• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:08
mhr-zip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Daar zat ik ook over na te denken ivm dynamisch contract. "Vroeger" vond ik het belangrijk om zo zuinig mogelijk te doen, nu vind ik het belangrijk om het zo goedkoop mogelijk te doen.

Nee, natuurlijk niet zo zwart wit. Maar pas bedacht ik, ik wil weer eens een kookwas doen met de wasmachine. Beter even wachten totdat het dynamische contract in gaat.
Grappig. Bij ons werkt het tot nu toe ook zuiniger. Ben me ondertussen veel bewuster van het verbruik en ook hoe we kunnen besparen of uitstellen.

Ik loop straks nog het risico dat ik teveel productie heb in het postcoderoos project en daardoor niet alle energiebelasting kan terugvragen... Vannacht dan maar weer even de auto opladen voor nop... ;-)
phicoh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Is er genoeg stroom uit wind die anders niet geproduceerd werd, dat het de CO2 die vrijkomt bij de produktie van zo'n radiator te compenseren?

Wordt zo'n radiator alleen aangezet op moment dat er een overschot is aan wind? Of misschien ook op andere momenten waarbij er deel grijze stroom bij zit?
En
de Peer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Dat wel maar het blijft zonde/verspilling. je kunt er dan maar 1 huis mee verwarmen ipv 4 huizen (met airco met COP4).
Ja, klopt allemaal voor het totaalplaatje. Desondanks is een kleine heater soms ook nodig op bepaalde plekken in het huis. Wij hebben bijna alles op de warmtepomp, behalve een paar kleine ruimtes die we soms even moeten opwarmen. Die waren helaas niet goed aan te sluiten op de warmtepomp. En die proberen we nu zoveel mogelijk te sturen naar de dalprijzen.

Maar inderdaad als primaire verwarming niet de beste keuze.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Jeej vannacht weer 16ct de kWh >:). Eens kijken of ik daarmee mijn gemiddelde weer omlaag kan trekken :+.

Zie dat het al gemeld is...
bejvb schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:08:
Vanaf eind februari verloopt mijn huidig contract met vast tarief (a 50 cent kWh)

Zonnepanelen op het westen, leveren ongeveer 3000 kWh per jaar.
Verbruik ligt daaronder, ongeveer 2600 kWh per jaar.

Omdat in de hoogzomer de zon vanaf middag tot en met avond op mijn panelen staat, is mijn theorie dat dynamische prijzen gunstig voor mij is.
Omdat ik overdag tegen het laag tarief kan gebruiken (op basis van historische data), en begin avond tegen hoog tarief zelf energie opwek.
Iemand die dit kan weerleggen? Ik begrijp dat ik overschot tegen laag tarief salderen, maar bij goed plannen het verbruik ook zoveel mogelijk tegen laag tarief of vanuit eigen opwek is.
Je wekt meer op dan je verbruikt, zolang er salderen is ben je beter af bij een normaal contract bij een energieleverancier die per jaar doet salderen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:56:
[...]

De app lijkt nu voor mij nu wel in orde, met 20kWp en thuisaccu (beide zijn netjes in CAR aanwezig) vind ik het wel een probleem, je hebt het niet over een bedrag achter de komma, maar 3 cijfers voor de komma, dat deze wel correct worden gemeten,
Maar laten we het simpel houden dat die niet verwerkt werden in het rekening bedrag, dat is dus nu recht getrokken sinds 27 januari alleen voor de app voor mij.
Ik zal kritisch naar de maandrekening kijken, maar gezegd het gaat niet over achter de komma met verschillen tussen 300-500 euro waar het hier omdraaide.

[...]

Misschien niet gelezen, Tibber krijgt correct de meterstanden binnen van de slimme meter van netwerkbeheerder, daarna gaat er wat mis en nog steeds voor de API
Maand (zit er inmiddels bijna 1000kWh en honderden euro's er naast en veel dag totalen kloppen totaal niet in bedrag nog in kWh en uur verbruiken zitten er soms tot 228kWh er naast
(228kWh krijg dat maar eens voor elkaar met 3x25A aansluiting)
Enigste andere correctewaarde buiten uitgelezen slimme meterstand in API is het uurtarief,de rest is niet correct of niet betrouwbaar.

Dat zijn geen kleine verschillen, >1000kWh meer fictief verbruik, dan slimme meter in totaal gemeten heeft of netwerkbeheerder heeft door gegeven is gewoon een niet bruikbare API,
Daarvoor is al weken een ticket, maar heeft geen of weinig prioriteit

Oorspronkelijk was het alleen geplaatst dat je niet blindelings op API moet vertrouwen, maar kritisch kijken
Curieus dat Tibber dus wel de goed waarden krijgt van de leverancier maar die kennelijk niet goed verwerkt (heeft ?) naar jouw API data. Ik kan mij voorstellen dat mogelijk jouw basisdata in de database (progressief?) gruwelijk verziekt is.

Zelf heb ik al eens met Tibber gechat dat zij hun software zouden kunnen aanpassen wanneer op enig moment wel de juiste registratie data (aan)komt en die dan met terugwerkende kracht in de API naverwerken. Ik kan mij ook weer voorstellen dat dit, automatiseren, (serieus) ingewikkeld kan zijn. Met de hand FF een getal aanpassen, is buiten arbeidsintensief, een stuk simpeler.

Een optie kan zijn om i.o.m. Tibber een nieuw account aan te zetten of te gebruiken en zo met ene schone lei te herbeginnen. Desnoods door je abbo op te zeggen en de volgende dag gelijk een nieuwe af te sluiten.

Belangrijkste is dat dat wat je moet betalen, correct is/wordt (gemaakt) en idd, de API is leuk als service en (voor mij) niet leidend voor betalen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:35
@PtrO App is sinds 25 januari weer oke (afwijkingen voor een dag zijn<0.2kWh en over meerder dagen 0)

API, die lijkt niets met de ontvangen meterstanden te doen, de cumalatieve lijken gevoed te worden door de accumulated consumption current hour & accumulated production current hour en daar gaat het mis met soms spookwaarden als ook dat current ook lang niet altijd precies 60 minuten te zijn,als je naar de cumalatieven worden zeer onregelmatig bijgewerkt, maar dat verklaart niet inmiddels 1040kWh te hoge, die zou juist te laag moeten zijn dan. Op het eerste oog volgt API wel de zelfde trend als mijn meetgegevens, maar als je naar als je naar waarde kijk komt API met 40-50kWh hogere verbruik,
Er is wel een accumulated production current hour , maar een monthly ontbreekt in de API set, wat meer duidt op een verkeerd profiel of incomplete set

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:42:
Jeej vannacht weer 16ct de kWh >:). Eens kijken of ik daarmee mijn gemiddelde weer omlaag kan trekken :+.

Zie dat het al gemeld is...

[...]

Je wekt meer op dan je verbruikt, zolang er salderen is ben je beter af bij een normaal contract bij een energieleverancier die per jaar doet salderen.
Dat gaat nog wel een ding worden, iedereen zonder panelen stapt over naar dynamisch per maand tarief.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Domba schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:44:
@PtrO App is sinds 25 januari weer oke (afwijkingen voor een dag zijn<0.2kWh en over meerder dagen 0)

API, die lijkt niets met de ontvangen meterstanden te doen, de cumalatieve lijken gevoed te worden door de accumulated consumption current hour & accumulated production current hour en daar gaat het mis met soms spookwaarden als ook dat current ook lang niet altijd precies 60 minuten te zijn,als je naar de cumalatieven worden zeer onregelmatig bijgewerkt, maar dat verklaart niet inmiddels 1040kWh te hoge, die zou juist te laag moeten zijn dan. Op het eerste oog volgt API wel de zelfde trend als mijn meetgegevens, maar als je naar als je naar waarde kijk komt API met 40-50kWh hogere verbruik,
Er is wel een accumulated production current hour , maar een monthly ontbreekt in de API set, wat meer duidt op een verkeerd profiel of incomplete set
Mooi dat je cijfers wat meer in lijn lijken te komen en het aan het einde van de rit - bij afrekening - maar gaat kloppen.

De API supporteert net als per uur (HOURLY), dag (DAILY) d8 ik ook verbruik per maand (MONTHLY). Los daarvan kunnen er verschillen ontstaan omdat de afleestijden met wel/niet op model geschat (soms) kunnen verschillen. Als eerder gezegd zou het beter als Tibber in de klant dataset, ook actuele tijdstip (desnoods simpel afgerond op het hele uur) van een meting gaat opnemen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11 21:54
PP_Sound schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:51:
[...]

Dat gaat nog wel een ding worden, iedereen zonder panelen stapt over naar dynamisch per maand tarief.
Nee hoor. Bij hoeveel mensen/collega’s heb jij dynamisch contract icm prijsplafond voorgelegd en zijn daadwerkelijk overgestapt? Mijn hitrate is circa 20%, misschien lager. Voor velen is het ingewikkeld en onbegrijpelijk.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29
mathijshooi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Nee hoor. Bij hoeveel mensen/collega’s heb jij dynamisch contract icm prijsplafond voorgelegd en zijn daadwerkelijk overgestapt? Mijn hitrate is circa 20%, misschien lager. Voor velen is het ingewikkeld en onbegrijpelijk.
En spannend.

Je moet alle risico's afdekken, al is het tegen de hoofdprijs! :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:01
mathijshooi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Ik zit op een veel hogere hitrate inmiddels. Moet ik wel bekennen dat veel van mijn collega’s (IT) en vrienden ook EV rijden. Ik heb nog 3 vrienden die twijfelen.

• mathijshooi
mr.DJ95 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Ik zit op een veel hogere hitrate inmiddels. Moet ik wel bekennen dat veel van mijn collega’s (IT) en vrienden ook EV rijden. Ik heb nog 3 vrienden die twijfelen.
Hangt een beetje van je bubbel af :p. Mensen die meer dan 2 keer in hun leven tweakers bezocht hebben zou je in apart categorie moeten stoppen.

• AartTW
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:25
Ook ik sta voor een keuze om per 1 maart een nieuw contract bij waarschijnlijk Engie aan te gaan, dan wel over te stappen naar bijvoorbeeld Tibber.
Ik heb me de afgelopen weken gedegen ingelezen, met name in dit topic. Toch vind ook ik het ingewikkeld en onbegrijpelijk en blijf ik twijfelen wat wijs is. Onderstaand de uitgangspunten. Kunnen jullie aub adviseren?

Verbruik op jaarbasis:
NB: helaas allemaal nog schattingen. PHEV heb ik net. Warmtepomp idem. Alleen de zonnepanelen liggen er precies een jaar.

PHEV: 5700 kWh per jaar. Laden in de daluren ‘s nachts. Ik heb een “domme” laadpaal van de baas gekregen. Kan niet sturen op alleen laden bij lage tarieven.
De baas betaalt alle laadkosten.

Warmtepomp + alles in huis: 7500 kWh

Totaal verbruik: 13.200 kWh.

Zonnepanelen:
14.400 Wp totaal. Waarvan 9.600 op OZO en 4.800 op WNW.
Opbrengst in 2022 was 10.600 kWh

In grote lijnen zal ik conservatief gerekend zo’n 3000kWh meer verbruiken dan opgewekt.

Engie biedt momenteel aan:
Levering normaal per kWh: 0,49726
Levering dal per kWh: 0,43325

Graag jullie advies!

Veenendaal 9720 Wp OZO 45° met schaduw + 4860 Wp WNW 45°, Totaal 14.580 Wp, REC 405 Wp, Enphase IQ7+, Envoy-S Metered

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45

Don Quijote

El Magnifico

Hier ga ik per 8 februari over naar Zonneplan. Volgens de tabel niet heel handig voor mijn eigen portemonnee (want net zoveel opwek als gebruik van stroom), maar wil principieel niet teveel bijdragen aan de waardeoverdracht van belastinggeld naar de energiebedrijven. Tot dusver gaat er van elke M3 die ik gebruik EUR 2,20 van ons belastinggeld naar Eneco. Dat is mij echt iets te gek.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:08
AartTW schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:13:
Ook ik sta voor een keuze om per 1 maart een nieuw contract bij waarschijnlijk Engie aan te gaan, dan wel over te stappen naar bijvoorbeeld Tibber.
Ik heb me de afgelopen weken gedegen ingelezen, met name in dit topic. Toch vind ook ik het ingewikkeld en onbegrijpelijk en blijf ik twijfelen wat wijs is. Onderstaand de uitgangspunten. Kunnen jullie aub adviseren?

Verbruik op jaarbasis:
NB: helaas allemaal nog schattingen. PHEV heb ik net. Warmtepomp idem. Alleen de zonnepanelen liggen er precies een jaar.

PHEV: 5700 kWh per jaar. Laden in de daluren ‘s nachts. Ik heb een “domme” laadpaal van de baas gekregen. Kan niet sturen op alleen laden bij lage tarieven.
De baas betaalt alle laadkosten.

Warmtepomp + alles in huis: 7500 kWh

Totaal verbruik: 13.200 kWh.

Zonnepanelen:
14.400 Wp totaal. Waarvan 9.600 op OZO en 4.800 op WNW.
Opbrengst in 2022 was 10.600 kWh

In grote lijnen zal ik conservatief gerekend zo’n 3000kWh meer verbruiken dan opgewekt.

Engie biedt momenteel aan:
Levering normaal per kWh: 0,49726
Levering dal per kWh: 0,43325

Graag jullie advies!
Volgens de tabel in de topic start zou in jouw situatie en SAP de optimale oplossing zijn: verbruik van je huis dynamisch en terugleveren via een 'vaste' aanbieder met goede teruglever vergoeding. Alleen is dat bij veel leveranciers ook flink verlaagd geloof ik. Maar check even wat de tlv is bij het alternatief wat je naar kijkt.

En gezien de oriëntatie van je PV zou geheel dynamisch misschien ook goed werken. Je kunt de PHEV waarschijnlijk meer sturen dan je wellicht denkt. En dat is een flink deel van je totale verbruik. Afhankelijk van het model heeft Tibber er misschien al een oplossing voor. Aan de andere kant heeft een PHEV typisch maar een batterij van 10-15 kWh, dus de

Bij 'vast' heb je iets meer duidelijkheid per maand. Het vlakt de variaties per uur en per dag uit, maar op maandbasis gaan die tarieven toch mee op de grotere trends. Je ontloopt de uitschieters naar boven, maar mist de kansen om te profiteren van de echt goedkope momenten. En die 3000 kWh boven wat je teruglevert kosten in elk geval al iets van €0,46 gemiddeld bij Engie, oftewel bijna €1400 totaal (bij huidige prijzen). Daarop kun je zeer waarschijnlijk goed besparen met een dynamisch contract.

• Jazsie
Zo, vannacht aardig wat kWh'tjes opgeslokt en mijn gemiddelde is gedaald, leuke sport ! :+.

Wind zou blijven, benieuwd naar de tarieven voor morgen :*).
PP_Sound schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:51:
[...]

Ook mensen met PV panelen tenzij je PV productie echt veel meer is, dan is salderen oid nog altijd het beste...

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-11 09:18
Vraagje, op dit moment een vastcontract bij Greenchoice met 0,55 cent (normaal) en 0,46 cent (daluren) (buiten prijsplafond natuurlijk). Maandelijks verbruiken we ongeveer 240kwh met 2 personen, waardoor we in de zomermaanden buiten prijsplafond gaan vallen. Geen zonnepanelen voor de rest. Zelf ben ik steeds meer na aan het denken om voor stroom over te stappen naar Tibber en gas bij Greenchoice te laten en eenmalig 100 euro boete te betalen? Is dit een goed idee?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

FlashHeaven schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:59:
Vraagje, op dit moment een vastcontract bij Greenchoice met 0,55 cent (normaal) en 0,46 cent (daluren) (buiten prijsplafond natuurlijk). Maandelijks verbruiken we ongeveer 240kwh met 2 personen, waardoor we in de zomermaanden buiten prijsplafond gaan vallen. Geen zonnepanelen voor de rest. Zelf ben ik steeds meer na aan het denken om voor stroom over te stappen naar Tibber en gas bij Greenchoice te laten en eenmalig 100 euro boete te betalen? Is dit een goed idee?
Waarom zou je een boete moeten betalen? loop dat contract nog lang?

Waarom stap je voor gas ook niet over naar dynamisch?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-01-2023 11:00 ]

• FlashHeaven
de Peer schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je een boete moeten betalen? loop dat contract nog lang?
Jup is pas relatief kort afgesloten, contract loopt nog 30 maanden

• mathijshooi
Jazsie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:23:
Zo, vannacht aardig wat kWh'tjes opgeslokt en mijn gemiddelde is gedaald, leuke sport ! :+.

Wind zou blijven, benieuwd naar de tarieven voor morgen :*).

[...]

Ook mensen met PV panelen tenzij je PV productie echt veel meer is, dan is salderen oid nog altijd het beste...
Rest van week niet super laag. Glazen bol zegt prijzen richting nul in de nacht van 1 naar 2 feb. En komende zondag zou feest moeten worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 16:06
Modbreak:Mag ik een ieder erop wijzen dat dit gaat over day-ahead prijzen. Voor Smarthome oplossingen om alles uit te lezen en te monitoren hebben we een heel subforum: Smarthome

Graag hier ontopic blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:46
bejvb schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:08:
Vanaf eind februari verloopt mijn huidig contract met vast tarief (a 50 cent kWh)

Zonnepanelen op het westen, leveren ongeveer 3000 kWh per jaar.
Verbruik ligt daaronder, ongeveer 2600 kWh per jaar.

Omdat in de hoogzomer de zon vanaf middag tot en met avond op mijn panelen staat, is mijn theorie dat dynamische prijzen gunstig voor mij is.
Omdat ik overdag tegen het laag tarief kan gebruiken (op basis van historische data), en begin avond tegen hoog tarief zelf energie opwek.
Iemand die dit kan weerleggen? Ik begrijp dat ik overschot tegen laag tarief salderen, maar bij goed plannen het verbruik ook zoveel mogelijk tegen laag tarief of vanuit eigen opwek is.
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie, hoewel ik wel meer verbruik dan opwek.
Maar wat ik bedoel is dat mijn panelen ook op westen liggen en de piek van de opgewekte stroom zit tussen 1500 en 2000 uur. Ik ga de gok aan, en probeer het dit jaar.
Ik heb op basis van 2021 en 2022 geprobeerd met een aantal “voorbeeld dagen” het verlies aan saldering te wegen tegen de goedkopere stroom van Tibber, en bij Tibber zit ik voordeliger dan bij Engie, waar ik eerst zat en normaal/dal gemiddeld 70 cent per kWh.
Wat meer informatie in mijn eerdere post.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Krijg net een mail van Tibber dat ze de opslag van 0,2 cent naar 1,8 cent gaan verhogen. Zijn ze daarmee nog steeds de goedkoopste in de markt?

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:20
Krijg net mail van Tibber. De kosten per kwh voor GvO worden vanaf 1 maart verhoogd van 0,2 cent naar 1,8 cent per kwh.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34

paQ

Oh... net berichtje van Tibber.
Opslag gaat van 0,002 naar 0,018 EUR /kWh
Factor 9

^^What they said

vv and them

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 30-01-2023 12:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:46
Net mail gehad, Tibber verhoogd de onbalanskosten van 0,002 naar:

Nieuw tarief
Vanwege de stijgende kosten in bovengenoemde opslag zal per 1 maart 2023 het tarief per kWh uur voor de GvO’s en onbalanskosten verhoogd worden naar €0,018 (1,8 cent) / kWh. Het verhoogde tarief is enkel om de kosten te dekken die we daadwerkelijk maken.

PSN/XBL: DarkTaufu

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ontvang net een mail van Tibber dat ze hun tarief wijzigen van €0,002 naar €0,018 /kWh

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-11 18:29
1x raden van wie ik net een mail krijg en wat daarin staat ;)

• Petertjuh360
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 22:16
Een verhoging van factor 9 is aardig wat. In de mail wordt daar niet zoveel aandacht aan geschonken. Is er eerst met verlies verkocht, of is alles 9x zo duur geworden voor Tibber?

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:31
Zelfde tibber mail als de rest. Belangrijkste vraag geldt dit ook voor andere aanbieders? Of is dit een verkapte vorm om extra geld te genereren omdat hun klantenbestand de afgelopen maanden flink is toegenomen?

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
De vraag is blijven ze de goedkoopste

• Peetz0r
De € 0,002 (dus, 0,2 cent) is extreem veel lager dan wat alle andere partijen rekenen, die zitten tussen de 2 en 4 cent (volgens de tabel in de OP).

Tibber is dan met 1,8 cent nog steeds de goedkoopste. Ook hun vaste bedrag per maand (onveranderd op € 3,99) is nog steeds het laagste.

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Peetz0r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:04:
De € 0,002 (dus, 0,2 cent) is extreem veel lager dan wat alle andere partijen rekenen, die zitten tussen de 2 en 4 cent (volgens de tabel in de OP).

Tibber is dan met 1,8 cent nog steeds de goedkoopste. Ook hun vaste bedrag per maand (onveranderd op € 3,99) is nog steeds het laagste.
Zonneplan handling fee: €0,0024793
Wel hogere vaste kosten.

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Peetz0r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:01:
1x raden van wie ik net een mail krijg en wat daarin staat ;)
Zou bijna gaan roepen me2

• FlashHeaven
Zonneplan of Tibber nu voordeliger?

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:53
FlashHeaven schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:07:
Zonneplan of Tibber nu voordeliger?
Dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel energie je verbruikt. Die rekensom moet je dan zelf even maken.

iRacing Profiel

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

SkullboyNL schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoeveel energie je verbruikt. Die rekensom moet je dan zelf even maken.
Klopt, het vastrecht van Tibber is €2,26 goedkoper, als ik de 1e pagina mag geloven.

Bij iets van 150 kWh/maand zou dan het omslagpunt liggen.

Maar Tibber heeft geen Gas, Zonneplan sluit alleen een combi af dacht ik?

[ Voor 8% gewijzigd door jusch op 30-01-2023 12:13 ]

• Peetz0r
jusch schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Zonneplan handling fee: €0,0024793
Wel hogere vaste kosten.
Correct. Ik las te snel. Zonneplan kan inderdaad voordeliger zijn. Het verschil is ongeveer 1,5 cent voordeliger bij Zonneplan per kwh, maar tegelijk ook €2,26 duurder per maand. Dus als je minder dan 150 kwh per maand verbruikt is Tibber wellicht voordeliger, als je meer verbruikt is Zonneplan wellicht voordeliger.

Laat mijn eigen verbruik nou toevallig precies vlakbij dat cijfer liggen.

Daarnaast wordt het voor mensen met gas misschien aantrekkelijker om dat samen bij Zonneplan te doen ipv apart van elkaar.

Terwijl ik dit typ zie ik dat iemand anders de persoon die ik citeer notabene dezelfde berekening ook al gemaakt heeft :p

• mr.DJ95
Je kan er natuurlijk donderkop tegen zeggen dat Zonneplan nu ook omhoog gaat qua tarieven. Ik twijfel om over te stappen van Tibber naar Zonneplan.

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 09:52
Kans dat Zonneplan ook zo'n zelfde geintje uithaalt als Tibber en de tarieven omhoog gooit? Voordat ik de overstap maak...

Met EV is Zonneplan nu natuurlijk meteen goedkoper (90 euro op jaarbasis, net berekend en dan nog niet eens naar gas gekeken welke ik nu bij EnergyZero heb)

Edit: Wat de persoon hierboven zegt dus O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Flight777 op 30-01-2023 12:17 ]

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Met maandelijks kostenloos overstappen is er weinig rede om daar geen gebruik van te maken.

Voor mij maakt het zo goed als geen verschil en ik ben erg tevreden met Tibber, dus ik blijf nog even zitten.

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-11 11:33
Ik denk niet dat dit een "geintje" is van Tibber.. Als je kijkt naar de kosten van GvO per MWh op Nederlandse zon en wind zaten ze vorig jaar ver onder de gemiddelde inkoopprijs, en de verwachting eind vorig jaar was al dat de kosten nog veel verder zouden stijgen. Dan is 0.2ct/kWh niet meer vol te houden, als je 4 tot 10 euro per MWh betaalt met enkel een abonnementsprijs om te compenseren.

Voorbeeld prijzen Gvo: https://wisenederland.nl/artikel/prijzen-gvos/
Update prijsstijgingen: https://www.groenbalans.n...an-oorsprong-co2-rechten/

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 08:52
Sinees schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:01:
Ik ontvang net een mail van Tibber dat ze hun tarief wijzigen van €0,002 naar €0,018 /kWh
Met een verbruik van 11.000 kWh per jaar tikt dit wel aan.... ;(
Al valt dit natuurlijk in het niet met de gemiddelde kWh prijzen van tegenwoordig

• mathijshooi
timanrebel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:25:
Ik denk niet dat dit een "geintje" is van Tibber.. Als je kijkt naar de kosten van GvO per MWh op Nederlandse zon en wind zaten ze vorig jaar ver onder de gemiddelde inkoopprijs, en de verwachting eind vorig jaar was al dat de kosten nog veel verder zouden stijgen. Dan is 0.2ct/kWh niet meer vol te houden, als je 4 tot 10 euro per MWh betaalt met enkel een abonnementsprijs om te compenseren.

Vergeet niet de kosten van de onbalans

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

bert pit

asdasd

Ik volg dit topic nu enige weken (topicstart en een aantal pagina's gelezen) en heb interesse wegens een aanschaf van een EV/laadpaal etc. Maar het blijft toch lastige materie.

Kan iemand even meerekenen of ik de energiebelasting en teruggave goed begrepen heb?

Stel ik heb een elektriciteitsverbruik van 3000kW/h dan is de energiebelasting 0,15 X 3000= 450 Euro
Bij een gasverbruik van 500m3 is 0,59 X 500 = 295 Euro.

Opgeteld 745 Euro, minus een teruggave van 596,85 geeft een totaal van 148,15 Euro aan energie belasting over jaar 2023.

ODE en regiotoeslag bestaan niet meer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
Petertjuh360 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:02:
Een verhoging van factor 9 is aardig wat. In de mail wordt daar niet zoveel aandacht aan geschonken. Is er eerst met verlies verkocht, of is alles 9x zo duur geworden voor Tibber?
Inderdaad, iets meer transparantie zou goed zijn waarom het 9x meer moet zijn.

5000 kWh x 0,002= 10 euro
5000 kWh x 0,018= 90 euro

Dat ze niet willen verdienen aan het stroomverbruik kunnen ze wel benadrukken in hun email maar echt overtuigend klinkt het niet.

• Baerleveldt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
Peetz0r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:04:

Er zitten vrij veel partijen op € 0,0175 toch? Vorige maand heb ik inderdaad voor Tibber gekozen vanwege die 0.2 cent. Nog wel de goedkoopste voor mij maar is het verschil met andere aanbieders opeens zo marginaal, dat klantenservice en gebruiksgemak de doorslaggevende factor worden in plaats van tarieven.

Edit: ik zie dat de tabel waar jij naar refereert inderdaad hogere waarden heeft dan de 0.0175 die in de sheets wordt aangehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Baerleveldt op 30-01-2023 12:41 ]

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 11:18
Baerleveldt schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Er zitten vrij veel partijen op € 0,0175 toch? Vorige maand heb ik inderdaad voor Tibber gekozen vanwege die 0.2 cent. Nog wel de goedkoopste voor mij maar is het verschil met andere aanbieders opeens zo marginaal, dat klantenservice en gebruiksgemak de doorslaggevende factor worden in plaats van tarieven.

Edit: ik zie dat de tabel waar jij naar refereert inderdaad hogere waarden heeft dan de 0.0175 die in de sheets wordt aangehouden.
Zonneplan is met 0,3 cent per kwh vanaf maart toch verreweg de goedkoopste? Voor zolang zij hun tarief niet ook omhoog gooien binnenkort dan.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Frag1le schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Dat ze niet willen verdienen aan het stroomverbruik kunnen ze wel benadrukken in hun email maar echt overtuigend klinkt het niet.
Hoeveel meer transparantie wil je hebben dan?
Vanwege de stijgende kosten in bovengenoemde opslag [...]
Het zijn kosten die ze doorberekenen, niet kosten die ze direct zelf toevoegen.

- knip -

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mathijshooi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Rest van week niet super laag. Glazen bol zegt prijzen richting nul in de nacht van 1 naar 2 feb. En komende zondag zou feest moeten worden.
Morgen max 20 cent kaal inderdaad:

Link

• Petertjuh360
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 22:16
Frag1le schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Mee eens. Het gaat mij niet zo zeer om het geld (dat is te verwaarlozen), maar ben vooral benieuwd naar de achterliggende berekening als het 9x zoveel is.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:24
Petertjuh360 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Mee eens. Het gaat mij niet zo zeer om het geld (dat is te verwaarlozen), maar ben vooral benieuwd naar de achterliggende berekening als het 9x zoveel is.
Die berekening ga je natuurlijk nooit te zien krijgen, maar zie timanrebel in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." voor een deel van de uitleg. Daarnaast zal onbalans ook een steeds grotere factor worden.

• Raymond P
@Petertjuh360 Heb je de post van @timanrebel gemist? timanrebel in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe producent volgens de Tibber app, dat betekent dat er (op zijn minst 1) een nieuwe GvO deal (Windpark Ruigoord: 5 euro/MWh excl btw) gesloten is en daar zitten kosten aan verbonden. Bij een toestroom van klanten zullen nieuwe certs gekocht moeten worden om groene stroom te blijven leveren, dat gebeurt uiteraard tegen de nieuwe prijzen.
Dat het duurder is geworden zal toch geen verrassing zijn?

Persoonlijk heb ik liever grijze kernenergie zonder GvO dan energie van groene windparken op land, mja...

- knip -

• EVfan
Peetz0r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Correct. Ik las te snel. Zonneplan kan inderdaad voordeliger zijn. Het verschil is ongeveer 1,5 cent voordeliger bij Zonneplan per kwh, maar tegelijk ook €2,26 duurder per maand. Dus als je minder dan 150 kwh per maand verbruikt is Tibber wellicht voordeliger, als je meer verbruikt is Zonneplan wellicht voordeliger.

Laat mijn eigen verbruik nou toevallig precies vlakbij dat cijfer liggen.

Daarnaast wordt het voor mensen met gas misschien aantrekkelijker om dat samen bij Zonneplan te doen ipv apart van elkaar.

Terwijl ik dit typ zie ik dat iemand anders de persoon die ik citeer notabene dezelfde berekening ook al gemaakt heeft :p
Het ligt in de lijn der verwachting dat Zonneplan Tibber volgt, en ook daar de opslag per kWh richting 2 cent gaat.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-11 09:51
anboni schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Die berekening ga je natuurlijk nooit te zien krijgen, maar zie timanrebel in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." voor een deel van de uitleg. Daarnaast zal onbalans ook een steeds grotere factor worden.
De onbalansmarkt biedt ook kansen voor een bedrijf als Tibber wanneer V2G eindelijk een vlucht gaat nemen.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23
Gecko123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:20:
[...]
De onbalansmarkt biedt ook kansen voor een bedrijf als Tibber wanneer V2G eindelijk een vlucht gaat nemen.
Ook zonder V2G, zouden ze bij hoger dan verwachte vraag, het laden iets kunnen vertragen bij de klanten? Of mag dit niet in hun laadsessie/afspraken?

• anboni
Gecko123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Zeker, maar dat zie ik de komende paar jaar nog niet zo heel hard gaan, eerlijk gezegd. En dan moeten ze hun integraties nog wel een flink stuk verbeteren, hun integratie maakt mijn Tesla tig keer per dag wakker om de status uit te lezen, die heb ik dus nu weer uitgezet. Ben nu over naar Jedlix, maar daar ben ik ook nog niet dolenthousiast over.

• anboni
mdvmine schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Ook zonder V2G, zouden ze bij hoger dan verwachte vraag, het laden iets kunnen vertragen bij de klanten? Of mag dit niet in hun laadsessie/afspraken?
Volgens mij doen ze dat inderdaad al. Ze sturen laden veel fijnmaziger dan 1x per uur, wat zou gebeuren als ze puur op uurtarief zouden sturen. In de korte periode dat ik de Tibber integratie heb gebruikt, zag ik inderdaad het laden om 1 uur starten en om kwart over 1 alweer stoppen 'vanwege hoge tarieven'.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
AJediIAm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:22:
Met maandelijks kostenloos overstappen is er weinig rede om daar geen gebruik van te maken.
Met het prijsplafond is dat niet per definitie waar natuurlijk. Als je overstapt, dan ben je een gedeelte van je prijsplafondvolume kwijt die je anders misschien wel een lager jaarbedrag had opgeleverd.

• EVfan
anboni schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Volgens mij doen ze dat inderdaad al. Ze sturen laden veel fijnmaziger dan 1x per uur, wat zou gebeuren als ze puur op uurtarief zouden sturen. In de korte periode dat ik de Tibber integratie heb gebruikt, zag ik inderdaad het laden om 1 uur starten en om kwart over 1 alweer stoppen 'vanwege hoge tarieven'.
Hier dezelfde ervaring, enkele malen slim geladen, maar voor een sessie die een uur of 4 zou kunnen duren neemt het slimme laadproces met de Tibber power up makkelijk 8-10 uur, omdat er in die sessie zeker een keer of 10 gestopt wordt, soms voor een handvol minuten, vaker voor een kwartier tot een half uur.
Maar dit is gebaseerd op 3 keer. Ik ga het verder monitoren de komende tijd.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-11 09:51
anboni schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Ze sturen nu op basis van goedkope uurtarieven maar voor zover ik nu weet vindt het laden in een onafgebroken sessie plaats.

Ik heb zelf niet waargenomen dat zij zelf binnen het uur nog het laden uit- en aanzetten of sneller/langzamer laden. Jij dus wel?

EDIT: Even terugekeken in mijn historie en het zijn allemaal aaneengesloten sessies. Ik zie wel dat tijdens 1 sessie het laden niet precies op het hele uur startte maar precies een half uur later wat in dit geval ook gunstiger was qua uurtarieven tijdens die sessie.

[ Voor 16% gewijzigd door Gecko123 op 30-01-2023 13:56 ]

• Sicco92
  • Nu online
Ook ik kreeg de mail van Tibber over de tariefsverhoging. Ik heb het gelijk in de tabel gezet. Volgens mijn berekening komen ze per 1 maart uit op een opslag van 2,178 cent per kWh inclusief BTW. Als je puur naar de variabele opslag per kWh kijkt, dan zijn ze duurder van EnergyZero en consorten. En natuurlijk ook duurder dan Zonneplan, maar ik schat de kans wel aanwezig dat die hun tarieven ook verhogen.

Natuurlijk is Tibber qua maandelijks vastrecht nog wel een euro goedkoper dan de goedkoopste EnergyZero-resellers, maar alle kosten komen zo wel heel dicht bij elkaar te liggen. Als Zonneplan ook rond die tarieven gaat zitten, dan is er dus niet meer 1 leverancier veruit de goedkoopste aanbieder voor stroom.

• jugger naut
  • Laatst online: 22:38
Petertjuh360 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb het nagevraagd, en het blijkt dus dat ze voor 1 jaar die certificaten hadden en die zijn nu afgelopen.

Tibber is nu bijna een jaar actief in Nederland, en we hebben destijds onder gunstige voorwaarden de GVO’s in kunnen kopen, deze lopen echter af en we worden geconfronteerd met de nieuwe tarieven.

• timanrebel
anboni schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Zeker, maar dat zie ik de komende paar jaar nog niet zo heel hard gaan, eerlijk gezegd. En dan moeten ze hun integraties nog wel een flink stuk verbeteren, hun integratie maakt mijn Tesla tig keer per dag wakker om de status uit te lezen, die heb ik dus nu weer uitgezet. Ben nu over naar Jedlix, maar daar ben ik ook nog niet dolenthousiast over.
Hier loop ik ook tegen aan inderdaad, het constant ontwaken van de Tesla... Ik ben van Jedlix naar Tibber gegaan omdat ik niet zo tevreden was over Jedlix, grappig :)

Misschien toch zelf wat bouwen in HomeAssistant.. Ik wil eigenlijk namelijk ook extra kunnen laden als de stroom heel goed koop is (elke dag naar 67%, want dat is genoeg, als kale stroom gratis is naar 90%)

• timanrebel
jugger naut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb het nagevraagd, en het blijkt dus dat ze voor 1 jaar die certificaten hadden en die zijn nu afgelopen.

Tibber is nu bijna een jaar actief in Nederland, en we hebben destijds onder gunstige voorwaarden de GVO’s in kunnen kopen, deze lopen echter af en we worden geconfronteerd met de nieuwe tarieven.
Thanks voor het navragen!

• anboni
Gecko123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Ze sturen nu op basis van goedkope uurtarieven maar voor zover ik nu weet vindt het laden in een onafgebroken sessie plaats.
Dat was dus niet mijn observatie.
Ik heb zelf niet waargenomen dat zij zelf binnen het uur nog het laden uit- en aanzetten of sneller/langzamer laden. Jij dus wel?
Yep. n=vrij beperkt though, die app maakte m'n auto achterlijk vaak per dag wakker, dus ik heb 'm de nek omgedraaid.

• mr.DJ95
timanrebel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Hier loop ik ook tegen aan inderdaad, het constant ontwaken van de Tesla... Ik ben van Jedlix naar Tibber gegaan omdat ik niet zo tevreden was over Jedlix, grappig :)

Misschien toch zelf wat bouwen in HomeAssistant.. Ik wil eigenlijk namelijk ook extra kunnen laden als de stroom heel goed koop is (elke dag naar 67%, want dat is genoeg, als kale stroom gratis is naar 90%)
Je zou GridIO ook nog even kunnen proberen, werkt goed met mijn Cupra.

• anboni
timanrebel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:44:
[...]
Ja, dat staat ook nog steeds op mijn todo lijst, moet ik alleen nog eens goed voor gaan zitten.

• mathijshooi
Sicco92 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:35:
Ook ik kreeg de mail van Tibber over de tariefsverhoging. Ik heb het gelijk in de tabel gezet. Volgens mijn berekening komen ze per 1 maart uit op een opslag van 2,178 cent per kWh inclusief BTW. Als je puur naar de variabele opslag per kWh kijkt, dan zijn ze duurder van EnergyZero en consorten. En natuurlijk ook duurder dan Zonneplan, maar ik schat de kans wel aanwezig dat die hun tarieven ook verhogen.

Natuurlijk is Tibber qua maandelijks vastrecht nog wel een euro goedkoper dan de goedkoopste EnergyZero-resellers, maar alle kosten komen zo wel heel dicht bij elkaar te liggen. Als Zonneplan ook rond die tarieven gaat zitten, dan is er dus niet meer 1 leverancier veruit de goedkoopste aanbieder voor stroom.
Lang leve de marktwerking :p

• EVfan
Gecko123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:35:
[...]

EDIT: Even terugekeken in mijn historie en het zijn allemaal aaneengesloten sessies. Ik zie wel dat tijdens 1 sessie het laden niet precies op het hele uur startte maar precies een half uur later wat in dit geval ook gunstiger was qua uurtarieven tijdens die sessie.
Ja inderdaad, zie de screendump van mijn energie monitor van een van de laadsessies afgelopen week.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Faw4hNkm2QcnCA-qmlFhSBkfYCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2hbFTMUTt4v1DSFVEE58kc9.jpg?f=fotoalbum_large

• mr.DJ95
EVfan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Ja inderdaad, zie de screendump van mijn energie monitor van een van de laadsessies afgelopen week.[Afbeelding]
Ter vergelijking, dit is mijn sessie met GridIO van afgelopen nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auRudiNniy2HLXud98m8hrS0Cno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AqCgIjaNa51dhrM9rErZtvX.png?f=fotoalbum_large

• Geen12
  • Laatst online: 31-10 12:02

Waarom wordt er BTW berekend over die 1,8 cent? Ik zie nergens dat die 1,8 cent excl. BTW is. Bovendien zijn bedrijven verplicht om prijzen incl. BTW te vermelden richting de consumenten.

• Sicco92
  • Nu online
Geen12 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Waarom wordt er BTW berekend over die 1,8 cent? Ik zie nergens dat die 1,8 cent excl. BTW is. Bovendien zijn bedrijven verplicht om prijzen incl. BTW te vermelden richting de consumenten.
Er staat ook nergens dat het incl. BTW is. Het is inderdaad een aanname van me, maar aangezien die 0,2 cent ook het tarief exclusief BTW is, ga ik er vanuit dat die 1,8 cent ook exclusief BTW is.

• Jazsie
mathijshooi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Nou, inderdaad vannacht is het alweer stuk hoger dan vandaag... Tot heden werkt je glazen bol :+.

• eleet
  • Laatst online: 30-10 20:20
En natuurlijk ook duurder dan Zonneplan, maar ik schat de kans wel aanwezig dat die hun tarieven ook verhogen.
Net even gebeld met zonneplan en zij gaven aan geen plannen te hebben prijzen te verhogen, integendeel: de energieprijzen zijn nu juist een aantal maanden stabiel en ze hebben al ruim 2 jaar dezelfde tarieven. Belangkrijker argument om de prijzen gewoon zo te laten is dat zonneplan geld verdiend met diverse andere zaken zoals laadpalen, zonnepanelen en (straks ook) thuisbatterijen. De energie tak is meer marketing voor naamsbekendheid.

Ik ben zojuist overgstapt van tibber.com naar zonneplan (meer dan 150KWh verbruik en vertrouwen in jonge partij is geschaad door de bijna x10 prijsverhoging zonder helder toegelichte goede redenen).

• de Peer

de Peer

under peer review

eleet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
[...]

en vertrouwen in jonge partij is geschaad door de bijna x10 prijsverhoging zonder helder toegelichte goede redenen).
Dan ben je wel erg snel op je teentjes getrapt. Dit hebben ze toch gewoon netjes toegelicht?

Tibber had goed ingekocht (niet energie, maar die certificaten) en kon dit voordeel aan de klant doorrekenen. Toen dat afliep waren ze genoodzaakt de verhoogde kosten door te rekenen.

Het is dan ook niet te verwachten dat andere aanbieders gaan stijgen in prijs, want zij hadden (blijkbaar) dat inkoopvoordeel van die certificaten niet.

• eleet
de Peer schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Dan ben je wel erg snel op je teentjes getrapt. Dit hebben ze toch gewoon netjes toegelicht?

Tibber had goed ingekocht (niet energie, maar die certificaten) en kon dit voordeel aan de klant doorrekenen. Toen dat afliep waren ze genoodzaakt de verhoogde kosten door te rekenen.

Het is dan ook niet te verwachten dat andere aanbieders gaan stijgen in prijs, want zij hadden (blijkbaar) dat inkoopvoordeel van die certificaten niet.
Ik vind de kostenverhoging disproportioneel als je de kosten afzegt tegen de andere vergelijkbare leveranciers zoals zonneplan die hun prijzen niet verhogen. Dat geeft mij weinig vertrouwen in een jonge partij.

Of kan iemand hier voorrekenen dat de kosten verhoging logisch navolgbaar is op basis van kosten voor GVO's?

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-10 11:16
eleet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Ik vind de kostenverhoging disproportioneel als je de kosten afzegt tegen de andere vergelijkbare leveranciers zoals zonneplan die hun prijzen niet verhogen. Dat geeft mij weinig vertrouwen in een jonge partij.

Of kan iemand hier voorrekenen dat de kosten verhoging logisch navolgbaar is op basis van kosten voor GVO's?
Blijkbaar heef Zonneplan die certificaten nog wat langer lopen voor een vergelijkbare prijs als Tibber die tot nu toe heeft lopen. Maar als die certificaten voor Zonneplan verlopen zullen die net zoveel kosten als voor Tibber, en zal Zonneplan dus ongeveer net zo duur worden als Tibber.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

tsja ze geven zelf aan: "Het verhoogde tarief is enkel om de kosten te dekken die we daadwerkelijk maken, We willen nogmaals benadrukken dat we bij Tibber nooit verdienen aan je stroomverbruik"

Ik geloof ze wel. Mijn vertrouwen is pas geschaad als blijkt (aantoonbaar) dat ze hierover zouden liegen.

• eleet
Sowieso goed idee om van tibber.com over te stappen op een andere dynamische leverancier, puur om het punt te maken dat ze zo niet met hun klanten kunnen omgaan. Anders, als je blijft, laat je zien dat ze met heel veel wegkomen zonder consequenties.

Dus, stap allen over van Tibber naar iets anders, al is het voor een maand.

• de Peer

de Peer

under peer review

eleet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:29:
Sowieso goed idee om van tibber.com over te stappen op een andere dynamische leverancier, puur om het punt te maken dat ze zo niet met hun klanten kunnen omgaan. Anders, als je blijft, laat je zien dat ze met heel veel wegkomen zonder consequenties.

Vanwaar deze oproep? Ik vind dat je nogal claims doet, die je eerst zou moeten onderbouwen.
Dat de reguliere aanbieders er een potje van maken, wil niet zeggen dat Tibber dat ook doet.

Sterker nog. Je zou eerder een punt hebben als ze al die tijd even duur waren als de andere aanbieders, want dan hielden ze blijkbaar geld achter waar ze winst mee maken. Maar nee, ze kozen ervoor hun korting door te rekenen aan de klant, en nu is het weer niet goed? 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 30-01-2023 16:35 ]

• mathijshooi
Jazsie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Nou, inderdaad vannacht is het alweer stuk hoger dan vandaag... Tot heden werkt je glazen bol :+.
Glazen bol heeft alleen helaas de lage prijzen op 2 feb doen verdwijnen (nu rond de 50 euro in de nacht).

• rogierrr

Sorry maar dit is echt onzin, Tibber kon blijkbaar zo goedkoop zijn omdat ze die certificaten zo goedkoop hadden ingekocht. Nu die verlopen zijn, zijn ze duurder. Je kan niet van een leverancier verwachten dat ze verlies gaan maken op jouw verbruik.

• Raymond P
@eleet Tibber koopt enkel Nederlandse GvO's en 'levert' dus enkel 100% Nederlandse groene stroom. Dat is prijzig, een Nederlandse GvO wordt (als het goed is) niet meermaals verkocht in tegenstelling tot sommige certs uit verweggistan. ;)

Volgens Zonneplan zelf zijn ze gestopt met greenwashing. Ze verkopen dus geen 100% Nederlandse groene stroom.

Hoe wil je die twee vergelijken op dezelfde kosten? Het lijkt mij duidelijk dat de een kosten maakt die de ander niet heeft...

- knip -

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Wat een onzin. Voor mijn VvE, met een heel laag verbruik, is dat lage maandtarief veel belangrijker dan die tienden van centen. Ik stap pas over als er een aanbieder komt die geen maandelijkse kosten rekent.

A'dam PVOutput

• eleet
timanrebel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:25:

OK, NL zon kost nu dus EUR 4,15 per megawatt. Dus 415 (cent) / 1.000.000 (megawatt) / 1000 (kilowatt) = 0,0042 cent per KWh kosten. Dat is een flink eind verwijderd van 1,8 cent per KWh, wat tibbert claimt.

Of, wie kan dit beter voorrekenen ajb? Doe ik wat fout? Een energieleverancier puur vertrouwen op basis van onderbuikgevoel vind ik dan weer onzin.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29
eleet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
[...]
Ik ben zojuist overgstapt van tibber.com naar zonneplan
Wat ga je op jaarbasis besparen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hcWqnoaSQq-1E_n-okhNoTLc6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 30-01-2023 16:43 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:35:
@eleet
Volgens Zonneplan zelf zijn ze gestopt met greenwashing. Ze verkopen dus geen 100% Nederlandse groene stroom.
Goede reden voor mij om maar even bij Zonneplan te blijven.
Dat politieke gedoe met "Groene Stroom" is wat mij betreft kolder.
Verkopen van (groene) rechten, heeft niets met de basis te maken, namelijk het terug brengen van energie gebruik.

• de Peer

de Peer

under peer review

eleet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:41:
[...]

OK, NL zon kost nu dus EUR 4,15 per megawatt. Dus 415 (cent) / 1.000.000 (megawatt) / 1000 (kilowatt) = 0,0042 cent per KWh kosten. Dat is een flink eind verwijderd van 1,8 cent per KWh, wat tibbert claimt.

Of, wie kan dit beter voorrekenen ajb? Doe ik wat fout? Een energieleverancier puur vertrouwen op basis van onderbuikgevoel vind ik dan weer onzin.
waarschijnlijk doe je het fout ja. Ik zou ook niet weten hoe je dit precies moet (en kan?) berekenen. komt meer bij kijken vermoed ik.

Maar het verschil is dat ik mijn conclusie pas na een (aantoonbaar juiste) berekening ga trekken. En jij doet het bij voorbaat, en roept ook nog eens anderen op om dat ook te doen. Niet sjiek.
Extraordinary claims require extraordinary evidence

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-01-2023 16:44 ]

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23
eleet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:41:
[...]
Je hebt sowieso ergens een nul verloren. Maar je berekening zou moeten zijn met haakjes om de 1 miljoen gedeeld 1000; dus 415 / (1.000.000 / 1.000) = 0,415 cent per kWh. Dit zou een kwart van de verhoging zijn dan.

• rogierrr
mdvmine schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Je hebt sowieso ergens een nul verloren. Maar je berekening zou moeten zijn met haakjes om de 1 miljoen gedeeld 1000; dus 415 / (1.000.000 / 1.000) = 0,415 cent per kWh. Dit zou een kwart van de verhoging zijn dan.
Daarnaast rekent hij met data van (voor) november 2022.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:12
de Peer schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
Maar het verschil is dat ik mijn conclusie pas na een (aantoonbaar juiste) berekening ga trekken. En jij doet het bij voorbaat, en roept ook nog eens anderen op om dat ook te doen. Niet sjiek.
Extraordinary claims require extraordinary evidence
Ik heb geen idee hoe hoog onbalanskosten normaal gesproken zijn, maar ik heb nooit gesnapt hoe in 0,2 cent/kWh je zowel GVO als onbalanskosten kan dekken. Dan moeten die onbalanskosten wel ongeveer 0 zijn.

Misschien dat tibber daar iets raars heeft gedaan, wat ze nu recht moeten zetten.

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Ik heb geen idee hoe hoog onbalanskosten normaal gesproken zijn, maar ik heb nooit gesnapt hoe in 0,2 cent/kWh je zowel GVO als onbalanskosten kan dekken. Dan moeten die onbalanskosten wel ongeveer 0 zijn.

Misschien dat tibber daar iets raars heeft gedaan, wat ze nu recht moeten zetten.
Of investeerders legden simpelweg geld toe, om Tibber aantrekkelijk te maken en te laten groeien. En dat geld toe leggen kan niet eeuwig blijven duren.

Zoiets zou ik ook nog wel kunnen begrijpen. Echter dat zou je dan eerder in de abbo-kosten verwachten, niet in die 0,2 cent per kWh. dat dat zal wel geen rol spelen bedenk ik me nu.

Ik denk dat ze gewoon simpelweg een voordeeltje hadden door slim inkopen, dat ze aan de klant hebben doorgerekend.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-01-2023 16:53 ]

• Raymond P
NietGiftig schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Goede reden voor mij om maar even bij Zonneplan te blijven.
Dat politieke gedoe met "Groene Stroom" is wat mij betreft kolder.
Verkopen van (groene) rechten, heeft niets met de basis te maken, namelijk het terug brengen van energie gebruik.
Dat snap ik wel. En als je daarmee een signaal af wilt geven is dat natuurlijk prima.
Voor mij is het hetzelfde dilemma als bij het kopen van een ei, te weinig keuze om een signaal af te geven met koopgedrag.

Als alles op het Nederlandse net een Europese GvO zou moeten hebben dan wordt dat verbruik vanzelf lager. :+

- knip -

• EVfan

Laat ieder zijn eigen overwegingen gebruiken, zo’n oproep joh . . . .
Ik vind Tibber tot nu toe fijn transparant, en steun ook de opmerking van @de Peer .
Het was pas goed fout geweest als Tibber al die tijd 2 cent per kWh gerekend had om kosten te dekken die ze niet hadden.

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 09:52
mhr-zip schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Wat ga je op jaarbasis besparen?

[Afbeelding]
In mijn geval (7700 kwh Netto p.j. door EV) zou dat een verschil zijn van zo'n 90 euro... Toch wel weer een etentje O-) :

Tibber: (12*3,99)+(7700*0,018) = 186,48
Zonneplan: (12*6,25)+(7700*0,00245) = 93,87

• Sicco92
  • Nu online
Flight777 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:58:
[...]

In mijn geval (7700 kwh Netto p.j. door EV) zou dat een verschil zijn van zo'n 90 euro... Toch wel weer een etentje O-) :

Tibber: (12*3,99)+(7700*0,018) = 186,48
Zonneplan: (12*6,25)+(7700*0,00245) = 93,87
Je rekent voor het maandelijks vastrecht nu met bedragen incl. BTW en voor de opslag per kWh met bedragen ex. BTW.

Als je alles incl. BTW neemt, dan kom je waarschijnlijk uit op:
Tibber: (12*3,99)+(7700*0,02178) = 215,59
Zonneplan: (12*6,25)+(7700*0,003) = 98,10
Verschil: 117,49

Waarschijnlijk omdat het nog niet 100% vaststaat dat die 1,8 cent die Tibber noemt het bedrag ex. BTW is. Ik verwacht het wel, omdat die 0,2 cent waar ze het mee vergelijken ook ex. BTW is. Als dat niet zo is, dan is het verschil juist wat kleiner dan jouw berekening.

• Geen12
  • Laatst online: 31-10 12:02
Sicco92 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Er staat ook nergens dat het incl. BTW is. Het is inderdaad een aanname van me, maar aangezien die 0,2 cent ook het tarief exclusief BTW is, ga ik er vanuit dat die 1,8 cent ook exclusief BTW is.
Je gaat wel vanuit dat de maandelijkse kosten van 3,99 euro wel inclusief btw is, maar de 1,8 cent die op dezelfde pagina staat excl. btw is: https://tibber.com/nl/energiecontract

Die logica begrijp ik niet. Zoals eerder aangegeven zijn bedrijven verplicht om richting consumenten prijzen incl. btw te vermelden: https://novuminitium.nl/2...-exclusief-btw-vermelden/. Tibber levert ook niet aan bedrijven, dus geen enkele noodzaak om prijzen excl. btw te vermelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Geen12 op 30-01-2023 17:22 ]

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023

Waarom is dat een goed idee? Ik kijk tegen het einde van het jaar wel weer waar ik per 1 januari een goede deal kan vinden. :)

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:12
Geen12 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:11:
Die logica begrijp ik niet. Zoals eerder aangegeven zijn bedrijven verplicht om richting consumenten prijzen incl. btw te vermelden: https://novuminitium.nl/2...-exclusief-btw-vermelden/. Tibber levert ook niet aan bedrijven, dus geen enkele noodzaak om prijzen excl. btw te vermelden.
De grap is, 0,02 euro ex BTW geeft 0,0242 euro inclusief BTW, wat gebruikelijk natuurlijk weer weergegeven wordt as 0,02 euro.

Vaste leveringskosten staat wel inclusief BTW op de site.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:43
[...]

Zonneplan is hier de uitzondering hoor. Als 9 van de 10 gewoon ~2 cent vraagt maar 2 partijen stunten met 90% korting weet je prima dat het tijdelijk is.

En 2 cent op de ~30 cent gemiddeld is zo gek nog niet. Met mijn verbruik is dat 7 euro per maand aan "overhead", plus nog eens zoveel ongeveer aan vaste kosten; vs ~100-200 euro duurder bij een traditionele vaste leverancier.

Alleen Budget Energie heeft nu een deal lopen met vaste tarief t/m 31-3 dat ergens op lijkt, 42/37 cent all in, rest zit op ~80% meer.

• bejvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2024
Ook als ik mijn eigen opgewekte energie zo veel mogelijk zelf gebruik, en anders wanneer de tarieven laag zijn?
Mijn dal verbruik is "maar" 1200 kWh, ik kan dit heel goed sturen om de wasjes in de nacht te timen :-)?
Ik zie op het moment nog geen interessante tarieven voor een vast contract.
Het laagste aanbod nu gekregen is van Innova a € 0,62761 normaal en € 0,45000 dal.
Dit ligt vele malen hoger dan de lage en zelfs hoge dynamische tarieven. Dan nog niet te spreken over Gas.
Ik heb geen glazen bol maar ik zie en lees vooral dat ook bij de dynamische leveranciers onder het prijs plafond liggen.
Pagina: 1 ... 109 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels