Bij mij wordt er uitgelezen via het cdma netwerk van Alliander (moeder maatschapij van liander) dat d8 ik draait op het 2G of 3G netwerk. In het display zie ik bij mij het bekende antennetje-sterkte symbooltje dat bij mij op 3 van 4 staat.
Er zijn soms storingen met de API tussen leverancier en netwerkbeheerder die de P3 poort op afstand uitleest. Hierdoor is niet altijd een actuele stand uit te lezen. Een dynamische leverancier kan tot een dag of 10 proberen de data alsnog bij de netwerkbeheerder op te halen.
Wanneer data ontbreekt mag die leverancier, volgens de gangbare (wettelijk overeengekomen) modelnormen, op basis van het (jaar)verbruik (wat ontbreekt) gaan schatten cq spreiden. Modellen die - hoe gedetailleerder - vaak niet aansluiten op een werkelijk tijdssituatie.
Ik heb zelf al meegemaakt dat mijn piekverbruik zg 's avonds tussen 18u-20u was terwijl dit volgens mijn metingen uit de vroege ochtend/nacht voortkwam. Later werd dit weer automatisch, rechtgetrokken.
Heb je zelf een aannemelijk/overtuigende P1 registratie, is die eigen data bruikbaar om eventueel bij een leverancier te reclameren. Daarom ook imo, altijd zelf ook P1 data & bijbehorende kosten registeren zodat bij een onverhoopt dispuut, er zelf bewijzen zijn. Heeft de leverancier alleen schattingen, sta je daarmee erg sterk(er) in je meters voorsprong.
NB: bij een (oplopende)
twijfel kan de leverancier, de netwerkbeheerder verzoeken om de slimme meter lokaal (P0 poort) uit te gaan lezen. De Kaifa meter (die ik heb) heeft een geheugen van 40dagen per kwartier (elektra) met dagstand (tijdstip 00u00) en vervolgens 13 maandstanden. Er is ook een zg P2 poort waarop eventueel onderliggende gas/water/warmte of andere meters (via het MBUS protocol) kunnen worden aangesloten.
[Voor 6% gewijzigd door PtrO op 26-01-2023 22:07]