Belastingaangifte 2018 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 20:01
RBE2016 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:07:
Geeft de website van de belastingdienst ook bij jullie een storing aan wanneer je eenmaal ingelogd bent?
Krijg ook een foutmelding. "Door een storing kan er geen correspondentie worden ingezien."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:13:
[...]

Dan zijn het in deze vorm toch slechte regels? Sowieso als je meer verdient, dan wordt je inkomensafhankelijke combinatiekorting hoger?! En als ik even snel kijk naar de inkomensafhankelijke combinatiekorting, dan gaat ie voor 2019 (als je relatief weinig verdient) aanzienlijk naar beneden, terwijl hij voor de "grootverdieners" gelijk blijft.

En kinderbijslag voor mensen die meer dan een bepaald bedrag verdienen is ook wat krom. Een beloning die overbevolking stimuleert. Ik snap dat het voor bepaalde gezinnen een leuk extraatje is, maar moet het een extraatje zijn, of is het bedoelt om mensen die financieel moeite hebben om hun kinderen op te voeden hierin bij te staan?

Ik vraag me af wat de beweegredenen achter dit soort regels zijn. En vooral of deze nog actueel zijn, of dat ze in stand worden gehouden omdat mensen er rekening mee houden.
/off topic
Ik vind het geen slechte regels.
Waarom? De overheid wilt stimuleren dat beide partners (man of vrouw) blijven werken. Ze stimuleren dit, door een hoger bedrag als "korting" te geven als je meer verdiend. En meer verdienen doe je over het algemeen door meer te werken. Natuurlijk kan je er wat van vinden en zou niet het salaris, maar het aantal gewerkte uren van belang zijn. Maar dan krijg je discussies als overwerk, niet geregistreerde uren, etc. Dus dan is het op basis van inkomen het makkelijkst te controleren en er grenzen aan te verbinden.
En heel eerlijk, mensen die meer inkomen hebben, hebben over het algemeen ook een hoger uitgave patroon. Ook dat is voor de Overheid weer fijn, want dan krijgen ze weer BTW binnen.

En kinderbijslag mogen ze niet op bepaalde inkomensgroepen doen. Dit zou in strijd zijn met het feit dat een ieder gelijk behandeld zou moeten worden. Daarom zie je vaak weer additionele subsidies en toeslagen, die het voor de minder bedeelden weer wat makkelijker maken.

Zo kan iemand met een (zeer) laag inkomen bijv. ook vrijstelling aanvragen voor de gemeentelijke belastingen... Dat vind ik dan weer raar... Als je naast mij hetzelfde huis kan kopen (en betalen), maar kennelijk weinig / geen inkomen heb, hoef je ineens niet meer te betalen. En dat terwijl ik dit jaar weer 900+ euro mag aftikken (vind ik overigens niet heel erg, aangezien ze daardoor wel iedere week het vuilnis ophalen en ik de wc kan doorspoelen en zij het afvalwater reinigen).

Maargoed, zo veel mensen, zo veel meningen. Het zal nooit 10% perfect of waterdicht zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 20:51
D_Jeff schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Ik kan mijn volledige uitbetaling wegdragen (200) :/ }:|
Zelfde schuitje?
als ik apart aangifte doe hoeft ze niks terug te betalen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
En hij zit er weer in :)

Heerlijk dat ratio verdeling 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 18:14
Cheesy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Middeling heeft geen effect op toeslagen.

[...]

Daarom kan middeling pas aangevraagd worden als de definitieve aanslag van alle jaren binnen het 3-jarig middelingstijdvak binnen zijn.
Ah, excuus. Ik kreeg dan geheel toevallig spontaan nog zorgtoeslag over een bepaald jaar nav mijn middelingsverzoek. Zal wel een andere verklaring voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:07
Zo dat ging verassend makkelijk :) dit keer geen standaard situatie maar een jaar met verkoop en aankoop woning. Met alle papieren bij de hand is het een koud kunstje!

Wanneer start de uitbetaling :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
President schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:47:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

HRA en combinatie korting vanwege werkende partner met kind(eren).

Yey, vorige week ergens de voorlopige aangifte ingediend met alle inmiddels bekende gegevens: jaaropgaven binnen, hypotheek jaaroverzicht...

Op toeslagen ook alvast salaris van 2018 aangepast n.a.v. de jaaropgaven en alvast de geschatte inkomsten voor 2019 aangepast.

Dagtekening van de brief is 1 maart, dus straks na 8 maart voor de formaliteit maar nog een definitieve aanslag invullen.

Stukken praktischer zo, kan het geld prima missen maar dan hoef ik voor mijn gevoel niet op 1 maart in te vullen en zit ik niet weken of maanden te wachten :-P
Zo, geld van de voorlopige aangifte van de 23e stond zojuist op onze rekening. Net nog even in de definitieve aangifte geschoven met de verdeling (had alles aan partner gedaan, die verdiende het minst) en krijg nu nog 17 euro (vrouw stond op 45 bijbetalen, en omdat dat onder de grens van 46 ligt vervalt dat)

Ideaal zo, ga volgend jaar de voorlopige aangifte ook weer eind februari doen met alle juiste gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:57
Ik volg(de) een studie waarvoor ik studiefinanciering heb ontvangen. Dat stopt echter na 5 jaar.

In 2018 heb ik geen studiefinanciering ontvangen, maar wel studie gevolgd waarvoor ik eerder wel studiefinanciering heb gekregen.

Wat moet ik nou doen bij "Had u recht op studiefinanciering voor een studie? Dan mag u hiervoor geen collegegeld en andere kosten aftrekken."
Ergo: is mijn collegegeld aftrekbaar of niet?

Edit: met de belastingtelefoon gebeld, doorverbonden, na een half uur in de wacht... uiteindelijk zei de vrouw die ik sprak dat ik deze kosten wel mag opvoeren en dat deze kosten dus aftrekbaar zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door Richh op 01-03-2019 14:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-01 22:16
Misschien is dit wel een "domme" vraag, maar ik stel hem toch maar.

Aangaande de belastingaangifte over studiegelden.
In 2018 ben ik van werkgever gewisseld, bij mijn oude werkgever had ik een studieschuld openstaan van een X-bedrag. Deze heb ik als eindafrekening zelf betaald, en dit is uiteindelijk van het laatste vakantiegeld/overuren afgehouden.

Kleine kanttekening: mijn oude werkgever heeft een eigen opleidingscentrum, waar zowel eigen personeel als externen worden opgeleid. (mocht dit relevante informatie zijn)

Kan ik deze kosten ook invullen op mijn belastingaangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 14:52
Zojuist klaar met de aangifte, vorig jaar huis gekocht maar de aangifte ging makkelijker dan ik vooraf had gedacht. We krijgen zo'n 2.7k terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:54
Ook ingevuld. Wat me opviel was dat in 2018 de rente is aangepast van mijn hypotheek ( ander leenrisico en einde 1e looptijd)

De oude en nieuwe leendelen staan er keurig. Echter bij mijn oude leendelen stond niet aangevinkt gebruikt voor financiering/verbouwing woning adres x. Dit aangezet ( melding erbij dit is anders dan door ons ingevuld)

Nu krijg ik terug wat ik verwacht. Een paar Posts hierboven was hetzelfde al aan de hand. Foutje of bewust omdat het vaak niet moet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 23:23
Hi,

Ik heb de volgende vraag die voortkomt uit onze aangifte. even wat achtergrond informatie:

Huis gekocht op 01-05-2018 (hypotheek deel 1 annuitair 271k, deel 2 aflossingsvrij 110 K) totaal 281K
huis verkocht op 27-05-2018 (verkocht voor 248K)

We hadden overwaarde op de hypotheek en dit is totaal 19605,33 wat wij gestort hebben gekregen. Hier mogen als ik het goed begrijp nog de verkoopkosten af (in ons geval 200,00 foto's huis, 225 euro funda plaatsen en 2275 euro verkoopmakelaar kosten) dat maakt dus de overwaarde 16.905,33

De aankoop en verbouwingskosten + een aflossing van 3300 (allen voor het nieuwe huis en verklaarbaar in Excel) maken samen 16.922 euro.

vragen:
- heb ik nu alle eigenwonigreserve correct gebruikt? (ik denk van wel maargoed)
- kan ik nu in de aangifte bij het kopje "Hypotheken en andere schulden" onder "Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning die uw hoofdverblijf was" het volle bedrag van de hypotheek invullen? dus 281K of gaat dit om de schuld op die datum van mijn oude woning? dus 241.500 euro (de originele hypotheekwaarde, die niet afgelost was maar in een bankspaardeel zat, deze afrekening kwam later)

Ik snap niet goed wat hier in te vullen en de uitleg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

BastaRhymez schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:24:
[...]
Zo kan iemand met een (zeer) laag inkomen bijv. ook vrijstelling aanvragen voor de gemeentelijke belastingen... Dat vind ik dan weer raar... Als je naast mij hetzelfde huis kan kopen (en betalen), maar kennelijk weinig / geen inkomen heb, hoef je ineens niet meer te betalen. En dat terwijl ik dit jaar weer 900+ euro mag aftikken (vind ik overigens niet heel erg, aangezien ze daardoor wel iedere week het vuilnis ophalen en ik de wc kan doorspoelen en zij het afvalwater reinigen).

Maargoed, zo veel mensen, zo veel meningen. Het zal nooit 10% perfect of waterdicht zijn
volgens mij is kwijtschelding alleen mogelijk als je minder dan 1600 vermogen hebt(overwaarde zien ze ook als vermogen)
Dus dan kan je het huis eigenlijk niet betalen(iig de aflossing niet) en mag je hopen dat je snel weer boven jan bent. Er zijn natuurlijk altijd mensen die precies tussen de mazen van de wet heenglippen ze kunnen inderdaad de regels niet voor iedereen precies aanpassen, zal eigenlijk maatwerk moeten zijn maar dat is onbetaalbaar.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 14:22
waarschijnlijk een domme vraag, maar:
ik heb gehele aangifte ingevuld, inclusief nieuw gekochte huis etc etc.
Nu ben ik aan het eind belang en krijg een welkom bedrag terug.
Echter heb ik sinds dit jaar ook recht op Inkomensafhankelijke combinatiekorting. Waar zie ik nu bij de laatste overzichten voordat je de aangifte verzend, of dat deze is toegekend/meegenomen?
Ik zie de post of het bedrag nergens terug komen lijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
D_Jeff schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Ik kan mijn volledige uitbetaling wegdragen (200) :/ }:|
Zelfde schuitje?
Zelfde fout ook gemaakt, uitbetalen nooit never nooit vrijwillig doen.

Vwb. mensen die vorig jaar een nieuwe hypotheekrente hebben gekregen, kijk de voor ingevulde rente goed na, hier klopte geen hout van bij mij.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 01-03-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
PhrancK schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:52:
Echter heb ik sinds dit jaar ook recht op Inkomensafhankelijke combinatiekorting. Waar zie ik nu bij de laatste overzichten voordat je de aangifte verzend, of dat deze is toegekend/meegenomen?
Voor het verzenden wordt de berekening getoond,
Bij de minst verdienende partner zie je daar de IACK terug komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

PhrancK schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:52:
Dat zie je nadat je de berekening hebt gemaakt (Dus de verdeling) dan krijg je een bladzijde met alle bedragen in een overzicht te zien en daar staat inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Tip: Aangezien ik dit moest aanvechten voor de I.A.C.K. Je kind moet of tenminste 6 maanden ingeschreven hebben gestaan op jouw woonadres of je kind moet 3 volledige dagen of meer bij jou verbleven hebben in dat jaar. Daarbij mag het kind niet ouder zijn dan 12 jaar.

Als je getrouwd bent geweest ben je verplicht een ouderschapsplan opgesteld te hebben. Daarin staan alle regels in waar je als ouder aan moet houden voor je kind.
Ben je niet getrouwd geweest en heb je alleen samen gewoond (Let op geregistreerd partnerschap valt ook onder de regels trouwen/scheiding) dan heb je een overeenkomst nodig waarbij abeide handtekeningen onderstaan.
Daarbij wordt er ook gelet op de BRP. Daarin zal de belastingdienst naar kijken op welke datum waar het kind geregistreerd staat qua woonadres.

Automatisch wordt i.a.c.k verlengd aan de minst verdiende ouder.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 14:22
BastaRhymez schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:58:
[...]

Voor het verzenden wordt de berekening getoond,
Bij de minst verdienende partner zie je daar de IACK terug komen
dank, idd bij minst verdienende partner onder heffingkortingen. 8)7
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:19

Ankh

|true

Vorig jaar hebben wij onze belastingaangifte bij een kantoortje laten doen, omdat simpelweg we dachten dat het wat lastiger zou zijn door verkoop en aankoop van woning. Het betrof nieuwbouw, dus in Q1 2017 getekend met hypotheek en pas Q1 2018 erin gegaan. Nu heb ik even gewacht om toch te kijken of ik het zelf red en ik weer een paar tientjes kan besparen (als echte hollander). Er zitten weinig rare dingen tussen, maar nog wel even vraag. In 2017 heb ik veel freelance werk gedaan, dit allemaal netjes opgegeven als inkomsten (ik gok als overige werk). Nu heb ik in 2018 nog 1 factuur gestuurd, bedrag van 1700 euro ongeveer en daarna ben ik bij hem in dienst gegaan. Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er een minimum aan de inkomsten bij overige werk zat, maar kan het niet vinden. Ga er vanuit dat ik dit bedrag gewoon moet opgeven?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ankh schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:04:
Vorig jaar hebben wij onze belastingaangifte bij een kantoortje laten doen, omdat simpelweg we dachten dat het wat lastiger zou zijn door verkoop en aankoop van woning. Het betrof nieuwbouw, dus in Q1 2017 getekend met hypotheek en pas Q1 2018 erin gegaan. Nu heb ik even gewacht om toch te kijken of ik het zelf red en ik weer een paar tientjes kan besparen (als echte hollander). Er zitten weinig rare dingen tussen, maar nog wel even vraag. In 2017 heb ik veel freelance werk gedaan, dit allemaal netjes opgegeven als inkomsten (ik gok als overige werk). Nu heb ik in 2018 nog 1 factuur gestuurd, bedrag van 1700 euro ongeveer en daarna ben ik bij hem in dienst gegaan. Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er een minimum aan de inkomsten bij overige werk zat, maar kan het niet vinden. Ga er vanuit dat ik dit bedrag gewoon moet opgeven?
Belastingtelefoon bellen 08000543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:07
meermarco schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:11:
Ook ingevuld. Wat me opviel was dat in 2018 de rente is aangepast van mijn hypotheek ( ander leenrisico en einde 1e looptijd)

De oude en nieuwe leendelen staan er keurig. Echter bij mijn oude leendelen stond niet aangevinkt gebruikt voor financiering/verbouwing woning adres x. Dit aangezet ( melding erbij dit is anders dan door ons ingevuld)

Nu krijg ik terug wat ik verwacht. Een paar Posts hierboven was hetzelfde al aan de hand. Foutje of bewust omdat het vaak niet moet??
Bovenstaande was bij mij ook het geval, de leningdelen van de verkochte woning stonden op nee.

Die van de huidige woning stonden vooraf wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:38
Bij mij hetzelfde, leningdelen van de verkochte woning stonde op nee en de huidige woning goed.

Nog een vraag: mijn nieuwe hypotheek bestaat uit meerdere leningdelen, maakt het dan nog uit bij welk deel ik de financieringskosten invul? Uiteindelijk wordt het toch opgeteld, dus vooralsnog heb ik alles bij het eerste leningdeel ingevuld.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

pennywiser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:08:
[...]

Belastingtelefoon bellen 08000543
Heb op twitter de vraag gesteld, ze zijn op vrijdag na 17u niet meer bereikbaar.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27
Ankh schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:04:
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er een minimum aan de inkomsten bij overige werk zat, maar kan het niet vinden.
Nee als het onder de definitie van inkomsten uit arbeid valt (in dit geval zeker) dan is er vervolgens geen drempel van toepassing.
Ga er vanuit dat ik dit bedrag gewoon moet opgeven?
Ja dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Spixo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:05:
Ik heb in 2018 de risico-opslag hypotheekrente laten verlagen aan de hand van een taxatierapport. Dit rapport is opgesteld door een onafhankelijk taxateur. Kan ik de kosten van deze taxatie aftrekken (ondanks dat het dus al een bestaande hypotheek betreft)?
Iemand die hier uitsluitsel over heeft zodat ik de aangifte kan versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46

Zenix

BOE!

Ik ben vorig jaar begonnen met aankoop van een nieuw huis, is er nog niet. Maar wil mijn kosten voor hypotheek advies aftrekken.

Ik kan dit nergens vinden tussen de opties. Dus moet ik gewoon het bedrag van mijn loon aftrekken als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zenix schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:39:
Ik ben vorig jaar begonnen met aankoop van een nieuw huis, is er nog niet. Maar wil mijn kosten voor hypotheek advies aftrekken.

Ik kan dit nergens vinden tussen de opties. Dus moet ik gewoon het bedrag van mijn loon aftrekken als ik het goed begrijp?
Volgens mij kan je de kosten pas aftrekken welke je maakt voor een daadwerkelijke hypotheek. Deze niet dus.
Maw. geen hypotheek geen aftrek kosten of rente eigen huis.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 01-03-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

pennywiser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Volgens mij kan je de kosten pas aftrekken welke je maakt voor een daadwerkelijke hypotheek. Deze niet dus.
Maw. geen hypotheek geen aftrek kosten of rente eigen huis.
Ik heb de hypotheek, ze moeten alleen nog starten met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zenix schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:23:
[...]

Ik heb de hypotheek, ze moeten alleen nog starten met de bouw.
Dat zei je niet :) Dan gewoon aftrekken onder kopje Fincancieringskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

pennywiser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Dat zei je niet :) Dan gewoon aftrekken onder kopje Financieringskosten
Hoe krijg ik die tevoorschijn? Ik kan hem niet direct vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zenix schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:41:
[...]

Hoe krijg ik die tevoorschijn? Ik kan hem niet direct vinden...
Hypotheken en anders schulden invullen. Daar dan ergens onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Vandaag even de eerste gedeelte ingevuld.

Notariskosten ingevuld.
Gegevens met de rente klopt ook, krijg ik alleen maar de notariskosten terug :')

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

pennywiser schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:43:
[...]

Hypotheken en anders schulden invullen. Daar dan ergens onderaan.
Als ik daar invul, dan valt het onder box3. Ik moet deze kosten toch in box 1 aftrekken?

Ik zie hier het volgende staan:
https://www.consumentenbo...ig-aftrekbare-kosten-huis

Let op: als de rente niet aftrekbaar is, zijn de kosten van de geldlening ook niet aftrekbaar. Is de rente maar deels aftrekbaar (bijvoorbeeld door de bijleenregeling), dan zijn de kosten ook alleen voor dat deel aftrekbaar. Bekijk ook het overzicht van de Belastingdienst met eenmalige kosten van je eigen woning die fiscaal aftrekbaar zijn.

Ik betaal nog geen hypotheek (geen rente) dus ik kan het niet aftrekken als ik het goed begrijp?

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 01-03-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zenix schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:53:
[...]

Als ik daar invul, dan valt het onder box3. Ik moet deze kosten toch in box 1 aftrekken?

Ik zie hier het volgende staan:
https://www.consumentenbo...ig-aftrekbare-kosten-huis

Let op: als de rente niet aftrekbaar is, zijn de kosten van de geldlening ook niet aftrekbaar. Is de rente maar deels aftrekbaar (bijvoorbeeld door de bijleenregeling), dan zijn de kosten ook alleen voor dat deel aftrekbaar. Bekijk ook het overzicht van de Belastingdienst met eenmalige kosten van je eigen woning die fiscaal aftrekbaar zijn.

Ik betaal nog geen hypotheek (geen rente) dus ik kan het niet aftrekken als ik het goed begrijp?
Belastingtelefoon bellen voor zekerheid. Ik vraag zulke zaken ook altijd meteen aan de makelaar en notaris, daar betaal je ze voor. Later bel ik dan mogelijk alsnog de bt, maar ik wil meestal direct zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
meermarco schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:11:

Hier ook, schrok er best van. Moest dik 2000 betalen. Uiteindelijk stond er een vinkje fout in alle hypotheekdelen en blijk ik juist bijna 2000 te krijgen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:16
Zo ook weer ingevuld :) Bij de vooraf ingevulde gegevens stond mijn vorige woning er wel in (verkocht in 2017) en mijn huidige woning niet :?
Maar naast die aanpassing verder geen gekke dingen. Krijg weer wat centen terug 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:24
Grrr mijn gegevens zijn niet bekend en niet vooraf ingevuld. Is er een kans dat dat op een later tijdstip alsnog wel gedaan wordt? Of moet ik echt alles bij elkaar gaan zoeken i.p.v. controleren wat er staat :(

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 08:36
Wat een troep, vrouwtje werkt niet en ik werk full time.
Gezamenlijk moeten we ruim 650 euro terug betalen, dat had ik even niet zien aankomen.
Dacht geld terug te krijgen, heb een onregelmatigheids toeslag welke apart belast wordt tegen net geen 50%.
600 bruto van die standby vergoeding geeft 303 netto en had wat overuren laten uitbetalen in 2018.
Snap der niets van waarom we zo veel moeten terug betalen.
Toeslagen hebben we al jaren niet dus daar kan het niet van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bij mij ontbreekt mijn studieschuld bij de DUO in de vooraf ingevulde gegevens, terwijl ik onder andere op mijn.duo.nl het volgende lees:
Bestaat uw schuld (gedeeltelijk) uit een prestatiebeurs? Dan mag u de schuld (zonder rente) onder bepaalde voorwaarden opgeven bij de aftrek studiekosten. Dat is pas het geval 10 jaar nadat u voor het eerst prestatiebeurs hebt ontvangen en u geen diploma heeft behaald. Deze informatie wordt door DUO aangeleverd voor de Vooraf Ingevulde Aangifte.
Zijn er meer mensen bij wie deze gegevens ontbreken? Ik ben in 2007 begonnen aan een studie die ik nooit afgemaakt heb, en vorig belastingjaar is deze schuld definitief geworden. Dit zou ik dan toch gewoon af mogen trekken?
Zo ja, welk nummer moet ik opgeven? Is dat de referentie die ik terugvind op alle incasso's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:22
TommyboyNL schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:59:
Bij mij ontbreekt mijn studieschuld bij de DUO in de vooraf ingevulde gegevens, terwijl ik onder andere op mijn.duo.nl het volgende lees:

[...]

Zijn er meer mensen bij wie deze gegevens ontbreken? Ik ben in 2007 begonnen aan een studie die ik nooit afgemaakt heb, en vorig belastingjaar is deze schuld definitief geworden. Dit zou ik dan toch gewoon af mogen trekken?
Zo ja, welk nummer moet ik opgeven? Is dat de referentie die ik terugvind op alle incasso's?
Het opnemen van de DUO schuld is alleen van belang wanneer je box 3 vermogen boven de vrijstelling uitkomt. Anders heeft het geen zin om op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Sparxy86 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:05:
[...]

Het opnemen van de DUO schuld is alleen van belang wanneer je box 3 vermogen boven de vrijstelling uitkomt. Anders heeft het geen zin om op te nemen.
Dat komt het, anders zou ik bovenstaande vraag niet stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
TommyboyNL schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:10:
[...]

Dat komt het, anders zou ik bovenstaande vraag niet stellen ;)
Nou je zal niet de eerste zijn die denkt dat de rente op de DUO schuld aftrekbaar is of iets dergelijks. Maar dan heb ik niets gezegd, zelf invullen en het komt in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja dat kan/mag. Let er wel op dar je bet voor 1 leningdeel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
meermarco schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:19:
Ja dat kan/mag. Let er wel op dar je bet voor 1 leningdeel doet.
Ik mag niet mijn volledige lening aftrekken? Zo niet, welk leningdeel mag ik aftrekken, en welk deel niet?
En heb je daar toevallig een bron van? Ik ben deze regel tot nog toe nergens tegen gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door TommyboyNL op 01-03-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Maakt het nou nog verschil in wanneer je bericht krijgt wanneer je tot 1 mei aangifte doet? Heb hem net verstuurd, iack + nieuwbouwhuis met veel kosten voor notaris, financiering, dubbele hypotheekkosten en al dat meer maakte dat er een buitengewoon aangenaam bedrag uit kwam rollen.. liever vandaag als morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Afwezig schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:25:
Maakt het nou nog verschil in wanneer je bericht krijgt wanneer je tot 1 mei aangifte doet? Heb hem net verstuurd, iack + nieuwbouwhuis met veel kosten voor notaris, financiering, dubbele hypotheekkosten en al dat meer maakte dat er een buitengewoon aangenaam bedrag uit kwam rollen.. liever vandaag als morgen.
Doet u aangifte in maart, dan krijgt u vóór 1 juli bericht.
Wanneer de uitbetaling geschiedt is echter vrij willekeurig. Ook hoeft het bovengenoemde bericht niet per se de definitieve aanslag te zijn. Zelf moest ik daar anderhalf jaar op wachten toen ik een huis gekocht had. Ook wacht ik nog steeds op mijn definitieve aanslag over 2017...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Laatst online: 23-06 16:03
Ruim 4500 piek terug. Een nieuw huis kopen was nog nooit zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
thatanas schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:46:
Ah de sigaar uit eigen doos 😇

Maar ja inderdaad altijd fijne :), krijg dit jaar ook weer lekker wat terug en dat voelt beter dan betalen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Je hebt het ook betaald ;)
Ik ben blij dat ik 3.9k terug krijg maar heb 3x zoveel eigen geld moeten inleggen bij aankoop ;)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

Hier ook een dikke sigaar uit eigen doos (wij doen geen voorlopige teruggave) en nog een spaarhypotheek op 5%. En combinatiekorting doordat we beide werken en kinderen hebben doet ook leuke zaken (dat is dan weer geen sigaar uit eigen doos).

Vrouwlief zit naast me op de bank met haar laptop al de zomer vakantie te boeken en het dus alweer uit te geven voordat we het binnen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, heb net ook maar eens aangifte gedaan. Dit jaar ongeveer 2100 euro terug (HRA rulez). Redelijk vergelijkbaar met vorige jaren dus (altijd zo rond de 1900-2200 euro terug).

Moet zeggen dat het dit jaar alweer een stuk makkelijk invullen is geworden. Nu was *letterlijk* alles al (correct) voor-ingevuld, waar ik vorig jaar nog een paar kleine zaken zelf moest ingeven was dat nu niet meer nodig. Kon na controles alles next-next-finishen en de zaak indienen.

Top gedaan dus van de Belastingdienst! :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

wildhagen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 06:21:
Dit jaar ongeveer 2100 euro terug (HRA rulez)..
Ik blijf erbij dat dit een sigaar uit eigen doos is: je moet altijd nog twee keer zoveel aan rente aan de bank betalen. Laat je niet gek maken met deze vette worst van de overheid, de bank is lachende derde.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Freakertje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:11:
[...]

Ik blijf erbij dat dit een sigaar uit eigen doos is: je moet altijd nog twee keer zoveel aan rente aan de bank betalen. Laat je niet gek maken met deze vette worst van de overheid, de bank is lachende derde.
Natuurlijk is het een sigaar uit eigen doos, maar het voelt nog altijd een stuk beter om geld te ontvangen dan het te moeten betalen ;)

En je krijgt voor dat geld natuurlijk ook een hoop terug. Nederland staat niet voor niets structureel hoog in de top-10 van beste landen om te wonen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

wildhagen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:12:
[...]

Natuurlijk is het een sigaar uit eigen doos, maar het voelt nog altijd een stuk beter om geld te ontvangen dan het te moeten betalen ;)

En je krijgt voor dat geld natuurlijk ook een hoop terug. Nederland staat niet voor niets structureel hoog in de top-10 van beste landen om te wonen :)
Nee, niet! De belastingdienst betaalt uit de staatkas indirect, via een man-in-the-middle (jij), uit aan de banken. Dat is belastinggeld wat dus NIET wordt uitgegeven aan een Nederland, maar aan een staatsinfuus richting de banken! Dit kost 14 miljard per jaar (2011, recentste cijfers die ik even zo snel kon vinden), geld wat ook aan dingen als zeg eens het klimaatakkoord besteed had kunnen worden.

Ik zal niet verder gaan met deze discussie, omdat die anders teveel off-topic gaat, maar zeggen dat HRA Nederland mooier maakt moest ik toch echt even corrigeren. Dat wel betaald belastinggeld Nederland mooier maakt, ben ik wel met je eens (hoewel anderen ook hier weer een mening over zullen hebben) ;)
Back to the aangiftes? :)

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27

Oekol

waka waka hey hey

Vraag: ik ben afgelopen jaar begonnen er fulltime werken. En gisteren mij belastingaangifte gedaan en ik krijg bijna 2500 euro terug. Terwijl ik loonheffing aan had staan etc. Vriend van mij exact hetzelfde. Is dit omdat we net begonnen zijn met fulltime werken?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Leoon. schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:32:
Vraag: ik ben afgelopen jaar begonnen er fulltime werken. En gisteren mij belastingaangifte gedaan en ik krijg bijna 2500 euro terug. Terwijl ik loonheffing aan had staan etc. Vriend van mij exact hetzelfde. Is dit omdat we net begonnen zijn met fulltime werken?
Als je gewoon een baan hebt met loonheffing korting aan dan kom je meestal uit op 0,-, al kan je met een koopwoning wel HRA terug krijgen.

Heb je het wel correct ingevuld vanuit jaaropgave? Heb je gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

President schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Als je gewoon een baan hebt met loonheffing korting aan dan kom je meestal uit op 0,-, al kan je met een koopwoning wel HRA terug krijgen.

Heb je het wel correct ingevuld vanuit jaaropgave? Heb je gemiddeld?
Cijfers waren gelijk aan die van werk en geen woning en gemiddeld weet ik niet eens hoe dat moet :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26
Nog leuker als je al je belastingteruggave in versnelde aflossing stopt. Helemaal nu de HRA langzaam wordt afgebouwd.
wildhagen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 06:21:
Nu was *letterlijk* alles al (correct) voor-ingevuld, waar ik vorig jaar nog een paar kleine zaken zelf moest ingeven was dat nu niet meer nodig.
Enige wat hier niet ingevuld stond was de familiehypotheek. Maar daarvoor heeft de BD ook weer handige online formulieren om je ermee te helpen :)

[ Voor 41% gewijzigd door CurlyMo op 02-03-2019 11:17 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nou bijna alles was al correct ingevuld, moest alleen weer de datum van m'n hypotheek ingang invullen (vorig jaar ook al, 2017 huis gekocht). Weer leuk bedragje terug zo. Ben benieuwd hoe lang de uitbetaling dit keer gaat duren, vorig jaar pas half Juli, dus ik wacht rustig af. Weinig werk zo, gelukkig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:21
Leoon. schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Cijfers waren gelijk aan die van werk en geen woning en gemiddeld weet ik niet eens hoe dat moet :)
Klopt als je na 1 januari begint met werken. Je werkgever moet rekening houden met 1/12e van de de arbeidskorting en algemene heffingskorting per maand. Als je dus per 1 juli in dienst bent getreden is er geen rekening gehouden met het feit dat je nog recht hebt op de overige 6/12e van de heffingskortingen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

B-Bandit schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Klopt als je na 1 januari begint met werken. Je werkgever moet rekening houden met 1/12e van de de arbeidskorting en algemene heffingskorting per maand. Als je dus per 1 juli in dienst bent getreden is er geen rekening gehouden met het feit dat je nog recht hebt op de overige 6/12e van de heffingskortingen.
Nice, dat is het antwoord wat ik zocht. Ik ben in september gestart dus verklaart een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 16:32
SmurfLink schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:16:
Nou bijna alles was al correct ingevuld, moest alleen weer de datum van m'n hypotheek ingang invullen (vorig jaar ook al, 2017 huis gekocht). Weer leuk bedragje terug zo. Ben benieuwd hoe lang de uitbetaling dit keer gaat duren, vorig jaar pas half Juli, dus ik wacht rustig af. Weinig werk zo, gelukkig.
Hier precies het zelfde, maar het huis is eind 2016 gekocht. 5 minuutjes werk :-)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Een vraagje met betrekking tot de aftrek om dubbele belasting te voorkomen.

In 2017 heb ik bijv. €500 dividendbelasting betaald, zowel in BE als in NL (totaal dus €1000).
In 2017 heb ik geen vrh betaald, dus viel er niks te verrekenen.
De aanslag over 2017 is nog niet definitief.

Ik heb België verzocht om terugbetaling van die €500, maar nog niet ontvangen.

Nu moet ik over 2018 wel wat vrh betalen, bijv. €100.

Nu zie ik wel de vraag: "Had u een restant buitenlandse belasting over 2017 of eerder op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?" "Bedrag van deze buitenlandse belasting:"
Daar kan ik de Belgische belasting invullen. Vul ik dan €500 in, of €100, omdat dat alles is wat ik kan verrekenen?

Maar waar vul ik dan de €500 NL belasting invullen om die te verrekenen?

Of kan ik beter wachten tot 2017 definitief is en/of het in een toekomstige aanslag verrekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Leoon. schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:09:
[...]
... en gemiddeld weet ik niet eens hoe dat moet :)
Valt met dit tooltje weinig aan te weten.
Als jij de cijfers van je belastingaangiftes van de afgelopen 5, 6 jaar beschikbaar hebt, moet het lukken :)
Enige wat je in de gaten moet houden, is dat je niet te snel moet 'toehappen', soms is het nog voordeliger een jaartje langer te wachten en je tweede jaar ook te middelen over slechts één jaar dat je niet gewerkt hebt.
Uiteraard kun je wat spelen met deze tool en je verwachte inkomen van 2020 bij 2019 invullen, 2019 bij 2018 etc. zodat je een REDELIJK beeld krijgt van wat je kunt verwachten en of een jaartje wachten misschien (extra) loont.
Speel dus vooral met de knoppen (welk jaar wil je middelen) en kijk wat er gebeurd. Als ik het goed herinner, leverde het mij €1000,- (inclusief drempelaftrek) op toen ik begon met werken.

Een redelijk standaard brief is ook wel op internet te vinden, de berekening bijvoegen (screenshots van de tool) en opsturen naar je belastingkantoor. Makkelijker kunnen we het bijna niet maken (behalve als ze dit automatisch voor jou zouden gaan doen, maar ja, waarom zouden ze jou het geld geven waar je recht op hebt he, het moet wel wat moeite blijven kosten... )
Aikon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:41:
Een vraagje met betrekking tot de aftrek om dubbele belasting te voorkomen.
…..
Ik heb hier eerder in dit topic redelijk uitgebreid over geschreven en in een iets latere post nog wat meer toelichting gegeven. Schroom niet om na het lezen nog verder te vragen, het is materiaal voor gevorderden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Freakertje op 02-03-2019 12:25 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
CurlyMo schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Nog leuker als je al je belastingteruggave in versnelde aflossing stopt. Helemaal nu de HRA langzaam wordt afgebouwd.
De HRA wordt afgebouwd naar hetzelfde niveau als mijn inkomstenbelasting in het nieuwe tweeschalenstelsel als het goed is (36,93%).

Pas over een jaar ga ik boven de 68k euro verdienen, en betaal ik over het laatste beetje inkomen 45,5% inkomstenbelasting waar ik maar recht heb op aftrek die rekening houdt met 36,93% (als ik de kabinetsplannen goed begrepen heb).

Maar maak je geen zorgen: hier gaat elke euro die overblijft rechtstreeks in de hypotheek ;). Zonnepanelen liggen op het dak lekker rendement te pakken sinds januari. En 10% van het huis is afgelost in een krappe 15 maanden komende maand mei. Daar zijn we trots op! Zo snel mogelijk van de 'kop' van onze hypotheek af (~30%) is ons doel. Daarna gaan we in een breder portfolio investeren.

Momenteel lopen we echter een risico als ik mijn baan zou verliezen. Die kans acht ik klein (werkzaam bij de overheid en ik doe m'n werk goed :) ), dus ik wil eerst de schaapjes 'redelijk' op het droge qua huis, zodat we op één inkomen sober verder zouden kunnen leven.

Dit alles hoort echter iets meer in het FO-topic thuis bedenk ik me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Oke ik loop dus net me aangifte door. Naar mijn mening klopt alles. Vorig jaar betaalde ik een 150 euro belasting. Heel 2017 gewerkt en lekker gespaard als thuiswonende. Afgelopen jaar 2018 precies hetzelfde dus ik dacht ik ga nu MEER belasting betalen omdat ik meer vermogen in cash heb opgebouwd.

Is de uitslag dat ik nu nog geen € 100 hoef te betalen.. Huh? Gaat erg tegen me gevoel in .
Ik heb de getallen gecheckt met me jaaroverzicht van bank en loon en belasting heeft het juist voor me ingevuld.

Verder heb ik geen huis, geen partner, geen kids geen schulden. Dus het is dom vermogen optellen en over betalen. Me vermogen is gestegen maar betaal nu minder belasting.

Ik vind het niet erg hoor begrijp me niet verkeerd. Maar wat mis ik hier?

[ Voor 12% gewijzigd door Klaas25 op 02-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb ook mijn belastingaangifte gedaan, komt er uit dat ik 12 euro terugkrijg. Maar omdat 12 minder dan 14 is, krijg ik niks?
Wie heeft dat arbitraire getal bedacht :?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
dragonhaertt schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:36:
Ik heb ook mijn belastingaangifte gedaan, komt er uit dat ik 12 euro terugkrijg. Maar omdat 12 minder dan 14 is, krijg ik niks?
Wie heeft dat arbitraire getal bedacht :?
Voelt inderdaad heel arbitrair he. Zo moest mijn vrouw 46 euro betalen, maar omdat 46 euro de grens is voor niet hoeven terug te betalen, betaalt ze niets. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
Klaas25 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:35:
Oke ik loop dus net me aangifte door. Naar mijn mening klopt alles. Vorig jaar betaalde ik een 150 euro belasting. Heel 2017 gewerkt en lekker gespaard als thuiswonende. Afgelopen jaar 2018 precies hetzelfde dus ik dacht ik ga nu MEER belasting betalen omdat ik meer vermogen in cash heb opgebouwd.

Is de uitslag dat ik nu nog geen € 100 hoef te betalen.. Huh? Gaat erg tegen me gevoel in .
Ik heb de getallen gecheckt met me jaaroverzicht van bank en loon en belasting heeft het juist voor me ingevuld.

Verder heb ik geen huis, geen partner, geen kids geen schulden. Dus het is dom vermogen optellen en over betalen. Me vermogen is gestegen maar betaal nu minder belasting.

Ik vind het niet erg hoor begrijp me niet verkeerd. Maar wat mis ik hier?
Het heffingsvrije vermogen is omhoog gegaan in 2018 ten opzichte van 2017. Dat is nu €30.000 en was €25.000. Misschien is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Freakertje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:19:
[...]

Valt met dit tooltje weinig aan te weten.
Als jij de cijfers van je belastingaangiftes van de afgelopen 5, 6 jaar beschikbaar hebt, moet het lukken :)
Enige wat je in de gaten moet houden, is dat je niet te snel moet 'toehappen', soms is het nog voordeliger een jaartje langer te wachten en je tweede jaar ook te middelen over slechts één jaar dat je niet gewerkt hebt.
Uiteraard kun je wat spelen met deze tool en je verwachte inkomen van 2020 bij 2019 invullen, 2019 bij 2018 etc. zodat je een REDELIJK beeld krijgt van wat je kunt verwachten en of een jaartje wachten misschien (extra) loont.
Speel dus vooral met de knoppen (welk jaar wil je middelen) en kijk wat er gebeurd. Als ik het goed herinner, leverde het mij €1000,- (inclusief drempelaftrek) op toen ik begon met werken.

Een redelijk standaard brief is ook wel op internet te vinden, de berekening bijvoegen (screenshots van de tool) en opsturen naar je belastingkantoor. Makkelijker kunnen we het bijna niet maken (behalve als ze dit automatisch voor jou zouden gaan doen, maar ja, waarom zouden ze jou het geld geven waar je recht op hebt he, het moet wel wat moeite blijven kosten... )

[...]

Ik heb hier eerder in dit topic redelijk uitgebreid over geschreven en in een iets latere post nog wat meer toelichting gegeven. Schroom niet om na het lezen nog verder te vragen, het is materiaal voor gevorderden ;)
Een betere site is: https://www.belastinghelden.nl/

Je vult de jaren in die je wilt, en je ziet vanzelf de voordeligste periode, inclusief bijbehorende brief :)

Ik ga je linkjes doornemen vanmiddag, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Sparxy86 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Het heffingsvrije vermogen is omhoog gegaan in 2018 ten opzichte van 2017. Dat is nu €30.000 en was €25.000. Misschien is dat het?
Hmm ik heb veel meer gespaard dan die € 5000 euro verschil. Net wat ik zeg.
Me spaarrekening is gestegen dus zou in theorie meer belasting moeten betalen. De aanslag is minder. Wat zeg ik, de helft..

[ Voor 17% gewijzigd door Klaas25 op 02-03-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Klaas25 zowel de belastingvrije voet is omhoog gegaan, als het tarief zelf omlaag. Kijk even wat het verschil wat je moet betalen is tussen de verschillende jaren en je weet het.

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 02-03-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

TommyboyNL schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:59:

[...]

Had hem ook niet. Ik heb geen nunmer opgegeven, mag ook referentie "studieschuld""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Freakertje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:19:
[...]
Ok, het is wel duidelijker. Het gaat natuurlijk in mijn geval idd om buitenlandse belasting, die ik van de Nederlandse overheid terugkrijg (die 15% althans). Ik vul daar dus nu het bedrag in van €500, kan nu bijv. €100 verrekenen en vul volgend jaar €400 in en zo door tot het €0 is.

Maar ik heb ook nog paar tientjes dividendbelasting over Nederlandse aandelen van 2017 die ik nog mag verrekenen. Waar vul ik die dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Rukapul schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:35:
[...]

Nee als het onder de definitie van inkomsten uit arbeid valt (in dit geval zeker) dan is er vervolgens geen drempel van toepassing.

[...]

Ja dus.
Net bevestigd inderdaad door de belastingdienst ;) Overigens werd ik vroeger uitbetaald via IB47 en daar zat volgens mij een minimum op. Anyhoe, voor nu geen probleem.
We hebben nog wel 1 vraag uit staan of we voor 1 van onze nieuwe hypotheken (1x aflossingsvrij, 2x annu) nou even goed renteaftrek krijgen. Stond ons bij dat de Rabo de hypotheek heeft overgesloten vanuit onze oude hypotheek en dan mag het wel volgens de notities wel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Aikon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:38:
[...]
Maar ik heb ook nog paar tientjes dividendbelasting over Nederlandse aandelen van 2017 die ik nog mag verrekenen. Waar vul ik die dan in?
2017, dat is als het goed is gewoon van je te betalen inkomstenbelasting over het belastingjaar 2017 afgetrokken, waardoor je dat jaar allicht iets terug hebt gekregen.
Voor zover ik weet (maar ben niet de expert hierin) wordt Nederlandse dividendbelasting altijd in hetzelfde belastingjaar verrekend. Kijk op het gedetailleerde overzicht van 2017 maar eens (helemaal) onderaan of het daar allicht al staat.
Ik heb het spul nu niet bij de hand om het even na te kijken, dus je moet even zelf aan de slag :)

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Freakertje Volgens mij is het kwartje zojuist gevallen. Dus die dividendbelasting kan je van de inkomstenbelasting aftrekken (ik zie het idd staan nu bij aangifte 2017, zowel de NL als helft v/d BE dividendbelasting). Ik dacht dat je die alleen met de vermogensbelasting kon verrekenen. Dus dat je zonder vermogen >30K per definitie de dividendbelasting niet kon verrekenen en dus doorschoof naar een meer vermogende toekomst.

Ik zou idd vorig jaar die €500 minder hebben teruggehad als ik die niet had ingevuld (even getest). Nou dan is het opgelost dus :) Bedankt.

[edit] Volgens mij is het wel zo dat een eventueel toekomstig restant aan buitenlandse dividendbelasting wel alleen met de vermogensbelasting kan worden verrekend. Voor nu niet aan de orde iig. Heb wel Amerikaanse aandelen nu, maar geloof dat je er bij Binck alsnog niks wordt ingehouden. Dat is iets voor volgend jaar...

[ Voor 21% gewijzigd door Aikon op 02-03-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tjonge, ik ben blij dat ik nog een beetje HRA heb 'opgespaard'. Anders had ik in 1x 3k terug moeten betalen vanwege inkomsten uit overig werk en de bijbehorende verschuldigde bijdrage zvw en belastingen. 'Gelukkig' wel nog wat aftrekposten daarvoor. Dan tikt die 19 cent per kilometer voor reizen op zich wel aan. Natuurlijk het geld er wel voor gereserveerd, maar blijft toch wrang, hoe rationeel ik ook pretendeer te zijn.

Even spelen onder het 'Verdelen' van HRA en betaalde dividendbelasting levert ook weer wat op. Blijft grappig om te zien dat die 47 euro ineens verandert naar 0 als je het juiste getalletje invoert. Kan me alleen wel herinneren dat er een paar jaar terug een automagische slider voor was die de optimale verdeling berekende, maar heb dat dit en vorig jaar niet meer gezien...

Andere mensen die ook bijklussen naast hun baan en daar nog tips voor hebben? Vraag me zelf af hoe de belasting die ritjes nou zou controleren. Ik maak ze en zet ze in mijn agenda maar ben niet verplicht een km-registratie bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@finsdefis Afhankelijk van de aard van je bedrijf kan je de ritjes bijv. aan facturen, werkplek en relaties koppelen. In hoeverre ze dat doen is een tweede uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
TommyboyNL schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:22:
[...]

Ik mag niet mijn volledige lening aftrekken? Zo niet, welk leningdeel mag ik aftrekken, en welk deel niet?
En heb je daar toevallig een bron van? Ik ben deze regel tot nog toe nergens tegen gekomen.
Wat bedoel je precies? Ik heb zelf 3 delen. Eenmalig taxatie. Dus heb een leningdeel gekozen en daar de taxatiekosten geplaatst. Bij mijn overzicht op het einde zie ik netjes dat de taxatiekosten in mindering worden gebracht. Ik vermoed dat wanneer een deel aftrekbaar is en een ander minder dat de BD zelf de taxatie wel gewoon helemaal aftrekbaar maakt. Maar dat zou je zelf even moeten ‘testen’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Aikon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:08:
@Freakertje Volgens mij is het kwartje zojuist gevallen. Dus die dividendbelasting kan je van de inkomstenbelasting aftrekken (ik zie het idd staan nu bij aangifte 2017, zowel de NL als helft v/d BE dividendbelasting). Ik dacht dat je die alleen met de vermogensbelasting kon verrekenen. Dus dat je zonder vermogen >30K per definitie de dividendbelasting niet kon verrekenen en dus doorschoof naar een meer vermogende toekomst.

Ik zou idd vorig jaar die €500 minder hebben teruggehad als ik die niet had ingevuld (even getest). Nou dan is het opgelost dus :) Bedankt.

[edit] Volgens mij is het wel zo dat een eventueel toekomstig restant aan buitenlandse dividendbelasting wel alleen met de vermogensbelasting kan worden verrekend. Voor nu niet aan de orde iig. Heb wel Amerikaanse aandelen nu, maar geloof dat je er bij Binck alsnog niks wordt ingehouden. Dat is iets voor volgend jaar...
Nee, niet helemaal correct.
- De Nederlandse dividendbelasting van Nederlandse aandelen verreken je met de inkomstenbelasting.
- Een deel van de dividendbelasting van buitenlandse aandelen (meestal 15%, Engeland is een voorbeeld van een uitzondering met 10%) verreken je met je vermogensbelasting. Betaal je geen vermogensbelasting wegens te weinig vermogen, dan blijft dat bedrag in een potje staan te wachten tot een jaar dat je wel vermogensbelasting dient te betalen, dan mag je het alsnog verrekenen.
- Het restant van de dividendbelasting van buitenlandse aandelen haal je terug bij de buitenlandse belastingdienst (mits NL verdragen heeft getekend met dat land).

Bij Amerikaanse aandelen zitten er geloof ik nog wat andere addertjes onder het gras, maar daar heb ik verder geen kaas van gegeten en zul je zelf op onderzoek moeten uitgaan. Of geef Trump de schuld ofzo :P

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Zojuist ingevuld en ingestuurd, als het definitief zo blijft krijgen we ruim €3500 terug. Tevreden mee, prima bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
Iemand enig idee of ik in deze situatie de studiekosten op mag geven?

Mijn vriendin is buitenlands en heeft om die reden geen recht op studiefinanciering, in ieder geval voldoet ze niet aan de regels. Ze heeft echter dit jaar een poging gedaan om dat wel te krijgen, een van de voorwaardes was dat ze per maand meer als 56 uur moet werken. Dat heeft ze kunnen aantonen en heeft later ook het studentenreisproduct gekregen maar heeft geen lening aangevraagd (of ze dat wel had kunnen aanvragen is mij niet duidelijk. Ze moet dit halvewege het jaar opnieuw aantonen, ze heeft het ook maar 1 periode gehad want daarna had ze geen baan meer en viel ze dus buiten de voorwaarde.

Kan ze nu wel of geen studiekosten opgeven? Je mag het niet opgeven als je recht had op studiefinanciering. Ze heeft dat recht niet. Ze heeft het recht later wel onder voorwaarde gekregen.

Zelf denk ik dat ze het dit jaar niet mag opgeven, voor de jaren waarin ze dit niet heeft gedaan mag ze het wel opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 19:21
finsdefis schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:29:

Andere mensen die ook bijklussen naast hun baan en daar nog tips voor hebben? Vraag me zelf af hoe de belasting die ritjes nou zou controleren. Ik maak ze en zet ze in mijn agenda maar ben niet verplicht een km-registratie bij te houden.
Hoe bedoel je? Jij claimt een aftrek voor reiskosten dus dat mag je ook aantonen? Dat gaat het beste dmv een kilometerregistratie. Er is geen vast format voor en er wordt niet zo zwaar aan getild als bij de auto van de zaak, maar als jouw aangifte een keer doorgelicht wordt en je kan niet duiden hoe je komt op de door jou geclaimde kosten, dan gaat daar minstens een streep doorheen.
webgangster schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:02:
Iemand enig idee of ik in deze situatie de studiekosten op mag geven?

Mijn vriendin is buitenlands en heeft om die reden geen recht op studiefinanciering, in ieder geval voldoet ze niet aan de regels. Ze heeft echter dit jaar een poging gedaan om dat wel te krijgen, een van de voorwaardes was dat ze per maand meer als 56 uur moet werken. Dat heeft ze kunnen aantonen en heeft later ook het studentenreisproduct gekregen maar heeft geen lening aangevraagd (of ze dat wel had kunnen aanvragen is mij niet duidelijk. Ze moet dit halvewege het jaar opnieuw aantonen, ze heeft het ook maar 1 periode gehad want daarna had ze geen baan meer en viel ze dus buiten de voorwaarde.

Kan ze nu wel of geen studiekosten opgeven? Je mag het niet opgeven als je recht had op studiefinanciering. Ze heeft dat recht niet. Ze heeft het recht later wel onder voorwaarde gekregen.

Zelf denk ik dat ze het dit jaar niet mag opgeven, voor de jaren waarin ze dit niet heeft gedaan mag ze het wel opgeven.
Jouw vriendin heeft recht op studiefinanciering. Je vertelt het nogal andersom beredeneerd, maar je vriendin heeft geen uitzonderingspositie. Het is letterlijk een voorwaarde voor het recht op studiefinanciering dat je als buiten buitenlandse 5 jaar in Nederland woont of 56 uur werkt. Dat was zo, dus had ze er recht op. Dat staat dan los van de vraag of je het daadwerkelijk aanvraagt, maar volgens mij was dat al helder

Het recht op aftrek en de bijbehorende vraag of je recht had op stufi hebben al achtergrond dat er een specifieke faciliteit bestaat voor het studeren en de staat er vanuit gaat dat je die eerst aanspreekt alvorens kosten te maken en die in je belastingaangifte op te voeren.

[ Voor 55% gewijzigd door B-Bandit op 02-03-2019 22:58 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10
Kort vraagje over het aftrekken van een periodieke gift. Wat is het transactie nummer? Is dat het nummer dat in de omschrijving van het bankafschrift staat (afgeschreven door de ANBI instelling dmv automatische incasso)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Freakertje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Nee, niet helemaal correct.
- De Nederlandse dividendbelasting van Nederlandse aandelen verreken je met de inkomstenbelasting.
- Een deel van de dividendbelasting van buitenlandse aandelen (meestal 15%, Engeland is een voorbeeld van een uitzondering met 10%) verreken je met je vermogensbelasting. Betaal je geen vermogensbelasting wegens te weinig vermogen, dan blijft dat bedrag in een potje staan te wachten tot een jaar dat je wel vermogensbelasting dient te betalen, dan mag je het alsnog verrekenen.
- Het restant van de dividendbelasting van buitenlandse aandelen haal je terug bij de buitenlandse belastingdienst (mits NL verdragen heeft getekend met dat land).

Bij Amerikaanse aandelen zitten er geloof ik nog wat andere addertjes onder het gras, maar daar heb ik verder geen kaas van gegeten en zul je zelf op onderzoek moeten uitgaan. Of geef Trump de schuld ofzo :P
Dan heb ik dus de aangifte van vorig jaar verkeerd ingevuld, en daarom zal die daarom nog niet definitief zijn. Ik ga hem aanpassen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 18:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zo, eindelijk de jaaropgave binnen van mijn werkgever en net alles nagelopen (klopte allemaal) en ondertekend met mijn vrouw.

Bij het verdelen van de kosten op de euro nauwkeurig uitgekomen op 46 euro terugbetalen bij mijn vrouw (wat dus weggestreept wordt); die laatste paar euro eruit persen :+

Toch weer 1074 euro terug. Komt mooi uit, want ik moest de droger vervangen deze maand :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Probeer de belastingaangifte te doen van mijn vriendin en ik samen, nu hebben we alleen sinds vorig jaar een samenlevingscontract ondertekend en wil ik de belastingaangifte samen doen. We hadden allebei een eigen woning, maar in oktober is haar woning verkocht en sindsdien officieel bij mij in gaan wonen. Maar volgens de belastingdienst is het niet mogelijk om 2x een woning (hoofdverblijf) te hebben. Terwijl we beide onze financiën tot dat moment nog geheel gescheiden hadden.

Toch maar dan beide aangiftes los van elkaar doen, of iemand anders nog een idee?

Nevermind, kwestie van de datum dat samenlevingcontract/notarieel overdracht is ingegaan aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door FabiandJ op 03-03-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 22:21
Falch schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:02:
Kort vraagje over het aftrekken van een periodieke gift. Wat is het transactie nummer? Is dat het nummer dat in de omschrijving van het bankafschrift staat (afgeschreven door de ANBI instelling dmv automatische incasso)?
Nee, meestal is dat een ander nummer op je bankafschrift, hoewel ik niet uitsluit dat enkele kleinere doelen dat wel in de betaalomschrijving hebben staan.

Het transactienummer staat op de periodieke schenking overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 09:34
Ik heb op 1 maart direct aangifte gedaan via de app maar heb alleen een ontvangstbevestiging gekregen. Voorheen kreeg je altijd meteen een voorlopige aanslag dacht ik mijzelf te herinneren..

Ik lees vanalles over een directe definitieve aanslag, wanneer is dit van toepassing? Dat zou heel erg fijn zijn omdat je dan veel eerder geld terug krijgt dan dat je tot juni / juli moet wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1187238

Hallo,
Ik heb mijn hypotheek overgesloten in 2018.
Als ik de aangifte invul met aftrekbare kosten wordt mijn boeterente niet meegerekend en de oversluitkosten wel.
Dit terwijl alles door de belastingdienst zelf is ingevuld.
Doe ik iets verkeerd of hebben ze het verkeerd ingevuld, scheelt volgens de berekening van de hypotheker toch een paar duizend euro.
Is het verstandig om een belastingadviseur in de arm te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Anoniem: 1187238 Jij doet iig niks verkeerd, aangezien de belastingdienst het heeft ingevuld :+

Je vraag is dus eigenlijk: kan ik boeterente aftrekken? Volgens onderstaande website wel, met een voetnoet.
DE VOLGENDE KOSTEN KUNT U IN HET JAAR VAN OVERSLUITEN OOK AFTREKKEN:
taxatiekosten;
boeterente;
afsluitprovisie;
notariskosten die betrekking hebben op de hypotheek;
overige kosten, kijk hier.
BOETERENTE, LET OP!
De boeterente is aftrekbaar, edoch de rente over de verhoging van de hypotheek voor de boeterente niet.
Bel anders even met je hypotheker voor de zekerheid / exacte bedrag wat je kan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
Misschien maar ‘n vraag om hier eens te stellen. Ben afgelopen jaar als ‘vrijwilliger’ bezig geweest en heb daar netjes een formulier van. Ik heb totaal zo’n 1400 euro gehad als vergoeding voor de inzet. Nu kan ik niet direct op het formulier van de aangifte (webversie) een plaats vinden om dit aan te geven. Ik kan het bij overige inkomsten invullen maar dan wordt het belast. Klopt het dat ik dit niet hoef in te vullen? Of mis ik iets of is de webversie wat gebrekkiger dan de apps? Het scheelt nogal wat geld namelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
dieselb0y schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:38:
Misschien maar ‘n vraag om hier eens te stellen. Ben afgelopen jaar als ‘vrijwilliger’ bezig geweest en heb daar netjes een formulier van. Ik heb totaal zo’n 1400 euro gehad als vergoeding voor de inzet. Nu kan ik niet direct op het formulier van de aangifte (webversie) een plaats vinden om dit aan te geven. Ik kan het bij overige inkomsten invullen maar dan wordt het belast. Klopt het dat ik dit niet hoef in te vullen? Of mis ik iets of is de webversie wat gebrekkiger dan de apps? Het scheelt nogal wat geld namelijk..
Het lijkt mij dat dat inderdaad gewoon inkomsten uit overig werk is, en daar zal je inderdaad belasting over moeten betalen en dat je het gewoon op hoort te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het zijn gewoon inkomsten inderdaad, maar dan wel weer met speciale regeltjes. Dikgedrukte is wellicht van toepassing?
Je zal ongetwijfeld ergens deze inkomsten als vrijwilligerswerk kunnen classificeren binnen de aangifte.
Vrijwilligersvergoedingen
Lees voor
In de volgende gevallen krijgt u in 2019 een vrijwilligersvergoeding:

U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. En u bent 22 jaar of ouder.
U krijgt een vergoeding van maximaal € 5,00 (2018: € 4,50) per uur, met een maximum van € 170 (2018: € 150) per maand en € 1.700 (2018: € 1.500) per jaar.
Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
U hebt afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt. En u bent jonger dan 22 jaar.
U krijgt een vergoeding van maximaal € 2,75 (2018: € 2,50) per uur, met een maximum van € 170 (2018: € 150) per maand en € 1.700 (2018: € 1.500) per jaar.
U ontvangt een vergoeding die zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.
U hebt niet afgesproken dat u voor uw inzet per uur een vergoeding ontvangt.
Dan mag de vergoeding maximaal € 170 (2018: € 150) per maand en € 1.700 (2018: € 1.500) per jaar zijn.
Als u alleen deze vrijwilligersvergoedingen krijgt, dan zijn deze onbelast. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, hoeft deze vergoedingen niet aan ons door te geven.

Als u een bijstandsuitkering ontvangt en vrijwilligerswerk doet
Krijgt u in 2019 een bijstandsuitkering en daarnaast een vergoeding voor vrijwilligerswerk? Dan verandert de hoogte van uw uitkering niet als de vrijwilligersvergoeding niet hoger is dan € 170 (2018: € 150) per maand en € 1.700 (2018: € 1.500) per jaar.

Geen vrijwilligersvergoedingen
Het kan zijn dat u als vrijwilliger in 2019 (of in 2018) meer ontvangt dan bovengenoemde vergoedingen. In dat geval gaan wij ervan uit dat er sprake is van een vergoeding die in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van uw werk. Deze vergoeding is belast voor de loon- en inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Aikon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:44:
[...]

Dan heb ik dus de aangifte van vorig jaar verkeerd ingevuld, en daarom zal die daarom nog niet definitief zijn. Ik ga hem aanpassen. :+
Je bent niet de enige, ik kom nu ook achter een structureel foutje :o

Bij de rubriek 'beleggingen' zit de volgende vraag:
Is er buitenlandse belasting ingehouden? --> Ja

Dan vul je het land in, de buitenlandse belasting en het dividend e.d.
VOORingevuld staat het totale dividendbedrag. Echter staat er dan standaard ook een uitroepteken onderaan met de tekst: "De verrekenbare buitenlandse belasting kan bij Zweden maximaal 15% van het dividend zijn. Vul de verrekenbare buitenlandse belasting in."
Dit moet je dus aanpassen naar 15%, i.p.v. de ingehouden 30% (in dit geval voor Zweden, voor andere landen kan dit anders zijn). Ik ga nog even nakijken of ik dit voorgaande jaren verkeerd heb ingevuld en of dat uitroepteken toen ook zichtbaar was.

Pas je echter dit aan, dan ontstaat het volgende uitroepteken: "U hebt gegevens gewijzigd die wij alvast voor u hadden ingevuld." Alsof je nog steeds iets verkeerd doet. Lekker onzeker makend... :P
Maar dit moet je dus verder negeren. Waarom zetten ze ook niet direct de 15% erin en moet je dit nog handmatig aanpassen?

Dit kan ook de reden zijn dat ik de aftrekpost van voorgaande jaren mis: wellicht werd dat hierdoor genegeerd. Net bekeken, hier heb ik het inderdaad te hoog ingevuld. 2016 gaf geen waarschuwing, 2017 wel maar daar had ik deze kennis nog niet opgebouwd en dus gemist of verkeerd geïnterpreteerd.

Bij de rubriek "Aanvullende vragen" - "Aftrek voorkoming dubbele belasting" heb ik nu de volgende vraag met ja beantwoord:
"Had u een restant buitenlandse belasting over 2017 of eerder op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?" en het bedrag ingevuld.

Allicht zal ik straks de aangiftes van 2016 en 2017 dus nog even moeten aanpassen. Wat een gedoe voor letterlijk een paar tientjes :P Ik wacht nu eerst wel de definitieve aanslag af, eens kijken of daar nu straks het juiste totaal aan verrekenbare belasting op staat over 2016, 2017 en 2018 opgeteld.

Voor de rest, €82,- terug, niet bijzonder, wel fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Freakertje op 03-03-2019 13:19 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:13
Anoniem: 1187238 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:09:
Hallo,
Ik heb mijn hypotheek overgesloten in 2018.
Als ik de aangifte invul met aftrekbare kosten wordt mijn boeterente niet meegerekend en de oversluitkosten wel.
Dit terwijl alles door de belastingdienst zelf is ingevuld.
Doe ik iets verkeerd of hebben ze het verkeerd ingevuld, scheelt volgens de berekening van de hypotheker toch een paar duizend euro.
Is het verstandig om een belastingadviseur in de arm te nemen?
Ik heb dezelfde vraag. De boeterente bij oversluiten van onze hypotheek hebben we meegefinancierd in de nieuwe lening, maar het is me niet duidelijk welk deel je hiervan kunt aftrekken. Heb de vraag via mail voorgelegd aan de hypotheekbemiddelaar, maar mocht iemand hier er iets van weten; ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Freakertje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:05:
Dan vul je het land in, de buitenlandse belasting en het dividend e.d.
VOORingevuld staat het totale dividendbedrag. Echter staat er dan standaard ook een uitroepteken onderaan met de tekst: "De verrekenbare buitenlandse belasting kan bij Zweden maximaal 15% van het dividend zijn. Vul de verrekenbare buitenlandse belasting in."
Dit moet je dus aanpassen naar 15%, i.p.v. de ingehouden 30% (...)
Dat dus. Ik had wel de buitenlandse dividendbelasting gehalveerd zoals moet (België, 30% -> 15%). Maar had die helft dan maar bij de binnenlandse belasting gezet, want ik kon het nergens anders kwijt zeg maar en wist dat ik het met een Nederlandse belasting kon verrekenen. :P Eindresultaat zag er ook goed uit... Heb netjes gelijk dat bedrag teruggekregen, maar mag het nu dus weer terugbetalen.

Maar uiteindelijk krijg ik het wel terug, kan dit jaar 2% ervan verrekenen met de vrh, dus het begin is er :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
virofi schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:38:
[...]

Ik heb dezelfde vraag. De boeterente bij oversluiten van onze hypotheek hebben we meegefinancierd in de nieuwe lening, maar het is me niet duidelijk welk deel je hiervan kunt aftrekken. Heb de vraag via mail voorgelegd aan de hypotheekbemiddelaar, maar mocht iemand hier er iets van weten; ik hoor het graag.
Volgens mij is het zo dat je de boeterente eenmalig volledig kunt aftrekken.

Je hebt het nu gefinancierd. Daarom betaal je de aankomende jaren rente over dit gefinancierde bedrag. Die rente mag je de aankomende jaren niet aftrekken.

Deze tekst is ook best duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door saviour op 03-03-2019 14:58 . Reden: Bron toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:52
Bij het passeren van de hypotheek is de verlengingsprovicie ingehouden op de storting van het geldbedrag in het bouwdepot. Dit is geen probleem want we hebben veel eigen geld ingelegd dus er blijft in het bouwdepot genoeg geld over.

Nu vraag ik me af hoe dit met aftrekbaarheid werkt. Wat ik begrijp is de rente over deze “meegefinancierde” provincie aftrekbaar. Maar zijn de provisiekosten zelf ook aftrekbaar?
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste