Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Zijn er mensen die alleen gas afnemen bij ANWB? Ik kom er niet helemaal uit of dit nou mogelijk is. Bij de prijsopgave webformulier kan je alleen kiezen "ik heb geen stroom" en dan krijg je een prijs op basis van alleen gas. Maar zetten ze dan niet mijn huidige contract gas en elektra op bij mijn huidige leverancier en krijg ik vervolgens alleen gas?

Ik zou verwachten dat ik kan aanklikken wat ik wil afnemen, gas, licht, of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47
Holy balls dit topic gaat hard. Je knippert met je ogen en er is een complete nieuwe pagina!

Dus ik wil meedoen. Ondanks Stedins tegenwerking (Peetz0r in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") heb ik sinds gistermiddag toch een slimme meter hangen.

Dus ik wil me aanmelden bij Tibber maar die zeggen dat die meter die er hangt er nog niet hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPT0TH_9hedBHsGyTVIunNv9cPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WMfa7J4OMAmw7pZBYtrMoOah.png?f=user_large

In eerste instantie denk ik dan aan een cronjob bij hun die elke nacht draait voordat mijn meter in hun database staat. Maar inmiddels zijn we een dag verder en mag ik nog steeds niet meedoen.

Dus ik naar de Grote Boze Vogelapp om te vragen hoe dat zit.

https://twitter.com/Peetz0r/status/1615289395296223233

Twee weken? Fijn. Fun fact: mijn huidige contract bij Greenchoice eindigt op 15 februari. Tibber wil minimaal 18 dagen de tijd hebben om je aanmelding te verwerken. Als daar nog 2 weken bovenop moet voor Stedin, wordt het wel erg krap zo.

Ik hoop dat de "tot wel twee weken" van Stedin een maximum is en dat de aanmelding bij Tibber een paar dagen eerder ook wel lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans2076
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-08-2024
Stokertje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:45:
Zijn er mensen die alleen gas afnemen bij ANWB? Ik kom er niet helemaal uit of dit nou mogelijk is. Bij de prijsopgave webformulier kan je alleen kiezen "ik heb geen stroom" en dan krijg je een prijs op basis van alleen gas. Maar zetten ze dan niet mijn huidige contract gas en elektra op bij mijn huidige leverancier en krijg ik vervolgens alleen gas?

Ik zou verwachten dat ik kan aanklikken wat ik wil afnemen, gas, licht, of beide.
Als je "ik heb geen stroom" selecteert dan zeggen ze het gas op bij je huidige leverancier.
Stroom blijft gewoon aangesloten.

Ik heb Gas naar ANWB verhuisd, stroom naar Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Hans2076 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Als je "ik heb geen stroom" selecteert dan zeggen ze het gas op bij je huidige leverancier.

Top, dankjewel. Dan ga ik gas ook over doen. Elektra houd ik eerst bij Vattenfal. Als het goed is kom ik netto toch op nul uit met de zonnepanelen als de salderingsregeling nog op 100% blijft de komende 2 jaar. Dan heeft het weinig zin daarmee ergens anders heen te gaan lijkt me. Mogelijk iets teruglevering, maar dat is niet veel denk ik, dus shoppen voor een hoge terugleververgoeding zal weinig zin hebben. Elektraverbruik rond 5000kWh per jaar, opbrengst zonnepanelen 5000 tot 6500 per jaar, is nog even afwachten.

Gasverbruik is 200m3/jaar, alleen voor warm water. Verwarmen doen we met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 00:02
raspaardje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Mijn Zonneplan contract gaat vrijdag 20 januari in en ik had de Connect afgelopen zaterdag in huis.
Wees nog even geduldig dus...:-)
Ik ga ook over 20/1 maar nog niets ontvangen. Anyway, volgens mij niet essentieel Ik heb al een andere P1 lezer, maar als ze hun eigen P1 lezer nodig hebben vraag ik me wel af hoe ze verbruik meten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Shit, F***, rotzooi...

Als ik Stedin of Tibber was kon je nog veel langer wachten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01
RCBL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Shit, F***, rotzooi...

Als ik Stedin of Tibber was kon je nog veel langer wachten
Yep, alsof die Twitter tier 1 support medewerker daar iets aan kan doen... Lekker nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Peetz0r schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:47:
Holy balls dit topic gaat hard. Je knippert met je ogen en er is een complete nieuwe pagina!

Dus ik wil meedoen. Ondanks Stedins tegenwerking (Peetz0r in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") heb ik sinds gistermiddag toch een slimme meter hangen.

Dus ik wil me aanmelden bij Tibber maar die zeggen dat die meter die er hangt er nog niet hangt.

[Afbeelding]

In eerste instantie denk ik dan aan een cronjob bij hun die elke nacht draait voordat mijn meter in hun database staat. Maar inmiddels zijn we een dag verder en mag ik nog steeds niet meedoen.

Twee weken? Fijn. Fun fact: mijn huidige contract bij Greenchoice eindigt op 15 februari. Tibber wil minimaal 18 dagen de tijd hebben om je aanmelding te verwerken. Als daar nog 2 weken bovenop moet voor Stedin, wordt het wel erg krap zo.

Ik hoop dat de "tot wel twee weken" van Stedin een maximum is en dat de aanmelding bij Tibber een paar dagen eerder ook wel lukt.
Recent een netverzwaring van Enexis gehad. De nieuwe slimme meter was pas na 2 weken (echt op het uur af, effectief 10 werkdagen) aangemeld en uit te lezen.
Sterkte.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Hans2076 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Ik heb precies dat gedaan, Tibber in 2 weken en ANWB duurde een week of 4 (in de wacht vanwege veel aanvragen). Netjes separaat de contracten met Engie opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 12:23
DarkShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Ik heb een Volvo xc40, volgens mij kan die alles, maar doet die niks 😂
Tibber heeft aansturing voor je Volvo Recharge vanuit een Power-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 11:57

Heb je wel direct toestemming gegeven voor het doorgeven van je meterstanden? Anders mag je daar nog apart achteraan daarna en dat kost ook ong 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
mdvmine schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Staat de betaalde BTW niet op de factuur die je krijgt van de energieleverancier elke maand? Die kun je dan terugvragen. En anders geven ze wel het gewogen gemiddelde tarief voor jouw teruggeleverde stroom, dus dan kun je de BTW zelf berekenen?
Het gaat niet om de afgenomen stroom. Als je zzp-er bent moet je BTW betalen over de stroom die je zonnepanelen opwekken ook al is het voor prive en liggen ze op je huis.

Voorbeeld
Dus als ik bij GC zit en ik wek 2000kwh op en het tarief is 87ct = 1740 x 21% = 365.40 aftikken.

Maar bij dynamisch is juist als je terug gaat leveren de prijs waarschijnlijk stukken goedkoper. Dat was voor mij ook een reden om dynamisch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo5
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik heb zonnepanelen en breng meer op dan dat ik verbruik (2000kwh opbrengst, 1700kwh verbruik). Mijn gasverbruik zit onder het prijsplafond. Wat is de beste optie voor mij?

1) bij mijn huidige variabele contract blijven voor gas en elektrisch (Vattenfall)
2) gas en elektrisch naar dynamisch
3) gas naar dynamisch, elektrisch naar aanbieder met de hoogste terugleveringsprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

pablo5 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:23:
Ik heb zonnepanelen en breng meer op dan dat ik verbruik (2000kwh opbrengst, 1700kwh verbruik). Mijn gasverbruik zit onder het prijsplafond. Wat is de beste optie voor mij?

1) bij mijn huidige variabele contract blijven voor gas en elektrisch (Vattenfall)
3) gas naar dynamisch, elektrisch naar aanbieder met de hoogste terugleveringsprijs
Ik zou zeggen optie 3

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Laatst online: 23:47
Bezzerk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Heb je wel direct toestemming gegeven voor het doorgeven van je meterstanden? Anders mag je daar nog apart achteraan daarna en dat kost ook ong 2 weken.
Is daar ook nog een aparte stap voor? Wauw.

Thanks voor de heads-up. Want inderdaad, de tijd gaat nu in.

Om dat te doen moet ik eerst een Mijn Stedin account maken. Daarvoor moet ik een meternummer invullen. Natuurlijk pakt ie het nieuwe meternummer niet maar de oude gelukkig wel. Dus je moet een code copypasten uit een mail. Dat lukt binnen een minuut. So far so good. Maar dan.
Wij gaan zorgvuldig en veilig om met uw gegevens. Om die reden hebben wij een brief gestuurd naar het adres waar de elektriciteitsmeter hangt. In deze brief staat een eenmalige persoonlijke inlogcode. De code heeft u nodig om uw account te activeren. 

U ontvangt de brief binnen vijf werkdagen na het aanmaken van uw account.
Oke, ik ga ff een stukje wandelen met een kluitje in het riet ofzo. Ik zie jullie volgende week. Hopelijk.

Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:29
Willempie27 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:13:
[...]
Het gaat niet om de afgenomen stroom. Als je zzp-er bent moet je BTW betalen over de stroom die je zonnepanelen opwekken ook al is het voor prive en liggen ze op je huis.
Ok sorry, dat wist ik niet. Over alle geproduceerde stroom dus, niet alleen de teruggeleverde. Nog een reden voor een SAP (met hoog-TLV contract)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reniera
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02-2023
@Peetz0r

Ik snap best je furstratie. Echter is het hele systeem al decennia lang zo en is het nooit een probleem geweest. Het gaat nu mis, omdat iedereen ineens als een get slimme meters plaatst voor PV/Dynamisch/Warmtewisselaars/Warmtepompen/boilers etc.

Dat kun je ken dan ook niet aanrekenen dat ze niet 123 hun systemen omgooien.

Is natuurlijk geen excuus, maar ik heb in Kroatie een vakantiehuis laten bouwen. Daar kon je 4-6 maanden wachten voor een vervangende meter. En dan nog eens 2-3 maanden voor het inwerkstellen de gegevens dlen met de energie leverancier. Wat daar heel normaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 09:19

[Afbeelding]

De afgelopen jaren heeft iedereen toch alle tijd gehad om over te gaan op een slimme meter? Nu iedereen ineens over wil is het toch niet zo gek dat dit een stuk langer duurt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
rogierrr schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:59:
[...]
De afgelopen jaren heeft iedereen toch alle tijd gehad om over te gaan op een slimme meter? Nu iedereen ineens over wil is het toch niet zo gek dat dit een stuk langer duurt?
Ja maar Peetz0r heeft net besloten dat hij het nu wil en dan moet iedereen in de houding springen.
Ikke, ikke, de rest kan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 12:51
Willempie27 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Voorbeeld
Dus als ik bij GC zit en ik wek 2000kwh op en het tarief is 87ct = 1740 x 21% = 365.40 aftikken.

Maar bij dynamisch is juist als je terug gaat leveren de prijs waarschijnlijk stukken goedkoper. Dat was voor mij ook een reden om dynamisch te gaan.
Houdt je omvormer niet bij hoeveel kWh je panelen produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Zojuist aangemeld bij ANWB voor gas only. Helaas zijn de netbeheerskosten opeens E20.01 i.p.v. de eerder aangegeven E4.59. Daardoor was maandbedrag bij accepteren contract waarschijnlijk opeens hoger, heb aangeklikt dat ik het eerder aangeboden bedrag wil betalen, blijkbaar wordt je dan gebeld door een medewerker hierover. (Waarschijnlijk om te controleren of je voorschot inderdaad lager kan zijn) Ben benieuwd, hoop niet dat het voor een tragere overstap zorgt.

Komt denk ik hoofdzakelijk door het capaciteitstarief. We zitten nu ruim onder de 500m3 per jaar maar ons capaciteitstarief staat nog op >500m3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
hremijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Houdt je omvormer niet bij hoeveel kWh je panelen produceren?
De zonnepanelen liggen er nog niet op dit moment (wacht alleen nog op rails). Maar het is wel te zien hoeveel er is opgewekt maar tegen welke prijs moet je dan calculeren. Uiteraard de uurprijs maar dat is bijna niet te doen/te controleren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
pablo5 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:23:

Laat het kabinet nou net vandaag een besluit gaan nemen over het naar voren halen van de afschaffing/aanpassing van de salderingsregeling.
Persoonlijk zou ik eerder voor optie 2 gaan. Waarom? Omdat bij de meeste normale aanbieders je maar 5 cent voor alle kWh die je niet kunt of mag salderen en bij dynamisch is de kans groter dat je daarboven zit naar mijn mening.

https://www.bnnvara.nl/ka...t-voordeel-salderen-kwijt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
NietGiftig schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Ja maar Peetz0r heeft net besloten dat hij het nu wil en dan moet iedereen in de houding springen.
Ikke, ikke, de rest kan ...
Klinkt een beetje als de gemiddelde Tweaker. Eerst jarenlang de slimme meter weigeren en nu moet die gisteren nog geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Tip: blijf weg uit de comments daar. Wat een bizarre mix van totale onwetendheid en aluhoedjes...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
anboni schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Tip: blijf weg uit de comments daar. Wat een bizarre mix van totale onwetendheid en aluhoedjes...
Ik geloof zeker wel dat energiebedrijven en netbeheerders druk uitoefenen op de overheid m.b.t. salderen. Het is voor beide namelijk niet aantrekkelijk. Maar de kosten worden op dit moment afgewenteld op huishoudens zonder zonnepanelen en dat is onrechtvaardig, zeker gezien het feit dat de Nederlanders met een laag inkomen voornamelijk in de groep zonder zonnepanelen vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:24
moshimoshi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Klinkt een beetje als de gemiddelde Tweaker. Eerst jarenlang de slimme meter weigeren en nu moet die gisteren nog geïnstalleerd zijn.
Fwiw, ik had 'm binnen 8 dagen hangen en de dag erna werd 'ie al uitgelezen. Dat is al wel even geleden.

Als tweaker heb ik ook een verschrikkelijke hekel aan het wachten op ingebruikname van nieuwe hardware.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
Mijn Tibber contract is 16 januari ingegaan en Tibber heeft de meterstanden van Liander nog steeds niet. Het is dus gewoon druk ook al hangt je slimme meter er al lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
icall5s schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Ik geloof zeker wel dat energiebedrijven en netbeheerders druk uitoefenen op de overheid m.b.t. salderen. Het is voor beide namelijk niet aantrekkelijk.
Oh, absoluut. Maar er zit nog een gapend gat tussen wat jij hier nu zegt en wat er in die comments voorbij komt ;)
Maar de kosten worden op dit moment afgewenteld op huishoudens zonder zonnepanelen en dat is onrechtvaardig, zeker gezien het feit dat de Nederlanders met een laag inkomen voornamelijk in de groep zonder zonnepanelen vallen. :)
En dat snappen ze daar dus niet. Daar is het gewoon 'pure diefstal' dat salderen wordt afgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@icall5s Uit ervaring: bij overstappen zit er vaak ff een dagje tussen.
Het verzoek tot je data kan pas als je leverancier ook echt je leverancier is, pas als dat is goedgekeurd wordt er (met terugwerkende kracht) data geleverd.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
anboni schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Dezelfde onwetendheid is zichtbaar in de Tweede Kamer. Als de leden van de Tweede Kamer het salderingsmechanisme zouden begrijpen en zien wie betaalt en wie ontvangt dan zou de salderingsregeling met 150 voor en 0 stemmen tegen deze maand nog worden afgeschaft.

Het handjevol dat het begrijpt pleit voor gefaseerde afschaffing en daar valt wat voor te zeggen. Echter zal de markt zich sneller ontwikkelen dan de politiek wil uitfaseren. Dus iedereen zonder PV zit straks bij een handjevol day-ahead-maatschappijen en de PV-bezitters mogen lekker onderling salderen bij de traditionele maatschappijen. Met andere woorden: de markt zal salderen afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
icall5s schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:19:
Mijn Tibber contract is 16 januari ingegaan en Tibber heeft de meterstanden van Liander nog steeds niet. Het is dus gewoon druk ook al hangt je slimme meter er al lang.
Geef het een dagje of wat, 16 januari was gisteren… je wilt natuurlijk ook dat ze alleen je gegevens leveren aan de leverancier die ook daadwerkelijk een contract met je heeft.

Daarbij is de levering gewoon begonnen, anders had tibber wel contact opgenomen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 15:53
moshimoshi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Dezelfde onwetendheid is zichtbaar in de Tweede Kamer. Als de leden van de Tweede Kamer het salderingsmechanisme zouden begrijpen en zien wie betaalt en wie ontvangt dan zou de salderingsregeling met 150 voor en 0 stemmen tegen deze maand nog worden afgeschaft.

Het handjevol dat het begrijpt pleit voor gefaseerde afschaffing en daar valt wat voor te zeggen. Echter zal de markt zich sneller ontwikkelen dan de politiek wil uitfaseren. Dus iedereen zonder PV zit straks bij een handjevol day-ahead-maatschappijen en de PV-bezitters mogen lekker onderling salderen bij de traditionele maatschappijen. Met andere woorden: de markt zal salderen afschaffen.
Gelukkig een paar gezonde reacties. Salderen zal terecht afgeschaft worden. Met mijn natte vinger voel ik in de lucht en daarmee voel ik aan dat er alternatieven gaan komen. Apps die je gaan helpen de afwas en de was te doen als de zon het hoogst aan de hemel staat. Apps die je gaan voorspellen dat er woensdag 2 en donderdag 6 zonuren komen, zodat je daar gebruik van kunt maken. Bedrijven die je zonnestroom op gaan kopen zonder tussenkomst van je leverancier en die stroom gaan gebruiken voor hydrolyse.

De wereld staat niet stil. Salderen is/was bedoeld om de transitie op gang te brengen. Dat is gelukt. Tijd voor de volgende stap. Salderen is niet bedoeld als alternatief voor sparen of beleggen en er daarmee een secundair inkomen mee te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:24

MsG

Forumzwerver

Scatman_II schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:09:
Hoppa, nu ook alweer een kleine week bij Zonneplan voor gas en elektra!

En lekker weg bij Vrijopnaam, rustig de eindafrekening afwachten nu. Ik vond Vrijopnaam nogal rommelig, onbetrouwbaar worden toen ze per maand gingen salderen, tariefbladen over dezelfde maand zonder bericht stiekem veranderden (terugleververgoeding ineens van 28 cent naar 5 cent zonder bericht...). Kortom: hopelijk een stuk transparanter nu!

Ik heb de Zonneplan connect en mijn diy WemosD1 uitlezer (Home Assistant) aangesloten met een passieve P1 splitter ipv die 'dure' zonneplan splitter, en dat werkt prima.

De Zonneplan connect loopt 5 minuten achter dus ik lees het verbruik liever live (elke 10 seconden) in HA uit. Mijn vriendin vindt de Zonneplan app dan weer fijner - iedereen blij :)

Aanvulling; RJ12 splittertje OKS-54688, type 6P6C met een RJ12 6P6C telefoonkabel, nummer OKS-43551 bij onlinekabelshop - voor €9 klaar.
Bedankt voor je shopping list. Net binnen, en het lijkt ook goed te werken, in tegenstelling tot mijn eerdere splitter (die had maar 4 pinnen, wellicht was dat het). De Zonneplan Connect brandt stabiel groen, en lijkt daarmee dus te werken. Ik zie in de App nog geen live data, maar mijn contract start ook pas de 18e. Ik zie inmiddels ook data verschijnen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
mr.DJ95 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Tibber heeft aansturing voor je Volvo Recharge vanuit een Power-up.
Ik ben gegaan voor Zonneplan, heb ook nog gas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:43
mr.DJ95 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Ik weet niet wat voor auto je hebt maar GridIO en Jedlix zijn hier uitermate geschikt voor. Je geeft dan geen window door maar zegt tegen de app wanneer je auto vol moet zijn.

[Afbeelding]
Ik regel het juist vanuit de auto, i.p.v. de lader. Ik heb een Zappi v2.1 en die word ook vaak niet ondersteund door API's. Maar Skoda-Connect voor de Enyaq vaak wel. In het geval van Tibber (maar gelukkig ook Home Assistant) kan ik de auto aansluiten en zet Tibber deze meteen weer uit. En als het tarief het laagste is zal Tibber de auto de opdracht geven om te gaan laden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anboni
Interessante observatie mbt de Tibber EV integratie: Ik heb in de Tibber app opgegeven dat ik m'n auto op maandag en op vrijdag op 8:00 volgetankt wil hebben (dat zijn m'n twee vaste kantoordagen). Vorige week heeft 'ie van maandag op dinsdag praktisch niets geladen en heeft 'ie bijna alles op woensdag gedaan, tegen 16 of 17ct. Afgelopen nacht heeft 'ie de accu helemaal volgestopt voor 27ct terwijl het komende nacht niet lager dan 30ct wordt. Lijkt er dus wel op dat Tibber voor die verbruikssturing verder vooruit kijkt dan alleen de tarieven van de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Het valt me op dat de tarieven voor gas van vandaag erg verschillen tussen leveranciers.
In de Zonneplan app zie ik 1,31
Bij Frank zie ik online 1,39

Heeft laatstgenoemde nou zo ongunstige (inkoop)vergoedingen?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
NovapaX schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:27:
Het valt me op dat de tarieven voor gas van vandaag erg verschillen tussen leveranciers.
In de Zonneplan app zie ik 1,31
Bij Frank zie ik online 1,39

Heeft laatstgenoemde nou zo ongunstige (inkoop)vergoedingen?
Ja, en lees de startpost nog maar eens, daar kan je ze goed vergelijken.
Het wordt per 1 februari nog extremer dat verschil. Frank gaat naar rond de 30 cent per m³ terwijl andere rond de 8 cent per m³ zitten.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:23
Hencksch schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:40:
Salderen is niet bedoeld als alternatief voor sparen of beleggen en er daarmee een secundair inkomen mee te genereren.
Het wordt vooral interessant als particulieren stoppen met investeren in PV.

Salderen levert natuurlijk geen secundair inkomen op. Je kan met salderen hoogstens op een verbruik van 0 uitkomen. En dan krijg je een kleine bijdrage van de overheid in de vorm van de vermindering energiebelasting.

Degenen die echt geld verdienen met PV doen dat helemaal niet via salderen.

Uiteindelijk blijkt natuurlijk dat we na het afschaffen van salderen minstens net zoveel uitgeven als daarvoor. Maar dat had natuurlijk niemand kunnen voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 18:14
Goedendag, Al vele maanden volg ik dit topic. Ik zit zo enorm te twijfelen.
Mijn situatie:
Verbruik per jaar: 18.000 kWh, gas 1500, elektra kan hoger of lager uitkomen afhankelijk van de auto en de airco's maar blijft hoog.

Leverancier Greenchoice. Gas 2.08 en stroom .55 en .48. Contract loopt tot Juli 2023
24 zonnepanelen. Verwachtte opbrengst per jaar 4 mWh

In de zomer maak ik 35 kWh per dag. Dat maak ik nooit op. En nu in de winter 1-2 kWh per dag (NO-ZW ligging tussen de bomen).

Ik weet dat als ik overstap naar uurtarieven dat ik dan ook per uur saldeer. Maar met de gemiddelde dynamische prijzen van het afgelopen jaar is het allemaal wel erg veel voordeliger denk ik.

Dus is het, ondanks dat ik zonnepanelen heb, niet toch heel erg verstandig om over te stappen naar dynamisch?
Ik snap ook het risico en ook dat je de pieken moet kunnen opvangen.

Dank voor advies. Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 14:40
Omdat ik binnenkort zonnepanelen 'krijg' ben ik aan het kijken welke opties ik heb. Op zich klinkt Dynamisch mooi/interessant (heb WP, EV), maar volgens mij is dat met salderen nu niet verstandig voor je portomonee.
Of is het toch interessant om je verbruik in de goedkope uren te plaatsen en (dynamisch) terug te leveren.
Heeft iemand daar een model voor gemaakt ?

Nu zie ik in het overzicht in de startpost dat bij 10K gebruik en 10K opbrengst je eigenlijk voor SAP zou moeten gaan.
Is dat nog steeds geldig? Er zijn toch geen aanbieders meer die je een hoge TLV geven.

Ben niet op zoek naar een extra inkomen :) maar wel naar de beste optie ...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-05 11:06
Willempie27 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Ik heb zelfs de complete CV van de muur getrokken. En met een boiler gaat het prima. Ik heb zelf een Tesy en heeft een verlies van 7 graden per dag. Ik zie ook hoeveel er nog in de boiler zit. Als die bijna leeg is gaat die ook verwarmen als het duur is. Verwarmen met dynamisch kan goedkoop zijn.
[Afbeelding]
Dit wil ik ook gaan doen maar ik krijg de schakeling in homeassistent niet goed voor elkaar, wil je die delen?
b.v.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36
NickvdLinde schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Yes, voor zo snel mogelijk gekozen. Dat was 32 dagen na de aanvraag. 8 februari dus.
Bedankt voor de tip. Ik heb net de klantenservice gesproken en ze hebben inderdaad vanaf januari de datums naar voren gehaald. Dus ze hebben nu mijn contract ook op ingangsdatum 8 februari gezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EVfan
Kogel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:33:
Goedendag, Al vele maanden volg ik dit topic. Ik zit zo enorm te twijfelen.
Mijn situatie:
Verbruik per jaar: 18.000 kWh, gas 1500, elektra kan hoger of lager uitkomen afhankelijk van de auto en de airco's maar blijft hoog.

Leverancier Greenchoice. Gas 2.08 en stroom .55 en .48. Contract loopt tot Juli 2023
24 zonnepanelen. Verwachtte opbrengst per jaar 4 mWh

In de zomer maak ik 35 kWh per dag. Dat maak ik nooit op. En nu in de winter 1-2 kWh per dag (NO-ZW ligging tussen de bomen).

Ik weet dat als ik overstap naar uurtarieven dat ik dan ook per uur saldeer. Maar met de gemiddelde dynamische prijzen van het afgelopen jaar is het allemaal wel erg veel voordeliger denk ik.

Dus is het, ondanks dat ik zonnepanelen heb, niet toch heel erg verstandig om over te stappen naar dynamisch?
Ik snap ook het risico en ook dat je de pieken moet kunnen opvangen.

Dank voor advies. Frans
@Kogel
Je verbruikt veel meer dan je opwekt.
Ik zit in dezelfde situatie, (verbruik 9500 kWh en wek 5000 kWh op) en heb eens uitgerekend wat de impact is van tegen lagere uur tarieven terugleveren van de stroom die zomers “overblijft”. Ik heb dat gedaan met de historische uurtarief gegevens van 2021 en 2022. Voor mij scheelde dat (als ik ook de auto bijvoorbeeld laad als de zon stevig schijnt en de tarieven zo ie zo laag zijn, kortom mijn gebruik zoveel mogelijk op minimale kosten inricht) maximaal enkele honderden €€ aan “saldeer opbrengst”. Dat vergelijk dan met de overall kosten van netto 4500 kWh dynamisch t.o.v. Het mij aangeboden variabele contract, en dan is het een no brainer. Ik ben dus nu bij Tibber, en heb sinds 19-12 al meer dan 200€ bespaard.
Dit zijn mijn overwegingen, maar het blijft jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Smuggler schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Ja, en lees de startpost nog maar eens, daar kan je ze goed vergelijken.
Het wordt per 1 februari nog extremer dat verschil. Frank gaat naar rond de 30 cent per m³ terwijl andere rond de 8 cent per m³ zitten.
Zo dan, das lekker profiteren op kosten van de overheid (energieplafond)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:20
Kogel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:33:
Kijk naar een tweede meter (= Secundair Allocatie Punt, ofwel SAP).
ALLE zon-productie op de SAP met een contract met de hoogste terugleververgoeding.
Je normale verbruik op de eerste meter (= Primair Allocatie Punt, ofwel PAP).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:43:
[...]

ALLE zon-productie op de SAP met een contract met de hoogste terugleververgoeding.
Probleem daarbij is wel dat de beschikbaarheid van goede TLV contracten onzeker is. Zeker als je nu de aanvraag voor een SAP nog in gang moet gaan zetten, is het m.i. maar zeer de vraag of je die aanleg nog terugverdient. Daarnaast is het denk ik helemaal zo gek nog niet om ook met zonnepanelen op dynamisch te zitten op dit moment, er zijn relatief weinig tijden waarop het uurtarief echt laag is en de komende paar jaar heb je hoe dan ook de belasting die je nog kunt salderen (bij een SAP waarop je alleen teruglevert, loop je dat natuurlijk alweer mis)

En ik meen gelezen te hebben dat er wetgeving in de maak is die het mogelijk moet maken om aparte contracten voor levering en teruglevering op de PAP af te sluiten, dat zou deze usecase voor een SAP in principe helemaal overbodig maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
EVfan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:24:
[...]

@Kogel
Je verbruikt veel meer dan je opwekt.
Ik zit in dezelfde situatie, (verbruik 9500 kWh en wek 5000 kWh op) en heb eens uitgerekend wat de impact is van tegen lagere uur tarieven terugleveren van de stroom die zomers “overblijft”. Ik heb dat gedaan met de historische uurtarief gegevens van 2021 en 2022. Voor mij scheelde dat (als ik ook de auto bijvoorbeeld laad als de zon stevig schijnt en de tarieven zo ie zo laag zijn, kortom mijn gebruik zoveel mogelijk op minimale kosten inricht) maximaal enkele honderden €€ aan “saldeer opbrengst”. Dat vergelijk dan met de overall kosten van netto 4500 kWh dynamisch t.o.v. Het mij aangeboden variabele contract, en dan is het een no brainer. Ik ben dus nu bij Tibber, en heb sinds 19-12 al meer dan 200€ bespaard.
Dit zijn mijn overwegingen, maar het blijft jouw keuze.
Ok thanks, mij theorie klopt du met jouw praktijk. Accu erbij om te zorgen dat ik de hele zomer alleen op de panelen kan draaien.

SAP heb ik overwogen maar is ook wel weer onhandig (om meerdere redenen)

Tijd om te switchen dus. De slimste lijkt mij Tibber of lijkt dat maar zo/? Geen gas dan natuurlijk…… Dus wellicht is een provider met gas handiger…..

[ Voor 3% gewijzigd door Kogel op 17-01-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-05 17:57
Kogel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Ok thanks, mij theorie klopt du met jouw praktijk. Accu erbij om te zorgen dat ik de hele zomer alleen op de panelen kan draaien.

Tijd om te switchen dus. De slimste lijkt mij Tibber of lijkt dat maar zo/? Geen gas dan natuurlijk…… Dus wellicht is een provider met gas handiger…..
Als je deze thread een tijdje doorleest kom je eigenlijk op twee leveranciers uit die het voordeligst zijn met handige functionaliteiten: Tibber voor alleen stroom, Zonneplan voor als je stroom+gas bij een enkele leverancier wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Xhomas schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Als je deze thread een tijdje doorleest kom je eigenlijk op twee leveranciers uit die het voordeligst zijn met handige functionaliteiten: Tibber voor alleen stroom, Zonneplan voor als je stroom+gas bij een enkele leverancier wil hebben.
Ja ik lees al vele maanden. Ik verwacht met Gas op 1500 kuub uit te komen. Dat was altijd 3000. Maar door de airco’s en gewoon minder warm in huis zoveel lager. Dus dat is prijsplafond. Tibber trekt mij het meest vanwege de integraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:06
Senaxx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Ik regel het juist vanuit de auto, i.p.v. de lader. Ik heb een Zappi v2.1 en die word ook vaak niet ondersteund door API's. Maar Skoda-Connect voor de Enyaq vaak wel. In het geval van Tibber (maar gelukkig ook Home Assistant) kan ik de auto aansluiten en zet Tibber deze meteen weer uit. En als het tarief het laagste is zal Tibber de auto de opdracht geven om te gaan laden.
Via Homeassistant kan je de Zappi perfect aansturen. Gebruik het al een tijdje om op basis van dynamische tarieven te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:33
Kogel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Ja ik lees al vele maanden. Ik verwacht met Gas op 1500 kuub uit te komen. Dat was altijd 3000. Maar door de airco’s en gewoon minder warm in huis zoveel lager. Dus dat is prijsplafond. Tibber trekt mij het meest vanwege de integraties.
Je kunt gas en elektra gescheiden afnemen. Dus als Tibber je aanspreekt voor stroom neem je die en dan een aanbieder voor gas die dat alleen wil leveren (zie Topic Start, heb zelf geen gas meer dus weet niet echt bij wie je daarvoor moet zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:23
Of eerst Zonneplan voor beide en dan met stroom naar Tibber :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-05 12:48
SidewalkSuper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:58:
Haha dat is we een goeie! Zouden ze daar niks van door hebben aangezien ze niet alleen gas doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:01
Vannacht zijn de prijzen hoger (~30ct de kWh), vond die ~16ct de kWh toch wel leuker om te zien >:).
JJelle schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Haha dat is we een goeie! Zouden ze daar niks van door hebben aangezien ze niet alleen gas doen.
Vast wel, je zou niet de eerste zijn ;).

Maar als het mag, dan mag het...

[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 17-01-2023 21:14 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
…uhhh….ik mis blijkbaar de clou hier???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
jkrol schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:13:
[...]

…uhhh….ik mis blijkbaar de clou hier???
Bij Zonneplan kan je alleen gas nemen gecombineerd met stroom. Dus je gaat er met beide naar toe. Na 1 maand stap je over met stroom naar bijv Tibber. Je gas houdt je bij Zonneplan en die mogen je niet zomaar afsluiten of weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 21:30
Marcva schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:25:
Wellicht off topic hier, maar heb je met een ESMR 5 meter actieve splitter nodig om een Tibber Pulse te voeden naast Home Assistant?
Moet mijn Rpi nog reanimeren en een splitter kopen, vandaar.
Ik had hierover een mail/chat met Tibber en volgens hun kun je die parallel aansluiten (het is nl alleen lezen).

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 21:30
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:43:
[...]

Het blijft vermakelijk >:) hoe (we) mensen hun onvermoede mogelijkheden qua regelgeving, - kunnen - laten optimaliseren.

Ik vermoed zo maar dat die mogelijkheid voor hetzelfde aansluitadres in een (toekomstige) energiewet wel zal worden afgesneden of bemoeilijkt. Er zullen al wat gelederen zijn die over de formele randjes stappen waarbij de één dynamisch aan de ander levert, die dat weer weer (prettig) saldeert of een surplus gebruikt om andermans auto op de eigen oprit te laden.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausinho
  • Laatst online: 23:04
Mars2020 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Via Homeassistant kan je de Zappi perfect aansturen. Gebruik het al een tijdje om op basis van dynamische tarieven te laden.
@Senaxx
Daarnaast biedt de Zappi/MyEnergi deze functionaliteit ook gewoon zelf. Ik gebruik mijn zappi nu al 2 maanden om mijn Enyaq op de goedkoopste uurtjes op te laden. Wat mij betreft de meest stabiele oplossing, ik ben het liefst zo weinig mogelijk afhankelijk van SW van Skoda/VAG....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Kogel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Tibber is prima, het goedkoopst en integratie met je EV om slim op te laden met lage kosten is beschikbaar. Tibber support is sxtreem goed, en responsief.
Voor gas heb ik ANWB. Ook goede service, goed bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
Volgens de wet mogen ze je gas niet afsluiten maar de klantenservice zegt dat ze dat wel doen.

Heeft iemand dit al gedaan? Want stroom bij Tibber en gas bij Zonneplan is de ideale combinatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
CarstenHouw schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Volgens de wet mogen ze je gas niet afsluiten maar de klantenservice zegt dat ze dat wel doen.

Heeft iemand dit al gedaan? Want stroom bij Tibber en gas bij Zonneplan is de ideale combinatie...
Afsluiten zullen ze vast niet doen. Dat mogen ze niet tenzij je in gebreke bent (de rekening niet betaald).
Overhalen over te stappen wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-05 17:57
[...]

Wat @Bezzerk zegt. Maar om dit zeker te weten, zou je kunnen overwegen om de klantenservice van Tibber te benaderen i.p.v. die van Zonneplan, die "logischerwijs" een vertekend beeld kunnen geven aan je zodat je niet overstapt met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:43
[...]

Je kan dit doen. Elektriciteit en gas is een gescheiden contract. Als je overstapt met elektriciteit dan zegt je nieuwe leverancier van elektriciteit je vorige leverancier van elektriciteit op. Het contract voor gas blijft dan bestaan en mag niet zomaar opgezegd worden door de leverancier. Tenzij misschien hier specifiek iets over staat in de contractvoorwaarden, maar volgens mij zelfs dan mag dit volgens de wet niet.

Een aansluiting afsluiten door de netbeheerder is iets anders en daar hebben we het volgens mij niet over.

Ik heb het overwogen maar ik vind het zelf niet netjes om een contract af te sluiten waarvan je vooraf weet deze een maand later weer op te zeggen. Dat en teveel rompslomp.

[ Voor 9% gewijzigd door Gecko123 op 18-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Beste @Gecko123, wat fijn je nog als klant te hebben voor gas.
Onze dienst stroom en gas is een totaalpakket daarom zijn we genoodzaakt je gas per 1-2 om te zetten naar ons modelcontract gas waar wij geen prijsplafond op toepassen.
Je nieuwe voorschot bedraagt: 1 nier. We willen je er graag op attenderen dat je ieder moment over kunt stappen.
Met vriendelijke groet,
Afsluiten is momenteel lastig. Maar de overeenkomst die je hebt is ook door leverancier aan te passen na contractdatum wat bij dynamisch een maandje is.
Onwaarschijnlijk verloop natuurlijk, maar het kan/mag.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ben toch nog even wat dieper gaan graven voor de ZZP-ers / eigen bedrijfje onder ons met zonnepanelen en dynamisch maar het voordeel (minder nadelig) wordt dus alleen maar groter. Vooral bij een overschot.

De teruggeleverde energie mag je salderen tegenover de opgenomen energie voor de BTW. Nu nu komt het alle gekste. Over de energie die je tijdens het opwekken direct verbruikt moet worden gewaardeerd op je contractprijs. Dus bij GC met belasting zonder BTW 0.72 ct. Daar mag je dus BTW over gaan afdragen.

Bij dynamisch kan je dan je de daadwerkelijke uurprijs gaan hanteren wat slechts een 12ct is bij een marktprijs van 0 waarover BTW afgedragen moet worden. In Home Assistant is uurprijs prima te monitoren is er iemand die dit ook doet met opgewekte energie?

https://www.belastingdien...ndernemer-zonnepanelen-21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan©
  • Laatst online: 27-05 14:14

Stefan©

Toet toet

Willempie27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:43:
Ben toch nog even wat dieper gaan graven voor de ZZP-ers / eigen bedrijfje onder ons met zonnepanelen en dynamisch maar het voordeel (minder nadelig) wordt dus alleen maar groter. Vooral bij een overschot.

De teruggeleverde energie mag je salderen tegenover de opgenomen energie voor de BTW. Nu nu komt het alle gekste. Over de energie die je tijdens het opwekken direct verbruikt moet worden gewaardeerd op je contractprijs. Dus bij GC met belasting zonder BTW 0.72 ct. Daar mag je dus BTW over gaan afdragen.

Bij dynamisch kan je dan je de daadwerkelijke uurprijs gaan hanteren wat slechts een 12ct is bij een marktprijs van 0 waarover BTW afgedragen moet worden. In Home Assistant is uurprijs prima te monitoren is er iemand die dit ook doet met opgewekte energie?

https://www.belastingdien...ndernemer-zonnepanelen-21
Heb je eventueel een partner? Volgens mij kun je dan ook de energiecontracten op naam van je partner afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Stefan© schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Heb je eventueel een partner? Volgens mij kun je dan ook de energiecontracten op naam van je partner afsluiten.
Ow wow, dat blijkt inderdaad te kunnen. Wel alle spullen al gekocht maar die kan ik natuurlijk zonder de BTW doorhevelen naar mn partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan©
  • Laatst online: 27-05 14:14

Stefan©

Toet toet

Willempie27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Ow wow, dat blijkt inderdaad te kunnen. Wel alle spullen al gekocht maar die kan ik natuurlijk zonder de BTW doorhevelen naar mn partner.
Bij ons is het zo dat mijn vrouw de zonnepanelen gekocht heeft. De factuur staat op haar naam. De energiecontracten staan ook op haar naam. Ze is geen ondernemer, en de installatie blijft onder de 10.000 Wp en daarom geen meldplicht zolang de opbrengst onder de 1800 EUR per jaar blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Laatst online: 28-05 12:58
Stefan© schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Bij ons is het zo dat mijn vrouw de zonnepanelen gekocht heeft. De factuur staat op haar naam. De energiecontracten staan ook op haar naam. Ze is geen ondernemer, en de installatie blijft onder de 10.000 Wp en daarom geen meldplicht zolang de opbrengst onder de 1800 EUR per jaar blijft.
Hier ook zo gedaan...

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ik heb enerzijds 8 zonnepanelen die energie leveren en een dynamisch energiecontract bij een energieleverancier. Anderzijds heb ik een huis met elektrische apparaten en een laadpaal met EV die energie vragen.

De zonnepanelen dekken op jaarbasis voor 2/3 de energiebehoefte van het huis.

Omdat ik pas ben overgestapt op een dynamisch energiecontract heb, laad ik onze recent aangeschafte EV nu op als de energie van de energieleverancier ergens in de week zo weinig mogelijk kost.

Vragen:
1. Is er een mogelijkheid dat ik eerst de opgewekte energie van de zonnepanelen op maak en dan het restant aan benodigde energie laat aanvullen via de energieleverancier?
2. Als het huis is voorzien van energie, kan ik dan een eventueel overschot aan energie mijn auto in laten stromen voordat dit wordt teruggeleverd aan het net?

Heb ik een energiemanagement systeem nodig? Moet daar dan een batterij bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Laatst online: 27-05 20:45
HenryP schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:19:
Ik heb enerzijds 8 zonnepanelen die energie leveren en een dynamisch energiecontract bij een energieleverancier. Anderzijds heb ik een huis met elektrische apparaten en een laadpaal met EV die energie vragen.

Omdat ik pas ben overgestapt op een dynamisch energiecontract heb, laad ik onze recent aangeschafte EV nu op als de energie van de energieleverancier ergens in de week zo weinig mogelijk kost.

Vragen:
1. Is er een mogelijkheid dat ik eerst de opgewekte energie van de zonnepanelen op maak en dan het restant aan benodigde energie laat aanvullen via de energieleverancier?
2. Als het huis is voorzien van energie, kan ik dan een eventueel overschot aan energie mijn auto in laten stromen voordat dit wordt teruggeleverd aan het net?

Er zijn laders die direct met je omvormer kunnen praten maar, je moet dan natuurlijk wel overdag thuis zijn om te laden. Een thuisbatterij kan hierbij helpen maar, of het totaal plaatje echt zoden aan de dijk zet is een tweede :P

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Mijn ouders willen ook naar Dynamisch, maar de slimme meter geeft heel slecht de data door (soms dagen niet).
Daar hebben ze al een paar maanden contact over met Eneco/Stedin, maar echt tot een oplossing komt het niet echt.
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat er een aanbieder is die naast de slimme meter uitlezen, ook via P1 uitleest en doorstuurt, klopt dat ? en welke partij is dat ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
HenryP schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:19:

Vragen:

zolang je nog kan salderen hoef je eigenlijk niet eerst je eigen opgewekte energie te gebruiken, je hoeft alleen te sturen op de laagste prijzen van je energie leverancier.
Dat is namelijk ook het moment dat je het minst terug krijgt voor je zonne energie. Het kan interessant zijn om op dat moment bv je auto extra op te laden, en op een andere momenten tegen een hoger tarief je zonne energie te verkopen.
Als straks het salderen vervalt wordt de berekening iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

bert pit

asdasd

MarFan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:43:
Mijn ouders willen ook naar Dynamisch, maar de slimme meter geeft heel slecht de data door (soms dagen niet).
Daar hebben ze al een paar maanden contact over met Eneco/Stedin, maar echt tot een oplossing komt het niet echt.
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat er een aanbieder is die naast de slimme meter uitlezen, ook via P1 uitleest en doorstuurt, klopt dat ? en welke partij is dat ?
Homewizard heeft een eenvoudige connector met app die veel info geeft. De info wordt dus doorgestuurd naar jezelf.
https://www.homewizard.co...0pRwfJEAAYASAAEgIVBvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 18-01-2023 12:52 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Hoe komt het dat ‘jullie’ weten dat de meter slecht data doorgeeft?

- Wanneer de meter wordt geïnstalleerd wordt deze door de monteur gecontroleerd op dekking zodat hij data kan doorgeven, dus de plek waar de meter hangt lijkt goed.
- Wanneer de meter niet goed werkt, is het gebrekkig doorgeven van data de enige storing?
- Of is het bij de huidige leverancier gewoon vaak wat later dat de data beschikbaar is in het klantenportaal en is er eigenlijk niets mis met de meter, maar het portaal gewoon traag/loopt achter.

Zolang je een slimme meter hebt waarvan je dus weet dat er wel data afgeleverd wordt naar de netbeheerder, zou ik zonder twijfel gewoon overstappen naar dynamisch.
Mocht het nou zo zijn dat de meter echt een storing heeft dan los je dat dan op. Als het beter voelt kun je een leverancier kiezen die de P1 meter aanbied zodat er wellicht een tijdelijke oplossing is.

Nb. Je kunt ook op het portaal van jouw netbeheerder inloggen om te zien of zij een storing melden op je meter. Tenminste, bij Liander kan dat.

[ Voor 4% gewijzigd door Bezzerk op 18-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Net overgestapt naar ANWB voor gas (dynamisch), bij de aanvraag heb ik aangeven "zo snel als mogelijk" bij de vraag per wanneer ik wilde overstappen.

Zie nu in mijn online omgeving dat start energie leveren op 10 maart staat. Gaat dat in de praktijk niet sneller, wat zijn de ervaringen?

Dat is bijna 2 maanden namelijk. Zal sowieso 1 maand opzegtermijn zijn ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

Stokertje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:21:
Net overgestapt naar ANWB voor gas (dynamisch), bij de aanvraag heb ik aangeven "zo snel als mogelijk" bij de vraag per wanneer ik wilde overstappen.

Zie nu in mijn online omgeving dat start energie leveren op 10 maart staat. Gaat dat in de praktijk niet sneller, wat zijn de ervaringen?

Dat is bijna 2 maanden namelijk. Zal sowieso 1 maand opzegtermijn zijn ga ik vanuit.
opzegtermijn is tegenwoordig niet zo'n ding meer. vaak kun je binnen een paar dagen weg.
de aanmeldtermijn is tegenwoordig de bottleneck.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Morgen minder zon, dus weer daltarief in de nacht waar het vandaag overdag het goedkoopst is. Toch tijd om wat dynamischer te schakelen met het opwarmen van de boilers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
de Peer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:22:
[...]

opzegtermijn is tegenwoordig niet zo'n ding meer. vaak kun je binnen een paar dagen weg.
de aanmeldtermijn is tegenwoordig de bottleneck.
Okay, nou dan maar afwachten wat "zo snel als mogelijk" wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:29
Dat is Zonneplan, die lezen de data via P1 uit en sturen het via 4G naar zichzelf (en je ziet die data in hun app). Als het via netbeheer dan gebrekkig loopt, factureren ze aan de hand van deze P1 zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wouter op 18-01-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

NOS meldt vandaag dat de gasprijs bij Budget Energie behoorlijk laag is vergeleken met afgelopen maanden, namelijk 1,39 /m3 inclusief energie belasting en btw
Ik kom er wel moeilijk achter of dat de all-in prijs is die ik ook in de Frank app zie.

Vandaag is de gasprijs bij Frank 1.445 /m3 inclusief inkoopvergoeding, energiebelasting, ODE? (nog in 2023?) en BTW. Hoe kan Budget Energie hier onder zitten?
Of kijk ik verkeerd?

EDIT:
@earthman hieronder, ja inderdaad! Lijkt me laag toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Bensjero op 18-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 17:04
BudgetEnergie biedt op dit moment enkeltarief 0,39ct/kWh en 1,39097/m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01
Dat is wel met een "flex" tarief dat maandelijks verandert. Dus dynamisch maar ietsje trager.

Als er verwacht wordt dat de komende maand/maanden gas nog goedkoper wordt kunnen ze prima onder de dagkoers zitten. Valt het tegen, dan krijg je na 30 dagen een prijsverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Bensjero schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:44:
NOS meldt vandaag dat de gasprijs bij Budget Energie behoorlijk laag is vergeleken met afgelopen maanden, namelijk 1,39 /m3 inclusief energie belasting en btw
Ik kom er wel moeilijk achter of dat de all-in prijs is die ik ook in de Frank app zie.

Vandaag is de gasprijs bij Frank 1.445 /m3 inclusief inkoopvergoeding, energiebelasting, ODE? (nog in 2023?) en BTW. Hoe kan Budget Energie hier onder zitten?
Of kijk ik verkeerd?

EDIT:
De prijs daalt hard, en zal dat ook wel blijven doen: Link

Ik betaal vandaag 1,32 all-in, gisteren 1,31 (Zonneplan)

Budget energie garandeerd deze prijs maar voor 1 maand, ze kunnen dus snel weer meer vragen als de prijs weer stijgt. Vaste contracten komen pas over een paar maanden en die gaan vast niet heel laag zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:45
chat eens met Tibber (leveren alleen elektra, ik had een kapotte 4G module in slimme meter)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:45
Bezzerk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:52:
[...]

- Wanneer de meter wordt geïnstalleerd wordt deze door de monteur gecontroleerd op dekking zodat hij data kan doorgeven, dus de plek waar de meter hangt lijkt goed.
- Wanneer de meter niet goed werkt, is het gebrekkig doorgeven van data de enige storing?
- Of is het bij de huidige leverancier gewoon vaak wat later dat de data beschikbaar is in het klantenportaal en is er eigenlijk niets mis met de meter, maar het portaal gewoon traag/loopt achter.

Zolang je een slimme meter hebt waarvan je dus weet dat er wel data afgeleverd wordt naar de netbeheerder, zou ik zonder twijfel gewoon overstappen naar dynamisch.
Mocht het nou zo zijn dat de meter echt een storing heeft dan los je dat dan op. Als het beter voelt kun je een leverancier kiezen die de P1 meter aanbied zodat er wellicht een tijdelijke oplossing is.

Nb. Je kunt ook op het portaal van jouw netbeheerder inloggen om te zien of zij een storing melden op je meter. Tenminste, bij Liander kan dat.
Nieuwe ESMR meters met 4G kan je logboek zien of je een code 5 uitlezeing elke dag hebt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53
mdvmine schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Dat is Zonneplan, die lezen de data via P1 uit en sturen het via 4G naar zichzelf (en je ziet die data in hun app). Als het via netbeheer dan gebrekkig loopt, factureren ze aan de hand van deze P1 zeggen ze.
Grappig, want ik was in de pen geklommen dat ik de Connect nog niet heb (hun P1 device), maar die was niet nodig voor correcte billing gaven ze aan.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Bensjero schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:44:

Of kijk ik verkeerd?

EDIT:
Nou Frank is duur, vandaar ook. MijnDomein is vandaag 1.357/m3.

De beursprijs voor gas futures met levering in februari schommelt nu rond de 60 euro (theice zegt laatste prijs vandaag 61.5 per mWh). Met gas zijn verder niet veel gekke dingen aan de hand (denk aan salderingsregeling voor stroom..). Als ze nu voor jou voor februari gas in zouden kopen dan zijn ze daar per m3 dus iets van 60 cent voor kwijt, met EB en BTW is dat 1,32 euro. Dat is voor hun dan 5,8 cent per m3 aan inkoopkosten/marge, dus an sich is dat niet een gekke prijs.

De stroom is dan wel weer relatief 'duur' t.o.v. dynamisch. Ik kan niet zien hoe ze salderen met verschillende tarieven, wellicht doen ze dit net zoals greenchoice, wat eigenlijk hetzelfde werkt als bij dynamisch maar dan met een vast tarief per maand en niet per uur. Immers, ze geven ook aan dat ze enkel daltarief met daltarief salderen en normaal met normaal, dus als je tijdens daluren netto teruglevert dan krijg je voor het overschot enkel 50% kale leveringstarief vergoed, ook al had je tijdens normaaltarief netto verbruik over. Alleen de belastingen worden daar nog mee gesaldeerd. Vergelijk dit met bijvoorbeeld Eneco, die al jouw opwek eerst met je normaaltarief-verbruik saldeert, en dan de rest saldeert met daltarief-verbruik.
TL;DR hun salderingsregeling brengt relatief lage kosten met zich mee, wat ook wel helpt het stroomtarief relatief laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
jusch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:
[...]

De prijs daalt hard, en zal dat ook wel blijven doen: Link

Ik betaal vandaag 1,32 all-in, gisteren 1,31 (Zonneplan)

Budget energie garandeerd deze prijs maar voor 1 maand, ze kunnen dus snel weer meer vragen als de prijs weer stijgt. Vaste contracten komen pas over een paar maanden en die gaan vast niet heel laag zitten.
Niet _zo_ snel want ze doen het per maand en moeten ook nog eens 30 dagen van tevoren de nieuwe tarieven opgeven. Bestaande klanten krijgen dan ook pas in maart nieuwe tarieven te horen, vast gebaseerd op de beursprijzen van eind januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
Hmmbob schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Grappig, want ik was in de pen geklommen dat ik de Connect nog niet heb (hun P1 device), maar die was niet nodig voor correcte billing gaven ze aan.
Klopt, is ook niet verplicht (terug te lezen in dit topic)

Het is hier het antwoord op een tweaker die vraagt of een p1 device uitkomst biedt bij problemen met zijn slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Laatst online: 16:39
Vandaag vanuit Frank overgestapt naar Zonneplan. Scheelt volgens mij een slok op een borrel. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Zoals het mij verteld is, gebruiken ze de P1 voor de data in de app. De facturatie op basis van de netbeheerder.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Wat betreft overstap van Frank naar elders, hoe lang moesten jullie op je eindfactuur wachten? Ze zeggen 'binnen 6 weken maar vaak veel eerder', bij Eneco kreeg ik 5 dagen na de overstap al een eindfactuur. Van Frank ben ik overgestapt op 9 (stroom) en 13 (gas) december, en nog niks gehoord. Ik heb nog een enorm bedrag van ze tegoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
bert pit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Homewizard heeft een eenvoudige connector met app die veel info geeft. De info wordt dus doorgestuurd naar jezelf.
https://www.homewizard.co...0pRwfJEAAYASAAEgIVBvD_BwE
Het gaat niet om eigen inzicht, daar gebruiken ze Domoticz voor. Het gaat om de data naar de leverancier.
Bezzerk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:52:
[...]

We 'weten' dat om dat :
1) de slimme meter aangeeft wanneer de laatste verzending geweest is.
2) in de app/portal van Eneco er maar enkele dagen een meterstand staat (1x per 10 dagen ongeveer)
3) Eneco mails blijft sturen dat je de meter stand moet doorgeven
4) een kennis van mij (monteur) in het systeem heeft gekeken en gezien heeft dat de meter niet voldoende bereik heeft (slechte verbinding).

Dus voldoende redenen om aan te nemen dat er iets is met de slimme meter .... alleen is er tekort zeggen ze , dus Eneco/stedin houden de boot af met vervangen (denk ik)

Leuke is, dit is een 'nieuwe' meter vervangen in augustus (oude deed het helemaal niet meer). Koste ook 5 maanden om die te laten vervangen.
mdvmine schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Thanx

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:54
Duurde bij mij ook vrij lang na overgestapt te zijn begin juli van Frank naar een andere leverancier. Ik meen 6-8 weken.
earthman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:17:
Wat betreft overstap van Frank naar elders, hoe lang moesten jullie op je eindfactuur wachten? Ze zeggen 'binnen 6 weken maar vaak veel eerder', bij Eneco kreeg ik 5 dagen na de overstap al een eindfactuur. Van Frank ben ik overgestapt op 9 (stroom) en 13 (gas) december, en nog niks gehoord. Ik heb nog een enorm bedrag van ze tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Laatst online: 21:51
earthman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:17:
Bij mij duurde het ook heel lang. Uiteindelijk heb ik een mail gestuurd en is het toen, voor Frank begrippen, redelijk snel opgelost. Ik kreeg een melding dat er iets fout was in het systeem.

Heeft volgens mij iets van 2 maanden geduurd tussen overstap en geld op m'n rekening
Pagina: 1 ... 102 ... 282 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels