Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Waarom Tibber wel per maand, en Zonneplan niet.. Ze doen het toch op dezelfde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-12-2023
mierenfokker schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:00:
Waarom Tibber wel per maand, en Zonneplan niet.. Ze doen het toch op dezelfde manier?
Sinds de aanpassing door Tibber (gisteren) doen deze twee aanbieders het idd hetzelfde.

Bij de ANWB is de keuze of rekenen met een gewogen maandprijs (zonder meenemen van evt. tegoed) of afrekenen met een gewogen jaarprijs (met meenemen van evt. tegoed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
Raymond P schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:55:
@don spike De support page is dus gisteren (weer) aangepast.

De toevoeging die belangrijk is:

[...]
Thanks, ze hadden die toevoeging wel mogen highlighten, en duidelijk naar hun klanten mogen communiceren.

Vind het ook enorm vreemd dat ze tussentijds de spelregels aanpassen en de huidige klanten hiervan niet op de hoogte brengen.

En Tibber factureert maandelijks. Geen voorschotten, etc. Houd die nacalculatie aan het einde van het jaar juridisch wel stand? Want maandelijks afrekening, en niet per jaar.

En gemiddeld over het gehele jaar zit je wel snel onder het prijsplafond (denk ik) en is de kans zeer groot dat je het terug moet betalen als je in een maand gemiddeld wel over het prijsplafond bent gegaan en bent gecompenseerd.

Vind/vond het juist wel fijn die maandelijkse zekerheid, factuur en klaar. Nu zit je straks weer met onzekerheid aan het einde van het jaar of je terug moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:39
don spike schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:23:
Vind/vond het juist wel fijn die maandelijkse zekerheid, factuur en klaar.
Daar is bij tibber sowieso geen sprake van, als je saldeert krijg je aan het eind van een jaar ook mogelijk een correctie factuur voor teveel terug ontvangen belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
anboni schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Daar is bij tibber sowieso geen sprake van, als je saldeert krijg je aan het eind van een jaar ook mogelijk een correctie factuur voor teveel terug ontvangen belasting.
Dat is bij ons niet van toepassing. Dus dat wist ik niet. Voor ons is het gewoon maandelijks.
Appartement zónder zonnepanelen / teruglevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:53
Raymond P schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:55:
@don spike De support page is dus gisteren (weer) aangepast.

De toevoeging die belangrijk is:

[...]
Wauw, dan heeft Tibber gewoon tegen mij gelogen... Valt me van ze tegen, ga maar eens verhaal halen bij de klantenservice. Dank voor het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
Gas staat lager dan afgelopen dagen. Weet iemand waarom de stroom morgen middag (als de bedrijven dicht zijn) de stroom veel meer kost dag bijvoorbeeld vandaag de piek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
raspaardje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Bij de ANWB is de keuze of rekenen met een gewogen maandprijs (zonder meenemen van evt. tegoed) of afrekenen met een gewogen jaarprijs (met meenemen van evt. tegoed).
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren totdat de ANWB ook omgaat.
De laatste alcohol van de feestdagen is nu wel verdampt en de juristen beginnen aan de touwtjes te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
NickvdLinde schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:45:
Gas staat lager dan afgelopen dagen. Weet iemand waarom de stroom morgen middag (als de bedrijven dicht zijn) de stroom veel meer kost dag bijvoorbeeld vandaag de piek?
Dan staat bij mij de wasmachine en droger aan en ben ik friet aan het bakken.

Iets serieuzer:
Kwestie van vraag en aanbod. Op dit soort detailniveau de prijzen te gaan analyseren is tamelijk zinloos.

Ook al die posts over de windverwachtingen en roepen dat de stroomprijzen dan lekker laag zijn, zijn tamelijk zinloos en vervuilen dit topic nogal.
Net als deze post van mij :$

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
JukeboxBill schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:24:
Ook al die posts over de windverwachtingen en roepen dat de stroomprijzen dan lekker laag zijn, zijn tamelijk zinloos en vervuilen dit topic nogal.
Daar ben ik het niet noodzakelijk mee eens. Ik vind het best interessant om verder vooruit te kijken, al was het maar om te zien hoe betrouwbaar dat vooruit kijken wordt. Vanuit het day ahead perspectief kun je dat mooi gebruiken om specifieke zaken wat uit te stellen of juist naar voren te halen (dingen als een legionella cycle of EV opladen bijvoorbeeld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Swerfer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:48:
Diverse forumleden hebben meerdere dynamische aanbieders gehad. Welke apps vinden jullie het beste?
Waarom zou je je keuze af laten hangen van de app van de leverancier? Ik heb liever een slechte app van een betrouwbare leverancier met een acceptabele prijs, dan een goede app van een dubieuze leverancier of een dure leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 23:21
anboni schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Daar ben ik het niet noodzakelijk mee eens. Ik vind het best interessant om verder vooruit te kijken, al was het maar om te zien hoe betrouwbaar dat vooruit kijken wordt. Vanuit het day ahead perspectief kun je dat mooi gebruiken om specifieke zaken wat uit te stellen of juist naar voren te halen (dingen als een legionella cycle of EV opladen bijvoorbeeld)
Daar ben ik het ook mee eens, maar om te gaan speculeren over waarom op de ene dag de prijs anders is dan de andere dag is nutteloos.

Natuurlijk gebruik ik het vooruitzicht ook om het verbruik te plannen. De afgelopen week ben ik tussen de bedrijven door bezig geweest om het in Homeassistant te krijgen om voorbereid te zijn op het moment dat mijn dynamisch contract ingaat.
Nu dat werkt, hoef ik er verder niet naar om te kijken en zie ik aan het eind van de maand wel hoe het is gelopen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Mars2020 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Waarom zou je je keuze af laten hangen van de app van de leverancier? Ik heb liever een slechte app van een betrouwbare leverancier met een acceptabele prijs, dan een goede app van een dubieuze leverancier of een dure leverancier.
Tsja
Ik heb liever een goede app van een betrouwbare leverancier met een acceptabele prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
[...]

Gelukkig hebben zowel Tibber als Zonneplan hun app goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 12:41

Melvinvm

FD: All in power CEO

[...]

Sorry kan het niet laten om hierop te reageren. De "duurste" dynamische leverancier verdient minder aan een huishouden (E+G) dan de goedkoopste variabele leverancier.

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:21:
[...]
Gelukkig hebben zowel Tibber als Zonneplan hun app goed voor elkaar.
Ik neem aan dat je bedoeld dat dit niet een feit is, maar eerder jouw mening.
Ik vind Zonneplan iets beter dan niets, maar wel ruk.
Misschien heeft een ieder daarover een eigen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Melvinvm schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Sorry kan het niet laten om hierop te reageren. De "duurste" dynamische leverancier verdient minder aan een huishouden (E+G) dan de goedkoopste variabele leverancier.
Waarom zou een “dure” leverancier minder verdienen dan een “goedkope” leverancier?
Bij dynamische prijzen wordt de winst niet bepaald door de inkoopprijs, maar door de vaste maandelijkse kosten en de opslag per kWh en de kosten die een bedrijf maakt. De winst die een leverancier maakt is met name afhankelijk van de interne kosten. Pas als je de interne kosten weet kan je dus iets zeggen over hoeveel een leverancier verdient.
Overigens ging de vraag over een goede app, en naar mijn idee zou de keuze van je leverancier niet af mogen/moeten hangen van de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:03
NietGiftig schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:29:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld dat dit niet een feit is, maar eerder jouw mening.
Ik vind Zonneplan iets beter dan niets, maar wel ruk.
Misschien heeft een ieder daarover een eigen mening.
Dat is inderdaad ieder zijn mening, ik vind de Zonneplan app namelijk juist weer top :+.

Vannacht weer mooie kWh prijzen ~16ct, weer EV volladen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 22:10

S91

Swerfer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:48:
Diverse forumleden hebben meerdere dynamische aanbieders gehad. Welke apps vinden jullie het beste?
Ik heb ervaring met Vrijopnaam en NextEnergy. De Vrijopnaam app is overzichtelijk en vlot in gebruik. De NextEnergy app is wat trager, heeft net weer iets andere mogelijkheden maar voldoet verder ook. Vrijopnaam ben ik qua service en bereikbaarheid heel positief over (maar ze zijn wel iets duurder dan de meeste dynamische aanbieders). NextEnergy heb ik ook geen klachten over, overstap ging vlot en zonder problemen.

Ik gebruik er een Android app genaamd "Energie Tarieven" naast, omdat die mij binnen een seconde de stroomtarieven van vandaag en morgen geeft, en dus perfect is voor even snel de vaatwasser instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:28
Jazsie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Dat is inderdaad ieder zijn mening, ik vind de Zonneplan app namelijk juist weer top :+.

Vannacht weer mooie kWh prijzen ~16ct, weer EV volladen...
Mis nog een overixht van tussentijdse stand van verbruik in euro's die maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:03
0xygen500 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:03:
[...]

1 januari 2023 - heden:
338 kWh, 82,15 EUR = ~24ct de kWh

Zou ik nog bij GC zitten a 87ct de kWh = 294,06 EUR

294,06 - 82,15 = 211,91 EUR bespaard deze maand 8).

Edit: ohh wacht, je bedoelde vast in de Zonneplan app :9~...

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 15-01-2023 00:19 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Huidig situatie:
Gasloos, verwarming dmv stadsverwarming, jaarverbruik 2500 kWh, geen zonnepanelen.

Straks:
Nieuwbouwwoning, warmtepomp, gasloos, 10x 400 Wp + 9x 3?? Wp aan panelen.

Is een dynamische aanbieder of een leverancier ala Eneco geschikter?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

c-nan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:47:
Huidig situatie:
Gasloos, verwarming dmv stadsverwarming, jaarverbruik 2500 kWh, geen zonnepanelen.

Straks:
Nieuwbouwwoning, warmtepomp, gasloos, 10x 400 Wp + 9x 3?? Wp aan panelen.

Is een dynamische aanbieder of een leverancier ala Eneco geschikter?
Als je veel stroom moet inkopen is dynamisch vaak interessanter.
Als je ongeveer evenveel verbruikt als opwekt is reguliere aanbieder mogelijk interessanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:50:
[...]

Als je veel stroom moet inkopen is dynamisch vaak interessanter.
Als je ongeveer evenveel verbruikt als opwekt is reguliere aanbieder mogelijk interessanter
Ik denk dat ik zelfs terug zal leveren (zolang we mogen salderen).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

c-nan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:01:
[...]

Ik denk dat ik zelfs terug zal leveren (zolang we mogen salderen).
Dan zou ik voor een reguliere aanbieder gaan denk ik, juist vanwege dat salderen op jaarbasis. Kijk eens naar 'vanons' dan krijg je ook nog iets van 46 cent per kWh die je teruglevert na salderen.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 15-01-2023 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
dreas schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Of ANWB .. Die passen het prijsplafond per maand toe
Eventueel voordeel daarvan valt mee denk ik. Voor stroom bijvoorbeeld, 2700 kWh prijsplafond. Ik zit bij Zonneplan op 27ct in januari tot nu. Zeg dat de helft van het prijsplafond tegoed dat gemiddelde tarief blijft (1350 kWh), de tweede helft schieten de prijzen omhoog naar zeg 53ct. Met jaarmiddeling (Tibber/Zonneplan) zou je dan geen prijsplafond compensatie krijgen (want gemiddeld 40ct). Met maandmiddeling (ANWB) krijg je dan wel ((53ct-40ct)*1350kWh)/100=EUR 175,50 prijsplafond compensatie. Maar ANWB is weer iets duurder, dus de manier van toepassen maakt dan niet heel veel uit voor de keuze van leverancier (zonder in de toekomst te kunnen kijken wat de prijzen echt gaan doen).

[ Voor 0% gewijzigd door dreas op 15-01-2023 15:03 . Reden: Foutief prijsplafond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Dat is wel een gemist inderdaad. Nu moet je eerst naar de verbruik monitor om daar het verbruik van de maand te zien, daarna moet je naar de analyse om de gemiddelde prijs te zien. Lijkt mij voor Zonneplan niet heel moeilijk om de prijs in de verbruik monitor op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
NickvdLinde schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:45:
Volgens mij gaat de wind vanaf vanavond weer wat liggen. Verder geven ze komende week weer een frisse week aan met weinig wind. Dus ik denk dat de prijs sowieso weer een stuk omhoog gaat, zowel van gas als van elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:58
Ik lees al een tijdje mee over de prijsplafond berekening van Tibber en Zonneplan. Als ik het goed begrijp krijg ik door de wijziging geen compensatie bij onderstaand voorbeeld..

Gem prijs Jan-Jun 25 ct
Gem. prijs jul-dec 55 ct.

Ervan uitgaande dat het verbruik gelijk is in deze 2 periodes, kom ik precies op 40 ct/kwh uit. Geen recht op compensatie dus.

Zou ik dit niet kunnen omzeilen door halverwege het jaar de overstap van Tibber naar Zonneplan te maken en een maand later weer terug naar Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
rickoa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:23:
Zou ik dit niet kunnen omzeilen door halverwege het jaar de overstap van Tibber naar Zonneplan te maken en een maand later weer terug naar Tibber?
Ja. En de meest extreme variant is elke maand wisselen.

Om het ook op mijn eigen situatie te betrekken, begrijp ik dat je bij ANWB Energie de keuze hebt om sowieso maandelijks te verrekenen. Dus wellicht dat ik binnenkort ook maar overstap: van Tibber naar ANWB.

Ben er zelf een beetje zuur van dat Tibber hun support artikel heeft bijgewerkt dat ze toch niet het maandgemiddelde nemen. Tot vandaag echter nog steeds geen e-mail gehad dat dit niet (meer) klopt. Afijn. Bij de jaarrekening de correctie betwisten kan natuurlijk, maar wellicht dat ik dan voor het zekere ga en maar gewoon overstap. En zelfs dan is nod de vraag wat de stroomprijs doet dit jaar en of die boven de 40 ct/KWh uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

In analyse verbruik staat het gewogen gemiddelde per maand.
In prijsplafond staat je verbruik.
Even vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:28
Jazsie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:19:
[...]

1 januari 2023 - heden:
338 kWh, 82,15 EUR = ~24ct de kWh

Zou ik nog bij GC zitten a 87ct de kWh = 294,06 EUR

294,06 - 82,15 = 211,91 EUR bespaard deze maand 8).

Edit: ohh wacht, je bedoelde vast in de Zonneplan app :9~...
Bedoelde inderdaad in de zonneplan app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
jusch schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:54:
[...]

In analyse verbruik staat het gewogen gemiddelde per maand.
In prijsplafond staat je verbruik.
Even vermenigvuldigen.
Even vermenigvuldigen.
Hm, ook zonde om daar die "voortreffelijke" app niet voor te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
don spike schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Dat gerucht van Tibber heb ik hier ook gelezen, maar op de website staat nog steeds dat het prijsplafond per maand wordt verrekend, en zolang je klant blijft het resterende mee kan nemen (het tegoed vervalt als je overstapt). Zo staat dit beschreven in de 4 scenario’s.

Zou ook raar zijn als Tibber per jaar zou verrekenen, omdat ze per maand facturen/afrekenen. ANWB werkt wel met een jaar afrekening en maandelijks werk je met een voorschot.

Dat je je overgebleven tegoed mee mag nemen zou een mooie extra zijn.
Voor ons zou dat juist fijn zijn, in de zomer maanden is ons verbruik hoger dan in de wintermaanden. En we verwarmen middels stadsverwarming.
tldr; dat hele zeurverhaal van knipmoment, verrekening en momentum, is dus lood om oud ijzer. Bedrijven kunnen zelf 'bekijken' of ze dat (eventuele voor/nadeel) bij hun klanten gaan bieden.

Wat Tibber (slim) doet met officieel en fiscaal per maand te kunnen factureren dat ze de in de wet besloten mogelijkheid gebruiken om voor klanten achteraf na factuur - hier na een jaar - correctie(s) toe te (kunnen) passen. Dit heeft ook te maken met de relatie naar door overheid (gesaldeerde) energiebelasting & saldering die daar ergens weer samen & terug moet komen.

Dit omdat Tibber zelf op jaarbasis dit subsidie-plafondtotaal (van 2900kWh, 1200m³ en 37GJ) moet verantwoorden en de daadwerkelijke afrekenmomenten aan/van klanten, hier de grondslag vormt voor het te geven bewijs.

Tibber kiest, perfecto _/-\o_ , dat zij de subsidie binnen de gestelde wetsvoorwaarden maximaal ten goede laten komen van de burger. Kan ook prima omdat het voor hun financieel geen sikkepit uitmaakt.

Ik filosofeer even dat wanneer een ander energie(handels)bedrijf een andere (ongunstiger) knippolicy hanteert, dit dan haar legitieme 'keuze' is. Natuurlijk moeten die bedrijven dingen - ook administratief - kunnen verwerken om bv nota te nemen van o.a. momentum van meetstanden, iets dat bij Tibber inherent geautomatiseerd per uur is en dus eenvoudig al kan.
Kan mij voorstellen dat een ander bedrijf, er niet op zit te wachten om tot op detail formele meetstanden als bewijs (voor haar subsidie-aanvraag) aan te tonen. Dan is het makkelijk te zeggen kan & mag niet om een in de wet benoemd dag/maandlijstje als richtlijn te kunnen hanteren.

Wel mooi 8) dat er ongeacht hoe en wat, die 2900kWh er, altijd gaat over een gewogen (periode)gemiddelde, dat Tibber verder per maand per factuur regelt en achteraf per jaar alsnog alle facturen samen, corrigeert.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08 09:29
Echt fantastisch dat dit topic er is. Heb er veel van kunnen leren. Ik heb een aantal woningen en denk inmiddels alle energiecontracten geoptimaliseerd te hebben. Wellicht hebben mensen er wat aan als ik het deel. Ook heb in een concrete vraag over de onderste situatie.

Woningen zonder zonnepanelen met gas en stroom
Zonneplan voor gas en stroom

Het is nog goedkoper om voor stroom naar Tibber te gaan en om voor gas bij Zonneplan te blijven. Maar ik vind het fijn dat ik in de Zonneplan app zowel stroom als gas kan inzien en zoveel scheelt het niet in kosten.

Woning zonder zonnepanelen met stroom en geen gas
Tibber voor stroom (goedkoopste)

Woning met zonnepanelen met stroom en gas
Groene Stroom Lokaal voor gas (goedkoopste)
Energie VanOns voor stroom

Gekozen voor Energie VanOns (geen dynamische tarieven) aangezien er jaarlijks meer stroom wordt opgewekt door de zonnepanelen dan verbruikt door de bewoners. Energie VanOns heeft de hoogste terugleververgoeding.

Woning met zonnepanelen met stroom en geen gas (0 op de meter woning)
Ik dien af te wachten of het verbruik in de praktijk meer/minder is dan wat de panelen opleveren. Woning is slechts vanaf 1 juli 2022 in gebruik. Ik heb een overzicht van de meterstanden maar ik vind het lastig om te concluderen of men nu meer/minder verbruikt dan wat de panelen opleveren. Denken jullie wel al iets te kunnen concluderen of moet ik echt even afwachten? Wat is tot die tijd het veiligste om te doen? Want op dit moment zit ik bij een reguliere energieboer met een lage TLV.

Indien meer verbruik: Tibber voor stroom
Indien minder verbruik: Energie VanOns voor stroom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wneRFGc6o8edZCYYiMbdh4497Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dzaNbHshrBRn3F8cdLJgbqCs.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door stekkercontact op 15-01-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Laatst online: 06-09 10:44
PtrO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Tibber kiest, perfecto _/-\o_ , dat zij de subsidie binnen de gestelde wetsvoorwaarden maximaal ten goede laten komen van de burger.
Dat zou het geval zijn als ze per maand zouden middelen, maar dat gaan ze dus alsnog niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:02
dreas schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Eventueel voordeel daarvan valt mee denk ik. Voor stroom bijvoorbeeld, 2700 kWh prijsplafond. Ik zit bij Zonneplan op 27ct in januari tot nu. Zeg dat de helft van het prijsplafond tegoed dat gemiddelde tarief blijft (1350 kWh), de tweede helft schieten de prijzen omhoog naar zeg 63ct. Met jaarmiddeling (Tibber/Zonneplan) zou je dan geen prijsplafond compensatie krijgen (want gemiddeld 45ct). Met maandmiddeling (ANWB) krijg je dan wel ((63ct-45ct)*1350kWh)/100=EUR 243 prijsplafond compensatie. Maar ANWB is weer iets duurder, dus de manier van toepassen maakt dan niet heel veel uit voor de keuze van leverancier (zonder in de toekomst te kunnen kijken wat de prijzen echt gaan doen).
Prijsplafond is toch €0,40/kWh dus bij een jaarmiddeling die op €0,45/kwh komt, wordt toch €0,05/kwh gecompenseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 20:22
Als jullie energie voor iemand anders moesten afsluiten, zouden jullie dan ook voor dynamische prijzen gaan?

Zelf blijf ik keurig onder het prijsplafond qua verbruik, dus als dadelijk mijn LosVast contract bij Oxxio afloopt stap ik over. Mijn schoonmoeder daarentegen heeft een woning met een verbruik van 5.500 kWh en verzocht mij om naar haar energie te kijken.

Bij een budget energie is momenteel het variabel 1 maand tarief 0,4815 per kWh. Een alternatief voor haar zou een Tibber kunnen zijn. Nou vind ik het lastig om hier voor een ander een goede keuze in te maken.

Zouden jullie goede argumenten hebben om wel Tibber af te sluiten bij zo'n verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
earthman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Dat zou het geval zijn als ze per maand zouden middelen, maar dat gaan ze dus alsnog niet doen.
Dat lees ik zo maar maakt financieel als resultaat verder verder niet uit. met per maand kan je voor en tegen hebben dat uiteindelijk per jaar recht komt.

Hoe ik het zou (b)lezen dat Tibber per maand de boel berekent en subsidie als "korting" ( wettelijk MOET) toepassen op formele facturen dwz afrekenmomenten). Vervolgens kiest Tibber ervoor om alles aan het einde van het plafondjaar corrigerend te verrekenen. Hiervoor biedt de wet ook mogelijkheden om administratief correcties te doen. In alle gevallen moet een voor/nadeel altijd aan de klant te goede komen omdat een bedrijf daar geen voordeel uit mag behalen. De aanvraagde en uitgekeerde plafondsubsidie MOET onverkort bij de burger terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 16-09 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

Als klant was het voor het tijdperk van de dynamische tarieven nog mogelijk om de jaarnota te controleren.
Maar met dynamische tarieven variëren zowel verbruik als prijs. Hoe controleer je als klant nog of de factuur klopt?
Stelt de leverancier alle data ter beschikking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
G33st schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:00:
Als jullie energie voor iemand anders moesten afsluiten, zouden jullie dan ook voor dynamische prijzen gaan?

Zelf blijf ik keurig onder het prijsplafond qua verbruik, dus als dadelijk mijn LosVast contract bij Oxxio afloopt stap ik over. Mijn schoonmoeder daarentegen heeft een woning met een verbruik van 5.500 kWh en verzocht mij om naar haar energie te kijken.

Bij een budget energie is momenteel het variabel 1 maand tarief 0,4815 per kWh. Een alternatief voor haar zou een Tibber kunnen zijn. Nou vind ik het lastig om hier voor een ander een goede keuze in te maken.

Zouden jullie goede argumenten hebben om wel Tibber af te sluiten bij zo'n verbruik?
Ik zou sowieso nooit 'voor iemand anders' een contract afsluiten ;) Ik zou het op zich wel adviseren, maar dan wel heel erg duidelijk maken wat de risico's en eigen verantwoordelijkheden zijn die erbij komen kijken: er is een kans dat de prijs flink omhoog gaat. Ik denk dat er zelfs een hele grote kans is dat er in het komende jaar uren zullen zijn waarbij de prijs aanzienlijk hoger is dan wat je bij de ouderwetse leveranciers zou betalen. Over langere periode bekeken, verwacht ik wel dat dat nog steeds uitmiddelt in het voordeel van dynamische tarieven, maar dan moet je dus wel over die langere termijn kunnen kijken en niet in de stress schieten van een korte periode hoger tarief.

Verder betaal je bij Tibber iedere maand achteraf je kosten. Dat betekent dus dat er potentieel grote verschillen in energierekening kunnen zijn tussen de verschillende maanden. Je moet wel de discipline hebben om daar een buffer voor aan te houden.

Op zich zou ik dynamisch in de meeste situaties zeker weel aanraden, maar bijvoorbeeld niet aan mensen waarvan ik zou weten dat die al van loonstrook tot loonstrook leven.

Ohja, en je zegt niets over zonnepanelen. Als die er wel zijn, maakt dat de keus alweer wat complexer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
worker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:09:
Als klant was het voor het tijdperk van de dynamische tarieven nog mogelijk om de jaarnota te controleren.
Maar met dynamische tarieven variëren zowel verbruik als prijs. Hoe controleer je als klant nog of de factuur klopt?
Ik meet en registreer m'n verbruik en kosten in Home Assistant (via P1 van de meter en de actuele prijzen van nordpool). Daar zie ik een totaalbedrag wat ik kan vergelijken met wat ik in de app van Tibber zie staan. Zolang dat redelijk in dezelfde richting zit, vind ik het wel best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:46
Ja, je krijgt in principe alle data die daarvoor nodig is. De manier en het gemak waarop dat aangeboden wordt verschilt wel enorm tussen leveranciers.

Je kunt ook zoals @anboni zelf je verbruik monitoren of een derde zoals slimmemeterportal dat laten doen.
Voor tariefcontrole kan je een van de bronnen uit de TS gebruiken.
Het betere creatieve rekenwerk vind je (bij sommige aanbieders) bij de andere kosten, het uurtarief (beursprijs) en verbruik wordt afaik niet mee geknoeid.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Dat is per leverancier geregeld en iemand dat meeneemt als toegevoegde waarde.
Bij Tibber hebben ze bv naast de APP, voor liefhebbers een mooie API interface waar je desnoods tot op registratie datum/tijd, allerlei (uur/dag/maand/jaar prijs/verbruik) tabellen kunt opvragen.
Wat ik zelf doe is de dynamische (prijs)data vergelijken met mijn eigen (P1 cq domotica) metingen en wanneer die ergens meer dan +/-5% zou afwijken, klim ik op een zeker moment in de chatboom.
Soms klopt de data, schijnbaar, niet omdat gegevens ergens ontbreken en ze dan in/op een periode conform energiesectorregels, (mogen) gaan schatten.

De netwerkbeheerder als meetinstantie(Liander, Stedin e.d.) tot op het kwartier, inclusief tijdstip en fase/vermogen tot 10 dagen terug laten kijken. Voorts zit er een soort blockchain bescherming is dat je eenmaal geregistreerde eindstanden, niet makkelijk kan (laten) veranderen. De slimme meter zelf is zwaar gecertificeerd (en geijkt).
De slimme meter bevat, naar ik d8, voldoende geheugen data per kwartier tot 40 dagen terug op te slaan. Daarna wordt het geaggregeerd per dag tot per maand (en jaar).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Op verzoek van gebruikers hebben we weer een paar grafieken toegevoegd:De grafieken worden automatisch geüpdatet. Het mooie is dat je in deze grafieken ook als gebruiker zelf kunt inzoomen en/of bepaalde grafieklijnen kunt verbergen. Een paar voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlq7KybOIj4F35VRYo9Yf8gIf7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btxF7HulCu2e7ppKfOY7yK7S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Ook ik gebruik Home Assisant voor controle en dat werkt heel goed. Zit meestal 1 cent verschil meer/minder tussen een dag. Waarschijnlijk een afronding ofzo maar prima voor controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:12
Vraagje aan lease auto rijders. Op wat voor manier verrekenen jullie de kosten van het laden met de leasemaatschappij /werkgever?
Ikheb nog geen dynamische tarieven maar overweeg dit serieus, is voor de werkgever ook interessant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
anboni schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]

...... Ik denk dat er zelfs een hele grote kans is dat er in het komende jaar uren zullen zijn waarbij de prijs aanzienlijk hoger is dan wat je bij de ouderwetse leveranciers zou betalen. Over langere periode bekeken, verwacht ik wel dat dat nog steeds uitmiddelt in het voordeel van dynamische tarieven, maar dan moet je dus wel over die langere termijn kunnen kijken en niet in de stress schiete van een korte periode hoger tarief.
....
Het verschil tussen dynamisch en variabel lijkt mij de periode waarbij leveranciers de marges/prijzen over een langere periode uitsmeren.
Uitgemiddeld per jaar, zal de eindprijs bij een dynamische - bijna zeker, niet veel (laat staan, extreem) hoger zijn. Dit jaar is nog gunstiger omdat voor basisgebruik vaststaat - plafond - wat de maximumprijs is.

Het kan qua geld inderdaad vriezen en dooien waarbij wat (on)zekerheid en leefbaarheid; zich vertaalt in een prijs. Leefbaarheid is ook of een huishouden zich qua gedrag wil/kan aanpassen aan prijsmoment(en). Wassen/laden in de nacht en ipv om 18u00 een brood te bakken, dit wat eerder of wat later te doen etc.etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
PtrO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Bij Tibber hebben ze bv naast de APP, voor liefhebbers een mooie API interface waar je desnoods tot op registratie datum/tijd, allerlei (uur/dag/maand/jaar prijs/verbruik) tabellen kunt opvragen.
Is dit op contract niveau, dus het eigen gebruik?
met andere woorden, gebonden aan je contract bij Tibber?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@NietGiftig Yep.

Toevoeging: zonder actief contract ook geen/beperkte api access.

[ Voor 65% gewijzigd door Raymond P op 15-01-2023 16:00 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Domba schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Aan staande dinsdag 17e staat eerst plenaire vergadering afbouw saldering op de agenda.
Als we hier t verlanglijstje gaan neerzetten... :-)

- Kunnen we de Energiebelasting op elektriciteit voor huishoudens schrappen? en inwisselen tegen de jaarlijkse korting voor iedereen?

Ik vind het best wel van de zotte dat er op gratis stroom 16 ct belasting wordt geheven ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bastardi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Als we hier t verlanglijstje gaan neerzetten... :-)

- Kunnen we de Energiebelasting op elektriciteit voor huishoudens schrappen? en inwisselen tegen de jaarlijkse korting voor iedereen?

Ik vind het best wel van de zotte dat er op gratis stroom 16 ct belasting wordt geheven ..
Ik snap wel dat ze belasting willen heffen op iedere kWh, ongeacht de prijs. Maar 16ct is inderdaad wel echt veel.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Ik snap wel dat ze belasting willen heffen op iedere kWh, ongeacht de prijs. Maar 16ct is inderdaad wel echt veel.
Laat ze gewoon een percentage doen, dan betaal je ook meteen meer bij een hoger tarief en spoor je iedereen aan vooral te verbruiken bij een laag tarief/overschot aan energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Ik denk dat het realistischer is om elke burger die gestemd heeft een ijslollie te geven komende zomer. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
NietGiftig schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Is dit op contract niveau, dus het eigen gebruik?
met andere woorden, gebonden aan je contract bij Tibber?
Op accountniveau met APP e/o API data, waarvoor je dus 'klant' moet zijn.
Om te spelen kan je dat met een demo-account doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
PtrO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Op accountniveau met APP e/o API data, waarvoor je dus 'klant' moet zijn.
Om te spelen kan je dat met een demo-account doen.
Kan ik dat demo account ook als niet klant zijnde krijgen?
Ik probeer het hier:
https://developer.tibber.com/docs/guides/calling-api
Such a token can be acquired here.
Maar als ik dit probeer kom ik op een lege pagina waar ik in kan loggen
Ik neem aan dat demo's alleen voor klanten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:58
[...]

En wat dacht je van die ca 66 cent op gas dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NietGiftig schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik probeer het hier:

[...]

Als je deze url probeert kun je een demo token laden en gegevens opvragen:
https://developer.tibber.com/explorer

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:46
Ik heb een vraagje m.b.t. elektrische boilers i.c.m. een dynamisch contract.

Vanaf 3 feb ga ik overstappen naar Zonneplan voor gas en stroom. Heb geen zonnepanelen, huis is volledig geïsoleerd en wordt verwarmd met een CV ketel op gas en vloerverwarming. Verbruik jaarlijks is 1000m3 gas en 2200kWh.

Nu er met een dynamisch contract op bepaalde momenten erg goedkope stroom beschikbaar is, zit ik eraan te denken om een elektrische boiler naast mijn CV ketel te plaatsen om mijn gasverbruik wat terug te dringen. Met een EcoSwitch o.i.d. zodat de boiler alleen tijdens goedkope uren aanspringt en verder uit staat. Hoe ik het voor me zie is dat de CV dan bijspringt zodra de boiler niet (meer) aan de warmtevraag kan voldoen en/of uitstaat tijdens de "dure" uren (en het dus voordeliger is om op gas te stoken).

Iemand ervaring hiermee? Zou dit kunnen werken?

(Op het moment ben ik niet geinteresseerd in de meer "gangbare" elektrische oplossingen zoals een warmtepomp omdat de initiele investering daarvan veel hoger is en levertijden zijn zeer zeer lang. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
PtrO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Dat lees ik zo maar maakt financieel als resultaat verder verder niet uit. met per maand kan je voor en tegen hebben dat uiteindelijk per jaar recht komt.

Hoe ik het zou (b)lezen dat Tibber per maand de boel berekent en subsidie als "korting" ( wettelijk MOET) toepassen op formele facturen dwz afrekenmomenten). Vervolgens kiest Tibber ervoor om alles aan het einde van het plafondjaar corrigerend te verrekenen. Hiervoor biedt de wet ook mogelijkheden om administratief correcties te doen. In alle gevallen moet een voor/nadeel altijd aan de klant te goede komen omdat een bedrijf daar geen voordeel uit mag behalen. De aanvraagde en uitgekeerde plafondsubsidie MOET onverkort bij de burger terecht komen.
Natuurlijk maakt het wel uit, het zou zomaar een paar honderd euro kunnen zijn die je aan korting mist bij jaarmiddeling t.o.v. maandmiddeling. Niet voor niks wilde de minister de middeling beperken tot niet korter dan een maand (en niet per dag of per uur), per maand is namelijk ook al een stuk aantrekkelijker dan per jaar.

Wellicht komt Tibber er nu achter dat het niet mogelijk is om per maand te middelen en tegoed mee te nemen. En komt nu met de voor klanten meest ongunstige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 16-09 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

[...]

Het is gewoon nodig. Het is vervelend, maar stroomverbruik/energieverbruik moet worden teruggebracht. Stroom is tientallen jaren te goedkoop geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Nickname27 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:10:

Vanaf 3 feb ga ik overstappen naar Zonneplan voor gas en stroom. Heb geen zonnepanelen, huis is volledig geïsoleerd en wordt verwarmd met een CV ketel op gas en vloerverwarming. Verbruik jaarlijks is 1000m3 gas en 2200kWh.

Nu er met een dynamisch contract op bepaalde momenten erg goedkope stroom beschikbaar is, zit ik eraan te denken om een elektrische boiler naast mijn CV ketel te plaatsen om mijn gasverbruik wat terug te dringen. Met een EcoSwitch o.i.d. zodat de boiler alleen tijdens goedkope uren aanspringt en verder uit staat. Hoe ik het voor me zie is dat de CV dan bijspringt zodra de boiler niet (meer) aan de warmtevraag kan voldoen en/of uitstaat tijdens de "dure" uren (en het dus voordeliger is om op gas te stoken).

(Op het moment ben ik niet geinteresseerd in de meer "gangbare" elektrische oplossingen zoals een warmtepomp omdat de initiele investering daarvan veel hoger is en levertijden zijn zeer zeer lang. :) )
Ach, het scheelt je misschien iets, maar stel dat je 50 m3 gas gebruikt voor het douchen zal een boiler grofweg 400 kWh aan stroom gebruiken plus een deel wat hij aan standbyverlies heeft (40 watt constant, oftewel 350 kWh per jaar) . Daarnaast moet je wekelijks een anti legionellarun doen om legionella te voorkomen. Verwacht je voor 1/8e van de prijs stroom te kunnen inkopen? Anders is het duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:37
G33st schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:00:

In aanvulling op eerdere reacties: is je schoonmoeder iemand die ook bereid is om het energieverbruik enigszins te gaan sturen?

Ook de 'vaste' aanbieders worden meer flexibel en sluiten nu contracten met prijsaanpassingen per maand. Dat betekent dat ook die contracten meer de markt gaan volgen, hoewel het verschil tussen piek en dal niet zo groot is.

Maar met dynamisch kun je soms wel hoge pieken hebben, maar ook veel dalmonenten waar de prijs erg laag is. Dus als je het verbruik zoveel mogelijk daar naartoe verschuift valt daar een grote winst te behalen.

Vraag is dus welke apparaten/verbruik je schoonmoeder kan sturen. En daarnaast of ze ook bereid is dat enigszins te doen: vaatwasser, wasmachine, droger etc op goedkope momenten aanzetten (evt met de uitstelknop die al die apparaten hebben).

Ook goed om het contract tov andere ontwikkelingen in de gaten te blijven houden. In elk geval is 2023 een goed jaar om het met redelijk risico (door prijsplafond voor 2900 kWh) te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:26
bilgy_no1 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:06:
[...]

In aanvulling op eerdere reacties: is je schoonmoeder iemand die ook bereid is om het energieverbruik enigszins te gaan sturen?

Ook de 'vaste' aanbieders worden meer flexibel en sluiten nu contracten met prijsaanpassingen per maand. Dat betekent dat ook die contracten meer de markt gaan volgen, hoewel het verschil tussen piek en dal niet zo groot is.

Maar met dynamisch kun je soms wel hoge pieken hebben, maar ook veel dalmonenten waar de prijs erg laag is. Dus als je het verbruik zoveel mogelijk daar naartoe verschuift valt daar een grote winst te behalen.

Vraag is dus welke apparaten/verbruik je schoonmoeder kan sturen. En daarnaast of ze ook bereid is dat enigszins te doen: vaatwasser, wasmachine, droger etc op goedkope momenten aanzetten (evt met de uitstelknop die al die apparaten hebben).

Ook goed om het contract tov andere ontwikkelingen in de gaten te blijven houden. In elk geval is 2023 een goed jaar om het met redelijk risico (door prijsplafond voor 2900 kWh) te proberen.
Waarom toch die nadruk op sturen van gebruik?
Ja, dat brengt extra voordeel, maar de tarieven die mensen al maanden met flexibele contracten voorgeschoteld hebben gekregen, zijn bij dynamisch al maanden niet aan bod geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fritsn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06-2023
Het spreadsheet https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing is inmiddels niet meer bruikbaar door foute edits. Kan het nog een keer opnieuw, maar dan read-only op Google Docs gezet worden? Dan moet iedereen die het wil gebruiken een eigen kopie er van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
Bezzerk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Ja, dat brengt extra voordeel, maar de tarieven die mensen al maanden met flexibele contracten voorgeschoteld hebben gekregen, zijn bij dynamisch al maanden niet aan bod geweest.
Helemaal mee eens, met hetzelfde gedrag bespaar je al veel. Waar met normale contracten je wellicht de wasjes doet in het weekend met dal om iets te besparen kan je met het plannen van je wasjes op lage momenten met dynamisch contract heel veel besparen.

Door mijn verbruik te plannen kom ik in januari gemiddeld op: 22 cent uit (83 euro voor 373kWh) komend van Eneco 94 cent is dat nog al een flinke besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06-2023
Is er al door iemand een overzicht gemaakt van de dynamische leveranciers die de oude postcoderoosregeling nog ondersteunen?

Dus dat je een voucher van de lokale energiecoöperatie kan inleveren waarop de voor jou opgewekte hoeveelheid kWh in een jaar staan? Op basis van dat voucher verrekent de energieleverancier de energiebelasting die ze voor jouw verbruik hebben ingehouden voor het aantal kWh coöperatief opgewekte stroom.

NB. In 2021 is de oude postcoderoosregeling vervangen door de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE). Hiervoor is geen medewerking van je energieleverancier meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
fritsn schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:34:
Is er al door iemand een overzicht gemaakt van de dynamische leveranciers die de oude postcoderoosregeling nog ondersteunen?
Ik weet in ieder geval dat Tibber het (nog) niet doet. Ik heb ergens in dit topic gelezen dat ze er wel mee bezig waren/zijn, maar dat dat on hold is gezet vanwege implementatie prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Dus dat je een voucher van de lokale energiecoöperatie kan inleveren waarop de voor jou opgewekte hoeveelheid kWh in een jaar staan? Op basis van dat voucher verrekent de energieleverancier de energiebelasting die ze voor jouw verbruik hebben ingehouden voor het aantal kWh coöperatief opgewekte stroom.

NB. In 2021 is de oude postcoderoosregeling vervangen door de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE). Hiervoor is geen medewerking van je energieleverancier meer nodig.
Even zoeken op "postcoderoos" in het topic. Ik kwam uiteindelijk op Groene Stroom Lokaal uit die het wel kunnen verrekenen. Dat is iets duurder dan Tibber, maar het verrekenen van de postcoderoos levert in mijn geval aanzienlijk meer op dan dat.

Maar in elk geval verrekenen de EnergyZero resellers dus wel de postcoderoos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
Nickname27 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:10:

Ik heb zelfs de complete CV van de muur getrokken. En met een boiler gaat het prima. Ik heb zelf een Tesy en heeft een verlies van 7 graden per dag. Ik zie ook hoeveel er nog in de boiler zit. Als die bijna leeg is gaat die ook verwarmen als het duur is. Verwarmen met dynamisch kan goedkoop zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iHhBr4vGGo62mBWjSJklp3MXNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aN6kSseWjrUvyJYU8XnZMLBN.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Bezzerk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:14:
[...]

De omstandigheden in de energiemarkt zijn onzeker. Afgelopen augustus/september even als voorbeeld. Als dat zich voordoet moet je wel degelijk alert zijn.

We hebben het hier over iemand die vraagt of zijn schoonmoeder zou moeten overstappen. Dan denk ik dat het alleen maar gepast is om ook op de risico's te wijzen. Prachtig dat heel veel mensen nu, obv een paar maanden goede resultaten zonder veel inspanning, enthousiast zijn. Maar dat betekent niet dat het niet ook weer (een tijdje) de andere kant op kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024

ANWB Energie verrekent ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 20:11

K van k

18x 400 wp oost-west

De bijna 16 cent is verschrikkelijk hoog natuurlijk.
Ze willen dat je van het gas afgaat...ok warmtepomp genomen van mij allerlaatste centen.
Nu gebruik je 5 dubbel stroom, dus je durft hem niet meer aan te zetten.
Stel je voor dat stroom uit valt, dan geen warm huis en koud water.

Zat net met 3 zwagers die alle 3 electrische auto s hebben en zeggen, rijd geweldig maar is 2 x zo duur als brandstof auto kwa electrische tanken.
Een warmtepomp? Even 20 k aftikken voor alles klaar is, en misschien nog 10 k voor vloerverwarming en 8 k voor nieuwe vloer.
Zonnepanelen in 2030 gebruik je nog nog maar 30 tot 35 % van wat je opwekt, wat je teruglevert max 10 cent.
De stroom was altijd 0.19 tot 0.21 cent...he wacht binnenkort is alles electrische... alleen de belasting is al 0.152 cent... weet niet of hier al btw overheen zit.
Geloof mij net als met huizenbouw alles stort in,ze willen alleen maar geld geld en kapot bezuinigingen, en schieten zich lekker in de voeten.Op deze manier lekker het gas en benzine houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
earthman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Natuurlijk maakt het wel uit, het zou zomaar een paar honderd euro kunnen zijn die je aan korting mist bij jaarmiddeling t.o.v. maandmiddeling. Niet voor niks wilde de minister de middeling beperken tot niet korter dan een maand (en niet per dag of per uur), per maand is namelijk ook al een stuk aantrekkelijker dan per jaar.

Wellicht komt Tibber er nu achter dat het niet mogelijk is om per maand te middelen en tegoed mee te nemen. En komt nu met de voor klanten meest ongunstige oplossing.
Die snap ik niet. de regeling is dat een klant NIET meer betaald dan 40ct voor totaal 2900kWh afgenomen in 2023, zover die boven het tarief komt.
Het is GEEN enkel nadeel wanneer een dynamische afnemer onder het plafons blijft anders dan dat de overheid geen subsidie daarvoor aan die energieleverancier uitkeert.

Ik zie niet goed hoe je dit beziet alsof middeling iets zou uitmaken (maand of jaar) ?
Misschien kan je dat met een gezocht voorbeeld verduidelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door PtrO op 15-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
NietGiftig schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik probeer het hier:

[...]

Kennelijk, soz :/

NB: die demo is sws alleen nuttig om functies mee te ontwikkelen of te testen en niet bruikbaar om bv actuele gegevens te kunnen opzuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PtrO
worker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Het is gewoon nodig. Het is vervelend, maar stroomverbruik/energieverbruik moet worden teruggebracht. Stroom is tientallen jaren te goedkoop geweest.
Dit laatste "te of goedkoop" is een holgemaakte perceptie ;) .

Ik vind brood als elektra zeker niet goedkoop en als dat fink duurder wordt omdat er bij verminderd aanbod er meer vraag is, betekent dat niet dat het dus te goedkoop was.
Er zit nog - even los van voors/tegen/hoe - meer dan genoeg fossiel in de bodem om onze transite comfortabel over zeg 100 jaar te spreiden ipv nu geshockeerd 5 of 10 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
PtrO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Die snap ik niet. de regeling is dat een klant NIET meer betaald dan 40ct voor totaal 2900kWh afgenomen in 2023, zover die boven het tarief komt.
Het is GEEN enkel nadeel wanneer een dynamische afnemer onder het plafons blijft anders dan dat de overheid geen subsidie daarvoor aan die energieleverancier uitkeert.

Ik zie niet goed hoe je dit beziet alsof middeling iets zou uitmaken (maand of jaar) ?
Hier een voorbeeld dat ik aan Tibber had voorgelegd:
Een huishouden verbruikt in 2023 iedere maand exact 100 kWh (dus onder plafond). In januari t/m juni is hun gewogen gemiddelde 20 ct/kWh. In juli stijgt de energieprijs enorm, waardoor het gewogen gemiddelde van juli t/m december 80 ct/kWh is. Wat zijn de totale variabele kosten van dit huishouden voor heel 2023 na toepassing van het prijsplafond?

A. 360 euro (6 maanden tegen 20 ct + 6 maanden tegen 40 ct)
B. 480 euro (12 maanden tegen 40 ct)
A is dus bij maandmiddeling, B bij jaarmiddeling. In eerste instantie had Tibber mij geantwoord dat ze A doen, maar daarna hebben ze de informatie op hun website aangepast, die nu suggereert dat het B is. Heb nu weer om opheldering gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Deldenaar schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:02:
[...]
En wat dacht je van die ca 66 cent op gas dan?
Dat is omgerekend plm 6,6 €ct/kWh. Een stuk minder dan voor stroom dus. En gas is niet bepaald gratis. Mijn punt is dat 16cent per kWh belasting best veel is voor gratis stroom.
worker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:15:
[...]
Stroom op momenten van (duurzame) overschotten moet ook worden afgenomen. Juist daarom slaat het nergens op om gratis stroom te belasten.
Homeland schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:19:
[...]
Laat ze gewoon een percentage doen, dan betaal je ook meteen meer bij een hoger tarief en spoor je iedereen aan vooral te verbruiken bij een laag tarief/overschot aan energie.
Dat is wat mij betreft prima - en dat heet dan BTW :-)

Overigens betalen we jaarlijks per huishouden gemiddeld 2500 kWh * 0,16 = 400 euro belasting en krijgen we €596,85 aan vermindering terug.

Volgens mij kun je de salderingsregeling in één klap afschaffen als je de energiebelasting voor huishoudens naar 0 brengt (en dit betaalt uit het potje "vermindering energiebelasting".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

K van k schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:04:
Valt wel mee vind ik.
Ze willen dat je van het gas afgaat...ok warmtepomp genomen van mij allerlaatste centen.
5 dubbel is onzin natuurlijk. En maakt ook niet uit. De efficiëntie is hoger dan gas dus je bent goedkoper uit.
Dat is met een cv ketel net zo. Die heeft ook een stekker..
Zat net met 3 zwagers die alle 3 electrische auto s hebben en zeggen, rijd geweldig maar is 2 x zo duur als brandstof auto kwa electrische tanken.
Dan doen ze iets goed verkeerd. Ik laad mijn auto vaak voor 16 cent per kWh. Dynamische tarieven. Ideaal.
Een warmtepomp? Even 20 k aftikken voor alles klaar is, en misschien nog 10 k voor vloerverwarming en 8 k voor nieuwe vloer.
Mijn warmtepomp was 1400 euro inclusief installatie. Warmtenpompboiler was zo goed als gratis met al die subsidie.
Zonnepanelen in 2030 gebruik je nog nog maar 30 tot 35 % van wat je opwekt, wat je teruglevert max 10 cent.
Onzin.

Het glas is halfvol of half leeg zullen we maar zeggen. Wat een geklaag en pessimisme zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Bastardi en @K van k
Jullie kunnen beter in de duurzame kroeg je beklag gaan doen en hier on topic blijven.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 21:17
earthman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Zo zie ik het ook, maar volgens mij is de oplossing heel simpel. Namelijk overstappen naar een andere leverancier, wanneer de prijzen stijgen tot boven € 0,40 na een periode van prijzen onder de plafond prijs.

Dan moet er wel een echte eindafrekening komen met de lagere prijzen. De periode met hoge prijzen compenseert dan niet meer de periode met lage prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
K van k schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:04:
Hoelang denk je dat je CV-ketel op gas het uithoudt zonder stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
PtrO schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:08:
[...]

De regeling is niet dat de klant niet meer betaalt dan 40ct voor 2900kWh in 2023.

De regeling is dat de klant niet meer betaalt dan 40ct gewogen gemiddelde over het aantal kWh zijnde de som van de standaardvolumefracties (voor heel 2023 in totaal 2900 kWh) sinds een vorige eindfactuur. En een eindfactuur is een factuur waarop staat hoeveel je in de afgelopen periode (sinds de vorige eindfactuur) verbruikt hebt, hoeveel dat gekost heeft, etc. Daarnaast moet de periode tussen twee zulke eindfacturen minimaal een maand zijn.

Oftewel, wat Tibber je elke maand stuurt is een eindfactuur. Maar je kan geen tegoed over een eindfactuur heen tillen. Immers voor elke eindfactuur heb je enkel de som van de standaardvolumefracties tot je beschikking. De enige manier om 'tegoed' 'mee te nemen', is om te zeggen dat de eindfactuur op een veel langere periode betrekking heeft, en die andere facturen fijn iets anders zijn. Dan heb je voor de hele periode waar de factuur betrekking op heeft, de som van alle standaardvolumefracties tot je beschikking. Alleen dan geldt weer dat de gewogen gemiddelde prijs in de hele periode op 40 cent afgetopt moet zijn. De enige manier om het gewogen gemiddelde van elke maand (again, minimale periode) op 40 cent af te toppen, is om voor elke maand een eindfactuur op te stellen, maar dan heb je voor iedere maand enkel de standaardvolumefracties binnen die maand tot je beschikking.

Tibber beweerde iedere maand te gaan aftoppen op 40 cent, en toch toestaan dat 'ongebruikt volume mee werd genomen', en zijn daar nu op teruggekomen, omdat dat gewoon niet kan met deze regeling.

ANWB is hier beter mee omgegaan, die zeggen dat ze aan het eind van de rit uitrekenen wat voor jou gunstiger is, en sturen je dan ofwel 1 eindfactuur voor een jaar, of 12 eindfacturen voor iedere maand afzonderlijk.

Een aantal posts terug kwam iemand met een voorbeeld (wat echter verkeerd uitging van een plafond van 45 cent), ik zal dat eens aanpassen:

Stel je hebt de helft van de maanden iedere maand een gewogen gemiddelde stroomprijs van 28,5 cent (mijn resultaat in januari tot nu toe), en de andere helft van de maanden heb je een gewogen gemiddelde stroomprijs van 51,5 cent. Dan is jouw gemiddelde stroomprijs over het hele jaar precies 40 cent, en ontvang je geen enkele korting.

Echter, als je per maand middelt, dan heb je voor de helft van de maanden (namelijk die maanden waarin je op 51,5 cent uitkwam) een afgetopt tarief van 40 cent. In dat geval ontvang je in dit voorbeeld maximaal 166,75 euro (1450 * 11,5 cent) korting, wat de oplettende lezer zal herkennen als meer dan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik begin me af te vragen of er überhaupt maanden komen waarin het dynamische tarief gemiddeld boven de 40ct/kW uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door moshimoshi op 16-01-2023 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
moshimoshi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:04:
Ik begin me af te vragen of er überhaupt maanden komen waarin het dynamische tarief gemiddeld boven de 40ct/kW uitkomt.
Ik heb de gemiddelde dynamische beursprijzen per maand van vorig jaar doorberekend met de EB, en BTW van dit jaar, en zelfs met de inkoopkosten van Tibber zouden 6 van de 12 maanden boven de 0,40 cent zitten.

Juli, augustus, september kwamen uit op 0,526, 0.696 en 0.567.

Dat is natuurlijk wel de ongewogen gemiddelde prijs. Volgens dezelfde data is januari 2023 tot nu toe 0,277 terwijl ik zelf uitkom op 0,285. Ik schuif wel met verbruik, maar ik moet ook wel met stroom koken tijdens de avondpiek, dus tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Laatst online: 08:54
earthman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:36:
[...]

De regeling is niet dat de klant niet meer betaalt dan 40ct voor 2900kWh in 2023.

De regeling is dat de klant niet meer betaalt dan 40ct gewogen gemiddelde over het aantal kWh zijnde de som van de standaardvolumefracties (voor heel 2023 in totaal 2900 kWh) sinds een vorige eindfactuur. En een eindfactuur is een factuur waarop staat hoeveel je in de afgelopen periode (sinds de vorige eindfactuur) verbruikt hebt, hoeveel dat gekost heeft, etc. Daarnaast moet de periode tussen twee zulke eindfacturen minimaal een maand zijn.

Oftewel, wat Tibber je elke maand stuurt is een eindfactuur. Maar je kan geen tegoed over een eindfactuur heen tillen. Immers voor elke eindfactuur heb je enkel de som van de standaardvolumefracties tot je beschikking. De enige manier om 'tegoed' 'mee te nemen', is om te zeggen dat de eindfactuur op een veel langere periode betrekking heeft, en die andere facturen fijn iets anders zijn. Dan heb je voor de hele periode waar de factuur betrekking op heeft, de som van alle standaardvolumefracties tot je beschikking. Alleen dan geldt weer dat de gewogen gemiddelde prijs in de hele periode op 40 cent afgetopt moet zijn. De enige manier om het gewogen gemiddelde van elke maand (again, minimale periode) op 40 cent af te toppen, is om voor elke maand een eindfactuur op te stellen, maar dan heb je voor iedere maand enkel de standaardvolumefracties binnen die maand tot je beschikking.

Tibber beweerde iedere maand te gaan aftoppen op 40 cent, en toch toestaan dat 'ongebruikt volume mee werd genomen', en zijn daar nu op teruggekomen, omdat dat gewoon niet kan met deze regeling.

ANWB is hier beter mee omgegaan, die zeggen dat ze aan het eind van de rit uitrekenen wat voor jou gunstiger is, en sturen je dan ofwel 1 eindfactuur voor een jaar, of 12 eindfacturen voor iedere maand afzonderlijk.

Een aantal posts terug kwam iemand met een voorbeeld (wat echter verkeerd uitging van een plafond van 45 cent), ik zal dat eens aanpassen:

Stel je hebt de helft van de maanden iedere maand een gewogen gemiddelde stroomprijs van 28,5 cent (mijn resultaat in januari tot nu toe), en de andere helft van de maanden heb je een gewogen gemiddelde stroomprijs van 51,5 cent. Dan is jouw gemiddelde stroomprijs over het hele jaar precies 40 cent, en ontvang je geen enkele korting.

Echter, als je per maand middelt, dan heb je voor de helft van de maanden (namelijk die maanden waarin je op 51,5 cent uitkwam) een afgetopt tarief van 40 cent. In dat geval ontvang je in dit voorbeeld maximaal 166,75 euro (1450 * 11,5 cent) korting, wat de oplettende lezer zal herkennen als meer dan 0.
Wat een gedrocht van een regeling is het uiteindelijk geworden. TU Delft c.q. Erasmus nodig om er nog wat van te begrijpen, dan weet je bij voorbaat dat je de pineut bent als consument zijnde.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anboni
outlandos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:36:
[...]

Wat een gedrocht van een regeling is het uiteindelijk geworden. TU Delft c.q. Erasmus nodig om er nog wat van te begrijpen, dan weet je bij voorbaat dat je de pineut bent als consument zijnde.
Ik blijf erbij: de ouderwetse leveranciers hebben de regeling zo weten te sturen dat ze lekker staatssteun kunnen opstrijken zonder dat Brussel het zo kan noemen en tegelijk hebben ze het model van hun vernieuwende en dus voor hun gevaarlijke concurrenten een stuk minder interessant weten te maken. En Jetten en z'n ministerie stonden er een beetje incompetent vanaf de zijlijn naar te kijken (of ze hebben al dealtjes gemaakt voor toekomstige lucratieve baantjes daar). Enig voordeel voor de consument is een volledig onbedoelde bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Kard schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Hier een voorbeeld dat ik aan Tibber had voorgelegd:

[...]

A is dus bij maandmiddeling, B bij jaarmiddeling. In eerste instantie had Tibber mij geantwoord dat ze A doen, maar daarna hebben ze de informatie op hun website aangepast, die nu suggereert dat het B is. Heb nu weer om opheldering gevraagd.
OK ik snap wat je bedoeld met maandmiddelen vs jaar dat van belang wordt wanneer er tussenliggend gewogen afrekenperioden zijn met prijzen ONDER het plafond. Benieuwd of Tibber van pad (jaar middelen bij maandfactuur) gaat afstappen.

Wordt dan interessant hoe dit verder gaat omdat A) de wet uitgaat van afrekenperioden (dwz factuur) die per definitie dan dus bij Tibber moet worden gemaandmiddeld en de paradox van B) waar de wet achteraf andere componenten in/van datzelfde energiecontract op jaarbasis moet worden verantwoord.

Of A-maand of B-jaar gunstiger is, kan per gegeven situatie anders zijn. Mensen die effectief fluctueren in hoeveelheden dan vooral prijzen boven het plafond, hebben meer baat bij B (jaarmiddeling) dan waar die qua omgekeerd evenredig als prijs onder/boven plafond fluctueert met volume.

Hoe dan ook we glijden we imo op een "ethisch" om een mogelijk aanwezig voordeel - prijsdemping - wat gunstiger te kunnen maximaliseren.
Ik zou in jouw voorbeeld al zeer tevreden zijn om de maand juli t/m december niet meer betalen dan die verzekerde 40ct/kWh. Een ander leest dat op de letter een kans om de niet verkregen demping van goedkopere prijsperioden als 'voordeel' moet blijven doorwerken nar duurdere momenten.
earthman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:36:
[...]
....
Oftewel, wat Tibber je elke maand stuurt is een eindfactuur. Maar je kan geen tegoed over een eindfactuur heen tillen. ....
Dat was ook mijn initiële beleving dat eventuele tegoeden niet over factuurperioden getild kunnen of zo iemand het ziet,

Echter, de wet vereist om per jaar een (subsidie)correctie te doen t.a.v. salderen en belasting.
Het geitenpaadje om jaarcorrectie te doen, pakt dan gunstiger uit wanneer iemands plafondvolume fluctueert met structureel prijzen boven het plafond.

Blijft interessant en om te gaan merken wat het nu of later gaat worden :9 .

[ Voor 16% gewijzigd door PtrO op 16-01-2023 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolanda83
  • Laatst online: 27-01-2023
Even een vraag waarvan ik weet dat ik off-topic ga, sorry daar voor. maar kan niet vinden waar ik anders de vraag kan stellen.

Vanaf 27 januari ga ik over naar tibber en ik wil men eigen daar zo goed mogelijk op voorbereiden als ook wat meer mee bezig zijn.

Uiteraard koop ik de p1 meter van tibber, en deze kan ik dan op de app van tibber koppelen, maar ik zou graag meer willen gaan doen.

En ook met het oog dat ik zit te wachten op een ander huur huis waar ik dus hoogstwaarschijnlijk ook weer c.v ga krijgen. Wil ik deze zo en zo met een slimme thermostaatknop en de regeling van slimmer kunnen doen.

Maar ik heb op dit moment nog niks in huis en vroeg mij af, als ik de Google Nest Hub met scherm aanschaf, kan ik deze dan daarvoor gebruiken? En ook deze koppelen aan de p1 meter en zo de prijs per uur op het scherm zetten? Of heb ik daarvoor een hele andere starters set voor nodig?

Zoals gezegd wil ik de een starterset die ik in de toekomst (ander huis) uit kan breiden.

Voor nu zou ik het al fijn vinden als ik de p1 meter en de prijzen er in zou kunnen zetten van tibber.

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Rolanda83 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:18:
Even een vraag waarvan ik weet dat ik off-topic ga, sorry daar voor. maar kan niet vinden waar ik anders de vraag kan stellen.

Vanaf 27 januari ga ik over naar tibber en ik wil men eigen daar zo goed mogelijk op voorbereiden als ook wat meer mee bezig zijn.

Uiteraard koop ik de p1 meter van tibber, en deze kan ik dan op de app van tibber koppelen, maar ik zou graag meer willen gaan doen.

En ook met het oog dat ik zit te wachten op een ander huur huis waar ik dus hoogstwaarschijnlijk ook weer c.v ga krijgen. Wil ik deze zo en zo met een slimme thermostaatknop en de regeling van slimmer kunnen doen.

Maar ik heb op dit moment nog niks in huis en vroeg mij af, als ik de Google Nest Hub met scherm aanschaf, kan ik deze dan daarvoor gebruiken? En ook deze koppelen aan de p1 meter en zo de prijs per uur op het scherm zetten? Of heb ik daarvoor een hele andere starters set voor nodig?

Zoals gezegd wil ik de een starterset die ik in de toekomst (ander huis) uit kan breiden.

Voor nu zou ik het al fijn vinden als ik de p1 meter en de prijzen er in zou kunnen zetten van tibber.

Alvast bedankt voor een reactie.
Je begint over Tibber en daarna over gas/cv. Tibber heeft geen gas. Als je de P1 van Tibber neemt heb je daarna niks meer aan als je naar een andere leverancier overstapt. Zou iets universeels nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

earthman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:20:
[...]

Ik heb de gemiddelde dynamische beursprijzen per maand van vorig jaar doorberekend met de EB, en BTW van dit jaar, en zelfs met de inkoopkosten van Tibber zouden 6 van de 12 maanden boven de 0,40 cent zitten.

Juli, augustus, september kwamen uit op 0,526, 0.696 en 0.567.

Dat is natuurlijk wel de ongewogen gemiddelde prijs. Volgens dezelfde data is januari 2023 tot nu toe 0,277 terwijl ik zelf uitkom op 0,285. Ik schuif wel met verbruik, maar ik moet ook wel met stroom koken tijdens de avondpiek, dus tja..
Vorig jaar was niet echt representatief lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
jusch schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Vorig jaar was niet echt representatief lijkt me?
Ben benieuwd hoe dynamisch was in een normaal jaar afzet tov vaste tarieven.

Is er iemand die dat inzichtelijk te krijgen als ik mijn 2020 vaste tarieven deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

earthman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:20:
[...]

echter is dat nu niet bepaald representatief. in de zomer waren de prijzen hoog vanwege de gas-paniek. Niemand wist wat er ging gebeuren en hoe hoog de prijzen zouden gaan stijgen. We zitten nu in een totaal andere situatie en de boel is meer onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hongy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Ben benieuwd hoe dynamisch was in een normaal jaar afzet tov vaste tarieven.

Is er iemand die dat inzichtelijk te krijgen als ik mijn 2020 vaste tarieven deel?
Ook dat zal niet representatief zijn. de markt is behoorlijk aan het veranderen. De jaren voor 2020 was het lekker rustig en stabiel. Er is nu ook veel meer duurzame energie bij gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
de Peer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:39:
[...]

echter is dat nu niet bepaald representatief. in de zomer waren de prijzen hoog vanwege de gas-paniek. Niemand wist wat er ging gebeuren en hoe hoog de prijzen zouden gaan stijgen. We zitten nu in een totaal andere situatie en de boel is meer onder controle.
Ik vind het juist verre van onder controle. We moeten nu gas importeren met schepen. De bouw van de stikstof fabriek loop vertraging op. Het gasveld met Grijpskerke laten ze leeg lopen voor laag calorisch gas. Maar dat moet er dan wel zijn om weer bij te vullen. Ik denk als de winter er weer aankomt er chaos is. Tevens is het nu zeer zacht wellicht is dat volgend jaar totaal anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Ik vind het juist verre van onder controle. We moeten nu gas importeren met schepen. De bouw van de stikstof fabriek loop vertraging op. Het gasveld met Grijpskerke laten ze leeg lopen voor laag calorisch gas. Maar dat moet er dan wel zijn om weer bij te vullen. Ik denk als de winter er weer aankomt er chaos is. Tevens is het nu zeer zacht wellicht is dat volgend jaar totaal anders.
oftewel we hebben allerlei plannen, van alles in werking gesteld.
Dat is dus onvergelijkbaar met de situatie van afgelopen zomer, toen het ons overkwam en we nog geen flauw idee hadden wat te doen.

Dus ok, niet volledig onder controle, maar véél meer dan afgelopen zomer, en we hebben allerlei plannen en scenario's klaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Volgens mij lijkt het erop dat Zonneplan nu ook uitgaat van gewogen maandgemiddelde en niet per jaar.
Dat zou dan toch gunstiger zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8Ilx_rK1mtqTNcH-evC2EWM7x0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uy1YR8UEo9YODFGXW52jM3Ea.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Vanaf ±20 januari kan het wel eens flink kouder gaan worden (in heel Europa trouwens, tot en met Spanje aan toe). Verwacht al enige chaos deze winter. En ben ook benieuwd wat de prijs voor energie gaat doen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolanda83
  • Laatst online: 27-01-2023
Willempie27 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Je begint over Tibber en daarna over gas/cv. Tibber heeft geen gas. Als je de P1 van Tibber neemt heb je daarna niks meer aan als je naar een andere leverancier overstapt. Zou iets universeels nemen.
Ik ben op de hoogte dat tibber geen gas heeft, en vermoedelijk mijn volgende huis wel. Maar dan zie ik wel of ik bij tibber blijf en gas bij een ander of dan naar zonneplan ga of zo. Maar dat staat nu even los van wat ik vroeg. Alles wat slimmer gemaakt kan worden werkt met stroom en kan aangestuurd worden.

In dit huis kan ik weinig aanpassen vandaar dat ik ook vroeg of ik met die Google Nest Hub een geschikte starterset heb die ik later kan uitbreiden, maar voor nu kan koppelen aan de p1 meter en de prijzen van tibber.

(Die p1 meter kost mij nu niks, en is dus ook niet weggegooid) maar dat geld uiteraard niet voor de Google Nest Hub, ik ben hier totaal niet in thuis en in dit topic komt wel eens iets voorbij van waar ik denk dat is handig, zoals de home assistant, maar dan heb je wel een starterset nodig om hier iets mee te kunnen, dan ben ik daar wat op gaan zoeken en kwam ik dus de Google Nest Hub tegen, maar dat weet ik dus niet of die wel of niet goed is voor wat ik wil. Ik wil niet zeg over 6 maand tot 1 jaar weer een nieuwe moeten kopen omdat het toch niet de juiste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:52:
Volgens mij lijkt het erop dat Zonneplan nu ook uitgaat van gewogen maandgemiddelde en niet per jaar.
Dat zou dan toch gunstiger zijn?

[Afbeelding]
Lijkt me wel als je elk maand onder maandvolume blijft.
Pagina: 1 ... 100 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels