• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:48
Marcva schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:29:
@OpaDus @Sand0rf de netbeheerder heeft de wettelijke plicht gegevens te leveren.

[...]

Je kunt stellen dat je nu door de netbeheerder schade lijdt. Ik zou dan ook een claim indienen. Ik heb dat zelf ook gedaan bij een haperende meter. Nog geen reactie overigens.

Ze zijn monopolist met bijbehorende arrogantie. Mogelijk dat claims ze helpen in het verbeteren van hun dienstverlening.
Vergelijk het met de kosten die ze jarenlang rekenden voor het verwijderen van de gasleiding. Dat is na veel getouwtrek ook afgelopen.
Helaas is er ook dit artikel:
" Artikel 26ah De artikelen 26ab en 26ac, eerste lid, zijn niet van toepassing met betrekking tot afnemers die niet beschikken over een op afstand uitleesbare meetinrichting of die beschikken over een op afstand uitleesbare meetinrichting die niet op afstand wordt uitgelezen."

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-01 15:57
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Hoeveel moeite heb je zelf gedaan om een antwoord te vinden?
10 seconden Googlen geeft je al twee sites:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ (met de historische prijzen excl energieheffing)
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/ (met de prijzen incl heffing).

Overigens kloppen de sites precies met elkaar.
De bovenste geeft voor vandaag om 11 uur een tarief van 24 cent incl BTW. Als ik daar 15.25 cent energiebelasting, 3.33 cent ODE en 0.104 cent GvO bij optel, kom ik op 42.7 cent, wat mooi overeenkomt met de (afgeronde) 43 cent van de onderste site.
Ik heb wel een vraag gesteld aan de contactpersoon van https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/ waarom niet alle aanbieders van dynamische tarieven worden genoemd bij het onderdeel "Overzicht leveranciers".

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-02 23:33
OpaDus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Helaas is er ook dit artikel:
" Artikel 26ah De artikelen 26ab en 26ac, eerste lid, zijn niet van toepassing met betrekking tot afnemers die niet beschikken over een op afstand uitleesbare meetinrichting of die beschikken over een op afstand uitleesbare meetinrichting die niet op afstand wordt uitgelezen."
Hmm ik zat ff door de wet te bladeren, maar de site van de overheid vliegt eruit.
Dus noodgedwongen zonder citaten....

In artikel 26 nog wat is geregeld dat de netbeheerder desgewenst, doch in elk geval bij een nieuwe aansluiting een meetinrichting plaatst die voldoet aan artikel nog wat. In dat artikel wordt dat buiten de wet geregeld (AMvB). Ik vermoed dat dat de Meetcode is, maar die krijg ik ook niet geopend. Ik kan me niet voorstellen dat daarin niet is geregeld dat de meter tenminste om de 15 minuten data moet leveren.
Site weer in de lucht.
Meetcode artikel 4, een eigenschap van de meetinrichting is dat 'ie elk kwartier de meterstand doorgeeft.
Plaatsen domme meter is niet conform.

Kortom: netbeheerder doe je werk.

[Voor 8% gewijzigd door Marcva op 25-01-2023 23:27. Reden: Artikel 4 alsnog toegevoegd]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:00
Marcva schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:44:
[...]
Hmm ik zat ff door de wet te bladeren, maar de site van de overheid vliegt eruit.
Dus noodgedwongen zonder citaten....

In artikel 26 nog wat is geregeld dat de netbeheerder desgewenst, doch in elk geval bij een nieuwe aansluiting een meetinrichting plaatst die voldoet aan artikel nog wat. In dat artikel wordt dat buiten de wet geregeld (AMvB). Ik vermoed dat dat de Meetcode is, maar die krijg ik ook niet geopend. Ik kan me niet voorstellen dat daarin niet is geregeld dat de meter tenminste om de 15 minuten data moet leveren.
Kortom: netbeheerder doe je werk.
Verplichting op uitleesbaar zal er waarschijnlijk ook niet komen, is een amendement voor ingediend, die alleen maar afname en teruglevering gescheiden meten verplicht en uitleesbaar alleen op verzoek, komt morgen aanbod bij afbouw salderings debat

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44
OpaDus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Hier idem dito bij Liander; nieuwbouw opgeleverd in juni 2022 en geen slimme meter in de meterkast.
Gewoon een domme digitale meter zelf zonder P1 aansluiting!!

Alle voordeelkansen van dynamische energie onmogelijk.......
Maarja..... Liander en Nuon/Vattenfall zijn nauw bevriend...... :'(
Dat is echt onzin.
Er is een groot tekort op de chipmarkt sinds 2020 en dat gaat nog wel even duren.
Er zijn gewoon geen meters.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Marcva Zowel uitleesbaar als niet uitleesbaar mag geplaatst worden. (Meetcode elektriciteit 2.3.1 25-10-2022)
Als je geen op afstand uitleesbare meter hebt en je die wel wilt kan je prioriteit voor plaatsing krijgen.

Volgens diezelfde wet zou je ook een derde in kunnen schakelen voor het plaatsen van een op afstand uitleesbare kleinverbruikmeetinrichting. Leuk dat daar dus een procedure voor bestaat, geen idee of er ook bedrijven zijn die dat daadwerkelijk doen.

- knip -

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Waar blijft de wind? :+, met deze ~30ct de kWh vannacht trek ik mijn gemiddelde omhoog :X.
NoAcars schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is idd mijn strategie. Per 31.1 stap ik over om daarna met elektra only te switchen, mits er een vast contract af te sluiten valt ergens. En dat ziet er niet naar uit op dit moment.
Zou dat toch maar eens goed bedenken, Zonneplan weet inmiddels van dit truukje.

Check vooral goed de voorwaarden...

[Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 25-01-2023 23:16]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• hremijn
kaasmakert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:47:

Eerste stap is om met de historische elektraverbruik data (die heb ik op uurbasis) van 2022 te berekenen hoe groot het verschil zou zijn geweest tussen mijn huidige stroomcontract en een dynamisch contract.
Houd er wel rekening mee dat er vertraging in de prijzen van de niet-dynamische aanbieders zit?
Bijv. in Aug 2022 waren de day ahead prijzen het hoogst van het jaar, maar de leveranciers met maandelijkse tarieven zaten rond het minimum.
In oktober en november waren de maandelijkse tarieven het hoogst, maar toen waren de dynamsche tarieven juist weer laag.
Dat komt omdat de leveranciers met maandelijkse tarieven van te voren inkopen. Waarschijnlijk hebben ze in augustus ingekocht en dat in oktober en november verkocht.

.

• Marcva
Raymond P schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:11:
@Marcva Zowel uitleesbaar als niet uitleesbaar mag geplaatst worden. (Meetcode elektriciteit 2.3.1 25-10-2022)
Als je geen op afstand uitleesbare meter hebt en je die wel wilt kan je prioriteit voor plaatsing krijgen.
Klopt maar regel is: slim tenzij. Dus alleen als je slim weigert mag dom.
Volgens diezelfde wet zou je ook een derde in kunnen schakelen voor het plaatsen [...]
Dat zijn de regels voor het uitbesteden van de plaatsing door de netbeheerder aan aannemers. Daar heb je als consument niks aan.

• Marcva
Domba schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Verplichting op uitleesbaar zal er waarschijnlijk ook niet komen,
Als ik de wet en de code lees is die verplichting er allang en had op 31-12-2020 alles geplaatst moeten zijn.
Netbeheer Nederland rept over ultimo 2022, dus kennelijk is er 2 jaar uitstel verleend.

Maar laten we niet te veel off topic gaan.

• Marcva
Jazsie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:14:
Waar blijft de wind? :+, met deze ~30ct de kWh vannacht trek ik mijn gemiddelde omhoog :X.

[...]
https://www.energieweerbericht.nu/ O-)

• SnuggleS86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 09:13
OpaDus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Hier idem dito bij Liander; nieuwbouw opgeleverd in juni 2022 en geen slimme meter in de meterkast.
Gewoon een domme digitale meter zelf zonder P1 aansluiting!!

Alle voordeelkansen van dynamische energie onmogelijk.......
Maarja..... Liander en Nuon/Vattenfall zijn nauw bevriend...... :'(
Ik hoorde pas inderdaad een soortgelijk verhaal; nieuw huis, deze zomer opgeleverd met zonnepanelen, maar met nog een 'domme' meter. Vond ik wat vreemd, want onze slimme meter (8 jaar oud, dat wel) is door Liander nog geen twee maanden geleden vervangen voor een nieuwe slimme meter 8)7

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29
Urbanized schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:42:
Jammer dat bij Zonneplan niet uitsluitend gas af te nemen is.
Want je wil die 3 tientjes bij Tibber besparen?

• Raymond P
  • Nu online
Zojuist een (geautomatiseerd) mailtje gehad van Groenestroomlokaal, de capaciteit van m'n energieaansluiting is veranderd.

Daarmee ga ik dus het capaciteitstarief voor <500m3 gas betalen. Onverwachts, de klantenservice was wel klaar met mij geloof ik.

- knip -

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:28
Ik heb vorige maand gekozen voor EnergieVanOns puur vanwege de prijs en prima reviews. Als je verwacht meer dan (12*verschil vaste opslag 1,25/ verschil variabele opslag 0,03275 per kuub=) 458 kuub gas te gebruiken is Zonneplan goedkoper daaronder EnergieVanOns.

• Robert_
  • Laatst online: 30-01 11:23
earthman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Met netto teruglevering zul je dit jaar geen enkele bescherming van het prijsplafond hebben voor wat de stroom betreft. Als je zeg maar tegen 20 cent levert in de zonnige periode en vervolgens voor 80 cent moet terugkopen in de winter, dan betaal je ook gewoon die 80 cent, dus netto 60 cent ipv 0 zoals met 'gewoon' salderen.
Dank voor deze uitleg. Bij nader inzien heb ik eerst maar gas dynamisch gedaan en stroom blijf ik even bij de huidige leverancier om op jaarbasis gunstig(er) te kunnen salderen.

• Robert_
  • Laatst online: 30-01 11:23
de Peer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Ik zou in jouw geval gas dynamisch doen en elektra via een regulier contract zodat je op jaarbasis kunt salderen. In jouw geval lijkt elektra dynamisch inderdaad ongunstig.
Je kunt die gok wagen maar eigenlijk is het geen gok want je kunt dit wel enigszins proberen in te schatten en kijken naar ervaringen in dit topic.
Dank voor de tip, ik heb zoals hierboven aangegeven je advies opgevolgd!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:15
Afgelopen nacht waren de onbalans prijzen zeer interessant. 1100 euro/MWh!

Iets niet helemaal goed gegaan in de day-ahead inschatting van gister.

https://prijzen.powerhouse.net/forecast/

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09
mathijshooi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:21:

Dat was net toen mijn vaatwasser aan ging, daar zal het wel aan gelegen hebben.

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Sinds gisteren over naar Dynamisch gas bij Groene Stroom Lokaal.

Net bij Essent wezen kijken (zit daar nog voor stroom i.v.m. salderen) in mijn omgeving.
Zie ik dat me meterstanden al 10 dagen niet uitgelezen kunnen worden vanwege een storing.

Gebeld met Liander, maar die kunnen pas na 30 dagen niet uitlezen melding maken, en dan komen ze een keer kijken / vervangen en dat kan maaaaanden duren.

Gebeld met Groene Stroom Lokaal hoe zij dan weten wat mijn verbruik dagelijks was om te weten welke tarieven ze moeten afrekenen.

Dat weten ze dus niet, en kan ik 1 x per maand me meterstanden doorgeven en dan gaan ze aan de hand van het gebruikersprofiel van de regio wat ze krijgen van Liander een schatting maken van wat mijn dag verbruik was..

Pffff lekker mega irritant dit..

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:53
iketot schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:22:
Sinds gisteren over naar Dynamisch gas bij Groene Stroom Lokaal.

Net bij Essent wezen kijken (zit daar nog voor stroom i.v.m. salderen) in mijn omgeving.
Zie ik dat me meterstanden al 10 dagen niet uitgelezen kunnen worden vanwege een storing.

Gebeld met Liander, maar die kunnen pas na 30 dagen niet uitlezen melding maken, en dan komen ze een keer kijken / vervangen en dat kan maaaaanden duren.

Gebeld met Groene Stroom Lokaal hoe zij dan weten wat mijn verbruik dagelijks was om te weten welke tarieven ze moeten afrekenen.

Dat weten ze dus niet, en kan ik 1 x per maand me meterstanden doorgeven en dan gaan ze aan de hand van het gebruikersprofiel van de regio wat ze krijgen van Liander een schatting maken van wat mijn dag verbruik was..

Pffff lekker mega irritant dit..
Dat spelletje heb ik met Vattenfall en liander ook gespeelt. Vattenfall kon sinds maart 2022 mijn slimme meter niet meer uitlezen. Juist wanneer we de energiecrisis in gingen was het niet meer mogelijk om dit (remote) te meten.

Vattenfall stuurde mij door naar Liander, die gaf aan dat er door een meter tekort het heel lang kon duren voordat die vervangen kon worden. In oktober 2022 hadden ze het gefixt voor 2 weken en daarna was er weer storing. En Vattenfall bleef volhouden dat ik bij Liander moest zijn.

Nu ben ik overgestapt op Tibber en EnergyZero en op een 1 of andere manier hebben die 0 problemen om mijn meter uit te lezen.

• earthman
Ik heb bij mijn moeder vanaf 18 januari Tibber. Nu loopt het ophalen van de verbruiksdata (via de netbeheerder) steevast een extra dag achter. Het verbruik van de 18e was pas op de 20e zichtbaar, van de 19e op de 21e, enzovoort. Vandaag (26 januari) is pas de data van 24 januari zichtbaar geworden. Hebben meer mensen dit? Of wordt dit na een tijdje rechtgetrokken op de een of andere manier, zodat je uiteindelijk wel gewoon op dag X de data van dag X-1 ziet verschijnen?

Of is het 'normaal' dat voor sommigen de data met meer dan 24 uur vertraging wordt doorgegeven?

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
mathijshooi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:21:

Zou je mij willen en kunnen uitleggen of de prijs (verbruik) nu te hoog of te laag is ingeschat.
(blijft voor mij een ingewikkelde materie)

• iketot
  • Nu online
Senaxx schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Dat spelletje heb ik met Vattenfall en liander ook gespeelt. Vattenfall kon sinds maart 2022 mijn slimme meter niet meer uitlezen. Juist wanneer we de energiecrisis in gingen was het niet meer mogelijk om dit (remote) te meten.

Vattenfall stuurde mij door naar Liander, die gaf aan dat er door een meter tekort het heel lang kon duren voordat die vervangen kon worden. In oktober 2022 hadden ze het gefixt voor 2 weken en daarna was er weer storing. En Vattenfall bleef volhouden dat ik bij Liander moest zijn.

Nu ben ik overgestapt op Tibber en EnergyZero en op een 1 of andere manier hebben die 0 problemen om mijn meter uit te lezen.
Essent zelf heb ik niet gesproken, maar ik had meteen Liander gebeld, en die zei dat ze soms een storing ziet op me meter en dat hij daarna weer uit te lezen is, dus dat ik nog maar even geduld moet hebben ; "Hij doet het nu inderdaad niet, maar misschien later weer wel.." Maar ze kon hem inderdaad niet uitlezen toen ik belde. En volgens Essent al 10 dagen niet.

Groene Stroom Lokaal gaf aan dat het soms tot 15 dagen kan duren na ingang van contract voordat zij hem zelf kunnen uitlezen. Maar hij kon op dit moment niets inzien.

Ik ga er dus wel gewoon vanuit dat me meter echt stuk is, maar zal dus nog minimaal 3 weken moeten wachten voordat ik bij Liander melding mag/kan maken..

Gelukkig heb ik Energie+ van HomeWizard kan dus me verbruik zelf in de gaten houden. Maar wel balen dat ik onder een gebruikersprofiel ga vallen, terwijl je dat juist met dynamische tarieven niet wil.

:(

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
NietGiftig schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Zou je mij willen en kunnen uitleggen of de prijs (verbruik) nu te hoog of te laag is ingeschat.
Als de onbalans prijs zo ver omhoog piekt, is het verbruik (veel) te laag ingeschat geweest. Is in principe vrij simpele vraag/aanbod materie: vraag omhoog->prijs omhoog, aanbod omhoog->prijs omlaag.

https://www.socialcooling.com/

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
NietGiftig schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Als de vraag te laag wordt ingeschat kan je zo'n piek krijgen. Als er teveel vraag is ingekocht dan daalt de onbalans prijs.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:13
earthman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:56:
Ik heb bij mijn moeder vanaf 18 januari Tibber. Nu loopt het ophalen van de verbruiksdata (via de netbeheerder) steevast een extra dag achter. Het verbruik van de 18e was pas op de 20e zichtbaar, van de 19e op de 21e, enzovoort. Vandaag (26 januari) is pas de data van 24 januari zichtbaar geworden. Hebben meer mensen dit? Of wordt dit na een tijdje rechtgetrokken op de een of andere manier, zodat je uiteindelijk wel gewoon op dag X de data van dag X-1 ziet verschijnen?

Of is het 'normaal' dat voor sommigen de data met meer dan 24 uur vertraging wordt doorgegeven?
Ja, hier ook precies zo. Zeker een dag vertraging. Is op zich niet zo erg vind ik. Als je gedurende de dag inzicht wilt heb je een P1 lezer nodig.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:37
Deze vraag ook bij hun neergelegd?
Hoe meer verzoeken hiervoor hoe sneller ze overstag gaan...

• Deldenaar
Vind je? Ken er maar 1 die ook aan achteraf betalen doet met ook nog eerlijke prijzen

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 21:04
hremijn schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Houd er wel rekening mee dat er vertraging in de prijzen van de niet-dynamische aanbieders zit?
Bijv. in Aug 2022 waren de day ahead prijzen het hoogst van het jaar, maar de leveranciers met maandelijkse tarieven zaten rond het minimum.
In oktober en november waren de maandelijkse tarieven het hoogst, maar toen waren de dynamsche tarieven juist weer laag.
Dat komt omdat de leveranciers met maandelijkse tarieven van te voren inkopen. Waarschijnlijk hebben ze in augustus ingekocht en dat in oktober en november verkocht.

.
Dat is zeker zo. Echter, als ik het historisch terugreken dan had Oxxio (waarbij ik tot december klant ben geweest) gedurende grofweg 10 dagen lang te kampen met inkoopprijzen die de torenhoge prijzen konden verklaren waar ik daarna voor zeker drie maanden mee werd geconfronteerd. Het zaakje klopte gewoon niet... Daar heb je met dynamisch gelukkig geen last meer van.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:12
Deldenaar schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Vind je? Ken er maar 1 die ook aan achteraf betalen doet met ook nog eerlijke prijzen
Wie?

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Tibber factureert achteraf dus hij zal Tibber wel bedoelen.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Deldenaar
Juist

• Bezzerk
  • Laatst online: 16:41
En wederom ging het over gas. Wel bij de les blijven. O-)

• hremijn
Heb je goede 4G ontvangst in de buurt van je meter?

• borgo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:38
Zo hehe, ruim 400 pagina's verder😆
Wie kan me helpen met welke slimme thermostaat ik moet hebben voor als ik overstap naar tibber, ik zie bij hun in de webshop verschillende staan, maar weet zo ff niet welke het beste is.

Ik heb een intergas warmtepomp en vraag me af of het nog wat uitmaakt welke je nu neemt, iemand daar verstand van?

Edit: bijna alle zo niet allemaal warmptepompen regelen niets met een thermostaat maar weersafhankelijk icm stooklijn, behalve intergas, die levert er een th bij waarmee je dus gewoon je wp aan/uit kan zetten icm weersafhankelijk, probleem is wel dat ik vermoed dat niet alle th's er zomaar klakkeloos op kunnen

Mvg frank

[Voor 30% gewijzigd door borgo op 26-01-2023 16:58]

• mathijshooi
Willempie27 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Als de vraag te laag wordt ingeschat kan je zo'n piek krijgen. Als er teveel vraag is ingekocht dan daalt de onbalans prijs.
Waarbij moet worden opgemerkt is dat de kosten wel verhaald kan worden op leveranciers en dus de gemiddelde kosten omhoog kunnen gaan.

https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek

• OneTimer
  • Laatst online: 12:29
Heeft Energie VanOns ook een app waar de dagelijkse gasprijzen instaan?
Zij zijn de goedkoopste voor mijn gasverbruik, alleen kan ik niks vinden over waar zij hun prijzen dagelijks bekend maken.
Voor stroom ga ik naar tibber, die hebben duidelijk wel een app.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• HiBe
  • Laatst online: 17:50
kreeg zojuist een email van tibber waarin er een verwachte stroomprijs genoemd wordt:
Ik hoor je denken: maar blijft het ook zo gunstig? Zoals het er nu uitziet: zeker! De verwachte stroomprijs voor de komende 12 maanden is geschat op 33,19 ct/kWh door ICE Endex.
dit is op zich natuurlijk goed nieuws. Maar de vraag die ik heb is hoe realistisch deze prijs is, en hoe dit er voor de komende jaren gaat uitzien. Iemand hier een visie op?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:26
HiBe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:12:
kreeg zojuist een email van tibber waarin er een verwachte stroomprijs genoemd wordt:

[...]

dit is op zich natuurlijk goed nieuws. Maar de vraag die ik heb is hoe realistisch deze prijs is, en hoe dit er voor de komende jaren gaat uitzien. Iemand hier een visie op?
Volgens mij net zo onvoorspelbaar als de beurs.

• bve1
  • Laatst online: 01-02 13:20
Per 20-1 over van Vattenfall naar Zonneplan en nu de eindfactuur ontvangen. Prijscompensatie voor 19 dagen is totaal een kleine 300 Euro, voornamelijk kWh vanwege laden EV. En dan had ik nog wel 25% "blijven loont-korting" op elektra.
Met dynamisch had dat de overheid - wij dus - niks gekost. Ik kreeg nog een enquête van onze Zweedse vrienden met een vraag hoe groot de kans is dat ik nog een keer zou terugkomen. Niet dus, klant voor altijd verloren en ik zat al bij die club toen het nog Nuon was.

Als je geen PV hebt dan is dynamisch een no-brainer. En mocht het onverhoopt toch weer sky high gaan dan heb ik daar vrede mee, dan is dat echt de markt en niet die Vattenfall boeven.

• Raymond P
  • Nu online
@HiBe Die 33ct is imo wel erg optimistisch. Q4 heeft nog steeds een hele hoop red flags en waarschuwingen.

Ik gok dat we pas in het begin van Q3 iets zinnigs kunnen zeggen. Het is allemaal enorm afhankelijk van ontwikkelingen in andere delen van de wereld.
Daarbovenop zou 2023 weer een recordbrekend jaar voor droogte en hitte moeten zijn, als die trend breekt in 2024 en het wel koud wordt zijn we gewoon de sjaak.

- knip -

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:33
borgo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:46:
Zo hehe, ruim 400 pagina's verder😆
Wie kan me helpen met welke slimme thermostaat ik moet hebben voor als ik overstap naar tibber, ik zie bij hun in de webshop verschillende staan, maar weet zo ff niet welke het beste is.

Ik heb een intergas warmtepomp en vraag me af of het nog wat uitmaakt welke je nu neemt, iemand daar verstand van?

Edit: bijna alle zo niet allemaal warmptepompen regelen niets met een thermostaat maar weersafhankelijk icm stooklijn, behalve intergas, die levert er een th bij waarmee je dus gewoon je wp aan/uit kan zetten icm weersafhankelijk, probleem is wel dat ik vermoed dat niet alle th's er zomaar klakkeloos op kunnen

Mvg frank
Ook een intergas xource? Ngetic zou er mee kunnen werken als het defrosten niet met dezelfde sensor zou gaan als de buiten sensor maar die in de unit volgens ngetic, maar of dat wel of niet het geval is ben ik nog niet achter.

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-01 19:33
Combinatie TIbber en Zonneplan (gas) komen als voordeligst uit de bus. Ik heb nu Tibber en Groene Stroom Lokaal (gas). Helaas is dus uitsluitend gas bij Zonneplan niet mogelijk.

[Voor 10% gewijzigd door Urbanized op 26-01-2023 19:31]

• borgo
  • Laatst online: 06:38
Davitos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Ook een intergas xource? Ngetic zou er mee kunnen werken als het defrosten niet met dezelfde sensor zou gaan als de buiten sensor maar die in de unit volgens ngetic, maar of dat wel of niet het geval is ben ik nog niet achter.
Yoef got meel

• Tom_hz
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-01 19:46
wat is jullie reden om voor Gas dynamische contracten te (willen) gebruiken? Voor mijn gevoel zijn er weinig mogelijkheden om je gasverbruik te sturen op basis van prijs variaties.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:56
Heb je toevallig de prijzen al eens bekeken?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tom_hz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:44:
wat is jullie reden om voor Gas dynamische contracten te (willen) gebruiken? Voor mijn gevoel zijn er weinig mogelijkheden om je gasverbruik te sturen op basis van prijs variaties.
Ik zit met gas onder het plafond, dus ik zal altijd max 1.45 betalen (gemideld dan). Met dagtarieven heb ik dan tenminste nog de kans op een lagere prijs, bij Oxxio (waar ik zat) niet.

• iketot
  • Nu online
hremijn schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Heb je goede 4G ontvangst in de buurt van je meter?
Ja heb overal goed bereik in de woning. En het is echt ineens sinds 2 weken dat er niks uitgelezen kan worden..

• NietGiftig
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Als de onbalans prijs zo ver omhoog piekt, is het verbruik (veel) te laag ingeschat geweest. Is in principe vrij simpele vraag/aanbod materie: vraag omhoog->prijs omhoog, aanbod omhoog->prijs omlaag.
Ja dat is vervelend!
Maar maakt dat dan uit voor de day-ahead markt en de prijs die ik betaal bij dynamisch?

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Tom_hz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:44:
Wat is jouw reden om geen dynamisch contract te gebruiken?

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Raymond P
  • Nu online
@NietGiftig Op korte termijn en bij sporadisch voorkomen niet. :)

- knip -

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23

PtrO

Tibberen

iketot schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Ja heb overal goed bereik in de woning. En het is echt ineens sinds 2 weken dat er niks uitgelezen kan worden..
Bij mij wordt er uitgelezen via het cdma netwerk van Alliander (moeder maatschapij van liander) dat d8 ik draait op het 2G of 3G netwerk. In het display zie ik bij mij het bekende antennetje-sterkte symbooltje dat bij mij op 3 van 4 staat.

Er zijn soms storingen met de API tussen leverancier en netwerkbeheerder die de P3 poort op afstand uitleest. Hierdoor is niet altijd een actuele stand uit te lezen. Een dynamische leverancier kan tot een dag of 10 proberen de data alsnog bij de netwerkbeheerder op te halen.
Wanneer data ontbreekt mag die leverancier, volgens de gangbare (wettelijk overeengekomen) modelnormen, op basis van het (jaar)verbruik (wat ontbreekt) gaan schatten cq spreiden. Modellen die - hoe gedetailleerder - vaak niet aansluiten op een werkelijk tijdssituatie.
Ik heb zelf al meegemaakt dat mijn piekverbruik zg 's avonds tussen 18u-20u was terwijl dit volgens mijn metingen uit de vroege ochtend/nacht voortkwam. Later werd dit weer automatisch, rechtgetrokken.

Heb je zelf een aannemelijk/overtuigende P1 registratie, is die eigen data bruikbaar om eventueel bij een leverancier te reclameren. Daarom ook imo, altijd zelf ook P1 data & bijbehorende kosten registeren zodat bij een onverhoopt dispuut, er zelf bewijzen zijn. Heeft de leverancier alleen schattingen, sta je daarmee erg sterk(er) in je meters voorsprong.

NB: bij een (oplopende) twijfel kan de leverancier, de netwerkbeheerder verzoeken om de slimme meter lokaal (P0 poort) uit te gaan lezen. De Kaifa meter (die ik heb) heeft een geheugen van 40dagen per kwartier (elektra) met dagstand (tijdstip 00u00) en vervolgens 13 maandstanden. Er is ook een zg P2 poort waarop eventueel onderliggende gas/water/warmte of andere meters (via het MBUS protocol) kunnen worden aangesloten.

[Voor 6% gewijzigd door PtrO op 26-01-2023 22:07]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
NietGiftig schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Ja dat is vervelend!
Maar maakt dat dan uit voor de day-ahead markt en de prijs die ik betaal bij dynamisch?
Voor jou niks. Voor de leveranciers wel. De day-ahead markt heeft het over geschatte opwek en verbruik per uur en bepaalt daar een prijs voor. In werkelijkheid moeten opwek en verbruik in balans zijn en is die schatting meestal niet helemaal correct. Dat is de onbalans markt die je daar ziet. In de praktijk zal dit op langere termijn wel redelijk gelijktrekken, maar dynamische leveranciers brengen ook een kleine opslag per kWh in rekening om dit helemaal te dekken.

In dit specifieke geval vraag ik me trouwens af of het niet een glitch in de grafiek was, omdat de tabellen eronder niet zulke extremen laten zien. Of misschien was de piek maar van hele korte duur en middelde het over het uur aardig uit.

[Voor 14% gewijzigd door anboni op 26-01-2023 21:58]

https://www.socialcooling.com/

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:47:
@NietGiftig Op korte termijn en bij sporadisch voorkomen niet. :)
Oh, gelukkig maar.
Kan ik weer rustig slapen vannacht.

• earthman
Wellicht handig om te weten: als je bij Frank weggaat, maar op verschillende dagen met stroom em gas (want bijvoorbeeld naar verschillende leveranciers), dan gaat er iets mis en kan hun systeem niet automatisch een eindafrekening sturen. Daar moet je dan dus zelf even achteraan gaan.

• iketot
  • Nu online
PtrO schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Bij mij wordt er uitgelezen via het cdma netwerk van Alliander (moeder maatschapij van liander) dat d8 ik draait op het 2G of 3G netwerk. In het display zie ik bij mij het bekende antennetje-sterkte symbooltje dat bij mij op 3 van 4 staat.

Er zijn soms storingen met de API tussen leverancier en netwerkbeheerder die de P3 poort op afstand uitleest. Hierdoor is niet altijd een actuele stand uit te lezen. Een dynamische leverancier kan tot een dag of 10 proberen de data alsnog bij de netwerkbeheerder op te halen.
Wanneer data ontbreekt mag die leverancier, volgens de gangbare (wettelijk overeengekomen) modelnormen, op basis van het (jaar)verbruik (wat ontbreekt) gaan schatten cq spreiden. Modellen die - hoe gedetailleerder - vaak niet aansluiten op een werkelijk tijdssituatie.
Ik heb zelf al meegemaakt dat mijn piekverbruik zg 's avonds tussen 18u-20u was terwijl dit volgens mijn metingen uit de vroege ochtend/nacht voortkwam. Later werd dit weer automatisch, rechtgetrokken.

Heb je zelf een aannemelijk/overtuigende P1 registratie, is die eigen data bruikbaar om eventueel bij een leverancier te reclameren. Daarom ook imo, altijd zelf ook P1 data & bijbehorende kosten registeren zodat bij een onverhoopt dispuut, er zelf bewijzen zijn. Heeft de leverancier alleen schattingen, sta je daarmee erg sterk(er) in je meters voorsprong.

NB: bij een (oplopende) twijfel kan de leverancier, de netwerkbeheerder verzoeken om de slimme meter lokaal (P0 poort) uit te gaan lezen. De Kaifa meter (die ik heb) heeft een geheugen van 40dagen per kwartier (elektra) met dagstand (tijdstip 00u00) en vervolgens 13 maandstanden. Er is ook een zg P2 poort waarop eventueel onderliggende gas/water/warmte of andere meters (via het MBUS protocol) kunnen worden aangesloten.
Thanks voor deze informatie! Ik heb de P1 meter, dus kan goed zelf bijhouden. Je hebt het over een registratie, waar kan je die registreren ? Of bedoel je gewoon bv de app van HomeWizard die alles bijhoudt ?

Gelukkig is het in mijn geval alleen een gas aansluiting, dus valt het nog te overzien allemaal, 1 prijs per dag..

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mathijshooi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:47:
Er is voor iedereen een professionele glazen Bol beschikbaar gekomen!

Prijsvoorspelling voor komende zaterdag!

https://apps.apple.com/us...rgy-insights/id1642745440
Hun webservice heeft de summary grafieken ook beschikbaar voor gasten, ze hebben jammer genoeg geen legenda of labels bij de assen dus moet je een beetje gokken wat ze laten zien, de poweranalytics komt aardig overeen met de energie mix per dag in hun app

https://eu.data.energy/nl/poweranalytics/#intro

En ze hebben een grafiek met de voorspelde vraag en aanbod:
https://eu.data.energy/nl/powerforecasting/#intro

• Domba
Ik heb mijn eerdere post mbt correcte kosten Tibber aangevuld,
Probleem met de kosten en bedrag voor de rekening lijkt voor de app nu opgelost te zijn,
(de teruglevering werd wel geregistreerd, maar niet verwerkt in het rekening bedrag of analyse tab)

De API is nog steeds knudde >€200 hoger en >900kWh meer aan verbruik dan de werkelijkheid, welke nergens aan te relateren is, is meer mis mee dan enkel teruglevering niet verwerken zoals in de app.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-01 18:58

mdeiman

Projet 45

Ben nu over van Frank naar Zonneplan.

In de app van Frank kon je mooi zien de kosten wat je tot nu toe kwijt bent in een maand. Zit zoiets niet in de Zonneplan app? Ik kan dat niet vinden.

Shit happens.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:33
mdeiman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:48:

In de app van Frank kon je mooi zien de kosten wat je tot nu toe kwijt bent in een maand. Zit zoiets niet in de Zonneplan app? Ik kan dat niet vinden.
Nee dat zit er niet in. Dit zou wel een goede toevoeging zijn.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:28

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mdeiman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:48:

Op de prijsplafond pagina zie je je gewogen gemiddelde en het verbruik onder en boven het plafond.
Het is niet heel moeilijk om dat even te vermenigvuldigen, jammer dat de app dat niet doet maar het veranderd natuurlijk ook heel snel (theoretisch ieder uur).

• mathijshooi
anboni schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Voor jou niks. Voor de leveranciers wel. De day-ahead markt heeft het over geschatte opwek en verbruik per uur en bepaalt daar een prijs voor. In werkelijkheid moeten opwek en verbruik in balans zijn en is die schatting meestal niet helemaal correct. Dat is de onbalans markt die je daar ziet. In de praktijk zal dit op langere termijn wel redelijk gelijktrekken, maar dynamische leveranciers brengen ook een kleine opslag per kWh in rekening om dit helemaal te dekken.

In dit specifieke geval vraag ik me trouwens af of het niet een glitch in de grafiek was, omdat de tabellen eronder niet zulke extremen laten zien. Of misschien was de piek maar van hele korte duur en middelde het over het uur aardig uit.
Kennelijk geen glitch: https://twitter.com/enapp...&t=wFrjhLIBUPcbrJugvgHjVQ

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 18:47

Swerfer

Hmm...

Kuhr89 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Nee dat zit er niet in. Dit zou wel een goede toevoeging zijn.
Ik heb dit in de playstore in mijn review gezet. Misschien dat iedereen hier met zonneplan dit kan doen?

Crypto.com

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Met een EV kan je nog steeds heel blij worden van een dynamisch contract. Zie hoeveel ik boven het plafond uitkom, terwijl ik vanaf 12 januari pas bij Zonneplan zit. Als ik het verbruik boven plafond bij een variabel contract moest betalen, zou ik al gauw op minimaal 60 cent uitkomen...

Crypto.com

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
Swerfer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:52:
Met een EV kan je nog steeds heel blij worden van een dynamisch contract. Zie hoeveel ik boven het plafond uitkom, terwijl ik vanaf 12 januari pas bij Zonneplan zit. Als ik het verbruik boven plafond bij een variabel contract moest betalen, zou ik al gauw op minimaal 60 cent uitkomen...[Afbeelding]
Juist EV laden kun je toch mooi in daluren doen? Of geen slimme laadpaal? (ik ook nog niet hoor btw)

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

meermarco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Juist EV laden kun je toch mooi in daluren doen? Of geen slimme laadpaal? (ik ook nog niet hoor btw)
Jazeker. Ik gebruik 4 dagen in de week voor woon-werkverkeer 35kwh per dag. Ik heb mijn auto ingesteld dat hij vanaf middernacht mag gaan laden. Om 05:45 als ik naar mijn werk rijd is hij dan mooi weer volgeladen. In de daluren dus.

Crypto.com

• meermarco
Vreemd dat je dan zoveel boven het plafiond hebt? Echter onderaan de afbeelding staat 0 boven plafond

• SamGiraf
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:28
meermarco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:15:
Vreemd dat je dan zoveel boven het plafiond hebt? Echter onderaan de afbeelding staat 0 boven plafond
dat komt omdat Swerfer per 12jan23 bij Zonneplan zit, anders was grens verbuik onder plafond 339 kWh zijn.

overigens staat bij mij onderaan ook 0 boven plafond, terwijl ik er 7 heb. Is een jaar totaal, misschien update per maand

[Voor 16% gewijzigd door SamGiraf op 27-01-2023 16:02]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

SamGiraf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:01:
[...]

dat komt omdat Swerfer per 12jan23 bij Zonneplan zit, anders was grens verbuik onder plafond 339 kWh zijn
Eindelijk pas per 20 januari, maar dat mijn contract I ging vroeg de App per wanneer hij moest gaan bijhouden en omdat ik 12 januari in de app kon inloggen stond de datum vooringesteld op 12 januari en ik had gewoon op ok gedrukt. Helaas kon ik de datum daarna niet wijzigen. Maar ik den dat mijn plafond wel vanaf de 20e geregistreerd staat en dan klopt het wel met dat jij 339kwh voor een hele maand aangeeft.

Crypto.com

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Swerfer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:52:
Met een EV kan je nog steeds heel blij worden van een dynamisch contract. Zie hoeveel ik boven het plafond uitkom, terwijl ik vanaf 12 januari pas bij Zonneplan zit. Als ik het verbruik boven plafond bij een variabel contract moest betalen, zou ik al gauw op minimaal 60 cent uitkomen...[Afbeelding]
Die van mij vind ik toch leuker :P:

Aansturen van je gootverbruikers helpt wel moet ik zeggen.
meermarco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:15:
Je ziet rechts onder 0 staan omdat de prijs onder de 40ct (prijsplafond) is.
En dan wordt het totaal links opgeteld.

Was het verbruik boven het plafond en ook de prijs, dan wordt het in het rechter kolom geteld met daarbij de gemiddelde kWh prijs.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• PtrO

PtrO

Tibberen

iketot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Thanks voor deze informatie! Ik heb de P1 meter, dus kan goed zelf bijhouden. Je hebt het over een registratie, waar kan je die registreren ? Of bedoel je gewoon bv de app van HomeWizard die alles bijhoudt ?

Gelukkig is het in mijn geval alleen een gas aansluiting, dus valt het nog te overzien allemaal, 1 prijs per dag..
Yep, je eigen registratie in <whatever> en eventueel je dan de log/databestanden bewaren.
Wanneer je dan onverhoopt iets moet uitzoeken en de ander heeft geen (gemeten) overzicht, geldt jouw registratie.

NB: "gas" wordt door de smartmeter per uur (op bij elektra, per kwartier) geregistreerd.
Ik gebruik openHAB :*) RRD bestanden (vaste grootte) waarin alles met begin en eindstand, op prijs/gebruik/tijdstip per uur/dag/maand wordt gecummuleerd.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Slimmemeterportal.nl heb je per kwartier je data

• PtrO

PtrO

Tibberen

Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:48:
Ik heb mijn eerdere post mbt correcte kosten Tibber aangevuld,
Probleem met de kosten en bedrag voor de rekening lijkt voor de app nu opgelost te zijn,
(de teruglevering werd wel geregistreerd, maar niet verwerkt in het rekening bedrag of analyse tab)

De API is nog steeds knudde >€200 hoger en >900kWh meer aan verbruik dan de werkelijkheid, welke nergens aan te relateren is, is meer mis mee dan enkel teruglevering niet verwerken zoals in de app.
Met die API is wmb weinig mis mee en het kan zijn dat de inhoud - voor jou - niet klopt.
Mogelijk oorzaak is dat Tibber voor jou/hier schattingen gebruiken omdat ze de actuele data niet (tijdig) kunnen ophalen bij de netwerkbeheerder. Ik zou even chatten met Tibber om de oorzaak van je mismatch daarvan te achterhalen. Bij mij was het ene paar dagen later, vanzelf/helemaal voor de bakker.

• HiBe
Jazsie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Die van mij vind ik toch leuker :P:
[Afbeelding]

Aansturen van je gootverbruikers helpt wel moet ik zeggen.

[...]

Je ziet rechts onder 0 staan omdat de prijs onder de 40ct (prijsplafond) is.
En dan wordt het totaal links opgeteld.

Was het verbruik boven het plafond en ook de prijs, dan wordt het in het rechter kolom geteld met daarbij de gemiddelde kWh prijs.
nice screenshot. Tibber is goed als leverancier, alleen om eenvoudig de prijs per kWh uit de app te krijgen heb ik nog steeds een calculator nodig... 8)7

• RCBL
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:36:
[...]

nice screenshot. Tibber is goed als leverancier, alleen om eenvoudig de prijs per kWh uit de app te krijgen heb ik nog steeds een calculator nodig... 8)7
Hoe bedoel je dat? Als ik in de app kijk dan zie prijs per uur, prijs gemiddeld per week etc..

Mis ik iets of begrijp ik niet wat je nu precies bedoeld

• Urbanized
Sinds 13 januari 2023 is mijn contract bij Groene Stroom Lokaal ingegaan. Ik neem uitsluitend gas af. Electriciteit neem ik bij Tibber af. Ik verbaas mij over de kosten tot nu toe (13 dagen), en niet in positieve zin. En dat voor een alleenstaande die ongeveer 1000kwh en 600m3 per jaar verbruikt. Geen zonnepanelen overigens. De verwarming staat overdag op 14 graden en in de avond op 15, en soms even 16 graden.

Ik vraag mij zelfs af of het bedrag wel klopt. In die 13 dagen zou ik 47m hebben verbruikt.

[Voor 23% gewijzigd door Urbanized op 27-01-2023 20:12]

• Raymond P
  • Nu online
@Urbanized Dat is het totaal. Als je verbruik over die 13 dagen rond de 44m3 zit dan is het plausibel.

Edit, zoals jouw edit al aangeeft dus. :)

[Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 27-01-2023 20:21]

- knip -

• HiBe
RCBL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Hoe bedoel je dat? Als ik in de app kijk dan zie prijs per uur, prijs gemiddeld per week etc..

Mis ik iets of begrijp ik niet wat je nu precies bedoeld
als ik in de app op analyse klik zie ik alleen het totale maandbedrag (en maandgebruik), niet de gemiddelde prijs per kWh

• Urbanized
Raymond P schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:19:
@Urbanized Dat is het totaal. Als je verbruik over die 13 dagen rond de 44m3 zit dan is het plausibel.

Edit, zoals jouw edit al aangeeft dus. :)
Het klopt dus gewoon?

• Raymond P
  • Nu online
@Urbanized Ja, waarschijnlijk.
Als je van die 77 euro 15 euro aftrekt voor een halve maand netbeheer + groenestroom abbo en deelt door 1.45 plafondprijs kom je rond jouw verbruik uit.

- knip -

• Domba
PtrO schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Met die API is wmb weinig mis mee en het kan zijn dat de inhoud - voor jou - niet klopt.
Mogelijk oorzaak is dat Tibber voor jou/hier schattingen gebruiken omdat ze de actuele data niet (tijdig) kunnen ophalen bij de netwerkbeheerder. Ik zou even chatten met Tibber om de oorzaak van je mismatch daarvan te achterhalen. Bij mij was het ene paar dagen later, vanzelf/helemaal voor de bakker.
ik heb 3 weken geleden al aan de bel getrokken en die chat loopt nog steeds en nieuwe opmerkingen worden nog steeds toegevoegd aan ticket, iets meer staat hier

En nee de meterstanden van de telwerken krijgen ze goed binnen van de netwerkbeheerder.
In de app werden de teruggeleverde kWh's prima geteld alleen ontbrak de teller voor het bedrag en daarmee ook de grafieken in Analyse, dat is sinds vandaag voor mij in orde

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:31
Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:39:
[...]

ik heb 3 weken geleden al aan de bel getrokken en die chat loopt nog steeds en nieuwe opmerkingen worden nog steeds toegevoegd aan ticket, iets meer staat hier

En nee de meterstanden van de telwerken krijgen ze goed binnen van de netwerkbeheerder.
In de app werden de teruggeleverde kWh's prima geteld alleen ontbrak de teller voor het bedrag en daarmee ook de grafieken in Analyse, dat is sinds vandaag voor mij in orde
Bedoel je dit deel:

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:13
Als je jaarverbruik 600 m3 is voor verwarmen en warm water, dan klopt het wel dat je in de koudste maand bovengemiddeld verbruikt. Daarnaast ging vanaf half januari ook te temperatuur omlaag en dat zie je in je grafiek terug.

Dan nog, je totale verbruik hangt niet af van hoe dat geleverd wordt (dynamisch, variabel of vast). Dat is een functie van je hoe je de temperatuur instelt, hoe goed je huis geïsoleerd is en hoe koud het buiten is.

Qua kosten hangt het dan ook af van de dagprijs. Ik volg zelf de gasprijs niet en weet ook niet of er veel variatie in zit. Je zou met gas iets kunnen sturen door op goedkope dagen je boiler en huis iets extra te verwarmen en op dure dagen minder te verbruiken.

Bij elektra zit er volgens mij wat meer mogelijkheid om te sturen omdat die prijzen per uur verschillen en dan kunnen die verschillen ook best groot zijn.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb een 5 jarig vast contract sinds 2020. maar ik zie dat de prijzen zijn aangepast als ik inlog. hoe kan dit? wat betaal ik nu precies per kwh en m3 totaal? dat is toch de bovenste regel?

de prijs van elektriciteit was €0,14 cent en van gas €0,74 vorig jaar. mis ik iets of heeft dit met de belastingverhoging?

[Voor 50% gewijzigd door Farabi op 27-01-2023 23:20]

• Urbanized
bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Als je jaarverbruik 600 m3 is voor verwarmen en warm water, dan klopt het wel dat je in de koudste maand bovengemiddeld verbruikt. Daarnaast ging vanaf half januari ook te temperatuur omlaag en dat zie je in je grafiek terug.

Dan nog, je totale verbruik hangt niet af van hoe dat geleverd wordt (dynamisch, variabel of vast). Dat is een functie van je hoe je de temperatuur instelt, hoe goed je huis geïsoleerd is en hoe koud het buiten is.

Qua kosten hangt het dan ook af van de dagprijs. Ik volg zelf de gasprijs niet en weet ook niet of er veel variatie in zit. Je zou met gas iets kunnen sturen door op goedkope dagen je boiler en huis iets extra te verwarmen en op dure dagen minder te verbruiken.

Bij elektra zit er volgens mij wat meer mogelijkheid om te sturen omdat die prijzen per uur verschillen en dan kunnen die verschillen ook best groot zijn.
Ik volg de prijzen ook niet en pas me er ook niet aan. Misschien dat het een factor is waardoor ik niet optimaal profiteer. Maar toch had ik de prijzen lager ingeschat tegenover de reguliere nergieleveranciers. Misschien geldt dat dus alleen als je meegaat met de dagprijzen en er ook naar aanpast. Kortom, ik had er meer van verwacht. Ik hoop bij Tibber wel degelijk te profiteren.

• Domba
Nee in de app werden de teruggeleverde kWh's wel geteld, maar geen vergoeding ervoor of te wel geen teller voor een bedrag en gehele module productie ontbrak in (ik heb PV & thuisaccu) in Analyse
op dit moment staat app op verbruik 282 euro en 2 euro verdiend

De API heeft op moment monthly costs van 508,04
uitlezing last meter : consumption 1520,750, maar verbruik Januari zou zijn :monthly net consumption 1957,96 kWh iets wat niet kan als meter niet vervangen is en bijv in 23/1 veranderde die in een uur met 228kWh minder, maar waren ook uren dat die ineens paar honderdkWh hoger was, maar uitgelezen meterstanden van de telwerken klopte wel
(slimme meter is 23/12/22 vervangen ivm kapotte 4G module in de vorige)

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:19
Ik heb een stroomcontract afgesloten bij Tibber en een gascontract bij Next Energy.

Bijgevoegde screenshots zijn van 2 minuten geleden. Hoe is zo'n groot verschil in de dynamische stroomprijs verklaarbaar?

Als ik dit zo zie kan ik beter voor stroom ook voor Next Energy kiezen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

UltraR-pc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:49:
Ik heb een stroomcontract afgesloten bij Tibber en een gascontract bij Next Energy.

Bijgevoegde screenshots zijn van 2 minuten geleden. Hoe is zo'n groot verschil in de dynamische stroomprijs verklaarbaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou daar gaan we weer hoor. Voor de 999ste keer :
De 1 is inclusief BTW en opslag. De ander zonder.

Tibber is het goedkoopst

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:14

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zet het knopje inclusief belasting eens uit ;)

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Domba

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het bovenste is met belastingen en de staaf grafiek is zonder.belastingen
Klik op de 35 ct rondje en scrol naar beneden daar kan je dan met belastingen uitzetten voor het vergelijk

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:14

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Farabi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:52:
Ik heb een 5 jarig vast contract sinds 2020. maar ik zie dat de prijzen zijn aangepast als ik inlog. hoe kan dit? wat betaal ik nu precies per kwh en m3 totaal? dat is toch de bovenste regel?

de prijs van elektriciteit was €0,14 cent en van gas €0,74 vorig jaar. mis ik iets of heeft dit met de belastingverhoging te maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat dus, jij bent één van de gelukkigen die mag meebetalen aan het energieplafond ;)

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• UltraR-pc
Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:54:
[...]

Het bovenste is met belastingen en de staaf grafiek is zonder.belastingen
Klik op de 35 ct rondje en scrol naar beneden daar kan je dan met belastingen uitzetten voor het vergelijk
Ah, top. Thanks!

Het prijsplafond van €0,40 is inclusief belastingen toch?

• UltraR-pc
mightym schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Dat dus, jij bent één van de gelukkigen die mag meebetalen aan het energieplafond ;)
Yup. Hier hetzelfde met mijn driejarig stroomcontract. Van €0,14 naar €0,23.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
mightym schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Kan je dat uitleggen? Hoezo?

• UltraR-pc
Farabi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Kan je dat uitleggen? Hoezo?
Ik heb dus exact hetzelfde bij Vandebron. Contact met ze gehad en het komt doordat de belastingkortingen flink zijn verlaagd.

Wij krijgen dus simpelweg minder korting vanuit de overheid op ons oude lage tarief waardoor we dus een hoger bedrag moeten betalen dan voorheen.

• meermarco
Farabi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:52:

de prijs van elektriciteit was €0,14 cent en van gas €0,74 vorig jaar. mis ik iets of heeft dit met de belastingverhoging te maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gok dat je kale levertarief hetzelfde is als voorgaande jaren. Dat heb je 5 jaar vastgezet.
Echter de BTW en ODE en weet ik wat voor overheidsheffingen lopen wel gewoon op. Dus je all in prijs is wel hoger geworden.

• Domba
UltraR-pc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Ah, top. Thanks!

Het prijsplafond van €0,40 is inclusief belastingen toch?
Prijsplafond is incl belastingen

• Bezzerk
  • Laatst online: 16:41
UltraR-pc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Ik heb dus exact hetzelfde bij Vandebron. Contact met ze gehad en het komt doordat de belastingkortingen flink zijn verlaagd.

Wij krijgen dus simpelweg minder korting vanuit de overheid op ons oude lage tarief waardoor we dus een hoger bedrag moeten betalen dan voorheen.
Die korting is niet verlaagd, die is alleen vorig jaar eenmalig verhoogd (en daarmee niet verlengd).

Andere belastingen zijn hoger geworden.
Voordat we nog meer verwarring krijgen…

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bezzerk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Die korting is niet verlaagd, die is alleen vorig jaar eenmalig verhoogd (en daarmee niet verlengd).

Andere belastingen zijn hoger geworden.
Voordat we nog meer verwarring krijgen…
De "vermindering energiebelasting" is verlaagd en de energiebelasting en de btw zijn verhoogd.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

Pagina: 1 ... 107 ... 112 Laatste

Let op:
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Veel kleine vraagjes zijn al eerder beantwoord, zoek in het topic of dit al gebeurd is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee