Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_Id
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-05 09:42
Ik ga het speelveld van dynamische prijzen verkennen. Met name icm pv en opslag.
Ik heb nu ruim 2 jaar van verbruiksgegevens, incl pv opwekking, geregistreerd met P1Monitor.
Ik wil daarom eens uitrekenen hoe, op basis van ongewijzigde timing van verbruik, de kosten van vaste (en nu variabele) tarieven verhouden tot dynamische tarieven over dezelfde periode.

Heeft iemand uur tarieven van (een of meerdere) aanbieders, 2021, 2022? Bijvoorkeur in excel?
Mag ook kale tarieven zijn, dan tel ik de vaste opslagen wel bij op.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPetra
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Klopt, of je hebt zonnepanelen dan is een variabel contract vaak voordeliger, maar ook weer lang niet altijd.
In welk geval kan het wel voordeliger uitpakken is jou ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
m00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:57:
[...]

[...]

Precies. Weet niet hoe dat met andere merken gaat, ook die hebben gewoon een paar honderd W idle verbruik. Aan de andere kant moet je die meestal met een "Start Engine" aanzetten :F dus die zullen wel wat minder gevoelig zijn inderdaad.

[...]

Ja, nog geen reactie. Ik heb één melding elders gevonden (2 jaar oud overigens...), maar ik zou niet weten waarom dit een zeldzaam probleem zou moeten zijn... De combinatie Tesla + Tibber + logger is wel wat zeldzamer, dus het zal wellicht vaker ongemerkt bestaan.

Je kan makkelijk zelf controleren of het bij jou gebeurt, ook zonder logger. Het patroon is dat Tibber enkele minuten na het hele uur checkt (tussen xx:02-xx:05), als-ie op dat moment slaapt dan zou je hem aan moeten horen gaan (mocht dat niet bekend voorkomen: klikken van HV-relais, daarna zacht gezoem voorin van electronica en pomp).

Jedlix inmiddels ingesteld en vooralsnog blijft-ie uit zoals het hoort.

Lichtelijk offtopic gerakend maar eigenlijk gewoon heel specifiek
Ik heb het bij mijn Kona iets eenvoudiger aangepakt. Ik heb de auto ingesteld (via de bluelink app) op alleen laden tussen 0:00 uur en 6:00 uur, over het algemeen zijn dat toch de voordelige uren. Als je thuiskomt en hem aan de lader hangt blijft hij in slaap/pauze totdat het 0:00 uur is geweest en na het laden gaat hij weer uit.
Ok het is misschien niet altijd tegen het allerlaagste tarief, maar het werkt simpel. En meestal heb ik toch wel even gekeken hoe de tarieven er voor staan ;)

Ik neem aan dat Tesla dit ook kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 14:58
User_Id schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:01:
Ik ga het speelveld van dynamische prijzen verkennen. Met name icm pv en opslag.
Ik heb nu ruim 2 jaar van verbruiksgegevens, incl pv opwekking, geregistreerd met P1Monitor.
Ik wil daarom eens uitrekenen hoe, op basis van ongewijzigde timing van verbruik, de kosten van vaste (en nu variabele) tarieven verhouden tot dynamische tarieven over dezelfde periode.

Heeft iemand uur tarieven van (een of meerdere) aanbieders, 2021, 2022? Bijvoorkeur in excel?

Dank alvast!
Jij zoekt Enever https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-historie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
ro8in schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Ik heb inderdaad zonnenpanelen, waarom is variabel dan voordeliger? Want ik wek sowieso niet meer op dan ik verbruik, dus alles wordt dan toch gesaldeerd gewoon ook bij een dynamisch contract?
@Gijsinho gaf al een goede uitleg, je kunt verder in de OP kijken, daar staat de volgende tabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvs5MRm7OfOMvvTgdZl4guBjf28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R58BCLhUM2DV5wbws7XzS8AD.png?f=user_large

Kortom, de vuistregel is om over te stappen als je panelen minder opwekken dan je verbruikt.

SAP = tweede aansluiting waarop je kunt terugleveren. Maar als je geen SAP wil/kan kun je de zwarte hokjes als grens aanhouden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 14:41
Smuggler schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Klopt, maar daarbij ook gemeld dat 2022 natuurlijk een heel raar en bijzonder jaar was met de prijzen.
Dat zal in een "normaal" jaar niet lukken.
De vraag is wanneer het normaal weer terugkeert.

Op maand basis lukt het altijd eigenlijk wel om gemiddeld goedkoper in te kopen en duurder te verkopen.
Maar over seizoenen heen is toch ingewikkelder. de winter en de zomer liggen te ver uit elkaar om daat zelf invloed op te kunnen hebben.
"Normaal" kan pas weer vanaf 1 januari 2024 of Rusland moet stoppen met de oorlog en de gaskranen weer openen.

Maar ik snap dat 2022 alles behalve normaal was, en waarschijnlijk niet als referentie gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
SPetra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Ik heb zelf geen zonnepanelen, dus ook geen persoonlijke ervaring die ik kan delen (behalve dan dat ik een dynamisch contract heb). Maar zie de tabel hierboven.

[ Voor 16% gewijzigd door icall5s op 23-01-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04 15:52
Gijsinho schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Over het algemeen:

Omdat je bij een dynamisch contract overdag veel opwekt, dan zijn de uurtarieven het laagst. Als je dit niet meteen verbruikt, levert de teruglevering nagenoeg nihil op.
Als je vervolgens 's avond wel stroom gebruikt, zijn de tarieven hoger. Dus je betaalt per saldo meer over je verbruik dan je krijgt voor de opbrengst van je zonnepanelen. Het salderen gaat ook tegen deze uurtarieven bij dynamisch contract.

Bij een variabel contract gaat het salderen tegen het maandtarief, dus verbruik 's avonds kost net zoveel per KWh als je overdag opwekt.
Ah ok ik snap hem. Dan is het in de zomer misschien voordeliger om dan inderdaad te blijven zitten met de korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48
SPetra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Nog geen ervaring, maar ik denk zelf dat dynamisch met zonnepanelen gunstig kan uitpakken als je ofwel je verbruik heel flexibel kunt sturen, inclusief regelmatig overdag bijvoorbeeld de auto opladen, ofwel je zonnepanelen niet zoals meer dan half nederland zo zuid mogelijk hebt liggen maar juist oost/west (voor mij is beide van toepassing, dus ik heb er wel vertrouwen in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04 15:52
anboni schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Nog geen ervaring, maar ik denk zelf dat dynamisch met zonnepanelen gunstig kan uitpakken als je ofwel je verbruik heel flexibel kunt sturen, inclusief regelmatig overdag bijvoorbeeld de auto opladen, ofwel je zonnepanelen niet zoals meer dan half nederland zo zuid mogelijk hebt liggen maar juist oost/west (voor mij is beide van toepassing, dus ik heb er wel vertrouwen in)
Wat ook nog kan is een thuisbatterij. Je zonneenergie inzetten wanneer de tarieven het duurst zijn of zelfs de batterij aan het net opladen wanneer deze het goedkoopst zijn haha. Vraag me af hoe snel je zo een thuisbatterij terug verdient zou hebben als je hem ook beetje dynamisch inzet aan de hand van de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Greenman2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Ik heb het bij mijn Kona iets eenvoudiger aangepakt. Ik heb de auto ingesteld (via de bluelink app) op alleen laden tussen 0:00 uur en 6:00 uur, over het algemeen zijn dat toch de voordelige uren. Als je thuiskomt en hem aan de lader hangt blijft hij in slaap/pauze totdat het 0:00 uur is geweest en na het laden gaat hij weer uit.
Ok het is misschien niet altijd tegen het allerlaagste tarief, maar het werkt simpel. En meestal heb ik toch wel even gekeken hoe de tarieven er voor staan ;)

Uiteraard kan Tesla dat ook, dat deed ik standaard al vanwege daltarief. Maar als gierig nederlander wil natuurlijk wel het onderste uit de kan, dus als stroom om 1, 2 en 5 uur 16ct kost en de andere uren 17, dan wil ik eigenlijk wel op alleen die 16ct laden ;)

Maar zonder gekheid: nu, in de winter, liggen de goedkoopste uren inderdaad vaak in de nacht, omdat in de winter vraag bepalend is. In voorjaar en zomer wordt (zonne) aanbod steeds meer bepalend. Zo hebben we het afgelopen jaar toch de nodige zonnige dagen gehad dat de tarieven juist overdag heel laag waren. Met een goed afgerichte automatische sturen, kun je daar makkelijker van profiteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:51

Jrz

––––––––––––

earthman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Ik zie ook dat ze gewoon de 1200m3 delen door 12 en dus 100 m3 per maand korting 'geven' op de gasprijs zoals deze bij het sluiten van het contract werd vastgesteld. Dit is dan ook puur een voorschotfactuur, er wordt pas verrekend op de eindfactuur. Denk ik..
Dat zou goed kunnen. Maar het is rete onduidelijk. De factuur lijkt 100% op een daadwerkelijk verbruik factuur. Maar het is ook simpelweg niet juist. De BTW staat voor januari op 9%, en ik mis het prijsplafond. Dat komt omdat hij met de regels van December gemaakt is.

Er staat ook gewoon op dat ik X m3 heb verbruikt in januari.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:15
m00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:57:
[...]

[...]

Precies. Weet niet hoe dat met andere merken gaat, ook die hebben gewoon een paar honderd W idle verbruik. Aan de andere kant moet je die meestal met een "Start Engine" aanzetten :F dus die zullen wel wat minder gevoelig zijn inderdaad.

[...]

Ja, nog geen reactie. Ik heb één melding elders gevonden (2 jaar oud overigens...), maar ik zou niet weten waarom dit een zeldzaam probleem zou moeten zijn... De combinatie Tesla + Tibber + logger is wel wat zeldzamer, dus het zal wellicht vaker ongemerkt bestaan.

Je kan makkelijk zelf controleren of het bij jou gebeurt, ook zonder logger. Het patroon is dat Tibber enkele minuten na het hele uur checkt (tussen xx:02-xx:05), als-ie op dat moment slaapt dan zou je hem aan moeten horen gaan (mocht dat niet bekend voorkomen: klikken van HV-relais, daarna zacht gezoem voorin van electronica en pomp).

Jedlix inmiddels ingesteld en vooralsnog blijft-ie uit zoals het hoort.

Lichtelijk offtopic gerakend maar eigenlijk gewoon heel specifiek
Ik heb wel HA, gebruik je dan een specifieke logger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 18:33
Jrz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Dat zou goed kunnen. Maar het is rete onduidelijk. De factuur lijkt 100% op een daadwerkelijk verbruik factuur. Maar het is ook simpelweg niet juist. De BTW staat voor januari op 9%, en ik mis het prijsplafond. Dat komt omdat hij met de regels van December gemaakt is.

Er staat ook gewoon op dat ik X m3 heb verbruikt in januari.
Het is helemaal niet onduidelijk.
Ze delen het aantal m3 wat je opgegeven hebt door 12, dan heb je je maandverbruik.
Dan vermenigvuldigen ze het met prijs die ze zelf een leuk start prijs vinden en dat is je maandelijks voorschot.
Dat brengen ze in rekening als maandbedrag. Als de belastingen of opslag niet veranderen krijg je dat bedrag dus 12x. Tenzij je hetzelf verandert.
Nu hebben ze ergens in januari hun software aangepast met de nieuwe belastingen en het prijsplafond toegevoegd en daar is nu een nieuwe factuur met een ander bedrag uitgekomen en dat is nu je vaste voorschot voor de rest van 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:36
[...]

Ja, bij Tesla kan je ook dan nog een einde daltarief ingeven, hierbij zal de auto dan zorgen dat de laadsessie geindigd is voor de ingestelde einde daltarief.

Dus dan begint die niet exact om 00.00, de auto begint dan te laden ergens tussen 00.00 en 0600.

Een vraag is dus wat is de historische laagste uurtarief in ochtend voor dynamische prijzen, mijn gok; 0500-0600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
mazzoop80 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Ja, bij Tesla kan je ook dan nog een einde daltarief ingeven, hierbij zal de auto dan zorgen dat de laadsessie geindigd is voor de ingestelde einde daltarief.

Dus dan begint die niet exact om 00.00, de auto begint dan te laden ergens tussen 00.00 en 0600.

Een vraag is dus wat is de historische laagste uurtarief in ochtend voor dynamische prijzen, mijn gok; 0500-0600
Als je de linkjes in de ts bekijkt. Histories is het tussen 3:00 en 5:00 het goedkoopste moment van de nacht

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 12:00
User_Id schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:01:

Dank alvast!
@User_Id Ja, die heb ik (van begin 2015 t/m (huidig) 09/2022) in csv/Excel-formaat. En tot op heden, is eenvoudig te regelen.
Natuurlijk is het grafisch ook inzichtelijk via enever.nl zoals @mr.DJ95 voorstelt, maar dat rekent nog niet zo makkelijk.

Ik ben nog even zoekende hoe dat het eenvoudigst te delen. Puur, in de ruwe vorm als gedownloade csv, of al enigszins praktisch bruikbaar? En dan nog welke technische route het handigst is, voor permanente deling?

Ik snap je bedoeling volkomen, en wil er ook geen geheim van maken hoe ik aan die gegevens ben gekomen.
Het zijn 1:1 de gegevens zoals deze op de Epex-spot day-ahead per uur gepubliceerd worden (dus zonder BTW, zonder energiebelastingen, zonder inkoop-'toeslagen' (welke per leverancier verschillen), etc.
M.a.w. De kale beursprijs, welke voor alle Elektra-dynamische leveranciers, van toepassing zijn.

Mijn bestanden zijn afkomstig van entsoe.eu (https://transparency.entsoe.eu/); een orgaan van de EU die transparant en openbaar deze marktgegevens ter beschikking stelt.

Een probeersel:
(Kale beursprijzen 2021, E-day-ahead per uur (Epex) via Entsoe.eu al enigszins voorbewerkt voor verdere verwerking)
https://drive.google.com/...G5-epKrmU_?usp=share_link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:05
ro8in schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Ah ok ik snap hem. Dan is het in de zomer misschien voordeliger om dan inderdaad te blijven zitten met de korting.
De uitleg van @Gijsinho is niet helemaal correct. Het punt zit hem niet in de tarief verschillen tussen dag en nacht, maar tussen zomer en winter.

PV wekt overdag in de zomer meer op dan je (waarschijnlijk) zelf verbruikt.

Met een dynamisch tarief lever je alles wat je niet direct verbruikt terug tegen het geldende uurtarief. Alleen voor het deel van de belastingen wordt op jaarbasis gesaldeerd met je eigen verbruik.

Met een Vast/Variabel tarief wordt al je opwek gesaldeerd met al je verbruik over het hele jaar. Zowel voor het leveringstarief als voor de belastingen.

Normaliter is stroom in de winter duurder dan in de zomer. Vandaar dat optie 2 voordeliger kan zijn met PV. Maar bijv afgelopen zomer was stroom juist heel duur in augustus en september wanneer panelen nog veel opwekken. Dan was het dus gunstiger om terug te leveren.

Ook maakt het verschil hoe je panelen liggen. Pal op Zuid is gebruikelijk en dan leveren ze juist veel op wanneer de vraag wat lager is. Oost/West is juist weer gunstiger omdat de piek opbrengst dan meer samenvalt met ochtend en vroege avond wanneer de vraag juist weer wat toeneemt.

Als je thuis een airco hebt verbruik je waarschijnlijk redelijk in lijn met de momenten dat je panelen veel opwekken.

Overigens zal de wind meer van invloed zijn op de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-06 00:21
bilgy_no1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:57:
[...]

Met een Vast/Variabel tarief wordt al je opwek gesaldeerd met al je verbruik over het hele jaar. Zowel voor het leveringstarief als voor de belastingen.
Dat is niet altijd zo, bijvoorbeeld bij Greenchoice wordt opwek aan jou uitbetaald tegen het tarief wat gold op het moment dat je het opwekte. Alleen verandert dat tarief iedere 3 maanden en niet ieder uur, maar ook daar kun je het probleem hebben dat je in de zomer minder per kWh kreeg dan wat je daarna in de winter per kWh moet betalen. En bij BudgetEnergie worden dan weer je dal en piek helemaal apart beschouwd en krijg je dus meteen het lage teruglevertarief voor bijvoorbeeld je netto dal opwek terwijl je in het piektarief juist nog netto verbruik had, alleen de belastingen worden dan nog gesaldeerd.

Iedereen doet maar wat ie wil, lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
bve1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Bij regeneratief remmen heb je veel meer wisselende laadmomenten, en ook met hogere pieken dan 11kW zoals bij het laden.
Goed punt, dus wellicht is het onregelmatig en onderbroken laden niet slecht voor de batterij.
Ik wacht nog op de reactie van Tibber, of dit “regulier gedrag” is, of toch komt door matige communicatie van de auto met de Tibber app.
Dat probleem is er in elk geval ook, maar of dit start/stop laden veroorzaakt?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 11:58
Ik heb me aangemeld bij NextEnergy maar zit nog enigszins te twijfelen of ik niet beter naar Zonneplan kan gaan (lagere tarieven €0,02 :P).

Ik heb een hoog verbruik (~9500kwh per jaar) maar met 21 panelen wek ik ook weer 6400kWh op (heb je minder aan met dynamisch maar 't is beter iets dan niets)

Hoog verbruik komt deels door m'n Tesla M3 die aan een laadpaal hangt met backoffice EV-Company (elke geladen kWh krijg ik vergoed).
De paal heeft over 2022 3100kWh geleverd (en die maandelijkse vergoeding gaat direct naar een doelspaarrekening).

Verder heb ik nog een server draaien die ook een hoog jaarverbruik heeft (ben aan t kijken naar een energie-zuinige variant)

Voordeel van Next vind ik vooral dat je een traditioneel voorschot betaald en aan het einde van de rit het verschil neerlegt.
Gas maakt mij niet uit want ik zit met stadsverwarming bij de boeven van Eneco.

Maar ja, nu komen m'n maten weer met het argument: "Je gaat je geld toch niet 'bewaren' bij een energiemaatschappij? Straks valt ie om en ben je je geld kwijt!"

Kortom, twijfel alom.
Vooralsnog verloopt mijn huidige vaste contract (€0,23/kWh / €0,26/kWh) morgen :'( en gaat mijn dynamische contract bij NextEnergy op 19-02 in dus ik kan nog 'shoppen'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:13
tmaniac schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:08:
Ik heb me aangemeld bij NextEnergy maar zit nog enigszins te twijfelen of ik niet beter naar Zonneplan kan gaan (lagere tarieven €0,02 :P).

Ik heb een hoog verbruik (~9500kwh per jaar) maar met 21 panelen wek ik ook weer 6400kWh op (heb je minder aan met dynamisch maar 't is beter iets dan niets)

Hoog verbruik komt deels door m'n Tesla M3 die aan een laadpaal hangt met backoffice EV-Company (elke geladen kWh krijg ik vergoed).
De paal heeft over 2022 3100kWh geleverd (en die maandelijkse vergoeding gaat direct naar een doelspaarrekening).

Verder heb ik nog een server draaien die ook een hoog jaarverbruik heeft (ben aan t kijken naar een energie-zuinige variant)

Voordeel van Next vind ik vooral dat je een traditioneel voorschot betaald en aan het einde van de rit het verschil neerlegt.
Gas maakt mij niet uit want ik zit met stadsverwarming bij de boeven van Eneco.

Maar ja, nu komen m'n maten weer met het argument: "Je gaat je geld toch niet 'bewaren' bij een energiemaatschappij? Straks valt ie om en ben je je geld kwijt!"

Kortom, twijfel alom.
Vooralsnog verloopt mijn huidige vaste contract (€0,23/kWh / €0,26/kWh) morgen :'( en gaat mijn dynamische contract bij NextEnergy op 19-02 in dus ik kan nog 'shoppen'
Mijn contract loopt pas 1 juni 2023 af na 3 jaar. Heb 20 zonnepanelen en een warmtepompboiler voor tapwater. Maar de CV gewoon nog op gas want daar kan geen warmtepomp tegenop hoe snel je huis warm is. Met een warmtepomp voor de cv ga je ruim boven het prijsplafond zitten en je huis moet goed geïsoleerd zijn. Totaal geen optie dus.

Voor straks lijkt ANWB wel interessant. Afwachten wat de markt gaat doen. Maar van het gas af is kolder. Heb het een paar maanden getest en kreeg schimmel in de serre en slaapkamer. Elektrisch verwarmen zoals infraroodpanelen gaat geen schimmel weghalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Draconian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn contract loopt pas 1 juni 2013 af na 3 jaar.
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20
Draconian schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn contract loopt pas 1 juni 2013 af na 3 jaar. Heb 20 zonnepanelen en een warmtepompboiler voor tapwater. Maar de CV gewoon nog op gas want daar kan geen warmtepomp tegenop hoe snel je huis warm is. Met een warmtepomp voor de cv ga je ruim boven het prijsplafond zitten en je huis moet goed geïsoleerd zijn. Totaal geen optie dus.

Voor straks lijkt ANWB wel interessant. Afwachten wat de markt gaat doen. Maar van het gas af is kolder. Heb het een paar maanden getest en kreeg schimmel in de serre en slaapkamer. Elektrisch verwarmen zoals infraroodpanelen gaat geen schimmel weghalen :+

offtopic:

Je huis isoleren is handig, maar niet noodzakelijk. Je afgifte van je radiatoren (en vloerverwarming) moet voldoende zijn voor een warmtepomp. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Nu met prijsplafond is het handig met stroom en gas dat je uit 2 "gesubsidieerde" vaatjes kan tappen. Maar er komt een einde aan deze regeling. In de theorie (en waarschijnlijk ook praktijk) zal alleen verwarmen met warmtepomp efficiënter zijn.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:15
@tmaniac Je bent wel kredietwaardig genoeg om je geld te mogen parkeren bij NextEnergy? Of heb je daar ook borg voor moeten betalen?

Het afrekenmodel wat ze hanteren is niet uniek, het gros van de aanbieders doet een voorschot/jaarafrekening als daar je voorkeur naar uitgaat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Raymond P schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:17:
@tmaniac Je bent wel kredietwaardig genoeg om je geld te mogen parkeren bij NextEnergy? Of heb je daar ook borg voor moeten betalen?

Het afrekenmodel wat ze hanteren is niet uniek, het gros van de aanbieders doet een voorschot/jaarafrekening als daar je voorkeur naar uitgaat.
Kredietwaardig..tsjah..het enige qua 'schuld' op mn naam is een hypotheek, dat zal dus wel goed zitten.

Vooralsnog is er niet gerept over een borg.
Ik heb al wel een mailtje gehad met m'n toekomstige voorschotbedrag en uitleg dat die de 1e periode kort na elkaar een factuur komt maar geen woord over een borg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@tmaniac Interessant, erg benieuwd of dat dan nog wel gaat komen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 17:36
Dan hoop ik dat nextenergy eindelijk eens die energiecompensatie van december gaat storten(in mail van 11 januari beloofde ze dat binnen paar dagen, tot nu toe niks ontvangen). Ook wacht ik vanaf 21 december op de eindnota en het teveel betaalde bedrag dan ook nog te krijgen.

In dit tempo duurt het nog wel een tijdje ben ik bang, en twijfel ik al bijna of ik het ooit nog ga zien. Gaat volgens mij toch alles bijelkaar op nog tegoed van 400 a 500 euro wat ik van ze krijg(inclusief die 190 euro) en dat van 12 oktober tot 21 december(oke, mijn verbruik is gewoon stuk lager geweest dan ik had ingeschat(eerste keer dat ik zelf energiecontract moest afsluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
[...]

Yeah ik doe precies hetzelfde, maar ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat (als alle panelen in de middag gaan terugpompen).

We gaan het zien...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 20:00
Er is voor iedereen een professionele glazen Bol beschikbaar gekomen!

Prijsvoorspelling voor komende zaterdag!

@Smuggler @Sicco92 misschien handig om in de opening post te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSHAqHprnZE1249QkR2GfCIVRTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7s08ur3iggC05nPxZ79zI1mu.jpg?f=fotoalbum_large

https://apps.apple.com/us...rgy-insights/id1642745440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mathijshooi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:47:

[Afbeelding]

Ik kan deze niet zo goed rijmen met: Link
Donderdag en Zondag meer wind.
Maar ziet er goed uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnat
  • Laatst online: 10-06 09:15
Ik kreeg vandaag een Tibber flashback binnen. Ik ben klant vanaf eind Mei 2022Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miptbVwIAn0rFbSrpAqCPcE9jq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3bOaxXheSu0ng0FA2EywZFFg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXPG8lJcKU7z5pt1uC13c4Q7m-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P6UJsVoWCK9CCsm1CkQ9jRcS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Magnat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:36:
Ik kreeg vandaag een Tibber flashback binnen. Ik ben klant vanaf eind Mei 2022[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijg ik Dark Mode in de Tibber app of is dit een iOS tweak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:47
Magnat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:36:
Ik kreeg vandaag een Tibber flashback binnen. Ik ben klant vanaf eind Mei 2022[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk hoe ze dit doen :). Kan je via de app ook zelf een dergelijk (week/maand/jaar) overzicht maken inclusief teruglevering van zone energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
icall5s schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Hoe krijg ik Dark Mode in de Tibber app of is dit een iOS tweak?
Alleen de flashback is dark helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Onze VvE is over naar Tibber. We zijn een kleinverbruiker met 350 kWh op jaarbasis. Als het weghalen van de aansluiting niet zo duur was (€350,-), dan was er allang een groep bij een bewoner bijgeplaatst om de galerijverlichting te laten branden. Nu maar eens kijken wat dit gaan doen. Vrijwel zeker goedkoper dan Vattenfall.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
GoEV6 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Leuk hoe ze dit doen :). Kan je via de app ook zelf een dergelijk (week/maand/jaar) overzicht maken inclusief teruglevering van zone energie?
Onder iOS volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kijk, dit soort dingen hebben we nodig. Een dure generator weg en goedkope batterijbuffer er voor in de plaats.
Zo zorg je dat de hoge prijzen niet meer zo hoog zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Magnat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Onder iOS volgens mij niet.
Jammer...

Ik lees al een tijdje mee en twijfel of ik nu snap hoe bijvoorbeeld Tibber werkt. Situatie is nu als volgt:

Vast contract, elektra voor € 0,41
Verbruik 3000 kWh
Opwek zonnepanelen 3300 kWh
Terugleververgoeding € 0,25

Onder de streep krijg ik dus terug € 75,-

Stel ik zat in 2022 bij Tibber.
Gemiddelde kWh prijs lag op iets van € 0,28 volgens ANWB
Kosten Tibber € 3,99 per maand
Terugleververgoeding € 0,07

Onder de streep 12 * € 3,99 - 300 * € 0,07= € 27 betalen?

[ Voor 63% gewijzigd door GoEV6 op 24-01-2023 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:06
mathijshooi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:47:

[Afbeelding]

Op andriod krijg ik niet voor elkaar om Nederland weergegeven te krijgen, waren maar 5 downloads nu dus 5+

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamGiraf
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-12-2024
Domba schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Op andriod krijg ik niet voor elkaar om Nederland weergegeven te krijgen, waren maar 5 downloads nu dus 5+
Je moet eerst Nederland toevoegen bij landen (en indien gewenst Great Brittain eraf). Daarna werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 14:39
GoEV6 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Jammer...

Ik lees al een tijdje mee en twijfel of ik nu snap hoe bijvoorbeeld Tibber werkt. Situatie is nu als volgt:

Verbruik 3000 kWh

Onder de streep GEEN IDEE??
Is die TLV nog realistisch?
Het is lastiger te bepalen voor dynamisch. Zuid opstelling of Oost/West is al een flink verschil. Waarschijnlijk heb je nu een maandelijks contract. Je kan een aantal maandjes het proberen. Je zit nergens aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Willempie27 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Is die TLV nog realistisch?
Het is lastiger te bepalen voor dynamisch. Zuid opstelling of Oost/West is al een flink verschil. Waarschijnlijk heb je nu een maandelijks contract. Je kan een aantal maandjes het proberen. Je zit nergens aan vast.
TLV bij Powerpeers is zoals het nu is. Contract voor 1 jaar tot juni. Opstelling Zuid.

Proberen vanaf juni zou kunnen maar dan lever ik alleen maar terug. Als ik dan bijvoorbeeld tot oktober bij Tibber zit en dan overstap naar een leverancier met een vast (maandelijks) contract ben ik dan niet mijn teruglevering ' kwijt' omdat ze dat jaarlijks achteraf verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
GoEV6 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:13:
[...]

TLV bij Powerpeers is zoals het nu is. Contract voor 1 jaar tot juni. Opstelling Zuid.

Proberen vanaf juni zou kunnen maar dan lever ik alleen maar terug. Als ik dan bijvoorbeeld tot oktober bij Tibber zit en dan overstap naar een leverancier met een vast (maandelijks) contract ben ik dan niet mijn teruglevering ' kwijt' omdat ze dat jaarlijks achteraf verrekenen?
Puur mijn mening maar ik zou lekker blijven zitten. Of ze moeten inderdaad maandelijks salderen maar volgens mij mag dat niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
GoEV6 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Jammer...

Verbruik 3000 kWh

Onder de streep 12 * € 3,99 - 300 * € 0,07= € 27 betalen?
Zal hem uitrekenen voor 2023 aangezien de energie belasting heel erg anders is geworden.

Verbruik 3000Kwh = 0,28 cent (gokje, elk jaar is anders.
Teruglevering eerste 3000kwh = 0,25 (gokje, en iets lager dan gemiddeld omdat de stroomprijs vaak iets lager is als de zon schijnt)."
Daarna nog 300kwh = 10 cent (25 cent maar dan zonder de energiebelasting van 15 cent).

Betalen: 3000 x 0,28 = 840 euro
Terug krijgen
3000 x 0,25 = 750 euro
300 x 10 cent = 30 euro.
--------------------------------------
780 euro.

kosten per maand = 4 euro = 48 euro.

Totaal te betalen = 888 euro - 780 = 108 euro betalen.

Je vergeet dat je bij een vast contract ook dat vastrecht betaald. velen zitten tussen de 5 en 10 euro.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
jusch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Ik kan deze niet zo goed rijmen met: Link
Donderdag en Zondag meer wind.
Maar ziet er goed uit :)
Partij achter deze app is een gerenommeerde partij. Is denk ik beter dan energieweerbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Domba schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Vandaag gelanceerd, dus logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mathijshooi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Vandaag gelanceerd, dus logisch.
https://play.google.com/s...ls?id=com.enappsys.energy
Niet alleen Nederland als land kiezen maar ook de euro als valuta.
Dan werkt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krZhfK6ZgqVTk2pNLs8BPE9F0MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTSpWWqD7Xj446OOtzCgGvq1.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:05
Das nou eens een handige glazen bol... Ik vind de grafiekjes niet heel erg goed leesbaar (bijv de X-as is niet €0, legenda geeft gen houvast), en ik zie ook niet de precieze waarden als ik een punt selecteer. Nog wel room for improvement dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
bilgy_no1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:08:
Das nou eens een handige glazen bol... Ik vind de grafiekjes niet heel erg goed leesbaar (bijv de X-as is niet €0, legenda geeft gen houvast), en ik zie ook niet de precieze waarden als ik een punt selecteer. Nog wel room for improvement dus.
Ze hebben een redelijk actief account op Twitter. Feedback vinden ze vast leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
Grafiek linksonder in de app met prijzen min max gemiddeld zijn de prijzen goed te zien. Donderdagnacht lijken de prijzen laag te worden (10 cent kaal) en vrijdag gedurende de hele dag vrij hoog.

Lijkt wel aardig mee te lopen met de knmi windverwachting komende week welke ik tot nu toe enkel gebruikte als glazen bol.

Ben benieuwd of de voorspelling veel veranderd.

De overige grafieken vind ik overigens behoorlijk mager. Erg lastig data in te vinden behalve een visueel verloop.

[ Voor 13% gewijzigd door Gecko123 op 24-01-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is dat voor een schaal waar € -1500 tot € 37,5 dezelfde afstand is als € 37,5 naar € 225 8)7

Ik zie ook geen aanleiding om te denken dat daar een komma bedekt is door iets (want met de intervallen moet het € -150,0 zijn).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
tjberkhof schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Yeah ik doe precies hetzelfde, maar ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat (als alle panelen in de middag gaan terugpompen).

We gaan het zien...
Ja ik ook, ik heb ook nog de optie op mijn laadpaal dat hij alleen het overschot in mijn auto stopt (zappi). Maar of ik dat ga gebruiken ligt dus heel erg aan de tarieven en het verschil tussen overdag en s'nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Greenman2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Ja ik ook, ik heb ook nog de optie op mijn laadpaal dat hij alleen het overschot in mijn auto stopt (zappi). Maar of ik dat ga gebruiken ligt dus heel erg aan de tarieven en het verschil tussen overdag en s'nachts.
Laden met overschot is bij dynamisch niet zo handig. Het beste is zo snel mogelijk in het goedkoopste uur opnemen zodat als je later / eerder die dag tegen een betere prijs terug kan terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 12:41
Heeft er iemand een overzicht van de dynamische tarieven stroom per uur over 2022? Via de zoekfunctie in dit topic niks gevonden..

Maakt niet uit of het de marktprijs of all-in prijs is, ik wil kijken of in mijn situatie dynamische tarieven voordeliger zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
firecaps30 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:
Heeft er iemand een overzicht van de dynamische tarieven stroom per uur over 2022? Via de zoekfunctie in dit topic niks gevonden..

Maakt niet uit of het de marktprijs of all-in prijs is, ik wil kijken of in mijn situatie dynamische tarieven voordeliger zouden zijn.
Hoeveel moeite heb je zelf gedaan om een antwoord te vinden?
10 seconden Googlen geeft je al twee sites:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ (met de historische prijzen excl energieheffing)
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/ (met de prijzen incl heffing).

Overigens kloppen de sites precies met elkaar.
De bovenste geeft voor vandaag om 11 uur een tarief van 24 cent incl BTW. Als ik daar 15.25 cent energiebelasting, 3.33 cent ODE en 0.104 cent GvO bij optel, kom ik op 42.7 cent, wat mooi overeenkomt met de (afgeronde) 43 cent van de onderste site.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2023 10:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddleman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-05 15:55
@SandmanB Hoi Sandman, ik overweeg ook om FlexiO in huis te halen. Voor zover ik hun uitleg snap haal je er de eenmalige investering van 250 euro heel snel weer uit. Hun info (met de uitlegvideo's) is klare taal en klinkt mij overtuigend in de oren. Klopt het ook met jouw praktijkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Hoeveel moeite heb je zelf gedaan om een antwoord te vinden?
10 seconden Googlen geeft je al twee sites:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ (met de prijzen excl energieheffing)
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/ (met de prijzen incl heffing).
Bedankt voor de linkjes, maar dat is niet wat ik zoek.

Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Ik zoek een excel/csv met daarin voor elke dag in 2022 per uur de stroomprijs. Zodat ik aan de hand van de data van mijn P1 meter de kosten/opbrengsten door kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddleman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-05 15:55
Bierautomaat schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:00:
[...]

Dag Sandman

Eerste contact had ik via het contactformulier op hun website. Antwoord kwam van 1 van hun medewerkers. Ik kan je het mailadres in pb sturen. Bij mij ging het contact en de plaatsing vrij vlot, drie weken na dat eerste contact was alles geplaatst en ingesteld.

Doorverkoop heb ik niet bekeken. Het systeem gaat op het moment injecteren dat de stroom het meeste waard is. Als je dat p2p doorverkoopt aan je ouders/schoonouders ga je geen vergoeding krijgen voor hetgeen wat zij verbruiken dat uur. Best eens lezen of navragen bij fluvius hoe dat net in zijn werk gaat.
Volgens mij is het resultaat dat je wat minder opbrengst creëert via de sturing, maar het blijft sowieso een zeer nuttige (kleine) investering.

Bliq is maandelijks betalen, lifepowr eenmalig. Met de lifepowr baas heb ik in de studententijd nog wat pinten gezopen, dus daarom de keuze voor hen.
@SandmanB Hoi Sandman, ik overweeg ook om FlexiO in huis te halen. Voor zover ik hun uitleg snap haal je er de eenmalige investering van 250 euro heel snel weer uit. Hun info (met de uitlegvideo's) is klare taal en klinkt mij overtuigend in de oren. Klopt het ook met jouw praktijkervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
firecaps30 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Bedankt voor de linkjes, maar dat is niet wat ik zoek.

Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Ik zoek een excel/csv met daarin voor elke dag in 2022 per uur de stroomprijs. Zodat ik aan de hand van de data van mijn P1 meter de kosten/opbrengsten door kan rekenen.
Druk op F12, en ga naar een andere dag.
Vervolgens zie je de rauwe informatie binnenkomen hoe dit wordt opgevraagd.

https://api.energyzero.nl...&usageType=1&inclBtw=true

Pas de datums aan, en je hebt precies wat je zoekt. (bijvoorbeeld een heel jaar binnen halen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firecaps30
Smuggler schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Druk op F12, en ga naar een andere dag.
Vervolgens zie je de rauwe informatie binnenkomen hoe dit wordt opgevraagd.

Pas de datums aan, en je hebt precies wat je zoekt. (bijvoorbeeld een heel jaar binnen halen).
Bedankt! Je kunt in plaats van 1 dag op te geven ook een heel jaar ineens opvragen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zit momenteel met gas bij ANWB, met stroom nog bij Oxxio (0,92 / 0,75), vanwege de zonnepanelen en zakelijke auto laden aan huis. Nu kan ik nog 92 cent aftrekken voor elke kWh die ik laad, en nog salderen tegen dezelfde prijzen ipv tegen lagere prijzen. Het is in mijn huidige opzet van stroom registratie (via NewMotion/Shell) lastig om de gemiddelde prijzen te laten vergoeden, ik moet vooraf een kWh prijs opgeven. Iemand hier ervaring mee?

Met gas valt het mij op dat de prijs rond het prijsplafond prijs schommelt. Is dat toeval? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:28
Kurios schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:39:
Ik zit momenteel met gas bij ANWB, met stroom nog bij Oxxio (0,92 / 0,75), vanwege de zonnepanelen en zakelijke auto laden aan huis. Nu kan ik nog 92 cent aftrekken voor elke kWh die ik laad, en nog salderen tegen dezelfde prijzen ipv tegen lagere prijzen. Het is in mijn huidige opzet van stroom registratie (via NewMotion/Shell) lastig om de gemiddelde prijzen te laten vergoeden, ik moet vooraf een kWh prijs opgeven. Iemand hier ervaring mee?

Met gas valt het mij op dat de prijs rond het prijsplafond prijs schommelt. Is dat toeval? :)
Ik ga binnenkort over naar Zonneplan en geef aan EVcompany, die de afhandeling van de laadpaal doet, een gemiddelde kWh prijs door. De laadkosten komen uiteindelijk mijn werkgever terecht en ik heb afgesproken dat ik het teveel (of overschot) declareer op basis van de gemiddelde maandprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wellicht interessant voor iemand, Tibber > Grafana:
https://hawar.no/2022/09/tibber-with-grafana-dashboard/

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ziet er leuk uit, maar op moment heeft API van Tibber wel wat problemen, zie open staande issues in app.

Ik heb inmiddels volgens deze API al een 50% hoger verbruik alleen in januari dan de slimme meter in totaal heeft gemeten sinds die is geïnstalleerd en er stond al wat op de tellers voor het 1 januari was

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Hmm, dat wist ik niet. Ik gebruik het zelf ook niet maar kwam het toevallig tegen.
De import ging hier ok op een hardcoded home id en (visueel) prijs in kronen na, 't zal op z'n minst een idee geven hoe je Tibber's graphql integreert.

yesterday/week/month klopte iig met wat ik al had en op https://status.tibber.com/ zie ik geen issues reported mbt dev api?
N.b. de Pulse ligt hier in een la.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:02:
@Domba Hmm, dat wist ik niet. Ik gebruik het zelf ook niet maar kwam het toevallig tegen.
De import ging hier ok op een hardcoded home id en (visueel) prijs in kronen na, 't zal op z'n minst een idee geven hoe je Tibber's graphql integreert.

yesterday/week/month klopte iig met wat ik al had en op https://status.tibber.com/ zie ik geen issues reported mbt dev api?
N.b. de Pulse ligt hier in een la.
Ik heb volgens mij op moment geen accurate prijsindicatie of verbruik ook niet in de app.
De app ziet teruglevering wel (tibber heeft wel de gegevens) , maar ik zie niet dat het verwerkt wordt in analyse of in rekening saldo
Edit: per 27 januari is voor mij aan de teruglever teller in kWh met terug werekende kracht tot 25 januari nu ook een bedrag teller aan gekoppeld in de app voor zowel kosten als ook voor analyse, en daarmee is bedrag per dag weer correct (via app had ik in 2e week van januari al een verschil van >.€50 wat alleen maar groter werd, voor API is het nog niet opgelost daar is verschil nog bijna €300 hoger en nu dan ook tov de app)
Vanmorgen op ochtend-piek accu beetje ontladen met off-peak tussen 10-11 uur een extra check, evenveel afgenomen als teruggeleverd in zelfde uur, nu wachten of het verwerkt wordt in saldo voor de rekening

Ik heb Tibber pulse wel in gebruik maar is niet veel mee aan te vangen op het moment en onbruikbaar voor controle rekening of bedrag of ten opzichte van wat in de app weergegeven, waar ik vraagtekens bij zet

Zijn een beetje te druk met prijsplafond integratie.

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 27-01-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
firecaps30 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Bedankt! Je kunt in plaats van 1 dag op te geven ook een heel jaar ineens opvragen:

Voor wie er op zoek is naar de marktprijzen per uur van 2022 inclusief BTW, exclusief overige belastingen in Excel:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb deze prijzen gebruikt om in Excel per uur de kosten van verbruik en opbrengsten van terugleveren van mijn P1 meter inzichtelijk te krijgen om te zien of ik 2022 voordeliger uit zou zijn geweest met een dynamisch tarief. Ik woonde er niet heel 2022 (sinds half maart) dus ik heb helaas nog geen heel jaar kunnen doorrekenen.

Het korte antwoord is dat niet veel uit zou hebben gemaakt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar, de eerste (en koudste) 2,5 maand van het jaar zijn hier dus niet in meegenomen. Met een warmtepomp gaat het best hard qua verbruik en daarom heb ik sinds kort 2050wp extra geplaatst. Zelf denk ik dat ik daardoor ook in 2023 met een klein overschot ga eindigen.

Als dat einde jaar dan 500 kWh is dan lijkt het me evengoed weinig uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Als je je gedrag aan de dynamische prijzen aanpast, dan lijkt het me niet mogelijk om goed vast te stellen met wat voor contract je goedkoper uit was geweest. Je historische niet-dynamische verbruik was namelijk gebaseerd op een constante (of dal/piek) prijs, terwijl aanpassing aan de actuele tarieven tot een ander historisch verbruik had geleid.

Je kan wellicht iets meer zeggen als je een historisch dynamisch verbruik had en je vergelijkt het met wat er gebeurd was als je een 'gewoon' tarief had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:36
Domba schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Ziet er leuk uit, maar op moment heeft API van Tibber wel wat problemen, zie open staande issues in app.

Ik heb inmiddels volgens deze API al een 50% hoger verbruik alleen in januari dan de slimme meter in totaal heeft gemeten sinds die is geïnstalleerd en er stond al wat op de tellers voor het 1 januari was
Leuk, maar enige modificaties zijn noodzakelijk. Dit dashboard is afgestemd op kronen. Ik draai he trouwens wel. Maar er zijn wel een aantal verbeteringen mogelijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
earthman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:40:
Als je je gedrag aan de dynamische prijzen aanpast, dan lijkt het me niet mogelijk om goed vast te stellen met wat voor contract je goedkoper uit was geweest. Je historische niet-dynamische verbruik was namelijk gebaseerd op een constante (of dal/piek) prijs, terwijl aanpassing aan de actuele tarieven tot een ander historisch verbruik had geleid.
Je kunt natuurlijk wel degelijk een vergelijking maken op basis van het niet aanpassen van je gedrag. Dan zie je al heel snel of dynamisch wel of niet goedkoper was geweest. Pas als die berekeningen heel dicht bij elkaar blijken te liggen, wordt de vraag interessant wat voor invloed gedrag nog heeft. Ik heb zelfs nu ik 'n maand dynamische tarieven heb m'n gedrag niet heel veel aangepast. EV opladen stond automatisch ingeteld om om middernacht te beginnen, nu staat het in een app automatisch ingesteld om te beginnen bij de laagste tarieven. Verder niks significants aangepast. Met m'n oude Greenchoice contract was ik veel meer dan het dubbele kwijtgeweest vergeleken met m'n huidige dynamische tarieven. Als je op basis van je historische gegevens een soortgelijk verschil uitrekent, is dynamisch al een nobrainer en dan is er nog kans om meer voordeel te behalen door je gedrag aan te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robert_
  • Laatst online: 28-07-2023
Vanaf maart 2023 gaan wij over op een dynamisch contract voor gas en stroom bij ANWB. We beschikken over 9 zonnepanelen (gelegen op zuid) die ongeveer 2900 KWH opwekken. Ons verbruik ligt daar ietsje onder. Ik lees veel meningen dat dynamisch ongunstig zou zijn bij een ligging van zonnepalen op zuid. Net als bij veel andere zaken ben ik van het zelf ervaren in plaats van afgaan op meningen. Mogelijk pakt het ongunstig uit, misschien ook niet, maar gelukkig hebben we dit jaar het prijsplafond mochten de prijzen teveel stijgen. Wanneer we onder het prijsplafond blijven dan is dat alleen maar gunstig en jagen we de overheid niet onnodig op kosten omdat de leveranciers zeer hoge prijzen in rekening brengen. Dit stuit mij tegen de borst. Wij zitten nu met een variabel contract bij VandeBron en met name in het laatste kwartaal van 2022 zijn we geconfronteerd met gigantische prijzen voor gas en stroom. Ze waren er als de kippen bij om te verhogen en daarna nooit weer een verlaging gezien.
Omdat ik zelf heel veel thuis werk kan ik het verbruik op de hele zonnige dagen overdag veel sturen mochten de uurprijzen te dicht op 0 of zelfs negatief worden. Dan gaan de vaatwasser, wasmachine en/of droger aan. Met twee kids is er genoeg te wassen. We gaan het meemaken. Gelukkig is het contract maandelijks opzegbaar dus ik kan altijd gedurende het jaar overstappen mocht dat nodig blijken. Ik ben in elk geval zeer benieuwd en houd wel van een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 18:33
Kan ik ook mijn eigen reacties verwijderen?

[ Voor 116% gewijzigd door hremijn op 25-01-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Robert_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:03:
Vanaf maart 2023 gaan wij over op een dynamisch contract voor gas en stroom bij ANWB. We beschikken over 9 zonnepanelen (gelegen op zuid) die ongeveer 2900 KWH opwekken. Ons verbruik ligt daar ietsje onder. Ik lees veel meningen dat dynamisch ongunstig zou zijn bij een ligging van zonnepalen op zuid. Net als bij veel andere zaken ben ik van het zelf ervaren in plaats van afgaan op meningen. Mogelijk pakt het ongunstig uit, misschien ook niet, maar gelukkig hebben we dit jaar het prijsplafond mochten de prijzen teveel stijgen. Wanneer we onder het prijsplafond blijven dan is dat alleen maar gunstig en jagen we de overheid niet onnodig op kosten omdat de leveranciers zeer hoge prijzen in rekening brengen. Dit stuit mij tegen de borst. Wij zitten nu met een variabel contract bij VandeBron en met name in het laatste kwartaal van 2022 zijn we geconfronteerd met gigantische prijzen voor gas en stroom. Ze waren er als de kippen bij om te verhogen en daarna nooit weer een verlaging gezien.
Omdat ik zelf heel veel thuis werk kan ik het verbruik op de hele zonnige dagen overdag veel sturen mochten de uurprijzen te dicht op 0 of zelfs negatief worden. Dan gaan de vaatwasser, wasmachine en/of droger aan. Met twee kids is er genoeg te wassen. We gaan het meemaken. Gelukkig is het contract maandelijks opzegbaar dus ik kan altijd gedurende het jaar overstappen mocht dat nodig blijken. Ik ben in elk geval zeer benieuwd en houd wel van een gokje.
Ik zou in jouw geval gas dynamisch doen en elektra via een regulier contract zodat je op jaarbasis kunt salderen. In jouw geval lijkt elektra dynamisch inderdaad ongunstig.
Je kunt die gok wagen maar eigenlijk is het geen gok want je kunt dit wel enigszins proberen in te schatten en kijken naar ervaringen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 16:51
Kijk !
Da's tenminste iets!
Stoppen wanneer het niets oplevert, want waarom zou je voor iets moeten betalen wat je zelf ook levert?
Die energie maatschappen vullen hun zaken over de hardwerkende mens met z'n pv installatie.
Ik zeg maar zo, wat ik niet afneem, hoef ik ook niet te betalen. Zeker niet als er zo'n enorm verschil in zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icall5s
*offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 26-01-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
anboni schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Je kunt natuurlijk wel degelijk een vergelijking maken op basis van het niet aanpassen van je gedrag. Dan zie je al heel snel of dynamisch wel of niet goedkoper was geweest. Pas als die berekeningen heel dicht bij elkaar blijken te liggen, wordt de vraag interessant wat voor invloed gedrag nog heeft. Ik heb zelfs nu ik 'n maand dynamische tarieven heb m'n gedrag niet heel veel aangepast. EV opladen stond automatisch ingeteld om om middernacht te beginnen, nu staat het in een app automatisch ingesteld om te beginnen bij de laagste tarieven. Verder niks significants aangepast. Met m'n oude Greenchoice contract was ik veel meer dan het dubbele kwijtgeweest vergeleken met m'n huidige dynamische tarieven. Als je op basis van je historische gegevens een soortgelijk verschil uitrekent, is dynamisch al een nobrainer en dan is er nog kans om meer voordeel te behalen door je gedrag aan te passen.
Dit is ook mijn insteek geweest, puur kijken op basis van mijn 'standaard' gedrag. Uiteraard zijn tarieven aangeboden in het verleden geen garantie voor de toekomst, net als historische zonnestralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:30
*offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 26-01-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lees hier veelvuldig het advies om voor stroom niet over te stappen naar dynamisch ivm salderen per jaar. Dat kan een goed advies zijn, maar hangt heel erg af van hoe de energiemaatschappij er mee omgaat. Want bij ten minste 1 aanbieder van een variabel contract, wordt er gesaldeerd per tarief, dus bij iedere wijziging wordt opwek/verbruik verrekend. En dat kan ook heel ongunstig uitpakken. En nee, dat mag vast niet. Maar het gebeurt wel.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Als ik het goed begrijp is op dit moment (in mijn geval) het grootste nadeel van dynamisch:
Salderen; je kan niet langer tegen elkaar afstrepen.

Ik ben gewend dat ik met mijn vaste contract gewoon kWh's tegen elkaar kan wegstrepen (1=1)
En dat werkte voor mij perfect; 9700kWh verbruikt, 6100kWh opgewekt = 3600kWh betalen.

Maar met Dynamisch wordt er naar de uurprijs gekeken, dus kan het aan het einde van de rit zomaar zijn dat de verhouding 4=1 kan zijn...dat is de reden dat ik een beetje begin te twijfelen rond mijn keuze om in februari over te stappen naar dynamisch. (ik heb nog 1 week bedenktijd nu dus kan nog terug :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Robert_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:03:
Met netto teruglevering zul je dit jaar geen enkele bescherming van het prijsplafond hebben voor wat de stroom betreft. Als je zeg maar tegen 20 cent levert in de zonnige periode en vervolgens voor 80 cent moet terugkopen in de winter, dan betaal je ook gewoon die 80 cent, dus netto 60 cent ipv 0 zoals met 'gewoon' salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Met interesse volg ik de ontwikkelingen rond dynamische contracten.
Momenteel bezig met het maken van een simulatie om te kunnen zien of:

-Een dynamisch contract nu al interessant is
-Een dynamisch contract interessant zou kunnen zijn met een kleine thuisaccu
-Het effect op bovenstaande van aanpassingen in de salderingsregeling

Eerste stap is om met de historische elektraverbruik data (die heb ik op uurbasis) van 2022 te berekenen hoe groot het verschil zou zijn geweest tussen mijn huidige stroomcontract en een dynamisch contract.

Daarvoor ben ik dus op zoek naar de EPEX SPOT data, per uur, van heel 2022.
Op deze GitHub pagina staat een CSV bestand met wat lijkt op de goede data, echter mist er een deel van december en weet ik niet 100% of het klopt.

Weet iemand of het mogelijk is rechtsreeks bij EPEX dit op te halen?
Ik bedoel dus niet een 'gemiddelde' uurprijs, maar echt de ruwe data, per uur, van afgelopen jaar.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 11:57
kaasmakert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:47:
Daarvoor ben ik dus op zoek naar de EPEX SPOT data, per uur, van heel 2022.
via deze link: entsoe.eu en dan op export Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU8OEvEQlTWiZWSHo5xcNMnYn0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ph0HuiEYBREA9yVlK9e62w90.png?f=fotoalbum_large

ik heb ze ook even hier geparkeerd: https://github.com/EJhagenaar/DayAhead

[ Voor 38% gewijzigd door e_hagenaar op 25-01-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:59
Montalbano schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:59:
Lees hier veelvuldig het advies om voor stroom niet over te stappen naar dynamisch ivm salderen per jaar. Dat kan een goed advies zijn, maar hangt heel erg af van hoe de energiemaatschappij er mee omgaat. Want bij ten minste 1 aanbieder van een variabel contract, wordt er gesaldeerd per tarief, dus bij iedere wijziging wordt opwek/verbruik verrekend. En dat kan ook heel ongunstig uitpakken. En nee, dat mag vast niet. Maar het gebeurt wel.
Ook dat aspect staat hier veelvuldig genoemd. Wel goed dat je precies dat detail even aanstipt want dat is wel een belangrijk voordeel voor iemand die op jaarbasis saldeert.

Dat het niet makkelijk is om een energiemaatschappij naar je believen te vinden is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Bedank!! Accountje aanmaken en dan werkt de knop pas, maar verder perfect!
@Smuggler misschien ook iets voor in de TS?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
Als men geen 10 posts terug leest of de zoekfunctie gebruikt, wat doet je dan denken dat de TS gelezen wordt?

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• earthman
Montalbano schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:59:
Het 'probleem' is dat artikel 31c van de elektriciteitswet super non-specifiek is. Er wordt nergens over tarieven geschreven, nu niet, vroeger niet, in de voorgestelde wijzigingen niet.

Interessant genoeg refereert het Gerechtshof Amsterdam in een tussenarrest (hier) naar de memoire van toelichting bij het wetsvoorstel 'afbouw salderingsregeling' waar de tweede kamer nog steeds niet eens over uitgepraat is. In die toelichting staat namelijk een interpretatie van de huidige salderingsregeling (artikel 31c):
Op deze wijze ontvangt de kleinverbruiker voor
de ingevoede elektriciteit precies hetzelfde tarief (leveringskosten inclusief
energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie (hierna
ODE) en btw) als voor de onttrokken elektriciteit.
Kun je nagaan hoe vaag die hele wet eigenlijk is als zelfs het gerechtshof dan maar gebruik moet maken van een toelichting op een wetsvoorstel wat nog niet eens is aangenomen.

Gezien deze vaagheid kan ik me best voorstellen dat salderen door middel van het 'uitbetalen' van het op het moment van opwekking geldende all-in tarief ook gewoon zou worden beschouwd als een correcte interpretatie van de wet. Greenchoice doet dit zo, dynamische providers doen dit zo.

Echter, wat Frank doet kan volgens mij helemaal niet (onzin inhouden op gesaldeerde stroom). Zeker gezien het bovenstaande tussenarrest (de zaak was namelijk dat een leverancier bepaalde extra kosten per kWh niet saldeerde).

Volgens mij kan wat BudgetEnergie doet ook niet trouwens, die salderen dal en piek helemaal apart, terwijl ze een overschot in het ene tarief verder zouden moeten salderen met het andere tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:06:
Als men geen 10 posts terug leest of de zoekfunctie gebruikt, wat doet je dan denken dat de TS gelezen wordt?
Je zou dan eigenlijk verwachten dat je enkele vragen zou moeten beantwoorden over dingen die in TS staan voordat je iets mag posten, a la de kennis- en ervaringstoets hypotheken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Nou het was fijn meelezen in dit topic de afgelopen maanden maar het is voor mij nu voorlopig niet meer van toepassing. Vandaag de opleverbrief gehad van de aannemer met de opleverdatum van mijn nieuwbouwhuis inclusief de ean code van de stroommeter. Helaas is Liander niet competent genoeg om een slimme meter te leveren dus geen mogelijkheid om een dynamisch stroomcontract af te sluiten bij Tibber. Uiteraard weet niemand wanneer ze wel een slimme meter kunnen leveren en over compensatie voor het duurdere contract hoefde ik natuurlijk helemaal niet te beginnen :(

Even stoom afblazen en hopelijk snel wel de mogelijkheid om een contract af te sluiten

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Sand0rf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:04:
Nou het was fijn meelezen in dit topic de afgelopen maanden maar het is voor mij nu voorlopig niet meer van toepassing. Vandaag de opleverbrief gehad van de aannemer met de opleverdatum van mijn nieuwbouwhuis inclusief de ean code van de stroommeter. Helaas is Liander niet competent genoeg om een slimme meter te leveren dus geen mogelijkheid om een dynamisch stroomcontract af te sluiten bij Tibber. Uiteraard weet niemand wanneer ze wel een slimme meter kunnen leveren en over compensatie voor het duurdere contract hoefde ik natuurlijk helemaal niet te beginnen :(

Even stoom afblazen en hopelijk snel wel de mogelijkheid om een contract af te sluiten
Wacht, hoe dan bij een nieuwbouw huis, hebben ze nog een stapel oude meters liggen die ze kwijt moesten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip

Wereldwijd chip te kort. Energie transitie dat alles en iedereen in beslag neemt.
Denk dat het overmacht is voor Liander, geen incompetentie. En je hebt een adequate meter (hij meet, is geijkt en er is geen verplichting op een slimme meter) .

Snap ook wel dat je een andere meter had gewild, ik had ook liever zonnepanelen, een warmtepomp, hr++ glas en een aannemer met tijd gehad.
w00key schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Wacht, hoe dan bij een nieuwbouw huis, hebben ze nog een stapel oude meters liggen die ze kwijt moesten?
Als domme meters proactief gewisseld worden door slimme meters. Gaan ze echt niet iemand betalen om een oude meter te laten installeren om later door een slimme meter te vervangen.

Probleem is dat ze leverplicht hebben (het is een nuts partij, niet je lokale zonnepanelen leverancier), maar niet op een slimme meter. Dus er moet een meter tussen, en als de slimme meters niet leverbaar zijn........

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 25-01-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Jammer dat bij Zonneplan niet uitsluitend gas af te nemen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Urbanized schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:42:
Jammer dat bij Zonneplan niet uitsluitend gas af te nemen is.
Waarom? Genoeg keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Laatst online: 11-06 20:55

Hier idem dito bij Liander; nieuwbouw opgeleverd in juni 2022 en geen slimme meter in de meterkast.
Gewoon een domme digitale meter zelf zonder P1 aansluiting!!

Alle voordeelkansen van dynamische energie onmogelijk.......
Maarja..... Liander en Nuon/Vattenfall zijn nauw bevriend...... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dat valt erg tegen. Zo veel keuze is er niet, en als je een beetje selectief bent heb je praktisch geen keuze.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Dat valt erg tegen. Zo veel keuze is er niet, en als je een beetje selectief bent heb je praktisch geen keuze.
Als je erg selectief bent heb je geen keuze nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Bezzerk Dan blijft er inderdaad helemaal niets over.
Of de Allinpower 'workaround', die heb ik dan niet gedaan.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Ze staan er goed op qua klantenservice en ze zijn een van de goedkopere met gas.
Waarschijnlijk kunnen/doen ze dit zo goedkoop, omdat het in combi gaat. Alleen gas zal niet/slecht uit kunnen.

Maar gelukkig gaan we dan als echte Hollanders eerst naar Zonneplan, om daarna alleen met stroom over te stappen naar een andere.
Totdat Zonneplan op de fles gaat, besluit om te stoppen met gas te leveren of het genoodzaakt wordt om het toch duurder te maken. Daarna gaan we als sprinkhanen weer door naar het volgende
OpaDus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Maarja..... Liander en Nuon/Vattenfall zijn nauw bevriend...... :'(
Inderdaad, dat zal de reden zijn.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
  • Laatst online: 19-10-2024
mhr-zip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Maar gelukkig gaan we dan als echte Hollanders eerst naar Zonneplan, om daarna alleen met stroom over te stappen naar een andere.

[...]
Dat is idd mijn strategie. Per 31.1 stap ik over om daarna met elektra only te switchen, mits er een vast contract af te sluiten valt ergens. En dat ziet er niet naar uit op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:32
@OpaDus @Sand0rf de netbeheerder heeft de wettelijke plicht gegevens te leveren.
Art 26ab onder de 5 van de Elektriciteitswet
Meetgegevens per kwartier en per dag worden door de netbeheerder dagelijks om niet beschikbaar gesteld.
Je kunt stellen dat je nu door de netbeheerder schade lijdt. Ik zou dan ook een claim indienen. Ik heb dat zelf ook gedaan bij een haperende meter. Nog geen reactie overigens.

Ze zijn monopolist met bijbehorende arrogantie. Mogelijk dat claims ze helpen in het verbeteren van hun dienstverlening.
Vergelijk het met de kosten die ze jarenlang rekenden voor het verwijderen van de gasleiding. Dat is na veel getouwtrek ook afgelopen.

[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 25-01-2023 20:30 . Reden: Wet toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 106 ... 284 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels