Ik heb toch nog wat hulp nodig voor de aangifte, kom er ook met online zoeken niet aan uit. Merk dat ik het ook moeilijk uitgelegd krijg, dus probeer het liever eerst hier voordat ik het telefonisch aan de belastingdienst probeer.
Situatie
Afgelopen jaar een huis gekocht met mijn vrouw. We hebben hiervoor op 14-07 de aktes getekend. De sleuteloverdracht was echter pas op 21-07 (een week later). Binnen de belastingaangifte komt hierdoor de periode 14-07 tot 21-07 te staan als "Woning: bewoond door een ander". Vanaf 21-07 is het "woning: hoofdverblijf".
Het gevolg hiervan is dat ik een stukje in moet vullen binnen het kopje "hypotheken en andere schulden" voor de verdeling van de schuld en de rente:
Ik twijfel over het invullen van deze verdeling.
Fictieve bedragen om mee te rekenen (dit klopt uiteraard niet):
Hypotheek: 400.000
Rente p/m: 1800
Rente 2017: 5000
Financierinskosten: 4000
Wat verwacht ik dat het is:
Ik verwacht eigenlijk dat ik alle kosten moet scharen onder deel hoofdverblijf en het andere deel als 0 moet neerzetten voor hypotheek en financieringskosten. Het is immers allemaal volledig gebruikt voor ons hoofdverblijf. Ik twijfel echter vooral over het stukje van de rente, de uitleg tekst geeft onder andere dit:
U verhuurt uw woning een deel van het jaar
Uw woning is van 1 januari tot 1 mei uw hoofdverblijf. Vanaf 1 mei tot en met 31 december verhuurt u de woning. De woning behoort vanaf 1 mei tot het inkomen uit sparen en beleggen (box 3). U hebt een lening van € 250.000. U betaalt aan rente € 12.000 (€ 1.000 per maand). Het deel van de rente dat hoort bij de schuld voor uw hoofdverblijf is dan 4/12 x € 12.000 = € 4.000.
Als u een annuïtaire lening hebt, verschilt de rente die u per maand betaalt. In dat geval kunt u niet simpelweg de totale rente delen door het aantal maanden, maar moet u nazoeken wat u aan rente hebt betaald voor de maanden dat de woning uw hoofdverblijf is.
Nu hebben we het niet verhuurd (geen inkomsten), maar ik vermoed dat de belastingdienst dit anders ziet. Zou ik dan als ander deel moeten opgeven 1800 / 4 = 450, oftewel
Rente in 2017: 5000 = 4550 (deel hoofdverblijf) + 450 (ander deel)
We hebben echter een annuitaire lening en ik kan nergens terugvinden hoeveel rente er per maand is betaald. Ik zie alleen het bedrag van rente + lening als totaal, omdat dit wordt afgeschreven van de rekening...
Alle hulp wordt op prijs gesteld...