-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Hier nog geen aangifte gekregen. Ook pas 6 mei aangifte kunnen doen wegens moeten wachten op een DigID account. Ben wel benieuwd of m'n aangifte er zomaar doorheen gaat. Moest aardig wat vooraf ingevulde gegevens veranderen. Alle saldo's van rekeningen op 0 zetten vanwege vrijstelling box 3 bijv. Ben benieuwd of de belastingdienst dat zomaar snapt en accepteertXtr3me4me schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:31:
Laatste tijd stil hier, iedereen zijn aangiftes al binnen gehad?
Ik moet de brief nog steeds krijgen, wel al de aanpassing van inkomstenverklaring qua datum vorige week gehad.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
De belastingdienst houdt toch uit zichzelf rekening met de vrijstellingsgrenzen? Daarvoor hoef je toch niet de saldi te veranderen?fsfikke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:36:
. Alle saldo's van rekeningen op 0 zetten vanwege vrijstelling box 3 bijv. Ben benieuwd of de belastingdienst dat zomaar snapt en accepteert
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Klopt, maar dit gaat niet over de vrijstellingsgrenzen, maar complete vrijstelling van Box 3. Daar is in het aangifte programma daar geen knopje dus dan maar alles op 0 zetten.bombadil schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:49:
[...]
De belastingdienst houdt toch uit zichzelf rekening met de vrijstellingsgrenzen? Daarvoor hoef je toch niet de saldi te veranderen?
Mijn ervaring is dat aangiftes die zijn ingediend door intermediairs (belastingconsulenten, zoals wij) voor meer dan 95% meteen definitief worden geregeld.
Aangiftes die door de belastingplichtige zelf worden gedaan, worden in mijn beleving een stuk vaker 'uitgeworpen' voor controle, vooral als er een afwijking is t.o.v. de VIA-gegevens.. Meestal hoor je daar niks van en krijg je later een definitieve aanslag, of soms krijg je een briefje met vragen.
Wanneer ben je dan vrijgesteld van belastingen in box 3?fsfikke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:55:
[...]
Klopt, maar dit gaat niet over de vrijstellingsgrenzen, maar complete vrijstelling van Box 3. Daar is in het aangifte programma daar geen knopje dus dan maar alles op 0 zetten.
Hier 2x binnen (partner en van mij) met dagtekeningen 4 en 5 juni, kreeg de brieven al eind mei. Beide meteen definitief.Xtr3me4me schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:31:
Laatste tijd stil hier, iedereen zijn aangiftes al binnen gehad?
Ik moet de brief nog steeds krijgen, wel al de aanpassing van inkomstenverklaring qua datum vorige week gehad.
Enkele weken daarvoor was mijn inkomen al vastgesteld, althans ik kreeg een brief over een nieuw 'voorschot toeslag' voor kinderopvang omdat er een nieuw inkomen was vastgesteld. Helaas is dat nog het voorschot voor 2021, zou liever een definitieve berekening voor 2020 zien. Dat is nog het enige waar ik op wacht eigenlijk.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik snap daar niks van, heb geen enkele brief gekregen. Daarnaast als ze rond 4 juni de aanpassing hebben gedaan waarom is er nog geen digitaal post uitgegaan? Zit daar zoveel tijd tussen?
Maar dan doen ze het per post...zucht waarom nog per post. Waarom niet gelijk digitaal? Snap dat niet.
Maar goed 02-03 ingediend:
Belastingdienst (per post)
Verzenddatum: 12‑06‑2021
Dagtekening: 18‑06‑2021
Kan nu weer wachten op de brief wat erin staat, digitale tijdperk...alamadingdong!
Een vraag over mijn 'extra inkomsten'. Ik verkoop apps via de Google Playstore. Hiervan betaal ik 30% aan Google als commissie (eerst BTW, dan commisie). Mag ik deze 30% beschouwen als kostenpost voor de belastingdienst? Of is dit een typische vraag voor de Belastingtelefoon.
Een groot nadeel is natuurlijk dat het papier is. Wat een ellendig boekwerk was dat om in te vullen zeg. Vervolgens betaal je je nog scheel aan het verzenden vanuit het buitenland, krijg je 2 weken later het bericht "het M-biljet is vanaf 1 juni ook digitaal in te vullen!"

Als je MijnOverheid gebruikt krijg je toch gewoon alles daarin?Xtr3me4me schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:14:
Nou eindelijk is het zover. Helaas wel voorlopige aanslag.
Maar dan doen ze het per post...zucht waarom nog per post. Waarom niet gelijk digitaal? Snap dat niet.
Maar goed 02-03 ingediend:
Belastingdienst (per post)
Verzenddatum: 12‑06‑2021
Dagtekening: 18‑06‑2021
Kan nu weer wachten op de brief wat erin staat, digitale tijdperk...alamadingdong!
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Gebruik ik, maar het komt eerst per post. Je moet echt wachten totdat ze het digitaal aanbieden, dan pas komt het daarin.evleerdam schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:38:
[...]
Als je MijnOverheid gebruikt krijg je toch gewoon alles daarin?
Bij mijn weten geldt, onafhankelijk van het biljettype, wanneer de aangifte inkomstenbelasting (dit jaar) op 8 april door de Belastingdienst is ontvangen, ontvang je op jouw beurt voor 1 juli bericht terug. Verder kun je daar overigens nog steeds geen recht aan ontlenen.. Het "streven" is een onderdeel van het Besluit Fiscaal Bestuursrecht en geen verplichting van de fiscus.The Realone schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:38:
Long shot, maar heeft iemand ervaring met hoe snel een M-biljet opgepakt wordt? Gaat dat in dezelfde stroom mee als alle andere aangiften?
Een groot nadeel is natuurlijk dat het papier is. Wat een ellendig boekwerk was dat om in te vullen zeg. Vervolgens betaal je je nog scheel aan het verzenden vanuit het buitenland, krijg je 2 weken later het bericht "het M-biljet is vanaf 1 juni ook digitaal in te vullen!"
Formeel heeft de fiscus 3 jaar de tijd om je aanslag te formaliseren.
Je kan je inkomen van 2020 zelf nog aanpassen voor kinderopvangtoeslag. Dan krijg je een nieuwe berekening. Die is nog steeds niet definitief, maar het geld heb je dan alvast binnen.evleerdam schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:10:
[...]
Hier 2x binnen (partner en van mij) met dagtekeningen 4 en 5 juni, kreeg de brieven al eind mei. Beide meteen definitief.
Enkele weken daarvoor was mijn inkomen al vastgesteld, althans ik kreeg een brief over een nieuw 'voorschot toeslag' voor kinderopvang omdat er een nieuw inkomen was vastgesteld. Helaas is dat nog het voorschot voor 2021, zou liever een definitieve berekening voor 2020 zien. Dat is nog het enige waar ik op wacht eigenlijk.
Aangifte datum 3 maart
Nog geen digitale melding te zien, ook geen mijn overheid melding gezien.
Terugstorting zal wel een dezer dagen volgen.
Verder nog geen definitieve aanslag over 2019 gezien, maar weer verder afwachten dus.
Doe trouwens altijd 2e week maart aangifte.
Net Update saldo melding van de bank, terug gave is vandaag ook binnen.
[Voor 10% gewijzigd door dinandus op 18-06-2021 14:17]
Definitieve mis ik ook nog voor 2019.dinandus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:34:
Hier onverwachts toch een blauwe enveloppe, met voorlopige aanslag voor 2020.
Nog geen digitale melding te zien, ook geen mijn overheid melding gezien.
Terugstorting zal wel een dezer dagen volgen.
Verder nog geen definitieve aanslag over 2019 gezien, maar weer verder afwachten dus.
Doe trouwens altijd 2e week maart aangifte.
Enfin, we wachten braaf.
Heb jij bepaalde aftrekposten? Of heb je gwn een aangifte waar niks mee is? Duurt wel lang bij jou nog geen definitieve aanslag van 2019 we zitten alweer op de helft van 2021.
Ik nog over 2018.
Brief met voorlopige 2020 kwam 1 dag eerder binnen dan melding in de berichtenbox.
Analoog verslaat hier digitaal.
Ik weet dat brieven sturen wettelijk ook nog moet, maar op z'n minst een opt out zou wel fijn zijn.
Was gewoon recht toe recht aan. Ja ik had als enige een PL lening erbij gezet omdat ik dat gedeeltelijk voor de verbouwing van mijn huis deed . En dat mag opgegeven worden volgens de belastingdienst.Gaddoman schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:18:
[...]
Heb jij bepaalde aftrekposten? Of heb je gwn een aangifte waar niks mee is? Duurt wel lang bij jou nog geen definitieve aanslag van 2019 we zitten alweer op de helft van 2021.
Daarnaast hebben zij 3 jaar de tijd om van dagtekening voorlopig naar definitief te zetten.
En zojuist bericht in de Berichten app dat de aangifite meteen definitief is geworden.ZeRoC00L schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:03:
Zo, ook maar even aangifte gedaan....![]()
Ook dat is traditie bij mij, eerst zo snel mogelijk inloggen om e.e.a. te controleren, dan vergeten en iets te laat indienen![]()
Krijg in ieder geval weer een leuk bedrag terug.
Blijft altijd wat spelen met verdelen, bij het verdelen verandert te soms net een euro, zolang ie bijplust is het mooi !
Brief heeft als dagtekening 24 juni, geld zal binnen 1 week na dagtekening overgemaakt worden.
Dus ondanks te laat inleveren, toch voor 1 juli bericht.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik ook net (ingediend voor 1 maart via aangiftesoftware). Wel vrijdag teruggaaf bijdrage Zvw gestort gekregen.ZeRoC00L schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:32:
[...]
En zojuist bericht in de Berichten app dat de aangifite meteen definitief is geworden.
Brief heeft als dagtekening 24 juni, geld zal binnen 1 week na dagtekening overgemaakt worden.
Dus ondanks te laat inleveren, toch voor 1 juli bericht.
Nog geen brief binnen en online is deze niet in te zien (dat zal vrijdag pas zijn). Niet heel logisch in elk geval.
Mijn broer kreeg zijn aanslag digitaal. Ik krijg ‘m per post. En dan over drie jaar digitaal. Dat gaat al zo, zolang als ik aangifte doe. Waarom zouden mensen toch zo’n hekel aan de Belastingdienst hebben?
Ik had vandaag een blauwe envelop voor de ZVW, krijg 34 euro terug. Vanavond mail dat er iets in de berichtenbox staat, 562 euro inkomstenbelasting betalen.Dennisweb schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:00:
Hier is er wel wen definitieve aanslag, maar die komt per post en is volgens de website van de Belastingdienst al een dikke week onderweg.
Mijn broer kreeg zijn aanslag digitaal. Ik krijg ‘m per post. En dan over drie jaar digitaal. Dat gaat al zo, zolang als ik aangifte doe. Waarom zouden mensen toch zo’n hekel aan de Belastingdienst hebben?
Waarom het een per post en het ander digitaal

De maandelijkse bedragen voor ZVW en inkomstenbelasting betaal ik nog handmatig, die komen wel elke maand gewoon tegelijk per post.
Ben je toevallig ook zzp’er? Ik herken dat ZVW en inkomstenbelasting apart verhaal. Volgens de belastingadviseur wordt het alleen ZVW betalen. Geen inkomstenbelasting._JGC_ schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:06:
[...]
Ik had vandaag een blauwe envelop voor de ZVW, krijg 34 euro terug. Vanavond mail dat er iets in de berichtenbox staat, 562 euro inkomstenbelasting betalen.
Waarom het een per post en het ander digitaal.
De maandelijkse bedragen voor ZVW en inkomstenbelasting betaal ik nog handmatig, die komen wel elke maand gewoon tegelijk per post.
Ik heb een relatief ‘scheef’ jaar achter de rug. Veel kosten gemaakt en dan houd je als belastbaar inkomen minder over. Heeft ook te maken met het vaak naar het ziekenhuis op en neer karren en de bijhorende hoge medische kosten die je als chronisch zieke hebt. Het wordt helemaal leuk als je een verzilveringsregeling krijgt. Dan krijg je post van ZVW, Inkomstenbelasting én verzilveringsregeling apart. En met een beetje mazzel nog een brief van het CAK voor je tegemoetkoming eigen riso. :-))
De aangifte van 2021 wordt nog schever en ik verwacht daar ook wel vragen over. Ik heb nu drie keer in het ziekenhuis gelegen en er wacht me nog een darmoperatie. Dus het inkomen valt dit jaar wat meer tegen. Als het volgend jaar dan maar weer groeit.

[Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 23-06-2021 00:46]
Mag over 2021 ook flink inkomstenbelasting bijbetalen omdat de voorlopige aanslag op basis van de HRA van 2019 is, rente ging juli 2020 van 5,15 naar 1,3%.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Ik heb - te laat - bezwaar gemaakt tegen Box 3 heffing in 2019 (2018 en 2017). Reactie van BD ontvangen dat mijn bezwaar als ambtshalve herziening wordt aangemerkt en ik alsnog een verklaring kan insturen waarom ik dit te laat heb gedaan, maar ik zoek hier goede argumenten voor.
Momenteel is mijn enige verklaring dat ik niet op de hoogte was dat er bezwaar tegen een algemene (box 3) heffing gemaakt kon worden. Zoiets als bezwaar maken dat er Inkomsten Belasting wordt geheven.
Kan iemand mij hierbij helpen? Bvd! Paul
Dat wordt lastig, je zal dan moeten aantonen dat je verschoonbaar te laat bent.panic1966 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:47:
Box 3 bezwaar heffing
Ik heb - te laat - bezwaar gemaakt tegen Box 3 heffing in 2019 (2018 en 2017). Reactie van BD ontvangen dat mijn bezwaar als ambtshalve herziening wordt aangemerkt en ik alsnog een verklaring kan insturen waarom ik dit te laat heb gedaan, maar ik zoek hier goede argumenten voor.
Momenteel is mijn enige verklaring dat ik niet op de hoogte was dat er bezwaar tegen een algemene (box 3) heffing gemaakt kon worden. Zoiets als bezwaar maken dat er Inkomsten Belasting wordt geheven.
Overigens zal je bezwaarschrift wel inhoudelijk behandeld worden als verzoekt ambtshalve herziening, je hebt alleen iets minder rechten (geen hoorrecht, niet in beroep tegen de beslissing, geen inzage e.d.).
Afijn, snel even definitief maken en voor de zekerheid alles nog even controleren. Blijkt dat we de WOZ waarde van 2021(hoger) gebruikt hebben i.p.v. 2020.
Afgezien van die WOZ waarde is alles correct ingevuld. We moeten nu alleen ineens MEER terug betalen dan we al hebben ontvangen.
We hebben de hypoteekrente aftrek op jaarlijks staan in plaats van maandelijks, waardoor we eigenlijk standaard ieder jaar geld terug krijgen. Nu zouden we moeten betalen?
Zie ik iets over het hoofd?

EDIT: ik had wel aangevinkt dat we al een voorlopige aanslag hadden gehad. Als ik die uitzet, zit er nog een klein verschil in wat ik wel kan plaatsen door het verschil in WOZ.
[Voor 28% gewijzigd door bartus1989 op 26-06-2021 11:33]
Woz gebruik je van 2019 voor de aangifte van 2020 maar staat standaard ingevuld. Voorlopige teruggave duidt meestal wel op maandelijkse hra ipv per jaar.bartus1989 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:08:
Wij kregen ineens een verzoek om de aanslag 2020 definitief te maken, we dachten dat we dit al hadden gedaan maar hadden de voorlopige ingevuld. We hebben over deze voorlopige aanslag €xxxx terug gekregen.
Afijn, snel even definitief maken en voor de zekerheid alles nog even controleren. Blijkt dat we de WOZ waarde van 2021(hoger) gebruikt hebben i.p.v. 2020.
Afgezien van die WOZ waarde is alles correct ingevuld. We moeten nu alleen ineens MEER terug betalen dan we al hebben ontvangen.
We hebben de hypoteekrente aftrek op jaarlijks staan in plaats van maandelijks, waardoor we eigenlijk standaard ieder jaar geld terug krijgen. Nu zouden we moeten betalen?
Zie ik iets over het hoofd?
EDIT: ik had wel aangevinkt dat we al een voorlopige aanslag hadden gehad. Als ik die uitzet, zit er nog een klein verschil in wat ik wel kan plaatsen door het verschil in WOZ.
[Afbeelding]
Ps hebben jullie wel voorlopige aanslag gehad dus het geld is gaandeweg 2020 maandelijks gestort?
[Voor 3% gewijzigd door Honesty op 26-06-2021 12:18]
festina lente
Je kunt het ook zien als een nieuwe aangifte met nieuwe data, dus de ambtshalve herziening. Kun je eigenlijk dus afzien van je bezwaar. Je mag tot 5 jaar terug net als de dienst. Echter blijft wel dat er nieuwe feiten moeten zijn die niet in de eerdere aanslag vermeld stonden.panic1966 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:47:
Box 3 bezwaar heffing
We hadden dit jaar de voorlopige van 2020 ingevuld en daarover in een keer al het geld terug gekregen.Honesty schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:15:
[...]
Woz gebruik je van 2019 voor de aangifte van 2020 maar staat standaard ingevuld. Voorlopige teruggave duidt meestal wel op maandelijkse hra ipv per jaar.
Ps hebben jullie wel voorlopige aanslag gehad dus het geld is gaandeweg 2020 maandelijks gestort?
Ben er inmiddels wel achter waar de fout zat; ik moest alleen invullen dat ik een voorlopige aanslag had gekregen en mijn partner niet.
Nu moeten we nog een klein deel terug betalen voor de foutieve WOZ waarde.
Dank voor je reactie!
Eind maart samen met mijn partner digitaal aangifte gedaan. Zelf heb ik 14 juni bericht gekregen dat ik geen voorlopige aanslag ontvang, want onder de aanslaggrens. Maar nog niks vernomen van de aangifte van mijn partner, daar staat (in ieder geval gisteravond) dat we voor 1 juli bericht ontvangen.
Hier hetzelfde, mijn voorlopige aanslag is binnen, die van mijn partner niet.Millert schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:53:
Zijn er meer mensen die nog geen voorlopige aanslag hebben ontvangen?
Eind maart samen met mijn partner digitaal aangifte gedaan. Zelf heb ik 14 juni bericht gekregen dat ik geen voorlopige aanslag ontvang, want onder de aanslaggrens. Maar nog niks vernomen van de aangifte van mijn partner, daar staat (in ieder geval gisteravond) dat we voor 1 juli bericht ontvangen.
Ik ben in 2019 full-time voor een twee-jarige master gaan studeren, en heb daardoor in 2020 geen inkomsten gehad, en in 2019 een stuk minder. Je kunt dan om inkomstenmiddeling vragen: je inkomen wordt dan gemiddeld over de drie jaar en van dat inkomen word een nieuwe aanslag berekend over die drie jaar. Nu is mijn inkomen over 2020 precies 0 euro, dus je aftrekposten (e.g. hypotheekrente-aftrek, studiekosten) heb je niets aan want je inkomen voor de belasting is nooit minder dan 0. Ik had verwacht dat als er gemiddeld werd over mijn inkomen mijn aftrekposten over 2020 ook meegenomen zouden worden, maar dat is niet gedaan: ze hebben mijn inkomen over 2018 en 2019 bij elkaar opgeteld, door 3 gedeeld en nieuwe aanslagen berekend, maar dit betekent impliciet dat mijn aftrekposten voor 2020 niet meegenomen worden. Klopt dit? Het scheelt duizenden euro's in mijn geval.
Tja, zo werkt het nou eenmaal..... je middelt niet je inkomen maar je belastbaar inkomen, dat maakt het verschil. Een kalenderjaar zonder enige inkomsten is ook hier niet handig omdat je dan inderdaad ook je aftrekposten en belastingvrije sommen niet gebruikt. Je betaald natuurlijk ook niets :-).frank.visser schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:44:
Je kunt dan om inkomstenmiddeling vragen: je inkomen wordt dan gemiddeld over de drie jaar en van dat inkomen word een nieuwe aanslag berekend over die drie jaar. Nu is mijn inkomen over 2020 precies 0 euro
En ze hebben een hele simpele berekeningsmodule online staan, je had voor het indienen al exact kunnen zien hoe het ging uitpakken. Nu kun je niets meer aanpassen.
Daar ga je de mist in. Je kunt juist wél een negatief inkomen hebben. Je kunt alleen geen aanslag over een negatief inkomen krijgen. Dat negatieve inkomen, of verlies, kun je vervolgens gewoon verrekenen/middelen over drie jaar.frank.visser schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:44:
Nu is mijn inkomen over 2020 precies 0 euro, dus je aftrekposten (e.g. hypotheekrente-aftrek, studiekosten) heb je niets aan want je inkomen voor de belasting is nooit minder dan 0.
[Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 07-07-2021 07:15]
https://www.belastingdien...onden_aftrek_vorige_jaren
Je krijgt dus niet in 2020 een negatief inkomen, maar verlaagt daarmee als het goed is wel je inkomen over 2021
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Kan allebei. Studiekosten geven een stuk 'door te schuiven' persoonsgebonden aftrek, de hypotheekrente geeft een negatief inkomen wat je kunt middelen.Woy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:53:
Als het goed is krijg je gewoon een restant persoongebonden aftrek, die kun je in een opvolgend jaar weer aftrekken:
https://www.belastingdien...onden_aftrek_vorige_jaren
Je krijgt dus niet in 2020 een negatief inkomen, maar verlaagt daarmee als het goed is wel je inkomen over 2021
Dit wordt dan achterwaarts verrekend met positief inkomen van 3 jaar terug (indien dat er niet is, latere jaren).
Middeling gaat puur om box 1 inkomen en daarnaast ook puur om de belasting over dit box 1 inkomen (het schijventarief dus). Daarnaast is er nog een redelijk forse drempel. Middeling heeft daarom in de praktijk alleen zin, als je over de drie gekozen jaren inkomen hebt waarbij in een bepaald jaar het inkomen in de bovenste schijf valt en het andere jaar/jaren niet. Blijft je box 1 inkomen in alle gevallen in de onderste schijven (dus heb je geen jaar dat boven de zeg € 67.000 uitkomt), dan bestaat er eigenlijk nooit recht op een teruggave uit middeling. Zelfs niet als er ook een jaar tussen met nagenoeg nihil aan box 1 inkomen (onderste schijven zijn qua tarief nagenoeg gelijk).
Misschien dat je over periode 2017-2019 nog iets kan middelen, maar waarschijnlijk ben je daar al te laat voor.
Een handige website die je daarvoor kan gebruiken is https://www.belastinghelden.nl/middeling/berekening
(Vroegah kon bijna iedereen middelen die van school kwam en een vaste baan kreeg. Was best populair als men het eenmaal wist)
[Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 07-07-2021 09:19]
Beiden alleen geen onderdeel van het middelen... en als er sprake van een verlies uit werk en woning is dan wordt dit automatisch verrekend. Staat dan ook duidelijk in de beschikking.Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:57:
[...]Kan allebei. Studiekosten geven een stuk 'door te schuiven' persoonsgebonden aftrek, de hypotheekrente geeft een negatief inkomen wat je kunt middelen.
Helaas... de middeling lijkt al te zijn gekozen over de jaren 2018/2019/2020, éénmaal gekozen zijn die jaren niet meer te gebruiken.Cheesy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:18:
Misschien dat je over periode 2017-2019 nog iets kan middelen, maar waarschijnlijk ben je daar al te laat voor.
Maar laten we ook niet dramatisch doen over de "gemiste" teruggave. Bij geen inkomsten kan je natuurlijk wel wat toeslagen opstrijken en als je niet teveel vermogen hebt mogelkijk ook nog in aanmerking komen voor sommige vrijstellingen.
[Voor 99% gewijzigd door Yowzawood op 07-07-2021 09:35]
https://www.belastingdien...-uit-werk-en-woning-box-1
Het wordt dus (als het goed is automatisch) verrekend met voorgaande jaren ( of komende jaren als er in voorgaande jaren niet genoeg inkomen was ).Hoe verrekenen we het verlies?
We verrekenen het met positieve inkomsten uit werk en woning van de 3 voorgaande jaren en met positieve inkomsten uit werk en woning uit de 9 volgende jaren. De volgorde waarin we verrekenen staat vast: eerst de 3 voorgaande jaren en dan de 9 volgende jaren.
Kunnen in die periodes de verliezen niet verrekend worden? Dan ‘verdampen’ ze. Dat wil zeggen dat we ze dan niet meer kunnen verrekenen.
[Voor 9% gewijzigd door Woy op 07-07-2021 09:29]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Sorry, had ik inderdaad beter moeten formuleren. Ging mij er vooral om dat het inkomen niet nul is, maar dat het een negatief inkomen is. En dat dit met andere jaren verrekend wordt.Yowzawood schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:22:
[...]
Beiden alleen geen onderdeel van het middelen... en als er sprake van een verlies uit werk en woning is dan wordt dit automatisch verrekend. Staat dan ook duidelijk in de beschikking.
Sterker nog, met het opvoeren van het restant aan persoonsgebonden aftrek in andere jaren, verlaag je in die jaren het verzamelinkomen en kan het zijn dat je meer toeslagen krijgt.Maar laten we ook niet dramatisch doen over de "gemiste" teruggave. Bij geen inkomsten kan je natuurlijk wel wat toeslagen opstrijken en als je niet teveel vermogen hebt mogelkijk ook nog in aanmerking komen voor sommige vrijstellingen.
Zoeken in: Belastingaangifte 2020Tanooki schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:54:
Ik heb in 2020 taxatiekosten gemaakt ivm hypotheekaanvraag voor mijn woning die in 2021 geleverd is. Waar kan ik deze kosten al in mijn aangifte 2020 kwijt? Moet ik die als "overige financieringskosten" bij mijn toenmalige hypotheek opvoeren?

Ik ben grafisch vormgever in bijberoep (éénmanszaak) sinds 2020.
Ik dien dus de eerste maal deel 2 van de belastingsaangifte in te vullen.
Hierbij heb ik enkele, waarschijnlijk eenvoudige vragen.
- Ik ga er vanuit dat ik vak XVII - WINST UIT NIJVERHEIDS-, HANDELS- OF LANDBOUWONDERNEMINGEN moet invullen.
- Wat vul ik in bij "1. Brutowinst" in? Ik heb 3 aankoopfacturen van drukwerk, waar 3 verkoopfacturen tegenover staan. Mag ik hier ook de kosten voor aankoop iPad, adobe licenties,... voor aftrekken of hoort dit ergens anders thuis?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
YPC
Belgische belasting, zo te zien?YPC1 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:01:
- Ik ga er vanuit dat ik vak XVII - WINST UIT NIJVERHEIDS-, HANDELS- OF LANDBOUWONDERNEMINGEN moet invullen.
Ik had ooit nog wel de aangiftes van vroegere jaren opgeslagen op mijn computer, maar die is alleen te openen met het aangifteprogramma van dat jaar... en die is niet meer te installeren.
Dus overal goed kopieën bewaren (dus nog meer dan eigenlijk verwacht), je weet maar nooit of je het in 2028 ineens nodig hebt nog.
edit: ik zie dat je de belastingtelefoon kan bellen om kopieën op te vragen, zouden dan binnen twee weken binnen moeten zijn. Ben benieuwd.
[Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 19-08-2021 20:53]
Het is niet verplicht de reserveringsruimte te gebruiken. Mocht je genoeg hebben aan enkel het inkomen en factor a van vorig jaar invullen om alles af te trekken, dan mag je de oudere jaren gewoon achterwege laten. Wil je maximaliseren wat je (in de toekomst) nog mag storten kun je het beste wel alles invullen.Hertog_Martin schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:42:
Dan weet de belastingdienst alles over je, maar mag je bij invullen berekenen jaarruimte zelf nog weer naar boven toveren wat in 2012 je inkomen was.
Voor zover ik weet hoef je zelfs dat niet te doen, en kun je dat gewoon zelf berekenen. Ik ben later (met terugwerkende kracht) gaan bijstorten, en had de jaren daarvoor niets ingevuld. Dat werd gewoon geaccepteerd, doordat ik zei dat ik mijn vrije ruimte in voorgaande jaren al wist.Cbr schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:37:
[...]
Het is niet verplicht de reserveringsruimte te gebruiken. Mocht je genoeg hebben aan enkel het inkomen en factor a van vorig jaar invullen om alles af te trekken, dan mag je de oudere jaren gewoon achterwege laten. Wil je maximaliseren wat je (in de toekomst) nog mag storten kun je het beste wel alles invullen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Maar dan moet je dus wel de benodigde gegevens hebben. En daar schort het in dit geval volgens mij aan, dat het niet meer duidelijk is wat het inkomen uit loondienst was.Krisp schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:18:
[...]
Voor zover ik weet hoef je zelfs dat niet te doen, en kun je dat gewoon zelf berekenen. Ik ben later (met terugwerkende kracht) gaan bijstorten, en had de jaren daarvoor niets ingevuld. Dat werd gewoon geaccepteerd, doordat ik zei dat ik mijn vrije ruimte in voorgaande jaren al wist.
Je vrije ruimte mag je tot 7 jaar later vullen, waarmee zou @Hertog_Martin alleen 2014 nog missen. 2012 is sowieso niet meer relevant.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:34:
[...]
Maar dan moet je dus wel de benodigde gegevens hebben. En daar schort het in dit geval volgens mij aan, dat het niet meer duidelijk is wat het inkomen uit loondienst was.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dat klopt niet. Bij belastingaangifte van 2020 mag je gebruik maken van je jaarruimte van 2013 t/m 2019 (7 jaar ervoor), en de jaarruimte van 2013 wordt bepaald aan de hand van je inkomen van 2012. Inkomen van 2012 kan dus wel degelijk relevant zijn.Krisp schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:37:
[...]
Je vrije ruimte mag je tot 7 jaar later vullen, waarmee zou @Hertog_Martin alleen 2014 nog missen. 2012 is sowieso niet meer relevant.
Klopt! Als je het netjes bijhoudt kun je het gewoon invullen (er geldt wel een inkomens- en leeftijdsafhankelijk maximum hoeveel je in één jaar aan reserveringsruimte mee kan nemen uit oude jaren, dus even een tool invullen is handig).Krisp schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:18:
[...]
Voor zover ik weet hoef je zelfs dat niet te doen, en kun je dat gewoon zelf berekenen. Ik ben later (met terugwerkende kracht) gaan bijstorten, en had de jaren daarvoor niets ingevuld. Dat werd gewoon geaccepteerd, doordat ik zei dat ik mijn vrije ruimte in voorgaande jaren al wist.
Ik ben zelfstandige artiest en ik heb nu drie jaar mijn aangifte gedaan waarvan ze tot en met 2019 allemaal definitief zijn.
Echter, ik heb de aangifte nooit goed gedaan. Ik heb altijd gedacht als ik maar meer betaal dan ik ongeveer schat te moeten betalen hoop ik dat de belastingdienst niet zeurt. Ik heb twee banen dus ik kan met dit veroorloven.
Vanaf heden jaar zullen de inkomsten uit mijn onderneming meer worden en wil ik me er beter in verdiepen en een goede aangifte indienen.
Hebben jullie een advies wat ik het best kan doen met beginbalans van dit boekjaar, los van alles wat nu definitief geworden is te corrigeren?
Als ik de aangifte van 2020 (heb hem al ingediend, maar die wil ik corrigeren) goed wil dan zal dat een ander beginbalans opleveren dan de eindbalans van 2019.
Groetjes,
Arnold
Verder moet je op deze aangifte qua beginbalans gewoon invullen wat klopt, los van de vorige aangifte. Wel kan je dan vragen van de Belastingdienst verwachten (maar in de praktijk valt dat vast best mee). Valt dus te voorkomen door ze gewoon allemaal in volgorde in te vullen.
Waarom dan niet meteen goed doen, dan betaal je ook niet te veel... Ontbreekt het je aan de juiste kennis? Heb je die nu wel?
Een bewust onjuiste aangifte doen is overigens ook een vergrijp. Maar, als sprake is van een te hoge belastingafdracht én de definitieve aanslag is opgelegd, kan jou nu geen vergrijpboete inzake de bewust onjuiste aangifte meer opgelegd worden.
Ik zou adviseren om een accountant / belastingadviseur in te schakelen en die z'n gang te laten gaan. Je kan een verzoek doen tot ambtshalve vermindering over de voorgaande jaren (alle drie in jouw geval), dus mogelijk levert dat nog wat op.
En dan het feitelijke je antwoord op je vraag; je hebt in de laatste gedane aangifte (2019) een fiscaal eindvermogen opgenomen. Dat moet aansluiten het fiscaal vermogen aan het begin van het boekjaar in het nieuwe jaar (2020). Daarnaast moet de eindbalans (uiteraard) goed staan en dien je de juiste winst- en verliesrekening aan te geven. In de vermogensvergelijking poets je een eventueel verschil met de winst- en verlies dan weg via de privé-opnames of stortingen. Dat is; als je de voorgaande belastingjaren niet wilt corrigeren..
De beginbalans hoef je dus niet op te nemen in de aangifte. Enkel het fiscaal vermogen (en eventuele fiscale reserves).
Aangiften die reeds definitief zijn opgelegd, kunnen nog wel gewijzigd worden. Je kunt namelijk de Belastingdienst verzoeken ambtshalve je aangifte te wijzigen. Dan moet je wel een goede reden aanvoeren.Androl schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:23:
Goedemorgen,
Ik ben zelfstandige artiest en ik heb nu drie jaar mijn aangifte gedaan waarvan ze tot en met 2019 allemaal definitief zijn.
Echter, ik heb de aangifte nooit goed gedaan. Ik heb altijd gedacht als ik maar meer betaal dan ik ongeveer schat te moeten betalen hoop ik dat de belastingdienst niet zeurt. Ik heb twee banen dus ik kan met dit veroorloven.
Vanaf heden jaar zullen de inkomsten uit mijn onderneming meer worden en wil ik me er beter in verdiepen en een goede aangifte indienen.
Hebben jullie een advies wat ik het best kan doen met beginbalans van dit boekjaar, los van alles wat nu definitief geworden is te corrigeren?
Als ik de aangifte van 2020 (heb hem al ingediend, maar die wil ik corrigeren) goed wil dan zal dat een ander beginbalans opleveren dan de eindbalans van 2019.
Groetjes,
Arnold
Hoewel het veel werk is, zou ik de administratie van de oude jaren wel verwerken, voor zover dit nog niet is gedaan. Dit vraagt de Belastingdienst ook van jou. Als je in een steekproef valt, en de Belastingdienst je aangifte wil controleren, dan zul je ook met een onderbouwing moeten aankomen.
Wellicht is het verstandig om je administratie uit te besteden? Dan kan diegene gelijk met het 'leuke' klusje beginnen om de oude jaren recht te zetten

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Het is nog vroeg voor de belastingaangifte van 2021 maar hierbij toch alvast een aantal vragen gezien de woonsituatie is veranderd.
1) stel, je hebt een hypotheekschuld van 100k. Je hebt daarbij ook 100k aan spaargeld. Hiervan is 50k vrijgesteld van belasting. Betaal je dan over 50k de 1,2% belasting of wordt dit verrekend met het hypotheekbedrag?
M.aw., betaal ik ondanks mijn hypotheek nog steeds 1,2% vermogensbelasting over 50k?
Vragen naar mogelijkheden tot belastingontduiking is niet toegestaan.
[Voor 27% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 11:17]
Als je zelf in het huis woont waar de hypotheek op rust, valt deze in box 1 en mag je deze dus niet verrekenen met je spaargeld in box 3.RPMVG schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:23:
Hallo Allemaal,
Het is nog vroeg voor de belastingaangifte van 2021 maar hierbij toch alvast een aantal vragen gezien de woonsituatie is veranderd.
1) stel, je hebt een hypotheekschuld van 100k. Je hebt daarbij ook 100k aan spaargeld. Hiervan is 50k vrijgesteld van belasting. Betaal je dan over 50k de 1,2% belasting of wordt dit verrekend met het hypotheekbedrag?
M.aw., betaal ik ondanks mijn hypotheek nog steeds 1,2% vermogensbelasting over 50k?
Edit: en als niet in het huis woont en je de hypotheek als schuld telt in box 3, moet je ook de woning als waarde tellen.
Quote en reactie verwijderd.
[Voor 29% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 11:18]
When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.
Dan heb je dus een vordering op dat bedrijf en die vordering valt ook gewoon in box 3. Die vordering moet je ook gewoon opgeven.
Overigens betaal je al jaren geen 1,2% vermogensrendementsheffing meer... Dat percentage is al een tijd geleden veranderd.
[Voor 22% gewijzigd door Ardana op 26-12-2021 11:19]
Dat hangt er van af. Dit geldt alleen voor zover de hypotheek voldoet aan de regels voor de eigen woningschuld (box 1/HRA). Het deel dat hier niet aan voldoet, valt in principe in box 3 als schuld (aangenomen dat het verder voldoet aan de regels voor aftrekbare schulden).JackBol schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:28:
Als je zelf in het huis woont waar de hypotheek op rust, valt deze in box 1 en mag je deze dus niet verrekenen met je spaargeld in box 3.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dat is wel heel vergezocht. Als je een product of dienst vooruitbetaalt heb je hooguit een vordering ter omvang van dat product of die dienst. En die vallen niet in Box 3.Rubbergrover1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:34:
[...]
Dan heb je dus een vordering op dat bedrijf en die vordering valt ook gewoon in box 3. Die vordering moet je ook gewoon opgeven.
Ik betaal mijn zorgverzekering vooruit. Moet ik dat dan ook maar opgeven in Box 3

Als je 'gewoon' een product koopt, dan telt dit niet mee. Maar als je iets alleen pro forma bestelt een betaalt met de intentie om die bestelling na 1-1 te annuleren, dan is dat een andere situatie.kpg schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:58:
[...]
Dat is wel heel vergezocht. Als je een product of dienst vooruitbetaalt heb je hooguit een vordering ter omvang van dat product of die dienst. En die vallen niet in Box 3.
Ik betaal mijn zorgverzekering vooruit. Moet ik dat dan ook maar opgeven in Box 3
Dan mag de Belastingdienst eerst fraus legis aanvoeren en bewijzen, want het is an sich gewoon een legale actie.Rubbergrover1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:57:
[...]
Als je 'gewoon' een product koopt, dan telt dit niet mee. Maar als je iets alleen pro forma bestelt een betaalt met de intentie om die bestelling na 1-1 te annuleren, dan is dat een andere situatie.
Het kan ook lonen om te beleggen in geselecteerde groene fondsen.
Zijn er, behalve dat de belegging op 1 januari ‘groen’ in een groen fonds zit, nog andere eisen hieraan gesteld?
Denk aan een minimale looptijd van de belegging, oid.
En weet iemand hoe de heffingskorting a 0,7% werkt bij deze beleggingen?
Groet!
[Voor 26% gewijzigd door RPMVG op 27-12-2021 19:17]
Je bent te laat voor een groen belegging.RPMVG schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:11:
Dank voor de reacties. Het is inderdaad niet netjes om bestellingen te plaatsen met vooraf de intentie te hebben deze ook te annuleren.
Zijn er, behalve dat de belegging op 1 januari ‘groen’ in een groen fonds zit, nog andere eisen hieraan gesteld?
Groet!
Bij je aangifte staat deze speciek genoemd (of je ze hebt). Dus dan wordt dat automatisch verrekend.
Die van de Rabo was open voor nieuwe inschrijvingen open tot 1 december, maar je moet je geld 1 jaar laten staan en de kosten zijn pittig. Dus je zal zelf moeten rekenen of het de moeite waard is.
Van de andere aanbieders ken ik de voorwaarden niet.
Iedere spaarrekening, boven een ton zit sowieso in Nl aan deze negatieve rente, dus dat scheelt dan toch niet zo betreffende de kosten?
Als je spaargeld 100.000 is, is daarvan de eerste 50.000 vrijgesteld en over het meerdere ben je precies € 295 verschuldigd. Op jaarbasis. En je hebt dan wel geen rente, maar ook geen negatieve rente. Zou me er niet druk om maken. Veel werk (voor zover er al iets “mogelijk” is) voor weinig besparing.RPMVG schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:11:
Dank voor de reacties. Het is inderdaad niet netjes om bestellingen te plaatsen met vooraf de intentie te hebben deze ook te annuleren.
Groet!
Boven de ton spaargeld krijg je te maken met zowel negatieve rente bij de bank als een hoger belastingtarief, dat tikt veel meer aan..
Bij de Rabo klopt het inderdaad. Maar op bijvoorbeeld Degiro kan het Triodos Groenfonds worden aangekocht. Als deze nu wordt aangekocht kan deze wel als groene belegging worden opgegeven toch? Verder zie ik hier geen eisen bij dat er een jaar aan vastgehouden dient te worden, je zou het in theorie ook weer een maand later kunnen verkopen via Degiro, of is dit te simpel gedacht?Barrycade schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:23:
[...]
Je bent te laat voor een groen belegging.
Bij je aangifte staat deze speciek genoemd (of je ze hebt). Dus dan wordt dat automatisch verrekend.
Die van de Rabo was open voor nieuwe inschrijvingen open tot 1 december, maar je moet je geld 1 jaar laten staan en de kosten zijn pittig. Dus je zal zelf moeten rekenen of het de moeite waard is.
Van de andere aanbieders ken ik de voorwaarden niet.
Klopt, maar doe dat dan wel nog morgen, want kan zo 2 dagen overheen en je wil de transactie toch nog in 2021 hebben lijkt me.RPMVG schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:48:
[...]
Bij de Rabo klopt het inderdaad. Maar op bijvoorbeeld Degiro kan het Triodos Groenfonds worden aangekocht. Als deze nu wordt aangekocht kan deze wel als groene belegging worden opgegeven toch? Verder zie ik hier geen eisen bij dat er een jaar aan vastgehouden dient te worden, je zou het in theorie ook weer een maand later kunnen verkopen via Degiro, of is dit te simpel gedacht?
Bij ING zelf op de beurs kan je zonder aankoopkosten het Groenfonds kopen.
Ben ik de enige of hebben jullie dit ook? Wordt er uberhaupt nog voortgang gemaakt bij de belastingdienst?
De Belastingdienst moet je uiterlijk 3 jaar na 2020 een definitieve aanslag opleggen. Deze termijn wordt wel verlengd met uitstel voor het doen van aangifte dat je eventueel hebt gehad.flyingdutchboy schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:50:
Nadat ik uw aangifte 2020 heb gecontroleerd, ontvangt u een definitieve aanslag.
Zo lang kan 2020 niet meer duren lijkt me?
Het nodeloos vragen maar de status van een mogelijk inning of uitbetaling is niet nodig en derhalve offtopic