• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
KC27 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:15:
[...]

De "vermindering energiebelasting" is verlaagd en de energiebelasting en de btw zijn verhoogd.
Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting
Jaar Tarief
2021 € 461,62
2022 € 681,63
2023 € 493,27

https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
Bezzerk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:28:
Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting
Jaar Tarief
2021 € 461,62
2022 € 681,63
2023 € 493,27
En ter compensatie is zijn dan de milieuheffingen op de stroom dit jaar verhoogd naar maar liefst ca 19 ct per kWh, om ons allemaal richting all-electric te stimuleren... |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-11 09:07
Nee, ze waren vorig jaar juist flink verlaagd ze zijn nu terug naar normaal.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-11 22:08
Willen al die mensen met een vast contract voor €0,14 per kWh en die nu hier komen klagen over een paar cent meer door de verlaagde korting op de energiebelasting daar snel mee ophouden?

Dat is te pijnlijk om te moeten lezen voor sukkels als ik die toen verzuimd hebben dat tarief 5 jaar vast te klikken...

Maar bovendien is het nogal off-topic, aangezien het hier over dynamische tarieven gaat 😉

• bilgy_no1
Urbanized schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Ik volg de prijzen ook niet en pas me er ook niet aan. Misschien dat het een factor is waardoor ik niet optimaal profiteer. Maar toch had ik de prijzen lager ingeschat tegenover de reguliere nergieleveranciers. Misschien geldt dat dus alleen als je meegaat met de dagprijzen en er ook naar aanpast. Kortom, ik had er meer van verwacht. Ik hoop bij Tibber wel degelijk te profiteren.
Dat is het hele punt van dynamische tarieven: je kunt het gewoon niet weten, want het verschilt van dag tot dag. Het is niet een automatische besparing en je loopt het risico dat de prijzen hoger worden dan bij een ouderwetse leverancier. Maar je loopt nu geen risico door het prijsplafond.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
Urbanized schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Ik volg de prijzen ook niet en pas me er ook niet aan. Misschien dat het een factor is waardoor ik niet optimaal profiteer. Maar toch had ik de prijzen lager ingeschat tegenover de reguliere nergieleveranciers. Misschien geldt dat dus alleen als je meegaat met de dagprijzen en er ook naar aanpast. Kortom, ik had er meer van verwacht. Ik hoop bij Tibber wel degelijk te profiteren.
Gas valt niet echt heel veel aan te winnen, die prijzen variëren wel wat maar niet zo sterk dat het echt loont om bv op een goedkope dag de boel op te stoken en dan de volgende dag als het duurder is niet. Dat veroorzaakt al snel meer verlies door simpelweg warmte wat extra uit je huis weglekt dan wat je zou kunnen besparen. Grootste verschillen die ik in de ANWB app deze maand zie van dag tot dag waren 6 cent, minder dan 10% verschil en waarschijnlijk minder dan 5% als de belasting er eenmaal bij is.

Stroom daar kan het wel de moeite waard zijn als je grote verbruikers hebt om die aan te sturen om hun verbruik in de lage uurtjes te doen.

Gamertag: FinrazielNL

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19

de Peer

under peer review

Finraziel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:47:
[...]

Gas valt niet echt heel veel aan te winnen, die prijzen variëren wel wat maar niet zo sterk dat het echt loont om bv op een goedkope dag de boel op te stoken en dan de volgende dag als het duurder is niet. Dat veroorzaakt al snel meer verlies door simpelweg warmte wat extra uit je huis weglekt dan wat je zou kunnen besparen. Grootste verschillen die ik in de ANWB app deze maand zie van dag tot dag waren 6 cent, minder dan 10% verschil en waarschijnlijk minder dan 5% als de belasting er eenmaal bij is.

Stroom daar kan het wel de moeite waard zijn als je grote verbruikers hebt om die aan te sturen om hun verbruik in de lage uurtjes te doen.
Ook als je je gedrag niet aanpast is het veel goedkoper dan regulier. Je moet het wel op jaarbasis bekijken en niet alleen naar de duurste dagen in 1 van de duurste maanden.

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 16:31
EmHaKa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:21:
Na wat brainstormen over hoe je in Domoticz het beste kunt schakelen op allerlei voorwaarden van de spotprijs voor elektriciteit, kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk niet zo handig is om de logica thuis bij te houden.
Je moet immers blijvend de bron van de prijzen e.d. bijhouden; best wel veel werk.
Daarom heb ik een website gemaakt die dat werk centraal doet, zodat veel meer mensen hun boilers, aquaria, enz. eenvoudig kunnen inschakelen op het meest gunstige moment van de dag. Het is nog niet klaar, maar het werkt nu en je mag het proberen.
De website heet https://spotswitch.net
Commentaar en wensen zijn zeer welkom, evenals uitwerking naar andere domotica systemen dan alleen Domoticz.
Er worden steeds verbeteringen doorgevoerd zoals bijvoorbeeld de preview van de schakelmomenten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiR0yRmd00ftP0Wybg2Se0YwM_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLkZaG8Uoqqx1pRxicRUt6za.png?f=fotoalbum_large

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:06

Jrz

––––––––––––

icall5s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Het kan ook bewust zijn. Doet Vattenfall ook bewust.
Ik heb geen antwoord gekregen van mijndomein op mn email, dus ik ben maar overgestapt naar een GSL per 1 maart. Geen zin in non-response

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Finraziel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:47:
[...]

Gas valt niet echt heel veel aan te winnen, die prijzen variëren wel wat maar niet zo sterk dat het echt loont om bv op een goedkope dag de boel op te stoken en dan de volgende dag als het duurder is niet. Dat veroorzaakt al snel meer verlies door simpelweg warmte wat extra uit je huis weglekt dan wat je zou kunnen besparen.
Er valt bizar veel te winnen op gas.
Eneco rekent nu € 3,0642 per m3, voor een deel van haar klanten. Dynamisch zit dit weekend op zo’n €1,31 tot €1,40 (enever.nl) en al tijden niet gek ver van die prijs af.

Ik weet niet wat je daar tegenin wilt brengen maar een verschil van 50+% daar tekenen normaliter veel mensen voor.

De cap van het prijsplafond meenemen in die berekening is natuurlijk onterecht, dat is je factuur naar Den Haag sturen met de groeten aan ons allemaal. Daarnaast zijn er ook mensen die niet binnen dat prijsplafond kunnen blijven en die dikke €3 gewoon moeten betalen.

Er valt niet veel aan dat verbruik te sturen, zoals je terecht aangeeft in je voorbeeld. Maar dat is toch echt iets heel anders dan niet besparen.

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-11 23:01
Kurios schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Ik zit met gas onder het plafond, dus ik zal altijd max 1.45 betalen (gemideld dan). Met dagtarieven heb ik dan tenminste nog de kans op een lagere prijs, bij Oxxio (waar ik zat) niet.
Met gas zit ik bij easyenergy en daar kom ik net boven het plafond uit, 1,49 Euro per m3.

Gas
Energiebelasting € 0,5927
regiotoeslag € 0,0190
opslag easyenergy € 0,1089

Totaal toeslag per m3 € 0,7206

periode jan-23
verbruik m3 224,99
kosten € 173,76

gem. kosten per m3 € 0,7723
toeslagen € 0,7206

kosten per m3 € 1,4929

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe kan het dat gas vandaag 129 cent is, en energie best hoog (32-44cent vandaag). Weinig wind en zon?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01
mierenfokker schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:19:
Hoe kan het dat gas vandaag 129 cent is, en energie best hoog (32-44cent vandaag). Weinig wind en zon?
Koud dus toch veel elektrisch verbruik, dat allemaal met gas opgewekt wordt?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mierenfokker
mhr-zip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Koud dus toch veel elektrisch verbruik, dat allemaal met gas opgewekt wordt?
Dan zou gas toch ook hoog moeten staan. Kijk ik lees wel dat we over het algemeen veel minder gas verbruiken. Dus wellicht heel veel mensen met electrische kacheltjes? 7(8)7

• mhr-zip
mierenfokker schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Dan zou gas toch ook hoog moeten staan. Kijk ik lees wel dat we over het algemeen veel minder gas verbruiken. Dus wellicht heel veel mensen met electrische kacheltjes? 7(8)7
Warmte pompen gebruiken ook veel stroom.

En er is op dit moment veel elektra nodig, en omdat geen zon, geen wind moet dat allemaal met gas. Dus het gas is niet zo duur, maar er moet er moet zo'n groot percentage opgewekt worden met gas.

(Dit is mijn mening, ben geen expert).

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 28-01-2023 08:39 ]

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 11:09
Nu 3 dagen hebben wij anwb energie en het bedrag aan stroom is al 27 euro met een verbruik van 64kwh, ik heb 1 keer mijn auto opgeladen maar dat was het grootste verbruik.

Ik heb nu een p1 meter besteld om de slimme meter mee uit te lezen van homewizard, ik ben benieuwd wat de slurpers zijn want ik vind het echt heel erg hoog het verbruik terwijl bij eneco dit niet het geval was.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
darud schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:48:
Nu 3 dagen hebben wij anwb energie en het bedrag aan stroom is al 27 euro met een verbruik van 64kwh, ik heb 1 keer mijn auto opgeladen maar dat was het grootste verbruik.

Ik heb nu een p1 meter besteld om de slimme meter mee uit te lezen van homewizard, ik ben benieuwd wat de slurpers zijn want ik vind het echt heel erg hoog het verbruik terwijl bij eneco dit niet het geval was.
Het verbruik (in kwh) ligt toch echt aan je zelf en niet aan de leverancier.
Dus of je bij Eneco of de ANWB zit zou niet uit moeten maken in verbruik.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Ook als je je gedrag niet aanpast is het veel goedkoper dan regulier. Je moet het wel op jaarbasis bekijken en niet alleen naar de duurste dagen in 1 van de duurste maanden.
Ook @Bezzerk
Ik bedoelde dat je bij gas niet zoals bij stroom veel kunt winnen door het moment van je verbruik te sturen, als je eenmaal op dynamisch zit. Ik bedoelde niet dat het geen zin zou hebben om naar dynamisch over te stappen.

Gamertag: FinrazielNL

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:35

Ik denk dat je nu schrikt omdat je (meer) inzicht hebt in je (dag)verbruik.

• mierenfokker

64kWh x 33 cent is al 20 euro

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:29
famrossel3 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Er worden steeds verbeteringen doorgevoerd zoals bijvoorbeeld de preview van de schakelmomenten;
[Afbeelding]
Mooi initiatief. Maar voeg je hierdoor niet een extra POF toe?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-11 19:44

Je verbruik staat los van de leverancier…..
Ik weet niet wat voor EV je hebt, maar 64 kWh is bijna één volledige accu lading en dat zal je niet elke dag laden verwacht ik.
Nu zie je per dag wat het kost, maar dat middeld zich weer uit over een langere periode. Als je bv een warmtepomp hebt zal je in de winter een heel hoog verbruik hebben en in de zomer zal dit vele malen lager zijn.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:07

EmHaKa

harêuh

John245 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Mooi initiatief. Maar voeg je hierdoor niet een extra POF toe?
Ja en nee,
Ja: er is een afhankelijkheid van een extra website.
Nee: want juist al die prijs websites blijken redelijk wispelturig te zijn.
Dus als die uitvallen of aangepast worden moet je in je domotica systeem ook weer
aanpassingen doen. En alhoewel een aantal nerds dat juist leuk vindt, zijn er veel
gebruikers die gewoon willen dat het werkt om geld te besparen op de energie rekening.
En dus wordt het resultaat veel betrouwbaarder en laagdrempeliger.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

EV instellen dat hij alleen 's nachts na 00:00 tot 06:00 mag laden, of zelfs nog beperkter 's nachts laten laden als je je dagelijkse afstand tenminste kan laden. Kijk maar eens wanneer de stroomprijs het laagst is. Dit veranderd overigens wel over het jaar. Vanaf de lente gaan de zonnepanelen meespelen en kan overdag laden gunstiger zijn.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:27

64 kWh zegt ons niet veel. Maar als dit meer is dan je verwacht had heb ik wel eens wat oorzaken achterhaalt bij een spontaan hoger verbruik:

Vriezer stond op maximaal (knop).
Een gloeilamp in een kast/schuur stond aan waar je niet vaak komt.
PC die aan is blijven staan.
Airco/elektrische kachel stond nog aan op zolder.
Condensdroger te vol.
Oude mechanische ventilatie kan veel stroom verbruiken op hoge stand (60W).

Je kan tijdens het aflezen van de continueverbruik van de slimme meter proberen zo veel mogelijk dingen uit te zetten in huis en daarna 1 voor 1 aan. Koelkasten en vriezers en tv's even uitzetten geeft mooie waardes om direct af te lezen. P1 meter is inderdaad handig om inzicht te krijgen wat een apparaat ongeveer verbruikt. Succes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 28-01-2023 10:20 ]

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
Op deze site geven ze elke week een analyse van de energiemarkt en de vooruitzichten. Best wel interessant om te zien welke aspecten allemaal een rol spelen bij de prijsvorming.

Voor de komende week geven ze aan:
Met de stijging van temperatuur en windkracht vanaf begin volgende week, is op de dagmarkt elektriciteit een daling te verwachten. Voor komende weekend noteert de baseload 128 euro/MWh en voor komende week 109 euro/MWh. Praktisch gezien betekent dit uurprijzen tussen 50 en 170 euro/MWh.

• Gecko123
Is het mogelijk om als kleinverbruiker mee te doen in de markt voor het af-/opregelen van het stroomnet wanneer bijvoorbeeld de prijs hiervoor interessant is?

Ik lees dat je vanaf 500kW vermogen kan participeren. Een afzonderlijk huishoudens voldoet hier niet aan maar misschien zijn er collectieven waarbij je hiervoor kunt aansluiten gefaciliteerd door een dynamische aanbieder?

Zomaar een gedachtespinsel...

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023

Anwb rekent 7 euro per maand aan abonnementskosten. Het zou mij niet verbazen als het dus 20 euro aan stroom is plus 7 euro voor je abbo, klopt dus wel.
Wordt echt tijd dat ANWB eens wat beter inzicht geeft in de kosten, komen hier echt veel te vaak vragen voorbij ;(

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

Greenman2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Anwb rekent 7 euro per maand aan abonnementskosten. Het zou mij niet verbazen als het dus 20 euro aan stroom is plus 7 euro voor je abbo, klopt dus wel.
Wordt echt tijd dat ANWB eens wat beter inzicht geeft in de kosten, komen hier echt veel te vaak vragen voorbij ;(
Als de EV tussen 10:00 en 20:00 heeft geladen, kan de gemiddelde prijs zomaar richting de €0,40 zijn geweest...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Bierautomaat
  • Laatst online: 03-08 18:38
Riddleman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:16:
[...]

@SandmanB Hoi Sandman, ik overweeg ook om FlexiO in huis te halen. Voor zover ik hun uitleg snap haal je er de eenmalige investering van 250 euro heel snel weer uit. Hun info (met de uitlegvideo's) is klare taal en klinkt mij overtuigend in de oren. Klopt het ook met jouw praktijkervaring?
Ik denk dat je mij bedoelde. Bij deze mijn beperkte ervaring met dynamische tarieven en sturing voor de Belgische lezers.

België: Het salderen of de terugdraaiende teller, is hier al afgeschaft. Je bent verplicht een digitale meter te installeren bij installatie van zonnepanelen. Voor de elektriciteit die je aan het net levert krijg je een injectievergoeding, wat bij een dynamisch contract de Belgische epex spotprijs is (btw, nettarieven, enzovoort krijg je niet terug, enkel de spotprijs).

Mijn situatie:
In zomer 2022 heb ik Zonnepanelen (8.8kWp), omvormer (Huawei) en 10 kWh thuisbatterij (Huawei) laten plaatsen. Sinds de zomer verwarm ik mijn huis en sanitair warm water met een warmtepomp in plaats van met een mazoutketel. Er ligt geen gas binnen, dus enkel elektriciteit afname. Voor de installatie heb ik 3fase in huis gehaald en de digitale meter geplaatst.

In oktober 2022 slimme sturing van FlexIO laten installeren. Eenmalige kost ~420€, waarvan de helft terug gekregen via subsidie. Ik had zelf gezien dat mijn huawei installatie compatibel was op hun website. Contact opgenomen en binnen een paar weken was alles draaiende. Ze verkiezen alles bekabeld aan te sluiten, dus het FlexIO stuurkastje met de digitale meter en de omvormer. Bij mijn omvormer lukte dat niet, dus draadloos verbonden. Het dynamisch contract zelf is van Engie, met een app waar je je verbruiken en bijhorende kost per uur kan in bekijken. FlexIO heeft ook een app en webportaal waar je je dagelijkse grafieken adrenaline kan uithalen. De app is vrij basis nog.

De sturing laadt de batterij op in de goedkope uren en geeft deze af in de pieken tijdens de wintermaanden. In de zomer wordt dan de verkoop aan het net geoptimaliseerd. Ik kan momenteel enkel spreken over de huidige, winterse situatie. Met temperaturen rond het vriespunt is mijn dagelijks verbruik 30-40 kWh, met uitschieters tot 50kWh. De batterij dekt dus maar een deel van het verbruik.

Resultaten verbruik kWh en € van het net. All in prijs (dus incl elektriciteit, btw, accijnzen, nettarieven, ...), maar exclusief injectievergoeding.

November: 286kWh, 97€ = 0.34 €/kWh
December: 860 kWh, 360€ = 0.42 €/kWh
Januari tot 26/1: 619 kWh, 136€ = 0.22 €/kWh

Gemiddelde energieprijs in België:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTBjjQmOTPaILc4AiVWC3j3zRvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYi1Ytq5pdA9rYT2Ka3UOlkS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus meteen mooie resultaten met het batterij + FlexIO systeem. Met de zonnige zomermaanden hoop ik break even te draaien, afwachten of ik genoeg meerwaarde kan maken met de injectievergoedingen. Vanaf de helft van dit jaar wordt FlexIO vergoed voor het mee balanceren van het Belgische elektriciteitsnet. Dit zal ook voor de gebruiker extra opleveren, maar hoe dat in zijn werk gaat is precies nog niet duidelijk of vind ik niet terug.

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
Ik heb een aantal smart plugs gehaald van Tapo. De Tapo P115. Echt een hele mooie plug. Houd per uur bij wat je gebruikt. Kan alles bijhouden. Per week, per maand, per jaar. Echt veel beter dan de vorige plug van een ander merk. Die kon alleen per dag het aantal kWh laten zien.

Wij gaan 8 februari naar ANWB Energie. Ik kan vanuit de Tapo app de volgende gegevens naar mijzelf laten mailen. Echt top. Is er een bestand wat ik in kolom C kan plakken dat ik kan zien dat ik door mijn gebruik boven of onder de gemiddelde stroom prijs van die dag kom. Dus of het lonend was door bijvoorbeeld snachts stroom te gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_3_Qh6Qg-21LgH_xZnVSTRNVYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1XHaig5K8UhtLSZcchh9hYL.png?f=fotoalbum_large

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:34
NickvdLinde schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:04:
Ik heb een aantal smart plugs gehaald van Tapo. De Tapo P115. Echt een hele mooie plug. Houd per uur bij wat je gebruikt. Kan alles bijhouden. Per week, per maand, per jaar. Echt veel beter dan de vorige plug van een ander merk. Die kon alleen per dag het aantal kWh laten zien.

Wij gaan 8 februari naar ANWB Energie. Ik kan vanuit de Tapo app de volgende gegevens naar mijzelf laten mailen. Echt top. Is er een bestand wat ik in kolom C kan plakken dat ik kan zien dat ik door mijn gebruik boven of onder de gemiddelde stroom prijs van die dag kom. Dus of het lonend was door bijvoorbeeld snachts stroom te gebruiken. [Afbeelding]
Kan je niet beter kijken naar een geautomatiseerde oplossing met home assistant?

• mhr-zip
mr.DJ95 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Kan je niet beter kijken naar een geautomatiseerde oplossing met home assistant?
Volgens mij zijn die pluggen te integreren met home assistant.

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
mr.DJ95 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Zeker. Altijd beter. Maar nu niet toegankelijk. Heb geen ervaring met programmeren.

De day ahead prijzen per uur onder elkaar in een excel zou al de oplossing zijn. Dan zie je meteen de gemiddelde waarde van die dag. Als je daar dan de gemiddelde waarde van de site van de ANWB langs legt is het al duidelijk. Moet alleen wel ergens zo een Excel bestand beschikbaar zijn.

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Nou daar gaan we weer hoor. Voor de 999ste keer :
De 1 is inclusief BTW en opslag. De ander zonder.

Tibber is het goedkoopst
Het echte probleem is hierbij overigens niet de mensen die steeds deze vraag stellen in dit topic, maar (een deel van) de dynamische leveranciers die er alles aan lijken te doen om maar niet transparant te zijn. Je zou bijna denken dat het de energiereuzen zijn.. Ik snap niet waarom ze niet allemaal "gewoon" in hun app de prijs inclusief btw en alle belastingen/toeslagen welke een consument betaalt weergeven in hun app. Zou hun eigen klantenservice ongetwijfeld ook ontlasten.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09
Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:39:
[...]

ik heb 3 weken geleden al aan de bel getrokken en die chat loopt nog steeds en nieuwe opmerkingen worden nog steeds toegevoegd aan ticket, iets meer staat hier

En nee de meterstanden van de telwerken krijgen ze goed binnen van de netwerkbeheerder.
In de app werden de teruggeleverde kWh's prima geteld alleen ontbrak de teller voor het bedrag en daarmee ook de grafieken in Analyse, dat is sinds vandaag voor mij in orde
tldr; Zal best zijn dat de APP over het geheel nog wat bijgevijld moet/kan worden.

Voor mij is belangrijk dat de rekening overeenkomt (en dan match) met mijn eigen metingen.
Hierbij val ik niet op een paar procent verschil van/in een periode. Verschillen die voortkomen uit/op welk moment een "meetgetal" wordt gebruikt.

Inzake planningen en analyses van een kèkke visuele APP, heb ik geen (v)oordeel omdat die voorspellingen & visualisaties mij weinig boeien. Het maakt ons thuis ook geen bal uit of/wat een ander zou verbruiken en al helemaal niet of we/ze daarmee in lijn ("conformistisch") zouden zijn. Wij verbruiken energie en als dat wordt verbruikt is dat kennelijk ook nodig of door ons gewenst.

Wat ik (h)eerlijk belangrijker vindt dat ik bij Tibber op een eenvoudige manier getallen (per uur/dag/maand) uit de API kan opvragen om die naast mijn waarden te leggen.
Zij hebben, vind ik, een mooi - technisch eenvoudig toegankelijk - systeem om je (historische) data op te kunnen halen. Tot op heden matcht dat prima waarbij "Tibber" een kleine margefout heeft omdat zij per kwartier en ik per 10seconden op het uur naar dag cumuleer.

De kleine verschil "fouten" worden dan gedurende een volgende de meetperiode weer rechtgetrokken.
Waar de API qua basisdata nog iets in verbeterd kan worden is daarin ook de begin (-en evt. eind)stand kan worden opgevraagd van meetperioden (dwz uur/dag/maand) die daarmee als soort blockchain/correctie gebruikt kan worden om controles/correcties te doen. De API voorziet al in data wat de bijbehorende prijs van een meetperiode is/was. De dag/maand totalen worden daarin dan gewogen gemiddelden, wat weer handig is om meet te nemen voor het subsidieplafond.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• raanoniem
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-07 11:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XCfEUXMcyDENzcS8pWi3fIT1jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqNqYrqReQIaHkxPHt5zF3UP.jpg?f=fotoalbum_large

• raanoniem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqUKvNH2looBo_foILfyn4nV8YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyojX3i3CBuIs2fkbM8A1MvN.jpg?f=fotoalbum_large

• raanoniem
Beide screenshots op het zelfde moment, Tibber pulse geeft aan dat wij energie afneem en de homewizard geeft aan dat wij energie terug leveren. Heel opmerkelijk, hopelijk factuureerd Tibber wel het juiste. Ik ben een beetje in vertwijfeling nu.

• Gecko123
raanoniem schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:35:
Beide screenshots op het zelfde moment, Tibber pulse geeft aan dat wij energie afneem en de homewizard geeft aan dat wij energie terug leveren. Heel opmerkelijk, hopelijk factuureerd Tibber wel het juiste. Ik ben een beetje in vertwijfeling nu.
En wat zegt je slimme meter?

• raanoniem
Slimme meter geeft terug levering aan, gelijk aan de informatie van de homewizard.

[ Voor 15% gewijzigd door raanoniem op 28-01-2023 13:42 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:53
PtrO schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:02:
[...]

tldr; Zal best zijn dat de APP over het geheel nog wat bijgevijld moet/kan worden.
De app lijkt nu voor mij nu wel in orde, met 20kWp en thuisaccu (beide zijn netjes in CAR aanwezig) vind ik het wel een probleem, je hebt het niet over een bedrag achter de komma, maar 3 cijfers voor de komma, dat deze wel correct worden gemeten,
Maar laten we het simpel houden dat die niet verwerkt werden in het rekening bedrag, dat is dus nu recht getrokken sinds 27 januari alleen voor de app voor mij.
Ik zal kritisch naar de maandrekening kijken, maar gezegd het gaat niet over achter de komma met verschillen tussen 300-500 euro waar het hier omdraaide.
<Knip>
De kleine verschil "fouten" worden dan gedurende een volgende de meetperiode weer rechtgetrokken.
Waar de API qua basisdata nog iets in verbeterd kan worden is daarin ook de begin (-en evt. eind)stand kan worden opgevraagd van meetperioden (dwz uur/dag/maand) die daarmee als soort blockchain/correctie gebruikt kan worden om controles/correcties te doen. De API voorziet al in data wat de bijbehorende prijs van een meetperiode is/was. De dag/maand totalen worden daarin dan gewogen gemiddelden, wat weer handig is om meet te nemen voor het subsidieplafond.
Misschien niet gelezen, Tibber krijgt correct de meterstanden binnen van de slimme meter van netwerkbeheerder, daarna gaat er wat mis en nog steeds voor de API
Maand (zit er inmiddels bijna 1000kWh en honderden euro's er naast en veel dag totalen kloppen totaal niet in bedrag nog in kWh en uur verbruiken zitten er soms tot 228kWh er naast
(228kWh krijg dat maar eens voor elkaar met 3x25A aansluiting)
Enigste andere correctewaarde buiten uitgelezen slimme meterstand in API is het uurtarief,de rest is niet correct of niet betrouwbaar.

Dat zijn geen kleine verschillen, >1000kWh meer fictief verbruik, dan slimme meter in totaal gemeten heeft of netwerkbeheerder heeft door gegeven is gewoon een niet bruikbare API,
Daarvoor is al weken een ticket, maar heeft geen of weinig prioriteit

Oorspronkelijk was het alleen geplaatst dat je niet blindelings op API moet vertrouwen, maar kritisch kijken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
Heb je links onder de grafiek een rechthoek met de tekst Proctudie vandaag met alleen x kWh zonder een bedrag eronder. open dan maar een chat sessie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• John245
Het kan zijn dat je op een van de fasen meer verbruikt dan dat je op die fase teruglever.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet iemand de gas tarieven voor vandaag voor de EnergyZero resellers?
In de apps van de resellers staan de gasprijzen weer eens niet ingevuld voor vandaag (vaak zo tegenwoordig in het weekend, voorheen waren ze altijd rond 01:00u 's nachts al bekend, sinds een maand ofzo ineens niet meer)

• raanoniem
@Domba in de app staat wel een geldbedrag welke overeenkomt met de productie. De vraag is alleen of de gemeten produktie klopt? Ik zal dit de komende dagen gaan controleren door handmatig de meter standen op te schrijven en deze te controleren met de app. Het salderen moet ook wel tegen de juiste prijs gebeuren. Maar deze is wat lastiger te controleren.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Het kan zijn dat je op een van de fasen meer verbruikt dan dat je op die fase teruglever.
Voor je verrekening maakt dat toch niks uit .. dat is gewoon wat er door de meter gaan heen en weer opgeteld voor alle fases

• Domba
raanoniem schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:55:
@Domba in de app staat wel een geldbedrag welke overeenkomt met de productie. De vraag is alleen of de gemeten produktie klopt? Ik zal dit de komende dagen gaan controleren door handmatig de meter standen op te schrijven en deze te controleren met de app. Het salderen moet ook wel tegen de juiste prijs gebeuren. Maar deze is wat lastiger te controleren.
In Analyse (taakbald onder in de app) dien je een blauwe logo "verbruik" blok met bedrag te hebben en direct daaronder een gele/oranje logo productie van... met x kWh terug geleverd als ook een oplopen bedrag, deze kan je aan klikken en daar zou staaf diagrammen moeten zien in het groen, begint op maand en met dag kan je meer bekijken met groene "bekijk meer details"

Onder staafdiagrammen kan je selecteren (raak kosten en verbruik niet aan want dan kan je niet meer terug,, moet je naar home om er weer in te komen, dat zijn de blauwe staaf diagrammen van verbruik) verkocht en winst (groene staaf diagrammen)

klik een groen staaf aan dan krijg je kWh of bedrag afhankelijk van keuze

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

Ik gok dat de helft van het opladen komt. Dan valt het verder wel mee. 11 kWh per dag voor het huishoudenis is niet heel hoog. Aparte vriezer, elektrisch koken, oven?

• John245
MisterB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Voor je verrekening maakt dat toch niks uit .. dat is gewoon wat er door de meter gaan heen en weer opgeteld voor alle fases
Klopt, maar dan zie je wel in de app dat je verbruik. Terwijl er bij teruglevering ook opgeteld wordt.

• MisterB
  • Niet online
is de data die bij nordpoolgroup.com staat de enige juiste (of de meest juiste / meest betrouwbare ) data om mee te werken als je de day-ahead-prijzen wil weten per uur die 100% zeker ook door de providers die wij in nl kennen gebruikt worden de dag erop?

Maw is dat de enige juiste 'trusted source' / 'Authoritative source' voor de energie prijzen aangezien het de exchange is. De rest is daar dan van afgeleid ..

Dus in theorie kan je met die day-ahead data en de p1 data uit je meter (aangevuld met opslagen/kosten voor je provider) exact bepalen/uitrekenen per uur wat je moet betalen of wat je terug krijgt ... right ?

[ Voor 44% gewijzigd door MisterB op 28-01-2023 15:51 ]

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:42:
is de data die bij nordpoolgroup.com staat de enige juiste (of de meest juiste / meest betrouwbare ) data om mee te werken als je de day-ahead-prijzen wil weten per uur die 100% zeker ook door de providers die wij in nl kennen gebruikt worden de dag erop?

Maw is dat de enige juiste 'trusted source' / 'Authoritative source' voor de energie prijzen aangezien het de exchange is. De rest is daar dan van afgeleid ..

Dus in theorie kan je met die day-ahead data en de p1 data uit je meter (aangevuld met opslagen/kosten voor je provider) exact bepalen/uitrekenen per uur wat je moet betalen of wat je terug krijgt ... right ?
Niet alleen NordPool maar ook o.a. Entsoe en Tibber leveren dezelfde data dmv een api.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

MisterB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:42:
Jammer alleen dat daar duidelijk staat:
Automatic extraction of data from this website and/or use for commercial purposes is strictly prohibited under Nord Pool’s terms & conditions. For more information regarding data usage, contact pds@nordpoolgroup.com.

• MisterB
  • Niet online
KC27 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Niet alleen NordPool maar ook o.a. Entsoe en Tibber leveren dezelfde data dmv een api.
Bij tibber wil je het eigenlijk niet vandaan halen want je wil juist hun afrekening controleren

• MisterB
  • Niet online
EmHaKa schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Jammer alleen dat daar duidelijk staat:
Automatic extraction of data from this website and/or use for commercial purposes is strictly prohibited under Nord Pool’s terms & conditions. For more information regarding data usage, contact pds@nordpoolgroup.com.
Via hun api?of is dat betaalde service? Die HA integratie trekt het toch ook daar vandaan ..

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 28-01-2023 16:05 ]

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Bij tibber wil je het eigenlijk niet vandaan halen want je wil juist hun afrekening controleren

Maar nordpool is in feite de bron toch? Dat is de exchange

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 28-01-2023 16:04 ]

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

MisterB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:04:
Via hun api?of is dat betaalde service? Die HA integratie trekt het toch ook daar vandaan ..
Betaald:
Access to the Data Portal
BASIC up to three users - €800 per annum
PREMIUM up to five users - €1500 per annum
ENTERPRISE up to ten users - €3000 per annum

• MisterB
  • Niet online
EmHaKa schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Betaald:
Access to the Data Portal
BASIC up to three users - €800 per annum
PREMIUM up to five users - €1500 per annum
ENTERPRISE up to ten users - €3000 per annum
Dus die HA integratie trekt daar illegaal data vandaan ?

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

MisterB schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:12:
Dus die HA integratie trekt daar illegaal data vandaan ?
Nee, dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat je er voor moet dokken (en fors ook).
De enige dus, is dat het niet gratis bruikbaar is.

• John245
EmHaKa schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Nee, dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat je er voor moet dokken (en fors ook).
De enige dus, is dat het niet gratis bruikbaar is.
HA heeft waarschijnlijk grote sponsoren.

• KC27
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:30:
[...]

De day ahead tarieven voor elektra zijn gratis via een api op te halen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:14
John245 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Dat staat daar los van.

Als je deze (uit de TS) bedoelt: dat is een community bijdrage en maakt direct gebruik van de api die Nordpool (o.a.) gebruikt voor weergave van data op hun website.

Volgens Nordpool mag dat niet tenzij je klant bent. Dat dat niet benoemd wordt op die git page vind ik op zijn minst raar, maar het blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.

- knip -

• John245
Raymond P schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Dat staat daar los van.

Als je deze (uit de TS) bedoelt: dat is een community bijdrage en maakt direct gebruik van de api die Nordpool (o.a.) gebruikt voor weergave van data op hun website.

Volgens Nordpool mag dat niet tenzij je klant bent. Dat dat niet benoemd wordt op die git page vind ik op zijn minst raar, maar het blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. HA faciliteert dit en draagt dus ook een bepaalde verantwoordelijkheid.

En persoonlijk zou ik dan liever mijn data van een legale bron halen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:43
Raymond P schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:41:
[...]
Blijkbaar tilt Nordpool daar dan niet heel zwaar aan, anders hadden ze wel authenticatie op die api pagina gezet. Maar inderdaad, was wel netter geweest als die git pagina daar iets over zou melden.

• anboni
John245 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. HA faciliteert dit en draagt dus ook een bepaalde verantwoordelijkheid.
HA faciliteert dit in precies dezelfde manier waarop Microsoft via Windows illegale handel op internet faciliteert. Beide bieden een platform aan wat al dit soort dingen mogelijkmaakt, maar om ze daarmee nou verantwoordelijk te noemen gaat belachelijk ver...

• Raymond P
anboni schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Blijkbaar tilt Nordpool daar dan niet heel zwaar aan, anders hadden ze wel authenticatie op die api pagina gezet. Maar inderdaad, was wel netter geweest als die git pagina daar iets over zou melden.
Als je data wilt presenteren aan non-klanten dan blijf je die issue houden. Persoonlijk ben ik dankbaar dat ik niet hoeft te bewijzen dat ik mens ben voor die enkele keer dat ik data <16:00 wil zin, en hoop dat dat zo blijft.

Meestal lopen zulke dingen wel los totdat je het gaat herdistribueren en/of geld eraan verdient met een ad/banner.

- knip -

• MisterB
  • Niet online
Het lijkt me ook dat gebruik data voor eigen gebruik niet als commercieel gezien zal worden ..

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-11 19:44
Greenman2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:43:
[...]

In de app van de ANWB kun je precies zien wat je verbruikt en hoe ze je toekomstig verbruik inschatten en de factuur is netjes gespecificeerd welke kosten ze in rekening brengen. Niets mis mee hoor.

• anboni
Mars2020 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:19:
[...]

In de app van de ANWB kun je precies zien wat je verbruikt en hoe ze je toekomstig verbruik inschatten en de factuur is netjes gespecificeerd welke kosten ze in rekening brengen. Niets mis mee hoor.
Wat er bij de ANWB (en alle EnergyZero resellers) mis is, is de grafiek met de actuele tarieven. Die laat de prijs zonder belasting zien, waar de meeste andere leveranciers netjes een optie bieden om belasting aan of uit te zetten. Ik vermoed dat de opmerking vooral daarover ging.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-11 09:07
anboni schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Wat er bij de ANWB (en alle EnergyZero resellers) mis is, is de grafiek met de actuele tarieven. Die laat de prijs zonder belasting zien, waar de meeste andere leveranciers netjes een optie bieden om belasting aan of uit te zetten. Ik vermoed dat de opmerking vooral daarover ging.
Beter gezegd, de grafiek laat zien waar de daadwerkelijke prijs op gebaseerd is, in plaats van de daadwerkelijke prijs te laten zien. Wat er mist is de inkoopkosten en de EB.

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
earthman schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Beter gezegd, de grafiek laat zien waar de daadwerkelijke prijs op gebaseerd is, in plaats van de daadwerkelijke prijs te laten zien. Wat er mist is de inkoopkosten en de EB.
Ja precies dat bedoelde ik en daardoor voor een hoop mensen dus erg verwarrend. Onbegrijpelijk dat ze niet gewoon standaard de all-in prijs laten zien.

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-11 08:39
OneTimer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:54:
Heeft Energie VanOns ook een app waar de dagelijkse gasprijzen instaan?
Geen idee of ze een app hebben, maar Energie VanOns is nu ook opgenomen in de prijzenfeeds van Enever:

• michelc85
  • Laatst online: 02-11 08:56
Volgens mij krijgen we vanaf maandag weer een aantal dagen met uren die wat goedkoper zijn.
Veel wind en zonne-energie in de mix volgens de EnAppSys app.

Iemand trouwens ervaringen met het missen van 1 dag verbruik in de Tibber app( of een algemene ervaring)
Kan de slimme meter dit alsnog versturen? De 2 dagen erna zijn wel opgehaald.

[ Voor 37% gewijzigd door michelc85 op 28-01-2023 19:39 ]

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-10 18:12
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Misschien trek ik nu te snel conclusies aan de hand van (pas) 13 dagen gebruik. Maar goed, we zien het wel.

Vreemd ook dat gasprijzen al behoorlijk gezakt zijn en men het niet echt merkt in de portemonnee. Zal wel weer met de wolven op de beurs te make hebben, zoals vaker het geval bij calamiteiten.

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11 19:43
earthman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:56:
Ik heb bij mijn moeder vanaf 18 januari Tibber. Nu loopt het ophalen van de verbruiksdata (via de netbeheerder) steevast een extra dag achter. Het verbruik van de 18e was pas op de 20e zichtbaar, van de 19e op de 21e, enzovoort. Vandaag (26 januari) is pas de data van 24 januari zichtbaar geworden. Hebben meer mensen dit? Of wordt dit na een tijdje rechtgetrokken op de een of andere manier, zodat je uiteindelijk wel gewoon op dag X de data van dag X-1 ziet verschijnen?

Of is het 'normaal' dat voor sommigen de data met meer dan 24 uur vertraging wordt doorgegeven?
Loopt bij mij ook 2 dagen achter, zie nu op 28-1 de data van 26-1 in de tibber app

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-11 22:36
Ik kwam volgens mij hier een poosje terug een website tegen, waar je elke uur live de energietarieven van de aanbieders van dynamische contracten kunt vergelijken. Heeft iemand die nog?

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11 19:43
Odysseus87 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:48:
Ik kwam volgens mij hier een poosje terug een website tegen, waar je elke uur live de energietarieven van de aanbieders van dynamische contracten kunt vergelijken. Heeft iemand die nog?
Deze bedoel je https://enever.nl/

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-11 22:36

• Raymond P
Urbanized schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Misschien trek ik nu te snel conclusies aan de hand van (pas) 13 dagen gebruik. Maar goed, we zien het wel.

Vreemd ook dat gasprijzen al behoorlijk gezakt zijn en men het niet echt merkt in de portemonnee. Zal wel weer met de wolven op de beurs te make hebben, zoals vaker het geval bij calamiteiten.
Dat zien we hier nu juist wel. :9

De spotprijs op de beurs ligt onder de 60 cent per m3, dat is ook wat we hier betalen.
Op die 60 cent komt nog BTW, mileubelasting en opslag leverancier... En voordat je het weet tik je het plafondprijs (bijna) aan.

m.a.w. die wolven hebben hun graantje al meegepikt op die 60 cent. Al is de kans nu wel aanwezig dat een significant deel van de opportunistische aasgieren nat gaat op de huidige prijs en korte termijn vooruitzichten.

- knip -

• KC27
  • Niet online
michelc85 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:25:
Volgens mij krijgen we vanaf maandag weer een aantal dagen met uren die wat goedkoper zijn.

Iemand trouwens ervaringen met het missen van 1 dag verbruik in de Tibber app( of een algemene ervaring)
Meestal wordt dit na het weekend door Tibber automatisch hersteld. Dan vragen ze de data opnieuw op via de netbeheerder. De slimme meter houdt uur- en kwartierwaarden 10 dagen beschikbaar.

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Klopt, vanacht weer 16cent :)
Hopen dat de wind doorzet.

• Andrehj
jusch schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:15:
Klopt, vanacht weer 16cent :)
Hopen dat de wind doorzet.
Vergeet niet dat daar ook nog energiebelasting (19 cent incl BTW) bij komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• anboni
Andrehj schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Neen, vannacht is er een aantal uur met rond de 16ct inclusief belastingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gf234NH.png

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-11 18:45
Andrehj schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Nee hoor, vannacht van 02:00 t/m 04:00 0,16 cent incl BTW

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
iMode schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Nee hoor, vannacht van 02:00 t/m 04:00 0,16 cent incl BTW
Nee hoor. €0,16 ;)

• mr.DJ95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJuPhn9qtMqwnVc6OhFCWStmvd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vOofI2h0BaXeYVXr1ofNeOvd.png?f=fotoalbum_large

Mijn auto staat keurig te wachten tot hij mag laden voor +- 16 cent _/-\o_

Ik heb sinds gister een elektrische verwarming met Tibber Power-UP, werkt helaas nog niet zo makkelijk als met Tado en afwezigheid maar het begin om te minderen met stadsverwarming is gestart. Ik zal een review maken voor op Tweakers om mijn verdere ervaringen te delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dcdBUo7frpWzE7N4xljeSJreUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKnV7eFoxMTuNwajJKD4LTd5.png?f=fotoalbum_large

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:54
mr.DJ95 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:18:
[Afbeelding]

Ik heb sinds gister een elektrische verwarming met Tibber Power-UP, werkt helaas nog niet zo makkelijk als met Tado en afwezigheid maar het begin om te minderen met stadsverwarming is gestart. Ik zal een review maken voor op Tweakers om mijn verdere ervaringen te delen.

[Afbeelding]
Dank voor je het delen van je ervaring.
Ik heb zelf al enige tijd geleden twee ADAX wifi paneel verwarmingen proberen via de power-up met Tibber te laten samenwerken, maar dat was een mislukking. Op de een of andere manier nam het ene paneel (in een slaapkamer die vanwege de ligging nogal fris is, en continue op 10 graden hoorde te staan) steeds de instellingen van de andere over (van de badkamer die enkele uren in de ochtend op 20 graden staat) en stond dus onnodig te verwarmen, midden op de dag en onvoorspelbaar. Ik heb die panelen dus helaas weer ontkoppeld van Tibber, en maar weer via de ADAX app onder controle.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Andrehj
anboni schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:10:
Neen, vannacht is er een aantal uur met rond de 16ct inclusief belastingen.
[Afbeelding]
Jullie hebben gelijk. Ik werd op het verkeerde been gezet door https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/#heffingen, die er helemaal naast zit, want die ODE is sinds 1-1-2023 opgenomen in de dik 15 cent van de milieuheffing.
Ik begrijp alleen nog niet precies hoe het nou met de GvO zit. Dat lijkt per aanbieder te verschillen. Kan iemand die post uitleggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2023 15:42 ]

• KC27
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Jullie hebben gelijk. Ik werd op het verkeerde been gezet door https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/#heffingen, die er helemaal naast zit, want die ODE is sinds 1-1-2023 opgenomen in de dik 15 cent van de milieuheffing.
Ik begrijp alleen nog niet precies hoe het nou met de GvO zit. Dat lijkt per aanbieder te verschillen. Kan iemand die post uitleggen?
Garanties van Oorsprong (GvO) zijn een vorm van greenwashing waar een aantal mensen rijk van worden, maar het milieu niks mee opschiet. In Scandinavië is bijna alle stroom "groen" (vooral waterkracht) en de bewoners geloven wel dat dat groene stroom is. Zij verkopen daar voor een paar tienden van eurocent GvO aan o.a. Nederlandse leveranciers die daarmee hun grijze stroom (kolen en gas) "groen" maken.
Van mij mogen ze dat systeem afschaffen.

• de Peer

de Peer

under peer review

mr.DJ95 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Elektrische verwarming liever zo min mogelijk aanprijzen. Het is beter om je stadsverwarming te gebruiken.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 13:12
KC27 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:56:
Nederlandse leveranciers die daarmee hun grijze stroom (kolen en gas) "groen" maken.
Van mij mogen ze dat systeem afschaffen.
Ook niet echt relevant meer op dit moment. Iedere leverancier van elektriciteit zal proberen zoveel mogelijk elektriciteit uit PV en windturbines in te kopen, want dat is goedkoper. Ook de day-ahead markt zal dat automatisch proberen te doen.

Dus als je betaalt voor grijze stroom, dan betaal je of teveel, of er was gewoon niet meer groene stroom beschikbaar.

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 00:17

Ja kwam door de netwerkbeheerder. Kreeg afrekening later. Nog aangeboden om mijn P1 uitgelezen data aan te leveren. Is goed gekomen dus.

• mr.DJ95
de Peer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Elektrische verwarming liever zo min mogelijk aanprijzen. Het is beter om je stadsverwarming te gebruiken.
Verklaar je nader. Beter voor mij, mijn portemonnee, het milieu of?

• Zenix
  • Laatst online: 00:27

Zenix

BOE!

mr.DJ95 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Verklaar je nader. Beter voor mij, mijn portemonnee, het milieu of?
Allemaal van toepassing, want COP=1 elke andere vorm van verwarmen is efficiënter, beter voor het milieu en portemonnee.

• mr.DJ95
Zenix schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Allemaal van toepassing, want COP=1 elke andere vorm van verwarmen is efficiënter, beter voor het milieu en portemonnee.
Qua efficiëntie snap ik hem zeker. Als het gaat om kosten kan het interessant zijn als de stroom +-17 cent kost. Mijn gemiddelde stroomprijs is nu 26 cent (januari). Ik reken met 1GJ is 278kWH en een prijsplafond van 47,39 euro per GJ. Ik merk dat de ruimte sneller op temperatuur is als ik verwarm met de Mill. De reguliere stadsverwarming radiator kan hem vervolgens overnemen.

Overigens is de volgende stap een airco. Even doorsparen nog. Helaas geen Tibber voordeel voor een airco.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.DJ95 op 29-01-2023 19:07 ]

• bilgy_no1
Zenix schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Maar aan de andere kant: die energie wordt geproduceerd en moet dus worden gebruikt. Als er heel veel wind is en de prijs is laag (zoals vannacht €0,00) maakt de efficiëntie eigenlijk niet uit. Als het toch niet wordt verbruikt wordt er een molen stilgezet.

Ervan uitgaande dat de stadswarmte kan bufferen of de warmteproductie kan bijsturen is het dan beter om de 'overtollige' elektriciteit te gebruiken en later de stadswarmte waarvoor toch ook iets wordt verbrand, (waarschijnlijk afval) en die dus toch tot CO2-uitstoot leidt.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 13:12
bilgy_no1 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:25:
Maar aan de andere kant: die energie wordt geproduceerd en moet dus worden gebruikt. Als er heel veel wind is en de prijs is laag (zoals vannacht €0,00) maakt de efficiëntie eigenlijk niet uit. Als het toch niet wordt verbruikt wordt er een molen stilgezet.
Is er genoeg stroom uit wind die anders niet geproduceerd werd, dat het de CO2 die vrijkomt bij de produktie van zo'n radiator te compenseren?

Wordt zo'n radiator alleen aangezet op moment dat er een overschot is aan wind? Of misschien ook op andere momenten waarbij er deel grijze stroom bij zit?

• de Peer

de Peer

under peer review

bilgy_no1 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Ervan uitgaande dat de stadswarmte kan bufferen of de warmteproductie kan bijsturen is het dan beter om de 'overtollige' elektriciteit te gebruiken en later de stadswarmte waarvoor toch ook iets wordt verbrand, (waarschijnlijk afval) en die dus toch tot CO2-uitstoot leidt.
Dat wel maar het blijft zonde/verspilling. je kunt er dan maar 1 huis mee verwarmen ipv 4 huizen (met airco met COP4).

• mhr-zip
de Peer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Dat wel maar het blijft zonde/verspilling. je kunt er dan maar 1 huis mee verwarmen ipv 4 huizen (met airco met COP4).
Daar zat ik ook over na te denken ivm dynamisch contract. "Vroeger" vond ik het belangrijk om zo zuinig mogelijk te doen, nu vind ik het belangrijk om het zo goedkoop mogelijk te doen.

Nee, natuurlijk niet zo zwart wit. Maar pas bedacht ik, ik wil weer eens een kookwas doen met de wasmachine. Beter even wachten totdat het dynamische contract in gaat.

• bejvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2024
Vanaf eind februari verloopt mijn huidig contract met vast tarief (a 50 cent kWh)

Zonnepanelen op het westen, leveren ongeveer 3000 kWh per jaar.
Verbruik ligt daaronder, ongeveer 2600 kWh per jaar.

Omdat in de hoogzomer de zon vanaf middag tot en met avond op mijn panelen staat, is mijn theorie dat dynamische prijzen gunstig voor mij is.
Omdat ik overdag tegen het laag tarief kan gebruiken (op basis van historische data), en begin avond tegen hoog tarief zelf energie opwek.
Iemand die dit kan weerleggen? Ik begrijp dat ik overschot tegen laag tarief salderen, maar bij goed plannen het verbruik ook zoveel mogelijk tegen laag tarief of vanuit eigen opwek is.

[ Voor 4% gewijzigd door bejvb op 29-01-2023 22:16 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels