WasWise schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 22:02:
[...]

Vanaf 2027 wordt die rekensom een stuk interessanter
Hoezo?
Je wasmachine en vaatwas gaan na 2027 toch niet meer verbruiken?
Naast het beheer van ons EMS meet ik ook de verbruikers (Tweaker! :+ ) en heb dus een goed inzicht wat zo'n machine verbruikt. Op 40°C is dat een 400 Wh. Afhankelijk van je energiecontract is dat dus een kost tussen de 4 en 12 cent/kWh.
Daar ga je dus het verschil niet mee maken. Ook niet op jaarbasis.
En om te weten wanneer de zon schijnt hoef ik alleen maar naar buiten te kijken en al zeker dat toestel niet aan te zetten in de vooravond, laat staan tijdens de nacht.
Ik ken nl. geen uwer cases waarbij de zon 's nachts schijnt en de kwartieren dat in de vooravond dynamische prijzen het goedkoopst zijn dat zijn eerder de uitzondering dan de regel. Dat dien je dus maar één keer te onthouden.
Maar uiteraard ieder zijn hobby.
Met alle respect maar eigenlijk stel je nu een "oplossing" gevonden te hebben voor mensen die zelf niet willen nadenken en daarvoor een soort "Palov" signaal nodig hebben?
Wie zelf niet wil nadenken begint beter niet met een dynamisch tarief maar neemt een vast tarief waar de prijs 24/7 gelijk is (mijn mening).
En zoals eerder gesteld, mensen die zelf niet willen/kunnen nadenken is nu niet onmiddellijk het doelpubliek van een forum als dit. :)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2026 10:09 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19
Bij de laatste aanschaf van apparatuur bewust gekozen voor externe besturing. Echter bij een wasmachine heeft dit mijn inziens niet veel nut. Je wilt meestal niet dat je was uitgesteld wordt, want na het wassen komt altijd een vervolgstap. Of de was moet in de droger of het moet opgehangen worden. Daarnaast zijn moderne huishoudelijke apparaten best energie zuinig. Je schiet er mijn inziens niet veel mee op. Bij de vaatwasser daarentegen gebruik ik het wel. Volpakken, poeder er in en deur sluiten. Home Assistant start de machine op het goedkoopste moment.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit klinkt als: dit wordt later een betaalde dienst.

Heel eerlijk gezegd denk ik in dat geval dat je dan hier de verkeerde doelgroep aanspreekt. Menig tweaker kijkt juist graag wanneer de opwek hoog is of de prijzen laag zijn. En heeft daar al dan niet automatiseringen bijgeknutseld, gebruikt Day Ahead Optimizer of heeft een schermpje ergens neergezet die aangeeft wanneer wel of niet gewassen moet worden. Maak je het dan ook nog betaald, dan blijft er denk ik weinig enthousiasme over.

Verder ziet het er wel leuk uit, en ik kan me (vooral buiten Tweakers) wel een doelgroep bedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 05-10-2026 08:58 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:43
Aardedraadje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:52:
[...]

Heel eerlijk gezegd denk ik in dat geval dat je dan hier de verkeerde doelgroep aanspreekt. Menig tweaker kijkt juist graag wanneer de opwek hoog is of de prijzen laag zijn. En heeft daar al dan niet automatiseringen bijgeknutseld, gebruikt Day Ahead Optimizer of heeft een schermpje ergens neergezet die aangeeft wanneer wel of niet gewassen moet worden. Maak je het dan ook nog betaald, dan blijft er denk ik weinig enthousiasme over.
Bovendien leert mijn ervaring me, dat als het zonnig is, de PV panelen meer doen! Dus ff naar buiten kijken of naar het weerbericht. Of zelfs andersom. Als ik naar de epex prijzen kijk, dan weet ik al of het lekker weer gaat worden ;-)

Over het algemeen gedlt: Midden op de dag is altijd goed genoeg. Weekend over het algemeen nog beter. Moest je heel hard trappen op de fiets om thuis te komen, dan 's nachts de vaatwasser aan.

En voor de keren dat je het mis hebt, of het niet uitkomt. Daar is de accu toch voor?
Hiervoor betalen is wel het laatste wat ik zal doen. De epex prijzen zijn openbaar. Apps van leveranciers tonen ook al de goedkoopste vensters. Daar geen extra app voor nodig.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• WasWise
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 10:23
bilgy_no1 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat je heel waardevolle feedback krijgt hier, maar ook dat de gemiddelde gebruiker hier al goed inzicht heeft en niet per se representatief is voor alle soorten gebruikers.

Ik denk dat je goed in de gaten moet krijgen voor welke doelgroep dit een uitkomst biedt.

Verder zou je kunnen kijken naar andere gebruikers die goed te sturen zijn. Er zijn best veel EV rijders en een deel gooit misschien nog achteloos die auto tijdens de piek aan de lader.

Er wordt ook gewerkt aan tijdgebonden nettarieven. Dat maakt het nog interessanter om te optimaliseren. Dat komt pas over een paar jaar.

Het issue van vrouwlief en energie komt hier met enige regelmaat terug en verschillende mensen hebben daar oplossingen voor gemaakt.
Dit is eigenlijk precies waar ik nu ook tegenaan loop. Hier krijg ik goede technische feedback, maar waarschijnlijk niet van de gemiddelde gebruiker voor wie ik het uiteindelijk maak.

Dat stukje over ‘vrouwlief en energie’ herken ik ook letterlijk uit mijn eigen situatie. Ik ben degene die bezig is met zonnepanelen, accu en energieverbruik, maar mijn vrouw wil gewoon de was kunnen doen. Zij geeft in WasWise aan wanneer het kan, krijgt een advies en stelt de uitsteltimer in. Klaar.

EV laden past inderdaad goed bij hetzelfde idee. Dat laat ik nu alleen bewust nog liggen, omdat ik daarnaast HeatWise aan het bouwen ben. Daarmee probeer ik mijn cv-ketel en airco’s als één verwarmingssysteem slim samen te laten werken, rekening houdend met comfort, zonnestroom en energiekosten.

Eerst wil ik deze twee goed krijgen voordat ik er nog een apparaatcategorie bij trek.

• WasWise
Aardedraadje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:52:
[...]

Verder ziet het er wel leuk uit, en ik kan me (vooral buiten Tweakers) wel een doelgroep bedenken.
Dat is een terechte opmerking. “De pilot is gratis” heb ik achteraf wat ongelukkig geformuleerd.

Het uitgangspunt is juist dat WasWise gratis te gebruiken blijft. Later komt er waarschijnlijk een betaalde optie zonder advertenties en met extra mogelijkheden, maar de basis blijft gratis.

En qua doelgroep begin ik inderdaad hetzelfde te zien. Op Tweakers zitten relatief veel mensen die dit zelf al uitzoeken of automatiseren. De doelgroep die ik zoek zit waarschijnlijk juist daarbuiten: mensen die zonnepanelen of een dynamisch contract hebben, maar gewoon willen horen wanneer ze hun apparaat het beste kunnen laten draaien zonder daar zelf mee bezig te zijn.

Dank voor de feedback!
WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:04:
Dat stukje over ‘vrouwlief en energie’ herken ik ook letterlijk uit mijn eigen situatie. Ik ben degene die bezig is met zonnepanelen, accu en energieverbruik, maar mijn vrouw wil gewoon de was kunnen doen.
Maar had je daar dan (voor haar) de accu al niet voor gekocht?
Wij kunnen hier 24/7 de was doen wanneer het ons uitkomt, o.a. dankzij........ die thuisaccu.

Volgens mij probeer je het warm water terug uit te vinden (maar dan met ads?)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2026 09:12 ]

• WasWise
timenator schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:44:
Bij de laatste aanschaf van apparatuur bewust gekozen voor externe besturing. Echter bij een wasmachine heeft dit mijn inziens niet veel nut. Je wilt meestal niet dat je was uitgesteld wordt, want na het wassen komt altijd een vervolgstap. Of de was moet in de droger of het moet opgehangen worden. Daarnaast zijn moderne huishoudelijke apparaten best energie zuinig. Je schiet er mijn inziens niet veel mee op. Bij de vaatwasser daarentegen gebruik ik het wel. Volpakken, poeder er in en deur sluiten. Home Assistant start de machine op het goedkoopste moment.
Dat is precies waar ik met WasWise een stap verder probeer te gaan. Alleen een apparaat op het goedkoopste moment starten is niet zo ingewikkeld.

WasWise probeert juist het denkwerk ervoor weg te nemen. De virtuele wasmand groeit mee met je huishouden, waardoor de app steeds beter kan inschatten wanneer een was waarschijnlijk nodig wordt. Daardoor kan hij bijvoorbeeld zeggen: vandaag hoeft die was nog niet, morgen is een grijze/dure dag, dus doe hem liever overmorgen wanneer er veel zon is. En als daarna de droger nodig is, wordt die vervolgstap meegenomen.

Hetzelfde geldt voor dynamische prijzen: niet alleen naar het goedkoopste uur kijken, maar vooruitkijken naar wat er de komende dagen gedaan moet worden en wanneer dat het beste past.

Uiteindelijk moet je die informatie over zon, prijzen en timing toch ergens vandaan halen. Mijn idee is: waarom zou je dan niet één app gebruiken die dat bij elkaar brengt en het denkwerk voor je doet?

• WasWise
IvoB2 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:11:
[...]

Maar had je daar dan (voor haar) de accu al niet voor gekocht?
Wij kunnen hier 24/7 de was doen wanneer het ons uitkomt, o.a. dankzij........ die thuisaccu.

Volgens mij probeer je het warm water terug uit te vinden (maar dan met ads?)
Dat is juist niet hoe ik naar een thuisaccu kijk.

Stel dat mijn accu overdag volloopt terwijl ik daarna zonnestroom teruglever. Als ik vervolgens 's avonds de wasmachine en droger aanzet, trek ik daarvoor mijn accu weer leeg. Dat kan technisch prima, maar waarom zou ik energie eerst opslaan om hem later te gebruiken als ik dat verbruik net zo makkelijk naar het moment van opwek kan verschuiven?

Ik gebruik de accu liever als buffer voor verbruik dat ik níét kan verschuiven. Wasmachine, droger en vaatwasser zijn juist apparaten waarbij dat meestal wel kan.

Dat is eigenlijk een belangrijk deel van het idee achter WasWise: energie niet als iets onbeperkts behandelen dat altijd uit het stopcontact komt, maar gebruiken wanneer het beschikbaar en gunstig is. Wat je niet kunt verschuiven, vang je vervolgens op met bijvoorbeeld een accu.

Dus nee, de accu heb ik niet voor mijn vrouw gekocht zodat zij op ieder willekeurig moment kan wassen 😉

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:43
WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:06:
[...]

Dat is een terechte opmerking. “De pilot is gratis” heb ik achteraf wat ongelukkig geformuleerd.

Het uitgangspunt is juist dat WasWise gratis te gebruiken blijft. Later komt er waarschijnlijk een betaalde optie zonder advertenties en met extra mogelijkheden, maar de basis blijft gratis.

En qua doelgroep begin ik inderdaad hetzelfde te zien. Op Tweakers zitten relatief veel mensen die dit zelf al uitzoeken of automatiseren. De doelgroep die ik zoek zit waarschijnlijk juist daarbuiten: mensen die zonnepanelen of een dynamisch contract hebben, maar gewoon willen horen wanneer ze hun apparaat het beste kunnen laten draaien zonder daar zelf mee bezig te zijn.

Dank voor de feedback!
Dynamische prijzen is sowieso een klein deel van de totale markt. Heel veel mensen hebben een vast contract en dan is het simpelweg een kwestie van zoveel mogelijk doen als de zon schijnt. Die terugleverboetes vallen waarschijnlijk weg, je krijgt dan gewoon een kwart cent netto per teruggeleverde kWh.

En de mensen die wel dynamisch hebben kiezen daar bewust voor. Een deel daarvan heeft een taakverdeling waar dit dan opspeelt. Maar dan is het alsnog makkelijk: doe gewoon lekker de was overdag als de zon schijnt. En als je de vaatwasser niet overdag kunt/wilt draaien stel je hem uit tot 3 uur 's nachts. Daar is geen technologie voor nodig om het >80% goed te krijgen.

Maar goed, een seintje of berichtje kan wel helpen:

Vandaag wordt een zonnige en warme dag. Stroom is goedkoop. Morgen gaat het waarschijnlijk regenen, dus vandaag is perfect om 's morgens te wassen en de was buiten te drogen.

En dan voor verschillende activiteiten aangeven wat het beste tijdstip is.

Misschien iets voor een Signal kanaal waarop je kunt aanmelden of zo.
WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:16:
Stel dat mijn accu overdag volloopt terwijl ik daarna zonnestroom teruglever. Als ik vervolgens 's avonds de wasmachine en droger aanzet, trek ik daarvoor mijn accu weer leeg. Dat kan technisch prima, maar waarom zou ik energie eerst opslaan om hem later te gebruiken als ik dat verbruik net zo makkelijk naar het moment van opwek kan verschuiven?
Dan kijken we gewoon verschillend tegen een accu aan en/of hebben we beiden een accu met een totaal verschillend opslagvermogen.
Ik weet sowieso al dat tijdens de middag de zon het hardst schijnt en wanneer dit zo niet was (bewolkt, mist,...) zal die maar honderd Wh van de was en plas de accu ook niet leegtrekken. Dan doe ik - indien nodig - liever de was dan ipv te laten opstapelen tot een dagje goed weer.
Tijdens de zomer is er doorgaans geen probleem om regelmatig de was tijdens de zonnigste uren te doen en tijdens de winter gaat een extra app geen extra zonne-uren kunnen bijtoveren. Je zou dan wel eens heel lang de was dienen op te stapelen tot er "een gunstig" ogenblik is om alsnog je was tijdens voldoende zonne-uren te draaien.
En een goed accusysteem heeft doorgaans ook al een EMS en een voorspelling voor de zoninstraling (en de laadcapaciteit) voor de volgende dagen.
Ik gebruik de accu liever als buffer voor verbruik dat ik níét kan verschuiven. Wasmachine, droger en vaatwasser zijn juist apparaten waarbij dat meestal wel kan.
Volledig mee eens, maar normaliter zie je dat ook door gewoon even naar buiten te kijken en ieder weldenkend mens weet sowieso al dat 's avonds/ 's nachts er geen zonneproductie is.

Wat je niet kan verschuiven is doorgaans maar een heel beperkt deel van je energieverbruik: sluipverbruik, diepvries, koelkast. En dan gaat het weer over een heel beperkt deel van je energieverbruik waar besparen weinig zoden aan de dijk zet.

Ieder zijn ding maar een extra app die me blijkbaar met nog eens extra reclame gaat opzadelen (om het "gratis" te houden) zodat ik dan even niet meer moet nadenken of de zon buiten al dan niet schijnt gaat me persoonlijk toch net iets te ver. :)
Wie zijn was buiten droogt gaat trouwens sowieso al niet wassen wanneer het buiten miezerig weer is. :)

Zoals ik eerder schreef verbruikt een wasmachine maar een 400 tot 500 Wh. De dagproductie van PV is veel hoger dan dat. Dat extra verbruik gaat op dagen met zon ook het "vollopen" van de accu niet vermijden.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2026 09:30 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:12:
[...]

Dat is precies waar ik met WasWise een stap verder probeer te gaan. Alleen een apparaat op het goedkoopste moment starten is niet zo ingewikkeld.

WasWise probeert juist het denkwerk ervoor weg te nemen. De virtuele wasmand groeit mee met je huishouden, waardoor de app steeds beter kan inschatten wanneer een was waarschijnlijk nodig wordt. Daardoor kan hij bijvoorbeeld zeggen: vandaag hoeft die was nog niet, morgen is een grijze/dure dag, dus doe hem liever overmorgen wanneer er veel zon is. En als daarna de droger nodig is, wordt die vervolgstap meegenomen.

Hetzelfde geldt voor dynamische prijzen: niet alleen naar het goedkoopste uur kijken, maar vooruitkijken naar wat er de komende dagen gedaan moet worden en wanneer dat het beste past.

Uiteindelijk moet je die informatie over zon, prijzen en timing toch ergens vandaan halen. Mijn idee is: waarom zou je dan niet één app gebruiken die dat bij elkaar brengt en het denkwerk voor je doet?
Mij lijkt het wel een meerwaarde te hebben. Maar zoals in veel gevallen: massa is kassa, een doelgroep die relatief veel een wasmachine (of andere stroomverbruiker) gebruikt heeft er het meeste voordeel aan. Ik denk dan aan: grote gezinnen, bedrijven waar ze zelf hun werkkledij wassen (aannemers, landbouw, horeca,...?), eventueel organisaties die ouderen, jongeren,.. opvangen.

Een een- of tweepersoonsgezin een stuk minder.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• WasWise
bilgy_no1 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:19:
[...]

Dynamische prijzen is sowieso een klein deel van de totale markt. Heel veel mensen hebben een vast contract en dan is het simpelweg een kwestie van zoveel mogelijk doen als de zon schijnt. Die terugleverboetes vallen waarschijnlijk weg, je krijgt dan gewoon een kwart cent netto per teruggeleverde kWh.

En de mensen die wel dynamisch hebben kiezen daar bewust voor. Een deel daarvan heeft een taakverdeling waar dit dan opspeelt. Maar dan is het alsnog makkelijk: doe gewoon lekker de was overdag als de zon schijnt. En als je de vaatwasser niet overdag kunt/wilt draaien stel je hem uit tot 3 uur 's nachts. Daar is geen technologie voor nodig om het >80% goed te krijgen.

Maar goed, een seintje of berichtje kan wel helpen:

Vandaag wordt een zonnige en warme dag. Stroom is goedkoop. Morgen gaat het waarschijnlijk regenen, dus vandaag is perfect om 's morgens te wassen en de was buiten te drogen.

En dan voor verschillende activiteiten aangeven wat het beste tijdstip is.

Misschien iets voor een Signal kanaal waarop je kunt aanmelden of zo.
Klopt dat dynamische contracten nu nog maar een deel van de markt zijn, al verwacht ik wel dat dat aandeel verder groeit.

Maar WasWise is niet alleen voor dynamische prijzen. Voor huishoudens met zonnepanelen maken we juist een zonne-opbrengstverwachting en kijken we meerdere dagen vooruit om het gunstigste moment te vinden.

De belangrijkste doelgroep is uiteindelijk ook niet iemand die zelf iedere dag naar stroomprijzen, het weer en zijn zonnepanelen wil kijken. WasWise is juist bedoeld voor mensen die daar níét over na willen denken.

Jij geeft aan wat er gedaan moet worden en wanneer het kan, WasWise doet het denkwerk en geeft je het advies.

Voor iemand die dit zelf al helemaal heeft geautomatiseerd zal de meerwaarde inderdaad een stuk kleiner zijn. Maar je idee van zo'n simpel seintje vind ik trouwens wel interessant, dus bedankt voor het meedenken 🙂

• WasWise
IvoB2 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:27:
[...]

Dan kijken we gewoon verschillend tegen een accu aan en/of hebben we beiden een accu met een totaal verschillend opslagvermogen.
Ik weet sowieso al dat tijdens de middag de zon het hardst schijnt en wanneer dit zo niet was (bewolkt, mist,...) zal die maar honderd Wh van de was en plas de accu ook niet leegtrekken. Dan doe ik - indien nodig - liever de was dan ipv te laten opstapelen tot een dagje goed weer.
Tijdens de zomer is er doorgaans geen probleem om regelmatig de was tijdens de zonnigste uren te doen en tijdens de winter gaat een extra app geen extra zonne-uren kunnen bijtoveren. Je zou dan wel eens heel lang de was dienen op te stapelen tot er "een gunstig" ogenblik is om alsnog je was tijdens voldoende zonne-uren te draaien.
En een goed accusysteem heeft doorgaans ook al een EMS en een voorspelling voor de zoninstraling (en de laadcapaciteit) voor de volgende dagen.

[...]

Volledig mee eens, maar normaliter zie je dat ook door gewoon even naar buiten te kijken en ieder weldenkend mens weet sowieso al dat 's avonds/ 's nachts er geen zonneproductie is.

Wat je niet kan verschuiven is doorgaans maar een heel beperkt deel van je energieverbruik: sluipverbruik, diepvries, koelkast. En dan gaat het weer over een heel beperkt deel van je energieverbruik waar besparen weinig zoden aan de dijk zet.

Ieder zijn ding maar een extra app die me blijkbaar met nog eens extra reclame gaat opzadelen (om het "gratis" te houden) zodat ik dan even niet meer moet nadenken of de zon buiten al dan niet schijnt gaat me persoonlijk toch net iets te ver. :)
Wie zijn was buiten droogt gaat trouwens sowieso al niet wassen wanneer het buiten miezerig weer is. :)

Zoals ik eerder schreef verbruikt een wasmachine maar een 400 tot 500 Wh. De dagproductie van PV is veel hoger dan dat. Dat extra verbruik gaat op dagen met zon ook het "vollopen" van de accu niet vermijden.
Volgens mij verschillen we vooral in doelgroep en gebruik.

Jij kijkt zelf naar het weer, weet wanneer je PV produceert en hebt een EMS dat vooruitkijkt. Dan snap ik volledig dat WasWise voor jou weinig toevoegt. De app is juist bedoeld voor iemand die daar allemaal níét mee bezig wil zijn.

En ik bedoel niet dat één wasbeurt voorkomt dat mijn accu op een zonnige dag vol raakt. Als ik overdag zonnestroom teruglever terwijl de wasmachine uitstaat, en vervolgens 's avonds die wasmachine laat draaien vanuit mijn accu, dan had ik dat verbruik liever direct uit mijn panelen gehaald. De accu gebruik ik liever als buffer voor verbruik dat ik niet kan verschuiven.

Overigens: als je met 400–500 Wh het totale verbruik van een volledige wasbeurt bedoelt, is dat al een behoorlijk zuinige was. Die energie wordt ook niet gelijkmatig over de programmaduur gebruikt. Vooral bij het verwarmen van het water heeft een wasmachine een flinke vermogenspiek en daarna ligt het verbruik veel lager. Daarom kijkt WasWise naar het verbruiksprofiel van het programma en niet alleen naar “ergens vandaag schijnt de zon”.

Maar volgens mij hoeven we elkaar hierin ook niet te overtuigen. Voor iemand die zelf naar het weer kijkt en zijn energiehuishouding al met een EMS automatiseert, is WasWise simpelweg niet gemaakt. Dat is prima — de reacties hier helpen me juist om steeds duidelijker te krijgen wie de doelgroep wél is.

Bedankt voor het meedenken 🙂

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:39
WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:31:
[...]

Klopt dat dynamische contracten nu nog maar een deel van de markt zijn, al verwacht ik wel dat dat aandeel verder groeit.

Maar WasWise is niet alleen voor dynamische prijzen. Voor huishoudens met zonnepanelen maken we juist een zonne-opbrengstverwachting en kijken we meerdere dagen vooruit om het gunstigste moment te vinden.

De belangrijkste doelgroep is uiteindelijk ook niet iemand die zelf iedere dag naar stroomprijzen, het weer en zijn zonnepanelen wil kijken. WasWise is juist bedoeld voor mensen die daar níét over na willen denken.

Jij geeft aan wat er gedaan moet worden en wanneer het kan, WasWise doet het denkwerk en geeft je het advies.

Voor iemand die dit zelf al helemaal heeft geautomatiseerd zal de meerwaarde inderdaad een stuk kleiner zijn. Maar je idee van zo'n simpel seintje vind ik trouwens wel interessant, dus bedankt voor het meedenken 🙂
Sympathiek idee maar als je nog twee functionaliteiten gaat toevoegen dan is de Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO addon misschien een beter oplossing. Wat betreft de techniek onder de motorkap.

• WasWise
Wozmro schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:29:
[...]

Mij lijkt het wel een meerwaarde te hebben. Maar zoals in veel gevallen: massa is kassa, een doelgroep die relatief veel een wasmachine (of andere stroomverbruiker) gebruikt heeft er het meeste voordeel aan. Ik denk dan aan: grote gezinnen, bedrijven waar ze zelf hun werkkledij wassen (aannemers, landbouw, horeca,...?), eventueel organisaties die ouderen, jongeren,.. opvangen.

Een een- of tweepersoonsgezin een stuk minder.
Daar zit denk ik inderdaad vooral onze doelgroep: gezinnen. Als je alleen bent of met z'n tweeën werkt het natuurlijk net zo goed, alleen telt het voordeel minder hard op.

Bij een gezin van vier heb je alleen met beddengoed en handdoeken al meerdere was- en droogbeurten per week. Daar komen kleding en de vaatwasser nog bij. Dan zijn er behoorlijk wat momenten waarop je kunt schuiven.

Ik verwacht ook dat de interesse groter wordt zodra de saldering stopt en mensen het verschil daadwerkelijk op hun energierekening gaan zien. Nu denken veel mensen nog nauwelijks na over het moment waarop ze hun eigen zonnestroom gebruiken. Straks wordt terugleveren weinig waard terwijl stroom later weer inkopen wel geld kost.

Dan wordt "gebruik het wanneer het er is" ineens een stuk relevanter. En precies dat denkwerk wil WasWise voor een gezin uit handen nemen.
WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:37:
Jij kijkt zelf naar het weer, weet wanneer je PV produceert en hebt een EMS dat vooruitkijkt. Dan snap ik volledig dat WasWise voor jou weinig toevoegt. De app is juist bedoeld voor iemand die daar allemaal níét mee bezig wil zijn.
Nou ik vermoed dat wie met dynamische tarieven bezig is of wil zijn daar al meer mee bezig is dan de doorsnee gebruiker die over niets wil nadenken.
Dan zoek je gewoon je doelgroep in het verkeerde topic.
Overigens: als je met 400–500 Wh het totale verbruik van een volledige wasbeurt bedoelt, is dat al een behoorlijk zuinige was. Die energie wordt ook niet gelijkmatig over de programmaduur gebruikt. Vooral bij het verwarmen van het water heeft een wasmachine een flinke vermogenspiek en daarna ligt het verbruik veel lager. Daarom kijkt WasWise naar het verbruiksprofiel van het programma en niet alleen naar “ergens vandaag schijnt de zon”.
Dat is gewoon het totale verbruik van een was op 40°C in een 7Kg wasmachine.
En het grootste verbruik (bij het hoogste vermogen) zit inderdaad in een tijdspanne van 15 tot 20 minuten om het water naar de gewenste temperatuur op te warmen (en ook nog eens afhankelijk van de delta, dus de aanvoertemperatuur van het water is ook belangrijk (kan tussen winter/zomer tot 10°C verschillen) dus daar heeft een app al geen zicht op. En ook niet wanneer bij jouw specifieke wasmachine juist de grootste vermogensvraag is.
En wanneer er net tijdens de hoogste vermogensvraag een wolkje voor de zon komt gaat de app daar ook niets aan veranderen. Geen enkele zonne-voorpspeller is al zo nauwkeurig.
Welke bron gebruiken jullie voor de zonne-voorspeller want dat loopt ook nogal eens ver uiteen. Ik gebruik bv. drie bronnen en neem daar het gemiddelde van. Eén bron is nl. niet altijd even betrouwbaar.
Maar volgens mij hoeven we elkaar hierin ook niet te overtuigen. Voor iemand die zelf naar het weer kijkt en zijn energiehuishouding al met een EMS automatiseert, is WasWise simpelweg niet gemaakt. Dat is prima — de reacties hier helpen me juist om steeds duidelijker te krijgen wie de doelgroep wél is.
Correct.
Volgens mij zoek je de juiste doelgroep dat ook in het verkeerde topic.

WasWise schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:45:
Bij een gezin van vier heb je alleen met beddengoed en handdoeken al meerdere was- en droogbeurten per week. Daar komen kleding en de vaatwasser nog bij. Dan zijn er behoorlijk wat momenten waarop je kunt schuiven.
Mij lijkt het net omgekeerd.
Hoe minder was en plas je hebt hoe meer gelegenheid om daar mee te kunnen schuiven doorheen de week.
Hoe groter de berg was hoe minder mogelijkheden om dat te verschuiven want uitstel maakt de hoop groter en tijdsduur alleen maar nog langer.

ps. Ik woon in Vlaanderen/BE en daar is salderen al iets uit een relatief ver verleden. :)
De thuisaccu heeft het einde van het salderen hier opgevangen.

Om nog even mee te denken, ik denk dat je beter een eigen topic voor dit onderwerp aanmaakt. :)
Dan kan je ook meer info geven over je bronmateriaal, hoeveelheid en welke reclame zo'n app genereert, enz.
Dat is pas nuttige info voor potentiële gebruikers.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2026 10:00 ]

• WasWise
buiter schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:39:
[...]

Sympathiek idee maar als je nog twee functionaliteiten gaat toevoegen dan is de Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO addon misschien een beter oplossing. Wat betreft de techniek onder de motorkap.
Technisch interessant, die ga ik zeker eens bekijken.

Maar volgens mij hebben we het dan over verschillende lagen. DAO kan een mooie oplossing zijn onder de motorkap voor iemand die zijn energiehuishouding met Home Assistant automatiseert.

WasWise is juist gebouwd zodat degene die uiteindelijk de was, droger of vaatwasser doet in één oogopslag ziet wat een goed moment is. Die persoon hoeft niet degene te zijn die de zonnepanelen, thuisaccu of Home Assistant heeft ingesteld en hoeft ook niet te begrijpen hoe de optimalisatie erachter werkt.

De techniek mag dus best ingewikkeld zijn. Het doel is juist dat de gebruiker daar aan de voorkant niets van merkt.

• WasWise
IvoB2 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:53:
[...]

Nou ik vermoed dat wie met dynamische tarieven bezig is of wil zijn daar al meer mee bezig is dan de doorsnee gebruiker die over niets wil nadenken.
Dan zoek je gewoon je doelgroep in het verkeerde topic.

[...]

Dat is gewoon het totale verbruik van een was op 40°C in een 7Kg wasmachine.
En het grootste verbruik (bij het hoogste vermogen) zit inderdaad in een tijdspanne van 15 tot 20 minuten om het water naar de gewenste temperatuur op te warmen (en ook nog eens afhankelijk van de delta, dus de aanvoertemperatuur van het water is ook belangrijk (kan tussen winter/zomer tot 10°C verschillen) dus daar heeft een app al geen zicht op. En ook niet wanneer bij jouw specifieke wasmachine juist de grootste vermogensvraag is.
En wanneer er net tijdens de hoogste vermogensvraag een wolkje voor de zon komt gaat de app daar ook niets aan veranderen. Geen enkele zonne-voorpspeller is al zo nauwkeurig.
Welke bron gebruiken jullie voor de zonne-voorspeller want dat loopt ook nogal eens ver uiteen. Ik gebruik bv. drie bronnen en neem daar het gemiddelde van. Eén bron is nl. niet altijd even betrouwbaar.

[...]

Correct.
Volgens mij zoek je de juiste doelgroep dat ook in het verkeerde topic.
Daar heb je deels een punt. Met weinig was heb je per individuele was inderdaad meer vrijheid om een paar dagen te schuiven. Bij een gezin is die vrijheid per was soms kleiner, maar daar staat tegenover dat je veel meer was-, droog- en vaatwasbeurten hebt waarop überhaupt iets te optimaliseren valt.

Het idee is ook zeker niet om een volle wasmand dagen te laten staan omdat er misschien nog een perfecte zonnige dag aankomt. WasWise laat de virtuele wasmand meegroeien en kijkt hoeveel ruimte er nog is. Kan een was prima wachten, dan kan hij een slechte dag overslaan. Moet er gewoon gewassen worden, dan zoekt hij binnen die beperktere ruimte het beste moment.

Dat je in Vlaanderen al langer zonder salderen zit is trouwens een interessant verschil. Nederland gaat die omslag vanaf 2027 pas echt meemaken. Ik verwacht dat veel huishoudens met zonnepanelen dan pas serieus gaan kijken naar hoeveel van hun eigen productie ze direct gebruiken.

En je suggestie voor een eigen topic vind ik eigenlijk wel een goede. Niet zozeer om hier gebruikers te werven — inmiddels is wel duidelijk dat veel Tweakers dit zelf al hebben geautomatiseerd 😄 — maar juist om de techniek, gebruikte bronnen, aannames en resultaten wat uitgebreider te laten zien en daar feedback op te krijgen.

Bedankt voor het meedenken 🙂
Pagina: 1 ... 353 354 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels