Een vraag over HRA in combinatie met oversluiten hypotheek. Twee jaar geleden heb ik mijn hypotheek overgesloten en mijn nieuwe hypotheek verhoogd om de boeterente te betalen. In mijn situatie gold dus onderstaand voorbeeld:
Verhoogt u de hypotheek om de boeterente te kunnen betalen?
Dan mag u de boeterente ook aftrekken.
Maar de hypotheekrente over de verhoging mag u niet aftrekken.
Dus vorig jaar bij de aangifte het deel van de betaalde rente dat gebruikt werd voor het deel van de hypotheek boven mijn oude hypotheek, niet als aftrekbare rente opgegeven. Dat was me duidelijk.
Maar dit jaar snap ik 'm niet meer. Ik heb namelijk vorig jaar wat extra aflossingen gedaan naast de normale aflossingen en nu is mijn hypotheek inmiddels onder mijn oude hypotheek gedaald. Geldt dan de 'verdeling" voor het bepalen van de aftrekbare rente die ik in het eerste jaar heb gebruik? Of de nieuwe verdeling en hoe bepaal ik die dan?
Een voorbeeldje om het hopelijk te verduidelijken:
Als ik mijn situatie vertaal naar de bedragen uit het voorbeeld op de belastingdienst-website, dan wordt dat dus iets als onderstaande.
IB 2016:
Hebt u of XX deze lening helemaal gebruikt voor deze woning? Antwoord: nee
hypotheekschuld is €205.000
| deel hoofdverblijf | ander bestedingsdoel |
---|
schuld: | € 200.000 | € 5.000 |
rente: | 200000/205000 deel van de betaalde rente | 5000/205000 deel van de betaalde rente |
Op deze manier kon ik eenvoudig het deel van de rente bepalen dat ik niet als aftrek mag gebruiken.
Maar nu de situatie van 2017 doorvertaald in het voorbeeld van de belastingdienst.
IB 2017:
Hebt u of XX deze lening helemaal gebruikt voor deze woning? Antwoord: nee
- schuld op 1 januari: € 205.000
- schuld op 31 december €195.000
---|
schuld 1 jan: | € 200.000 | € 5.000 |
schuld 31 dec: | € 195.000 | € 0 |
rente: | A deel van de betaalde rente | B deel van de betaalde rente |
Welk deel van de betaalde rente moet ik nu bij A en B invullen? Mag ik uitgaan van de schuld op 31 dec en dus 100% aftrekken, moet ik uitgaan van de situatie op 1 jan en dus weer 200000/205000 verdeling gebruiken?
Of toch iets anders? Ik kan namelijk ook niet echt terugvinden of die 5000 altijd bij het andere bestedingsdoel blijft staan en de situatie dus eigenlijk het volgende wordt:
---|
schuld 1 jan: | € 200.000 | € 5.000 |
schuld 31 dec: | € 190.000 | € 5.000 |
rente: | A deel van de betaalde rente | B deel van de betaalde rente |