Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 23:21
anboni schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik dacht dat ik van de week hier ergens las dat die inschatting voorschotbedragen per dag fluctueerde.. Misschien was dat een fluke en is het normaal gesproken wel een redelijke schatting. Lijkt me alsnog best lastig om een voorschot te bepalen bij dynamische tarieven, dan verwacht ik haast dat dat per definitie te hoog wordt ingeschat om onaangename verrassingen te voorkomen.
Bij ANWB Energie is dat inderdaad het geval. In de maand december heb ik 3 maal een prijsopgave aangevraagd door invullen van mijn adres en verbruik. Ik heb 3 maal een verschillend maandbedrag gekregen. De laatste keer kwam het min of meer overeen met het maandbedrag wat ik nu bij Eneco betaal. Dus toen heb ik het contract afgesloten.

Kennelijk gaan ze niet uit van een jaarschatting maar ze maken een berekening a.d.h. van de op dat moment geldende prijzen. Is ook bevestigd in een telefoongesprek.
Maar je kan direct bij ingaan van je contract zelf een ander voorschotbedrag instellen binnen grenzen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:26
Rossi46 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:09:

Enige verschil is natuurlijk wel dat het (onafhankelijk van je verbruik) bij de eindafrekening hoger uit kan vallen. Dat is en blijft inherent aan een dynamisch energiecontract.
Dat is bij elke eindafrekening toch het geval, maar in geval van variabel of vast contract juist vanwege het gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:37
Bezzerk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is bij elke eindafrekening toch het geval, maar in geval van variabel of vast contract juist vanwege het gebruik.
Ja, en daar zit natuurlijk juist de crux. Bij een 'normaal' contract is de enige veriabele je eigen verbruik. Iets wat je best aardig in kunt schatten en waar je - in meer of mindere mate - zelf invloed op hebt. Bij dynamisch speel je verbruik uiteraard ook een rol, maar de prijsbepaling is misschien wel een grotere factor. En daar heb je geen invloed op.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Melvinvm schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:06:
Ik kan niet voor alle aanbieders spreken maar bij ons (All in power) berekenen we het voorschot elke maand op basis van de futureprijs en verwacht verbruik.
Hoe het voorschot bepaald wordt is een aspect dat niet heel belangrijk is, dat gaat alleen over het in balans houden/beperken van het kredietrisico dat de leverancier loopt.

Waar het werkelijk om gaat is waar de 'eindafrekening' op gebaseerd is. Is dat bij All in power ook (zoals de andere dynamisch tarief leveranciers) op basis van de EGSI TTF day ahead prijs plus een vaste opslag maar dan met een ongewogen gemiddelde van alle dagprijzen? Of wordt gas afgerekend op basis van een andere prijsbepalingsmethode? Zo ja, welke?

[ Voor 0% gewijzigd door AzertyNL op 12-01-2023 20:37 . Reden: woordkeuze en typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:38
Greenman2 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Ja dat doen ze omdat er ook wat anders aan de hand kan zijn en resetten niet voldoende is.... 8)7
Reset heeft niet geholpen. Enexis is nog een dood paard.
Tibber biedt als oplossing hun dongel die via hen via Wifi van data voorzien. Wel 5 tientjes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
Rossi46 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Ja, en daar zit natuurlijk juist de crux. Bij een 'normaal' contract is de enige veriabele je eigen verbruik. Iets wat je best aardig in kunt schatten en waar je - in meer of mindere mate - zelf invloed op hebt. Bij dynamisch speel je verbruik uiteraard ook een rol, maar de prijsbepaling is misschien wel een grotere factor. En daar heb je geen invloed op.
Nou, daar heb je dus wel invloed op, mits je gaat sturen op wanneer je verbruikt. Vandaag een spread van €0,19 tussen duurste en goedkoopste moment. Dat maakt nogal verschil als je even de auto oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
Ep Woody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Bedoel je deze? http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Beetje vergelijkbare strekking iets andere invulling. Ik heb bewust de prijzen weggelaten omdat je daar geen invloed op hebt en je daardoor geen dagen kan vergelijken. De tabellen van 2020 en 2022 lijken ook heel erg op elkaar. Daarmee kun je het effect van de seizoenen op de prijsontwikkeling goed zien.
Vraagje: ik kan de link van maasluip niet openen. Krijg de melding dat er geen server verbinding is.
Wat doe ik fout, of hoe kan ik de link wel bekijken?
Dank voor jullie advies!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
EVfan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Vraagje: ik kan de link van maasluip niet openen. Krijg de melding dat er geen server verbinding is.
Wat doe ik fout, of hoe kan ik de link wel bekijken?
Dank voor jullie advies!
Hier gewoon te openen…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik heb de Nordpool integratie in HA gedaan, en het lukt mij niet om de Tibber prijs te matchen.De prijs die ik van Nordpool krijg (met belasting, btw en opslag) is bijvoorbeeld 26ct als Tibber 24ct in zijn app meldt.
In dit topic lees ik dat anderen een betere match hadden, van maximaal 0.1ct.

Na wat prutsen heb ik Nordpool opnieuw ingesteld, en de opslag eens even op 0 gezet.
Nordpool zegt nu (12 januari 22-23u) dat de kale stroomprijs 8,966ct is. Dat zie ik nu ook terug op bijvoorbeeld EasyEnergy.com, dus dat lijkt te kloppen.
Maar als ik (8,966+12,599(tax)+0.2)*1.21 bereken kom ik op 26ct.

En nu het gekke: als ik op de website van nieuwestroom.nl kijk zie ik dat het kale stroomtarief nu 7.410ct is
En (7.410+12,599(tax)+0.2)*1.21 = 24ct -> dat is de Tibber prijs

Waar haalt Nordpool zijn data vandaan?
Waarom geeft nieuwestroom.nl een ander kaal tarief dan EasyEnergy.com?

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:39
worker schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:57:
Ik heb de Nordpool integratie in HA gedaan, en het lukt mij niet om de Tibber prijs te matchen.De prijs die ik van Nordpool krijg (met belasting, btw en opslag) is bijvoorbeeld 26ct als Tibber 24ct in zijn app meldt.
In dit topic lees ik dat anderen een betere match hadden, van maximaal 0.1ct.
Heb je een actief Tibber contract? Een aantal hier zagen ook een vrij consistente afwijking voordat ons contract inging tussen de Tibber app en de Nordpool integratie met de additional costs template van Sicco92. Verschil was steeds 3ct ofzo (ik meen dat ik 3.3ct zag) en het verdween op het moment dat mijn Tibber levering in ging. Het lijkt haast alsof de Tibber app iets in de berekening verkeerd doet zolang de levering nog niet gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 12:41

Melvinvm

FD: All in power CEO

AzertyNL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:34:
[...]
Hoe het voorschot bepaald wordt is een aspect dat niet heel belangrijk is, dat gaat alleen over het in balans houden/beperken van het kredietrisico dat de leverancier loopt.

Waar het werkelijk om gaat is waar de 'eindafrekening' op gebaseerd is. Is dat bij All in power ook (zoals de andere dynamisch tarief leveranciers) op basis van de EGSI TTF day ahead prijs plus een vaste opslag maar dan met een ongewogen gemiddelde van alle dagprijzen? Of wordt gas afgerekend op basis van een andere prijsbepalingsmethode? Zo ja, welke?
Voorschot maakt best wel uit. Tuurlijk, het komt vanzelf terug in de afrekening. Maar somehow is je effectieve voorschot soms veel te hoog of beweegt alleen mee omhoog als de prijzen stijgen en niet omlaag op een on transparante manier. Ik heb een overstappen begeleid van de ene naar de onze oplossing en zijn maandbedrag was ruim 3x zo hoog als wij hem gezet zouden hebben. Er wordt veel gereguleerd maar dat stukje net niet.

Voor gas ongewogen maandgemiddelde obv EGSI TTF, vergelijkbaar met LEBA equivalent, plus inkoopvergoeding/opslag. Gewogen gemiddelde op uurprijzen voor stroom.
Had ik ook hier gemeld https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74110872

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
phicoh schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat het eerder het probleem is dat mensen na heel lang voorschotten betaald te hebben geen idee meer hebben hoe het energie gebruik per maand is. Wat is redelijk, wat niet, vrijwel niemand die het weet.
Vraag een willekeurige voorbijganger wat al die getallen betekenen op een energierekening. Vrijwel niemand die het weet.

Ik geef toe, ik heb er tot een jaar geleden zelf ook nooit op gelet. In de winter gebruik je meer, in de zomer minder. Wat doe je eraan? Met een vast contract maakt het ook niet veel uit.
Er is geen probleem. Een contract met dynamische energieprijzen is een superieur product. Wie dit product niet aanschaft blijft met een inferieur product zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25
icall5s schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Dit is weer veel te overdreven. Een doorsnee Nederlander doet door het gehele jaar uitgaven van diverse bedragen. Nieuwe telefoon, kleding en schoeisel, onderhoud auto, vakantie. Boodschappen kosten ook niet precies hetzelfde elke maand. Dus het uitgavenpatroon van huishoudens is op dit moment al elke maand verschillend. Suggereren dat het voor hen "oncomfortabel" is dat een energierekening niet elke maand hetzelfde is, sluit gewoon niet aan op de realiteit. Een dynamisch contract is gewoon geschikt voor het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens. Maar daarom variabele contracten in leven houden is geen goed argument, want kosten van bijvoorbeeld auto-onderhoud of een nieuwe broek spreid je als bedrijf ook niet standaard over het jaar uit.
Veel gaat juist richting een subscription model.

Verder worden hier een aantal mechanismen over het hoofd gezien.

Eerste is de betalingszekerheid. Wanneer je in december ineens 300 m3 gas verstookt en je een incasso van 600+ euro voor je kiezen krijgt zal het geen verrassing zijn wanneer incasso's bij dat soort bedragen massaal misgaan. Hetgeen ook weer geld kost voor degene die het geld wil ontvangen. Hierdoor zie je bijvoorbeeld bij diverse zorgverzekeringen dat bedragen boven de x euro standaard niet via incasso gaan, terwijl ze wel een machtiging hebben. Veel Nederlanders hebben niet op elk moment 600 euro op hun betaal rekening staan.

Volgende punt is dat die vaste contracten uiteindelijk zorgen voor veel lagere prijzen. Het zorgt voor een stukje voorspelbaarheid en continuïteit. Als jij met andere landen afspraken gaat maken dat je voor x jaar y gas gaat inkopen dan kun je een véél betere prijs afspreken dan wanneer jij op korte termijn persé een schip nodig hebt omdat je moét inkopen.

Day ahead lijkt mij eerder een tijdelijk verschijnsel wat alleen aantrekkelijk is onder de huidige ongunstige omstandigheden en niet de heilige graal. Verder prima hoor, zo lang het geld scheelt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 16-09 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

anboni schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:03:
[...]

Heb je een actief Tibber contract? Een aantal hier zagen ook een vrij consistente afwijking voordat ons contract inging tussen de Tibber app en de Nordpool integratie met de additional costs template van Sicco92.
Mijn contract gaat inderdaad pas eind vd maand in, dus ik zal afwachten of de Tibber app straks een sprongetje maakt richting Nordpool + additional cost.

Maar dan blijf ik nog zitten met de vraag waarom ik 2 verschillende “kale” tarieven vindt waar gister 2 ct verschil tussen zat (easyenergy.nl en Nieuwestroom.nl)
Edit: het verschil is de BTW: easyEnergy toont het kale tarief met btw, Nieuwestroom zonder.

[ Voor 6% gewijzigd door worker op 13-01-2023 06:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
sdk1985 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:36:
[...]Day ahead lijkt mij eerder een tijdelijk verschijnsel wat alleen aantrekkelijk is onder de huidige ongunstige omstandigheden en niet de heilige graal. Verder prima hoor, zo lang het geld scheelt.
Day ahead is juist de toekomst. Er wordt gewerkt aan een nieuwe energiewet waarin staat opgenomen dat iedere leverancier een dynamisch contract moet gaan aanbieden. Dynamisch is ook noodzakelijk voor de energietransitie, want het is DE manier om verbruik te sturen en te verdelen over de dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:39
Marcva schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Reset heeft niet geholpen. Enexis is nog een dood paard.
Tibber biedt als oplossing hun dongel die via hen via Wifi van data voorzien. Wel 5 tientjes :/
Mijn slimme meter wilde geen data meer laten uitlezen en moest vervangen worden. Dat duurde bij Stedin bijna drie maanden. In de tussentijd heb ik dus met die Tibber dongle wel gewoon m'n dynamische contract kunnen gebruiken. Zonder die dongle was dat niet gelukt.
En je kan eigenlijk direct je verbruik e.d. inzien. Ik vond het die 50.- wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
LastSamurai schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Mijn slimme meter wilde geen data meer laten uitlezen en moest vervangen worden. Dat duurde bij Stedin bijna drie maanden. In de tussentijd heb ik dus met die Tibber dongle wel gewoon m'n dynamische contract kunnen gebruiken. Zonder die dongle was dat niet gelukt.
En je kan eigenlijk direct je verbruik e.d. inzien. Ik vond het die 50.- wel waard.
En als je een referral code gebruikt, kost ie je bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
anboni schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:37:
[...]

Day ahead is juist de toekomst. Er wordt gewerkt aan een nieuwe energiewet waarin staat opgenomen dat iedere leverancier een dynamisch contract moet gaan aanbieden. Dynamisch is ook noodzakelijk voor de energietransitie, want het is DE manier om verbruik te sturen en te verdelen over de dag.
Dynamisch is behulpzaam bij de energietransitie, want het is een manier om piekverbruik te sturen naar wanneer er veel aanbod is (en de prijs dus laag).

De energieprijs wordt (mede) bepaald door het aanbod van groen en grijs.
Groen kun je niet zo makkelijk sturen om de duidelijke redenen. Grijs wel, er is geen producent die dit wegzet onder de kostprijs.
Een vorm van grijs zul je (nodig) houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Simpel360 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Dynamisch is behulpzaam bij de energietransitie, want het is een manier om piekverbruik te sturen naar wanneer er veel aanbod is (en de prijs dus laag).

De energieprijs wordt (mede) bepaald door het aanbod van groen en grijs.
Groen kun je niet zo makkelijk sturen om de duidelijke redenen. Grijs wel, er is geen producent die dit wegzet onder de kostprijs.
Een vorm van grijs zul je (nodig) houden.
Nucleair valt bij mijn definitie in Groen, en zou een prima vervanging zijn voor al het grijze wat er nu is.
Op dit moment gebruiken we zelfs nog kolen: https://app.electricitymaps.com/zone/NL

We moeten ons niet laten tegenhouden door de kosten, en niet blind staren op risico's van 60 jaar oude techniek. Afhankelijkheid van fossiel kun je alleen op die manier verminderen.

Ik verwacht dat de dynamische prijzen ook stabieler zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:38
LastSamurai schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Je hebt me overtuigd.
In een poging de meter te rebooten en heb ik de hoofdzekeringen uitgezet. Overigens zonder resultaat. Mijn RPi met Home Assistant vond dat niet fijn en werd niet meer wakker. Daarmee ben ik dus sowieso mij data kwijt. Hopelijk werkt de Pulse wat betrouwbaarder.
Ik heb de aanschaf bij mijn claim richting de netbeheerder gevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
jusch schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Nucleair valt bij mijn definitie in Groen, en zou een prima vervanging zijn voor al het grijze wat er nu is.
Op dit moment gebruiken we zelfs nog kolen: https://app.electricitymaps.com/zone/NL

We moeten ons niet laten tegenhouden door de kosten, en niet blind staren op risico's van 60 jaar oude techniek. Afhankelijkheid van fossiel kun je alleen op die manier verminderen.

Mee eens.

Echter nucleair laat zich niet zo snel regelen.
Groen ook niet 😁
De onbalans in het e-net moet je toch wat mee, vandaar grijs (lees gas) als vangnet / snel regelvermogen.

De dynamische prijzen worden misschien als day ahead stabieler (gelijkmatiger), regelvermogen wordt de next best thing qua kWh prijs opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
jusch schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Nucleair is groener dan grijs, maar om het nu echt groen te noemen... Het blijft een brandstof. Het is niet hernieuwbaar, er is een beperkte voorraad aan uranium die opgebruikt wordt bij de productie van energie. Ja, de uitstoot is lager dan bij andere fossiele brandstoffen, maar om het nu echt groen te noemen gaat wat ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
Melvinvm schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:15:
[...]
Voorschot maakt best wel uit.
.....
Maar somehow is je effectieve voorschot soms veel te hoog of beweegt alleen mee omhoog als de prijzen stijgen en niet omlaag op een on transparante manier.
Wat dat betreft maakt voorschot zeker veel uit. Voor de consument is het fijn als de voorschot bedragen redelijk in de pas lopen met de daadwerkelijk gemaakte kosten, zodat de eindafrekening slechts een een kleine afwijking hoeft te corrigeren. De consument is niet gebaat bij een eindafrekening waar X honderden Euros terugbetaald worden. M.i. moet een energieleverancier (kuch 'Oxxio' kuch) niet als 'verplichte' spaarbank zonder rente gaan opereren met krankzinnig hoge maandtermijnen.
Het punt dat ik wilde maken is dat de manier van het voorschot bepalen niet heel ter zake doende is (voor de gehanteerde gasprijs) als de gehanteerde gasprijs bij de eindafrekeningen een hele andere is. (Wat na je verduidelijking ook geheel niet het geval lijkt voor All-in-power (y) )
[...]
Voorschot maakt best wel uit. ..... Er wordt veel gereguleerd maar dat stukje net niet.
Duidelijk, dus voor de oplettende consument zelf nadenken en keizen: betaalt een consument te lage voorschotten, loopt de energiemaatschappij risico dat een (ongemerkt) dure eindafrekening opeens niet betaald (kan) worden. Betaalt een consument te hoge voorschotten, zit hij (ongemerkt) te 'sparen' bij de energie leverancier en loopt hij (worst-case) het risico het geld kwijt te zijn bij een faillisement.
[...]
Voor gas ongewogen maandgemiddelde obv EGSI TTF, vergelijkbaar met LEBA equivalent, plus inkoopvergoeding/opslag. Gewogen gemiddelde op uurprijzen voor stroom.
Had ik ook hier gemeld https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74110872
In je gelinkte post was het (mij) onduidelijk of dat ook voor de eindafrekening van toepassing was, omdat je enkel expliciet voorschot noemde. Het is nu duidelijk, dank!

Je hebt mijn nieuwsgierigheid hiermee toch gewekt. Precies om de reden van mijn initiele opmerking dat het verbruik juist hoger is op de schaarse (lees duurdere) dagen, zou ik denken dat de energiemaatschappij daarmee het risico loopt de klant een lagere (ongewogen gemiddelde van alle dagen) gasprijs in rekening te brengen dan de dagelijkse inkoop met hogere prijzen op de dagen dat er veel verstookt wordt te moeten betalen. Maar misschien werkt het niet zo, en wordt er niet dagelijks ingekocht, of is het risico afgedekt door opslag + vaste maandkosten. Het lijkt in elk geval dat de (meeste?) andere dynamische energiemaatschappijen (in de openingspost) de suggestie wekken dat ze ook daadwerkelijk dagelijks inkopen op basis en dus niet dit risico lopen door een gewogen gemiddelde bij de klant in rekening te brengen.

Uit interesse: Mag een energie maatschappij die actief is met een 'dynamische tarieven' product speculeren door day-ahead tarieven aan te bieden aan klanten, maar inkoop op andere manier te doen? Bv. door langer vooruit in te kopen en/of financiele instrumenten zoals futures/opties in te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:32
Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Nucleair is groener dan grijs, maar om het nu echt groen te noemen... Het blijft een brandstof. Het is niet hernieuwbaar, er is een beperkte voorraad aan uranium die opgebruikt wordt bij de productie van energie. Ja, de uitstoot is lager dan bij andere fossiele brandstoffen, maar om het nu echt groen te noemen gaat wat ver...
Zonnepanelen en windmolenparken zijn m.i. ook écht niet groen maar wel hernieuwbaar. Volgens mij doen we er dan beter aan meer op nucleair in te zetten.

Wat er momenteel het dichtst bij komt zij de stuwmeren, getijdencentrales en geothermische centrales.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 11:58
anboni schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:37:
[...]
Aan staande dinsdag 17e staat eerst plenaire vergadering afbouw saldering op de agenda.
Benieuwd wat de standpunten zijn of er een minimaal teruglevertarief komt en of die ook een plafond/maxium krijgt (9.9ct/kWh) en netwerkbeheerders voor 2025 in staat zijn de verplichte slimme meter te plaatsen
(En wel een werkende, best wel wat defecte, ik had een DOA en diagnose dat gaat zo traag als ...........)

In de nieuwe energie wet komt dan wel dynamisch, maar ook dat lever en teruglever telwerken ieder een eigen contract kunnen hebben en wie weet dient een enrgieleverancier misshien niet langer beide diensten aan te bieden (levering en teruglevering) en de reguliere grote 3 alleen dynamisch verplicht dienen aan te bieden, maar geen last hebben van afbouw salderen of thuisaccu gebruik (op goedkope uurprijzen laden en dure terugleveren)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:00
Voor de liefhebbers van de glazen bol, grote kans dat zondag prijzen lager (en rond de 0) zitten. Zaterdag hoger dan zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
[...]

Wat wordt er 'gewogen' op de uurprijs? welk deel weegt zwaarder dan het andere?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:46

de Peer

under peer review

mahagen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Wat wordt er 'gewogen' op de uurprijs? welk deel weegt zwaarder dan het andere?
je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Oh, dacht even dat het over de uurprijs ging...

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

de Peer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd
De kWh's zelf op uurbasis.
Exacto, bottomline:

ik begrijp het dus goed dat je met (veel) zonnepanelen beter op een normaal contract kan zitten, omdat je opgewekte stroom van de zomer rond het middag, evenveel waard is als de stroom die je opmaakt in de winter of snachts..

Als je eveneel stroom wekt als je opmaakt (mijn geval circa 5500 kw per jaar) dan zorgt de huidige salderingsregeling er voor dat je theoretisch op 0 euro kan uitkomen (even zonder vastrecht etc meegerekent) terwijl bij een dynamisch tarief je saldeert tegen een laag uurtarief en die gesaldeerde stroom later op een duur moment moet inkopen (?)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
AzertyNL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:34:
[...]
Voorschot is best wel belangrijk, voor mij zou die op >€1000/mnd voor 2023 vanwege voor verhuizing in 2021 omdat er nog geen SJV voor 2022 is (terwijl ik meer opwek dan levering heb in 2023) met de manier hoe energieleveranciers voorschot bepalen, ik heb heel bewust voor Tibber gekozen met factuur achteraf in 2022.
In afgelopen 10 jaar heb ik tot twee keer een energieleverancier gehad die heeft lopen knoeien in CAR met de meterstanden van jaarrekening, als er geen finacieel belang is (of wel mijn jaarrekening klopt) kun je dat niet juridisch aanpakken of een procedure bij ACM starten (daarvoor heb je medewerking van netbeheerder nodig met een verklaring van de werkelijke meterstanden)
Wat je dan wel kunt is in April als zonnepanelen al nodige leveren een herziening van voorschot aanvragen bij nieuwe energieleverancier, maar dan heb je eerste 3 termijnen al veel meer betaald dan hele jaar rekening, maar CAR wordt niet aangepast of is SJV het jaar erop op orde.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

siemenz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Exacto, bottomline:

ik begrijp het dus goed dat je met (veel) zonnepanelen beter op een normaal contract kan zitten,
Ja klopt helemaal.
Echter als je ook echt veel overschot hebt, dan kan dynamisch juist weer interessant zijn als je daarmee een hoge TLV weet te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mahagen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Oh, dacht even dat het over de uurprijs ging...
de verbruik gewogen uurprijs ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Ja klopt helemaal.
Echter als je ook echt veel overschot hebt, dan kan dynamisch juist weer interessant zijn als je daarmee een hoge TLV weet te verkrijgen.
maar ik wek natuurlijk de stroom op/ergo lever mijn overschot terug op het moment dat de tarieven laag zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

siemenz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:20:
[...]

maar ik wek natuurlijk de stroom op/ergo lever mijn overschot terug op het moment dat de tarieven laag zijn..
dat is een aanname.
Afgelopen zomer was de TLV anders behoorlijk hoog via dynamische tarieven. Kijk maar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:21:
[...]

dat is een aanname.
Afgelopen zomer was de TLV anders behoorlijk hoog via dynamische tarieven. Kijk maar terug.
dat is zeker een aanname :)

Ik probeer mijn overschot aan stroom in mijn EV te laden zodra dat kan (eigenlijk alleen in het weekend) en die tegen het volle tarief te declareren bij mijn werkgever :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bilgy_no1
mathijshooi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:52:
Voor de liefhebbers van de glazen bol, grote kans dat zondag prijzen lager (en rond de 0) zitten. Zaterdag hoger dan zondag.
Ben jij ook op een of andere manier als integratie toe te voegen aan Home Assistant? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Ben jij ook op een of andere manier als integratie toe te voegen aan Home Assistant? :X
Mogelijk kan je iets maken met de data/forecast van Windgure i.c.m. de forecast.solar. Zullen vast wel wat knappe koppen hier wat voor kunnen maken in home assistant.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Immers: Veel zon + veel wind = lage kWh prijs verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.DJ95 op 13-01-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
mr.DJ95 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Mogelijk kan je iets maken met de data/forecast van Windgure i.c.m. de forecast.solar. Zullen vast wel wat knappe koppen hier wat voor kunnen maken in home assistant.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Immers: Veel zon + veel wind = lage kWh prijs verwacht.
Ja, ik houd het zelf wel enigszins in de gaten. Maar inderdaad voor Automatiseringen is het wel mooi om iets verder vooruit te kunnen kijken dan alleen de day-ahead prijzen.

Ik heb nu nog niets geautomatiseerd. Gisteravond wel alvast op laag tarief de buffer laten verwarmen en 's nachts het hele huis wat opgewarmd met de warmtepomp, maar alles nog door handmatig dingen in te stellen. Ik zie een enorm bespaarpotentieel... Zeker voor verwarmen is het mooi om een paar dagen verder te kunnen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-01-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

In Home assistant met de entso-e integratie en wat simpele automatisering regels heb je al snel iets in elkaar gezet. Een compleet algoritme is natuurlijk nog mooier, maar paar simpele condities dek je al heel veel mee af.

Hier laad de auto iedere keer op wanneer de prijs laag is. Etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:54
Op het moment dat ik meer stuurbare verbruikers in huis heb wil ik gaan kijken naar Flexmeasures. https://flexmeasures.io/ Deze kan de verwachte energiebehoeftes uitplannen tegenover de prijzen die er de komende dag aan komen. Het lijkt er op dat sommige dit met Home Assistant gekoppeld hebben: https://seita.nl/2021/10/11/smart-easy-control-in-vehicle-to-grid/

Misschien moeten we dit topic wat meer aandacht gaan geven: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
mathijshooi schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:52:
Mijn glazen bol zegt dat zaterdag ook hoger is dan vrijdag

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
John245 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Mijn glazen bol zegt dat zaterdag ook hoger is dan vrijdag
Daar is weinig glazen bol aan...

Tussen 6 en 11 is het zaterdag goedkoper dan vandaag. Maar gemiddeld duurder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Daar is weinig glazen bol aan...

Tussen 6 en 11 is het zaterdag goedkoper dan vandaag. Maar gemiddeld duurder inderdaad.
Vanacht 32 cent om middernacht, dat lijkt me uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jusch schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Vanacht 32 cent om middernacht, dat lijkt me uniek.
Wellicht omdat de wind tijdelijk gaat liggen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Wellicht omdat de wind tijdelijk gaat liggen?
De wind staat nu vol op het windmolenpark in zee. Middernacht wat minder inderdaad.

Kennen jullie deze al: https://www.windy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Nou, m'n overstap Groenestroomlokaal gaat ook niet soepel.
Ik heb een eerste factuur met een verkeerd capaciteitstarief gas en op m'n vraag wordt niet gereageerd. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat dat bij alle energyzero minions fout zal gaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Ik zit te twijfelen of het voor mij rendabel gaat zijn om over te stappen op een dynamisch contract. Sinds afgelopen jaar maart heb ik zonnepalen (4800 wattpiek) waardoor ik net iets meer heb teruggeleverd dan verbruikt, +/- 100 kwh. Daar komt aankomende maart 2400 wattpiek aan panelen bij. Nu rijdt ik sinds deze week een EV en krijgen we dit jaar als het goed is een warmtepomp wat 1600 m3 aan gas moet gaan vervangen. Offerte is akkoord, levering hangt af van wanneer de installateur alles binnen heeft. De extra 2400 wattpiek aan zonnepannelen gaan waarschijnlijk op aan de EV, berekend aan de hand van het aantal km's wat ik per jaar rijdt en verbruik EV. Laden doe ik dus voornamelijk thuis en ga ik slim sturen via home assistant. Afhankelijk van of en wanneer de warmtepomp geleverd gaat worden ga kom ik dit jaar met salderen weer rond 0 uit.

Ik ben vooral benieuwd of er hier mensen zijn met een soortgelijke situatie die ook rond 0 zitten en hun ervaring willen delen of het voor hun rendabel is met sturing van energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
3wielerdealer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:00:
Ik zit te twijfelen of het voor mij rendabel gaat zijn om over te stappen op een dynamisch contract. Sinds afgelopen jaar maart heb ik zonnepalen (4800 wattpiek) waardoor ik net iets meer heb teruggeleverd dan verbruikt, +/- 100 kwh. Daar komt aankomende maart 2400 wattpiek aan panelen bij. Nu rijdt ik sinds deze week een EV en krijgen we dit jaar als het goed is een warmtepomp wat 1600 m3 aan gas moet gaan vervangen. Offerte is akkoord, levering hangt af van wanneer de installateur alles binnen heeft. De extra 2400 wattpiek aan zonnepannelen gaan waarschijnlijk op aan de EV, berekend aan de hand van het aantal km's wat ik per jaar rijdt en verbruik EV. Laden doe ik dus voornamelijk thuis en ga ik slim sturen via home assistant. Afhankelijk van of en wanneer de warmtepomp geleverd gaat worden ga kom ik dit jaar met salderen weer rond 0 uit.

Ik ben vooral benieuwd of er hier mensen zijn met een soortgelijke situatie die ook rond 0 zitten en hun ervaring willen delen of het voor hun rendabel is met sturing van energieverbruik.
Kort antwoord: het is niet interessant. Pas als je een teruglevert naar een andere leverancier dan dat je stroom inkoopt kan het interessant worden. Zie openingspost.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
Tibber heeft zojuist het prijsplafond artikel bijgewerkt, tegoed kan meegenomen maar verrekenen gebeurt aan het eind van de periode en niet per maand:
Wanneer je in een maand boven het prijsplafond zit, krijg je hiervoor gewoon een vergoeding. We kijken aan het einde van het jaar wat je persoonlijke gewogen gemiddelde is geweest over het hele jaar. Eventueel teveel verkregen compensatie wordt aan het eind van het jaar verrekend.

[ Voor 6% gewijzigd door dreas op 13-01-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

AzertyNL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Wat dat betreft maakt voorschot zeker veel uit.

In je gelinkte post was het (mij) onduidelijk of dat ook voor de eindafrekening van toepassing was, omdat je enkel expliciet voorschot noemde. Het is nu duidelijk, dank!

Het lijkt in elk geval dat de (meeste?) andere dynamische energiemaatschappijen (in de openingspost) de suggestie wekken dat ze ook daadwerkelijk dagelijks inkopen op basis en dus niet dit risico lopen door een gewogen gemiddelde bij de klant in rekening te brengen.

Uit interesse: Mag een energie maatschappij die actief is met een 'dynamische tarieven' product speculeren door day-ahead tarieven aan te bieden aan klanten, maar inkoop op andere manier te doen? Bv. door langer vooruit in te kopen en/of financiele instrumenten zoals futures/opties in te zetten?
Qua voorschot, als je dynamisch werkt loop je gemiddeld 1,5 voorschot "voor" en als het dan niet klopt is het zo 1.000 euro voorschieten.

Berekening van kosten is idd identiek in voorschot, maandafrekening en jaarafrekening. Alleen bij afrekening is volume en prijs bekend.

Wij, ism onze partner Kikker, kopen ook dagelijks gas in. Het risico is beperkt gelukkig en zit verwerkt in de opslag.

Nee je mag niet speculeren. Google maar op energieflex, dat mag echt echt echt niet. Het is overigens nauwelijks te controleren voor de ACM. En jouw voorstel is een recept voor ongelukken, futureprijzen liggen bijna altijd hoger dan de spotprijs, dus daar zou je niets mee kunnen winnen. Tenzij je die glazenbol die net genoemd werd mag lenen...

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
dreas schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:06:
Tibber heeft zojuist het prijsplafond artikel bijgewerkt, tegoed kan meegenomen maar verrekenen gebeurt aan het eind van de periode en niet per maand:

[...]
Waarschijnlijk heeft het geen effect, maar had liever gewoon per maand een afrekening gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Waarschijnlijk heeft het geen effect, maar had liever gewoon per maand een afrekening gehad...
Jij verwacht dat we alle 12 maanden een maandgemiddelde <= Euro 0,40 hebben?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
John245 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Jij verwacht dat we alle 12 maanden een maandgemiddelde <= Euro 0,40 hebben?
Ik zit nu op € 0.27 per kWh. De kans dat dat nog boven de 0.40 uit komt is niet zo heel groot, dus nee ik verwacht niet dat we boven de 0.40 uitkomen, of er moet echt chaos uitbreken, maar als het zo doorgaat zoals nu verwacht ik geen extreme prijzen meer nee. Hooguit aan het einde van het jaar, maar dan heb ik in september net mijn jaarfactuur gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deldenaar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:00:
[...]

mmmm vreemd, nik mis met de factuur van December 2022, er staat zowel een 9% als 21% btw bedrag op, maar heb dit al eerder meegemaakt in het verleden!!! en bij mij gaat het om enkele euro's aan btw! dus geen drama,

Ja, en na eind contract word alles gewoon opnieuw nagecalculeerd en komt het vanzelf goed... heb dit namelijk vaker gezien en net nog gehad met einde contract van Easyenergy, die trouwens beter word met afhandelen en communicatie, maar voor hun nu te laat!!!
Alles mis met de factuur. Alle belastingen en tarieven en btw zijn foutief. Ik betaal nu 100 Euro teveel en krijg te weinig vermindering energiebelasting. Wellicht dat dit bij eindafrekening wordt gecorrigeerd, maar dit is zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-04 16:07
Raymond P schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:25:
Nou, m'n overstap Groenestroomlokaal gaat ook niet soepel.
Ik heb een eerste factuur met een verkeerd capaciteitstarief gas en op m'n vraag wordt niet gereageerd. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat dat bij alle energyzero minions fout zal gaan.
Denk erom dat de dynamische energie bedrijven overspoeld worden met klanten waar ze zelf nog niet misschien op hadden gehoopt. Ik kon vorige week na 30 dagen al naar de ANWB. Een bekende van mij moet inmiddels al 2 maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
Obeja schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Alles mis met de factuur. Alle belastingen en tarieven en btw zijn foutief. Ik betaal nu 100 Euro teveel en krijg te weinig vermindering energiebelasting. Wellicht dat dit bij eindafrekening wordt gecorrigeerd, maar dit is zeer irritant.
Het is geen factuur, het is een voorschotnota. Dat is een groot verschil, maar je hebt gelijk, er is vanalles mis met de voorschotnoata, en dat is kei vervelend. (omdat je mogelijk teveel 'voorschot' betaalt... omdat je slecht kan zien hoeveel je nu echt schuldig bent.... etc... etc..) Ik ben erg te spreken over Zonneplan op allerlei vlakken, maar de manier waarop de voorschotnota opgesteld is is daar niet 1 van :N .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@NickvdLinde Tjah. Als je geld wilt ontvangen c.q. een factuur wilt sturen dan komen daar ook de lasten bij. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Laatst online: 06-09 10:44
dreas schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:06:

[...]
Nou daar word ik niet echt blij van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:29:
[...]
Ik zit nu op € 0.27 per kWh. De kans dat dat nog boven de 0.40 uit komt is niet zo heel groot, dus nee ik verwacht niet dat we boven de 0.40 uitkomen, of er moet echt chaos uitbreken, ...
Afgelopen weken hebben we veel wind gehad wat de prijzen lekker drukt, maar na het weekend lijkt dat wel voorbij. Wordt ook weer kouder volgende week, dus minder goedkope kernenergie uit Frankrijk waarschijnlijk. Dan gaan de stroomprijzen echt wel omhoog, maar of ze (ver) boven de 40 cent gaan komen weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:04
Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Daarbij komt dat we van fossiele uitstoot nu last hebben, maar van nucleair afval of ongelukken hebben we nog veel langer last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Lastig, ik doe liever aan hints..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:35
Mooie verrassing vandaag in de mail. Prijs plafond is verwerkt in mn maandbedrag bij Energyzero ik ga van 350 naar 120 euro in de maand :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
alki schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:26:
Mooie verrassing vandaag in de mail. Prijs plafond is verwerkt in mn maandbedrag bij Energyzero ik ga van 350 naar 120 euro in de maand :D
Mijn voorschot bij GSL ging juist van 60 naar 90, maar dat kwam ook omdat ze de hogere belasting nog moesten verwerken...

Vind hetnwep prima, want mijn zonnepanelen komen pas in mei/juni en tot die tijd zal ons verbruik wel hoog zijn met warmtepomp.

Maar ik heb hem afgelopen nacht voor het eerst in weken weer aan gehad. Was de eerste nacht op dynamische tarieven en daarvoor hebben we vooral de voorraad houtpellets aangesproken om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Heb de laatste pagina's eens teruggelezen en ik krijg het idee dat ik het beste voor Tibber kan gaan als ik een dynamisch stroomcontract wil. Gas heb ik niet dus dat komt goed uit.

Klopt dat of kan ik beter een andere partij nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Obeja schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Maar wat is er dan foutief? Er staat toch bij dat de belastingen gebaseerd zijn op verwacht jaarverbruik? Stroom gekocht en verkocht zijn daadwerkelijke kosten in die maand. De rest is gebaseerd op geschat jaarverbruik. Dat kun je vervelend vinden, maar is wel precies zoals ze het ook vertellen.
Ik vind het ook niet de helderste factuur, iets meer detail zou welkom zijn. Maar volgens mij doen ze wel precies wat ze zeggen dat ze doen.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 09:47
herrieschopper schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:41:
Heb de laatste pagina's eens teruggelezen en ik krijg het idee dat ik het beste voor Tibber kan gaan als ik een dynamisch stroomcontract wil. Gas heb ik niet dus dat komt goed uit.

Klopt dat of kan ik beter een andere partij nemen? :)
Waar baseer je het op? :)

Kijk even op de startpost, hier kan je beter je keuze op baseren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoezikul
  • Laatst online: 20-05 22:22
Melvinvm schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:07:
[...]

....Nee je mag niet speculeren. Google maar op energieflex, dat mag echt echt echt niet. Het is overigens nauwelijks te controleren voor de ACM...
Waarom is het nauwelijks te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
ZveenT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Heb de OP doorgenomen. Ik baseer het op goede ervaringen met de leverancier, facturering op basis van verbruik achteraf en de prijzen lijken het laagst te zijn. Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
Mars2020 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Daarbij komt dat we van fossiele uitstoot nu last hebben, maar van nucleair afval of ongelukken hebben we nog veel langer last.
Als je zo'n ding aan zee zet of je gaat er tricky experimenten mee doen neem je risico's.

Dat afval is kilo's, co2 is megatonnen en wat lastig te vangen.

Is trouwens wel heel off topic 😊

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
herrieschopper schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Heb de OP doorgenomen. Ik baseer het op goede ervaringen met de leverancier, facturering op basis van verbruik achteraf en de prijzen lijken het laagst te zijn. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik zou het ook niet weten, als je alleen elektra neemt, is tibber eigenlijk altijd de beste keuze.
Zou ook geen beter alternatief weten.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
ZveenT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Ben ook wel benieuwd, bijna iedereen komt op tibber uit.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PtrO
  • Laatst online: 10-09 22:21
[...]

Wat zou er voor ongeluk of met dat afval kunnen gebeuren dat catastrofaal zou uitpakken ?

De moderne reactoren zijn inherent zelfregulerende typen en zeker geen grafiet ontploffende Tjernobyl fabriekjes. Dat afval is alleen gevaarlijk in de directe omgeving waar het fusiek in is opgeslagen en heeft een paar honderd meter tot enkele kilometers, nauwelijks meer risico dat de wereld ermee wordt besmet.
Ik zeg niet dat je een dichtbevolkte kleuterschool moet bouwen bovenop een nucleaire dumpplaats maar je kunt er prima in de buurt van wonen en werken. Doe mij maar een kaveltje in het zicht van Petten, wee tik tenminste zeker dat er stroom is.

Ik geef toe dat men zeker zorgvuldig moet zijn, net zoals bij elk andere stofje, inclusied stiksof en co2.
Om het maar simpeler te trekken, Het is de keuze van een paar honderd kilo geconcentreerd afval per jaar reguleren of een tientallen miljoenen ton aan wijdverspreide uitstoot beheersen voor alleen al Nederland.

De kernvraag is gaan we moeiaam terug naar de steentijd door te duur(zaam) te bezuinigen met gebruikszaken die tijdens productie ook weer (extreem) vervuilend zijn of gaan we "kernenergie" gericht inzetten als basis om de uitstoot van nominaal verstikkende gassen terug te dringen ?

:X Ik weet offtopic maar dat is het ook wanneer men - begrijpelijk roept - dat we van kernreactor ongelukken of het afval daarvan, langer, laat staan last zouden hebben.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritstv
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:44
knip, heb het zelf al uitgezocht

De vraag was of er nog om de 30 dagen opzegtermijn heen te werken was, evt. door ook een boete te betalen, maar blijkbaar is dit een wettelijk limiet.

[ Voor 247% gewijzigd door mauritstv op 14-01-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 16-09 22:26
mauritstv schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:09:
Zoals velen ben ik klaar met deze prijzen.. in ieder geval voor gas (stroom laten we even lekker staan want zonnepanelen). Lekker 3.20 euro betalen terwijl de spot prijs 80 cent is.

Wij gaan waarschijnlijk ook over het prijsplafond heen omdat het contract precies eind maart afloopt en we de zomerbuffer hierdoor niet kunnen gebruiken.

Nu hebben ze bij Vattenfall een opzegtermijn van 30 dagen, wat betekend dat we nog een hele maand minimaal 2x meer zouden moeten betalen wat ons honderden euro's kost want jaren 30 huis.

Blijkbaar is de maximale boete bij te vroeg overstappen echter 50 euro voor een variabel contract (= looptijd < 1.5j ).

Ik zit dus sterk te overwegen om per direct de boel over te zetten en lekker die boete te betalen en alsnog honderden euro's uit te sparen. Dat is geen gek idee lijkt me?
Eerst even de nuance; die spotprijs die je noemt is zonder belastingen dus daar komt nog wel iets bij. Maar je hebt gelijk, dat komt deze week op een prijs van ong €1,45 per m3. Heel iets anders dan de €3,20 uit je voorbeeld.

Als je over het prijsplafond gaat is dat gelimiteerd per maand, dus elke maand krijg je een stukje compensatie op je gebruik. Kon niet helemaal opmaken uit je tekst of dat duidelijk was.

Nu ken ik de contracten van vattenfall niet tot oo de letter, maar als je nu een variabel contract bij ze hebt, dacht ik, dat dat contract ten minste 30dagen geldt, dus niet de opzegtermijn. Zou je even kunnen nalezen of bellen met ze hoe dat zit.
Mocht je toch voor de keuze staan de eventuele boete te incasseren, afhankelijk van je verbruik kun je die er zo maar eens terugverdienen inderdaad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
[...]

Ah, hier gaan we weer voor de 999ste keer. Nee we hebben er geen last van 95% is binnen een mensenleven niet meer radioactief en/of wordt gerecycled de rest stoppen we 400m in de grond en kijken er niet naar om.

Wat betreft de "ongelukken": dit is net zo onzinnig als zeggen dat je maar geen douche in je huis moet hebben omdat je kan uitglijden in de douche, of maar geen windmolens want de windmolen kan in de brand vliegen als je onderhoud uitvoert, op straat moet je ook zeker niet meer lopen want je kan overreden worden door een auto met de dood als gevolg, dus auto's moeten ook verboden worden.

*knip*
We houden het vriendelijk en respectvol.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 14-01-2023 10:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 16-09 23:21
Volgens mij is er voor het bespreken van kernenergie een ander topic.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hi mensen, hoe kan ik het beste dynamische energie aanbieders vergelijken? Via sites als Gaslicht kom ik op bedragen uit die vervolgens veel hoger zijn op de website van de aanbieder zelf. Met prijzen die elke dag verschillen weet ik niet hoe ik ze moet vergelijken.

Edit: zie nu de topic start. Maar mochten er nog mensen tips hebben dan zijn ze welkom.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-01-2023 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:32:
Hi mensen, hoe kan ik het beste dynamische energie aanbieders vergelijken? Via sites als Gaslicht kom ik op bedragen uit die vervolgens veel hoger zijn op de website van de aanbieder zelf. Met prijzen die elke dag verschillen weet ik niet hoe ik ze moet vergelijken.

Edit: zie nu de topic start. Maar mochten er nog mensen tips hebben dan zijn ze welkom.
In de topic start staat alles.
Verder dit topic lezen en zoek functie gebruiken.
Daarna vragen 😉 succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Montalbano schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Maar wat is er dan foutief? Er staat toch bij dat de belastingen gebaseerd zijn op verwacht jaarverbruik? Stroom gekocht en verkocht zijn daadwerkelijke kosten in die maand. De rest is gebaseerd op geschat jaarverbruik. Dat kun je vervelend vinden, maar is wel precies zoals ze het ook vertellen.
Ik vind het ook niet de helderste factuur, iets meer detail zou welkom zijn. Maar volgens mij doen ze wel precies wat ze zeggen dat ze doen.
vaste kosten zijn niet gebaseerd op verwachting, ook de vermindering energiebelasting niet. Ook de tarieven belasting en btw hebben niets met verwachting te maken voor december 2022. De nieuwe verwachting moeten ze toepassen in jan 2023. Alle normale energie bedrijven hebben voorschot januari aangepast en niet alvast in december. Wat Zonneplan heeft gedaan is niet zoals het hoort. Vermindering energie belasting moet zo snel mogelijk bij de klant terecht te komen en de vaste abonnement kosten ook... en niet tot max een jaar later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Obeja schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:58:
[...]
<knip>
De nieuwe verwachting moeten ze toepassen in jan 2023. Alle normale energie bedrijven hebben voorschot januari aangepast en niet alvast in december.
<knip>
Absoluut niet,
Ik had van de week nog een senior (85j, tussenwoning rijtjes huis, beneden prijsplafond volume) die in lichte paniek verwarming maar had uitgedraaid ivm nieuwe voorschot van €572/mnd,
>250% van wat redelijk is met prijsplafond, gezien SJV en dat was 1 van de grote 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Bedankt voor je reactie! Ik snap alleen de volgende zin niet:
Ep Woody schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Pas als je een teruglevert naar een andere leverancier dan dat je stroom inkoopt kan het interessant worden.
Kan je dat verder uitleggen hoe je dit bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:21
3wielerdealer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:11:
Bedankt voor je reactie! Ik snap alleen de volgende zin niet:

[...]

Kan je dat verder uitleggen hoe je dit bedoelt?
PAP en SAP (ofwel 2 meters...).

gebruik de zoek functie ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 14-01-2023 10:31 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Jazsie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:30:
[...]

PAP en SAP (ofwel 2 meters...).
Aah bedankt, nooit geweten dat dit bestond :)

[ Voor 9% gewijzigd door 3wielerdealer op 14-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Domba schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Absoluut niet,
Ik had van de week nog een senior (85j, tussenwoning rijtjes huis, beneden prijsplafond volume) die in lichte paniek verwarming maar had uitgedraaid ivm nieuwe voorschot van €572/mnd,
>250% van wat redelijk is met prijsplafond, gezien SJV en dat was 1 van de grote 3
Zoals ik het gelezen heb zou dat wel moeten.
Het is natuurlijk erg aantrekkelijk om dat niet te doen...
Bij aanvang van de toepassing van het prijsplafond in een kalendermaand van 2023 verwerkt de subsidieontvanger dit in het voorstel voor het met ingang van die kalendermaand door de kleinverbruiker te betalen termijnbedrag, en stelt het termijnbedrag overeenkomstig bij indien toepassing van het prijsplafond leidt tot verlaging van het termijnbedrag, tenzij de kleinverbruiker aangeeft daar niet mee in te stemmen.
In de toelichting wordt de verplichting nog benadrukt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor kern-energie is er inderdaad Kernenergie, ontwikkelingen en techniek Dat is hier verder off-topic.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Zoals ik het gelezen heb zou dat wel moeten.
Het is natuurlijk erg aantrekkelijk om dat niet te doen...
Laten we het houden bij "ze zijn wat traag"

Ik heb inmiddels echt diverse, die via via die bij mij uitgekomen zijn als kapstok voor meer info uit mijn vrienden /kennissen kring
Bovenstaande van deze 85j was via de mantelzorgster, welke wel een bekende van mij in actief is
Dit zijn ook gevallen die niet in hand omdraai geholpen zijn, geen paar klikken of kort telefoontje, (maar in de wachtrij hangen), geen mijn energieleverancier omgeving, (kinderen/familie, die E-mail beheren), mantelzorgster is er dan niet met een goed bedoeld advies of de wegwijzen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

mjoezikul schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Waarom is het nauwelijks te controleren?
Door de complexiteit van energiehandel. Er lopen allerlei contracten met eindgebruikers met verschillende voorwaarden en looptijden. Daarachter zitten nog meer transacties op verschillende beurzen die ook nog eens geaggregeerd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
Smuggler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Ben ook wel benieuwd, bijna iedereen komt op tibber uit.
Het is ook vrijsimpel volgens mij:
  • Gas + elektra -> Zonneplan
  • Alleen elektra -> Tibber
Beide hebben geen voorschot, rekenen af per maand, goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Diverse forumleden hebben meerdere dynamische aanbieders gehad. Welke apps vinden jullie het beste?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Link

Morgen avond relatief 'duur' dus.
Zal de wind wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
jusch schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:51:
Link

Morgen avond relatief 'duur' dus.
Zal de wind wel zijn.
Groot verschil met DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Klopt, DE is max 37 cent kaal. Dat is een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
jusch schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Klopt, DE is max 37 cent kaal. Dat is een groot verschil.
3.7 cent per kWh... Doe mij maar duitse stroom dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ep Woody schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:55:
[...]

3.7 cent per kWh... Doe mij maar duitse stroom dan ;)
Klopt ik lees het verkeerd (/1000)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Smuggler schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Wat moet ik mij bij een gemiddeld ongewogen maandprijs voorstellen?

Als de gasprijs in een maand 2 prijzen kent. 1 en 2 euro.
En ik verbruik alles in de 1 euro tijd?

Dan betaal ik alsnog 1,5 euro?

Maar ook als ik alles in de 2 euro prijs verbruik, ook dan betaal ik 1,5 euro?
Hoi Smuggler. Wat je zegt klopt hoor, midden in een maand invallen met stijgende prijzen is (achteraf) nadelig, midden in een maand invallen met dalende prijzen is (achteraf) voordelig. Maar de nuance zit in het antwoord van AzertyNL goed verwerkt. Je hebt er juist voordeel bij omdat de gasprijs hoger is op dagen met veel verbruik, een op verbruik gewogen gemiddelde zal dus meestal hoger uitkomen.

Dan nog even iets anders. Ik zie dat je een opmerking hebt toegevoegd over de ongewogen gasprijs maar ons verhoogde maandbedrag staat nog op het tarief van vorig jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
LostboyArno schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Het is ook vrijsimpel volgens mij:
  • Gas + elektra -> Zonneplan
  • Alleen elektra -> Tibber
Beide hebben geen voorschot, rekenen af per maand, goede reviews.
Of ANWB .. Die passen het prijsplafond per maand toe (zeggen ze nu in ieder geval). Als je structureel boven het prijsplafond "tegoed" zit en dus toch niets kan meenemen naar de volgende maand(en) kan dat significant schelen als de prijzen flink schommelen. Immers middelen de goedkope maanden bij andere leveranciers de dure maanden uit, terwijl je bij ANWB profiteert van goedkope dynamische prijzen en het prijsplafond alsnog kan toepassen op de dure uitschieters...

Ik zit zelf bij Zonneplan nu, dat bevalt. Ben nog aan het rekenen of de overstap naar ANWB zou lonen .. maar dat is (een beetje) koffiedik kijken. Achteraf gezien was ik voor ANWB gegaan en niet voor Zonneplan hierom. Als is het alleen maar omdat een maand sterk dynamisch voordeel goed voelt wanneer je zelf onder het plafond weet te blijven. Nu lever ik dat voordeel weer in als de prijs (tijdelijk) omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
dreas schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Of ANWB .. Die passen het prijsplafond per maand toe (zeggen ze nu in ieder geval). Als je structureel boven het prijsplafond "tegoed" zit en dus toch niets kan meenemen naar de volgende maand(en) kan dat significant schelen als de prijzen flink schommelen. Immers middelen de goedkope maanden bij andere leveranciers de dure maanden uit, terwijl je bij ANWB profiteert van goedkope dynamische prijzen en het prijsplafond alsnog kan toepassen op de dure uitschieters...

Ik zit zelf bij Zonneplan nu, dat bevalt. Ben nog aan het rekenen of de overstap naar ANWB zou lonen .. maar dat is (een beetje) koffiedik kijken. Achteraf gezien was ik voor ANWB gegaan en niet voor Zonneplan hierom. Als is het alleen maar omdat een maand sterk dynamisch voordeel goed voelt wanneer je zelf onder het plafond weet te blijven. Nu lever ik dat voordeel weer in als de prijs (tijdelijk) omhoog schiet.
Dit dus
Zit ook onder het plafond ongeveer
En ik geloof dat Tibber ook al om is naar een jaarlijkse afrekening.
Maar ik vermoed dat "de overheid" graag de jaarversie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
NietGiftig schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Dit dus
Zit ook onder het plafond ongeveer
En ik geloof dat Tibber ook al om is naar een jaarlijkse afrekening.
Maar ik vermoed dat "de overheid" graag de jaarversie heeft.
Dat gerucht van Tibber heb ik hier ook gelezen, maar op de website staat nog steeds dat het prijsplafond per maand wordt verrekend, en zolang je klant blijft het resterende mee kan nemen (het tegoed vervalt als je overstapt). Zo staat dit beschreven in de 4 scenario’s.

Zou ook raar zijn als Tibber per jaar zou verrekenen, omdat ze per maand facturen/afrekenen. ANWB werkt wel met een jaar afrekening en maandelijks werk je met een voorschot.

Dat je je overgebleven tegoed mee mag nemen zou een mooie extra zijn.
Voor ons zou dat juist fijn zijn, in de zomer maanden is ons verbruik hoger dan in de wintermaanden. En we verwarmen middels stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@don spike De support page is dus gisteren (weer) aangepast.

De toevoeging die belangrijk is:
Wanneer je in een maand boven het prijsplafond zit, krijg je hiervoor gewoon een vergoeding. We kijken aan het einde van het jaar wat je persoonlijke gewogen gemiddelde is geweest over het hele jaar. Eventueel teveel verkregen compensatie wordt aan het eind van het jaar verrekend.

- knip -

Pagina: 1 ... 99 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels