Mij - en vele* tweakers - moet je daar niet van overtuigen.
Het punt is of de "goegemeente" meegaat in die verhalen of zich terdege informeert en bereid is tot een significante investering/gedragsverandering?

*Zelfs tweakers in andere topics reageren minder positief en die zouden inmiddels toch al beter moeten weten. Laat staan dat de goegemeente er een goed oog in heeft. Dat wordt weer roepen van "roverheid" en "maffiabende". :+

Wonend in Vlaanderen (BE)

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:21:
[...]

Dat is allemaal veel te kort door de bocht. Het is wel zo dat de besparing lager uit kan vallen, maar het wordt dus heel sterk afhankelijk van het tijdstip en je vermogen om te sturen.

Die EV kun je bijv flink mee verbruiken met in de zomer gratis netafname en in de winter op het lage tarief, mits je dit overdag kunt doen.

Deze nettarieven maken ook dat een thuisbatterij nog meer gaat lonen. Ik heb een warmtepomp en die batterij kan waarschijnlijk nu ook de hele winter gaan draaien. Overdag opladen tegen laag nettarief en 's avonds gebruiken om de warmtepomp mee te voeden.

Dat zijn dus al twee forse gebruikers waarmee ik in mijn geval misschien wel 2/3e van mijn afname te pakken heb op het lage of nihil nettarief. Wasmachine en droger draaien ook altijd wel overdag.

Dus ondanks een veel hoger verbruik dan het gemiddelde zou ik misschien wel uitkomen op gelijke kosten of zelfs lager vergeleken met een vast netbedrag per jaar.

Deze voorgestelde tarieven correleren sterk met wat EPEX normaal doet en versterken dit nog eens, dus gebruik de komende jaren vooral om je verbruik aan te passen en te automatiseren.
Zelf al kun je in de winter op het laagste tarief verbruiken, dan nog zul je duurder uit zijn als je veel verbruikt met ev en warmtepomp. Wel eerlijker, verbruiker betaald etc. Maar gevoelsmatig worden mensen die flink geïnvesteerd hebben en verduurzaamd toch benadeeld. En de prikkel om elektrisch te gaan komt denk ik lager te liggen.

Wellicht dat er nog iets aan de belasting gesleuteld gaat worden. Belasting in staffels nog wat omlaag als je verbruik hoger ligt bijvoorbeeld. Dan hou je de prikkel om op goedkope uren te gebruiken, en ook om te verduurzamen.

• Stefannn
  • Laatst online: 23:06
bert pit schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:29:
[...]

Dat is mooi hoor, maar die Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, heb je niet cadeau gekregen.
Daar komt bij dat wij hier tweakers zijn en dat helaas de goegemeente hier totaal niet mee bezig is en dus gewoon meer gaat betalen.
Dat klopt…
Al heb ik de heatpipes en warmtepompen volledig zelf aangelegd.
Het is zeer zeker zo dat het flink gekost heeft.
Maar over de jaren heeft het dat ook allemaal opgeleverd.

Het klopt wel, ik, en velen hier, zijn tweakers die dit helemaal uit zoeken en ieder krijgt op zijn eigen manier wat voor elkaar.
Voor de “gewone man/vrouw” is het inmiddels behoorlijk ingewikkeld geworden. Er zijn overigens best een aantal “goede installateurs” die met goed advies iets goeds aanleggen. Dat is duurder dan zelfbouw maar ok voor als je dat niet is gegeven.
Wat wel echt heel erg is dat er flagrant slechte systemen worden aangeboden. Ik heb dan echt te doen met “de gewone man” die dat er niet tussenuit pikt.
We zien ze hier voorbijkomen:
- “elektrische vloerverwarming zodat je van het gas af bent”
- “elektrische boiler om van het gas af te zijn”
- “thuisbatterij die belooft om 2x zoveel te besparen dan de electriciteits rekening überhaupt is”
Kennissen vragen me met regelmaat om advies en dan kan ik dat soort rampjes in ieder geval voorkomen. Dat zullen veel andere tweakers hier ook wel doen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:57
howareyou2day schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:57:
[...]

Zelf al kun je in de winter op het laagste tarief verbruiken, dan nog zul je duurder uit zijn als je veel verbruikt met ev en warmtepomp. Wel eerlijker, verbruiker betaald etc. Maar gevoelsmatig worden mensen die flink geïnvesteerd hebben en verduurzaamd toch benadeeld. En de prikkel om elektrisch te gaan komt denk ik lager te liggen.

Wellicht dat er nog iets aan de belasting gesleuteld gaat worden. Belasting in staffels nog wat omlaag als je verbruik hoger ligt bijvoorbeeld. Dan hou je de prikkel om op goedkope uren te gebruiken, en ook om te verduurzamen.
Aan de andere kant is het wel een goede prikkel om het elektrische verbruik te verlagen.

I.c.m. afschaffing salderen heeft het weer zin om het energieverbruik van een warmtepomp te verlagen door een lage aanvoertemperatuur en isolatie.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
howareyou2day schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:57:
[...]

Tsja, het doel is tweeledig: enerzijds de kosten bij de gebeuiker leggen, anderzijds de totale kosten omlaag brengen omdat je suboptimaal gebruik gewoon wat pijnlijker maakt. Als je iemand bent met zowel een EV als warmtepomp ga je vermoedelijk iets meer kwijt zijn dan wat het landelijk gemiddelde zou zijn geweest enerzijds, maar hoeveel zijn de variabele kosten nu echt, als je ze vergelijkt met iemand die gas stookt/benzine rijdt? Van wat ik begreep zouden de goedkope momenten in de winter iets van 5-7ct zijn, en in de zomer 0. Als je daarmee straks 500 euro aan netbeheerskosten kunt afwentelen, dan ben je toch al een flinke gebruiker.

*Getallen zijn een grove persoonlijke inschatting.

• howareyou2day
  • Nu online
scoobs schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:55:
[...]

Tsja, het doel is tweeledig: enerzijds de kosten bij de gebeuiker leggen, anderzijds de totale kosten omlaag brengen omdat je suboptimaal gebruik gewoon wat pijnlijker maakt. Als je iemand bent met zowel een EV als warmtepomp ga je vermoedelijk iets meer kwijt zijn dan wat het landelijk gemiddelde zou zijn geweest enerzijds, maar hoeveel zijn de variabele kosten nu echt, als je ze vergelijkt met iemand die gas stookt/benzine rijdt? Van wat ik begreep zouden de goedkope momenten in de winter iets van 5-7ct zijn, en in de zomer 0. Als je daarmee straks 500 euro aan netbeheerskosten kunt afwentelen, dan ben je toch al een flinke gebruiker.

*Getallen zijn een grove persoonlijke inschatting.
Ja het is nog maar afwachten hoe het gaat uitpakken. Toch vind ik het jammer dat degenen die een ev en warmtepomp hebben aangeschaft slechter af zijn. Het gaat niet alleen om je maandbedrag, ook om aanschaf/terugverdientijd. Die loopt nu gewoon op. Stel je had berekend die extra kosten aan ev in 12 jaar terug te verdienen, en dit wordt 15 jaar. Misschien is je auto dan al afgeschreven.

Probleem is dat je met deze overheid niet kan plannen, de regels veranderen ineens heel kortdag. Zelfde met wegenbelasting voor ev. Plan gewoon eens 15 jaar vooruit. Als ze dit in 2015 hadden ingezet, had je daar rekening mee kunnen houden in aanschaf. Nu worden steeds achteraf de spelregels aangepast.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18
En in de hele discussie vergeet iederen voor het gemak even dat er de komende jaren sowieso meer kosten naar netbeheer zullen gaan. Met dit nieuwe voorstel worden die kosten alleen wat eerlijker verdeeld. Het zou me trouwens niets verbazen als voor de meeste posters hier geldt dat ze met deze variabele nettarieven minder betalen dan als de tarieven voor iedereen hetzelfde verhoogd zouden worden.
Pagina: 1 ... 354 355 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels