• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
Smuggler schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:11:
[...]

Ik zal weer eens een melding maken bij die toezichthouder. Dat het echt niet te vergelijken is voor de gewone consument.
Ja? Is dat iets waar ze wèl iets aan kunnen doen? :(:)

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-01 17:36

Melvinvm

FD: All in power CEO

Sicco92 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:53:
[...]

Thanks, ook @Melvinvm!

1 kleine verbetering, de gasopslag voor Zonneplan is toch echt 5 cent, en geen 3 cent. Onder de 'vaste kosten' hebben ze een handling fee en een transport fee voor gas staan, voor 3 respectievelijk 2 cent per m³. Die moet je samen nemen voor een opslag van 5 cent.
Geen idee waarom ze de variabele opslag onder de vaste kosten hebben staan trouwens, aangezien ze toch echt veranderen als je verbruik verandert. Ik vind het zelfs een tikkeltje misleiding, aangezien het nu lijkt alsof je geen enkele opslag betaalt bij Zonneplan voor gas.

Edit: Oh, nog eentje: Tibber heeft een opslag van 0,2 cent ex. BTW, inclusief BTW is dat 0,242 cent. Dat stond ook al goed in de oorspronkelijke tabel.

Edit2: easyEnergy is een speciaal geval (zoals wel vaker). Op de website kom je voor gas een opslag van 10,89 cent per m³ tegen, maar daar komt nog een regiotoeslag overheen. Ze geven als voorbeeld 1,903 cent voor alle regio's aan, dus dat is wat ik er oorspronkelijk bij had gerekend. Lijkt me nog steeds handig om dat er bij te rekenen, omdat andere leveranciers wel gewoon de regiotoeslag bij de opslag in hebben zitten.
Oh boy die 2 cent van zonneplan had ik over het hoofd gezien. Inderdaad niet duidelijk en raar dat ze het onder vaste kosten scharen.

Ben geen tibber klant, vond het al raar dat de gvo vergoeding onder de btw stond in de prijs opbouw.

Easy energy zegt in de popup dat de opslag inclusief regiotoeslag is. Als dat niet zo is, go figure. Funfact, regiotoeslag bestaat al heel lang niet meer.

Al met al vind ik dan toch dat onze tarieven duidelijker zijn dan de meesten, al zeg ik het zelf O-)

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Bezzerk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Ja? Is dat iets waar ze wèl iets aan kunnen doen? :(:)
Als er geen meldingen binnen komen, kunnen ze er sowieso niets aan doen. ze zullen nooit uitzichzelf bewegen.

Gewoon sebastiaan

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Melvinvm schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Oh boy die 2 cent van zonneplan had ik over het hoofd gezien. Inderdaad niet duidelijk en raar dat ze het onder vaste kosten scharen.

Ben geen tibber klant, vond het al raar dat de gvo vergoeding onder de btw stond in de prijs opbouw.

Easy energy zegt in de popup dat de opslag inclusief regiotoeslag is. Als dat niet zo is, go figure. Funfact, regiotoeslag bestaat al heel lang niet meer.

Al met al vind ik dan toch dat onze tarieven duidelijker zijn dan de meesten, al zeg ik het zelf O-)
In het topic melde je 6,66 euro vaste kosten per maand, de website heeft het over 6,65 euro.

De onbelanskosten zijn variabel, dus geen zekerheid voor de klant hoe hoog deze kosten kunnen worden.

Moet wel toegeven het is elk geval duidelijk welke kosten er zijn. ;).

Gewoon sebastiaan

• Jurrid
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
Ik heb al lang dit topic gevolgd en ben sinds januari ook om naar de dynamische prijzen! Om samen met mijn vriendin dit goed te benutten heb ik een telegram kanaal gemaakt die elke dag een grafiek van gas en elektriciteit stuurt. Na aantal tweaks en testen heb ik hem nu ook publiek gemaakt: https://t.me/wattwise

Voor wie het ook leuk en handig vindt :)

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
Jurrid schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:22:
Ik heb al lang dit topic gevolgd en ben sinds januari ook om naar de dynamische prijzen! Om samen met mijn vriendin dit goed te benutten heb ik een telegram kanaal gemaakt die elke dag een grafiek van gas en elektriciteit stuurt. Na aantal tweaks en testen heb ik hem nu ook publiek gemaakt: https://t.me/wattwise

Awesome! Alleen jammer dat de belasting en toeslag er niet bij zit, maar die kan ik inmiddels wel een beetje dromen.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zie in diverse tabellen en excels een variabele opslag bij Zonneplan van 3ct staan. Bij Zonneplan zelf kom ik niet verder dan 0,25ct opslag (handling fee). Zit er nog iets anders in de variabele opslag?

P8

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:46
Jurrid schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:22:

Ik gebruik al enige tijd:
Actuele (inkoop) energieprijzen met deze Energie Bot, meer info op https://www.energieprijzenbot.nl https://t.me/EnergiePrijzen_bot

Super handig, alleen geen grafiek maar wel nette overzicht.

Wellicht handig om toe te voegen aan de start topic @Smuggler.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Reca26
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-02 20:38
Melvinvm schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Oeps in de haast een foutje gemaakt! Het had 0,03 euro moeten zijn oftewel 3 cent. Ik pas het aan in mijn gelinkt overzichtje.
Nee het is 0,3 cent bij zonneplan, dus niet 3 cent of 0,03 cent ;-)

[Voor 12% gewijzigd door Reca26 op 20-01-2023 10:00]

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:51
AV1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Idem hier. Op mijn vraag daarover kwam drie dagen geleden het volgende antwoord:
'Het klopt inderdaad dat je gasverbruik momenteel niet inzichtelijk is. We hebben geconstateerd dat onze website een storing heeft en zijn hier actief mee bezig om deze storing te verhelpen. Tevens hebben wij geconstateerd dat dit samenhangt met de weergave van de volgende dag voor de tarieven op onze website. We hopen dat je hier begrip voor hebt..'
Sinds 1-1-2023 heb ik enkel gas bij Easyenergy en ik zie het gasverbruik netjes op hun site:

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:21
aa4ever schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Sinds 1-1-2023 heb ik enkel gas bij Easyenergy en ik zie het gasverbruik netjes op hun site:

[Afbeelding]
Au, en ik vond 8,6 m3 op 17/01 al veel voor mijn verbruik.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-02 23:41
Montalbano schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:51:
Ik zie in diverse tabellen en excels een variabele opslag bij Zonneplan van 3ct staan. Bij Zonneplan zelf kom ik niet verder dan 0,25ct opslag (handling fee). Zit er nog iets anders in de variabele opslag?
Welke opslag bedoel je? Die van stroom is 0,247 cent ex. BTW, wat 0,3 cent incl. BTW maakt.
De opslag van gas is 5 cent incl. BTW per m³, wat Zonneplan splitst in een handling fee van 3 cent en een transport fee van 2 cent. Zie ook mijn post een paar posts terugm

• Sicco92
[...]

Het staat er een beetje multi-interpretabel, maar het is toch echt een aparte opslag. Dit staat in de pop-up:
met daarnaast een opslag van 10,89 cent/m3 incl. 21% BTW en regiotoeslag incl. BTW.
Die regiotoeslag wordt wel echt apart genoemd, en kom je op sommige andere plekken op de website ook tegen als aparte opslag. Ik vind het gek dat ze niet gewoon een bedrag noemen in de rekentool, want ik kom verder op de website ook maar 1 bedrag tegen.

• Jurrid
tjberkhof schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Awesome! Alleen jammer dat de belasting en toeslag er niet bij zit, maar die kan ik inmiddels wel een beetje dromen.
Ik kan een aanpassing doen, heb nu alleen de BTW er op te zitten. Wel zo'n reëel beeld indd!

• Sicco92
Smuggler schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:11:
[...]

Ik zie het alweer. Zal met mijn vingers volgende keer van de prijzen afblijven |:( _/-\o_

Ik zal weer eens een melding maken bij die toezichthouder. Dat het echt niet te vergelijken is voor de gewone consument.
Hehe. Nou ja, dit toont inderdaad wel aan hoe onduidelijk sommige kosten zijn. Die rekentools maken tot nu toe meer onduidelijk voor consumenten dan dat ze duidelijkheid verschaffen. Zelfs wij moeten soms 4x kijken.

Voor rekentools van dynamische leveranciers zou standaardisatie enorm helpen bij het vergelijken. Leuk dat leveranciers bijvoorbeeld een 'handling fee' of een 'opslag voor onze bedrijfsauto' hebben, dat maakt mij als consument bijzonder weinig uit. Als ze het zo willen noemen omdat ze die kosten toevallig kwijt zijn per kWh of m³, be my guest. Het zou alleen wel handig zijn als alle leveranciers duidelijk zijn over de totale variabele opslag, hoe die ook mag heten.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sicco92 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Welke opslag bedoel je? Die van stroom is 0,247 cent ex. BTW, wat 0,3 cent incl. BTW maakt.
De opslag van gas is 5 cent incl. BTW per m³, wat Zonneplan splitst in een handling fee van 3 cent en een transport fee van 2 cent. Zie ook mijn post een paar posts terugm
Ja van stroom bedoelde ik. Ik dacht in de openingspost tabel daar ook 3ct te hebben zien staan ipv 0,3ct maar dat zal ik verkeerd gelezen hebben. In de Excel die iemand hier een paar posts boven plaatste stond 3ct maar dat is inmiddels ook aangepast naar 0,3ct.

P8

• Jurrid
Jazsie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Ik gebruik al enige tijd:
Actuele (inkoop) energieprijzen met deze Energie Bot, meer info op https://www.energieprijzenbot.nl https://t.me/EnergiePrijzen_bot

Super handig, alleen geen grafiek maar wel nette overzicht.

Wellicht handig om toe te voegen aan de start topic @Smuggler.
@Smuggler Zou handig zijn om onderstaande linkjes toe te voegen aan begin van het topic;

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-02 23:09
jvanlith schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:49:
Mooi overzicht, wat ik alleen mis is dat sommige leveranciers ook geld vragen voor het terugleveren van zonnestroom. Dus als je terugleverd aan het net krijg je standaard ook het bedrag wat je zou betalen, maar bijvoorbeeld bij Frank Energie moet voor iedere teruggeleverde Kwh 3,5 betalen, dus dat wordt in mindering gebracht op het bedrag wat je krijgt. Volgens mij is er nog een die 1 cent rekent zag ik recent, maar weet niet meer wie.

Dank voor het delen.
Als ik dat soort dingen lees vraag ik mij soms af waarom er mensen bij Frank zitten. Die zijn toch relatief duurt vergeleken met ongeveer elke andere aanbieder?

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 21:43
Maar nog steeds voordeliger dan Eneco en Vattenfall en dan vinden mensen het al snel best. Het is ook niet heel duidelijk inzichtelijk wat het echt kost vaak.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-01 20:48

EmHaKa

spotswitch.net

Na wat brainstormen over hoe je in Domoticz het beste kunt schakelen op allerlei voorwaarden van de spotprijs voor elektriciteit, kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk niet zo handig is om de logica thuis bij te houden.
Je moet immers blijvend de bron van de prijzen e.d. bijhouden; best wel veel werk.
Daarom heb ik een website gemaakt die dat werk centraal doet, zodat veel meer mensen hun boilers, aquaria, enz. eenvoudig kunnen inschakelen op het meest gunstige moment van de dag. Het is nog niet klaar, maar het werkt nu en je mag het proberen.
De website heet https://spotswitch.net
Commentaar en wensen zijn zeer welkom, evenals uitwerking naar andere domotica systemen dan alleen Domoticz.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@EmHaKa Bij welke leverancier je zit maakt dus helemaal niets uit voor aansturen automatisering.

Op pagina 11 van je PDF zie ik dat er alsnog de bron van prijzen bijgehouden moet worden, daar heb je dus niet magisch omheen gewerkt? ;)

(m.a.w. dit had toch ook gewoon in Domoticz gekund, ik mis de noodzaak van al die dependencies)

[Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2023 12:27]

- knip -

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:13
Voor de liefhebbers van de glazen bol: Kans op lage prijzen zondag ochtend 06h00. Rest van weekend drama en al helemaal maandag.

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:12
mathijshooi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:30:
Voor de liefhebbers van de glazen bol: Kans op lage prijzen zondag ochtend 06h00. Rest van weekend drama en al helemaal maandag.
Gewoon benieuwd , waar baseer je dit op? Alleen weer en vraag of heb je nog meer info?

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:26
Glazen bol nu wel op NL afgestemd? Ipv Duitsland

• mathijshooi
Hathi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:54:
Glazen bol nu wel op NL afgestemd? Ipv Duitsland
De bol kijkt helaas alleen naar Duitsland.

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:26:
Op pagina 11 van je PDF zie ik dat er alsnog de bron van prijzen bijgehouden moet worden, daar heb je dus niet magisch omheen gewerkt? ;)

(m.a.w. dit had toch ook gewoon in Domoticz gekund, ik mis de noodzaak van al die dependencies)
Er is geen enkele dependency van bron prijzen, alleen het overnemen van uitgewerkte condities ieder uur van een website die nooit meer zomaar anders wordt.
Dus 1x dit script aanmaken, en nooit meer hoeven aanpassen. (set and forget)

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
mathijshooi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:55:
[...]

De bol kijkt helaas alleen naar Duitsland.
Even een nieuwe batterij in doen, of een net adapter op dynamische energie.

• Raymond P
  • Nu online
EmHaKa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Er is geen enkele dependency van bron prijzen, alleen het overnemen van uitgewerkte condities ieder uur van een website die nooit meer zomaar anders wordt.
Dat zie ik anders. Niet dat dat uitmaakt, succes ermee. :)

- knip -

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-02 15:28

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

michelc85 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Gewoon benieuwd , waar baseer je dit op? Alleen weer en vraag of heb je nog meer info?
Windy
Energieweerbericht

Meer glazen bollen kon ik eerder niet vinden.

Waarom het nu duurder is wel, meer gas nodig:

https://energieopwek.nl/
https://app.electricitymaps.com/zone/NL

En nog de kale prijs voor morgen:

EPEX

[Voor 19% gewijzigd door jusch op 20-01-2023 13:23]

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
TheBrut3 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Als ik dat soort dingen lees vraag ik mij soms af waarom er mensen bij Frank zitten. Die zijn toch relatief duurt vergeleken met ongeveer elke andere aanbieder?
Dat komt omdat bij elke energievergelijker waar ze dynamische tarieven aanbieden Frank met het laagste bedrag komt. En dat komt weer omdat Frank in de rekentool ongeveer de huidige tarieven gebruikt.
Je kan in die tool ook niet zien waar het bedrag uit opgebouwd is.

• Raymond P
  • Nu online
@jusch Ik gebruik deze.

fwiw, gezien de Franse kerncentrales weer lekker (beginnen te) draaien en er export is had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat het tarief zo hoog zou klimmen.
Morgen in ieder geval weer wat goedkoper.

- knip -

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-02 23:09
mathijshooi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:30:
Valt toch ook wel mee? Morgen zitten de meeste uren tussen de 30 en 35 cent, niet slecht voor een koude en windstilledag.
hremijn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:
Dat komt omdat bij elke energievergelijker waar ze dynamische tarieven aanbieden Frank met het laagste bedrag komt.
Dat verklaart een hoop.

• Raymond P
  • Nu online
Na 8 dagen een reactie van Groenestroomlokaal betreft m'n netbeheerkosten en capaciteitstarief gas.
En daarmee is m'n herroepingsrecht dus verlopen.

Volgens Groenestroomlokaal is de netbeheerder volledig verantwoordelijk. Uiteraard Stedin gesproken, die meldt vrolijk dat de energieleverancier een tarief opvraagt op basis van het door de leverancier bepaalde/berekende verbruik.
Volgens Stedin kan Groenestroomlokaal hun fout corrigeren bij hun leveranciersdesk.

Ik zie het somber in. -O- Dus maar weer overstappen, maar waar parkeer je laagverbruik gas?
Saillant detail: ik betaal al een poos het tarief wat hoort bij <500m3 bij verschillende leveranciers.

@Melvinvm Waarom is dat bij jullie 17.25 (Stedin) als ik een berekening doe? :9

- knip -

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:50
Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:14:
Na 8 dagen een reactie van Groenestroomlokaal betreft m'n netbeheerkosten en capaciteitstarief gas.
En daarmee is m'n herroepingsrecht dus verlopen.

Volgens Groenestroomlokaal is de netbeheerder volledig verantwoordelijk. Uiteraard Stedin gesproken, die meldt vrolijk dat de energieleverancier een tarief opvraagt op basis van het door de leverancier bepaalde/berekende verbruik.
Volgens Stedin kan Groenestroomlokaal hun fout corrigeren bij hun leveranciersdesk.

Ik zie het somber in. -O- Dus maar weer overstappen, maar waar parkeer je laagverbruik gas?
Saillant detail: ik betaal al een poos het tarief wat hoort bij <500m3 bij verschillende leveranciers.

Hmm, daar heb ik niet eens aan gedacht; even gecheckd, ANWB heeft gewoon mijn opgegeven verbruik van 300 m3 gebruikt en komt dan op SJV < 500 m3 capaciteitstarief terecht. Mooi, dat is correct.

• Raymond P
  • Nu online
@w00key Klopt het tarief ook?
Want ondanks dat er in mijn contract nu <500m3 staat en de prijsopbouw gedaan is op de door mij opgegeven 300m3 wordt er met het verkeerde tarief gerekend.

- knip -

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jusch schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Windy
Energieweerbericht

Meer glazen bollen kon ik eerder niet vinden.
Ik vind deze ook wel aardig, elke donderdag een visie op de gas en elektriciteitsprijs voor de komende tijd

https://www.agro-energy.n...bodem-bereikt-marktvisie/

• Bezzerk
w00key schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Hmm, daar heb ik niet eens aan gedacht; even gecheckd, ANWB heeft gewoon mijn opgegeven verbruik van 300 m3 gebruikt en komt dan op SJV < 500 m3 capaciteitstarief terecht. Mooi, dat is correct.
Dat gegeven krijgen ze van de netbeheerder.

Ik heb ook 300 m3 ingegeven als jaarverbruik, maar omdat ik nog niet zo lang geleden nog meer dan dat verbruikte, sta ik bij Liander nog onder de hogere categorie ingeschreven.
Zodra liander dat voor mij heeft bijgesteld (achteraf en niet met terugwerkende kracht) ga ik minder aan anwb af hoeven dragen.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:03
Ik ben na twee maanden helemaal gestopt met kijken naar de elektra-prijs. Er is maar een beperkt aantal apparaten dat kan draaien in de goedkope uren en na twee maanden weet ik echt wel dat de wasmachine en vaatwasser om 03.00 moeten starten.

Het grote voordeel zit hem in de lagere tarieven vergeleken met vaste tarieven. Dat Budget-energie onder de 40ct duikt, geeft ook al aan dat het maandgemiddelde hier ook onder gaat komen en dat in de winter.

• Raymond P
  • Nu online
@Bezzerk ANWB doet daar iig niets mee in de rekentool al is er wel een toggle voor.

In m'n contract staat overigens ook de netbeheerkosten van 17.25, dus ik had het vóór m'n eerste factuur kunnen spotten. Mja, wie kijkt daar nou naar als de rest klopt.

https://tweakers.net/i/yHy8_TI9xPmWSj-W34qZf30owfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Aqh4uSVrawsQDR8buA5zI1x0.png?f=user_large

- knip -

• mathijshooi
TheBrut3 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Valt toch ook wel mee? Morgen zitten de meeste uren tussen de 30 en 35 cent, niet slecht voor een koude en windstilledag.

[...]

Dat verklaart een hoop.
Ik heb het over zondag :p

• Melvinvm
  • Laatst online: 31-01 17:36

Melvinvm

FD: All in power CEO

Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:14:
In de offertefase is het voor een nieuwe leverancier niet mogelijk om de zogenaamde captar te zien dus zijn we/ze overgeleverd aan wat de klant opgeeft. Als je overstapt kunnen we pas zien wat voor een aansluiting je hebt. Wij hebben ons eigen facturatiesysteem gebouwd en brengen 1 op 1 in rekening wat wij voor een ean gefactureerd hebben gekregen van de netbeheerder. Als jouw SJV te hoog staat ingesteld waardoor je netbeheerkosten hoger uitvallen kunnen we via een service desk een verzoek doen bij de netbeheerder om het aan te passen. Doen we graag <3

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 20:59
EmHaKa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Werkt super, de spotprijzen komen van 3 verschillende bronnen, redundant dus, het enige waar een afhankelijkheid in zit is of de website in de lucht blijft, er zijn geen kosten, dit is dus perfect voor “semi” handige tweakers zoals ik die wel kunnen kopiëren en plakken maar niet kunnen “programmeren”

Ik laad mijn auto een aantal weken goedkoop en ga dit nu uitbreiden met luchtreniging, vijverpomp, waterbed, telefoon, ipad Iwatch, fiets etc.

Ik ben er heel blij mee plug and play 👍

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27

Hari-Bo

F5 addict

Wat ik lees in verscheidene topis is dat de prijsweergave van de dynamische uurtarieven niet compleet zijn. Hoe moet ik onderstaande tarieven correct berekenen, want incl BTW is dus niet het hele plaatje qua prijsstelling?

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32
Hari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:37:
Wat ik lees in verscheidene topis is dat de prijsweergave van de dynamische uurtarieven niet compleet zijn. Hoe moet ik onderstaande tarieven correct berekenen, want incl BTW is dus niet het hele plaatje qua prijsstelling?
Wat correct is hangt van je vergelijkingsmateriaal af. Elke leverancier rekent variabele kosten per kWh en vaste kosten per dag/maand. Daarnaast heb je te maken met de netwerkkosten. Afhankelijk van de prijs waarmee je vergelijkt moet je die zaken wel of niet meenemen.

• Hari-Bo

Hari-Bo

F5 addict

eborn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Wat correct is hangt van je vergelijkingsmateriaal af. Elke leverancier rekent variabele kosten per kWh en vaste kosten per dag/maand. Daarnaast heb je te maken met de netwerkkosten. Afhankelijk van de prijs waarmee je vergelijkt moet je die zaken wel of niet meenemen.
Bedankt voor de toelichting. :)

• eborn
  • Laatst online: 11:32
Hari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Bedankt voor de toelichting. :)
Je kunt het beste de energiebelasting (en de jaarlijkse vermindering energiebelasting) buiten beschouwing laten, aangezien die voor alle aanbieders gelijk zullen zijn. In het geval van ANWB moet je dus de inkoopkosten meerekenen. De € 0.15246 per kWh betaal je bij een partij als Essent net zo goed.

Zolang je die bedragen vergelijkt, is er niets aan de hand. Je moet je dan dus alleen niet rijk rekenen door de energiebelasting buiten beschouwing te laten. In mijn geval (4.900kWh) betaal ik €747 per jaar energiebelasting en daar gaat €596 per jaar vanaf. Het restant moet je dan delen over je verbruik, waardoor je de opslag per kWh kunt meerekenen.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:04

[Afbeelding]
Het lijstje op https://enever.nl/ wordt gezien als betrouwbaar en correct, zie kopje Huidige stroomprijzen.

Kan je eens kijken wat jij voor prijs in je app ziet en in het lijstje van Enever ?

• Hari-Bo

Hari-Bo

F5 addict

mazzoop80 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Het lijstje op https://enever.nl/ wordt gezien als betrouwbaar en correct, zie kopje Huidige stroomprijzen.

Kan je eens kijken wat jij voor prijs in je app ziet en in het lijstje van Enever ?
Wat ik zie in de ANWB app is in mijn vorige post te zien.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 22:44
Vraagje, weet iemand waarom er ooit gekozen is om de energiebelasting fixed te maken per kWh/m3?
Hiermee wordt de prikkel voor het gebruiken van energie bij lage tarieven gedeeltelijk weggenomen.
Ik kom hiermee vanwege de bodemprijzen die sinds 1 januari verdubbeld zijn (was ~7 cent, is nu ~15 cent).
Tevens neem het plafond nog meer van deze prikkels weg.

Stel die 15 cent zou de belasting zijn bij de maximale prijs (dus nu plafond van 40 cent/kWh). Daar hoort een prijs bij van 25 cent: 1,60 x 25 cent = 40 cent. Dat betekent dus 60% energiebelasting bovenop die 25 cent.
Als dat als percentage gehanteerd zou worden ipv fixed, dan zou dat progressief werken. Dus op plafondtarief is het hetzelfde, maar bij lagere prijzen is de belasting ook lager.

Dus meer prikkel om energie te gebruiken bij lagere prijzen (== ontlasten van het net, etc).

Ik zit sinds november leuk bij Zonneplan, maar merk dat ik sinds de dalen en pieken veel dichter bij elkaar liggen vanaf 1 januari steeds vaker denk: het interesseert me minder, ik ga ook minder dingen 'slim' plannen want het maakt toch niet zo veel meer uit.... dat kan toch niet de bedoeling zijn...? :?

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:03
usr-local-dick schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:17:
Vraagje, weet iemand waarom er ooit gekozen is om de energiebelasting fixed te maken per kWh/m3?
Hiermee wordt de prikkel voor het gebruiken van energie bij lage tarieven gedeeltelijk weggenomen.
Ik kom hiermee vanwege de bodemprijzen die sinds 1 januari verdubbeld zijn (was ~7 cent, is nu ~15 cent).
Tevens neem het plafond nog meer van deze prikkels weg.

Stel die 15 cent zou de belasting zijn bij de maximale prijs (dus nu plafond van 40 cent/kWh). Daar hoort een prijs bij van 25 cent: 1,60 x 25 cent = 40 cent. Dat betekent dus 60% energiebelasting bovenop die 25 cent.
Als dat als percentage gehanteerd zou worden ipv fixed, dan zou dat progressief werken. Dus op plafondtarief is het hetzelfde, maar bij lagere prijzen is de belasting ook lager.

Dus meer prikkel om energie te gebruiken bij lagere prijzen (== ontlasten van het net, etc).

Ik zit sinds november leuk bij Zonneplan, maar merk dat ik sinds de dalen en pieken veel dichter bij elkaar liggen vanaf 1 januari steeds vaker denk: het interesseert me minder, ik ga ook minder dingen 'slim' plannen want het maakt toch niet zo veel meer uit.... dat kan toch niet de bedoeling zijn...? :?
Volgens de marketing van de overheid is het om besparen aan te moedigen. Het gaat volgens de overheidsmarketing dus om minder energie gebruiken, ongeacht de bron - want stel we gebruiken in de toekomst kerncentrales, windmoles en zonnepanelen om 100% van onze energie op te wekken, dan is die belasting er nog.

Maar het brengt nog een ander voordeel voor de overheid met zich mee, het levert bakken met geld op. Lekker graaien in de portemonnee van de burger, die kan zich er toch niet tegen verzetten. :P

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Raymond P
  • Nu online
@usr-local-dick Omdat het vaststellen van een belastingvrije basisbehoefte dan lastiger is?

Persoonlijk heb ik weinig trek in een procentueel tarief. Ik zie liever verbruikschijven met aparte tarieven.

- knip -

• w00key
Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:26:
@w00key Klopt het tarief ook?
Want ondanks dat er in mijn contract nu <500m3 staat en de prijsopbouw gedaan is op de door mij opgegeven 300m3 wordt er met het verkeerde tarief gerekend.
Oh, hmm... Dat staat op 10.28 per maand, denk het?

Anderen zeggen dat het wel van Stedin komt, naja, die moeten de data wel hebben, zij lezen die slimme meters uit... Oh well, ben blij dat het goed gaat maar heb geen idee meer waar je precies moet zijn om het te fixen.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 15:59

Er is ook een variabele belasting, dat is de 21% BTW. Die vaste belasting is bedoeld om algemeen te besparen, niet per se om verbruik te schuiven. Voor deze gascrisis scheelde piek en daltarief maar 2 cent ofzo, dus nog veel minder dan nu. De populariteit van een dynamisch contract is ook vrij nieuw. Maar de meeste mensen zitten nog op een variabel contract met piek/daltijden, ze kunnen beter die tijden eens aanpassen zodat ze beter kloppen met de markt. (middagdip in zomer, en za-och/za-avond/zon-avond zijn eigenlijk ook altijd duur).

• mazzoop80
Hari-Bo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Wat ik zie in de ANWB app is in mijn vorige post te zien.
Precies mijn punt...

zie jij zelf dezelfde prijs voor het huidige uur in de app van anwb en op Enever ? Of zit daar (wat ik vermoed) een verschil in ?

• Raymond P
  • Nu online
w00key schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Oh, hmm... Dat staat op 10.28 per maand, denk het?

Anderen zeggen dat het wel van Stedin komt, naja, die moeten de data wel hebben, zij lezen die slimme meters uit... Oh well, ben blij dat het goed gaat maar heb geen idee meer waar je precies moet zijn om het te fixen.
Yep, dat tarief klinkt plausibel (excl btw). Dat gaat bij ANWB dus wel goed, of het gaat nu enkel bij mij verkeerd. :)

Voor een fix moet je dus bij de leverancier zijn volgens netbeheerder én Melvinvm.
Ik wacht even het antwoord af van Groenestroomlokaal (als ik het geduld op kan brengen).

- knip -

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 20:59

[Afbeelding]
https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/

[Voor 4% gewijzigd door famrossel3 op 20-01-2023 21:34]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:46
Morgen gemiddeld hogere prijzen, en dankzijk de sneeuw doet PV ook helemaal niks :+.

Denk dat mijn gemiddelde van 25ct de kWh omhoog gaat...
Wat een verschrikkelijke achtergrond, lekker "duidelijk" :9~.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

Dat was een "geheime" link ter controle van de prijzen voor de beta-gebruikers.
Niet voor publicatie bedoeld, daarom nu aangepast...

[Voor 45% gewijzigd door EmHaKa op 20-01-2023 21:37]

• Bezzerk
Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Voor een fix moet je dus bij de leverancier zijn volgens netbeheerder én Melvinvm.
Ik wacht even het antwoord af van Groenestroomlokaal (als ik het geduld op kan brengen).
Welk tarief hanteerde je vorige leverancier?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:08
Zowel voor de overheid als de burger is dat wel zo prettig. De overheid krijgt een vaste hoeveelheid geld (als verbruik gelijk blijft). Dus niet dat als de prijzen omhoog gaan er opeens teveel belasting geheven wordt. Zie bijv. het hele WOZ-circus.

Voor de burger geldt hetzelfde: als de prijzen opeens omhoog gaan, dan blijft in ieder geval de belasting gelijk. Helaas gaat de BTW natuurlijk wel mee omhoog.

Blijft over dat er bij lage prijzen rare dingen gebeuren. Maar eigenlijk geeft dat gewoon aan dat de belasting op elektriciteit gewoon veel te hoog is. Belasting op gas is eigenlijk veel te laag als je de energieinhoud van een m3 gas vergelijkt met een kWh stroom.

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:29
Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
@usr-local-dick Omdat het vaststellen van een belastingvrije basisbehoefte dan lastiger is?

Persoonlijk heb ik weinig trek in een procentueel tarief. Ik zie liever verbruikschijven met aparte tarieven.
Als je werkt met schijven zullen mensen minder snel de overstap maken naar elektrisch, tenzij je in een lagere schijf komt als je meer gaat verbruiken.

• Raymond P
  • Nu online
Bezzerk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:38:
[...]

Welk tarief hanteerde je vorige leverancier?
M'n huidige (ben nog niet over) 12.29 voor januari (2023) wat grofweg overeen komt met de 147.49 die Stedin dicteert voor <500m3 per jaar.

Ook in '22 heb ik het <500 tarief betaald. Ik maak geen denk of rekenfout met btw of nieuwe tarieven.

@Mars2020 Met schijven kan je de basisbehoefte laag (blijven) belasten en daarbovenop exponentieel stapelen. Volledig overstappen op stroom is niet overal haalbaar (zoals bij mij).
Als er een procentuele opslag komt krijg je situaties waar de basis plotseling niet betaalbaar meer is door marktwerking.
Als je de gehele meuk nationaliseert en mij de komende 15 jaar een stabiel (en laag genoeg) tarief biedt dan ga ik geheel mee in zo'n oplossing. :)

- knip -

• mathijshooi
Iemand hier die zowel de zonneplan p1 meter als Homewizard p1 meter via deze splitter heeft werken op een oude slimme meter die geen stroom geeft in de p1 poort? https://www.elektramat.nl...luiting-2-2x-rj11-female/

Wanneer beide apparaten in de splitter zitten werkt de zonneplan unit niet. Wanneer de Homewizard p1 meter uit de splitter wordt gehaald werkt de zonneplan unit wel.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:44
mathijshooi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:26:
Iemand hier die zowel de zonneplan p1 meter als Homewizard p1 meter via deze splitter heeft werken op een oude slimme meter die geen stroom geeft in de p1 poort? https://www.elektramat.nl...luiting-2-2x-rj11-female/

Wanneer beide apparaten in de splitter zitten werkt de zonneplan unit niet. Wanneer de Homewizard p1 meter uit de splitter wordt gehaald werkt de zonneplan unit wel.
Dat is geen echte p1 splitter. Hiermee hang je beiden volledig elektrisch aan elkaar en dat werkt alleen in heel specifieke gevallen afhankelijk van de aangesloten metertjes. Zet er een echt splitter tussen.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-02 21:54

Je zou dan een actieve splitter moeten hebben, zie: https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/
Dit gebruik ik met Tibber en HomeWizard, werkt goed! als je in een geval voor wat voor reden te weinig stroom geleverd krijgt vanuit je slimme meter kan je een externe accu/adapter eraan hangen via usb c

Alleen.... Het is niet goedkoop.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:15
Zag vandaag de volgende 2 berichten op nu.nl
Het meeste staat al her en der op Tweakers, echter zijn dit leuke stukjes om aan niet Tweakers te laten lezen.

https://www.nu.nl/klimaat...rdelig-als-het-lijkt.html
https://www.nu.nl/wonen/6...ische-energieprijzen.html

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-02 22:01
Daar komt Zonneplan goed uit zie ik.
Ik had wel verwacht dat al veel meer Nederlanders overgestapt zouden zijn naar dynamische tarieven. Het zijn er blijkbaar pas 300.000. Wel goed dat ze benadrukken dat je nog niet goed kunt vergelijken. Daar moeten ze strenger op controleren.

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 22:08
romon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Ik heb een Tesla en Volkswagen die allebei werken. Mijn Alfen evse integreert nergens mee, maar dat is dus geen probleem.
Ik heb een Easee laadpaal. Dus die integreert met Tibber

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:41
Kogel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Ik heb een Easee laadpaal. Dus die integreert met Tibber
Fijn als dat ook werkt! Met die paal heb je de meeste opties denk ik. Heeft alleen geen back office meen ik?

Ik reageerde origineel vooral op de tip van @mr.DJ95 over Gridio. Die app was nog niet genoemd in dit topic en brengt (vind ik) handige extra functionaliteiten tov de reeds bekende opties (Jedlix, Tibber). Met name de maximum prijs waarvoor je wil laden en meerdere auto's kunnen toevoegen.

Mijn situatie is twee auto's en een Alfen laadpunt, dus Gridio voegt dan iets toe. De Alfen is nergens aan te koppelen en in Jedlix kun je maar één auto tegelijkertijd toevoegen. Daarnaast hoef ik niet iedere volgende ochtend een volle accu, dus max prijs is een leuke extra optie om mee te spelen.

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Iemand hier die zowel de zonneplan p1 meter als Homewizard p1 meter via deze splitter heeft werken op een oude slimme meter die geen stroom geeft in de p1 poort?
Heb dezelfde combi hier thuis, Mijn meter heeft DSMR 4.2. Heb een splitter aan moeten schaffen die ook meteen de stroomvoorziening levert

Tech4U poortsplitter

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:20
Al vaker benoemd maar dit is een erg fijne splitter:

https://www.7er.nl/viewtopic.php?t=3

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:19
[...]

Ik heb bij Zonneplan ook nog een handling fee van 0,003 ct per kwh en m3 staan.. zie hieronder:

Tarief Uurprijs per kWh
EPEX Day Ahead
Handling fee: € 0,003 per kWh
Vaste leveringskosten: € 6,25 per maand
Overheidsheffingen en netbeheerkosten
Energiebelasting: € 0,15245 per kWh
Vermindering energiebelasting: € -49,74 per maand
Netbeheerkosten: € 27,16 per maand

Gas - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Tarief Dagprijs per m³
PEGAS EGSI TTF Day Ahead
Handling fee: € 0,03 per m³
Transportkosten: € 0,02 per m³
Energiebelasting: € 0,59266 per m³
Netbeheerkosten: € 16,96 per maand

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Energie tegen marktprijzen dat is niet altijd zo voordelig als het lijkt
Grote verschillen in verborgen kosten

Die opslagen lopen flink uiteen, blijkt uit een vergelijking door NU.nl. Frank Energie vraagt een meer dan vijf keer zo hoge inkoopvergoeding voor gas (26 cent) als de goedkoopste leverancier (5 cent). Ook bij elektriciteit zijn de verschillen groot: Vrijopnaam vraagt 3,15 cent per kilowattuur, zestien keer zo veel als de goedkoopste leverancier (0,2 eurocent).

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 19:25
Lijkt wel of dir artikel is geschreven door de grote 3. Ze zien veel klanten weglopen op t moment en komen nu met zon artikel

• w00key
Nog steeds duidelijker dan de € 0,82899 van Eneco's modelcontract 🤣

Raar verhaal, hoezo moet iedereen opeens verantwoorden waar ze het geld aan uitgeven, of het klantenservice of wanbetalingen zijn, of pure winst? Het gaat nog steeds om max 3 cent per kWh en vergeleken met de rest is dynamisch tot 50 cent goedkoper.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
alki schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Lijkt wel of dir artikel is geschreven door de grote 3. Ze zien veel klanten weglopen op t moment en komen nu met zon artikel
Ik was al op zoek naar de 'advertorial' tag...

https://www.socialcooling.com/

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 10:12
Per 19-02 ga ik als het goed is ook dynamisch profiteren :p

Nu nog een vast contract bij Pure Energie (0,23/kWh)

Per 19-02 ga ik bij Next Energy afnemen.
Ben benieuwd, dit topic net ontdekt dus die gaat in de bookmarks :D

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik zag het meer voor dit topic, dat je bewust moet zijn van de verschillen tussen de verschillende aanbieders van dynamische tarieven. Blijkbaar heeft tibber de minste opslag voor elektriciteit. Maar ik weet niet van de vaste kosten, maar voor sommige kunnen de opslag kosten wel belangrijk zijn voor de keuze welke dynamische aanbieder. Maar die prijzen staan in de topic start mooi opgesomd. _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-01-2023 13:56]

• anboni
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Nog steeds duidelijker dan de € 0,82899 van Eneco's modelcontract 🤣

Raar verhaal, hoezo moet iedereen opeens verantwoorden waar ze het geld aan uitgeven, of het klantenservice of wanbetalingen zijn, of pure winst? Het gaat nog steeds om max 3 cent per kWh en vergeleken met de rest is dynamisch tot 50 cent goedkoper.
Het gaat er natuurlijk niet zozeer om het moeten verantwoorden. Ze claimen tegenover hun (potentiele) klanten dat ze geen winst maken op je verbruik, terwijl sommige partijen dat dus wel doen. Dan zou het netter zijn om te zeggen dat ze de actuele prijs doorberekenen, verhoogd met een kleine marge voor (inkoop|onbalans|administratie|winst)

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:55:
Ik zag het meer voor dit topic, dat je bewust moet zijn van de verschillen tussen de verschillende aanbieders van dynamische tarieven. Blijkbaar heeft tibber de minste opslag voor elektriciteit. Maar ik weet niet van de vaste kosten, maar voor sommige kunnen de opslag kosten wel belangrijk zijn voor de keuze welke dynamische aanbieder. Maar die prijzen staan in de topic start mooi opgesomd. _/-\o_
Dit geldt voor variabele en vaste energiecontracten net zo goed. Helemaal nu sommige variabele contracten iedere maand hun prijzen gaan aanpassen. Misschien moeten ze daar is een artikel over maken.

• Supreme_One
  • Laatst online: 03-02 15:14
Zijn hier ook de netbeheerkosten per dag en leveringskosten per dag inbegrepen?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 19:25
Supreme_One schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:18:
[...]

wel incl alle belastingen

• anboni
Supreme_One schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Hoe zie je dat precies voor je? Dagtarieven verdelen over een totaal random en volledig onbekend aantal kWh?

• anboni
alki schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:24:
[...]

wel incl alle belastingen
Erm.. Nee, die grafieken zijn zonder belasting en bijkomende kosten. Dit is de pure beursprijs (zoals er ook direct onder staat). De tabellen aan de rechterkant tonen wel per leverancier de actuele prijzen inclusief alles.

• Supreme_One
  • Laatst online: 03-02 15:14
anboni schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Erm.. Nee, die grafieken zijn zonder belasting en bijkomende kosten. Dit is de pure beursprijs (zoals er ook direct onder staat). De tabellen aan de rechterkant tonen wel per leverancier de actuele prijzen inclusief alles.
Daar vroeg ik ook naar. Je zegt het nu zelf inclusief alles

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 21:43
Lifestyle71 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb bij Zonneplan ook nog een handling fee van 0,003 ct per kwh en m3 staan.. zie hieronder:

Tarief Uurprijs per kWh
EPEX Day Ahead
Handling fee: € 0,003 per kWh
Energiebelasting: € 0,15245 per kWh
Vermindering energiebelasting: € -49,74 per maand
Netbeheerkosten: € 27,16 per maand

Gas - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Tarief Dagprijs per m³
PEGAS EGSI TTF Day Ahead
Handling fee: € 0,03 per m³
Transportkosten: € 0,02 per m³
Energiebelasting: € 0,59266 per m³
Netbeheerkosten: € 16,96 per maand
Van stroom is 0,3ct en van gas is 3ct. Niet 0,003 ct, belangrijk verschil :+
Bij gas komt er nog 2ct bij trouwens, voor een totaal van 5ct per m3.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:03
[...]

Gewoon propaganda inderdaad. Ze vertellen je er niet bij dat ook met de hoge opslag die Frank rekent ze flink goedkoper zijn dan EVE (Eneco, Vattenfall, Essent). :P

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:26
Ook dat valt toch wel mee? Tussen 17:00 en 20:00 wat aan de hoge kant, maar zo extreem is het zondag ook niet. En zo heel goedkoop is het om 06:00 nou ook niet.
Die glazen bol voorspellingen vallen me wel een beetje tegen eigenlijk.

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 22:08
Middag, Toch nog even een vraagje. Ik heb mij aangemeld bij Tibber en ga dat zo ook doen voor ANWB (gas). Nu gaat Tibber in op 5 feb. echter ik lees dat de ingangsdatum afhankelijk is van mijn huidige contract. Maar ik wil niet wachten tot mijn contract afloopt en zsm over. Dus per die 5 feb. Dat kan toch gewoon? Alleen betaal ik dan die boete van 50 Euro per product?

Waarom staat er dan op de site van Tibber dat het in principe pas ingaat per einde contract van je huidige leverancier?

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-01 22:47
[...]

Nee, dat is het niet... (en het is ook geen propaganda)
De strekking van het artikel is, dat de dynamische leveranciers, onvoldoende duidelijk maken welke kosten zij in rekening brengen 'bovenop' de inkoopprijs (beursprijs) per kWh/m3 (als onderdeel van de variabele kosten).
Bij sommige staat het, na wat zoeken, nog op de website. Bij andere geheel niet. Niet erg transparant dus.
En deze 'marge' verschilt dus nogal per dynamische leverancier (bij een wat groter verbruik, tikt dat aan).

De slogan "Energie tegen inkoopprijs" is nog steeds waar, maar alleen als daarbij ook duidelijk is aangegeven hoe de extra kosten zijn opgebouwd die in rekening worden gebracht 'bovenop' de algemeen tot stand gekomen markt-/beursprijs (Epex, etc.).
Deel de kritiek/boodschap van dhr. Ferwerda (als vertegenwoordiger vd dynamische leveranciers) uit het artikel volledig! Ben zelf al > 5 jaar dynamische klant, maar dit is wat er in algemene zin echt aan schort.

De tabel uit de OP van dit topic vervult dus een heel nuttige functie! En als je dan ziet met welke moeite deze gegevens bij elkaar verzameld moeten worden (o.a. bevestiging door klanten van een bepaalde leverancier), dan zegt dat eigenlijk genoeg.

Het artikel is dus geen oproep 'tegen' dynamische leveranciers, maar een oproep om als branche te verbeteren (volwassener te worden).

[Voor 6% gewijzigd door Simmersnie op 21-01-2023 15:21]

• mathijshooi
Hathi schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Ook dat valt toch wel mee? Tussen 17:00 en 20:00 wat aan de hoge kant, maar zo extreem is het zondag ook niet. En zo heel goedkoop is het om 06:00 nou ook niet.
Die glazen bol voorspellingen vallen me wel een beetje tegen eigenlijk.
Het is een Duitse bol hè. Daar is morgen tussen tussen 5 en 6 wel een dip te zien. En de bol had het over hogere prijzen voor maandag. Niet dat zondag hoog zou zijn.

• mightym
  • Laatst online: 09:42

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Kogel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:05:
Middag, Toch nog even een vraagje. Ik heb mij aangemeld bij Tibber en ga dat zo ook doen voor ANWB (gas). Nu gaat Tibber in op 5 feb. echter ik lees dat de ingangsdatum afhankelijk is van mijn huidige contract. Maar ik wil niet wachten tot mijn contract afloopt en zsm over. Dus per die 5 feb. Dat kan toch gewoon? Alleen betaal ik dan die boete van 50 Euro per product?

Waarom staat er dan op de site van Tibber dat het in principe pas ingaat per einde contract van je huidige leverancier?
ff mailen of chatten met een medewerker en je kan over 2 dagen al om. Moet je wel afzien van je bedenktermijn, maar je kan toch op ieder moment weg bij Tibber.. als je dat nog zou willen ;)

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:09
Simmersnie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Nee, dat is het niet... (en het is ook geen propaganda)
De strekking van het artikel is, dat de dynamische leveranciers, onvoldoende duidelijk maken welke kosten zij in rekening brengen 'bovenop' de inkoopprijs (beursprijs) per kWh/m3 (als onderdeel van de variabele kosten).
Bij sommige staat het, na wat zoeken, nog op de website. Bij andere geheel niet. Niet erg transparant dus.
En deze 'marge' verschilt dus nogal per dynamische leverancier (bij een wat groter verbruik, tikt dat aan).

De slogan "Energie tegen inkoopprijs" is nog steeds waar, maar alleen als daarbij ook duidelijk is aangegeven hoe de extra kosten zijn opgebouwd die in rekening worden gebracht 'bovenop' de algemeen tot stand gekomen markt-/beursprijs (Epex, etc.).
Deel de kritiek/boodschap van dhr. Ferwerda (als vertegenwoordiger vd dynamische leveranciers) uit het artikel volledig! Ben zelf al > 5 jaar dynamische klant, maar dit is wat er in algemene zin echt aan schort.

De tabel uit de OP van dit topic vervult dus een heel nuttige functie! En als je dan ziet met welke moeite deze gegevens bij elkaar verzameld moeten worden (o.a. bevestiging door klanten van een bepaalde leverancier), dan zegt dat eigenlijk genoeg.

Het artikel is dus geen oproep 'tegen' dynamische leveranciers, maar een oproep om als branche te verbeteren (volwassener te worden).
Bij dynamisch had ik ook gezien energie tegen een marktprijs en ze vangen een vast bedrag per maand en dat is de winst (zo word het geadverteerd). Maar dit blijkt door de onbalanskosten en dergelijke verborgen te zijn. Het is geen voor mij enkel probleem en elke bedrijf moet verdienen maar wees daar gewoon eerlijk over. Maar het gaat naar mijn idee verder. Tibber krijgt geleverd van een zonnepark en er is niet altijd zon. Ik heb sterk de indruk dat ze hetzelfde systeem gebruiken als de datacenters. Die spreken een bedrag af met een windmolenparkhouder tegen een bizar lage prijs ook als ze het dure gas energie gebruiken. Iemand moet dat verschil betalen en waarschijnlijk is de overheid het of energieleverancier.

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:29
Raymond P schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:41:
[...]
@Mars2020 Met schijven kan je de basisbehoefte laag (blijven) belasten en daarbovenop exponentieel stapelen. Volledig overstappen op stroom is niet overal haalbaar (zoals bij mij).
Als er een procentuele opslag komt krijg je situaties waar de basis plotseling niet betaalbaar meer is door marktwerking.
Als je de gehele meuk nationaliseert en mij de komende 15 jaar een stabiel (en laag genoeg) tarief biedt dan ga ik geheel mee in zo'n oplossing. :)
Er zijn natuurlijk genoeg mensen die wel de mogelijkheid hebben om volledig over te stappen op volledig elektrisch. Daarbij moet je niet alleen aan een warmptepomp denken maar ook elektrische auto’s.
Door extra belasting te heffen als je meer verbruikt ga je zowel de overstap naar warmptepomp als naar EV niet mee helpen. Dat is immers verbruik boven de basisbehoefte die iedereen al heeft.
De verdubbeling van energiebelasting voor dit jaar werkt al niet mee. De belasting die ik nu betaal is vrijwel hetzelfde als het all-in tarief wat ik afgelopen zomer betaalde met mijn vaste contract.

Zoals je aangeeft is nationaliseren van de productie wellicht een goed idee om de inkoop laag te houden. Dan weet de overheid ook direct wat de energiebedrijven er aan toeslag bovenop zetten en is dan makkelijker te sturen mbt prijsplafond.

Maar om weer on-topic te komen… Dankzij de dynamische tarieven kan ik nu mijn warmptepomp en EV’s in de wat goedkopere uren aansturen/laden. Dit geeft tot nu toe een flinke besparing, dit zou teniet worden gedaan als je hoger verbruik zwaarder gaat belasten.

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 17:12
Recent overgestapt op dynamische provider (Zonneplan) maar helaas kan ik niet zo heel veel sturen in energie verbruik ondanks het feit dat ik via Homeassistant erg veel geautomatiseerd heb.

Wel kan ik mijn vaatwasser, droger en wasmachine handmatig uitstellen. Dat is ca 20% van mijn totaal verbruik. We kwamen er echter als snel achter dat het kijken in de app voor de beste prijs teveel gedoe is.

Met een beetje knutselwerk heb ik onderstaande device gemaakt dat continue de 'delay' doorgeeft welk je moet instellen voor een aankomend goedkoop slot van 2 uur. De 3 cijfers zijn de tijd binnen een 6, 12 en 24 slot (en kunnen dus ook hetzelfde zijn).

Ik heb het project een beetje proberen uit te schrijven op het homeassistant forum mocht iemand interesse hebben.

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-01 22:47
Willempie27 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Bij dynamisch had ik ook gezien energie tegen een marktprijs en ze vangen een vast bedrag per maand en dat is de winst (zo word het geadverteerd). Maar dit blijkt door de onbalanskosten en dergelijke verborgen te zijn. Het is geen voor mij enkel probleem en elke bedrijf moet verdienen maar wees daar gewoon eerlijk over. Maar het gaat naar mijn idee verder. Tibber krijgt geleverd van een zonnepark en er is niet altijd zon. Ik heb sterk de indruk dat ze hetzelfde systeem gebruiken als de datacenters. Die spreken een bedrag af met een windmolenparkhouder tegen een bizar lage prijs ook als ze het dure gas energie gebruiken. Iemand moet dat verschil betalen en waarschijnlijk is de overheid het of energieleverancier.
@Willempie27 Helemaal eens, dat is de kern: Er eerlijk over zijn!

vwbt Dat zonnepark van Tibber, datacenter etc. Ik denk dat dat ziet op Garantie van Oorsprong (gvo). maw dat je doelt op Greenwashing? Altijd echt groene stroom is het idd niet. Al is er vanwege de prijsprikkel natuurlijk wel een motivatie om zoveel mogelijk goedkope (=groene) stroom te gebruiken.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met iemand moet dat betalen?
Als de stroom duur wordt opgewekt (bv Gas), dan betalen wij dat denk ik, als afnemer (als dure component en/of pieken in de uurprijzen).

• Raymond P
  • Nu online
@Mars2020 Wat een hoger verbruik is mag imho opnieuw gedefinieerd worden. Feitelijk mag het hele riedeltje opnieuw gedefinieerd worden.

fwiw: ik heb gedaan wat ik kon de afgelopen jaren. PV, warmtepomp en eigen laadpaal is hier geen optie. Ik kan verhuizen, dan erft een ander de 'problemen' wat in the grand scheme of things niets oplost.

- knip -

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24

mythor

Held in opleiding

mazzoop80 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Let wel op dat bij Enever de gasprijzen wel eens niet overeenkomen met die van de providers.
Bijvoorbeeld energyzero & ANWB etc zijn vandaag 0.67, maar Enever zegt 0.636

What you say?!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:55

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Lagere prijzen dan de eerste 22 dagen van vorig jaar, maar het gebrek aan wind drijft de prijs wel op, zelfs op dagen in het weekend, wanneer normaal gesproken de prijs een stuk lager ligt.

* groothandelsprijzen, dus excl. belastingen en toeslagen

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Sendak239
  • Laatst online: 10:41
anboni schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Ik was al op zoek naar de 'advertorial' tag...
Het artikel van vandaag is inderdaad wat negatief. Alsof de vaste kosten bij de huidige tientallen aanbieders zo duidelijk zijn. De prijsvergelijkers laten alleen kWh en m3 prijzen zien.
Pagina: 1 ... 104 ... 112 Laatste

Let op:
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Veel kleine vraagjes zijn al eerder beantwoord, zoek in het topic of dit al gebeurd is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee