• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:50
Sendak239 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Het artikel van vandaag is inderdaad wat negatief. Alsof de vaste kosten bij de huidige tientallen aanbieders zo duidelijk zijn. De prijsvergelijkers laten alleen kWh en m3 prijzen zien.
Prijsvergelijkers laten wel een totale prijs per maand zien dat klopt met opgegeven verbruik. De dynamische leveranciers hebben allemaal een andere schatting van verwachtte prijs en daarmee zie je het verschil tussen opslag / vaste kosten niet. Dat is wel vervelend.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41
tmaniac schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:55:
Per 19-02 ga ik als het goed is ook dynamisch profiteren :p

Nu nog een vast contract bij Pure Energie (0,23/kWh)

Per 19-02 ga ik bij Next Energy afnemen.
Ben benieuwd, dit topic net ontdekt dus die gaat in de bookmarks :D
Mooie switch

Tip; lees het topic ook even door op de ervaringen met next energy specifiek.

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:08
antonboonstra schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:19:
Lagere prijzen dan de eerste 22 dagen van vorig jaar, maar het gebrek aan wind drijft de prijs wel op, zelfs op dagen in het weekend, wanneer normaal gesproken de prijs een stuk lager ligt.

* groothandelsprijzen, dus excl. belastingen en toeslagen

[Afbeelding]
Zou je er een windsnelheid er doorheen kunnen plotten, secundair y-as?

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:03
Sendak239 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Het artikel van vandaag is inderdaad wat negatief.
Ik zou het vooral 'kritisch' noemen. Ik sta helemaal achter de boodschap van het artikel, veel dynamische leveranciers zijn heel erg vaag over hun tarieven. Als je bij verschillende leveranciers leest "stroom tegen inkoopprijs" en "wij verdienen niet aan jouw verbruik", maar er zitten toch grote verschillen in de tarieven van de leveranciers, dan klopt er gewoon iets niet. Daarbij heb je de onduidelijke grafieken die een aantal leveranciers hanteren, waardoor ze wel heel gunstig uit de visuele vergelijking komen.
Ook de rekentools scheppen vooral onduidelijkheid. Dure leveranciers lijken ineens heel goedkoop omdat hun rekentool dat zegt. En waarom zou je die rekentool niet geloven als consument? Je gaat er toch vanuit dat die enigszins vergelijkbaar zijn tussen de leveranciers? Als de rekentool van Frank een lager maandbedrag laat zien dan die van Zonneplan, dan ben je als consument natuurlijk geneigd om naar Frank te gaan, terwijl Frank ondertussen wel echt significant duurder is. Puur gekeken naar een jaarverbruik van 1000 m³ is Frank zo'n 212 euro duurder, dat vind ik niet niks.

Grappig detail, ook het artikel zelf is 'slachtoffer' geworden van de onduidelijkheid:
Vrijopnaam vraagt 3,15 cent per kilowattuur, zestien keer zo veel als de goedkoopste leverancier (0,2 eurocent).
Vrijopnaam vraagt inderdaad 3,15 cent per kWh, en bij Tibber is dat inderdaad 0,2 cent per kWh. De opslag van Tibber is alleen exclusief BTW, en die 3,15 cent van Vrijopnaam is inclusief BTW. Daar zou dus 0,24 cent moeten staan.

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:36
tyfoon_2 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Wel kan ik mijn vaatwasser, droger en wasmachine handmatig uitstellen. Dat is ca 20% van mijn totaal verbruik. We kwamen er echter als snel achter dat het kijken in de app voor de beste prijs teveel gedoe is.

Met een beetje knutselwerk heb ik onderstaande device gemaakt [...]
Hey, dat is vergelijkbaar met waar ik de afgelopen paar dagen mee geknutseld heb. Ik heb ook geen slimme vaat/was/droogmachines in de cloud hangen maar gewoon ouderwetse offline machines met uitgestelde start knopjes.

Ook ben ik afgelopen zomer op MCH2022 geweest en daarvan heb ik nog de badge: .geek: Badge van hackerkamp MCH2022 heeft wifi, fpga en Raspberry Pi Pico

1x raden wat ik er mee gedaan heb:

Voor wie ook een MCH2022 badge heeft liggen: het staat in de Hatchery (de badge "app store") onder Micropython Eggs -> Utility -> Energy Prices.

En voor wie inspiratie nodig heeft voor diens eigen knutselwerk: de code staat op https://mch2022.badge.team/projects/energy_prices/ en ook op https://github.com/Peetz0r/energyprices

De data komt (vanzelfsprekend haast) van https://enever.nl/prijzen-feeds/

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 21:25
Ik wil graag overstappen naar Zonneplan voor zowel stroom als gas en dan vervolgens voor stroom overstappen naar Tibber.

Ik lees hier dat dat kan, maar kan geen ervaringen vinden van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben. Ik ben wel benieuwd of iemand kan bevestigen dat dit inderdaad probleemloos gaat?

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 09:52
cingero schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:29:
Ik wil graag overstappen naar Zonneplan voor zowel stroom als gas en dan vervolgens voor stroom overstappen naar Tibber.

Ik lees hier dat dat kan, maar kan geen ervaringen vinden van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben. Ik ben wel benieuwd of iemand kan bevestigen dat dit inderdaad probleemloos gaat?
Ik ben aan het overstappen naar Zonneplan. Als het goed is neem ik daar vanaf 8 februari stroom en gas af.
Een goede twee uur na het aanmelden via hun site heb ik een welkomstmail ontvangen met de algemene voorwaarden, contractvoorwaarden en een herroepingsformulier, zou ik daar van gebruik willen maken.

Voor de rest even afwachten. Als ik meer nieuws heb, zal ik het hier melden.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-01 22:47
Sicco92 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Ik zou het vooral 'kritisch' noemen. Ik sta helemaal achter de boodschap van het artikel, veel dynamische leveranciers zijn heel erg vaag over hun tarieven. Als je bij verschillende leveranciers leest "stroom tegen inkoopprijs" en "wij verdienen niet aan jouw verbruik", maar er zitten toch grote verschillen in de tarieven van de leveranciers, dan klopt er gewoon iets niet. Daarbij heb je de onduidelijke grafieken die een aantal leveranciers hanteren, waardoor ze wel heel gunstig uit de visuele vergelijking komen.
Ook de rekentools scheppen vooral onduidelijkheid. Dure leveranciers lijken ineens heel goedkoop omdat hun rekentool dat zegt. En waarom zou je die rekentool niet geloven als consument? Je gaat er toch vanuit dat die enigszins vergelijkbaar zijn tussen de leveranciers? Als de rekentool van Frank een lager maandbedrag laat zien dan die van Zonneplan, dan ben je als consument natuurlijk geneigd om naar Frank te gaan, terwijl Frank ondertussen wel echt significant duurder is. Puur gekeken naar een jaarverbruik van 1000 m³ is Frank zo'n 212 euro duurder, dat vind ik niet niks.

Grappig detail, ook het artikel zelf is 'slachtoffer' geworden van de onduidelijkheid:

[...]

Vrijopnaam vraagt inderdaad 3,15 cent per kWh, en bij Tibber is dat inderdaad 0,2 cent per kWh. De opslag van Tibber is alleen exclusief BTW, en die 3,15 cent van Vrijopnaam is inclusief BTW. Daar zou dus 0,24 cent moeten staan.
Precies, dit! Helemaal eens! (y)
Particuliere initiatieven, zoals dit topic (dank!) en sites als enever.nl, doen wel een poging om het één, op eerlijke wijze, met het andere (dynamische en/of conventionele leveranciers) te vergelijken.
Het zou fijn zijn als de branche zelf én de ACM, daar ook meer, en beter, aan zouden bijdragen door het dwingender voorschrijven van een gelijk (=vergelijkbaar) speelveld.

Als consument wordt je nu al te gemakkelijk op het verkeerde been gezet, je moet (te)veel moeite doen, om de werkelijkheid boven tafel te krijgen. Een werkelijkheid die sowieso complex is (getuige ook de spraakverwarringen in dit topic), en die ook nog eens vertroebeld wordt door vage/onduidelijke tariefstellingen en oneerlijke vergelijkingen (niet dezelfde uitgangspunten) door de marktpartijen.

Met dynamisch kun je per definitie niet in de toekomst kijken (niet verder dan één dag), het is en blijft een glazen bol. Alles wat je daaraan voorspiegelt, is en blijft een veronderstelling/verwachting!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:56

Enige wat ik voorbij heb zien komen is dit bericht van iemand die erover heeft gesproken met de klantenservice van Zonneplan. Als ik dat mag geloven zal Zonneplan er in ieder geval niet blij mee zijn... Maar heb geen ervaringen gezien van mensen die het ook daadwerkelijk geprobeerd hebben.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:05

Er is nog niemand geweest hierzo, die dit ook nog heeft bevestigd, dat dit lukt

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Waarom maak je de tussenstap naar Zonneplan en daarna naar Tibber, waarom niet direct naar Tibber? Ik vraag het omdat ik je stappen niet begrijp, niet omdat ik ervaring heb 8)

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Waarom maak je de tussenstap naar Zonneplan en daarna naar Tibber, waarom niet direct naar Tibber? Ik vraag het omdat ik je stappen niet begrijp, niet omdat ik ervaring heb 8)
Omdat Tibber geen Gas levert en Zonneplan alleen gas levert als je ook stoom afneemt.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
GoEV6 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Omdat Tibber geen Gas levert en Zonneplan alleen gas levert als je ook stoom afneemt.
TNX! _/-\o_

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:51
Ook raar dat Zonneplan koppelverkoop verplicht als je gas wilt afnemen.
Nu wordt koppel verkoopt flink aan banden gelegd door wetgeving, maar kennelijk niet voor energie.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
GoEV6 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Denk als je naar Tibber gaat je geen gas meer kan afnemen bij Zonneplan. Alleen gas bieden toch niet aan..

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:20

Hokkie

Hello

Ook wij gaan - mede door wat ik hier lees - thuis over naar een dynamisch contract. De keuze is gevallen voor Tibber en Mijndomein. Wel heb ik een vraag aan jullie want krijg niet echt een antwoord met de zoekfunctie.

Momenteel verbruiken wij ca. 1550 m3 gas en hebben wij een nettoverbruik van ca. 350 kWh (met 16 zonnepanelen) stroom.

Wij zijn voornemens een hybride warmtepomp (Nibe) te gaan plaatsen. Volgens de installateur verbruikt deze in onze situatie waarschijnlijk rond de 3500 kWh op jaarbasis. Nu is het bijplaatsen van panelen het lange termijn plan, maar hiervoor moeten we nog even sparen.

Nu lees ik hier het generieke advies om in geval van zonnepanelen niet te kiezen voor een dynamisch contract óf rond de lente weer over te stappen naar een leverancier met variabele tarieven.

Is dit advies ook in onze situatie van toepassing? Of zouden jullie met dit scenario juist wel blijven bij Tibber?

Alvast bedankt.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro || Musical Fidelity M6i || Dynaudio Special Forty || Bluesound n130 mod || Omega Seamaster

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:04
Hokkie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:57:
Ook wij gaan - mede door wat ik hier lees - thuis over naar een dynamisch contract. De keuze is gevallen voor Tibber en Mijndomein. Wel heb ik een vraag aan jullie want krijg niet echt een antwoord met de zoekfunctie.

Momenteel verbruiken wij ca. 1550 m3 gas en hebben wij een nettoverbruik van ca. 350 kWh (met 16 zonnepanelen) stroom.

Wij zijn voornemens een hybride warmtepomp (Nibe) te gaan plaatsen. Volgens de installateur verbruikt deze in onze situatie waarschijnlijk rond de 3500 kWh op jaarbasis. Nu is het bijplaatsen van panelen het lange termijn plan, maar hiervoor moeten we nog even sparen.

Nu lees ik hier het generieke advies om in geval van zonnepanelen niet te kiezen voor een dynamisch contract óf rond de lente weer over te stappen naar een leverancier met variabele tarieven.

Is dit advies ook in onze situatie van toepassing? Of zouden jullie met dit scenario juist wel blijven bij Tibber?

Alvast bedankt.
Dat is puur persoonlijk. Kan je je Nibe dusdanig aansturen dat die op goedkope momenten gaat verwarmen en op dure momenten uit gaat dan kan je hier flink voordeel uit halen.

Bijplaatsen van panelen om zo je dak te vullen is altijd een goed idee.

Nibe staat in de "Power-up' lijst van Tibber,

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:13

Alvast bedankt.
Dat hangt dus af van de verhouding tussen wat je opwekt en verbruikt. In de topic start post staat een tabel die aangeeft wat in principe het voordeligst is.

Maar je kunt uiteraard ook doen wat je zelf het prettigst vindt. En het blijft afwachten hoe de prijzen verlopen. In principe is de winter duurder dan de zomer, maar afgelopen jaar was dat juist andersom.

En als je panelen Oost/West liggen heb je ook al een gunstiger profiel voor dynamische prijzen.

Dat 2x overstappen per jaar lijkt mij persoonlijk veel gedoe. Maar als de situatie rondom energie zo instabiel blijft is dat mogelijk wel een goede strategie. Deze winter valt het mee, maar wie weet hoe het er volgend jaar bij staat? Ik ga zelf wel wat scherper de ontwikkelingen in de gaten houden.

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 22:08
mightym schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:24:
[...]

ff mailen of chatten met een medewerker en je kan over 2 dagen al om. Moet je wel afzien van je bedenktermijn, maar je kan toch op ieder moment weg bij Tibber.. als je dat nog zou willen ;)
Tnx ga ik doen. Maar mijn punt is eigenlijk meer dat ik een contract tot juli heb. En Tibber geeft aan dat de overstap datum afhankelijk is van je enige contract datum. En ik dacht dat je gewoon ‘contractbreuk’ kan plegen voor 50 euro……..

• Bezzerk

Alvast bedankt.
Het advies bij zonnepanelen bij een verbruik ongeveer gelijk aan zonnepanelen opbrengst is niet zozeer voor variabel te gaan, maar voor een stroomleverancier die op jaarbasis saldeert.
Dat doen ook niet alle traditionele leveranciers, dus de markt is ook op dat punt verstoord.
Terugleveren bij een dynamische leverancier kan ook interessant zijn, maar is ook op dat punt dynamischer, om zo maar te zeggen ;)

• Bezzerk
Kogel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:41:
[...]

Tnx ga ik doen. Maar mijn punt is eigenlijk meer dat ik een contract tot juli heb. En Tibber geeft aan dat de overstap datum afhankelijk is van je enige contract datum. En ik dacht dat je gewoon ‘contractbreuk’ kan plegen voor 50 euro……..
Zo te lezen heb je gelijk (bij de termijn die je noemt)
https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-02 17:50

Alvast bedankt.
Wij hebben een bijna soortgelijke situatie als jullie.
In december 2021 een hybride warmtepomp aangeschaft. Wij hadden 14 zonnepanelen maar volgens de berekening van de installateur zou een aanvulling van 6 extra zonnepanelen het jaarlijkse stroomverbruik tot nul reduceren.
Wij zaten van okt 21 tot okt 22 bij vd Bron.
De eerste twee maanden met de warmtepomp hebben we geweten qua stroomverbruik. Meer dan 500 KwH per maand. Na een goede afstelling en nadat ik de CV ketel op 50 graden had terug gezet werd het stroomverbruik minder. Toen kwam de zonnige lente zomer en herfst.
Het op nul uitkomen hadden we in juli reeds bereikt en kwamen er 1200 KwH overheen. Gasverbruik met 70% omlaag. Per saldo die 12 maanden bij vdB ontvingen we maandelijks 10 euro retour.

Gedurende 2022 stegen de energieprijzen mede door de oorlog. In oktober zijn we overgestapt naar ANWB Energie en daar blijf ik een jaar. We houden rekening met het inschakelen van diverse apparatuur. Tot nu toe zijn we minder stroom gaan verbruiken en iets meer gas. De CV ketel neemt bij te koude buitentemperatuur deels de hybride warmtepomp over. De koude december week en nu in de nacht en overdag rond het vriespunt.

Liggen panelen oost-west. Volgens de kenners hier heeft dat voordeel.

Momenteel betalen we mede door mijn doorgegeven energieverbruik van het vdB jaar een schijntje. Alles staat en valt met een zonnig voorjaar zomer en klein deeltje herfst voor ons.
Iedere maand pas ik het advies bedrag aan en hoop in oktober dit jaar op nul uit te komen in de ANWB app knop “Tussenstand”.

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:43
mathijshooi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:26:
Iemand hier die zowel de zonneplan p1 meter als Homewizard p1 meter via deze splitter heeft werken op een oude slimme meter die geen stroom geeft in de p1 poort? https://www.elektramat.nl...luiting-2-2x-rj11-female/

Wanneer beide apparaten in de splitter zitten werkt de zonneplan unit niet. Wanneer de Homewizard p1 meter uit de splitter wordt gehaald werkt de zonneplan unit wel.
Volgens deze site moet je de splitter even tweaken (waar we hier zo goed in zijn).
Niet getest of het werkt, dus op eigen risico.

https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal

• mr.DJ95
De prijzen van morgen zijn slecht voor het gemiddelde. 48 cent in de ochtend inclusief belastingen bij Tibber. Hopelijk einde van de week wat meer wind en zon.

Overigens vind ik mijn slimme laden van afgelopen nacht wel leuk om te delen. Netjes gestopt toen de prijs iets hoger was en weer verder gegaan toen de prijs weer iets daalde. Aansturing volledig autonoom met GridIO I.c.m. domme laadpaal (Alfen single pro van Awesems) en een domme auto (Cupra Born)

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:17
Best forst de prijzen voor morgen en zeker niet goed voor het gemiddelde. Maar voor mij nog prima acceptabel in verhouding wat ik anders kwijt zou zijn. Maar de wind blijft voorlopig nog zwak al kan ik van de week nog lekker paragliden op de wind maar blijkbaar niet voldoende voor een lagere prijs.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23

PtrO

Tibberen

Willempie27 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:49:
Best forst de prijzen voor morgen en zeker niet goed voor het gemiddelde. Maar voor mij nog prima acceptabel in verhouding wat ik anders kwijt zou zijn. Maar de wind blijft voorlopig nog zwak al kan ik van de week nog lekker paragliden op de wind maar blijkbaar niet voldoende voor een lagere prijs.
De koude golf doet het 'm. Gelukkig zijn de dynamische prijzen nog wel lager dan de traditionele tarieven .... die daarmee flink blijven cashen op plafondtarieven.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:16
PtrO schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:54:
[...]

De koude golf doet het 'm. Gelukkig zijn de dynamische prijzen nog wel lager dan de traditionele tarieven .... die daarmee flink blijven cashen op plafondtarieven.
Dit is inderdaad nog redelijk mild. Afgelopen zomer was €0,60 heel normaal met uitschieters tot €0,80. We kunnen echt niet klagen.

• LostboyArno
  • Laatst online: 16:29
mr.DJ95 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:45:
Overigens vind ik mijn slimme laden van afgelopen nacht wel leuk om te delen. Netjes gestopt toen de prijs iets hoger was en weer verder gegaan toen de prijs weer iets daalde. Aansturing volledig autonoom met GridIO I.c.m. domme laadpaal (Alfen single pro van Awesems) en een domme auto (Cupra Born)
Hoe dan? Ik heb een domme Hyundai Kona en een domme NewMotion Advanced maar ook met GridIO kom je nergens. Die zal toch 1 van de 2 aan moeten kunnen sturen anders wordt het een lastig verhaal

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Die hogere pieken morgen zorgen ook weer voor meer dynamiek en spreiding in de dynamische prijzen zodat ik na een week ook weer eens mijn accu kan inzetten: vannacht "goedkoop" inkopen en morgen duur verkopen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• mr.DJ95
KC27 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:35:
Die hogere pieken morgen zorgen ook weer voor meer dynamiek en spreiding in de dynamische prijzen zodat ik na een week ook weer eens mijn accu kan inzetten: vannacht "goedkoop" inkopen en morgen duur verkopen.
Jedlix ook al geprobeerd? Mijn auto kan wel worden gestart en gestopt middels een API

https://imotion.hyundai.n...rking-hyundai-met-jedlix/

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:10
LostboyArno schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Hoe dan? Ik heb een domme Hyundai Kona en een domme NewMotion Advanced maar ook met GridIO kom je nergens. Die zal toch 1 van de 2 aan moeten kunnen sturen anders wordt het een lastig verhaal
Je kunt de NewMotion wel aansturen met Homey.
I.c.m. met de fantastische app : "Power by the hour" kun je hem heel makkelijk aansturen.

Is misschien een redelijk dure oplossing, maar er zullen wel een hoop gebruikte Homey's beschikbaar komen ivm een nieuw model die verder bijzonder weinig tot niks toevoegt.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:16
Uitstekende video van Smart Home Junkie over dynamische tarieven in Home Assistant: YouTube: How to Track DYNAMIC ENERGY PRICES in Home Assistant NOW!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:54

Alvast bedankt.
Goede keuze de Nibe. Standaard werkt deze met dynamische tarieven, is eenvoudig zelf in te stellen via het menu.

• SPetra
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online

Hallo,
Ik zou graag met jullie van gedachte wisselen. Hierbij een overzicht van de situatie.

Nu variabel zonder contract bij Vattenval. Jaarafrekening zonder voortijdse beëindiging zou omstreeks november 2023 komen.
In mei komen 16 zonnepanelen.
Dit jaar volgt tevens een hybride warmtepomp (datum onbekend).
Ik twijfel om per 10-2-2023 over te stappen naar Zonneplan.
Ik ben nieuwsgierig of het past in ons huishouden en door het prijsplafond staat een deel van de kosten 'vast'. Met gas blijven we er naar verwachting elke maand onder, met stroom zitten we er ruim boven. Dit ivm een airco die 1 ruimte 24/7 op 23c houdt. Kan hier weinig in sturen. (Ga kijken hoe snel de temp veranderd als ik deze in piekuren 2 uur uitzet b.v.).
Door die overstap en dus knip moet het deel boven het prijsplafond van januari en deel februari met de huidige prijs €0,80 p/kwh afrekenen is circa €120,-.
Daarnaast komen de panelen in mei en ben ik niet zeker of ik met panelen dynamisch wil blijven ivm kosten bij teruglevering.
Dus dan zou er in mei weer een knip/afrekening komen.

Wat zouden jullie doen.
1 Blijven bij Vattenval tot oktober 23 (ivm jaarafrekening) daarna opnieuw zien.
2 overstappen op dynamisch en voor installatie zonnepanelen overstappen naar vast.
3 overstappen op dynamisch en een jaartje ervaring op doen.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie kijk op deze situatie en hoop dat ik dit op de goede plek heb gepost.

• Willempie27
SPetra schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:29:
[Afbeelding]

Hallo,
Ik zou graag met jullie van gedachte wisselen. Hierbij een overzicht van de situatie.

Nu variabel zonder contract bij Vattenval. Jaarafrekening zonder voortijdse beëindiging zou omstreeks november 2023 komen.
In mei komen 16 zonnepanelen.
Dit jaar volgt tevens een hybride warmtepomp (datum onbekend).
Ik twijfel om per 10-2-2023 over te stappen naar Zonneplan.
Ik ben nieuwsgierig of het past in ons huishouden en door het prijsplafond staat een deel van de kosten 'vast'. Met gas blijven we er naar verwachting elke maand onder, met stroom zitten we er ruim boven. Dit ivm een airco die 1 ruimte 24/7 op 23c houdt. Kan hier weinig in sturen. (Ga kijken hoe snel de temp veranderd als ik deze in piekuren 2 uur uitzet b.v.).
Door die overstap en dus knip moet het deel boven het prijsplafond van januari en deel februari met de huidige prijs €0,80 p/kwh afrekenen is circa €120,-.
Daarnaast komen de panelen in mei en ben ik niet zeker of ik met panelen dynamisch wil blijven ivm kosten bij teruglevering.
Dus dan zou er in mei weer een knip/afrekening komen.

Wat zouden jullie doen.
1 Blijven bij Vattenval tot oktober 23 (ivm jaarafrekening) daarna opnieuw zien.
2 overstappen op dynamisch en voor installatie zonnepanelen overstappen naar vast.
3 overstappen op dynamisch en een jaartje ervaring op doen.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie kijk op deze situatie en hoop dat ik dit op de goede plek heb gepost.
Ik zou het even afwachten zeker als ze zuid komen te liggen . Budget energie is nu al onder het prijsplafond dus wellicht volgen er meerdere en evt met een contract voor een jaar. Met oost/west kan het nog wel interessant zijn met dynamisch naar mijn mening. Ik blijf voorlopig bij dynamisch ook als de panelen er liggen.

Hoe is die verwachte opbrengst berekend? Want je gaat van 600 naar 300 en dan weer naar 400? Of klopt dat wel?

• SPetra
  • Nu online
Oost west verdeling inderdaad.
De verwachte opbrengst is een hele ruwe schatting. Die 300 zou inderdaad 400 moeten zijn. Beetje op basis van opbrenst van buren van vorig jaar. Die hebben minder panelen, dus heel ruw omgerekend.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:07
djvdgalien schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:23:
[...]

Volgens deze site moet je de splitter even tweaken (waar we hier zo goed in zijn).
Niet getest of het werkt, dus op eigen risico.

https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal
Ik had een soortgelijk probleem met een raspberry, laadpaal en Tibber dongle. Ik heb het alleen werkend gekregen met een actieve splitter, waarschijnlijk omdat de laadpaal een lange kabel heeft.

http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Heeft hier iemand ervaring met een klein zakelijke aansluiting voor een VvE? We hebben om kosten te besparen de aansluiting al verlaagd naar 1 x 10A, maar Vattenfall vraagt met 75/95 cent per kWh de hoofdprijs voor de maximaal 350 kWh die we jaarlijks afnemen. De VvE krijgt geen energiebelasting terug. Verbruik is vanwege galerijverlichting vooral avond en nacht. We zitten nu te kijken naar Tibber.

[Voor 4% gewijzigd door ericplan op 23-01-2023 08:52]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Raymond P
Nou, Groenestroomlokaal gaat niets doen aan het verkeerde capaciteitstarief wat ze mij aanrekenen.

Ook had ik een foutje gemaakt in m'n geboortedatum bij het aanmelden. Na melden is er na 11 dagen gereageerd dat het contract is aangepast en ik die toegestuurd heb gekregen.
Een nieuw contract heb ik niet gehad en in de online omgeving is de fout ook niet gecorrigeerd.

Imo weer een knuddebende.
Zojuist een maand eerder dan gepland, per maart, mijn gas geparkeerd bij een traditionele leverancier en daar gaat het <500m3 tarief weer goed.
Een onzinnig verhaal van Groenestroomlokaal dus.

- knip -

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37
ericplan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:51:
Heeft hier iemand ervaring met een klein zakelijke aansluiting voor een VvE? We hebben om kosten te besparen de aansluiting al verlaagd naar 1 x 10A, maar Vattenfall vraagt met 75/95 cent per kWh de hoofdprijs voor de maximaal 350 kWh die we jaarlijks afnemen. De VvE krijgt geen energiebelasting terug. Verbruik is vanwege galerijverlichting vooral avond en nacht. We zitten nu te kijken naar Tibber.
Ik ken het probleem, ook bij onze VVE betalen we de hoofdprijs voor een paar lampjes. Tibber wil echter geen zakelijke klanten, een VVE wordt ook als zakelijk gezien. Via hun klantenservice hadden ze mij wel een andere partij geadviseerd maar kan even niet zo snel vinden welke. Wij moeten echter wachter op liander die eerst een slimme meter moet plaatsen. (Wacht al 8 maanden... )

>> Signature?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:53
LastSamurai schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Ik had een soortgelijk probleem met een raspberry, laadpaal en Tibber dongle. Ik heb het alleen werkend gekregen met een actieve splitter, waarschijnlijk omdat de laadpaal een lange kabel heeft.

http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/
Zelf heb ik deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

1 input en 3 output. Deze gebruik ik bij een eigen P1 lezer voor DSMR reader en de Tibber P1 lezer. Ik dacht dat ik hier nog extra externe input voor moeten gebruiken maar deze werkt ook prima zonder. Mede wel omdat ik SMR5 heb.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ChiLLeR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Ik ken het probleem, ook bij onze VVE betalen we de hoofdprijs voor een paar lampjes. Tibber wil echter geen zakelijke klanten, een VVE wordt ook als zakelijk gezien. Via hun klantenservice hadden ze mij wel een andere partij geadviseerd maar kan even niet zo snel vinden welke. Wij moeten echter wachter op liander die eerst een slimme meter moet plaatsen. (Wacht al 8 maanden... )
Ze waren ons ook "vergeten". Iedereen in het complex had al een slimme meter. Omdat ik als administrateur het doorgeven van de meterstanden zat was, anderhalf jaar terug een slimme meter aangevraagd. Dat was nog voor de oorlogsgekte, dus het was binnen een paar weken rond.
Wel liet de meter-monteur de 10A porseleinen smeltzekering vallen en een reserve had hij niet bij zich. Dat was wel even een dingetje.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:28
ericplan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:51:
Is het wel verstandig om voor een VVE een dynamisch contract af te sluiten gezien het prijsrisico? Budget Energie heet volgens mij ook een aantrekkelijk variabel aanbod wat geloof ik maandelijks meebeweegt.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
@ericplan

Wij maken gebruik van vveenergie.nl. Zij bemiddelen bij energiecontracten voor VVE's. Dit jaar betalen we 0,325 voor enkeltarief, 0,372 voor normaal en 0,276 voor dal.

Misschien ook wat voor jullie.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gecko123 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:02:
[...]
Is het wel verstandig om voor een VVE een dynamisch contract af te sluiten gezien het prijsrisico? Budget Energie heet volgens mij ook een aantrekkelijk variabel aanbod wat geloof ik maandelijks meebeweegt.
Dat risico is bij onze VvE wel te overzien. Het gaat om een jaarnota van €350,-. De helft is vastrecht, de andere helft zijn de verbruikskosten. Maar geen goed gevoel bij de tarieven van Vattenfall. Ik heb Tibber een mail gestuurd, ook vanwege het aantrekkelijke vastrechttarief.

[Voor 4% gewijzigd door ericplan op 23-01-2023 11:12]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:09
Raymond P schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:16:
Nou, Groenestroomlokaal gaat niets doen aan het verkeerde capaciteitstarief wat ze mij aanrekenen.

Ook had ik een foutje gemaakt in m'n geboortedatum bij het aanmelden. Na melden is er na 11 dagen gereageerd dat het contract is aangepast en ik die toegestuurd heb gekregen.
Een nieuw contract heb ik niet gehad en in de online omgeving is de fout ook niet gecorrigeerd.

Imo weer een knuddebende.
Zojuist een maand eerder dan gepland, per maart, mijn gas geparkeerd bij een traditionele leverancier en daar gaat het <500m3 tarief weer goed.
Een onzinnig verhaal van Groenestroomlokaal dus.
Dit capaciteitstarief komt van je netbeheerder, ik had ook opgegeven <500m3 bij aanvraag bij Groenestroomlokaal.
Zij krijgen vervolgens info van je netbeheerder en vervolgens is dit gewijzigd naar <4000m3

Ik zal in 2023 ook <500m3 uitkomen maar betaal nu ook bij Groenestroomlokaal dus het tarief van <4000m3, ex btw is dit net geen € 50 meer dan <500m3
Is dit iets wat je bij je netbeheerder moet wijzigen of gaat dit automatisch verrekend worden op de jaarafrekening?
Het is niet iets waar ik me nu heel erg druk om ga maken in ieder geval.

Had jij in 2022 al <500 m3?

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Raymond P
@Frag1le Ik heb contact gehad met mijn netbeheerder.
Het tarief komt van de netbeheerder, de leverancier is verantwoordelijk voor het opgeven van het verbruik waarover dat tarief berekend wordt.
Dit wordt niet verrekend/gecorrigeerd op een eindafrekening en kan je zelf niet wijzigen bij je netbeheerder maar moet/kan de leverancier doen. Mijn netbeheerder vertelt iig dat ze zelf geen mutaties aan sjv doen.
Zie ook de reactie van @Melvinvm op mijn vraag hierover.

De enkele tientjes maak ik mij ook niet druk over (die mogen ze houden), het feit dat het fout gaat wel.

Zowel mijn vorige, huidige en leverancier ná Groenestroomlokaal betaal ik <500m3 bij. Enkel volgende maand betaal ik dus het tarief voor <4000m3.
Saillant detail is dus dat GSL wél het lage verbruik aan de EAN van mijn meter gekoppeld heeft (g6 <500) in het contract maar het verkeerde tarief hanteert.

- knip -

• Frag1le
Raymond P schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:02:
@Frag1le Ik heb contact gehad met mijn netbeheerder.
Het tarief komt van de netbeheerder, de leverancier is verantwoordelijk voor het opgeven van het verbruik waarover dat tarief berekend wordt.
Dit wordt niet verrekend/gecorrigeerd op een eindafrekening en kan je zelf niet wijzigen bij je netbeheerder maar moet/kan de leverancier doen. Mijn netbeheerder vertelt iig dat ze zelf geen mutaties aan sjv doen.
Zie ook de reactie van @Melvinvm op mijn vraag hierover.

De enkele tientjes maak ik mij ook niet druk over (die mogen ze houden), het feit dat het fout gaat wel.

Zowel mijn vorige, huidige en leverancier ná Groenestroomlokaal betaal ik <500m3 bij. Enkel volgende maand betaal ik dus het tarief voor <4000m3.
Saillant detail is dus dat GSL wél het lage verbruik aan de EAN van mijn meter gekoppeld heeft (g6 <500) in het contract maar het verkeerde tarief hanteert.
Bedankt voor de toelichting.
Dus bij GSL in je contract <500m3 maar toch <4000m3 rekenen, dat is erg slordig.
In mijn contract staat <4000m3 maar ik had opgegeven <500m3, mijn verbruik in 2022 was groter dan 500 m3 dus ik ging ervanuit dat dit de oorzaak was.
Maar een leverancier geeft dit dus door aan de netbeheerder en niet andersom. Terwijl GSL bij de aanvraag het tegenovergestelde aangaf.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Raymond P
Zoals ik het begrepen heb levert de netbeheerder inderdaad enkel meterstanden.

Als je historie niet <500m3 is dan is het m.i. wel logisch dat je het <4000m3 tarief voorgeschoteld krijgt.
Met medewerking van je leverancier zou je daar wel omheen kunnen werken als laag verbruik aantoonbaar plausibel is.

- knip -

• GoEV6
  • Nu online
Ik merk dat ik ook wel enthousiast word van dynamische prijzen voor mijn energie maar eigenlijk is het ook wel bijzonder/opmerkelijk dat nu de gebruiker in plaats van de leverancier het risico van de prijsveranderingen voor zijn rekening neemt. Tot 1,5 a 2 jaar geleden sloot ik jaarlijks van leverancier over en wist je vooraf wat je voor het hele jaar aan energie kwijt was. Leveranciers durven deze verantwoordelijkheid niet meer te nemen en bieden met een mooi marketingverhaal een dynamisch contract aan. Hoeveel van dit soort contacten zouden er afgesloten worden als er weer vaste contracten komen voor 1,3 of zelf 5 jaar tegen een 'normaal' tarief?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
GoEV6 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:30:
Ik merk dat ik ook wel enthousiast word van dynamische prijzen voor mijn energie maar eigenlijk is het ook wel bijzonder/opmerkelijk dat nu de gebruiker in plaats van de leverancier het risico van de prijsveranderingen voor zijn rekening neemt. Tot 1,5 a 2 jaar geleden sloot ik jaarlijks van leverancier over en wist je vooraf wat je voor het hele jaar aan energie kwijt was. Leveranciers durven deze verantwoordelijkheid niet meer te nemen en bieden met een mooi marketingverhaal een dynamisch contract aan. Hoeveel van dit soort contacten zouden er afgesloten worden als er weer vaste contracten komen voor 1,3 of zelf 5 jaar tegen een 'normaal' tarief?
Durven prima de verantwoordelijk te nemen, daar betaal je ook voor ;).

Ok er zijn wellicht momenteel geen jaar contracten maar de vraag is of je die wel zou willen, tarieven zouden hoogst waarschijnlijk nog hoger zijn...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Frag1le
Raymond P schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:26:
Zoals ik het begrepen heb levert de netbeheerder inderdaad enkel meterstanden.

Als je historie niet <500m3 is dan is het m.i. wel logisch dat je het <4000m3 tarief voorgeschoteld krijgt.
Met medewerking van je leverancier zou je daar wel omheen kunnen werken als laag verbruik aantoonbaar plausibel is.
Ze kunnen sowieso de verbruikscijfers van januari erbij pakken; start 2 januari bij GSL.
Tot nu 19 m3
offtopic:
Aantoonbaar een beetje sinds de L/L WP, het is nu alleen koken en SWW :)
25 m3 in december 2022
19m3 tot nu in januari 2023

MHI SRK 35 ZSX-WF

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-01 14:34
Ik orienteer mij op het overstappen naar dynamische prijzen maar het wordt me allemaal niet heel duidelijk of het verstandig is in mijn situatie:

- Warmtepomp
- Gasloze woning (nieuwbouw)
- Electrische auto (van de zaak, dus alle kosten doorberkend aan werkgever)
- Verbruik p/j is 17.000 Kwh (vooral door eletrische auto = 11.000kw
- Zonnepanelen levert ongeveer 3000kw

Ik ben dus netto fors gebruiker, dus dan zijn dynamische prijzen interessant voor mij zou je verwachten.
Maar ivm salderen is het in het algemeen niet aan te raden lees ik, maar dat is denk ik van toepassing als je netto niet zoveel gebruikt als ik. De kosten van de eletrische auto, gaan 1-op-1 naar de werkgever, dus die zu je mischien van het verbruik kunnen afhelen, maar dan hou je nog een bruto verbruik over van 6000kwh door vooral de warmtepomp.

Maar op de sites van de verschillende aanbieders staat niet veel info voor mijn situatie.

Thanks voor de adviezen of ideen.

• Frag1le
icarus007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:42:
Ik orienteer mij op het overstappen naar dynamische prijzen maar het wordt me allemaal niet heel duidelijk of het verstandig is in mijn situatie:

- Warmtepomp
- Gasloze woning (nieuwbouw)
- Electrische auto (van de zaak, dus alle kosten doorberkend aan werkgever)
- Verbruik p/j is 17.000 Kwh (vooral door eletrische auto = 11.000kw
- Zonnepanelen levert ongeveer 3000kw

Ik ben dus netto fors gebruiker, dus dan zijn dynamische prijzen interessant voor mij zou je verwachten.
Maar ivm salderen is het in het algemeen niet aan te raden lees ik, maar dat is denk ik van toepassing als je netto niet zoveel gebruikt als ik. De kosten van de eletrische auto, gaan 1-op-1 naar de werkgever, dus die zu je mischien van het verbruik kunnen afhelen, maar dan hou je nog een bruto verbruik over van 6000kwh door vooral de warmtepomp.

Maar op de sites van de verschillende aanbieders staat niet veel info voor mijn situatie.

Thanks voor de adviezen of ideen.
Juist als je 's nachts veel energie kunt verbruiken is dynamisch het meest interessant.
Er staat genoeg hierover in dit topic.
Dat stukje salderen wat je wellicht in het meest ideale scenario misloopt bij een dynamisch contract wordt by far gecompenseerd door de lagere tarieven 's nachts.
Daarnaast, niemand weet wat de tarieven zullen zijn in de zomer en wellicht is dynamisch dan ook de betere keuze.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Raymond P
@Frag1le Ben benieuwd hoe dat afloopt voor je. ;)

@icarus007 Met zo'n verbruik zou ik het zeker overwegen. Lees de topic start vooral even, daar vind je ook een tabelletje met omslagpunten.

- knip -

• Frag1le
Raymond P schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:45:
@Frag1le Ben benieuwd hoe dat afloopt voor je. ;)
Zojuist hun klantenservice formulier ingevuld met het verzoek tot wijzigen naar <500m3 zoals aangegeven bij de aanvraag.
Met een kleine uitleg dat ik in 2023 niet meer dan 500 m3 ga verbruiken.

Ben benieuwd.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Frag1le Het onderwerp komt uitgebreid aan bod in dit topic:
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

A'dam ZonPHP PVOutput

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:31
GoEV6 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:30:
Dat is juist het hele idee van de dynamische contracten. Waar je de afgelopen jaren altijd je energieleverancier betaalde zodat zij dat risico durven te nemen, betaal je daar nu niet meer voor, maar loop je zelf het risico.
Wil je dat risico niet lopen, dan moet je dus een leverancier extra betalen zodat zij dat risico durven te nemen. Maar met de wisselende tarieven afgelopen jaar zullen er weinig leveranciers zijn die zo'n risico durven te nemen. Er zullen wel weer vaste contracten gaan komen, maar reken er maar op dat je daar flink voor gaat betalen. En dat is eigenlijk ook best wel logsich. Er zijn niet voor niets een aantal leveranciers failliet gegaan toen de prijzen enorm begonnen te stijgen en ze nog veel klanten met vaste lage contracten hadden.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:24
anboni schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Tibber stuurt (in ieder geval bij mijn Tesla) de auto aan. De oplader heeft geen enkele vorm van aansturing bij mij.
Ook geprobeerd, app aan de API gelinkt. Gevolg is dat Tibber zo lang dat slim laden aanstaat elk uur de auto voor 10-15 min. aanzet, waarschijnlijk om SoC en geo te controleren. Ik snap waarom-ie dat doet, maar dat zou moeten gebeuren zonder wake-up. Nog afgezien van het onnodige extra batterij- en dus stroomverbruik zorgt dat ook voor talloze onnodige start-stop cycli van HV-connectoren, pomp etc.

Dus voorlopig terug naar handmatige planning, want dit is wat mij betreft game breaking en absoluut niet 'slim'... Ben benieuwd bij hoeveel dit ongemerkt aan de gang is en hoe dat zit bij andere merken, want zonder datalogger kan dit heel goed volledig aan je voorbij gaan.

https://tweakers.net/i/K1hqpEuOc5xYFKpVaFZzLnDZ8x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LMAlzEylrWKmq4iHP9QVhCv.png?f=fotoalbum_large

Andere gerelateerde ervaringen met alternatieve oplossingen zoals Jedlix, Home Assistant integraties?

• GoEV6
  • Nu online
Hathi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:53:
[...]
Er zijn niet voor niets een aantal leveranciers failliet gegaan toen de prijzen enorm begonnen te stijgen en ze nog veel klanten met vaste lage contracten hadden.
Yes en dit is vooral mijn punt. Ik word nu ook bijna genoodzaakt om een dynamisch contract te nemen omdat de prijzen voor een vast contract (veel) hoger zijn maar als de prijs verder stijgt ben ik de dupe. Ik zie het dan ook als een noodzakelijk kwaad ipv een mooie ontwikkeling :)

• mr.DJ95
m00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Ook geprobeerd, app aan de API gelinkt. Gevolg is dat Tibber zo lang dat slim laden aanstaat elk uur de auto voor 10-15 min. aanzet, waarschijnlijk om SoC en geo te controleren. Ik snap waarom-ie dat doet, maar dat zou moeten gebeuren zonder wake-up. Nog afgezien van het onnodige extra batterij- en dus stroomverbruik zorgt dat ook voor talloze onnodige start-stop cycli van HV-connectoren, pomp etc.

Dus voorlopig terug naar handmatige planning, want dit is wat mij betreft game breaking en absoluut niet 'slim'... Ben benieuwd bij hoeveel dit ongemerkt aan de gang is en hoe dat zit bij andere merken, want zonder datalogger kan dit heel goed volledig aan je voorbij gaan.

[Afbeelding]

Andere gerelateerde ervaringen met alternatieve oplossingen zoals Jedlix, Home Assistant integraties?
Ik denk dat je je moet afvragen of het erg is dat je auto wakker is en hoe dat tegenover de lagere tarieven staat.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
mr.DJ95 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat je je moet afvragen of het erg is dat je auto wakker is en hoe dat tegenover de lagere tarieven staat.
Jedlix doet het wel goed, dat bespaard bij een tesla een hoop stroom!.

Enige nadeel is weer dat die maar 1 auto per account aan kan.

Gewoon sebastiaan

• m00
mr.DJ95 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Het idle verbruik is zo'n 300W, dus met elk uur onnodig 10 minuten wakker komt dat neer op 1,2 kWh per dag of 438 kWh oftewel zo'n 2500 km stroom per jaar.
Daarnaast zoals ik al zei een start-stop cyclus elk uur van de pompen etc. wat voor onnodige slijtage zorgt.
Dus in zo'n patroon is dat erg genoeg, ja.
Smuggler schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Jedlix doet het wel goed, dat bespaard bij een tesla een hoop stroom!.

Enige nadeel is weer dat die maar 1 auto per account aan kan.
Ik zal eens een poging wagen met Jedlix.

[Voor 21% gewijzigd door m00 op 23-01-2023 13:34]

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:31
GoEV6 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Yes en dit is vooral mijn punt. Ik word nu ook bijna genoodzaakt om een dynamisch contract te nemen omdat de prijzen voor een vast contract (veel) hoger zijn maar als de prijs verder stijgt ben ik de dupe. Ik zie het dan ook als een noodzakelijk kwaad ipv een mooie ontwikkeling :)
Tja, uiteindelijk moeten die prijzen door iemand betaald worden. Het is jouw energie, wat jij verbruikt, dus wel zo logisch dat de rekening bij jou komt te liggen toch? Of verwacht je dat een energieleverancier jouw verbruik gaat sponsoren zodra de prijzen stijgen?
En dan kan je dus de keuze maken door geen risico te lopen, en een vast contract aan te gaan als dat er weer is. Voordeel is dat je precies weet wat je gaat betalen. Nadeel is dat je (in de meeste gevallen) te veel zal gaan betalen, zodat je leverancier niet direct failliet gaat als de prijzen stijgen.
Alternatief is een dynamisch contract. Je betaalt puur wat de stroom op dat moment waard is (vraag en aanbod). In de meeste gevallen ben je dan goedkoper uit, maar je loopt wel een risico dat de prijzen gaan stijgen en je dus meer zal moeten gaan betalen. Maar je betaalt nooit te veel, je betaalt precies wat de energie waard is op het moment dat je het gebruikt.

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

GoEV6 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Wellicht helpt het als je je energiemaatschappij meer beschouwt als een verzekeringsmaatschappij.
Ze verzekeren je de prijs van stroom voor een bepaalde periode, maar daar betaal je vervolgens wel premie (dmv. een hogere kWh prijs) voor, ongeacht of de prijs van stroom fluctueert of niet.

Met een vast contract koop je dus eigenlijk 2 dingen:
- energie
- een verzekering

Elke keer als je een vast contract afsluit, ga je dus eigenlijk met de energiemaatschappij een weddenschap aan, waarin je met ze gokt dat de prijzen dermate fluctueren dat je daar negatieve gevolgen van ondervindt.

Is dat zo, valt het risico bij hen, is dat niet zo, pakken zij de winst.

Een vast contract in deze periode is gewoon roulette. The house always wins. Totdat het niet zo is en dan is iedereen zijn geld kwijt.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23
JackBol schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Wellicht helpt het als je maar je energiemaatschappij meer beschouwd als een verzekeringsmaatschappij.
Ze verzekeren je de prijs van stroom voor een bepaalde periode, maar daar betaal je vervolgens wel premie (dmv. een hogere kWh prijs) voor, ongeacht of de prijs van stroom fluctueert of niet.

Met een vast contract koop je dus eigenlijk 2 dingen:
- energie
- een verzekering

Elke keer als je een vast contract afsluit, ga je dus eigenlijk met de energiemaatschappij een weddenschap aan, waarin je met ze gokt dat de prijzen dermate fluctueren dat je daar negatieve gevolgen van ondervindt.

Is dat zo, valt het risico bij hen, is dat niet zo, pakken zij de winst.

Een vast contract in deze periode is gewoon roulette. The house always wins. Totdat het niet zo is en dan is iedereen zijn geld kwijt.
Deze analogie/uitleg mag van mij gerust in de startpost. Heel duidelijk in een paar zinnen!

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:50
Hmmbob schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Deze analogie/uitleg mag van mij gerust in de startpost. Heel duidelijk in een paar zinnen!
Behalve dat niemand vaste contracten nu aanbieden. Het zijn allemaal dynamisch maar iets trager, met 1 maand wachttijd kunnen ze tarieven aanpassen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23
w00key schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Behalve dat niemand vaste contracten nu aanbieden. Het zijn allemaal dynamisch maar iets trager, met 1 maand wachttijd kunnen ze tarieven aanpassen.
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat om de uitleg "vaste contracten" vs "variabele/dynamische contracten". Voor een boel nieuwkomers in dit topic die gewend zijn aan vaste contracten, maakt deze uitleg het hartstikke duidelijk.

[Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 23-01-2023 14:23]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• bve1
  • Laatst online: 01-02 13:20
[...]

[Afbeelding]

Ik kan beamen dat Jedlix dit wel goed (slimmer) doet met Tesla. Ze maken de auto pas wakker op de ingestelde starttijd, om vervolgens te bepalen in welke tijdvakken de auto moet laden om tot het ingestelde laadniveau te komen voor de vertrektijd.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:21
JackBol schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:15:
[...]
Met de opmerking dat energiemaatschappijen neem ik aan zelf ook zo'n weddenschap aangaan. Zij kopen toch ook weer volumes voor een vaste prijs in? Dus een deel van het risico ligt dan ook weer bij een derde.

• GoEV6
  • Nu online
Hathi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Tja, uiteindelijk moeten die prijzen door iemand betaald worden. Het is jouw energie, wat jij verbruikt, dus wel zo logisch dat de rekening bij jou komt te liggen toch? Of verwacht je dat een energieleverancier jouw verbruik gaat sponsoren zodra de prijzen stijgen? .
Ik denk dat tot een paar maanden geleden 99% van Nederland nog nooit van een dynamisch contract had gehoord en je elke periode (één of meerdere jaren) een vaste prijs voor je energie betaalde. Let wel natuurlijk snap ik dat je meer betaalt als je meer verbruikt maar nu is het ook nog eens zo dat je nog meer gaat betalen als de tarieven stijgen. En dat is nieuw in vergelijking met een contract met een vast tarief.

• Willempie27
Die 3de is geen risico. Dat zou de producent van het gas/stroom zijn. Er wordt een aantal kuub/kWh verkocht tegen een bepaalde prijs. Het oppompen/produceren kost nagenoeg hetzelfde. Wellicht nu met LNG dat het transport wat duurder kan zijn. Maar als een producent van het gas/stroom denkt op de markt een betere prijs te krijgen wil die geen lage vaste prijs afspreken lijkt me. Of dusdanig hoog dat het ook ten gunste van hemzelf is.
Het risico van de producent is als de prijs lager ligt als de productiekosten.

[Voor 14% gewijzigd door Willempie27 op 23-01-2023 14:53]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
MijnDomein factuur van december (maand januari) klopt niet. Er wordt daar gerekend zonder prijsplafond, en dit is ook niet terug te vinden in de factuur van vandaag (maand februari).

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:53
[...]

[Afbeelding]

Heb je ook een melding gemaakt bij Tibber?

Ikzelf gebruik namelijk ook de Tibber integratie en heb natuurlijk ook liever niet dat deze elke keer aanslaat.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09
Jrz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:53:
MijnDomein factuur van december (maand januari) klopt niet. Er wordt daar gerekend zonder prijsplafond, en dit is ook niet terug te vinden in de factuur van vandaag (maand februari).
Ik zie ook dat ze gewoon de 1200m3 delen door 12 en dus 100 m3 per maand korting 'geven' op de gasprijs zoals deze bij het sluiten van het contract werd vastgesteld. Dit is dan ook puur een voorschotfactuur, er wordt pas verrekend op de eindfactuur. Denk ik..

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Frag1le schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:45:
[...]
Dat stukje salderen wat je wellicht in het meest ideale scenario misloopt bij een dynamisch contract wordt by far gecompenseerd door de lagere tarieven 's nachts.
Leg eens uit dan? S avonds staat waarschijnlijk alleen de auto op te laden als grootverbruik. Die kosten worden vergoed door de werkgever geeft hij aan. Dus of dat nu 29 cent of 99 cent kost: maakt niks uit. Dus het voordeel van het avondtarief heeft bijna niks aan. En daar lever je dan het voordeel van “normaal” salderen voor in.

Ik blijf in 2023 precies om die reden bij een niet-dynamisch contract voor stroom. De terugverdientijd van mijn zonnepanelen is enorm verkort door deze hoge tarieven. Gas ben ik wel om naar dynamisch

[Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2023 15:06]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

eborn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Met de opmerking dat energiemaatschappijen neem ik aan zelf ook zo'n weddenschap aangaan. Zij kopen toch ook weer volumes voor een vaste prijs in? Dus een deel van het risico ligt dan ook weer bij een derde.
Maar die kunnen hun bets hedgen. Ze kopen TTF futures om zekerheid te creëren over een bepaalde periode en hoeven alleen de piek met TTF spot in te kopen.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:07
[...]

[Afbeelding]

Welke auto is dit ? Want met m'n ID4 heb ik dit niet gemerkt.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LastSamurai schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Ik denk Tesla, die auto's zijn nogal gevoelig voor dit probleem, en die computer slurpt enorm veel energie.

Gewoon sebastiaan

• Frag1le
We Are Borg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Leg eens uit dan? S avonds staat waarschijnlijk alleen de auto op te laden als grootverbruik. Die kosten worden vergoed door de werkgever geeft hij aan. Dus of dat nu 29 cent of 99 cent kost: maakt niks uit. Dus het voordeel van het avondtarief heeft bijna niks aan. En daar lever je dan het voordeel van “normaal” salderen voor in.

Ik blijf in 2023 precies om die reden bij een niet-dynamisch contract voor stroom. De terugverdientijd van mijn zonnepanelen is enorm verkort door deze hoge tarieven. Gas ben ik wel om naar dynamisch
Of dat niets uit maakt is niet op te maken uit zijn post.
De doorberekeningsconstructie ken ik niet, en mocht z'n werkgever een vaste kWh vergoeding gebruiken dan kan de rekensom nog wel eens positiever uitvallen met een dynamisch contract.
Je gaat overigens voorbij aan dat het in de zomer ook beter kan zijn dan salderen, was het niet @Smuggler die meerdere maanden z'n elektra in de zonnige maanden voor meer heeft verkocht dan waarvoor hij het inkocht?

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Raymond P
Dat laatste gaat op voor praktisch elke dynamische klant met teruglevering in 2022 maar is niet door te smeren over de toekomst.

Al zegt mijn glazen bol dat een minder extreme repeat redelijk plausibel is.

- knip -

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44
earthman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Ik zie ook dat ze gewoon de 1200m3 delen door 12 en dus 100 m3 per maand korting 'geven' op de gasprijs zoals deze bij het sluiten van het contract werd vastgesteld. Dit is dan ook puur een voorschotfactuur, er wordt pas verrekend op de eindfactuur. Denk ik..
Dat denk ik ook, maar het is wel raar dat de korting bij @Jrz dan niet verrekend is.
Bij mij staat er duidelijk op de rekening dat ze korting geven op 100 m^3.
Of dat laatste dan klopt is een andere verhaal want ik dacht dat dit volgens het verbruiksprofiel voor februari dan 188 m3 zou moeten zjn.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Harvest2002 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:09:
@ericplan

Wij maken gebruik van vveenergie.nl. Zij bemiddelen bij energiecontracten voor VVE's. Dit jaar betalen we 0,325 voor enkeltarief, 0,372 voor normaal en 0,276 voor dal.

Misschien ook wat voor jullie.
Net even uitgebreid gekeken en de kWh-tarieven bij vve-energie zijn best goed, maar er is een groot nadeel: een maandelijkse bijdrage van €8,-. Omdat we weinig verbruiken hakt zo’n bedrag er best in. Bijvoorbeeld bij Tibber is de maandelijkse bijdrage maar €3,99. Scheelt op jaarbasis bijna €50,-
Bij Tibber zou ik me wel als privépersoon moeten aanmelden, ze accepteren (nog) geen zakelijke klanten. Als administrateur van de VvE zonder verhuisplannen is dat niet zo bezwaarlijk.

A'dam ZonPHP PVOutput

• icall5s
  • Registratie: December 2022
Jrz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:53:
Het kan ook bewust zijn. Doet Vattenfall ook bewust.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• earthman
hremijn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Dat denk ik ook, maar het is wel raar dat de korting bij @Jrz dan niet verrekend is.
Bij mij staat er duidelijk op de rekening dat ze korting geven op 100 m^3.
Of dat laatste dan klopt is een andere verhaal want ik dacht dat dit volgens het verbruiksprofiel voor februari dan 188 m3 zou moeten zjn.
Ik weet niet hoe ze het uiteindelijk daadwerkelijk gaan verrekenen (middelen per maand? per jaar?), het is gewoon de som van de dagfracties voor de hele verrekenperiode. Als het nou 1 januari t/m 31 december zou zijn dan hadden ze idd gewoon 100 per maand kunnen doen. Maar dit is ook maar een voorschotfactuur, gebaseerd op je opgegeven verbruik en de prijs op dat moment, bedoeld om je voorschotbedrag vast te stellen. En dan is het ook wel zo dat als je >= 1200m3 per jaar gebruikt, ze best prima voor elke maand 1/12 daarvan als voorschot-korting kunnen rekenen.

Ik vraag me ook af welke prijs ze zouden gebruiken als ik nu het termijnbedrag zou aanpassen, als dat dan onder het plafond ligt krijg je sowieso geen korting.

• m00
LastSamurai schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Smuggler schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Ik denk Tesla, die auto's zijn nogal gevoelig voor dit probleem, en die computer slurpt enorm veel energie.
Precies. Weet niet hoe dat met andere merken gaat, ook die hebben gewoon een paar honderd W idle verbruik. Aan de andere kant moet je die meestal met een "Start Engine" aanzetten :F dus die zullen wel wat minder gevoelig zijn inderdaad.
Senaxx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Heb je ook een melding gemaakt bij Tibber?

Ikzelf gebruik namelijk ook de Tibber integratie en heb natuurlijk ook liever niet dat deze elke keer aanslaat.
Ja, nog geen reactie. Ik heb één melding elders gevonden (2 jaar oud overigens...), maar ik zou niet weten waarom dit een zeldzaam probleem zou moeten zijn... De combinatie Tesla + Tibber + logger is wel wat zeldzamer, dus het zal wellicht vaker ongemerkt bestaan.

Je kan makkelijk zelf controleren of het bij jou gebeurt, ook zonder logger. Het patroon is dat Tibber enkele minuten na het hele uur checkt (tussen xx:02-xx:05), als-ie op dat moment slaapt dan zou je hem aan moeten horen gaan (mocht dat niet bekend voorkomen: klikken van HV-relais, daarna zacht gezoem voorin van electronica en pomp).

Jedlix inmiddels ingesteld en vooralsnog blijft-ie uit zoals het hoort.

Lichtelijk offtopic gerakend maar eigenlijk gewoon heel specifiek

• earthman
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Bij aanvang van de toepassing van het prijsplafond in een kalendermaand van 2023 verwerkt de subsidieontvanger dit in het voorstel voor het met ingang van die kalendermaand door de kleinverbruiker te betalen termijnbedrag, en stelt het termijnbedrag overeenkomstig bij indien toepassing van het prijsplafond leidt tot verlaging van het termijnbedrag, tenzij de kleinverbruiker aangeeft daar niet mee in te stemmen.
Ik lees dit dat als het prijsplafond vanaf januari geldt, dat de korting toegepast dient te worden op het termijnbedrag wat je vanaf januari betaalt. Het voorschot voor januari heb je in december betaald dus dat valt hier niet onder.

Overigens is er nog een bepaling die zegt dat het ook nog wel vanaf een maand later kan ("indien de [leverancier] kan aantonen dat eerdere bijstelling redelijkerwijs niet mogelijk is").

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Wat bedoel je met "bewust"?
Als in dat ze dit ten nadele van de klant doen,
Of dat het gezien de korte tijd tussen publicatie van het prijsplafond ( 15 dec) en het versturen van de rekening van het voorschot (23 december) niet mogelijk was om de software aan te passen en daarom er bewust voor is gekozen om in dit voorschot te berekenen met de kosten en BTW van 2022?

• icall5s
hremijn schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Wat bedoel je met "bewust"?
Als in dat ze dit ten nadele van de klant doen,
Of dat het gezien de korte tijd tussen publicatie van het prijsplafond ( 15 dec) en het versturen van de rekening van het voorschot (23 december) niet mogelijk was om de software aan te passen en daarom er bewust voor is gekozen om in dit voorschot te berekenen met de kosten en BTW van 2022?
Vattenfall kiest er bewust voor om het prijsplafond pas op de jaarrekening te verrekenen. Maar ze verwerken het wel in het voorschot. Hoe het bij MijnDomein precies met voortschotten zit weet ik niet.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

@m00
Hier een vergelijkbaar gedrag geconstateerd, met een EVBox, 1-fase gekoppeld aan de Tibber app.
Verbonden van 1700 uur tot 0500 uur. Audi ETron. Gedurende die periode is het laden 10 maal gestart en gestopt. Vermelding in de app “gepauzeerd vanwege hoge stroom tarief”, maar dat is onzin, want het tarief was vanaf 2300 tot 0500 uur vlak op 33 cent, en toch in die tijd toch nog 6 maal gestopt met laden.
Je kunt je afvragen of dit ook niet best is voor de batterij. Gemeld bij Tibber, nog geen reactie.

• earthman
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Vattenfall kiest er bewust voor om het prijsplafond pas op de jaarrekening te verrekenen. Maar ze verwerken het wel in het voorschot. Hoe het bij MijnDomein precies met voortschotten zit weet ik niet.
Hoe zouden ze dit anders moeten doen dan? Dit staat ook gewoon in de regeling, dat je het in het voorschotbedrag verwerkt, en op de jaarrekening verrekent.

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 20:24
Even een vraag

Ik zit nu bij Vattenfall variabel contract met 25% korting, mijn tarieven zijn momenteel 66 cent per kwh en 40 cent met het prijsplafond. Als volgende maand de tarieven in de lucht schieten dan krijg ik de maand erop gewoon ook de rekening van Vattenfall. Ze kunnen immers gewoon elke maand het weer aanpassen omdat het een variabel contract is. Dus echt zekerheid heb ik niet, alleen voor de maand zelf.

Waarom zou ik geen dynamisch contract nemen nu? Met het prijsplafond betaal ik gemiddeld nooit meer dan 40 cent dus dat risico ligt bij de overheid, maar is het goedkoper dan is het alleen maar mooi meegenomen. Met vattenfall zit mijn tarief sowieso altijd gegarandeerd boven het prijsplafond en die 25% korting die ik momenteel heb haalt dus helemaal niets uit. Zekerheid heb ik ook niet want ze kunnen gewoon elke maand mijn tarieven weer verhogen.

Volgens mij heb ik echt geen enkele reden om bij Vattenfall te blijven en is een dynamisch contract altijd voordeliger of mis ik nu iets?

• icall5s
ro8in schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:41:
Even een vraag

Ik zit nu bij Vattenfall variabel contract met 25% korting, mijn tarieven zijn momenteel 66 cent per kwh en 40 cent met het prijsplafond. Als volgende maand de tarieven in de lucht schieten dan krijg ik de maand erop gewoon ook de rekening van Vattenfall. Ze kunnen immers gewoon elke maand het weer aanpassen omdat het een variabel contract is. Dus echt zekerheid heb ik niet, alleen voor de maand zelf.

Waarom zou ik geen dynamisch contract nemen nu? Met het prijsplafond betaal ik gemiddeld nooit meer dan 40 cent dus dat risico ligt bij de overheid, maar is het goedkoper dan is het alleen maar mooi meegenomen. Met vattenfall zit mijn tarief sowieso altijd gegarandeerd boven het prijsplafond en die 25% korting die ik momenteel heb haalt dus helemaal niets uit. Zekerheid heb ik ook niet want ze kunnen gewoon elke maand mijn tarieven weer verhogen.

Volgens mij heb ik echt geen enkele reden om bij Vattenfall te blijven en is een dynamisch contract altijd voordeliger of mis ik nu iets?
Klopt, of je hebt zonnepanelen dan is een variabel contract vaak voordeliger, maar ook weer lang niet altijd.

• bve1
  • Laatst online: 01-02 13:20
EVfan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
[...]

@m00
Hier een vergelijkbaar gedrag geconstateerd, met een EVBox, 1-fase gekoppeld aan de Tibber app.
Verbonden van 1700 uur tot 0500 uur. Audi ETron. Gedurende die periode is het laden 10 maal gestart en gestopt. Vermelding in de app “gepauzeerd vanwege hoge stroom tarief”, maar dat is onzin, want het tarief was vanaf 2300 tot 0500 uur vlak op 33 cent, en toch in die tijd toch nog 6 maal gestopt met laden.
Je kunt je afvragen of dit ook niet best is voor de batterij.
Vreemd, je zou verwachten dat de Tibber app. pas gaat communiceren met de auto als dat nodig is, en niet standaard elk uur (?).
Bij Jedlix geef je bijvoorbeeld aan dat het laden mag beginnen vanaf 23:00 uur en dat je om 07:00 weg wil met 80% lading. Om 23:00 connect Jedlix met de auto om te kijken naar de SoC en op basis hiervan de laadduur en optimale tijd(en) te bepalen. Als dat een paar uur later is dan zal de Tesla tussendoor slapen. Soms bestaat de laadsessie uit verschillen delen, bijvoorbeeld van vanwege wisselende tarieven of om het net te balanceren.
Het in delen laden of onderbreken is niet slecht voor de accu. Bij regeneratief remmen heb je veel meer wisselende laadmomenten, en ook met hogere pieken dan 11kW zoals bij het laden.

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 20:24
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Klopt, of je hebt zonnepanelen dan is een variabel contract vaak voordeliger, maar ook weer lang niet altijd.
Ik heb inderdaad zonnenpanelen, waarom is variabel dan voordeliger? Want ik wek sowieso niet meer op dan ik verbruik, dus alles wordt dan toch gesaldeerd gewoon ook bij een dynamisch contract?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
EVfan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
[...]
Vermelding in de app “gepauzeerd vanwege hoge stroom tarief”, maar dat is onzin, want het tarief was vanaf 2300 tot 0500 uur vlak op 33 cent, en toch in die tijd toch nog 6 maal gestopt met laden.
We hebben het hier natuurlijk altijd over uurtarieven, maar in werkelijkheid is er als ik het goed begrepen heb ieder kwartier een kleine aanpassing (mogelijk). Je betaalt daarvoor via de onbalans opslag, maar ik verwacht dat Tibber die kwartier variatie gebruikt voor veel van deze integraties.

@m00 bedankt voor de heads up van de periodieke wake up. Ik gebruik het nu een paar weken en het begon me inderdaad al op te vallen dat de app regelmatig een last seen gaf van veel recenter dan ik verwacht. Was er nog niet toe gekomen om naar de oorzaak te gaan zoeken, maar jouw ervaring maakt dat overbodig. Ook maar 'ns naar jedlix gaan kijken dan (of opschieten met de HA automation hiervoor)

https://www.socialcooling.com/

• Gijsinho
  • Laatst online: 25-01 21:12
ro8in schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Ik heb inderdaad zonnenpanelen, waarom is variabel dan voordeliger? Want ik wek sowieso niet meer op dan ik verbruik, dus alles wordt dan toch gesaldeerd gewoon ook bij een dynamisch contract?
Over het algemeen:

Omdat je bij een dynamisch contract overdag veel opwekt, dan zijn de uurtarieven het laagst. Als je dit niet meteen verbruikt, levert de teruglevering nagenoeg nihil op.
Als je vervolgens 's avond wel stroom gebruikt, zijn de tarieven hoger. Dus je betaalt per saldo meer over je verbruik dan je krijgt voor de opbrengst van je zonnepanelen. Het salderen gaat ook tegen deze uurtarieven bij dynamisch contract.

Bij een variabel contract gaat het salderen tegen het maandtarief, dus verbruik 's avonds kost net zoveel per KWh als je overdag opwekt.

[Voor 10% gewijzigd door Gijsinho op 23-01-2023 18:58]

• ph4nt0m
  • Laatst online: 15:20
ro8in schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:41:
Even een vraag

Ook ik heb vattenfall variabel. Maar omdat ik een warmtepomp heb en ook zonnepanelen(die nu zo goed als niks opwekken) verbruik ik meer dan het prijsplafond voor deze maand. Ik ga daarom alsnog aanstaande zondag om maar Tibber. Dit omdat de tarieven toch voorlopig lager zijn dan vattenfall. (83 cent… want ze hebben mijn korting opgezegd, omdat je ook gas af moet nemen, wat ik dus niet meer doe sinds afgelopen december). Voor mij is t ook al is t voor 3 maanden goedkoper om over te gaan. Ik zie tegen april wel, wie een mooi vast contract kan aanbieden voor een mooi “laag” tarief.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Frag1le schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Of dat niets uit maakt is niet op te maken uit zijn post.
De doorberekeningsconstructie ken ik niet, en mocht z'n werkgever een vaste kWh vergoeding gebruiken dan kan de rekensom nog wel eens positiever uitvallen met een dynamisch contract.
Je gaat overigens voorbij aan dat het in de zomer ook beter kan zijn dan salderen, was het niet @Smuggler die meerdere maanden z'n elektra in de zonnige maanden voor meer heeft verkocht dan waarvoor hij het inkocht?
Klopt, maar daarbij ook gemeld dat 2022 natuurlijk een heel raar en bijzonder jaar was met de prijzen.
Dat zal in een "normaal" jaar niet lukken.
De vraag is wanneer het normaal weer terugkeert.

Op maand basis lukt het altijd eigenlijk wel om gemiddeld goedkoper in te kopen en duurder te verkopen.
Maar over seizoenen heen is toch ingewikkelder. de winter en de zomer liggen te ver uit elkaar om daat zelf invloed op te kunnen hebben.

[Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 23-01-2023 19:06]

Gewoon sebastiaan

Pagina: 1 ... 105 ... 112 Laatste

Let op:
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Veel kleine vraagjes zijn al eerder beantwoord, zoek in het topic of dit al gebeurd is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee