervielen de betaaltermijnen ook veel later, waardoor ik op 1 januari 2018 nog een groot deel van de opbrengst van mijn oude huis op mijn rekening had staan, zodat ik een flink bedrag aan VRH moet betalen. 2 maanden later zat dat geld voor het grootste deel in mijn nieuwe huis. Zou hierover met de Belastingdienst nog wat te overleggen zijn, zodat ik geen/minder VRH hoef te betalen?
In de loop van dat jaar ons oude huis met overwaarde verkocht (zat geen hypotheek meer op) en gaan huren ter overbrugging. De bouw liep echter vertraging op door gebrek aan personeel/slechte planning, waardoor het huis uiteindelijk pas eind februari opgeleverd is. Door de vertraging vervielen de betaaltermijnen ook veel later, waardoor ik op 1 januari 2018 nog een groot deel van de opbrengst van mijn oude huis op mijn rekening had staan, zodat ik een flink bedrag aan VRH moet betalen. 2 maanden later zat dat geld voor het grootste deel in mijn nieuwe huis. Zou hierover met de Belastingdienst nog wat te overleggen zijn, zodat ik geen/minder VRH hoef te betalen?
Nee, er is juist gekozen voor 1 peildatum, 1 jan.
JeanQuipers schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:54:
Pech deze keer. In januari 2017 een nieuwbouwhuis gekocht dat in december opgeleverd zou worden.
De lol is er wel af dit jaar, echt alles was bij ons nu volledig en accuraat ingevuld. Alles nog even nagelopen en kon op zend drukken.
Toch fijn dat we ook dit jaar weer een bonus krijgen van de belastingdienst ondanks dat we niets meer hebben hoeven aan te passen
Toch fijn dat we ook dit jaar weer een bonus krijgen van de belastingdienst ondanks dat we niets meer hebben hoeven aan te passen
Ik zou toch even met de belastingdienst overleggen als ik jou was. Als je er VRH over gaat betalen, impliceert dat dat het geld in box 3 zit, maar dan zou je ermee kunnen doen wat je wilt en dat is niet zo. Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat het geld een stukje "eigen woning" is, wat nu toevallig even op een rekening staat (net zoals bijv een bouwdepot, die telt ook niet meer voor VRH).JeanQuipers schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:54:
Anoniem: 224360
Feitelijk kun je er gewoon mee doen wat je wilt dus die verzonnen beperking snap ik niet.AyurVeda schreef op maandag 11 maart 2019 @ 00:18:
[...]
Ik zou toch even met de belastingdienst overleggen als ik jou was. Als je er VRH over gaat betalen, impliceert dat dat het geld in box 3 zit, maar dan zou je ermee kunnen doen wat je wilt en dat is niet zo. Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat het geld een stukje "eigen woning" is, wat nu toevallig even op een rekening staat (net zoals bijv een bouwdepot, die telt ook niet meer voor VRH).
Feitelijk wel, alleen heeft dat wel consequenties voor de HRA, omdat de Belastingdienst vindt dat dat geld onderdeel van je nieuwe woning hoort te zijn. Als je volledige HRA wil, dan kun je er dus niet mee doen wat je wiltAnoniem: 224360 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:35:
[...]
Feitelijk kun je er gewoon mee doen wat je wilt dus die verzonnen beperking snap ik niet.
Xtr3me4me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Je moet daarvoor de belastingdienst bellen. Als je op tijd bent kun je een betalingsregeling treffen, begreep ergens gelezen te hebben dat je het in maximaal 4 termijnen mag betalen als je akkoord krijgt.
Weet het niet meer zeker of het 4 of 6 was.
Je kunt bellen of een formulier opsturen voor een betalingsregeling. Je kunt max 4 maanden kortlopend uitstel krijgen, daarna alles in 1 keer betalen óf een betalingsregeling voor max 12 maanden (dus 1.100/12) voor de IB. Voor Toeslagen max 24 maanden. Let wel op dat je wel rente betaald over alles vanaf de laatste vervaldatum waarop je normaal had moeten betalen.Anoniem: 264566 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:45:
Belastingdienst betalingsregeling
Dan ga ik er voor het gemak vanuit dat je geen ondernemer bent, anders gelden er andere regels.
Si vis pacem, para bellum
Anoniem: 224360
Dat heeft dan niks met je belastingaangifte te maken over het afgelopen jaar. De belastingdienst heeft nul garantie dat het geld ook zo gebruikt wordt.AyurVeda schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:23:
[...]
Feitelijk wel, alleen heeft dat wel consequenties voor de HRA, omdat de Belastingdienst vindt dat dat geld onderdeel van je nieuwe woning hoort te zijn. Als je volledige HRA wil, dan kun je er dus niet mee doen wat je wilt
Ik za deze week toch nog even contact opnemen met de Belastingtelefoon (als ik er door kom, slechte ervaringen mee) om te kijken of er iets mogelijk is.
Het is toch “geoormerkt” geld, en ik kan aantonen dat ik het, zodra het mogelijk was, aan het nieuwe huis heb besteed.
Het is toch “geoormerkt” geld, en ik kan aantonen dat ik het, zodra het mogelijk was, aan het nieuwe huis heb besteed.
Goedemorgen, ik vroeg mij af of er toch nog iemand is die een antwoord heeft op mijn onderstaande vraag?
Ik ga ook nog de belastingtelefoon bellen maar gezien eerdere ervaringen vind ik het persoonlijk prettig om meerdere bronnen te raadplegen.
Na vorige week was ik nog niet toegekomen aan het afmaken van de aangifte, toen ik daar vandaag mee bezig wilde gaan realiseerde ik mij dat ik hier nog geen antwoord op heb.Anoniem: 1187596 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:26:
Toch nog een vervolgvraag gerelateerd aan mijn eerdere vraag hier Anoniem: 1187596 in "Belastingaangifte 2018"
[...]
Tja, het was een eenmalige freelance opdracht dus mijn boerenverstand zegt ja. Klopt deze beredenering?
Ik ga ook nog de belastingtelefoon bellen maar gezien eerdere ervaringen vind ik het persoonlijk prettig om meerdere bronnen te raadplegen.
Ja het gaat echt om de plaats waar de werkzaamheden ook fysiek gedaan zijn en dat is in jouw geval gewoon in Nederland. Als je een onderneming had gehad, waren deze ook gewoon in de onderneming en dus in Nederland belast. Alleen de soort bron van inkomsten wijzigen.Anoniem: 1187596 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:37:
Bron: Belastingdienst, voorbeeld
Hier staat het precies andersom, iemand woon in België en freelancet voor een bedrijf in Nederland, maar dit is gewoon belast in België, tenzij het daar vrijgesteld is, dan zou het hier belast kunnen zijn.
Ook met Amerika hebben wij een belastingverdrag, daar zijn dat soort zaken allemaal in geregeld.
Ben ook echt een frikandel af en toe als het gaat om de belasting aangifte.
Heb ik mooi een voorlopige indicatie gevraagd voor wat ik moet gaan betalen, zodat ik niet steeds alles in keer moet betalen. Betaal ik netjes per maand voor 2019 ipv 2018.
Van de week even bellen met de belastingdienst of ze het kunnen omzetten.
Volgende keer toch beter lezen!
Heb ik mooi een voorlopige indicatie gevraagd voor wat ik moet gaan betalen, zodat ik niet steeds alles in keer moet betalen. Betaal ik netjes per maand voor 2019 ipv 2018.
Van de week even bellen met de belastingdienst of ze het kunnen omzetten.
Volgende keer toch beter lezen!
BedanktSpeedy55 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:06:
[...]
Ja het gaat echt om de plaats waar de werkzaamheden ook fysiek gedaan zijn en dat is in jouw geval gewoon in Nederland. Als je een onderneming had gehad, waren deze ook gewoon in de onderneming en dus in Nederland belast. Alleen de soort bron van inkomsten wijzigen.
Bron: Belastingdienst, voorbeeld
Hier staat het precies andersom, iemand woon in België en freelancet voor een bedrijf in Nederland, maar dit is gewoon belast in België, tenzij het daar vrijgesteld is, dan zou het hier belast kunnen zijn.
Ook met Amerika hebben wij een belastingverdrag, daar zijn dat soort zaken allemaal in geregeld.
Zit ik eigenlijk alleen nog met de strikvraag
"Stopte u in 2018 (gedeeltelijk) met deze activiteiten?"
Ik denk dat ik daar maar ja op invul aangezien ik 2019 niet verwacht nog een opdracht te doen aangezien het echt eenmalig was. Vind de uitleg die er bij staat echter nogal mager maar als ik zo kijk heeft het niet echt invloed op de rest van de aangifte.
Iemand die dit voor mij kan toelichten?
Gaat over "Woningen en andere onroerende zaken"
Bij het invullen van "Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten"
-NHG
-Advieskosten hypotheek adviseur
-Afsluitkosten lening
Bij het invullen van "Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten"
Meeste is wel duidelijk maar nog niet helemaal wat er bedoeld wordt met de financieringskosten van de hypotheek die ik hier niet bij op moet tellen. Vallen daar de volgende kosten onder?Aankoopkosten zijn bijvoorbeeld:
makelaarskosten
overdrachtsbelasting
notariskosten voor de akte van levering (leveringsakte)
taxatiekosten
bouwrente en grondrente vóór de (voorlopige) koop-/aanneemovereenkomst
kosten antispeculatiebeding
We bedoelen hier niet de financieringskosten die u betaalde om de hypotheek af te sluiten.
-NHG
-Afsluitkosten lening
Ja deze kosten vallen onder de financieringskosten.Uthar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:34:
Iemand die dit voor mij kan toelichten?
[...]
Meeste is wel duidelijk maar nog niet helemaal wat er bedoeld wordt met de financieringskosten van de hypotheek die ik hier niet bij op moet tellen. Vallen daar de volgende kosten onder?
-NHG
-Afsluitkosten lening
Bron: Belastingdienst
Bedankt voor de bevestiging. Was ook al op die link terechtgekomen maar kon het daar niet duidelijk uit opmaken dat het niet bij de aankoopkosten hoorde.
Iemand die mij kan helpen? Ik heb in 2018 een KvK aangevraagd omdat ik wat freelance werk wilde gaan doen. Dit heeft geresulteerd in een paar kleine opdrachten verspreid over het jaar. Moet ik nu in mijn aangifte aangeven dat ik een onderneming heb en alle informatie daar invullen?
Ik loop tegen de volgende situatie aan:
Schoonpa, gepensioneerd + AOW, moet onder de streep €175 betalen
Schoonmoeder, AOW, hoeft onder de streep niks te betalen maar krijgt €2575 aan heffingskortingen terwijl ze €1928 moet betalen.
Nu wordt heffingskorting weggestreept tegen het te betalen bedrag. In de heffingskorting zit echter €1157 algemene heffingskorting, die onder voorwaarden uitbetaald kan worden. Een van de voorwaarden is zoals ik het lees dat de partner belasting moet betalen, wat hier het geval is.
Hoe krijg ik nou de heffingskortingen zo gebruikt dat ze het verschil tussen te betalen en kortingen, ofwel €647 kan overhevelen naar schoonpa zodat hij niks bij hoeft te betalen?
Schoonmoeder, AOW, hoeft onder de streep niks te betalen maar krijgt €2575 aan heffingskortingen terwijl ze €1928 moet betalen.
Nu wordt heffingskorting weggestreept tegen het te betalen bedrag. In de heffingskorting zit echter €1157 algemene heffingskorting, die onder voorwaarden uitbetaald kan worden. Een van de voorwaarden is zoals ik het lees dat de partner belasting moet betalen, wat hier het geval is.
Hoe krijg ik nou de heffingskortingen zo gebruikt dat ze het verschil tussen te betalen en kortingen, ofwel €647 kan overhevelen naar schoonpa zodat hij niks bij hoeft te betalen?
Als je de aangifte van je schoonpa + schoonmoeder tegelijkertijd doet dan zou het uitbetalen van de algemene heffingskorting aan de minstverdienende partner automatisch goed moeten gaan.coelho schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:41:
Ik loop tegen de volgende situatie aan:
Maar om recht te hebben op het uitbetalen van deze algemene heffingskorting moet de schoonpa wel voldoende verdienen, dat wil zeggen: hij moet na aftrek van zijn eigen heffingskorting(en) nog wel belasting betalen. Want je krijgt alleen uitbetaald wat je partner daadwerkelijk aan belasting betaald. Het wordt hier uitgelegd: https://www.belastingdien...ortingen-laten-uitbetalen
Dank je, dat las ik ook en ik zou denken dat schoonmoeder het deel wat schoonvader aan belasting zou moeten betalen alsnog uitgekeerd zou krijgen. In de verdeling is haar aangifte echter nihil en die van schoonpa -€175. Er staat nergens iets over teruggave verschil in algemene heffingskorting.Hielko schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:49:
[...]
Als je de aangifte van je schoonpa + schoonmoeder tegelijkertijd doet dan zou het uitbetalen van de algemene heffingskorting aan de minstverdienende partner automatisch goed moeten gaan.
Maar om recht te hebben op het uitbetalen van deze algemene heffingskorting moet de schoonpa wel voldoende verdienen, dat wil zeggen: hij moet na aftrek van zijn eigen heffingskorting(en) nog wel belasting betalen. Want je krijgt alleen uitbetaald wat je partner daadwerkelijk aan belasting betaald. Het wordt hier uitgelegd: https://www.belastingdien...ortingen-laten-uitbetalen
Of moet je de tekst in jouw link lezen alsof het een 'alles of niks' is? Dus alleen verrekening als schoonpa meer zou moeten betalen dan schoonmoeder aan niet verrekende algemene heffingskorting over heeft? Dus geen deelverrekeningen?
Hmm ik denk dat je schoonmoeder wellicht al haar volledige algemene heffingskorting gebruikt. Even een snelle check leert mij dat de algemene heffingskorting max. E1.268 is als je de AOW leeftijd hebt bereikt. Dus als ze E1.928 moet betalen dan blijft er geen algemene heffingskorting over die uitgekeerd kan worden, en de andere heffingskortingen kunnen niet uitgekeerd worden.coelho schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:55:
[...]
Dank je, dat las ik ook en ik zou denken dat schoonmoeder het deel wat schoonvader aan belasting zou moeten betalen alsnog uitgekeerd zou krijgen. In de verdeling is haar aangifte echter nihil en die van schoonpa -€175. Er staat nergens iets over teruggave verschil in algemene heffingskorting.
Of moet je de tekst in jouw link lezen alsof het een 'alles of niks' is? Dus alleen verrekening als schoonpa meer zou moeten betalen dan schoonmoeder aan niet verrekende algemene heffingskorting over heeft? Dus geen deelverrekeningen?