Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:44
Ep Woody schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:24:
Morgen minder zon, dus weer daltarief in de nacht waar het vandaag overdag het goedkoopst is. Toch tijd om wat dynamischer te schakelen met het opwarmen van de boilers etc.
Blijkbaar ook minder wind vannacht, had liever lagere prijs gehad dan ~27ct de kWh :9~.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 07:31
Jazsie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Blijkbaar ook minder wind vannacht, had liever lagere prijs gehad dan ~17ct de kWh :9~.
Ik krijg liever geld toe :+ 27 cent all in is relatief veel, maar altijd nog beter dan € 0,39000 / kWh wat Budget Energie nu aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-06 19:58
Domba schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:55:
[...]

chat eens met Tibber (leveren alleen elektra, ik had een kapotte 4G module in slimme meter)
Ik zit in hetzelfde schuitje:

Wat vervelend dat de vervanging maanden gaat duren! Vanwege ons uurtarief voor stroom heb je bij Tibber echt een actieve slimme meter nodig om een energiecontract af te sluiten. De Pulse alleen is helaas niet voldoende.

We hopen je in de toekomst alsnog welkom te mogen heten. 🙏

Met vriendelijke groet,
Rena

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:24

Massri

Vraag gerust!

Man man man... wat een slecht begin bij NextEnergy. Ik denk, nou een mooi leveringstarief met een dynamisch contract, komen ze aanzetten met een waarborgsom van € 750,- i.v.m. een zogenaamde kredietcheck.

Dan kan de boel ook weer geannuleerd worden. Dit zijn de addertjes onder 't gras.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
Man man man... wat een slecht begin bij NextEnergy. Ik denk, nou een mooi leveringstarief met een dynamisch contract, komen ze aanzetten met een waarborgsom van € 750,- i.v.m. een zogenaamde kredietcheck.

Dan kan de boel ook weer geannuleerd worden. Dit zijn de addertjes onder 't gras.
Gelukkig had je dat niet kunnen weten als je in dit topic had gezocht op NextEnergy :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
Wel netjes van ze dat er geen inflatiecorrectie toegepast is op die 750. :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
TheBrut3 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Gelukkig had je dat niet kunnen weten als je in dit topic had gezocht op NextEnergy :+
Eh, dan moet je wel eerst weten dat je op "waarborgsom" moet zoeken! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:10

vanenkelen

uhmmm.....speechless

icall5s schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Of op "nextenergy"... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

icall5s schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Heb jij 't zelfde meegemaakt? Deze partij staat op nr 1. op o.a. kieszeker.nl, maar ook wanneer je zelf de berekening maakt op hun eigen rekentool is de jaarlijkse prijs aanzienlijk lager dan de rest.

Maar ik las ook al in deze topic dat ze bewust een lagere inkoopprijs zouden hanteren. Dit heb ik niet vergeleken. Ik wilde ze nog een kans geven om af te zien van de waarborgsom, maar als ik de andere reacties hier zo lees, kan ik maar beter even meteen opzoek naar een andere energieleverancier (die dynamische energieprijzen levert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Heb jij 't zelfde meegemaakt? Deze partij staat op nr 1. op o.a. kieszeker.nl, maar ook wanneer je zelf de berekening maakt op hun eigen rekentool is de jaarlijkse prijs aanzienlijk lager dan de rest.

Maar ik las ook al in deze topic dat ze bewust een lagere inkoopprijs zouden hanteren. Dit heb ik niet vergeleken. Ik wilde ze nog een kans geven om af te zien van de waarborgsom, maar als ik de andere reacties hier zo lees, kan ik maar beter even naar een andere energieleverancier zoeken die dynamische energieprijzen leveren.
Nee, ik heb zojuist een succesvolle overstap van Vattenfall naar Tibber gedaan. Maar ik vond de opmerking niet geheel logisch. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 16:55

Lifestyle71

De Jos

Ik zie na het lezen van heel veel reacties hier door de bomen het bos niet meer.. Dan toch maar de vraag: aan mijn mede tweakers: naar welke dynamische energieleverancier zou jij stappen in mijn geval ? Ik verbruik 1300 kwh tegen normaaltarief, 2600 tegen daltarief, lever terug aan normaaltarief 3600 en dal 1400 kwh. En mijn gasverbruik zit op 2700 kuub per jaar.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 21:58
Lifestyle71 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:38:
Ik zie na het lezen van heel veel reacties hier door de bomen het bos niet meer.. Dan toch maar de vraag: aan mijn mede tweakers: naar welke dynamische energieleverancier zou jij stappen in mijn geval ? Ik verbruik 1300 kwh tegen normaaltarief, 2600 tegen daltarief, lever terug aan normaaltarief 3600 en dal 1400 kwh. En mijn gasverbruik zit op 2700 kuub per jaar.
Stroom: Tibber
Gas en stroom: Zonneplan.
Optimaal: gas bij Zonneplan en stroom bij Tibber.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• icall5s
Allergoedkoopste: Tibber (elektra) + Groenestroomlokaal (gas)
Alles bij 1, dus niet splitsen: Zonneplan
Als je op feestjes wil zeggen dat je energie van ANWB hebt: ANWB :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

icall5s schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Kan het wellicht zijn dat de prijzen waarmee ze rekenen in tussentijd zijn aangepast? De gasprijzen van groenestroomlokaal zijn namelijk hoger dan die van zonneplan.

[ Voor 3% gewijzigd door Massri op 18-01-2023 18:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
icall5s schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Wat ik ook mee weeg is of ze de administratie op orde hebben. Want leuk als je ergens voor 1 nano cent minder zit, maar als je soms de problemen leest van mensen met rommelige administraties is dat in mijn ogen niet waard.

En zover ik weet hebben Tibber, Zonneplan en ANWB dat prima voor elkaar.

[ Voor 0% gewijzigd door mhr-zip op 18-01-2023 21:27 . Reden: autocorrect ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Kan het wellicht zijn dat de prijzen waarmee ze rekenen in tussentijd zijn aangepast? De gasprijzen van groenestroomlokaal zijn namelijk hoger dan die van zonneplan.
Dat kan, ik ben van de OP uitgegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icall5s
mhr-zip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Wat ik ook mee weeg is of ze de administratie op orde hebben. Want leuk als je ergens voor 1 nano cent minder zit, maar als je soms de problemen leest van mensen met rommelige administraties is dat in mijn ogen niet waard.

En zover ik weet hebben Rubber, Zonneplan en ANWB dat prima voor elkaar.
Klopt, en je wil ook niet dat de concurrentie zo moordend wordt dat goede partijen failliet gaan (doet me denken aan Afuture).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 18:18
Heb nu enige tijd tibber, het werkt prima, vloeiende overgang en al enkele keren 50 euro gevangen bij aandragen nieuwe klant. Nu voor gas, dynamisch, naar anwb. Rekeningen tibber op tijd, betaling achteraf en geen gedoe tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 15:37
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:

Ik ben sinds 21 december bij nextenergy weg, kreeg vorige week 11 januari een nota van 190 euro enercompensatie van december en dat ik dat binnen enkele dagen op rekening kreeg. Week later nog niks gezien. En op eindfactuur wacht ik ook nog steeds. Waar ik ook een bulk geld terug hoor te krijgen.

Dus zou het niet snel aanbevelen. Kreeg ze via chat altijd wel snel te pakken. Maar dit gaat echt trager dan traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Desprinter schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Ik ben sinds 21 december bij nextenergy weg, kreeg vorige week 11 januari een nota van 190 euro enercompensatie van december en dat ik dat binnen enkele dagen op rekening kreeg. Week later nog niks gezien. En op eindfactuur wacht ik ook nog steeds. Waar ik ook een bulk geld terug hoor te krijgen.

Dus zou het niet snel aanbevelen. Kreeg ze via chat altijd wel snel te pakken. Maar dit gaat echt trager dan traag.
Dankjewel voor het delen van je ervaring. Dit bevestigt niet alleen wat ik al vermoedde, maar attendeert anderen ook om extra alert te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Dit bevestigt niet alleen wat ik al vermoedde, maar attendeert anderen ook om extra alert te zijn.
Dat attenderen hebben vele anderen en ik hier al lang gedaan, maar als er niet de moeite wordt genomen om even de zoekfunctie te gebruiken en de ervaringen terug te lezen dan moet je niet gek kijken dat je in dezelfde kuil valt……..

[ Voor 3% gewijzigd door Waterman53 op 18-01-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:16:
Vastrecht is wat lager.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Waterman53 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:35:
[...]

Dat attenderen hebben vele anderen en ik hier al lang gedaan, maar als er niet de moeite wordt genomen om even de zoekfunctie te gebruiken en de ervaringen terug te lezen dan moet je niet gek kijken dat je in dezelfde kuil valt……..
Wel cynisch dat je mij erop wijst dat ik niet de moeite zou nemen om de zoekfunctie te gebruiken, maar ondertussen wel vraagt om een Tibber invitecode, terwijl daarover ook meerdere malen is aangegeven dat dit niet is toegestaan. Ik zeg het gewoon even en wijs je er even op dat je het zelf ook doet... wees wat vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Wel cynisch dat je mij erop wijst dat ik niet de moeite zou nemen om de zoekfunctie te gebruiken, maar ondertussen wel vraagt om een Tibber invitecode, terwijl daarover ook meerdere malen is aangegeven dat dit niet is toegestaan. Ik zeg het gewoon even en wijs je er even op dat je het zelf ook doet... wees wat vriendelijker.
Hahaha @Waterman53 wordt dik gepwned! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22
Xhomas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Wat @Bezzerk zegt. Maar om dit zeker te weten, zou je kunnen overwegen om de klantenservice van Tibber te benaderen i.p.v. die van Zonneplan, die "logischerwijs" een vertekend beeld kunnen geven aan je zodat je niet overstapt met stroom.
Waarom is tibber dan zoveel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 23:33
DarkShadow schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Ik zit zelf niet bij Tibber, maar de ANWB, omdat ik gas+elektra nodig heb en sinds kort pas over ben (in november aangevraagd, dus kon toen nog kiezen per 3 januari over te gaan).

Maar ik volg deze thread al enkele maanden, en Tibber is gewoon de goedkoopste en heeft goede integraties die ook goed schijnen te werken met wat producten die zij aanbieden voor bijvoorbeeld op goedkope momenten je EV opladen. Misschien dat ik binnenkort ook ga overwegen om over te stappen met stroom naar Tibber, ik ben zelf in november naar ANWB overgestapt omdat dit toendertijd vertrouwder voelde/ik het bij een familielid kon bekijken die het al had en de mogelijkheid om een simpel maandbedrag te hebben met gas+elektra in één (met een jaarlijkse eindafrekening), wat mijn vriendin vooral ook overzichtelijker vind voor onze gezamenlijke bankrekening.

Edit: ik lees je vraag nu opnieuw en ben er achter dat ik het verkeerd begreep gezien de context die je quote. Ik wil niet zeggen dat Zonneplan of Tibber beter is in klantenservice, maar de klantenservice zou mogelijk kunnen zeggen dat je niet met alleen stroom over kan gaan naar een andere leverancier, omdat zij daar baat bij hebben. Tibber heeft baat bij dat jij overstapt met stroom, dus zullen dan jou mogelijk concreter willen informeren over dat het wèl mogelijk zou moeten zijn. Zo bedoelde ik dat.

[ Voor 20% gewijzigd door Xhomas op 18-01-2023 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Je hebt een punt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
DarkShadow schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Het is niet veel beter, het is iets goedkoper en de app heeft veel integratiemogelijkheden, vooral voor elektrische auto's en smart home producten. Tibber heeft een paar tientjes minder vaste kosten en weinig opslag en wordt om een combinatie van deze aspecten aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

mr.DJ95 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Stroom: Tibber
Gas en stroom: Zonneplan.
Optimaal: gas bij Zonneplan en stroom bij Tibber.
Kan je alleen gas afnemen bij Zonneplan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 11:53

GerritGekke

Gamechanger

Massri schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Trek 'm wat breder, kan je überhaupt bij de huidige aanbieders van Dynamische Contracten alleen gas afnemen?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:54
Je verbruikt dus 3900 kWh
En levert 5000 kWh terug?

Dan zou je voor stroom baat hebben bij salderen op jaarbasis en een goede terugleverprijs voor je surplus. Dat wijst volgens mij op een niet-dynamische leverancier die een knappe prijs voor terugleveren hanteert. Dynamisch kan natuurlijk wel, maar dan is er wel een kans dat je je stroom in de zomer goedkoop verloopt en in de winter weer die inkoopt. Salderen kan in elk geval nog heel even...

Voor gas zou je wel dynamisch kunnen gaan, maar dat heb ik zelf minder zicht op want heb geen gas meer.

Het is overigens een stevig verbruik per jaar, vooral zoveel gas. Misschien ook eens kijken naar energiebesparende maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:17
[...]

Nee, op dit moment niet.
Gisteren gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
GerritGekke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Trek 'm wat breder, kan je überhaupt bij de huidige aanbieders van Dynamische Contracten alleen gas afnemen?
Ja, groenestroomlokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
icall5s schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Het is niet veel beter, het is iets goedkoper en de app heeft veel integratiemogelijkheden, vooral voor elektrische auto's en smart home producten. Tibber heeft een paar tientjes minder vaste kosten en weinig opslag en wordt om een combinatie van deze aspecten aangeraden.
En ik hoor ook geen administratieve klachten.
Geen rare voorschotten.
Geen €750,- borg.

Etc.

Ik ga 1 feb over naar Zonneplan want ik moet ook gas.
Maar als ik die app zie van Tibber O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:25
Ik gebruik de app helemaal niet en bekijk alleen de prijs in home assistant. Het voordeel is dat er bij overstappen niks veranderd. Tibber is goed van vertrouwen, gewoon achteraf maandelijks een factuur en dat is precies wat ik zocht. 750 euro borg sorten slaat helemaal nergens op. Wie heeft er per maand zo'n verbruik om het risico te delen.
Hetzelfde bij GC daar moet ik mn geld ook nog terug zien te krijgen. Gevraagd om een eerdere nota maar nog geen reactie. Zal vast een paar weken overheen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 09:15
Ok, thanks all voor alle adviezen. Ik ben naar Tibber (gaan per 05/02 in). Nu nog gas. Als ik naar ANWB wil (wat ik wilde) dan kan dat pas per 10/03 dat duurt wel even…..
Apart dat dat zo lang duurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:27
[...]

Ja, staat ook duidelijk in de OP. Anwb o.a.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
Kogel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:16:
Ok, thanks all voor alle adviezen. Ik ben naar Tibber (gaan per 05/02 in). Nu nog gas. Als ik naar ANWB wil (wat ik wilde) dan kan dat pas per 10/03 dat duurt wel even…..
Apart dat dat zo lang duurt
Anwb is in dit geval een bijzonder verhaal, die kunnen de aantallen inschrijvingen momenteel moeilijk aan dus smeren het een beetje uit.
Verder hebben ze het netjes voor elkaar vind ik. Zit er sinds 8dec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-06 13:43
jusch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:
[...]

De prijs daalt hard, en zal dat ook wel blijven doen: Link

Ik betaal vandaag 1,32 all-in, gisteren 1,31 (Zonneplan)

Budget energie garandeerd deze prijs maar voor 1 maand, ze kunnen dus snel weer meer vragen als de prijs weer stijgt. Vaste contracten komen pas over een paar maanden en die gaan vast niet heel laag zitten.
Het is voor mij een beetje mysterieus hoe Budget Energie zo'n lage prijs kan bieden. Dat is ongeveer wat dynamische contractklanten nu betalen, en dat is een van de laagste tarieven tot nu toe. Lijkt me een beetje een marketingtruc om zoveel mogelijk klanten te krijgen. Tenzij men echt verwacht dat de gasprijzen de komende maanden gaan dalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:27
carefree7 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Het is voor mij een beetje mysterieus hoe Budget Energie zo'n lage prijs kan bieden. Dat is ongeveer wat dynamische contractklanten nu betalen, en dat is een van de laagste tarieven tot nu toe. Lijkt me een beetje een marketingtruc om zoveel mogelijk klanten te krijgen. Tenzij men echt verwacht dat de gasprijzen de komende maanden gaan dalen?
Lijkt me niet zo moeilijk. Ze kopen de energie gewoon een maand vooruit in op de termijnmarkt met een beetje marge tegenover een beetje risico dat ze teveel/te weinig/te duur/te goedkoop hebben ingekocht. Dat zouden er meer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-04 17:50
Wellicht nog interessante info voor mensen die meedoen aan een PCR-regeling (heb ik hier nog niet heel veel over gelezen maar heb niet alles teruggelezen): Ik zag zojuist dat ANWB hier ook aan meedoet. Zeker vanaf 2023 lijkt het me met de hogere energiebelasting op elektra daarom een stuk interessanter om naar ANWB energie over te stappen vs. andere aanbieders van dynamische contracten welke (volgens mij) allemaal de PCR-regeling niet ondersteunen.

Gaat om zo’n 15ct per kwh die je terugkrijgt via die regeling, dus kan aardig aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:20
EnergyZero (en resellers) ondersteunt ook de PCR regeling .

Was inderdaad wel een voorwaarde voor ons, want dit jaar gaat daar weer fatsoenlijk op worden teruggeven. Afgelopen jaar was het tientjes-werk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
mr.DJ95 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Ik weet niet wat voor auto je hebt maar GridIO en Jedlix zijn hier uitermate geschikt voor. Je geeft dan geen window door maar zegt tegen de app wanneer je auto vol moet zijn.

[Afbeelding]
Goede tip van Gridio! Die kende ik nog niet. Ik gebruikte Jedlix al, maar daar kun je geen maximumprijs instellen. Handig als je niet per se voor de volgende dag en naar en bepaalde SoC hoeft te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 09:15
romon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Goede tip van Gridio! Die kende ik nog niet. Ik gebruikte Jedlix al, maar daar kun je geen maximumprijs instellen. Handig als je niet per se voor de volgende dag en naar en bepaalde SoC hoeft te laden
Voor Grigio moet je volgens mij wel een auto hebben die het ondersteunt. Naar het lijkt kan je het met Tibber ook doen maar dan stuur je de lader aan ipv de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Kogel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Voor Grigio moet je volgens mij wel een auto hebben die het ondersteunt. Naar het lijkt kan je het met Tibber ook doen maar dan stuur je de lader aan ipv de auto.
Ik heb een Tesla en Volkswagen die allebei werken. Mijn Alfen evse integreert nergens mee, maar dat is dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
Kogel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Tibber stuurt (in ieder geval bij mijn Tesla) de auto aan. De oplader heeft geen enkele vorm van aansturing bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
[...]

ja, mijndomein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 21:23
Willempie27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:59:
Ik gebruik de app helemaal niet en bekijk alleen de prijs in home assistant. Het voordeel is dat er bij overstappen niks veranderd. Tibber is goed van vertrouwen, gewoon achteraf maandelijks een factuur en dat is precies wat ik zocht. 750 euro borg sorten slaat helemaal nergens op. Wie heeft er per maand zo'n verbruik om het risico te delen.
Hetzelfde bij GC daar moet ik mn geld ook nog terug zien te krijgen. Gevraagd om een eerdere nota maar nog geen reactie. Zal vast een paar weken overheen gaan.
Afgelopen week ook aangevraagd, andere aanbieders slaan nergens op betreft hun borg en “spoedaanvraag” indien binnen een periode van 3 weken zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Meester schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:18:
Wellicht nog interessante info voor mensen die meedoen aan een PCR-regeling (heb ik hier nog niet heel veel over gelezen maar heb niet alles teruggelezen): Ik zag zojuist dat ANWB hier ook aan meedoet. Zeker vanaf 2023 lijkt het me met de hogere energiebelasting op elektra daarom een stuk interessanter om naar ANWB energie over te stappen vs. andere aanbieders van dynamische contracten welke (volgens mij) allemaal de PCR-regeling niet ondersteunen.

Gaat om zo’n 15ct per kwh die je terugkrijgt via die regeling, dus kan aardig aantikken.
Ik zit bij Groene Stroom Lokaal, juist ivm de postcoderoos. Misschien even op "Postcoderoos" zoeken ipv "PCR-regeling". Ik geloof dat alle EnergyZero resellers dit kunnen verwerken.

Ik ging eerst naar Tibber, maar zag pas later dat zij het (nog) niet verwerken. Toen snel de overstap gecancelled bij Tibber en bij Groene Stroom Lokaal aangemeld per medio januari. ANWB had toen al een langere wachttijd en dat ging mij ondertussen nog veel meer kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 10:11
Mausinho schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:31:
[...]

@Senaxx
Daarnaast biedt de Zappi/MyEnergi deze functionaliteit ook gewoon zelf. Ik gebruik mijn zappi nu al 2 maanden om mijn Enyaq op de goedkoopste uurtjes op te laden. Wat mij betreft de meest stabiele oplossing, ik ben het liefst zo weinig mogelijk afhankelijk van SW van Skoda/VAG....
Oh ja ik weet dat het kan, ik heb de Zappi en Enyaq en zonnepanelen en Tibber ook allemaal in HA. Het is vooral luiheid om het allemaal te integreren en er goede automations voor te maken. Zeker omdat in mijn ervaring de integratie van Tibber goed is, en het voor mij goed werkt.

Zolang ik nog niet gefrustreerd genoeg ben dat Tibber niet werkt heb ik de noodzaak nog niet om vele uren in HA te gaan steken om alles te automatiseren inclusief alle uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 21:43

Melvinvm

FD: All in power CEO

[...]

Kan bij All in power wel met een trucje. Bij aanmelden lijkt stroom verplicht maar eenmaal ingelogd kan je alleen gas aanvragen.

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 18-06 22:29
[...]

Dat is niet heel mysterieus, aangezien BE nu voor kalenderjaar 2023 (en daarna) voor dit bedrag kan inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
https://www.nu.nl/economi...nd-voor-gas-en-licht.html

De teller staat al op 900 miljoen.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:46
Pfjew!

Gister was ik nog een paria, die met z'n zonnepanelen werd gesubsidieerd door de mensen zonder...

Vandaag maak ik dankzij mijn zonnepanelen geen gebruik van het prijsplafond en subsidieer ik van mijn belastingcenten de mensen zonder...

Zijn we nu weer vriendjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23
De publicatie van RVO

en voor blok verwarming en blok elektra

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 19-01-2023 11:47 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
  • Laatst online: 23:52
Het was zoveel beter geweest om iedereen gewoon het gehele jaar door die 190 compensatie te geven, dan hadden de energiemaatschappijen tegen elkaar op moeten vechten om ze klanten te werven. Nu blijven we allemaal zitten en de energiemaatschappijen verzinnen abracadabra prijzen want de regering betaald toch wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
mhr-zip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:30:
[...]

En ik hoor ook geen administratieve klachten.
Geen rare voorschotten.
Geen €750,- borg.

Etc.

Ik ga 1 feb over naar Zonneplan want ik moet ook gas.
Maar als ik die app zie van Tibber O+
Staat je vrij om die contracten te splitsen.
Komt hier vaak naar voren als een drempel voor mensen, maar het echt alsof je maar bij één supermarkt boodschappen mag doen, of niet van 2 verschillende sportclubs tegelijk lid mag zijn.

Het zijn gewoon twee losse contracten die historisch zo gebundeld in een nutsbedrijf bij elkaar zijn gebracht, waarvan je ervan gebruik kunt maken als je dat wilt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 15:48
Dit is voor mij de enige reden - ondanks mijn zonnepanelen - om over te stappen op dynamisch : de prijs ligt op dit moment grotendeels onder het plafond. Ik zorg ervoor dat Eneco geen 30 cent staatsubsidie krijgt voor elke kiloWatt die ik gebruik. Dat ik daarmee mogelijk iets minder voor mijn saldering terugkrijg is mij meer dan waard. Hopelijk doen veel mensen dit de aankomende tijd. Daarmee kunnen we onszelf heel wat toekomstige belasting besparen. Uiteindelijk betalen we die 30 cent subsidie indirect en uitgesmeerd over de tijd helemaal zelf.

EDIT : Zojuist de afrekening binnen voor 1 tot 16 januari. Ruim 100 euro 'korting' vanwege het prijsplafond op 170 KWH en 33m3 gas.

[ Voor 7% gewijzigd door Markappelman op 19-01-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
schumi1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Het was zoveel beter geweest om iedereen gewoon het gehele jaar door die 190 compensatie te geven, dan hadden de energiemaatschappijen tegen elkaar op moeten vechten om ze klanten te werven. Nu blijven we allemaal zitten en de energiemaatschappijen verzinnen abracadabra prijzen want de regering betaald toch wel..
8,5 miljoen x 190 euro is wel bijna 20 miljard per jaar.
Nu zitten we met een schatting op 4,7 miljard.
Dan is het prijsplafond toch goedkoper voor de belastingbetaler?
Ondanks die hoge prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Laatst online: 23:52
hremijn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Ik vraag mij af of die 4.7 miljard klopt.

Er zijn al flinke kosten gemaakt om het prijsplafond op te zetten en de energiemaatschappijen in de gaten te houden. En nu na 18 dagen is er al bijna 1 miljard puur aan compensatie uitgegeven en dat over een periode dat het niet eens heeft gevroren…

[ Voor 4% gewijzigd door schumi1986 op 19-01-2023 13:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
schumi1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:29:
[...]

De overheid is in grote staat van verwarring en kort van inzicht.
Wij natuurlijk ook, lees het forum maar eens door.

Dat geldt overigens niet alleen voor het energie onderwerp.
Het begint ernstig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-06 09:02
Is het nu juist WEL of NIET aantrekkelijk om met zonnepanelen voor dynamische tarieven te gaan??
Ca. 6000-6500 kWh verbruik en 5500-6500 geschat opbrengst per jaar, gas zit rond 1100m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06
Jcrs7 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:38:
Is het nu juist WEL of NIET aantrekkelijk om met zonnepanelen voor dynamische tarieven te gaan??
Ca. 6000-6500 kWh verbruik en 5500-6500 geschat opbrengst per jaar, gas zit rond 1100m3
NIET

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 15:48
Vuistregel: als je je opbrengst direct zelf weet te gebruiken dan zou het voordeliger kunnen zijn. Heb je veel overschot in de zomer en neem je in de winter stroom van het net af dan zal het waarschijnlijk minder gunstig zijn. Het tarief wat je in de zomer krijgt voor je overschot is waarschijnlijk lager dan je in de winter betaald voor je verbruik bij een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
"It depends". Als je veel van je eigen verbruik kunt sturen naar de momenten van grootste opbrengst, kan het wel degelijk interessant zijn.

edit: Zie timanrebel in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." voor een waardevolle aanvulling.

[ Voor 14% gewijzigd door anboni op 19-01-2023 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Bij Budget Energie ging mijn BS-detector al af bij de reclames met de haring en de uitjes...Typisch een 'koopargument' wat totaal niet ter zake doet, dat geeft mij het gevoel dat ze vooral de niet-nadenkende klant willen bedienen en dat belooft weinig goeds voor klantenservice. Ook stunten met ultra lage tarieven past precies in dat plaatje.

Toen ik vervolgens bij Google en andere review sites de scores en de reacties las, was ik snel genezen van de verleiding... Maar anyway, Budget is geen dynamische aanbieder, dus doet ook niet echt ter zake.

De prijzen bij alle Variabele/Vaste aanbieders lijken in elk geval te dalen. Ik denk overigens wel dat het massale overstappen naar dynamisch flink wat druk zet op de prijzen die de grote spelers kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Er zijn al flinke kosten gemaakt om het prijsplafond op te zetten en de energiemaatschappijen in de gaten te houden. En nu na 18 dagen is er al bijna 1 miljard puur aan compensatie uitgegeven en dat over een periode dat het niet eens heeft gevroren…
Ja, maar de prijzen in januari waren echt bizar hoog. Voor februari werden eind december ook alweer lagere tarieven aangekondigd. Ik had van GC €0,87 in januari en dat zou €0,67 (geloof ik) worden in februari. Dat is dan nog 'maar' €0,27 subsidie per kWh ipv €0,47 en zou er in februari 40% minder uitgekeerd hoeven te worden.

En in de maanden daarna gaan ook de hoeveelheden onder het plafond omlaag.

(Overigens heb ik in de eerste week dynamisch €0,24 gerealiseerd, al zal dat in de komende dagen wel wat gaan oplopen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xhomas
Je kan sowieso al overstappen met alleen gas naar een dynamische leverancier, ongeacht de dilemma m.b.t. stroom/salderen. Dus je gasverbruik opnoemen is niet heel relevant voor de vraag, zeg maar. (Tegelijkertijd loont het niet echt om over te stappen met gas naar dynamisch als je zoals jij nu onder het prijsplafondverbruik zit, omdat dit momenteel net aan onder het prijsplafond zit met all-in kosten. Maar je zou de belastingbetaler inclusief jezelf en de inflatie hier mee (uit principe; druppel op een gloeiende plaat) wel tegemoet komen, als ook een middelvinger naar de grote energieleveranciers die te veel vragen).

[ Voor 3% gewijzigd door Xhomas op 19-01-2023 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:56:
(Overigens heb ik in de eerste week dynamisch €0,24 gerealiseerd, al zal dat in de komende dagen wel wat gaan oplopen.)
Ik zat eerste twee weken op 21ct, inmiddels is het bij mij omhoog gekropen naar 24.5ct (beide volgens mijn meting binnen Home Assistant). Verbruik van 727kWh voor €178. Als ik bij Greenchoice was gebleven had me dat ruim meer dan €420 gekost (geen zin om het exact uit te rekenen, dus heb ik alles boven de 311kWh het daltarief van 71ct gepakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
anboni schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik zat eerste twee weken op 21ct, inmiddels is het bij mij omhoog gekropen naar 24.5ct (beide volgens mijn meting binnen Home Assistant). Verbruik van 727kWh voor €178. Als ik bij Greenchoice was gebleven had me dat ruim meer dan €420 gekost (geen zin om het exact uit te rekenen, dus heb ik alles boven de 311kWh het daltarief van 71ct gepakt)
Nice! Ik heb de eerste 1,5 weken van januari gemist en die waren volgens mij erg goedkoop. Nog niet echt geautomatiseerd, maar wel gewoon de apparaten met vertraging ingesteld en de warmtepomp op de goedkope momenten geforced om de tank te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23
[...]

Voor 16 januari diende de energieleveranciers het voorschot aan te vragen voor de maand februari, dit is het voorschot bedrag van 2 maanden, vanaf maart dient energieleverancier met herberekining te komen voor de maand januari op zo goed als mogelijk werkelijk verbruik, want niet alle meters zijn uitleesbare of mogen uitgelezen worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Nice! Ik heb de eerste 1,5 weken van januari gemist en die waren volgens mij erg goedkoop. Nog niet echt geautomatiseerd, maar wel gewoon de apparaten met vertraging ingesteld en de warmtepomp op de goedkope momenten geforced om de tank te verwarmen.
Mijn grootste klapper is natuurlijk EV. Die heb ik een aantal dagen tegen 16ct/kWh kunnen laden (gebruik makend van de Tibber integratie voor nu). Buiten dat heb ik eigenlijk nog geen enkele optimalisatie gedaan, anders dan even een korte blik op de today/tomorrow grafiekjes werpen bij het plannen van wasmachine en vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

anboni schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Mijn grootste klapper is natuurlijk EV. Die heb ik een aantal dagen tegen 16ct/kWh kunnen laden (gebruik makend van de Tibber integratie voor nu). Buiten dat heb ik eigenlijk nog geen enkele optimalisatie gedaan, anders dan even een korte blik op de today/tomorrow grafiekjes werpen bij het plannen van wasmachine en vaatwasser.
Ik ben rond kerst ingestapt (Zonneplan) en het was die hele week vaak 7 cent in de nacht (9% BTW), dat went snel dus nu voelt de 44 cent voor morgen om 8.00 als extreem duur. Zit nu gewogen gemiddeld op 30 cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
jusch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Ik ben rond kerst ingestapt (Zonneplan) en het was die hele week vaak 7 cent in de nacht (9% BTW), dat went snel dus nu voelt de 44 cent voor morgen om 8.00 als extreem duur. Zit nu gewogen gemiddeld op 30 cent.
Ja, ik zat net ook een beetje sipjes naar alle gele/oranje balkjes te kijken in m'n tomorrow card. Maar goed, dan zoom ik uit naar m'n maandgemiddelde en is het weer allemaal goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
[...]

De compensatie is van te voren aangevraagd op basis van het quotem van januari en de verkoop tarieven. Dat heeft niets met het werkelijke verbruik te maken. Door de hoge temperaturen zullen er minder mensen boven de limiet voor januari uitkomen waardoor uiteindelijk de prijs dus lager zal liggen dan wat er nu aangevraagd is.
Het CBS zit vaak wel goed met zijn verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:44
anboni schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik momenteel 25ct deze maand. 452 kWh = 113 EUR, ofwel 280,-- EUR bespaard. GC vroeg 87ct de kWh :9~.

Merk wel dat je met dynamische tarieven het meest profijt hebt wanneer je groot verbruikers kan schuiven naar de laagste tarief uren.

EV laden deze maand zit op 20ct de kWh, dat trekt het gemiddelde omlaag.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
anboni schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ja, dat is een grote gebruiker inderdaad. Al snel 50 kWh, wat bijna een week huishoudelijk gebruik is (als je niet elektrisch/warmtepomp verwarmt). Als je dat tegen €0,16 doet gaat je gemiddelde flink omlaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

@Smuggler @Sicco92

Ik zie dat onze tarieven nog steeds niet kloppen. Toen ben ik gelijk even gaan kijken of alle tarieven up to date zijn en wie er enkel gas kunnen leveren.

Hier een overzichtje voor de liefhebbers. Groen is gecheckt en klopte al. Geel is gewijzigd.

https://allinpower-my.sha...MxQCJsoKDYnH3xrg?e=8y0sWe

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 18:35
Ik heb ook zonnepanelen.
Wat ik overweeg is hoppen al voordat ik overging naar Zonneplan per november.
Ik overweeg in april over te stappen.
naar reguliere provider voor hoger teruglever tarief en in oktober ga ik weer terug naar Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Jeroen50 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:44:
[...]
Ik overweeg in april over te stappen naar reguliere provider voor hoger teruglever tarief en in oktober ga ik weer terug naar Zonneplan.
Doen. Laat je gas wel dynamisch zitten voor de gehele tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:05
Als je je grote verbruik kunt sturen naar uren die goedkoper zijn dan waar jij je stroom teruglevert kan het alsnog erg interessant zijn.

Wij hebben onze zonnepanelen op oost/west liggen en niet op Zuid, waardoor wij momenteel (zeer beperkt in de winter) meer terugkrijgen dan waarvoor wij onze EV in de nacht opladen. Wat betekent dat ik voordeliger uit ben dan met traditioneel salderen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
timanrebel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:29:
[...]
Wat betekent dat ik voordeliger uit ben dan met traditioneel salderen volgens mij
Je bent hiermee niet noodzakelijk voordeliger uit dan salderen over het hele jaar natuurlijk, maar zeker met panelen die niet pal op het zuiden liggen, haal je er waarschijnlijk wel het maximale uit, ook in een toekomst zonder salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26
Melvinvm schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Doen. Laat je gas wel dynamisch zitten voor de gehele tijd.
Ik had precies hetzelfde idee. Heb nog een contract tot juni. Dan even kijken hoe de contracten/mogelijkheden eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Melvinvm schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:44:
@Smuggler @Sicco92

Ik zie dat onze tarieven nog steeds niet kloppen. Toen ben ik gelijk even gaan kijken of alle tarieven up to date zijn en wie er enkel gas kunnen leveren.

Hier een overzichtje voor de liefhebbers. Groen is gecheckt en klopte al. Geel is gewijzigd.

Mooi overzicht, wat ik alleen mis is dat sommige leveranciers ook geld vragen voor het terugleveren van zonnestroom. Dus als je terugleverd aan het net krijg je standaard ook het bedrag wat je zou betalen, maar bijvoorbeeld bij Frank Energie moet voor iedere teruggeleverde Kwh 3,5 betalen, dus dat wordt in mindering gebracht op het bedrag wat je krijgt. Volgens mij is er nog een die 1 cent rekent zag ik recent, maar weet niet meer wie.

Dank voor het delen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 18:09
hremijn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Als iedereen 190€ ontvangt, komt het geld bij de burger. De burger kan vervolgens zelf kijken waar hij dit geld (aan) besteed. En kan dus gaan shoppen bij de energiemaatschappijen. Ook kunnen mensen met dit geld isolatie maatregelen treffen, enz enz. Dat dit meer kost zou mijn niet zoveel interesseren, omdat dit geld in de maatschappij terecht komt. En via belastingen toch voor het grootste deel weer snel terug komt bij de overheid.

Door nu alleen met de energiemaatschappijen samen te werken, mis je de prikkel bij veel burgers. En gaat het geld naar een handje vol spelers. Ik had nu liever gezien dat als er energiemaatschappijen waren omgevallen, dat ze er net als bij ING toen er in gestapt waren.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 11:48
@Smuggler @Sicco92

Factuur variatie bij Frank en Zonneplan klopt niet. Bij allebei factureren ze iedere maand 1/12 van je verwachte jaarlijkse belastingen (EB, voorheen ook ODE) en vaste kosten (op basis van door jou opgegeven dan wel historisch verbruik), en rekenen alleen de daadwerkelijke leveringskosten van de voorgaande maand af. Bovendien betaal je bij Frank ook nog eens een voorschot voor de volgende maand (op basis van voorspeld verbruik), dus bijvoorbeeld in januari betaal je het voorschot voor februari, en verreken je het werkelijke verbruik van december met wat je in november als voorschot voor december had betaald.

Voor zover ik weet betaal je bij Zonneplan wel 'alles' achteraf pas, dus in januari betaal je je verbruik van december (en dus die 1/12 van de verwachte belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 16:55

Lifestyle71

De Jos

bilgy_no1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Je verbruikt dus 3900 kWh
En levert 5000 kWh terug?

Dan zou je voor stroom baat hebben bij salderen op jaarbasis en een goede terugleverprijs voor je surplus. Dat wijst volgens mij op een niet-dynamische leverancier die een knappe prijs voor terugleveren hanteert. Dynamisch kan natuurlijk wel, maar dan is er wel een kans dat je je stroom in de zomer goedkoop verloopt en in de winter weer die inkoopt. Salderen kan in elk geval nog heel even...

Voor gas zou je wel dynamisch kunnen gaan, maar dat heb ik zelf minder zicht op want heb geen gas meer.

Het is overigens een stevig verbruik per jaar, vooral zoveel gas. Misschien ook eens kijken naar energiebesparende maatregelen?
Ik wil nu gewoon even dynamisch, omdat de rest van de aanbieders gewoon te duur is in mijn ogen.
Die 2700 m3 verbruik ik bij een extreem koude winter; bij minder kou zit ik tussen de 2100 en 200 kuub. Ik heb al de spouwmuur laten isoleren en de zolder zelf gedaan. Maar al met al zijn het een dikke 800m3 inhoud die ik moet verwarmen. Het enige wat ik nog kan doen mijn inziens, is het dubbel glas uit de jaren 80 vervangen voor hr++ glas. Maar alleen voor de woonkamer ben ik dan al 6000 euro kwijt met al die ramen.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-11-2024
[...]

Ja hoor. Ik heb gas van EnergyZero (wat sowieso de leverancier achter ANWB etc is) en stroom van Tibber. Je gasaansluiting en je stroomaansluiting hebben elk een eigen EAN code en voor beide kun je een aparte leverancier hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Lifestyle71 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Ik wil nu gewoon even dynamisch, omdat de rest van de aanbieders gewoon te duur is in mijn ogen.
Die 2700 m3 verbruik ik bij een extreem koude winter; bij minder kou zit ik tussen de 2100 en 200 kuub. Ik heb al de spouwmuur laten isoleren en de zolder zelf gedaan. Maar al met al zijn het een dikke 800m3 inhoud die ik moet verwarmen. Het enige wat ik nog kan doen mijn inziens, is het dubbel glas uit de jaren 80 vervangen voor hr++ glas. Maar alleen voor de woonkamer ben ik dan al 6000 euro kwijt met al die ramen.
Je kunt uiteraard ook gewoon met stroom naar dynamisch. Sommigen gaan dan in voorjaar/zomer weer naar een vaste leverancier om dan te kunnen salderen, maar dat hoeft uiteraard niet.

Ja 800 m3 is een groot volume... Goed dat je al een hoop hebt gedaan. Ik noemde het vooral omdat minder verbruiken een nog grotere besparing per kWh geeft dan een lager tarief.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Xhomas
[...]

Het oude dubbelglas vervangen kan erg veel schelen met zo'n groot verbruik. Dat heb je redelijk snel terugverdiend, als je alleen het glas hoeft te doen (en dus niet de kozijnen). Jaren 80 glas is gewoon 2 glasplaten met lucht er tussen met een U-waarde van ongeveer 3. Ter vergelijking: al het standaard geleverde glas van tegenwoordig is HR++ (argon gasgevuld met coating) met een U-waarde van +- 1,1. Met kunstof afstandhouders (i.p.v. aluminium) scheelt dit ook nog weer wat richting de 1,0. Tripleglas kan weer richting de 0,6, maar dat moet maar net in je kozijn passen.
Voor het hele plaatje: enkelglas heeft een U-waarde van ongeveer 6. Dus het verschil tussen nieuw dubbelglas en wat jij er nu in hebt zitten is best wel aanzienlijk, bijna net zo veel als het verschil tussen enkelglas en dubbelglas wat je nu hebt.

Omdat float glas gemaakt wordt met energie (smelten), zijn de prijzen het afgelopen jaar enorm gestegen (zeg maar factortje 2,5x). Maar ik kan je alvast een geheim vertellen: komende zomer worden prijzen weer een stuk gunstiger, want bij ons in het bedrijf zijn de kale inkoopprijzen van glas (direct uit de enkele ovens in Europa) waar we op maat uit snijden ruim 20% gedaald per leveringen vanaf januari (ik ben verantwoordelijk voor die inkopen) en we verwachten meer dalingen. Alleen dalen de prijzen die wij verkopen niet net zo snel als dat wij ze inkopen, dus dat zal wel rond de zomer beter zijn dan nu. Daarnaast kan het wel weer zo zijn dat onze klanten, voornamelijk kozijnenboeren, die prijzen ook weer vertraagd minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Bezzerk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Staat je vrij om die contracten te splitsen.
Komt hier vaak naar voren als een drempel voor mensen, maar het echt alsof je maar bij één supermarkt boodschappen mag doen, of niet van 2 verschillende sportclubs tegelijk lid mag zijn.

Het zijn gewoon twee losse contracten die historisch zo gebundeld in een nutsbedrijf bij elkaar zijn gebracht, waarvan je ervan gebruik kunt maken als je dat wilt.
Ja, maar ik ga ook niet van bank overstappen omdat je bij de ene 0,1 en andere 0,2% rente krijgt. Het is in de praktijk wel 2x zoveel, maar het is het niet waard.

En die Tibber app is fantastisch, maar mijn huis is niet smart, ik stook op gas en rij benzine (3x af in 2023 O-) ), dus wat ga ik winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

[...]

Dan zou ik toch even gaan rondshoppen. Ik was destijds nog geen 3k kwijt voor de volledige woning: 28 glasvlakken rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

jvanlith schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Mooi overzicht, wat ik alleen mis is dat sommige leveranciers ook geld vragen voor het terugleveren van zonnestroom. Dus als je terugleverd aan het net krijg je standaard ook het bedrag wat je zou betalen, maar bijvoorbeeld bij Frank Energie moet voor iedere teruggeleverde Kwh 3,5 betalen, dus dat wordt in mindering gebracht op het bedrag wat je krijgt. Volgens mij is er nog een die 1 cent rekent zag ik recent, maar weet niet meer wie.

Dank voor het delen.
Thanks, graag gedaan voor de kjoemjoenity. Ik zal binnenkort de terugleververgoeding erbij zoeken. Ik weet hem van All in power uit mijn hoofd. De eerste 5.000 kWh betaal je geen vergoeding, daarna betaal je 0,35 cent + onbalanskosten + btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
Firestorm schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Dan zou ik toch even gaan rondshoppen. Ik was destijds nog geen 3k kwijt voor de volledige woning: 28 glasvlakken rondom.
Wanneer was destijds? Zie de posts hierboven over iemand met inside info, de prijzen voor dit type glas zijn enorm toegenomen omdat de productie erg energie-intensief is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 21:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
@Smuggler @Sicco92

ben zelf ook even over de lijst gegaan.
Zonneplan is 0,3 cent en geen 0,03 cent ;). de rest van de wijzigingen leken te kloppen
@Sicco92, heb deze lijst zojuist geupdate ;).
Gas tabel is fijn, maar nu geen tijd om te updaten.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Smuggler schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Zonneplan is 0,3 cent en geen 0,03 cent ;). de rest van de wijzigingen leken te kloppen
Oeps in de haast een foutje gemaakt! Het had 0,03 euro moeten zijn oftewel 3 cent. Ik pas het aan in mijn gelinkt overzichtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:06
Smuggler schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Thanks, ook @Melvinvm!

1 kleine verbetering, de gasopslag voor Zonneplan is toch echt 5 cent, en geen 3 cent. Onder de 'vaste kosten' hebben ze een handling fee en een transport fee voor gas staan, voor 3 respectievelijk 2 cent per m³. Die moet je samen nemen voor een opslag van 5 cent.
Geen idee waarom ze de variabele opslag onder de vaste kosten hebben staan trouwens, aangezien ze toch echt veranderen als je verbruik verandert. Ik vind het zelfs een tikkeltje misleiding, aangezien het nu lijkt alsof je geen enkele opslag betaalt bij Zonneplan voor gas.

Edit: Oh, nog eentje: Tibber heeft een opslag van 0,2 cent ex. BTW, inclusief BTW is dat 0,242 cent. Dat stond ook al goed in de oorspronkelijke tabel.

Edit2: easyEnergy is een speciaal geval (zoals wel vaker). Op de website kom je voor gas een opslag van 10,89 cent per m³ tegen, maar daar komt nog een regiotoeslag overheen. Ze geven als voorbeeld 1,903 cent voor alle regio's aan, dus dat is wat ik er oorspronkelijk bij had gerekend. Lijkt me nog steeds handig om dat er bij te rekenen, omdat andere leveranciers wel gewoon de regiotoeslag bij de opslag in hebben zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Sicco92 op 20-01-2023 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:54

Armada

-Wat wil je weten?-

Zojuist toch ook maar een overstap naar Tibber aangevraagd. Zat nog op een Shell energy contract dat tot mei duurde, maar met een gemiddeld tarief in dat contract van 51 ct inmiddels en een all electric huis en een tweetal auto’s en geen panelen toch maar de overstap gewaagd. Ik vind het eerlijk gezegd nog wel spannend, maar tegelijkertijd ook erg interessant met de power-up koppelingen met de auto’s.

Edit - ongewenst verzoek weggehaald

[ Voor 11% gewijzigd door Armada op 20-01-2023 07:08 ]

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Armada schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:27:
Zojuist toch ook maar een overstap naar Tibber aangevraagd. Zat nog op een Shell energy contract dat tot mei duurde, maar met een gemiddeld tarief in dat contract van 51 ct inmiddels en een all electric huis en een tweetal auto’s en geen panelen toch maar de overstap gewaagd. Ik vind het eerlijk gezegd nog wel spannend, maar tegelijkertijd ook erg interessant met de power-up koppelingen met de auto’s. Ik las ook nog dat mensen hier een refer code hadden voor een tegoed, of ben ik daar nu te laat mee?
Lees even de grote rode box bij de reply optie. ;)

Verder is er niets spannends aan. Ben sinds 16 januari over. Het werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 21:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Ik zie het alweer. Zal met mijn vingers volgende keer van de prijzen afblijven |:( _/-\o_

Ik zal weer eens een melding maken bij die toezichthouder. Dat het echt niet te vergelijken is voor de gewone consument.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1 ... 103 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels