Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:17
Rolanda83 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Ik ben op de hoogte dat tibber geen gas heeft, en vermoedelijk mijn volgende huis wel. Maar dan zie ik wel of ik bij tibber blijf en gas bij een ander of dan naar zonneplan ga of zo. Maar dat staat nu even los van wat ik vroeg. Alles wat slimmer gemaakt kan worden werkt met stroom en kan aangestuurd worden.

In dit huis kan ik weinig aanpassen vandaar dat ik ook vroeg of ik met die Google Nest Hub een geschikte starterset heb die ik later kan uitbreiden, maar voor nu kan koppelen aan de p1 meter en de prijzen van tibber.

(Die p1 meter kost mij nu niks, en is dus ook niet weggegooid) maar dat geld uiteraard niet voor de Google Nest Hub, ik ben hier totaal niet in thuis en in dit topic komt wel eens iets voorbij van waar ik denk dat is handig, zoals de home assistant, maar dan heb je wel een starterset nodig om hier iets mee te kunnen, dan ben ik daar wat op gaan zoeken en kwam ik dus de Google Nest Hub tegen, maar dat weet ik dus niet of die wel of niet goed is voor wat ik wil. Ik wil niet zeg over 6 maand tot 1 jaar weer een nieuwe moeten kopen omdat het toch niet de juiste was.
HomeAssistant kan alles, is het niet standaard ondersteund dan is er wel een custom integratie voor (HACS) maar je moet wel meer dan gemiddeld goed met computers om kunnen gaan. Met zoeken, knippen en plakken kom je ook een heel eind maar gaat veel tijd in zitten en krijg je misschien niet de puntjes op de i.

Er zijn nog andere opties, Homey en Domoticz bijvoorbeeld. Misschien eens kijken bij wat generieke home-automation sites/forums om te zien wat jou het best aanstaat.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:51
dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:52:
Volgens mij lijkt het erop dat Zonneplan nu ook uitgaat van gewogen maandgemiddelde en niet per jaar.
Dat zou dan toch gunstiger zijn?

[Afbeelding]
Nee, ze basseren alleen de tussenrekeningen er op. De laatste zin is belangrijk! De eindafrekening gaat nog steeds op basis van de hele periode! Dus het kan zijn dat je aan het eind moet bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:55
-knip- kon beter

[ Voor 98% gewijzigd door Bezzerk op 16-01-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 12:37
Mijn nieuwbouwhuis wordt volgende maand opgeleverd en we zijn in afwachting van de brief met de definitieve opleverdatum. Nieuwbouw dus alleen stroom. Bodemwarmtepomp met 12 zonnepanelen (ZW) en een BENG100 certificaat. Wat het jaarverbuik op jaarbasis wordt weet ik nog niet. Ik twijfel op dit moment tussen Tibber en Zonneplan. Kwa voorwaarden verschillen ze niet enorm veel van elkaar dus het lastig kiezen. Ik probeer bij te blijven met dit topic maar dat valt niet mee. Als ik in het Google Spreadsheet document (Degene die die in elkaar heeft gezet, je bent een held) een fictief verbruik op jaarbasis van 3500 kwh zet tegen een gemiddeld tarief van 45 cent dan is het verschil ongeveer 2 euro per maand dus daar hoef je het niet echt voor te doen.

Zijn er belangrijke redenen om niet voor de ene of andere te kiezen die ik over het hoofd zie?

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolanda83
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-01-2023
mahagen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:18:
[...]

HomeAssistant kan alles, is het niet standaard ondersteund dan is er wel een custom integratie voor (HACS) maar je moet wel meer dan gemiddeld goed met computers om kunnen gaan. Met zoeken, knippen en plakken kom je ook een heel eind maar gaat veel tijd in zitten en krijg je misschien niet de puntjes op de i.

Er zijn nog andere opties, Homey en Domoticz bijvoorbeeld. Misschien eens kijken bij wat generieke home-automation sites/forums om te zien wat jou het best aanstaat.
Dank je wel voor dit antwoord, ik had inderdaad al wel een en ander aan codes gevonden, maar dat ik verder ging zoeken op dit kwam ik inderdaad achter dat dit niet kon in iets als een Google Hub, maar dat je echt aan de gang moet met een raspberri en software en dergelijke dus nog veel te ver weg voor mij.

Dan kwam ik ook op home dus zal eens wat verder zoeken op home en Domoticz.

Ik wil eigenlijk vooral gewoon inzicht voor iedereen in een oogopslag en zo'n scherm stond mij daarin wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De gas futures zitten inmiddels onder de €60, ondanks dat er een koudere periode wordt voorspeld. Dat gaat de goede kant op.
dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:52:
Volgens mij lijkt het erop dat Zonneplan nu ook uitgaat van gewogen maandgemiddelde en niet per jaar.
Dat zou dan toch gunstiger zijn?

[Afbeelding]
Volgens mij trek je een conclusie voordat je de laatste alinea hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
GENETX schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Nee, ze basseren alleen de tussenrekeningen er op. De laatste zin is belangrijk! De eindafrekening gaat nog steeds op basis van de hele periode! Dus het kan zijn dat je aan het eind moet bijbetalen.
Ja maar enkel bijbetalen als je boven de limiet van het verbruik (2900Khw/1200m3 gas) komt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:42:
Ja maar enkel bijbetalen als je boven de limiet van het verbruik (2900Khw/1200m3 gas) komt
Als ik onderstaande link lees staat er;
"Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad."

https://www.zonneplan.nl/...giecontract-2023#meenemen

Mijn conclusie; Op de jaarafrekening gaan ze middelen over de prijs van het gehele jaar. Dat staat er letterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 17:04
dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Dat is niet hoe de meesten hier dat lezen.

Overigens is jaarmiddeling ook hoe de 'gewone' leveranciers dit doen. Mochten de maandelijks variabele tarieven onder de 40 cent duiken, dan krijg je ook daar minder compensatie voor de maanden die er wel boven zaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:18
TheBrut3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Als ik onderstaande link lees staat er;
"Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad."

https://www.zonneplan.nl/...giecontract-2023#meenemen

Mijn conclusie; Op de jaarafrekening gaan ze middelen over de prijs van het gehele jaar. Dat staat er letterlijk.
Ik heb het gevraagd in de chat van Zonneplan, ze berekenen het prijsplafond per maand met je "toegewezen plafond". Als je in Januari dus 100kWh meer zou gebruiken reken je die af tegen het geldende tarief, stel dat dat 50 cent is betaal je 50,- voor het verbruik boven het plafond.
Blijkt aan het einde van het jaar dat je onder de 2900 kWh totaal zit dan krijg je alsnog compensatie over die 100kWh.
Aangezien je per maand al betaald is het niet zo dat je nog bij gaat betalen als je boven de 2900kWh uitkomt, immers heb je deze al afgerekend in je maandelijkse afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
Ik val gewoon weer terug op het eerste plan. :)
In maart stroom bij Zonneplan afrekenen, april eens bij ANWB kijken. En mei weer terug naar Tibber.

Voor mij is dat minder gedoe en levert waarschijnlijk een leuke overstapbonus op. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 20:40
Raymond P schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:02:
In maart stroom bij Zonneplan afrekenen, april eens bij ANWB kijken. En mei weer terug naar Tibber.

Voor mij is dat minder gedoe en levert waarschijnlijk een leuke overstapbonus op. :)
Ik ga ook zoiets doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:07
Sand0rf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:35:
Als ik in het Google Spreadsheet document (Degene die die in elkaar heeft gezet, je bent een held) een fictief verbruik op jaarbasis van 3500 kwh zet tegen een gemiddeld tarief van 45 cent dan is het verschil ongeveer 2 euro per maand dus daar hoef je het niet echt voor te doen.
Waar kan ik die spreadsheet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 12:37
bob 2.0 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Staat gewoon in de startpost? https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
BernardV schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:58:
Ik heb het gevraagd in de chat van Zonneplan, ze berekenen het prijsplafond per maand met je "toegewezen plafond". Als je in Januari dus 100kWh meer zou gebruiken reken je die af tegen het geldende tarief, stel dat dat 50 cent is betaal je 50,- voor het verbruik boven het plafond.
Blijkt aan het einde van het jaar dat je onder de 2900 kWh totaal zit dan krijg je alsnog compensatie over die 100kWh.
Aangezien je per maand al betaald is het niet zo dat je nog bij gaat betalen als je boven de 2900kWh uitkomt, immers heb je deze al afgerekend in je maandelijkse afrekening.
Bij mij zeiden ze een paar weken geleden wat anders in de chat :+ Toen gaven ze aan dat het inderdaad zo kan zijn dat ik moet bijbetalen op het eind. Terwijl ik duidelijk had aangegeven dat ik op maximaal 600m³ en 2000kWh zit. Dus ik ga daar maar vanuit, kan het alleen maar meevallen.
Raymond P schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:02:

Waarom 1 maand ANWB? ANWB is duurder qua vastrecht en qua eenheidsprijzen. En volgens mij zitten overstapbonussen er nog niet echt in momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 13:35
bob 2.0 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:32:
[...]

In de topic start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
TheBrut3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Waarom 1 maand ANWB? ANWB is duurder qua vastrecht en qua eenheidsprijzen. En volgens mij zitten overstapbonussen er nog niet echt in momenteel.
Omdat bij een overstap een eindafrekening wordt gemaakt en mijn behaalde gewogen gemiddelde definitief is.
Met mijn verbruik garandeer ik zo enkele tientjes bonus als ik onder het plafond zit, of maak ik de volgende maand kans op enkele tientjes bonus als die maand boven of op het plafond uit kwam.

Edit, en als je bedoelt waarom niet togglen tussen tibber/zonneplan: omdat ik ze graag allemaal een keer probeer. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 16-01-2023 11:41 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:53
@Raymond P Omdat je er dan maar 1 maand zit en dan kunnen ze niet de andere maanden meenemen om een gemiddeld verbruik op te maken bedoel je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
earthman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is niet hoe de meesten hier dat lezen.

Overigens is jaarmiddeling ook hoe de 'gewone' leveranciers dit doen. Mochten de maandelijks variabele tarieven onder de 40 cent duiken, dan krijg je ook daar minder compensatie voor de maanden die er wel boven zaten.
Ik heb Zonneplan gevraagd:

stel ik verbruik in een jaar 1200m3:
maand 1 t/m 6: totaal 600m3 gemiddeld 1,30 euro
maand 7 t/m 12: totaal 600m3 gemiddeld 1,50 euro

Wat betaal ik dan:
a) 600*1,30 + 600*1,45 = 1650 euro
b) 1200 * 1,40 = 1680 euro

Antwoord "a" geeft Zonneplan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Laatst online: 30-05 16:29
Meer mensen bij EasyEnergy waarbij sinds 1 januari geen (gas)verbruik meer doorkomt.
Tot 31 dec geen enkel probleem.

in UMeter komt het wel gewoon netjes door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Samplex schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:46:
@Raymond P Omdat je er dan maar 1 maand zit en dan kunnen ze niet de andere maanden meenemen om een gemiddeld verbruik op te maken bedoel je?
Yep.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Wat betaal ik dan:

Maar dat staat niet op hun site:
Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad. Eventueel te veel of te weinig ontvangen compensatie wordt dan verrekend.
Daar staat dat het antwoord "b" moet zijn. Kan je vragen wanneer de website informatie wordt bijgewerkt als dat veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Laatst online: 28-12-2023
[...]

Wat betaal ik dan:

Als je precies volgens het algemene plafondgebruiksprofiel per maand verbruikt klopt antwoord a)... :)

Maar de kans daarom is nihil en dan is het toch echt antwoord b) volgens mijn interpretatie van de informatie op de Zonneplan website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

Wat betaal ik dan:

1.45 - 1.375 (jaargemiddelde in dit voorbeeld) : Je hebt nu recht op 7,5 cent per m3 voor het hele jaar.

Alles wat je minder hebt ontvangen in je maandafrekeningen krijg je alsnog, wat je maandelijks meer hebt ontvangen moet je bijbetalen.

Als december het gas gratis is, gaat het jaargemiddelde flink omlaag en zul je moeten bijbetalen over de andere maanden, waar het gewogen gemiddelde hoger lag.

troch? 8)7

Voorbeeld:

netjes onder het maandverbruik:

Jan 10m3 * 1,50
Feb 10m3 * 1,50
Mar 10m3 * 1,50
Apr 10m3 * 1,50
Mei 10m3 * 1,50
Jun 10m3 * 1,50
Jul 10m3 * 1,50
Aug 10m3 * 1,50
Sep 10m3 * 1,50
Okt 10m3 * 1,50
Nov 10m3 * 1,50
Dec 10m3 * 0,01

Ontvangen door prijsplafond:

Jan 10 * 5 cent
Feb 10 * 5 cent
Mar 10 * 5 cent
Apr 10 * 5 cent
Mei 10 * 5 cent
Jun 10 * 5 cent
Jul 10 * 5 cent
Aug 10 * 5 cent
Sep 10 * 5 cent
Okt 10 * 5 cent
Nov 10 * 5 cent
Dec nvt

Totaal ontvangen in dit jaar: 5,50
Verbruik: 120m3

Jaargemiddelde ((110*1,5)+(10*0.01)/12) : 1,376
verbruik 120m3

Geen recht op prijsplafond op basis van jaargemiddelde dus

Bijbetalen: 5,50 euro

[ Voor 29% gewijzigd door jusch op 16-01-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 18:36
Ik ben eind vorig jaar ook overgestapt van Essent naar ANWB Energie. Tijdens het aanvragen heb ik gekozen voor 'zo snel mogelijk' en daar stond 24 februari bij als indicatie. Dit is ook de datum die ik bij zowel ANWB als Essent zie. Maar nu las ik in dit topic dat de 30 dagen opzegtermijn lang niet altijd ook van toepassing is. Heeft iemand echter wel eens meegemaakt dat de datum naar voren is gehaald? Of is de kans klein dat dit nog eerder rond komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 17:04
eborn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:31:
Ik ben eind vorig jaar ook overgestapt van Essent naar ANWB Energie. Tijdens het aanvragen heb ik gekozen voor 'zo snel mogelijk' en daar stond 24 februari bij als indicatie. Dit is ook de datum die ik bij zowel ANWB als Essent zie. Maar nu las ik in dit topic dat de 30 dagen opzegtermijn lang niet altijd ook van toepassing is. Heeft iemand echter wel eens meegemaakt dat de datum naar voren is gehaald? Of is de kans klein dat dit nog eerder rond komt?
Geen kans, dit ligt aan beperkingen van ANWB Energie (namelijk per wanneer die jou kan verwerken), niet aan de opzegtermijn van Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
earthman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:39:
[...]

Geen kans, dit ligt aan beperkingen van ANWB Energie (namelijk per wanneer die jou kan verwerken), niet aan de opzegtermijn van Essent.
Helder, ik had al zo'n vermoeden aangezien men het nogal druk had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Laatst online: 14-04 14:45
worker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Het is gewoon nodig. Het is vervelend, maar stroomverbruik/energieverbruik moet worden teruggebracht. Stroom is tientallen jaren te goedkoop geweest.
Gewoon nodig ter compensatie van de benzine melkkoe van de overheid. Meer elektrisch rijden dus als het niet op de brandstof kan dan maar voor iedereen op de elektriciteit.

Ramon Smits

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
exyll schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Gewoon nodig ter compensatie van de benzine melkkoe van de overheid. Meer elektrisch rijden dus als het niet op de brandstof kan dan maar voor iedereen op de elektriciteit.
Die 'misgelopen' milieubelastingen op het verbruik van die 300.000 EV's zal het het zijn ja.
De kosten van corona-pandemie en prijsplafond regeling zullen er niets mee te maken hebben. :+

Die belasting discussies zijn super interessant om te lezen, wellicht een idee om daar een eigen topic aan te wijden...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
eborn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:31:
ANWB Energie heeft het erg druk, vandaar dat ze je sneller kunnen onboarden.

edit: ah, nieuwe pagina aan posts niet gezien. het was al beantwoord :+

[ Voor 5% gewijzigd door CarstenHouw op 16-01-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 07:35
Wellicht off topic hier, maar heb je met een ESMR 5 meter actieve splitter nodig om een Tibber Pulse te voeden naast Home Assistant?
Moet mijn Rpi nog reanimeren en een splitter kopen, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
Marcva schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:25:
Wellicht off topic hier, maar heb je met een ESMR 5 meter actieve splitter nodig om een Tibber Pulse te voeden naast Home Assistant?
ik ken mensen die hebben deze werkend in gebruik

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1288854

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
[...]

Eind vorig jaar zeg je? Ik ben 6 januari overgestapt van Essent naar ANWB en kan op 8 februari aangesloten worden.
[...]

Dit lijkt mij dan onwaarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 20:28
Heb je dan ook nog een kabel nodig tussen de meter en dit verdeel stukje? En zo ja, wat voor kabel is dat. Gewoon RJ12 kabel? https://www.allekabels.nl...j12_kabel/rj12-kabel.html

[ Voor 11% gewijzigd door mathijshooi op 16-01-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@mathijshooi RJ12, 6-polig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 17:23
Mijn ervaring daarmee was niet zo denderend. Ik ben overgestapt op een actieve:

http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 14:04
Ik ben bijna klaar met mijn overstap naar Zonneplan. Nu hebben die ook de P1 meter die van alles zou kunnen, maar deze hoef ik niet per se te installeren toch? Heb er een HomeWizard in hangen, dat vind ik vooralsnog wel voldoende. Aansturen van van alles en nog wat ga ik zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05 21:54
robkrekel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:50:
Ik ben bijna klaar met mijn overstap naar Zonneplan. Nu hebben die ook de P1 meter die van alles zou kunnen, maar deze hoef ik niet per se te installeren toch? Heb er een HomeWizard in hangen, dat vind ik vooralsnog wel voldoende. Aansturen van van alles en nog wat ga ik zelf doen.
Hoeft niet, mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
NickvdLinde schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:30:

Eind vorig jaar zeg je? Ik ben 6 januari overgestapt van Essent naar ANWB en kan op 8 februari aangesloten worden.

[...]

Dit lijkt mij dan onwaarschijnlijk?
Dat is vreemd. Wat stond er bij jou voor datum bij toen je koos voor 'zo snel mogelijk'? Ik ben 29 december overgestapt en heb toen gekozen voor 'zo snel mogelijk', maar daar stond dus al deze februari datum bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob 2.0
robkrekel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:50:
Zonder meter heb je toch niet alle gegevens in de zonneplan app beschikbaar begreep ik van de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
bob 2.0 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Zonder meter heb je toch niet alle gegevens in de zonneplan app beschikbaar begreep ik van de site?
Het gaat om de Zonneplan Connect die in de P1 van de slimme meter moet. Volgens mij is die dus inderdaad niet nodig.

Edit:
Vooralsnog is de hoofdtaak van de Connect het uitlezen van je slimme meter, om deze data vervolgens door te sturen naar jouw Zonneplan app. Hierdoor heb je altijd live inzicht in je energieverbruik, ook wanneer je niet thuis bent.
Dat kan ik met HomeWizard ook prima.

[ Voor 26% gewijzigd door robkrekel op 16-01-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob 2.0
robkrekel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:01:
[...]
Het gaat om de Zonneplan Connect die in de P1 van de slimme meter moet. Volgens mij is die dus inderdaad niet nodig.

Edit:

[...]
op zonneplan.nl staat dit : Vooralsnog is de hoofdtaak van de Connect het uitlezen van je slimme meter, om deze data vervolgens door te sturen naar jouw Zonneplan app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 07:35
robkrekel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Edit:

[...]
Voorwaarde is wel dat je netbeheerder doorlopend je leverancier van data voorziet. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb de Tibber Puls aangeschaft als backup. Ondanks een falende netwerkbeheerder kan Tibber nu toch dynamisch berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbruggeman
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-04-2023
Maxmannl schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:54:
Meer mensen bij EasyEnergy waarbij sinds 1 januari geen (gas)verbruik meer doorkomt.

Ja, ik zie ook het gasverbruik sinds 1/1 niet meer op de site van EasyEnergy. Krijg het inderdaad wel ook gewoon door via Umeter (en via mijn P1-meter van Home Wizard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 08:56
Ik heb een vraag over de tarieven waarmee Dynamische leveranciers hun calculaties tonen op de websites:

Tibber: 37,22 ct/kWh
ANWB: 40,70 ct/kWh

Nu geeft Tibber aan dat dit een verwachte gemiddelde prijs is voor komend jaar volgens de ICE Endex. Na een Google zoektocht kwam ik uit op deze website maar dan nog rijmt het bedrag niet met het bedrag waarmee Tibber en of ANWB de calculaties beschikbaar stellen.

Ik zou denken: Prijs bij Q4 2023. 175.50 per 1000kWh is +- 17,5 cent kale inkoop prijs.

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5733369&span=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:03
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Ik wilde met de berekening aantonen dat ondanks de huidige hogere installatiekosten, de TVT bij gelijkblijvende saldering zelfs korter is geworden.

Wat er aan plannen is voor de afschaffing is dat het percentage dat gesaldeerd mag worden per jaar wordt verlaagd. En ongetwijfeld worden er op het Ministerie iets meer gedetailleerde berekeningen gemaakt, maar zij zullen erop mikken dat dit TVT ongeveer 7 jaar blijft.

Aangezien de panelen na die periode nog 25+ jaar blijven opwekken blijft het dus een zeer aantrekkelijke investering om te doen. Zelfs als je alleen nog maar dynamisch mag terugleveren en je per saldo €0,00 voor de stroom krijgt, maar alleen de belasting mag verrekenen. Dat is ongeveer €0,15 per kWh. In mijn voorbeeld van de €8000 installatie zou je dan 53.333 kWh terug moeten leveren. Oftewel in ongeveer 13 jaar is het dan terug verdiend. Dat zou wel wat lang zijn voor de meeste mensen, maar nog steeds een OK rendement als je naar de levensduur van de panelen kijkt.
huidig voorstel is maximale TLV van Euro 0,10

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 11:19
Door dit topic geswitched van United Consumers naar Zonneplan (gas en electra) en als het goed is gaat alles 18 Januari in. In Oktober 2022 een abo bij United Consumers afgesloten, maar ik had eigenlijk al veel eerder moeten overstappen naar dynamisch.

De nieuwe tarieven van UC, wat moet je daarvan zeggen.... (ook iets meer dan 1 euro voor 1 kWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH8fpkg1pjMzpXD5HLAbSdWAOy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FPxSB4p68jiqrW7Eb4LBxpF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:44
Kard schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:30:
A is dus bij maandmiddeling, B bij jaarmiddeling. In eerste instantie had Tibber mij geantwoord dat ze A doen, maar daarna hebben ze de informatie op hun website aangepast, die nu suggereert dat het B is. Heb nu weer om opheldering gevraagd.
Nou, volgens mij is het eindelijk opgehelderd. Ik kreeg nu de vermoedelijke auteur van het prijsplafond artikel te spreken in de chat. Het is nogal een lang verhaal geworden met wat vervolgvragen, dus zal een samenvatting geven van wat er is gezegd:
Maandgemiddelde is niet mogelijk vanwege de keuze om tegoed mee te nemen. De prijsplafondregeling staat niet beide tegelijkertijd toe.

De regeling is door de overheid erg ingewikkeld gemaakt, en het eerdere antwoord dat ik kreeg was daardoor niet correct. Het correcte antwoord is B.

Ze hebben geprobeerd om de regeling per klant anders toe te passen als dat gunstiger is, maar dit is niet toegestaan door de overheid. Een hoop voorstellen zijn afgeschoten onder invloed van de grote energiemaatschappijen.

Ze hebben voor de jaarvariant gekozen omdat ze denken dat dit voor de meeste klanten beter uitpakt.
Allemaal weinig verrassend als je dit topic al een tijdje volgt. Alleen blijkbaar heeft Tibber moeite om dit duidelijk te communiceren.

Meest verrassend vind ik de uitspraak dat ze het eigenlijk per klant willen bekijken, maar dit niet zou mogen. De exacte quote was "We moeten één methode indienen bij de overheid, we hebben hard geprobeerd om de situaties per klant af te laten hangen, maar dit is simpelweg niet goedgekeurd". ANWB claimt dat ze dit wel gaan doen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
mr.DJ95 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:01:
Ik heb een vraag over de tarieven waarmee Dynamische leveranciers hun calculaties tonen op de websites:

Tibber: 37,22 ct/kWh
ANWB: 40,70 ct/kWh

Nu geeft Tibber aan dat dit een verwachte gemiddelde prijs is voor komend jaar volgens de ICE Endex. Na een Google zoektocht kwam ik uit op deze website maar dan nog rijmt het bedrag niet met het bedrag waarmee Tibber en of ANWB de calculaties beschikbaar stellen.

Ik zou denken: Prijs bij Q4 2023. 175.50 per 1000kWh is +- 17,5 cent kale inkoop prijs.

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5733369&span=1
Ik weet ook niet waarom er een ander bedrag uit komt, maar als je dynamische leveranciers wilt vergelijken kan je beter de tabel in de topic start bekijken.
De tool die de leveranciers aan moeten bieden met geschatte prijzen heeft niet zoveel zin.
Er kan gedurende een jaar veel veranderen in de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kard schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:25:
[...]
Meest verrassend vind ik de uitspraak dat ze het eigenlijk per klant willen bekijken, maar dit niet zou mogen. De exacte quote was "We moeten één methode indienen bij de overheid, we hebben hard geprobeerd om de situaties per klant af te laten hangen, maar dit is simpelweg niet goedgekeurd". ANWB claimt dat ze dit wel gaan doen, toch?
Of de ANWB dit claimed weet ik niet, iemand heeft het hier geschreven.
En dat zegt niets als je leest wat er hier allemaal wordt geschreven.
Mensen hebben vaak de neiging om de dingen die ze voordelig vinden als waar aan te nemen.
De waarheid is soms anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:44
NietGiftig schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Of de ANWB dit claimed weet ik niet, iemand heeft het hier geschreven.
En dat zegt niets als je leest wat er hier allemaal wordt geschreven.
Mensen hebben vaak de neiging om de dingen die voordelig vinden als waar aan te nemen.
De waarheid is soms anders.
Heb het even nagekeken op hun website. Het staat er wel echt heel duidelijk:
Je definitieve korting wordt standaard per maand vastgesteld

Zoals hierboven aangegeven onder (3) kan het per leverancier verschillen of de definitieve korting vastgesteld wordt per maand. Dus dat elke maand een nieuw gemiddeld door jou betaald tarief bepaald wordt waarover de korting wordt berekend. Óf over de gehele periode tot de jaar- of eindafrekening (dus vanaf 1 januari of je startdatum in 2023 bij ons tot je jaar- of eindafrekening). Het spreekt voor zich dat de ANWB streeft naar het toepassen van de methode die het voordeligst uitpakt voor jou als klant. Daarom kiezen wij nu standaard voor het berekenen van de korting per maand. Dit levert naar verwachting voor veruit de meeste klanten de hoogste korting op. Ondanks dat dit betekent dat je niet gebruikt tegoed niet mee mag nemen naar de volgende maand(en).

(...)

Wat als dit voor mij niet het voordeligst uitpakt?

Máár: bij je jaar- of eindafrekening gaan we ook alsnog berekenen of dit voor jou inderdaad de meest voordelige optie is geweest. Als namelijk blijkt dat jij een hogere korting zou krijgen als we deze berekenen vanaf 1 januari of je startdatum bij ons tot je jaar- of eindafrekening en je dus wel je tegoed uit een maand mee mag nemen, dan passen we die methode voor je toe. In plaats van berekening van de korting per maand. Dit kan dus spelen in situaties dat je een bepaalde maand weinig tot geen energie verbruikt (denk aan een langere vakantie) of veel teruglevering met zonnepanelen.
Dus ben benieuwd of ANWB inderdaad een maas in de regeling heeft gevonden, of dat ze er alsnog achter gaan komen dat dit eigenlijk niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:17
hansieb112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:07:
Door dit topic geswitched van United Consumers naar Zonneplan (gas en electra) en als het goed is gaat alles 18 Januari in. In Oktober 2022 een abo bij United Consumers afgesloten, maar ik had eigenlijk al veel eerder moeten overstappen naar dynamisch.

De nieuwe tarieven van UC, wat moet je daarvan zeggen.... (ook iets meer dan 1 euro voor 1 kWh).

[Afbeelding]
Zodan wat een tarief, en dat terwijl de inkoopprijzen alleen maar verder dalen. Hoop dat de ACM meekijkt want dit ruikt naar misbruik.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
hremijn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Ik weet ook niet waarom er een ander bedrag uit komt, maar als je dynamische leveranciers wilt vergelijken kan je beter de tabel in de topic start bekijken.
De tool die de leveranciers aan moeten bieden met geschatte prijzen heeft niet zoveel zin.
Er kan gedurende een jaar veel veranderen in de prijzen.
Ik ben opzoek naar een index die ik aan kan houden voor de Facturatie van mijn laadpaal. Dit is namelijk wel een bedrag die ergens op is gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kard schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:48:
[...]
Dus ben benieuwd of ANWB inderdaad een maas in de regeling heeft gevonden, of dat ze er alsnog achter gaan komen dat dit eigenlijk niet kan.
Ik heb het al eerder geschreven, de juristen bij de bedrijven komen nu in actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
mr.DJ95 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Ik ben opzoek naar een index die ik aan kan houden voor de Facturatie van mijn laadpaal. Dit is namelijk wel een bedrag die ergens op is gebaseerd.
Misschien moet je even zoeken in dit topic op laadpaal, tarief en/of CBS.
Er zijn meerdere berichten over geschreven hier.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

Mensen, dit is een zero tolerance topic over dynamische tarieven en het gaat nu al 2 pagina's over afbouw salderingsregeling. Daar zijn zat andere topics voor.

Dus hier graag weer verder over Tibber, zonneplan, P1, etc....

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 20:40
Kard schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Nou, volgens mij is het eindelijk opgehelderd. Ik kreeg nu de vermoedelijke auteur van het prijsplafond artikel te spreken in de chat. Het is nogal een lang verhaal geworden met wat vervolgvragen, dus zal een samenvatting geven van wat er is gezegd:

[...]

Allemaal weinig verrassend als je dit topic al een tijdje volgt. Alleen blijkbaar heeft Tibber moeite om dit duidelijk te communiceren.

Dank voor het delen, denk dat dit toch wel belangrijke informatie is voor velen hier of in ieder geval een bevestiging van wat we al vermoedden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AV1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 19:21

AV1

Maxmannl schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:54:
Idem hier. Op mijn vraag daarover kwam drie dagen geleden het volgende antwoord:
'Het klopt inderdaad dat je gasverbruik momenteel niet inzichtelijk is. We hebben geconstateerd dat onze website een storing heeft en zijn hier actief mee bezig om deze storing te verhelpen. Tevens hebben wij geconstateerd dat dit samenhangt met de weergave van de volgende dag voor de tarieven op onze website. We hopen dat je hier begrip voor hebt..'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
eborn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Dat is vreemd. Wat stond er bij jou voor datum bij toen je koos voor 'zo snel mogelijk'? Ik ben 29 december overgestapt en heb toen gekozen voor 'zo snel mogelijk', maar daar stond dus al deze februari datum bij.
Yes, voor zo snel mogelijk gekozen. Dat was 32 dagen na de aanvraag. 8 februari dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 05:10
Sand0rf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:35:
Mijn nieuwbouwhuis wordt volgende maand opgeleverd en we zijn in afwachting van de brief met de definitieve opleverdatum. Nieuwbouw dus alleen stroom. Bodemwarmtepomp met 12 zonnepanelen (ZW) en een BENG100 certificaat. Wat het jaarverbuik op jaarbasis wordt weet ik nog niet. Ik twijfel op dit moment tussen Tibber en Zonneplan. Kwa voorwaarden verschillen ze niet enorm veel van elkaar dus het lastig kiezen. Ik probeer bij te blijven met dit topic maar dat valt niet mee. Als ik in het Google Spreadsheet document (Degene die die in elkaar heeft gezet, je bent een held) een fictief verbruik op jaarbasis van 3500 kwh zet tegen een gemiddeld tarief van 45 cent dan is het verschil ongeveer 2 euro per maand dus daar hoef je het niet echt voor te doen.

Zijn er belangrijke redenen om niet voor de ene of andere te kiezen die ik over het hoofd zie?
Alvast gefeliciteerd met je nieuwe huis! Qua kosten maakt het nauwelijks verschil. Als je het leuk vind om apparaten in je huis te koppelen met de app, zodat ze vooral stroom gebruiken in de daluren, dan zit je bij Tibber goed. Ik vind de app erg goed, bijna briljant. Vooral de functie voor het opladen van de auto in de daluren werkt prettig. De rest vind ik vooral 'nice to have', maar nog niet zo noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 09:45
Omnicron1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:31:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ontvang van Essent bitter weinig voor mn terug geleverde stroom, Voorheen 19 € cent, nu nog maar 5....

Dus gaat de accu erop, en ga ik proberen om zo weinig mogelijk af te nemen....
dat is een mooi streven, maar lijkt me niet iets waar je geld aan kan verdienen. Je gaat dus voor een verschil van 14 cent/kWh een accu inzetten? Op zich geinig, maar stel ff dat je een 3 kWh accupakket hebt geregeld met omvormers enzo voor ~2500 euro ofzo. En dat je die over de levensduur 3000 keer kunt ontladen/opladen. Dan zit je op 9000 kWh door die accu, tegen 2500 euro --> 27 cent/kWh aan opslagkosten. Natuurlijk kan de accu goedkoper en misschien ook wel langer mee, maar geld verdienen lijkt me stug.

Een dikke middelvinger naar Essent lijkt me dan weer heel begrijpelijk, die kolenboer hoeft op weinig sympathie te rekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

worker

2x Sessy thuisbatterij

LostboyArno schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Ik kijk al heel lang naar zonnepanelen maar 7-8 jaar vond ik te lang voor de ROI. Helemaal met een omvormer die gemiddeld 10-12 jaar mee gaat.
Ik heb jarenlang al mijn buren geadviseerd het gewoon te doen, als je geld over hebt. Een terugverdientijd van 7-8 jaar is fantastisch als het alternatief is dat het geld op een spaarrekening staat tegen 0% rente. (Dat wordt nu anders, maar spaarrente is nog steeds erg laag)
Hoe kom je erbij dat omvormers 10-12 jaar meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 12:42
Omnicron1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:31:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ontvang van Essent bitter weinig voor mn terug geleverde stroom, Voorheen 19 € cent, nu nog maar 5....

Dus gaat de accu erop, en ga ik proberen om zo weinig mogelijk af te nemen....
In je netto teruglever maanden kun je dus beter naar VanOns bv... 1 Maart geregeld dat ik van Tibber daarheen ga, maart is meestal mijn 1e teruglevermaand. Per 1 nov dan mogelijk weer naar Tibber 8)

[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 16-01-2023 21:40 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 20-05 19:31
worker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb jarenlang al mijn buren geadviseerd het gewoon te doen, als je geld over hebt. Een terugverdientijd van 7-8 jaar is fantastisch als het alternatief is dat het geld op een spaarrekening staat tegen 0% rente. (Dat wordt nu anders, maar spaarrente is nog steeds erg laag)
Hoe kom je erbij dat omvormers 10-12 jaar meegaan?
Eigenlijk alle google resultaten zeggen dat dit de verwachte levensduur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik heb momenteel shell-energie. Ik overweeg om over te stappen naar Anwb of zonneplan. de laatste is waarschijnlijk goedkoper. gebruikt iemand zonneplan? boetes kunt u zien wat zijn de actuele tarieven voor elektra en gas?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

Slaw schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:58:
gebruikt iemand zonneplan? boetes kunt u zien wat zijn de actuele tarieven voor elektra en gas?
Nee niemand gebruikt hier zonneplan.

Serieus?
(gebruik de zoekfunctie even)

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 16-01-2023 22:20 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Heb deze vraag al eerder gesteld zonder reactie. Zijn hier ZZPers of andere met een bedrijfje en zonnepanelen? Hoe bereken jullie de BTW voor de teruggeleverde energie bij dynamisch? Komt een beetje hetzelfde op neer als laden op kosten van de baas maar nu wil je de kostprijs zo laag mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Slaw schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:58:
gebruikt iemand zonneplan? boetes kunt u zien wat zijn de actuele tarieven voor elektra en gas?
Die veranderen dus de hele tijd :)
Te zien in de app.

P8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De discussie over de afbouw van salderen na de berichtgeving van de toezichthouder loopt ook al in Help! De energierekening - kroegtopic

Een paar posts zijn daarheen verplaatst, daar graag verder.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Willempie27 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:30:
Heb deze vraag al eerder gesteld zonder reactie. Zijn hier ZZPers of andere met een bedrijfje en zonnepanelen? Hoe bereken jullie de BTW voor de teruggeleverde energie bij dynamisch? Komt een beetje hetzelfde op neer als laden op kosten van de baas maar nu wil je de kostprijs zo laag mogelijk houden.
Kun je dan niet beter, om meerdere redenen, kijken naar een sap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 21:48
hremijn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Dat staat beschreven in een van de beslisnotas nav de wijziging van de energiewet.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D28589
Alle documenten van het debat van morgen staan hier:
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A01608

Het bedrag is gebaseerd op 80% van de door TNO verwachte prijs in 2025.
Hmm OK. Dat is dus recent toegevoegd wegens de huidige hoge tarieven. Het wordt inderdaad wel een soort gedrocht van een wet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Totale beginnersvraag.

Uit de tabel in de OP lees ik af dat je als kleinverbruiker zonder zonnepanelen het best af bent met een regulier contract op normaal tarief.

Ik neem echter aan dat hierbij geen rekening is gehouden met het prijsplafond?

Ik zie eigenlijk alleen maar reguliere contracten met prijzen boven het prijsplafond, dus betaal je altijd de 0,40/kwh.
Dan zal ik iig dit jaar toch beter zitten met een dynamisch contract omdat ik dan nog weleens onder die 0,40 zal zitten gedurende de dag, en vanwege het prijsplafond ook nooit erboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
UltraR-pc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:22:
Totale beginnersvraag.

Uit de tabel in de OP lees ik af dat je als kleinverbruiker zonder zonnepanelen het best af bent met een regulier contract op normaal tarief.

Ik zie eigenlijk alleen maar reguliere contracten met prijzen boven het prijsplafond, dus betaal je altijd de 0,40/kwh.
Dan zal ik iig dit jaar toch beter zitten met een dynamisch contract omdat ik dan nog weleens onder die 0,40 zal zitten gedurende de dag, en vanwege het prijsplafond ook nooit erboven?
Dat laatste klopt. Je zult over een gemiddeld jaarverbruik nooit over het prijsplafond komen als je binnen het plafond blijft.

Hoe je tot de conclusie bent gekomen dat een regulier contract het best is weet ik niet, tenzij voor jou een regulier contract staat voor een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 21:48
UltraR-pc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:22:
Totale beginnersvraag.

Het lijkt erop dat je de tabel verkeerd leest. Als kleinverbruiker zonder panelen staat altijd dynamisch als uitgangspunt.

En inderdaad: met verbruik tot het plafond is het risico van dynamische tarieven helemaal afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Bezzerk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:26:
[...]

Dat laatste klopt. Je zult over een gemiddeld jaarverbruik nooit over het prijsplafond komen als je binnen het plafond blijft.

Hoe je tot de conclusie bent gekomen dat een regulier contract het best is weet ik niet, tenzij voor jou een regulier contract staat voor een dynamisch contract.
bilgy_no1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:31:
[...]

Het lijkt erop dat je de tabel verkeerd leest. Als kleinverbruiker zonder panelen staat altijd dynamisch als uitgangspunt.

En inderdaad: met verbruik tot het plafond is het risico van dynamische tarieven helemaal afgedekt.
Ah, zo las ik hem eerst ook. Maar deze tekst eronder zette me op het verkeerde been:

"Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.
Kan je juist helemaal niet sturen dan ga je een vakje naar beneden/links."

Juist precies andersom toch?

Anyway. Ik zie zojuist een regulier variabel contract van Mega met €180,- cashback. Dus even rekenen waarmee ik nou het voordeligst uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:46
UltraR-pc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:51:
"Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.

Nee, hoe meer je je verbruik weet te sturen naar de laagste tarieven, hoe interessanter dynamisch wordt. Als je daarnaast ook nog kunt sturen richting volledig opmaken van eigen opwek op de momenten dat dat er is, wordt dynamisch ook interessanter als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
Ook wel benieuwd naar, een gemiddelde prijs nemen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik ben overgestapt naar Zonneplan, heb de app inmiddels, maar ga pas 26 januari echt over. Nu zou ik een apparaatje krijgen voor in de slimme meter, maar die is nog steeds niet binnen. kwam die bij jullie wel direct na aanmelden of pas later? Weet even niet of ik er achteraan moet gaan bellen.

Ook wel benieuwd of jullie soms een falende slimme meter hebben. Bij mij zie ik tot nu toe in de Eneco app heel regelmatig dat hij niet kan worden uitgelezen. Lijkt altijd een paar dagen achter te lopen. Maakt dat uit voor een dynamisch contract? Ik heb al wel Liander gebeld, maar die weten zelf niet wanneer ze mij kunnen helpen ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 12:00
Marcva schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:25:
Hi Marcva,
Wellicht geen direct antwoord op jouw vraag, maar wellicht helpt het je (en anderen) toch;

Mijn configuratie is de volgende, en deze werkt goed en stabiel:
- E-meter Landis & Gyr E360 (DMSR 5.0)
- In de P1-poort heb ik een actieve splitter, zonder eigen voeding, gestoken van HomeWizard: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

In de drie (vrije) poorten van de splitter heb ik:
- Pulse van Tibber (geen eigen voeding), mijn huidige dynamische E-leverancier ('gratis' via referral-code)
- P1-Wifi dongle van Homewizard, zonder eigen voeding: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
- Een P1-kabel (https://webshop.cedel.nl/Slimme-meter-kabel-P1-naar-USB) ri. Raspberry Pi Zero 2W, met daarop draaiende P1-Monitor (https://www.ztatz.nl/). De Rpi heeft wel een eigen voeding.

M.a.w. Alles, behalve de Rpi zelf, wordt gevoed vanuit de P1-poort van de DSMR 5.0 E-meter.

In Home-assistent haal ik momenteel (indirect) via integratie met zowel Tibber als Homewizard o.a. mijn actuele verbuik op van mijn E-meter.

P.S. In jouw situatie zou je dus ook de Pulse rechtstreeks in de P1-poort van de E-meter kunnen prikken, en je verbruik etc via de Tibber-integratie kunnen ophalen in Home-assistent.
Dus zonder gebruik te maken van een splitter (al dan niet actief).

[ Voor 1% gewijzigd door Simmersnie op 17-01-2023 02:33 . Reden: Kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
DarkShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:25:
[...]

Ook wel benieuwd naar, een gemiddelde prijs nemen wellicht?
Dat is nu het ding. Op de momenten dat panelen veel leveren zal de prijs ruim onder het gemiddelde liggen. Over alle opgewekte energie moet BTW betaald worden. Dus met een gemiddelde betaal je eigenlijk teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw
Montalbano schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Die veranderen dus de hele tijd :)
Te zien in de app.
heb ik een account nodig in de applicatie om deze prijzen te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 15:30
Ik krijg van Energie van ons een bericht dat ik pas mijn voorschotbedrag krijg te horen na ingang van het contract? Kan dit kloppen? Is dit niet altijd van te voren voordat het contract ingaat zodat het nog opgezegd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:40
Slaw schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:16:
[...]

Check www.enever.nl, dan zie je ook de prijzen van elke aanbieder. De prijs van je huidige aanbieder weet je zoiezo via je login op de website of via een app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
UltraR-pc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:51:
[...]

[...]

Ah, zo las ik hem eerst ook. Maar deze tekst eronder zette me op het verkeerde been:

Anyway. Ik zie zojuist een regulier variabel contract van Mega met €180,- cashback. Dus even rekenen waarmee ik nou het voordeligst uit ben.
Vergelijken lijkt mij altijd goed, maar als ik die tarieven zie hoef ik niet meer te rekenen 8)7

Piek €0.93
Dal €0.73
M3 €2.71
:w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Bezzerk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Vergelijken lijkt mij altijd goed, maar als ik die tarieven zie hoef ik niet meer te rekenen 8)7

Piek €0.93
Dal €0.73
M3 €2.71
:w
Zo dacht ik er hetzelfde over. Zit nu gemiddeld in januari op 27 cent maar hou dan wel rekening mee met lage tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Ik ga 7 februari over naar zonneplan met gas en electra. Even de gemiddelde kosten van januari berekend voor elektra, ik kom op 28 ct/kWh uit. Terwijl ik van mening ben dat er nog meer in daluren gedaan kan worden thuis. Gas gebruik ik alleen voor SWW, op de echt koud periodes na. Maar totaal niet meer dan 300m3 per jaar.

Hieronder een staatje met verbruik van elektra vanaf 19-12 00:00 tot 17-01 07:00. De zonneplan prijzen komen hier vandaan en het verbuik via een Homewizard P1 meter.

Kostenbesparing zonder meer rekening te houden met daluren had dus €36 geweest, met de kantekening erbij dat er feestdagen tussen zaten waar de besparing wel erg groot was. Maar al met al, ikke blij oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLoulSeMq3DgfithakXCYr1m_vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6lgqBB1OwuC9FA2dcMh62gj.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xll2tPaCOM8Bd5h7fVoZYZylmO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VB6wYxlMRCCxZ3lKJvguU8xK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door robkrekel op 17-01-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 00:13
DarkShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:28:
Ik ben overgestapt naar Zonneplan, heb de app inmiddels, maar ga pas 26 januari echt over. Nu zou ik een apparaatje krijgen voor in de slimme meter, maar die is nog steeds niet binnen. kwam die bij jullie wel direct na aanmelden of pas later? Weet even niet of ik er achteraan moet gaan bellen.

Ook wel benieuwd of jullie soms een falende slimme meter hebben. Bij mij zie ik tot nu toe in de Eneco app heel regelmatig dat hij niet kan worden uitgelezen. Lijkt altijd een paar dagen achter te lopen. Maakt dat uit voor een dynamisch contract? Ik heb al wel Liander gebeld, maar die weten zelf niet wanneer ze mij kunnen helpen ;(
Liander heeft een backlog van meer dan een half jaar qua vervangen van meters of plaatsen van nieuwe.
Als je P1 poort data doorgeeft kun je het gewoon real time inzichtelijk krijgen in de app.
Als het goed is krijg je enkele dagen voor overstappen dat apparaatje voor je slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 29-05 21:47

Ik heb mijzelf 1,5 maand voor ingaan contract aangemeld en had binnen 2 dagen na aanmelding de Connect binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:21

Ik had het na een week na aanmelden binnen.

Zou verder niet zo druk maken om je meter, effe afwachten. Als er echt iets mis is dan hoor je dat snel genoeg :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw
Sarpo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Check www.enever.nl, dan zie je ook de prijzen van elke aanbieder. De prijs van je huidige aanbieder weet je zoiezo via je login op de website of via een app
op de website van de anwb is de huidige prijs om 10.00 uur 0,16 eurocent voor stroom en 0,67 eurocent voor gas. op de pagina die je gaf is het meer dan 0,31 en gas 1,3. waar komt dit verschil vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k574gELU7neAY51Ti6SJFdnMeRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgXc9R4407DV520SWXnDsATU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggiJjPNkYJMTtrRew05-skc8vXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj0bgK6pY8U4T3eNYxV1Koyw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:46
Slaw schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:17:
[...]

op de website van de anwb is de huidige prijs om 10.00 uur 0,16 eurocent voor stroom en 0,67 eurocent voor gas. op de pagina die je gaf is het meer dan 0,31 en gas 1,3. waar komt dit verschil vandaan?
[Afbeelding][Afbeelding]
Belasting. ANWB geeft het heel verneukeratief zonder energiebelasting weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickvdLinde
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat denk je dat het zou kunnen zijn er van uit gaande dat je je wat hebt ingelezen in het forum.

Edit: als je op het i 'tje had geklikt rechtsboven in de hoek op de site van de ANWB (jou screenshots) had je het zien staan waarom de prijs verschilt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDW7IM9kusJp18-rdk-yLQhrrQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zu9FAWec4JEACkWJQIknueEl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door NickvdLinde op 17-01-2023 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

[...]

op de website van de anwb is de huidige prijs om 10.00 uur 0,16 eurocent voor stroom en 0,67 eurocent voor gas.
Onwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 21:46
Net toevallig zelf ook via de chat achteraan gegaan - blijkbaar is er een periode geweest waarin de opdracht tot levering van de Connects door een storing niet bij de distributiepartner terecht zijn gekomen. Ze worden alsnog verstuurd.

De connect is niet nodig voor de facturatie.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Laatst online: 28-12-2023

Mijn Zonneplan contract gaat vrijdag 20 januari in en ik had de Connect afgelopen zaterdag in huis.
Wees nog even geduldig dus...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Slaw schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:16:
[...]

Geen idee, ik heb een account en zie ze wel :-)
Kwestie van app downloaden en kijken wat je ziet.
Of op www.enever.nl kijken, daar staan ze allemaal op.
Op dit moment (10:30) is het 31ct per kWh stroom en vandaag hele dag 131ct per m3 gas.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Jazsie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik had het na een week na aanmelden binnen.

Zou verder niet zo druk maken om je meter, effe afwachten. Als er echt iets mis is dan hoor je dat snel genoeg :9.
Toch gebeld :P, staat gepland. De app werkt lig al wel, of naja, ik kan de prijzen zien.

Ook nog geïnformeerd voor laadpaal, maar daar vragen ze wel echt de hoofdprijs voor. Ik heb zelf al een Wallbox, maar leek me fijn als het gemakkelijk met de prijzen geïntegreerd en volautomatisch werkt, dat mn auto laad op het moment dat de prijs onder een bepaald niveau zit.

Maar nu ga ik maar gewoon mn wallbox instellen op laden tussen 11 uur en 4 uur overdag, en vanaf 11 uur avonds tot 6 uur ochtends. Dat zijn toch een beetje de momenten dat het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
DarkShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Toch gebeld :P, staat gepland. De app werkt lig al wel, of naja, ik kan de prijzen zien.

Ook nog geïnformeerd voor laadpaal, maar daar vragen ze wel echt de hoofdprijs voor. Ik heb zelf al een Wallbox, maar leek me fijn als het gemakkelijk met de prijzen geïntegreerd en volautomatisch werkt, dat mn auto laad op het moment dat de prijs onder een bepaald niveau zit.

Maar nu ga ik maar gewoon mn wallbox instellen op laden tussen 11 uur en 4 uur overdag, en vanaf 11 uur avonds tot 6 uur ochtends. Dat zijn toch een beetje de momenten dat het scheelt.
Ik weet niet wat voor auto je hebt maar GridIO en Jedlix zijn hier uitermate geschikt voor. Je geeft dan geen window door maar zegt tegen de app wanneer je auto vol moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDX3GSkIPx1mkBOvqhVPih0gyvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jWLyyMGQpif6V1ZL1AFaIYZe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
mr.DJ95 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Ik weet niet wat voor auto je hebt maar GridIO en Jedlix zijn hier uitermate geschikt voor. Je geeft dan geen window door maar zegt tegen de app wanneer je auto vol moet zijn.

[Afbeelding]
Ik heb een Volvo xc40, volgens mij kan die alles, maar doet die niks 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 17:29
Staat de betaalde BTW niet op de factuur die je krijgt van de energieleverancier elke maand? Die kun je dan terugvragen. En anders geven ze wel het gewogen gemiddelde tarief voor jouw teruggeleverde stroom, dus dan kun je de BTW zelf berekenen?
Pagina: 1 ... 101 ... 282 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels