Warmtepompboilers slim aansturen ivm dynamische tarieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:21
afgesplitst van "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Om te beginnen: bedankt allemaal voor ieders bijdrage. Wat een interessant topic. Sinds een paar maanden heb ik een dynamisch contract en tot nu toe zeker geen spijt van!

Ik overweeg een warmtepompboiler. Wie heeft een tip voor mij? Welke speelt in op wisselende energieprijzen en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom? Of is dat een combinatie van een apparaat en een ander zelfgebouwd apparaatje? Ik gebruik vast de verkeerde zoekwoorden, want ik heb tot nu toe geen aanknopingspunten gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 22-01-2023 19:48 ]

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

Jelmer058 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:52:
Om te beginnen: bedankt allemaal voor ieders bijdrage. Wat een interessant topic. Sinds een paar maanden heb ik een dynamisch contract en tot nu toe zeker geen spijt van!

Ik overweeg een warmtepompboiler. Wie heeft een tip voor mij? Welke speelt in op wisselende energieprijzen en het aanbod van zelf opgewekte zonnestroom? Of is dat een combinatie van een apparaat en een ander zelfgebouwd apparaatje? Ik gebruik vast de verkeerde zoekwoorden, want ik heb tot nu toe geen aanknopingspunten gevonden.
Sorry maar dat hoort hier niet. Kijken even in het warmtepompboilertopic.
Ze kunnen allemaal wel aangestuurd worden.
Ik heb een Atlantic explorer v3. Die draait hier op de goedkoopste tijden.

Als je geen tweaker bent sluit je hem aan op een ecoswitch bijvoorbeeld.
https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecoswitch10a/

Je keuze voor een apparaat zou los moeten staan van dynamische tarieven. Een auto kies je toch ook niet uit op basis van Tibber hoop ik :D
Elk apparaat is vrij eenvoudig te sturen op dynamische tarieven

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 22-01-2023 18:10 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:19
Jelmer058 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:52:

Klinkt misschien gek maar een warmtepomp boiler is 4x zo zuinig als een normale boiler toch kan die goedkoper zijn. Wil je hem kopen dan is zelf installeren geen optie ivm de subsidie. Ik heb zelf voor een gewone boiler gekozen omdat deze snel kan opwarmen. Nog beter is misschien wel 2x50liter in serie zodat je in het goedkoopste moment kan opwarmen. Ik heb zelf een 80L die 2 uur lang 2kw gebruikt om op te warmen. Ik krijg straks 2500w zuid dus kan dan bij een slechte prijs gelijk alles gebruiken. Uit historische prijzen zit ik dan aardig goed. De rest komt oost-west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
Elk apparaat is vrij eenvoudig te sturen op dynamische tarieven, Als je geen tweaker bent sluit je hem aan op een ecoswitch bijvoorbeeld.
Dank! Dat stelt gerust. Ik ga me in de Ecoswitch verdiepen. Dat geeft vast ook handvaten voor verder zoeken.
Klinkt misschien gek maar een warmtepomp boiler is 4x zo zuinig als een normale boiler toch kan die goedkoper zijn.
Zijn er ook combinaties van een warmtepompboiler met een regulier verwarmingselement die los aan te sturen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-05 20:58
Jelmer058 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Dank! Dat stelt gerust. Ik ga me in de Ecoswitch verdiepen. Dat geeft vast ook handvaten voor verder zoeken.

[...]

Zijn er ook combinaties van een warmtepompboiler met een regulier verwarmingselement die los aan te sturen zijn?
Op mijn WPB (LG) moet continu spanning blijven staan ivm geen ‘opofferingsanode’. Zo’n ecoswitch is aan/uit lijkt mij.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over warmtepompboilers staat alles in Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Mijn Edel Eau 200 liter boiler heeft een "PV" contact waarmee je tijdelijk het setpoint verhoogt (dus extra verbruik genereert) en een "energiebedrijf" contact waarmee je werking helemaal tegenhoudt (dus uiteindelijk koud water krijgt :) )

Zo kan je hem gecontroleerd aan en uit zetten zonder dat de compressor in de soep loopt of de klok zijn tijd kwijtraakt.

Dat gezegd hebbende, met 0,6 kWh per dag moet je goedkope switches hebben om het zinvol te laten zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 22-01-2023 20:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:47
Aansturing via Home Assistant is redelijk eenvoudig om zelf in elkaar te knutselen met een automation of met deze integratie: https://github.com/erlendsellie/priceanalyzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
Dank Proton en AJedilAm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Groen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Op mijn WPB (LG) moet continu spanning blijven staan ivm geen ‘opofferingsanode’. Zo’n ecoswitch is aan/uit lijkt mij.
Je moet ook niet het hele apparaat spanningsloos maken. Alleen het PV contact

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:29
@Jelmer058 Heb je een oplossing gevonden voor je “dynamische schakeling”? Ik ben naar een gelijksoortige koppeling/schakeling op zoek. Ik wil kunnen inschakelen op lage stroom tarieven en/of bij overproductie PV systeem. Liefst zou ik middels een api/netwerk call het aansturen willen oppakken en geen “heel” apparaat in/uitschakelen. Ook met relais via elektrische contacten schakelen voelt een beetje als 1990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
Eigenlijk niet, behalve: het kan. Heb me er niet verder in verdiept, omdat ik overweeg om toch m'n plannen aan te passen naar één all-electric oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PisPix schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:26:
@Jelmer058 Heb je een oplossing gevonden voor je “dynamische schakeling”? Ik ben naar een gelijksoortige koppeling/schakeling op zoek. Ik wil kunnen inschakelen op lage stroom tarieven en/of bij overproductie PV systeem. Liefst zou ik middels een api/netwerk call het aansturen willen oppakken en geen “heel” apparaat in/uitschakelen. Ook met relais via elektrische contacten schakelen voelt een beetje als 1990.
Tsja het apparaat zelf heeft geen api of aansturing. Dus dan moet je toch met het PV contact werken. Gaat prima hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
PisPix schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:26:
Koop een Shelly relais om het pv contact te schakelen en je schiet van 1990 naar 2023 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 21-03-2023 17:14 ]

• remcoschaars
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02-2024
*knip*
Welkom op Tweakers. Dit is spam.

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 22-02-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-05 09:54
de Peer schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:39:
[...]

Tsja het apparaat zelf heeft geen api of aansturing. Dus dan moet je toch met het PV contact werken. Gaat prima hoor
Is er iemand die een wat minder begaafde tweakerd kan vertellen hoe dat dan werkt? Ik heb inmiddels een wp boiler die een PV aansturing kent, maar ik zou niet weten hoe ik die aansturing kan laten verlopen. De installateur vraagt me €250 extra voor een oplossing om obv dynamische tarieven te laden, maar dat is wel heel veel geld voor relatief weinig voordeel. Maar zou wel graag ook straks bv Grid rewards van Tibber hiervoor willen inzetten.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Falkor73 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:59:
[...]

Is er iemand die een wat minder begaafde tweakerd kan vertellen hoe dat dan werkt? Ik heb inmiddels een wp boiler die een PV aansturing kent, maar ik zou niet weten hoe ik die aansturing kan laten verlopen. De installateur vraagt me €250 extra voor een oplossing om obv dynamische tarieven te laden, maar dat is wel heel veel geld voor relatief weinig voordeel. Maar zou wel graag ook straks bv Grid rewards van Tibber hiervoor willen inzetten.
Goede vraag waar ik zelf ook antwoord op wil hebben.
Bestaat er niet een simpel magisch kastje die je op internet aansluit en die bij goedkoop stroom tarief (of eigen opwek) een relais activeert die bijvoorbeeld een e boiler inschakelt of het PV contact van een wpb inschakelt (dat laatste is bij mijn wpb een PV ingang signaal)
En aub geen Nerd oplossing die na 1 update al niet meer werkt of één met maandelijkse betaling verplichting.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

natural colour schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:24:
[...]

Goede vraag waar ik zelf ook antwoord op wil hebben.
Bestaat er niet een simpel magisch kastje die je op internet aansluit en die bij goedkoop stroom tarief (of eigen opwek) een relais activeert die bijvoorbeeld een e boiler inschakelt of het PV contact van een wpb inschakelt (dat laatste is bij mijn wpb een PV ingang signaal)
En aub geen Nerd oplossing die na 1 update al niet meer werkt of één met maandelijkse betaling verplichting.
Uiteraard. Voor de minder begaafde tweakers zijn er dit soort apparaten :
https://www.ecosoftenergie.nl/over-de-ecoswitch/

Maar dit is voor 10 euro ook zelf te maken als je wel een beetje handig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Falkor73 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:59:
[...]

Een wpb verbruikt bijna geen stroom. Daar ga je geen rewards of korting voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
de Peer schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:46:
[...]

Uiteraard. Voor de minder begaafde tweakers zijn er dit soort apparaten :
https://www.ecosoftenergie.nl/over-de-ecoswitch/

Maar dit is voor 10 euro ook zelf te maken als je wel een beetje handig bent :)
Probleem is dat je niet zo maar de stroom eraf kunt halen wat ik begrepen heb. Dus zo’n eco switch is dan geen oplossing, want stroom er gewoon afhalen schijnt niet zo best te zijn voor zo’n apparaat zei mijn installateur,

Eens, dat er geen grote besparingen mogelijk zijn wanneer je maar 2 tot 3 kWh pakt, maar toch. 25 of 5 cent is toch 20 cent maal 2 is 40 maar 30 = 12€ per maand en €144 per jaar :-)

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Falkor73 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:30:
[...]

Probleem is dat je niet zo maar de stroom eraf kunt halen wat ik begrepen heb. Dus zo’n eco switch is dan geen oplossing, want stroom er gewoon afhalen schijnt niet zo best te zijn voor zo’n apparaat zei mijn installateur,

Eens, dat er geen grote besparingen mogelijk zijn wanneer je maar 2 tot 3 kWh pakt, maar toch. 25 of 5 cent is toch 20 cent maal 2 is 40 maar 30 = 12€ per maand en €144 per jaar :-)
Je moet ook niet de stroom eraf halen. Je moet dit op het PV contact aansluiten. Je maakt dus een stekker aan het PV contact en steekt die in de ecoswitch.

Je bespaart geen 20 ct per kWh. In Nederland hebben we de salderingsregeling en maakt het dus niet uit of je de boiler nu aan zet als de zon schijnt of als het donker is.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 08-04-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkster111
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-08-2024
De meeste warmtepompboilers kun je volgens mij wel zo instellen dat ze bv alleen smiddag mogen draaien, en vaak is de elektriciteit dan vrij goedkoop. Snachts ook wel maar de meeste mensen willen savonds douchen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
de Peer schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:49:
[...]

Je moet ook niet de stroom eraf halen. Je moet dit op het PV contact aansluiten. Je maakt dus een stekker aan het PV contact en steekt die in de ecoswitch.

Je bespaart geen 20 ct per kWh. In Nederland hebben we de salderingsregeling en maakt het dus niet uit of je de boiler nu aan zet als de zon schijnt of als het donker is.
Ok, dank je wel. Ik zal eens gaan zoeken hoe je dan een stekker op een PV contact aansluit…

Je doet heel stellig dat het niet uitmaakt wanneer je de boiler aanzet, maar ik betaal (en ontvang) toch echt ieder uur een andere prijs voor mijn stroom. Een dynamisch contract heet zoiets.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Falkor73 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:36:
[...]

Ok, dank je wel. Ik zal eens gaan zoeken hoe je dan een stekker op een PV contact aansluit…

Je doet heel stellig dat het niet uitmaakt wanneer je de boiler aanzet, maar ik betaal (en ontvang) toch echt ieder uur een andere prijs voor mijn stroom. Een dynamisch contract heet zoiets.
Sorry ja je hebt gelijk. Ik miste de context even.
Zelf heb ik ook lange tijd de WPB met PV contact geschakeld op een dynamisch contract.

PV contact een stekker van maken is niet veel anders dan een lamp aansluiten. Je hebt 2 snoeren: de L(fase) en de N (nul) en daar maak je een stekker van.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 09-04-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
Brinkster111 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:55:
De meeste warmtepompboilers kun je volgens mij wel zo instellen dat ze bv alleen smiddag mogen draaien, en vaak is de elektriciteit dan vrij goedkoop. Snachts ook wel maar de meeste mensen willen savonds douchen...
Mijn idee is om het juist te laten afhangen van de actuele prijs. Ik kan je vertellen dat de prijs lang niet altijd in de middag laag is. Het is langzaamaan ook wel een trend aan het worden om je stroomverbruik daarop aan te passen of, nog beter, wanneer er een overschot aan stroom is. Daarom laat ik de auto laden wanneer dat overschot er is. En dat wil ik dus ook met mijn wp en wp boiler instellen.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:47
Falkor73 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:38:
[...]

Mijn idee is om het juist te laten afhangen van de actuele prijs. Ik kan je vertellen dat de prijs lang niet altijd in de middag laag is. Het is langzaamaan ook wel een trend aan het worden om je stroomverbruik daarop aan te passen of, nog beter, wanneer er een overschot aan stroom is. Daarom laat ik de auto laden wanneer dat overschot er is. En dat wil ik dus ook met mijn wp en wp boiler instellen.
Als je warmtepomp een home assistant integratie heeft zou ik daar eerst maar kijken om het gedrag van de warmtepomp te reguleren op basis van de stroomprijs.

Home Assistant heeft een actieve groep van dynamische energie gebruikers die hun integraties en automations online delen.

Zelf heb ik een alpha innotec warmtepomp die ik met de Luxtronix integratie aan kan sturen. Als stroom goedkoop zet ik de warmtepomp een graadje warmer of kouder om warmte of koelte in de woning op te slaan.
Tijdens extreme pieken zet ik de verwarming soms een uurtje uit.
Ook het aanmaken van warm water is te sturen.

Het fijne van home assistant is dat je veel data hebt op beslissingen op te maken en veel controle om passend bij te sturen.

De PV schakelaars bestaan uit 1 of 2 input kanalen waarmee de warmtepomp iets kan doen. Het werkt, maar als je de keuze, kennis en tijd hebt kan ik Home Assistant aanbevelen.
Let op: niet alle PV schakelaars zijn 230v. Sommige vragen 12v of zijnpotentiaalvrij. Lees de handleiding van je warmtepomp goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
AJediIAm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:01:
[...]

Als je warmtepomp een home assistant integratie heeft zou ik daar eerst maar kijken om het gedrag van de warmtepomp te reguleren op basis van de stroomprijs.

Home Assistant heeft een actieve groep van dynamische energie gebruikers die hun integraties en automations online delen.

Zelf heb ik een alpha innotec warmtepomp die ik met de Luxtronix integratie aan kan sturen. Als stroom goedkoop zet ik de warmtepomp een graadje warmer of kouder om warmte of koelte in de woning op te slaan.
Tijdens extreme pieken zet ik de verwarming soms een uurtje uit.
Ook het aanmaken van warm water is te sturen.

Het fijne van home assistant is dat je veel data hebt op beslissingen op te maken en veel controle om passend bij te sturen.

De PV schakelaars bestaan uit 1 of 2 input kanalen waarmee de warmtepomp iets kan doen. Het werkt, maar als je de keuze, kennis en tijd hebt kan ik Home Assistant aanbevelen.
Let op: niet alle PV schakelaars zijn 230v. Sommige vragen 12v of zijnpotentiaalvrij. Lees de handleiding van je warmtepomp goed.
Dank je wel. In mijn geval gaat het om een warmtepompboiler. En er is van alles te vinden over de panasonic warmtepomp aansturing, maar niks over die boiler. Ik weet dus alleen dat er een pv contact op zit en zou die willen aansturen met 'iets'. Homeassistant zal dan zeker de aansturing kunnen doen, maar ik ben dus op zoek naar het hardware onderdeel dat dan aangestuurd kan worden :-) :?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Falkor73 Wat staat er over in de handleiding?

Er is vast iemand die je door het bedraden van een Shelly 1 Mini of iets dergelijks kan praten.

[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 10-04-2024 10:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
Proton_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:49:
@Falkor73 Wat staat er over in de handleiding?
Dat is het probleem. (Bijna) niks.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Falkor73 Zonder meer info wordt het lastig, en jij weet al meer dan ik.
Bijvoorbeeld een typenummer zou je moeten kunnen achterhalen ;)
Of op zijn minst een merk. Je houdt het nu wel erg mysterieus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:18:
@Falkor73 Zonder meer info wordt het lastig, en jij weet al meer dan ik.
Bijvoorbeeld een typenummer zou je moeten kunnen achterhalen ;)
Of op zijn minst een merk. Je houdt het nu wel erg mysterieus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrcG8qhTRCks9ZrHrR1bot32Px0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caG3DNZMXlRBImdE3HcMx5iR.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om een Panasonic paw dhw100

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Falkor73 Duidelijk. Handleiding in Italiaans maar in kleur vind je op https://www.nonsolocaldai...achment&id_attachment=497 , kan handig zijn om de juiste connector te vinden.

Stap 0a. Check dat er een ongebruikt stopcontact in de buurt is.
Stap 0b. Kies een automatiseringsplatform, bijvoorbeeld de eerder gelinkte EcoSwitch of een domotica-ecosysteem.
Stap 0c. Check dat het PV gedrag, zoals beschreven wordt in de handleiding, klopt bij je gewenst gedrag bij lage prijzen. Opwarmen tot 62 graden kost immers COP.

Stap 1. Koop bij de bouwmarkt een kant-en-klare kabel met eurostekker (=platte, ongeaarde stekker)
Waarom een eurostekker? Dan is het duidelijk dat het niet de voeding van het apparaat is en houd je geen loze aarde-ader over. Waarom kant-en-klaar? Dan zitten er al adereindhulsjes aan.
Stap 2. Maak je boiler spanningsloos (=stekker eruit) en sluit de nieuwe kabel aan op het I1 kroonsteentje.
Stap 3. Steek de voedingsstekker er weer in en check dat het apparaat zoals vanouds weer opstart.
Stap 4. Steek de nieuwe eurostekker in het stopcontact en check dat het apparaat in PV modus gaat opwarmen naar 62 graden.
Stap 5. Koop een slim stopcontact dat past bij je gekozen automatisering en programmeer deze op de gewenste lage prijzen. Check dat die doet wat je verwacht.
Stap 6. Steek de nieuwe eurostekker in dat slimme stopcontact
Stap 7. Doe een vreugdedansje *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:10:
@Falkor73 Duidelijk. Handleiding in Italiaans maar in kleur vind je op https://www.nonsolocaldai...achment&id_attachment=497 , kan handig zijn om de juiste connector te vinden.

Stap 0b. Kies een automatiseringsplatform, bijvoorbeeld de eerder gelinkte EcoSwitch of een domotica-ecosysteem.
Stap 0c. Check dat het PV gedrag, zoals beschreven wordt in de handleiding, klopt bij je gewenst gedrag bij lage prijzen. Opwarmen tot 62 graden kost immers COP.

Stap 1. Koop bij de bouwmarkt een kant-en-klare kabel met eurostekker (=platte, ongeaarde stekker)
Waarom een eurostekker? Dan is het duidelijk dat het niet de voeding van het apparaat is en houd je geen loze aarde-ader over. Waarom kant-en-klaar? Dan zitten er al adereindhulsjes aan.
Stap 2. Maak je boiler spanningsloos (=stekker eruit) en sluit de nieuwe kabel aan op het I1 kroonsteentje.
Stap 3. Steek de voedingsstekker er weer in en check dat het apparaat zoals vanouds weer opstart.
Stap 4. Steek de nieuwe eurostekker in het stopcontact en check dat het apparaat in PV modus gaat opwarmen naar 62 graden.
Stap 5. Koop een slim stopcontact dat past bij je gekozen automatisering en programmeer deze op de gewenste lage prijzen. Check dat die doet wat je verwacht.
Bedankt!!! Dit klinkt als iets wat ik zelf prima kan doen. Ik ga dan voor de slimme stekker van home wizard (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/). Die heeft ondersteuning voor dynamische tarieven ingebouwd. Dank je wel!!!

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:10:

Dank, het is inmiddels gelukt!

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Pagina: 1