Riddleman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:16:
[...]
@SandmanB Hoi Sandman, ik overweeg ook om FlexiO in huis te halen. Voor zover ik hun uitleg snap haal je er de eenmalige investering van 250 euro heel snel weer uit. Hun info (met de uitlegvideo's) is klare taal en klinkt mij overtuigend in de oren. Klopt het ook met jouw praktijkervaring?
Ik denk dat je mij bedoelde. Bij deze mijn beperkte ervaring met dynamische tarieven en sturing voor de Belgische lezers.
België: Het salderen of de terugdraaiende teller, is hier al afgeschaft. Je bent verplicht een digitale meter te installeren bij installatie van zonnepanelen. Voor de elektriciteit die je aan het net levert krijg je een injectievergoeding, wat bij een dynamisch contract de Belgische epex spotprijs is (btw, nettarieven, enzovoort krijg je niet terug, enkel de spotprijs).
Mijn situatie:
In zomer 2022 heb ik Zonnepanelen (8.8kWp), omvormer (Huawei) en 10 kWh thuisbatterij (Huawei) laten plaatsen. Sinds de zomer verwarm ik mijn huis en sanitair warm water met een warmtepomp in plaats van met een mazoutketel. Er ligt geen gas binnen, dus enkel elektriciteit afname. Voor de installatie heb ik 3fase in huis gehaald en de digitale meter geplaatst.
In oktober 2022 slimme sturing van FlexIO laten installeren. Eenmalige kost ~420€, waarvan de helft terug gekregen via subsidie. Ik had zelf gezien dat mijn huawei installatie compatibel was op hun website. Contact opgenomen en binnen een paar weken was alles draaiende. Ze verkiezen alles bekabeld aan te sluiten, dus het FlexIO stuurkastje met de digitale meter en de omvormer. Bij mijn omvormer lukte dat niet, dus draadloos verbonden. Het dynamisch contract zelf is van Engie, met een app waar je je verbruiken en bijhorende kost per uur kan in bekijken. FlexIO heeft ook een app en webportaal waar je je dagelijkse grafieken adrenaline kan uithalen. De app is vrij basis nog.
De sturing laadt de batterij op in de goedkope uren en geeft deze af in de pieken tijdens de wintermaanden. In de zomer wordt dan de verkoop aan het net geoptimaliseerd. Ik kan momenteel enkel spreken over de huidige, winterse situatie. Met temperaturen rond het vriespunt is mijn dagelijks verbruik 30-40 kWh, met uitschieters tot 50kWh. De batterij dekt dus maar een deel van het verbruik.
Resultaten verbruik kWh en € van het net. All in prijs (dus incl elektriciteit, btw, accijnzen, nettarieven, ...), maar exclusief injectievergoeding.
November: 286kWh, 97€ = 0.34 €/kWh
December: 860 kWh, 360€ = 0.42 €/kWh
Januari tot 26/1: 619 kWh, 136€ = 0.22 €/kWh
Gemiddelde energieprijs in België:
Dus meteen mooie resultaten met het batterij + FlexIO systeem. Met de zonnige zomermaanden hoop ik break even te draaien, afwachten of ik genoeg meerwaarde kan maken met de injectievergoedingen. Vanaf de helft van dit jaar wordt FlexIO vergoed voor het mee balanceren van het Belgische elektriciteitsnet. Dit zal ook voor de gebruiker extra opleveren, maar hoe dat in zijn werk gaat is precies nog niet duidelijk of vind ik niet terug.