Toon posts:

Warmtepompboilers slim aansturen ivm dynamische tarieven

Pagina: 1
Acties:

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 16:58
afgesplitst van "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Om te beginnen: bedankt allemaal voor ieders bijdrage. Wat een interessant topic. Sinds een paar maanden heb ik een dynamisch contract en tot nu toe zeker geen spijt van!

Ik overweeg een warmtepompboiler. Wie heeft een tip voor mij? Welke speelt in op wisselende energieprijzen en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom? Of is dat een combinatie van een apparaat en een ander zelfgebouwd apparaatje? Ik gebruik vast de verkeerde zoekwoorden, want ik heb tot nu toe geen aanknopingspunten gevonden.

[Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 22-01-2023 19:48]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jelmer058 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:52:
Om te beginnen: bedankt allemaal voor ieders bijdrage. Wat een interessant topic. Sinds een paar maanden heb ik een dynamisch contract en tot nu toe zeker geen spijt van!

Ik overweeg een warmtepompboiler. Wie heeft een tip voor mij? Welke speelt in op wisselende energieprijzen en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom? Of is dat een combinatie van een apparaat en een ander zelfgebouwd apparaatje? Ik gebruik vast de verkeerde zoekwoorden, want ik heb tot nu toe geen aanknopingspunten gevonden.
Sorry maar dat hoort hier niet. Kijken even in het warmtepompboilertopic.
Ze kunnen allemaal wel aangestuurd worden.
Ik heb een Atlantic explorer v3. Die draait hier op de goedkoopste tijden.

Als je geen tweaker bent sluit je hem aan op een ecoswitch bijvoorbeeld.
https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecoswitch10a/

Je keuze voor een apparaat zou los moeten staan van dynamische tarieven. Een auto kies je toch ook niet uit op basis van Tibber hoop ik :D
Elk apparaat is vrij eenvoudig te sturen op dynamische tarieven

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 22-01-2023 18:10]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:07
Jelmer058 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:52:

Klinkt misschien gek maar een warmtepomp boiler is 4x zo zuinig als een normale boiler toch kan die goedkoper zijn. Wil je hem kopen dan is zelf installeren geen optie ivm de subsidie. Ik heb zelf voor een gewone boiler gekozen omdat deze snel kan opwarmen. Nog beter is misschien wel 2x50liter in serie zodat je in het goedkoopste moment kan opwarmen. Ik heb zelf een 80L die 2 uur lang 2kw gebruikt om op te warmen. Ik krijg straks 2500w zuid dus kan dan bij een slechte prijs gelijk alles gebruiken. Uit historische prijzen zit ik dan aardig goed. De rest komt oost-west.

• Jelmer058
Elk apparaat is vrij eenvoudig te sturen op dynamische tarieven, Als je geen tweaker bent sluit je hem aan op een ecoswitch bijvoorbeeld.
Dank! Dat stelt gerust. Ik ga me in de Ecoswitch verdiepen. Dat geeft vast ook handvaten voor verder zoeken.
Klinkt misschien gek maar een warmtepomp boiler is 4x zo zuinig als een normale boiler toch kan die goedkoper zijn.
Zijn er ook combinaties van een warmtepompboiler met een regulier verwarmingselement die los aan te sturen zijn?

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:54
Jelmer058 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Dank! Dat stelt gerust. Ik ga me in de Ecoswitch verdiepen. Dat geeft vast ook handvaten voor verder zoeken.

[...]

Zijn er ook combinaties van een warmtepompboiler met een regulier verwarmingselement die los aan te sturen zijn?
Op mijn WPB (LG) moet continu spanning blijven staan ivm geen ‘opofferingsanode’. Zo’n ecoswitch is aan/uit lijkt mij.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over warmtepompboilers staat alles in Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Mijn Edel Eau 200 liter boiler heeft een "PV" contact waarmee je tijdelijk het setpoint verhoogt (dus extra verbruik genereert) en een "energiebedrijf" contact waarmee je werking helemaal tegenhoudt (dus uiteindelijk koud water krijgt :) )

Zo kan je hem gecontroleerd aan en uit zetten zonder dat de compressor in de soep loopt of de klok zijn tijd kwijtraakt.

Dat gezegd hebbende, met 0,6 kWh per dag moet je goedkope switches hebben om het zinvol te laten zijn.

[Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 22-01-2023 20:08]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-01 16:49
Aansturing via Home Assistant is redelijk eenvoudig om zelf in elkaar te knutselen met een automation of met deze integratie: https://github.com/erlendsellie/priceanalyzer

• Jelmer058
Dank Proton en AJedilAm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Groen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Op mijn WPB (LG) moet continu spanning blijven staan ivm geen ‘opofferingsanode’. Zo’n ecoswitch is aan/uit lijkt mij.
Je moet ook niet het hele apparaat spanningsloos maken. Alleen het PV contact

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee