• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:43
Statistieken en grafieken zijn de makkelijkste manier om mensen op het verkeerde been te zetten.

NU heeft het over de EPEX prijzen die verdubbeld zijn. De energiebelasting blijft altijd ongeveer 12 cent.

Dus als de EPEX beweegt van (voorbeeld) 3,5 cent naar 7 cent dan is dat 3,5 cent plus BTW verhoging, effectief gaat je stroomprijs dan 4,2 cent omhoog.

Wij hebben sinds 1 juli en dynamisch tarief. De grootste afnemer is de EV en die laden we met een mix van zon en goedkope tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIl-WWOMLt642Akj8oUIS5qpVxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEyQr5YkryRmYwIiuwVtj9lb.jpg?f=fotoalbum_large Voilá

De 'winst' bij dynamisch tarief zit voornamelijk in het laden met goedkope stroom en het ontbreken van terugleverkosten. (was in mijn geval iets onder de 30 euro per maand)

Krijgen we ook nog 12 cent per kWh terug via de ERE certificaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkfmP-zTwPIeroEEdyFBMEAJD6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhkXJyCcZBVvIxb3EEMJ3cR3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 28-09-2026 14:30 ]

21,9 kWh/100km

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
koboy schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:40:
Ik snap echt niet waarom velen hier zo'n probleem maken over het voorschieten van een maand verbruik wat onder een vast contract ook zo is....
De mismatch met voorschotten komt van dat energieleveranciers (excl Tibber) met voorgeschreven standaardprofielen voor dag en per jaar moeten rekenen icm SJA & SJI (standaard jaar afname & invoeding) voor deze prognoses.

Als je een wat grotere thuisaccu hebt, dan zitten die prognoses voor de nog komende maand er in kWh's niet zoveel naast, waar wel in euro's (200-300 euro per maand is geen uitzondering), omdat ze resultaat van een jaar eerder (als die er is) niet mogen gebruiken.

Waarschijnlijk als > 1miljoen huishoudens een thuisaccu of EV heeft dat er eindelijk een meer passend standaardprofiel komt, voor alleen zonnepanelen heeft ook een paar jaar geduurt. (ik geloof pas in 2019)
Percentage aan thuisaccu is vergelijkbaar met percentage aan PV-systemen in 2014/2015.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:09
ErnstH schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:04:
[...]

Daar gaat het mij persoonlijk ook niet om, ik stel meer de eenvoud van de factuur op prijs. Ik lever ook niet meer terug dan dat ik afneem, dus het bovengenoemde probleem bij Tibber had ik niet.

Overigens ben ik nu net weer overgestapt naar Zonneplan, wegens de (iets) betere voorwaarden en nu zij ook over zijn naar kwartiersprijzen.
Ik weet niet zeker of dat nog kan,..
Maar bij zonneplan heb ik een vast maandbedrag met verrekening aan het eind van het jaar.
Eigenlijk net als bij vaste contracten gebruikelijk.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25

Canis Lupus

Vosbot

Tralapo schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:21:
[...]

BEDANKT. Bij mij gebeurde die switch op 13 september (gek trouwens) en dacht sindsdien dat ik mezelf failliet aan het douchen was. Pas toen ik vandaag daadwerkelijk inlogde bij de leverancier had ik pas door dat er iets fout zat haha.
En deze week lijkt de energiebelasting er weer uit gehaald te zijn, dus heb het maar weer teruggezet (zodat hij overeenkomst met tarief in de ANWB Energie app).
Heel vreemd dat dit zo wisselt...

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• Piitaa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:05
Stefannn schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:34:
[...]

Ik weet niet zeker of dat nog kan,..
Maar bij zonneplan heb ik een vast maandbedrag met verrekening aan het eind van het jaar.
Eigenlijk net als bij vaste contracten gebruikelijk.
Je kunt bij Zonneplan zelf kiezen of je een vast- of dynamisch voorschotbedrag wil. Dat kan je in de app instellen onder Zelf regelen -> wijzig energiecontract.

Als ik Kiki (de Zonneplan AI) mag geloven, mag je je maximaal 2 keer per contractjaar van voorschottype veranderen.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Canis Lupus schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:24:
[...]
En deze week lijkt de energiebelasting er weer uit gehaald te zijn, dus heb het maar weer teruggezet (zodat hij overeenkomst met tarief in de ANWB Energie app).
Heel vreemd dat dit zo wisselt...
Heb deze issue erover gevonden. Gebeurde door een update van HA zelf en zie ook dat er gisteren weer een update van HA is geweest, dus daar is die fix dan ook in gepushed denk ik.
Pagina: 1 ... 352 353 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels